מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (11-5 ביולי 2023)

אחמד יאסין הלאל ע'יט'אן (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023).

אחמד יאסין הלאל ע'יט'אן (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023).

חלוקת מיני מתיקה בג'נין בתגובה לפיגוע בקדומים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 ביולי 2023)

חלוקת מיני מתיקה בג'נין בתגובה לפיגוע בקדומים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 ביולי 2023)

כרזה באתר גדודי אלקסאם בהמשך לדבריו של אבו עבידה לפיהם ג'נין אינה לבד. תמונות ארבעת המחבלים המכונים

כרזה באתר גדודי אלקסאם בהמשך לדבריו של אבו עבידה לפיהם ג'נין אינה לבד. תמונות ארבעת המחבלים המכונים "גיבורי התגובה המהירה על התוקפנות נגד ג'נין" (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023)

זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג'ר, 4 ביולי 2023).

זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג'ר, 4 ביולי 2023).

הלוויתו של צאלח. על ראשו סרט של גדודי אלקסאם (PALINFO, 8 ביולי 2023)

הלוויתו של צאלח. על ראשו סרט של גדודי אלקסאם (PALINFO, 8 ביולי 2023)

מסיבת העיתונאים בה הוכרז על פתיחת מחנות הקיץ.

מסיבת העיתונאים בה הוכרז על פתיחת מחנות הקיץ.

היום הראשון של מחנות הקיץ באזור שיח' רצ'ואן במערב העיר עזה.

היום הראשון של מחנות הקיץ באזור שיח' רצ'ואן במערב העיר עזה.

הספינה חנט'לה.

הספינה חנט'לה.

העבודות לשיקום מחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 ביולי 2023)

העבודות לשיקום מחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 ביולי 2023)

ביקור שר הפנים הב אלריח במשטרת ג'נין (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 8 ביולי 2023)

ביקור שר הפנים הב אלריח במשטרת ג'נין (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 8 ביולי 2023)

ביקור משלחת בכירי פתח במחנה הפליטים ג'נין (ופא, 8 ביולי 2023)

ביקור משלחת בכירי פתח במחנה הפליטים ג'נין (ופא, 8 ביולי 2023)

