מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (20-13 בספטמבר 2023)

פיצוץ מטענים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 19 בספטמבר 2023)

פיצוץ מטענים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 19 בספטמבר 2023)

שיגור בלוני תבערה במזרח ח'אן יונס דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2023).

שיגור בלוני תבערה במזרח ח'אן יונס דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2023).

פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה על ג'יפ צה

פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה על ג'יפ צה"לי במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי, 18 בספטמבר 2023)

פלסטינים מבעירים צמיגים במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 18 בספטמבר 2023)

פלסטינים מבעירים צמיגים במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 18 בספטמבר 2023)

פעילות הטרדה לילית (דף הפייסבוק של אבו אלסעיד עדואן, 18 בספטמבר 2023)

ה

הבערת צמיגים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של שהאב, 17 בספטמבר 2023).

הבערת צמיגים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של שהאב, 17 בספטמבר 2023).

מסיבת העיתונאים של פעילי הארגונים הצבאיים במחנה הפליטים ג'נין (בואבת אלהדף, 18 בספטמבר 2023)

מסיבת העיתונאים של פעילי הארגונים הצבאיים במחנה הפליטים ג'נין (בואבת אלהדף, 18 בספטמבר 2023)

  • השבוע בוצעו שבעה פיגועים. חמישה פיגועי ירי: לקיבוץ מירב בגלבוע, עמדת צה”ל בדיר שרף (שכם), עמדת צה”ל בסאלם (ג’נין), עמדת צה”ל סמוך לטולכרם ובחוארה בו נפצעו שני ישראלים באורח בינוני; פיגוע דקירה במעבר מזמוריה (דרומית לירושלים) פיצוץ מטען בתל אביב ללא נפגעים. פיגוע דקירה סוכל בתל אביב. כוחות הביטחון המשיכו בפעילויות סיכול ומנע. מוקדי הפעילות השבוע היו ג’נין ויריחו. חמישה פלסטינים נהרגו בפעילות. במקביל, המשיכו מנגנוני הביטחון הפלסטינים במעצר מבוקשים בג’נין.
  • במהלך החג גברה המתיחות בעקבות עליית מתפללים יהודיים להר הבית. העלייה גררה גינויים פלסטינים כמו גם גינויים מצד מדינות ערב. והושמעו איומים נגד ישראל מצד חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • השבוע התחדשו העימותים האלימים לאורך גבול הרצועה, אשר כללו השלכת מטעני נפץ ורימוני רסס, הבערת צמיגים ושיגור בלוני תבערה. פלסטיני אחד נהרג בדרום הרצועה מירי כוחות צה”ל וחמישה נוספים נהרגו מפיצוץ מטען טרם השלכתו לעבר כוחות צה”ל במזרח עזה. הסיבה לאירועים, ככל הנראה, פיצוץ השיחות בין מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, לבין הנהגת חמאס בנוגע לגובה התמיכה הכספית של קטר ברצועת עזה, ועילות נוספות כמו עליית מתפללים יהודים למתחם הר הבית בראש השנה, מצב האסירים בישראל .בעקבות האירועים, החליטה ישראל על המשך סגירת מעבר ארז לכניסת פועלים וסוחרים לישראל. במהלך יולי 2023 סוכלה בנמל אשדוד הברחה של 16 טון אמוניום כלוריד(המשמש לייצור רקטות) מתורכיה לרצועת עזה.
  • הרשות הפלסטינית המשיכה בפעילות דיפלומטית לקראת נאום אבו מאזן (ב-21 בספטמבר 2023) בעצרת הכללית של האו”ם בניו יורק. אבו מאזן ומחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, מנצלים את שהותם בניו יורק כדי להיפגש עם מנהיגים בכירים ופועלים לגיוס תמיכה בסוגיה הפלסטינית. במקביל, נמשכת פעילות הרשות מול גורמים בינלאומיים בסוגיית האסירים הפלסטיניים. סקר דעת קהל פלסטיני של מכון הסקרים בראשות ח’ליל שקאקי מעלה, כי בבחירות לתפקיד יו”ר הרשות ינצח אסמאעיל הניה את אבו מאזן.
ירי סמוך לקיבוץ מירב בגלבוע
  • ב-18 בספטמבר 2023 בוצע ירי לעבר סיור רכוב של צה”ל סמוך לקיבוץ מירב בגלבוע. זוהו פגיעות בכלי הרכב. לא דווח על נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות לאיתור מבצעי הירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 18 בספטמבר 2023).
ירי לעבר עמדת צה”ל בדיר שרף
  • ב-18 בספטמבר 2023, בשעות הבוקר, בוצע ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לדיר שרף (צפונית-מערבית לשכם). הירי בוצע מתוך הכפר. נגרם נזק לעמדה, לא דווח על נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות לאיתור מבצעי הירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 18 בספטמבר 2023).
  • התארגנות “גדוד השחר” (כתיבה אלפג’ר), המזוהה עם גדודי חללי אלאקצא, קיבלה אחריות לביצוע הירי. על פי ההודעה הירי בוצע בתגובה לעליית ישראלים להר הבית ותקיפת מוסלמים ומוסלמיות על ידי כוחות משטרה במקום (שהאב, 18 בספטמבר 2023).
פיגוע דקירה במעבר מזמוריה
  • ב-18 בספטמבר 2023, בשעות הבוקר, הגיע פלסטיני למעבר מזמוריה (דרומית לירושלים, מוכר גם כמעבר הר חומה). הוא עורר את חשדם של מאבטחי המעבר ולוחמי משמר הגבול לאחר שעבר בין כלי הרכב כשידיו מאחורי גבו. הלוחמים התקרבו אליו וביקשו לבדוק אותו, הוא שלף סכין, התקרב ללוחמים וניסה לדקור אותם. בתגובה הם ירו לעברו ופצעו אותו. הפלסטיני, תושב בית לחם, פונה לטיפול רפואי בישראל. לא דווח על נפגעים בקרב השוטרים (דוברות משטרת ישראל, 18 בספטמבר 2023).
הסכין בה ניסה הפלסטיני לדקור את השוטרים 
(דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 18 בספטמבר 2023)
הסכין בה ניסה הפלסטיני לדקור את השוטרים
(דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 18 בספטמבר 2023)
ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לכפר סאלם
  • ב-18 בספטמבר 2023, לפנות בוקר, בוצע ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לכפר סאלם (צפונית-מערבית לג’נין). לא נגרם נזק ולא דווח על נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות לאיתור מבצעי הירי (חשבון הטוויטר של צה”ל, 18 בספטמבר 2023).
ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לטולכרם
  • ב-16 בספטמבר 2023, בשעות הצהריים, בוצע ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לכפר שויכה (צפונית לטולכרם). לא דווח על נזק וגם לא על נפגעים. בסריקות באזור נמצאו תרמילים סמוך לכפר שויכה. כוחות צה”ל פתחו בסריקות לאיתור מבצעי הירי (חשבון הטוויטר של צה”ל, 16 בספטמבר 2023).
פיצוץ מטען בתל אביב
  • ב-15 בספטמבר 2023, לקראת השעה 06:20, התפוצץ מטען שהוסתר תחת עץ בפארק הירקון בצפון תל אביב. המשטרה פתחה בחקירה ועירבה בה את שירות הביטחון הכללי בשל חשד לאירוע לאומני. מספר שעות לאחר מכן, על סמך מידע מודיעיני, עצרו כוחות ביטחון כלי רכב, שנסע לכיוון מזרח, בכביש 431 סמוך למחלף רמלה. בכלי רכב נתפסו שני פלסטינים, המתגוררים באלעיזריה, מזרחית ירושלים, ולסירוגין גם ביפו. בכלי הרכב בו נסעו לא נמצאו אמצעי לחימה. בחקירתם קשר אחד מהם את עצמו לפיצוץ המטען. האירוע נמצא עדיין בחקירת גורמי הביטחון (תקשורת ישראלית, 15 בספטמבר 2023).
פיגוע ירי בחוארה
  • ב-12 בספטמבר 2023, בשעות הערב, בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוארה (דרומית לשכם). מהירי נפצעו שני ישראליים באורח בינוני והם פונו לבית החולים. להערכת גורמי ביטחון ישראליים, הירי בוצע ממארב ומבצעו נמלט מהמקום (תקשורת ישראלית, 12 בספטמבר 2023). במסגרת הניסיונות לאתר את מבצע הירי נכנסו כוחות צה”ל לכפר ביתא (דרומית לשכם) כדי להחרים מצלמות אבטחה. במקום התפתחו עימותים אלימים בין כוחות צה”ל לפלסטינים (חשבון הטוויטר של שהאב, 12 בספטמבר 2023).
  • “גדוד אלפג’ר – הצעירים המתקוממים” של מחנה הפליטים בלאטה בשכם, קיבל אחריות על פיגוע הירי בחוארה. לדברי ההודעה, הפיגוע בוצע כנקמה על “פשעי הכיבוש” נגד הנשים הפלסטיניות בחברון ונגד הנשים הפלסטיניות בירושלים (אתר QUDSN, 12 בספטמבר 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין ש”פעולת התנגדות” זו בוצעה לציון יום השנה לתבוסת ישראל בעזה ובצפון יהודה ושומרון (אתר חמאס, 12 בספטמבר 2023).
 כלי הרכב הישראלי שנפגע מהירי (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)      כלי הרכב הישראלי שנפגע מהירי (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)
כלי הרכב הישראלי שנפגע מהירי (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)
פיגועים משמעותיים[1]

