מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (2 -9 באפריל 2024)

חזרת תושבים לח'אן יונס עם יציאת כוחות צה

חזרת תושבים לח'אן יונס עם יציאת כוחות צה"ל מהאזור (ופא, 7 באפריל 2024)

חזרת תושבים לח'אן יונס עם יציאת כוחות צה

חזרת תושבים לח'אן יונס עם יציאת כוחות צה"ל מהאזור (ופא, 7 באפריל 2024)

בית החולים אלשפאא' והאזור הסמוך לו לפני ואחרי פעילות צה

בית החולים אלשפאא' והאזור הסמוך לו לפני ואחרי פעילות צה"ל (חשבון X של העיתונאי אנס אלשריף, 2 באפריל 2024)

פריקת הסיוע הרפואי בבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא (ערוץ היוטיוב של ופא, 7 באפריל 2024)

פריקת הסיוע הרפואי בבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא (ערוץ היוטיוב של ופא, 7 באפריל 2024)

תושבים בעזה שבים עם שקי קמח מכיכר אלכוית (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 באפריל 2024)

תושבים בעזה שבים עם שקי קמח מכיכר אלכוית (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 באפריל 2024)

אלנח'אלה נואם בטהראן לפני דרשת יום השישי (אתר ערוץ אלעאלם, 5 באפריל 2024)

אלנח'אלה נואם בטהראן לפני דרשת יום השישי (אתר ערוץ אלעאלם, 5 באפריל 2024)

תפילת יום השישי בהר הבית (חשבון X של אתר אלקסטל, 5 באפריל 2024)

תפילת יום השישי בהר הבית (חשבון X של אתר אלקסטל, 5 באפריל 2024)

ישיבה ראשונה של הממשלה הפלסטינית בראמאללה בראשות מחמד מצטפא (ופא, 1 באפריל 2024)

ישיבה ראשונה של הממשלה הפלסטינית בראמאללה בראשות מחמד מצטפא (ופא, 1 באפריל 2024)

מצטפא נפגש עם נשיא מצרים אלסיסי (ופא, 8 באפריל 2024).

מצטפא נפגש עם נשיא מצרים אלסיסי (ופא, 8 באפריל 2024).