  • השבוע בוצעו שישה פיגועים: שני פיגועים צפונית-מערבית לראמאללה (דיר קדיס- פיגוע דקירה, ובדיר נט’אם – השלכת רימון וירי), פיגוע ירי בקדומים (מזרחית לקלקיליה) בו נהרג חייל צה”ל, פיגוע ירי בהר גריזים בשכם, פיגוע משולב דריסה ודקירה בתל אביב, ופיגוע דקירה שסוכל בגבעת התחמושת בירושלים. גדוד אלעאיש בג’נין, המזוהה, ככל הנראה, עם חמאס, קיבל אחריות לירי שתי רקטות לעבר יישובים ישראלים מערבית לג’נין.
  • חמש רקטות שוגרו מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה (כשעה לפני יציאת הכוחות האחרונים מהמבצע בג’נין). הרקטות יורטו ע”י מערכת “כיפת ברזל”. בתגובה תקף חיל האוויר שני יעדי חמאס ברצועה. ברצועת עזה השיקו חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין את עונת מחנות הקיץ בהם אמורים להשתתף אלפי ילדים ובני נוער. ספינה של “קואליציית צי החירות” משייטת בין נמלי אירופה ומקיימת פעילות הסברתית לטובת שבירת “המצור” מעל רצועת עזה. טרם הוחלט אם הספינה תנסה להגיע לנמל עזה.
  • בעקבות המבצע בג’נין פועלת הרשות לשיקום הנזקים ולהחזרת משילותה במקום. אבו מאזן צפוי לבקר ב-12 ביולי 2023 בג’נין, לסייר במחנה הפליטים ולהיפגש עם גורמים מקומיים. אלג’יריה הודיעה על תרומה של 30 מיליון דולרים ומאע”מ 15 מיליון דולרים (באמצעות אונר”א) לשיקום הנזקים במקום. אבו מאזן מנסה לכנס את ראשי הארגונים בקהיר.
  • החלטות הקבינט המדיני –ביטחוני בישראל בדבר מתן הקלות לרשות הפלסטינית כדי למנוע קריסתה, עוררו תגובות גינוי בקרב הפלסטינים אשר ציינו שעל ישראל להשיב את כספי הסילוקין ולהפסיק לאלתר את המשך הקיזוז. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הדגיש כי אין בכוונתם להפסיק את המהלכים הבינלאומיים ואת התשלומים למשפחות השהידים והאסירים. הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט האירופי קראה לאחרונה לאיחוד האירופי לסייע לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ה-ICC) להעמיד לדין את ישראל על פשעי המלחמה שלה.
פיגוע דקירה בדיר קדיס
  • ב-10 ביולי 2023, בשעות אחר הצהריים, נכנסה קבוצת אזרחים ישראלים לכפר דיר קדיס (צפונית-מערבית לראמאללה). במהלך שהותם בכפר ניסה פלסטיני לדקור אותם. אחד האזרחים נפצע באורח קל והתפנה עצמאית מהמקום. כוחות צה”ל החלו בסריקות לאיתור הדוקר (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 10 ביולי 2023).
פיגוע ירי סמוך לראמאללה
  • ב-10 ביולי 2023, בשעות הצהריים, זיהה כוח צה”ל, שהיה בעמדת בידוק סמוך לכניסה לדיר נט’אם (צפונית- מערבית לראמאללה), כלי רכב ללא לוחית זיהוי אשר עורר את חשדו. אנשי הכוח ביקשו מנהג כלי הרכב לעצור. הוא עצר, יצא מכלי הרכב והשליך רימון לעבר אנשי הכוח. לאחר מכן הוא ירה לעברם בכלי נשק מאולתר שהיה ברשותו. הלוחמים הגיבו בירי והרגו אותו (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 10 ביולי 2023).
כלי הנשק המאולתר מסוג קרלו 
(חשבון הטוויטר של דובר צה"ל,10 ביולי 2023)
כלי הנשק המאולתר מסוג קרלו
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל,10 ביולי 2023)
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על על מותו של בלאל אבראהים קדח, בן 33, משקבא (צפונית-מערבית לראמאללה) (ופא, 10 ביולי 2023). תנועת פתח בראמאללה פרסמה הודעת אבל שבה מסרה כי קדח היה פעיל בשורותיה (ערוץ הטלגרם של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 10 ביולי 2023). מעיון בדף הפייסבוק שלו עלה, כי הוא עסק בהתקנת סורגים ומעקות מעוצבים לבתים ועסק בפיתוח הגוף בחדר כושר. הוא נהג לפרסם סרטוני דת ודרשות קצרות. בפוסט האחרון שפרסם כתב “אללה! הענק לנו סוף טוב” (דף הפייסבוק של בלאל קדח).
כרזת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של Rasim Motawe, 10 ביולי 2023).     הפוסט האחרון שפירסם (דף הפייסבוק של בלאל קדח, 8 ביולי 2023)
מימין: כרזת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של Rasim Motawe, 10 ביולי 2023). משמאל: הפוסט האחרון שפירסם (דף הפייסבוק של בלאל קדח, 8 ביולי 2023)
פיגוע דקירה בירושלים
  • ב-9 ביולי 2023, בשעות אחר הצהריים, הגיעה פלסטינית בשנות השישים לחייה לנתיב הרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים. היא שלפה סכין מתיקה וניסתה לדקור את אחד המאבטחים במקום. המאבטח קרא לה להשליך את הסכין וירה שני כדורים באוויר, משלא נענתה הוא ביצע ירי לעבר רגלה. האישה, תושבת מזרח ירושלים, בעלת תעודת זהות כחולה, נפצעה באורח קל ופונתה לבית החולים (דוברות המשטרה, 9 ביולי 2023). יצוין כי אישה שככל הנראה לוקה בנפשה נתפסה באותו מקום לפני כחודשיים.
הסכין שנשאה בתיקה (דוברות המשטרה, 9 ביולי 2023)
הסכין שנשאה בתיקה (דוברות המשטרה, 9 ביולי 2023)
פיגוע ירי בקדומים
  • ב-6 ביולי 2023, בשעות הצהריים, דווח מרכז הבקרה של היישוב קדומים (מזרחית לקלקיליה), על כלי רכב חשוד, סמוך ליישוב, נע סביבו וככל הנראה ניסה לחדור לתוכו. בעקבות כך הופעלה התרעה ביישוב והתושבים התבקשו להסתגר בבתיהם. כוח צה”ל החל לבדוק את החשוד. בעת יציאתו מכלי הרכב הוא שלף כלי נשק וירה לעבר הלוחמים והחל להימלט מהמקום. לוחם צה”ל נהרג. לוחמי צה”ל שרדפו אחריו ירו לעברו והוא נהרג (תקשורת ישראלית, 6 ביולי 2023).
כלי נשקו מדגם קרלו (חשבון הטוויטר @Hanzpal2, 6 ביולי 2023).       זירת הפיגוע (חשבון הטוויטר @Hanzpal2, 6 ביולי 2023)
מימין: כלי נשקו מדגם קרלו (חשבון הטוויטר @Hanzpal2, 6 ביולי 2023). משמאל: זירת הפיגוע (חשבון הטוויטר @Hanzpal2, 6 ביולי 2023)
  • מבצע הפיגוע הוא אחמד יאסין הלאל ע’יט’אן היה בן 19. מקביא (מערבית לראמאללה). אביו, השיח’ הלאל ע’יט’אן, בכיר חמאס, קרא לו על שם השיח’ אחמד יאסין, מיסד תנועת חמאס, שנהרג בסיכול ממוקד בשנה בה נולד. ע’יט’אן הוא בן דודו של אלמעתז באללה אלח’ואג’א, פעיל הזרוע הצבאית, בנו של בכיר חמאס צלאח אלדין אלח’ואג’א, אשר ביצע את פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף בת”א ב-9 במרץ 2023 (PALINFO, 6 ביולי 2023; שהאב, 6 ביולי 2023).
