מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (18-10 ביוני 2024)

תשתיות טרור שנחשפו באלקרייה אלסווידא (

תשתיות טרור שנחשפו באלקרייה אלסווידא ("הכפר השבדי") במערב רפיח

מנהרה שאותרה במרכז הרצועה

מנהרה שאותרה במרכז הרצועה

פיר מנהרה שנחשף במרכז הרצועה (דובר צה

פיר מנהרה שנחשף במרכז הרצועה (דובר צה"ל, 11 ביוני 2024)

משאית עם ארגזי אנטיביוטיקה שהוכנסו לרצועה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביוני 2024)

משאית עם ארגזי אנטיביוטיקה שהוכנסו לרצועה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביוני 2024)

משאיות על המזח הימי, לפני פירוקו (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה

משאיות על המזח הימי, לפני פירוקו (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב 15 ביוני 2024)

פינוי אשפה במחנה אלנציראת (עמוד הפייסבוק של עיריית אלנציראת, 13 ביוני 2024)

פינוי אשפה במחנה אלנציראת (עמוד הפייסבוק של עיריית אלנציראת, 13 ביוני 2024)

המפגש בין אלחאפי לאלזידי בחנוכת משרד חמאס בבגדאד (ערוץ הטלגרם של גדודי האמאם עלי, 11 ביוני 2024)

המפגש בין אלחאפי לאלזידי בחנוכת משרד חמאס בבגדאד (ערוץ הטלגרם של גדודי האמאם עלי, 11 ביוני 2024)

פעילות כוחות הביטחון במחנה אלפרעה

פעילות כוחות הביטחון במחנה אלפרעה

כוחות צה

כוחות צה"ל בפעילות באזור ג'נין (דובר צה"ל, 13 ביוני 2024)

