מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (28 ביוני – 4 ביולי 2023)

חדר מבצעים שאותר (חשבון הטוויטר של דובר צה

חדר מבצעים שאותר (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 4 ביולי 2023)

אמצעי לחימה שאותרו במחנה הפליטים ג'נין.

אמצעי לחימה שאותרו במחנה הפליטים ג'נין.

תושבים נוטשים את בתיהם (חשבון הטוויטר של אתר Alhayat Press, 4 ביולי 2023)

תושבים נוטשים את בתיהם (חשבון הטוויטר של אתר Alhayat Press, 4 ביולי 2023)

אבו מאזן בישיבת ההנהגה הפלסטינית במקאטעה בראמאללה (ופא, 3 ביולי 2023)

אבו מאזן בישיבת ההנהגה הפלסטינית במקאטעה בראמאללה (ופא, 3 ביולי 2023)

גדודי אלקסאם מכחישים את שיגור שתי הרקטות (חשבון הטוויטר של מחמד עלי ח'אזם, 27 ביוני 2023)

גדודי אלקסאם מכחישים את שיגור שתי הרקטות (חשבון הטוויטר של מחמד עלי ח'אזם, 27 ביוני 2023)

אמצעי לחימה שהוצגו בתערוכה בעיר עזה (אלג'זירה.נט, 1 ביולי 2023)
אמצעי לחימה שהוצגו בתערוכה בעיר עזה (אלג'זירה.נט, 1 ביולי 2023)

אמצעי לחימה שהוצגו בתערוכה בעיר עזה (אלג'זירה.נט, 1 ביולי 2023)

על הטילים כתוב (מלמעלה למטה):

על הטילים כתוב (מלמעלה למטה): "חרב ירושלים" (השם של חמאס למבצע "שומר החומות" / טיל הפגיעה בג'יפ בנתיב העשרה; "חרב ירושלים" / טיל הפגיעה באוטובוס בזיקים; "חוד החנית" (השם של חמאס לתקרית חשיפת הכוח הצה"לי בח'אן יונס בנובמבר 2018) (חשבון הטוויטר @A270545631, 1 ביולי 2023)

מפקד חטיבת צפון הרצועה, אבו אנס אלע'נדור (חובש כובע), חבר הלשכה המדינית של חמאס , סהיל אלהנדי, ומשיר אלמצרי חונכים את התערוכה בצפון הרצועה (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 1 ביולי 2023).

מפקד חטיבת צפון הרצועה, אבו אנס אלע'נדור (חובש כובע), חבר הלשכה המדינית של חמאס , סהיל אלהנדי, ומשיר אלמצרי חונכים את התערוכה בצפון הרצועה (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 1 ביולי 2023).

פגישת בכירי הג'האד האסלאמי בדמשק (מימין לשמאל : פתחי חג'אזי, נאפד' עזאם, שגריר תימן בסוריה, ואחמד אלמדלל) (פאלטודיי, 30 ביוני 2023)

פגישת בכירי הג'האד האסלאמי בדמשק (מימין לשמאל : פתחי חג'אזי, נאפד' עזאם, שגריר תימן בסוריה, ואחמד אלמדלל) (פאלטודיי, 30 ביוני 2023)

אבו מאזן מצטלם עם ילדי אסירים פלסטינים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 1 ביולי 2023), (דף הפייסבוק של ופא, 1 ביולי 2023)

אבו מאזן מצטלם עם ילדי אסירים פלסטינים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 1 ביולי 2023), (דף הפייסבוק של ופא, 1 ביולי 2023)

  • השבוע בוצעו שני פיגועים: פיגוע דקירה בבני ברק, ופיגוע ירי לעבר היישוב אבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם). שני הפיגועים בוצעו על רקע האירועים בג’נין. ניסיון פיגוע דקירה נוסף סוכל במעבר שעפאט (צפון ירושלים). שני מבצעי פיגועי הדקירה היו צעירים בני 12 ו-14. הזרוע הצבאית של חמאס הכחישה כל זיקה לשיגור הרקטות מאזור ג’נין (26 ביוני 2023).
  • כוחות הביטחון פתחו ב-3 ביולי 2023 במבצע נרחב לסיכול טרור בעיר ג’נין ובמחנה הפליטים שלה. במהלך המבצע, שעדיין נמשך, אותרו והושמדו מעבדות לייצור אמצעי לחימה, מטענים, אמצעי לחימה, וחמ”לים מאובזרים במצלמות ואמצעי תקשורת. כמו כן נעצרו כמה עשרות חשודים. משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על עשרה הרוגים ומאה פצועים. על-פי דובר צה”ל, תשעה מההרוגים היו מעורבים בפעילות טרור. למרות המבצע בג’נין, נמשכת שגרת כניסת פועלים פלסטינים מאזור ג’נין ומיתר שטחי הרשות לעבודה בישראל. אבו מאזן החליט בתגובה על הפסקת המפגשים וההתקשרויות עם הצד הישראלי, על המשך השעיית התיאום הביטחוני, ופנייה למועצת הביטחון של האו”ם ובית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
  • לרגל חג הקורבן הגיעו כמאה אלף איש לתפילה בהר הבית. במהלך התפילה נתלה שלט מטעם חמאס בו תמונות המחבלים שביצעו את הפיגוע בעלי בו נהרגו ארבעה ישראלים. השלט הוסר ע”י כוחות המשטרה.
  • נמשך השקט היחסי ברצועה. חמאס ניצלה את חופשת חג הקורבן וקיימה שלוש תערוכות ברחבי הרצועה בהן הוצגו אמצעי הלחימה השונים שבשימוש הזרוע הצבאית שלה. זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, התייחס במהלך ראיון לעיתון איראני לתמיכה ולסיוע שמעניקה להם איראן בפיתוח ורכש אמצעי לחימה כמו גם עידוד הטרור ביהודה ושומרון.
  • דובר אבו מאזן הזהיר במהלך פגישה שקיים בראמאללה עם משלחת חברי קונגרס מארה”ב מפני התלקחות האזור בשל פעולות ישראל נגד הפלסטינים. אבו מאזן ממשיך לתמוך בילדי אסירים פלסטינים וערך להם טקס הוקרה לרגל חג הקורבן. קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, נהרג בתאונת דרכים קטלנית באזור השומרון. הפלסטינים ממשיכים להביא משלחות זרות לביקורים בכפר תרמסעיא, אשר נפגע בעקבות פעולות נקם של מתיישבים יהודים לאחר הפיגוע בעלי.
פיגוע דקירה בבני ברק
  • ב-3 ביולי 2023, בשעות הערב, הגיע נער פלסטיני לשכונת קריית הרצוג בבני ברק. הוא ניגש לצעיר ישראלי שעבר במקום, שלף סכין והחל לדקור אותו. הצעיר הישראלי הצליח להדוף בידו את הדוקר, נפצע באורח קל ופונה לבית החולים. הדוקר נמלט מהמקום ונתפס זמן קצר לאחר מכן. מבצע הפיגוע הוא נער פלסטיני, בן 14, מג’נין. לדברי מפכ”ל המשטרה, הוא ביצע את הפיגוע בתגובה לאירועים בג’נין (תקשורת ישראלית, 3 ביולי 2023).
פיגוע ירי לעבר לאבני חפץ
  • ב-3 ביולי 2023, בשעות הבוקר, על רקע פעילות צה”ל בג’נין, בוצע ירי לעבר היישוב אבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם). זוהתה פגיעה באחד מהבתים, לא דווח על נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות באזור לאיתור החשודים בירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 ביולי 2023).
ניסיון פיגוע דקירה במעבר שעפאט
  • ב-28 ביוני 2023, בשעות הערב, פלסטיני, בן 12, תושב מזרח ירושלים, הגיע למעבר שעפאט (צפון ירושלים) כשהוא מחזיק סכין בידו. הלוחמים שהבחינו בו ביצעו נוהל מעצר חשוד. בעקבות כך הוא השליך את הסכין ונעצר (דוברות המשטרה, 28 ביוני 2023).
הסכין שנמצאה ברשות הפלסטיני שהגיע למעבר שעפאט
 (דוברות המשטרה, 28 ביוני 2023)
הסכין שנמצאה ברשות הפלסטיני שהגיע למעבר שעפאט
(דוברות המשטרה, 28 ביוני 2023)
פיגועים משמעותיים[1]

