מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (25 ביוני-2 ביולי 2024)

בריחת תושבים משג'אעיה (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 27 ביוני 2024)

בריחת תושבים משג'אעיה (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 27 ביוני 2024)

משחק

משחק "סולמות ונחשים" עם יעדים לפיגועים (דובר צה"ל, 28 ביוני 2024)

מפת אזורי הפינוי בח'אן יונס (חשבון X של דובר צה

מפת אזורי הפינוי בח'אן יונס (חשבון X של דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי, 1 ביולי 2024)

טיל הנ

טיל הנ"ט "חץ אדום" לפני השיגור באזור רפיח (מרכז התקשורת הפלסטיני, 25 ביוני 2024)

פאדי אלואדיה (דף הפייסבוק בערבית של ארגון

פאדי אלואדיה (דף הפייסבוק בערבית של ארגון "רופאים ללא גבולות", 25 ביוני 2024)

אלואדיה בפעילות במסגרת הגא

אלואדיה בפעילות במסגרת הגא"פ (חשבון X של אביחי אדרעי, 26 ביוני 2024)

משאית סיוע ממרוקו (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 26 ביוני 2024)

משאית סיוע ממרוקו (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 26 ביוני 2024)

עבודות להרחבת רחוב מרכזי בח'אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 29 ביוני 2024)

עבודות להרחבת רחוב מרכזי בח'אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 29 ביוני 2024)

מצטפא עם שרת החוץ של גרמניה (ופא, 25 ביוני 2024)

מצטפא עם שרת החוץ של גרמניה (ופא, 25 ביוני 2024)

אלשיח' ואבו רדינה עם פיל גורדון (חשבון X של חסין אלשיח', 25 ביוני 2024)

אלשיח' ואבו רדינה עם פיל גורדון (חשבון X של חסין אלשיח', 25 ביוני 2024)