  • הזירה הדרומית: במהלך השבוע ניכרה ירידה בהיקף הלחימה ברצועת עזה, אשר התמקדה בעיקר בתקיפות מהאוויר ובפעילות קרקעית בשכונת אלאמל בח’אן יונס ובכפריה המזרחיים. ב-7 באפריל 2024 יצאו כוחות צה”ל מאזור הלחימה בח’אן יונס. בוצעו מספר שיגורי רקטות לעבר עוטף עזה. על רוב האירועים קיבל אחריות הג’האד האסלאמי בפלסטין. כלי התקשורת הפלסטינים המשיכו לעקוב ולצטט התבטאויות של ראש ממשלת ישראל ובכירים בממשלה אודות פעילות אפשרית ברפיח.
  • סוגיית החטופים: התקיים סבב שיחות נוסף בקהיר. למרות תחזיות אופטימיות, בחמאס ציינו כי הם בוחנים את ההצעה שגובשה במהלך השיחות אשר לדבריהם אינה עונה על דרישותיהם.
  • סיוע לרצועה: הפלסטינים ממשיכים לטעון כי קצב הכנסת הסיוע לרצועת עזה הוא איטי. לאחר פגישת (7 באפריל) נשיא מצרים בקהיר עם ראש ה- CIA הוחלט על הגדלת מספר המשאיות שיכנסו לרצועה ל-300 מדי יום. ברצועת עזה ציינו את “יום ירושלים העולמי”. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, וזיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיה בטהראן, נשאו נאומים לרגל האירוע.
  • ישראל, יהודה ושומרון: השבוע בוצעו ארבעה פיגועים; פיגוע דקירה, שני פיגועי ירי ופיגוע משולב. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. דווח על מעצר עשרות מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה. מוקדי הפעילות היו טולכרם, שכם, קלקיליה, ג’נין וחברון. כוחות הביטחון חשפו חוליה שתכננה להתנקש בחייו של השר לביטחון לאומי ולבצע פיגועים נגד מוסדות שלטון. מנגנוני הביטחון של הרשות חשפו חוליה של דאעש שתכננה לבצע פיגועים.
  • חודש רמצ’אן: תפילת יום השישי האחרון של חודש רמצ’אן בהר הבית עברה בשקט יחסי. דווח על 120 אלף מתפללים שהגיעו למקום. נרשמו מספר אירועי הסתה בעקבותיהם עצרה המשטרה מספר מפרי סדר.
  • הרשות הפלסטינית: ברשות ממשיכים לקדם את המהלך לשדרוג מעמד הרשות הפלסטינית באו”ם לחברה מלאה. מועצת הביטחון העבירה את בקשת הרשות לוועדה האחראית לכך. מחמד מצטפא ראש ממשלת הרשות, קיים ישיבת ממשלה ראשונה. כמו כן קיים סבב פגישות עם מנהגים באזור. דובר על אפשרות לביקור מצטפא יחד עם חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, בארה”ב במחצית השנייה של אפריל 2024.
פעילות כוחות צה”ל ברצועה
  • ב-7 באוקטובר 2024, לפנות בוקר, השלים צה”ל הוצאת כוחות שפעלו במהלך ארבעה חודשים וחצי באזור ח’אן יונס. כיום פרוסה חטיבה אחת של צה”ל בתוך הרצועה, אשר מאבטחת את אזור נצרים ושולטת על המעבר בין צפון לדרום הרצועה (תקשורת ישראלית, 7 באפריל 2024). בעקבות יציאת הכוחות, דווח על חזרת תושבים מאזור רפיח לבתיהם בח’אן יונס (ופא, 7 באפריל 2024). אסמאעיל אלת’ואבתה, מנכ”ל לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, קרא לציבור להיזהר מהודעות ישראל שכן, לדבריו, מדובר בתרגיל תקשורתי וכי לישראל כוונות להמשך פעילות ברפיח ודיר אלבלח (חשבון X של אסמאעיל אלת’ואבתה, 7 באפריל 2024). כלי תקשורת פלסטינים ממשיכים לדווח על תקיפות כוחות צה”ל וחיל האוויר ברחבי הרצועה (מען, 8 באפריל 2024).
חזרת תושבים לח'אן יונס עם יציאת כוחות צה"ל מהאזור (ופא, 7 באפריל 2024)     חזרת תושבים לח'אן יונס עם יציאת כוחות צה"ל מהאזור (ופא, 7 באפריל 2024)
חזרת תושבים לח’אן יונס עם יציאת כוחות צה”ל מהאזור (ופא, 7 באפריל 2024)
  • לאחר יציאת הכוחות בוצעו תקיפות מהאוויר נגד מטרות ותשתיות טרור ביניהן: עמדת שיגור רקטות, תשתיות ומנהרות באזור ממנו זוהו שיגורים לעבר אזור רעים ומחבל שהשתתף בתקיפה בשטח ישראל ב-7 באוקטובר (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2024).
  • טרם יציאת הכוחות, נמשכה הפעילות בהיקף מצומצם באזור ח’אן יונס והאזור שממזרח לעיר (דובר צה”ל, 6 באפריל 2024). ערוץ אלג’זירה דיווח על ירידה בהיקף פעילות צה”ל ברחבי הרצועה והתמקדות צה”ל בתקיפות מרחוק (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 3 באפריל 2024):
    • שכונת אלאמל במערב ח’אן יונס: כוחות צה”ל המשיכו לפעול בשכונה. הם סרקו מעל למאה יעדי טרור, איתרו אמצעי לחימה רבים, השמידו מחסן מטעני נפץ וניהלו קרבות פנים מול פנים עם פעילי טרור (דובר צה”ל, 7-3 באפריל 2024).
    • עבסאן ואלאקרארה: כוחות שפעלו באזור (צפונית-מזרחית לח’אן יונס ומזרחית לח’אן יונס) איתרו והשמידו אמצעי לחימה ותשתיות טרור (דובר צה”ל, 3 באפריל 2024).
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה"ל במערב ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 1 באפריל 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה”ל במערב ח’אן יונס
(ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 1 באפריל 2024)
אמצעי לחימה שאותרו במזרח ח'אן יונס (דובר צה"ל, 3 באפריל 2024)     אמצעי לחימה שאותרו במזרח ח'אן יונס (דובר צה"ל, 3 באפריל 2024)
אמצעי לחימה שאותרו במזרח ח’אן יונס (דובר צה”ל, 3 באפריל 2024)
  • השמדת שלוש מנהרות בח’אן יונס שחצו לתוך שטח ישראל : כוחות צה”ל השמידו שלוש מנהרות של חמאס שחצו לשטח ישראל. המנהרות שנחשפו כבר בעבר, לא שימשו את המחבלים לפעילות ב-7 באוקטובר והן היו בחודשים האחרונים תחת מעקב מלא של כוחות צה”ל וגורמי המודיעין (דובר צה”ל, 6 באפריל 2024).
השמדת המנהרות (דובר צה"ל, 6 באפריל 2024)
השמדת המנהרות (דובר צה”ל, 6 באפריל 2024)