  • הזירה הדרומית: פעילות כוחות צה”ל בשבוע האחרון התמקדה ברפיח שבדרום רצועת עזה ובשכונות אלזייתון ואלצברה בעיר עזה. במקביל, הסתיימה הפעילות בדיר אלבלח ובמחנה הפליטים אלבריג’ שבמרכז הרצועה. 16 לוחמי צה”ל נהרגו בארבע תקריות שונות. נרשמה עלייה בשיגורי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה ביחס לשבוע הקודם.
  • סוגיית החטופים: חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הגישו לקטר ולמצרים את הערותיהם למתווה שהציג נשיא ארה”ב ביידן להפסקת אש במלחמה ברצועת עזה ולשחרור החטופים; מועצת הביטחון של האו”ם קיבלה החלטה שמעגנת את “מתווה ביידן”. מנהיגי מדינות ה-G7 קראו לחמאס לקבל את ההצעה ללא תנאים.
  • סיוע לרצועת עזה: מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן שיותר מ-24 אלף טונות של אספקה וציוד רפואיים הוכנסו לרצועת עזה מאז תחילת המלחמה; פיקוד המרכז של צבא ארה”ב פירק זמנית את המזח הימי מול חופי הרצועה בשל גלים סוערים.
  • ישראל, יהודה ושומרון: לא נרשמו פיגועים בתקופה הנסקרת. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון.
  • הרשות הפלסטינית: אבו מאזן השתתף בוועידת החירום לסיוע הומניטרי לרצועת עזה שהתקיימה בירדן והביע את נכונות הרשות הפלסטינית לקבל על עצמה את האחריות לניהול רצועת עזה, כולל המעברים היבשתיים; ממצאי הסקר התקופתי של מכון ח’ליל שקאקי הציג עלייה בתמיכה במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 בקרב הנשאלים ביהודה ושומרון.
פעילות כוחות צה”ל ברצועה
  • הפעילות בשבוע האחרון התמקדה בשכונות אלזייתון ואלצברה בעיר עזה שבצפון רצועת עזה ובאזור רפיח בדרום. במקביל, הסתיימה הפעילות בדיר אלבלח ובמחנה הפליטים אלבריג’ שבמרכז הרצועה. כוחות קרקעיים ואוויריים, בסיוע כוחות חיל הים, תקפו פעילי טרור, השמידו תשתיות טרור ומשגרי רקטות ואיתרו מנהרות ואמצעי לחימה (אמל”ח) רבים. 16 לוחמי צה”ל נהרגו בארבע תקריות שונות.
  • רפיח: כוחות צה”ל הרגו עשרות פעילי טרור מעל ומתחת לקרקע, איתרו כמויות גדולות של אמל”ח, כולל בתוך מסגד, והשמידו מבנים ממולכדים. ב-10 ביוני, נהרגו חמישה לוחמים בפיצוץ מבנה ממולכד; ב-15 ביוני, נהרגו שמונה לוחמים מפגיעת טיל נגד טנקים (נ”ט) בנגמ”ש הנדסי; ב-16 ביוני, נהרג לוחם מפיצוץ פיר מנהרה ממולכד ולוחם נוסף נפצע קשה. דובר צה”ל עדכן כי מאז תחילת הפעילות ברפיח ב-7 במאי 2024, השיגו כוחות צה”ל שליטה מבצעית מלאה על כל ציר פילדלפי בגבול עם מצרים, בין מעבר כרם שלום לים, ועל מספר שכונות בעיר, בהן אלבראזיל, תל אלסלטאן ומחנה הפליטים אלשבורא. יותר מ-550 חמושים נהרגו, אותרו רקטות ארוכות טווח שכוונו גם לעבר מרכז ישראל ואותרו יותר מ-200 פירים ו-25 תוואי מנהרות ארוכות שמגיעות לגבול מצרים. (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 18-10 ביוני 2024).
תשתיות טרור שנחשפו באלקרייה אלסווידא ("הכפר השבדי") במערב רפיח     רקטות שהתגלו במסגד ברפיח (דובר צה"ל, 18 ביוני 2024)
מימין: תשתיות טרור שנחשפו באלקרייה אלסווידא (“הכפר השבדי”) במערב רפיח; משמאל: רקטות שהתגלו במסגד ברפיח (דובר צה”ל, 18 ביוני 2024)
  • הפלסטינים דיווחו שכלי רכב ישראליים התקדמו לאזורים שונים ברפיח בליווי הפגזות ארטילריות והפצצות עזות מהאוויר, על רקע ניסיונות בלימה מצד חמושים פלסטינים. כמו כן, דווח על עשרות מבנים שהועלו באש על ידי כוחות צה”ל (אלערבי אלג’דיד, 17 ביוני 2024). בדיווח נוסף נאמר כי מטוסי קרב תקפו באזור אלכראג’ אלשרקי שבמרכז רפיח ובוצעו הפגזות ותקיפות אוויריות בשכונה הסעודית שבמערב רפיח (סוכנות אנטוליה, 17 ביוני 2024). הפלסטינים גם טענו כי כוחות צה”ל הציתו את אולם היוצאים במעבר רפיח. חמאס האשימה כי מדובר ב”פשע מלחמה מובהק” (אתר חמאס, 17 ביוני 2024).
