מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (15-9 באוגוסט 2023)

דברי ההספד של נציג

דברי ההספד של נציג "גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה" (ערוץ ה-YOUTUBE של טלוויזית אלפג'ר מטולכרם, 11 באוגוסט 2023).

ההלוויה במחנה הפליטים טולכרם (אלע'ד, 11 באוגוסט 2023)

ההלוויה במחנה הפליטים טולכרם (אלע'ד, 11 באוגוסט 2023)

אמיר ח'ליפה חמוש ברובה (אלרסאלה נט, 10 באוגוסט 2023)

אמיר ח'ליפה חמוש ברובה (אלרסאלה נט, 10 באוגוסט 2023)

מוסא אבו מרזוק מתראיין ( ערוץ אלע'ד, 8 באוגוסט 2023)

מוסא אבו מרזוק מתראיין ( ערוץ אלע'ד, 8 באוגוסט 2023)

הפסגה המשולשת במצרים (ופא, 14 באוגוסט 2023)

הפסגה המשולשת במצרים (ופא, 14 באוגוסט 2023)

השגריר הסעודי בירדן מוסר את כתב האמנה ליועץ אבו מאזן (ופא, 12 באוגוסט 2023).

השגריר הסעודי בירדן מוסר את כתב האמנה ליועץ אבו מאזן (ופא, 12 באוגוסט 2023).

  • השבוע בוצעו חמישה פיגועים ללא נפגעים: שלושה פיגועי ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך ליעבד (מערבית לג’נין), פיגוע ירי לעבר אוטובוס ישראלי צפונית לראמאללה, ופיגוע דקירה מערבית לראמאללה. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע שהתמקדה השבוע באזור יריחו, טולכרם ושכם במהלכה נהרגו ארבעה פלסטינים. שירות הביטחון הכללי סיכל לאחרונה שתי חוליות טרור: חוליית חמאס מבדו (צפונית לירושלים) שתכננה לחטוף חייל צה”ל ולבצע פיגועי ירי; חוליית טרור בצפון השומרון שאוכוונה ע”י פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין השוהה בלבנון. השבוע בוצע ניסיון שיגור רקטה, השביעי במספר, לעבר היישוב שקד.
  • נמשך השקט היחסי ברצועת עזה. בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק, אשר הגיע לאחרונה לביקור ברצועה, מסר, כי מפגש המזכ”לים האחרון במצרים לא הניב תוצאות. בתגובה לדברי נשיא סוריה כי אין בכוונתו להעמיק את היחסים עם חמאס ולפתוח מחדש נציגות בסוריה, הצהיר אבו מרזוק כי חמאס תפתח בקרוב מחדש את נציגותה בדמשק. אבו מרזוק גם עודכן בפגישות עם בכירי חמאס בעזה על מצבו הפיננסי הקשה של ממשל חמאס. יו”ר רשות האנרגיה הפלסטינית (בראמאללה) מטיל את האחריות על ממשל חמאס למשבר החשמל.
  • אבו מאזן השתתף בפסגה משולשת עם נשיא מצרים ומלך ירדן במצרים, אשר נתנה גיבוי מלא לסוגיה הפלסטינית. סעודיה מינתה זו לראשונה את שגרירה בירדן כשגריר ש”אינו תושב” ברשות הפלסטינית וקונסול הכללי בירושלים. אבו מאזן פיטר שמונה מושלי מחוזות בשטחי הרשות ומספר מושלי מחוזות ברצועת עזה. ראש ממשלת הרשות ממשיך להכפיש את ישראל מול גורמים בינלאומיים. בטקס מטעם משרד החינוך ציין כי אין לרשות כל כוונה לשנות את תכני ספרי הלימוד שלה.
  • משרד הבריאות ברשות הפלטינית דיווח על כמאה חולים בזן הקורונה החדש, EG.5. לדבריו, אין מקום לבהלה מאחר שצוותי המשרד ערוכים להתמודד עמו.
ירי לעבר עמדת צה”ל
  • השבוע היו שלושה אירועי ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לכפר יעבד (מערבית לג’נין). לא דווח על נפגעים או על נזק לעמדה:
    • ב-14 באוגוסט 2023, בשעות הערב, בוצע ירי לעבר העמדה. כוח צה”ל שהיה במקום הגיב בירי והחל בסריקות באזור (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 14 באוגוסט 2023).
    • ב-13 באוגוסט 2023, בשעות הלילה, בוצע ירי לעבר העמדה. כוח צה”ל השיב בירי לעבר הכפר. במרדף שבוצע אחר חשודים בכפר נמצאו תרמילים סמוך למסגד (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 13 באוגוסט 2023).
    • ב-11 באוגוסט 2023, בשעות הבוקר, בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר העמדה. כוח צה”ל הגיב בירי. במרדף אחר החשודים, שביצעו כוחות צה”ל, אותרו מספר תרמילים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 11 באוגוסט 2023).
פיגוע דקירה
  • ב-10 באוגוסט 2023, בשעות הערב, הגיע פלסטיני בכלי רכבו לתחנת אוטובוס בכיכר ניל”י (מערבית לראמאללה). הוא יצא מכלי הרכב רץ לעבר שתי נשים שהיו בתחנת האוטובוס וניסה לדקור אותן בסכין שאחז בידו. מיד לאחר מכן הוא השליך את הסכין, נכנס לכלי רכבו ונמלט מהמקום. כוחות צה”ל החלו בסריקות באזור לאיתור מבצע הדקירה. לא היו נפגעים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 10 באוגוסט 2023).
הסכין עמה ניסה הפלסטיני לדקור את שתי הנשים 
(חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2023)
הסכין עמה ניסה הפלסטיני לדקור את שתי הנשים
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 10 באוגוסט 2023)
ירי לעבר אוטובוס
  • ב-8 באוגוסט 2023, בשעות אחר הצהריים, בוצע ירי לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאם צפא (צפונית לראמאללה). לדברי נהג האוטובוס, בוצע הירי מכלי רכב חולף. לא דווח על נזק או על נפגעים. במקום נמצאו מספר תרמילים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות באזור ובמרדף אחר מבצעי הירי (תקשורת ישראלית, 8 באוגוסט 2023).
פיגועים משמעותיים[1]

