מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 – 21 במאי 2024)

תקיפת צה

תקיפת צה"ל ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 במאי 2024)

תושבים מתפנים מרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 במאי 2024)

תושבים מתפנים מרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 במאי 2024)

טנקים במחנה הפליטים ג'באליא.

טנקים במחנה הפליטים ג'באליא.

תקיפות חיל האוויר בלב מחנה הפליטים ג'באליא (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 16 במאי 2024)

תקיפות חיל האוויר בלב מחנה הפליטים ג'באליא (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 16 במאי 2024)

משאיות עם סיוע הומניטרי על המזח הימי מול חוף עזה (חשבון X של CENTCOM, 17 במאי 2024)

משאיות עם סיוע הומניטרי על המזח הימי מול חוף עזה (חשבון X של CENTCOM, 17 במאי 2024)

פגישת הניה עם אלצ'ארי (אתר חמאס, 17 במאי 2024)

פגישת הניה עם אלצ'ארי (אתר חמאס, 17 במאי 2024)

פגישת זיאד אלנח'אלה עם משלחת חמאס (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 15 במאי 2024)

פגישת זיאד אלנח'אלה עם משלחת חמאס (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 15 במאי 2024)

השיח' מג'די אלמע'רבי מביע שמחתו על מות ראיסי.

השיח' מג'די אלמע'רבי מביע שמחתו על מות ראיסי.

אבו מאזן נושא נאום בכינוס הליגה הערבית בבחרין.

אבו מאזן נושא נאום בכינוס הליגה הערבית בבחרין.

פתיחת מעבר גלבוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 17 במאי 2024)

פתיחת מעבר גלבוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 17 במאי 2024)

  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו השבוע להרחיב את פעילותם ברצועת עזה. מוקדי הפעילות היו מזרח רפיח ומחנה הפליטים ג’באליא. במקביל, נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה, שדרות ואשקלון. בעקבות מידע מודיעיני, הוחזרו במבצע מיוחד ארבע גופות אזרחים ישראלים שנרצחו ב-7 באוקטובר 2023, שגופותיהם נחטפו לרצועת עזה. תשעה חיילים נפלו בלחימה ברצועה.
  • סוגיית החטופים: בעקבות המבוי הסתום בשיחות המשא ומתן, המשיכה חמאס להאשים את ישראל בכישלון השיחות. בכירים בחמאס אמרו כי הם לא ינהלו משא ומתן תחת אש ודרשו את עצירת המלחמה, יציאת צה”ל לאלתר מרצועת עזה וביצוע עסקת חילופין.
  • סיוע לרצועה: ב-17 במאי 2024 הופעל לראשונה המזח הימי הצף שהקים צבא ארה”ב מול חוף רצועת עזה אשר נועד להכנסת סיוע הומניטרי. גורמים פלסטיניים הביעו חשש שהמזח הימי יביא לעקירת תושבים וקראו לפתוח את מעברי הגבול ברצועה. בעקבות סגירת מעבר רפיח וכרם שלום, הזהירו הפלסטינים מפני “אסון הומניטרי” ברצועה.
  • פער משמעותי בין דיווחי משרד הבריאות ומשרד ההסברה של חמאס ברצועה בנתונים אודות מספרי ההרוגים ברצועת עזה.
  • ישראל, יהודה ושומרון: בוצעו שלושה פיגועי דקירה. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. מוקד הפעילות היה במחנה הפליטים ג’נין, שם החל מבצע נרחב וכלי טיס תקפו חדר מבצעים של פעילי טרור. כמו כן פעלו הכוחות נגד משרדי חלפנות כספים בשטחי הרשות הפלסטינית.
  • הרשות הפלסטינית: אבו מאזן תקף בנאומו בכינוס הפסגה של הליגה הערבית בבחרין את חמאס ואמר כי הפעולה החד צדדית שביצעה ב-7 באוקטובר 2023 סיפקה לישראל תירוצים לתקוף את רצועת עזה ולעקור את תושביה. מעבר אלג’למה (גלבוע) נפתח לראשונה מאז תחילת המלחמה לכניסת ערביי ישראל לג’נין במטרה לתרום לשיפור הכלכלה הפלסטינית.
  • התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ביקש להוציא צווי מעצר בשל חשד לפשעי מלחמה נגד מנהיג חמאס ברצועה יחיא אלסנואר, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מחמד צ’יף וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה, וכן לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ולשר הביטחון, יואב גלנט. בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשת דרום אפריקה להוציא צו שיורה לישראל לעצור את המלחמה ברצועת עזה.
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה
  • בשבוע האחרון המשיכו כוחות צה”ל להרחיב את פעילותם ברצועת עזה. מוקדי הפעילות היו מזרח רפיח בדרום הרצועה ומחנה הפליטים ג’באליא שבצפון. בעקבות מידע מודיעיני, חילצו כוחות צה”ל ושב”כ במבצע מיוחד, ארבע גופות אזרחים ישראלים שנרצחו ב-7 באוקטובר 2023 שגופותיהם נחטפו לרצועת עזה.
  • תשעה לוחמי צה”ל נהרגו בלחימה ברצועת עזה בשבוע האחרון. חמישה מהלוחמים נהרגו בשוגג מירי טנק ישראלי, שני לוחמים נהרגו מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ושני לוחמים במהלך קרבות בצפון הרצועה (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 20-15 במאי 2024).
  • רפיח: כוחות צה”ל הרחיבו את פעילותם במזרח רפיח והגיעו עד דרום-מערב העיר ולאורך ציר פילדלפי, שעל גבול מצרים ורצועת עזה. בפעילות צה”ל נהרגו עשרות פעילי טרור, הושמדו מתקנים ותשתיות טרור ומחסני אמצעי לחימה. במהלך הפעילות אותרו בורות שיגור ומחסן בו נמצאו משגרי רקטות ארוכות טווח. הכוחות גם איתרו מנהרות רבות, ביניהן לפחות חמישים מנהרות שחוצות את הגבול לשטח מצרים. שני לוחמי צה”ל נהרגו ושלושה נפצעו בפיצוץ מטען בפיר מנהרה (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 20-16 במאי 2024).
