מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 במרץ – 3 באפריל 2023)

פעילות כוחות הביטחון בשכם (אתר שהאב, חשבון הטוויטר של שהאב, 3 באפריל 2023)

פעילות כוחות הביטחון בשכם (אתר שהאב, חשבון הטוויטר של שהאב, 3 באפריל 2023)

הראיון עם אבו ג'מאל (בואבת אלהדף, 29 במרץ 2023)

הראיון עם אבו ג'מאל (בואבת אלהדף, 29 במרץ 2023)

מתפללים מניפים דגלי חמאס (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2023)

מתפללים מניפים דגלי חמאס (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2023)

כניסת ישראלים להר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 במרץ 2023)

כניסת ישראלים להר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 במרץ 2023)

פעילי ג'האד אסלאמי בתוך מנהרה סמוך לגדר הגבול בעזה (פאלטודיי, 1 באפריל 2023)

פעילי ג'האד אסלאמי בתוך מנהרה סמוך לגדר הגבול בעזה (פאלטודיי, 1 באפריל 2023)

הפגישה בין חסן חבאללה לאשרף דבור (אתר אלעהד, 31 במרץ 2023)

הפגישה בין חסן חבאללה לאשרף דבור (אתר אלעהד, 31 במרץ 2023)

תפילה על גג ביתו של השיח' ח'צ'ר עדנאן בכפר עראבה.

תפילה על גג ביתו של השיח' ח'צ'ר עדנאן בכפר עראבה.

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במזרח עזה (פלסטין אלא'ן, 30 במרץ 2023)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במזרח עזה (פלסטין אלא'ן, 30 במרץ 2023)

  • השבוע בוצעו שני פיגועים ביהודה ושומרון : פיגוע דריסה סמוך לבית אמר (צפונית לחברון), שלושה חיילי צה”ל נפצעו באורח קל עד קשה, מבצע הפיגוע קצין במנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני, נורה ונהרג; השלכת מטען מכלי רכב חולף לעבר לוחמי צה”ל סמוך למוצב סאלם (צפונית-מערבית לג’נין). אירוע נוסף שעדיין לא ברור האם הוא פיגוע ארע בעיר העתיקה בירושלים כאשר בדואי תושב חורה, שככל הנראה, ניסה לתקוף שוטרים נורה ונהרג. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע, במהלכה נעצרו פעילי טרור והוחרמו כלי נשק ואמצעי לחימה. שני חמושים פלסטינים נהרגו בשכם במהלך חילופי אש עם כוחות ביטחון ישראליים.
  • בתפילת יום שישי השני של חודש רמצ’אן דווח על כ-260 אלף מתפללים בהר הבית. ביקורת פלסטינית נרשמה בגין עומסי ההמתנה בכניסות לירושלים. חמאס מתחה ביקורת על ישראל וכוחות המשטרה המפנים מדי לילה את המתפללים הרוצים לשהות בהר הבית ואף פרסמה פסק הלכה המעודד מוסלמים לשהות במקום. הפלסטינים גם מזהירים מפני כוונת גורמים ישראליים לשחוט קורבן פסח בהר הבית. פעיל חמאס ממזרח ירושלים נעצר לאחרונה, לאחר שגויס לבצע פיגוע נגד שוטרים בהר הבית.
  • ברצועת עזה נמשך השקט היחסי. מטוס חיל האוויר יירט כלי טייס בלתי מזוהה מעל שמי רצועת עזה. דווח על פעילי ג’האד אסלאמי השוהים במהלך חודש רמצ’אן במנהרה סמוך לגדר הגבול במסגרת מצב כוננות שהוכרז כדי להדוף כל הסלמה מצד ישראל.
  • בכירי הרשות הפלסטינית המשיכו בפעילות דיפלומטית מול גורמים בינלאומיים במטרה להשיג סיוע לקידום פרויקטים תשתיתיים. הפגישות גם נוצלו להכפשת ישראל בשל פעילותה נגד הפלסטינים. בג’נין עצרו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מספר מבוקשים, דבר שגרר אחריו עימותים.
  • “יום האדמה”,[1] עבר בשקט יחסי. ביהודה ושומרון לא התקיימו אירועים מרכזיים לאחר שהרשות הודיעה כי זהו יום עבודה רגיל והפלסטינים הסתפקו בעיקר בפרסום הודעות והצהרות תקשורתיות. במזרח העיר עזה התקיימה עצרת מרכזית לאחריה התקרבו פלסטינים רבים לעבר גדר הביטחון ואף ניסו לטפס עליה.
פיגוע דריסה
  • ב-1 באפריל ,2023 בשעות הערב, בוצע פיגוע דריסה סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לדברי גורמי ביטחון, פלסטיני שנהג במהירות בכלי רכבו פגע בחיילי צה”ל שעסקו במשימת אבטחה במקום. שלושה חיילים נפצעו, אחד מהם באורח קשה. לוחם צה”ל שהיה במקום ירה לעבר נהג המכונית והרג אותו (תקשורת ישראלית, 1 באפריל 2023).
זירת פיגוע הדריסה סמוך לבית אמר (אתר ראיה, 1 באפריל 2023)
זירת פיגוע הדריסה סמוך לבית אמר (אתר ראיה, 1 באפריל 2023)
  •  משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של מחמד ראא’ד נאיף בראדעיה, בן 23 מצוריף, צפונית-מערבית לחברון (ופא, 1 באפריל 2023). בראדעיה היה קצין בדרגת סגן (מלאזם אול) במנגנון הביטחון הלאומי (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי, 1 באפריל 2023). אביו משרת כקצין בשירותי הרפואה הצבאיים (ערוץ הטלגרם של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 2 באפריל 2023). סניף פתח בחברון הודיע כי בראדעיה היה פעיל פתח (דף הפייסבוק של אימן עלואן, 2 באפריל 2023).
מחמד ראא'ד נאיף בראדעיה (דף הפייסבוק של הביטחון הלאומי, 1 באפריל 2023).        מודעת אבל על מותו שבראשה סמל פתח (חשבון הטוויטר @fateh_pal65, שמציג עצמו כעמוד הרשמי של פתח, 1 באפריל 2023)
מימין: מחמד ראא’ד נאיף בראדעיה (דף הפייסבוק של הביטחון הלאומי, 1 באפריל 2023). משמאל: מודעת אבל על מותו שבראשה סמל פתח (חשבון הטוויטר @fateh_pal65, שמציג עצמו כעמוד הרשמי של פתח, 1 באפריל 2023)
כרזה בשבח הפיגוע: " דם תחת דם, והעתיד לבוא – גדול יותר" 
(ערוץ הטלגרם ברדלסי גדודי חללי אלאקצא, 2 באפריל 2023)
כרזה בשבח הפיגוע: ” דם תחת דם, והעתיד לבוא – גדול יותר”
(ערוץ הטלגרם ברדלסי גדודי חללי אלאקצא, 2 באפריל 2023)
  • חמאס פרסמה הודעה בה בירכה על ביצוע הפיגוע והדגישה כי הצעירים המהפכניים ימשיכו להגן על הפלסטינים ועל המקומות הקדושים וכי המהפכה לא תסתיים אלא בניצחון ובשחרור. חמאס קראה לפעילי מנגנוני הביטחון להצטרף לשורות המהפכה באמצעות הסלמה של פעולות גבורה נגד ישראל והמתנחלים (אתר חמאס, 1 באפריל 2023). עבד אלטיף אלקאנוע, דובר חמאס, הביע תנחומים על מותו של מחמד בראדעיה, קצין במנגנוני הביטחון של הרשות. הוא גם מתח ביקורת על התיאום הביטחוני עם ישראל וקרא להגן על אלאקצא (אתר חמאס, 1 באפריל 2023). מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, אמר כי פיגוע הדריסה הוא “תגובה טבעית לפשעי הכיבוש”, שהאחרון מביניהם היה הריגתו של הרופא מחמד אלעציבי (ראו להלן) ותקיפת המתפללים באלאקצא. עוד ציין בדבריו כי “ההתנגדות” תגן על העם הפלסטיני ומקומותיו הקדושים, במיוחד על ירושלים ומסגד אלאקצא (שהאב, 1 באפריל 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הדגיש בהודעה שפרסם כי הפיגוע מהווה תגובה טבעית על “פשעי הכיבוש” שהאחרון שבהם היה הריגתו של מחמד אלעציבי בהר הבית וההפרות המתמשכות נגד מסגד אלאקצא. עוד צוין כי הפעולה מעבירה מסר של קריאת תגר ועוצמה, לפיו “ההתנגדות” נוכחת והיא תמשיך להגיב על “פשעי ישראל ולפלישות של עדרי המתנחלים למקומות הקדושים” (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 1 באפריל 2023).
השלכת מטען
  • ב-29 במרץ 2023, בשעות הלילה, הושלך מטען מכלי רכב חולף לעבר לוחמי צה”ל סמוך למוצב סאלם (צפונית-מערבית לג’נין). הלוחמים ירו לעבר כלי הרכב, זוהו פגיעות. לא היו נפגעים לכוחות צה”ל (דובר צה”ל, 29 במרץ 2023).
סיכול פיגוע דקירה במעבר אלג’יב
  • ב-29 במרץ 2023 במהלך פעילות שגרתית של לוחמי משמר הגבול במעבר אלג’יב (עוטף ירושלים), נעצר פלסטיני שהגיע למעבר, אשר לא נשמע להוראות הלוחמים וסירב לשתף פעולה עם הבדיקה. במהלך חיפוש על גופו נמצאה סכין מוסלקת במכנסיו. החשוד בן 27, תושב הכפר אלג’יב, נעצר והועבר להמשך חקירה (דוברות המשטרה, 29 במרץ 2023).
הסכין שנמצאה ברשות החשוד (דוברות המשטרה, 29 במרץ 2023)
הסכין שנמצאה ברשות החשוד (דוברות המשטרה, 29 במרץ 2023)
פיגועים משמעתיים[2]