פיגועים משמעותיים

מבצע “בית וגן” בג’נין[2]
  • ב-3 ביולי 2023 סמוך לשעה 01:00 פתחו כוחות ביטחון ישראלים במבצע צבאי נרחב המכונה “בית וגן”, בג’נין ובמחנה הפליטים ג’נין. המבצע נפתח בתקיפות אוויריות נגד יעדי טרור. בין היעדים שהותקפו חמ”ל המשותף ששימש את פעילי הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים במחנה הפליטים ג’נין, כבסיס פעילות ויציאה לפיגועים. במקביל לתקיפות מהאוויר נכנסו לאזור כוחות קרקעיים גדולים מלווים בכלים הנדסיים. כמה עשרות פלסטינים נעצרו על ידי כוחות הביטחון בחשד למעורבות בפעילות טרור.
  • נכון ל-4 ביולי 2023 ממשיכים כוחות הביטחון בפעילותם. דובר צה”ל דיווח כי בוצעו עשרים תקיפות של כלי טיס בלתי מאוישים. התקיפות נועדו לאפשר תנועת כוחות וחלקן בוצעו נגד יעדי טרור. עד כה אותרו והושמדו חמש מעבדות לייצור אמצעי לחימה ו-300 מטענים. כמו כן נעצרו 120 מבוקשים החשודים בפעילות טרור. דובר צה”ל ציין כי בניגוד להאשמות הפלסטינים לא הייתה כל מגבלת תנועה של אמבולנסים פלסטינים לפינוי נפגעים. עוד מסר דובר צה”ל כי למרות הפעילות בג’נין, יצאו מאזור ג’נין 3,000 פועלים פלסטינים לעבודה בישראל וכמאה אלף פועלים פלסטינים מכל שטחי הרשות (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 4 ביולי 2023).
  • להלן מספר אירועים בולטים ביממה האחרונה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 4 ביולי 2023) :
  • ב-4 ביולי 2023, בשעות הבוקר, איתרו והשמידו הכוחות פיר תת קרקעי במחנה הפליטים ג’נין ששימש לאחסון מטעני נפץ וכן שני חדרי מבצעים של ארגוני הטרור.
 פיר תת קרקעי לאחסון מטעני נפץ.     חדר מבצעים שאותר 
(חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 4 ביולי 2023)
מימין: פיר תת קרקעי לאחסון מטעני נפץ. משמאל: חדר מבצעים שאותר
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 4 ביולי 2023)
  • ב-3 ביולי 2023 איתרו והשמידו הכוחות מעבדה שהכילה מאות מטענים, בור אמצעי לחימה, 12 מחסניות ורובה M-4. כמו כן איתרו והשמידו הכוחות מספר חמ”לים ששימשו למעקב, תצפית ובקרה.
 אמצעי לחימה שאותרו במחנה הפליטים ג'נין.     חמ"ל מעקב ותצפית שאותר במחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3, 4 ביולי 2023)
מימין: אמצעי לחימה שאותרו במחנה הפליטים ג’נין. משמאל: חמ”ל מעקב ותצפית שאותר במחנה הפליטים ג’נין (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3, 4 ביולי 2023)
  • ב-3 ביולי 2023 התנהלו חילופי אש בין חמושים פלסטינים שהתבצרו במסגד במחנה הפליטים ג’נין לבין כוחות ביטחון ישראליים. הכוחות שהצליחו לפרוץ למסגד איתרו בו שני בורות תת קרקעיים בהם חומרי נפץ ואמצעי לחימה.
בור תת קרקעי במסגד בו אותרו חומרי נפץ ואמצעי לחימה
 (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3 ביולי 2023)
בור תת קרקעי במסגד בו אותרו חומרי נפץ ואמצעי לחימה
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 ביולי 2023)
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית עדכן כי נכון ל-4 ביולי 08:00 נהרגו עשרה פלסטינים ומאה נפצעו, עשרים מהם באורח קשה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 4 ביולי 2023) . לדברי דובר צה”ל תשעה מההרוגים היו פעילי טרור (דובר צה”ל, 4 ביולי 2023). (פירוט שמות ההרוגים ייצא בפרסום נפרד).
  • הפלסטינים דיווחו כי כוחות צה”ל דרשו באמצעות רמקולים ממאות תושבים במחנה הפליטים ג’נין להתפנות מבתיהם. נמסר כי התושבים מצאו מחסה בחצרות בתי החולים ובבניין עיריית ג’נין (ופא, 3 ביולי 2023). כמאל אבו אלרב, סגן מושל מחוז ג’נין, מסר כי כ-3,000 אנשים, מתוך 18,000 תושבי המחנה, עזבו את המחנה עד כה, וכי נערכים סידורים לשכן אותם (אתר FRANCE24, 3 ביולי 2023).
 תושבים נוטשים את בתיהם (חשבון הטוויטר של Hamza Hamza, 4 ביולי 2023)    תושבים נוטשים את בתיהם (חשבון הטוויטר של אתר Alhayat Press, 4 ביולי 2023)
תושבים נוטשים את בתיהם (מימין: חשבון הטוויטר של Hamza Hamza, 4 ביולי 2023; משמאל: חשבון הטוויטר של אתר Alhayat Press, 4 ביולי 2023)
  • צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הם ציפו להתקפה על ג’נין, וכי יש בידם יכולת להרתיע את הכוחות הישראליים. הוא ציין שכל הלוחמים בג’נין מאוחדים, וכי הם זוכים לתמיכה עממית מלאה. לדבריו ביכולתם לקחת בשבי חיילים, וכי אחת ממטרות של כל קרב שהם מנהלים, היא לשחרר אסירים פלסטינים מבתי הכלא. הוא הזהיר את הכוחות הישראלים שבמידה והם יחדרו לכיוון מרכז מחנה הפליטים ג’נין, הם יעמדו מול קרב שבו הם ישלמו מחיר שהם לא צופים. אלעארורי הוסיף, כי הם ממתינים לתגובת “ההתנגדות” ביהודה ושומרון וכי מתקיימות התייעצויות מתמשכות ברמת חדר המבצעים המשותף של ההתנגדות. אלעארורי גם הדגיש כי אין הבדל בין ההתנגדות ברצועת עזה לגדה המערבית, וכי נושא ירושלים הוא הנושא המרכזי שמאחד את כולם. הוא ציין שמאז תחילת הקרב בג’נין חמאס מבצעת הערכת מצב מדויקת ומנתחת את ההתפתחויות בשטח והיא נקטה בכל הצעדים הנדרשים (אתר ערוץ אלג’זירה, 3 ביולי 2023; אתר 24newspal, 3 ביולי 2023). בראיון נוסף קרא אלעארורי ללוחמי ההתנגדות לשבות חיילים. הוא גם ציין שישראל קיבלה מסרים מהמתווכים שאם היא תחצה את הקווים האדומים, הדברים ייצאו משליטה, הרבה יותר ממה שישראל מצפה. לדבריו, אפשרויות התפתחות העימות והתרחבותו אל מחוץ לגדה המערבית הם דבר שבא בחשבון בהתאם להתפתחות הקרב במחנה ג’נין (אתר חמאס, 3 ביולי 2023).
