מבט לג׳האד העולמי (8-2 בנובמבר 2017)

קאסם סלימאני מפקד כוח קדס האיראני, מבקר אצל פעילי חטיבת אלבאקר בדיר אלזור ARABI 21, 5 בנובמבר 2017

קאסם סלימאני מפקד כוח קדס האיראני, מבקר אצל פעילי חטיבת אלבאקר בדיר אלזור ARABI 21, 5 בנובמבר 2017

חיילי צבא סוריה מניפים את דגלי המדינה ואת רוביהם לאחר כיבוש דיר אלזור.

חיילי צבא סוריה מניפים את דגלי המדינה ואת רוביהם לאחר כיבוש דיר אלזור.

זירת פיצוץ מכונית התופת של דאעש בקרב ריכוז של עקורים ממזרח לדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 5 בנובמבר 2017).

זירת פיצוץ מכונית התופת של דאעש בקרב ריכוז של עקורים ממזרח לדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 5 בנובמבר 2017).

ארונות הקבורה של 16 הרוגים מפיצוץ מכונית התופת בכפר הדרוזי חצ'ר (חשבון הטוויטר lamloma@lamloma3, 5 בנובמבר 2017).

ארונות הקבורה של 16 הרוגים מפיצוץ מכונית התופת בכפר הדרוזי חצ'ר (חשבון הטוויטר lamloma@lamloma3, 5 בנובמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • כיבוש אזורי השליטה של המדינה האסלאמית בסוריה הגיע לישורת האחרונה. אבו כמאל, המעוז האחרון של דאעש, עומד עתה בפני לחץ משולב של הצבא הסורי, מיליציות שיעיות ופעילי חזבאללה וכוחות SDF, המתקדמים לעיר משני עברי נהר הפרת בסיוע אווירי אינטנסיבי של רוסיה. כוחות קדומניים של המיליציות השיעיות וחזבאללה נמצאים ככל הנראה כמה עשרות קילומטרים מאבו כמאל. דומה, כי כל הכוחות הללו, והמדינות העומדות מאחוריהם, מעוניינים ליטול חלק ב”תמונת הניצחון” באבו כמאל, שתסמן את סיום קיומה של המדינה האסלאמית בשטח סוריה. על רקע זה, קאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס האיראני, טרח לבקר בדיר אלזור ולהצטלם עם פעילי מיליציה שיעית, הפועלת בחסות איראן, למרות האבל על מות אביו.
  • על האירועים במזרח סוריה בעלי המשמעות האסטרטגית האפילו השבוע אירועים מקומיים בצפון רמת הגולן, בעלי פוטנציאל נפיץ. ארגוני המורדים בראשות המטה לשחרור אלשאם (מיסודו של ג’בהת אל נצרה, המזוהה עם אלקאעדה) פתחו ב-3 בנובמבר 2017 במבצע שנועד לפתוח ציר אספקה לפעילי המורדים הנצורים במובלעת בבית ג’ן. לאחר כמה שעות של עימותים הצליחו הצבא הסורי ומיליציות המזוהות עמו לבלום את ההתקפה ולהשיב את המצב לקדמותו. נמסר, כי הקרבות התחדשו ב-6 בנובמבר 2017. במהלך ההתקפה פוצץ פעיל של המטה לשחרור אלשאם מכונית תופת בכפר הדרוזי חצ’ר. בפיצוץ נהרגו לפחות 16 בני אדם, לחלקם קרובי משפחה בקרב העדה הדרוזית בישראל. בתגובה פרסם צה”ל בתקשורת הישראלית, כי מתוך מחויבות לאוכלוסייה הדרוזית הוא ימנע את כיבושו של הכפר.

בתום ההתקפה של ארגוני המורדים לא חל שינוי בשטח ולפיכך ניתן לצפות לניסיונות נוספים לעצב את המציאות בצפון רמת הגולן, כחלק מהתגבשות הכוחות השונים בעידן שלאחר התמוטטות המדינה האסלאמית. ארגוני המורדים, ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם, עלולים לנסות פעם נוספת לנסות לפתוח נתיב לוגיסטי לפעילים שבמובלעת בית ג’ן. מנגד, צבא סוריה והכוחות המסייעים לו, כשיתפנו מהמערכה במזרח סוריה, עלולים לנסות ולכבוש את מובלעות המורדים בבית ג’ן ובצפון רמת הגולן. להערכתנו בכל תסריט עלולים התושבים הדרוזים מהכפר חצ’ר, אשר מזוהים בברור עם המשטר הסורי ואינם אוהדים את ישראל, למצוא עצמם בלב אזור הלחימה, כשהם נתונים בין הפטיש לסדן, תוך העמדת דילמה בפני ישראל.