אמצעי לחימה ובורות שיגור שאותרו בפעילות כוחות צה"ל במזרח רפיח (דובר צה"ל, 16, 18 במאי 2024)    אמצעי לחימה ובורות שיגור שאותרו בפעילות כוחות צה"ל במזרח רפיח (דובר צה"ל, 16, 18 במאי 2024)
אמצעי לחימה ובורות שיגור שאותרו בפעילות כוחות צה”ל במזרח רפיח (דובר צה”ל, 16, 18 במאי 2024)
  • כתב ערוץ אלג’זירה דיווח על המשך תקיפות חיל האוויר ברחבי רפיח. לדבריו, כוחות צה”ל הרחיבו את אזור פעילותם לעבר שכונת אלבראזיל, שם הם ביצעו סריקות בבתים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 19 במאי 2024). במקביל, דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים על תושבים שהמשיכו לצאת מרפיח בשל פעילות צה”ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 במאי 2024). עפ”י אונר”א, יותר מ-810 אלף איש התפנו עד כה מרפיח (חשבון X של אונר”א, 20 במאי 2024).
תקיפת צה"ל ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 במאי 2024)    תושבים מתפנים מרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 במאי 2024)
מימין: תקיפת צה”ל ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 במאי 2024); משמאל: תושבים מתפנים מרפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 במאי 2024)
  • מחנה הפליטים ג’באליא : כוחות צה”ל העמיקו פעילותם ונכנסו לאזורים בהם טרם פעלו מאז תחילת התמרון הקרקעי. הכוחות ניהלו קרבות פנים מול פנים מול פעילי טרור והרגו עשרות מהם. במהלך הפעילות, מצאו הכוחות אמצעי לחימה רבים, בהם טילי נ”ט, רובים, רימונים, מטעני נפץ, רחפנים ומשגרי רקטות. כמו כן נמצאה מחרטה לייצור אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 20-19 במאי 2024). כוחות צה”ל ושירות הביטחון הכללי חילצו במבצע משולב ותחת לחימה את גופותיהם של ארבעה אזרחים ישראלים שנרצחו ב-7 באוקטובר ואשר גופותיהם נחטפו לרצועת עזה ואותרו בתוך מנהרה (דובר צה”ל, 20-19 במאי 2024).
  • חמישה לוחמי צה”ל נהרגו מירי טנקים לעבר מבנה בו שהו בשל זיהוי שגוי. לוחם צה”ל נוסף נהרג בקרב עם מחבלים, בתקרית נוספת נפגע קצין צה”ל בהיתקלות עם מחבלים ומת מפצעיו כעבור ארבעה ימים. (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 18-16 במאי 2024).
 טנקים במחנה הפליטים ג'באליא.     תצלום אוויר של מחסן אמצעי לחימה סמוך למחנה אוהלים (דובר צה"ל, 18 במאי 2024)
מימין: טנקים במחנה הפליטים ג’באליא. משמאל: תצלום אוויר של מחסן אמצעי לחימה סמוך למחנה אוהלים (דובר צה”ל, 18 במאי 2024)
  • כתבים דיווחו על קרבות עזים בין פעילי הזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין וכוחות צה”ל במרכז מחנה הפליטים ג’באליא וכי כוחות צה”ל מבצעים תקיפות מאסיביות (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 16 במאי 2024). הזרוע הצבאית של חמאס אף פרסמה סרטון שתיעד ירי טילי נ”ט לעבר טנקים של צה”ל (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 19 במאי 2024).
תקיפות חיל האוויר בלב מחנה הפליטים ג'באליא (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 16 במאי 2024)    תיעוד ירי נ"ט לעבר טנקים במזרח מחנה הפליטים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 19 במאי 2024)
מימין: תקיפות חיל האוויר בלב מחנה הפליטים ג’באליא (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 16 במאי 2024); משמאל: תיעוד ירי נ”ט לעבר טנקים במזרח מחנה הפליטים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 19 במאי 2024)
שיגור רקטות
  • נמשך שיגור רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה, שדרות ואשקלון, כמעט מידי יום ביומו. רוב הרקטות שוגרו לאזור שדרות. כמו כן שוגרו רקטות לעבר אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. להלן אירועים בולטים:
    • 20 במאי: בשעות הבוקר, שוגרו שתי רקטות לעבר שדרות וסביבתה. לפחות רקטה אחת נפלה בשטח פתוח באזור. לא היו יירוטים או נפילות בעיר (תקשורת ישראלית, 20 במאי 2024).
    • 19 במאי: בשעות הבוקר, יורטה רקטה ששוגרה מצפון הרצועה לעבר שדרות (תקשורת ישראלית, 19 במאי 2024). פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיעה כי שיגרה מטח רקטות לעבר שדרות, יחד עם הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, בתגובה לפעולות ישראל נגד הפלסטינים (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 19 במאי 2024).
    • 18 במאי: עשר רקטות שוגרו מצפון הרצועה לאזור אשקלון. חמש מהן יורטו והשאר נפלו בשטחים פתוחים (תקשורת ישראלית, 18 במאי 2024). הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות לשיגור המטח (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 18 במאי 2024).
    • 17 במאי: יורטה רקטה שנורתה לעבר אזור שדרות (תקשורת ישראלית, 17 במאי 2024).
    • 15 במאי: רקטה שוגרה מאזור רפיח לעבר כרם שלום. הרקטה נפלה בשטח פתוח (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 15 במאי 2024). כמו כן, יורטה רקטה שנורתה לעבר אזור שדרות (תקשורת ישראלית, 15 במאי 2024).
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