פיגועים משמעותיים

סיכול פיגוע בתל אביב
  •  ב-20 בספטמבר 2023, בשעות הצהריים, עצרו סיירי השיטור העירוני של עיריית תל אביב, סמוך לתחנת הרכבת סבידור בתל אביב, פלסטיני מג’באליא, בן 35. כשברשותו נמצאה סכין קצבים אשר הוטמנה בין בגדיו בשקית. הפלסטיני החזיק בהיתר עבודה בישראל והתכוון להיכנס לתחנת הרכבת. הוא הועבר לחקירת המשטרה (תקשורת ישראלית, 20 בספטמבר 2023).
הסכין שנתפסה ברשות הפלסטיני (דוברות המשטרה, 20 בספטמבר 2023)
הסכין שנתפסה ברשות הפלסטיני (דוברות המשטרה, 20 בספטמבר 2023)
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במהלך הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. במהלך פעילות הכוחות ב-19 בספטמבר 2023 למעצר מבוקש במחנה הפליטים ג’נין נהרגו ארבעה פלסטינים ונפצעו כעשרים נוספים. המבוקש נמלט. יצוין כי זוהי הפעם השלישית בה נכנסו כוחות למחנה הפליטים ג’נין מאז מבצע “בית וגן” (5-3 ביולי 2023). בפעילות במחנה הפליטים עקבת ג’בר ביריחו נהרג פלסטיני.
פעילות במחנה הפליטים עקבת ג’בר
  • ב-20 בספטמבר 2023, לפנות בוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים עקבת ג’בר (דרומית ליריחו) למעצר מבוקשים. במהלך כניסתם למקום התפתחו עימותים אלימים ויודו לעברם אבנים. הכוחות השיבו בירי כתוצאה מכך נהרג פלסטיני אשר השליך מטענים לעבר הכוחות (תקשורת ישראלית, 20 בספטמבר 2023).
  • משרד הבריאות הפלסטיני כי ההרוג הוא צ’רע’אם מחמד יחיא אלאח’רס, בן 19 ממחנה הפליטים עקבת ג’בר (ופא, מען, 20 בספטמבר 2023). דווח, כי אביו, מחמד צ’רע’אם (אבו יחיא), עובד ברשות לעניינים אזרחיים (בראשה עומד חסין אלשיח’). בעקבות מותו פרסמה הרשות לעניינים אזרחיים הודעת אבל (אמד, 20 בספטמבר 2023). בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל פלסטין. המשתתפים בהלוויה קראו “לסלק את עלה הזית ולהחיות את הרובה” (ח’בר פרס, 20 בספטמבר 2023).
צ'רע'אם אלאח'רס (אמד, 20 בספטמבר 2023)
צ’רע’אם אלאח’רס (אמד, 20 בספטמבר 2023)
פעילות במחנה הפליטים ג’נין
  • ב-19 בספטמבר 2023, בשעות הערב, פעלו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין למעצר מבוקשים. במהלך הפעילות כיתרו הכוחות את ביתו של מחמוד אבו אלבהאא’, מפקד גדודי חללי אלאקצא. במקום התפתחו חילופי אש עם חמושים. בתגובה, תקף צה”ל את היורים באמצעות רחפן. בעת יציאת הכוחות עלה כלי רכב צבאי ובו לוחמים על מטען ונתקע בפאתי ג’נין. בעת פעולות החילוץ המשיכו חמושים לירות לעבר הכוחות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 19 בספטמבר 2023).
  • גדוד ג’נין של חמאס קיבל אחריות לירי ולפיצוץ מטעני נפץ. גם גדודי חללי אלאקצא פרסמו הודעה לפיה פעיליו השתתפו בחילופי האש עם הכוחות הישראלים והשתמשו במטענים מתוצרת מקומית(מען, 19 בספטמבר 2023). גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים הודיע כי לוחמי יחידת ההנדסה שלו פוצצו שני מטענים שהוכנו מראש נגד כלי רכב משורינים של צה”ל והוציאו אותם מכלל פעולה. כמו כן, הם ניהלו חילופי אש עם כוחות הבטחון במספר צירים, יחד עם פעילי גדודי חללי אלאקצא וגדודי אלקסאם. ההודעה גינתה בחריפות את פעילות מנגנוני הבטחון של הרשות נגד פעילי “התנגדות” שארבו לכלי רכב של צה”ל בעת יציאתם, וטענה כי פעילי המנגנונים פצעו אחד מהם והחרימו את מחסניות שהיו ברשותו (ערוץ הטלגרם של “גדוד ג’נין”, 19 בספטמבר 2023).
  • משרד הבריאות ברשות דיווח על שלושה הרוגים ולפחות שלושים פצועים. עדי ראיה מסרו כי מחמד אבו אלבהאא, שהיה יעד הפעילות, עזב את הבית בו שהה ללא פגע (ופא, 19 בספטמבר 2023; אתר Ultra Palestine, 19 בספטמבר 2023). מאוחר יותר דווח על הרוג רביעי, שמת מפצעיו (ופא, 20 בספטמבר 2023). ההרוגים הם :
    • מחמוד ח’אלד ערעראוי: בן 24. ברשתות החברתיות דווח כי היה תושב מחנה הפליטים ג’נין ופעיל “גדוד ג’נין” (תואר כצלף). חמאס טענה כי הוא היה פעיל הזרוע הצבאית שלה. בן דודו, מג’די יונס ערעראוי, פעיל הג’האד האסלאמי, נהרג במהלך מבצע “בית וגן” (דף הפייסבוק של Mahmoud Fari, 19 בספטמבר 2023). אביו שוחרר לפני חמישה ימים מבית הכלא של הרשות לאחר שנעצר על רקע גירושם של בכירי פתח והרשות מהלווית הרוגי מבצע “בית וגן” (חשבון הטוויטר של אתר אלשאהד, 19 בספטמבר 2023; דף הפייסבוק של אבו מצעב בח’ית, 19 בספטמבר 2023).
מחמוד ח'אלד ערעראוי (מחזיק קסדה שעליה כתוב גדוד ג'נין (חשבון הטוויטר New press, 19 בספטמבר 2023)     מחמוד ח'אלד ערעראוי (מימין נכתב כי הוא היה צלף של גדוד ג'נין (דף הפייסבוק של זיד אשתיה אבו יאמן, 19 בספטמבר 2023).
מחמוד ח’אלד ערעראוי. מימין נכתב כי הוא היה צלף של גדוד ג’נין (דף הפייסבוק של זיד אשתיה אבו יאמן, 19 בספטמבר 2023). משמאל: מחזיק קסדה שעליה כתוב גדוד ג’נין (חשבון הטוויטר New press, 19 בספטמבר 2023)
    • מחמוד עלי נאפע אלסעדי: בן 23. ממחנה הפליטים ג’נין. היה פעיל גדודי אלקסאם של חמאס (חשבון הטוויטר PALDF, 20 בספטמבר 2023; חשבון הטוויטר @tawra8001, 20 בספטמבר 2023).
 מחמוד אלסעדי על מצחו סרט של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר PALDF, 20 בספטמבר 2023).     אלסעדי חמוש (ערוץ הטלגרם "ג'נין הירוקה" [ג'נין אלח'צ'ראא'], 20 בספטמבר 2023)
מימין: מחמוד אלסעדי על מצחו סרט של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר PALDF, 20 בספטמבר 2023). משמאל: אלסעדי חמוש (ערוץ הטלגרם “ג’נין הירוקה” [ג’נין אלח’צ’ראא’], 20 בספטמבר 2023)
    • ראפת עמר ח’מאיסה: בן 22. מהעיר ג’נין (דף הפייסבוק של Reem Zaher, 19 בספטמבר 2023).
 ראפת ח'מאיסה חמוש (דף הפייסבוק של בן דודו Hade Khamaise, 19 בספטמבר 2023)    ראפת ח'מאיסה חמוש (חשבון הטוויטר New press, 19 בספטמבר 2023)
ראפת ח’מאיסה חמוש (מימין: דף הפייסבוק של בן דודו Hade Khamaise, 19 בספטמבר 2023; משמאל: חשבון הטוויטר New press, 19 בספטמבר 2023)
    • עטא יאסר עטא מוסא: בן 29. מהכפר מרכה מדרום לג’נין. ברשתות החברתיות דווח כי היה פעיל גדוד ג’נין (דף הפייסבוק של וליד טואלבה, 20 בספטמבר 2023).
 עטא יאסר מוסא חמוש (דף הפייסבוק של Nazir Mousa, 20 בספטמבר 2023)    עטא יאסר מוסא חמוש (דף הפייסבוק של וליד טואלבה, 20 בספטמבר 2023)
עטא יאסר מוסא חמוש (מימין: דף הפייסבוק של Nazir Mousa, 20 בספטמבר 2023; משמאל: דף הפייסבוק של וליד טואלבה, 20 בספטמבר 2023)
