מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (24 בספטמבר – 1 באוקטובר 2024)

כוורות משגרים שהתגלו באזור בית לאהיה (דובר צה

כוורות משגרים שהתגלו באזור בית לאהיה (דובר צה"ל, 25 בספטמבר 2024).

אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה

אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה"ל, 24 בספטמבר 2024)

תיקון פתחי הניקוז בח'אן יונס (דף הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 29 בספטמבר 2024)

תיקון פתחי הניקוז בח'אן יונס (דף הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 29 בספטמבר 2024)

הפגנת תמיכה בחזבאללה במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של פלסטין און ליין, 29 בספטמבר 2024)

הפגנת תמיכה בחזבאללה במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של פלסטין און ליין, 29 בספטמבר 2024)

תהלוכה בראמאללה (חשבון האינסטגרם של סוכנות אלארסאל, 28 בספטמבר 2024).

תהלוכה בראמאללה (חשבון האינסטגרם של סוכנות אלארסאל, 28 בספטמבר 2024).

אמצעי לחימה שנתפסו בג'נין (דובר צה

אמצעי לחימה שנתפסו בג'נין (דובר צה"ל, 26 בספטמבר 2024).

כספים שנתפסו בפעילות נגד מימון טרור במזרח ירושלים (חשבון X של דוברות משטרת ישראל, 24 בספטמבר 2024)

כספים שנתפסו בפעילות נגד מימון טרור במזרח ירושלים (חשבון X של דוברות משטרת ישראל, 24 בספטמבר 2024)

בו מאזן באו

בו מאזן באו"ם (אתר האו"ם, 26 בפברואר 2024)