מעורבות ארה”ב ומדינות הקואליציה
  • בראיון טלפוני שהעניק ראין דילן, דובר הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש, לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, הוא אמר, כי זוהה שימוש ראשוני ולא יעיל של דאעש בנשק כימי בעיראק ובסוריה. לדבריו, נשק זה הושמד על ידי כוחות הקואליציה. הוא ציין, כי במספר מקרים נמצאו מטולי רקטות נגד טנקים או מרגמות, אשר הכילו חומר כימי שדאעש ניסה להפכם לכלי נשק כימיים. כמו כן נמצאו מאגרים של חומרים כימיים, בעיקר תעשייתיים, שניתן לעשות בהם שימוש בנשק כימי.
  • ריאן דילן הוסיף, כי כעת, עם הצטמצמות השטחים שבשליטת דאעש בסוריה והתקרבות הכוחות שבחסות רוסיה וארה”ב זה לזה, התקשורת בין הכוחות השתפרה באופן משמעותי ומתקיים תיאום בכל מה שקשור למבצעים האוויריים והיבשתיים. כמו כן מתקיימות שיחות בין הצדדים בדרגים גבוהים. בהתייחסו לצעדיה הבאים של הקואליציה אמר, כי כוחותיה (קרי, SDF) מתכננים התקפה באזור אבו כמאל המהווה מעוז אחרון של דאעש בסוריה (ספוטניק, 28 באוקטובר 2017).
  • על פי היומון הלבנוני אלאח’באר המזוהה עם חזבאללה, שליח אמריקאי שביקר בסוריה ציין, כי פעולותיה של ארה”ב בסוריה הן פעולות יעוץ ולחימה בדאעש בלבד. לדבריו ארה”ב איננה מעוניינת לשמר את נוכחותה בסוריה לאחר הבסת דאעש והיא לא הבטיחה דבר שכזה לאף גורם אופוזיציה בסוריה (אלאח’באר, 3 בנובמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה

כללי

  • בימים אלה מתעצבת מפת אזור השליטה בסוריה, בעידן שלאחר נפילת המדינה האסלאמית. ממפת אזורי השליטה בסוריה שפרסם המכון הסורי למחקרים בינלאומיים נורס, התואמת את המציאות בשטח המוכרת לנו, אנו למדים כי:
    • צבא סוריה והכוחות המסייעים לו, שולטים על מרבית שטחי סוריה, מנהר הפרת במזרח ועד ללאד’קיה שבמערב ודרעא שבדרום. בתחום שליטת הכוחות הסורים נכללות הערים המרכזיות בסוריה.
    • ארגוני המורדים, שהדומיננטי הם הוא המטה לשחרור אלשאם (המזוהה עם אלקאעדה) שולטים על שטח גדול במרחב אדלב. כמו כן הם שולטים על מובלעות ברמת הגולן, באזור שמצפון מזרח לדמשק ובקרבת הגבול הסורי-ירדני (באזור תנף).
    • ארגון דאעש שולט על האזור שבמורד הפרת, מדרום לאלמיאדין ועד לגבול סוריה – עיראק. כמו כן נמצאים פעיליו במדבריות שממערב לפרת ולאורך הגבול הסורי-עיראקי, מצפון לאבו כמאל.
    • הכוחות הכורדים שולטים על צפון מזרח סוריה, המרחב שממזרח לפרת, למעט רצועה לאורך הגבול הסורי-עיראקי הנמצאת (עדיין?) בשליטת דאעש. לכוחות SDF מאחז ממערב לפרת באזור העיר מנבג’, שבה הצליח להתבסס (בתמיכה אמריקאית).
    • ארגוני מורדים שבחסות ארה”ב מצויים במרחב אלתנף, שבקרבת הגבול עם ירדן. השפעתם על הנעשה בסוריה שולית. להערכתנו ספק אם ארגונים אלו יצליחו לשמור על שרידותם ועל נוכחותם במרחב.
מרחב דיר אלזור

המשטר הסורי הודיע על השלמת כיבוש העיר דיר אלזור מידי דאעש (עד כה שלטו הכוחות הסורים על כ-80% משטחה). המטכ”ל הסורי הודיע, שהשבת הביטחון והיציבות לדיר אלזור מהווה השלב האחרון בחיסול הסופי של נוכחות ארגון דאעש בסוריה (סאנא, 3 בנובמבר 2017). גם לאחר הודעה זאת נותרו עדיין פעילי דאעש בכמה שכונות שבעיר. הכוחות הסורים עסקו בחיפוש אחריהם ובטיהור העיר משרידי דאעש.