  • הזירה הדרומית: פעילות כוחות צה”ל בשבוע האחרון התמקדה בשכונת שג’אעיה בעיר עזה, ברפיח שבדרום רצועת עזה ובאזור “מסדרון נצרים” במרכז הרצועה. שישה לוחמי צה”ל נהרגו בחמש תקריות שונות. נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה.
  • סוגיית החטופים: אין התקדמות במאמצים לקדם הסכם על הפסקת אש ברצועת עזה ושחרור החטופים. ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, הבהיר כי חמאס דבקה בעמדתה כי כל הסכם חייב להבטיח את סיום המלחמה.
  • המצב ההומינטרי ברצועת עזה: מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן כי בין מרץ ליוני 2024, הוכנסו כתשעה מיליון ליטרים של דלק לטובת הפעלת מתקנים חיוניים ברצועת עזה; משרד ההגנה האמריקאי הודיע על פירוק המזח הימי הצף בשל תנאי מזג האוויר, לא ברור אם ומתי יופעל מחדש; דו”ח מומחים מטעם האו”ם קבע שאין ראיות ששורר רעב ברצועת עזה; מבדיקה של צה”ל המבוססת על מיפוי אווירי עולה כי היקף המבנים שנהרסו ברצועה קטן משמעותית מהנתונים שפורסמו ע”י האו”ם והתקשורת הבינלאומית; החל חיבור קווי מתח ברצועה לרשת החשמל הישראלית, לראשונה מאז תחילת המלחמה, לצורך הפעלת מתקן התפלת מים וביוב.
  • סוגיית “היום שאחרי”: בכיר חמאס, ח’אלד משעל, הודה שרצועת עזה נהרסה, אולם קרא להמשיך את “ההתנגדות”. הוא גם ציין כי תם עידן הסכמי אוסלו. ברשות הפלסטינית גינו את דבריו.
  • ישראל, יהודה ושומרון: לא דווח על פיגועים בשבוע האחרון. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון, שני לוחמי צה”ל נהרגו בפיצוצי מטענים בג’נין ובטולכרם.
  • הרשות הפלסטינית: בכירי הרשות הפלסטינית קיימו פגישות מדיניות והדגישו את הצורך להגיע להפסקת אש ברצועת עזה; גינויים פלסטיניים להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני של ישראל להסדיר את מעמדם של חמישה מאחזים ביהודה ושומרון.
פעילות כוחות צה”ל ברצועה
  • הפעילות בשבוע האחרון התמקדה בשכונת שג’אעיה בעיר עזה, באזור רפיח שבדרום רצועת עזה ובמרכז הרצועה. כוחות קרקעיים ואוויריים תקפו פעילי טרור, השמידו תשתיות טרור ומשגרי רקטות ואיתרו מנהרות ואמצעי לחימה (אמל”ח) רבים. שישה לוחמי צה”ל נהרגו בחמש תקריות שונות.
  • שכונת שג’אעיה: ב-27 ביוני 2024, החלו כוחות צה”ל בפעילות מבצעית בשג’אעיה שבמזרח העיר עזה. הם הרגו פעילי טרור רבים בלחימה מעל ומתחת לפני הקרקע ובתקיפות מהאוויר. הכוחות איתרו כמויות גדולות של אמל”ח ופירי מנהרות והשמידו תשתיות טרור. במהלך הפעילות, פשטו הכוחות על בית ספר של האו”ם ששימש להסתרת אמל”ח , איתרו חדר מבצעים בתוך מרפאה ומסמכים מודיעיניים. ב-29 ביוני 2024, נהרג לוחם צה”ל בהיתקלות, לוחם נוסף נהרג מירי צלפים (דובר צה”ל, 27 ביוני-2 ביולי 2024).
  • לפני תחילת הפעילות, קרא דובר צה”ל בערבית לתושבים בשג’אעיה ובשכונות תרכמאן ותפאח להתפנות דרומה דרך רחוב צלאח אלדין לעבר האזור ההומניטרי (ערוץ X של אביחי אדרעי, 27 ביוני 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על תקיפות אוויריות של מטוסי קרב ומסוקי קרב מסיביות בשג’אעיה ועל כניסת כלי רכב צבאיים תוך ירי ארטילרי. כמו כן, דווח על בריחה המונית של תושבים מהמקום ועל תושבים שנותרו לכודים בשל התקיפות (ערוץ הטלגרם של סוכנות קדס, 27 ביוני 2024). ברשתות החברתיות דווח על תנועת תושבים משג׳אעיה לכיוון דרום הרצועה דרך ציר צלאח אלדין (ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי, 29 ביוני 2024).
 מפת אזורי הפינוי בשג'אעיה (חשבון X של אביחי אדרעי, 27 ביוני 2024)    בריחת תושבים משג'אעיה (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 27 ביוני 2024)
מימין: מפת אזורי הפינוי בשג’אעיה (חשבון X של אביחי אדרעי, 27 ביוני 2024); משמאל: בריחת תושבים משג’אעיה (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 27 ביוני 2024)
  • רפיח: כוחות צה”ל הרגו פעילי טרור חמושים, איתרו פירי מנהרות, בהם פירים ממולכדים במבני מגורים אזרחיים, וכמויות גדולות של אמל”ח והרסו תשתיות טרור, בהם אתר ייצור רקטות ארוכות טווח של הג’האד האסלאמי בפלסטין (הגא”פ) שאותר במנהרה בשכונת תל אלסלטאן. כמו כן, הכוחות איתרו משחק קופסה לילדים של “סולמות ונחשים” שהציג יעדים לפיגועים בישראל. ב-27 ביוני 2024, נהרג לוחם צה”ל מירי צלף; ב-1 ביולי 2024, נהרג לוחם צה”ל בפיצוץ מבנה ממולכד (דובר צה”ל, 25 ביוני-2 ביולי 2024). לפי הערכות בצה”ל, כ-700 מתוך כ-3,000 פעילי חטיבת רפיח של חמאס נהרגו או נפגעו מאז תחילת הפעילות ברפיח, והפעילים הנוספים נמלטו צפונה או נותרו להילחם בשטח. כמו כן, הושגה הכרעה נגד גדודי חמאס בשכונות שאבורה, יבנה, ברזיל ואמ-פי-קיי (תקשורת ישראלית, 28 ביוני 2024).
 משחק "סולמות ונחשים" עם יעדים לפיגועים (דובר צה"ל, 28 ביוני 2024)    אתר תת קרקעי לייצור רקטות של הגא"פ (דובר צה"ל, 1 ביולי 2024)
מימין: משחק “סולמות ונחשים” עם יעדים לפיגועים (דובר צה”ל, 28 ביוני 2024);
משמאל: אתר תת קרקעי לייצור רקטות של הגא”פ (דובר צה”ל, 1 ביולי 2024)
  • מרכז הרצועה: הכוחות פועלים משני צדי מסדרון מרכז הרצועה (“מסדרון נצרים”). הם הרגו עשרות פעילי טרור, איתרו כמויות גדולות של אמל”ח ופירי מנהרות והשמידו יותר ממאה תשתיות טרור, בהן מנהרה באורך קילומטר שכללה הסתעפויות רבות. ב-2 ביולי 2024, נהרגו שני לוחמי צה”ל מפיצוץ מטען (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 25 ביוני-2 ביולי 2024).
