מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (20-14 בדצמבר 2022)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילותם במחנה הפליטים עסכר הישן בשכם (אלקדס, 18 בדצמבר 2022)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילותם במחנה הפליטים עסכר הישן בשכם (אלקדס, 18 בדצמבר 2022)

נאצר אבו חמיד מתקופת האנתיפאדה השנייה כשהוא חמוש ברובה ועומד לצדו של מרואן אלברע'ות'י (חשבון הטוויטר של דובר פתח מניר אלג'אע'וב, 20 בדצמבר 2022)

נאצר אבו חמיד מתקופת האנתיפאדה השנייה כשהוא חמוש ברובה ועומד לצדו של מרואן אלברע'ות'י (חשבון הטוויטר של דובר פתח מניר אלג'אע'וב, 20 בדצמבר 2022)

יחיא אלסנואר יושב בשולחן המכובדים ולצידו ילדיו של מחמד אלצ'יף (צפא, 14 בדצמבר 2022)

יחיא אלסנואר יושב בשולחן המכובדים ולצידו ילדיו של מחמד אלצ'יף (צפא, 14 בדצמבר 2022)

המצעד הצבאי באוניברסיטת בירזית (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת בירזית, 15 בדצמבר 2022)

המצעד הצבאי באוניברסיטת בירזית (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת בירזית, 15 בדצמבר 2022)

המצעד בבית אמר (שהאב, 16 בדצמבר 2022)

המצעד בבית אמר (שהאב, 16 בדצמבר 2022)

חברי הנהגות חמאס והג'האד האסלאמי בפגישה בעזה (אתר חמאס, 17 בדצמבר 2022)

חברי הנהגות חמאס והג'האד האסלאמי בפגישה בעזה (אתר חמאס, 17 בדצמבר 2022)

חמושים רעולי פנים מ

חמושים רעולי פנים מ"גדודי חללי אלאקצא" בהלווית השניים במחנה הפליטים קלנדיא (ופא, 18 בדצמבר 2022)

ההלוויה הצבאית שנערכה לשניים (דף הפייסבוק של כוחות הבטח

ההלוויה הצבאית שנערכה לשניים (דף הפייסבוק של כוחות הבטח"ל, 17 בדצמבר 2022).