  • במלאות חצי שנה למלחמה פרסם דובר צה”ל מספר נתונים: במהלך ימי המלחמה שוגרו כ-9,100 רקטות לשטח ישראל, חיל האוויר תקף כ-32,000 מטרות ברחבי הרצועה, כוחות צה”ל הרגו כ-12,000 פעילי טרור, מתוכם כמאה בדרגת מפקד פלוגה, כעשרים בדרגת מפקד גדוד, וחמישה בדרגת מפקד חטיבה. כמו כן, נתפסו או הושמדו כ-3,250 משגרים, והושמדו כ-4,250 תשתיות טרור (אתר דובר צה”ל, 7 באפריל 2024).
התנקשות בבכירי חמאס
  • ב-3 באפריל 2024 דווח על מותו של אכרם עבד אלרחמן חסין סלאמה, בכיר במנגנון ביטחון הפנים של חמאס. סלאמה כיהן במספר תפקידי מפתח בחמאס, ביניהם סגן ראש מחוז ח’אן יונס. במסגרת תפקידו עסק בתכנון פעולות טרור והיה אחראי לתכנון וביצוע פיגועים משמעותיים בשטח ישראל (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 6 באפריל 2024). אכרם סלאמה, בן 51, הוא אחיו של חסן סלאמה, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס אשר מרצה 48 מאסרי עולם בישראל[1]. אכרם סלאמה ריצה 22 שנות מאסר ושוחרר במסגרת “עסקת שליט”. הוא נהרג בתקיפת בית ברפיח (חשבון X של QUDSN, 4 באפריל 2024; אלערביה.נט, 6 באפריל 2024).
אכרם סלאמה (מימין: ערוץ הטלגרם של צה"ל, 6 באפריל 2024)
אכרם סלאמה (מימין: ערוץ הטלגרם של צה”ל, 6 באפריל 2024)
  •  ב-8 באפריל 2024, נהרג בתקיפה מהאוויר חאתם אלע’מרי, יושב ראש ועדת החירום הממשלתית של חמאס במחנות המרכז. אלע’מרי שימש גם כפעיל בגדוד אלמע’אזי של הזרוע הצבאית של חמאס בתחום שיגור רקטות (דובר צה”ל, 9 באפריל 2024).
חאתם אלע'מרי (דובר צה"ל, 9 באפריל 2024)
חאתם אלע’מרי (דובר צה”ל, 9 באפריל 2024)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע בוצעו מספר שיגורי רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. על מרבית השיגורים קיבל אחריות הג’האד האסלאמי בפלסטין. להלן אירועים בולטים :
    • ב-8 באפריל 2024, שוגרה רקטה מח’אן יונס ונפלה בשטח פתוח ליד קיבוץ רעים, לא היו נפגעים (תקשורת ישראלית, 8 באפריל 2024). הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה כי שיגרה מטח רקטות לעבר ריכוז כוחות צה”ל ברעים (ערוץ הטלגרם פאלטודיי, 8 באפריל 2024).
    • ב-7 באפריל 2024, מספר שעות לאחר יציאת כוחות צה”ל מאזור ח’אן יונס, שוגרו ארבע רקטות מאזור ח’אן יונס לעבר עוטף עזה. שתי רקטות יורטו, שתיים נוספות נפלו בשטחים פתוחים. בתגובה תקף חיל האוויר את המשגר ממנו בוצע הירי, אשר מוקם סמוך למחנה של תושבים פלסטינים באזור (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 7 באפריל 2024). זמן קצר לאחר השיגור, הודיעו גדודי אלמג’אהדין כי פעיליהם שיגרו מטח רקטות לעבר מפקדת אוגדת עזה ברעים (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 7 באפריל 2024). גם הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, פלוגות ירושלים, הודיעה כי שיגרה מטח רקטות לעבר חבל אשכול ויישובי עוטף עזה (ערוץ הטלגרם פאלטודיי, 7 באפריל 2024).
מיקום המשגר סמוך למחנה תושבים עקורים בח'אן יונס (דובר צה"ל, 8 באפריל 2024)
מיקום המשגר סמוך למחנה תושבים עקורים בח’אן יונס (דובר צה”ל, 8 באפריל 2024)
    • ביממה שבין 4-3 באפריל 2024 בוצעו מספר שיגורי רקטות לעבר יישובים בעוטף עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה, תקף חיל האוויר שלושים יעדי טרור בצפון הרצועה (דובר צה”ל, 4 באפריל 2024). על מרבית השיגורים קיבלו אחריות פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 4 באפריל 2024).
פעילות צה”ל בראיית הפלסטינים
  • התקשורת הפלסטינית והערבית המשיכה להבליט את תוצאות ההרס שנגרם מפעילות כוחות צה”ל בבית החולים אלשפאא’ בעזה. העיתונאי אנס אלשריף, המשמש גם ככתב אלג’זירה בעזה וצפון הרצועה, ששידר מאזור סמוך לבית החולים וראיין מספר תושבים אשר ציינו כי האזור נראה כמו לאחר “רעידת אדמה”. אלשריף גם פרסם תצלום אוויר של אזור בית החולים לפני ואחרי הפעילות בו נראים מימדי ההרס (חשבון X של אנס אלשריף, 2 באפריל 2024).
בית החולים אלשפאא' והאזור הסמוך לו לפני ואחרי פעילות צה"ל (חשבון X של העיתונאי אנס אלשריף, 2 באפריל 2024)    בית החולים אלשפאא' והאזור הסמוך לו לפני ואחרי פעילות צה"ל (חשבון X של העיתונאי אנס אלשריף, 2 באפריל 2024)
מימין לשמאל: בית החולים אלשפאא’ והאזור הסמוך לו לפני ואחרי פעילות צה”ל (חשבון X של העיתונאי אנס אלשריף, 2 באפריל 2024)
  • בהקשר זה יוזכר, כי ארגון הבריאות העולמי (WHO) גינה את ההרס הרב שנגרם בבית החולים אלשפאא’ לאחר פעילות כוחות צה”ל במקום. לטענתו, בית החולים הפך ל”היכל ריק מלא בגופות”. עוד צוין שצוות מטעם הארגון הצליח לבקר במקום ב-5 באפריל 2024 ובחן את ההרס במקום. לדברי הארגון , מתוך 36 בתי חולים ברצועה פועלים כיום רק עשרה באופן חלקי (מען, 7 באפריל 2024).
אפשרות לפעילות כוחות צה”ל ברפיח
  • כלי תקשורת פלסטינים המשיכו לעקוב באופן שוטף ולהבליט בדיווחיהם הצהרות גורמים ישראליים בנוגע לאפשרות כניסת כוחות צה”ל לרפיח. בדיווחים הובלטה הצהרת דובר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לפיה פעולה שכזו הינה רק עניין של זמן וכי ראש הממשלה הבטיח לארה”ב לפתוח מסדרון הומניטארי עם תחילת הפעילות לטובת פינוי תושבים מהאזור (מען, 1 באפריל 2024).