פינוי תושבים בח’אן יונס
  • ב-1 ביולי 2024, בשעות הערב, קראו מתאם פעולות הממשלה בשטחים ודובר צה”ל לתקשורת הערבית לתושבי האזורים המזרחיים של ח’אן יונס להתפנות לעבר האזור ההומניטרי שמשתרע מאלמואצי בח’אן יונס עד לאזור דיר אלבלח (חשבון X של אביחי אדרעי, 1 ביולי 2024). בשעות הלילה שבין ה-2-1 ביולי, תקפו כוחות צה”ל מטרות באזור ח’אן יונס, בהם מחסן אמל”ל ודירות מבצעיות של פעילי טרור, בתגובה לשיגור רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. הודעת צה”ל ציינה כי לפני התקיפות, ננקטו אמצעי זהירות והתאפשר פינוי תושבים מהאזור כדי לצמצם פגיעה באזרחים (חשבון הטלגרם של דובר צה”ל, 2 ביולי 2024).
  • בעקבות קריאות צה”ל לפינוי, תועדה תנועה של תושבים פלסטינים מהאזורים המזרחיים של ח’אן יונס (חשבון X של סוכנות אנטוליה, 1 ביולי 2024). גם בית החולים האירופי שבאלפח’ארי במזרח ח’אן יונס פינה את החולים והפצועים המאושפזים ואת הציוד הרפואי והעביר אותם לבית החולים נאצר בח’אן יונס (אלקדס אלערבי, 1 ביולי 2024). מתאם פעולות הממשלה בשטחים הבהיר כי הנחיות הפינוי לא כללו את בית החולים האירופי (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 2 ביולי 2024).
מפת אזורי הפינוי בח'אן יונס (חשבון X של דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי, 1 ביולי 2024)     תושבים מתפנים בח'אן יונס (ערוץ הטלגרם של מחנה הפליטים אלנציראת (2 ביולי 2024)
מימין: מפת אזורי הפינוי בח’אן יונס (חשבון X של דובר צה”ל בערבית אביחי אדרעי, 1 ביולי 2024);
משמאל: תושבים מתפנים בח’אן יונס (ערוץ הטלגרם של מחנה הפליטים אלנציראת (2 ביולי 2024)
שימוש ראשון בטיל נגד טנקים מתוצרת סין
  • גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הודיע על שימוש ראשון בטיל מונחה נגד טנקים (נ”ט) מסוג “חץ אדום” (אלסהם אלאחמר), ששוגר לעבר כלי רכב הנדסי של צה”ל באזור רפיח. נמסר כי מדובר בטיל נ”ט דור שני שפותח על ידי סין בתחילת שנות השמונים בשיתוף פעולה עם פקיסטן. הטיל מגיע למשקל של 25 ק”ג ומסוגל לפגוע במטרות במרחק של שלושה עד ארבעה ק”מ (מרכז התקשורת הפלסטיני, 25 ביוני 2024).
טיל הנ"ט "חץ אדום" לפני השיגור באזור רפיח (מרכז התקשורת הפלסטיני, 25 ביוני 2024)
טיל הנ”ט “חץ אדום” לפני השיגור באזור רפיח (מרכז התקשורת הפלסטיני, 25 ביוני 2024)
שיגור רקטות
  • השבוע נמשכו שיגורי הרקטות מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה. להלן אירועים בולטים:
    • 26 ביוני 2024: יורטה רקטה אחת ששוגרה ממרכז הרצועה. לא היו נפגעים או נזק (תקשורת ישראלית, 26 ביוני 2024). התארגנות “גדודי אלמג’אהדין” נטלה אחריות לשיגור מטחי רקטות לעבר נירים ועין השלושה (ערוץ הטלגרם של “גדודי אלמג’אהדין, 26 ו-27 ביוני 2024).
    • 28 ביוני 2024: שתי רקטות נורו לעבר שדרות, אחת יורטה, והשנייה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים או נזק (תקשורת ישראלית, 28 ביוני 2024). פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הגא”פ, קיבלו אחריות על שיגור מטח רקטות לעבר שדרות ויישובי עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 28 ביוני 2024).
    • 29 ביוני 2024: שתי רקטות שוגרו לעבר כרם שלום ונפלו בשטח פתוח. לא היו נפגעים או נזק (תקשורת ישראלית, 29 ביוני 2024). הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית, כוחות השהיד עמר אלקאסם, קיבלה אחריות על שיגור מטח רקטות לעבר מוצב כרם שלום (חשבון X של לשכת ההסברה המרכזית בדמשק של החזית הדמוקרטית, 29 ביוני 2024).
    • 30 ביוני 2024: רקטה אחת נפלה בשטח פתוח באזור נחל עוז. לא היו נפגעים או נזק (תקשורת ישראלית, 30 ביוני 2024) . הזרוע הצבאית של הגא”פ קיבלה אחריות על שיגור מטח רקטות 107 מ”מ לעבר מוצב נחל עוז (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 30 ביוני 2024). גם התארגנות גדודי אלמג’אהדין קיבלה אחריות על שיגור מטח רקטות לעבר מוצב נחל עוז (ערוץ הטלגרם של “גדודי אלמג’אהדין, 30 ביוני 2024).
    • 1 ביולי 2024: כעשרים רקטות שוגרו מח’אן יונס ברצועת עזה לעוטף עזה. חלק מהרקטות יורטו, ומרביתן נפלו בשטחים פתוחים מחוץ ליישובי העוטף. לא היו נפגעים או נזק (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 1 ביולי 2024). הזרוע הצבאית של הגא”פ קיבלה אחריות על שיגור מטחי רקטות לעבר כיסופים, עין השלושה, נירים, סופה וחולית (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 1 ביולי 2024).
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי
הספירה בשנת 2024 , החל מחודש מאי
סוגיית החטופים והסכם הפסקת אש
  • במהלך השבוע האחרון, לא נרשמה התקדמות במאמצים לקדם הסכם על הפסקת אש ברצועת עזה ועל שחרור החטופים. בכירי חמאס המשיכו להטיל על ישראל את האחריות למבוי הסתום. להלן התבטאויות בולטות:
    • ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, אמר כי התנועה הפגינה את כל הגמישות האפשרית והסכימה ללא היסוס לכל ההצעות שהוצעו, כאשר המטרה היא להביא להפסקת “הפשעים”, קץ “התוקפנות” ונסיגה מוחלטת של ישראל מרצועת עזה. הוא הוסיף כי חמאס דבקה בעמדה שכל הסכם שאינו מבטיח הפסקת אש וסיום הלחימה יידחה. הניה קרא לקהילה הבינלאומית לעצור את “התוקפנות” ולספק את צרכי החיים לעם הפלסטיני” (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 25 ביוני 2024). הניה קיים שיחות עם ראש המודיעין הכללי המצרי, עבאס כאמל, ועם ראש המודיעין התורכי, אבראהים קאלן, על תהליך המשא ומתן להפסקת אש (ערוץ הטלגרם של חמאס, 29 ביוני 2024).