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, גינה את “פשעי הכיבוש” בג’נין ועזה. הוא ציין כי על הממשל האמריקני להתערב מיד כדי לעצור את “השיגעון הישראלי” לפני שהדברים יגיעו למצב של פיצוץ, שכולם ישלמו את מחירו (ופא, 19 בספטמבר 2023). בהודעה שפרסמה חמאס צוין, כי דמם יצית את האנתיפאדה של המהפכה והריגתם לא תעבור בלא תגובה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 19 בספטמבר 2023). משיר אלמצרי, בכיר חמאס בעזה, ציין, כי ביטחון תל אביב קשור לביטחון ג’נין (ערוץ אלג’זירה, 19 בספטמבר 2023).
מתיחות בעקבות עליית מתפללים יהודיים להר הבית
  • במהלך ראש השנה עלו מאות יהודיים למתחם הר הבית. שלושה נעצרו ע”י המשטרה בשל הפרת סדר ותקיעה בשופר. עליית המתפללים גררה גל גינוים בעולם הערבי ( ירדן וסעודיה, מצרים כווית ומאע”מ) אשר האשימו את ישראל בהפרת הסטאטוס קוו במקום. גינויים ואיומים נרשמו גם מצד גורמים פלסטיניים:
  • הארון נאצר אלדין, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש הלשכה לענייני ירושלים, הצהיר, כי הם העבירו בימים האחרונים מסרים ברורים למתווכים, לפיהם, כל תקיפה נגד מסגד אלאקצא תיענה בתגובה נחרצת. הוא התייחס לירי הרקטות מלבנון במהלך חג הפסח האחרון והדגיש, כי זוהי “דוגמא קטנה” למה שתחווה ישראל אם ייחצו הקווים האדומים בירושלים ובמסגד אלאקצא (אתר חמאס, 18 בספטמבר 2023).
    • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש כי העם הפלסטיני לא ייסוג נוכח ניסיונות ישראל לערער את כבודם של המוסלמים העומדים על המשמר (השוהים במתחם מסגד אלאקצא). הוא קרא לישראל להיזכר במה שקרה במהלך חודש רמצ’אן בעקבות תקיפות נגד מתפללים במקום (QUDSN, 17 בספטמבר 2023).
    • מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, ציין שעליית המתפללים מייצגת את המשך התוקפנות והפלישה לאלאקצא ונחשבת לחילול המקום. חמאדה הדגיש, שהעם הפלסטיני מאוחד בהגנה על המסגד וכי ישראל לא תצליח לשבור את משוואת ההתנגדות אשר תימשך עד לגירוש “הכיבוש” (אתר חמאס, 16 בספטמבר 2023).
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות לעבר הים
  • ארגוני הטרור ברצועה המשיכו בשיגור רקטות לעבר הים במסגרת מה שהם מכנים “פיתוח המערך הרקטי”. בבוקר 17 ו-18 בספטמבר 2023 אותר שיגור רקטות לעבר הים (שהאב, 18 בספטמבר, פאלטודיי, 17 בספטמבר 2023; חשבון הטוויטר של אתר SND, 17 בספטמבר 2023).
תיעוד השיגורים (מימין: חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 18 בספטמבר).     תיעוד השיגורים (חשבון הטוויטר של אתר SND, 17 בספטמבר 2023).
תיעוד השיגורים (מימין: חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 18 בספטמבר. משמאל: חשבון הטוויטר של אתר SND, 17 בספטמבר 2023)
סיכול הברחת חומרים לייצור רקטות לעזה
  • ביולי 2023 סוכלה בנמל אשדוד הברחה של 16 טון חומר שנועד לייצור רקטות מתורכיה לרצועת עזה. החומר הוסתר בשתי מכולות שהכילו שקי גבס. במהלך בדיקת המשלוח ע”י אנשי המכס בנמל אשדוד, עלה חשד כי חלק מהחומר במכולות אינו גבס. החומר נלקח לבדיקת מעבדה, שגילתה כי החומר הינו אמוניום כלוריד המשמש להליך ייצור הרקטות (תקשורת ישראלית, 14 בספטמבר 2023).
חומר הנפץ שנתפס בנמל אשדוד
(רשות המיסים, 14 בספטמבר 2023)
חומר הנפץ שנתפס בנמל אשדוד
(רשות המיסים, 14 בספטמבר 2023)
תמיכת קטר ברצועה
  • אמצעי התקשורת הפלסטיניים דיווחו כי מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, עזב את רצועת עזה ב-13 בספטמבר 2023 (שהאב, 13 בספטמבר 2023). ברשתות החברתיות דווח, כי לאחר מספר פגישות עם הצד הישראלי והפלסטיני כדי לנסות להרגיע את המצב, הסתיים ביקורו של אלעמאדי מבלי שהושגו תוצאות בשטח. עוד נמסר שבעקבות זאת הארגונים בעזה הורו למפגינים להתחיל בפעילויות העסקה והטרדה לאורך גדר הביטחון על פי לוח זמנים שיוסדר בין הצעירים לבין ממשל חמאס (חשבון הטוויטר @K_a_p_s_o_l_a, 13 בספטמבר 2023; חשבון הטוויטר @Hakeam_ps, 13 בספטמבר 2023).
  • “מקורות בהנהגת חמאס” דיווחו על כעס בקרב הנהגת התנועה על הצעדים האחרונים שנקטה קטר בנושא המענק והימנעותה מתשלום הכספים לעובדי המגזר הציבורי ברצועה. לדבריהם, הפגישה שנערכה עם מחמד אלעמאדי, היתה מתוחה מאוד, לאחר שהוא מסר להם כי לא יחודשו המענקים לעובדים האזרחיים והמענק להפעלת הטורבינה הרביעית בתחנת הכוח של עזה, שהופעלה רק במשך חודשיים. המקורות הוסיפו שאלעמאדי העביר מסר ברור להנהגת חמאס לפיו קטר לא יכולה לשלם כסף בקביעות לרצועת עזה, וכי יש לחפש פתרונות קבועים וטובים יותר. “המקורות” ציינו שההחלטה לחדש את פעילות “הצעירים המתקוממים” בגבולות רצועת עזה היא החלטה של הדרגים הגבוהים ביותר בהנהגה, והם נועדו לאלץ את ישראל למצוא פתרונות (צדא ניוז, 16 בספטמבר 2023).
עימותים בגבול הרצועה
  • בעקבות ההחלטה לחדש את הפעילות על הגדר, התקיימו העימותים לאורך גדר הביטחון ברצועת עזה כמעט מידי יוםעשרות מפגינים במוקדים שונים על גבול רצועת עזה השליכו מטענים ורימונים, הבעירו צמיגים וניסו להתקרב לגדר הביטחון. העילה לאירועים הייתה עליית מתפללים יהודים למתחם הר הבית בראש השנה, מצב האסירים בישראל וציון יום השנה להסכמי אוסלו (30 שנים) ולהתנתקות מהרצועה (18 שנים). באירועים נהרגו שישה פלסטינים (חמישה מהתפוצצות מטען ואחד מירי כוחות צה”ל) כמה עשרות נפצעו. בין הפצועים כמה עיתונאים.[2] במהלך האירועים עלה שמם של “הצעירים המתקוממים” כמי שמנהלים את האירועים. לא ידוע בבירור מי עומד מאחורי שם זה אולם סביר להניח כי חמאס מעורבת בפעילות אך יחד עם זאת נראה שהיא מנסה לפקח על “גובה הלהבות”.
  • בשל האירועים הודיע האלוף  ע’סאן עליאן ,מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי מעבר ארז, שנסגר בעקבות הסגר שהוטל בראש השנה, לא יפתח לפי שעה (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בערבית, 19,18 בספטמבר 2023). סאמי אלעמצי יו”ר איגודי הפועלים ברצועה, ציין, כי ישראל משתמשת בנושא היתרי היציאה כמנוף לחץ “וכאמצעי סחיטה”.לטענתו, סגירת מעבר ארז, מהווה ענישה קולקטיבית לכ- 18,500 משפחות פועלים “אשר אין להם כל קשר לאירועים ולהתפתחויות המתרחשות”.הוא קרא למתווכים להפעיל לחץ על ישראל ולהפריד בין נושאים “הומניטריים לפוליטיים,” וכן ללחוץ עליה לעמוד בהתחייבויותיה להעלות את מספר הפועלים המורשים לעבוד בה ל 30 אלף פועלים (אלקדס, 18 בספטמבר 2023)