  • הזירה הדרומית: פעילות כוחות צה”ל המשיכה להתמקד בדרום הרצועה ובמרכזה, כולל תקיפות נגד תשתיות חמאס שפעלו באתרים אזרחיים. לוחם צה”ל נפצע בהיתקלות בדרום הרצועה.
  • בחמאס הבהירו כי הלחימה ברצועת עזה ובלבנון תיפסק רק אם ישראל תעצור את המלחמה.
  • מנהלת עמותת סיוע נהרגה מאש כוחות משרד הפנים של חמאס בשל “טעות”.
  • בכיר בחמאס הכחיש את הפרסומים על סיכום עם פתח על ניהול אזרחי של רצועת עזה.
  • ישראל, יהודה ושומרון: נעצר חשוד בתכנון פיגוע משולב בגליל. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול טרור ביהודה ושומרון, עשרות מבוקשים נעצרו.
  • הרשות הפלסטינית: אבו מאזן נאם באו”ם והאשים את ישראל בביצוע “רצח עם” וקרא להגנה בינלאומית על הרשות הפלסטינית ולהטלת סנקציות על ישראל.
פעילות כוחות צה”ל ברצועה
  • פעילות כוחות צה”ל בשבוע האחרון התמקדה באזור רפיח בדרום רצועת עזה ובמסדרון נצרים במרכז הרצועה, בנוסף לפשיטות ממוקדות בבית לאהיא שבצפון הרצועה. כוחות צה”ל פגעו בעשרות פעילי טרור מהאוויר ומהקרקע. הכוחות גם איתרו והשמידו אמצעי לחימה (אמל”ח) ותשתיות טרור, בהם משגרים שמוכנים לשיגור רקטות. באזור אזרחי במרכז הרצועה, הושמדה מנהרה באורך קילומטר שבתוכה התגלו מספר חדרים ואמל”ח. לוחם צה”ל נפצע קשה בלחימה בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 30-24 בספטמבר 2024).
אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה"ל, 24 בספטמבר 2024)      כוורות משגרים שהתגלו באזור בית לאהיה (דובר צה"ל, 25 בספטמבר 2024).
מימין: כוורות משגרים שהתגלו באזור בית לאהיה (דובר צה”ל, 25 בספטמבר 2024).
משמאל: אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה”ל, 24 בספטמבר 2024)
  • “מקורות פלסטיניים” מסרו כי כוחות גדולים של צה”ל, מלווים בדחפורים, ביצעו פעולות הנדסיות בעיירה אלפח’ארי, שנמצאת פחות מקילומטר מאזור הגבול, ובשכונת אלעמור שבדרום-מזרח מחוז ח’אן יונס. הפעילות הייתה מלווה בהפגזות ארטילריות עזות ונטען כי בתים רבים נהרסו. לפי “המקורות”, החשש הוא כי הכוחות פעלו כדי ליצור שטח מישורי כדי להקל על הקמת אזור חיץ מלווה בסוללות עפר עבור טנקים (אלאיאם, 29 בספטמבר 2024).
פעילות נגד תשתיות חמאס במתקנים אזרחיים
  • בשבוע האחרון, המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לתקוף פעילים ותשתיות טרור שפעלו בחסות אתרים אזרחיים ברצועת עזה לצורך תכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור נגד כוחות צה”ל ומדינת ישראל. בכל המקרים, ננקטו צעדים מקדימים כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים:[1]