  • אלזייתון ואלצברה: כוחות צה”ל הרגו עשרות חמושים, איתרו בורות שיגור שהיו מוכנים לירי לעבר ישראל והשמידו כחמישים תשתיות טרור, בהן מחסן רקטות. כמו כן, הושמדה מנהרת חמאס שהגיעה לאורך של 800 מטרים ולעומק של שלושים מטרים ואשר אותרה כקילומטר מגבול ישראל. ב-15 ביוני, נהרגו שני לוחמי צה”ל מפגיעת מטען בטנק (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 17-10 ביוני 2024). דווח כי הפגזות ארטילריות ישראליות כוונו לעבר האזורים המזרחיים והדרומיים של העיר עזה וכי כלי רכב צבאיים התקדמו מציר נצרים לעבר מרכז שכונת אלזיתון. כמו כן, דווח כי מאות תושבים פלסטינים עזבו את האזורים הסמוכים לציר שבו נעו כוחות צה”ל ועברו למערב העיר (סוכנות אנטוליה, 17 ביוני 2024).
  • מרכז הרצועה: ב-11 ביוני, השלימו כוחות צה”ל את הפעילות במזרח דיר אלבלח ובמזרח מחנה הפליטים אלבריג’. במהלך הפעילות, הכוחות הרגו כמאה חמושים והשמידו שתי מנהרות באורך קילומטר ויותר משני קילומטרים של מתחמים תת-קרקעיים התקפיים. כמו כן, הושמדו עשרות תשתיות טרור ואתרי שיגור בקרבת יישובי עוטף עזה (דובר צה”ל, 11 ביוני 2024).
 מנהרה שאותרה במרכז הרצועה    פיר מנהרה שנחשף במרכז הרצועה 
(דובר צה"ל, 11 ביוני 2024)
מימין: מנהרה שאותרה במרכז הרצועה; משמאל: פיר מנהרה שנחשף במרכז הרצועה (דובר צה”ל, 11 ביוני 2024)
שיגור רקטות
  • השבוע נרשמה עלייה בהיקף שיגורי הרקטות מרצועת עזה לשטח ישראל ביחס לשבוע שעבר. כל הרקטות שוגרו לעבר עוטף עזה. להלן אירועים בולטים:
    • 12 ביוני: הופעלה התרעה במפלסים ובמטווח ניר עם. דווח על נפילה בשטחים פתוחים (דוברות שער הנגב, 12 ביוני 2024).
    • 13 ביוני: הופעלה התרעה בשדרות, ביישובי עוטף עזה ובמערב לכיש. דובר צה”ל מסר שזוהו מספר שיגורים שחצו מצפון רצועת עזה לעבר עוטף עזה. חלק מהשיגורים יורטו והשאר נפלו בשטחים פתוחים, לא היו נפגעים (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 14 ביוני 2024). דווח כי שבע רקטות שוגרו מצפון הרצועה, ארבע מתוכן יורטו ואחרות נפלו בשטחים פתוחים (תקשורת ישראלית, 13 ביוני 2024). הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (גא”פ) קיבלה אחריות על שיגור טילים לעבר אשדוד, אשקלון, מפלסים, ניר עם ושדרות (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 13 ביוני 2024).
    • 14 ביוני: הופעלה התרעה בניר עם. דווח על שתי רקטות שנפלו בשטח פתוח (תקשורת ישראלית, 14 ביוני 2024). הזרוע הצבאית של הגא”פ קיבלה אחריות על ירי רקטות לעבר שדרות ויישובי העוטף (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 14 ביוני 2024).
    • 15 ביוני (אחרי חצות): דובר צה”ל בערבית מסר כי חמש רקטות שוגרו מהאזור ההומניטרי במרכז רצועת עזה לעבר אזור כיסופים. שתי רקטות נפלו בשטח פתוח בתוך ישראל, ושלוש רקטות נפלו בשטח הרצועה (חשבון X של דובר צה”ל בערבית, 15 ביוני 2024). הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על שיגור מטח רקטות לעבר מוצב כיסופים (ערוץ הטלגרם של עז אלדין אלקסאם, 15 ביוני 2024).
    • 15 ביוני (צהריים): רקטה נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול, ללא נפגעים או נזק (תקשורת ישראלית, 15 ביוני 2024). הזרוע הצבאית של חמאס והזרוע הצבאית של הגא”פ קיבלו אחריות משותפת על שיגור מטח רקטות לעבר מוצב סופה (ערוץ הטלגרם של גדודי עז אלדין אלקסאם, 15 ביוני 2024). לאחר מכן, הודיעו הזרועות הצבאיות של ארגון ועדות ההתנגדות והג’האד האסלאמי בפלסטין כי שיגרו מטח רקטות 107 מ”מ לעבר מוצב כיסופים (ערוץ הטלגרם של חטיבות צלאח אלדין, 15 ביוני 2024).
    • 15 ביוני (ערב): רקטה שוגרה ממרכז רצועת עזה והתפוצצה בשטח פתוח באזור כיסופים, ללא נפגעים. שריפה פרצה באזור (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 15 ביוני 2024).
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי
*הספירה בשנת 2024 , החל מחודש מאי
סוגיית החטופים והסכם הפסקת אש
  • ב-11 ביוני 2024, הגישו חמאס וגא”פ לקטר ולמצרים את תשובתם להצעה להפסקת אש במלחמה ברצועת עזה ולשחרור החטופים, בעקבות נאום נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, מ-31 במאי 2024, שבו הציג את עיקרי ההצעה הישראלית. בהודעה משותפת, ציינו חמאס וגא”פ כי התגובה מעניקה עדיפות לאינטרס של העם הפלסטיני ולצורך להפסיק לחלוטין את “התוקפנות המתמשכת” נגד רצועת עזה, וכי הם מעוניינים להגיע להסכם שיסיים את המלחמה (ערוץ הטלגרם של רשת החדשות קדס, 11 ביוני 2024).
  • היומון הלבנוני אלאח’באר, שמזוהה עם חזבאללה, הציג את “ההערות” של חמאס וגא”פ לטיוטת המתווה, בהתבסס על “מקורות יודעי דבר”. להלן הנקודות המרכזיות (אלאח’באר, 12 ביוני 2024):
    • שני הצדדים יחלו בהפסקת אש זמנית וכוחות צה”ל יפנו את האזורים צפופי האוכלוסין ליד הגבול.
    • ביום השני של הפסקת האש, תחל נסיגת צה”ל מרחובות צלאח אלדין ואלרשיד ויפורקו כל המתקנים הצבאיים בציר נצרים. במקביל, צה”ל ייסוג מכל ציר פילדלפי ויפנה את מעבר רפיח בתוך שבעה ימים.
    • הסכמה לשחרר 32 חטופים, במקום 33 כפי שדורשת ישראל, עם שחרור של שלושה חטופים בכל שלושה ימים. אם נסיגת צה”ל לא תושלם בתוך שבעה ימים, תהליך השחרור ייעצר.
    • עדיפות לשחרור אסירים פלסטינים ותיקים והתנגדות להצבת תנאים לגבי המשוחררים.
    • בתום השלב הראשון והשלמת הנסיגה, יוכרז על “שקט בר קיימא” עם הפסקה מוחלטת של כלל הפעולות הצבאיות.
    • דרישה לצרף את סין, רוסיה ותורכיה כערבות ליישום ההסכם.
  • בהודעה רשמית של חמאס נאמר כי לאורך כל שלבי המשא ומתן, התנועה הפגינה גישה חיובית על מנת להגיע להסכם לסיום המלחמה והחזרת השבויים. בנוסף, התנועה הביעה נכונות להיכנס למשא ומתן עקיף, תוך שהיא מאשימה את ישראל בהתנגדות להפסקת אש קבועה. כמו כן, הודעת חמאס גינתה את הממשל האמריקאי שהאשים כי חמאס אחראית לאי הגעה להסכם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 13 ביוני 2024). עמדות אלה הביעו גם בכירים בחמאס ובגא”פ. להלן התבטאויות בולטות:
    • ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, אמר בנאום לרגל חג הקורבן כי חמאס וארגוני “ההתנגדות” הפגינו רצינות וגמישות כדי להשיג הסכם שיפסיק את ה”תוקפנות”, וכי תגובת חמאס עומדת בקנה אחד עם העקרונות בהצעת ביידן ועם החלטת מועצת הביטחון, אך ישראל ובעלות בריתה לא הגיבו והמשיכו “בתמרונים ובניסיונות להונות ולהציע רעיונות שמטרתם להשיג שבויים ולחדש את המלחמה”. הוא ציין כי חמאס מוכנה לתת הזדמנות למאמצי המתווכות כדי להפסיק את המלחמה וכי היא מגלה רצינות בכל הנוגע להסכם שיבטיח הפסקת אש קבועה, נסיגת ישראל מהרצועה, שיקום הרצועה ועסקת חילופי “שבויים” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 16 ביוני 2024).
    • חבר הלשכה המדינית של חמאס, ע’אזי חמד, הדגיש כי הבחירה הראשונה של התנועה היא להגיע להסכם שיסיים את “הסבל” של העם הפלסטיני. הוא הביע ספק לגבי המחויבות הישראלית לעמוד בהסכם (אלע’ד, 11 ביוני 2024).
    • בכיר חמאס, אסאמה חמדאן, אמר כי ישראל רוצה להמשיך בלחימה אחרי הפסקת אש של שישה שבועות, ועל כן הוא קרא לממשל האמריקאי לשכנע את ישראל להסכים להפסקת אש קבועה כתנאי להסכם. הוא הוסיף כי ישראל צריכה להסכים באופן ברור להפסקת אש, לנסיגה מוחלטת מרצועת עזה, לשיקום ולהסרת “המצור, ועליה לאפשר לפלסטינים לקבוע את עתידם בעצמם. חמדאן גם טען כי “לאף אחד אין מושג” כמה חטופים ישראלים עדיין בחיים (CNN, 13 ביוני 2024).
    • בכיר חמאס, עזת אלרשק, אמר כי תגובת התנועה והפלגים הפלסטיניים להצעת הפסקת האש היא “אחראית, רצינית וחיובית” ופותחת “דרך רחבה” להגעה להסכם. הוא האשים כי “ההסתה” של כלי התקשורת בישראל נגד תגובת חמאס מעידה על כוונה ישראלית להתחמק מההתחייבויות (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 12 ביוני 2024).
