מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (29-23 באוגוסט 2023)

אמצעי התעמולה שהוחרמו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה

אמצעי התעמולה שהוחרמו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 24 באוגוסט 2023)

מיפוי בית מחבל (חשבון הטוויטר של דובר צה

מיפוי בית מחבל (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 23 באוגוסט 2023)

שלט בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה ועליו ציטוט מדבריו של צאלח אלעארורי בראיונות שהעניק לתקשורת:

שלט בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה ועליו ציטוט מדבריו של צאלח אלעארורי בראיונות שהעניק לתקשורת: "אל מול הכיבוש הציוני וממשלתו הפשיסטית, כולנו בארגון אחד ששמו ארגון העם הפלסטיני" (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 26 באוגוסט 2023)

צאלח אלעארורי במשרדו (שהאב, 27 באוגוסט 2023)

צאלח אלעארורי במשרדו (שהאב, 27 באוגוסט 2023)

פגישת אלשיח', מאג'ד פרג' ואלח'אלדי עם שגריר סעודיה בירדן (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 27 באוגוסט 2023)

פגישת אלשיח', מאג'ד פרג' ואלח'אלדי עם שגריר סעודיה בירדן (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 27 באוגוסט 2023)

  • השבוע בוצע פיגוע ירי אחד בחוות דורות, מזרחית לקלקיליה, לא היו נפגעים. ב-25 באוגוסט 2023, לפני תפילת יום שישי במסגד אלאקצא, היו הפרות סדר ועימותים בין כוחות משטרת ישראל לפלסטינים. מספר שוטרים ומספר פלסטינים נפצעו. כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע במסגרתה נעצרו מבוקשים החשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה וחומרי תעמולה. נמשך המרדף אחר מבצע הפיגוע בחוארה בו נהרגו אב ובנו. במקביל, פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס כרזה לפיה ניתן להבין, כי היא עומדת מאחורי ביצועו. בכירי חמאס כינו את ההודאה “קריאת תגר” של חמאס על ישראל.
  • ברצועת עזה זוהו במהלך השבוע שלושה ניסיונות של פלסטינים לחצות את גדר הביטחון מרצועת עזה לשטח ישראל. שתי רקטות שוגרו לעבר הים במסגרת, מה שמכנים הארגונים הפלסטינים, ניסויים ל”שיפור היכולות הרקטיות”. ביום שישי 25 באוגוסט 2023 אורגנו ברצועה “פעילויות עממיות” לתמיכה ביהודה, שומרון וירושלים וב”התנגדות”. הפגנה בולטת הייתה במזרח העיר עזה. מפגינים התקרבו לגדר הביטחון והתעמתו עם כוחות צה”ל.
  • החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל לפגוע במחבלים ובשולחיהם, עוררה חשש בקרב הפלסטינים לגבי אפשרות שישראל תיזום מהלכים ובכלל זה סיכולים ממוקדים. פעילים ברצועת עזה ובלבנון, נקטו באמצעי אבטחה וזהירות. צלאח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על הפעילות ביהודה ושומרון, העניק שני ראיונות לתקשורת בהם ציין, כי הם אינם מורתעים מאיומי ישראל וכי כל התנקשות תענה בתגובה קשה. תגובת ראש ממשלת ישראל לדבריו נענתה באיומים מצד חמאס. הזרוע הצבאית של חמאס ערכה כנס, בשיתוף עם מרצי האוניברסיטאות ברצועת עזה, תחת הכותרת “החינוך התנגדות” שמטרתו לקדם את תרבות “ההתנגדות” בקרב הסטודנטים באוניברסיטאות.
  • גורמים מדיניים וגורמי דת ברשות הפלסטינית אסרו על תושבי מזרח ירושלים לקחת חלק בבחירות לראשות העיר ירושלים. פורסמו גינויים להתבטאות השר לביטחון לאומי ולתוכנית החומש שנקבעה לפיתוח בירושלים, כולל מזרח העיר.
פיגועים
  • ב-23 באוגוסט 2023 ביצע רעול פנים ירי לעבר אזרח ישראלי בחוות דורות עילית (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים, כוחות צה”ל פתחו בסריקות לאיתור מבצע הירי (תקשורת ישראלית, 23 באוגוסט 2023).
פיגועים משמעותיים[1]