    • ב-26 בספטמבר 2024, הותקפו פעילי חמאס במתחם פיקוד ושליטה שפעל באתר ששימש את בית הספר אלפלוג’ה בצפון רצועת עזה. נמסר כי המתחם שימש לתכנון והוצאה לפועל של תקיפות נגד כוחות צה”ל ושטח מדינת ישראל (דובר צה”ל, 26 בספטמבר 2024). מנגנון ההגנה האזרחית ברצועת עזה מסר כי 14 בני אדם נהרגו בתקיפה נגד מחסה לעקורים בבית הספר חפצה באזור אלפאלוג’ה שבמחנה הפליטים אלג’באליא (סוכנות קדס, 26 בספטמבר 2024).
    • ב-29 בספטמבר 2024, הותקפו פעילי טרור של חמאס במתחם פיקוד ושליטה באתר ששימש את בית הספר אם אלפחם שבצפון רצועת עזה, משם הוציאו פעולות טרור נגד כוחות צה”ל ושטח מדינת ישראל (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2024). מנגנון ההגנה האזרחית מסר שארבעה בני אדם נהרגו בתקיפה נגד בית הספר אם אלפחם בבית לאהיא (סוכנות קדס, 29 בספטמבר 2024).
    • בלילה שבין 30-29 בספטמבר 2024, הותקפו פעילי טרור של חמאס במתחם פיקוד ושליטה באתר ששימש את בית הספר אבו ג’עפר מנצור שבצפון רצועת עזה, משם הוציאו פעולות טרור נגד כוחות צה”ל ושטח מדינת ישראל (דובר צה”ל, 30 בספטמבר 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על הרוג בתקיפה נגד בית הספר אבו ג’עפר בשכונת אלסלאטין שבבית לאהיא בצפון הרצועה (המרכז הפלסטיני לתקשורת, 30 בספטמבר 2024).
    • בלילה שבין 30 בספטמבר ל-1 באוקטובר 2024, הותקפו פעילי חמאס במתחם פיקוד ושליטה באתר ששימש את בית הספר שג’עייה של אונר”א בעיר עזה. נמסר כי המתחם שימש לפעילות צבאית ולתכנון ולהוצאה לפועל של פעולות טרור (דובר צה”ל, 1 באוקטובר 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי שבעה בני אדם נהרגו בתקיפה נגד בית הספר אלשג’אעיה בשכונת אלתפאח’ במזרח עזה, שמשמש כמחסה לעקורים (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 1 באוקטובר 2024).
סוגיית החטופים והסכם הפסקת אש
  • בכיר חמאס השוהה בלבנון, אסאמה חמדאן, אמר כי עצירת הלחימה ברצועת עזה לא תלויה בארה”ב אלא בישראל, וכי “המשוואה היום היא הפסקה מלאה של התוקפנות, בתמורה לעצירת ההתנגדות בפלסטין ולבנון”. הוא ציין כי דרישות להגעה לעסקה על החטופים ברורות לארה”ב ולמתווכות. לדבריו, התנועה לא מעוניינת בהמשך המלחמה ברצועת עזה ובלבנון לאורך זמן רב, אך לא תיכנע בשום שלב (אלג’זירה, 25 בספטמבר 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 41,615 פלסטינים ונפצעו – 96,359 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 1 באוקטובר 2024, נכון לשעה 09:00).