  • בסקר דעת קהל אינטרנטי שערך היומון הפלסטיני אלקדס בקרב הגולשים באתר האינטרנט שלו בנוגע לפעולה אפשרית של צה”ל ברפיח, לאחר החלטת מועצת הביטחון של האו”ם (25 במרץ 2024), ענו 71% מהמשתתפים בחיוב, 25% ענו שלא, ו-4% השיבו כי הם לא יודעים (אלקדס, 8 באפריל 2024).
קריקטורה פלסטינית לפיה ישראל עומדת לקראת פעולה צבאית קרובה ברפיח בסיוע ארה"ב (אלקדס, 1 באפריל 2024)
קריקטורה פלסטינית לפיה ישראל עומדת לקראת פעולה צבאית קרובה ברפיח בסיוע ארה”ב
(אלקדס, 1 באפריל 2024)
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • משלחת של ראש ה-CIA, בכירים קטריים, ומשלחת ישראלית בראשות ראש המוסד הישראלי הגיעו ב-7 באפריל 2024 לקהיר לסבב שיחות נוסף בנוגע להפסקת האש ברצועה ועסקת החטופים. גם משלחת חמאס בראשות ח’ליל אלחיה הגיעה לקהיר. דווח כי התקיימו מגעים אינטנסיביים בין המתווכים להנהגת חמאס כדי להביא להצלחת סבב השיחות (אלקדס, 7 באפריל 2024).
  • לקראת חידוש המשא ומתן ואף במהלכו, הדגישו בכירי חמאס כי התנועה דבקה בדרישות שהועברו למתווכים ב-14 במרץ: הפסקת אש קבועה, נסיגת צה”ל מרצועת עזה, חזרת העקורים לבתיהם ללא כל תנאי, העברת סיוע ושיקום הרצועה כתנאי לעסקת חטופים (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 5 באפריל 2024).
  • המצרים הביעו אופטימיות לגבי התקדמות השיחות. “גורם מצרי רם דרג” מסר על התקדמות בדיונים והסכמה על קווי היסוד בין כלל הצדדים וציין שמשלחות קטר וחמאס עזבו את קהיר ויחזרו בעוד יומיים כדי להסכים על תנאי ההסכם הסופי. הוא הדגיש כי קיימת התקדמות משמעותית בהסכמה על רוב נקודות המחלוקת (חשבון X של רשת אלקאהרה, 8 באפריל 2024). צ’יאא’ רשואן, יו”ר רשות המידע המצרית, ציין שהסכם הפסקת האש עומד על סף חתימה, וכי פגישת נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי עם ראש ה-CIA והגדלת מספר המשאיות הנכנסות לרצועה עוד לפני סיום המשא ומתן הם “סימנים חיוביים” לכך (RT בערבית, 7 באפריל 2024).
  • לאחר שורה של דיונים, עזבה משלחת חמאס את קהיר כדי להתייעץ עם הנהגת התנועה. לדברי בכירים בחמאס, לא נרשמה התקדמות במשא ומתן משום שישראל לא הגיבה לאף אחת מדרישותיהם (ערוץ הטלגרם של אלג’זירה, 8 באפריל 2024). בהודעה שפרסמה חמאס צוין כי העמדה הישראלית עדיין עקשנית והיא לא נענית לאף דרישה שלהם. אך למרות זאת הנהגת התנועה בוחנת את ההצעה והיא תודיע למתווכות את תגובתה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 9 באפריל 2024).
  • סאמי אבו זהרי, בכיר חמאס, אמר כי מה שמדווח בכלי התקשורת אודות המשא ומתן הם “תמרונים שאין להם קשר למה שקורה באמת”. לדבריו, ישראל סירבה להגיב לדרישות חמאס באופן מוחלט. עלי ברכה, בכיר חמאס, אמר כי חמאס דחתה את ההצעה האחרונה שהציגה ישראל במהלך השיחות להפסקת אש בקהיר )רויטרס, 8 באפריל 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-8 באפריל בשעה 14:30) כי מאז תחילת המלחמה ברצועה (ב-7 באוקטובר 2023) נהרגו 33,207 פלסטינים ונפצעו 75,933 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 8 באפריל 2024).
סיוע לרצועה
  • כלי תקשורת פלסטינים ממשיכים לדווח על קצב הכנסה איטי של סיוע הומניטארי לרצועת עזה (אלקדס אלערבי, 1 באפריל 2024). עפ”י גורם מצרי בכיר, בפגישה שנערכה בין נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי וראש ה-CIA הוסכם על הגדלת מספר המשאיות הנכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח ל-300 מדי יום (RT בערבית, 7 באפריל 2024).
קריקטורה פלסטינית על הקצב איטי של הכנסת סיוע לרצועת עזה (אלקדס אלערבי, 1 באפריל 2024)
קריקטורה פלסטינית על הקצב איטי של הכנסת סיוע לרצועת עזה (אלקדס אלערבי, 1 באפריל 2024)
  • בצפון הרצועה דווח על כניסה של משאית דלק ושתי משאיות ציוד רפואי דרך מעבר רפיח, אשר הועברו לבתי החולים אלעודה בג’באליא וכמאל עדואן בבית לאהיא (אלקדס, 7 באפריל 2024).
פריקת הסיוע הרפואי בבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא (ערוץ היוטיוב של ופא, 7 באפריל 2024)
פריקת הסיוע הרפואי בבית החולים כמאל עדואן בבית לאהיא (ערוץ היוטיוב של ופא, 7 באפריל 2024)
  • נראה שנמשכות הבעיות בחלוקת הסיוע. כתב ערוץ ופא בעזה תיעד תושבים בעזה השבים מכיכר אלכוית ועימם שקי קמח שנמסרו להם ממשאיות סיוע. התושבים שהתראיינו לכתבה הביעו את שמחתם על כך וציינו כי הצליחו להשיג את שקי הקמח לאחר שלנו במקום במשך כל הלילה (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 באפריל 2024).
תושבים בעזה שבים עם שקי קמח מכיכר אלכוית (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 באפריל 2024)     תושבים בעזה שבים עם שקי קמח מכיכר אלכוית (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 באפריל 2024)
תושבים בעזה שבים עם שקי קמח מכיכר אלכוית (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 באפריל 2024)
המצב ברצועה
  • בדו”ח שפרסם הבנק העולמי, שהוכן בשיתוף פעולה עם האו”ם והאיחוד האירופי, מוערך אומדן לא סופי של היקף הנזקים שנגרם לתשתיות ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה ב-18.5 מיליארד דולרים. על פי הדו”ח, רק 5% מתשתיות המים פועלות , 92% מהכבישים נהרסו או ניזוקו. (אלקדס, 2 באפריל 2024). עפ”י נתוני לשכת ההסברה הממשלתית ברצועת עזה (הנשלטת ע”י חמאס) מאז תחילת המלחמה נהרסו 70 אלף יחידות דיור באופן מלא ו-290 אלף יחידות דיור נהרסו באופן חלקי (אלקדס, 3 באפריל 2024).