פיגועים משמעתיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במהלך הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. מוקד הפעילות השבוע היה בשכם שם פעלו הכוחות ב-3 באפריל 2023, בשעות הבוקר למעצר שני מבוקשים החשודים במעורבות בפיגוע הירי בחוארה (25 במרץ 2023) בו נפצעו שני חיילי צה”ל. במקום התפתחו חילופי אש בין פלסטינים חמושים לכוחות הישראלים (תקשורת ישראלית, 3 באפריל 2023). הפלסטינים דיווחו על מעצרם של נצ’אל טבנג’ה ועז טוקאן משכם. התארגנות “גוב האריות” פרסמה הודעה לפיה פעיליה ביצעו ירי והשליכו מטענים לעבר כוחות הביטחון הישראלים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 באפריל 2023).
פעילות כוחות הביטחון בשכם (אתר שהאב, חשבון הטוויטר של שהאב, 3 באפריל 2023)    פעילות כוחות הביטחון בשכם (אתר שהאב, חשבון הטוויטר של שהאב, 3 באפריל 2023)
פעילות כוחות הביטחון בשכם (אתר שהאב, חשבון הטוויטר של שהאב, 3 באפריל 2023)
  • גורמים מקומיים בשכם דיווחו כי שני פלסטיניים, פעילי גדודי חללי אלאקצא, נהרגו במהלך חילופי האש. מושל מחוז שכם והארגונים הפלסטינים הכריזו על שביתה כאות אבל על מותם (מען, 3 באפריל 2023). ההרוגים הם:
  • מחמד אלחלאק, היה אסיר משוחרר ומבוקש על ידי כוחות הביטחון הישראלים. הוא שוחרר מכלא הרשות לפני מספר ימים (חשבון טוויטר של QUDSN, 3 באפריל 2023).
  • מחמד אבו בכר, שימש כמלווה של בכיר פתח מחמוד אלעאלול, סגנו של אבו מאזן בפתח (אמד, 3 באפריל 2023).
מימין מחמד אבו בכר . משמאל: מחמד אלחלאק 
(אלקדס, 3 באפריל 2023)
מימין מחמד אבו בכר. משמאל: מחמד אלחלאק
(אלקדס, 3 באפריל 2023)
  • להלן אירועים מרכזיים:
    • ב-30 במרץ 2023 בעת פעילות בקבאטיה (דרומית לג’נין). בוצע ירי לעבר הכוחות על ידי פעילים חמושים. הכוחות השיבו באש. במקום התפתחו עימותים אלימים במהלכם הושלכו בקבוקי תבערה לעבר הלוחמים. הכוחות הגיבו בירי לעבר חשוד שהשליך לעברם בקבוק תבערה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 30 במרץ 2023).
    • ב-29 במרץ 2023 במהלך פעילות מעצר מבוקשים בבית רימא (צפונית-מערבית לראמאללה), התפתחו עימותים אלימים במהלכם הובערו צמיגים, יודו אבנים והושלכו סלעים לעבר הכוחות אשר הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 29 במרץ 2023).
התבטאות דובר הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין
  • “אבו ג’מאל”, דובר גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין , חשף בראיון שהעניק ל-QUDSN את מעורבות הזרוע הצבאית של הארגון בשני הפיגועים האחרונים שארעו בחוארה.[3] הוא גם ציין שבכוונת הזרוע הצבאית לבצע פיגועים נוספים. לדבריו, גדודי אבו עלי מצטפא עמדו מאחורי פיגועים רבים ביהודה, שומרון וירושלים, שלא על כולם קיבלה הזרוע הצבאית אחריות בשל המצב הביטחוני כמו גם בשל העובדה שהם אינם מחפשים פרסום (משתמש במילה Show). לגבי רצועת עזה ציין אבו ג’מאל שההחלטה על פתיחה במערכה ברצועת עזה היא החלטה לאומית וכי המערכה מנוהלת באמצעות חדר המבצעים המשותף של הארגונים. לדבריו, ברגע ש”ההתנגדות”, גדודי אבו עלי מצטפא וחדר המבצעים המשותף ירגישו שחובה עליהם להתערב, הם לא יהססו וייצאו לשדה המערכה (אתר גדודי אבו עלי מצטפא, 29 במרץ 2023; בואבת אלהדף, 29 במרץ 2023).
הראיון עם אבו ג'מאל (בואבת אלהדף, 29 במרץ 2023)
הראיון עם אבו ג’מאל (בואבת אלהדף, 29 במרץ 2023)
סיכול פיגוע ירי סמוך להר הבית
  • בפעילות כוחות ביטחון סוכל פיגוע ירי בירושלים עם מעצרו של עמר עאבדין, בן 21, תושב מזרח ירושלים, שהיה פעיל בתא הסטודנטים של חמאס (הגוש האסלאמי), באוניברסיטת בירזית. בחקירתו עלה, כי לפני מספר חודשים הוא יצר קשר באמצעות הפייסבוק עם פעיל מלבנון. בהמשך הקשר ביניהם עברו השניים לעשות שימוש בטלגרם. בשלב מסויים הוא התבקש לבצע פיגוע ירי או הנחת מטען. לצורך ביצוע הפיגוע הוא היה אמור לקבל סיוע כספי מפלסטינים המתגוררים בתחומי הרשות הפלסטינית. עבאדין הודה כי הסכים לבקשה לבצע פיגוע ירי לעבר אוטובוס המוביל שוטרים באזור הר הבית (אתר שירות הביטחון הכללי, 2 באפריל 2023).
עמר עבאדין (שירות הביטחון הכללי, 2 באפריל 2023)
עמר עבאדין (שירות הביטחון הכללי, 2 באפריל 2023)
תקיפת שוטרים סמוך להר הבית
  • ב-31 במרץ 2023, בשעות הערב, נרשמה תקרית ביטחונית שגרמה למתיחות, עימותים ואלימות בעיר העתיקה בירושלים. צעיר בדואי נורה ונפצע אנושות באזור שער השלשלת בכניסה למתחם אלאקצא ומת מאוחר יותר מפצעיו. המשטרה מסרה בהודעה מטעמה כי על פי החשד, בעת שעוכב הצעיר לבדיקה, הוא ניסה לחטוף נשק משוטר ותקף אותו. השוטרים, שחשו סכנה, ירו לעברו והרגו אותו. לטענת המשטרה מדובר בפיגוע ירי שכלל חטיפת נשק משוטר. עוד צוין כי כל מצלמות האבטחה במרחב נבדקו אולם האירוע עצמו לא תועד. כמו כן לא קיים תיעוד לאירוע ממצלמות הגוף של השוטרים שבאותו רגע נאבקו עם התוקף. ב-2 באפריל 2023 מסרה המשטרה, כי בבדיקות שנערכו נמצאו שרידי DNA של התוקף על אחד מאקדחי המשטרה (תקשורת ישראלית, 2 באפריל 2023).
  • ההרוג הוא מחמד אלעציבי בן 26, סטודנט לרפואה, תושב חורה שבנגב. בני משפחתו טוענים כי הוא ניסה לסייע לאישה שהייתה במקום ונורה ללא סיבה. האירוע עורר זעם רב בחברה הערבית בישראל ובחברה הבדואית והוכרז על שביתה כללית (תקשורת ישראלית, 31 במרץ 2023).
  • בעקבות האירוע, פרצו לפנות בוקר (1 באפריל 2023) עימותים במתחם הר הבית ובסמטאות העיר העתיקה, בין כוחות המשטרה לבין פלסטינים. בעקבות האירועים נסגרו שערי מתחם אלאקצא וכמה משערי העיר העתיקה לפרק זמן ונפתחו מחדש. כוחות ביטחון הוקפצו לאזור לתגבור. בתוך מתחם אלאקצא דווח על עימותים בין פלסטינים שנשארו במתחם בשעות הלילה לבין כוחות המשטרה חשבון טוויטר של שהאב, 1 באפריל 2023).
זירת האירוע בהר הבית (שהאב, 1 באפריל 2023).      מחמד אלעציבי 
(דף הפייסבוק QUDSN, 1 באפריל 2023)
מימין: זירת האירוע בהר הבית (שהאב, 1 באפריל 2023). משמאל: מחמד אלעציבי
(דף הפייסבוק QUDSN, 1 באפריל 2023)
  • גורמים פלסטינים כמו גם גורמים בקרב ערביי ישראל האשימו את ישראל בהריגתו וציינו כי הוא ״הוצא להורג בדם קר״. להלן עיקרי התגובות:
    • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, הזהיר מפני ההסלמה המסוכנת מצד ישראל במסגד אלאקצא, ותקיפת אזרחים בחצרותיו, בסמטאות ובשכונות העיר העתיקה בירושלים. לדבריו, המטרה העיקרית של “הסלמה ישראלית מאולצת זו” היא לגרום לאווירה מתוחה ולהגרר לזירת אלימות במהלך רמצ’אן, במיוחד לאור כמות האזרחים הגדולה שהגיעה ביום שישי להתפלל במסגד אלאקצא. הוא גם הדגיש את אחריותה של ישראל לפרובוקציות הללו, ודרש מממשל ארה”ב להתערב ולהפעיל לחץ על ממשלת ישראל (ופא, 1 באפריל 2024).