המצב ההומניטרי ברצועת עזה

  • בעקבות הגשמים הראשונים ולקראת עונת החורף, הגבירו הרשויות המקומיות ברצועת עזה את ההיערכות לקראת עונת החורף. בח’אן יונס, בדיר אלבלח ובאלזואידה, פעלו עובדי הרשויות לניקוי פתחי הניקוז של מי הגשמים (דף הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 29 בספטמבר 2024; דפי הפייסבוק של עיריית דיר אלבלח ועיריית אלזואידה, 25 בספטמבר 2024). עיריית עזה קראה לתושבים לדווח על מבנים שניזוקו ממי הגשמים ועלולים להוות סכנה (דף הפייסבוק של עיריית עזה, 27 בספטמבר 2024).
תיקון פתחי הניקוז בח'אן יונס (דף הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 29 בספטמבר 2024)
תיקון פתחי הניקוז בח’אן יונס (דף הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 29 בספטמבר 2024)
  • ב-25 בספטמבר 2024, סיים משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית את קמפיין תרומות הדם השני עבור רצועת עזה. במהלך המבצע שהתקיים לאורך שבוע בבתי החולים ובמוקדים רפואיים ביהודה ושומרון, נאספו יותר מאלפיים תרומות דם. שר הבריאות, מאג’ד אבו רמצ’אן, ציין כי מדובר בפעם השנייה שבה מועבר משלוח מנות דם באופן ישיר לרצועה, אחרי שבמהלך המלחמה המשלוחים הועברו דרך ירדן, והודה כי “זה המעט שאנו יכולים לעשות” (ופא, 25 בספטמבר 2024).
הריגת מנהלת ארגון סיוע
  • ב-26 בספטמבר 2024, נהרגה אסלאם חג’אזי, מנהלת עמותת הסיוע “שפאא’ פלסטין” באירוע ירי במרכז ח’אן יונס. דווח כי אלמונים ירו יותר מתשעים קליעים לעבר כלי הרכב, בו נהגה ליד בית החולים הירדני (אתר הטלגרם של העיתונאי אבו ג’וד, 27 בספטמבר 2024).
  • משפחתה של חג’אזי לא קיבלה את טענת רשויות חמאס כי היא נורתה בשל “טעות בזיהוי” ודרשה כי הרשויות יישאו בכל “ההשלכות המוסריות, המשפטיות והחברתיות” ויכירו בה כ”שהידה” (דף הפייסבוק של מאמן אלפראם, 27 בספטמבר 2024).
  • משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה הודיע על הקמת ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירוע והזהיר את הציבור מהפצת שמועות. המשרד הביע תנחומיו למשפחת המנוחה וקרא לציבור להסתמך על מקורות מידע רשמיים (ערוץ הטלגרם אלרסאלה, 27 בספטמבר 2024).
  • ב-30 בספטמבר 2024, פרסמה המשפחה הודעה נוספת, בה עדכנה כי התקרית הייתה “טעות בלתי מכוונת” מאחר שמכוניתה של חג’אזי הייתה דומה לכלי הרכב של “אחד הנמלטים המסוכנים ממשפט” ונקלעה למארב של סוכני משרד הפנים. על אף שהמשפחה הודתה כי היא מקבלת את המסקנה, היא דורשת כי “רשויות הממשל יישאו בכל ההשלכות של האירוע” (ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי, 30 בספטמבר 2024).
שבטי הרצועה נגד “הסוררים”
  • איגוד השבטים והמשפחות הפלסטיניות ברצועת עזה פרסם הודעה, בה התנער מקבוצת של “סוררים” של בני מספר שבטים ומשפחות, אשר “שיתפו פעולה עם הכיבוש הישראלי” עם גניבות מבתים והפרעה לשיירות הסיוע ההומניטרי. האיגוד קרא לאנשי הביטחון של חמאס לבצע צדק ולשפוט בחומרה את “הבוגדים” (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא ,25 בספטמבר 2024).
  • “מקור בחמאס” טען כי הושג הסכם עם תנועת פתח לניהול אזרחי של רצועת עזה. לפי “המקור”, חמאס הסכימה לוותר על הפיקוח על המעברים ברצועה. עוד נמסר כי צפויה פגישה עם פתח במסגרת תהליך הפיוס בין הצדדים, במהלכו ידונו על הקמת גוף מינהלי מקומי המורכב מאישים עצמאיים, הקמת ממשלת טכנוקרטים בהסכמת כל הפלגים הפלסטיניים, והקמת גוף מקומי בפיקוח הממשלה הנוכחית (ערוץ אלחדת’, 26 בספטמבר 2024). בתגובה, מסר “מקור פלסטיני” כי אין הסכם על הקמת ועדה של אישים עצמאיים שינהלו את רצועת עזה בעתיד (סקיי ניוז ערביה, 26 בספטמבר 2024).
  • חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, באסם נעים, מסר כי הדיווחים על הסכמה בין חמאס לפתח על הניהול האזרחי של רצועת עזה, ועל כך ששתי התנועות פועלות לקיום פגישה במסגרת הפיוס השבוע, אינם מדויקים. לדבריו, שום דבר ספציפי לא סוכם לאחר מפגש הפלגים בבייג’ינג ביולי 2024. הוא הבהיר כי המפגש צריך להיות בין חמאס, פתח וכל שאר הפלגים, וכי אם הוא יתקיים, יתכן שיאורגנו פגישות דו-צדדיות Ultra) Palestine , 26 בספטמבר 2024).
  • עבד אלפתאח דולה, דובר מחלקת הגיוס והתנט’ים בתנועת פתח, מסר כי אין שיחות או הודעה על מפגש עם חמאס בקהיר ב-2 באוקטובר 2024. למרות זאת, הוא ציין כי מתקיימים מגעים ושיחות עם חמאס ועם שאר הפלגים לנוכח “התוקפנות” המתמשכת והאתגרים הגוברים העומדים בפני עתיד העם והסוגייה הפלסטינית, והסכנות שנרקמות באיזור לנוכח הרחבת התוקפנות״ (ערוץ הטלגרם של סוכנות סבק24, 30 בספטמבר 2024).
  • שר העבודות הציבוריות והשיכון בממשלת הרשות הפלסטינית, עאהד פאאק בסיסו, הודה כי ההרס ברצועת עזה הינו “חסר תקדים” וכי עלויות השיקום עשויות להגיע לשישים מיליארד דולר ויותר. הוא ציין כי השיקום תלוי במימון, בתשתיות ובסיוע של הקהילה הבינלאומית, והדגיש את הצורך בתיאום עם סוכנויות שונות כדי להבטיח את השגת היעדים. כמו כן, הבהיר בסיסו כי יש לתכנן ולבצע פרויקטים לשיפוץ תשתיות, מים וחשמל, וכי הוא מקווה להמשך שיתוף פעולה עם מדינות תורמות וארגונים בינלאומיים (אלאיאם, 24 בספטמבר 2024).
  • “מקורות ברצועת עזה” מסרו כי חמאס אינה יכולה לספק “חזית תמיכה” ממשית עבור חזבאללה מאחר שאיבדה רבות מיכולותיה, במיוחד בתחום שיגור הרקטות. צוין כי הזרוע הצבאית של חמאס מסוגלת לבצע רק תקיפות מוגבלות, בעיקר נגד כוחות קרקעיים, או להפתיע את הכוחות הישראליים בציר נצרים ובמקומות נוספים ברצועת עזה. כמו כן, חמאס איבדה חלק מיכולותיה בשיגור טילים נגד טנקים, אולם עדיין מחזיקה בטילים מדגם אליאסין-105 שגרמו לאבדות בקרב כוחות צה”ל. “מקורות המקורבים” לגדודי עז אלדין אלקסאם הוסיפו כי הזרוע הצבאית של חמאס גם מסוגלת לבצע פיגועי התאבדות וכי ייתכן שהיא תוציא לפועל “מהלומות” לקראת יום השנה ל-7 באוקטובר ובתגובה למבוי הסתום במשא ומתן על הפסקת אש (אלשרק אלאוסט, 26 בספטמבר 2024).
  • הפגנות הזדהות עם חזבאללה, בעקבות סיכול מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה, התקיימו במספר יישובים פלסטיניים ביהודה ושומרון וברצועת עזה, בהם ראמאללה, שכם ומחנה הפליטים ג’באליא. המפגינים הניפו את דגלי חזבאללה ולבנון וקראו לנקמה ולהמשך “ההתנגדות” (PALINFO, 28 בספטמבר 2024; חשבון X של פלסטין און ליין, 29 בספטמבר 2024).
תהלוכה בראמאללה (חשבון האינסטגרם של סוכנות אלארסאל, 28 בספטמבר 2024).     הפגנת תמיכה בחזבאללה במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של פלסטין און ליין, 29 בספטמבר 2024)
מימין: תהלוכה בראמאללה (חשבון האינסטגרם של סוכנות אלארסאל, 28 בספטמבר 2024). משמאל: הפגנת תמיכה בחזבאללה במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של פלסטין און ליין, 29 בספטמבר 2024)
פיגועים
  • השבוע לא התרחשו פיגועים.
סיכול פיגוע משולב בגליל
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו את באסל עבאהרה, ערבי-ישראלי תושב עראבה, בן 22, שמואשם שתכנן לבצע פיגוע טרור משולב באמצעות מטעני חבלה וירי נגד מתפללים יהודים בקברי צדיקים באזור הגליל. בחקירה התגלה כי הוא קיבל סיוע מפלסטינים מיהודה ושומרון בעלי ידע בהכנת מטעני חבלה וקיים תצפיות באזורים המיועדים לפיגוע. כמו כן, נעצרו שני קטינים שגויסו לחוליה ואותרו חומרים להכנת מטענים (דוברות משטרת ישראל ותקשורת ישראלית, 26 בספטמבר 2024).

