מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (10-4 ביוני 2024)

אמצעי לחימה שנתפסו ברפיח ע

אמצעי לחימה שנתפסו ברפיח ע"י כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 6 ביוני 2024)

תיעוד מפעולת חילוץ החטופים במחנה הפליטים אלנציראת (ערוץ אלג'זירה, 8 ביוני 2024)

תיעוד מפעולת חילוץ החטופים במחנה הפליטים אלנציראת (ערוץ אלג'זירה, 8 ביוני 2024)

כוחות צה

כוחות צה"ל עם אחד החטופים ששוחררו (דובר צה"ל, 8 ביוני 2024)

אזורי שהיית המחבלים במתחם בית הספר (ערוץ הטלגרם של צה

אזורי שהיית המחבלים במתחם בית הספר (ערוץ הטלגרם של צה"ל, 6 ביוני 2024).

בית הספר לאחר התקיפה (ערוץ הטלגרם של שהאב, 6 ביוני 2024)

בית הספר לאחר התקיפה (ערוץ הטלגרם של שהאב, 6 ביוני 2024)

תיעוד הסיוע ההומניטרי בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 ביוני 2024)

תיעוד הסיוע ההומניטרי בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 ביוני 2024)

פעילות כוחות הביטחון בג'נין (ופא, 6 ביוני 2024).

פעילות כוחות הביטחון בג'נין (ופא, 6 ביוני 2024).

אמצעי לחימה שהוחרמו על ידי המודיעין הכללי הפלסטיני מביתו של פעיל בגדוד טובאס (ערוץ הטלגרם A7rartoubas, 4 ביוני 2024).

אמצעי לחימה שהוחרמו על ידי המודיעין הכללי הפלסטיני מביתו של פעיל בגדוד טובאס (ערוץ הטלגרם A7rartoubas, 4 ביוני 2024).

התכנסות משתתפי מצעד הדגלים סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 ביוני 2024)

התכנסות משתתפי מצעד הדגלים סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 ביוני 2024)

אבו מאזן מקבל את ההזמנה לוועידה הבינלאומית (ופא, 7 ביוני 2024)

אבו מאזן מקבל את ההזמנה לוועידה הבינלאומית (ופא, 7 ביוני 2024)

  • הזירה הדרומית: פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה בשבוע האחרון התמקדה במחנות המרכז ובאזור רפיח בדרום הרצועה. סוכל ניסיון חדירה לישראל סמוך לכרם שלום, במהלכו נהרג לוחם צה”ל.
  • סוגיית החטופים: כוחות הביטחון הישראליים הצליחו לחלץ ארבעה חטופים ישראלים חיים במבצע במחנה הפליטים אלנציראת. לוחם היחידה ללוחמה בטרור נהרג. הפלסטינים טענו כי יותר מ-270 אזרחים נהרגו במהלך המבצע והאשימו את ישראל ב”טבח”. למרות זאת, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הבהירו כי הם עדיין מעוניינים להגיע להסכם שיביא להפסקת אש קבועה, לנסיגת כוחות צה”ל מרצועת עזה ולשחרור החטופים בתמורה לאסירים פלסטיניים.
  • סיוע לרצועת עזה: חודשה הכנסת הסיוע ההומניטרי באמצעות המזח הימי הצף שצבא ארה”ב הקים מול חופי עזה.
  • ישראל, יהודה ושומרון: השבוע לא בוצעו פיגועים. מכונית תופת התפוצצה כקילומטר ממחסום צבאי בבקעת הירדן, לא היו נפגעים. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פעלו למעצר מבוקשים בגדוד טובאס.
פעילות כוחות צה”ל ברצועה
  • הפעילות בשבוע האחרון התמקדה במחנות מרכז הרצועה ובאזור רפיח בדרום. הכוחות נלחמו מול פעילי טרור, השמידו תשתיות טרור ואיתרו אמצעי לחימה רבים.
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל התמקדו בפעילות במזרח מחנה הפליטים אלבריג’, במזרח דיר אלבלח ובאזור מחנה הפליטים אלנציראת. הכוחות הרגו פעילי טרור רבים, השמידו תשתיות טרור ותפסו אמצעי לחימה רבים (דובר צה”ל, 9 ביוני 2024).
  • רפיח: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות באזור רפיח. הכוחות איתרו פירי מנהרות, מחרטה לייצור אמצעי לחימה, משגרי פצצות מרגמה ואמצעי לחימה רבים נוספים, כולל כלי נשק שהוסתרו בעריסת תינוק (דובר צה”ל, 9-7 ביוני 2024). כתבי ערוצים ערביים דיווחו כי פעילות צה”ל ברפיח התמקדה במזרח העיר ובשכונות הסמוכות לציר פילדלפי, בגבול רצועת עזה עם מצרים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 7 ביוני 2024).
 אמצעי לחימה שנתפסו ברפיח ע"י כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 6 ביוני 2024)    כלי נשק  שהתגלו בעריסת תינוק (אתר דובר צה"ל, 7 ביוני 2024)
מימין: אמצעי לחימה שנתפסו ברפיח ע”י כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 6 ביוני 2024);
משמאל: כלי נשק שהתגלו בעריסת תינוק (אתר דובר צה”ל, 7 ביוני 2024)
סיכול ניסיון חדירה סמוך לכרם שלום
  • ב-6 ביוני, לפנות בוקר, סיכלו כוחות צה”ל ניסיון חדירה לישראל סמוך לכרם שלום. ארבעה חמושים זוהו בעת שיצאו מפיר מנהרה והתקדמו לעבר גבול רצועת עזה בניסיון להגיע לתוך ישראל. כוח צה”ל ניהל חילופי אש עם הפלסטינים וכלי טיס של חיל האוויר הרג שניים מהחמושים. חמוש נוסף נהרג מירי טנקים והרביעי ברח לאזור רפיח. בהיתקלות נהרג לוחם צה”ל (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 6 ביוני 2024).
  • הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, קיבלה אחריות לניסיון החדירה. היא הודיעה כי במבצע “מעבר לקווי האויב”, הצליחו לוחמיה לחדור את גדר ההפרדה ולתקוף את מפקדת אוגדת צה”ל הפועלת ברפיח (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 6 ביוני 2024).
שיגור רקטות
  • גם השבוע נרשמה ירידה בהיקף שיגורי הרקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. להלן אירועים בולטים:
    • ב-8 ביוני, בשעות הערב, זוהה שיגור של ארבע רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות לשיגור (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 8 ביוני 2024).
    • ב-7 ביוני, בשעות הבוקר, דווח על שיגור רקטה לעבר שטח המועצה האזורית אשכול. הרקטה נפלה בשטח פתוח, ולא היו נפגעים (תקשורת ישראלית, 7 ביוני 2024). הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה כי שיגרה מטח רקטות לעבר מפקדת אוגדת עזה בקיבוץ רעים (ערוץ הטלגרם של ערוץ “פלסטין אליום”, 7 ביוני 2024).
  • ב-6 ביוני, דווח על ירי רקטות מאזור רפיח ונפילתן בשטח פתוח בחבל שלום. לא דווח על נפגעים (תקשורת ישראלית, 6 ביוני 2024).
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