פעילות צה”ל בשכונת אלזיתון בעזה
  • דווח כי בפעילות כוחות צה”ל בשכונת אלזיתון בעזה, שהסתיימה ב-15 במאי 2024, נהרגו תשעים פעילי טרור והושמדו 300 תשתיות טרור, בהן מנהרות התקפיות, מחרטה לייצור אמצעי לחימה, בורות שיגור ומפקדות חמאס שאחת מהן מוקמה בתוך בית ספר (דובר צה”ל, 17 במאי 2024). עוד דווח כי הכוחות איתרו טונות של סיוע הומניטרי שחמאס הסתירה באחד ממעוזיה בשכונה וחילקה אותה לפעיליה ולמקורביה (תקשורת ישראלית, 16 במאי 2024). כתבים דיווחו על הרס רב בשכונה ועל תחילת חזרתם של התושבים לבתיהם (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 15 במאי 2024).
נאום אבו עבידה
  • ב-17 במאי, שודר נאום של אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, לראשונה מאז 23 באפריל. הוא ציין כי “ההתנגדות” הפגינה את יכולתה להמשיך בלחימה באמצעים וביכולות הצנועים שברשותה, למרות הבדלי הכוחות ולמרות משלוחי הנשק ששלחה ארה”ב לישראל. הוא הוסיף כי למרות שחמאס פועלת לעצור את “התוקפנות” הישראלית, היא ערוכה לקרב התשה ארוך נגד ישראל, שלא השיגה דבר מלבד הרג חיילים וקצינים (אלג’זירה.נט, 17 במאי 2024).
סוגיית החטופים והסכם הפסקת אש
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס וסגן יו”ר חמאס ברצועה, אמר בראיון כי גם לאחר שמונה חודשים, ישראל לא הצליחה למגר את “ההתנגדות” ברצועת עזה. לדבריו, “ההתנגדות” מסוגלת לעמוד איתן במשך חודשים רבים והיא תמשיך להגן על הפלסטינים כל עוד המערכה נמשכת. אלחיה הוסיף כי בחמאס מעוניינים בעסקת חילופין שתחזיר את האסירים הפלסטינים שבידי ישראל בתמורה להחזרת החטופים, בעוד שישראל רוצה להחזיר את החטופים בכוח. לדבריו, 70% מהחטופים נהרגו בתקיפות צה”ל. אלחיה חזר וציין כי מטרת חמאס במשא ומתן היא הפסקת “התוקפנות” באופן מוחלט וכולל, נסיגת כוחות צה”ל, ועריכת עסקת חילופין. לדבריו, ההצעה האחרונה שהוצגה בפניהם קרובה מאוד לדרישותיהם, אך ישראל לא כיבדה את ההצעה ואת המתווכים (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמנאר, 16 במאי 2024).
  • מחמוד מרדאוי, ראש המחלקה המדינית של חמאס ביהודה ושומרון, אמר כי מצרים עשתה מאמצים להגיע להפסקת אש, אך ישראל חתרה לסכל את ההסכם ותלתה יהבה בכוחה הצבאי כדי לאלץ את הפלסטינים להיכנע. הוא הדגיש כי חמאס ממשיכה לסמוך את ידה על ההסכם שהושג עם המתווכות, ואשר ראש ממשלת ישראל נתניהו יצא נגדו. אלמרדאוי הביע התנגדותו לקיום משא ומתן תחת אש, כאשר ישראל פועלת ברפיח ומעבר רפיח תחת שליטתה (אתר ערוץ אלקאהרה אלאח’באריה, 15 במאי 2024; ערוץ היוטיוב של אלקאהרה אלאח’באריה, 15 במאי 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-20 במאי שעה 15:00) כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 35,562 פלסטינים ונפצעו 79,652 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 20 במאי 2024).
  • ב-19 במאי, נהרג בסיכול ממוקד מהאוויר זאהר חולי, המכונה אבו חאמד, פעיל בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שמילא גם תפקיד בכיר במשטרת חמאס במחנות המרכז ועסק בפעילות טרור נגד ישראל (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 20 במאי 2024). בחשבונות פלסטיניים ברשתות החברתיות דווח כי זאהר חאמד אלחולי, ששימש ראש מחלקת החקירות הכלליות במחוז מרכז הרצועה בדרגת מקדם (סגן אלוף), נהרג עם המלווה שלו, ג’האד אלחמידי, בתקיפת כלי טיס ליד ברג’ פלסטין בדיר אלבלח (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 19 במאי 2024; דף הפייסבוק של העיתונאי חאזם מזיד, 19 במאי 2024).
זאהר אלחולי (דף הפייסבוק של אבו ח'אלד אלסילאוי, 19 במאי 2024)
זאהר אלחולי (דף הפייסבוק של אבו ח’אלד אלסילאוי, 19 במאי 2024)
  • ב-18 במאי 2024, נהרג בסיכול ממוקד מהאוויר עזמי אבו דקה, פעיל בכיר במחלקת האספקה של חמאס שעסק בהעברת אמצעי לחימה וכספים שהיו מיועדים למימון פעילות טרור (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 19 במאי 2024). באתרים פלסטיניים דווח כי ד”ר עזמי ח’ליל אבו דקה, ראש המרכז למחקרים סביבתיים וכימיים באוניברסיטה האסלאמית, נהרג בתקיפה נגד רכב אזרחי בדרום-מערב ח’אן יונס (PALINFO, 18 במאי 2024; חשבון X של שהאב, 18 במאי 2024).
עזמי אבו דקה (מימין) עם בנו אסאמה שנהרג במלחמה (חשבון X של שהאב, 18 במאי 2024)
עזמי אבו דקה (מימין) עם בנו אסאמה שנהרג במלחמה (חשבון X של שהאב, 18 במאי 2024)
  • ב-18 במאי, נהרג בסיכול ממוקד מהאוויר ראמי ח’ליל אלפקי, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס ובמשטרת חמאס במחנה הפליטים אלנציראת. יחד עמו נהרגו סגנו וארבעה פעילי חמאס נוספים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 20 במאי 2024). ברשתות החברתיות דווח כי חמישה שוטרים פלסטינים נהרגו בתקיפה נגד מחנה הפליטים אלנציראת (חשבון X של קדס פרס, 18 במאי 2024; חשבון X של momen ahmed מאלנציראת, 18 במאי 2024) אחד ההרוגים היה ראמי אלפקי (חשבון X של @Yasser_Gaza, 18 במאי 2024).
ראמי אלפקי "אבו אחמד" (חשבון X של @Yasser_Gaza, 18 במאי 2024)
ראמי אלפקי “אבו אחמד” (חשבון X של @Yasser_Gaza, 18 במאי 2024)