פעילות סיכול ומנע

  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות לסיכול טרור ברחבי יהודה ושומרון, עצרו עשרות מבוקשים ואיתרו אמצעי לחימה וכספים שנועדו למימון טרור. מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר 2023, נעצרו מעל 5,250 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, לפחות 2,050 מהם משויכים לחמאס (דובר צה”ל, 30 בספטמבר 2024). להלן ההתפתחויות הבולטות:
    • ב-30 בספטמבר 2024, החלו כוחות הביטחון הישראליים בפעילות בעיר שכם ובכפר סלואד, סמוך לראמאללה. במהלך הפעילות, נעצרו מספר מבוקשים בפעילות טרור (דובר צה”ל, 30 בספטמבר 2024).
    • ב-26 בספטמבר 2024, השלימו כוחות הביטחון הישראליים פעילות של יממה בעיר ג’נין, כחלק ממבצע “מחנות קיץ” לסיכול טרור בצפון השומרון. במהלך הפעילות, נעצרו ארבעה מבוקשים, הושמדו מטענים שהוטמנו בצירי התנועה, נחשפו שני חדרי מבצעים לתצפית ואותרו אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 26 בספטמבר 2024).
    • ב-24 בספטמבר 2024, קיימו כוחות הביטחון הישראליים בשיתוף המטה ללוחמה כלכלית בטרור ורשות המיסים פעילות נגד מימון טרור במזרח ירושלים. במסגרת הפעילות, נעצרו חמישה פעילי חמאס, בהם פעיל שמעורב בהלבנת כספים לפעילות טרור. כמו כן, הוחרמו מאות אלפי שקלים במזומן והמחאות בסכום של מיליון שקל, כולל כספים שהועברו מהרשות הפלסטינית לאסירים ביטחוניים (חשבון X של דוברות משטרת ישראל, 24 בספטמבר 2024).
אמצעי לחימה שנתפסו בג'נין (דובר צה"ל, 26 בספטמבר 2024).     כספים שנתפסו בפעילות נגד מימון טרור במזרח ירושלים (חשבון X של דוברות משטרת ישראל, 24 בספטמבר 2024)
מימין: אמצעי לחימה שנתפסו בג’נין (דובר צה”ל, 26 בספטמבר 2024). משמאל: כספים שנתפסו בפעילות נגד מימון טרור במזרח ירושלים (חשבון X של דוברות משטרת ישראל, 24 בספטמבר 2024)
פעילות מנגנוני הרשות הפלסטינית
  • ב-30 בספטמבר 2024, בשעות הלילה, פרסם פעיל הטרור המבוקש, עבד אלחכים שאהין, סרטון ברשתות החברתיות, בו טען כי פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ניסו להרוג אותו, אך הוא נמנע מהתנגשות איתם והעדיף לסגת מהמקום. הוא קרא לתושבים לצאת לעיר העתיקה (הקסבה) של שכם כדי לסייע לו, ובעקבות זאת פרצו חילופי אש ועימותים בין חמושים וצעירים פלסטינים לבין פעילי המנגנונים. ב-1 באוקטובר 2024, לפנות בוקר, דווח כי כוחות הביטחון הישראליים פעלו באזור הקסבה ופצעו את שאהין באופן אנוש ועצרו אותו (ערוץ הטלגרם של סוכנות קדס, 30 בספטמבר-1 באוקטובר 2024).
שאהין בקסבה של שכם במהלך העימותים (ערוץ הטלגרם של סוכנות קדס, 30 בספטמבר 2024)
שאהין בקסבה של שכם במהלך העימותים (ערוץ הטלגרם של סוכנות קדס, 30 בספטמבר 2024)
  • ב-30 בספטמבר 2024, בשעות הלילה, חסמו פעילים בלבוש אזרחי של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית כלי רכב עם מספר פעילים מגדוד טובאס סמוך למסגד אלשהיד בטובאס, ופתחו באש. דווח כי המבוקש אימן אלמצרי, שהיה במכונית, נפצע קשה. פעילי המנגנונים ירו באוויר כדי לפזר תושבים שהתאספו כדי למחות על הירי (צפא, 1 באוקטובר 2024).
  • מנגנוני הביטחון הפלסטיניים פירקו ופוצצו מטענים רבים שהטמינו “כוחות ההתנגדות” הפלסטיניים בערים טמון וטובאס במטרה לפגוע בכוחות הביטחון הישראליים (ערוץ הטלגרםA7rartoubas , 28-24 בספטמבר 2024(.