פיגועים משמעותיים

שיגור רקטה לעבר היישוב שקד
  • “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, משתייך, ככל הנראה, לזרוע הצבאית של חמאס, פירסם ב-15 באוגוסט 2023 הודעה לפיה שיגרו פעילי הגדוד רקטה מדגם “קסאם 1” לעבר הישוב שקד ממערב לג’נין. לדברי ההודעה שיגור הרקטה הוא בתגובה “לפשעי ישראל נגד הפלסטינים”, כנקמה על דם השהידים, ובהמשך לתהליך הפיתוח המתמשך (של רקטות). ההודעה מוסיפה כי למרות הנסיבות הביטחוניות המורכבות, מיעוט האמצעים, והאילוצים הביטחוניים הרבים, “גדוד אלעיאש” ממשיך בדרכו להפוך את שטחי יהודה ושומרון לגיהנום עבור ישראל (“בני הקופים והחזירים”). זמן קצר לאחר ההודעה פורסם סרטון המציג את ההכנות לשיגור וצוין שרגע השיגור לא תועד בשל “המצב הביטחוני הקשה” (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, 15 באוגוסט 2023)[2]. הארגונים הפלסטינים בג’נין פרסמו הודעת הכחשה על שיגור הרקטה וציינו שהסרטון פוגע “בהתנגדות” ומעניק לגיטימציה לישראל לתקוף את ג’נין. זו הפעם השביעית בחודשים האחרונים בה משוגרת רקטה מאזור ג’נין.
בסרטון מתועד משגר אחד שלידו פתק בו כתוב: "גדוד אלעיאש; הפגזה לעבר ההתנחלות שקד בעוטף ג'נין באמצעות רקטה מדגם קסאם 1 ; יום שלישי, 15 באוגוסט 2023 (מצוין גם התאריך ההג'רי); והבא גדול יותר; הגדה מגן ירושלים" (ערוץ הטלגרם של "גדוד אלעיאש" במערב ג'נין, 15 באוגוסט 2023)
בסרטון מתועד משגר אחד שלידו פתק בו כתוב: “גדוד אלעיאש; הפגזה לעבר ההתנחלות שקד בעוטף ג’נין באמצעות רקטה מדגם קסאם 1 ; יום שלישי, 15 באוגוסט 2023 (מצוין גם התאריך ההג’רי); והבא גדול יותר; הגדה מגן ירושלים” (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, 15 באוגוסט 2023)
  • דובר צה”ל אישר כי בוצע ניסיון כושל לשיגור רקטה. כוחות צה”ל איתרו את שרידי הרקטה והמשגר וכי הכוחות מנסים למצוא את האחראים לניסיון השיגור (דובר צה”ל, 15 באוגוסט 2023).
פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. מוקדי הפעילות השבוע היו טולכרם, שכם ומחנה הפליטים עקבת ג’בר שביריחו. במהלך הפעילות נהרגו ארבעה פלסטינים, נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. להלן עיקרי הפעילות.
מחנה הפליטים עקבת ג’בר
  • ב-15 באוגוסט 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים עקבת ג’בר הסמוך ליריחו למעצר מבוקשים. במהלך הפעילות התפתחו עימותים אלימים שכללו גם ירי חמושים לעבר הכוחות. הכוחות ביצעו ירי לעבר החמושים וזוהו פגיעות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 15 באוגוסט 2023).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח על מותם של קצי עמר סלימאן אלולג’י, בן 16, מיריחו, ומחמד רבחי נג’ום, בן 25, פעיל “גדוד יריחו”, ממחנה הפליטים עקבת ג’בר. במקביל, מסר מנהל מועדון האסיר ביריחו כי כוחות הביטחון הישראלים עצרו את מחמד נצר אבו אלעסל, בן 20, בביתו (ופא, 15 באוגוסט 2023).
  • “גדוד יריחו” של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מסר כי בתגובה לכניסה למחנה, וכנקמה על מות השהידים, התעמתו פעיליו עם כוחות הביטחון. הם ירו לעברם ואף ירו לעבר מושב ורד יריחו (ערוץ הטלגרם Daffa_media, 15 באוגוסט 2023). בהלווייתו של מחמד נג’ום הונף דגל פלסטין (דף הפייסבוק של העיתונאי עלאא’ אלרימאוי, 15 באוגוסט 2023). בהלווייתו של קצי עמר אלולג’י הונפו דגלי פלסטין ופתח (דף הפייסבוק של העיתונאי עלאא’ אלרימאוי, 15 באוגוסט 2023).
קצי אלולג'י (מימין) ומחמד רבחי נג'ום  (ופא, 15 באוגוסט 2023)
קצי אלולג’י (מימין) ומחמד רבחי נג’ום (ופא, 15 באוגוסט 2023)
מחנה הפליטים טולכרם