  • השבוע בוצעו שני פיגועי ירי: פיגוע סמוך ליישוב המפונה שאנור, ופיגוע סמוך לחוות גלעד. שניהם ללא נפגעים. בכבישי יהודה ושומרון נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות הסיכול ברחבי יהודה ושומרון. עשרות מבוקשים נעצרו והוחרמו אמצעי לחימה. לקראת חג החנוכה, פועלים הארגונים הפלסטיניים “לחמם” את המצב בהר הבית ומזהירים מפני כניסת ישראלים למקום. חמאס ופתח קראו לציבור הפלסטיני ולערביי ישראל להגיע להר הבית ולהתעמת עם כוחות ביטחון ישראלים.
  • מותו של האסיר הביטחוני, פעיל פתח, נאצר אבו חמיד ממחלה סופנית, הביא לגינויים רבים בזירה הפלסטינית. ישראל הואשמה ב”רשלנות רפואית” ונשמעו קריאות להתערבות גורמים בינלאומיים בסוגיית האסירים. בראמאללה הוכרז על שביתה כללית, פתח קראה לקיום תהלוכות מחאה והגעה למוקדי החיכוך עם ישראל.
  • ברצועת עזה נשמר השקט היחסי. חמאס קיימה ב-14 בדצמבר 2022 עצרת המונית לציון יום השנה ה-35 להקמתה. יחיא אלסנואר הדגיש בנאום שנשא, כי הדרך היחידה להשגת מטרותיהם היא הסלמת “ההתנגדות” על כל צורותיה, הוא גם שיגר מסרי איום כלפי ישראל וקרא לה להזדרז ולהשלים את עסקת חילופי השבויים והאסירים בהקדם ולא, חמאס תנקוט בדרך אחרת כדי לשחרר את האסירים. גם בשטחי הרשות, למרות צעדי מנע שנקטו מנגנוני הביטחן של הרשות, התקיימו מספר עצרות ומפגנים צבאיים בעיקר בתחומי האוניברסיטאות.
  • סקר דעת קהל פלסטיני שערך מכון PSR בראמאללה בראשות ח’ליל שקאקי מצביע על עליה בתמיכת הציבור במאבק מזוין נגד ישראל. עפ”י הסקר 55% מהנשאלים תומך בחזרה לעימותים ולאנתיפאדה מזוינת נגד ישראל, 72% מהציבור הפלסטיני תומך בהקמת התארגנויות חמושים כמו “גוב האריות” אשר אינן סרות למרות הרשות הפלסטינית, 61% מהציבור מעריך כי הממשלה המסתמנת בישראל תהיה קיצונית ותוקפנית יותר כלפי הפלסטינים.
  • הרשות הפלסטינית ממשיכה לקדם דה-לגיטימציה נגד הממשלה המסתמנת בישראל, מציגה אותה כאיום אסטרטגי, וממשיכה במאמציה להעמיד לדין את ישראל בפני ערכאות משפטיות בינלאומיות. במקביל, נרשמה שביעות רצון בקרב הפלסטינים משתי החלטות שהתקבלו בשבוע האחרון באו”ם בנושא הזכות להגדרה עצמית ואי פגיעה באוצרות טבע פלסטיניים.
ירי לעבר אוטובוס סמוך לשאנור
  • ב-18 בדצמבר 2022, בשעות הערב, בוצע ירי לעבר אוטובוס ישראלי שחזר מטקס הדלקת נר חנוכה בשאנור (אחד הישובים שפונו בהתנתקות בצפון השומרון), אשר נערך בתיאום ואישור של צה”ל. לא היו נפגעים, נגרם נזק לאוטובוס. מבדיקת גורמי הביטחון עלה כי נורו שבעה קליעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בדצמבר 2022).
הנזק שנגרם לאוטובוס כתוצאה מהירי (גרעין שאנור, 18 בדצמבר 2022)
הנזק שנגרם לאוטובוס כתוצאה מהירי (גרעין שאנור, 18 בדצמבר 2022)
ירי סמוך לחוות גלעד
  • ב-16 בדצמבר 2022 בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוות גלעד (דרומית-מערבית לשכם). לא היו נפגעים, נגרם נזק לכלי הרכב. כוחות צה”ל סרקו את האזור לאיתור חשודים (תקשורת ישראלית, דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2022). נהג כלי הרכב הישראלי סיפר כי כלי רכב שעשה סיבוב פרסה הגיח מולו וכמעט התנגש בו. נהג הרכב ביצע ירי לעברו ונמלט מהמקום (YNET, 16 בדצמבר 2022). התארגנות “גוב האריות” פרסמה הודעה בה קיבלה אחריות לביצוע ירי לעבר “מכונית מתנחלים”. בהודעה נמסר כי פעילי ההתארגנות “נסוגו בשלום לבסיסיהם” (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות”, 17 בדצמבר 2022).
כלי הרכב שנפגע וסימני הקליע שחדר את משענת הראש של הנהג (הצלה ללא גבולות יו"ש, 16 בדצמבר 2022)     כלי הרכב שנפגע וסימני הקליע שחדר את משענת הראש של הנהג (הצלה ללא גבולות יו"ש, 16 בדצמבר 2022)
כלי הרכב שנפגע וסימני הקליע שחדר את משענת הראש של הנהג (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 בדצמבר 2022)
  • בפעילות כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים עסכר הישן בשכם ב-18 בדצמבר 2022, נעצר נאצר אלנקיב, בן 47, פעיל תנט’ים (פתח) שהיה כלוא בעבר בישראל. אלנקיב חשוד בביצוע פיגוע הירי סמוך לחוות גלעד. כמו כן היה מעורב בסחר באמצעי לחימה. יחד עימו נעצר בנו, אשר חשוד גם הוא במעורבות בפיגוע הירי (תקשורת ישראלית, 18 בדצמבר 2022).