    • חבר הלשכה המדינית של חמאס, חסאם בדראן, אמר כי הדרישות של משלחת המשא ומתן של התנועה הן “הדרישות הצודקות של עמנו” ולא הדרישות של חמאס בלבד. הוא הוסיף כי חמאס פעלה “בצורה חיובית ובגמישות רבה” וכי ישראל היא שנוהגת “בהטעיה ובשקרים” כאשר היא טוענת כי חמאס מעכבת הגעה להסכם. בדראן הוסיף כי העדכונים שנמסרים ממשלחת המשא ומתן מגיעים רק לאחר התייעצות ותיאום עם הנהגת התנועה ברצועה, וכי הם סירבו באופן מוחלט לדון ביום שאחרי המלחמה לאורך כל שלבי המשא ומתן (ערוץ היוטיוב של קדסנא, 29 ביוני 2024).
    • בכיר חמאס, אסאמה חמדאן, ציין כי אין חדש במשא ומתן להשגת הסכם על הפסקת אש. הוא הוסיף כי הניסיונות האמריקאיים להטיל על חמאס את האחריות לחוסר ההתקדמות נועדו להפעיל לחץ על התנועה כדי שתסכים עם ההצעה הישראלית, כפי שהוצגה על ידי נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, וזאת על אף שחמאס בירכה על דברי ביידן. חמדאן האשים כי ממשלת ישראל מנסה להתחמק מלהשיג הסכם ומסרבת להסכים להפסקת אש קבועה ולנסיגה מוחלטת מהרצועה (סוכנות קדס, 29 ביוני 2024).
    • אחראי תיק האסירים וממלא מקום ראש לשכת חמאס ביהודה ושומרון, זאהר ג’בארין, אמר כי התנועה נכונה להתגמש למען סיום המלחמה, אך ישראל לא מוכנה להסכים לכך. עוד מסר כי התנועה ערכה שיחות עם מצרים, תורכיה וקטר במסגרת המאמצים להגיע לעסקה.
    • חבר הלשכה המדינית של הגא”פ, עלי אבו שאהין, אמר כי הארגון מעוניין להשלים את עסקת החליפין על בסיס “ארבע הדרישות” שההתנגדות הפלסטינית הגדירה. הוא הוסיף כי הזרועות הצבאיות של הגא”פ וחמאס מתעסקים במלחמה ואילו ישראל החלה לחשוב על מנגנון ליציאה מרצועת עזה (אלג’זירה, 1 ביולי 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-2 ביולי 2024, בשעה 14:00) כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 37,925 פלסטינים ונפצעו 87,141 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 17 ביוני 2024).
  • כלי טיס של חיל האוויר ביצעו סיכולים ממוקדים נגד פעילי טרור:
    • ב-25 ביוני 2024, הותקף בדרום הרצועה וסאם אבו אסחאק, שבשנים האחרונות ניהל הברחות אמל״ח עבור חמאס דרך מעבר רפיח ודרך מנהרות תת קרקעיות (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 26 ביוני 2024). לפי דיווחים פלסטיניים, הוא נהרג בתקיפה נגד בית וסטודיו לצילום במרכז ח’אן יונס (חשבון X של העיתונאי ואא’ל אלחלבי, 25 ביוני 2024; אתר מרכז אלמיזאן לזכויות האדם, 27 ביוני 2024). ברשתות החברתיות הפלסטיניות פורסמו הודעות אבל על מותו של וסאם מוסא אבו אסחא, שכונה אבו מניב. נטען שהוא עבד כמנהל סטודיו מסאר לצילום בח’אן יונס (חשבון X של @PSLK1155, 25 ביוני 2024; דף הפייסבוק של עבדאללה אבו אסחאק, 25 ביוני 2024).
וסאם אבו אסחאק (דף הפייסבוק של עבדאללה אבו אסחאק, 25 ביוני 2024)
וסאם אבו אסחאק (דף הפייסבוק של עבדאללה אבו אסחאק, 25 ביוני 2024)
    • ב-25 ביוני 2025, הותקף בעיר עזה פאדי ג’האד מחמד אלואדיה, פעיל בגא”פ שעסק בפיתוח ובקידום מערך הטילים של הארגון (דובר צה”ל, 25 ביוני 2025). משרד הבריאות של חמאס ברצועת טען כי פאדי אלואדיה היה פיזיותרפיסט שעבר בארגון “רופאים ללא גבולות” ונהרג בתקיפה על קבוצת אזרחים בקרבת המרכז הרפואי של הארגון במרכז עזה (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות בעזה, 25 ביוני 2024). ארגון “רופאים ללא גבולות” מסר שאלואדיה, בן 33, הצטרף לארגון בשנת 2018, והוא העובד השישי של הארגון שנהרג מתחילת המלחמה (דף הפייסבוק בערבית של ארגון “רופאים ללא גבולות”, 25 ביוני 2024). בתגובה, הציג דובר צה”ל בערבית, אביחי אדרעי, צילומים של אלואדיה כשהוא לבוש מדים במסגרת פעילותו בגא”פ. הוא ציין כי במקביל לפעילותו בארגון הסיוע, אלואדיה עבד במערך הייצור של הגא”פ במשך 15 שנה ונחשב למומחה המוביל בתחומי האלקטרוניקה והכימיה. עוד ציין אדרעי כי אלואדיה ניסה לצאת לאיראן עם שני פעילי טרור נוספים כדי לעבור אימוני טרור (חשבון X של אביחי אדרעי, 26 ביוני 2024).
פאדי אלואדיה (דף הפייסבוק בערבית של ארגון "רופאים ללא גבולות", 25 ביוני 2024)     אלואדיה בפעילות במסגרת הגא"פ (חשבון X של אביחי אדרעי, 26 ביוני 2024)
מימין: פאדי אלואדיה (דף הפייסבוק בערבית של ארגון “רופאים ללא גבולות”, 25 ביוני 2024); משמאל: אלואדיה בפעילות במסגרת הגא”פ (חשבון X של אביחי אדרעי, 26 ביוני 2024)
    • ב-30 ביוני 2024, הודיעו גדודי חללי אלאקצא-חטיבת אלעאמודי, המשתייכים לזרוע הצבאית של פתח, על מותו של אחמד אבראהים אבו שריעה, שפיקד על מבצעי החטיבה במזרח העיר עזה. לפי ההודעה, הוא נפגע בתקיפה אווירית ישראלית (ופא, 30 ביוני 2024).
הרוגים בתקיפות נוספות
  • ב-1 ביולי 2024, הודיעה לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס על מותו של מחמד מחמוד אבו שריעה, שעבד כעיתונאי בסוכנות הידיעות שמס. לפי לשכת ההסברה, אבו שריעה הוא העיתונאי ה-153 שנהרג ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית, 1 ביולי 2024). דווח כי הוא מת מפצעיו יומיים אחרי שנפגע בתקיפה ישראלית בכניסה לביתו בשכונת אלצברא שבדרום העיר עזה (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 1 ביולי 2024).