    • רמזי רבאח, חבר הוועד הפועל של אש”ף, אמר כי “פשע הוצאתו להורג” הוא ניסיון להגביל את זרימת האנשים האדירה לעבר ירושלים ומסגד אלאקצא. לדבריו, יש להגיב לצעדי ישראל בכמה מישורים ביניהם הפעלה וחיזוק של “התנגדות עממית” ויציאה ממסלולי פסגת עקבה ושרם אלשיח’ (סנד, 1 באפריל 2023).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי מדובר בחלק ממלחמת דת שמנהלת ישראל נגדם ונגד המקומות הקדושים להם. לדבריו, דמו של ההרוג יתדלק את הסלמת המאבק נגד מדיניות הייהוד של ישראל וישמור על זהותו הפלסטינית-ערבית-אסלאמית של מסגד אלאקצא. 
    • בג’האד האסלאמי בפלסטין גינו את האירוע, וציינו, כי “פשע הוצאתו להורג” של הרופא הצעיר מחמד אלעציבי הוא בבחינת הסלמה אגרסיבית ומסוכנת שמטרתה להטיל אימה על המתפללים (פאלטודיי, 31 במרץ 2023).
  • תפילת יום שישי השני של חודש רמצ’אן (31 במרץ 2023), עברה בשקט יחסי. דווח על כ-260 אלף מתפללים שהגיעו לתפילה. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מתפללים שהניפו לאחר התפילה דגלי חמאס וקראו קריאות תמיכה ב”התנגדות” הפלסטינית (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 מרץ 2023).
 מתפללים בהר הבית בתפילת יום שישי השני של חודש רמצ'אן (ופא, 31 במרץ 2023).   מתפללים מניפים דגלי חמאס (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2023)
מימין: מתפללים בהר הבית בתפילת יום שישי השני של חודש רמצ’אן (ופא, 31 במרץ 2023). משמאל: מתפללים מניפים דגלי חמאס (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2023)
  • הפלסטינים מתחו ביקורת על התנהלות משטרת ישראל, אשר לטענתם הציבה מחסומים וערכה בידוק קפדני לפלסטינים הנכנסים משטחי הרשות הפלסטינית, דבר שיצר עומסי תנועה במעברים. חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות, ציין כי אמנם ישראל טוענת למתן הקלות אולם בפועל פלסטינים רבים נאלצים להמתין שעות בכניסה לירושלים (ופא, חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 31 במרץ 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר שהמכשולים שהציבה ישראל במטרה למנוע מהפלסטינים להגיע למסגד אלאקצא הם הפרה בוטה של כל הערכים הנורמות והחוקים הבינלאומיים (ערוץ הטלגרם של חאזם קטסם, 31 במרץ 2023).
 תושבים פלסטינים ממתינים להיכנס לירושלים.     פלסטינים מטפסים על גדר הביטחון כדי להגיע להר הבית (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2023)
מימין: תושבים פלסטינים ממתינים להיכנס לירושלים. משמאל: פלסטינים מטפסים על גדר הביטחון כדי להגיע להר הבית (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2023)
  • במקביל, נמשכים הדיווחים על כניסת של ישראלים לשטח הר הבית. במסגרת זאת מפרסמים כלי התקשורת הפלסטינים סרטונים ותמונות המתעדים את כניסה של יהודים להר הבית ועריכת טקסים במקום. בדיווחים הפלסטינים מודגש, כי הישראלים נכנסים תחת אבטחה של משטרת ישראל, אשר תגברה בימים אלה את מערך האבטחה שלה במקום ואף החמירה את נהלי הבידוק כלפי מוסלמים (ופא, 29 במרץ 2023).
כניסת ישראלים להר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 במרץ 2023)     כניסת ישראלים להר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 במרץ 2023)
כניסת ישראלים להר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 29 במרץ 2023)
אזהרות פלסטיניות מכוונה לשחוט קורבן פסח בהר הבית
  • על רקע דיווחים על כוונת יהודים להעלות קרבנות בהר הבית במהלך חג הפסח, מזהירים הפלסטינים כי מעשה זה מהווה בבחינת הכרזת מלחמה נגד המוסלמים, אשר עלול להצית את כל האזור. השיח’ עמר אלכסואני, מנהל מסגד אלאקצא, הדגיש כי מחלקת ההקדשים האסלאמית, יחד עם המוני הפלסטינים, לא יאפשרו הקרבת קרבנות בהר הבית (אלערבי אלג’דיד, 30 במרץ 2023). להלן התייחסויות בולטות:
    • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, אמר כי הריגתו של מחמד אלעציבי באה כהקדמה שנועדה לאפשר לקיצונים לקיים טקסים בחגים היהודיים, ולשחוט קורבנות לבקשת הרבנים היהודים. הוא התריע על הסכנה בצעד זה שחוצה את הקווים האדומים, ויצית את האזור (ופא, 1 באפריל 2023).
    • חאתם עבד אלקאדר, בכיר פתח ומזכ”ל הרשות המוסלמית-נוצרית לתמיכה בירושלים ובמקומות הקדושים (כפופה ליו”ר הוועד הפועל של אש”פ), אמר כי תושבי ירושלים ייחלצו נגד כל ניסיון של המתנחלים להיכנס ולשחוט קורבנות במסגד אלאקצא, ולא יאפשרו זאת. הוא הטיל על ממשלת ישראל את האחריות לתוצאות.
    • הארון נאצר אלדין, ראש המשרד לענייני ירושלים בחמאס, הזהיר כי קריאותיהן של קבוצות ישראליות קיצוניות לשחוט קורבנות ברחבות מסגד אלאקצא משמעותן הכרזת מלחמה על המקומות הקדושים הפלסטיניים ועל הזהות האסלאמית והערבית. נאצר אלדין הוסיף כי יישום תוכניות הקבוצות הקיצוניות יהיה בבחינת חציה של הקווים האדומים, ויהווה סיבה להתלקחות המצב וליציאתו משליטת ישראל (פלסטין און ליין, 2 באפריל 2023).
    • אחמד אבו חלביה, בכיר חמאס ויו”ר ועדת ירושלים ואלאקצא במועצה המחוקקת הפלסטינית ברצועה, אמר כי האיום להקריב קורבנות במסגד אלאקצא יפוצץ הר געש של זעם מכל המוסלמים. הוא הוסיף כי מסגד אלאקצא הוא נכס בלעדי של המוסלמים וזכות קדושה עבורם, ללא כל העדות והדתות האחרות. הוא קרא לפלסטינים בירושלים להתגייס ולהגביר את נוכחותם במסגד אלאקצא, במהלך הימים והלילות הנותרים של חודש רמצ’אן (שהאב, 2 באפריל 2023).
    • אחמד אלמדלל, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש כי שחיטת הקורבנות במסגד אלאקצא היא תוקפנות חדשה, שלא ייתכן שהפלסטינים יעברו עליה בשתיקה משום שזו הכרזת מלחמה נגד המתפללים. לדבריו, “ההתנגדות” בכל הזירות הפלסטיניות נוכחת כדי להגן על מסגד אלאקצא (סבק24, 2 באפריל 2023).
 תמונה מתרגול קרבן פסח שערך "מטה ארגוני המקדש" למרגלות הר הבית, ועליו הכיתוב 'הכיבוש מצית מלחמת דת באלאקצא' (חשבון הטוויטר של מלכ שריף אלמצרי, 2 באפריל 2023).     קריקטורה של הקריקטוריסט העזתי השאם שמאלי (חשבון הטוויטר של השאם שמאלי, 31 במרץ 2023)
מימין: תמונה מתרגול קרבן פסח שערך “מטה ארגוני המקדש” למרגלות הר הבית, ועליו הכיתוב ‘הכיבוש מצית מלחמת דת באלאקצא’ (חשבון הטוויטר של מלכ שריף אלמצרי, 2 באפריל 2023). משמאל: קריקטורה של הקריקטוריסט העזתי השאם שמאלי (חשבון הטוויטר של השאם שמאלי, 31 במרץ 2023)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