  • על רקע האירועים בג’נין, כינס אבו מאזן ישיבת חירום של ההנהגה הפלסטינית. בסיום הישיבה התקבלו מספר החלטות ביניהן: הפסקת הפגישות וההתקשרויות עם ישראל והמשך השעיית התיאום הביטחוני, פנייה מיידית למועצת הביטחון של האו”ם ליישום החלטת 2334,[3] קריאה לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג להאיץ את הטיפול בתיקים הפלסטינים שהועברו אליו, קריאה לבטל את חברות ישראל באו”ם והמשך הפעילות הדיפלומטית בזירה הבינלאומית לחיזוק העמדה הפלסטינית (ופא, 3 ביולי 2023).
אבו מאזן בישיבת ההנהגה הפלסטינית במקאטעה בראמאללה (ופא, 3 ביולי 2023)
אבו מאזן בישיבת ההנהגה הפלסטינית במקאטעה בראמאללה (ופא, 3 ביולי 2023)
הרוג פלסטיני סמוך לבית אל
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של מחמד עמאד חסנין, בן 21, מירי כוחות בטחון ישראלים בכניסה הצפונית של אלבירה. הוא נפצע בעת שהשתתף בצעדה ספונטאנית שהתארגנה בכניסה לאלבירה בתגובה לפעילות צה”ל בג’נין. חסנין, תושב רצועת עזה במקור, התגורר בראמאללה. ב-15 במאי 2019 הוא נעצר על ידי כוחות ביטחון ישראליים לאחר שנפצע ברגלו (ופא, 3 ביולי 2023). אביו משרת כקצין במנגנון המודיעין של הרשות הפלסטינית (חשבון הטוויטר של מניר אלג’אע’וב, בכיר פתח,[4] 3 ביולי 2023). תנועת פתח הודיעה כי חסנין היה פעיל בשורותיה והיה תלמיד באוניברסיטת אלאסתקלאל (האקדמיה הפלסטינית ללימודי ביטחון ביריחו) (ערוץ הטלגרם של ערוץ “עודה” של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023).
מחמד עמאד חסנין (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה 
של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023)
מחמד עמאד חסנין (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה
של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 ביולי 2023)
הזרוע הצבאית של חמאס הכחישה כי פעיליה שיגרו רקטות
  • זמן קצר לאחר שיגור הרקטות מאזור ג’נין לעבר ישראל (26 ביוני 2023), פרסם גדוד אלעיאש במערב ג’נין, המשתייך לזרוע הצבאית של חמאס, סרטון שתיעד לדבריהם, שיגור שתי רקטות מדגם “קסאם 1” לעבר הישוב רם און ממערב לג’נין (ערוץ הטלגרם של גדוד אלעיאש במערב ג’נין, 26 ביוני 2023). בסרטון גם הופיע הכיתוב: “מחר תל אביב תכריז על אבל”. לפרסום הסרטון נילווה פוסט שבו נכתב: “זה רק עניין של זמן שתשמעו על רקטות אלעיאש ואלקסאם שכותשות את מעוזי האויב הציוני… ובקרוב יישמעו צופרי האזעקה שיכריזו על ההתחלה בגדה המערבית ויירשם שלב חדש של התפתחות והתנגשות עם הכובש הציוני… ותל אביב אינה רחוקה ותהיה בטווח ראייה של לוחמי הג’האד” (ערוץ הטלגרם @alqassam_jenin, 26 ביוני 2023).
  • למחרת, ערכה קבוצת פעילי הזרוע הצבאית מסיבת עיתונאים במחנה הפליטים ג’נין שבה הוקראה הודעה לפיה פעילי גדודי אלקסאם בג’נין אינם אחראים לשיגור הרקטות והם לא תיאמו עם אף גורם לשגר אותן. לדבריהם הודעות קבלת אחריות על פעילויות שהם מבצעים מתפרסמות אך ורק דרך האתרים הרשמיים שלהם (ערוץ הטלגרם ג’נין אלקסאם, 27 ביוני 2023).
גדודי אלקסאם מכחישים את שיגור שתי הרקטות 
(חשבון הטוויטר של מחמד עלי ח'אזם, 27 ביוני 2023)
(חשבון הטוויטר של מחמד עלי ח’אזם, 27 ביוני 2023)
גדודי אלקסאם מכחישים את שיגור שתי הרקטות
הפלת רחפן צה”ל בשמי ג’נין
  • גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים הודיע כי פעיליו ופעילי גדודי חללי אלאקצא הפילו ביריות רחפן צה”ל והשתלטו עליו (ערוץ הטלגרם החלופי של “גדוד ג’נין”, 2 ביולי 2023).
שרידי הרחפן שהופל בג'נין (ערוץ הטלגרם החלופי של "גדוד ג'נין", 2 ביולי 2023)      שרידי הרחפן שהופל בג'נין (ערוץ הטלגרם החלופי של "גדוד ג'נין", 2 ביולי 2023)
שרידי הרחפן שהופל בג’נין (ערוץ הטלגרם החלופי של “גדוד ג’נין”, 2 ביולי 2023)
תפילת חג הקורבן בהר הבית
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מאה אלף מתפללים שהגיעו להר הבית לתפילת חג הקורבן (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ביוני 2023). עוד, דווח כי מול מסגד אלאקצא נתלתה כרזה גדולה חתומה על ידי חמאס בה נכתב: “כל שנה חיילינו שופכים דם, שכן אלאקצא הוא קו אדום”. בכרזה נראים אדם לבוש מדים אוחז ברובה ותמונותיהם של שני מחבלי חמאס שביצעו את פיגוע הירי סמוך לעלי ב-20 ביוני 2023 (אלקדס אלערבי, 28 ביוני 2023). משטרת ישראל דיווחה על מעצר 15 חשודים בגין תליית כרזות עליהן תמונות מחבלים והנפת דגלי חמאס (דף הפייסבוק הרשמי בערבית של משטרת ישראל, 28 ביוני 2023).
תפילת חג המונית בהר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ביוני 2023).     כרזת חמאס שנתלתה בהר הבית (חשבון הטוויטר PALDF, 29 ביוני 2023)
מימין: תפילת חג המונית בהר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ביוני 2023). משמאל: כרזת חמאס שנתלתה בהר הבית (חשבון הטוויטר PALDF, 29 ביוני 2023)
שוטר מסיר את הכרזה.  (דף הפייסבוק בערבית של משטרת ישראל, 28 ביוני 2023)     דגל חמאס וקליע שנתפסו בהר הבית
 (דף הפייסבוק בערבית של משטרת ישראל, 28 ביוני 2023)
מימין : שוטר מסיר את הכרזה. משמאל : דגל חמאס וקליע שנתפסו בהר הבית
(דף הפייסבוק בערבית של משטרת ישראל, 28 ביוני 2023)
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