  • ב-11 באוגוסט 2023, לפנות בוקר, פעלו כוחות צה”ל במחנה הפליטים טולכרם. במהלך פעילותם, התפתחו עימותים עם פלסטינים שיידו אבנים וירו זיקוקים. בשלב מסוים אף בוצע ירי לעבר הכוחות אשר הגיבו בירי לעבר קבוצת חמושים. זוהו פגיעות (תקשורת ישראלית, 11 באוגוסט 2023). הפלסטינים דיווחו על הרוג וארבעה פצועים. ההרוג הוא מחמוד ג’האד ג’ראד, בן 23, ממחנה הפליטים טולכרם, דווח, כי היה פעיל בגדודי חללי אלאקצא.
מחמוד ג'ראד חמוש ברובה (דף הפייסבוק של Faleh Odeh, 11 באוגוסט 2023)
מחמוד ג’ראד חמוש ברובה (דף הפייסבוק של Faleh Odeh, 11 באוגוסט 2023)
  • פתח מסרו, כי מחמוד ג’ראד היה פעיל בשורותיה (ערוץ הטלגרם הרשמי של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 11 באוגוסט 2023). התארגנות “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה” של גדודי חללי אלאקצא פירסמה הודעת אבל. בהודעה לא צויין במפורש כי ג’ראד היה פעיל ההתארגנות, ברם, במודעת אבל שצורפה להודעה, הוא נראה לובש מדים עליהם סמל של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה”, 11 באוגוסט 2023). פעילי ההתארגנות גם השתתפו בהלוויתו ונשאו דברי הספד (ערוץ ה-YOUTUBE של טלוויזית אלפג’ר מטולכרם, 11 באוגוסט 2023). בהלווייתו, שנערכה במחנה הפליטים טולכרם, השתתפו עשרות פעילים חמושים שביצעו ירי באוויר. גופתו נעטפה בדגל פלסטין. המשתתפים קראו קריאות גנאי נגד ישראל ודרשו לבוא עמה בחשבון (מען, 11 באוגוסט 2023).
 כרזת אבל בה נראה ג'ראד במדים עליהם סמל של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של "גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה", 11 באוגוסט 2023).     כרזת אבל נוספת מטעם "גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה" (ערוץ הטלגרם של "גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה", 11 באוגוסט 2023)
מימין: כרזת אבל בה נראה ג’ראד במדים עליהם סמל של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה”, 11 באוגוסט 2023). משמאל: כרזת אבל נוספת מטעם “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה” (ערוץ הטלגרם של “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה”, 11 באוגוסט 2023)
 דברי ההספד של נציג "גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה" (ערוץ ה-YOUTUBE של טלוויזית אלפג'ר מטולכרם, 11 באוגוסט 2023).     ההלוויה במחנה הפליטים טולכרם
 (אלע'ד, 11 באוגוסט 2023)
מימין: דברי ההספד של נציג “גדוד טול כרם – חוליות התגובה המהירה” (ערוץ ה-YOUTUBE של טלוויזית אלפג’ר מטולכרם, 11 באוגוסט 2023). משמאל: ההלוויה במחנה הפליטים טולכרם (אלע’ד, 11 באוגוסט 2023)
שכם
  • ב-10 באוגוסט 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות צה”ל סמוך לשכם. במהלך פעילותם, בוצע ירי לעבר הכוחות, אשר השיבו באש. זוהתה פגיעה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 10 באוגוסט 2023).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של אמיר אחמד מחמד ח’ליפה, בן 27, ממחנה הפליטים אלעין בשכם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 10 באוגוסט 2023). ח’ליפה היה פעיל בכיר בגדודי חללי אלאקצא (אלג’זירה נט, 10 באוגוסט 2023). אחיו סיפר, כי בשנתיים האחרונות היה אמיר מבוקש ע”י כוחות ביטחון ישראלים וכי נעשו מספר ניסיונות להתנקש בחייו. לדבריו, הוא היה רווק, בחר בדרך “ההתנגדות” והתמסר לה במקום להתחתן. מנגנוני הביטחון של הרשות מנעו את מעבר מסע ההלוויה במרכז העיר שכם וביצעו ירי לעבר המשתתפים, אשר נאלצו לשנות את מסלולם (פאלאינפו, 10 באוגוסט 2023).
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמו הודעות אבל בהן הדגישו כי “ההתנגדות” נמשכת ביהודה ושומרון (פלסטין, 10 באוגוסט 2023).
אמיר ח'ליפה חמוש ברובה (אלרסאלה נט, 10 באוגוסט 2023)
אמיר ח’ליפה חמוש ברובה (אלרסאלה נט, 10 באוגוסט 2023)