יירוט כלי טיס מעל שמי רצועת עזה
  • מטוס קרב של חיל האוויר יירט ב-3 באפריל 2023 בשעות הבוקר, כלי טיס בלתי מזוהה שטס בשמי רצועת עזה. על פי הודעת דובר צה”ל הכלי, היה תחת מעקב על ליירוטו (דובר צה”ל, 3 באפריל 2023). הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה רשמית לפיה במהלך משימת אימון של חיל האוויר שלה ב-3 באפריל 2023 יירט מטוס חיל האוויר הישראלי כלי טיס בלתי מאויש שלה מסוג “שהאב” בדרום רצועת עזה. בתגובה הם שיגרו טילי קרקע אוויר (ערוץ הטלגרם של גדודי עז אלדין אלקסאם, 3 באפריל 2023).
איומים על ישראל
  • אמצעי תקשורת פלסטיניים פרסמו ב-1 באפריל 2023 תמוונת המתעדות את פעילי פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שוהים במהלך חודש רמצ’אן סמוך לגבול ישראל רצועת עזה, בתוך מנהרה. צוין, כי הפעילים שוהים במקום לאור העלאת הכוננות של פעילי “ההתנגדות” כתוצאה מהתגברות “פלישות המתנחלים” למסגד אלאקצא (פאלטודיי, 1 באפריל 2023).
פעילי ג'האד אסלאמי בתוך מנהרה סמוך לגדר הגבול בעזה (פאלטודיי, 1 באפריל 2023)    פעילי ג'האד אסלאמי בתוך מנהרה סמוך לגדר הגבול בעזה (פאלטודיי, 1 באפריל 2023)
פעילי ג’האד אסלאמי בתוך מנהרה סמוך לגדר הגבול בעזה (פאלטודיי, 1 באפריל 2023)
  • בהקשר זה צוטטו “מקורות פלסטיניים שהוגדרו רמי דרג” כי כלל הארגונים ברצועת עזה ומחוצה לה נמצאים במצב של מתיחות מוגברת, בשל “ניסיונות ישראליים להתנקש בבכירים”. המקורות מסרו כי מספר מדינות ערב העבירו מידע ביטחוני שהוגדר “מסוכן” להנהגות הארגונים הפלסטיניים כדי להזהיר אותם מפני צעדים ישראליים חשודים וניסיונות לפתוח בהסלמה באמצעות התנקשות במפקד בולט ברצועת עזה או מחוצה לה, אשר תגרור תגובה. לטענת “המקורות” הימים הקרובים יהיו נפיצים במיוחד לאור חשיפת התוכנית הישראלית (אלראי אליום, 30 במרץ 2023).
  • בתדרוך עיתונאים שערך בדוחה לרגל רמצ’אן, הזהיר אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, מפני תוצאות “הפרות ישראל בירושלים, יהודה ושומרון, פעולות ההרג שלה והפלישות למסגד אלאקצא”. לדבריו, הם נמצאים בנקודה היסטורית שיכולה לסייע להם לצעוד לעבר שחרור ומאבק בתוכניות ממשלת ישראל והם הגיעו למצב של אל חזור בסכסוך עם ישראל. הוא סקר את שלוש הדרכים בהן נוקטת חמאס: הסלמת העימות עם ישראל באמצעות המשך “ההתנגדות” ופיתוח יכולות ברצועת עזה ויהודה ושומרון, אחדות פנים פלסטינית בנושא “ההתנגדות”, בניית בריתות אסטרטגיות חזקות התומכות בסוגיה הפלסטינית (אתר חמאס, 2 באפריל 2023).
פסק הלכה של חמאס המעודד שהיית מוסלמים בהר הבית
  • רשות חכמי הדת בפלסטין (גוף המזוהה עם חמאס), פרסמה ב-20 במרץ 2023 פסק הלכה העוסק בשהיית מוסלמים במסגד אלאקצא (במקור: אעתכאף. משמעות המונח: שהייה במסגד במשך מספר ימים למען עבודת האל) לאור כוונות ישראלים “לפלוש” למסגד במהלך חודש רמצ’אן. פסק ההלכה קובע כי השהות במסגד “בצל הכיבוש וההכנות להדוף את פלישות הציונים” משלבת מספר מצוות גדולות, ובהן הרבאט,[4]הג’האד, השהייה במסגד (אעתכאף) ועוד. פסק ההלכה מסכם כי אחת החובות ההלכתיות הגדולות ביותר החלה על המוסלמים בתוך פלסטין היא לחתור להגיע למסגד אלאקצא כדי לקיים בו רבאט ולשמר אותו מאויש תמיד במוסלמים, שכן זו דרך להדוף את הפגיעה והתוקפנות נגדו או לפחות למתן את השפעותיהם. עוד צוין כי יש לסייע לאלה המקייימים את המצווה בכל האמצעים, בין אם באמצעות תמיכה חומרית, הסעה למסגד אלאקצא, אספקת ארוחות לשבירת הצום או תמיכה תקשורתית (אתר רשות חכמי הדת בפלסטין בפזורה”, 20 במרץ 2023).