  • הפלסטינים, דיווחו כי כוחות ביטחון ישראלים כיתרו בית במחנה הפליטים עסכר הישן בשכם ודרשו מאחד המבוקשים להסגיר עצמו. במקום התפתחו עימותים. מירי כוחות הביטחון נפצע פלסטיני ברגלו ושבעה נוספים נפגעו משאיפת עשן. לאחר זמן מה הסגירו עצמם נאצר אלנקיב ובנו אחמד לידי כוחות הביטחון. ביציאת הכוחות מהמקום ביצעו פלסטינים חמושים ירי מאסיבי לעברם (אלקדס, מען, 18 בדצמבר 2022).
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילותם במחנה הפליטים עסכר הישן בשכם (אלקדס, 18 בדצמבר 2022)
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילותם במחנה הפליטים עסכר הישן בשכם (אלקדס, 18 בדצמבר 2022)
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע אינטנסיבית ביהודה ושומרון. במהלך הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. ב-16 בדצמבר 2022, בשעות הלילה, עצרו כוחות הביטחון שני מבוקשים בעור אלתחתא (מערבית לראמאללה) בפעילות גם הוחרמו כספי טרור ואמצעי לחימה ביניהם רובה מסוג 16-M. בפעילות בכפרים חרבת כרמל ובית עוא (דרומית לחברון) נעצר מבוקש חשוד בפעילות טרור והוחרמו כלי נשק מאולתר מסוג קרלו ו- 13 כלי רכב גנובים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2022).
פעיל ג’האד אסלאמי בפלסטין נפגע מפיצוץ מטען מייצור מקומי
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על מותו של תאמר נשרתי, בן 23, פעיל ג’האד אסלאמי בפלסטין, אשר נפצע באורח אנוש, לפני מספר ימים, מהתפוצצות מטען מתוצרת מקומית בעת שכוחות ביטחון ישראליים פעלו במחנה הפליטים ג’נין. דווח, כי נשרתי נמנה עם יחידת המטענים של גדוד ג’נין וכי נהג להשתתף בקביעות בעימותים עם כוחות ישראליים (אלקדס, 19 בדצמבר 2022).
תאמר נשרתי (אלקדס, 19 בדצמבר 2022)
תאמר נשרתי (אלקדס, 19 בדצמבר 2022)
חמאס ופתח פועלות “לחמם” את המצב בהר הבית לקראת חג החנוכה
  • על רקע חג חנוכה והחשש מפני כוונות ישראלים להדליק חנוכייה בהר הבית, קראו הארגונים הפלסטינים לתושבי יהודה, שומרון, מזרח ירושלים וערביי ישראל להגיע למסגד אלאקצא כדי להגן עליו במהלך ימי החג. בהודעה שפרסמה חמאס נקראו הפלסטינים כמו גם ערביי ישראל להגיע למסגד אלאקצא כמו גם להתכנס בכל נקודות החיכוך עם ישראל ולהבעירן במטרה להכשיל את התוכניות לפגוע בסטטוס קוו במסגד במהלך חג החנוכה. בהודעה צוין כי הם רואים ב”פלישות המסיביות המתוכננות בחסות ממשלת הכיבוש הימנית הקיצונית למסגד אלאקצא” במהלך שמונת ימי החג, הסלמה מסוכנת ופגיעה ברגשות העם הפלסטיני ואיום לפוצץ את המצב. בהודעה גם הופנתה קריאה למדינות ערביות ואסלאמיות לנקוט פעולות פוליטיות ודיפלומטיות כדי להגן על מסגד אלקצא (חשבון הטלגרם של חמאס, 17 בדצמבר 2022).
  • מנד’ר אלחאיכ, דובר פתח, קרא לכל מי שיכול, להגיע למסגד אלאקצא ולהתעמת עם “עדרי המתנחלים” שמתכננים להיכנס ולהדליק חנוכייה במקום לרגל חג החנוכה (חשבון הטלגרם של סוא, 17 בדצמבר 2022). חסין אלשיח’ ורוחי פתוח הזהירו מפני קריאות גורמים יהודים וקראו להפעלת התנגדות עממית נגד תכניות אלה (ופא, 17 בדצמבר 2022).
גירוש פעיל טרור ממזרח ירושלים
  • משרד הפנים בישראל גירש לצרפת את צלאח אלחמורי, תושב כפר עקב, לאחר שלפני כשבועיים נשלל מעמד התושבות שלו. בהודעת משרד הפנים נמסר כי צלאח אלחמורי הוא אזרח צרפתי, שפעל שנים רבות בשורות החזית העממית לשחרור פלסטין. על רקע פעילותו בארגון, הוא נעצר מספר פעמים. בין מעצריו ומאסריו ניתן למנות את מעצרו בשנת 2005 בגין חברותו בחוליית טרור של החזית העממית, אשר תכננה להתנקש בחייו של הרב עובדיה יוסף. בגין פעילותו זו הוא נדון למאסר של שבע שנים, אך שוחרר טרם ריצוי מלא של עונשו, במסגרת “עסקת שליט”. לאחר שחרורו שב לפעול במסגרת החזית העממית, התברג בצמרת הארגון, והמשיך לפעול נגד מדינת ישראל (אתר רשות האוכלוסין וההגירה בישראל, 18 בדצמבר 2022).
  • אלחמורי, עורך דין במקצועו, ייצג פלסטינים בבית המשפט הצבאי מטעם ארגון אלצ’מיר להגנה על זכויות האסיר, שהינו אחד הארגונים ששר הביטחון, בני גנץ, הוציא מחוץ לחוק לאחר שהוגדר באוגוסט 2022 כארגון טרור (YNET, 18 בדצמבר 2022).