סיכול חוליית טרור של חמאס
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו תשתית של פעילי חמאס שתכננו לבצע שורה של פיגועים ביניהם חטיפת חייל, פיגועי ירי והנחת מטענים נגד כוחות צה”ל. בעקבות זאת נעצרו בחודש האחרון תשעה פלסטינים בכפר בדו (צפונית-מערבית לירושלים). בחקירתם עלה, כי חברי התשתית, פעלו באופן ממודר תוך שמירת חשאיות מירבית. לצורך ביצוע חטיפת החייל הם הכינו חומרי נפץ ומטענים, שרטטו נתיב בריחה וערכו סיורי איסוף מודיעין במטרה ללמוד את שגרת פעילות החיילים באזור בדו. הם אף הכינו מקום מחבוא להסתרת החטוף. עוד עלה בחקירתם, כי הם למדו באופן עצמאי כיצד לייצר חומרי נפץ ואף הקימו מעבדה מאולתרת בבית מגורים. במעבדה נתפסו חומרי גלם לייצור חומרי נפץ מטענים, זיקוקים, כלי נשק מאולתרים מסוג קרלו, וכלים נוספים ששימשו לייצור מטענים. כמו כן נמצאו מפות שנועדו לתכנון הפיגועים (שירות הביטחון הכללי, 14 באוגוסט 2023).
  כלי הנשק והציוד שנתפסו ברשות חוליית חמאס (שירות הביטחון הכללי, 14 באוגוסט 2023)
כלי הנשק והציוד שנתפסו ברשות חוליית חמאס (שירות הביטחון הכללי, 14 באוגוסט 2023)
סיכול חוליית טרור שאכוונה ע”י פעיל טרור מלבנון
  • שירות הביטחון הכללי דיווח כי חשף לאחרונה בצפון שומרון תשתית טרור שתכננה לבצע פיגועי ירי. התשתית אכוונה על ידי עלאם כעבי, פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין בלבנון. כעבי, שמוצאו משכם, שוחרר במסגרת “עסקת שליט”, גורש לרצועת עזה, ושוהה כיום בלבנון. הוא פעל לגיוס פעילים בשומרון, שחלקם אף היו קרובי משפחתו. שני פעילים נעצרו והוסגרו שני רובי M-16 שהיו ברשותם לצורך ביצוע הפיגועים. הפעילים שנעצרו הם מראד כעבי תושב מחנה הפליטים בלאטה בשכם, קרוב משפחתו של עלאם, אשר הונחה לבצע פיגועי ירי וח’אלד אבו אלהיג’א, תושב ג’נין, אשר גויס לעמוד בראש חוליה שתפעל באיזור ג’נין (שירות הביטחון הכללי, 8 באוגוסט 2023).
מראד כעבי (מימין) וח'אלד אבו אלהיג'א (משמאל) (שירות הביטחון הכללי, 8 באוגוסט 2023)
מראד כעבי (מימין) וח’אלד אבו אלהיג’א (משמאל)
(שירות הביטחון הכללי, 8 באוגוסט 2023) 
סיכול הברחת אמצעי לחימה
  • ב-12 באוגוסט 2023, עיכבו בודקים ביטחוניים במעבר חוצה שומרון (מזרחית לקלקיליה), כלי רכב פלסטיני אשר עורר את חשדם. לאחר בדיקה אותרו אקדח, קליעים ומחסניות אשר הוחבאו בתוך שקיות חטיפים (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 12 באוגוסט 2023).
אמצעי הלחימה שנתפסו בתוך שקיות חטיפים (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 12 באוגוסט 2023)     אמצעי הלחימה שנתפסו בתוך שקיות חטיפים (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 12 באוגוסט 2023)
אמצעי הלחימה שנתפסו בתוך שקיות חטיפים (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 12 באוגוסט 2023)
פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות
  • “עמיד” (תא”ל) מחמד סלאמה, מפקד הביטחון הכללי בג’נין, מסר, כי מנגנוני הביטחון שפעלו בעיירה צאנור (דרומית לג’נין), עצרו על סמך מידע מודיעיני, כמה מבוקשים, איתרו מחרטה ששימשה לייצור אמצעי לחימה והחרימו כמות גדולה של אמצעי לחימה ותחמושת. הוא קרא לציבור לשתף פעולה עם הממסד הביטחוני כדי ליצור סביבה בטוחה עבור הילדים במחוז ג’נין (דף הפייסבוק של כוחות הבטח”ל, אתר אלשאהד, 14 באוגוסט 2023).
מימין: המחרטה שאותרה בצאנור. במרכז ומשמאל: אמצעי הלחימה שנתפסו (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הכללי, 14 באוגוסט 2023)
מימין: המחרטה שאותרה בצאנור. במרכז ומשמאל: אמצעי הלחימה שנתפסו (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הכללי, 14 באוגוסט 2023)
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