פעילות דיפלומטית
  • נמשכת פעילות בכירי הרשות הפלסטינית במישור הדיפלומטי. במסגרת זאת נערכו פגישות עם גורמים בינלאומיים שנועדו בעיקר לקדם פרויקטים ברשות הפלסטינית. פגישות אלה גם נוצלו להכפשת ישראל בפני אותם גורמים בינלאומיים. להלן עיקרי הפעילות :
    • ב-30 במרץ 2023 נפגש מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, עם שר החוץ של אזרבייג’ן, ג’יהון ביירמוב. בפגישה נכח גם ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית. במהלך הפגישה הדגיש אשתיה את חשיבות הידוק שיתוף הפעולה בין הצדדים במספר תחומים ביניהם חילופי סטודנטים, חילופי משלחות אנשי עסקים ומשקיעים (ופא, 30 במרץ 2023).
    • ב-29 במרץ 2023 נפגש מחמד אשתיה עם אודיל רינו באסו, נשיאת הבנק האירופי לשיקום ופיתוח.[5] בפגישה נדונו נושאים כגון סיוע למימון פרויקטים והשקעות בתחום אנרגיה סולארית ותשתיות. אשתיה הדגיש את חשיבות קביעת ריביות נמוכות על הלוואות המוענקות על ידי הבנק האירופי לפרויקטים בתחום הפיתוח. זאת, כדי לעודד השקעות ולאושש את הכלכלה הפלסטינית. לדברי אשתיה, למרות הירידה בהיקף הסיוע הבינלאומי לרשות הפלסטינית, המשך קיזוז כספי הסילוקין על ידי ישראל ומגפת הקורונה, הכלכלה הפלסטינית התאוששה ורשמה צמיחה (ופא, 29 במרץ 2023). יצוין, כי הבנק האירופי העניק בשנים האחרונות לסקטור הפרטי הפלסטיני הלוואת בגובה של של כ-85 מיליון יורו (מען, 1 באפריל 2023).
    • ב-27 במרץ 2023, נפגש ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, עם אחמד רצ’א דימיר, שגריר תורכיה ברשות הפלסטינית. אלרג’וב עדכן את השגריר אודות “ההפרות” שמבצעת ישראל נגד הפלסטינים באמצעות פעולות הרג, הריסת בתים והרחבת הבניה בהתנחלויות. השגריר התורכי הביע את תמיכת תורכיה בפלסטינים ובהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בהתאם להחלטות הבינלאומיות. הוא גם שיבח את הקשרים בין הצדדים והודה לרשות על צוותי החילוץ ששלחה לתורכיה לסייע לה באיתור נעדרים ונפגעים בעקבות רעידות האדמה (דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 27 במרץ 2023).
פגישה בין בכיר בחזבאללה לנציגי רשות ופתח בלבנון
  • חסן חבאללה, אחראי על הקשרים הפלסטיניים בחזבאללה, נועד (ב-31 במרץ 2023) עם אשרף דבור, שגריר הרשות הפלסטינית בלבנון, ועם פתחי אבו אלערדאת, מזכיר פתח. בשיחה הם דנו בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות במיוחד אלו הקשורות לסוגיה הפלסטינית. הם קראו לשיתוף פעולה ותיאום בין הכוחות הלאומיים והאסלאמיים הלבנוניים והפלסטיניים. בפגישה גם צויינה חשיבות ההסכם בין איראן לסעודיה המהווה, בראייתם, ניצחון לסוגיה הפלסטינית ומתן עדיפות לשיתוף פעולה על פני “הסכסוכים שהציתה ישראל באזור” (אלעאלם, 31 במרץ 2023).
הפגישה בין חסן חבאללה לאשרף דבור (אתר אלעהד, 31 במרץ 2023)
הפגישה בין חסן חבאללה לאשרף דבור (אתר אלעהד, 31 במרץ 2023)
שינוי בחוק שירות ראש המודיעין הכללי
  • ב-28 במרץ 2023 פרסם אבו מאזן צו נשיאותי המהווה תיקון לסעיף 4 בחוק המודיעין הכללי, מס’ 17 לשנת 2005. על פי התיקון ראש המודיעין הכללי יקבל מעמד שר וסמכויות של ראש משרד ממשלתי ובכלל זה יכולת התערבות במדיניות הממשלה, השפעה על חלוקת התקציב השנתי ויכולת להגיש חוקים. כמו כן נקבע שראש מנגנון המודיעין הכללי ימונה, ויסיים את תפקידו, בהחלטה של אבו מאזן, ללא קשר לגילו (מען, 28 במרץ 2023). התיקון לחוק אושר על ידי אבו מאזן כבר בינואר 2023. החלטה זו ביטלה למעשה שני סעיפים בחוק הקודם, הגבלת הגיל המרבי לשירות כראש המודיעין הכללי שעמד על גיל 60 והגבלת הקדנציה שלו לשלוש שנים עם אפשרות להארכה בת שנה אחת.
  • בפועל, מחזק הצו הנשיאותי את מעמדו של מאג’ד פרג’, שמונה בשנת 2009 לראש מנגנון המודיעין הכללי, ומלאו לו 61 שנים ומעניק לו אפשרות להמשיךבתפקידו עד תום עידן אבו מאזן (אלערבי אלג’דיד, 28 במרץ 2023). כמו כן, ממצב הצו את פרג’ כגורם מדיני ולא רק ביטחוני ומקנה לו אפשרות להעביר תקציבים נוספים למנגנון המודיעין הכללי.
  • אחמד בחר, בכיר חמאס המשמש כסגן יו”ר המועצה המחוקקת, גינה את החלטת אבו מאזן, בציינו שכהונתו הסתיימה, ולמרות זאת הוא ממשיך לפרסם החלטות וחוקים שאין להם כל תוקף משפטי. עוד ציין שהסמכות הבלעדית לפרסום חוקים ותיקונים היא של המועצה המחוקקת (שהאב, 29 במרץ 2023).
מעצר מבוקשים בג’נין על ידי הרשות הפלסטינית
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית עצרו מספר מבוקשים בג’נין. בתגובה למעצר, ירו חמושים והשליכו מטענים לעבר משרדי מושל מחוז ג’נין. נמסר שבעקבות הירי התפרסו כוחות ביטחון של הרשות ברחבי ג’נין (צפא, 29 במרץ 2023; שהאב, 29 במרץ 2023) מאוחר יותר שוחרר ממעצרו אחד המבוקשים, מפקד בפלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. ופאא’ עפיף זכארנה, חברת המועצה המהפכנית של פתח בג’נין, תקפה את “גדוד ג’נין” ואת המפקד המבוקש שהרשות ניסתה לעצור. בהתכתבויות בווטסאפ התבטאה כי אם היא היתה במשרדי מושל המחוז, היא “היתה תוקפת את גדוד ג’נין בטנקים”. היא גם קראה לתפוס את פעילי “גדוד ג’נין” ולהרוג אותם (אתר אלשאהד, 29 במרץ 2023).