סוגיית החטופים והסכם הפסקת אש
מבצע שחרור חטופים באלנציראת
  • ב-8 ביוני 2024, חילצו כוחות ביטחון ישראליים במבצע במחנה הפליטים אלנציראת ארבעה חטופים ישראלים שנחטפו לרצועה ב-7 באוקטובר 2023. החטופים שהו בשני מבנים סמוכים זה לזה. במהלך ניסיון החילוץ נהרג לוחם ימ”מ (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 8 ביוני 2024).
  • משרד הבריאות הפלסטיני ברצועת עזה, שנשלט ע”י חמאס, דיווח כי 274 אזרחים נהרגו בפעולת צה”ל, בהם 64 ילדים ו-57 נשים, והאשים את ישראל בביצוע “טבח” (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות בעזה, 9 ביוני 2024).
 תיעוד מפעולת חילוץ החטופים במחנה הפליטים אלנציראת  (ערוץ אלג'זירה, 8 ביוני 2024)    כוחות צה"ל עם אחד החטופים ששוחררו (דובר צה"ל, 8 ביוני 2024)
מימין: תיעוד מפעולת חילוץ החטופים במחנה הפליטים אלנציראת (ערוץ אלג’זירה, 8 ביוני 2024); משמאל: כוחות צה”ל עם אחד החטופים ששוחררו (דובר צה”ל, 8 ביוני 2024)
  • דובר צה”ל מסר כי שלושה מהחטופים הוחזקו בבית משפחתו של פעיל חמאס, עבדאללה אחמד אלג’מל, שעבד בערוץ אלג’זירה (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 9 ביוני 2024) [1]. באלג’זירה הכחישו שאלג’מל עבד עבור הערוץ וטענו כי הוא רק סייע בכתיבת מאמר דעה בשנת 2019 (חשבון X של אלג’זירה, 10 ביוני 2024). עם זאת, ברשתות החברתיות הוצג אתר רשמי ששייך לאלג’זירה ובו הוצג אלג’מאל ככתב וצלם ברצועת עזה. צוין כי בשנת 2018, הוא דיווח על “צעדות השיבה” בסמוך לגדר הגבול בין רצועת עזה לישראל (חשבון X של Safaa Subhi, 9 ביוני 2024).
עבדאללה אלג'מל, המזוהה ככתב וצלם העובד עבור אלג'זירה  (חשבון X של Safaa Subhi, 9 ביוני 2024)
עבדאללה אלג’מל, המזוהה ככתב וצלם העובד עבור אלג’זירה (חשבון X של Safaa Subhi, 9 ביוני 2024)
  • הפלסטינים גינו את מבצע צה”ל במחנה הפליטים אלנציראת. להלן התבטאויות בולטות:
    • בהודעה הרשמית של חמאס נאמר כי גם מבצע השחרור לא ישנה את העובדה שישראל נכשלה. ההודעה ציינה כי “ההתנגדות” עדיין שומרת על מספר גדול של חטופים והיא אף מסוגלת להגדיל את מספרם. כמו כן, חמאס גינתה את מעורבות ארה”ב במבצע החילוץ (אלקדס, 8 ביוני 2024). פיקוד המרכז של צבא ארה”ב CENTCOM) ) מסר בתגובה כי הטענות כי המזח הימי מול חוף הרצועה סייע לכוחות הביטחון הישראליים הן “שקריות” (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 9 ביוני 2024).
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, האשים כי ישראל מבצעת “טבח” נגד העם הפלסטיני. הוא הכריז כי “ההתנגדות” תמשיך להגן על זכויות הפלסטינים וקרא לעולם “להתקומם מול מעשי הטבח האכזריים הללו” (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 8 ביוני 2024).
    • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, האשים כי מעשי “הכיבוש” במחנה אלנציראת הם “פשעי מלחמה”. הוא טען כי במהלך הפעולה נהרגו חטופים ישראלים אחרים שהוחזקו באזור והזהיר כי המבצע הישראלי יסכן את חיי החטופים וישפיע על תנאי המחיה שלהם (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 8 ביוני 2024).
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה האשים כי “פשע המלחמה” באלנציראת אישר כי “ההתנהלות הפלילית” של ישראל חוצה את כל הגבולות. עוד נאמר כי העובדה שישראל הצליחה לחלץ רק חטופים בודדים מתוך יותר ממאה שמוחזקים על ידי “ההתנגדות” מעידה על חוסר הכשירות הצבאי של ישראל (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 8 ביוני 2024).
    • אבו מאזן הורה לנציג הפלסטיני באו”ם, ריאצ’ מנצור, לבקש כינוס ישיבה דחופה של מועצת הביטחון של האו”ם בשל הנפגעים הרבים במחנה הפליטים אלנציראת. במקביל, יצר אבו מאזן קשר עם גורמים ערביים ובינלאומיים וקרא להם ללחוץ על ישראל למלא אחר ההחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות, אשר קוראות להפסקת אש באופן מיידי ברצועת עזה (ופא, 8 ביוני 2024).
    • דובר לשכת אבו מאזן, נביל אבו רדינה, מסר כי “הטבח” באלנציראת הוא המשך של “רצח העם” הפלסטיני שישראל מבצעת. הוא גם האשים כי לממשל האמריקאי יש אחריות “לפשעים הללו” וקרא לארה”ב לעצור את המלחמה (ופא, 8 ביוני 2024).
המגעים להשגת הסכם