תערוכות אמצעי לחימה ברחבי הרצועה
  • לרגל חג הקורבן, ארגן מטה העורף (רכן אלג’בהה אלדאח’ליה) של הזרוע הצבאית של חמאס תערוכות אמצעי לחימה בשלושה מוקדים ברצועה : צפון הרצועה, העיר עזה, ומרכז הרצועה, תחת השם “ההתנגדות תצלום ומזכרת”. את התערוכה בצפון הרצועה פתח אבו אנס אלע’נדור, מפקד חטיבת צפון הרצועה, אשר הסביר לבכירי חמאס, שנכחו במקום, אודות אמצעי הלחימה המוצגים בה (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 1 ביולי 2023)
  • לדברי פעיל מטה העורף, שכינויו “אבו מחמד”, מטרת האירוע היא לאפשר לציבור התומך ב”התנגדות” לראות במו עיניו חלק מאמצעי הלחימה המצויים ברשות הזרוע צבאית . הוא ציין שכלי הנשק והציוד הצבאי המוצגים יוצרו ברובם על ידי מהנדסי הזרוע הצבאית, שהבולט שבהם היה השהיד ג’מאל אלזבדה.[5] לדבריו, פעילות כזו מעצימה את הזיקה להתנגדות, ותורמת לחיזוק תרבות ההתנגדות בקרב הציבור הפלסטיני, בעיקר בני הדור הצעיר. אבו מחמד הביע את שביעות רצונו מהשתתפות נשים, נערות ומשפחות שלמות באירוע, ומרצונם לצלם תמונות למזכרת עם אמצעי הלחימה של ההתנגדות (אתר AlarabyTV, 1 ביולי 2023; אלג’זירה.נט, 1 ביולי 2023).
 ההזמנה לתערוכה (חשבון הטוויטר של ריאצ' אלבשיתי, 27 ביוני 2023).      התערוכה בעיר עזה (חשבון הטוויטר של ghadeer kamal, 30 ביוני 2023)
מימין: ההזמנה לתערוכה (חשבון הטוויטר של ריאצ’ אלבשיתי, 27 ביוני 2023). משמאל: התערוכה בעיר עזה (חשבון הטוויטר של ghadeer kamal, 30 ביוני 2023)
אמצעי לחימה שהוצגו בתערוכה בעיר עזה (אלג'זירה.נט, 1 ביולי 2023)     אמצעי לחימה שהוצגו בתערוכה בעיר עזה (אלג'זירה.נט, 1 ביולי 2023)
אמצעי לחימה שהוצגו בתערוכה בעיר עזה (אלג’זירה.נט, 1 ביולי 2023)
 מפקד חטיבת צפון הרצועה, אבו אנס אלע'נדור (חובש כובע), חבר הלשכה המדינית של חמאס , סהיל אלהנדי, ומשיר אלמצרי חונכים את התערוכה בצפון הרצועה (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 1 ביולי 2023).     על הטילים כתוב (מלמעלה למטה): "חרב ירושלים" (השם של חמאס למבצע "שומר החומות" / טיל הפגיעה בג'יפ בנתיב העשרה; "חרב ירושלים" / טיל הפגיעה באוטובוס בזיקים; "חוד החנית" (השם של חמאס לתקרית חשיפת הכוח הצה"לי בח'אן יונס בנובמבר 2018) (חשבון הטוויטר @A270545631, 1 ביולי 2023)
מימין: מפקד חטיבת צפון הרצועה, אבו אנס אלע’נדור (חובש כובע), חבר הלשכה המדינית של חמאס , סהיל אלהנדי, ומשיר אלמצרי חונכים את התערוכה בצפון הרצועה (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 1 ביולי 2023). משמאל: על הטילים כתוב (מלמעלה למטה): “חרב ירושלים” (השם של חמאס למבצע “שומר החומות” / טיל הפגיעה בג’יפ בנתיב העשרה; “חרב ירושלים” / טיל הפגיעה באוטובוס בזיקים; “חוד החנית” (השם של חמאס לתקרית חשיפת הכוח הצה”לי בח’אן יונס בנובמבר 2018) (חשבון הטוויטר @A270545631, 1 ביולי 2023)
ראיון זיאד אלנח’אלה לעיתון איראני
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, התראיין בביקורו האחרון באיראן לאלופאק, עיתון איראני היוצא לאור בערבית. להלן עיקרי הדברים שאמר בראיון (אלופאק, 30 ביוני 2023):
  • “חדר המבצעים המשותף” ברצועה : התפיסה של חדר המבצעים כמרכז פיקוד, הכוונה, שליטה וכו’ אינה מדויקת. למעשה חדר המבצעים הוא ביטוי לתיאום בין כוחות “ההתנגדות” בשדה הקרב, ביעדי ירי הרקטות ובתמיכה הדדית. אם רוצים לתת תיאור מדויק, זהו מרכז תיאום הקשרים בשטח בין כוחות “ההתנגדות” באופן ישיר, ומעקב אחר העימותים המתקיימים בשטח. התיאום מתבצע בהתאם לצורך.
  • פיתוח אמצעי לחימה: הפעילות הצבאית הפלסטינית התפתחה כתוצאה מהשגת מומחיות בשטח, באמצעות ניסיון, והקשרים עם הרפובליקה האסלאמית לאחר המהפכה באיראן, שבאמצעותה צברו הפלסטינים ניסיון רב ומומחיות בתחום הייצור והחימוש. לדבריו, כיום הפלסטינים מייצרים בעצמם כלי נשק רבים שבאמצעותם הם מתמודדים מול ישראל.
  • חימוש יהודה ושומרון: בתשובה לשאלה האם הוגשמה קריאתו של מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, לחימוש יהודה ושומרון. אלנח’אלה ציין, כי בהתבסס על הנחיה זו, גובשו תכניות שכללו הברחת אמצעי לחימה או רכש מהישראלים עצמם. מה שחשוב הוא שהייתה התמקדות גדולה להעביר את שטחי יהודה ושומרון ממצב של דו-קיום ורוגע למצב של התנגדות שאותו רואים היום. במהלך ביקורו באיראן ובמהלך הפגישה עמו הדגיש ח’אמנהאי פעם נוספת את פיתוח החימוש של יהודה ושומרון, ופיתוח פעילות ההתנגדות בה. אלנח’אלה ציין כי הדבר דורש מאמץ מהפלסטינים עצמם וגם עזרה מאיראן.
  • הג’האד האסלאמי וההתנגדות ביהודה ושומרון : ציין כי הג’האד האסלאמי פעל ופועל להקמת גדודים בכל הערים הפלסטיניות, וכי גודל ויכולות הגדודים משתנים ממקום למקום, בהתאם ליכולת הג’האד האסלאמי לחמש ולספק את מירב היכולות לגדודים הללו. גדוד ג’נין התבלט בשל היותו הראשון, ומשום שרבים ממפקדיו נהרגו. הוקמו גדודים וחוליות צבאיות בכל הערים הפלסטיניות אך אין בכך כדי לשלול את קיומם של לוחמים מחמאס ומארגונים נוספים. הוא הוסיף כי פעילי הג’האד האסלאמי החלו לפנות לפעילי דרגים נמוכים בתנועת פתח, שכן יש בקרבם כאלה המתנגדים לרשות הפלסטינית ויש להם השפעה בשטח. הג’האד האסלאמי מעניק להם סיוע ומחמש את הקבוצות הללו ונוכחותן אף סייעה להתפשטות “ההתנגדות” ולאחדות הלאומית. בג’האד האסלאמי הפיקו תועלת גם מעצירים לשעבר שהם בעלי ניסיון.
  • שיגור הרקטות מדרום לבנון (6 באפריל 2023): אין להתפלא ששוגרו רקטות מלבנון, כביטוי לסולידריות עם הפלסטינים ופעילותם להגנה על מסגד אלאקצא. השיגור גם שלח מסר מוסרי לפלסטינים ש”ההתנגדות” בלבנון עומדת לצדם. לרקטות הלבנוניות, גם אם היו מעטות, הייתה משמעות רבה מכיוון שהן פתחו את האופק לאפשרות ש”ההתנגדות” בלבנון תתערב לטובת הפלסטינים ושלחו מסר לישראל לפיו ש”ההתנגדות” בלבנון תעמוד לצד הפלסטינים ולא תשאיר אותם לבדם.
  • הסיוע האיראני: קאסם סולימאני נכח בזירה הפלסטינית, ואיראן סיפקה סיוע להתנגדות הפלסטינית, כולל ידע, הכשרה וסיוע כלכלי, יחד עם זאת, לא צריך להגזים לגבי הסיוע הכלכלי. הסיוע מתבטא בעיקר בסיוע ביטחוני-צבאי שהוא החשוב, סיוע הומניטרי למשפחות השהידים ולמשפחות האסירים וסיוע הומניטרי נוסף. סיוע נוסף הוא בידע צבאי ואספקת אמצעי לחימה. אלנח’אלה נשאל האם אותו הקשר נמשך עם אסמאעיל קאא’ני, והשיב כי בוודאי וכי סלימאני וקאא’ני מייצגים את איראן ומדיניותה בתמיכה בפלסטינים (אלופאק, 30 ביוני 2023).
אלנח'אלה בראיון (אלופאק, 30 ביוני 2023)
אלנח’אלה בראיון (אלופאק, 30 ביוני 2023)
ביקור בכירי הג’האד האסלאמי בסוריה
  • משלחת בכירים מהג’האד האסלאמי בפלסטין הכוללת את נאפד’ עזאם, מזכיר הלשכה המדינית, אחמד אלמדלל, חבר הלשכה המדינית, פתחי חג’אזי, חבר הלשכה המדינית האחראי על צפון רצועת עזה, ונציג הג’האד האסלאמי בדמשק, אבו מג’אהד, ערכה בדמשק מספר פגישות. ב-29 ביוני 2023 הם נועדו עם עבדאללה צברי, שגריר תימן בסוריה. חברי המשלחת הדגישו את עומק הקשר בין שני העמים, והודו להנהגה התימנית של החות’ים על עמדותיה התומכות בעניין הפלסטיני (פאלטודיי, 30 ביוני 2023).