סרטון המתעד התפרסות של כלי רכב של מנגנוני הבטחון בג'נין (צפא, 29 במרץ 2023)
סרטון המתעד התפרסות של כלי רכב של מנגנוני הבטחון בג’נין
(צפא, 29 במרץ 2023)
הרשות ממשיכה להסית לאלימות ולטרור
  • בצל האירועים והפיגועים האחרונים ביהודה ושומרון, ממשיך עיתון אלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, לפרסם קריקטורות המלבות שנאה ואשר עלולות להסית לביצוע פיגועים נוספים נגד צה”ל והמתיישבים ביהודה ושומרון.
קרקטורה בעקבות שריפת בית פלסטיני בכפר סנג'יל בתמונה נראה מתישב יהודי מצית את הבית (אלחיאת אלג'דידה, 28 במרץ 2023) .      סגירת חנויות בחוארה על ידי צה"ל לאחר הפיגוע שבוצע במקום (אלחיאת אלג'דידה, 29 במרץ 2023)
מימין: קרקטורה בעקבות שריפת בית פלסטיני בכפר סנג’יל בתמונה נראה מתישב יהודי מצית את הבית (אלחיאת אלג’דידה, 28 במרץ 2023)[6]. משמאל: סגירת חנויות בחוארה על ידי צה”ל לאחר הפיגוע שבוצע במקום (אלחיאת אלג’דידה, 29 במרץ 2023)
פיצוץ בביתוניא
  • ב-28 במרץ 2023 אירע פיצוץ בנגריה בביתוניא, מערבית לראמאללה. אדם אחד נהרג, מחמוד זאיד אלטויל מהכפר אבו קש, מצפון לראמאללה. מנגנון ההג”א הפלסטיני מסר בהודעה לעיתונות כי בשל הפיצוץ פרצה שריפה וכאשר צוות הג”א הגיע למקום, הוא מצא עובד, שנפצע באורח קשה, ובהמשך מת מפצעיו. הוא ציין כי צוות של הג”א, המשטרה ומנגנון הביטחון המסכל פתחו בחקירת האירוע (אלערבי אלג’דיד, 29 במרץ 2023). יצוין, כי פיצוץ דומה אירע באותה נגריה בחודש יוני 2022.
  • טלאל דויכאת, דובר מנגנוני הבטחון הפלסטיניים, אמר כי הם עוקבים בעניין רב אחר נסיבות הפיצוץ. הוא ציין כי הם החרימו במהלך 2022 חומרי נפץ מאותה נגריה . הוא גם זהיר את הגורמים העומדים מאחורי אחסנת החומרים הללו בשל הסכנה הגדולה שהם מהווים לחייהם של אזרחים חפים מפשע, והוסיף כי הם ימשיכו בחקירה כדי למנוע הישנות מקרים מסוג זה ויינקטו צעדים משפטיים נגד העומדים מאחוריהם (ופא, 28 במרץ 2023).
  • בעקבות האירוע, החלו מנגנוני הביטחון הפלסטינים במבצע מעצרים. הם פשטו על ביתו של אחמד הריש, אסיר משוחרר המזוהה עם חמאס. לאחר שהוא לא נמצא בביתו הם עצרו את אביו ואחיו. אחמד הריש נעצר ב-7 ביוני 2022, בעקבות פיצוץ קודם באותה נגריה ושוחרר ב-9 בנובמבר 2022, לאחר מעצר של יותר מחמישה חודשים. מנגנוני הבטחון גם פשטו על ביתו של חותנו מפיד זלום, אסיר משוחרר, במטרה להפעיל לחץ על הריש להסגיר עצמו. גם אחותו של אחמד הריש, העיתונאית אסמאא’ הריש, קיבלה זימון לחקירה ממנגנוני הביטחון. כן נעצר מנד’ר רחיב אסיר משוחרר, הבעלים של הנגריה, אשר נעצר גם בעקבות הפיצוץ הקודם ושוחרר בנובמבר 2022. לטענת מקורות, לאחר שחרורו הא מכר את הנגריה (צפא, 28 במרץ 2023; שהאב, 28 במרץ 2023; אלערבי אלג’דיד, 29 במרץ 2023).
 תוצאות הפיצוץ בנגריה בביתוניא (דף הפייסבוק של תחנת הרדיו Raya FM, 28 במרץ 2023)    תוצאות הפיצוץ בנגריה בביתוניא (חשבון הטוויטר של אתר "נדאא' אלוטן", 29 במרץ 2023)
תוצאות הפיצוץ בנגריה בביתוניא (מימין: דף הפייסבוק של תחנת הרדיו Raya FM, 28 במרץ 2023; משמאל: חשבון הטוויטר של אתר “נדאא’ אלוטן”, 29 במרץ 2023)
  • יצוין כי בעקבות הפיצוץ בנגריה ביוני 2022, פתחו מנגנוני הביטחון הפלסטינים בשורה של מעצרים, שבמהלכם נעצרו 19 פלסטינים, וביניהם אחמד הריש ואחיו, ועוד אנשים שמספרי הטלפון שלהם היו שמורים בטלפון של בעל הנגריה, שגם הוא נעצר. כל העצורים, אסירים משוחררים המזוהים עם חמאס. גורמים פלסטיניים הרשמיים לא סיפקו הבהרה לגבי הקשר בין הפיצוץ בנגריה למעצרים, אך אתרים המקורבים למנגנוני הביטחון ולרשות דיווחו על מעורבותם בתכנון פעילות נגד יעדים של בשטחי הרשות, וכן פרסמו תמונות ומפות שלדבריהם נתפסו בביתם של אחמד ואחיו. שישה מהעצורים נותרו במעצר ופתחו בשביתת רעב לאחר שטענו כי עונו. בהמשך הפך תיק התביעה נגדם לתיק פלילי, וכולם שוחררו בערבות מבלי שהורשעו, ועדיין מתקיימים דיונים בעניינם (אלג’זירה.נט, 19 ביוני 2022; אלערבי אלג’דיד, 10 בנובמבר 2022).
איומים נגד ישראל בעקבות מצבו של השיח’ ח’צ’ר עדנאן
  • במסגרת פעילויות ההזדהות עם השיח’ ח’צ’ר עדנאן, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין בצפון השומרון, שנעצר בליל 5-4 בפברואר 2023 בביתו בעיירה עראבה, ומאז שובת רעב, נערכה בליל 29-28 במרץ תפילת תראויח[7] בביתו בעראבה, בהובלת מחמד עלאן, בכיר בג’האד האסלאמי ואסיר לשעבר בישראל. לדברי מחמד עלאן ח’צ’ר עדנאן אינו לבדו, שכן מאחוריו עומדת “התנגדות” שסבלנותה החלה לפקוע וכי וישנן הפתעות שאולי ישראל תופתע מהן. הוא הטיל את האחריות לפגיעה בחייו או לסכנה לחייו על ישראל (חשבון הטוויטר QUDSN, 29 במרץ 2023).
תפילה על גג ביתו של השיח' ח'צ'ר עדנאן בכפר עראבה.     מחמד עלאן מאיים על ישראל (חשבון הטוויטר QUDSN, 29 במרץ 2023)
מימין : תפילה על גג ביתו של השיח’ ח’צ’ר עדנאן בכפר עראבה. משמאל: מחמד עלאן מאיים על ישראל
(חשבון הטוויטר QUDSN, 29 במרץ 2023)
אירועי “יום האדמה”