סיכול הברחת רחפנים לרצועת עזה
  • ב-9 באוגוסט 2023, תפסו בודקים ביטחוניים במעבר ארז עשרה רחפנים שהוחבאו בשקית שחורה שהוסתרה במיניבוס שהיה בדרכו לרצועת עזה. היו אלה רחפנים שנועדו לאיסוף מודיעין, אשר ככל הנראה הוברחו עבור אחד מארגוני הטרור (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 9 באוגוסט 2023).
הרחפנים שנתפסו במעבר ארז (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 9 באוגוסט 2023)       הרחפנים שנתפסו במעבר ארז (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 9 באוגוסט 2023)
הרחפנים שנתפסו במעבר ארז (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 9 באוגוסט 2023)
נפילת כלי טיס בלתי מאויש ישראלי
  • בתקשורת הישראלית דווח כי בשל תקלה טכנית נפל כלי טיס בלתי מאויש ישראלי, שהיה בשימוש גוף ביטחוני ישראלי, בשכונת אלזיתון בעזה (תקשורת ישראלית, 14 באוגוסט 2023). הזרוע הצבאית של חמאס, הודיעה כי השתלטה על כלי טיס בלתי מאויש מדגם “אורביטר K1” שהיה במשימת סיור במרחב האווירי של מזרח העיר עזה ופרסמה תמונות של הכלי ותיעוד נפילתו (אתר גדודי אלקסאם, 15 באוגוסט 2023).
כלי טיס בלתי מאויש (אתר גדודי אלקסאם, 15 באוגוסט 2023).     הכלי טיס בעת נפילתו (חשבון הטוויטר של שהאב, 14 באוגוסט 2023)
מימין: כלי טיס בלתי מאויש (אתר גדודי אלקסאם, 15 באוגוסט 2023). משמאל: הכלי טיס בעת נפילתו (חשבון הטוויטר של שהאב, 14 באוגוסט 2023)
בעקבות פגישת המזכ”לים במצרים
  • כחלק מהמעקב ויישום תוצאות ישיבת מזכ”לי הארגונים באלעלמין במצרים ב-30 ביולי 2023, שוחח אבו מאזן, בטלפון עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. השניים דנו בזירוז הקמת ועדת המעקב שתעסוק בכל הקשור לסוגיה הפלסטינית, עליה הוחלט בתום הכינוס (ופא, 13 באוגוסט 2023). בהקשר זה ציין מוסא אבו מרזוק, ראש הלשכה ליחסים בינלאומיים של חמאס, בראיון שקיים, כי פגישת המזכ”לים בקהיר לא הניבה תוצאות ברורות וכי במהלכה לא דנו באף נושא או סוגיה. הוא גם ציין שחמאס הגיעה למפגש מבלי לצפות לתוצאות כלשהן (ערוץ אלע’ד, 8 באוגוסט 2023).
מוסא אבו מרזוק מתראיין ( ערוץ אלע'ד, 8 באוגוסט 2023)
מוסא אבו מרזוק מתראיין (ערוץ אלע’ד, 8 באוגוסט 2023)
יחסי חמאס סוריה
  • בראיון שהעניק נשיא סוריה, בשאר אלאסד, טען כי חמאס “בוגדנית וצבועה” וכי אין בכוונתו להעמיק את היחסים עמה ולפתוח מחדש את לשכת חמאס בסוריה. דברי נשיא סוריה עוררו דאגה בקרב בכירי חמאס אולם מוסא אבו מרזוק מסר בתגובה, כי חמאס תפתח בקרוב מחדש את נציגותה בדמשק וכי ישב שם נציג מטעמה. אבו מרזוק גם ציין כי הם עומדים בקשר עם בכירים בעיראק כדי לקיים ביקור של משלחת מהתנועה במדינה (אתר שהאב, 14 באוגוסט 2023).
פגישת חסן נצראללה עם זיאד אלנח’אלה
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נועד בלבנון עם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, וסגנו מחמד אלהנדי. נמסר שבפגישה נדונו ההתפתחויות והאירועים האחרונים בפלסטין ובלבנון האיומים וההזדמנויות הפתוחות של “ציר ההתנגדות” בנסיבות אלו (רדיו אלנור, 13 באוגוסט 2023).
פגישת חסן נצראללה עם זיאד אלנח'אלה וסגנו (מען, 13 באוגוסט 2023)
פגישת חסן נצראללה עם זיאד אלנח’אלה וסגנו (מען, 13 באוגוסט 2023)
ביקור של מוסא אבו מרזוק ברצועה
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הגיע לביקור ברצועת עזה והתקבל ע”י בכירי התנועה בעזה (חשבון הטוויטר של מנצור ריאן, 2 באוגוסט 2023). במהלך הביקור נועד אבו מרזוק עם בכירים ביניהם עצאם אלדעליס, יו”ר ועדת המעקב הממשלתית ברצועה, עימו דן במאמצים לשבור את “המצור” על רצועת עזה (צפא, 10 באוגוסט 2023)
  • האתר “צדא ניוז” דיווח כי מוסא אבו מרזוק כעס במהלך ישיבה שקיים עם הנהגת חמאס, ביניהם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, בנוגע לקיצוץ שכרם של עובדי המגזר הציבורי ברצועה. אבו מרזוק דרש מהם לפעול להמשך תשלום שכרם ואף ולדון באפשרות להגדיל אותו.
פגישת אבו מרזוק עם בכיר חמאס משיר אלמצרי ובכירים נוספים בתנועה (חשבון הטוויטר של משיר אלמצרי, 4 באוגוסט 2023)     פגישת אבו מרזוק עם בכיר חמאס משיר אלמצרי ובכירים נוספים בתנועה (חשבון הטוויטר של משיר אלמצרי, 4 באוגוסט 2023)
פגישת אבו מרזוק עם בכיר חמאס משיר אלמצרי ובכירים נוספים בתנועה
(חשבון הטוויטר של משיר אלמצרי, 4 באוגוסט 2023)