  • מבצע החילוץ באלנציראת התרחש על רקע המאמצים לקדם הסכם הפסקת אש ושחרור חטופים. בהמשך לנאום נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, מ-31 במאי 2024, בו הציג את עיקרי ההצעה הישראלית, ביקרו ראש סוכנות הביון האמריקאית (CIA) , ויליאם ברנס, ויועצו של ביידן, ברט מקגורק, בקטר. זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, וסגנו, מחמד אלהנדי, הגיעו לקהיר לשיחות בנושא (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 5 ביוני 2024).
  • מקורות בחמאס מסרו כי התנועה מבקשת ערבויות מהנשיא ביידן שישראל תסכים ליישם את הצעתו. כמו כן, טענו כי בעוד שהצעת ביידן מתאימה לדרישותיהם, ההצעה הישראלית שהיא קיבלה מהמתווכות לא כוללת הפסקת אש קבועה ואין בה מתווה למעבר בין השלבים השונים בעסקה הקושר אותם יחד (אלשרק אלאוסט, 5 ביוני 2024).
  • באופן רשמי, חמאס עדיין לא הציגה את תגובתה להצעה הישראלית, אולם דווח כי המתווכות קיבלו מסמך תגובה, בו נכתב שחמאס מעוניינת כי הפסקת המלחמה תחל שבוע לפני תחילת ביצוע העסקה וכי ישראל תאשר באופן ברור את נסיגתה מהרצועה במסגרת ערבויות בינלאומיות. המסמך מדגיש בין השאר כי אין בהסכם סעיף הנקרא “רגיעה הומניטרית” אלא הפסקת המלחמה וכי חמאס רוצה שייכנס סיוע לכל הרצועה ללא חלוקתה לאזורים. כמו כן, התנועה דורשת את שחרורם של בכיר פתח מרואן אלברע’ות’י, אחמד סעדאת (מזכ”ל החזית העממית לשחרור פלסטין), אבראהים חאמד ועבאס אלסיד, וכן את שחרורם של כל עצורי עסקת שליט (אלע’ד, 6 ביוני 2024).
  • דווח כי קטר ומצרים העבירו למנהיגי חמאס מסר כי הם צפויים למעצר, הקפאת נכסים, סנקציות וגירוש מדוחה אם לא יסכימו על הפסקת אש עם ישראל. בדיווח נאמר כי האיומים הגיעו בעקבות לחץ מממשל ביידן. בתגובה לכך, הכחישו מקורות בחמאס בפני רשת אלערביה כי מצרים וקטר העבירו איום כזה (The Wall Street Journal, 8 ביוני 2024).
  • גם לאחר המבצע הישראלי במחנה הפליטים אלנציראת, המשיכו בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין להדגיש כי הם מעוניינים להגיע להסכם הפסקת אש. להלן התבטאויות בולטות:
    • בפגישת אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, עם הקאן פידאן, שר החוץ התורכי, הדגיש הניה שוב את עמדת חמאס כי כל הסכם חייב לכלול הפסקה קבועה של “התוקפנות” ונסיגה מלאה של ישראל מכל רצועת עזה, לצד הסכם חילופי חטופים באסירים והסכם על שיקום הרצועה (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 9 ביוני 2024).
    • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי אם ארה”ב רצינית בניסיון להשיג הפסקת אש, היא חייבת לעצור, או לפחות לצמצם, את הסיוע הצבאי לישראל. הוא הוסיף כי לחמאס לא אכפת משום דבר מלבד עצירת “התוקפנות” נגד הפלסטינים (אלמנאר, 9 ביוני 2024).
    • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי עד כה לא הוצגה בפני הארגון עמדה ישראלית ברורה וחד משמעית, לפיה היא מסכימה להפסקת אש קבועה כפי שחמאס ביקשה מהמתווכים. הוא אמר כי למרות שישראל ניסתה כל צורה של לחץ צבאי, היא לא הצליחה לשנות את עמדת התנועה. חמד הדגיש כי אף חטוף ישראלי, חי או מת, לא ייצא מעזה אלא במסגרת הסכם (אלערבי אלג’דיד, 9 ביוני 2024).
    • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הפעילות הישראלית באלנציראת לא תשפיע על המשא ומתן להשגת הסכם. הוא הוסיף כי העסקה לא תתקיים ללא עמידה בתנאים שהציגה “ההתנגדות” (פלסטין אליום, 8 ביוני 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-10 ביוני 2024, שעה 13:00) כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 37,124 פלסטינים ונפצעו 84,712 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 10 ביוני 2024).
  • כלי טיס של חיל האוויר ביצעו מספר סיכולים ממוקדים נגד בכירים ופעילים בחמאס:
    • ב-7 ביוני, נהרג איאד אלמע’ארי, ראש עיריית אלנציראת. הוא היה בעברו פעיל בכיר במטה הגדה של חמאס ולקח חלק משמעותי בהכוונת פיגועים ביהודה ושומרון (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 7 ביוני 2024). כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו כי איאד אחמד מע’ארי (אבו בלאל) נהרג, יחד עם עוד פלסטינים, בתקיפה נגד מתקן של עיריית אלנציראת (ערוץ הטלגרם של צפא, 7 ביוני 2024).
    • ב-6 ביוני נהרג סלאמה מחמד אבו עג’אג’, מראשי מנגנון הביטחון הכללי של חמאס ברפיח (דובר צה”ל, 7 ביוני 2024).