חיילי צבא סוריה מניפים את דגלי המדינה ואת רוביהם לאחר כיבוש דיר אלזור.     חיילי צבא סוריה מסיירים בדיר אלזור, שנכבשה מידי דאעש (בטולאת אלג'יש אלסורי, 4 בנובמבר 2017).
מימין: חיילי צבא סוריה מניפים את דגלי המדינה ואת רוביהם לאחר כיבוש דיר אלזור. משמאל: חיילי צבא סוריה מסיירים בדיר אלזור, שנכבשה מידי דאעש (בטולאת אלג’יש אלסורי, 4 בנובמבר 2017).
  • לאחר כיבוש דיר אלזור החלו הסורים, בסיוע רוסי, בפעולות טיהור העיר. יחידות הנדסה קרבית של צבא סוריה סרקו את השכונות והכיכרות העיר במטרה לנטרל את המוקשים, מטעני החבלה ומכוניות התופת שהשאירו אחריהם פעילי דאעש (סוכנות הידיעות הסורית, 5 בנובמבר 2017). מרכז התיאום הרוסי בסוריה דיווח, כי קצינים רוסיים סרקו שטחים נרחבים של העיר ופרבריה ופינו 275 מטעני חבלה (טאס, 2 בנובמבר 2017). נמסר כי בסריקות נמצאו אמצעי לחימה רבים, טנקים, מכוניות תופת, בתי מלאכה וסדנאות לייצור אמצעי לחימה. כמו כן נמסר, כי נמצאו ברחבי העיר חומרים כימיים, שנועדו להפעלה בעת לחימה (הטלוויזיה הסורית, סוכנות הידיעות הסורית, 5 בנובמבר 2017).
  • נמסר כי בלחימה בדיר אלזור ספג דאעש אבידות רבות, ביניהם מפקדים ולוחמים זרים. כמו כן, איבד הארגון אמצעי לחימה, ציוד ומאגרי נשק ותחמושת. דאעש הטמין אלפי מוקשים ומטעני חבלה ברחובות העיר בדירות ששימשו אותו בדיר אלזור במטרה לעכב את התקדמות כוחות צבא סוריה (סאנא, 3 בנובמבר 2017).
חלק מאמצעי לחימה הרבים של דאעש, שנתפסו על-ידי צבא סוריה בדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 5 בנובמבר 2017).    חלק מאמצעי לחימה הרבים של דאעש, שנתפסו על-ידי צבא סוריה בדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 5 בנובמבר 2017).
חלק מאמצעי לחימה הרבים של דאעש, שנתפסו על-ידי צבא סוריה בדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 5 בנובמבר 2017).
התקדמות הכוחות השונים לעבר אבו כמאל

שלושה כוחות מתקדמים עתה לעבר העיר אבו כמאל, המעוז האחרון של המדינה האסלאמית בסוריה: צבא סוריה, בסיוע אווירי אינטנסיבי של רוסיה, מתקדם בגדה המערבית של הפרת והוא מצוי עתה במרחב שבין העיר אלמיאדין לבין אבו כמאל; כוחות SDF, הנתמכים ע”י ארה”ב, מתקדמים לעבר אבו כמאל בגדה המזרחית של הפרת; חזבאללה ומליציות שיעיות שבחסות איראן (השייכות לחטיבת הפאטמים האפגאנית ולחטיבת אלבאקר שהוקמה בסוריה), המסייעים לכוחות הסורים, מתקדמים לאבו כמאל מכיוון דרום מערב, מאזור שדה הנפט 2T. בדיווח איראני ובאתר המזוהה עם המשטר הסורי נמסר, כי כוחות אלו כבשו מידי דאעש רצועה בגבול סוריה-עיראק והם נמצאים עתה במרחק של כשלושים ק”מ ממבואותיה הדרומיים של אבו כמאל (תסנים, מראסלון, 5 בנובמבר 2017).