  • במהלך הביקור העניק אבו מרזוק, ראיון לערוץ אלע’ד. בהתייחסו לשאלה מדוע חמאס לא השתתפה עם הג’האד האסלאמי בעימותים בעזה ובג’נין, השיב כי קרבות לא מנהלים על פי רצונות אישיים וגם לא למען מטרות חלקיות, וכי אי אפשר לגרור עם שלם למערכה לא רצויה. אין ספק ש”התנגדות” והעימות עם ישראל היא המטרה של כל הפלסטינים, אבל ישנן הבנות ואסטרטגיות בין חמאס לבין שאר הארגונים ובראשם הג’האד האסלאמי בפלסטין, וכל החלטה על מערכה צריכה לנבוע מהבנות משותפות, כדי שכולם יתכוננו וינהלו מערכה מתוכננת ומחושבת תוך הבנות מראש לגבי העיתוי המקום הזמן והאופן, ולא קרב שהפלסטינים נגררים אליו ומשלמים את מחירו בסופו של דבר (אתר ערוץ אלע’ד, 8 באוגוסט 2023).
הרשות מאשימה את חמאס במצוקת החשמל בעזה
  • ט’אפר מלחם, יו”ר רשות אנרגיה הפלסטינית (בראמאללה), האשים את חמאס בשיבוש פרויקט הסבת תחנת הכוח בעזה לשימוש בגז טבעי במקום דלק תעשייתי אשר לדבריו, יכולה להעלות משמעותית את הספק ייצור החשמל (מ-90-80 מגה וואט ל-140). לדבריו, חברת החשמל ברצועת עזה (הנשלטת על ידי חמאס), אינה מאפשרת לאיחוד האירופי להשלים את הביקורת והמעקב אחר מימון הפרויקט (שמונה מיליון דולרים). עוד טען כי חברת החשמל בעזה מעבירה את הכספים שהיא גובה מהתושבים לחמאס, אשר מתנגדת להעביר אותם למשרד האוצר של הרשות הפלסטינית (ופא, 10 באוגוסט 2023).
  • בהתבטאות נוספת ציין מלחם, כי הרשות הפלסטינית משקיעה סכומים גבוהים לשיפור רשת החשמל ברצועה במטרה לצמצם את התלות שלה באספקה מישראל. לדבריו, עלות הפרויקטים בתחום החשמל ברצועת עזה בשנת 2023 נאמדת ב-170 מיליון ₪ (אלחיאת אלג’דידה, 13 באוגוסט 2023).
פסגה משולשת במצרים
  • ב-14 באוגוסט 2023 התקיים מפגש פסגה משולש בפסגה משולשת, בנושא הפלסטיני, באלעלמין שבמצרים בין אבו מאזן, נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, ומלך ירדן, עבדאללה השני. שלושת המנהיגים דנו בהתפתחויות האחרונות בעניין הפלסטיני, בדרכים להתמודד עם פעולות ממשלת ישראל, ובמאמצים לשבור את הקיפאון בתהליך השלום. במהלך המפגישה הדגישו אלסיסי והמלך עבדאללה את תמיכתם המלאה במאמצים של אבו מאזן להמשיך ולהגן על האינטרסים של הפלסטינים בכל המישורים. הם גם הדגישו את החשיבות שישראל תשחרר את הכספים הפלסטיניים שבידיה. הם גם גינו את ההמשך ההסלמה מצד ישראל ואת הפרת הססטוס קוו במקומות הקדושים (סוכנות פטרה, 14 באוגוסט 2023)..
  • בתום הפסגה פורסמה הודעה שבה הדגישו המנהיגים את העדיפות ששלושת הצדדים מעניקים למקורות הסמכות המשפטיים, הבינלאומיים והערביים, להסדרת הסוגיה הפלסטינית, ובראשם הצורך לסיים את “הכיבוש הישראלי” במסגרת לוח זמנים ברור; השבת כל הזכויות הלגיטימיות לפלסטינים, לרבות הזכות להגדרה עצמית ולהקים את מדינתם העצמאית והריבונית בקווי 4 ביוני 1967, שבירתה מזרח ירושלים; פתרון סוגיית הפליטים הפלסטינים בהתאם להחלטות הבינלאומית, ומימוש פתרון שתי המדינות בהתאם למקורות הסמכות (סוכנות פטרה, 14 באוגוסט 2023).
הפסגה המשולשת במצרים (ופא, 14 באוגוסט 2023)     הפסגה המשולשת במצרים (ופא, 14 באוגוסט 2023)
הפסגה המשולשת במצרים (ופא, 14 באוגוסט 2023)
מינוי שגריר סעודי
  • נאיף אלסדירי, שגריר סעודיה בירדן, הגיש ב-12 באוגוסט 2023 בשגרירות הפלסטינית בעמאן, כתב אמנה למג’די אלח’אלדי, יועצו של אבו מאזן לעניינים בינלאומיים, המכריז על כך כי בנוסף לתפקידו בירדן הוא מונה גם כשגריר לא תושב ברשות הפלסטינית וכקונסול הכללי של סעודיה בירושלים. זו הפעם הראשונה בה ממנה סעודיה נציג מטעמה ברשות הפלסטינית. אלח’אלדי בירך את השגריר הסעודי וציין, כי זהו צעד חשוב אשר יתרום להידוק הקשרים בין הצדדים. אלח’אלדי גם הודה בשמו של אבו מאזן על יחסה של סעודיה לפלסטינים ותמיכתה הקבועה בסוגיה הפלסטינית בכל הערכאות הבינ”ל (ופא, 12 באוגוסט 2023).
 השגריר הסעודי בירדן מוסר את כתב האמנה ליועץ אבו מאזן (ופא, 12 באוגוסט 2023).     קריקטורה פלסטינית לפיה הפלסטינים שואבים עידוד ממינוי שגריר סעודיה ברשות הפלסטינית למאבקם נגד ישראל (אלקדס, 14 באוגוסט 2023)