    • דובר חמאס, ג’האד טה, ציין כי התנועה וארגוני “ההתנגדות” הציגו “כמה תיקונים פשוטים” שישפרו את ההסכם, ובמיוחד את השלב הראשון. הוא הוסיף כי חמאס מוכנה לענות על כל שאלה שתעלה במסגרת המשא ומתן (אלערבי אלג’דיד, 16 ביוני 2024).
    • סגן מזכ”ל גא”פ, מחמד אלהדני, אמר כי “ההתנגדות” לא תקבל את ההצעה להפסקת אש אם לא תושג הפסקה מוחלטת של “התוקפנות” ונסיגה מלאה של צה”ל מרצועת עזה. הוא טען כי מטרת ישראל וארה”ב היא לרסק את “ההתנגדות” ולא להגיע להפסקת אש (אלג’זירה, 14 ביוני 2024).
  • המאמצים לקדם הסכם על הפסקת אש ברצועת עזה ושחרור החטופים נמשכו גם בזירה הבינלאומית:
    • ב-10 ביוני 2024, אישרה מועצת הביטחון של האו”ם, ברוב של 14 תומכות ובהימנעות של רוסיה, את החלטה 2735 שיזמה ארה”ב ואשר מביעה תמיכה במתווה שהציג הנשיא ביידן (תקשורת ישראלית, 10 ביוני 2024).
    • ב-15 ביוני 2024, פורסמה הודעת הסיכום של מפגש מנהיגי מדינות ה-G7 באיטליה שכללה התייחסות למלחמה ברצועת עזה. המנהיגים הביעו תמיכה במתווה שהציג הנשיא ביידן והדגישו את הצורך בהגעה להפסקת אש ובשחרור החטופים. הם קראו לחמאס לקבל את ההצעה להפסקת אש באופן מלא וללא תנאים והפצירו במדינות בעלות יכולת השפעה על חמאס לסייע במאמצים להשיג את הסכמת התנועה. המנהיגים גם קראו לאפשר גישה מלאה לסיוע הומניטרי באמצעות כל נקודות המעבר היבשתיות, לרבות מעבר רפיח (אתר הבית הלבן, 15 ביוני 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-18 ביוני 2024, שעה 14:00) כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 37,372 פלסטינים ונפצעו 85,452 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 18 ביוני 2024).
  • ב-12 ביוני 2024, דווח כי מחמד נט’מי נצאר, המכונה “אבו צהיב”, מדור המייסדים של הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג בפשיטה האחרונה של כוחות צה”ל על בית החולים אלשפאא’ בעיר עזה. נצאר היה מעורב, יחד עם מחמוד אלמבחוח, בחטיפה וברצח של החיילים אבי סספורטס ואילן סעדון ז”ל בשנת 1989 (חשבון X של מעאד’ חסן, 12 ביוני 2024; חשבון X של מניר אלג’אע’וב, 12 ביוני 2024)
מחמד נט'מי נצאר (חשבון X של מניר אלג'אע'וב, 12 ביוני 2024)
מחמד נט’מי נצאר (חשבון X של מניר אלג’אע’וב, 12 ביוני 2024)
  • ב-16 ביוני 2024, דיווחה לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס על מותו של העיתונאי מחמוד קאסם מהעיתון פלסטין ומאתר האינטרנט שלו פלסטין אונליין. לפי לשכת ההסברה, 151 עיתונאים נהרגו מאז תחילת המלחמה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 9 ביוני 2024). לפי הדיווחים, הוא נהרג בתקיפה ישראלית במרכז העיר עזה ב-11 ביוני 2024 (ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי, 15 ביוני 2024).
מחמוד קאסם (ערוץ הטלגרם של רשת החדשות קדס, 15 ביוני 2024)
מחמוד קאסם (ערוץ הטלגרם של רשת החדשות קדס, 15 ביוני 2024)
סיוע לרצועה
  • בשבוע האחרון, נמשכה הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. ב-17 ביוני, מסר מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי רק 62 מתוך 1,400 משאיות סיוע נאספו מהצד העזתי של כרם שלום, כולן על ידי ארגונים מהמגזר הפרטי. המתאם ציין כי סוכנויות האו”ם פינו כמות מועטה של משאיות סיוע, על אף “הצעדים שננקטו כדי לסייע להן באיסוף” (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה, 17 ביוני 2024). כמו כן, מתאם הפעולות עדכן כי יותר מ-24 אלף טונות של אספקה וציוד רפואי, כולל חומרי הרדמה, אינסולין ואנטיביוטיקה, הוכנסו לרצועת עזה מאז תחילת המלחמה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביוני 2024).