יום ירושלים העולמי
  • “יום ירושלים העולמי”,[2] צוין ברצועת עזה תחת השם “מבול בני החורין” (במקור: טופאן אלאחראר). היום צוין באמצעות ציורי קיר על קירות מבנים הרוסים בכיכרות, תליית כרזות עם הכיתוב “מבול בני החורין”, ועריכת סעודה המונית לשבירת הצום במסגד אלעמרי הגדול בעיר עזה (אתר ערוץ אלמיאדין, 6 ו-7 באפריל 2024).
פריסת כרזות בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של מוסד "רואסי פלסטין", 7 באפריל 2024).     סעודה לשבירת הצום במסגד אלעמרי . על הקירות כרזות עם הסלוגן "מבול בני החורין" (חשבון X של מוסד "רואסי פלסטין", 6 באפריל 2024)
מימין: פריסת כרזות בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של מוסד “רואסי פלסטין”, 7 באפריל 2024). משמאל: סעודה לשבירת הצום במסגד אלעמרי . על הקירות כרזות עם הסלוגן “מבול בני החורין” (חשבון X של מוסד “רואסי פלסטין”, 6 באפריל 2024)
  • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, וזיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, נשאו נאומים לציון יום ירושלים העולמי תחת הכותרת “במת ירושלים” (מנבר אלקדס), שנערכה בבירות, בצנעאא’, טהראן ובגדאד במקביל. הניה אמר כי מערכת “מבול אלאקצא” איחדה את שורות אנשי האומה, והדבר בא לידי ביטוי מעל הכל באחדות הזירות והחזיתות מפלסטין ועד לבנון, תימן ועיראק, בתמיכה ובסיוע של איראן. אלנח’אלה אמר כי האתגרים העומדים בפניהם היום ברורים וכי הם עדיין בעיצומה של המערכה ועל כולם לעשות כל שביכולתם כדי לתמוך בפלסטין ובפלסטינים בכל התחומים. הוא שיבח את תפקידה ההיסטורי של איראן בתמיכה בפלסטין ואת המשך התמיכה הזו בכל הרמות, וכן את תפקידה והשפעתה בחיזוק האחדות של כוחות ההתנגדות (סוכנות הידיעות הלבנונית אלוטניה, 3 באפריל 2024). אלנח’אלה גם השתתף בפעילויות בטהראן לציון “יום ירושלים העולמי” (אתר ערוץ אלמיאדין, 5 באפריל 2024).
אלנח'אלה בצעדות בטהראן (אתר ערוץ אלמיאדין, 5 באפריל 2024).     אלנח'אלה נואם בטהראן לפני דרשת יום השישי (אתר ערוץ אלעאלם, 5 באפריל 2024)
מימין: אלנח’אלה בצעדות בטהראן (אתר ערוץ אלמיאדין, 5 באפריל 2024). משמאל: אלנח’אלה נואם בטהראן לפני דרשת יום השישי (אתר ערוץ אלעאלם, 5 באפריל 2024)
פיגועים
פיגוע דקירה בבקעת הירדן
  • ב-8 באפריל 2024, בשעות הבוקר, הגיעה פלסטינית למחסום תיאסיר, הסמוך לטובאס, בבקעת הירדן. לאחר שסירבה להזדהות בפני לוחמי צה”ל שהיו בעמדה, היא ניסתה לדקור אותם. הלוחמים ירו לעברה והיא נהרגה (דובר צה”ל, 8 באפריל 2024).
פיגוע ירי מזרחית לקלקיליה
  • ב-7 באפריל 2024, בשעות הבוקר, הגיע פלסטיני לצומת נבי אליאס (מזרחית לקלקיליה) בכלי רכב ישראלי אותו גנב יום קודם לכן. הוא יצא מכלי הרכב והחל לירות ב- M-16לעבר אוטובוס וכלי רכב ישראלי ונמלט מהמקום. מהירי נפצעו שלושה מנוסעי האוטובוס; חיילת צה”ל שנפצעה באורח קשה, אזרח ישראלי שנפצע באורח בינוני, ונהג האוטובוס שנפצע באורח קל מרסיסים. כוחות צה”ל הוזעקו למקום, הציבו מחסומים, ופתחו במרדף אחרי היורה. לדברי גורם ביטחוני, תכנן המפגע לבצע גם פיגוע משולב זאת לאחר שמטען חבלה גדול התגלה בכלי רכבו (תקשורת ישראלית, 7 באפריל 2024).
האוטובוס לאחר הירי (חשבון X של רדיו אלאקצא, 7 באפריל 2024).     פיצוץ
מימין: האוטובוס לאחר הירי (חשבון X של רדיו אלאקצא, 7 באפריל 2024). משמאל: פיצוץ כלי רכבו של המפגע בו התגלה מטען (דוברות משטרת ישראל, 7 באפריל 2024)
פיגוע ירי בבקעת הירדן
  • בליל 5-4 באפריל 2024 בוצע ירי לעבר כלי רכב של צה”ל סמוך למעבר נהר הירדן. בתחקור ראשוני של האירוע עלה כי אדם חשוד חצה את נהר הירדן סמוך למעבר וירה לעבר כלי הרכב שביצע סיור שגרתי באזור. לא דווח על נפגעים, אך נגרם נזק לכלי הרכב. עלה חשד כי מבצע הירי הוא חייל ירדני שנמלט מהמקום (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 5 באפריל 2024).
פיגוע משולב ליד כוכב יאיר
  • בליל 2-1 באפריל 2024 בוצע פיגוע דריסה סמוך לכוכב יאיר. המפגע הגיע בכלי רכב ודרס ארבעה שוטרים שעמדו במחסום משטרתי בצומת אלטירה, שהוקם כדי ללכוד גנבי כלי רכב. השוטרים נפצעו באורח קל. משם המשיך המפגע למעבר אליהו (סמוך לקלקיליה), שם ניסה לדקור מאבטחים ישראליים. הוא נורה ונהרג ע”י אנשי הביטחון במעבר. מבצע הפיגוע הוא והב שביטה, ערבי ישראלי, בן 26, תושב אלטירה. משפחתו טוענת כי הוא לקה בנפשו וכי היא עדכנה את המשטרה טרם הפיגוע. לטענת המשטרה, המשפחה עדכנה אודות כוונתו לבצע פיגוע רק לאחר פיגוע הדריסה (תקשורת ישראלית, 2 באפריל 2024).
והב שביטה (אלקדס, 2 באפריל 2024).       המפגע מנסה לדקור את המאבטחים במעבר אליהו (משטרת ישראל, 2 באפריל 2024)
מימין: והב שביטה (אלקדס, 2 באפריל 2024). משמאל: המפגע מנסה לדקור את המאבטחים במעבר אליהו (משטרת ישראל, 2 באפריל 2024)
סיכול פיגוע דקירה בירושלים
  • פלסטיני בן 17 ששהה בישראל שלא כחוק, נעצר ע”י לוחמי משמר הגבול מחוץ לעיר העתיקה בירושלים. בבדיקה שביצעו הלוחמים נתפסה סכין גדולה, כשהייתה מודבקת על גופו. מתחקור ראשוני שנערך לו עלה חשד שהוא התכוון לבצע פיגוע דקירה. בחקירתו גם עלה כי טרם מעצרו הוא פרסם ברשת חברתית: ״הדבר החשוב הוא שאסיים את חיי בשביעות רצון, כי אין סיפוק מלבד גן העדן״ (דוברות המשטרה, 7 באפריל 2024).
פיגועים משמעתיים בשנת 2024[3]