  • ב-17 במאי, דווח כי עקיד (אלוף משנה) מעתז תופיק עבד אלוהאב אלכתרי, המכונה אבו קצי, מפקד המשטרה הצבאית במחוזות עזה ומחנות המרכז, נהרג בתקיפה ישראלית בג’באליא (דף הפייסבוק של קצי אלכתרי, 17 במאי 2024; חשבון X של חלא אלכתרי, 17 במאי 2024).
מעתז אלכתרי (דף הפייסבוק של קצי אלכתרי, 17 במאי 2024)
מעתז אלכתרי (דף הפייסבוק של קצי אלכתרי, 17 במאי 2024)
  • ב-16 במאי, דווח על מותו של מחמד עקל (אבו עמאד), המכונה חידרה, פעיל נח’בה. עקל היה אחיינו של עמאד עקל, שהיה ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס ופיקד עליה עד שנהרג בשנת 1993. לפי הדיווחים, עקל נהרג בתקיפה ישראלית במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של @an_em24, 16 במאי 2024; חשבון X של מצטפא אלמוצלי, 16 במאי 2024).
מחמד עקל (חשבון X של מצטפא אלמוצלי, 16 במאי 2024)
מחמד עקל (חשבון X של מצטפא אלמוצלי, 16 במאי 2024)
  • החזית העממית לשחרור פלסטין הודיעה על מותו של חבר הוועד המרכזי של החזית ברצועת עזה, סאמר עבד אלרחמן מחמד אלכרנב, בן 42, שנהרג בתקיפה ישראלית בכיכר אלעודה ברפיח ב-16 במאי. אלכרנב הצטרף לחזית העממית ב-1996 ומילא שורה של תפקידים, עד לחברות בוועד המרכזי ברצועת עזה בשתי קדנציות רצופות. הוא גם לחם בשורות הזרוע הצבאית של החזית, גדודי אבו עלי מצטפא, ולאחר מכן במסגרת ועדות ההגנה העממית (ערוץ הטלגרם של החזית העממית, 16 במאי 2024).
כרזת אבל מטעם החזית העממית על מותו של סאמר אלכרנב (ערוץ הטלגרם של החזית העממית, 16 במאי 2024)
כרזת אבל מטעם החזית העממית על מותו של סאמר אלכרנב
(ערוץ הטלגרם של החזית העממית, 16 במאי 2024)
  • בחשבונות פלסטיניים ברשתות החברתיות דווח על מותם של פעילי טרור נוספים:
    • מחמוד אלשלפוח, המכונה אבו מעאויה, נהרג בקרבות במחנה הפליטים ג’באליא. צוין כי היה אחד המפקדים במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר (דף הפייסבוק של Hamada Quffa, 17 במאי 2024; חשבון X של @basem_gaza, 18 במאי 2024).
    • עבדאללה צלאח אלדין יוסף אלכחלות, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג בקרבות במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של Mohammed Ehab, 18 במאי 2024; חשבון X של @basem_gaza, 18 במאי 2024).
    • עז אלדין סלמאן, פעיל בגדודי עז אלדין אלקסאם, נהרג בקרבות במחנה הפליטים ג’באליא. סלמאן הוא בנו של ראפת סלמאן, שהיה סגן מפקד חטיבת צפון הרצועה של חמאס, נהרג ב-26 בנובמבר 2023. (חשבון X של Mohammed hamed, 18 במאי 2024).
    • אנס שבאנה, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, נהרג בהתקפה נגד חיילי צה”ל בשכונת אלתנור במזרח רפיח. שבאנה הוא בנו הבכור של מחמד מחמוד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח של הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון X של אלג’זירה מבאשר, 18 במאי 2024; חשבון X של אחמד ואא’ל חמדאן, 18 במאי 2024).
    • יאסין צאלח, פעיל גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של פתח, נהרג בקרבות במחנה הפליטים ג’באליא (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 18 במאי 2024).
    • חד’יפה אלערביד, פעיל ביחידת הארטילריה של גדודי עז אלדין אלקסאם, נהרג בקרבות במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של מחמד אלנג’אר, 15 במאי 2024; חשבון X של @basem_gaza, 15 במאי 2024).
    • מחמד צאלח, פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם, נהרג בקרבות במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של @Rd_fas1, 15 במאי 2024; חשבון X של Rhazala Said, 16 במאי 2024)
 הבדלי גרסאות בנוגע להרוגים הפלסטינים
  • לאחרונה התגלע פער משמעותי בין דיווחי משרד הבריאות ומשרד ההסברה של חמאס ברצועה בנתונים אודות מספרי ההרוגים ברצועת עזה. שני המשרדים אמנם מספקים נתון זהה של מספר ההרוגים הכולל, אולם קיים ביניהם הבדל מהותי בכל הנוגע לחלוקה לקבוצות האוכלוסייה השונות: גברים, נשים וילדים.
  • משרד הבריאות מפרט את מספרי ההרוגים בהתבסס על אלה שלגביהם קיים מידע מלא המתבסס על רישומי בתי החולים ומידע שהתקבל מהמשפחות. נתון משרד הבריאות נמוך בקרוב לעשרת אלפים לעומת המספר הכולל של ההרוגים שצוין. כך למשל, בדו”ח האחרון המבוסס על נתוני ה-3 במאי, נמנו 34,654 הרוגים, אולם רק לגבי 24,691 מתוכם היה המידע הנדרש ברישומי משרד הבריאות. בין ההרוגים 10,008 גברים, 7,798 ילדים, 4,961 נשים ו-1,924 קשישים (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות בעזה, 4 במאי 2024). מנגד, בדיווח מקביל של משרד ההסברה צוין כי בין הרוגים 14,500 ילדים ו-9,560 נשים, וזאת מבלי להסביר את הפער במספרים (חשבון הטלגרם של משרד ההסברה הממשלתי, 3 במאי 2024).
  • גם המשרד לתיאום סוגיות הומניטריות של האו”םOCHA) ) הסתבך בגרסאות של נתוני חמאס. בדו”ח מ-6 במאי 2024 צוין כי בין ההרוגים 14,500 ילדים ו-9,500 נשים (OCHA, 6 במאי 2024). דו”ח שיצא מאוחר יותר ציין נתון של 7,797 ילדים הרוגים, 4,959 נשים, 10,006 גברים ו-1,924 קשישים (8 במאי 2024). רק בדו”ח הבא, שסיפק את אותם נתונים, נוספה הבהרה כי מדובר בנתוני משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה והוא כולל רק הרוגים שזוהו מתוך כלל ההרוגים (13 במאי 2024).
