מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (20-14 ביוני 2023)

דירת המחבל שנהרסה (דף הפייסבוק של הצלם עצאם אלרימאוי, 15 ביוני 2023).

דירת המחבל שנהרסה (דף הפייסבוק של הצלם עצאם אלרימאוי, 15 ביוני 2023).

תמונה מסרטון המתעד פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה

תמונה מסרטון המתעד פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בשכם (דף הפייסבוק של דובר ממשלת הרשות, אבראהים מלחם, 15 ביוני 2023)

אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה

אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 20 ביוני 2023)

עלי ח'אמנהאי בפגישה עם משלחת הג'האד האסלאמי. ליד אלנח'אלה יושבים מחמד אלהנדי ונאפד' עזאם, ולידם יושבים שאר חברי המשלחת, הכוללת חברים בלשכה המדינית ובכירים מהרצועה (האתר בערבית של עלי ח'אמנהאי, 14 ביוני 2023)

עלי ח'אמנהאי בפגישה עם משלחת הג'האד האסלאמי. ליד אלנח'אלה יושבים מחמד אלהנדי ונאפד' עזאם, ולידם יושבים שאר חברי המשלחת, הכוללת חברים בלשכה המדינית ובכירים מהרצועה (האתר בערבית של עלי ח'אמנהאי, 14 ביוני 2023)

פגישת אחמדיאן – אלנח'אלה (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023).

פגישת אחמדיאן – אלנח'אלה (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023).

פגישת אבו מאזן עם נשיא סין (ופא, 14 ביוני 2023).

פגישת אבו מאזן עם נשיא סין (ופא, 14 ביוני 2023).

פגישת אשתיה עם ראש ממשלת ליטא (ופא, 13 ביוני 2023)

פגישת אשתיה עם ראש ממשלת ליטא (ופא, 13 ביוני 2023)

אשתיה עם ברברה ליף (ופא, 19 ביוני 2023).

אשתיה עם ברברה ליף (ופא, 19 ביוני 2023).

  • פעילות כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים במחנה הפליטים ג’נין הסתבכה לאחר שהופעלו מטענים רבי עוצמה נגד כלי רכב ממוגנים של צה”ל. במשך שעות ארוכות בהן ניסו הכוחות לחלץ את כלי הרכב היו חילופי אש במקום. צה”ל אף הפעיל מסוקים. שבעה לוחמים נפצעו באורח קל-בינוני, לפחות שבעה כלי רכב נפגעו והושבתו. שישה פלסטינים נהרגו ועשרות נפצעו (על אירועי ג’נין ראו פרסום נפרד).
  • השבוע בוצעו שני פיגועים: פיגוע ירי במעבר ריחן, בו נפצעו ארבעה לוחמים ופיגוע דריסה במעבר רחל, בו נפצעו שני לוחמים. כוחות צה”ל המשיכו בפעילות סיכול ומנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור ונמצאו אמצעי לחימה. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. בישראל נתפס נער שהתכוון לבצע פיגוע. שלושה פלסטינים נהרגו בפעילות כוחות ביטחון.
  • ברצועת עזה שרר שקט יחסי. משלחות ראשי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין נמצאות באיראן ונפגשות עם צמרת הממשל האיראני. לדברי זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי, במסגרת הביקור נערכה פגישה חשובה של שתי המשלחות עם פיקוד כוח קדס ובימים הקרובים צפויים להגיע פעילים נוספים לטהראן, להצטרף לפגישות נוספות.
  • ראשי הרשות הפלסטינית ערכו סדרה של מפגשים דיפלומטיים ביניהם עם נציגים מיפן, האיחוד האירופאי וארה”ב. שורה של גינויים פלסטינים על סגירת תיקי חקירה של הרג פלסטינים על ידי כוחות צה”ל ואישור ממשלת ישראל לקצר את תהליך קבלת אישורי בנייה בהתנחלויות.
פיגוע ירי סמוך למעבר ריחן
  • ב-13 ביוני 2023 בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר שני כלי רכב אזרחי וצבאי באזור מעבר ריחן (מערבית לג’נין). חמישה בני אדם נפצעו, אזרח וארבעה חיילים. על פי הדיווחים, שני פלסטינים שנסעו בכלי רכב בין מבוא דותן למעבר ריחן פתחו באש לעבר כלי רכב ישראלי. תושב היישוב דותן שנפצע הצליח להמשיך בנסיעה עד שהגיע למעבר ריחן, שם דיווח למאבטחים על הפיגוע. הפלסטינים, שהמשיכו בנסיעתם, זיהו חיילי צה”ל בתוך רכב, ירו לעברם ופצעו ארבעה חיילים. כלי רכב המחבלים נמלט לכיוון הכפר יעבד שם הוצת. על פי דיווחים פלסטינים אותו כלי רכב שימש כבר בעבר לביצוע פיגוע ירי (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 13 ביוני 2023).
כלי הרכב שלעברו בוצע הירי (אגף ביטחון מועצה אזורית שומרון, 14 ביוני 2023)    כלי הרכב שלעברו בוצע הירי (אגף ביטחון מועצה אזורית שומרון, 14 ביוני 2023)
כלי הרכב שלעברו בוצע הירי (אגף ביטחון מועצה אזורית שומרון, 14 ביוני 2023)
פיגוע דריסה במעבר רחל
  • ב-19 ביוני 2023, בשעות הערב, הגיע כלי רכב בו נסעו שני פלסטינים למעבר רחל (צפונית לבית לחם), וניסו לדרוס לוחמי צה”ל שהיו במקום. הכוחות הגיבו בירי . שני לוחמים נפצעו באורח (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 19 ביוני 2023). משרד הבריאות ברשות דיווח על הגעת שני פצועים, תושבי יעבד (מערבית לג’נין) לבית החולים. מקור נוסף דיווח כי הם נפצעו בעת שהיו בכלי רכב סמוך ליעבד (ערוץ הטלגרם משרד הבריאות, ערוץ אלע’ד, 19 ביוני 2023).
פיגועים משמעותיים[1]