  • חמאס האשימה כי פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד פעילי “ההתנגדות” ביהודה ושומרון, כולל החרמת כלי הנשק שלהם וחשיפת מטענים, מהווה “שיתוף פעולה מלא” עם הכוחות הישראליים. בהודעת התנועה נאמר כי פעולות המנגנונים נוגדות את הערכים הלאומיים ופוגעות בנחישות ובקורבנות של העם והמאבק הפלסטיני. בחמאס קראו להנהגת הרשות הפלסטינית לפעול לשיתוף פעולה בין המנגנונים לבין “המאבק” על מנת להתנגד לכיבוש” “אנו קוראים להנהגת הרש”פ להפסיק את ההתנהלות הזו, ולפעול לשיתוף פעולה בין מנגנוני הביטחון למאבק על מנת “להתנגד לכיבוש” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 24 בספטמבר 2024).
עלייה בתמיכה במאבק חמוש
  • סקר דעת קהל ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, שנערך על ידי מרכז אלקודס לתקשורת והסברה, מצא כי 45% מהנשאלים סבורים שמתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 שירתה את האינטרס הלאומי הפלסטיני, לעומת 39.6% שהביעו עמדה דומה בסקר האחרון. מנגד, 24.5% סברו שהמתקפה פגעה באינטרסים הפלסטיניים לעומת 30.2% בסקר הקודם. כמו כן, נרשמה עלייה בתמיכה במאבק חמוש לצורך השגת המטרות הפלסטיניות עם תמיכה של 51.2% מהנשאלים לעומת 40.8% בסקר במאי 2024, בעוד שהתמיכה במשא ומתן מדיני ירדה מ-44.5% ל-35.7%. בנוגע למלחמה ברצועת עזה, 45.7% מאמינים שחמאס תנצח לעומת 67.1% שחשבו כך בסקר באוקטובר 2023. כמו כן, 32.6% מאמינים שהמלחמה לא תסתיים לטובת אף צד (סוכנות וטן, 30 בספטמבר 2024).
קריאות חמאס “להגן” על מסגד אלאקצא בתקופת החגים
  • תנועת חמאס ניצלה את אירועי יום השנה למהומות מנהרת הכותל (24 בספטמבר 1996) ולפרוץ האנתפאצ’ה השנייה (27 בספטמבר 2000) כדי לקרוא לתושבים הפלסטינים להגביר את נוכחותם במסגד אלאקצא לקראת חגי תשרי. להלן התבטאויות בולטות:
    • בכיר חמאס, מוחמד מרדאווי, קרא ל”המון הפלסטיני בגדה המערבית, בירושלים ובשטחים הכבושים” להתגייס “להגנה על מסגד אלאקצא ולהתנגד לתוכניות הכיבוש וקבוצות המקדש”. לטענתו, המסגד נמצא בסכנה קיומית בשל “פעולותיהן של קבוצות ההתנחלות בתמיכת ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו”. על כן, הוא קרא להשתמש “בכל הכלים והאמצעים הדרושים” להגנה על אלאקצא (ערוץ הטלגרם של חמאס איו”ש, 28 בספטמבר 2024).
    • בכיר חמאס, עבד אלרחמן שדיד, הדגיש את הצורך ב”התנגדות פעילה” כדי לסכל את “תוכניות הייהוד” ולהגן על מסגד אלאקצא. הוא האשים כי ישראל מנסה להשתלט על המקום הקדוש וטען כי “ארגוני מתנחלים ובית המקדש” נערכים לסדרה של פעולות במהלך תקופת החגים (סוכנות שהאב, 26 בספטמבר 2024).
פעילות מדינית
  • יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, המשיך לקיים פגישות מדיניות במסגרת הכינוס השנתי של עצרת האו”ם בניו יורק. הוא נועד עם מנהיגי מדינות, בהם ראש ממשלת בריטניה, נשיא צרפת, נשיאת הנציבות האירופית, נשיא ברזיל וראש ממשלת פקיסטן. במהלך הפגישות, קרא אבו מאזן לעצירת “התוקפנות” הישראלית ברצועת עזה וביהודה ושומרון וליישם את החלטת האו”ם שקוראת לישראל לסיים את “הנוכחות הבלתי חוקית בשטחים הפלסטיניים”, הוא גם שב על קריאתו להכרה במדינה פלסטינית ולהענקת חברות מלאה באו”ם ל”פלסטין” (ופא, 26-24 בספטמבר 2024).
  • ב-26 בפברואר 2024, נשא אבו מאזן את נאומו בפני העצרת הכללית ה-79 של האו”ם. להלן עיקרי הנאום (ופא, 26 בספטמבר 2024):
    • העם הפלסטיני חשוף “לפשע מלחמה” מצד ישראל ורצועת עזה הפכה “למקום שאי אפשר לחיות בו”. טען כי הממשלה הישראלית “מנצלת את המצב לביצוע מלחמת רצח עם, ישראל כבשה את רצועת עזה והרסה אותה”. האשים כי “האויב פתח במלחמת השמדה ברצועה ולאחר מכן עבר ללבנון”.