אחמד יאסין הלאל ע'יט'אן (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023).      חלוקת מיני מתיקה בג'נין בתגובה לפיגוע בקדומים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 ביולי 2023)
מימין: אחמד יאסין הלאל ע’יט’אן (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023).
משמאל: חלוקת מיני מתיקה בג’נין בתגובה לפיגוע בקדומים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 ביולי 2023)
  • שלא כהרגלם, מיהרו חמאס והזרוע הצבאית שלה לפרסם הודעות רשמיות בהן קיבלו אחריות לביצוע הפיגוע (“פעולת הגבורה”). יצוין שעד לאחרונה הקפידו בחמאס שלא לקבל אחריות רשמית על ביצוע פיגועים ביהודה ושומרון. ההודעות הללו הכוללות גם קבלת אחריות על פיגועים קודמים הן חריגות ואפשר והן מסמנת שינוי במדיניות חמאס. להלן התגובות:
    • בהודעת הזרוע הצבאית צוין, כי הפיגוע בוצע כתגובה ל”תוקפנות ישראל” נגד הפלסטינים במחנה הפליטים ג’נין, ובתגובה לחילול המקומות הקדושים וקריעת הקוראן בעיירה עוריף. ההודעה הדגישה ש”הפיגוע בא לומר לשר הציוני העבריין סמוטריץ’ שגדודי אלקסאם כמעט דפקו על דלת ביתו, וכי גדודי אלקסאם מבטיחים לישראל עודפעולות שכן מי שזורע הרג ופשיעה נגד הפלסטינים, יקצור רק מוות, אימה ותבוסה” (אתר גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023).
    • אבו עבידה, דובר גדודי אלקסאם, ציין בהקשר לפיגועים האחרונים, כי כאשר גדודי אלקסאם אמרו שג’נין לא לבד, הם ידעו היטב מה הם אומרים שכן התגובה בעלי בוצעה על ידי לוחמי גדודי אלקסאם, הפעולות נמשכו בתגובה לאירועים במחנה הפליטים ג’נין עם הפעולה בלב תל אביב, ועם הפעולה בקדומים. כל אלה נועדו להדגיש את נכונותם של גדודי אלקסאם וההתנגדות להגיב לתוקפנות נגד כל חלק מהאדמה הפלסטינית והמקומות הקדושים (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 6 ביולי 2023).
כרזה באתר גדודי אלקסאם בהמשך לדבריו של אבו עבידה לפיהם ג'נין אינה לבד. תמונות ארבעת המחבלים המכונים "גיבורי התגובה המהירה על התוקפנות נגד ג'נין" (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023)
כרזה באתר גדודי אלקסאם בהמשך לדבריו של אבו עבידה לפיהם ג’נין אינה לבד. תמונות ארבעת המחבלים המכונים “גיבורי התגובה המהירה על התוקפנות נגד ג’נין” (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 6 ביולי 2023)
    • חמאס פרסמה הודעה לפיה הפיגוע בוצע במסגרת תגובה טבעית ל”פשעי צבא הכיבוש”, שהאחרון בהם היה ה”טבח” בג’נין, וכי אחמד ​​יאסין נקם את דמם של הפלסטינים בחצר האחורית של ההתנחלות שבה מתגורר “השר הציוני הקיצוני”, בצלאל סמוטריץ’, וממשיך בדרכם של צאצאי השיח’ אחמד יאסין, מייסד חמאס, שממשיכים לפגוע בעומק ישראל והאחרון שבהם היה עבד אלוהאב ח’לאילה (מבצע הפיגוע בתל אביב ב-4 ביולי 2023). ההודעה הדגישה כי ג’נין יקרה לכל פלסטיני, ודם חלליה וקורבנות אנשיה לא יהיו לשווא,. כן הדגישה כי הפלסטינים מסוגלים להמשיך את האנתפאצ’ה ולהסלימה למרות כל הקורבנות, וכי כל הניסיונות לחסל את ההתנגדות ולהפחיד את הפלסטינים נדונו לכישלון (אתר חמאס, 6 ביולי 2023).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי וראש מחלקת ההסברה בארגון, אמר כי הפיגוע בקדומים הוא תגובה המוכיחה כי ההצהרות מנהיגי ישראל, ובראשם נתניהו, בדבר השגת יעדי התוקפנות שלה בג’נין הן כוזבות ומטעות. המסר של הפיגוע לישראל הוא שלא משנה מה היא תעשה היא לא תצליח להחליש את הפלסטינים או לשבור את רוחם (פאלטודיי, 6 ביולי 2023).
קריקטורה שפורסמה בעקבות הפיגוע תחת הכיתוב "מאזן הכבוד": נשקו של פעיל ההתנגדות שוקל יותר מכל כלי הנשק של התיאום הביטחוני (חשבון הטוויטר של עיסא אלדרימלי, 6 ביולי 2023)
קריקטורה שפורסמה בעקבות הפיגוע תחת הכיתוב “מאזן הכבוד”: נשקו של פעיל ההתנגדות שוקל יותר מכל כלי הנשק של התיאום הביטחוני (חשבון הטוויטר של עיסא אלדרימלי, 6 ביולי 2023)
פיגוע ירי בהר גריזים בשכם
  • ב-5 ביולי 2023, בשעות הצהריים, בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר ניידת משטרה וחנות בשכונת השומרונים בהר גריזים (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. במקום אותרו פגיעות ירי בניידת המשטרה ובחנות. מבצעי הירי נמלטו מהמקום כוחות צה”ל פתחו בסריקות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 ביולי 2023).
פיגוע משולב דריסה ודקירה בתל אביב
  • ב-4 ביולי 2023, בשעות הצהריים, נסע פלסטיני בניגוד לכיוון התנועה באחד מרחובות צפון תל אביב, ועלה עם כלי רכבו על מדרכה סמוך לתחנת אוטובוס בה המתינו מספר נוסעים. הוא יצא מכלי הרכב חמוש בסכין והחל לדקור אנשים במקום. הוא נורה ונהרג על ידי אזרח חמוש. תשעה בני אדם נפצעו, מהם שלושה באורח קשה. דווח, כי מבצע הפיגוע הועסק בישראל בלא היתר עבודה וביצע את הפיגוע באמצעות כלי הרכב של מעסיקו (תקשורת ישראלית, 4 ביולי 2023).
  • מבצע הפיגוע הוא עבד אלוהאב עיסא חסין ח’לאילה, בן 20, מסמוע, דרומית לחברון. התארגנות המכנה עצמה “גדוד אלסמוע”, הטוענת כי אינה משתייכת לארגון פלסטיני כלשהוא, הודיעה כי ח’לאילה היה פעיל הגדוד (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלסמוע”, 4 ביולי 2023). חמאס פרסמה הודעה לפיה היה פעיל התנועה וכי הפיגוע בוצע כ”הגנה עצמית לגיטימית” נוכח האירועים בג’נין (אתר חמאס, 4 ביולי 2023). בראיון שהעניקה אמו היא ציינה כי בנה לא השתייך לארגון כלשהו, לרבות חמאס (חשבון הטוויטר של @AhmadHudaib13, 4 ביולי 2023).
 זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג'ר, 4 ביולי 2023).     עבד אלוהאב אלח'לאילה (דף הפייסבוק של עמאד אלעקילי, 4 ביולי 2023)
מימין: זירת הפיגוע בתל אביב (אתר ערוץ אלפג’ר, 4 ביולי 2023).
משמאל: עבד אלוהאב אלח’לאילה (דף הפייסבוק של עמאד אלעקילי, 4 ביולי 2023)
פיגועים משמעותיים[1]