סלאמה אבו עג'אג' (ערוץ הטלגרם של צה"ל, 7 ביוני 2024).     מודעת אבל מטעם המשרד לשלטון מקומי ברשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של המשרד לשלטון מקומי, 7 ביוני 2024)
מימין: סלאמה אבו עג’אג’ (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 7 ביוני 2024). משמאל: מודעת אבל מטעם המשרד לשלטון מקומי ברשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של המשרד לשלטון מקומי, 7 ביוני 2024)
  • ב-6 ביוני, לפנות בוקר, תקפו מטוסי חיל האוויר, על בסיס מידע מודיעיני, מתחם ששימש את חמאס בתוך בית ספר של אונר״א באלנציראת, שבו שהו פעילי נח’בה של חמאס ופעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר לקחו חלק במתקפה ב-7 באוקטובר 2023. פעילי הטרור יזמו ביצוע פיגועים מתוך בית הספר ותכננו לבצע פיגועים נוספים נגד כוחות צה”ל. דובר צה”ל הדגיש כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 6 ביוני 2024).
17 פעילי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין שנהרגו בתקיפה בבית הספר של אונר"א (אתר דובר צה"ל, 7-6 ביוני 2024)      17 פעילי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין שנהרגו בתקיפה בבית הספר של אונר"א (אתר דובר צה"ל, 7-6 ביוני 2024)
17 פעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שנהרגו בתקיפה בבית הספר של אונר”א (אתר דובר צה”ל, 7-6 ביוני 2024)
  • לשכת ההסברה של ממשל חמאס ברצועת עזה דיווחה על מותם של ארבעים עקורים, ביניהם 14 ילדים ותשע נשים, ופציעת 74 נוספים, ביניהם 23 ילדים ו-18 נשים, בתקיפה של מטוסי קרב נגד מספר כיתות, שבהן מצאו מקלט עשרות עקורים, בבית ספר של אונר”א, באזור מחנה 2 באלנציראת. (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 6 ביוני 2024).
  • חמאס פרסמה הודעת גינוי, בה האשימה כי הפגיעה בבית הספר היא המשך “פשע רצח העם” נגד הפלסטינים, שמבצעת ישראל. ההודעה האשימה כי צה”ל “מתמקד בפגיעה בקבוצות אזרחיות, במיוחד בבתי ספר ובמרכזים של אונר”א” וקראה לאו”ם ולקהילה הבינלאומית להקים ועדות חקירה (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 7 ביוני 2024).
אזורי שהיית המחבלים במתחם בית הספר (ערוץ הטלגרם של צה"ל, 6 ביוני 2024).       בית הספר לאחר התקיפה (ערוץ הטלגרם של שהאב, 6 ביוני 2024)
מימין: אזורי שהיית המחבלים במתחם בית הספר (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 6 ביוני 2024). משמאל: בית הספר לאחר התקיפה (ערוץ הטלגרם של שהאב, 6 ביוני 2024)
  • ב-3 ביוני, דווח ברשתות החברתיות הפלסטיניות על מותו של עמאד עודה (אבו ג’עפר), פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם. עודה הוצג כצלף שהרג קצין צה”ל בבית חאנון במבצע “צוק איתן”. דווח כי לאחר המבצע, הוא מונה למפקד ההכשרה המרכזית של הצלפים ברצועת עזה ולמפקח כללי על תכניות ההוראה והפיתוח באקדמיה הצבאית של הזרוע הצבאית של חמאס. לאחר מספר שנים, הוא מונה למפקד פלוגת הנח’בה בבית חאנון, תפקיד בו שימש גם בלחימה הנוכחית (חשבון X של אמירה אלנחאל, 3 ביוני 2024; חשבון X של אבראהים אלמדהון, 3 ביוני 2024).
עמאד עודה ("אבו ג'עפר") (חשבון X של אמירה אלנחאל, 3 ביוני 2024)
עמאד עודה (“אבו ג’עפר”) (חשבון X של אמירה אלנחאל, 3 ביוני 2024)
סיוע לרצועה
  • ב-7 ביוני 2024, הודיע פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) כי הקים בהצלחה מחדש את המזח הימי הצף מול חוף עזה, דבר שיאפשר את המשך אספקת הסיוע ההומניטרי הדרוש לתושבי הרצועה (חשבון X של CENTCOM, 7 ביוני 2024). המזח הושבת במשך יותר משבוע בשל פגיעת הגלים ותוקן בנמל אשדוד.
  • סמנתה פאוור, מנהלת סוכנות הסיוע האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID), מסרה כי במהלך ה-8 ביוני, עברו יותר מ-492 טונות סיוע דרך המזח הימי (חשבון X של סמנתה פאוור, 9 ביוני 2024). עם זאת, סינדי מקיין, מנהלת תוכנית המזון העולמית של האו”ם, עדכנה כי הסוכנות השהתה את פעילותה במזח אחרי ששני מחסנים של הסוכנות הותקפו באמצעות רקטות. היא ציינה כי הפעילות תתחדש רק לאחר שיוסדרו ענייני הבטיחות (CBS News, 9 ביוני 2024).