  • ב-19 בספטמבר 2023 התקיימו פעילויות סמוך לגבול המזרחי של רצועת עזה, לתמיכה בירושלים ובמסגד אלאקצא. המפגינים הבעירו צמיגים לאורך גדר הביטחון, ושיגרו בלוני תבערה ונפץ לעבר יישובי עוטף עזה. באזור אבו צפיה שבמזרח ג’באליא הצליחו מספר פלסטינים לחצות את הגדר ועלו על עמדה צבאית. חיילי צה”ל ירו רימוני גז מדמיע לעבר המפגינים. במזרח רפיח ירו חיילי צה”ל רימוני גז מדמיע במהלך עימותים עם המפגינים, לאחר שאלה התקדמו לנקודה הקרובה ביותר לגדר ופוצצו מספר מטענים. ב”מחנה השיבה” במזרח ח’זאעה שבח’אן יונס פוצצו המפגינים שלושה מטענים סמוך לגדר. כוחות צה”ל הגיבו בירי. משרד הבריאות בעזה דיווח על מותו של יוסף סאלם יוסף רצ’ואן, בן 25, תושב בני סהילא, ועל פציעתם של 11 פלסטינים, אחד  מהם באורח קשה (צפא, 19 בספטמבר 2023; שהאב, 19 בספטמבר 2023).
שיגור בלוני תבערה במזרח ח'אן יונס דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2023).     פיצוץ מטענים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 19 בספטמבר 2023)
מימין: שיגור בלוני תבערה במזרח ח’אן יונס דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2023). משמאל: פיצוץ מטענים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 19 בספטמבר 2023)
פלסטינים במזרח ג'באליא חוצים את הגדר ומניפים דגל פלסטין על עמדה צבאית (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2023)     פלסטינים במזרח ג'באליא חוצים את הגדר ומניפים דגל פלסטין על עמדה צבאית (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2023)
פלסטינים במזרח ג’באליא חוצים את הגדר ומניפים דגל פלסטין על עמדה צבאית (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2023)
ההרוג יוסף סאלם יוסף רצ'ואן (חשבון הטוויטר New press, 19 בספטמבר 2023)
ההרוג יוסף סאלם יוסף רצ’ואן (חשבון הטוויטר New press, 19 בספטמבר 2023)
  • ב-18 בספטמבר 2023 התקיימו הפרות סדר אלימות בהשתתפות מאות פלסטינים אשר השליכו מטענים לעבר כוחות צה”ל. בתגובה ירו כוחות צה”ל לעבר המפגינים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 18 בספטמבר 2023). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי הפעילויות התקיימו לתמיכה בירושלים ובמסגד אלאקצא במספר מוקדים ביניהם מזרח העיר עזה, אזור אבו צפיה מזרח ג’באליא, מזרח ח’אן יונס ומזרח רפיח. משרד הבריאות בעזה מסר כי שני פלסטינים נפצעו (צפא, 18 בספטמבר 2023; שהאב, 18 בספטמבר 2023).
פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה על ג'יפ צה"לי במזרח ח'אן יונס
 (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי, 18 בספטמבר 2023)
פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה על ג’יפ צה”לי במזרח ח’אן יונס
(חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי, 18 בספטמבר 2023)
 פלסטינים מבעירים צמיגים סמוך לגדר הביטחון (חשבון הטוויטר של שהאב, 18 בספטמבר 2023).     פלסטינים מבעירים צמיגים במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 18 בספטמבר 2023)
מימין: פלסטינים מבעירים צמיגים סמוך לגדר הביטחון (חשבון הטוויטר של שהאב, 18 בספטמבר 2023). משמאל: פלסטינים מבעירים צמיגים במזרח ג’באליא (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אנס אלשריף, 18 בספטמבר 2023)
  •  בשעות הערב נמסר על פעילות הטרדה לילית במזרח העיר עזה (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא’ן, 18 בספטמבר 2023; חשבון הטוויטר QUDSN, 18 בספטמבר 2023). באמצעי התקשורת פורסמה הודעה מטעם “הצעירים המתקוממים” לפיה הוחלט לחדש, החל מ-18 בספטמבר 2023, את פעילות יחידות בלוני התבערה במהלך היום ובלוני הנפץ במהלך הלילה (דניא אלוטן, 18 בספטמבר 2023; פלסטין אלא’ן, 18 בספטמבר 2023).
פעילות הטרדה לילית (דף הפייסבוק של אבו אלסעיד עדואן, 18 בספטמבר 2023)
פעילות הטרדה לילית (דף הפייסבוק של אבו אלסעיד עדואן, 18 בספטמבר 2023)
  • ב-17 בספטמבר 2023 התקיימו הפרות סדר אלימות בספר מוקדים לאורך גדר הביטחון. המפגינים השליכו מטענים לעבר כוחות צה”ל. בתגובה ירו הכוחות לעבר המפגינים וזוהו מספר פגיעות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 17 בספטמבר 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח על פציעתם של שלושה עיתונאים בעת שסיקרו את האירועים. משרד הבריאות בעזה דיווח על שישה פצועים (צפא, 17 בספטמבר 2023; שהאב, 17 בספטמבר 2023).
 פיצוץ מטען סמוך לשער מוצב מלכה (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא'ן, 17 בספטמבר 2023).     הבערת צמיגים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של שהאב, 17 בספטמבר 2023).
מימין: פיצוץ מטען סמוך לשער מוצב מלכה (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא’ן, 17 בספטמבר 2023). משמאל: הבערת צמיגים במזרח רפיח (ערוץ הטלגרם של שהאב, 17 בספטמבר 2023).
  • ב-15 בספטמבר 2023 התקיימו הפרות סדר אלימות לאורך גדר הביטחון. האירועים התקיימו לציון “יום השישי של השהידים של מערכת ההגנה על האסירים” (הכוונה להרוגים הפלסטינים סמוך לגדר ב-13 בספטמבר 2023). מאות מפגינים ניסו להתקרב לגדר, השליכו מטענים ורימוני רסס. כוחות צה”ל ירו לעברם כדי להרחיקם מהאזור. ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים המתעדים ירי לעבר כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר של @Mohammed_masri8, 15 בספטמבר 2023). בהמשך דווח על מחיקת הסרטונים כדי “לשמור על חייהם של הצעירים המתקוממים” (ערוץ הטלגרם RasadAlmedan, 15 בספטמבר 2023; ערוץ הטלגרם kapsola, 15 בספטמבר 2023).
  • משרד הבריאות בעזה מסר כי 12 פלסטינים נפצעו באורח קל עד בינוני. צלם העיתונות אשרף אבו עמרה אשר נפצע בידו מפצצת גז מדמיע במזרח ח’אן יונס טופל בשטח והועבר לקבלת טיפול בבית החולים (אתר arabi21, 15 בספטמבר 2023; צפא, 15 בספטמבר 2023).
  • בתגובה לאירועים תקף כלי טייס בלתי מאויש של צה”ל עמדת תצפית של כוח הריסון של חמאס בשכונת אלזיתון שבמזרח העיר עזה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 15 בספטמבר 2023). “מקור בטחוני” בעזה מסר שהתקיפה גרמה להרס בעמדה ולפציעת פלסטיני באורח קל (אתר arabi21, 15 בספטמבר 2023; אתר ערוץ אלג’זירה, 15 בספטמבר 2023).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, הדגיש כי התקיפה הישראלית נגד נקודות תצפית של “ההתנגדות” היא חלק מ”ההתנהגות הנפשעת הנאצית” נגד הפלסטינים, וכי הדבר לא ירתיע את הפלסטינים מהמשך מאבקם הלגיטימי להשבת זכויותיהם. הוא ציין שהמשך “המצור” על רצועת עזה הוא “פשע ציוני” מתמשך, והדגיש את זכותם של הפלסטינים לנקוט בכל שיטות המאבק נגד ישראל (אתר חמאס, 15 בספטמבר 2023).