מימין: השגריר הסעודי בירדן מוסר את כתב האמנה ליועץ אבו מאזן (ופא, 12 באוגוסט 2023). משמאל: קריקטורה פלסטינית לפיה הפלסטינים שואבים עידוד ממינוי שגריר סעודיה ברשות הפלסטינית למאבקם נגד ישראל (אלקדס, 14 באוגוסט 2023)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, בירך, בפתח ישיבת הממשלה השבועית, על מינויו של נאיף אלסדירי וציין, כי מינוי זה טומן בחובו משמעויות והוכחות מדיניות חשובות במאבק נגד ישראל (ופא, 14 באוגוסט 2023).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית בירך על החלטת סעודיה. על פי המשרד עיתוי ההחלטה משקף כי סעודיה רואה בסוגיה הפלסטינית אותה כאחד היסודות עליו נשענת מדיניות החוץ שלה במישורים הערבי, האסלאמי והבינלאומי (ופא, 13 באוגוסט 2023).
  • בראיון שהעניק השגריר החדש נאיף אלסדירי ליומון אלשרק אלאוסט, ציין, כי מינויו מייצג את תמיכת סעודיה בפלסטינים וכי הוא יעניק ליחסים בין הצדדים מימדים רחבים. לדבריו, סעודיה היא אחת המדינות המספקות תמיכה פוליטית, כספית ומורלית לרשות הפלסטינית ותומכת בזכויות הפלסטינים (אלשרק אלאוסט, 13 באוגוסט 2023).
אבו מאזן הדיח מושלי מחוזות בשטחי הרשות וברצועת עזה
  • אבו מאזן פרסם (ב-10 באוגוסט 2023) צו נשיאותי המורה על הוצאתם לגימלאות של 12 מושלי בשטחי הרשות וברצועת עזה. בין המושלים שייצאו לפנסיה : מושל ג’נין, שכם, קלקיליה, טול כרם, בית לחם, חברון, טובאס, יריחו, מושל צפון רצועת עזה, העיר עזה, ח’אן יונס ורפיח. במקביל, פרסם אבו מאזן צו נשיאותי המורה להקים ועדה נשיאותית, בה חברים מספר בכירים, לבחירת מועמדים למשרות שהתפנו ולהגשת המלצות שיקלו על יו”ר הרשות לגבש את המינויים הסופיים (ופא, 10 באוגוסט 2023). מושלי המחוזות שהודחו אמרו, כי הם הופתעו לשמוע על כך מאמצעי התקשורת וכי הצעד נראה תמוה בעיניהם (מען, 10 באוגוסט 2023).
פגישת ראש ממשלת הרשות עם אנשי אקדמיה מארה”ב
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, נפגש עם אנשי אקדמיה וסטודנטים ממספר אוניברסיטאות ומכללות בארצות הברית. בפגישה סקר אשתיה בפניהם את תולדות הסכסוך הערבי-ישראלי תוך שהוא מדגיש את התנהלות ישראל כלפי הפלסטינים והרס פתרון שתי המדינות. לדבריו, ישראל נוקטת בכל הצעדים כדי להשתלט על אדמותיהם, כופה עליהם “כיבוש צבאי ישיר”, ובונה תשתיות המשרתות את “האימפריאליזם” שלה. אשתיה גם הציג בפניהם את התוכנית הפלסטינית למאבק נגד צעדי ישראל באמצעות בינאום הסוגיה הפלסטינית, ביסוס “ההתנגדות העממית בדרכי שלום” והתנתקות הדרגתית מ”הכיבוש הישראלי” באמצעות  הגדלת וחיזוק התוצר הלאומי ופנייה לעולם הערבי (ופא, 8 באוגוסט 2023).
פגישת אשתיה עם משלחת אנשי אקדמיה מארה"ב (ופא, 8 באוגוסט 2023).        קריקטורה המותחת ביקורת על הסיוע והתמיכה שמעניקה ארה"ב לישראל וצה"ל (אלחיאת אלג'דידה, 9 באוגוסט 2023)
מימין: פגישת אשתיה עם משלחת אנשי אקדמיה מארה”ב (ופא, 8 באוגוסט 2023). משמאל: קריקטורה המותחת ביקורת על הסיוע והתמיכה שמעניקה ארה”ב לישראל וצה”ל (אלחיאת אלג’דידה, 9 באוגוסט 2023)
  • ב-8 באוגוסט 2023, נפגש אשתיה בראמאללה עם קרסטין גרלינג ((Kerstin Gerling, הנציגה החדשה של קרן המטבע הבינלאומית ברשות וברצועת עזה. בפגישה הדגיש בפניה כי “הכיבוש הישראלי” הוא המכשול העיקרי בתהליך הפיתוח והצמיחה הכלכלית. לטענתו, ישראל פועלת להרס שיטתי של רעיון שתי המדינות וקיבוע הקשר הקולוניאלי שכפה “הכיבוש הישראלי” עליהם. אשתיה חזר וטען כי ממשלת ישראל הנוכחית מהווה איום ליציבות באזור במיוחד לנוכח הסלמת ניסיונותיה למוטט את הרשות הפלסטינית ולהגביר את הבניה בהתנחלויות. אשתיה קרא לקרן המטבע לגבש מכניזם למעקב אחר המלצות דו”חות קרן המטבע הבינלאומית ולבחון שוב את נושא חברותה של הרשות הפלסטינית בקרן (דף הפייסבוק של מוחמד אשתיה, ופא, 8 באוגוסט 2023).
משרד החוץ הפלסטיני מגבש תיק אודות הריגת הפלסטיני בברקא
  • משרד החוץ הפלסטיני עדכן, כי הוא מכין בימים אלה תיק אודות הריגתו של קצי מעטאן (תושב ברקא שנורה ע”י מתיישב ישראלי במהלך עימות ב-4 באוגוסט 2023). זאת, כדי להגיש אותו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). המשרד מתח ביקורת על מערכת המשפט בישראל, אשר שחררה ממעצר את הישראלי שירה במעטאן, וגינה את הגיבוי וההגנה המוענקים למתיישבים הישראלים (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 10 באוגוסט 2023).
הרשות מסרבת לקריאות לשינוי תכני הלימוד