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים דיווח על המשך הצנחת הסיוע ההומנטירי לתוך רצועת עזה. לדבריו, עד כה בוצעו 118 הצנחות שכללו 9,546 משטחי סיוע הומניטרי. בנוסף, מתאם פעולות הממשלה בשטחים הציג תיעוד של סיוע רב שהצטבר בצידו הפלסטיני של מעבר כרם שלום לאחר שהועבר מהצד הישראלי (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 ביוני 2024).
תיעוד הסיוע ההומניטרי בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 ביוני 2024)
תיעוד הסיוע ההומניטרי בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום
(דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 ביוני 2024)
  • ארגון World Central Kitchen (WCK) מסר כי סיפק יותר מ-50 מיליון ארוחות ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה. הוא ציין כי הוא מפעיל כעת שני מטבחי שדה עיקריים, בדיר אלבלח ובאלמואצי, אחרי שהמטבח ברפיח השהה את עבודתו ב-21 במאי בעקבות הוראות צה”ל להתפנות. הארגון מפעיל עוד 65 מטבחים קהילתיים הפרוסים ברחבי הרצועה. מנהל התפעול של הארגון במזרח התיכון, ג’ון טורפי, ציין כי לארגון אין כיום פעילות בצפון הרצועה בשל קשיים בשינוע האספקה מדרום הרצועה לצפונה (רויטרס, 4 ביוני 2024; אתר World Central Kitchen, 4 ביוני 2024).
המצב ברצועה
  • משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע כי על רקע תקיפות צה”ל במרכז הרצועה, לבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח, היחיד המספק שירותי בריאות לכמיליון בני אדם הנמצאים כיום במרכז הרצועה, אין דרך לקלוט פצועים חדשים בשל מחסור משמעותי בציוד רפואי ובכוח אדם. ח’ליל אלדקראן, דובר בית החולים, הסביר כי התקיפות על מחנות אלבריג’ ואלמע’אזי הובילו לכך שבית החולים התמלא בפצועים, והזהיר כי בית החולים אינו מסוגל לספק טיפול לפצועים נוספים (אתר ערוץ אלג’זירה, 5 ביוני 2024). בהמשך, בית החולים הודיע כי אחד משני הגנרטורים שלו הפסיק לפעול (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 5 ביוני 2024).
  • ארגוןInternational Medical Corps הודיע כי ההסלמה בלחימה ברפיח ובסביבתה השפיעה על הפעילות בבית חולים השדה שלו באלמואצי (ברפיח), בו 160 מיטות. בשל כך, הארגון נאלץ להעביר את כל הפעילות לבית חולים שדה הממוקם בדיר אלבלח (דף הפייסבוק של ארגון International Medical Corps , 5 ביוני 2024). בעקבות זאת, מסר ארגון הבריאות העולמי כי רק שני בתי חולים ממשיכים לספק שירותי בריאות במחוז רפיח – בית חולים שדה של הצלב האדום הבינלאומי באזור אלמואצי ובית חולים שדה של מאע”מ ברפיח, שאליו קשה יותר להגיע בשל פעולות הלחימה המתמשכות (חשבון X של מנכ”ל ארגון הבריאות העולמי, 6 ביוני 2024).
סוגיית “היום שאחרי”
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי חמאס הגיעה להבנות עם כלל הארגונים שכל שינוי בשטחים הפלסטיניים הוא עניין פנימי, ללא מעורבות חיצונית. הוא הצהיר כי חמאס אינה מתכוונת לעזוב את הזירה הפוליטית הפלסטינית. עוד אמר כי אחרי שתקום מדינה פלסטינית ויסתיים “הכיבוש”, התנועה תהיה מוכנה להשתלב בצבא לאומי פלסטיני, אך לאור נוכחות “הכיבוש”, היא לא תמסור את נשקה. חמד גם האשים את אבו מאזן בכישלון שיחות הפיוס. לטענתו, חמאס קיימה מספר פעמים מגעים עם אנשי פתח והציעה להם להקים ממשלת אחדות לאומית או ממשלת טכנוקרטים בהסכמה, אך לא הייתה תגובה מאבו מאזן (אלערבי אלג’דיד, 9 ביוני 2024).
  • “מקור בכיר” בפתח האשים כי לחמאס לא אכפת מחיי הפלסטינים וכי היא מקריבה אותם כדי לשרוד. הוא הוסיף כי חמאס הקריבה יותר מ-270 פלסטינים עבור ארבעה חטופים וכי היא נותנת לישראל את כל האמצעים להרוג את הפלסטינים. לדבריו, על חמאס להיפטר מאג’נדות חיצוניות והוסיף כי הרשות הפלסטינית לא סגרה לה את הדלת (אלערביה, 9 ביוני 2024).
פיצוץ מכונית תופת ליד טובאס
  • מכונית תופת, שהכילה מטעני חבלה רבים, התפוצצה בליל 6-5 ביוני בבקעת הירדן, כקילומטר ממחסום תיאסיר, בצד הפלסטיני. לא היו נפגעים בתקרית. צה”ל ושירות הביטחון הכללי פתחו בחקירה (ערוץ הטלגרם של צה”ל ותקשורת ישראלית, 6 ביוני 2024). גדוד טובאס של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר כי פעיליו תקפו את מחסום תיאסיר באמצעות מכונית תופת, בתגובה ל”פלישת המתנחלים למסגד אלאקצא ובתגובה לטבח ברפיח” (ערוץ הטלגרם A7rartoubas, 6 ביוני 2024).
פיגועים משמעתיים בשנת 2024[2]