  • על גירושו של צלאח אלחמורי נמתחה ביקורת חריפה מצד הפלסטינים כמו גם מצד צרפת (AFP, 18 בדצמבר 2022). בהודעה שפרסם המשרד לענייני ירושלים ברשות צוין שגירושו של בן ירושלים, פעיל זכויות האדם צלאח אלחמורי, הוא “פשע מלחמה”, וכי הם דורשים את החזרתו לירושלים, יחד עם אשתו וילדיו. לדברי ההודעה גירושו של אלחמורי לאחר שלילת זהותו הירושלמית עשויים להוות תקדים להחלטות דומות וכי הגירוש משמש תזכורת לקהילה הבינלאומית בצורך הפלסטינים בהגנה בינלאומית מפני ישראל (“הכיבוש”) (ופא, 18 בדצמבר 2022).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין ציינה, כי גירושו נעשה במסגרת מדיניות ישראל לטיהור אתני וריקון ירושלים מתושביה המקוריים (אתר החזית העממית, 18 בדצמבר 2022).חאזם קאסם, דובר חמאס, גינה את גירושו וציין כי הוא רואה בצעד זה המשך מדיניות הטיהור האתני והעקירה בכפייה שמטרתה לגרש את הפלסטינים מאדמתם. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולמוסדות זכויות האדם לנקוט צעדים אפקטיביים וללחוץ על ישראל לחזור בה מהצעד (אתר חמאס, 18 בדצמבר 2022). גם זאהר ג’בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כינה את הגירוש “פשע נגד האנושות” (אתר חמאס, 18 בדצמבר 2022).
 עו"ד צלאח אלאלחמורי עובד במוסד אלצ'מיר (אלקדס, 18 בדצמבר 2022).     קבלת פנים חגיגית לצלאח אלחמורי עם הגיעו לצרפת (RAI PRESS, 19 בדצמבר 2022)
מימין : עו”ד צלאח אלאלחמורי עובד במוסד אלצ’מיר (אלקדס, 18 בדצמבר 2022). משמאל: קבלת פנים חגיגית לצלאח אלחמורי עם הגיעו לצרפת (RAI PRESS, 19 בדצמבר 2022)
מות אסיר ביטחוני
  • שירות בתי הסוהר בישראל הודיע ב-20 בדצמבר 2022 על מותו של נאצר אבו חמיד, אסיר שחלה במחלה סופנית, ואושפז וטופל בבית החולים (תקשורת ישראלית, 20 בדצמבר 2022). נאצר אבו חמיד היה ממייסדי גדודי חללי אלאקצא (המזוהה עם פתח) ביהודה ושומרון, בתקופת האנתיפאדה השנייה שימש כיד ימינו של מרואן אלברע’ות’י ולקח חלק בתכנון וביצוע פיגועי טרור. הוא נעצר בשנת 2002 ונידון לשבעה מאסרי עולם וחמישים שנה בגין רציחתם של שבעה ישראלים. מצבו הרפואי של אבו חמיד החל להידרדר באוגוסט 2021. התברר כי הוא סובל מסרטן ריאות. הוא עבר ניתוח וטיפול כימותרפי, אך מצבו המשיך להידרדר. בספטמבר 2022 השיקו הפלסטינים קמפיין הקורא לשחרורו. ארבעת אחיו נידונו למאסרי עולם וכלואים בישראל בגין מעורבות בפעילות טרור. אימו, אם נאצר חמיד, מהווה “מודל לחיקוי והערצה” מצד בכירי הרשות (YNET, 20 בדצמבר 2022).
נאצר אבו חמיד מתקופת האנתיפאדה השנייה כשהוא חמוש ברובה ועומד לצדו של מרואן אלברע'ות'י 
(חשבון הטוויטר של דובר פתח מניר אלג'אע'וב, 20 בדצמבר 2022)
נאצר אבו חמיד מתקופת האנתיפאדה השנייה כשהוא חמוש ברובה ועומד לצדו של מרואן אלברע’ות’י
(חשבון הטוויטר של דובר פתח מניר אלג’אע’וב, 20 בדצמבר 2022)
  • בעקבות מותו נרשמו גינויים רבים תוך האשמת ישראל ברשלנות רפואית. במחוז ראמאללה ובמקומות נוספים הוכרז על שביתה כללית. תנועת פתח קראה לקיום תהלוכות מחאה והגעה למוקדי חיכוך עם ישראל. ברשות לענייני אסירים פועלים לשחרור גופתו ודיווחו כי חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, עוקב באופן אישי אחר הנושא (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 20 בדצמבר 2022).
  • להלן תגובות בולטות :
    • אבו מאזן פרסם הודעת אבל על מותו “כתוצאה ממדיניות הרשלנות הרפואית המכוונת” של ישראל והטיל עליה את האחריות למותו. הוא שלח את תנחומיו למשפחתו המהווה, לדבריו, מודל להקרבה ועמידה איתנה (ופא, 20 בדצמבר 2022).
    • הרשות לענייני אסירים ומשוחררים הודיעה על מותו של נאצר אבו חמיד “כתוצאה ממדיניות ההרג הרפואי המכוון שנוקט שירות בתי הסוהר נגד אסירים חולים”. הרשות גם מסרה כי בתגובה, הכריזו האסירים בכל בתי הכלא בישראל על שלושה ימי אבל ושביתת רעב (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 20 בדצמבר 2022).
    • תנועת פתח במחוז ראמאללה ואלבירה פרסמה הודעת אבל והטילה על ישראל את האחריות המלאה למותו, שאותו כינתה “התנקשות בכוונה תחילה” (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 20 בדצמבר 2022).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי מותו הוא “פשע גדול נגד האסירים והפלסטינים” וכי מדיניות הרשלנות הרפואית חושפת את היקף “הטרור והנאציזם” של שירות בתי הסוהר נגד האסירים. הוא ציין כי יש להתמודד עם פשע זה באמצעות הסלמה של המאבק הלאומי (אתר חמאס, 20 בדצמבר 2022).
שיגור רקטות ופצצות מרגמה
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