פגישת בכירי הג'האד האסלאמי בדמשק (מימין לשמאל : פתחי חג'אזי, נאפד' עזאם, שגריר תימן בסוריה, ואחמד אלמדלל) (פאלטודיי, 30 ביוני 2023)
פגישת בכירי הג’האד האסלאמי בדמשק (מימין לשמאל : פתחי חג’אזי, נאפד’ עזאם, שגריר תימן בסוריה, ואחמד אלמדלל) (פאלטודיי, 30 ביוני 2023)

  • ב-2 ביולי 2023 נועדו חברי המשלחת עם חסין אכברי, שגריר איראן בסוריה, בלשכת המזכירות הכללית של הג’האד האסלאמי בדמשק. נאפד’ עזאם הביע הערכה לעמדותיה של איראן התומכות בזכויות הפלסטיניות ובהתנגדות הפלסטינית. עזאם הזכיר בפגישה את הביקור שערכה משלחת הארגון לאחרונה באיראן שם הודגש מרכזיות העניין הפלסטיני עבור איראן. עזאם הדגיש כי הם ימשיכו בג’האד וכי הם סומכים רבות על הסיוע שמעניקה איראן להתנגדות הפלסטינית. השגריר האיראני ציין שאיראן ממלאת את חובתה הדתית כלפי פלסטין והיא תמשיך למלא חובה זו עד למימוש הבטחת אללה לניצחון (פאלטודיי, 2 ביולי 2023).
הפגישה בדמשק עם שגריר איראן (פאלטודיי, 2 ביולי 2023)
הפגישה בדמשק עם שגריר איראן (פאלטודיי, 2 ביולי 2023)
מות אחיו של מפקד חטיבת עזה ב”גדודי אלקסאם”
  • ברשתות החברתיות דווח כי מחמוד רמצ’אן אלחדאד, אחיו של עז אלדין אלחדאד (אבו צהיב),מפקד חטיבת עזה בגדודי אלקסאם, מת בנסיבות לא ברורות (חשבון הטוויטר @Palestine202229, 1 ביולי 2023; חשבון הטוויטר של @abomhmdzae, 1 ביולי 2023). בהמשך פורסמה מודעת אבל מטעם המשטרה הפלסטינית ברצועה, לפיה סגן משנה (מלאזם) מחמוד רמצ’אן אלחדאד, ממשטרת מחוז עזה, מת ב-1 ביולי משבץ מוחי פתאומי (דף הפייסבוק של מפקד המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 ביולי 2023).
 מחמוד אלחדאד (חשבון הטוויטר @Palestine202229, 1 ביולי 2023).     מודעת האבל מטעם המשטרה הפלסטינית ברצועה (דף הפייסבוק של מפקד המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 ביולי 2023)
מימין: מחמוד אלחדאד (חשבון הטוויטר @Palestine202229, 1 ביולי 2023). משמאל: מודעת האבל מטעם המשטרה הפלסטינית ברצועה (דף הפייסבוק של מפקד המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 ביולי 2023)
ביקור משלחת חברי קונגרס מארה”ב
  • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, נועד עם משלחת חברי המפלגות הרפובליקנית והדמוקרטית בקונגרס האמריקני. בפגישה הזהיר כי “המדיניות התוקפנית של ישראל הכוללת הרג, בניית התנחלויות, מצור על ערים פלסטיניות, ענישה קולקטיבית, ופגיעה במקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות”, עלולה לגרום להתלקחות האזור. לדבריו, המצב בשטח מצריך התערבות של ממשל ארה”ב, כיוון שמדיניות הגינוי וההוקעה של ישראל כבר אינה מועילה. כן ציין כי הפלסטינים ביקשו מהקונגרס בארה”ב לבחון שוב את החלטותיו הקשורות לאש”ף, כיוון שהחלטות כאלה מונעות כינון קשרים מאוזנים עם הצד הפלסטיני (ופא, 26 ביוני 2023).
אבו רדינה בפגישה עם משלחת חברי קונגרס מארה"ב (ופא, 26 ביוני 2023).      קריקטורה פלסטינית בעקבות הרחבת הבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון (אלקדס אלערבי, 29 ביוני 2023)
מימין: אבו רדינה בפגישה עם משלחת חברי קונגרס מארה”ב (ופא, 26 ביוני 2023). משמאל: קריקטורה פלסטינית בעקבות הרחבת הבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון (אלקדס אלערבי, 29 ביוני 2023)
פעילות מדינית בעקבות תקיפת הכפרים הפלסטינים על ידי מתיישבים יהודים
  • בעקבות התקיפות האלימות שביצעו מתיישבים יהודים נגד כפרים ועיירות פלסטינים לאחר הפיגוע בעלי (20 ביוני 2023), פרסמו הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, ראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר ומפכ״ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, הודעה משותפת בה הודגש כי המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי, הן טרור לאומני לכל דבר, וכי הם מחויבים להילחם בהן (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 24 ביוני 2023).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית מתח ביקורת על ההודעה וציין, כי לאור האירועים החמורים נאלצו מפקדי צה”ל, שירות הביטחון הכללי והמשטרה, להודות בחומרתם עד כדי כך שהם תיארו אותם כטרור, תוך הכרה מפורשת, ברורה ופומבית בקיומו של טרור לאומני שמבוצע על ידי מתנחלים נושאי נשק, הנהנים מהגנת צה”ל וגיבוי פוליטי של שרים בממשלת ישראל. המשרד הדגיש, כי יש לדרוש דין וחשבון מישראל, משום שהיא אינה ממלאת את חובותיה להגן על התושבים האזרחים המצויים תחת שליטתה, אלא מעניקה הגנה למי שתוקפים אותם. עוד צוין כי ההודעה המשותפת לא נועדה לצרכים אופרטיביים אלא היא פורסמה כדי להרגיע ולמסמס את התגובות הבינלאומיות ואת דעת הקהל הבינלאומית. לאור זאת, המשרד קרא לכל המדינות להכניס לרשימות הטרור שלהן את קבוצות המתנחלים וארגוניהם להעמיד לדין את חבריהם ולמנוע את כניסתם לשטחן. המשרד גם קרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ולתובע הכללי לחרוג משתיקתו, לפעול במהירות ולסיים את חקירותיו בעניין “פשעי ישראל והמתנחלים” (אתר משרד החוץ ברשות, 25 ביוני 2023).