פיצוץ מטען סמוך למוצב מלכה (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 15 בספטמבר 2023).     תקיפת העמדה של כוח הריסון (חשבון הטוויטר של האתר הלבנוני Unews, 15 בספטמבר 2023)
מימין: פיצוץ מטען סמוך למוצב מלכה (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 15 בספטמבר 2023). משמאל: תקיפת העמדה של כוח הריסון (חשבון הטוויטר של האתר הלבנוני Unews, 15 בספטמבר 2023)
  • ב-13 בספטמבר 2023 דווח על הפרות סדר במזרח העיר עזה בהשתתפות מאות פלסטינים. האירועים התקיימו תחת הכותרת “ההתנגדות היא הדרך לניצחון” לציון 18 שנה להינתקות מרצועת עזה, ולציון יום השנה ה-30 להסכמי אוסלו. דובר חדר המבצעים המשותף, שנשא דברים הדגיש שהמהפכה הפלסטינית הבוערת בכל נקודות העימות עם ישראל, ובראשן ביהודה, שומרון ובירושלים, תסתיים רק עם עקירת ישראל מהאדמה הפלסטינית (שהאב, 13 בספטמבר 2023).
  • ב-12 בספטמבר 2023 עשרות פלסטינים החלו בפעילות הטרדה לילית במחנה “מלכה” שבמזרח העיר עזה לאות הזדהות עם האסירים בבתי הכלא הישראליים. דווח כי כוחות צה”ל ירו פצצות גז מדמיע לעבר המפגינים, בניסיון לפזרם וכי עשרות מהם נחנקו משאיפת גז מדמיע ואחרים נפצעו מכדורי גומי (שהאב, 12 בספטמבר 2023; צפא, 12 בספטמבר 2023; ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 12 בספטמבר 2023). כוחות צה”ל עצרו שלושה חשודים בצפון רצועת עזה. החשודים הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 13 בספטמבר 2023).
 פיצוץ מטען והבערת הצמיגים במזרח עזה (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 12 בספטמבר 2023)    פיצוץ מטען והבערת הצמיגים במזרח עזה (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 12 בספטמבר 2023)
פיצוץ מטען והבערת הצמיגים במזרח עזה (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 12 בספטמבר 2023)
התפוצצות מטען במהלך האירועים
  • במהלך האירועים ב-13 בספטמבר 2023 ניסו מפגינים להניח מטען חבלה נגד כוחות צה”ל. המטען התפוצץ סמוך לקבוצה של מפגינים. משרד הבריאות בעזה דיווח על חמישה הרוגים ו-25 פצועים כתוצאה מהפיצוץ (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 13 בספטמבר 2023). העיתונאי אסמאעיל אבו עמר, שנפצע באירוע טען שפיצוץ המטען נגרם מירי שביצעו כוחות צה”ל לעברו (אתר arabi21, 13 בספטמבר 2023). ועדת המעקב של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים ברצועת עזה פרסמה הודעת אבל בה נכתב כי הם נהרגו במהלך פעילות “הצעירים המהפכניים” לתמיכה באחיהם האסירים עקב “פיצוץ מקרי של מטען שעושים בו שימוש בפעילות ההטרדה הלילית” (שמס ניוז, 13 בספטמבר 2023).
תמונות מסרטון המתעד את פיצוץ המטען (חשבון הטוויטר @LiveGaza, 15 בספטמבר 2023)     תמונות מסרטון המתעד את פיצוץ המטען (חשבון הטוויטר @LiveGaza, 15 בספטמבר 2023)
תמונות מסרטון המתעד את פיצוץ המטען (חשבון הטוויטר @LiveGaza, 15 בספטמבר 2023)
  • להלן שמות ההרוגים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 14 בספטמבר 2023):
    • מחמד עמר פהמי קדום “אבו עמר”: בן 29, משכונת אלשג’אעיה בעזה. ארגון ועדות ההתנגדות פרסם הודעת אבל שבה מסר כי הוא היה אחד ממפקדי חוליות צאצאי אלנאצר צלאח אלדין – הצעירים המתקוממים (הכוונה לפעילי ארגון ועדות ההתנגדות שעסקו בפעילויות הטרדה לאורך גדר הביטחון ובשיגור בלוני תבערה ונפץ לעבר עוטף עזה). בהודעה נכתב כי הוא סבל בעבר מפציעות רבות במסגרת פעילויותיו לאורך הגבול המזרחי והצפוני של הרצועה (אתר ארגון ועדות ההתנגדות, 14 בספטמבר 2023). ברשתות החברתיות פורסמה הודעת אבל בשם “הצעירים המתקוממים” בה נמסר כי הוא היה מפקד “הצעירים המתקוממים” באזור עזה (דף הפייסבוק של Raeed Zaeem, 13 בספטמבר 2023). צוין כי הוא ביצע פעולות שהבולטות שבהן הייתה פיצוץ שער מוצב “מלכה”; שיגור בלוני תבערה ונפץ; והסתערות על הגבול עשרות פעמים (ערוץ הטלגרם של התארגנות צאצאי אלנאצר צלאח אלדין, 14 בספטמבר 2023). ברשתות החברתיות פורסם סרטון שתיעד פיצוץ מטען במהלך פעילות ההטרדה הלילית ב-12 בספטמבר 2023, ובו נטען כי מניח המטען היה מחמד עמר קדום (דף הפייסבוק של רג’אא’ אלאע’א, 14 בספטמבר 2023).
כרזת אבל מטעם ועדות ההתנגדות (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של ארגון ועדות ההתנגדות, 14 בספטמבר 2023).      מחמד עמר קדום חמוש (ערוץ הטלגרם של התארגנות "צאצאי המושיע צלאח אלדין", 17 בספטמבר 2023)
מימין: כרזת אבל מטעם ועדות ההתנגדות (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של ארגון ועדות ההתנגדות, 14 בספטמבר 2023). משמאל: מחמד עמר קדום חמוש (ערוץ הטלגרם של התארגנות “צאצאי המושיע צלאח אלדין”, 17 בספטמבר 2023)
    • אלבראא’ ואא’ל מחי אלדין אלזרד: בן 18, משכונת אלשג’אעיה בעזה. בנו של בכיר חמאס, הרופא והדרשן ד”ר ואא’ל אלזרד (אלמצדר ניוז, 13 בספטמבר 2023).
  מימין: בראא' אלזרד (דף הפייסבוק של אביו ואא'ל אלזרד, 13 בספטמבר 2023). במרכז: גופתו עטופה בדגל חמאס ועל ראשו סרט של הזרוע הצבאית (דף הפייסבוק של מחמד פרח, 14 בספטמבר 2023). משמאל: ואא'ל אלזרד נושא את גופת בנו (דף הפייסבוק של הצלם אנס אלשריף, 14 בספטמבר 2023)
מימין: בראא’ אלזרד (דף הפייסבוק של אביו ואא’ל אלזרד, 13 בספטמבר 2023). במרכז: גופתו עטופה בדגל חמאס ועל ראשו סרט של הזרוע הצבאית (דף הפייסבוק של מחמד פרח, 14 בספטמבר 2023). משמאל: ואא’ל אלזרד נושא את גופת בנו (דף הפייסבוק של הצלם אנס אלשריף, 14 בספטמבר 2023)
    • עבד אלנאצר ראמי אחמד נופל: בן 18, ממחנה הפליטים אלנציראת. בנו של עמיד (אל”מ) ראמי נופל, מפקד המשטרה הימית ברצועה. לדברי אביו הוא היה אחד המשתתפים הקבועים בתהלוכות ובפעילויות סמוך לגדר (פלסטין און ליין, 15 בספטמבר 2023). דודו הוא אימן נופל, מפקד חטיבת מחנות מרכז הרצועה בזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של העיתונאי אחמד ואא’ל חמדאן, 13 בספטמבר 2023).
מודעת האבל מטעם משרד הפנים ברצועה (חשבון הטוויטר של משרד הפנים ברצועה, 13 בספטמבר 2023).      ראמי נופל (מימין) ואחיו אימן נופל (עם הקסקט) נושאים את גופתו (חשבון הטוויטר PALDF, 14 בספטמבר 2023)