חשיפת בורות שיגור של חמאס סמוך לבתי ספר ברצועת עזה
  • דובר צה”ל בערבית חשף בחשבון הטוויטר שלו, לקראת ציון יום ייסודה של חמאס, תיעוד של בורות שיגור רקטות שהותקנו בסמוך למוסדות חינוך ברצועת עזה. הוא הדגיש כי חמאס מנצלת את התחום האזרחי לטובת פעילות הטרור שלה ומנה שלושה בתי ספר ברצועה אשר בסמוך להם הוצבו בורות שיגור וציין שחמאס עמדה בקשר עם אנשי החינוך של בתי הספר: בית הספר מעאד’ בן ג’בל בשכונת שג’אעיה במזרח העיר עזה, ובתי הספר ח’ליל אלנבואני ואלפרקאן בשכונת זיתון בעזה (דובר צה”ל בערבית, 14 בדצמבר 2022).
בורות לשיגור רקטות סמוך לבתי הספר אלפרקאן וח'ליל אלנבואני בשכונת זיתון בעזה  
(דובר צה"ל, 14 בדצמבר 2022)
     בורות לשיגור רקטות סמוך לבתי הספר אלפרקאן וח'ליל אלנבואני בשכונת זיתון בעזה  
(דובר צה"ל, 14 בדצמבר 2022)
בורות לשיגור רקטות סמוך לבתי הספר אלפרקאן וח’ליל אלנבואני בשכונת זיתון בעזה
(דובר צה”ל, 14 בדצמבר 2022)
  • בתגובה שפרסם משרד החינוך ברצועה צוין כי זהו ניסיון עלוב של ישראל להתחמק מאחריות לפשעים שביצעה נגד מתקני חינוך והקדמה לביצוע פשעים נוספים. המשרד קרא לאו”ם להתערב ולשים קץ “לתוקפנות נגד מתקני חינוך”. עוד נטען כי ההיסטוריה של ישראל מלאה בתקיפות של בתי ספר וביצוע מעשי טבח וכי היא אינה מקיימת ולא מהמוסכמות הבינלאומיות המעניקות הגנה למתקני חינוך (דף הפייסבוק של משרד החינוך בעזה, 16 בדצמבר 2022).
עצרת חמאס לציון יום השנה ה-35 להקמתה
  • חמאס ציינה את יום השנה ה-35 להקמתה בעצרת מרכזית שנערכה בכיכר אלכתיבה בעיר עזה, בהשתתפות אלפי פלסטינים ונציגי הארגונים הפלסטיניים. הנואם המרכזי בעצרת היה יחיא אלסנואר, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה. בנאומו הדגיש אלסנואר כי ההתנגדות ו”ציר ירושלים” הם בבחינת מערכה פתוחה עם ישראל אשר מתעקשת להפוך את המערכה למלחמת דת . הוא קרא לכל כוחות ההתנגדות והאומה להיות מוכנים להתקדם כדי “לעקור את ישראל”. באשר לעסקת חילופי אסירים ושבויים חשף כי חמאס ניהלה כמה סבבי משא ומתן חשאיים עקיפים עם ישראל, והדגיש כי הם נותנים לישראל זמן מוגבל להשלמת העסקה וכי אם הסחבת מצד ישראל תמשך, חמאס תסגור את תיק החיילים הישראליים שבידיה לנצח, ותנקוט בדרך אחרת כדי לשחרר את האסירים אלסנואר גם הדגיש כי “התנגדות” היא הדרך היחידה להשיג את מטרותיהם – חירות ושיבה.
  • אלסנואר הוסיף, כי ההערכה של חמאס, של מודיעין גדודי אלקסאם ומנגנוני הביטחון היא כי צפויים אתגרים לאומיים גדולים במהלך שנת 2023. להערכתם שלטון הימין (“הימין הפשיסטי”) בישראל ישבור את כל הכללים ויחצה את כל “הקווים האדומים”. לדבר זה תהיינה השלכות על הפלסטינים בכל מקומות המצאם. לדבריו, הדבר מחייב לתת את ההזדמנות להצית את ההתנגדות ביהודה ושומרון, כי זהו לב ליבו של הפרויקט הלאומי ושל ההתנגדות; ומחייב אותם להגביר את צבירת הכוח שלהם ולגייס את המשאבים של הפלסטינים לקראת העימותים הבאים.
  • לדבריו, התופעות הנראות במחנה הפליטים ג’נין, גדוד בלאטה וגוב האריות, פעולות ההתנגדות וההסלמה של “ההתנגדות” על כל צורותיה הן הדרך היחידה להשיג את מטרות הפלסטינים. בפנותו לערביי ישראל ביקש מהם לאחד את השורות להתכונן ולהתנגד ל”פשיזם הציוני” (אתר חמאס, 14 בדצמבר 2022).
 תצלום אוויר של עצרת חמאס (חשבון הטוויטר של ראא'ד אבו ג'ראד, 14 בדצמבר 2022).     יחיא אלסנואר יושב בשולחן המכובדים ולצידו ילדיו של מחמד אלצ'יף (צפא, 14 בדצמבר 2022)
מימין: תצלום אוויר של עצרת חמאס (חשבון הטוויטר של ראא’ד אבו ג’ראד, 14 בדצמבר 2022). משמאל : יחיא אלסנואר יושב בשולחן המכובדים ולצידו ילדיו של מחמד אלצ’יף (צפא, 14 בדצמבר 2022)
כלי טיס בלתי מאוישם חגים בשמי כיכר אלכתיבה בזמן העצרת (פלסטין און ליין, 14 בדצמבר 2022)
כלי טיס בלתי מאוישם חגים בשמי כיכר אלכתיבה בזמן העצרת
(פלסטין און ליין, 14 בדצמבר 2022)
  • בעצרת הוקרן נאום מוקלט של אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, שאמר כי עזה ממשיכה לקיים את התחייבותה, ידה על ההדק, והיא מחכה להסתערות הגדולה לעבר ישראל. כמו כן הושמע נאום של מחמד אלצ’יף, מפקד הזרוע הצבאית, בו הוא איים על ישראל כי סופה לא יאחרו לבוא, וקרא לאיחוד כללי לשחרור פלסטין צפא, 14 בדצמבר 2022).
פעילויות של חמאס ביהודה ושומרון לציון יום השנה להקמתה
  • במקביל לעצרת בעזה התקיימו מספר אירועים ביהודה ושומרון למרות ההגבלות מצד מנגנוני הביטחון של הרשות. רוב האירועים התקיימו בשטחי האוניברסיטאות.
עצרת חמאס באוניברסיטת חברון (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי בגדה, 15 בדצמבר 2022).     המצעד הצבאי באוניברסיטת בירזית (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת בירזית, 15 בדצמבר 2022)
מימין: עצרת חמאס באוניברסיטת חברון (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי בגדה, 15 בדצמבר 2022). משמאל: המצעד הצבאי באוניברסיטת בירזית (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת בירזית, 15 בדצמבר 2022)
  • חריג היה מצעד צבאי שהתקיים בבית אמר, צפונית לחברון, בו השתתפו עשרות רעולי פנים שלבשו מדי צבא ואת סמלי גדודי עז אלדין אלקסאם (שהאב, 16 בדצמבר 2022).
 המצעד בבית אמר (שהאב, 16 בדצמבר 2022)  המצעד בבית אמר (שהאב, 16 בדצמבר 2022)
המצעד בבית אמר (שהאב, 16 בדצמבר 2022)
חמאס והג’האד האסלאמי פועלים לשיתוף פעולה בנושא “ההתנגדות”
  • משלחת בראשות זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, נועדה בבירות עם משלחת בראשות צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של תנועת חמאס. בפגישה הדגישו המשתתפים את הצורך בשיתוף פעולה לחיזוק “ההתנגדות” והפעלתה נגד ישראל במיוחד ביהודה ושומרון (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 18 בדצמבר 2022).