    • גינה “הרג אזרחים מכל דת ועם”.
    • קרא למדינות העולם להטיל סנקציות על ישראל ולסלק אותה מהאו”ם כי לא עמדה בהתחייבותיה. טען כי העולם לא הצליח לחייב את ישראל להפסיק את “מלחמת רצח העם ופשעיו”. מתח ביקורת על ארה”ב בשל התנגדותה להכרה במדינה פלסטינית.
    • ציין כי כי שרים ישראלים “מעוניינים להצית מלחמה דת שתשרוף את הכל – הפיצוץ ממנו תמיד הזהרנו קרה ב-7 באוקטובר”. הביע התנגדות לניסיונות, לטענתו, לשנות את הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים.
    • הציג מספר דרישות: הפסקת אש מיידית ברצועת עזה והפסקת “תקיפות המתנחלים והצבא הישראלי בגדה המערבית”; הכנסת סיוע הומניטרי דחוף ובכמות מספקת לרצועת עזה; נסיגה ישראלית מלאה של ישראל מרצועת עזה; מניעת הגירה כפויה של פלסטינים והחזרת העקורים לבתיהם; הגנה בינלאומית לרשות הפלסטינית; קבלת שליטה מלאה של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה, כולל שליטה במעברי הגבול, ובראשם מעבר רפיח; בקשה לסיוע בינלאומי בבניית תשתיות שנהרסו על ידי ישראל ברצועת עזה, והטלת האחריות על ישראל; הכרה ברשות הפלסטינית ובאש”ף כנציגים הלגיטימיים היחידים של העם הפלסטיני; קבלת חברות מלאה באו”ם, תוך ציון כי “לפלסטינים יש אדמה, רשות, עם ותרבות”; יישום חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי (ICJ) לסיום “הכיבוש” הישראלי בתוך 12 חודשים; כינוס ועידת שלום בינלאומית בתוך שנה להשגת פתרון של שתי מדינות; הצבת כוחות בינלאומיים שיבטיחו את ביטחון שתי המדינות.
בו מאזן באו"ם (אתר האו"ם, 26 בפברואר 2024)
אבו מאזן באו”ם (אתר האו”ם, 26 בפברואר 2024)
  • ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מחמד מצטפא, גם קיים פגישות עם בכירים מרחבי העולם בשולי העצרת הכללית של האו”ם בניו יורק, בהם מזכ”ל האו”ם ושרי החוץ של אירלנד, אוסטרליה, הונגריה ורומניה. הצדדים דנו במאמצים לעצור את פעילות צה”ל ברצועת עזה וביהודה ושומרון, בפתיחת המעברים לרצועת עזה ובחברות מלאה ל”פלסטין” באו”ם. מצטפא גם השתתף בישיבות שעסקו במצב ברצועת עזה ובסוגיה הפלסטינית. להלן המפגשים המרכזיים (ופא, 27-25 בספטמבר 2024):
    • בפגישה עם הנציב הכללי של אונר”א, פיליפ לזאריני, הדגיש מצטפא כי “אין חלופה” לסוכנות והאשים את ישראל בניסיון לחסל אותה. הוא ציין כי יש מאמצים לגייס תמיכה כספית כדי לאפשר את המשך פעילות אונר”א. מצטפא גם השתתף בישיבת השרים לתמיכה באונר”א והאשים כי ישראל פוגעת בעקורים שנמצאים במחסות בבתי ספר של אונר”א ברצועת עזה.
    • בפגישת המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, ציין מצטפא כי כל המאמצים להגיע להפסקת אש כוללת נכשלו עד כה. הוא האשים כי ישראל “ממשיכה לפעול באין מפריע” ובשל כך “מעמיק סבל העם הפלסטיני”. הוא גם הציג תוכנית המבוססת על ארבעה עקרונות לשיקום, צמיחה ובנייה מחדש: איחוד רצועת עזה ויהודה ושומרון, שיפור תפקוד המוסדות הציבוריים, שיקום רצועת עזה ופיתוח כלכלה פלסטינית עצמאית.

[1] יוזכר כי התופעה של שימוש בתשתיות אזרחיות כדוגמת בתי ספר ובתי חולים ואחרים לצרכי טרור אופיינית לפעילות ארגוני הטרור ברצועה בדגש על חמאס, וארגוני הטרור מנצלים אירועים אלה לצרכי תעמולה והסתה תוך הפרזה בהיקף הנפגעים, טענות על אזרחים רבים שנפגעו לכאורה והסתרה ברוב המקרים של זהות המחבלים שהותקפו.
[2] לתגובות פלסטיניות נוספות, ראו מחקר של מרכז המידע מ-30 בספטמבר 2024: "התקיפה נגד מפקדת חזבאללה בבירות וסיכול חסן נצראללה – משמעויות ותגובות".