פיגועים משמעתיים בשנת 2024

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. מוקדי הפעילות המרכזיים היו טובאס, טולכרם וג’נין. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-4,150 מבוקשים, מתוכם יותר מ-1,750 פעילי חמאס (דובר צה”ל, 6 -9 ביוני 2024). להלן אירועים בולטים :
    • טובאס: בליל 10-9 ביוני, פעלו כוחות הביטחון במחנה הפליטים אלפארעה, דרומית לטובאס. במהלך הפעילות הופעלו מספר מטעני חבלה לעבר כלי רכב צבאיים ממוגנים. לא היו נפגעים (תקשורת ישראלית, 10 ביוני 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי מחמוד אבראהים נבריצי, בן 15, מת מפצעיו לאחר שנורה בידי צה”ל. עוד דווח כי מטעני חבלה מייצור עצמי הושלכו לעבר כלי רכב של צה”ל שהתקדמו במחנה הפליטים אלפארעה (ופא, אלג’זירה, 10 ביוני 2024).
    • טולכרם: בליל 10-9 ביוני, כוחות הביטחון עצרו מבוקש בפעילות טרור בדנאבה שבאזור טולכרם. במהלך חילופי אש שהתפתחו באזור, ירו הכוחות לעבר חמוש. לא היו נפגעים (חשבון X של משטרת ישראל, 10 ביוני 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על חילופי ירי בין כוחות הביטחון לחמושים פלסטינים, וכי במהלך חילופי הירי נהרג יוסף סמיח עבד אלכרים עבד אלדאים, בן 21 (אלג’זירה, 10 ביוני 2024). חמאס פרסמה מודעת אבל בה נכתב כי הוא היה פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם – גדוד טולכרם (ערוץ הטלגרם של חמאס בטולכרם, 10 ביוני 2024).
    • ג’נין: ב- 6 ביוני 2024, בשעות הצהריים, פעלו כוחות הביטחון בג’נין ובמחנה הפליטים שלה. הכוחות פגעו בחמושים ועצרו מבוקש החשוד בפעילות טרור (דובר צה”ל, 6 ביוני 2024). מנהל בית החולים הממשלתי בג’נין מסר כי בפעילות נהרגו שלושה פלסטינים: אבראהים טאהר מחמד אלסעדי, בן 21; עיסא נאפז ג’לאד, בן 17; עדי אימן מרעי, בן 24 (ופא, 6 ביוני 2024). גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר כי מרעי היה פעיל שלו (ערוץ הטלגרם jenencamb, 6 ביוני 2024). חמאס מסרה כי אלסעדי היה פעיל שלה (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 6 ביוני 2024).
פעילות כוחות הביטחון בג'נין (ופא, 6 ביוני 2024).      עדי מרעי, עיסא ג'לאד, אבראהים אלסעדי (חשבון X של "פלסטין פוסט", 6 ביוני 2024)
מימין: פעילות כוחות הביטחון בג’נין (ופא, 6 ביוני 2024). משמאל: עדי מרעי, עיסא ג’לאד, אבראהים אלסעדי (חשבון X של “פלסטין פוסט”, 6 ביוני 2024)
  • ב-5 ביוני 2024, כוחות הביטחון עצרו מבוקש בפעילות טרור בשכם. הכוחות הגיעו למבנה שבו הסתתר המבוקש וכאשר הוא ניסה להימלט, הם ירו לעברו ופגעו ברגליו. במהלך יציאת הכוחות, החלו הפרות סדר. הכוחות ירו בפלסטיני שהשליך מטען נפץ לעברם (חשבון X של משטרת ישראל, 5 ביוני 2024).
פעילות מנגנוני הרשות הפלסטינית
  • ב-5 ביוני, לאחר ניסיון של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לעצור מבוקש מגדוד טובאס, תקפו חמושים של הגדוד את כלי הרכב של מחמוד אמין, מפקד המבצעים במנגנון המודיעין הכללי בטובאס. עשרות צעירים חסמו כבישים ואת הכניסה למחנה הפליטים אלפארעה והציתו צמיגים. ב-8 ביוני, דווח כי כוחות הביטחון הפלסטיניים החרימו מטעני חבלה של גדוד טובאס (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 8 ביוני 2024).
  • בכיר בגדוד טובאס קרא למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית להניח להם להתעמת עם ישראל. הוא הוסיף שהרשות הפלסטינית אינה מהווה מטרה עבורם, אבל הדגיש כי מי שרוצה להרוג אותם, “לא יתקבל בפרחים”, וכי כל פריצה של רעולי פנים במרדף אחרי מבוקשים תיענה בירי, בלי קשר אם מדובר בכוחות ישראליים או במנגנוני הביטחון הפלסטיניים (אלערבי אלג’דיד, 5 ביוני 2024).