 

שני נגמ"שים נושאים את דגלי חזבאללה במרחב שממזרח לשדה הנפט T2 בסמוך לגבול סוריה-עיראק  (מתוך סרטון של מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, שפורסם באתר מראסלון, 4 בנובמבר 2017).
שני נגמ”שים במרחב שממזרח לשדה הנפט T2 בסמוך לגבול סוריה-עיראק  (מתוך סרטון של מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, שפורסם באתר מראסלון, 4 בנובמבר 2017).

  • כלי תקשורת סוריים המזוהים עם משטר בשאר אלאסד פירסמו תמונות של קאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס האיראני, בעת שביקר בסוף השבוע האחרון בדיר אלזור. דווח, כי סלימאני נפגש עם פעילי חטיבת אלבאקר, מיליציה שיעית הפועלת בחסות איראן (ARABI 21, 5בנובמבר 2017). ביקורו של סלימאני באזור ממחיש את עניינה של איראן להיות שותפה מרכזית בעיצוב המציאות שבמרחב גבול סוריה-עיראק לאחר נפילת אבו כמאל והתמוטטות המדינה האסלאמית.
  • חטיבת אלבאקר הינה מיליצייה התומכת במשטר אסד ופועלת בחסות איראנית. היא הוקמה בשנת 2014 ומונה כמאתיים פעילים סורים, שמוצאם ממחוז חלב (enabbaladi.net, 31 באוקטובר 2016). דווח, כי המילצייה הוקמה במעורבות קאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס, כדי להשתתף במערכה על חלב וכי פעיליה עברו אימונים ע”י קציני משמרות המהפכה איראניים. מפקד המילציה הינו חאג’ ח’אלד המכונה אבו חסין. חאג’ ח’אלד צולם ביולי 2016 יחד עם קאסם סלימאני (rojavanews, 31 ביולי 2016). במהלך ביקור של סלימאני בסוריה, ביולי 2017, ביקר באזור דרום דיר אלזור שם נפגש חאג’ ח’אלד עם פעילי חטיבת אלבאקר (syrianpc.com, 8 ביולי 2017).
הסיוע הרוסי
  • משרד ההגנה הרוסי דיווח, כי כהכנה להתקפה הקרקעית נגד אבו כמאל ביצעו כלי טיס ארוכי טווח וכוחות של חיל הים הרוסי השוהים בים התיכון תקיפה מאסיבית נגד דאעש במשך שלושה ימים. לדברי משרד ההגנה לפחות שישה מפציצים אסטרטגיים (“”Tu-22M3), ושתי צוללות (“קולפינו” ו”וליקי נובגורוד”) תקפו תשתיות של דאעש בקרבת אבו כמאל. סך הכול בוצעו 18 תקיפות ושוגרו תשעה טילי שיוט ע”י הצוללות מהים התיכון, ממרחק של מעל 650 ק”מ. מטוסים רוסיים שיצאו מבסיס חמימים שבסוריה חיפו על המפציצים. לאחר התקיפות שבו המפציצים לבסיסם ברוסיה. בעקבות התקיפה נפגעו מעוזים של דאעש, מחסני נשק ותחמושת, ריכוזי לוחמים ומרכזי פיקוד חשובים (אתר משרד ההגנה הרוסי, 4,3 בנובמבר 2017).
  • ב-4 בנובמבר 2017 שבו המפציצים האסטרטגיים Tu-22M3 מבסיסם ברוסיה ותקפו פעם נוספת מחסני נשק ותחמושת ומרכזי פיקוד של דאעש באבו כמאל (בדרכם עברו מעל שטחי עיראק ואיראן). מטוסים רוסיים מבסיס חמימים חיפו על המפציצים. לאחר התקיפה כל כלי הטיס שבו לבסיס האם שלהם (אתר משרד ההגנה הרוסי, 4,3 בנובמבר 2017).
המענה של דאעש
  • בקרב פעילי דאעש לא אותרה התנגדות מאורגנת ושיטתית לכוחות הסורים בדיר אלזור ובמרחב שמסביבה. ב-4 בנובמבר 2017 נמסר כי יותר ממאה בני אדם נהרגו ורבים נוספים נפצעו מפיצוץ מכונית תופת של דאעש נגד ריכוז של עקורים שנמלטו מדיר אלזור, בצדו המזרחי של נהר הפרת (אלמיאדין, 4 בנובמבר 2017). בין ההרוגים היו נשים וילדים רבים (הטלוויזיה הסורית, 5 בנובמבר 2017).
הלחימה בצפון רמת הגולן