פיגועים משמעתיים בשנת 2024

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. דווח על מעצר עשרות מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה. מוקדי הפעילות היו טולכרם, קלקיליה, ג’נין וחברון (חשבון X של דובר צה”ל,7-3 באפריל 2024). מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-3,700 מבוקשים מהם מעל ל-1,600 פעילי חמאס.
  •  ב-6 באפריל 2024, בשעות הלילה, פעלו כוחות ביטחון ישראליים בדיר סאמת (מערבית לחברון). הכוחות איתרו והחרימו אמצעי לחימה בהם שני רובים מסוג M-16 , אקדח, תת מקלע מאולתר מסוג קרלו, תחמושת ואמצעי לחימה נוספים (דובר צה”ל, 6 באפריל 2024).
אמצעי הלחימה שאותרו בדיר סאמת (אתר צה"ל, 6 באפריל 2024)
אמצעי הלחימה שאותרו בדיר סאמת (אתר צה”ל, 6 באפריל 2024)
  • ב-5 באפריל 2024, בשעות הבוקר, מיפו כוחות צה”ל בדורא (סמוך לחברון) את ביתו של המפגע שביצע את פיגוע הדקירה בגן יבנה (31 במרץ 2024) בו נרצח אזרח ישראלי ונפצעו שניים נוספים (אתר צה”ל, 5 באפריל 2024).
  • ב-3 באפריל 2024, לפנות בוקר, פעלו כוחות הביטחון ביעבד (דרומית- מערבית לג’נין) למעצר מבוקש. לאחר שהוא ניסה להימלט מהכוחות, ירו הכוחות לעברו והוא נהרג. במקום נתפסו שני אקדחים וכלי נשק נוסף (דובר צה”ל, 3 באפריל 2024). בכלי תקשורת פלסטינים דווח, כי ההרוג הוא אסעד עצאם אלקנירי, בן 28 מיעבד. החזית הדמוקרטית פרסמה הודעה על מותו בחילופי אש עם כוחות צה”ל. בהלווייתו, שנערכה ביעבד, עוטר ראשו בסרט אדום של גדודי ההתנגדות הלאומית, הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (מען, חשבון של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, 3 באפריל 2024).
המבוקש אסעד אלקנירי (מען, 3 באפריל 2024)
המבוקש אסעד אלקנירי (מען, 3 באפריל 2024)
חשיפת תשתית טרור בישראל
  • כוחות הביטחון עצרו לאחרונה פעילי תשתית טרור המונה 11 פעילים, שבעה ערבים ישראליים וארבעה פלסטינים. הפעילים תכננו להתנקש בחייו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לבצע פיגועים נגד מתקנים מאובטחים, משרדי ממשלה, שדה התעופה בן גוריון, ולחטוף חיילי צה”ל. חברי החוליה תכננו לשכור שטח אדמה באזור רהט או ביהודה ושומרון בו תכננו להקים מפעל בטון ובלוקים, אשר ישמש מסווה לפעילות תת קרקעית שלהם לאימונים וייצור אמצעי לחימה. אחד המעורבים אף יצר קשר עם פעיל חמאס ברצועת עזה שהציע לו לממן את פעילותם. כתבי אישום הוגשו נגדם לבית המשפט לאחר שכולם הודו בעבירות שיוחסו להם (תקשורת ישראלית,4 באפריל 2024).
חברי החוליה שנעצרו (דוברות שב"כ, 4 באפריל 2024)
חברי החוליה שנעצרו (דוברות שב”כ, 4 באפריל 2024)
 רחפן שנתפס.     שניים מחברי החוליה מצטלמים עם דגל הזרוע הצבאית של חמאס (דוברות המשטרה, 4 באפריל 2024)
מימין: רחפן שנתפס. משמאל: שניים מחברי החוליה מצטלמים עם דגל הזרוע הצבאית של חמאס (דוברות המשטרה, 4 באפריל 2024)
פעילות סיכול של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית
  • מקור ביטחוני פלסטיני דיווח כי כוח משותף של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים הצליח לתפוס חוליה שנשבעה אמונים לדאעש בעיירה סיריס (מדרום לג’נין). לדבריו, מנגנוני הביטחון מצאו פצצות מרגמה ומכונית תופת שהוכנה לפיצוץ. כמו כן נמצאה מנהרה שנחפרה בביתו של אחד מחברי החוליה. מנגנוני הביטחון ציינו כי הציוד היה מיועד, ככל הנראה, לפגיעה במטות מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון. לדברי המקור, במהלך ביצוע המשימה נתקלו מנגנוני הביטחון במטען שהתפוצץ וגרם לנזק לרכוש (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 6 באפריל 2024).
  • מקורות פלסטינים מסרו כי מחמד פתחי רשיד, מפקד ההתארגנות, ששמה ג’נד אללה, נעצר מוקדם יותר והודה בקיומה של חוליה שלמה. הוא גם הודה שיש ברשות החוליה כמות גדולה של חומרי נפץ, וכעבור יומיים מסר הודאה לגבי אחד מחברי ההתארגנות מסיריס שבמחוז ג’נין (אתר אלבואבה, 6 באפריל 2024). נטען כי חברי החוליה תכננו לפוצץ את המסגד הגדול של ג’נין במהלך תפילת עיד אלפטר במטרה להעסיק את מנגנוני הביטחון הפלסטינים, האמבולנסים והג”א, ואז לתקוף את בניין המקאטעה. חברי החוליה הודו כי סיפקו ל”כמה חמושים” חומרי נפץ כדי לפוצץ אותם בשווקים ובקרב אזרחים במהלך הימים שלפני עיד אלפטר כדי לרוקן את השווקים מאזרחים. עוד, תכננה החוליה לפוצץ מספר סלוני יופי לנשים ומספר בתי קפה (אתר אלבואבה, 6 באפריל 2024).
  • הפעולה הייתה אמורה להתבצע באמצעות שלוש מכוניות תופת: הראשונה שהייתה אמורה לשאת 200 ק”ג היתה אמורה להתפוצץ במסגד הגדול; השנייה , עליה חמישים ק”ג חומר נפץ בבית קפה; והשלישית, עליה 250 ק”ג חומרי נפץ, היה אמור להתפוצץ בבניין המקאטעה, וזאת בנוסף לכמה טילי כתף שהיו מיועדים להיות משוגרים לעבר חנויות, במיוחד סלוני יופי ובתי קפה. שעת האפס היתה אמורה להיקבע באמצעות רשתות תקשורת עם הנהגת הקבוצה בחו”ל (אתר רשת החדשות יאפא, 6 באפריל 2024).
מימין: שרבוט בכתב יד של רחוב בג'נין, ככל הנראה, ונקודות ציון, כאשר נקודת הציון "המסגד הגדול" מודגשת בצהוב. במרכז: מכונית התופת (מימין: ערוץ הטלגרם של "רשת החדשות יאפא", 6 באפריל 2024; משמאל: חשבון X של "רשת החדשות יאפא", 6 באפריל 2024 וחשבון X של אנור מאלכ, 7 באפריל 2024)
מימין: שרבוט בכתב יד של רחוב בג’נין, ככל הנראה, ונקודות ציון, כאשר נקודת הציון “המסגד הגדול” מודגשת בצהוב. במרכז: מכונית התופת (מימין: ערוץ הטלגרם של “רשת החדשות יאפא”, 6 באפריל 2024; משמאל: חשבון X של “רשת החדשות יאפא”, 6 באפריל 2024 וחשבון X של אנור מאלכ, 7 באפריל 2024)  
 ממצאים נוספים מהפשיטה (חשבון X של "רשת החדשות יאפא", 6 באפריל 2024; חשבון X של אנור מאלכ, 7 באפריל 2024)    ממצאים נוספים מהפשיטה (חשבון X של "רשת החדשות יאפא", 6 באפריל 2024; חשבון X של אנור מאלכ, 7 באפריל 2024)
ממצאים נוספים מהפשיטה (חשבון X של “רשת החדשות יאפא”, 6 באפריל 2024; חשבון X של אנור מאלכ, 7 באפריל 2024)
  • במקביל, פורסם ברשתות החברתיות סרטון אשר נטען כי הוא מתעד את פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות מנטרלים מטען שהוטמן ברחוב אלענבר בג’נין (QUDSN, 4 באפריל 2024; אתר אלשאהד, 5 באפריל 2024).
פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים בג'נין (אתר אלשאהד, 5 באפריל 2024)
פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים בג’נין (אתר אלשאהד, 5 באפריל 2024)