יהודה ושומרון

הריסת בית מחבל
  • ב-15 ביוני 2023 לפנות בוקר הרסו כוחות צה”ל בשכם את דירת משפחתו של אסאמה אלטויל שביצע פיגוע ירי סמוך לשבי שומרון ב-11 באוקטובר 2022 בו נהרג חייל צה”ל. הדירה ממוקמת בבניין מגורים בן ארבע קומות בשכונת רפידיא. בעקבות כיתור הדירה ופינוי תושבי הבתים הסמוכים לקראת הריסת הדירה, פרצו עימותים בין כוחות הביטחון לבין חמושים פלסטינים ברחבי שכם. בעימותים נהרג פלסטיני ושניים נפצעו, 170 פלסטינים נפגעו מגז מדמיע (ופא, 15 ביוני 2023). גדודי חללי אלאקצא הודיעו כי פעיליהם יחד עם פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, התעמתו עם כוחות צה”ל (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 15 ביוני 2023). גם גדוד שכם של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין דיווח כי פעיליו התעמתו עם הכוחות וכי פעילי גדוד ג’נין הצליחו להגיע לשכם ולקחת חלק בעימותים (ערוץ הטלגרם של גדוד שכם, 15 ביוני 2023). גם התארגנות גדודי חללי אלאקצא – הנקמה והשחרור במחנה הפליטים בלאטה בשכם טענה שפעיליה לקחו חלק בעימותים (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא – הנקמה והשחרור, 15 ביוני 2023).
הריסת בית המחבל בשכם שבצע את פיגוע הירי סמוך לשבי שומרון 
(חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 15 ביוני 2023)
     הריסת בית המחבל בשכם שבצע את פיגוע הירי סמוך לשבי שומרון 
(חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 15 ביוני 2023)
הריסת בית המחבל בשכם שבצע את פיגוע הירי סמוך לשבי שומרון
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 15 ביוני 2023)
דירת המחבל שנהרסה (דף הפייסבוק של הצלם עצאם אלרימאוי, 15 ביוני 2023).      תמונה מסרטון המתעד פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בשכם (דף הפייסבוק של דובר ממשלת הרשות, אבראהים מלחם, 15 ביוני 2023)
מימין: דירת המחבל שנהרסה (דף הפייסבוק של הצלם עצאם אלרימאוי, 15 ביוני 2023).
משמאל: תמונה מסרטון המתעד פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה”ל בשכם (דף הפייסבוק של דובר ממשלת הרשות, אבראהים מלחם, 15 ביוני 2023)
  • ההרוג באירועים הוא ח’ליל יחיא אלאניס, ממחנה הפליטים אלעין, בן 20. אמו סיפרה כי בכל פעילות ישראלית בשכם או באזור סמוך, ח’ליל היה בחזית ולא חשש ממוות. הוא נשא את שמו של דודו, ח’ליל אלאניס, שנהרג בעימותים עם כוחות ישראליים בעיר העתיקה של שכם ב-2002. אביו אמר כי מות חברו של הבן, מחמד סעיד אלחלאק, ב-3 באפריל 2023 בעימותים בשכם, גרם לשינוי בחייו ומאז הוא דיבר תמיד על מות קדושים ועל רצונו להצטרף לחברו השהיד (אלערבי אלג’דיד, 15 ביוני 2023). בעת ההלוויה, שנערכה במחנה הפליטים אלעין, נעטפה גופתו בדגל פלסטין עליה הונח תת מקלע מאולתר מסוג קרלו (דף הפייסבוק של הצלם והאג’ בני  מפלח, 15 ביוני 2023).
תמונת הפרופיל של דף הפייסבוק של אלאניס – אלאניס (מימין) לצד חברו מחמד סעיד אלחלאק (דף הפייסבוק של אלאניס, 5 באפריל 2023).    הלוויתו במחנה הפליטים אלעין. גופתו עטופה בדגל פלסטין ועליה קרלו (דף הפייסבוק של הצלם והאג' בני מפלח, 15 ביוני 2023)
מימין: תמונת הפרופיל של דף הפייסבוק של אלאניס – אלאניס (מימין) לצד חברו מחמד סעיד אלחלאק (דף הפייסבוק של אלאניס, 5 באפריל 2023).
משמאל: הלוויתו במחנה הפליטים אלעין. גופתו עטופה בדגל פלסטין ועליה קרלו (דף הפייסבוק של הצלם והאג’ בני מפלח, 15 ביוני 2023)
  • הריסת בית המשפחה והעימותים בעקבות כך עוררו גל תגובות פלסטיניות:
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי ממשלת ישראל (“הכיבוש”) מתעקשת לגרור את האזור להסלמה ולמערבולת אלימות באמצעות “פשעיה המתמשכים” נגד הפלסטינים, שהאחרון שבהם היה ההסתערות על העיר שכם, פיצוץ ביתו של אחד התושבים ופציעה של עשרות. הוא הוסיף כי מדיניות הענישה הקולקטיבית הננקטת על ידי ישראל או הצעדים הישראליים הבלתי מקובלים בירושלים הם “פשעי מלחמה” על פי החוק הבינלאומי, ויש להעניש אותה עליהם ולנקוט מדיניות רצינית כדי לעצור אותה לפני שיהיה מאוחר מדי (ופא, 15 ביוני 2023).
    • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, אמר כי לצה”ל (“צבא הכיבוש”) יש הנחיות ואור ירוק מממשלת ישראל להרוג ולהטיל אימה, תוך חציית כל הקווים האדומים. זאת, כדי לדכא אזרחים לא חמושים בבתיהם. הוא קרא למזכ”ל האו”ם ולאו”ם לשאת באחריות, לספק הגנה לפלסטינים, ולפתוח בחקירת “פשעי הכיבוש” נגד האזרחים הפלסטינים (ופא, 15 ביוני 2023).
    • בהודעת אבל שפרסמה חמאס הודגש שהתנגדות הפלסטינים נמשכת, וכי מדיניות הרס בתי פעילי “ההתנגדות” ומשפחותיהם היא מדיניות כושלת שלא תפחיד אותם (אתר חמאס, 15 ביוני 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, הדגיש כי “ההתנהגות הטרוריסטית הנאצית” של ישראל בהרס ביתו של האסיר הגיבור אסאמה אלטויל, ממבצעי הפעולה בשבי שומרון, לא תפגע בנחישות לוחמי “ההתנגדות”, אלא רק תגביר את המוטיבציה שלהם (אתר חמאס, 15 ביוני 2023).
    • בהודעת אבל מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודגש, כי המשך “פשעי האויב” והריסת בתיהם של לוחמי “ההתנגדות” רק יגבירו את נחישות הפלסטינים ולוחמי “ההתנגדות” להמשיך במאבקם (אתר הג’האד האסלאמי, 15 ביוני 2023).
מעצר פלסטיני שהתכוון לבצע פיגוע
  • בעקבות מידע מודיעיני עצרו כוחות ביטחון ישראלים ב-16 ביוני 2023 בלוד פלסטיני בן 16, תושב מחנה הפליטים בלאטה שבשכם, אשר על פי החשד תכנון לבצע פיגוע בישראל בטווח הזמן המידי, כנקמה על פעילות כוחות הביטחון באזור שכם בשבועות האחרונים. העצור שהוא ללא שיוך ארגוני וללא היתר שהיה בישראל, נעצר והועבר להמשך חקירה (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 16 ביוני 2023).
  • כלי התקשורת הפלסטיניים הביעו עניין בדיווחים בישראל אודות מעצרו. ברשתות הפלסטיניות הדגישו בעיקר את הדיווח לפיו המניע שלו לבצע את הפיגוע היה “נקמה על פעילות צה”ל בשכם בשבועות האחרונים”. נמסר שהעצור הוא מחמד נסר סואלמה, בן 16, ממחנה הפליטים בלאטה. משפחתו טענה שהוא נסע ללוד לבקר את קרוביו ולא כדי לבצע פיגוע, וכי הוא לא נשא נשק (אלקדס, 16 ביוני 2023; שהאב, 16 ביוני 2023; סוכנות וטן, 16 ביוני 2023).