אמצעי לחימה שהוחרמו על ידי המודיעין הכללי הפלסטיני מביתו של פעיל בגדוד טובאס (ערוץ הטלגרם A7rartoubas, 4 ביוני 2024).      מכוניתו של של מחמוד אלאמין לאחר התקיפה (חשבון X של @fer9s, 5 ביוני 2024)
מימין: אמצעי לחימה שהוחרמו על ידי המודיעין הכללי הפלסטיני מביתו של פעיל בגדוד טובאס (ערוץ הטלגרם A7rartoubas, 4 ביוני 2024). משמאל: מכוניתו של של מחמוד אלאמין לאחר התקיפה (חשבון X של @fer9s, 5 ביוני 2024)
אירועי יום ירושלים
  • ב-5 ביוני 2024, צוין יום ירושלים ונערך מצעד הדגלים המסורתי תחת אבטחה כבדה של משטרת ישראל. המצעד עבר דרך שער שכם, העיר העתיקה, והסתיים בכותל המערבי. משטרת ישראל דיווחה על 18 ישראלים שנעצרו במהלך המצעד בגין תקיפת עיתונאים ישראלים ופלסטינים (תקשורת ישראלית, 5 ביוני 2024). על רקע קיום המצעד, נרשמו גינויים פלסטיניים וקריאות ל”יום זעם” ולעימותים עם כוחות הביטחון. להלן התבטאויות בולטות בנושא :
    • נביל אבו רדינה, דוברו של אבו מאזן, אמר כי מצעד הדגלים לא ישנה את היותה של ירושלים בירת הנצח של “פלסטין”. הוא הוסיף כי המצעד מהווה הפרה של כל החוקים הבינלאומיים הרואים במזרח ירושלים אדמה פלסטינית כבושה, ומהווה התגרות בוטה ברגשות הערביים, האסלאמיים והנוצריים. אבו רדינה הזהיר מפני מלחמת דת בשל אירועים אלה. הוא קרא לממשל האמריקאי להתערב באופן מיידי כדי לעצור את פעולות ישראל (ופא, 5 ביוני 2024).
    • חמאס פירסמה הודעה בה ציינה כי האישור לערוך את מצעד הדגלים ברחובות ירושלים הוא הוכחה לדרכה של ישראל החותרת לייהד את המקומות הקדושים, ומהווה תוקפנות נגד רגשותיהם של מאות מיליוני מוסלמים ברחבי העולם. ההודעה הזהירה את ישראל מפני המשך המדיניות “הנפשעת” נגד המקומות הקדושים, ובמרכזם מסגד אלאקצא, והדגישה כי “ההתנגדות” תמצא את הדרך לפגוע בה. התנועה קראה לפלסטינים ביהודה ושומרון, בירושלים ובתוך שטח ישראל להפוך את ה-5 ביוני ליום זעם (אתר חמאס, 5 ביוני 2024).
    • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי “ההשתוללות של המתנחלים” בירושלים מאשרת שירושלים היא לב הסכסוך. הוא הוסיף כי הפלסטינים לא ינוחו עד ש”הכיבוש” יסתלק ותקום מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים (אתר חמאס, 5 ביוני 2024).
    • הארון נאצר אלדין, ראש המשרד לענייני ירושלים בחמאס, אמר כי מצעד הדגלים הוא תוקפנות בוטה נגד ירושלים והאומות הערבית והאסלאמית, וקרא להן להגביר את השתתפותן במערכת “מבול אלאקצא”. הוא הוסיף כי “חרב ירושלים” (השם שהעניק חמאס למבצע “שומר החומות” שהחל ביום ירושלים בשנת 2021 בירי רקטות לעבר ירושלים) עדיין מונפת, והיא באה לידי ביטוי בצורתה הגדולה ביותר ב-7 באוקטובר 2023 ועד היום. אלדין הכריז כי “מבול אלאקצא” ימשיך עד השגת הניצחון, החירות והעצמאות, ולא ייפסק עד שחרור מסגד אלאקצא (אתר חמאס, 5 ביוני 2024).
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה את קיום מצעד הדגלים וקרא לפלסטינים בכל מקום להתעמת עם “הבריונות הציונית” הזו. בנוסף, גינה את השתיקה הערבית “המבישה” (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 5 ביוני 2024).
התכנסות משתתפי מצעד הדגלים סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים
 (ערוץ היוטיוב של ופא, 5 ביוני 2024)
התכנסות משתתפי מצעד הדגלים סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים
(ערוץ היוטיוב של ופא, 5 ביוני 2024)
פעילות מדינית של אבו מאזן
  • ב-7 ביוני 2024, נפגש אבו מאזן עם שגריר ירדן ברשות הפלסטינית, עצאם אלבדור, והשגריר המצרי, איהאב סלימאן. השניים מסרו לאבו מאזן הזמנה רשמית מטעם מלך ירדן, עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי ומזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש, להשתתף בפעילות של ועידת ההיענות ההומניטרית הדחופה למען רצועת עזה שתתקיים בעמאן. אבו מאזן ציין כי יש לפעול באופן מיידי להשגת הפסקת אש, לזרז הכנסת סיוע הומניטרי ולמנוע הגירת תושבים (ופא, 7 ביוני 2024).
אבו מאזן מקבל את ההזמנה לוועידה הבינלאומית (ופא, 7 ביוני 2024)
אבו מאזן מקבל את ההזמנה לוועידה הבינלאומית (ופא, 7 ביוני 2024)
פגישת ראש ממשלת הרשות עם מתאמת האו”ם
  • מחמד מצטפא, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, נועד בלשכתו עם מתאמת האו”ם לעניינים הומניטריים ולשיקום רצועת עזה, סיגריד קאאח (Sigrid Kaag), ודן עמה בחשיבות התיאום בין כל גורמי הסיוע והממשלה הפלסטינית. מצטפא סקר את תוכניות הממשלה לסיוע בטווח הקצר, הבינוני והארוך וכן תוכניות לשיקום ביום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. בנוסף לכך, הוא ציין את מוכנות הממשלה לפתוח מחדש את מעבר רפיח, על פי הסכם המעברים משנת 2005,[3] לצד נסיגת כוחות צה”ל ממנו. קאאח הדגישה את חשיבות השקעת כל המאמצים להגברת הכנסת הסיוע לרצועה מכל המעברים והפצתו לכל שטחי הרצועה (ופא, 5 ביוני 2024).
הכנסת ישראל ל”רשימה השחורה” של האו”ם
  • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, הודיע על הכנסת צה”ל ל”רשימה שחורה” בינלאומית שכוללת מדינות וארגונים חמושים שלא נקטו באמצעים מספקים לשיפור הגנה על ילדים. במקביל, גם חמאס והג’יהאד האסלאמי בפלסטין הוכנסו לרשימה (תקשורת ישראלית, 7 ביוני 2024).
  • נביל אבו רדינה אמר כי ישראל היתה צריכה להיות מוצבת ברשימה מזמן בשל פעולותיה נגד הפלסטינים. הוא הוסיף כי מדובר בצעד בכיוון הנכון שנועד לדרוש דין וחשבון מישראל על מעשיה ולשים להם קץ מצד הקהילה הבינלאומית (ופא, 7 ביוני 2024).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש לשכת ההסברה המרכזית של התנועה, הביע שביעות רצון מהחלטת האו”ם נגד ישראל וציין כי זו “ישות מנודה הנתבעת בפני בתי הדין הבינלאומיים” (קדס פרס, 7 ביוני 2024).
סנקציות אמריקאיות נגד “גוב האריות”
  • מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה על הטלת סנקציות נגד ההתארגנות הפלסטינית “גוב האריות”. הסנקציות הוטלו בתגובה לפיגועים שביצעו פעילי ההתארגנות נגד כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים בשנים 2022 ו-2024 ובשל הרג תושבים פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בשכם ב-2022 (אתר מחלקת המדינה, 6 ביוני 2024). בהודעת התגובה של “גוב האריות”, הדגישה ההתארגנות כי היא תנצח וההפתעה תהיה גדולה (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות”, 7 ביוני 2024).

[1] להרחבה על מעורבות עיתונאים ברצועת עזה בטרור במהלך מלחמת "חרבות ברזל", ראו מחקר מרכז המידע מיום 20 בפברואר 2024 : "חלק ניכר מהעיתונאים/ות שנהרגו ברצועה במהלך המלחמה היו מזוהים עם ארגוני הטרור".
[2] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[3] לפי הסכם המעברים מנובמבר 2005, מעבר רפיח ינוהל על ידי הרשות הפלסטינית, בשיתוף מצרים ותחת פיקוח של כוח של האיחוד האירופי. ההסכם אינו תקף מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה ביוני 2007.