מימין: מודעת האבל מטעם משרד הפנים ברצועה (חשבון הטוויטר של משרד הפנים ברצועה, 13 בספטמבר 2023). משמאל: ראמי נופל (מימין) ואחיו אימן נופל (עם הקסקט) נושאים את גופתו (חשבון הטוויטר PALDF, 14 בספטמבר 2023)

  • ראא’ד רוחי יחיא רמצ’אן: בן 19, ממחנה הפליטים אלבריג’ (דף הפייסבוק של יחיא אבו מחמד, 14 בספטמבר 2023). גופתו נעטפה בדגל חמאס.
ראא'ד רוחי רמצ'אן (דף הפייסבוק של יחיא אבו מחמד, 14 בספטמבר 2023).      גופתו מכוסה בדגל חמאס (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 14 בספטמבר 2023)
מימין: ראא’ד רוחי רמצ’אן (דף הפייסבוק של יחיא אבו מחמד, 14 בספטמבר 2023). משמאל: גופתו מכוסה בדגל חמאס (ערוץ הטלגרם של העיתונאי האני אלשאער, 14 בספטמבר 2023)
    • עלי ג’מעה עלי עיאד: בן 24, משכונת אלזיתון בעזה. אביו סיפר כי נהג להשתתף בפעילויות סמוך לגדר, והיה אחד מפעילי יחידות ההטרדה הלילית במזרח העיר עזה (פלסטין און ליין, 17 בספטמבר 2023).
עלי עיאד (דף הפייסבוק elzyton2, 13 בספטמבר 2023)
עלי עיאד (דף הפייסבוק elzyton2, 13 בספטמבר 2023)
  • משלחת הנהגת חמאס, בראשות יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה ומחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית, ערכה ביקורי תנחומים אצל משפחות ההרוגים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 14 בספטמבר 2023).
 ביקור תנחומים בבית משפחת מחמד עמר קדום (פלסטין און ליין, 14 בספטמבר 2023)    ביקור תנחומים אצל בכיר חמאס ואא'ל אלזרד (פלסטין און ליין, 14 בספטמבר 2023)
מימין: ביקור תנחומים בבית משפחת מחמד עמר קדום; משמאל: ביקור תנחומים אצל בכיר חמאס ואא’ל אלזרד (פלסטין און ליין, 14 בספטמבר 2023)
פיצוצים במוצבי ארגוני הטרור ברצועה
  • ב-18 בספטמבר 2023, אחר הצהריים, אירע פיצוץ במוצב פג’ר של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין במערב מחוז מרכז הרצועה.[3] דווח על שישה פצועים, שהועברו לבית החולים (אלבואבה, 18 בספטמבר 2023; ערוץ הטלגרם alburaij, 18 בספטמבר 2023; חשבון הטוויטר @Hakeam_ps, 18 בספטמבר 2023). ב-19 בספטמבר 2023 אירע פיצוץ במוצב אלקאדסיה בח’אן יונס. דווח על שני פעילים שנפצעו, אחד מהם באורח אנוש (ופא, 19 בספטמבר 2023; שמס ניוז, 19 בספטמבר 2023).
פעילות דיפלומטית לקראת כינוס העצרת הכללית של האו”ם
  • אבו מאזן הגיע ב-17 בספטמבר 2023 לניו יורק להשתתף בכינוס העצרת הכללית של האו”ם, הוא צפוי לשאת נאום ב-21 בספטמבר 2023. קודם הגעתו לניו יורק, השתתף אבו מאזן בפסגת G-77 בה השתתפה גם סין,[4] שהתקיימה בהוואנה, בירת קובה. בנאום שנשא אבו מאזן במהלך הפסגה הוא גינה את פעולות ישראל, אשר לדבריו, מבססות את “הכיבוש האימפריאליסטי” שלה וכופות משטר אפרטהייד, שלא ניתן לשתוק עליו. לדבריו, פעולות ישראל מונעות מהם את האפשרות להתפתח. הוא קרא לסיום “הכיבוש הישראלי” והדגיש כי הם ימשיכו להיאבק להשגת זכויותיהם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 16 בספטמבר 2023).
אבו מאזן נושא נאום (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 16 בספטמבר 2023)
אבו מאזן נושא נאום (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 16 בספטמבר 2023)
פגישות מחמד אשתיה
  • במהלך השבוע ערך מחמד אשתיה שורה של פגישות במשרדו עם גורמים בינלאומיים:
    • בפגישה עם ג’יימס קלברלי, שר החוץ של בריטניה, ביקש אשתיה מבריטניה להכיר במדינה פלסטינית ולתמוך במהלך הפלסטיני לקבלת חברות מלאה באו”ם. אשתיה גם דרש מבריטניה לגלות אחריות מוסרית והיסטורית כלפי הפלסטינים ולמלא תפקיד חיובי בהשגת זכויות הפלסטינים. כמו כן, ביקש אשתיה מבריטניה סיוע עבור מוסדות הרשות (ופא, 12 בספטמבר 2023).
    • בפגישה עם אלכסנדר סטוזמן, הנציג החדש של האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית, הדגיש אשתיה את שיתוף הפעולה בין הצדדים והביע הערכה לתמיכת האיחוד האירופי ברעיון פתרון שתי המדינות. אשתיה ציין, כי יאפשר לו את כל ההקלות הנדרשות לצורך מילוי תפקידו במטרה להגביר את התיאום בין הצדדים (ופא, 12 בספטמבר 2023).
לקראת כינוס המדינות התורמות לרשות בניו יורק
  • מחמד אשתיה יצא לניו יורק כדי להשתתף בכינוס המדינות התורמות לרשות (AHLC), אשר יתקיים בהשתתפות 46 מדינות, במקביל לכינוס העצרת הכללית של האו”ם. דווח, שאשתיה צפוי להציג בכינוס שלושה נושאים: מצבה הפיננסי של הרשות בצל המלחמה הכספית שמנהלת נגדה ישראל, תכנית הרפורמה של ממשלת הרשות ותוכניות הפיתוח לחמש השנים הבאות (ופא, 17 בספטמבר 2023). טרם יציאתו, נפגש אשתיה במשרדו עם שרת החוץ של נורבגיה, אשר תשמש כיו”ר הכינוס (ופא, 14 בספטמבר 2023).
חסין אלשיח’ מבקר בבית חולים את מזכיר פתח בג’נין
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, דיווח כי ביקר ב-16 בספטמבר 2023 את מזכיר סניף פתח במחוז ג’נין, עטא אבו ארמילה, המאושפז בבית החולים אלאסתשארי בראמאללה (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 16 בספטמבר 2023).
(חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 16 בספטמבר 2023)
חסין אלשיח’ מבקר את עטא אבו ארמילה
(חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 16 בספטמבר 2023)
  • יצוין כי עטא אבו ארמילה, מזכיר סניף פתח במחוז ג’נין, הכריז יותר מפעם אחת על תמיכתו “בהתנגדות המזויינת” בג’נין, ונחשב לאחד ה”מבוקשים” במחנה הפליטים ג’נין. לאחר הגעתו לבית החולים בראמאללה, נפוצו דיווחים, כי הגיע לעסקה ביטחונית, בחסות הרשות הפלסטינית, לסגירת התיק שלו מול ישראל. אבו ארמילה הכחיש את ה”שמועות”. הוא גם הכחיש שמועות לפיהן אבו מאזן פיטר אותו מתפקידו כמזכיר פתח בג’נין, או שאישים ביטחוניים ביקשו ממנו לעזוב את תפקידו, והדגיש כי לאחר סיום הטיפול הוא ישוב למחנה הפליטים ג’נין, וימשיך בעבודתו עד למועד הוועידה הכללית הבאה של פתח (אתר Ultra Palestine, 11 בספטמבר 2023).