מחמד נסר סואלמה (חשבון הטוויטר של שהאב, 16 ביוני 2023)
מחמד נסר סואלמה (חשבון הטוויטר של שהאב, 16 ביוני 2023)
פעילויות סיכול ומנע
  • ב-20 ביוני 2023, בפעילות בבית אמר (צפונית לחברון) איתרו כוחות הביטחון והחרימו קלאצ’ניקוב, אקדח, תחמושת ואמצעי לחימה נוספים. בעקבות מידע מודיעיני, נתפס סמוך לבית הברכה (צפונית-מזרחית לחברון), חשוד כשבכלי רכבו נמצא אקדח (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 20 ביוני 2023).
אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 20 ביוני 2023)     אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 20 ביוני 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 20 ביוני 2023)
  • ב-16 ביוני 2023, בפעילות כוחות ביטחון בכפר יתמא (דרומית לשכם) איתרו הלוחמים כלי נשק מאולתר מסוג קרלו ומחסנית. בפעילות בחברון איתרו הלוחמים אקדח, שלוש קסדות ומחסניות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 16 ביוני 2023).
כלי הנשק שהוחרם בפעילות בכפר יתמא
 (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 16 ביוני 2023)
כלי הנשק שהוחרם בפעילות בכפר יתמא
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 16 ביוני 2023)
הרוג בפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים בלאטה
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי בפעילות כוחות ביטחון ישראלים ב-13 ביוני 2023 במחנה הפליטים בלאטה, כיתרו הכוחות את בית משפחת אלצלאג’ ודרשו מעצאם אלצלאג’,[2] שהתבצר בבית, להסגיר עצמו. במהלך הפעילות פרצו עימותים אלימים. פלסטינים חמושים ירו לעבר הכוחות והשליכו מטענים. לדברי כלי התקשורת הכוחות נסוגו לאחר שנכשלו ולא עצרו את המבוקש. משרד הבריאות ברשות הודיע על מותו פלסטיני בן 19, בעימותים. שמונה פלסטינים, בהם ילד, נפצעו, ארבעה מהם באורח קשה (ופא, 13 ביוני 2023; שהאב, 13 ביוני 2023; אלערבי אלג’דיד, 13 ביוני 2023). התארגנות גדודי חללי אלאקצא – הנקמה והשחרור במחנה הפליטים בלאטה מסרה שפעיליה התעמתו עם הכוחות (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא – הנקמה והשחרור, 13 ביוני 2023). גם גדוד שכם של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר כי פעיליו התעמתו עם כוחות הביטחון (ערוץ הטלגרם של גדוד שכם, 13 ביוני 2023). התארגנות גוב האריות פרסמה אף היא הודעה, לראשונה מאז 9 במאי 2023, שבה מסרה כי פעיליה נטלו חלק בעימותים (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות”, 13 ביוני 2023).
 עצאם אלצלאג' (חשבון הטוויטר של @miral_abusaleh, 13 ביוני 2023).     אלצלאג', על אלונקה, מרים ידו בתנועת ניצחון  וי ורובה בידו האחרת (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 13 ביוני 2023)
מימין: עצאם אלצלאג’ (חשבון הטוויטר של @miral_abusaleh, 13 ביוני 2023). משמאל: אלצלאג’, על אלונקה, מרים ידו בתנועת ניצחון וי ורובה בידו האחרת (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 13 ביוני 2023)
פעילים מגדוד מיוחד מספר 5 של מנגנוני הביטחון של הרשות מאבטחים את עצאם אלצלאג' בעת קבלת טיפול בבית החולים רפידיא (חשבון הטוויטר של @ytirawi, 13 ביוני 2023)
פעילים מגדוד מיוחד מספר 5 של מנגנוני הביטחון של הרשות מאבטחים את עצאם אלצלאג’ בעת קבלת טיפול בבית החולים רפידיא (חשבון הטוויטר של @ytirawi, 13 ביוני 2023)
  • ההרוג בעימותים הוא פארס עבד אלמנעם מחמד חשאש, בן 19, ממחנה הפליטים בלאטה. נציבות ההסברה והתרבות של פתח פרסמה הודעת אבל שבה מסרה כי היה פעיל התנועה (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 13 ביוני 2023). נערכה לו הלוויה צבאית (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה, 13 ביוני 2023).
 מודעת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 13 ביוני 2023).     הלוויה צבאית שנערכה לו (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה, 13 ביוני 2023)
מימין: מודעת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 13 ביוני 2023).
משמאל: הלוויה צבאית שנערכה לו (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה, 13 ביוני 2023)
  • בתגובה למותו, קרא רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, לפרלמנטים בעולם ולמוסדות האו”ם להתערב כדי לבלום את “הטרור של ממשלת הימין הקיצוני הגזעני”. לדבריו, תקיפה של בתי אזרחים שמלווים בירי טילים ופצצות אסורה וכי מותו של פארס חשאש, הוא “טרור ופשע”. פתוח הטיל את האחריות על “ממשלתו הפשיסטית של נתניהו”. הוא הוסיף כי הקהילה הבינלאומית לא נוקפת אצבע, ובמקום זאת, הם מגנים על ישראל, מחמשים אותה, ומסכלים כל החלטה המגנה אותה במועצת הביטחון (ופא, 13 ביוני 2023).
  • בהודעה שפרסמה חמאס הודגש, כי “המתקפה הציונית העזה” נגד לוחמי “ההתנגדות” רק תגביר את העמידה האיתנה, ולוחמי ההתנגדות ייצאו מכל מקום, כפי שעשו בג’נין, כדי להתעמת ישראל ולהגן על מסגד אלאקצא. ההודעה קראה לצעירים המהפכנים להסלים את “ההתנגדות” (אתר חמאס, 13 ביוני 2023). בהודעה דומה מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודגש כי “הפשעים” נגד הפלסטינים וניסיונות הפגיעה בלוחמי הג’האד לא יכבו את להבת “ההתנגדות” (אתר הג’האד האסלאמי, 13 ביוני 2023).
עימותים בחוסאן
  • בליל 20-19 ביוני 2023 פרצו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראלים בחוסאן, מערבית לבית לחם, לאחר שהושלכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר הלוחמים. במהלך הפרות הסדר נורה למוות פלסטיני שהשליך בקבוק תבערה לעבר החיילים (תקשורת ישראלית, 20 ביוני 2023). משרד הבריאות ברשות מסר על מותו של זכריא מחמד זכריא אלזעול, בן 20, לאחר שנפגע מירי של כוחות צה”ל במהלך עימותים (ופא, 19 ביוני 2023).
זכריא אלזעול (ופא, 19 ביוני 2023)
זכריא אלזעול (ופא, 19 ביוני 2023)
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