  • שר הביטחון, יואב גלנט, שוחח בטלפון בנושא עם חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית. גלנט הדגיש בפני אלשיח’ כי כוחות הביטחון יפעלו לסיכול הטרור בכל מקום בו ידרשו, והעביר מסר לפיו יש לפעול במהירות ובעוצמה נגד מוקדי הטרור, הפועלים לערעור היציבות בשטח (תקשורת ישראלית, 27 ביוני 2023). אלשיח’ אישר כי גלנט הדגיש בשיחה שכוחות הביטחון ימשיכו לפעול נגד הטרור בכל מקום, אך ציין שהטרור האמיתי הוא טרור המתנחלים נגד הפלסטינים (אלערבי אלג’דיד, 27 ביוני 2023).
טקס הוקרה לילדי אסירים פלסטיניים
  • אבו מאזן השתתף באירוע הוקרה לילדי אסירים פלסטיניים, אשר התקיים לרגל חג הקורבן, בחסות מוסד מחמוד עבאס.[6] אבו מאזן בירך את הילדים והוריהם לרגל החג וציין, כי הם התקווה והעתיד ובאמצעותם תוקם מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים (ופא, 1 ביולי 2023).   יצוין, כי אירוע הוקרה קודם, בחסות מוסד מחמוד עבאס, לילדי ומשפחות שהידים בהשתתפות אבו מאזן, נערך ב-23 באפריל 2023, בעיד אלפטר, במתחם המקאטעה בראמאללה ובמקביל בעיר עזה בהשתתפות בכירי פתח ברצועה. ילדי השהידים קיבלו שי ונהנו מפעילויות בידור. אבו מאזן אמר במהלך האירוע כי הוא שמח לפגוש את הילדים אשר מהווים שרשרת של ניצנים המייצגים את תקוות ארצם. לדבריו, ילדים אלה הם פרחי העתיד ותקוות ההנהגה הפלסטינית (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 23 באפריל 2023).
אבו מאזן מצטלם עם ילדי אסירים פלסטינים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 1 ביולי 2023), (דף הפייסבוק של ופא, 1 ביולי 2023)     אבו מאזן מצטלם עם ילדי אסירים פלסטינים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 1 ביולי 2023), (דף הפייסבוק של ופא, 1 ביולי 2023)
אבו מאזן מצטלם עם ילדי אסירים פלסטינים
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 1 ביולי 2023), (דף הפייסבוק של ופא, 1 ביולי 2023)
יו”ר הרשות ענייני אסירים ומשוחררים נהרג בתאונת דרכים
  • בתאונת דרכים קטלנית שאירעה ב-1 ביולי 2023, בשעות הצהריים, דרומית לשכם, בה היו מעורבים שני כלי רכב פלסטיניים נהרגו שלושה פלסטינים. בין ההרוגים קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים (מען, 1 ביולי 2023). אבו בכר היה בדרכו לביתו לאחר שהשתתף בטקס ההוקרה לילדי אסירים פלסטינים בראמאללה בראשות אבו מאזן (ופא, 1, 2 ביולי 2023). הלווייתו של אבו בכר יצאה מהמקאטעה בראמאללה שם התקיים טקס בהשתתפות אבו מאזן ובכירי הרשות. מסע ההלוויה הסתיים בבדיא, מערבית לסלפית, שם התגורר. אבו בכר נשפט לעשרים שנות מאסר בישראל בשל פעילותו בפתח מהן ריצה בפועל 17 שנה. הוא היה הוא היה ממקימי מנגנון הביטחון המסכל ושירת בו בדרגת אלוף (לואא’). מאז 2018 שימש כיו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים (ופא, 2 ביולי 2023).
תמונה אחרונה של קדרי אבו בכר בטקס הוקרה לילדי אסירים פלסטינים בראמאללה (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 1 ביולי 2023).      זירת תאונת הדרכים בה נהרג (שהאב, 1 ביולי 2023)
מימין: תמונה אחרונה של קדרי אבו בכר בטקס הוקרה לילדי אסירים פלסטינים בראמאללה (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 1 ביולי 2023). משמאל: זירת תאונת הדרכים בה נהרג (שהאב, 1 ביולי 2023)
טקס ההלוויה במקאטעה בראמאללה (ופא, 2 ביולי 2023)
טקס ההלוויה במקאטעה בראמאללה (ופא, 2 ביולי 2023)
בכירים פלסטינים מכחישים דיווחים על אפשרות שהרשות תכריז על פשיטת רגל
  • בתקשורת הישראלית דווח כי בשל המצב הפיננסי הגרוע שוקלים ברשות הפלסטינית להכריז על פשיטת רגל. משמעות ההחלטה היא סגירה מוחלטת של משרדי הממשלה וחשש מאובדן היציבות בשטחי הרשות. על פי הדיווחים דיונים בנושא מתקיימים במשרד האוצר ברשות הפלסטינית, בידיעת מחמוד אשתיה ראש הממשלה. עוד דווח, כי לא ברור אם הנושא הובא לידיעתו של אבו מאזן או נותר לפי שעה בדרג הממשלה (אתר כאן, 28 ביוני 2023).
  • ברשות מכחישים את הידיעות. סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP – ARAB WORLD PRESS) ציטטה בכיר רם דרג במשרד האוצר שאמר כי ההדלפות אינן נכונות. גם רמזי רבאח, חבר הוועד הפועל של אש”ף, הכחיש את הדיווחים ואמר כי מה שמונח על שולחנם הוא “ההיפך הגמור”, קרי, “התמודדות אחראית עם האירועים הנוכחיים במצב הנוכחי”. ח’אלד עסילי, שר הכלכלה ברשות הפלסטינית, ציין כי ישנם קשיים פיננסיים כתוצאה מקיזוז הכספים על ידי ישראל, והדגיש כי ההדלפות הנוכחיות מייצגות רצונות אישיים של כמה אישים ישראלים (AWP, 29 ביוני 2023).
  • בכיר פלסטיני רם דרג, שביקש להישאר בעילום שם, אישר שמתקיים דיון אודות מצבה הפיננסי של הרשות הפלסטינית, אך זאת לדבריו, מבלי להגיע לשלב של דיון מעמיק. הוא ציין שההנהגה הפלסטינית בוחנת מספר אפשרויות להתמודדות עם המשבר הפיננסי שנגרם בשל הניכויים הגדולים והלא חוקיים שמבצעת ישראל מהכנסות הרשות ממיסים. לדבריו, ההנהגה הפלסטינית פועלת להסב לישראל הפסדים ולאלץ אותה למלא את חובותיה ככוח כובש בתוקף האמנות והחוקים הבינלאומיים (אלשרק ניוז, 30 ביוני 2023).