ארגוני המורדים בראשות המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר) פתחו ב-3 בנובמבר 2017 במבצע, שכונה על ידם “שבירת אזיקי החרמון”. מבצע זה נועד בראיית ארגוני המורדים לפרוץ את המצור על המובלעת של בית ג’ן שבשליטתם, ולפתוח ציר אספקה לפעילים שבמובלעת (ח’טוה, 3 בנובמבר 2017; מראסלון, 4 בנובמבר 2017). במסגרת המבצע תקפו המורדים את המרחב, שמצפון מערב לכפר הדרוזי אלחצ’ר המזוהה עם המשטר הסורי (ראו מפה). לאחר כמה שעות של עימותים הצליחו הכוחות המזוהים עם המשטר הסורי לבלום את ההתקפה ולהשיב את השליטה על מוצבים, שנפלו לידי המורדים. ב-6 בנובמבר 2017 דווח, כי התחדשו התנגשויות.

כרוז של ארגוני המורדים על ההתקפה ומטרותיה
  • ב-3 בנובמבר 2017 פרסמו חדר המבצעים של ג’בל אלשיח’ (הר החרמון) ומסגרת המכונה “צבא מחמד”[1] כרוז אודות ההתקפה ומטרותיה. בכרוז נאמר שמטרת המערכה היא להקל על אנשיהם בבית ג’ן, לגבש את “הכיבוש” (קרי, את צבא סוריה ואלו התומכים בו), להסיר את המצור ולשחרר עצורים. בכרוז הופנתה קריאה לתושבי הכפרים הסמוכים לבית ג’ן, ובמרכזם הכפר חצ’ר, לצאת נגד המשטר הסורי ולהוציא את בניהם משורות המליציות השותפות למשטר הסורי “בתוקפנותו נגד החלשים”. הכרוז ציין, שאין כוונה לפגוע בתושבי חצ’ר או ברכושם (הודעה שקרית שכן מכונית התופת, שפוצצה בחצ’ר גרמה לפחות ל-16 הרוגים) (אלד’אר, 3 בנובמבר 2017).
מהלך ההתקפה
  • ב-3 בנובמבר 2017 תקפו ארגוני המורדים בהנהגת המטה לשחרור אלשאם מספר עמדות של צבא סוריה וכוחות מיליציונים המסייעים לו, כמה קילומטרים מצפון מערב לחצ’ר. הכוחות הסורים בלמו את ההתקפה וביצעו מתקפת נגד במהלכה נהרגו עשרות פעילי המטה לשחרור אלשאם ובהם צאיל חסן אלעיט, המפקד הצבאי של ההתקפה (אתר מראסלון, 4 בנובמבר 2017; דמשק אלא’ן, 4 בנובמבר 2017). לאחר מספר שעות של עימותים הדפו הכוחות התומכים צבא סוריה את ארגוני המורדים לעמדותיה שלפני ההתקפה (דמשק אלא’ן, 3 בנובמבר 2017).
  • ב- 6 בנובמבר 2017 דווח, כי התחדשו ההתנגשויות בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים, בכמה צירים באזור העיירה חצ’ר. נמסר כי צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר אזורי הלחימה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם).
פיצוץ מכונית תופת בחצ׳ר
  • במהלך התקפה פוצצו פעילי המטה לשחרור אלשאם מכונית תופת בכפר הדרוזי חצ’ר. בפיצוץ נהרגו לפחות 16 בני אדם. המכונית פוצצה ע”י עבד אלרחמן אלאנצארי, בן 17, פעיל המטה לשחרור אלשאם, מהכפר בית ג’ן. צה”ל פרסם בתגובה הודעה לפיה מתוך מחויבות לאוכלוסייה הדרוזית הוא ימנע את כיבושו של הכפר (הארץ, 3 בנובמבר 2017).
פיצוץ מכונית התופת של המטה לשחרור אלשאם בכפר הדרוזי חצ'ר (חשבון הטוויטר J.Alashkar @j_alashkar, 3 בנובמבר 2017).    אבו עבד אלרחמן אלאנצארי, פעיל המטה לשחרור אלשאם, שפוצץ את מכונית התופת בכפר חצ'ר (חשבון הטוויטר Rose@alroser96, 4 בנובמבר 2017).
מימין: פיצוץ מכונית התופת של המטה לשחרור אלשאם בכפר הדרוזי חצ’ר (חשבון הטוויטר J.Alashkar @j_alashkar, 3 בנובמבר 2017). משמאל: אבו עבד אלרחמן אלאנצארי, פעיל המטה לשחרור אלשאם, שפוצץ את מכונית התופת בכפר חצ’ר (חשבון הטוויטר Rose@alroser96, 4 בנובמבר 2017).