המצב ההומניטרי ברצועת עזה
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן כי בין מרץ ליוני 2024, תואמה הכנסת כתשעה מיליון ליטרים של דלק לרצועת עזה, וכי יותר מ-400 משאיות דלק הועברו לארגונים בינלאומיים ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה לטובת פעילות בתי חולים ומתקנים חיוניים, מקלטים ואיסוף אשפה. המתאם ציין כי סוכנויות הסיוע של האו”ם הן שצריכות לתאם מול צה”ל את העברת הדלק לרצועה (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 1 ביולי 2024).
נתוני הכנסת הדלק לרצועת עזה בחודש יוני 2024 (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 1 ביולי 2024)
נתוני הכנסת הדלק לרצועת עזה בחודש יוני 2024 (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 1 ביולי 2024)
  • ב-28 ביוני 2024, הודיעה דוברת משרד ההגנה האמריקאי, סברינה סינג, כי המזח הימי הצף שצבא ארה”ב הקים מול חוף עזה יפורק ויועבר לאשדוד בשל התחזית לגלים סוערים. לפי סינג, בשבוע עד 28 ביוני, הועברו דרך המזח יותר מ-4,500 טונות סיוע לאזור הפריקה, ומאז תחילת הפעילות ב-17 במאי 2024 הועברה כמות כוללת של יותר מ-8,831 טונות. עם זאת, היא ציינה כי הדרכים היבשתיות הן היעילות ביותר להעברת הסיוע. עוד טענה כי לא יהיה ניתן להתקין את המזח בחזרה עד שיועבר כל הסיוע משטח כינוס לתושבי הרצועה (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 28 ביוני 2024).
  • האו”ם עדכן שאנשי סיוע הומניטרי החלו להעביר טונות של סיוע שהצטבר בשטח הכינוס של המזח הימי הצף מול חופי עזה למחסנים ברצועת עזה. עם זאת, נמסר כי לא ברור מתי הסיוע יגיע בפועל לפלסטינים לרצועה. מדובר בפעם הראשונה שמשאיות מעבירות סיוע מהרציף מאז שתוכנית המזון העולמית של האו”ם השעתה את פעילותה שם בשל חששות ביטחוניים ב-9 ביוני 2024 (סוכנות מען, 30 ביוני 2024).
  • נתונים רשמיים של צה”ל, שמתבססים על מיפוי אווירי דיגיטלי, הראו כי מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר 2023 ועד 21 במאי 2024, נהרסו 16% מכלל מבני הקבע ברצועת עזה (35,952 מבנים), בנוסף ל-36% מכלל מהמבנים הארעיים (84,276), בהם סככות, דירים, מאהלים ועמדות חקלאיות ששימשו לפעילות טרור. לשם השוואה, בדוחות או”ם נטען כי יותר מ-50% מכלל מבני הקבע ברצועה נהרסו, בעוד שבדיווחים בתקשורת הזרה נטען כי כ-70% ממבני הקבע נהרסו (תקשורת ישראלית, 27 ביוני 2024).
  • דוח חדש של הוועדה לבחינת הרעב (FRC), ועדת מומחים מטעם האו”ם שבוחנת את הסיווג של מצב הרעב והביטחון התזונתי (IPC) לפי שילוב של נתונים מהשטח, קבע כי אין ראיות ששורר כעת רעב ברצועת עזה. זאת בניגוד לדוח הקודם של הוועדה ממרץ 2024 שיש סבירות גבוהה להתפרצות רעב. לפי המומחים, בין מרץ ליולי 2024, נרשמה עלייה בכמות המזון וסיוע נוסף שאינו מזון לתוך מחוזות צפון הרצועה, וגם נרשם שיפור בתחומי התזונה, התברואה וההגיינה. עם זאת, הדוח התריע כי המצב נותר חמור (Reliefweb ביוני 2024).
  • ב-2 ביולי 2024, פורסם תיעוד של עובדי חברת החשמל ברצועת עזה מתקנים עמודי חשמל ברחוב צלאח אלדין בדיר אלבלח. נמסר כי מדובר בפעם הראשונה שבה קו המתח הגבוה מספר 11 מתוקן מאז תחילת המלחמה באוקטובר 2023, וזאת כדי לחבר את מתקן התפלת המים והביוב במערב דיר אלבלח לרשת החשמל הישראלית (פלסטין און ליין, 2 ביולי 2024).
עובדי חברת החשמל בעבודות התיקון בדיר אלבלח (פלסטין און ליין, 2 ביולי 2024)
עובדי חברת החשמל בעבודות התיקון בדיר אלבלח (פלסטין און ליין, 2 ביולי 2024)
  • ב-27 ביוני 2024, הועברו 68 ילדים חולים ופצועים מרצועת עזה, יחד עם מלוויהם, דרך מעבר כרם שלום למצרים לשם קבלת טיפול רפואי. המבצע התקיים בתיאום עם גורמים במצרים בממשל האמריקאי ובקהילה הבינלאומית (דף הפייסבוק בערבית של מתאם הפעולות בשטחים, 27 ביוני 2024). משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה מסר כי 21 ילדים חולי סרטן יצאו מהרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועת עזה, 27 ביוני 2024).
יציאת הילדים החולים מהרצועה (דף הפייסבוק בערבית של מתאם הפעולות בשטחים, 27 ביוני 2024)
יציאת הילדים החולים מהרצועה (דף הפייסבוק בערבית של מתאם הפעולות בשטחים, 27 ביוני 2024)
  • שש משאיות עם סיוע רפואי ותרופות ממרוקו נכנסו דרך מעבר כרם שלום. מהסהר האדום הפלסטיני נמסר כי הסיוע יועבר לבתי חולים שסובלים ממחסור חמור באספקה רפואית (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 26 ביוני 2024).
 משאית סיוע ממרוקו (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 26 ביוני 2024)
משאית סיוע ממרוקו (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 26 ביוני 2024)
  • מאהר שאמיה, עוזר תת מזכיר משרד הבריאות של חמאס, הודיע על הגעתה של משלחת רפואית ערבית, המתמחה בכירורגיית ילדים, לבית החולים כמאל עדואן בצפון רצועת עזה. הוא ציין כי המשלחת תחל לעבוד מדי יום במרפאה כירורגית לילדים בבית החולים.