  • “יום האדמה” אותו מציינים הפלסטינים מדי שנה ב-30 במרץ עבר בשקט יחסי. בשטחי הרשות הפלסטינית לא התקיימו אירועים מרכזיים והקריאה של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים, להסלים את “ההתנגדות העממית” במוקדי החיכוך עם צה”ל, לא זכתה להענות רבה. בכירי הרשות התמקדו בפרסום הודעות והצהרות לרגל יום זה. ההפגנות השבועיות במוקדים הקבועים נוצלו לרגל מאורע זה. אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, מסר כי בהתאם להחלטות הממשלה, “יום האדמה” הוא יום עבודה רגיל (אתר albawaba24, 28 במרץ 2023). ברצועת עזה התקיימה עצרת מרכזית במחנה מלכה במזרח העיר עזה. לאחר העצרת ניסו פלסטינים רבים להתקרב לגדר הביטחון ואף לטפס עליה. כוחות צה”ל פיזרו את המפגינים באמצעות גז מדמיע.
יהודה ושומרון
  • ב-30 במרץ פתחה רשות הרדיו והטלוויזיה הרשמית של הרשות גל פתוח לציון “יום האדמה”, במסגרתו התראיין מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, אשר ציין כי התוקפנות הישראלית על האדמה מתבצעת מדי יום, וכך גם עיבוי ההתנחלויות וייהוד השטחים הפלסטיניים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. לדבריו, ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו היא התוקפנית ביותר נגד הפלסטינים ואדמתם, כי התוכנית שלה מבוססת על התנחלויות, הרג והסלמה (סוכנות הידיעות הסינית בערבית, 30 במרץ 2023).
  • אחמד אבו הולי, חבר הוועד הפועל של אש”פ וראש המחלקה לענייני פליטים, קרא להגביר את “ההתנגדות העממית” נגד ההתנחלויות וישראל (ופא, 30 במרץ 2023).
  • במחנה הפליטים ג’נין נערך טקס תחת הכותרת “אחדות מחנות הפליטים”, בהשתתפות עטא אבו ארמילה, מזכיר סניף פתח במחוז ג’נין, ונציגים ממחנות הפליטים אלבקעה בירדן, אלירמוכ בסוריה, נהר אלבארד בלבנון, וג’באליא ברצועת עזה, באמצעות סקייפ. הדוברים ציינו שהמסר ב”יום האדמה” הוא אחדות המפה הפלסטינית לפיה הפלסטינים הם עם אחד ומאוחד ביהודה ושומרון, ברצועת עזה, בגליל, במשולש ובפזורה (ופא, 30 במרץ 2023). דווח כי כוחות צה”ל פיזרו בכוח תהלוכה בחוארה, שנערכה לרגל “יום האדמה”, ביוזמת הוועדה הלאומית להתנגדות עממית במחוז שכם, ועצרו את אחד ממשתתפיה (ופא, 31 במרץ 2023). כן דווח על עימותים בין תושבי העיירה ביתא שבדרום שכם לכוחות צה”ל בתום תהלוכה בעיירה נגד המאחז אביתר (שהאב, 31 במרץ 2023).
רצועת עזה
  • ברצועת עזה ערכו נערכה עצרת מרכזית ב”מחנה מלכה” שבמזרח העיר עזה. ח’אלד אלבטש, מתאם הכוחות הלאומיים והאסלאמיים ברצועה, נשא דברים בהם הדגיש כי לפלסטינים אין ברירה אלא אחדות בזירת ההתנגדות והעימות, וכי חרב ירושלים לא תחזור לנדנה עד השיבה והשחרור. לדבריו, הדרך לשחרור עוברת רק דרך קני הרובים ואחדות השוחה והרובה. אלבטש הזהיר את ישראל מפני זעם המהפכה וההתנגדות של הפלסטינים. כן הזהיר מפני הניסיונות של ישראל למחוק את הערים ההיסטוריות בשטחי ישראל, “לחנוק” אותן ולייהד אותן לחלוטין לטובת הנרטיב הציוני (פאלטודיי, 30 במרץ 2023).
 הקהל שהגיע לאירוע במזרח העיר עזה    ח'אלד אלבטש נואם (דף הפייסבוק של צלם "פלסטין אלא'ן" – מחמד אלח'טיב, 30 במרץ 2023)
מימין: הקהל שהגיע לאירוע במזרח העיר עזה; משמאל: ח’אלד אלבטש נואם
(דף הפייסבוק של צלם “פלסטין אלא’ן” – מחמד אלח’טיב, 30 במרץ 2023)
  • לאחר העצרת החלו פלסטינים להתקרב לגדר הביטחון. חלקם אף ניסו לטפס על הגדר. דווח כי חיילי צה”ל ירו כדורים חיים ורימוני גז מדמיע לעבר פלסטינים וכי פלסטיני נפצע מרימון גז מדמיע ופונה לבית החולים. כמה נוספים ו נפגעו משאיפת גז מדמיע וטופלו בשטח (קדס פרס, 30 במרץ 2023; אלחדת’, 30 במרץ 2023). סוכנות ופא דיווחה על חמישה פצועים שלושה מכדורים חיים ושניים מרימוני גז מדמיע ועל מאה פלסטינים שנפגעו משאיפת גז מדמיע (ופא, 30 במרץ 2023).
פלסטינים ליד גדר הביטחון (דף הפייסבוק של אסאמה אלכחלות, 30 במרץ 2023)     פלסטינים ליד גדר הביטחון (דף הפייסבוק של אסאמה אלכחלות, 30 במרץ 2023)
פלסטינים ליד גדר הביטחון
(דף הפייסבוק של אסאמה אלכחלות, 30 במרץ 2023)
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במזרח עזה (פלסטין אלא'ן, 30 במרץ 2023)     פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במזרח עזה (פלסטין אלא'ן, 30 במרץ 2023)
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה”ל במזרח עזה
(פלסטין אלא’ן, 30 במרץ 2023)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 2 באפריל 2023: אבנים יודו לעבר מיניבוס סמוך לח’רבת אלמצבאח (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באפריל 2023).
    • 2 באפריל 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין בית אמר לצומת כרמי צור (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באפריל 2023).
    • 30 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לכפר מאלכ (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במרץ 2023).
    • 30 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במרץ 2023).
    • 30 במרץ 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב הסעות סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במרץ 2023).