  • יום קודם לכן נפגשו בעזה הנהגות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין בהזמנת הג’האד האסלאמי, לרגל יום השנה להקמת חמאס. בסיום הפגישה הודגש כי השלב הבא מצריך איחוד השורות וחיזוק הקשרים במטרה להתמודד עם האתגרים ועם תכניות ישראל נגדם. המשתתפים גם הדגישו את חשיבות המאמצים והמהלכים לחזק את “חזית ההתנגדות” ולפתח אותה, והוסיפו כי הדבר עומד בראש סדר העדיפויות (אתר הג’האד האסלאמי, 17 בדצמבר 2022).
חברי הנהגות חמאס והג'האד האסלאמי בפגישה בעזה (אתר חמאס, 17 בדצמבר 2022)
חברי הנהגות חמאס והג’האד האסלאמי בפגישה בעזה (אתר חמאס, 17 בדצמבר 2022)
מצוקת הדיור ברצועה
  • בראיון שהעניק נאג’י סרחאן, תת שר העבודות הציבוריות והשיכון ברצועת עזה, ציין כי רצועת עזה סובלת ממחסור של כ-120 אלף יחידות דיור, שעלות בנייתם נאמדת בחצי מיליארד דולר. לדבריו, כדי לעמוד בקצב גידול האוכלוסייה זקוקה הרצועה, מדי שנה, לכ-14,000 יחידות דיור חדשות וכי כרגע הבנה רק כשליש מיחידות הדיור הנדרשות. הוא גם ציין שסבבי הלחימה ברצועה מאז 2007 גרמו להרס מוחלט של כ-18,000 יחידות דיור ולהרס חלקי של 250,000 יחידות. אשר לבנייתם מחדש של מגדלי המגורים שנהרסו בתקיפות ישראל, ציין כי טרם הושג מימון בינלאומי לשיקומם (סוכנות אנטוליה, 7 בדצמבר 2022).
תגובות להחלטות העצרת הכללית של האו”ם
  • העצרת הכללית של האו”ם אישרה השבוע שתי החלטות לטובת העניין הפלסטיני:
    • ב-14 בדצמבר 2022 אושרה ברוב של 159 לעומת שמונה מתנגדות ועשר נמנעות, החלטה שאישרה הוועדה הכלכלית והפיננסית של האו”ם ב-10 בנובמבר 2022, הדורשת מישראל להפסיק לנצל, לגרום לנזק ולגרום לאובדן או דלדול וסיכון של משאבי הטבע בשטחים הפלסטיניים הכבושים, ובכלל זאת מזרח ירושלים, והגולן הסורי הכבוש (אתר האו”ם, 14 בדצמבר 2022).
    • ב-15 בדצמבר 2022 אישרה העצרת הכללית ברוב של 167 לעומת שש מתנגדות ותשע נמנעות, החלטה שאישרה הוועדה השלישית (הוועדה לזכויות אדם, עניינים הומניטריים, חברתיים ותרבותיים) ב-17 בנובמבר 2022 בנושא “זכות העם הפלסטיני להגדרה עצמית”. ההחלטה מדגישה את דחיפות סיום “הכיבוש הישראלי” בשטחים הפלסטיניים, ואת הצורך בהסדר שלום צודק ובר-קימא בין הצדדים. היא גם הדגישה את הצורך לכבד את השלמות הטריטוריאלית של השטחים הפלסטיניים הכבושים, ובכללם מזרח ירושלים. העצרת הכללית גם קראה לכל המדינות ולאו”ם להמשיך לתמוך ולסייע לפלסטינים במימוש זכותם להגדרה עצמית (אתר האו”ם, 15 בדצמבר 2022; ופא, 16 בדצמבר 2022). יש לציין, כי ההחלטה לא מהווה צעד חריג והחלטה מסוג זה עוברת בכל שנה ברוב גדול.
  • הפלסטינים הביעו שביעות רצון מההחלטות ורואים בכך הישג ואישור לזכויות הפלסטינים,. ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, בירך על שתי ההחלטות. לגבי ההחלטה בנושא משאבי הטבע. הוא הדגיש כי תוצאת ההצבעה מאשרת את זכותם של הפלסטינים ואת ריבונותם על משאבי הטבע, לרבות גז, וכי אין אדון על האדמה מלבדם. הוא הדגיש כי ההחלטה קוראת לישראל, ככוח הכובש, להפסיק את ניצול משאבי הטבע, כולל מזרח ירושלים; לעצור את כל הפעולות המזיקות לסביבה מצד המתנחלים; הפסקת הרס תשתיות חיוניות והפקעת בארות ואדמות חקלאיות (אתר משרד החוץ ברשות, 15 בדצמבר 2022).
  • לגבי ההחלטה בנושא הזכות להגדרה עצמית הדגיש, כי ההצבעה הגורפת בעד החלטה זו מהווה תגובה לניסיונות לחתור תחת זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית, ומאבק פומבי נגד “ההפרות והפשעים” של ישראל. אלמאלכי קרא לחברות האו”ם לשאת באחריות להגן על זכויותיהם של הפלסטינים, לנקוט בצעדים מעשיים נגד ישראל, ולפעול יחד עם הפלסטינים לקבל חוות דעת משפטית מבית הדין הבינלאומי לצדק לגבי אופי נוכחותו של הכיבוש והשפעתו על זכות ההגדרה העצמית של הפלסטינים (ופא, 16 בדצמבר 2022).
  • חסין אלשיח’ ציין כי ההחלטה לזכות ההגדרה העצמית מתווספת למאות ההחלטות המאשרות את הזכות הפלסטינית ואת אי-חוקיות הכיבוש וצעדיו התוקפניים והגזעניים (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 15 בדצמבר 2022).
  • גם בחמאס בירכו על ההחלטות. עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, קרא לאו”ם ולכל המדינות לתרגם את ההחלטה בנושא משאבי הטבע למעשים באמצעות הפעלת לחץ על ישראל (אתר חמאס, 15 בדצמבר 2022). עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בירך על ההחלטה בנושא הזכות להגדרה עצמית בציינו כי הם רואים בהחלטה ניצחון והוכחה לצדקת עניינם (אתר חמאס, 16 בדצמבר 2022).
סקר דעת קהל פלסטיני מצביע על עליה בתמיכת הציבור במאבק מזוין
  • המרכז הפלסטיני למחקרי מדיניות וסקרים ( (PCPSR בראשות ח’ליל אלשקאקי, פרסם את תוצאות סקר דעת הקהל הרבעוני שנערך בין 10-7 בדצמבר 2022. הסקר כלל 1,200 נשאלים מיהודה, שומרון ורצועת עזה. הממצא הבולט בסקר העלה כי 55% מכלל הנשאלים תומך בחזרה לעימותים ולאנתיפאדה מזוינת נגד ישראל (זאת לעומת 45% בסקר הקודם שנערך לפני כשלושה חודשים). כמו כן, עלה מהסקר כי 72% מהציבור תומך בהקמת התארגנויות חמושות כמו “גוב האריות”, אשר אינן סרות למרות הרשות הפלסטינית. 79% מהציבור מתנגדים לכך שפעילי קבוצות אלה יסגירו עצמם לידי הרשות הפלסטינית, 59% צופים כי קבוצות חמושות תקומנה גם באזורים אחרים ביהודה ושומרון. אלשקאקי תולה את העלייה בתמיכה במאבק המזוין בעימותים, בחודשים האחרונים, עם כוחות ביטחון ישראלים בצפון השומרון והמספר הגבוה של ההרוגים הפלסטינים בעימותים אלה כמו גם לגיבוש הקואלציה הימנית שתקים בקרוב את הממשלה בישראל.
  • אלשקאקי גם מציין כי התמיכה לה זכו הפלסטינים במהלך ימי משחקי המונדיאל בקטר החזירו לרבים מהם (כשני שליש) את האמון בצדקת עניינם של הפלסטינים וזכותם להתנגד לכיבוש בכל האמצעים הלגיטימיים. הממצאים מצביעים, לדברי אלשקאקי, כי קיים קשר הדוק בין חזרת האמון לבין עמדות הנשאלים לגבי פיתרון שתי המדינות לבין החזרה לאנתיפאדה חמושה.