פיגועים משמעותיים

שיגור רקטות מאזור ג’נין
  • ב-10 ביולי 2023 איתר כוח צה”ל שתי חצובות ושני שרידים של רקטות מאולתרות סמוך ליישוב שקד (מערבית לג’נין). כוחות ביטחון וחבלנים שהגיעו לא גילו שרידי חומר נפץ כך שהרקטות לא היוו איום על תושבי האזור (חשבון הטוויטר הרשמי של צה”ל, 10 ביולי 2023). עוד, נטען, כי שתי הרקטות נפלו בשטח A, הנמצא בשליטה מלאה של הרשות הפלסטינית (תקשורת ישראלית, 10 ביולי 2023).
  • התארגנות המכנה עצמה “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, המשתייכת ככל הנראה לזרוע הצבאית של חמאס, פרסמה הודעה לפיה הם הצליחו לשגר שתי רקטות מדגם “קסאם 1” לעבר ההתנחלות שקד ממערב לג’נין. צוין כי השיגור בוצע במסגרת מערכת ההכנות, הפיתוח המתמשך ושבירת המשוואות עם ישראל ובתגובה “לפשעיה” נגד הפלסטינים. עוד צוין, כי למרות הנסיבות הביטחוניות המורכבות והרגישות ולמרות מיעוט האמצעים והכלים, הם ממשיכים בפיתוח ובהכנות כדי לגרום לישראל לטעום מעוצמת הרקטות גם ביהודה ושומרון (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, 10 ביולי 2023).
בסרטון מתועד משגר אחד שלידו פתק, שעליו כתוב: "גדוד אלעיאש; הפגזה לעבר התנחלות שקד ממערב לג'נין באמצעות שתי רקטות מדגם קסאם1; יום שני, 10 ביולי 2023 (מצויין גם התאריך ההג'רי); והבא גדול יותר; #הגדה מגן ירושלים"  (ערוץ הטלגרם של "גדוד אלעיאש" במערב ג'נין, 10 ביולי 2023)    בסרטון מתועד משגר אחד שלידו פתק, שעליו כתוב: "גדוד אלעיאש; הפגזה לעבר התנחלות שקד ממערב לג'נין באמצעות שתי רקטות מדגם קסאם1; יום שני, 10 ביולי 2023 (מצויין גם התאריך ההג'רי); והבא גדול יותר; #הגדה מגן ירושלים"  (ערוץ הטלגרם של "גדוד אלעיאש" במערב ג'נין, 10 ביולי 2023)
בסרטון מתועד משגר אחד שלידו פתק, שעליו כתוב: “גדוד אלעיאש; הפגזה לעבר התנחלות שקד ממערב לג’נין באמצעות שתי רקטות מדגם קסאם1; יום שני, 10 ביולי 2023 (מצויין גם התאריך ההג’רי); והבא גדול יותר; #הגדה מגן ירושלים” (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, 10 ביולי 2023)
פעילות סיכול בשכם
  • ב-7 ביולי 2023, בשעות הבוקר, נכנסו כוחות ביטחון ישראליים לעיר העתיקה של שכם כדי לעצור את ח’ירי שאהין וחמזה מקבול, החשודים בביצוע הירי בשכונת השומרונים בהר גריזים (ב-5 ביולי 2023). השניים סירבו להסגיר עצמם, פתחו באש לעבר הכוחות, ונהרגו במהלך חילופי האש. במקום נתפסו שני אקדחים שככל הנראה שימשו אותם בביצוע הפיגוע (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 7 ביולי 2023).
  • על פי התקשורת הפלסטינית ההרוגים הם :
    • ח’ירי מחמד סרי שאהין, בן 34 משכם. עבד כמאבטח בבית החולים האוניברסיטאי אלנג’אח (דף הפייסבוק של בית החולים, 7 ביולי 2023). אסיר משוחרר, שריצה ארבע שנות מאסר בישראל (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 7 ביולי 2023). הוא גם היה חברו של אסלאם צבוח, שנהרג יחד עם אבראהים אלנאבלסי באוגוסט 2022 (צפא, 9 ביולי 2023).
    • חמזה מא’יד מחמד מקבול, בן 32 משכם. אמו סיפרה כי בגיל 13 הוא ביקש לבצע פיגוע באמצעות חגורת נפץ אך נעצר בדרך (צפא, 9 ביולי 2023).
  • הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, גדודי אבו עלי מצטפא, הודיעה שהשניים היו לוחמיה, חברי החוליה על שם תאמר אלכילאני,[2] וכי הם ביצעו את פיגוע הירי בהר גריזים ב-5 ביולי 2023. ההודעה הוסיפה כי התגובה למותם של השניים ולכל פעילות ישראל תגיע ולא תתעכב וכי גדודי אבו עלי מצטפא השתתפו יחד עם כל הארגונים במאבק מול התוקפנות הציונית בג’נין מהרגע הראשון (אתר גדודי אבו עלי מצטפא, 7 ביולי 2023). גם גדודי חללי אלאקצא פרסמו הודעת אבל שבה נטען כי הם היו לוחמים בשורותיהם בשכם, וכי הם ביצעו מספר פיגועים נגד מחסומים וסיורים ישראליים בעיר שכם ובקסבה, שהאחרון בהם היה ירי לעבר כוח צבאי ישראלי בהר גריזים (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 7 ביולי 2023).
חמזה מקבול (מימין) וח'ירי שאהין (אתר גדודי אבו עלי מצטפא, 7 ביולי 2023)
חמזה מקבול (מימין) וח’ירי שאהין (אתר גדודי אבו עלי מצטפא, 7 ביולי 2023)
תמונותיהם של מקבול (מימין) ושאהין מתחת לכיתוב: "הישמרו מהמוות הטבעי, ומותו רק בין מטחי הכדורים"
 (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 7 ביולי 2023)
תמונותיהם של מקבול (מימין) ושאהין מתחת לכיתוב: “הישמרו מהמוות הטבעי, ומותו רק בין מטחי הכדורים”
(ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 7 ביולי 2023)
 ח'ירי שאהין על רקע לוגו של פתח (דף הפייסבוק של ח'ירי שאהין, 1 במאי 2022).     כרזה של סניף פתח במחוז שכם המברכת את שאהין לרגל שחרורו מהכלא בישראל (דף הפייסבוק של אבראהים שאהין, 7 ביולי 2023)
מימין: ח’ירי שאהין על רקע לוגו של פתח (דף הפייסבוק של ח’ירי שאהין, 1 במאי 2022).
משמאל: כרזה של סניף פתח במחוז שכם המברכת את שאהין לרגל שחרורו מהכלא בישראל (דף הפייסבוק של אבראהים שאהין, 7 ביולי 2023)
  • מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר תנועת פתח, אמר כי צה”ל מבצע בהתמדה הוצאות להורג נגד הפלסטינים, שהאחרונה שבהן התרחשה נגד חמזה מקבול וח’ירי שאהין. הוא הוסיף כי משימתה של “הממשלה הפשיסטית של בנימין נתניהו” היא לבצע פשעים נגד הפלסטינים, מתוך אמונה שכך היא תכריע את הסכסוך. אולם לדבריו, ישראל שוגה באשליות שכן כל צעיר שנהרג מותיר אחריו עשרות אשר רוצים להיות שהידים, משום שלא ייתכן שהפלסטינים ייכנעו או יוותרו על זכויותיהם (ופא, 7 ביולי 2023).
  • הצהרת חמאס כללה איום על ישראל (“הכיבוש”) והמתנחלים מגברים שאינם חוששים ממוות כדי להגן על ירושלים ומסגד אלאקצא, לנקום את דמם של השהידים, ולשמור על הפלסטינים העומדים איתן (אתר חמאס, 7 ביולי 2023). בהצהרת הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודגש שהדם מזירות העימות בגדה יצית עוד דלק לנקמה ויגרום ללוחמי ההתנגדות להמשיך בתפקידם בג’האד עד לשחרור (אתר הג’האד האסלאמי, 7 ביולי 2023).
הרוג באם צפא
  • פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראליים במהלך הפרת סדר אלימה באם צפא (צפונית לראמאללה). בתגובה השתמשו הכוחות באמצעים לפיזור הפרות סדר וביצעו ירי (תקשורת ישראלית, 7 ביולי 2023). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של עבד אלג’ואד חמדאן צאלח מעארורה (צפונית לראמאללה) (ופא, 7 ביולי 2023; PALINFO, 8 ביולי 2023).
  • חמאס פרסמה הודעה בה מסרה כי “לוחם הג’האד” עבד אלג’ואד חמדאן צאלח היה פעיל התנועה. היא הוסיפה כי על ישראל לדעת שהסלמה במעשי הטבח לא תביא ביטחון או יציבות, אלא תגביר את נחישות הפלסטינים להתנגד לה (אתר חמאס, 7 ביולי 2023). בעת הלווייתו עוטר מצחו בסרט הזרוע הצבאית של חמאס (PALINFO, 8 ביולי 2023).
עבד אלג'ואד חמדאן צאלח (ופא, 7 ביולי 2023).     הלוויתו של צאלח. על ראשו סרט של גדודי אלקסאם (PALINFO, 8 ביולי 2023)
מימין: עבד אלג’ואד חמדאן צאלח (ופא, 7 ביולי 2023). משמאל: הלוויתו של צאלח. על ראשו סרט של גדודי אלקסאם (PALINFO, 8 ביולי 2023)
הרוג פלסטיני בטולכרם במהלך הכנת מטען נפץ
  • ב-7 ביולי 2023 דווח על מותו של מהדי אסעד אלחלו, בן 20, ממחנה הפליטים טולכרם, לאחר שנפצע באורח קשה בפיצוץ בעת שהכין מטען (אלקדס, חשבון הטוויטר של @Mo7ammadzayed4, 7 ביולי 2023). התארגנות “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה” של גדודי חללי אלאקצא הודיעה כי אלחלו היה אחד ממפקדי השטח בהתארגנות (ערוץ הטלגרם של “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה”, 7 ביולי 2023). גם גדוד טולכרם של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם הודעת אבל (ערוץ הטלגרם של “גדוד טולכרם”, 7 ביולי 2023).
מודעת אבל מטעם "גדוד טולכרם – חוליות התגובה המהירה" (ערוץ הטלגרם של "גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה", 7 ביולי 2023).      מודעת אבל מטעם "גדוד טולכרם" של פלוגות ירושלים על מות אלחלו (ערוץ הטלגרם של "גדוד טולכרם", 7 ביולי 2023)
מימין: מודעת אבל מטעם “גדוד טולכרם – חוליות התגובה המהירה” (ערוץ הטלגרם של “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה”, 7 ביולי 2023).
משמאל: מודעת אבל מטעם “גדוד טולכרם” של פלוגות ירושלים על מות אלחלו (ערוץ הטלגרם של “גדוד טולכרם”, 7 ביולי 2023)