ארונות הקבורה של 16 הרוגים מפיצוץ מכונית התופת בכפר הדרוזי חצ'ר (חשבון הטוויטר lamloma@lamloma3, 5 בנובמבר 2017).
ארונות הקבורה של 16 הרוגים מפיצוץ מכונית התופת בכפר הדרוזי חצ’ר (חשבון הטוויטר lamloma@lamloma3, 5 בנובמבר 2017).

אבידות צבא סוריה וכוחות המורדים והפגנת תמיכה במשטר הסורי בחצ’ר
  • בכלי התקשורת הסורים דווח, כי לצבא סוריה היו לפחות עשרים הרוגים בעוד שלארגוני המורדים נהרגו 11 לוחמים, ביניהם שלושה מפקדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 6 בנובמבר 2017). בדיווח אחר נמסר, כי 15 מתושבי חצ’ר נהרגו במהלך מתקפת הנגד של הכוחות הסורים נגד ארגוני המחבלים (יוטיוב המסתמך על הודעה של מפלגת האחוד הערבי, 3 בנובמבר 2017).
  • ב-3 בנובמבר 2017 פורסם סרטון בו נראים דרוזים במהלך הפגנת תמיכה במשטר הסורי בכפר חצ’ר. הצועדים קראו קריאות בשבחו של הנשיא בשאר אלאסד “ברוח ובדם נפדה אותך הוי בשאר” (יוטיוב SABEELable, 3 בנובמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
מחוז אלאנבאר

פריק (רב-אלוף) מטה, עבד אלאמיר רשיד יאר אללה (‘Abd Al Amir Rashid Yar Allah), מפקד המבצעים לשחרור מערב אלאנבאר, הודיע, כי הכוחות העיראקים החזירו לעצמם את השליטה על מרכז נפת אלקאא’ם. מטה ההסברה הצבאית של כוחות הגיוס העממי (המיליציות השיעיות בחסות איראן) הודיע כי פעילי דאעש, בהם פעילים זרים ובני משפחותיהם, נמלטו לעבר העיר אבו כמאל בגבול עיראק-סוריה, שבצד הסורי. (אלג’זירה, 4 בנובמבר 2017). אזור אלקאא’ם נשלט, ע”י דאעש במשך למעלה משלוש שנים

  • צבא עיראק הודיע, כי כוחותיו כבשו גם את מעבר הגבול חציבה (Husybah), שמצפון מערב לאלקאא’ם, (חשבון הטוויטר IRAQI NATIONAL ARMY@Defense_Iraq, 3 בנובמבר 2017). בנוסף לכך, לאחר כיבוש אלקאא’ם פנה צבא עיראק לכיבוש ראוה, שממזרח לאלקאא’ם כדי להשלים את כיבוש מאחזי דאעש באזור (אלשרק אלאוסט, 6 בנובמבר 2017).

הודעת צבא עיראק על כיבוש מעבר הגבול חציבה (חשבון הטוויטר IRAQI NATIONAL ARMY@Defense_Iraq, 3 בנובמבר 2017).
הודעת צבא עיראק על כיבוש מעבר הגבול חציבה (חשבון הטוויטר IRAQI NATIONAL ARMY@Defense_Iraq, 3 בנובמבר 2017).