פיגועים משמעותיים

סיכול פיגועים
  • ב-28 באוגוסט 2023:
    • לוחמי משמר הגבול תפסו שלושה תושבי יהודה ושומרון בגזרת עוטף ירושלים, ללא אישורי שהייה בישראל, שניסו להיכנס לשטח ירושלים. ברשות אחד מהם, תושב בית לחם, בן 32, נמצאה סכין (דוברות המשטרה, 28 באוגוסט 2023)
החשוד מובא למעצר      הסכין אשר נתפסה ברשותו
(דוברות משטרת ישראל, 28 באוגוסט 2023)
מימין: החשוד מובא למעצר. משמאל: הסכין אשר נתפסה ברשותו (דוברות משטרת ישראל, 28 באוגוסט 2023)
    • כוחות צה”ל, שהיו בפעילות יזומה סמוך ליעבד (מערבית לג’נין), ביצעו ירי לעבר מספר פלסטינים שהשליכו מטענים, מכלי רכב בו נסעו, לעבר עמדת צה”ל סמוכה. כמה פלסטינים שנפצעו נעצרו וכלי הרכב בו נסעו הוחרם (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 28 באוגוסט 2023).
  • ב-25 באוגוסט 2023 עצרו כוחות ביטחון צעיר שעורר את חשדם בכניסה לרחוב דוד במזרח ירושלים. לאחר שהוא לא נענה לקריאות השוטרים הוא נעצר. במהלך בדיקה, נמצאה ברשותו סכין. עוד עלה בבדיקה כי הוא ישראלי תושב הצפון בן 28 (דוברות המשטרה, 25 באוגוסט 2023).
הסכין אשר הוחרמה (חשבון הטוויטר של דובר צהל, 25 באוגוסט 2023)
הסכין אשר הוחרמה (חשבון הטוויטר של דובר צהל, 25 באוגוסט 2023)
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. במהלך הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה וחומרי תעמולה. להלן עיקרי הפעילות.
    • ב-29 באוגוסט 2023: כוחות ביטחון ישראלים פעלו למעצר מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. במהלך הפעילות נמצאו אמצעי לחימה רבים. במספר מוקדים נתקלו הכוחות בהפרות סדר אלימות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 29 באוגוסט 2023).
 אמצעי לחימה שהוחרמו במהלך הפעילות אמצעי  לחימה שהוחרמו בחברון.  (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 29 באוגוסט 2023)    אמצעי לחימה שהוחרמו במהלך הפעילות אמצעי  לחימה שהוחרמו בחברון. 
 (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 29 באוגוסט 2023)
מימין: אמצעי לחימה שהוחרמו במהלך הפעילות אמצעי לחימה שהוחרמו בחברון.
משמאל:
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 29 באוגוסט 2023)
    • ב-26 באוגוסט 2023, בשעות הלילה, בעת שכוחות ביטחון ישראליים פעלו בכפר דאן (צפונית-מערבית לג’נין), נעצרו שני מבוקשים ואותרו בקבוקי תבערה שהיו מוכנים להשלכה. במהלך הפעילות ביצעו חמושים ירי והשליכו מטען לעבר הכוחות אשר הגיבו בירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 26 באוגוסט 2023).
    • ב-24 באוגוסט 2023: בפעילות כוחות ביטחון ישראליים באלפואר (דרומית-מערבית לחברון) אותרו אמצעי לחימה. במהלך הפעילות הושלכו לעבר הכוחות מטענים. בחברון עצרו הכוחות מבוקש, ואיתרו והחרימו חומרי תעמולה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 24 באוגוסט 2023).
חלק מאמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות באלפואר.       אמצעי התעמולה שהוחרמו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 24 באוגוסט 2023)
מימין: חלק מאמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות באלפואר. משמאל: אמצעי התעמולה שהוחרמו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 24 באוגוסט 2023)