המענק הקטרי
  • לאחר עיכוב שהוגדר כ”הקשור להליכים טכניים”, החלה ב-15 ביוני 2023 חלוקת כספי הסיוע החודשי של קטר ל-100,000 משפחות נזקקות ברצועה. הפלסטינים ששמותיהם נכללו ברשימת המוטבים, החלו לקבל הודעות לטלפונים הניידים שלהם הם התבקשו למצוא את נקודות החלוקה באמצעות קישור אלקטרוני מיוחד המופעל ע”י המשרד לפיתוח חברתי (אלקדס אלערבי, 15 ביוני 2023).
  • בהקשר לסיוע הקטרי, מסרו “מקורות” כי קטר הביעה נכונות לבנות מחדש את הבתים שנהרסו במהלך מבצע “עלות השחר” (אוגוסט 2022) ומבצע “מגן וחץ” (מאי 2023). לדברי המקורות עבודות השיקום תחלנה בקרוב (פלסטיi אלא’ן, 18 ביוני 2023).
ביקור משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין באיראן
  • משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הארגון, הגיעה לביקור רשמי באיראן. יומיים לאחר הגעת משלחת הג’האד האסלאמי, הגיעה משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. המשלחות ערכו סדרה של פגישות עם בכירי הממשל האיראניים ועם גורמים מכוח קדס של משמרות המהפכה.
  •  ב-14 ביוני 2023 נועדו חברי משלחת הג’האד האסלאמי עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, בפגישה ציין ח’מנהאי כי פעילי הג’האד האסלאמי הפגינו יכולת טובה במערכה האחרונה ברצועת עזה. לדבריו, התנאים עבור ישראל השתנו כעת בהשוואה למה שהיה לפני שבעים שנה, כך שהמנהיגים הציונים יכולים להתחיל לדאוג לגבי האפשרות שישראל לא תראה את שנתה השמונים. הוא הוסיף כי התחזקותן של קבוצות התנגדות בשטחי יהודה ושומרון היא המפתח להכנעת ישראל ועל כן יש צורך להמשיך בדרך זו. עוד ציין ח’אמנהאי כי אחדות הפעילות בזירה המדינית ובשטח חשובה מאד, ואיראן תמשיך לתמוך בפלסטינים ובארגוני “ההתנגדות”. אלנח’אלה אמר כי פעילי הג’האד האסלאמי יצאו בראש מורם מהמערכה האחרונה והביע הערכה לתמיכתה המתמדת של איראן בפלסטינים ובמאבקיהם (אתר הג’האד האסלאמי, 14 ביוני 2023; האתר בערבית של עלי ח’אמנהאי, 14 ביוני 2023).
עלי ח'אמנהאי בפגישה עם משלחת הג'האד האסלאמי. ליד אלנח'אלה יושבים מחמד אלהנדי ונאפד' עזאם, ולידם יושבים שאר חברי המשלחת, הכוללת חברים בלשכה המדינית ובכירים מהרצועה (האתר בערבית של עלי ח'אמנהאי, 14 ביוני 2023)    עלי ח'אמנהאי בפגישה עם משלחת הג'האד האסלאמי. ליד אלנח'אלה יושבים מחמד אלהנדי ונאפד' עזאם, ולידם יושבים שאר חברי המשלחת, הכוללת חברים בלשכה המדינית ובכירים מהרצועה (האתר בערבית של עלי ח'אמנהאי, 14 ביוני 2023)
עלי ח’אמנהאי בפגישה עם משלחת הג’האד האסלאמי. ליד אלנח’אלה יושבים מחמד אלהנדי ונאפד’ עזאם, ולידם יושבים שאר חברי המשלחת, הכוללת חברים בלשכה המדינית ובכירים מהרצועה (האתר בערבית של עלי ח’אמנהאי, 14 ביוני 2023)
  • ב-17 ביוני 2023 נועד זיאד אלנח’אלה עם עלי אכבר אחמדיאן, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן. אחמדיאן הביע הערכה להמשך המאבקים ו”ההתנגדות” של הפלסטינים, ארגוני “ההתנגדות”, ובמיוחד הג’האד האסלאמי בפלסטין. לדבריו, מבצע “מגן וחץ” (במקור: “מלחמת חמשת הימים”) הוכיח שישראל בנסיגה וארגוני “ההתנגדות בעלייה”. אחמדיאן הדגיש כי התמיכה בפלסטינים ובארגונים היא אחד מעקרונות היסוד של מדיניות איראן והם ימשיכו בכך (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023; סוכנות מהר בערבית, 17 ביוני 2023).
  • באותו יום התקיימה גם פגישה עם מחמד באקר קאליבאף , יו”ר המג’לס, בפגישה ציין קאליבאף כי פלסטין היא קו החזית של ציר ההתנגדות, והנושא החשוב ביותר עבור העולם האסלאמי. אלנח’אלה אמר כי חזית ההתנגדות, בתמיכת איראן, הובילה את ישראל לתהליך של “היסחפות לעבר אבדון”. אלנח’אלה הוסיף כי כל הפלסטינים בג’האד האסלאמי הבינו את המהפכה האסלאמית האיראנית והפכו אותה לבסיס ההתנגדות. הם אהבו את האמאם ח’מיני והיו, ועודם, חסידיו (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023; סוכנות מהר בערבית, 17 ביוני 2023).
פגישת אחמדיאן – אלנח'אלה (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023).      פגישת קאליבאף עם משלחת הג'האד האסלאמי (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023)
מימין: פגישת אחמדיאן – אלנח’אלה (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023).
משמאל: פגישת קאליבאף עם משלחת הג’האד האסלאמי (סוכנות פארס בערבית, 17 ביוני 2023)
  • ב-18 ביוני 2023 נועדו חברי המשלחת עם אבראהים ראיסי, נשיא איראן. בפגישה הביע אלנח’אלה את הכרת התודה של הפלסטינים על התמיכה המתמשכת והאפקטיבית של איראן. הוא סקר בפירוט את מבצע “מגן וחץ” את הביצועים, ההישגים ואת חולשות ישראל. הוא ציין שבתום הסבב האחרון נאלצה ישראל להכריז לראשונה שהיא הגיעה להסכמה עם הארגונים הפלסטינים וזהו ניצחון גדול הנובע מדבקותם של בדרך “ההתנגדות” (אירנה בערבית, 19 ביוני 2023). פגישה נוספת ערכו חברי המשלחת עם חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני (אירנה בערבית, 19 ביוני 2023).