סיוע לרצועה
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) הודיע על תחילת פעלת המזח הימי הצף שהוקם מול חוף הרצועה ונועד לפריקת סחורות. על פי ההודעה, משאיות סיוע הומניטרי החלו לשנע סחורה לאזור החוף. בהודעה צוין כי מדובר במאמץ רב לאומי מתמשך לספק לתושבי הרצועה סיוע נוסף באמצעות מסדרון ימי, וכי הסיוע יכלול סחורות שנתרמו על ידי מספר מדינות וארגונים הומניטריים. בהודעה גם הודגש כי חיילים אמריקאים לא עלו לחוף (חשבון X של CENTCOM, 17 במאי 2024).
משאיות עם סיוע הומניטרי על המזח הימי מול חוף עזה (חשבון X של CENTCOM, 17 במאי 2024)      משאיות עם סיוע הומניטרי על המזח הימי מול חוף עזה (חשבון X של CENTCOM, 17 במאי 2024)
משאיות עם סיוע הומניטרי על המזח הימי מול חוף עזה (חשבון X של CENTCOM, 17 במאי 2024)
  • לגבי ממדי הסיוע שהועבר לרצועה קיים ויכוח בין הגורמים השונים:
    • פיקוד המרכז האמריקאי עדכן כי 569 טונות של סיוע הומניטרי הוכנסו דרך המזח הימי מאז תחילת פעילותו (חשבון X של פיקוד המרכז האמריקאי, 21 במאי 2024).
    • סוכנות רויטרס ציטטה פקיד באו”ם שאמר שהארגון לא קיבל משלוחי סיוע דרך המזח הצף במשך יומיים לאחר ש-11 מתוך 16 משאיות מזון נבזזו לפני שהגיעו למחסני תכנית המזון העולמית בדיר אלבלח. דוברת האו”ם אישרה כי לא הגיעו משלוחי סיוע דרך המזח בימים ראשון ושני (רויטרס, 20 במאי 2024).
    • מתאם פעולות הממשלה בשטחים דיווח על 300 משטחים של סיוע הומניטרי שהועברו ביום הראשון של פעילות המזח הצף שהוקם בסיוע צה”ל. כמו כן, עדכן על פתיחת שני מעברים חדשים, מעבר ארז מערב וארז מזרח שנועדו להעברת סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה. זאת, בנוסף להמשך העברת הסיוע מנמל אשדוד, ירדן ויהודה ושומרון דרך מעבר כרם שלום בדרום הרצועה ובאמצעות הצנחה מהאוויר מנמל התעופה ברפיח המצרית. לפי מתאם הפעולות, 422 משאיות העבירו סיוע הומניטרי ב-19 במאי, ו-402 משאיות ביממה שלאחר מכן (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 20-17 במאי 2024).
מפת הנתיבים ההומניטריים לרצועה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 17 במאי 2024)
מפת הנתיבים ההומניטריים לרצועה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 17 במאי 2024)
  • חמאס פרסמה הודעה משותפת בשם כל ארגוני “ההתנגדות”, בה הדגישה את זכות הפלסטינים לקבל את כל הסיוע הנחוץ להם, והבהירה כי הם מתנגדים לנוכחות צבאית של כוח כלשהו על האדמות הפלסטיניות. עוד נמסר בהודעה כי כל נתיב להכנסת סיוע, ובכלל זאת המזח הימי, אינו חלופה לפתיחת כל המעברים היבשתיים בפיקוח פלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 17 במאי 2024).
  • לשכת ההסברה של ממשל חמאס ברצועה מסרה כי ממשל ארה”ב מנסה לייפות את “פניו המכוערות” ולהציג עצמו כתרבותי על ידי הקמת מזח צף מול חופי העיר עזה. ההודעה הדגישה כי המזח אינו מכסה את הצורך במזון של העם הפלסטיני, וכי אספקת המזון דרכו רק תיתן לישראל הזדמנות להמשיך במלחמה (קדס פרס, 17 במאי 2024).
  • עבד אלפתאח דולה, דובר פתח, אמר כי הפעלת הנמל הצף בחוף עזה לאור שליטת ישראל על מעבר רפיח מנציחה את כיבוש המעבר ובידודה המוחלט של הרצועה. דולה הוסיף כי האפשרויות היעילות ביותר לסייע לרצועת עזה הן לעצור את “התוקפנות” ואת שפיכות הדמים ולא לשלוט במעבר רפיח, שמהווה השער הראשי לסיוע, או לפתוח את כל המעברים. הוא קרא לתושבי הרצועה להיות ערניים לכל ניסיון להשתמש בו כמעבר לעקירת התושבים (ראי אליום, 18 במאי 2024).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין ציינה כי הקמת המזח הצף מעוררת דאגה, והזהירה מפני הסכנות שבשימוש בו ליישום מטרות ותוכניות אחרות, כגון עקירת תושבים או הגנה על ישראל, ולא להובלת סיוע. החזית הדגישה את הצורך לפתוח את כל המעברים, ובכללם מעבר רפיח, כחלופה למזח הצף וכדי להבטיח את זרימת הסיוע לרצועת עזה ללא הגבלות או תנאים (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 18 במאי 2024).
המצב ברצועה
  • משרד הבריאות ברצועת עזה הזהיר מפני מחסור בתרופות ובציוד רפואי הנחוצים למתן שירותי חירום ולטיפולים רגילים. לטענת המשרד, המלאי שברשותו אוזל, מה שעלול לסכן את חיי החולים. המשרד קרא לארגונים בינלאומיים לפעול להכנסת סיוע רפואי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 20 במאי 2024).
  • על רקע פעילות כוחות צה”ל במזרח רפיח, עדכנה עיריית רפיח כי צוותים מטעמה המשיכו בפעילותם השגרתית. בפוסטים שהועלו לרשתות החברתיות, נראו צוותי ניקיון של העירייה שעובדים בשכונות המערביות של רפיח. צוין כי לאור הנחיות צה”ל, העירייה אינה יכולה לפעול בשכונות במזרח העיר ובמרכזה (דף הפייסבוק של עיריית רפיח, 19 במאי 2024).
צוותי עיריית רפיח מפנים אשפה במערב העיר (דף הפייסבוק של עיריית רפיח, 19 במאי 2024)     צוותי עיריית רפיח מפנים אשפה במערב העיר (דף הפייסבוק של עיריית רפיח, 19 במאי 2024)
צוותי עיריית רפיח מפנים אשפה במערב העיר (דף הפייסבוק של עיריית רפיח, 19 במאי 2024)
  • במזרח ח’אן יונס, ועדת החירום של עיריית עבסאן אלג’דידה המשיכה לפתוח רחובות לתנועה ולתקן את רשתות המים שנפגעו במהלך פעילות כוחות צה”ל (דף הפייסבוק של עיריית עבסאן אלג’דידה, 15 ו-19 במאי 2024).