  • עיריית ח’אן יונס הודיעה על חזרה הדרגתית לפעילות של קו המים “מקורות”, המספק מים לאזורים המזרחיים בנפה, לחלק גדול מציר צלאח אלדין ולסביבתו ולאזור מואצי ח’אן יונס. העירייה ציינה כי הדבר התאפשר לאחר מאמצים של רשות המים לתיקון קו המים, בשיתוף עם צוותי עיריות אזוריות (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 25 ביוני 2024); כמו כן, צוותי העירייה ביצעו עבודת תחזוקה במערכות הביוב הפגועות, בין השאר בשכונת אלבטן אלשמין שבדרום-מערב העיר ובשכונת מען אלואקע שבדרום-מזרח העיר (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 27 ביוני ו-1 ביולי 2024). צוותים גם פעלו להרחבת הרחובות המרכזיים של העיר, ובהם רחוב ג’מאל עבד אלנאצר כדי להקל על תנועת האמבולנסים, צוותי ההגנה האזרחית והאזרחים (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 29 ביוני 2024).
 עבודות להרחבת רחוב מרכזי בח'אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 29 ביוני 2024)    עבודות במערכת הביוב של ח'אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח'אן יונס, 27 ביוני 2024
מימין: עבודות להרחבת רחוב מרכזי בח’אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 29 ביוני 2024);
משמאל: עבודות במערכת הביוב של ח’אן יונס (עמוד הפייסבוק של עיריית ח’אן יונס, 27 ביוני 2024)
סנקציות על חמאס והגא”פ
  • האיחוד האירופי הטיל סנקציות על שישה אישים שקשורים למימון של חמאס והגא”פ או שסייעו להם לבצע פעולות טרור. הרשימה כוללת את ג’מיל עליאן, האחראי על תיק השהידים, האסירים והפצועים בגא”פ ומנכ”ל מוסד “מהג’ת אלקדס” לשהידים, אסירים ופצועים; אחמד עודה, ירדני שניהל את תיק השקעות החוץ של חמאס; עלי מורשד שיראזי, קצין בכיר בכוח קדס של משמרות המהפכה שעומד בראש התחום הפלסטיני ופועל מלבנון; זוהייר שמלח’, שנחשב לחלפן הכספים המרכזי של חמאס; מאהד עובייד, שמוגדר כאחראי על מטה הגדה של חמאס. כמו כן, הוטלו סנקציות על שלוש חברות בסודן ובספרד ששייכות לעבד אלבאסט חמזה ח’יר, איש עסקים סודני שנחשב למממן מוביל של חמאס ונמצא ברשימת הסנקציות (אתר הנציבות האירופית, 28 ביוני 2024).
התבטאויות ח’אלד משעל
  • סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל, דיבר במסגרת יום עיון של מכון מחקר לבנוני, “מרכז אלזיתונה למחקרים וייעוץ”, בנושא “מבצע שיטפון (מבול) אלאקצא והשלכותיו על הסדרת הבית הפוליטי הפלסטיני”. להלן עיקרי דבריו (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 ביוני 2024):
    • המלחמה ברצועת עזה העלתה מחדש את הסוגיה הפלסטינית לראש סדר היום הבינלאומי וגרמה לאנשים ברחבי העולם להבין כי ניתן להביס את ישראל.
    • מחיר “ההתנגדות” גבוה ורצועת עזה “נהרסה”, אולם אין דרך אחרת להביא לשחרור מלבד “התנגדות” מאחר שהיא יוצרת הזדמנויות ואופקים.
    • אחת ההשלכות של מבצע “מבול אלאקצא” הוא שהסכמי אוסלו הגיעו לסיומם, ועל כן יש להגיע להסכמה בקרב כל הארגונים הפלסטיניים על “הפרויקט הפלסטיני הלאומי” ועל הדרכים להשגתו.
    • יש להקים ממשלת קונצנזוס לאומי ולנהל את המצב ברצועת עזה לאחר המלחמה, ועל ההנהגה להציג דמויות המייצגות את המגזרים החברתיים המשפיעים בזירה הפלסטינית ברצועת עזה וביהודה ושומרון ואת הארגונים התומכים בהם.
  • בכירים בתנועת פתח הגיבו על דברי משעל. להלן ההתבטאויות המרכזיות:
    • דובר פתח, ג’מאל נזאל, אמר כי הפלסטינים משלמים את המחיר על מדיניות חמאס וכי פעולותיה של חמאס ומדיניותה התבססו על הריסת כל הזדמנות להקמת מדינה פלסטינית. הוא הוסיף כי לכל מה שהתרחש ברצועת עזה לאחר שנת 2007, כאשר חמאס תפסה את השלטון, אין קשר להסכמי אוסלו שכן אז הסתיימה נוכחותה הביטחונית של הרשות הפלסטינית ברצועה. עוד אמר כי לחמאס אין הישג ממשי להציג לפלסטינים (סקאי ניוז ערביה, 27 ביוני 2024). בריאיון נוסף, תהה נזאל כיצד משעל יכול לדבר על הסוגיה הפלסטינית כאשר הוא ביקר ב”פלסטין” רק פעם אחת והוסיף כי חמאס היא האחרונה שיכולה לדבר על בחירות (אלחדת’, 27 ביוני 2024).
    • יועצו של אבו מאזן, מחמוד אלהבאש, אמר כי חמאס רוצה לקבע את הפילוג בעם הפלסטיני ומוכנה להקריב את העם הפלסטיני כדי ליישם את מדיניותה. הוא האשים כי חמאס היא שביצעה את ההפיכה והיא שמונעת את האחדות הלאומית (אלערביה, 26 ביוני 2024).
  • בכיר פתח, באסם אלתמימי, אמר כי דברי משעל סותרים את המאמצים לבסס את האחדות הפלסטינית הלאומית (אמן ניוז, 27 ביוני 2024).
התבטאויות נוספות
  • חבר הלשכה המדינית של חמאס, חסאם בדראן, ציין כי “ההתנגדות” לא תאפשר לאף אחד להכתיב לה שום דבר שקשור ל”סידור הבית הפלסטיני הפנימי” וכי התנועה רוצה לדבר המצב הפלסטיני הכולל לאחר המלחמה. לדבריו, חמאס מעוניינת שתקום ממשלת הסכמה לאומית לתקופה זמנית עד לקיום בחירות ואילו אבו מאזן הוא שדוחה ומעכב את ההצעה. הוא הוסיף כי שום דבר לא יכול להתארגן בזירה הפלסטינית מבלי שחמאס תהיה נוכחת ומשפיעה וכי לאף מפלגה אין זכות להציב בפני חמאס תנאים על הצטרפותה לאש”ף. עוד אמר כי ממשלת הרשות הפלסטינית לא מסוגלת למלא את תפקידה ביהודה ושומרון והיא גם לא מסוגלת למלא תפקיד כלשהו ברצועת עזה (ערוץ היוטיוב של קדסנא, 29 ביוני 2024).
  • דובר הגא”פ, מחמד אלחאג’ מוסא, אמר כי “היום שאחרי” ברצועת עזה יהיה פלסטיני, וכי “ההתנגדות” מסרבת לדון על הסוגיה עם המתווכות ועם ישראל. הוא טען כי כל מנהיגי ישראל מאשרים שרעיון החיסול של “ההתנגדות” אינו בר יישום או השגה וכי הם הבינו כי “ההתנגדות” נטועה ברצועת עזה ותישאר נוכחת שם (אלעאלם, 27 ביוני 2024).
  • בתקופה הנסקרת (25 ביוני-2 ביולי 2024) לא דווח על פיגועים.[1]
פיגועים משמעותיים בשנת 2024[2]