  • ב-18 ביוני 2023 הגיעה לאיראן משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית. בין חברי המשלחת צלאח אלעארורי, וח’ליל אלחיה חברי הלשכה המדינית (שהאב, 18 ביוני 2023). “מקורות חשפו” כי המשלחת הגיעה לאחר הזמנה רשמית ששלחה איראן לתנועה (פלסטין אלא’ן, 18 ביוני 2023). הניה נועד עם עלי אכבר אחמדיאן . בפגישה ציין הניה כי ללא תמיכת איראן “ההתנגדות” לא הייתה קיימת (ערוץ הטלגרם של חמאס, 19 ביוני 2023).
משלחת חמאס באיראן (מימין לשמאל): מחמד נצר, נזאר עוצ'אללה, צאלח אלעארורי, אסמאעיל הניה, ח'ליל אלחיה, ונציג חמאס באיראן ח'אלד קדומי (אתר חמאס, 18 ביוני 2023)
משלחת חמאס באיראן (מימין לשמאל): מחמד נצר, נזאר עוצ’אללה, צאלח אלעארורי, אסמאעיל הניה, ח’ליל אלחיה, ונציג חמאס באיראן ח’אלד קדומי (אתר חמאס, 18 ביוני 2023)
  • בראיון לערוץ אלעאלם בטהראן, חשף זיאד אלנח’אלה, כי לאחר הגעת משלחת חמאס לטהראן ערכו שתי המשלחות פגישה עם פיקוד כוח קדס בטהראן. אלנח’אלה ציין שהייתה זו פגישה חשובה שהיוותה ביטוי לתמיכת איראן בכוחות “ההתנגדות” הפלסטיניים, ולקשרים האיתנים בין הג’האד האסלאמי וחמאס לבין איראן. אלנחאלה הגדיר את יום הפגישה כאחד הימים החשובים ביותר בביקור הנוכחי. לדברי אלנח’אלה בימים הקרובים צפויים להגיע כוחות נוספים של “ההתנגדות” לטהראן, להצטרף אליהם ולקיים פגישה נוספת כדי לבצע הערכת מצב, ולקבוע עמדות משותפות בין מנהיגי ציר ההתנגדות. בתשובה לשאלה על משמעות המפגש בעיתוי הנוכחי, ציין אלנח’אלה שהמפגש יהיה מיוחד לאור הנוכחות הצפויה בו, והוא גם יהווה מסר לישראל ומסר לפלסטינים שהם לא יישארו לבד מול ישראל. הוא הוסיף כי את תוצאות מפגש זה ייראו בעתיד (אתר ערוץ אלעאלם, 19 ביוני 2023).
התבטאות צאלח אלעארורי
  • בראיון שהעניק צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, לערוץ אלאקצא, שהתקיים, ככל הנראה באיסטנבול.[3] ציין כי ישראל (“הכיבוש”) נוהגת במדיניות פלילית נגד מסגד אלאקצא וירושלים, אלעארורי הדגיש שהעולם צריך לדעת שמסגד אלאקצא הוא קו אדום, וכל האפשרויות פתוחות כדי להתעמת עמה. אלעארורי ציין שכל המאבק נגד “ההתנגדות” ביהודה ושומרון משרת את ישראל ומאפשר לה לשלוט בפלסטינים. לדבריו, הטענות בדבר תכניות חמאס להשתלט על שטחי הרשות הן תעמולה ריקה שמטרתה להגביר את הסכסוך הפנים פלסטיני בשירות ישראל. להלן נושאים נוספים אליהם התייחס בראיון (אתר חמאס, 14 ביוני 2023; סוכנות וטן, 14 ביוני 2023):
    • הסכם הפסקת אש עם ישראל: אלעארורי אמר כי הביקור האחרון של הנהגת חמאס במצרים נערך במסגרת המשך ההתייעצויות בנושא הפלסטיני והאזור, והדגיש כי המצרים לא הציעו הסכם הרגעה (הדנה) במהלך הביקור, וכל השמועות בנושא אינן מבוססות. הוא הוסיף כי הם שמעו בתקשורת את הדיבורים על פרויקטים כלכליים בעזה בתמורה להדנה, והדגיש, כי אין בכוונת חמאס לצאת ממשוואת “ההתנגדות” בתמורה לפרויקטים כלכליים או מדיניים כלשהם.
    • יחסים עם הג’האד האסלאמי בפלסטין: הפגישה של הנהגת חמאס עם הנהגת הג’האד האסלאמי בקהיר הייתה חשובה מאוד לשם איחוד “תפיסת ההתנגדות” והשליטה בקצב שלה באופן המשרת את האינטרסים הפלסטינים. הוא הדגיש שהפגישה הייתה מוצלחת והשיגה את מטרותיה, ושתי התנועות נמצאו “בשוחה אחת”.
    • קריאה לאחדות השורות: אלעארורי קרא לתנועת פתח לנקוט באסטרטגיה לאומית מאוחדת שתכלול את כל מסלולי ההתנגדות: המדינית, העממית והמזויינת. לדבריו חמאס דנה עם פתח על אסטרטגיה לאומית הכוללת תמיכה במאמץ המדיני מול העולם בתמורה לתמיכה וחסות להתנגדות על כל צורותיה, והיא מסכימה עם כל הארגונים על אסטרטגיית התנגדות הכוללת פעילות מדינית בצד הפעילות הצבאית.
אלעארורי בראיון (אתר חמאס, 14 ביוני 2023)
אלעארורי בראיון (אתר חמאס, 14 ביוני 2023)
התארגנות לקראת מחנות הקיץ של חמאס
  • הוועדה המרכזית העליונה של מחנות הקיץ של חמאס הודיעה ​​על תחילת היערכות לפתיחת מחנות הקיץ לשנה זו. מחמד אבו עסכר, יו”ר הוועדה, אמר כי הוועדה בחרה השנה את השם “מגן ירושלים” (במקור: דרע אלקדס) כשם למחנות הקיץ, לאור “מעשי התוקפנות וניסיונות הייהוד שירושלים נתונה להם”. אבו עסכר ציין כי ההרשמה תחל באמצע יוני, ומחנות הקיץ יחלו בתחילת יולי, לאחר חג הקורבן (שהאב, 4 ביוני 2023).
הלוגו של מחנות הקיץ של חמאס (דף הפייסבוק מחנות מגן ירושלים, 12 ביוני 2023)
הלוגו של מחנות הקיץ של חמאס
(דף הפייסבוק מחנות מגן ירושלים, 12 ביוני 2023)
פעילות דיפלומטית
ביקור אבו-מאזן בסין