תפילת יום השישי בהר הבית
  • הוקף האסלאמי דיווח, כי למרות ההגבלות וצעדי הביטחון הישראליים, כ-120,000 מתפללים ערכו ב-5 באפריל 2024 את תפילת יום שישי האחרון של רמצ’אן במסגד אלאקצא (ופא, 5 באפריל 2024). ממשטרת ישראל נמסר כי טופלו כמה ניסיונות לעורר מהומות מצד מספר מתפללים, שאחד מהם נעצר לאחר שתקף את כוח המשטרה. כמו כן, נעצרו שניים שהפרו צו הרחקה (חשבון X בערבית של משטרת ישראל, 5 באפריל 2024).
  • השיח’ מחמד חסין, מפתי ירושלים והרשות, בירך, בדרשה שנשא, את המתפללים השוקדים להגיע לתפילה במסגד אלאקצא ואת העמידה האיתנה של תושבי רצועת עזה וקרא להם להחזיק מעמד. הוא הדגיש כי מסגד אלאקצא מיועד למוסלמים בלבד, ואף אחד לא יחלוק אותו איתם (אתר ערוץ אלג’זירה, 5 באפריל 2024).
תפילת יום השישי בהר הבית (חשבון X של אתר אלקסטל, 5 באפריל 2024)
תפילת יום השישי בהר הבית (חשבון X של אתר אלקסטל, 5 באפריל 2024)
  • בליל 6-5 באפריל 2024 ציינו המוסלמים את “לילת אלקדר”.[4] המוני מתפללים נשארו לשהות במתחם אלאקצא במשך כל הלילה. כאשר בתפילות בערב הקודם השתתפו כ-200 אלף איש. בשעות הבוקר החלו להתגודד מתפללים סמוך לכיפת הסלע ולהשמיע קריאות הסתה וקריאות תמיכה בהתנגדות ברצועת עזה  (חריה ניוז, 6 באפריל 2024).
 תצלומים מההפגנה לאחר התפילה ופיזורה בגז מדמיע (חשבון X "Tufan_Alaqsa", 6 באפריל 2024)     תצלומים מההפגנה לאחר התפילה ופיזורה בגז מדמיע (חשבון X "Tufan_Alaqsa", 6 באפריל 2024)
תצלומים מההפגנה לאחר התפילה ופיזורה בגז מדמיע (חשבון X “Tufan_Alaqsa”, 6 באפריל 2024)
מהלך הרשות לקבלת חברות מלאה באו”ם
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, מסר, כי בכוונת הרשות לפנות למועצת הביטחון של האו”ם כדי לשנות את מעמדה באו”ם ממעמד משקיפה לחברה מלאה. זאת כדי שתערך הצבעה בנושא בכינוס הקרוב של מועצת הביטחון, שיעסוק בנושא המזרח התיכון ב-18 באפריל 2024. מנצור ציין, כי הבקשה הפלסטינית לחברות מלאה באו”ם, אשר הוגשה כבר בשנת 2011 עודנה תלויה ועומדת היות ו-15 חברי מועצת הביטחון טרם קיבלו החלטה רשמית בנדון (מען, 2 באפריל 2024).
מכתב בנדון ששלח ריאצ' מנצור למזכ"ל האו"ם (חשבון X של נציגות הרשות באו"ם, 2 באפריל 2024)
מכתב בנדון ששלח ריאצ’ מנצור למזכ”ל האו”ם
(חשבון X של נציגות הרשות באו”ם, 2 באפריל 2024)
  • מניר אלג’אע’וב, דובר פתח, מסר כי הם קיבלו איתותים לפיהם מוכן ממשל ארה”ב להקשיב בתשומת לב לדיונים בנושא הענקת חברות מלאה לרשות באו”ם וכי ישנן הצהרות מעודדות מהאיחוד האירופי בנדון. עם זאת, אמר כי יש חשש מכך שארה”ב תעשה שימוש בזכות הווטו שלה נגד ההחלטה, וציין, כי זהו מבחן אמיתי במיוחד לארה”ב שכן, הם לא מאמינים שיש מדינה כלשהי במועצת הביטחון של האו”ם שתתנגד לכך. הוא גם ציין כי קיים לחץ ערבי במיוחד מסעודיה בכיוון הזה, לצד מצרים, ירדן, קטר ומאע”מ (אלערבי אלג’דיד, 4 באפריל 2024).
  • בתום דיון בדלתיים סגורות של מועצת הביטחון באו”ם, אשר דן בבקשה הפלסטינית, החליטה נציגת מלטה המשמשת כיו”ר התורן של המועצה להעביר את הבקשה לדיון הוועדה האמונה על קבלת חברים חדשים לאו”ם. נציגת מלטה הציעה שהוועדה תתכנס ב-15 באפריל כדי שהדיון בבקשה הפלסטינית יתקיים עוד בחודש הנוכחי (מען, 9 באפריל 2024).
הממשלה הפלסטינית החדשה
  • מחמד מצטפא, ראש ממשלת הרשות, קיים (ב-1 באפריל 2024) בראמאללה את ישיבת הממשלה הראשונה בראשותו. בישיבה ציין את שלושה סדרי העדיפויות של הממשלה החדשה (ופא, 1 באפריל 2024):
  • הקלה על תושבי הרצועה: מתקיימים מגעים בינלאומיים להכנסת סיוע הומניטארי ושיקום הרצועה.
  • יציבות פיננסית: הממשלה החלה לטפל בנושא היות שפיתוח מוסדות הרשות לא יצלח ללא יציבות פיננסית המעניקה גם יציבות כלכלית. נעשתה פנייה לגורמים בינלאומיים ללחוץ על ישראל כדי שזו תשיב להם את כספי הסילוקין.
  • פיתוח מוסדות הרשות: שיפור ופיתוח מוסדות הרשות הפלסטינית תוך פעילות למיגור השחיתות ושקיפות כלפי התושבים.
ישיבה ראשונה של הממשלה הפלסטינית בראמאללה בראשות מחמד מצטפא (ופא, 1 באפריל 2024)
ישיבה ראשונה של הממשלה הפלסטינית בראמאללה בראשות מחמד מצטפא (ופא, 1 באפריל 2024)
  • מחמד מצטפא החל לקיים סבב ביקורים במדינות ערב. הסבב החל בביקור בירדן במהלכו נפגש עם ראש ממשלת ירדן (7 באפריל), משם המשיך למצרים שם נפגש (8 באפריל) עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי ודן עימו במאמצים להפסקת אש ברצועת עזה. ב- 9 באפריל הוא הגיע לסעודיה, שם קיבל אותו סגן שר החוץ הסעודי. לא נמסרו פרטים נוספים אודות הביקור בסעודיה (אלקדס, 9 באפריל 2024).
מצטפא נפגש עם נשיא מצרים אלסיסי (ופא, 8 באפריל 2024).     מחמד מצטפא נוחת בג'דה, בסעודיה (אלקדס, 9 באפריל 2024)
מימין: מצטפא נפגש עם נשיא מצרים אלסיסי (ופא, 8 באפריל 2024). משמאל: מחמד מצטפא נוחת בג’דה, בסעודיה (אלקדס, 9 באפריל 2024)
  • מקור חשף ליומון הלונדוני רא’י אליום, כי מזכיר המדינה של ארה”ב, אנתוני בלינקן, הזמין את מחמד מצטפא, ראש ממשלת הרשות, ואת מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, חסין אלשיח’, לביקור בוושינגטון במחצית השנייה של חודש אפריל 2024. מקור המקורב למחמד מצטפא מסר כי במהלך הביקור הוא יציג לבלינקן תכנית מפורטת להפסקת העברת משכורות למשפחות שהידים, פצועים ואסירים. דווח שכחלק מהתוכנית יוקם מוסד חדש שיחלק את הסיוע הכספי לאוכלוסיות אלה במתווה של קצבת רווחה ובתמורה לכך ישראל תעביר לרשות את כספי הסילוקין והכספים המעוכבים (רא’י אליום, 6 באפריל 2024).
מות האסיר וליד דקה[5]
  • ב-7 באפריל 2024, בשעות הערב, נפטר בבית החולים אסף הרופא וליד דקה, אסיר ביטחוני, שהתמודד מזה כשנתיים עם מחלת סרטן. בשעות הבוקר הובהל דקה מבית הכלא ברמלה לבית החולים לאחר שמצבו הרפואי הידרדר (תקשורת ישראלית, 7 באפריל 2024). בעקבות מותו פורסמו גינויים פלסטינים והאשמות נגד ישראל על רשלנות רפואית ואחריות ישירה למותו. בחמאס טענו כי סירובה של ישראל לשחררו נועד להכשיל את העסקה לשחרור אסירים. הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע, כי ימשיך לפעול למען שחרורם של האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל (ערוץ אלערבי, 7 באפריל 2024). משפחתו בבאקה אלע’רביה פתחה לזכרו סוכת אבלים והיא דורשת מישראל לשחרר את גופתו לקבורה (ערביי48, 7 באפריל 2024).
וליד דקה (אלקדס, 8 באפריל 2024)
וליד דקה (אלקדס, 8 באפריל 2024)