פיגועים משמעותיים בשנת 2024

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. מוקדי הפעילות המרכזיים היו טולכרם וג’נין. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-4,150 מבוקשים, מתוכם יותר מ-1,750 פעילי חמאס (דובר צה”ל, 6 -9 ביוני 2024). להלן אירועים בולטים :
    • בלילה שבין 27-26 ביוני 2024, פעלו כוחות הביטחון הישראליים בג’נין ובמחנה הפליטים בג’נין. במהלך הפעילות, הופעל מטען שהוטמן בקרקע נגד כלי רכב ממוגן. מטען נוסף שהוטמן בעומק הקרקע הופעל נגד כוח צבאי שהגיע לסייע. כתוצאה מכך, נהרג לוחם צה”ל ו-16 לוחמים נוספים נפצעו (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 27 ביוני 2024). גדוד ג’נין של הזרוע הצבאית של הגא”פ קיבל אחריות לפיצוץ מטענים נגד כלי רכב של “הכיבוש” (ערוץ הטלגרם של גדוד ג’נין, 27 ביוני 2024). דובר הזרוע הצבאית של הגא”פ, אבו חמזה, מסר כי פעילי גדוד ג’נין פוצצו יותר משישה מטענים והתעמתו עם הכוחות הישראליים במשך יותר משמונה שעות במסגרת מבצע “באס ג’נין 2” (ערוץ הטלגרם של דובר הזרוע הצבאית של הגא”פ, 27 ביוני 2024).
    • ב-30 ביוני 2024, תקף כלי טיס של חיל האוויר דירה במחנה הפליטים נור שמס שבטולכרם, בה שהה סעיד ג’אבר, פעיל טרור שהיה מעורב בפיגועי ירי ובהפעלת מטענים לעבר אזרחים וכוחות הביטחון באזור טול כרם ובהקמת תשתיות טרור. כמו כן, שהו בדירה מספר מבוקשים שהיו מעורבים בפיגועי ירי והנחת מטענים באזור מרחב התפר, ליד בת חפר. נמסר כי למבוקשים גם היה קשר לפעילי הטרור שביצעו את פיגוע הירי בקלקיליה ב-22 ביוני 2024, שבו נרצח אזרח ישראלי (דובר צה”ל, 30 ביוני 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי כטב”ם ישראלי תקף בית בשכונת אלמנשיה בנור שמס. משרד הבריאות ברשות הפלסטינית הודיע על מותו של סעיד עזת ג’אבר, בן 24, ועוד חמישה פלסטינים נפצעו (ופא, 30 ביוני 2024) . גדוד טולכרם של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הגא”פ, פרסם הודעת אבל שבה נאמר כי ג’אבר היה אחד ממייסדי גדוד טולכרם ואחד המפקדים הבולטים בו (ערוץ הטלגרם של גדוד טולכרם, 30 ביוני 2024) . בהודעת אבל של הגא”פ נאמר כי ג’אבר ניצל בעבר ממספר ניסיונות סיכול (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הגא”פ, 30 ביוני 2024). חמאס הביעה תנחומיה על מותו של סעיד אלג’אבר והזהירה כי הפעילות הישראלית “לא תצליח להרתיע את ההתנגדות או לעצור את צעדת ההסלמה” (ערוץ הטלגרם של חמאס איו”ש, 30 ביוני 2024).
סעיד ג'אבר (ערוץ הטלגרם של "גדוד טולכרם", 30 ביוני 2024)
סעיד ג’אבר (ערוץ הטלגרם של “גדוד טולכרם”, 30 ביוני 2024)
  • ב-1 ביולי 2024, בשעות הבוקר, פעלו כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים נור שמס שבטולכרם לסיכול פעילות טרור. במהלך הפעילות, הופעל מטען נגד כלי רכב צבאי ממוגן וכתוצאה מכך נהרג לוחם צה”ל ונפצע קצין (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 1 ביולי 2024). גדוד טולכרם של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הגא”פ, הודיע כי יחידת ההנדסה שלו פוצצה מטען “סעיד”, על שמו של סעיד אלג’אבר שנהרג בתקיפה האווירית יממה קודם לכן, נגד כלי רכב צבאי ברחוב הראשי של מ”פ נור שמס. גדוד טולכרם גם פירסם סרטון שמתעד את רגע הפיצוץ (ערוץ הטלגרם של “גדוד טולכרם”, 1 ביולי 2024). במקביל, גדודי חללי אלאקצא קיבלו אחריות על פיצוץ שני מטענים נגד כלי רכב צבאי ברחוב נור שמס. לפי ההודעה, לאחר מכן, הם פוצצו מטען נגד כוח חילוץ צבאי ליד תחנת המשטרה במחנה (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 1 ביולי 2024).
  • ב-1 ביולי 2024, סיכלו כוחות הביטחון הישראליים הברחה של יותר מ-75 אקדחים ועשרות חלקים של כלי נשק בבקעת הירדן. הכוחות עצרו שלושה חשודים שזוהו בעת שחצו את גדר הגבול עם ירדן ונערכו סריקות אחרי חשודים נוספים. נמסר כי מדובר בהברחת האמל”ח הגדולה ביותר מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל” באוקטובר 2023 (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 1 ביולי 2024).
האמל"ח שנתפס בגבול ירדן (דובר צה"ל, 1 ביולי 2024)
האמל”ח שנתפס בגבול ירדן (דובר צה”ל, 1 ביולי 2024)
  • ב-26 ביוני 2024, נמסר כי כוחות הביטחון הישראליים עצרו ב-5 ביוני 2024 את עמאר נצר אללה, תושב מחנה הפליטים טול כרם, בחשד למעורבות בפיגועי ירי לעבר היישוב בת חפר בסוף מאי 2024. הוא הודה כי היה חבר בחוליית טרור שביצעה פיגועי ירי לעבר יישובים בקרבת גדר ההפרדה (דובר צה”ל, 26 ביוני 2024)
פעיל טרור נהרג בפיצוץ מטען
  • ב-28 ביוני 2024, הודיעו גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של פתח, על מותו של פעיל הגדודים בטובאס, מעאויה מופק דראע’מה, בן 25, לאחר שנפצע ב-20 ביוני 2024, כאשר התפוצץ מטען שניסה להטמין כדי לפגוע בכוחות צה”ל. לטענת גדודי חללי אלאקצא, המטען התפוצץ בשל “שיבוש” שהפעילו כוחות צה”ל (חשבון X של אתר פאלטודיי, 28 ביוני 2024; ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 28 ביוני 2024). גולש מזוהה פתח כתב כי דראע’מה היה פעיל מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (חשבון X של האני אלחסן, 28 ביוני 2024). סניף פתח במחוז טובאס הכריז על יום אבל ושביתה כללית ב-28 ביוני בעקבות מותו של דראע’מה (דף הפייסבוק של סניף ‘פתח’ במחוז טובאס והעמקים הצפוניים, 28 ביוני 2024).
מודעת אבל של גדודי חללי אלאקצא על מותו של דראע'מה (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של "גדודי חללי אלאקצא", 28 ביוני 2024).      דראע'מה באימון של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (חשבון X של האני אלחסן, 28 ביוני 2024)
מימין: מודעת אבל של גדודי חללי אלאקצא על מותו של דראע’מה (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 28 ביוני 2024). משמאל: דראע’מה באימון של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (חשבון X של האני אלחסן, 28 ביוני 2024)
התארגנות חדשה של הזרוע הצבאית של הגא”פ
  • ב-25 ביוני 2024, פורסמה הודעה של חוליות טמון של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הגא”פ, על תחילת פעילות “הג’האד” שלהן, וכי הפעולה הראשונה הייתה ירי והפעלת מטענים נגד כוחות הביטחון הישראליים שפעלו בעיירה טמון, ליד טובאס (ערוץ הטלגרם של “גדוד טובאס” של “פלוגות ירושלים”, 25 ביוני 2024). בהקשר זה, דיווח דובר צה”ל כי בלילה שבין 25-24 ביוני 2024, עצרו כוחות הביטחון הישראליים 24 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, בהם שלושה מבוקשים בטמון שבנפת טובאס (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 25 ביוני 2024).
פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים
  • “מקורות מקומיים” בטובאס דיווחו כי כוחות של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית התנגשו בכלי רכב של מבוקשים בידי ישראל והחרימו את כלי הנשק שלהם (אתר אלשאהד, 26 ביוני 2024) . ברשתות החברתיות דווח כי המנגנונים תקפו כלי רכב של “פעילי התנגדות” בעיירה עקאבא, מדרום לטובאס, והחרימו שלושה כלי נשק ועשרים מחסניות, ובהם כלי נשק של מפקד בגדוד ג’נין (חשבון X של א’לאא’ סלימאן, 26 ביוני 2024; ערוץ הטלגרם @jeniincamp, 26 ביוני 2024).
האמל"ח שהוחרם באזור טובאס (ערוץ הטלגרם @jeniincamp, 26 ביוני 2024)
האמל”ח שהוחרם באזור טובאס (ערוץ הטלגרם @jeniincamp, 26 ביוני 2024)
  • ב-29 ביוני 2024, דווח על פעילות של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בעיירה קבאטיה ועל חילופי אש בין כוחות של מנגנוני הביטחון לבין “פעילי התנגדות” (אתר אלשאהד, 29 ביוני 2024; חשבון X של יאסין עז אלדין, 29 ביוני 2024).