[1] יום האדמה" של ערביי ישראל מתקיים מידי שנה ב-30 במרץ, לזכר ההפגנות האלימות שהתחוללו בשנת 1976 באזור כרמיאל, כמחאה על החלטת ממשלת ישראל להפקיע קרקעות. מועד סמלי זה, שבמהותו מבטא מחאה של ערביי ישראל, אומץ גם ע"י ארגוני הטרור הפלסטינים. צעדת השיבה הראשונה בגבול רצועת עזה הייתה ב-30 במרץ 2018.
[2]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[3] הכוונה לפיגוע בחוארה שבוצע ב-19 במרץ 2023 על ידי פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין, לית' נדים נצאר, ולפיגוע בחוארה ב-25 במרץ 2023 שעליו קיבלה אחריות הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין.
[4] רבאט הוא מונח אסלאמי שמשמעותו שהייה במקום כלשהו הנמצא תחת איום על מנת להגן על אופיו האסלאמי. בהקשר להר הבית משמש המונח לתיאור המוסלמים הנמצאים ומתפללים בהר הבית ובכך למעשה מתנגדים לנוכחות הישראלית והיהודית במקום.
[5] הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח הוא מוסד פיננסי בינלאומי שנוסד בשנת 1991 והנהלתו יושבת בלונדון. הבנק פועל בבעלות משותפת של 67 מדינות ושני ארגונים: בנק ההשקעות האירופי והאיחוד האירופי. מטרתו הראשונית של הבנק הייתה להעניק סיוע לשיקום כלכלי ולפיתוח של מדינות מרכז ומזרח אירופה ולסייע להן לעבור לכלכלות שוק. עם השנים הרחיב הבנק את אזורי פעילותו גם למדינות צפון אפריקה והמזרח התיכון וכיום הסיוע מוגדר עבור מדינות אשר "מחויבות לעקרונות הדמוקרטיה".
[6] משטרת ישראל הודיעה לאחר תחקיר ראשוני שביצעה במקום, כי השריפה נגרמה בשל קצר חשמלי ולא בשל הצתה מכוונת.
[7] תפילת רשות המתקיימת בלילות חודש רמצ'אן לאחר תפילת הלילה, שהינה תפילת החובה החמישית והאחרונה ביום.