מימין: גופתו של אלחלו עטופה בדגל פלסטין ועל הדגל הונח סרט של "גדוד טולכרם" של פלוגות ירושלים (ערוץ הטלגרם @qudsfeed, 7 ביולי 2023). במרכז: חמושים מ"גדוד טולכרם" בהלוויתו (ערוץ הטלגרם של "גדוד טולכרם", 7 ביולי 2023). משמאל: אחיו הצעיר של אלחלו עם רובה וסרט ראש של "גדוד טולכרם" (ערוץ הטלגרם של ערוץ "פלסטין אליום", 7 ביולי 2023)
מימין: גופתו של אלחלו עטופה בדגל פלסטין ועל הדגל הונח סרט של “גדוד טולכרם” של פלוגות ירושלים (ערוץ הטלגרם @qudsfeed, 7 ביולי 2023). במרכז: חמושים מ”גדוד טולכרם” בהלוויתו (ערוץ הטלגרם של “גדוד טולכרם”, 7 ביולי 2023). משמאל: אחיו הצעיר של אלחלו עם רובה וסרט ראש של “גדוד טולכרם” (ערוץ הטלגרם של ערוץ “פלסטין אליום”, 7 ביולי 2023)

שיגור רקטות מרצועת עזה
  • ב-5 ביולי 2023, לפנות בוקר, כשעה לפני עזיבת כוחות הביטחון הישראלים את ג’נין, שוגרו חמש רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה. הרקטות יורטו ע”י מערכת “כיפת ברזל”. רסיס מרקטת היירוט פגע בבית בשדרות. איש לא נפגע (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 5 ביולי 2023). לפי שעה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות על הירי. השיגור היה, ככל הנראה, במסגרת התמיכה בג’נין ובמחנה הפליטים שלה.
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר אתר תת-קרקעי לייצור אמצעי לחימה, של מחלקת הכימיה של חמאס ואתר לייצור חומרי גלם רקטיים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 5 ביולי 2023). על פי כלי התקשורת הפלסטינים הותקף מוצב בבית לאהיא, בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 ביולי 2023).
תקיפות חיל האוויר ברצועה (ופא, 5 ביולי 2023)     תקיפות חיל האוויר ברצועה (ופא, 5 ביולי 2023)
תקיפות חיל האוויר ברצועה (ופא, 5 ביולי 2023)
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