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על המשך סגירת מעבר רפיח ומעבר כרם שלום והזהירו מפני אסון הומניטרי. לדבריהם, מעבר כרם שלום סגור מאז ה-5 במאי ומעבר רפיח מאז ה-7 במאי כאשר השתלטו כוחות צה”ל על המעבר. לטענתם, בשל המצב הקיים נמנעה עד כה כניסתן של 3,000 משאיות סיוע דרך שני מעברים אלה ויציאתם של 700 חולים ופצועים לטיפול בחו”ל (אלקדס, 20 במאי 2024). בהקשר זה דיווח מתאם פעולות הממשלה בשטחים דיווח שמעבר כרם שלום פתוח וכי דרכו עובר סיוע הומניטרי לרצועה על בסיס יומי (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה, 20 במאי 2024).
פעילות הניה מול גורמים בעיראק
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח עם אבו חסין אלחמידאוי, מזכ”ל גדודי חזבאללה,[1] הניה שיבח את עיראק ואת תמיכת ההתנגדות האסלאמית בעיראק בעם הפלסטיני. הוא הדגיש שסוגיית “פלסטין” מהווה נקודת הסכמה בקרב האומה האסלאמית וכי “מבול אלאקצא” היווה נקודת מפנה גדולה עבור הסוגיה הפלסטינית. אלחמידאוי הדגיש כי רצועת עזה סיפקה דוגמה שמבטלת את האמתלות של הטוענים לחוסר אמצעים וחולשה, והניחה את היסודות למנגנוני הפעולה של “המדוכאים נגד המתנשאים”. הוא הוסיף כי אחת הברכות של “מבול אלאקצא” היא החזרת עיראק למעגל הסכסוך האסלאמי-ערבי-ציוני במהירות, והבטיח שההתנגדות האסלאמית בעיראק לא תחסוך מאמץ או תחסוך בדם או כסף כדי לתמוך ב”פלסטין” (אתר חמאס, 17 במאי 2024).
  • אסמאעיל הניה נועד בדוחה עם מת’נא חארת’ אלצ’ארי, ראש המחלקה המדינית של אגודת חכמי הדת המוסלמים בעיראק, ומספר בכירים בארגון הסוני. הניה הביע הערכה לעמדות אגודת חכמי הדת המוסלמים כלפי “פלסטין” והעניין הפלסטיני. אלצ’ארי שיבח את “ההתנגדות” ואת העמידה האיתנה של העם הפלסטיני, והדגיש כי העם העיראקי ואגודת חכמי הדת המוסלמים בעראק ניצבים לצד רצועת עזה ו”מבול אלאקצא” (אתר חמאס, 17 במאי 2024).
פגישת הניה עם אלצ'ארי (אתר חמאס, 17 במאי 2024)
פגישת הניה עם אלצ’ארי (אתר חמאס, 17 במאי 2024)
פגישת זיאד אלנח’אלה עם משלחת בכירי חמאס
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, נועד בבירות עם משלחת חמאס, שכללה את ח’ליל אלחיה, סגן יו”ר הלשכה המדינית ברצועת עזה, ואת מחמד נצר ואסאמה חמדאן. בפגישה נכח גם אכרם אלעג’ורי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. במהלך הפגישה, הם הדגישו את עמידתו האיתנה של העם הפלסטיני מול ישראל במערכת “מבול אלאקצא” ואת התלכדותו סביב “ההתנגדות”. דווח כי הם הביעו הערכה לתפקיד חזיתות התמיכה בלבנון, תימן ועיראק, שמתוות משוואה חדשה בסכסוך עם ישראל (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 15 במאי 2024).
פגישת זיאד אלנח'אלה עם משלחת חמאס (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 15 במאי 2024)
פגישת זיאד אלנח’אלה עם משלחת חמאס (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 15 במאי 2024)
תגובות למותו של נשיא איראן
  • חמאס הביעה צער רב על מותם של נשיא איראן אבראהים ראיסי, שר החוץ האיראני ובכירים נוספים בתאונת מסוק והדגישה את הזדהותה המלאה עם העם האיראני. בכירים בחמאס הודו לאיראן על תמיכתה הצבאית והכספית בחמאס לאורך השנים (swissinfo בערבית, 20 במאי 2024).
  • מנגד, נרשמו גם ביטויי שמחה. השיח’ מג’די אלמע’רבי, שיח’ סלפי מרפיח שמפגין עמדות המתנגדות להתערבות האיראנית במדינות ערב ובפרט ברצועת עזה, חילק דברי מתיקה ברפיח לאות שמחה על מותו של נשיא איראן (חשבון X של השיח’ מג’די אלמע’רבי, 20 במאי 2024).
השיח' מג'די אלמע'רבי מביע שמחתו על מות ראיסי.      חלוקת הממתקים ברפיח (חשבון X של השיח' מג'די אלמע'רבי, 20 במאי 2024)
מימין: השיח’ מג’די אלמע’רבי מביע שמחתו על מות ראיסי. משמאל: חלוקת הממתקים ברפיח (חשבון X של השיח’ מג’די אלמע’רבי, 20 במאי 2024)
פיגועים
  • ב-16 במאי 2024, בשעות הבוקר, הגיע פלסטיני לצומת יצהר, דרומית לשכם, ודקר חייל צה”ל שהיה במכוניתו. המחבל נמלט מהמקום, והוא נלכד אחרי מרדף של שלוש שעות בעורתא, דרומית לשכם. חייל צה”ל נפצע באורח קל (דובר צה”ל, 16 במאי 2024).
  • ב-19 במאי 2024, בשעות הבוקר, הגיע פלסטיני למחסום סמוך לאבו דיס, מזרחית לירושלים, שלף חפץ חד ורץ לכיוון כוחות משמר הגבול תוך צעקות “אללה אכבר”. הכוחות ירו לעברו והוא נהרג. דווח, כי ההרוג הוא ראמי מחמד מוסא חיאן, בן 44 מהכפר בית פג’אר, וכי הוא ניסה לדקור באמצעות מברג (תקשורת ישראלית, 19 במאי 2024).
  • ב-16 במאי 2024, לפנות בוקר, עצרו שוטרי מג”ב אדם חשוד סמוך לתחנת שלם במזרח ירושלים. במהלך ניסיון בידוק, הוא שלף סכין והחל להסתער על אחד השוטרים. בתגובה, השוטרים ירו לעברו והוא נהרג (תקשורת ישראלית, 16 במאי 2024). בכלי התקשורת הפלסטיניים דווח כי ההרוג הוא נור נזאר שהאבי, בן 17, משכונת אלצואנה בירושלים (ופא, 16 במאי 2024).
 ניסיון הפיגוע בעיר העתיקה (דוברות משטרה, 16 במאי 2024)    ניסיון הפיגוע במחסום (דוברות המשטרה, 19 במאי 2024)
מימין: ניסיון הפיגוע בעיר העתיקה (דוברות משטרה, 16 במאי 2024);
משמאל: ניסיון הפיגוע במחסום (דוברות המשטרה, 19 במאי 2024)
פיגועים משמעתיים בשנת 2024[2]