  • במסגרת ביקורו בסין, נפגש אבו מאזן עם לי צ’יאנג, ראש ממשלת סין, במהלך הפגישה עדכן אבו-מאזן את ראש ממשלת סין על ההתפתחויות האחרונות בסוגיה הפלסטינית, ובאפשרות לגייס תמכה בינלאומית להשגת חברות מלאה באו”ם. במהלך הביקור נחתמו הסכמים להרחבת שיתוף הפעולה בין שני הצדדים בתחומים שונים, לרבות כלכלה, תרבות וחינוך. הצדדים גם הכריזו על “שותפות אסטרטגית” שפרטיה לא נמסרו (ופא, 14 ביוני 2023).
  • בראיון שהעניק אבו מאזן במהלך הביקור, ציין כי ארה”ב היא זו שמקשה על פתרון שתי המדינות, כיוון שהיא איננה מקדמת דבר בנושא. הוא גם ציין שפתרון שתי המדינות הוצע לפני עשור ברמה הבינלאומית, אפילו על ידי הישראלים, אך הם רק מדברים ולא מיישמים זאת. הוא שיבח את סין שמספקת תמיכה כלכלית, הומניטרית, חברתית, תרבותית ותעשייתית לעם הפלסטיני, ועומדת לצד העם הפלסטיני בכל הפלטפורמות האזוריות והבינלאומית (CGTN, 14 ביוני 2023).
 פגישת אבו מאזן עם נשיא סין (ופא, 14 ביוני 2023).     אבו מאזן מסיר את הלוט מפסל לזכרו של יאסר ערפאת בגן המוזיאון הסיני בבייג'ין (ופא, 16 ביוני 2023)
מימין: פגישת אבו מאזן עם נשיא סין (ופא, 14 ביוני 2023).
משמאל: אבו מאזן מסיר את הלוט מפסל לזכרו של יאסר ערפאת בגן המוזיאון הסיני בבייג’ין (ופא, 16 ביוני 2023)
פעילויות דיפלומטיות נוספות
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, נועד עם הסגן הראשון של שר החוץ של יפן, Yamada Shigeo. אשתיה הדגיש בפגישה כי הצעדים שישראל נוקטת הם “כיבוש מחדש של הגדה המערבית” והפרה של החוק הבינלאומי והאנושי. הוא הוסיף כי ישראל מתנערת מכל ההסכמים שנחתמו עמה (ופא, 14 ביוני 2023).
  • אשתיה גם נועד עם Sven Koopmans, השליח המיוחד של האיחוד האירופי לתהליך השלום, בנוכחות נציג האיחוד האירופי ברשות, Sven von Burgsdorff. הם דנו בדרכים להחייאת תהליך השלום ושמירה על פתרון שתי המדינות. אשתיה שב וקרא לאיחוד האירופי ללחוץ על ישראל לאפשר עריכת בחירות בירושלים, והדגיש כי הבחירות הן עדיפות לאומית פלסטינית, מבוא לסיום הפילוג ואסטרטגיה לשמירה על המערכת הפוליטית. הוא ציין שעריכת הבחירות בכל המחוזות, כולל ירושלים, הוא נושא מדיני ולא טכני (ופא, 14 ביוני 2023). גם חסין אלשיח’ נועד עם השניים (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 14 ביוני 2023).
  • ב-13 ביוני 2023 נועד אשתיה עם ראש ממשלת ליטא. אשתיה אמר בפגישה כי אירופה, בהתבסס על אמונתה במשפט הבינלאומי ובזכויות האדם, חייבת לנקוט צעדים נגד הכיבוש הישראלי. הוא ציין כי ישראל קוטפת רווחים מכיבוש האדמות הפלסטיניות ומניצול כל משאבי טבע ומניעתם מהפלסטינים, והדגיש את הצורך לעבור מסימון סחורות מההתנחלויות למניעת כניסתן לשווקי מדינות האיחוד האירופי. אשתיה קרא לליטא להכיר במדינת פלסטין (ופא, 13 ביוני 2023).
פגישת אשתיה עם השליח המיוחד של האיחוד האירופי לתהליך השלום במזרח התיכון (ופא, 14 ביוני 2023).      פגישת אשתיה עם ראש ממשלת ליטא (ופא, 13 ביוני 2023)
מימין: פגישת אשתיה עם השליח המיוחד של האיחוד האירופי לתהליך השלום במזרח התיכון (ופא, 14 ביוני 2023).
משמאל: פגישת אשתיה עם ראש ממשלת ליטא (ופא, 13 ביוני 2023)
  • ב-19 ביוני 2023 נועד מחמד אשתיה עם משלחת מארה”ב בראשות ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון (דף הפייסבוק של דובר פתח, 19 ביוני 2023). אשתיה קרא לממשל ארה”ב לנקוט צעדים כדי להגן על פתרון שתי המדינות ולהכיר במדינת פלסטין. הוא ביקש את תמיכת ארה”ב כדי להצטרף לקרן המטבע הבינלאומית, לתמוך בכוונתם לבקש חברות מלאה באו”ם, ולהסדיר את מעמדם של אש”ף והרשות הפלסטינית בתוך ארצות הברית (ופא, 19 ביוני 2023). גם חסין אלשיח’, נועד עם המשלחת האמריקנית (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 19 ביוני 2023).
 אשתיה עם ברברה ליף (ופא, 19 ביוני 2023).     חסין אלשיח' עם ברברה ליף (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 19 ביוני 2023)
מימין: אשתיה עם ברברה ליף (ופא, 19 ביוני 2023). משמאל: חסין אלשיח’ עם ברברה ליף (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 19 ביוני 2023)
  • אסאמה אלקואסמי, חבר הוועדה המדינית של אש”ף וחבר המועצה המהפכנית של פתח, נועד ב-16 ביוני עם משלחת של 25 חברי קונגרס ממדינת נבאדה ואנשי עסקים מארה”ב. הוא סקר בפניהם את פעולות ישראל נגד הפלסטינים וציין כי ישראל נוקטת באסטרטגיה להשמדת פתרון שתי המדינות על ידי התנערות מוחלטת מיסודות התהליך המדיני וההסכמים שנחתמו. אלקואסמי הדגיש בפגישה, כי אם הבית הלבן רוצה, הוא מסוגל לאלץ את ישראל לעשות זאת (ופא, 16 ביוני 2023).
תגובות לסגירת תיקי חקירה בצה”ל