משאית עם ארגזי אנטיביוטיקה שהוכנסו לרצועה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביוני 2024)
משאית עם ארגזי אנטיביוטיקה שהוכנסו לרצועה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביוני 2024)

  • ב-15 ביוני 2024, הודיע פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) כי בשל התחזית לים סוער, הוחלט על פירוק זמני של המזח הימי הצף שהוקם מול חוף הרצועה וגרירתו לאשדוד כדי למנוע נזק שימנע את פעילות המזח בהמשך. לפי פיקוד המרכז, מאז חודשה פעילות המזח ב-7 ביוני, הועברו דרכו כ-2,500 טונות של סיוע הומניטרי. בסך הכל, מאז הפעלת המזח ב-17 במאי, הועבר דרכו סיוע הומניטרי כולל של יותר מ-3,500 טונות (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 15 ביוני 2024).
משאיות על המזח הימי, לפני פירוקו (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב 15 ביוני 2024)    משאיות על המזח הימי, לפני פירוקו (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב 15 ביוני 2024)
משאיות על המזח הימי, לפני פירוקו (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב 15 ביוני 2024)
המצב ברצועה
  • משרד האו”ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) עדכן כי 17 מתוך 36 בתי החולים בעזה מתפקדים חלקית, אולם יש גישה חלקית רק ל-14 מתוכם בשל חוסר ביטחון ומכשולים פיזיים. הארגון ציין כי ברפיח אין בתי חולים שמתפקדים וכי בית חולים שדה של הצלב האדום הוא היחיד מבין ששת בתי חולים שדה ברפיח שפועל באופן מלא, בעוד שבית החולים שדה של מאע”מ פועל חלקית. בח’אן יונס, בית החולים אלח’יר חזר לתפקוד חלקי. כמו כן, הגישה לבתי החולים אלעודה וכמאל עדואן ולבית החולים האינדונזי בצפון עזה חודשה חלקית (אתר OCHA, 14 ביוני 2024).
  • הסהר האדום הפלסטיני הודיע על חידוש פעילותו במרפאה שלו במחנה הפליטים ג’באליא אחרי שהמתנדבים שיקמו את המקום בעקבות פעילות צה”ל (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 13 ביוני 2024). עוד נמסר כי 11 מרפאות ועמדות רפואיות של הסהר האדום מספקות שירותי בריאות לאלפי מטופלים ברחבי הרצועה (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 14 ביוני 2024)
  • הרשויות העירוניות ברצועת עזה המשיכו בפעילותן: עיריית אלנציראת ציינה כי היא ממשיכה לספק שירותים חיוניים עבור התושבים וצוותים פינו פסולת מהרחובות “על אף הנסיבות הקשות” (עמוד הפייסבוק של עיריית אלנציראת, 13 ביוני 2024); עובדי עיריית ח’אן יונס ניקזו מי ביוב באזורים שונים בעיר (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 12 ביוני 2024); צוותים של עיריית ח’זאעה פעלו לתחזוקת רשת המים הראשית (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’זאעה, 13 ביוני 2024).
 פינוי אשפה במחנה אלנציראת (עמוד הפייסבוק של עיריית אלנציראת, 13 ביוני 2024)    ניקוז מי ביוב ח'אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 12 ביוני 2024)
מימין: פינוי אשפה במחנה אלנציראת (עמוד הפייסבוק של עיריית אלנציראת, 13 ביוני 2024); משמאל: ניקוז מי ביוב ח’אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 12 ביוני 2024)
  • מאזן ע’נים, מנהל רשות המים של הרשות הפלסטינית, מסר כי הכנסת 23 אלף ליטרים של דלק לרצועת עזה איפשרה הפעלה של כעשרים בארות, בהן חמש בארות במזרח העיר עזה, שתי בארות בבית חאנון, ארבע בארות באזור בית לאהיא ותשע בארות באזור ג’באליא (עמוד הפייסבוק של רשות המים הפלסטינית, 14 ביוני 2024).
  • קארל סקאו, סגן מנכ”לית תוכנית המזון העולמית WFP)) של האו”ם, ערך ביקור של יומיים ברצועת עזה, השני מאז תחילת המלחמה. הוא ציין כי חל שיפור ברמת הסיוע בצפון הרצועה לאור הכנסת האספקה של תוכנית המזון של האו”ם ושל שותפותיה דרך מעבר ארז-מערב, אולם הדגיש כי יש להתמיד עם הסיוע ולהגדיל אותו. סקאו גם התריע כי המצב בדרום הרצועה מידרדר במהירות אחרי שמיליון תושבים עקרו מרפיח והם שוהים באזור עמוס לאורך החוף בחום הכבד (אתר תוכנית המזון העולמית, 14 ביוני 2024).
דחיית שיחות חמאס-פתח
  • עזאם אלאחמד, חבר הוועד המרכזי של פתח, עדכן כי הפגישה שהייתה אמורה להתקיים בין חמאס לפתח בסין בסוף החודש נדחתה. “מקורות” לבנוניים ציינו כי הסיבה היא ההמתנה לתוצאות המשא ומתן להפסקת אש ברצועת עזה וחוסר הבהירות לגבי “היום שאחרי” המלחמה (אלשאהד, 14 ביוני 2024).
חמאס חנכה משרד פוליטי בעיראק
  • ב-11 ביוני 2024, חנך מחמד אלחאפי, חבר במשרד לקשרים ערביים ואסלאמיים בחמאס, את המשרד הפוליטי של התנועה בעיראק, וזאת על רקע הדיווחים כי קטר עשויה להורות למנהיגי חמאס לעזוב את המדינה אם לא יקבלו את המתווה להפסקת אש. דווח כי המשרד ממוקם בשכונת אלרד’ואניה בבגדאד, לא הרחק מנמל התעופה הבינלאומי. בטקס השתתף יעקוב אלזידי, עוזר מזכ”ל התנועה האסלאמית של עיראק,[2] שהגיע בראש משלחת של המיליציה הפרו-איראנית (סוכנות הידיעות נובה, 12 ביוני 2024). בהקשר זה, מקור “יודע דבר” הכחיש את הדיווחים שלפיהם חמאס מתכננת לפתוח מחנה צבאי בפאתי בגדאד, ואמר כי מדובר רק בפתיחת משרד להסברה ולהידוק הקשרים (שפק ניוז, 13 ביוני 2024).
המפגש בין אלחאפי לאלזידי בחנוכת משרד חמאס בבגדאד (ערוץ הטלגרם של גדודי האמאם עלי, 11 ביוני 2024)
המפגש בין אלחאפי לאלזידי בחנוכת משרד חמאס בבגדאד
(ערוץ הטלגרם של גדודי האמאם עלי, 11 ביוני 2024)
  • בתקופה הנסקרת (18-10 ביוני 2024) לא דווח על פיגועים.
  • ב-16 ביוני 2024, החל חג הקורבן המוסלמי שאמור להסתיים ב-19 ביוני 2024.
פיגועים משמעתיים בשנת 2024[3]