פיגועים משמעתיים בשנת 2024

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במוקד הפעילות מחנה הפליטים ג’נין, שם החל מבצע נרחב ובוצעה תקיפה חריגה של כלי טיס של חיל האוויר, כולל מטוס קרב. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-4,000 מבוקשים מהם מעל ל-1,700 פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 16 במאי 2024). להלן אירועים בולטים:
    • ב-21 במאי, בשעות הבוקר, החלה פעילות נרחבת במחנה הפליטים ג’נין. דווח על פגיעה בשלושים חמושים פלסטינים (תקשורת ישראלית, 21 במאי 2024). גורמים פלסטינים דיווחו על שבעה הרוגים ו-15 פצועים במהלך חילופי אש כבדים בין חמושים לכוחות הביטחון. דווח כי צה”ל הזרים לאזור ג’נין כוחות רבים (מען, 21 במאי 2024). עוד דווח כי חמושים פלסטינים רבים מאזור ג’נין נענו לקריאות והגיעו למחנה הפליטים כדי להתעמת עם הכוחות הישראליים. התקשורת הפלסטינית פרסמה תמונות של הפעלת מטעני נפץ נגד כלי רכב ודחפורים של צה”ל (חשבון X של QUDSN, 21 במאי 2024).
 פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין.     פיצוץ מטען נפץ נגד כלי צה"לי (חשבון X של QUDSN, 21 במאי 2024)
מימין: פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין. משמאל: פיצוץ מטען נפץ נגד כלי צה”לי (חשבון X של QUDSN, 21 במאי 2024)
    • ב-18 במאי, תקפו מטוס קרב ומסוק קרב מבנה ששימש כחדר מבצעים של תשתית טרור בג׳נין. במבנה הסתתרו מספר פעילי טרור. בתקיפה נהרג אסלאם ח’מאיסה, שהיה אחראי לשורת פיגועים, בהם פיגוע ירי בו נרצח אזרח ישראלי בחרמש במאי 2023 (דובר צה”ל, 18 במאי 2024). גדוד ג’נין של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מסר על מותו של המפקד הבכיר וחבר המועצה הצבאית של גדוד ג’נין, אסלאם ח’מאיסה, שהיה אחראי למותם של מספר ישראלים (ערוץ הטלגרם @jenencamb, 18 במאי 2024). הג’האד האסלאמי בפלסטין הדגיש כי השימוש בחיל האוויר לסיכול באמצעות תקיפת מבנה מגורים בתוך מחנה ג’נין הוא התפתחות מסוכנת שלא ניתן לעבור עליה בשתיקה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 18 במאי 2024).
אסלאם ח'מאיסה (חשבון X של @quds_feed, 18 במאי 2024).      הלווית אסלאם ח'מאיסה (אלקדס, 18 במאי 2024)
מימין: אסלאם ח’מאיסה (חשבון X של @quds_feed, 18 במאי 2024). משמאל: הלווית אסלאם ח’מאיסה (אלקדס, 18 במאי 2024)
    • בליל 16-15 במאי, ערכו כוחות הביטחון מבצע ממוקד לתפיסת כספים המשמשים למימון פעילות טרור נגד משרדי חברת חלפנות כספים שהעבירה מיליוני שקלים מחו”ל לארגוני טרור, בהם גם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. הכוחות פשטו על משרדי החברה בטולכרם, עראבה, קלקיליה, שכם, ראמאללה, בית לחם, יריחו, טובאס וחברון. במהלך הפעילות נתפס כסף רב במזומן, בשקלים ובמטבעות זרים. כמו כן נתפסו מסמכים ומחשבים. במהלך הפעילות בטולכרם, הרגו הכוחות שלושה פעילים שהטמינו מטענים (חשבון X של משטרת ישראל, 16 במאי 2024; ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 16 במאי 2024). בכלי תקשורת פלסטיניים דווח כי כוחות ביטחון ישראליים פעלו נגד משרדי חברת החלפנות אלח’ליג’, שמפעילה סניפים בשטחי הרשות הפלסטינית, ועצרו עובדים לחקירה. בנוסף, פעלו הכוחות נגד חברת החלפנות פח’ר אלדין בעיירה עתיל שבטולכרם (ופא, 16 במאי 2024; אלערבי אלג’דיד, 16 במאי 2024). משרד הבריאות ברשות מסר כי ההרוגים בטולכרם הם אימן אחמד מבארכ, בן 26; חסאם עמאד דעבאס, בן 22; ומחמד יוסף נצראללה, בן 27 (ופא, 16 במאי 2024).
  • פראס מלחם, יו”ר רשות המטבע הפלסטינית, גינה את פעולת כוחות הביטחון נגד משרדי החלפנות. לדבריו, משרדים אלה נמצאים תחת פיקוח הדוק של רשות המטבע הפלסטינית, כך שאין כל הצדקה לפעולה. לטענתו, מטרת הפעולה הישראלית היא לפגוע בענף הבנקאות הפלסטיני ובאמון הציבור בו (דף הפייסבוק של רשות המטבע הפלסטינית, 16 במאי 2024).
 משרד חברת החלפנות פח'ר אלדין בעיירה עתיל לאחר פשיטת הכוחות (חשבון X של ערוץ "פלסטין אליום", 16 במאי 2024)    כספים שהוחרמו בפשיטות (חשבון X של משטרת ישראל, 16 במאי 2024)
מימין: משרד חברת החלפנות פח’ר אלדין בעיירה עתיל לאחר פשיטת הכוחות (חשבון X של ערוץ “פלסטין אליום”, 16 במאי 2024); משמאל: כספים שהוחרמו בפשיטות (חשבון X של משטרת ישראל, 16 במאי 2024)
אבו מאזן בכינוס הליגה הערבית בבחרין
  • ב-15 במאי 2024, הגיע אבו מאזן למנאמה, בירת בחרין, כדי להשתתף בכינוס הפסגה ה-33 של הליגה הערבית. יחד עמו הגיעו חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, מחמד מצטפא, ראש ממשלת הרשות המשמש גם כשר החוץ, ומג’די אלח’אלדי, יועצו הדיפלומטי של אבו מאזן. בשולי הכינוס נפגש אבו מאזן עם מנהיגים ערביים, בהם נשיא מצרים אלסיסי, עבדאללה מלך ירדן, מלך בחרין חמד בן עיסא אלח’ליפה, וסקר בפניהם את תמונת המצב בזירה הפלסטינית, המאמצים להפסקת המלחמה ברצועת עזה והמצב הפיננסי הקשה בו מצויה הרשות הפלסטינית (ופא, 15, 16 במאי 2024). אבו מאזן גם נועד עם מיכאיל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי ושליח נשיא רוסיה למזרח התיכון. הוא הודה לו על תמיכת רוסיה בפלסטינים והדגיש כי הרשות הפלסטינית תמשיך במאמציה לקבלת חברות מלאה באו”ם (ופא, 15 במאי 2024).
  • בנאום שנשא אבו מאזן בכינוס התייחס למספר נושאים (ופא, 16 במאי 2024):
    • יחסי מדינות ערב עם ישראל: קרא למדינות ערב לבחון את יחסיהם עם ישראל, וקשר את המשך יחסיהם להפסקת פעולות ישראל נגד הפלסטינים.
    • המלחמה ברצועת עזה: טען כי כ-120 אלף פלסטינים, רובם נשים וילדים, מתו ונפצעו, במהלך תקופה של יותר משבעה חודשים, בחסות תמיכה אמריקאית הנוגדת את הלגיטימיות הבינלאומית ומפרה נורמות ומוסר.
    • ביקורת פומבית על חמאס: הצהיר כי סירוב חמאס לסיים את הפילוג ולחזור למטריית הלגיטימיות הפלסטינית משרתת את התוכנית של ממשלת ישראל להנצחת הבידול בין רצועת עזה לבין יהודה ושומרון, כדי למנוע הקמת מדינה פלסטינית ולהחליש את הרשות ואש”ף. לדבריו, הפעולה הצבאית שביצע חמאס בהחלטה חד-צדדית ב-7 באוקטובר 2023 סיפקה לישראל סיבות נוספות לתקוף את רצועת עזה.