    • ב-23 באוגוסט 2023, בשעות הלילה, פעלו כוחות ביטחון ישראליים בחברון למיפוי בתי שני המחבלים שביצעו את פיגוע הירי ב-21 באוגוסט 2023, בו נרצחה ישראלית. במהלך הפעילות יודו אבנים, נורו זיקוקים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 23 באוגוסט 2023).
מיפוי בית מחבל (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 23 באוגוסט 2023)     מיפוי בית מחבל (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 23 באוגוסט 2023)
מיפוי בית מחבל (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 23 באוגוסט 2023)
עימותים בכניסה להר הבית
  • ב- 25 באוגוסט 2023, לפני תפילת יום שישי במסגד אלאקצא, היו הפרות סדר ועימותים בין כוחות משטרה לבין פלסטינים. האירועים החלו לאחר שמספר פלסטינים השליכו אבנים וחפצים לעבר כוחות המשטרה, שערכו בדיקות בקרבת שער האריות, דרכו נכנסו המתפללים לתפילה. השוטרים הגיבו בשימוש באמצעים לפיזור הפגנות. שוטר אחד, שנפצע וחש סכנה לחייו, ירה באוויר. שלושה שוטרים נפצעו תושב מזרח ירושלים, נעצר (תקשורת ישראלית, 25 באוגוסט 2023).
  • גורמים פלסטינים דיווחו כי עימותים אלימים פרצו לאחר שכוחות בטחון ישראלים, תקפו מתפללים ב”שער השבטים”[2] לפני תפילת יום שישי. שמונה פלסטינים נפצעו מירי רימוני הלם וכדורי גומי. כמו כן דווח כי במהלך העימותים נפצעו שלושה שוטרים (שהאב, ופא, 25 באוגוסט 2023).
העימותים סמוך לשער האריות (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 25 באוגוסט 2023)     העימותים סמוך לשער האריות (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 25 באוגוסט 2023)
העימותים סמוך לשער האריות (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 25 באוגוסט 2023)
  • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, גינה בחריפות את פעילות כוחות הבטחון הישראליים בציינו, כי זוהי “פעולה תוקפנית טרוריסטית פשיסטית”, המהווה פגיעה בחופש הפולחן. פתוח הטיל על ממשלת ישראל (“ממשלת הכיבוש הפשיסטית הימנית”) את האחריות להצתת האזור והוסיף שמעשי התוקפנות נגד המתפללים הם פרובוקציה נגד מיליוני מוסלמים ו”הוספת שמן למדורה” (ופא, 25 באוגוסט 2023). מחמד חמאדה, דובר חמאס לנושא ירושלים, אמר כי מעשה התוקפנות נגד המתפללים בשער השבטים הוא חמור והוא עדות ל”אכזריות, לנאציזם ולתוקפנות” של ישראל כלפי מקומות התפילה המוסלמים והמתפללים. הוא איים שהפלסטינים יגרמו לישראל לשלם מחיר כבד וילמדו אותה לקח (שהאב, 25 באוגוסט 2023).
מרדף אחר מבצע הפיגוע בחוארה
  • לאחר מספר ימי פעילות אינטנסיבית של כוחות ביטחון ישראלים בעיירה עקרבא שבנפת שכם, במטרה לתפוס את מבצע פיגוע הירי במכון שטיפת הרכב בחוארה, בו נרצחו אב ובנו, דיווחו אמצעי התקשורת הפלסטיניים כי כוחות הביטחון זיהו את מבצע הפיגוע כ-אסאמה אלחאג’ עיסא בני פצ’ל, וכי הם מיפו את בית אביו לקראת הריסתו. לדברי עיסא בני פצ’ל הכוחות סיפרו לו כי בנו הוא מבצע הפיגוע וכי הוקצו לו שלושה ימים להסגיר עצמו לידיהם ולא, הוא ייהרג. מחמד, אחיו מסר כי אסאמה, בן 20, הוא סטודנט להנדסת מכונות באוניברסיטת אלנג’אח, וכי הוא לא נעצר בעבר ע”י ישראל או הרשות הפלסטינית (שהאב, 24 באוגוסט 2023; אתר Ultra Palestine, 24 באוגוסט 2023). ברשתות החברתיות הוצג אסאמה בני פצ’ל כפעיל הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של @Qadoomeagain, 26 באוגוסט 2023; חשבון הטוויטר של עדנאן חמארשה, 26 באוגוסט 2023).
הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על הפיגוע בחוארה
  • בעוד מתקיים המרדף אחר אסאמה עיסא בני פצ’ל, פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ב-26 באוגוסט 2023, שבוע לאחר הפיגוע, כרזה לפיה ניתן להבין במשתמע, כי היא עומדת מאחורי ביצוע הפיגוע בחוארה. בכרזה שתי תמונות בראשונה מוצגות גופותיהם של האחים הלל ויגל יניב ז”ל, אשר נורו למוות בכלי רכבם בחוארה, בפברואר 2023, ובשנייה גופותיהם של שי ניגרקר ואביעד ניר ז”ל אב ובנו, שנורו למוות ב-19 באוגוסט 2023. לצד התמונות והתאריכים, בהם התבצעו שני הפיגועים, נכתב: “הג’האד שלנו נמשך, והפיגועים שלנו לא יעצרו” (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם ביהודה ושומרון, 26 באוגוסט 2023).
הכרזה שפורסמה אודות שני פיגועים בחוארה
 (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם ביהודה ושומרון, 26 באוגוסט 2023)
הכרזה שפורסמה אודות שני פיגועים בחוארה
(ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם ביהודה ושומרון, 26 באוגוסט 2023)
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין שחמאס העלתה את רמת קריאת התגר שלה נגד ישראל (“האויב הציוני”), וכל האיומים מצד ישראל לא יעצרו את דרך “ההתנגדות”, אשר הפכה נוכחת יותר וחזקה יותר בהישגיה וביכולותיה להסב אבדות לכוחות צה”ל. קאסם הדגיש כי גדודי אלקסאם פועלים בלב המערכה ביהודה ושומרון, כפי שהיו תמיד, וכי הם נמצאים במצב של מאבק מתמשך (פלסטין אלא’ן, 26 באוגוסט 2023).
  • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר כי קבלת האחריות של גדודי אלקסאם על ביצוע הפיגוע בחוארה, לאחר איומי ישראל, הוא קריאת תגר מצד חמאס. הוא הבטיח שהעתיד לבוא יהיה קשה יותר עבור ישראל (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 26 באוגוסט 2023). בהקשר זה יוזכרו דברי אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אשר התייחס לפיגועים ולהתפתחויות האחרונות ביהודה ושומרון ומסר כי הרחבת אזור פעילות חמאס נגד ישראל (“הנהגת הישות הציונית”) תתרום להרחבת העימות והגברתו (שהאב, 22 באוגוסט 2023)
מת מפצעיו פלסטיני שנפצע במבצע “בית וגן”
  • דווח על מותו של עז אלדין מחמוד כנעאן, בן 20, מהעיירה ג’בע, דרומית לג’נין, שמת מפציעה במהלך מבצע “בית וגן” (ופא, 25 באוגוסט 2023). גדודי חללי אלאקצא הודיעו, כי כנעאן היה פעיל בשורותיהם (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 25 באוגוסט 2023). עוד נמסר כי כנעאן השתייך להתארגנות בג’בע המכנה עצמה גדודי חללי אלאקצא – החוליות ע”ש השהיד אמג’ד אלפאח’ורי (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא – החוליות ע”ש השהיד אמג’ד אלפאח’ורי, 25 באוגוסט 2023). גם תנועת פתח מסרה כי עז אלדין מחמוד כנעאן היה פעיל שלה (ערוץ הטלגרם הרשמי של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 25 באוגוסט 2023). גופתו של כנעאן כוסתה בדגל גדודי חללי אלאקצא ולצידה הונח כלי נשקו (ערוץ הטלגרם @jaba_almqwme, 26  באוגוסט 2023)
כרזת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 25 באוגוסט 2023).    כרזת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא – החוליות ע"ש השהיד אמג'ד אלפאח'ורי  (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא– החוליות ע"ש השהיד אמג'ד אלפאח'ורי, 25 באוגוסט 2023)