מעצר פעילי ג’האד אסלאמי בג’נין
  • במהלך השבוע המשיכו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבצע מעצרים של פעילים בעיקר של הג’האד האסלאמי בפלסטין:
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין מסר כי פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות עצרו בקבאטיה את מצטפא חמזה אבו אלרב, בן 28, בנו של מפקד הזרוע הצבאית חמזה אבו אלרב, שנהרג ב-27 בדצמבר 2002 (צפא, 16 בספטמבר 2023).
    • ב-17 בספטמבר 2023 נעצר אחמד פצ’ל אלשיח’ קאסם ג’דעון, אסיר משוחרר, בן 25, שמכונה “הרקטה”, המבוקש על ידי ישראל, סמוך לכניסה למחנה הפליטים ג’נין. ג’דעון נעצר בספטמבר 2020, ונידון ל-22 חודשי מאסר. לאחר מעצרו ירו פעילים לעבר מטה משרדי מושל המחוז בג’נין בתגובה להמשך מעצר המבוקשים (צפא, 17 בספטמבר 2023). מקור המקורב ל”גדוד ג’נין” מסר כי ג’דעון הצטרף לגדוד ג’נין לפני כשנה וחצי, לאחר שחרורו מהכלא הישראלי, ומאז הפך למבוקש ע”י ישראל והרשות (אלערבי אלג’דיד, 18 בספטמבר 2023).
    • פעילי מנגנון הביטחון המסכל עצרו את אחמד חסין אבו עאבד, האסיר המשוחרר, בן 22, פעיל הג’האד האסלאמי ממחנה הפליטים ג’נין. אבו עאבד ישב ארבע שנים בבתי כלא בישראל. מעצרו הראשון היה כשהיה בן 16. הוא שוחרר ב-2022 לאחר שריצה שלוש שנות מאסר (צפא, 18 בספטמבר 2023).
  • “מקור מקורב לגדוד ג’נין” הביע חשש מפני התגברות המעצרים. לדבריו לטענת מנגנוני הביטחון יש בידיהם רשימה של 30 פעילי גדוד ג’נין, המואשמים בירי לעבר מפקדות מנגנוני הביטחון, וכי הם מתכוונים לעצור אותם. לדבריו, הרשות הפלסטינית חותרת לחסל את תופעת ההתנגדות במחנה ג’נין באופן הדרגתי באמצעות מעצר פעילים המשתייכים לגדוד או תומכים בו (אלערבי אלג’דיד, 18 בספטמבר 2023).
  • על רקע המעצרים ערכו ארגוני “ההתנגדות” בג’נין מסיבת עיתונאים בהשתתפות עשרות פעילים רעולי פנים בה הביעו את התנגדותם למעצרים הפוליטיים והרדיפה של פעילי “ההתנגדות” מצד מנגנוני הביטחון של הרשות, ודרשו להפסיקה מייד. הם ציינו שלאחר מבצע “בית וגן” (יולי 2023) גברו המעצרים (צפא, 18 בספטמבר 2023; שהאב, 18 בספטמבר 2023).
(בואבת אלהדף, 18 בספטמבר 2023)
מסיבת העיתונאים של פעילי הארגונים הצבאיים במחנה הפליטים ג’נין
(בואבת אלהדף, 18 בספטמבר 2023)
שר חינוך חדש ברשות
  • אתרי חדשות פלסטיניים דיווחו כי מרואן עורתאני, שר החינוך ברשות, הגיש את התפטרותו במהלך ישיבת הממשלה. זאת, לאור מחלוקת קשה בינו לבין ראש הממשלה בנוגע לניהול תיק החינוך, ולאחר שהמגזר סבל מעיצומים, שביתות, עיכוב בתשלום שכר המורים ועוד (מען, 28 באוגוסט 2023; סוכנות וטן, 28 באוגוסט 2023). מחמוד אבו מויס, השר להשכלה גבוהה, קיבל לידיו את תיק החינוך (ופא, 3 בספטמבר 2023).
מאבק למען האסירים בזירה הבינלאומית
  • קדורה פארס, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, נפגש עם משלחת מטעם הוועד הבינלאומי של הצלב האדום ועדכן אותה על היחס לאסירים בבתי הכלא הישראליים ועל ההסלמה במדיניות כלפיהם. פארס הזהיר כי ה”פרובוקציות” של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, יובילו לפיצוץ בבתי הכלא ומחוצה להם. פארס גם הציג בפני המשלחת את מה שכינה “ההזנחה הרפואית” כלפי האסירים וקרא להפעיל את כל סמכויות הצלב האדום בפיקוח ומעקב אחר הנעשה בבתי הכלא ולבטא זאת כראוי בדו”ח שהוא מגיש (ופא, 12 בספטמבר 2023).
  • קדורה פארס גם נפגש עם תור ונסלנד (Tor Wennesland), המתאם המיוחד של האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בנושא האסירים והאסירות בבתי הכלא הישראליים. פארס עדכן את ונסלנד בתנאי המחייה והבריאות של האסירים, שלדבריו מחמירים כתוצאה ממדיניות ישראלית שיטתית, שמטרתה לערער את העמידה האיתנה והנחישות של האסירים. פארס גם התייחס לתכנית השר איתמר בן גביר לפגוע בתנאי מאסרם ודרש התערבות של האו”ם בנושא (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 14 בספטמבר 2023).
קדורה פארס בפגישה עם משלחת מהצלב האדום (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 12 בספטמבר 2023).      קדורה פארס בפגישה עם תור ונסלנד (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 14 ספטמבר 2023)
מימין: קדורה פארס בפגישה עם משלחת מהצלב האדום (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 12 בספטמבר 2023). משמאל : קדורה פארס בפגישה עם תור ונסלנד (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 14 ספטמבר 2023)
סקר דעת קהל
  • ב-13 בספטמבר 2023 פרסם מכון הסקרים של ח’ליל שקאקי תוצאות סקר רבעוני שנערך ביהודה, שומרון ורצועת עזה בין 9-6 בספטמבר 2023. הסקר דגם 1,270 פלסטינים מ-127 מקומות שנבחרו באקראי. להלן ממצאים מרכזיים העולים מהסקר :
    • נורמליזציה בין ישראל וסעודיה: 56% (69% מיהודה ושומרון ו-38% מרצועת עזה) סבורים כי השגת הסכם בין סעודיה וישראל לנרמול היחסים מהווה התפתחות מזיקה שתשפיע לרעה על הסיכויים להגיע לשלום פלסטיני-ישראלי. 17% (29% ברצועת עזה ו-8% ביהודה ושומרון) סבורים שנורמליזציה כזו יכולה לשפר את הסיכויים להגיע לשלום; 24% מאמינים שזה לא מזיק ולא מועיל.
    • בחירות לנשיאות: בבחירה בין אבו מאזן לאסמאעיל הניה שיעור ההצבעה יעמוד על 42% בלבד. בין המצביעים, אבו מאזן יקבל 37% מהקולות והניה 58% (לעומת 56 % עבור הנייה ו-33% עבור אבו מאזן בסקר הקודם). ברצועת עזה, ההצבעה לאבו מאזן עומדת על 33% ולהניה על 64%, בעוד שביהודה ושומרון אבו מאזן מקבל 43% והניה 50%. בשאלה סגורה התבקש הציבור לבחור את האדם שהוא מעדיף לראות כיורשו של הנשיא אבו מאזן. האחוז הגדול ביותר (34%) ציין את מרואן אלברע’ות’י.