פעילות דאעש ברחבי עיראק
  • פעילי דאעש ביצעו פעולות טרור וגרילה במקומות שונים בעיראק, שבהם פועלות עדיין התארגנויות של פעילי דאעש. נראה כי בעקבות התמוטטות המדינה האסלאמית פחת היקף התקיפות הללו. להלן פירוט:
  • מחוז דיאלא: חוליה של כמה פעילי דאעש תקפה עמדות צבא עיראק והמיליציות השיעיות בתחנת המכס אלצפרה, שמצפון מזרח לבגדאד. לטענת דאעש בהתנגשויות בין הצדדים נהרגו למעלה מתשעה לוחמים עיראקים. פעילי דאעש גם פוצצו מטען חבלה נגד טור כלי רכב של צבא עיראק שהגיע לאזור (חק, 5 בנובמבר 2017).
  • ב-4 בנובמבר 2017 הודיע דאעש כי שני אנשי הגיוס העממי (המיליציות השיעיות שבחסות איראן) נהרגו מפיצוץ מטען חבלה של דאעש בעיר אלמקדאדיה, שמצפון מזרח לבגדאד (חק, 5 בנובמבר 2017).
  • מחוז בגדאד: חמישה אזרחים נפצעו מפיצוץ מטען חבלה באזור הור רג’ב (Hur Rajab), שבדרום העיר בגדאד (אלסומריה ניוז, 4 בנובמבר 2017).
מצרים וחצי האי סיני
סיכול תקיפה נגד כוחות הביטחון המצריים
  • צבא מצרים הודיע כי כוחותיו סיכלו מתקפה של פעילי טרור נגד מחסום של כוחות הביטחון המצרים בצפון סיני. ששה פעילי טרור נהרגו וחמישה נפצעו. חיל האוויר המצרי שסייע לכוחות הקרקעיים השמיד כלי רכב ושני מבנים בהם הסתתרו הפעילים (חשבון הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 2 בנובמבר 2017).
פעילות דאעש במדינות נוספות
פרטים נוספים אודות פיגוע הדריסה בניו יורק[2]
  • ב-2 בנובמבר 2017 פרסם דאעש הודעה בה קיבל אחריות על ביצוע פיגוע הדריסה בניו יורק. מניתוח ההודעה עולה, כי היא שונה מהודעות קבלת אחריות קודמות: ההודעה פורסמה לאחר פרק זמן ארוך יחסית, למעלה מיומיים לאחר ביצוע הפיגוע. זאת למרות שהפיגוע היה מוצלח ביותר בראיית דאעש וניתן היה להפיק ממנו תועלת תעמולתית רבה (בעבר מיהר הארגון לקחת אחריות על פיגועים, כולל כאלה שלא הוכח כי פעיליו אכן ביצעו אותם). כמו כן פורסמה הודעת קבלת האחריות ככתבה, בשבועון דאעש אלנבא’ ולא כהודעה רשמית בפורמט הידוע שנהגה לפרסם בעבר סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש[3].
  •  בהודעת קבלת האחריות נאמר, כי פעיל הארגון תקף מספר “צלבנים” בניו יורק סמוך לאנדרטה לזכר אסון התאומים. בכתבה מצוטטים כלי התקשורת שדיווחו, כי נהרגו שמונה בני אדם ונפצעו 12 נוספים. עוד נאמר בכתבה, כי הפיגוע גרם לבהלה בארה”ב ולהגברת אמצעי הביטחון בתהליך כניסת מהגרים למדינה. לדברי הכתבה הפיגוע ופיגועים נוספים הם המענה של פעילי דאעש בארה”ב ובאירופה לקריאה לפגוע באזרחי המדינות המשתייכות לקואליציה הבינלאומית נגד דאעש (אלנבא’, 2 בנובמבר 2017).
 מימין: הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הדריסה בניו יורק (חק ואתר לשיתוף קבצים, 4 בנובמבר 2017).  הפורמט השגור של הודעות קבלת האחריות של דאעש. לדוגמה, הודעת קבלת אחריות של דאעש לפיגוע בשוק חג המולד בברלין ( אעמאק, 20 בדצמבר 2016)
מימין: הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הדריסה בניו יורק (חק ואתר לשיתוף קבצים, 4 בנובמבר 2017). משמאל: הפורמט השגור של הודעות קבלת האחריות של דאעש. לדוגמה, הודעת קבלת אחריות של דאעש לפיגוע בשוק חג המולד בברלין ( אעמאק, 20 בדצמבר 2016)
  • מכתב התביעה, שהוגש נגד סאייפולו סאיפוב, המחבל שביצע פיגוע דריסה בניו יורק, עלו מספר פרטים נוספים בנוגע לאופן ביצוע הפיגוע (ניו יורק טיימס, 1 בנובמבר 2017):