  • הפרקליטות הצבאית בישראל הודיעה על החלטתה לסגור את תיק החקירה נגד מפקדים וקצינים בפרשת מותו של עמד אסעד, פלסטיני אזרח ארה”ב, בן שמונים שנאזק ומת לאחר שעוכב לבדיקה בינואר 2022 (תקשורת ישראלית, 14 ביוני 2023). במשרד החוץ של הרשות הפלסטינית גינו את סגירת תיק החקירה. לדבריהם, אסעד “הוצא להורג על ידי כוחות הכיבוש שהסתפקו רק בכמה צעדים משמעתיים נגד המבצעים”. בהודעה נכתב כי המשרד קורא לארה”ב לחקור את הפשע, במיוחד לאור העובדה שהוא היה אזרח אמריקני וכי הם ישתפו פעולה באופן מלא עם החקירה כדי לגרום למבצעים לשאת באחריות (אתר משרד החוץ ברשות, 14 ביוני 2023).
  • במקביל, פרסם צה”ל את תוצאות התחקיר על מותו של הילד מחמד אלתמימי מירי צה”ל סמוך לנווה צוף. על פי התחקיר מותו של הילד ופציעתו של אביו נגרמו בשל טעות בזיהוי של מחבלים שפתחו באש וניסו לפגוע בלוחמי צה”ל. גם לכך הגיב משרד החוץ ברשות שציין כי זהו זלזול בדם הפלסטיני, התעלמות מהחוק הבינלאומי וכל האמנות והעקרונות האנושיים, ולעג לעמדות המדינות ולדעת הקהל העולמית. עוד צוין, כי זו עדות חותכת למעורבות הדרג המדיני והצבאי בישראל ב”פשעים” אלו, ובמיוחד ההנחיות להקל בפתיחה באש לעבר אזרחים פלסטינים וההתייחסות אליהם כאל מטרות ירי ואימונים. המשרד הביע גם את תדהמתו על שתיקת בית הדין הפלילי הבינלאומי ועל הקצב האיטי של עבודתו והחקירות שהוא מבצע (אתר משרד החוץ ברשות, 14 ביוני 2023).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ישראל ממשיכה לזלזל בכל החוקים והנורמות האנושיות בהכרזה על סגירת החקירה בפשע ההתעללות וההוצאה להורג של השהיד הקשיש עמר אסעד בידי הצבא, ועל סגירת החקירה בנושא הריגתו של הילד מחמד אלתמימי. לדבריו, הם אינם סומכים על החקירות שמנהל צה”ל שמטרתן לאפשר לו להתחמק מבתי המשפט הבינלאומיים (אתר חמאס, 15 ביוני 2023).
קיצור תהליכי הבנייה ביהודה ושומרון
  • ממשלת ישראל אישרה ב-18 ביוני 2023 קיצור תהליך קבלת אישורי בנייה בהתנחלויות והיא תעביר את הסמכות לאישור משר הביטחון לשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ’. מדובר בשינוי במנגנון הפועל כ-27 שנים לפיו כל אישור בנייה בהתנחלויות דורש אישור הדרג המדיני (תקשורת ישראלית, 18 ביוני 2023). החלטת ממשלת ישראל עוררה גל של מחאות. חסין אלשיח’ פרסם הודעה בה ציין כי על רקע זה החליטה הרשות הפלסטינית להחרים את השתתפותם בוועדה הכלכלית המשותפת עם ישראל שתוכננה להתכנס ב-19 ביוני. הוא ציין כי בעקבות המהלך תשקול הנהגת הרשות נקיטה בצעדים נוספים הנוגעים לקשרים עם ישראל (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 18 ביוני 2023).[4] להלן תגובות נוספות:
    • נביל אבו רדינה אמר כי ישראל משחקת באש הן בסוגית ירושלים והם בסוגית ההתנחלויות בידיעה מלאה שאלה הם קווים אדומים מבחינת הפלסטינים, הערבים והעולם כולו. לדבריו, צעדים אלה עלולים להוביל למתיחות נוספת ולהסלמת המצב בשטח. הוא גם ציין שמכיוון שישראל לא יכולה לבנות דבר ללא אישור ארה”ב, על ארה”ב לשאת באחריות המלאה (סוא, 18 ביוני 2023).
    • מחמד אשתיה אמר בפתח ישיבת הממשלה כי הם רואים בחומרה רבה את האישור שהעניקה ממשלת ישראל להאצת הבנייה ודורשים מכל המדינות החברות במועצת הביטחון לגנות צעד זה, שיש בו כדי להשלים את ערעור היסודות להקמת מדינה פלסטינית ולפגוע בביטחון וביציבות באזור. אשתיה הדגיש כי התגובה הפלסטינית לא תהיה רק גינוי, אלא הפלסטינים יגנו על אדמתם (ופא, 19 ביוני 2023).
    • משרד החוץ ברשות הזהיר מפני הסכנות הנובעות מהחלטה זו, שהיא צעד נוסף לקראת החלת החוק הישראלי על שטחי יהודה ושומרון והשלמת סיפוחם. הוא קרא למהלך בינלאומי ואמריקני והפעלת לחץ על ממשלת ישראל כדי להניא אותה מלקבל החלטה זו (אתר משרד החוץ ברשות, 18 ביוני 2023).
    • מאהר צלאח, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מתן האישור חושף את פרצופה האמיתי של הממשלה. הוא קרא למדינות ערב, לקהילה הבינלאומית ולארגוני האו”ם לגנות את ישראל, והדגיש כי התגובה המכרעת תהיה מצד “ההתנגדות” ביהודה ושומרון (אתר חמאס, 19 ביוני 2023).
    • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי, הדגיש כי מתן האישור לא יצליח למחוק את הזהות הלאומית הפלסטינית ההיסטורית, וההחלטות לא תעבורנה כל עוד קיימת התנגדות שנלחמת בהן בתקיפות בכל הזירות. לדבריו, ההחלטה לא תביא ביטחון למתנחלים, וההתנחלויות תעלמנה מיהודה ושומרון כפי שהן נעלמו ברצועת עזה בשל מהלומות שספגו מ”ההתנגדות” הפלסטינית (אתר פלוגות ירושלים, 18 ביוני 2023).
סקר חדש של מכון הסקרים של שקאקי
  • ב-14 ביוני 2023 פרסם PSR, מכון הסקרים של ד”ר שקאקי סקר חדש שנערך בין 11-7 ביוני 2023 ביהודה שומרון ורצועת עזה. הסקר שנערך, דגם 1,270 פלסטינים שרואיינו ב-127 מקומות שנבחרו באופן רנדומאלי ביהודה, שומרון ורצועת עזה. שאלות רבות בסקר עסקו בנושא הנכבה להלן מספר ממצאים (אתר PSR, 14 ביוני 2023):