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, השתתף (ב-9 באוגוסט 2023) בטקס הוקרה שקיים משרד החינוך ברשות הפלסטינית לתלמידים מצטיינים ולהורי משפחות שהידים שילדיהם נהרגו במהלך השנה. באירוע השתתפו גם מספר שרי ממשלה. בדברים שנשא אשתיה הוא גינה ותקף את התנהלות ישראל כלפי הפלסטינים וגם התייחס למערכת החינוך הפלסטינית הפועלת בנסיבות קשות. הוא הדגיש כי למרות הלחצים המופעלים עליהם, תכנית הלימודים הפלסטינית תמשיך להיות לאומית והם לא ישנו בה ולו אות אחת. הם ימשיכו להיות נאמנים לשהידים, לאסירים, לפליטים ולירושלים בין אם המדינות התורמות ישלמו להם כספים או לא. יצוין, כי בטקס הוצגה תמונתו של הנער רמזי פאתח חאמד מסלואד[3] ואביו עלה לבמה המרכזית והצטלם יחד עם ראש הממשלה הפלסטיני (ופא, 9 באוגוסט 2023).
אשתיה בטקס יחד עם אביו של רמזי פתחי חאמד (ופא, 9 באוגוסט 2023)
אשתיה בטקס יחד עם אביו של רמזי פתחי חאמד (ופא, 9 באוגוסט 2023)
גילוי זן קורונה חדש EG.5 בשטחי הרשות
  • ד”ר כמאל אלשח’רה, סגן שרת הבריאות הפלסטינית, מסר, כי הם עוקבים אחר התפשטות זן קורונה חדש, EG.5, ואחר נתוני ארגון הבריאות העולמי בנושא (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 13 באוגוסט 2023). בראיון שקיים אלשח’רה עדכן, כי נכון לרגע זה התגלו בין 100-50 חולים שנדבקו בזן החדש. למרבית החולים תסמינים קלים בלבד ולא נרשמו נפטרים. חלק מהחולים אושפזו בבתי החולים. לדבריו, אין מקום לבהלה וצוותי המשרד ערוכים להתמודד עם הזן החדש בכל מקום. הוא גם ציין, שלקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה יפרסם המשרד הנחיות מיוחדות (ופא, 13 באוגוסט 2023).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • בתקופה הנסקרת נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 14 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחוות גלעד (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 באוגוסט 2023).
    • 14 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך ללבן אלשרקיה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 באוגוסט 2023).
    • 13 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתרמסעיא (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 13 באוגוסט 2023).
    • 13 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת שופה (דרומית-מזרחית לטולכרם). שני ישראלים נפצעו באורח קל מרסיסים. נגרם נזק לכלי רכבם (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באוגוסט 2023).
    • 12 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעזון (מזרחית לקלקליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 באוגוסט 2023).
    • 11 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלח’צ’ר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באוגוסט 2023).
    • 10 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחג’ה (מזרחית לקלקיליה). ישראלי נפצע באורח קל מרסיסים. לא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באוגוסט 2023).
    • 9 באוגוסט 2023: ארבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר עמדת צה”ל סמוך לביר זית (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 באוגוסט 2023).
    • 9 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כוח צה”ל סמוך למגדלים (דרומית-מזרחית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 באוגוסט 2023).
    • 8 באוגוסט 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב סמוך לעפרה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 באוגוסט 2023).
    • 8 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכבסמוך לסנג’יל (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 באוגוסט 2023).
    • 8 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת מערבית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 באוגוסט 2023).
    • 8 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת אפרת (דרומית-מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 באוגוסט 2023).

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-30 ביולי 2023: "שיגור רקטות לעבר ישראל משטחי יהודה ושומרון: ניתוח האירועים ומשמעויות".
[3] ב-7 באוגוסט 2023 מת מפצעיו רמזי פתחי חאמד, בן 17 מסלואד (צפונית- מזרחית לראמאללה) לאחר שנפצע מירי מספר ימים קודם. על פי צה”ל, הוא נורה לאחר שיידה בקבוקי תבערה לעבר עמדת השמירה בכניסה לעפרה (תקשורת ישראלית, 7 באוגוסט 2023). גופתו נעטפה בדגל חמאס, אשר גם פרסמה הודעת אבל מטעמה עקב מותו.