[1] סלאמה היה ממתכנני שני הפיגועים בקו 18 בירושלים בפברואר ומרץ 1996 בהם נרצחו 46 בני אדם ושל פיגוע ההתאבדות ב-25 בפברואר 1996 בטרמפיאדה ליד אשקלון שבו נרצחה חיילת צה"ל ו-36 בני אדם נפצעו. 
[2] “יום ירושלים העולמי” מצוין מאז שנת 1979 ביום השישי האחרון של חודש רמצ’אן, על-פי החלטת רוחאללה ח’מיני, מכונן המהפכה האסלאמית באיראן. האירוע נועד לבטא את תמיכת איראן והעולם המוסלמי בסוגיה הפלסטינית ובשחרור ירושלים. 
[3] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. 
[4] בתרגום מילולי: ליל הגורל. שמו של אחד הלילות האחרונים בחודש רמצ'אן, חל ביום ה-27 של חודש זה. על פי המסורת המוסלמית, זה הלילה שבו ניתנה הגרסה הראשונית של הקוראן על ידי המלאך ג'יבריל לנביא מחמד. על פי האמונה בלילה זה משפיע האל שפע של ברכה על המאמינים, ובלילה זה נפתחים שערי הרקיע לתפילתם והם מקווים שכל בקשותיהם תתקבלנה. לכן נוהגים המוסלמים להיות ערים כל הלילה. 
[5] מוותיקי האסירים הביטחוניים הפלסטיניים בבתי הכלא בישראל. תושב באקה אלע'רביה. פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין, אשר היה מעורב בחטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם ז"ל בשנת 1984. היה שפוט למאסר עולם. בשנת 2012 נשיא המדינה דאז שמעון פרס קצב את מאסרו ל-37 שנים אולם נוספו לו שנתיים נוספות לאחר שנתפס בכלא עם מכשיר טלפון שהוברח לתאו.