פתיחת מחנות הקיץ ברצועת עזה
חמאס
  • ב-8 ביולי 2023 החלו מחנות הקיץ של חמאס ברחבי רצועת עזה. במחנות משתתפים יותר מ-100,000 תלמידים ותלמידות. עם הפתיחה קיימה הוועדה העליונה של מחנות הקיץ מסיבת עיתונאים בה הודיעה על פתיחת מחנות הקיץ לשנת 2023. מחמד אבו עסכר, יו”ר הוועדה, אמר כי מחנות הקיץ של חמאס נקראים “מגן ירושלים” כדי להדגיש לעולם שהעיר ירושלים על אתריה הקדושים היא המצפן של כל פלסטיני. הוא הוסיף כי השם “מגן ירושלים” גם נועד להטמיע את ערכה של ירושלים בלב הצעירים ואת זכותם של הפלסטינים עליה, ולעורר את תפקידו הלאומי של דור השחרור. אבו עסכר הדגיש כי חמאס מגלה עניין בבני דור הצעיר וכי היא שוקדת על כך משום שישראל ומשתפי הפעולה עמה משקיעים כמויות אדירות של כסף ומאמץ להסיט את הדור מהזיקה לדתו ולמולדתו (פלסטין און ליין, 8 ביולי 2023).
 מסיבת העיתונאים בה הוכרז על פתיחת מחנות הקיץ.     כרזה על מחנה הפליטים ג'נין במסגרת מחנות הקיץ (פלסטין און ליין, 8 ביולי 2023)
מימין: מסיבת העיתונאים בה הוכרז על פתיחת מחנות הקיץ. משמאל: כרזה על מחנה הפליטים ג’נין במסגרת מחנות הקיץ (פלסטין און ליין, 8 ביולי 2023)
 היום הראשון של מחנות הקיץ באזור שיח' רצ'ואן במערב העיר עזה.     פעילי הזרוע הצבאית נוטלים חלק פעיל במחנות הקיץ באזור משרוע עאמר ועבאד אלרחמן במערב בעיר עזה (דף הפייסבוק מחנות מגן ירושלים, 9 ביולי 2023)
מימין: היום הראשון של מחנות הקיץ באזור שיח’ רצ’ואן במערב העיר עזה.
משמאל: פעילי הזרוע הצבאית נוטלים חלק פעיל במחנות הקיץ באזור משרוע עאמר ועבאד אלרחמן במערב בעיר עזה (דף הפייסבוק מחנות מגן ירושלים, 9 ביולי 2023)
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • ב-8 ביולי 2023 החלו מחנות הקיץ של הג’האד האסלאמי בפלסטין בסניף רפיח, תחת הכותרת “נקמת בני החורין – [כוח] העילית של השחרור” (במקור: ת’אר אלאחראר – נח’בה אלתחריר). הנהגת הארגון ברפיח ופעילים רבים השתתפו בטקס פתיחת המחנה, שנערך במוצב ח’אלד בן אלוליד של הזרוע הצבאית. בטקס הפתיחה נשא דברים ח’אלד אלשיח’ עיד[3] שאמר כי המחנות הללו מכשירים את הדור הצעיר לשאת את הדגל אחרי הדור הנוכחי שחלקו נהרג, והם מניחים את היסודות לדור שר אתומך בדרך הג’האד וההתנגדות, מאמין באופציה הזו ובכך שפלסטין היא הנושא המרכזי, והלחימה ביהודים היא מעשה פולחן. הוא הדגיש כי הג’האד נגד ישראל נמשך בכל הזירות, במיוחד בפלסטין, ובראשה ג’נין, שכם וכל הזירות (שמס ניוז, 8 ביולי 2023).
אימונים צבאיים במחנה הקיץ (ערוץ הטלגרם של ערוץ "פלסטין אליום", 9 ביולי 2023)     אימונים צבאיים במחנה הקיץ (ערוץ הטלגרם של ערוץ "פלסטין אליום", 9 ביולי 2023)
אימונים צבאיים במחנה הקיץ (ערוץ הטלגרם של ערוץ “פלסטין אליום”, 9 ביולי 2023)
ביקור ח’אלד משעל באלג’יריה
  • ח’אלד משעל, יו”ר תנועת חמאס בחוץ, הגיע ב-6 ביולי 2023 לאלג’יריה כדי להשתתף בטקס לציון יום העצמאות של אלג’יריה (אתר חמאס, 7 ביולי 2023). משעל נאם בטקס על רקע קריאות הקהל “בנפשנו ובדמנו נפדה אותך אלאקצא” ואמר, כי על האומה הערבית והאסלאמית לעשות שינוי ברמת התמיכה שלה בעניין הפלסטיני משלב תמיכה לשלב של שותפות, וקרא לאומה להשתתף במערכה (אלערבי אלג’דיד, 8 ביולי 2023; אלקדס אלערבי, 8 ביולי 2023).
 משעל מבקר במסגד הגדול של אלג'יר בלוויית חבר הנהגת החוץ של חמאס, סאמי אבו זהרי (דף הפייסבוק של מפלגת "חמס", 7 ביולי 2023).     משעל נואם באירוע (קדס פרס, 8 ביולי 2023)
מימין: משעל מבקר במסגד הגדול של אלג’יר בלוויית חבר הנהגת החוץ של חמאס, סאמי אבו זהרי (דף הפייסבוק של מפלגת “חמס”, 7 ביולי 2023).
משמאל: משעל נואם באירוע (קדס פרס, 8 ביולי 2023)
ספינה חדשה של “קואליציית צי החירות” משייטת בין נמלי אירופה
  • ב-7 ביולי 2023 דווח כי הספינה הנורבגית חנט’לה [4] (באנגלית: Handala), יוזמה חדשה של “קואליציית צי החירות” לשבירת המצור על עזה, יצאה לסיבוב בנמלי אירופה. מסע הספינה מאורגן על ידי “קואליציית צי החירות” במטרה להעלות את המודעות ל”מצור” שמוטל על רצועת עזה, להגביר את הלחץ העממי על ישראל, ולהשיג תמיכה בקרב הציבור באירופה לשבירת “המצור” (חשבון הטוויטר של עצאם יוסף, יושב ראש הרשות העממית העולמית לתמיכה בעזה ויו”ר קמפיין השיירות “מיילים של חיוכים”, 7 ביולי 2023).
  • זאהר ביראוי, יו”ר “הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור על עזה”, שהינה חברה מייסדת ב”קואליציית צי החירות”, אמר כי הספינה תפליג בין מספר מדינות אירופאיות עד סוף אוגוסט 2023. הוא הוסיף כי הם יכריזו במועד מאוחר יותר האם הספינה תפליג לכיוון מזרח הים התיכון במטרה לנסות שוב לשבור את “המצור” על רצועת עזה, אך הדגיש כי היא עשויה להסתפק בסיורים בנמלי אירופה. הוא ציין שההחלטה תהיה בהתאם לנסיבות המדיניות, לתנאים הלוגיסטיים ולגורמים משפיעים. ביראוי גם הדגיש כי הם מודעים לחלוטין לתוצאות האפשריות ולדרך הקשה שהם צועדים בה (פלסטין און ליין, 10 ביולי 2023).
  • באתר Ship to Gaza Norway דווח ב-18 במאי 2023 כי לאחר מסע מוצלח לאורך חופי נורבגיה באפריל ומאי 2023, הספינה “חנט’לה” נערכת למסע לאירופה, שבמסגרתו תבקר מאמצע יוני עד אמצע אוגוסט במספר נמלים בשוודיה, דנמרק, גרמניה, הולנד, ויילס, אנגליה, סקוטלנד, אירלנד וצרפת. באתר של הארגון הבריטי Palestine Solidarity Campaign (PSC) דווח ב-2 ביולי כי לאחר ביקורים בליברפול וקרדיף, תעגון הספינה בבריסטול בין 19-10 ביולי, ובסאות’המפטון בין 24-21 ביולי 2023.
הספינה חנט'לה.      זאהר ביראוי על סיפון הספינה (חשבון הטוויטר של עצאם יוסף, 7 ביולי 2023)
מימין: הספינה חנט’לה. משמאל: זאהר ביראוי על סיפון הספינה (חשבון הטוויטר של עצאם יוסף, 7 ביולי 2023)
בעקבות מבצע “בית וגן” בעיר ג’נין ובמחנה הפליטים
  • עם תום פעילות כוחות הביטחון בג’נין פרסמוהארגונים הפלסטינים בג’נין הודעה משותפת המסכמת את פעילותם ומסרו כי הם “ממשיכים להיערך ולהצטייד כדי להתמודד עם “פלישות הכיבוש”. הם גם הדגישו את אחדותם למען “הבסת הכיבוש” והבטיחו כי מה שיתרחש לאחר המבצע לא יהיה כמו שהיה לפניו. בקלטת שבה הקריאו את ההודעה נראו חמושים עוטים סרטי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, גדודי חללי אלאקצא והחית העממית לשחרור פלסטין(פלסטין אליום , שהאב, אלאקצא, 6 ביולי 2023).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי, התקשר למשפחות ההרוגים כדי להביע תנחומים ולשבח את חשיבות ההישג. הוא ציין כי מה שקרה במהלך הקרב בג’נין מהווה דוגמא חשובה לשאר ערי הגדה, ומבסס שלב חדש שכותרתו היא שידם של אנשי ההתנגדות היא על העליונה (אלמיאדין, 9 ביולי 2023).
  • במחנה הפליטים החלו עבודות השיקום. צוותי עיריית ג’נין פעלו לשיקום תשתיות, לפתיחת צירי תנועה ולהסרת מפגעים סביבתיים (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 ביולי 2023). מג’די צאלח, השר לשלטון מקומי ברשות, העריך, כי היקף הנזקים הראשוניים שנגרמו במחנה הפליטים ג’נין נאמדים בכשני מילון ₪ (מען, 6 ביולי 2023).
העבודות לשיקום מחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 ביולי 2023)    העבודות לשיקום מחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 ביולי 2023)
העבודות לשיקום מחנה הפליטים ג’נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 ביולי 2023)