פיגועים משמעתיים בשנת 2024

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. מוקדי הפעילות המרכזיים היו בטובאס, טולכרם וג’נין. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-4,150 מבוקשים, מתוכם יותר מ-1,750 פעילי חמאס (דובר צה”ל, 18-10 ביוני 2024). להלן אירועים בולטים:
    • ב-10 ביוני, בשעות הערב, פעלו כוחות הביטחון הישראליים בכפר נעמה, צפונית-מערבית לראמאללה, כדי לעצור את אחד מפעילי הטרור שביצעו את פיגוע ההצתה בחוות שדה אפרים בלילה הקודם.[4] המבוקש ושלושה פעילי טרור נוספים ניסו להימלט בכלי רכב ולדרוס את הלוחמים. הכוחות פתחו באש והרגו את ארבעת החמושים. בכלי הרכב אותר כלי נשק מאולתר מסוג קרלו ומטעני נפץ. לוחם נפצע קל (ערוץ הטלגרם של משטרת ישראל, 10 ביוני 2024) . חמאס מסרה כי ארבעת ההרוגים היו פעילי הזרוע הצבאית שלה. הבכיר שבהם, מחמד ג’אבר עבדה, שכונה בהודעה “המפקד”, ריצה בעבר 20 שנות מאסר בישראל. ההרוגים הנוספים היו מחמד רסלאן עבדה, וסים בסאם זידאן אבו עאדי ורשדי סמיח עמר עטאיא (אתר חמאס, 11 ביוני 2024).
האמל"ח שנתפס ברשות המחבלים (ערוץ הטלגרם של משטרת ישראל, 10 ביוני 2024)      מודעת אבל של חמאס (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו"ש, 11 ביוני 2024)
מימין: האמל”ח שנתפס ברשות המחבלים (ערוץ הטלגרם של משטרת ישראל, 10 ביוני 2024);
משמאל: מודעת אבל של חמאס (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 11 ביוני 2024)
    • ב-11-10 ביוני 2024, פעלו כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים אלפארעה, דרומית לטובאס. במהלך הפעילות, שנמשכה 18 שעות, פגעו הכוחות בפעילי טרור חמושים ועצרו שמונה מבוקשים בפעילות טרור, לא היו נפגעים. כמו כן, אותרה מעבדת נפץ ובתוכה יותר משמונים מטענים וחביות נפץ. (דובר צה”ל, 11 ביוני 2024);
פעילות כוחות הביטחון במחנה אלפרעה     מטענים שהתגלו במעבדת הנפץ (דובר צה"ל, 11 ביוני 2024)
מימין: פעילות כוחות הביטחון במחנה אלפרעה; משמאל: מטענים שהתגלו במעבדת הנפץ (דובר צה”ל, 11 ביוני 2024)
    • ב-11 ביוני, בשעות הערב, פעלו כוחות הביטחון הישראליים בכפר דאן, צפונית-מערבית לג’נין. הכוחות כיתרו מבנה שבו התבצרו חמושים, ובמקום התנהלו חילופי אש, במהלכם ירה גם מסוק קרב של חיל האוויר לעבר המבנה. ארבעה חמושים נהרגו ומספר חמושים נוספים נפגעו. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון. במקום אותרו שלושה רובים, אקדח וכלי רכב שבו היו מספר מטעני חבלה (דובר צה”ל, 11 ביוני 2024). משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי שישה פלסטינים נהרגו – קר עארף עאבד, מכפר דאן, בן 28; מצטפא עלאם מרעי, מכפר דאן, בן 21; אחמד מחמד אבו עביד, מאליאמון, בן 21; מחמד הזאע מרעי, מכפר דאן, בן 32; אחמד מחמד סמודי, מאליאמון, בן 24; אימן עבד אלכרים אבו פצ’אלה, מברקין, בן 24 (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות ברשות הפלסטינית, 11 ביוני 2024; ופא, 12 ביוני 2024). גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של גא”פ, מסר בהודעת אבל כי ההרוגים היו פעילים שלו. לפי ההודעה, ארבעת הראשונים נהרגו בפעילות כוחות הביטחון נגד המבנה והשניים הנוספים נהרגו בעימותים עם כוחות צה”ל (אתר ערוץ פלסטין אליום, 11 ביוני 2024) . גא”פ מסר כי עאבד, מרעי ואבו עביד היו פעילי הארגון וקרא לפלסטינים להמשיך ולהתעמת עם ישראל בכל האמצעים (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של גא”פ, 12 ביוני 2024).
    • ב-13 ביוני, פעלו כוחות הביטחון הישראליים במבצע לסיכול טרור באזור ג’נין. הכוחות כיתרו מבנה שבו הסתתרו שני מחבלים מבוקשים וניהלו עמם חילופי אש. שני המבוקשים נהרגו, לוחם צה”ל נפצע באורח קל. הכוחות גם עצרו מספר חשודים ואיתרו אמצעי לחימה, כוחות הנדסיים חשפו צירים שבהם הוטמנו מטענים (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 13 ביוני 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי הכוחות הישראליים כיתרו מבנה בעיירה קבאטיה שבו היו שני מחבלים שנהרגו – מחמד עצרי פיאץ’ ומחמד ג’אבר אלשלבי, שניהם ממחנה הפליטים ג’נין. כמו כן נמסר כי קיס מחמד זכארנה, בן 21, נהרג בעימותים עם כוחות הביטחון במהלך הפעילות (ופא, 13 ביוני 2024) . גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים מסר בהודעת אבל כי שלבי, שכונה “אבו אלג’אבר”, ופיאץ’, שכונה “אבו אלעצרי”, היו חברי המועצה הצבאית של גדוד ג’נין (פאלטודיי, 14 ביוני 2024).
כוחות צה"ל בפעילות באזור ג'נין (דובר צה"ל, 13 ביוני 2024)     מחמד עצרי פיאץ' ומחמד ג'אבר שלבי (פאלטודיי, 14 ביוני 2024)
מימין: כוחות צה”ל בפעילות באזור ג’נין (דובר צה”ל, 13 ביוני 2024);
משמאל: מחמד עצרי פיאץ’ ומחמד ג’אבר שלבי (פאלטודיי, 14 ביוני 2024)
פעילות מדינית של אבו מאזן
  • ב-11 ביוני 2024, התקיימה בירדן ועידת החירום בנושא הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ביוזמת מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי ומזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש. אבו מאזן השתתף בוועידה יחד עם מנהיגים ונציגים בכירים מ-150 מדינות וארגונים בינלאומיים, בהם מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, ונשיא מועצת האיחוד האירופי, שארל מישל (אתר משרד החוץ הירדני, 11 ביוני 2024).