    • בתשובה לשאלה מה הדבר הטוב ביותר שקרה לעם הפלסטיני מאז הנכבה, ענו 24% כי הקמת התנועות האסלאמיות דוגמת חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שלהם חלק במאבק המזוין. 21% אמרו שהאנתיפאדה הראשונה והשנייה, 18% הקמת אש”ף ו-14% הקמת הרשות הפלסטינית.
    • כשני שליש (64%) ציינו שהם לא פוחדים מהישנות אירועי הנכבה , 33% ציינו כי הם חוששים מכך.
    • בתשובה לשאלה מהו הלקח החשוב מהנכבה, ענו 44% (54% מיהודה ושומרון ו-28% מרצועת עזה) כי הצורך להישאר בארץ גם במקרה של מלחמה. 23% סברו שאסור לסמוך על מדינות ערב או מדינות ידידותיות . 9% ציינו כי יש למצוא פתרונות מדיניים.
    • לגבי סבב הלחימה האחרון (מבצע “מגן וחץ”), 32% (41% ביהודה ושומרון ו-18% ברצועת עזה) סבורים שאף צד לא ניצח בעימות. 25% מהנשאלים מאמין כי הניצחון הוא של הקבוצות החמושות ברצועה, 19% מאמינים שהג’האד האסלאמי בפלסטין ו-6% שחמאס.
    • לגבי השאלה מי היה נבחר אם היו נערכות בחירות בין אבו מאזן ואסמאעיל הניה, רק 46% ענו שישתתפו בבחירות . מהם 33% יצביעו לאבו מאזן ו-56% לאסמאעיל הניה (לעומת 52% להניה ו-36% לאבו מאזן ברבעון הקודם).
    • בתשובה לשאלה מהי הבעיה הדחופה ביותר כיום עבור הפלסטינים, השיבו 38% שהכיבוש הישראלי 22% השחיתות ברשות , 18% אבטלה ו-13% הפיצול בין יהודה שומרון ורצועת עזה.
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 19 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת אלח’צ’ר לביתר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 ביוני 2023).
    • 19 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בצומת חוסאן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 ביוני 2023).
    • 19 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין נבי אליאס לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 ביוני 2023).
    • 18 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כי רכב באזור לבן אלשרקיה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 ביוני 2023).
    • 18 ביוני 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית-מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 ביוני 2023).
    • 18 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש עוקף נבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). גם ב-14 ביוני יודו אבנים לעבר אוטובוס באזור. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 , 14 ביוני 2023).
    • 18 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין חומש לשבי שומרון (מזרחית לטולכרם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 ביוני 2023).
    • 16 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית לעפרה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 ביוני 2023).
    • 15 ביוני 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר הגדר הישוב כרמי צור (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 ביוני 2023).
    • 15 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח למגדלים (דרומית-מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 ביוני 2023).
    • 15 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 ביוני 2023).
    • 14 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת אלח’צ’ר לביתר. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 ביוני 2023).
    • 14 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב בין עזון לצומת מעלה שומרון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 ביוני 2023).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] עצאם אלצלאג' מוצג ברשתות החברתיות כמפקד גדודי חללי אלאקצא במחנה הפליטים בלאטה. אביו סיפר לאחר הפעילות כי זו הפעם השלישית שבנו ניצל מניסיון סיכול, וכי הוא דחה מספר הצעות של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית להסגיר עצמו, שכן הוא מבקש למות מות קדושים ואינו חפץ בכסף או במשרה (שהאב, 13 ביוני 2023).
[3] המראיין, מחמד עמר חאמד, הוא במקור מרצועת עזה והגיש בעבר תוכניות בערוץ אלאקצא. עתה הוא חי באיסטנבול ועובד כמגיש תוכניות בערוצים שונים.
[4] יצוין כי גם מחלקת המדינה של ארה"ב פרסמה הודעה לפיה היא מוטרדת מהחלטת ישראל וכי הם מתנגדים לפעולות חד צדדיות מסוג זה אשר מהוות מכשול לשלום. בהודעה קוראת ארה"ב לישראל למלא את התחייבויותיה. ולחזור לדיאלוג למניעת הסלמה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 19 ביוני 2023).