  • להלן ממצאים נוספים שעלו מהסקר (אתר PCPSR, 13 בדצמבר 2022):
    • אותר שינוי מוגבל במאזן הכוחות לטובת חמאס לאחר שהפופולריות של אבו מאזן ירדה בכמה נקודות. בתשובה לשאלה במידה ויתקיימו בחירות מי יבחרו לתפקיד יו”ר הרשות הפלסטינית זכה אבו מאזן ל-36% מהקולות לעומת אסמאעיל הניה שזכה ל-54% מהקולות.
    • 61% מהציבור מעריך כי הממשלה המסתמנת בישראל תהיה קיצונית ותוקפנית יותר כלפי הפלסטינים. 58% מהנשאלים הביעו חשש משינוי סטטוס המקומות הקדושים וגירוש משפחות ממזרח ירושלים.
    • 69% מהציבור הפלסטיני סבור כי פתרון שתי המדינות אינו ישים בפועל לנוכח התרחבות הבנייה בהתנחלויות.
המשך ביטויי הדה-לגיטימציה לממשלה המסתמנת בישראל
  • בפגישה שקיים מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, לרגל פתיחת הדיאלוג הפלסטיני-אירופאי בהשתתפות 23 שגרירים ונציגים מהאיחוד האירופי, קרא אשתיה לאיחוד האירופי לנקוט בצעדים חסרי תקדים נגד מדיניות ממשלת ישראל החדשה אשר לטענתו, מאיימת על נוכחות הפלסטינים, מדינתם ומוסדותיהם. אשתיה הדגיש בדבריו את חוסר האונים שמגלה בנושא הקהילה הבינלאומית, מה שלדבריו מעודד את ישראל להמשיך בפעולותיה נגד הפלסטינים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 15 בדצמבר 2022).
קריקטורה פלסטינית המתריעה מפני הממשלה המסתמנת בישראל. בכותרת נכתב:"לך לימין" (אלחיאת אלג'דידה, 17 בדצמבר 2022)
קריקטורה פלסטינית המתריעה מפני הממשלה המסתמנת בישראל. בכותרת נכתב:”לך לימין”
(אלחיאת אלג’דידה, 17 בדצמבר 2022)
פעילות הרשות מול מוסדות משפטיים בינלאומיים
  • מחמד אשתיה, קיים פגישה עם וירג’יניה גמבה, השליחה המיוחדת של מזכ”ל האו”ם לענייני ילדים ואזורי מלחמה. בפגישה הציע אשתיה לספק לה את כל המידע הנדרש עבור חקירתה בנושא הפגיעה בילדים פלסטינים. לדברי אשתיה, הילדים הפלסטינים חיים במצב יוצא דופן תחת “כיבוש” המונע מהם את זכויותיהם ומגביל את תנועתם. הוא הדגיש את הצורך להעניק לילדים הפלסטינים הגנה מפני פעולות ישראל ו”טרור המתנחלים”. אשתיה גם קרא לגנות את ישראל והמתנחלים בגין “פשעיהם” נגד ילדים פלסטינים ולהוסיף את ישראל ל”רשימה השחורה” של האו”ם (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 15 בדצמבר 2022).
  • מספר ימים קודם לכן קיים אשתיה פגישה עם אנשי ונשות עסקים מארה”ב ודן עמם באפשרות להוספת ישראל ל”רשימה השחורה”. לטענת אשתיה, ישראל מטילה עליהם מצב של “אפרטהייד”. יחד עם זאת ציין אשתיה, כי למרות “הכיבוש” פוטנציאל ההשקעה בשטחי הרשות גבוה במיוחד בתחומי הטכנולוגיה והחקלאות וכי ממשלתו קידמה חקיקת חוקים במטרה לעודד את ההשקעות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 12 בדצמבר 2022).
  • מחמד אלשלאלדה, שר המשפטים ברשות הפלסטינית, הצהיר במהלך ראיון שקיים עם ערוץ אלג’זירה בערבית, כי הרשות ממשיכה לקדם את נושא העמדתה לדין של ישראל בבתי דין בינלאומיים בגין פעולות שביצעה נגד הפלסטינים. הוא שב וקרא לכרים ח’אן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), לפתוח לאלתר בחקירת ה”פשעים” שביצעה ישראל נגד הפלסטינים כפי שהחליטה קודמתו בתפקיד, פאטו בנסודה. אלשלאלדה גם הדגיש בראיון את זכותם המלאה של הפלסטינים לנקוט ב”התנגדות עממית” נגד ישראל (דף הפייסבוק של משרד המשפטים הפלסטיני, 13 בדצמבר 2022).
משפחתו של נזאר בנאת תובעת את הרשות הפלסטינית
  • משפחתו של נזאר בנאת, פעיל פוליטי שהתבטא נגד אבו מאזן והרשות ואשר נהרג ב-24 ביוני 2021 בעת ניסיון מעצר שביצעו מנגנוני הביטחון של הרשות, ועורך הדין של המשפחה, הגישו תביעה נגד שבעה בכירים ברשות הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בה האשימו אותם במותו. עורך הדין של המשפחה, אמר כי זו התביעה הראשונה שמגישה משפחה פלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי נגד צד פלסטיני. לדבריו ,הם ימסרו לכרים ח’אן, התובע הכללי, מידע סודי שאין באפשרותם לחשוף כעת (אתר swissinfo, 15 בדצמבר 2022).
  • ע’סאן בנאת, אחיו של נזאר, אמר בראיון לרויטרס בפתח בניין בית הדין הפלילי הבינלאומי, כי הוא הגיע להאג כדי למסור את הראיות שמשפחתו אספה על התקרית. משרד עורכי הדין Stoke White, שפנה ל-ICC, אמר כי אחד הגורמים שהניעו את המשפחה לפעול היה השחרור ה”מוזר” של 14 החשודים בהריגתו לחופשה בת תשעה ימים ביוני 2022. הרשות הפלסטינית טרם הגיבה בעניין (רויטרס, 15 בדצמבר 2022).
קריאה להחרמת מוצרי התנחלויות
  • ב-13 בדצמבר 2022 התקיים בראמאללה כינוס הוועדה המשותפת האירופאית-פלסטינית בה נדונו שיתופי פעולה בין הפלסטינים למדינות אירופה בתחומי החינוך, הבריאות, האנרגיה, הכלכלה, המסחר, המשפטים, המים, פיתוח חברתי וכספים. בפתח הכינוס ציין מחמד אשתיה את הקשר והשותפות בין הפלסטינים לאיחוד האירופי כמו גם התמיכה המדינית לה הם זוכים. המשתתפים הפלסטינים קראו לאירופה להחרים מוצרי התנחלויות ולהעמיד לדין חברות וגורמים אירופאיים הפועלים ומשקיעים בהתנחלויות (ופא, 12 בדצמבר 2022).
גינויים פלסטיניים בעקבות מותם של שני פלסטינים בתאונת דרכים
  • בתקשורת הישראלית דווח כי מחמד ומהנד מטיר, שני אחים בשנות השלושים לחייהם, נהרגו מפגיעת כלי רכב ישראלי צומת תפוח לצומת רחלים בשומרון. לדברי המשטרה, בשלב זה החשד הוא כי מדובר בתאונת דרכים, ושנהג כלי הרכב הישראלי התנגש בטעות בכלי רכבם שעמד בצד הדרך במקום חשוך (YNET, 18 בדצמבר 2022; ישראל היום, 18 בדצמבר 2022).
  • בתקשורת הפלסטינית התפרסמו האשמות לפיהן הייתה זו דריסה מכוונת. בסוכנות הידיעות ופא, של הרשות הפלסטינית, דווח על האירוע תחת הכותרת: “שני אחים נהרגו לאחר שמתנחל דרס אותם בכוונה מדרום לשכם” (ופא, 17 בדצמבר 2022).