    • על פי כתב האישום החל סאייפולו סאיפוב לתכנן את הפיגוע לפני כשנה. לפני כחודשיים הוא החליט לעשות שימוש ברכב מסחרי במטרה לגרום למירב הנפגעים. הוא שכר את כלי הרכב בו ביצע את הדריסה ב-22 באוקטובר 2017 כדי להתאמן בנהיגה ברחובות ניו יורק. סאיפוב בחר לפעול ב-31 באוקטובר, ליל כל הקדושים, מכיוון שידע שביום זה יהיו הרחובות הומים בני אדם.
    • באחד מהטלפונים הניידים שנמצאו בכלי הרכב היו יותר מתשעים סרטונים הנראים כסרטוני תעמולה של דאעש. בין החומרים שנמצאו סרטונים אודות הוצאות להורג אכזריות שביצעו פעילי הארגון וכן הוראות כיצד להרכיב מטען מאולתר. סאיפוב קיבל השראה לבצע את הפיגוע מסרטי הוידאו של דאעש שהופיעו בטלפון הסלולרי שלו. השפעה מיוחד על סאיפוב הייתה לסרטון וידאו שבו נראה אבו בכר אלבע’דאדי, מנהיג דאעש, קורא למוסלמים בארה”ב ובכל מקום אחר להגיב על הריגת מוסלמים בעיראק.
    • בכלי הרכב נמצא תיק ובו סכינים, אולם סאיפוב לא היה מסוגל להגיע אליו לפני שיצא מהרכב (להערכתנו אפשר שהדבר מצביע על כך שסאיפוב תכנן פיגוע דריסה ודקירה משולב, דפוס פיגועים שבו נתקלנו בעבר).
    • סאיפוב ביקש לתלות דגל של דאעש בחדרו שבבית החולים.
  • ה-FBI הודיע כי עצר את מחמדזור קדירוב (Mukhammadzoir Kadirov), אזרח אוזבקיסטאן, שהיה מכרו של סאייפולו סאיפוב בחשד שהיה מעורב בפיגוע.
פיגוע נגד כוחות הביטחון התימניים בעדן
  • ב-5 בנובמבר 2017 הודיע דאעש כי 69 מאנשי כוחות הביטחון התימנים נהרגו בהתקפה משולבת שביצעו פעילי הארגון בעדן. פעילי דאעש תקפו בשעת הבוקר מבנה של מנהל החקירות הפליליות, השייך למשרד הפנים התימני. מחבל מתאבד של דאעש נכנס עם מכונית תופת בה נהג דרך השער הראשי של המנהל, במהלך מסדר בוקר, ופוצץ אותה. כתוצאה מכך נהרגו 29 בני אדם. שלושה מחבלים נוספים פרצו לאחר מכן לבניין מנהל החקירות הפליליות והרגו 21 קצינים ואנשי המנהל. כוחות הביטחון התימנים שלחו תגבורות לזירת האירוע. בהתנגשויות בין הצדדים פוצץ אחד מהמחבלים של דאעש את אפוד הנפץ שלבש וגרם למותם ופציעתם של למעלה משלושים מאנשי הביטחון התימנים. ההתנגשויות בין הצדדים נמשכו כ-11 שעות (חשבון הטוויטר هلا@Shk39s, 5 בנובמבר 2017).
פעילות תודעתית
דאעש פרסם אינפוגרף המסכם את פעילותו בסוריה בשנת 1438 להג’רה
  • בשבועון אלנבא’ של דאעש פורסם אינפוגרף המסכם את פעילות הארגון בתקופה שבין ה-2 באוקטובר 2016 ל-20 בספטמבר 2017 (חק ואתר לשיתוף קבצים, 4 בנובמבר 2017). על פי ההודעה ביצע דאעש במהלך השנה 311 פיגועי התאבדות ו-831 כלי רכב הושמדו. כמו כן נגרמו 11,182 הרוגים ופצועים בקרב צבא סוריה, כוחות SDF וכוחות המורדים. ההודעה מפרטת את מספרי ההרוגים והפצועים במחוזות השונים.

ההודעה ממחישה היטב את הפער ההולך וגדל בין תעמולת דאעש לבין המציאות בשטח. שכן בשעה שבה מתהדר דאעש בהישגיו מול צבא סוריה ו-SDF ספג הארגון מכות קשות מידיהם, והמדינה האסלאמית שהקים התמוטטה כמעט לחלוטין.

[1] יתכן והמטה לשחרור אלשאם אינו מעוניין להופיע בשמו האמיתי, המזוהה עם אלקאעדה, ולפיכך להשתמש בחר בשם "צבא מחמד".
[2] בהמשך לדיווח הראשוני על פיגוע הדריסה בניו-יורק, שהופיע במבט לג'האד העולמי, 26 באוקטובר -1 בנובמבר 2017.
[3] ראו פרסום מרכז המידע מה-15 באוגוסט 2017: "ניתוח הודעות קבלת האחריות של דאעש על ביצוע פיגועים בחו"ל".