    • המצב הפיננסי של הרשות: ציין כי למרות הקמת ממשלת טכנוקרטים ששמה לה כמטרה לפעול לפיתוח ולביצוע רה ארגון במוסדות הרשות ולשיפור מצבה הפיננסי, עד כה לא התקבל בידיה סיוע כספי שנדרש להשגת היעדים. הוא האשים כי ישראל ממשיכה לעכב את העברת כספי הסילוקין הפלסטיניים לידי הרשות. בשל כך, קרא אבו מאזן למדינות ערב להפעיל את רשת הביטחון הערבית כדי שהממשלה הפלסטינית תוכל לבצע את תפקידה.
    • הפגנות התמיכה בעולם: שיבח את המחאות בזירה הבינלאומית, במיוחד באוניברסיטאות באמריקה ובאירופה, למען זכויות הפלסטינית ולהפסקת המלחמה ברצועה.
  • בתגובה לדברי הביקורת שהשמיע אבו מאזן נגד חמאס, מסרה התנועה כי היא מביעה צער על הדברים וציינה כי “האויב הציוני” שמטיל אימה ומענה את הפלסטינים במשך יותר מ-76 שנים, אינו מחכה לתירוצים כדי לפשוע נגדם. ההודעה הדגישה כי מבצע “מבול אלאקצא” חשוב ביותר עבור המאבק הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 16 במאי 2024).
  • בהודעת הסיום של כינוס הפסגה קראה הליגה הערבית לכלל הארגונים הפלסטיניים להתאחד תחת אש”ף והדגישה כי יש לעצור את המלחמה ברצועת עזה ולהביא לנסיגת הכוחות מהאזור באופן דחוף. כמו כן, היא קראה להצבת כוחות הגנה ושמירת שלום בינלאומיים ב”פלסטין” עד יישום פתרון שתי המדינות. עוד נמסר כי הפסגה מגנה את השתלטות הכוחות הישראליים על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח וטענה כי המלחמה שמנהלת ישראל ברצועת עזה נועדה להרוס את הרצועה לחלוטין (אלערביה, 16 במאי 2024).
 אבו מאזן נושא נאום בכינוס הליגה הערבית בבחרין.     כינוס הפסגה ה-33 של הליגה הערבית בבחרין (ופא, 16 במאי 2024)
מימין: אבו מאזן נושא נאום בכינוס הליגה הערבית בבחרין. משמאל: כינוס הפסגה ה-33 של הליגה הערבית בבחרין (ופא, 16 במאי 2024)
פגישת אלשיח’ ומצטפא עם סאליבן
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, וראש ממשלת הרשות, מחמד מצטפא, נפגשו עם ג’ק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה”ב, ודנו עמו בהשלכות המלחמה ברצועת עזה. אלשיח’ קרא להפסיק את המלחמה, ולאלץ את ישראל לפתוח את כל המעברים, להכניס סיוע הומניטרי ולהפסיק את פעולותיה בשטחי הרשות הפלסטינית, ובכלל זאת החרמת כספים. עוד הדגיש אלשיח’ כי אין חלופה לפתרון מדיני שיסיים את “הכיבוש” ויוביל להקמת מדינה פלסטינית (ופא, 20 במאי 2024). “מקורות יודעי דבר” מסרו כי הפגישה הייתה מתוחה וקשה מאחר שסאליבן הטיח ביקורת נוקבת של הממשל האמריקאי נגד התנהלות הרשות הפלסטינית (אלקדס, 21 במאי 2024).
פעילות משפטית בבתי הדין הבינלאומיים בהאג
  • כרים ח’אן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, הודיע כי הוא ביקש להוציא צווי מעצר בשל חשד לפשעי מלחמה נגד מנהיג חמאס ברצועה יחיא אלסנואר, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מחמד צ’יף וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה, וכן לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ולשר הביטחון, יואב גלנט. הרכב שופטים של בית הדין הפלילי יבחן את בקשת התובע הכללי (חשבון X של בית הדין הפלילי הבינלאומי, 20 במאי 2024).
  • ואצל אבו יוסף, חבר הוועד הפועל של אש”ף, אמר כי בקשת התובע הכללי מערבבת את הקורבן עם התליין. הוא הוסיף כי בית המשפט נדרש להוציא צווי מעצר נגד הבכירים הישראלים שממשיכים בפשעי רצח עם ברצועת עזה כדי לעצור את הפשעים הללו (אתר swissinfo, 20 במאי 2024).
  • אחמד מג’דלאני, חבר הוועד הפועל של אש”ף, שיבח את בקשת התובע. הוא אמר כי זהו צעד בכיוון הנכון, אם כי הגיע באיחור רב (אתר ספוטניק בערבית, 20 במאי 2024).
  • בכיר חמאס, סאמי אבו זהרי, מסר בתגובה לבקשה לצווי המעצר נגד בכירי חמאס כי זו השוואה בין הקורבן לתליין. עוד אמר כי ההחלטה מעודדת את ישראל להמשיך ב”מלחמת ההשמדה” ברצועת עזה (רויטרס, 20 במאי 2024).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה מסר כי התובע “הסתפק” בבקשה להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, תוך התעלמות ממאות פעולות של גורמים צבאיים ישראליים מאז ה-7 באוקטובר 2023. ההודעה הוסיפה כי זהו צעד קטן ומאוחר בכיוון הנכון. במקביל גינתה ההודעה את ההמלצה להוציא צווי מעצר נגד שלושה ממנהיגי חמאס (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 20 במאי 2024).
  • ב-17-16 במאי, קיים בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג דיון בבקשה החדשה של דרום אפריקה להוציא צו להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה”ל במזרח רפיח. הבקשה הוגשה במסגרת התביעה הדרום אפריקאית שהאשימה את ישראל בביצוע “רצח עם” ברצועת עזה. נציגי דרום אפריקה טענו כי רפיח היא המפלט האחרון עבור אזרחי רצועת עזה מתקיפות צה”ל. נציגי ישראל השיבו לטענות ואמרו כי ברפיח קיימות מאות מנהרות ואתרי שיגור רקטות וכי חטופים ישראלים מוחזקים בעיר. שופטי בית הדין עדיין לא הכריעו אם לקבל את בקשת דרום אפריקה. מצרים הביעה תמיכה בבקשה של דרום אפריקה, ותורכיה הודיעה כי תבקש להצטרף.
  • לשכת אבו מאזן בירכה על הדיון בהאג והאשימה את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי. ההודעה גם הודתה לדרום אפריקה על יוזמתה וציינה כי תמשיך לשתף פעולה עמה ועם בעלות בריתה במאמצים המשפטיים למניעת “רצח עם” (ופא, 16 במאי 2024).
פתיחת מעבר גלבוע בסופי שבוע לערביי ישראל
  • מערכת הביטחון אישרה את פתיחתו מחדש של מעבר אלג’למה (גלבוע) בסופי שבוע לכניסת ערביי ישראל לג’נין, זאת לאחר שהיה סגור מאז 7 באוקטובר 2023. נטען כי המהלך נועד לסייע בשיפור הכלכלה הפלסטינית (תקשורת ישראלית, 17 במאי 2024).
  • עמאר אבו יעיש, ראש לשכת המסחר בג’נין, ציין כי לפי ההחלטה הישראלית, המעבר יהיה פתוח בסופי שבוע בלבד. אבו יעיש הביע תקווה כי הצעד יתרום לשיקום הכלכלה הפלסטינית במחוז ג’נין, שכן כניסת ערביי ישראל מכניסה לשוק המקומי בג’נין כ-15 מיליון שקל ביום (ערוץ היוטיוב של ופא, 17 במאי 2024).
פתיחת מעבר גלבוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 17 במאי 2024)
פתיחת מעבר גלבוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 17 במאי 2024)

[1] מיליציה שיעית פרו-איראנית.
[2] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.