ביקור משלחת מדרום אפריקה בתרמסעיא
  • לילא ע’נאם, מושלת מחוז ראמאללה, ליוותה ביקור של משלחת מדרום אפריקה בראשות נוקסולו קיוויאט ,(Noxolo Kiviet)שרת השירות הציבורי והמנהל בדרום אפריקה, בכפר תרמסעיא (צפונית –מזרחית לראמאללה). המושלת סקרה בפניה את תוצאות ההרס והנזקים שנגרמו לתושבי הכפר בעקבות פעולות נקם ותקיפות של מתיישבים לאחר הפיגוע בעלי. המושלת ע’נאם הביעה את הערכתה על הסולידאריות והתמיכה של דרום אפריקה בסוגיה הפלסטינית וקראה לכל מדינות העולם להפגין עמדה ברורה בנושא (דף הפייסבוק של לילא ע’נאם, 30 יוני 2023).
 מושלת מחוז ראמאללה ונוקסולו קיוויאט בביקור בתרמסעיא (דף הפייסבוק של לילא ע'נאם, 30 ביוני 2023)       מושלת מחוז ראמאללה ונוקסולו קיוויאט בביקור בתרמסעיא (דף הפייסבוק של לילא ע'נאם, 30 ביוני 2023)
מושלת מחוז ראמאללה ונוקסולו קיוויאט בביקור בתרמסעיא
(דף הפייסבוק של לילא ע’נאם, 30 ביוני 2023)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נרשמו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. נראה שעל רקע פעילות כוחות הביטחון בג’נין חלה עלייה באירועים. להלן אירועים בולטים:
    • 4 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר רוכב אופנוע סמוך לחוות גלעד (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2023).
    • 4 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בהר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2023).
    • 4 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכבי באללבן אלשרקיה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2023).
    • 3 ביולי 2023: בקבוק זפת הושלך לעבר כלי רכב סמוך למעלה לבונה (צפונית-מזרחית לראמאללה). דווח על פצוע באורח קל. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023).
    • 3 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור ייטב (צפונית ליריחו). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023).
    • 3 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר רכבים בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023).
    • 3 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור דיר אסתיא (צפונית-מערבית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023).
נזק שנגרם לכלי רכב בחוארה (הצלה ללא גבולות יו"ש, 3 ביולי 2023).      נזק שנגרם לכלי רכב באזור דיר אסתיא (הצלה ללא גבולות יו"ש, 3 ביולי 2023)
מימין: נזק שנגרם לכלי רכב בחוארה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023).
משמאל: נזק שנגרם לכלי רכב באזור דיר אסתיא (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023)
    • 3 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחוות גלעד (מזרחית לקלקיליה). אזרח נפצע בראשו באורח קל ופונה לבית החולים. נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023).
כלי הרכב הישראלי שנפגע סמוך לחוות גלעד (הצלה ללא גבולות יו"ש, 3 ביולי 2023)
כלי הרכב הישראלי שנפגע סמוך לחוות גלעד (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023)
    • ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל באזור ג’מאעין (דרומית-מערבית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2023).
    • 2 ביולי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת עינבוס בחוארה (דרומית לשכם. לא היו נפגעים, דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביולי 2023).
    • 29 ביוני 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בין צומת אלח’צ’ר לביתר עילית (דרומית-מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 ביוני 2023).
    • 29 ביוני 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס באזור דיר אסתיא. בקבוק התבערה התלקח על הכביש . לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 ביוני 2023).
    • 29 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור אללבן אלשרקיה. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 ביוני 2023).
    • 29 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור ג’בע בגוש עציון. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 ביוני 2023).
    • 28 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאריאל (צפונית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 ביוני 2023).
    • 28 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 ביוני 2023).
    • 27 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב דרומית לכיכר נילי (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 ביוני 2023).