  • נשיא אלג’יריה הודיע על תרומה בגובה של 30 מיליון דולרים . גם מאע”מ הודיעה על נכונותה לתרום 15 מיליון דולרים. תושבים במחנה הפליטים הביעו ספק שכספי התרומות שיועברו לקופת הרשות הפלסטינית אכן יגיעו אליהם. הם הביעו חשש שהכספים ינוצלו על ידי הרשות לתשלום משכורות וכלל לא יגיעו אליהם (אתר שהאב, 9 ביולי 2023).
  • זיאד הב אלריח, שר הפנים ברשות, ערך ביקור בתחנות המשטרה באזור כולל התחנה בג’בע שנפגעה בידי מפגינים זועמים. הוא גם ערך ביקור במטה המשטרה המיוחדת. השר ציין שההנהגה הפלסטינית מעריכה את עמידתו של הממסד הביטחוני ושיבח את תפקיד המשטרה ומנגנוני הביטחון באכיפת החוק, השלטת הסדר הציבורי במחוז ובמלחמה בתופעות שליליות (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 8 ביולי 2023).
 ביקור שר הפנים הב אלריח במשטרת ג'נין (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 8 ביולי 2023)     ביקור שר הפנים הב אלריח במשטרת ג'נין (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 8 ביולי 2023)
ביקור שר הפנים הב אלריח במשטרת ג’נין (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 8 ביולי 2023)
  • ב-8 ביולי 2023 נערך ביקור משלחת דיפלומטית של כשלושים נציגי האיחוד האירופאי ונציגי אונר”א בעיר ובמחנה הפליטים. נציג האיחוד האירופי ברשות ציין כי הפעילות הצבאית של ישראל בג’נין הייתה כואבת והיא מהווה הפרה של החוק הבינלאומי (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 ביולי 2023).
  • במקום ביקרה גם משלחת בכירי פתח, שנשלחה בהנחיית אבו מאזן. בין חברי המשלחת היו בכירי פתח מחמד אלעלול, עבאס זכי, מחמד אלמדני ורוחי פתוח. המשלחת סיירה במקום בהדרכת מושל מחוז ג’נין, אכרם אלרג’וב (אלחיאת אלג’דידה, 9 ביולי 2023).
ביקור משלחת נציגי האיחוד האירופי במחנה הפליטים ג'נין (ופא, 8 ביולי 2023).     ביקור משלחת בכירי פתח במחנה הפליטים ג'נין (ופא, 8 ביולי 2023)
מימין: ביקור משלחת נציגי האיחוד האירופי במחנה הפליטים ג’נין (ופא, 8 ביולי 2023).
משמאל: ביקור משלחת בכירי פתח במחנה הפליטים ג’נין (ופא, 8 ביולי 2023)
קריקטורה פלסטינית: "כשלון המבצע הצבאי בג'נין" (אלקדס אלערבי, 6 ביולי 2023)
קריקטורה פלסטינית: “כשלון המבצע הצבאי בג’נין”
(אלקדס אלערבי, 6 ביולי 2023)
  • מספר ימים לאחר יציאת הכוחות הישראליים מג’נין, דווח שאבו מאזן הורה למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית להתחיל להתפרס במקום. בדיון פנימי שנערך הזהיר אבו מאזן את מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, ואנשיו, שאם לא יפעלו במהירות עלולה חמאס להשתלט על ג’נין , בדומה להשתלטות על רצועת עזה בשנת 2007. “מקורות רמי דרג” אף מסרו כי אבו מאזן נזף בראשי מנגנוני הביטחון על אובדן השליטה במחנה הפליטים ובעיר ג’נין. הוא הדגיש את כישלונם להגן על מחמוד אלעאלול ועזאם אלאחמד, שניים מראשי פתח, שסולקו ממסע ההלוויה של ההרוגים. בדיון סוכם על שינוי יסודי בפעילות מנגנוני הביטחון באזור ג’נין, וציינו כי זהו תנאי הכרחי לקבלת כספי הסיוע לשיקום ג’נין שהבטיחו מאע”מ ואלג’יריה (אתר MAKO, 7 ביולי 2023).
  • בראיון שהעניק אכרם אלרג’וב, מושל מחוז ג’נין, ציין שהדיווחים הללו אינם נכונים וכי הם חסרי כל בסיס (אלקדס, 7 ביולי 2023). מנגד, גורם ביטחוני פלסטיני בכיר אישר כי אבו מאזן הורה למנגנוני הביטחון לפעול כדי להשתלט על מחנה ג’נין, להשליט בו סדר, חוק וביטחון, להוציא ממנו את כל החמושים ולבנות מחדש את המחנה בפיקוח ישיר מכספי התרומה של אלג’יריה ומאע”מ וכספי תרומות אסלאמיות וערביות (אתר אילאף, 8 ביולי 2023).
כינוס ראשי הארגונים בקהיר
  • “מקורות” מסרו כי מזכ”לי הארגונים הפלסטיניים קיבלו ממצרים הזמנה להשתתף בישיבה המתוכננת להתקיים בקהיר בסוף חודש יולי 2023. מטרת הישיבה לדון “בהתפתחויות הפוליטיות בזירה הפלסטינית”. זאת לאחר שאבו מאזן קרא בישיבת חירום שקיים במהלך הפעילות בג’נין לכנס את ראשי הארגונים. לדברי “המקורות” המזכ”לים הסכימו להיענות להזמנה (אלע’ד, 9 ביולי 2023).
  • היומון הבינערבי ראי אליום דיווח מפי “מקורות פלסטיניים רמי דרג” כי עמדתם הראשונית של חמאס הג’האד האסלאמי בפלסטין הייתה לסרב להשתתף בפגישה אותה הם רואים חסרת ערך לאור דבקותה של הרשות בתיאום הביטחוני עם ישראל. מאוחר יותר הם פרסמו הודעה משותפת בה הודגש שהם מאמינים שההגעה להסכמה על תכנית לאומית כוללת היא חובה פטריוטית, כמו גם הצורך להוציא תכנית זו לפועל באופן מיידי, לרבות קיום ישיבה של המזכירים הכלליים של הפלגים הפלסטיניים (ראי אליום, 9 ביולי 2023).
ביקור שר החוץ של עומאן
  • בדר בן חמד אלבוסעידי, שר החוץ של עומאן, הגיע לביקור ברשות הפלסטינית במהלכו נפגש עם אבו מאזן. בפגישה עדכן אבו מאזן את שר החוץ באירועים בג’נין. שר החוץ העומאני העביר לאבו מאזן הזמנה רשמית מהסולטאן הית’ם בן טארק, לביקור בסולטנות עומאן (ופא, 7 ביולי 2023).
שר החוץ ברשות בכינוס ארגון המדינות הבלתי מזדהות
  • בשולי כינוס ארגון המדינות הבלתי מזדהות[5] נפגש ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות, עם שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן. בפגישה גינה שר החוץ האיראני בחריפות את “התקיפה האווירית והיבשתית האחרונה של כוחות הישות הציונית הפושעת נגד ג’נין”. עבדאללהיאן קרא לקהילה הבינלאומית ולאו”ם לנקוט בצעדים מידיים נגד ישראל. הוא גם ציין בפגישה כי לאיראן היסטוריה ארוכה של יחסים עם פתח, והדגיש את רצינות איראן בתמיכה בחזית ההתנגדות ובאחדות שורות ההתנגדות הפלסטינית ישראל (אלעאלם, 7 ביולי 2023).
תגובות לצעדי ישראל למניעת קריסת הרשות והענקת הקלות
  • הקבינט המדיני ביטחוני בישראל החליט ב-9 ביולי 2023 לאמץ את הצעת ההחלטה שהביא בפניה ראש הממשלה נתניהו לפיה בהיעדר שינוי בהערכה הלאומית, ישראל תפעל למנוע את קריסת הרשות הפלסטינית, תוך קידום התביעה לחדול מפעילותה נגד ישראל בזירה הבינלאומית המשפטית-מדינית, ההסתה במערכות התקשורת והחינוך שלה, התשלומים למשפחות המחבלים והבנייה הבלתי-חוקית בשטחי C. עוד הוחלט כי ראש הממשלה ושר הביטחון יציגו בפני הקבינט צעדים לייצוב המצב האזרחי בזירה הפלסטינית (דף הפייסבוק הרשמי של לשכת ראש ממשלת ישראל, 9 ביולי 2023).
  • החלטת הקבינט עוררה תגובות גינוי בקרב הפלסטינים שקראו לישראל להשיב את כספי הסילוקין להפסיק לאלתר את המשך הקיזוז. בציינם כי הם לא יפסיקו את התשלומים למשפחות השהידים והאסירים. להלן תגובות בולטות :
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי מה שנדרש מישראל הוא לעצור את התוקפנות נגד הפלסטינים, את ההרג וההתנחלות ואת גזלת הכספים, ולחזור למסלול שכותרתו סיום הכיבוש בהתבסס על הלגיטימיות הבינלאומית והחוק הבינלאומי. הוא הוסיף כי הם לא יפסיקו את הפעילות הבינלאומית כמו גם את התשלומים למשפחות האסירים והשהידים (ופא, 10 ביולי 2023).
    • בהודעת משרד החוץ ברשות צוין, כי הצהרות נועדו להחליש את הרשות ניסיון ברור להסתיר את התפקיד שממלאת ממשלת ישראל הימנית בהרס הרשות. המשרד הדגיש כי ההקלות עליהן מדברת ישראל הן בגדר חובה שממשלת ישראל צריכה ליישמן בהתאם לחוק הבינלאומי, אמנות ז’נבה וההסכמים החתומים (ופא, 10 ביולי 2023).
קריאה לאיחוד האירופי לסייע בהעמדה לדין של ישראל
  • הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט האירופי, שהתכנסה בבריסל, קראה לאיחוד האירופי לסייע לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) להעמיד לדין את ישראל על פשעי המלחמה שלה. הוועדה הביעה צער על ההתקדמות האיטית בחקירות ICC וציינה כי היא מתחייבת לסייע לבית הדין ולתובע שלו להתקדם בחקירה ובהליכים המשפטיים. עוד צייינה הוועדה שבשנת 2022 הרסה ישראל או השתלטה על 101 מבנים פלסטינים שהוקמו במימון האיחוד האירופי או מדינות החברות בו בשווי 337,019 אירו (369,000 דולר), וכי ישראל חייבת לשלם פיצויים בשל כך (ופא בעברית, 28 ביוני 2023). המחלקה נגדהאפרטהייד באש”ף בירכה על קריאת הוועדה לסייע לבית הדין הפלילי הבינלאומי להעמיד לדין את ישראל, וקראה לאיחוד האירופי לבטל את הסכם השותפות עם ישראל (דף הפייסבוק של המחלקה נגד האפרטהייד באש”פ, 30 ביוני 2023).
  • הוועדה גם פנתה לאיחוד האירופי בבקשה לפרסם חוות דעת משפטית להערכת ההשלכות הפוליטיות והכלכליות של החלטת ישראל להעביר סמכות רחבה בנושאים אזרחיים ביהודה ושומרון לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ (ופא בעברית, 28 ביוני 2023).
דו”ח נציבות זכויות האדם של האו”ם בנושא העסקים פועלים בהתנחלויות
  • הנציבות העליונה לזכויות האדם של האו”ם פרסמה ב-30 ביוני 2023 רשימה מעודכנת של חברות וישויות מסחריות הפועלות בהתנחלויות. המדובר בעדכון של רשימה, שפורסמה בפברואר 2020, וכללה 112 חברות בכללן 94 עסקים הנמצאים בישראל, ועוד 18 בארה”ב ומערב אירופה. ברשימה החדשה נכללות 97 חברות שעדיין פעילות בהתנחלויות. שכן, מאז פרסום הרשימה הפסיקו 14 חברות ישראליות וחברה אמריקאית אחת את פעילותן בשטחים. בין התאגידים הבינלאומיים המופיעים ברשימה המעודכנת: מוטורולה, בוקינג, טריפ-אדביסור, ואיירביאנבי; ובין החברות הישראליות: בנק הפועלים, בנק לאומי, סלקום, דלק, פז, דור אלון, סונול, אגד, מטריקס, שופרסל, מקורות ורמי לוי (אלקדס בעברית, 30 ביוני 2023). שר הכלכלה הלאומית ברשות, ח’אלד עסילי, בירך על עדכון הרשימה. הוא קרא למועצת הביטחון של האו”ם לאלץ את המדינות לנקוט בצעדים הדרושים כדי למנוע מחברות לפעול בהתנחלויות ולדרוש מהן דין וחשבון בהתאם לעקרונות המשפט הבינלאומי והחלטת מועצת הביטחון (ופא, 2 ביולי 2023).
אנדרטה לאחד ממבצעי הפיגוע בעלי
  • ב-29 ביוני 2023 נחנכה בעיירה עקאבא[6] אנדרטה לזכרו של ח’אלד צבאח (שביצע את פיגוע הירי בעלי ב-20 ביוני 2023 בו נהרגו ארבעה ישראלים). האנדרטה הוקמה במקום בו נהרג סמוך לתחנת הדלק. דווח כי היא הוקמה הודות למאמצי צעירי העיירה ותנועת פתח במקום (דף הפייסבוק aqqabaSweetestcountry, 24, 28 ו-30 ביוני 2023).
האנדרטה שנחנכה.    טקס חנוכת האנדרטה (דף הפייסבוק aqqabaSweetestcountry, 30 ביוני 2023)
מימין: האנדרטה שנחנכה.
משמאל: טקס חנוכת האנדרטה (דף הפייסבוק aqqabaSweetestcountry, 30 ביוני 2023)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע, לאחר פעילות כוחות הביטחןן בג’נין אותרה עלייה באירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 9 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לביר זית (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 ביולי 2023).
    • 9 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 ביולי 2023).
    • 9 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת נווה דניאל (דרומית-מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 ביולי 2023).
    • 9 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש סמוך לדיר דבואן (מזרחית לראמאללה).לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 ביולי 2023).
    • 8 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת ג’ינצאפוט (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 ביולי 2023).
    • 7 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב ולעבר כוחות צה”ל בין חזמא לענתות (צפונית-מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2023).
    • 7 ביולי 2023: זיקוקים שוגרו ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר הישוב פסגות (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2023).
    • 7 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר גדר סמוך ליישוב עפרה (צפונית- מזרחית לראמאללה). דווח על זוג הורים ושלושה ילדים שנפצעו באורח קל. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2023).
    • 7 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר עמדת צה”ל בישוב פסגות (מזרחית לראמאללה).לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2023).
    • 7 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באלפנדק סמוך לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2023).
    • 7 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר אמבולנס בצומת יצהר (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2023).
    • 7 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית-מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2023).
    • 6 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב הסעות סמוך לצומת חלחול (צפונית לחברון). דווח על נפגע חרדה ונגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביולי 2023).
הנזק שנגרם לכלי הרכב סמוך לצומת חלחול (הצלה ללא גבולות יו"ש, 6 ביולי 2023)
הנזק שנגרם לכלי הרכב סמוך לצומת חלחול (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביולי 2023)
    • 5 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור הכפר אללבן אלשרקיה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2023).
    • 4 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחוות גלעד (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2023).
    • 4 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בתקוע הערבית (דרומית-מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2023).
    • 4 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סנג’יל (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2023).
    • 4 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת מעלה עמוס (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2023).

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] תאמר אלכילאני היה אחד מפעילי חוליות "גוב האריות" בשכם, שנהרג ב-23 באוקטובר 2022 מהתפוצצות אופנוע ממולכד. התארגנות "גוב האריות" האשימה את ישראל שהיא עומדת מאחורי הריגתו. בעבר היה אלכילאני כלוא בישראל באשמת השתייכות לזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין.
[3] ע”פ אתר הג'האד האסלאמי, הוא בכיר הג'האד האסלאמי בסניף רפיח.
[4] חנט'לה הוא דמות הקומיקס המפורסמת של הקריקטוריסט נאג'י אלעלי שהפכה לסמל לזהות ולהתנגדות הפלסטינית.
[5] ארגון המדינות הבלתי מזדהות הוא ארגון בינלאומי המאגד בתוכו 120 מדינות שאינן רואות עצמן כמשתייכות לחוג השפעתה של אף מעצמה.
[6] עקאבא היא עיירה פלסטינית, הממוקמת במחוז טובאס, כ-15 ק"מ מדרום-מזרח לג'נין וכ-3 ק"מ מצפון לטובאס.