    • מי ראוי לייצג את ההנהגה הפלסטינית: ירידה בשיעור התמיכה בחמאס (מ-31% ל-27%), מנגד עלייה בשיעור התמיכה בפתח (מ-21% ל-24%), בהשוואה לסקר הקודם.
    • פיטורי המושלים: 53% הביעו תמיכה בהחלטה להוציא לגמלאות את המושלים ביהודה, שומרון ורצועת עזה לעומת 38% שהביעו התנגדות לכך.
    • מצב הביטחון: הערכה חיובית של תנאי הביטחון ברצועת עזה עומדת על 10% והערכה חיובית של התנאים ביהודה ושומרון עומדת על 21%. למרות זאת, תפיסת הביטחון והביטחון האישי ברצועת עזה עומדת על 69% ותפיסת הביטחון ביהודה ושומרון עומדת על 48% בלבד. לפני שלושה חודשים עמדה תפיסת הביטחון ביהודה ושומרון על 46% וברצועת עזה על 71%.
    • ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג’נין : 78% סברו, כי הביקור לא תרם לעלייה באמון הציבור ברשות הפלסטינית לעומת 20% אשר הביעו עמדה הפוכה.
    • פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות ביהודה ושומרון: 60% הביעו דאגה מכך שהחיכוך בין התארגנויות חמושים ומנגנוני הביטחון יובילו לאירועי אלימות אשר יאיימו על היציבות ברשות (67% ביהודה ושומרון. ברצועת עזה 51%).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • בתקופה הנסקרת נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 18 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לברקא (צפונית-מערבית לשכם). דווח על פצוע באורח קל מרסיסים. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 18 בספטמבר 2023).
    • 18 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאלפי מנשה (דרומית-מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 18 בספטמבר 2023).
    • 18 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 18 בספטמבר 2023).
    • 18 בספטמבר 2023: אבנים יודו ופטיש הושלך לעבר אוטובוס סמוך לעזון. לא היו נפגעים. נגרם נזק. כוח צה”ל שהיה בפעילות באזור ירה לעבר מיידה הפטיש והאבנים. הוא נפגע והועבר לטיפול כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 18 בספטמבר 2023).
 האוטובוס שנפגע. (הצלה ללא גבולות יו"ש, 18 בספטמבר 2023)    אחת האבנים שיודו לעברו (הצלה ללא גבולות יו"ש, 18 בספטמבר 2023)
מימין: האוטובוס שנפגע. משמאל: אחת האבנים שיודו לעברו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בספטמבר 2023)
    • 17 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לקריית ארבע (מזרחית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 17 בספטמבר 2023).
    • 17 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעוקף חוסאן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 17 בספטמבר 2023).
    • 16 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לסנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 17 בספטמבר 2023).
    • 16 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למערת המכפלה (חברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 17 בספטמבר 2023).
    • 15 בספטמבר 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר חומה סמוך לבית אל (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 17 בספטמבר 2023).
    • 15 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעופרה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 17 בספטמבר 2023).
    • 14 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאריאל (צפונית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 14 בספטמבר 2023).
שקית עם אבנים שנמצאה סמוך לאריאל (הצלה ללא גבולות יו"ש, 14 בספטמבר 2023)
שקית עם אבנים שנמצאה סמוך לאריאל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בספטמבר 2023)
    • 14 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 14 בספטמבר 2023).
    • 13 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 13 בספטמבר 2023).
    • 13 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לרבבה (צפונית-מערבית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 13 בספטמבר 2023).
    • 13 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לעזון. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 13 בספטמבר 2023).
הנזק שנגרם לאוטובוס סמוך לעזון (הצלה ללא גבולות יו"ש, 13 בספטמבר 2023)
הנזק שנגרם לאוטובוס סמוך לעזון (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 בספטמבר 2023)
    • 13 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כבאית ישראלית סמוך לצומת ג’ת (מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 13 בספטמבר 2023).
    • 12 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למעלה לבונה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היון נפגעים. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 12 בספטמבר 2023).
    • 11 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת יקיר הגדולה (צפונית-מערבית לסלפית). דווח על שני פצועים באורח קל. נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2023).

[1] ב”פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] ראו פרסום מרכז המידע מתאריך 15 באוגוסט 2018: "שימוש לרעה בסממנים עיתונאים כאמצעי להגברת ביטחונם וסיכויי שרידותם של מבצעי פעילות צבאית או טרוריסטית נגד ישראל".
[3] על פי דיווחים מהעבר, המוצב ממוקם בדרום דיר אלבלח.
[4] ‏(Group of 77 G-77) באומות המאוחדות היא קואליציה של מדינות מתפתחות, שיעודה הוא קידום האינטרסים הכלכליים המשותפים לחבריה ויצירת מעמד משותף משופר בניהול משא ומתן באו"ם. 77 מדינות ייסדו את הארגון, אך הוא הורחב מאז, ובשנת 2019 הוא מנה 134 מדינות חברות.