  • ב-30 ביוני 2024, דווח על חילופי ירי במחנה הפליטים טולכרם בין פעילים של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבין “פעילי התנגדות”, שניסו למנוע פשיטה על ביתו של אחד הפעילים במחנה. דווח על שלושה נפגעים מירי המנגנונים (אתר אלשאהד, 30 ביוני 2024; חשבון X של יאסין עז אלדין, 30 ביוני 2024). גדוד מחנה טולכרם פרסם הודעה, בה גינה את הפשיטה של מנגנוני הביטחון “כדרכן של היחידות המיוחדות הישראליות”. ההודעה כללה אזהרה כי בפעם הבאה, פעילי הגדוד ישיבו באש “מתוך הגנה עצמית” ולא יאפשרו את הפגיעה בהם ובבתים במחנה (ערוץ הטלגרם @a7rartullkarm, 30 ביוני 2024).
פגישות מדיניות של בכירי הרשות הפלסטינית
  • ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מחמד מצטפא, נועד עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק. הוא ציין כי יישום ההחלטה האחרונה של מועצת הביטחון של האו”ם שהביעה תמיכה במתווה שהציג הנשיא ביידן להפסקת אש ולעסקת שחרור החטופים היא התחלה טובה כדי להגיע להפסקת אש ברצועת עזה ולהכניס סיוע לרצועה בשלב הראשון. הוא הדגיש כי ממשלת הרשות הפלסטינית מעולם לא עזבה את רצועת עזה וכי היא אחראית על מתן כל השירותים ברצועה (ופא, 25 ביוני 2024).
מצטפא עם שרת החוץ של גרמניה (ופא, 25 ביוני 2024)
מצטפא עם שרת החוץ של גרמניה (ופא, 25 ביוני 2024)
  • מחמד מצטפא נועד עם הלן לה גאל, המנכ”לית לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד החוץ של האיחוד האירופי. הוא הדגיש את הצורך במאמצים משותפים להפסקת המלחמה ברצועת עזה ובחיזוק מאמצי הסיוע ואספקת מצרכי יסוד. כמו כן, הציג מצטפא את מאמצי הממשלה לפתוח ביוזמות לפיתוח כלכלי ושיפור איכות השירותים, לאחד מוסדות בין יהודה ושומרון לבין רצועת עזה ולהשיב שירותים בסיסיים וממשלתיים מיד לאחר תום המלחמה. לה גאל אישרה את המשך התמיכה הפוליטית והפיננסית של האיחוד האירופי (ופא, 27 ביוני 2024).
  • מצטפא נועד בסעודיה עם מזכ”ל הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, חסין אבראהים טה. השניים דנו במלחמה ברצועת עזה ובהתפתחויות ביהודה ושומרון ובירושלים ובמצב הכלכלי של הרשות הפלסטינית. מצטפא הציג את סדרי העדיפויות של ממשלת הרשות הפלסטינית בכל הנוגע לסיוע חירום לרצועת עזה ולשיקום. הוא הדגיש את חשיבות המאמצים המשותפים כדי שהקהילה הבינלאומית תמלא את האחריות שלה לשים קץ למלחמה ולהבטיח סיוע הומניטרי בר-קיימא לכל חלקי הרצועה (ופא, 1 ביולי 2024).
  • מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, חסין אלשיח’, נועד עם ראש ממשלת קטר, מחמד בן עבד אלרחמן. השניים דנו בהתפתחויות האזוריות האחרונות, בפיוס הפנים-פלסטיני, בצעדים האחרונים של ישראל ובצורך בפעולה להפסקת המלחמה וקידום אופק מדיני לפתרון כולל (חשבון X של חסין אלשיח’, 1 ביולי 2024).
  • אלשיח’ ודוברו של אבו מאזן, נביל אבו רדינה, נפגש עם פיל גורדון, היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה”ב. אלשיח’ ציין כי הם דנו בנושאי “התוקפנות המתמשכת” ברצועת עזה, הצורך להפסיק את המלחמה, והצעדים הישראליים ביהודה ושומרון. לדבריו, המשתתפים הדגישו כי הפתרון המבטיח ביטחון, יציבות ושלום הוא “סיום הכיבוש ויישום הלגיטימציה הבינלאומית” (חשבון X של חסין אלשיח’, 25 ביוני 2024).
אלשיח' ואבו רדינה עם פיל גורדון (חשבון X של חסין אלשיח', 25 ביוני 2024)
אלשיח’ ואבו רדינה עם פיל גורדון (חשבון X של חסין אלשיח’, 25 ביוני 2024)
  • אלשיח’ ואבו רדינה נועדו עם השליח האמריקאי המיוחד לעניינים פלסטיניים, האדי עמרו. אלשיח’ קרא לממשל האמריקאי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל להפסיק את המלחמה ברצועת עזה ולשחרר את כספי הסילוקין של הרשות הפלסטינית. כמו כן, נמסר כי הנוכחים דנו במאמצים הבינלאומיים והבין-ערביים ליצור מפת דרכים שתוביל לפתרון מדיני כולל, המבטיח ביטחון, יציבות ושלום באזור (חשבון X של חסין אלשיח’, 26 ביוני 2024).
  • אלשיח’ נפגש עם שגריר רוסיה ברשות הפלסטינית, גוצ’ה בואצ’ידזה. השניים דנו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית, במאמצים להשגת פיוס בין הארגונים הפלסטיניים ובמאמצים בינלאומיים לעצירת המלחמה ברצועת עזה (חשבון X של חסין אלשיח’, 26 ביוני 2024).
תגובות להחלטת הקבינט הישראלי
  • ב-27 ביוני 2024, אישר הקבינט המדיני-ביטחוני הישראלי הכשרה של חמישה מאחזים ביהודה ושומרון, קידום תוכניות בנייה ביישובים ביהודה ושומרון והטלת סנקציות על בכירי הרשות הפלסטינית. הצעדים ננקטו בתגובה ללוחמה המשפטית שמנהלת הרשות הפלסטינית נגד ישראל בזירה הבינלאומית ולהכרה של מדינות אירופאיות במדינה פלסטינית (תקשורת ישראלית, 27 ביוני 202$). ההחלטה עוררה גינויים בזירה הפלסטינית והבינלאומית. להלן תגובות בולטות:
    • דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רדינה, אמר כי ההחלטה להכשיר מאחזי התיישבות ביהודה ושומרון וקידום תוכניות לבניית אלפי מאחזים חדשים מגיעה במסגרת “המלחמה המקיפה שמנהלת מדינת הכיבוש הישראלי” נגד העם הפלסטיני ואדמתו (ופא, 28 ביוני 2024).
    • הוועד הפועל של אש”ף קיים דיון על החלטות הקבינט. נמסר כי הוועד הפועל החליט להתעמת עם כל הצעדים הללו ולהגיב להם, וקרא לכל הכוחות הפלסטיניים ולהמוני העם הפלסטיני לעמוד יחדיו ולהתעמת עם הצעדים הללו באמצעות כל האמצעים העממיים והפוליטיים המקיפים. עוד נאמר בהודעת הסיכום כי יש לפעול במהירות בזירה הבינלאומית, כולל פנייה למועצת הביטחון ולעצרת הכללית של האו”ם ולבית הדין הבינלאומי לצדק (ופא, 29 ביוני 2024).
    • משרד החוץ הפלסטיני, גינה את החלטת הקבינט. בהודעה שפרסם משרד החוץ נאמר כי הוא רואה ברצינות רבה את המשך ביצוע “פשעי הרחבת ההתנחלויות” על ידי ממשלת ישראל כדי לסגור את הדלת בפני כל הזדמנות להתממשות המדינה הפלסטינית. בנוסף, משרד החוץ הדגיש כי הרחבת ההתיישבות ביהודה ושומרון, כולל מזרח ירושלים, מהווה אתגר להחלטות הבינלאומיות, וקרא להתערבות אמריקאית ובינלאומית דחופה (ופא, 28 ביוני 2024)
    • יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, רוחי פתוח, גינה את החלטת הקבינט “לתת לגיטימציה למאחזים התיישבותיים” ביהודה ושומרון. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולמוסדות הבינלאומיים להטיל סנקציות על ממשלת ישראל כדי לאלץ אותה לכבד החלטות בינלאומיות והחלטות בית הדין הבינלאומי (ופא, 28 ביוני 2024).
    • תנועת חמאס האשימה כי החלטת הקבינט נועדה לקדם את התוכנית לסיפוח יהודה ושומרון. בהודעת חמאס נאמר כי הצעדים “הפשיסטיים” מצריכים עמדה פלסטינית מאוחדת כדי להתעמת מולם, וכי הממשלה הישראלית מסלימה את “התוקפנות” שלה נגד העם הפלסטיני “באמצעות הרג, השמדה, שוד קרקעות ופגיעה במקומות קדושים”. עוד נמסר כי התוכניות הישראליות צפויות להיכשל והן יעמדו מול “סלע הרצון הפלסטיני וגל ההתנגדות הגואה” ביהודה ושומרון (ערוץ הטלגרם של חמאס איו”ש, 28 ביוני 2024).
    • משרד החוץ הירדני מסר כי מדובר בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל ההחלטות הבינלאומיות. דובר המשרד, ספיאן אבו אלקצ’אה, הדגיש את הצורך לעצור את “הטרור המסלים של המתנחלים” ואת הצעדים הישראליים “הבלתי חוקיים וחד צדדים” שמערערים את הסיכויים להשיג שלום צודק, בר קיימא ומקיף, המבוסס על פתרון שתי המדינות” (חשבון X של משרד החוץ הירדני, 28 ביוני 2024).
    • משרד החוץ הסעודי מסר כי “ההפרות” הישראליות פוגעות בהזדמנויות לשלום ותורמות לסכסוכים ולערעור היציבות והביטחון האזורי והבינלאומי (חשבון X של משרד החוץ הסעודי, 29 ביוני 2024)
    • האיחוד האירופי גינה בחריפות את ההחלטה הישראלית והאשים כי מדובר בניסיון מכוון לערער את מאמצי השלום. בהודעה הרשמית נאמר כי הארגון לא יכיר בשינויים בגבולות 1967, אלא אם כן שני הצדדים יסכימו לכך, וזאת בהתאם לעמדתו המשותפת ולהחלטות מועצת הביטחון של האו”ם (אתר הנציבות האירופית, 29 ביוני 2024).

[1] פיגוע הירי בקלקיליה ב-22 ביוני 2024, שבו נרצח אזרח ישראלי, נוסף השבוע לגרף הפיגועים המשמעותיים, בעקבות אישור צה"ל כי מדובר בפיגוע.
[2] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.