  • בנאומו במסגרת הוועידה, הדגיש אבו מאזן את הצורך להמשיך במאמצים להשגת הפסקת אש מיידית וקבועה במלחמה ברצועת עזה ונסיגה ישראלית מלאה מכל הרצועה. הוא ציין כי ממשלת הרשות הפלסטינית מוכנה לקבל על עצמה את האחריות לניהול רצועת עזה, כפי שהיא עושה ביהודה ושומרון. אבו מאזן גם קרא להפעיל לחץ על ישראל לפתוח את כל המעברים היבשתיים ולמסור אותם לידי הרשות הפלסטינית. כמו כן, אבו מאזן קרא להעניק ל”פלסטין” חברות מלאה באו”ם והפציר במדינות נוספות להכיר במדינה פלסטינית (ופא, 11 ביוני 2024).
  • במסגרת הוועידה, התקיימה פסגה משולשת של אבו מאזן, מלך ירדן עבדאללה השני ונשיא מצרים אלסיסי. שלושת המנהיגים קראו לנסיגה ישראלית מלאה מכל רצועת עזה ולהגדלת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה. הם ציינו כי רצועת עזה היא חלק אינטגרלי של המדינה הפלסטינית והדגישו כי הניסיונות הישראליים להפריד את הרצועה משאר השטחים הפלסטיניים אינם מתקבלים. בנוסף, המנהיגים הבהירו כי שלום צודק, מקיף ובר קיימא הוא “הבחירה האסטרטגית” והאשימו כי ישראל מנסה לערער את פתרון שתי המדינות (ופא, 11 ביוני 2024).
  • אבו מאזן קיים פגישות עם מנהיגים שהשתתפו בוועידה, בהם נשיא המועצה האירופית מישל, ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ’ס, ונשיא אינדונזיה, פרבואו סוביאנטו. בפגישתו עם ראש ממשלת סלובניה, רוברט גולוב, הוא בירך על ההכרה הסלובנית במדינה פלסטינית ואמר כי ההחלטה תתרום להגנה על פתרון שתי המדינות ולהשגת שלום ויציבות באזור (ופא, 11 ביוני 2024).
  • בהודעת הסיכום של הוועידה הובעה דאגה עמוקה מאובדן עצום של חיי תושבים ברצועת עזה ומהפגיעה בתשתיות. ההודעה גם גינתה את “ההתקפות” נגד עובדי או”ם ועובדים הומניטריים ואת הפגיעה במוסדות אונר”א. עוד נאמר בהודעה כי רצועת עזה מהווה חלק בלתי נפרד מהשטחים הפלסטיניים. ההודעה קראה לכונן הפסקת אש מיידית וקבועה ולשחרר באופן מיידי וללא תנאים את כל “בני הערובה ואת כל האזרחים העצורים שלא כדין”, לאפשר גישה מיידית וללא הפרעות של סיוע הומניטרי, להעניק מימון ארוך טווח לאונר”א ולהגביר את המאמצים הדיפלומטיים להפסקת “הכיבוש הישראלי” ולקידום פתרון שתי המדינות (אלמממלכה, 11 ביוני 2024).
תוכנית לשיקום לרצועת עזה
  • ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מחמד מצטפא, אמר במפגש של פלטפורמת ההשקעות של הרשות הפלסטינית והאיחוד האירופי כי ממשלתו מכינה תוכנית שיקום מקיפה עבור רצועת עזה ל”יום שאחרי” המלחמה. הוא ציין כי הממשלה מוכנה לקחת על עצמה את האחריות על הרצועה לאחר שתושג הפסקת אש ויגובש הסכם פוליטי. מצטפא הוסיף כי ממשלתו החלה ביישום של השלב הראשון של תוכנית רפורמות “מקיפה ומשמעותית” וכי היא תשלים שלב נוסף לקראת סוף השנה ורפורמות נוספות ייכנסו לתוקף בשנה הבאה (ואפא, 13 ביוני 2024).
ממצאי סקר ח’ליל שקאקי
  • ב-12 ביוני 2024, פרסם מכון הסקרים PSR, בראשות ח’ליל שקאקי, את התוצאות הראשוניות של הסקר הרבעוני שנערך בין התאריכים 26 במאי ל-1 ביוני 2024 בקרב תושבי יהודה ושומרון ורצועת עזה.[5] להלן הממצאים העיקריים:
    • 73% מהנשאלים ביהודה ושומרון ענו כי חמאס קיבלה החלטה נכונה לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר 2023, עלייה שני אחוזים לעומת הסקר הקודם במרץ 2024. ברצועת עזה, שיעור התומכים ירד מ-71% ל-57%.
    • 48% מהמשיבים ברצועת עזה העריכו כי חמאס תנצח במלחמה, לעומת 56% בסקר הקודם, בעוד שביהודה ושומרון ענו 79% כי חמאס תנצח לעומת 69% בסקר הקודם.
    • שביעות הרצון מחמאס ירדה מ-62% ל-52% ברצועת עזה, בעוד שביהודה ושומרון נרשמה עלייה מ-75% ל-85%.
    • שיעור התמיכה במנהיג חמאס ברצועה, יחיא אלסנואר, נותר על 52% בקרב הנשאלים ברצועה, בעוד שביהודה ושומרון נרשמה עלייה מ-68% ל-81%.
    • בשאלת התמודדות אפשרית בבחירות לנשיאות בין בכיר פתח, מרואן אלברע’ותי, לבין ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ענו 48% כי יתמכו באלברע’ותי, לעומת 41% בסקר הקודם, לעומת 24% להניה.
    • התמיכה בחמאס ביהודה ושומרון עלתה מ-35% ל-41%, בעוד ששיעור התמיכה בפתח עלה מ-12% ל-17%.
קריאה למנוע מישראל להשתתף באולימפיאדה
  • יו”ר הוועד האולימפי הפלסטיני ויו”ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, ג’בריל אלרג’וב, קרא במסיבת עיתונאים באלבירה למנוע את השתתפות ישראל במשחקים האולימפיים בפריז שייפתחו ב-26 ביולי 2024. אלרג’וב טען כי אתלטים ובכירים ישראלים הפרו את עקרונות הוועד האולימפי הבינלאומי והאשים כי חלק ממשתתפי המשלחת “תרמו באופן ישיר או עקיף למעשי הטבח נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה”. הוא הוסיף כי האולימפיאדה היא הזדמנות לומר לעולם “שהגיע הזמן לומר די”, לנוכח ההתרחשויות ברצועת עזה וביהודה ושומרון (אלג’דיד אלערבי, 12 ביוני 2024).

[1] *הספירה בשנת 2024, החל מחודש מאי.
[2] מיליציה שיעית פרו-איראנית שמהווה חלק מארגון הגג "הגיוס העממי" (אלחשד אלשעבי) בעיראק.
[3] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[4] בלילה שבין 10-9 ביוני, הוצת קראוון בחוות שדה אפרים, ליד היישוב טלמון, צפונית-מערבית לראמאללה. לא היו נפגעים. האישור שמדובר בפיגוע הצתה התקבל לאחר יציאת המסמך השבועי הקודם של מרכז המחקר, ועל כן הוספנו את הפיגוע לגרפים המצורפים השבוע.
[5] עורכי הסקר ציינו כי בשל מגבלות המלחמה וריבוי העקורים, הסקר ברצועת עזה אינו עונה לקריטריונים סטטיסטיים מקובלים בסקרי דעת קהל וכלל לא נערך בצפון הרצועה.