  • מחמד אשתיה טען כי מותם של השניים, שבוצע במכוון על ידי מתנחל, הוא “פשע נורא”. הוא קרא למוסדות הבינלאומיים להכניס את “הפושעים לרשימת השחורה” להעמידם לדין (דניא אולטן, 17 בדצמבר 2022). אשתיה גם הגיע,יחד עם מאג’ד פרג’, ראש מנגנון המודיעין הכללי, לנחם את משפחת ההרוגים במחנה הפליטים קלנדיא (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 19 בדצמבר 2022).
  • חמאס פרסמה הודעת אבל על מותם “בפשע דריסה מכוון שביצע מתנחל”, וקראה להגיב על הפשע הנתעב ולנקום את דמם של השהידים (אתר חמאס, 17 בדצמבר 2022). הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעת אבל על מותם בה נכתב כי הפשע הנורא חושף את החלטתה של ישראל לארוב לאזרחים הפלסטינים במסגרת המשך המלחמה השיטתית נגד האדמה והמקומות הקדושים. בהודעה הודגש כי ישראל תהיה עדה לתגובה מצד הפלסטינים ו”ההתנגדות” ברחבי יהודה ושומרון וירושלים (אתר הג’האד האסלאמי, 18 בדצמבר 2022).
מודעת אבל של תנועת הסטודנטים של פתח - השביבה – על מותם של מהנד ומחמד מטיר שבה מצויין כי מהנד היה פעיל השביבה בשלוחת ראמאללה של האוניברסיטה הטכנית של פלסטין – ח'צ'ורי (הטלגרם של ערוץ עודה של נציבות ההסברה והתרבות של 'פתח, 18 בדצמבר 2022).     חמושים רעולי פנים מ"גדודי חללי אלאקצא" בהלווית השניים במחנה הפליטים קלנדיא (ופא, 18 בדצמבר 2022)
מימין: מודעת אבל של תנועת הסטודנטים של פתח – השביבה – על מותם של מהנד ומחמד מטיר שבה מצויין כי מהנד היה פעיל השביבה בשלוחת ראמאללה של האוניברסיטה הטכנית של פלסטין – ח’צ’ורי (הטלגרם של ערוץ עודה של נציבות ההסברה והתרבות של ‘פתח, 18 בדצמבר 2022). משמאל: חמושים רעולי פנים מ”גדודי חללי אלאקצא” בהלווית השניים במחנה הפליטים קלנדיא (ופא, 18 בדצמבר 2022)
אשתיה ומאג'ד פרג' מנחמים את המשפחה בסוכת האבלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 19 בדצמבר 2022).     המבוקש פתחי חאזם בביקור אבלים (ערוץ הטלגרם @camp1989, 18 בדצמבר 2022)
מימין : אשתיה ומאג’ד פרג’ מנחמים את המשפחה בסוכת האבלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 19 בדצמבר 2022). משמאל : המבוקש פתחי חאזם[2] בביקור אבלים (ערוץ הטלגרם @camp1989, 18 בדצמבר 2022)
השבת גופות המחבלים
  • ישראל החזירה ב-16 בדצמבר 2022 את גופותיהם של סלאמה שראיעה מבירזית, וח’אלד ענבר מג’פנא שבמחוז ראמאללה ואלבירה. השניים נהרגו בליל 3-2 באוקטובר 2022 במהלך פעילות כוחות ביטחון ישראלים למעצר מבוקש במחנה הפליטים אלג’לזון, יחד עם פלסטיני נוסף. הם היו בכלי רכב אשר נסע במהירות לעבר הכוחות אשר הגיבו בירי לעברם (אתר ערביי48, 16 בדצמבר 2022). לשניים נערכה הלווייה צבאית (דף הפייסבוק של כוחות הבטח”ל, 17 בדצמבר 2022). חסין אלשיח’ לביקור בסוכות האבלים של השנים (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 17 בדצמבר 2022).
ההלוויה הצבאית שנערכה לשניים (דף הפייסבוק של כוחות הבטח"ל, 17 בדצמבר 2022).     חסין אלשיח' מבקר באחת מסוכות האבלים (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 17 בדצמבר 2022)
מימין: ההלוויה הצבאית שנערכה לשניים (דף הפייסבוק של כוחות הבטח”ל, 17 בדצמבר 2022). משמאל: חסין אלשיח’ מבקר באחת מסוכות האבלים (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 17 בדצמבר 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • גם השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 20 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 20 בדצמבר 2022).
    • 19 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 בדצמבר 2022).
    • 18 בדצמבר 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר עמדת צה”ל באזור חלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בדצמבר 2022).
    • 18 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סנג’יל (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בדצמבר 2022).
    • 18 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית-מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בדצמבר 2022).
    • 18 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין אדם לחזמה (צפונית-מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בדצמבר 2022).
    • 18 בדצמבר 2022: בקבוק צבע הושלך לעבר אוטובוס בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בדצמבר 2022).
    • 18 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 בדצמבר 2022).
    • 17 בדצמבר 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב באזור סנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 בדצמבר 2022).
    • 15 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 בדצמבר 2022).
    • 15 בדצמבר 2022: מטען הושלך מכלי רכב חולף לעבר עמדת צה”ל בנבי צאלח (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 בדצמבר 2022).
    • 14 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס מכפר חארס, צפונית -מערבית לסלפית. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בדצמבר 2022).
    • 14 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור יצהר (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בדצמבר 2022).
    • 14 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית אמר. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בדצמבר 2022).
    • 13 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 בדצמבר 2022).
    • 13 בדצמבר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור לבן אלשרקיה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 בדצמבר 2022).

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] אביהם של רעד חאזם, המחבל אשר ביצע את פיגוע הירי ברחוב דיזינגוף בתל אביב בו נרצחו שלושה אזרחים, ושל עבד אלרחמן חאזם, שסוכל בפעילות כוחות הביטחון במ"פ ג'נין ב-28 בספטמבר 2022.