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מה-3 ביולי 2023: "פעילות כוחות ביטחון ישראלים בג'נין ותגובות ראשוניות. תמונת מצב נכון לשעה 13:00".
[3] החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם מ-23 ב-23 בדצמבר 2016, קבעה שההתנחלויות הישראליות בשטחים שנכבשו בשנת 1967 בגדה המערבית ובמזרח ירושלים (מכונים על ידי מועצת הביטחון "השטחים הפלסטיניים הכבושים"), אינן חוקיות (ויקיפדיה).
[4] שימש כראש לשכת ההסברה בנציבות הגיוס והארגון של פתח עד מעצרו ע"י המודיעין הצבאי הפלסטיני ב-18 בינואר 2023. עתה מכהן כאחראי על קשרי הציבור וההסברה במחלקת המשא ומתן באש"ף.
[5] מרצה בכיר לשעבר באוניברסיטה האסלאמית בעזה, אשר נהרג בסיכול ממוקד במהלך מבצע "שומר החומות" (מאי 2021). אלזבדה עסק בפיתוח אמצעי לחימה עבור הזרוע הצבאית של חמאס. להרחבה בנושא ראו פרסום מרכז המידע מ-6 ביולי 2021 : "הפגיעה במרצה בכיר באוניברסיטה האסלאמית במהלך מבצע “שומר החומות” מדגישה שוב את הקשר בין האוניברסיטה, הנהנית ממימון האיחוד האירופי, ובין חמאס".
[6] ״מוסד מחמוד עבאס הוא מוסד ללא מטרות רווח, שהוקם בשנת 2011 להנצחת מורשתו של אבו מאזן. המוסד פועל לסייע לפליטים פלסטינים בשטחים הפלסטיניים ובפזורה, ובמיוחד במחנות הפליטים בלבנון. בין תוכניות המוסד ניתן למנות את תוכנית הסטודנט, המעניקה מלגות לימודים לסטודנטים פלסטינים במחנות בלבנון; התוכנית לסולידריות משפחתית, המעניקה סיוע כספי חודשי למאות משפחות פלסטיניות בלבנון, ותוכנית פלסטין, המספקת שירותים שונים בתחומי החינוך,הבריאות, והרווחה למשפחות נזקקות ומבצעת פרוייקטים שונים בירושלים ובעזה (ופא, 21 בדצמבר 2021).