מימין: כרזת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 25 באוגוסט 2023). משמאל: כרזת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא – החוליות ע”ש השהיד אמג’ד אלפאח’ורי (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא– החוליות ע”ש השהיד אמג’ד אלפאח’ורי, 25 באוגוסט 2023)
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות לעבר הים
  • ב-27 באוגוסט בשעות הבוקר שוגרו שתי רקטות ממרכז הרצועה לעבר הים במסגרת מה שכונה ניסויים “לשיפור היכולות הצבאיות והרקטיות של ההתנגדות” (שהאב, 27 באוגוסט 2023). על פי אתרים אחרים, שוגרה רקטה אחת (פלסטין און ליין, 27 באוגוסט 2023; ערוץ אלמיאדין, 27 באוגוסט 2023).
תיעוד שיגור הרקטה (חשבון הטוויטר New press, 27 באוגוסט 2023)
תיעוד שיגור הרקטה (חשבון הטוויטר New press, 27 באוגוסט 2023)
ניסיונות לחצות את גדר הביטחון
  • השבוע איתרו תצפיות צה”ל מספר ניסיונות של פלסטינים לחצות את גדר הביטחון מרצועת עזה לשטח ישראל (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל):
    • ב-28 באוגוסט 2023, בשעות הבוקר, זוהה אדם מנסה לחצות את גדר הביטחון מצפון רצועת עזה. כוחות צה”ל עצרו אותו והוא הועבר לחקירה.
    • ב-25 באוגוסט 2023 זוהו שני פלסטינים שניסו לחצות את גדר הביטחון מדרום רצועת עזה. לוחמי צה”ל עצרו את השניים, שלא היו חמושים, והם הועברו להמשך חקירה. לאחר סריקה באזור, נמצאו שני רימוני רסס שהובאו ככל הנראה על ידי העצורים.
    • ב-23 באוגוסט 2023 זוהה פלסטיני שניסה לחצות את גדר הביטחון מצפון רצועת עזה. הוא נעצר ונמצא כי לא היה חמוש. הוא הועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון.
עימותים במזרח העיר עזה
  • ביום שישי 25 באוגוסט 2023 ארגנו הארגונים הפלסטינים מספר הפגנות (“פעילויות עממיות”) במחוזות השונים ברצועת עזה וסמוך לגדר הביטחון, לתמיכה ביהודה, שומרון וירושלים ותמיכה “בהתנגדות” נגד ישראל והמתנחלים. במסגרת הפעילויות אורגנה הפגנה ב”מחנה השיבה מלכה”, שבמזרח העיר עזה. מפגינים שהתקרבו לגדר הביטחון התעמתו עם כוחות צה”ל. דווח על שלושה פלסטינים שנפצעו מרימוני גז מדמיע. עוד דווח כי במסגרת העימותים פוצצו הפלסטינים, זו בפעם השנייה תוך שבוע, מטען רב עוצמה סמוך לגדר הביטחון במזרח העיר עזה (שהאב, 25 באוגוסט 2023; חשבון הטוויטר @tawra8001, 25 באוגוסט 2023; פלסטין אלא’ן, 25 באוגוסט 2023).
פעילות סמוך לגדר הביטחון (ערוץ הטלגרם של שהאב, 25 באוגוסט 2023).      תמונות מסרטון המתעד את פיצוץ המטען (חשבון הטוויטר @tawra8001, 25 באוגוסט 2023)
מימין: פעילות סמוך לגדר הביטחון (ערוץ הטלגרם של שהאב, 25 באוגוסט 2023). משמאל: תמונות מסרטון המתעד את פיצוץ המטען (חשבון הטוויטר @tawra8001, 25 באוגוסט 2023)
החלטת ישראל להקפיא את מכסת היתרי התעסוקה
  • בערוץ “כאן 11” התפרסם, כי בשל מעורבות חמאס בביצוע פיגועים ביהודה ושומרון והאירועים האחרונים סמוך לגדר הביטחון, החליטה ישראל להקפיא את החלטתה להגדיל את מכסת היתרי התעסוקה לפועלים מהרצועה (מ- 18 ל- 20 אלף). סאמי אלעמצי, יו”ר איגודי הפועלים ברצועה, ציין כי ההחלטה “סוחרת” בסבלם של תושבי הרצועה. לדבריו, ישראל לא הודיעה על כוונתה להגדיל את מכסת ההיתרים, והדבר נחשף לראשונה רק כאשר היא הכריזה על כוונתה להקפיא אותם. עוד ציין שהצהרות ישראל על כוונתה להקל על סבלם של הפועלים מיועדות לצרכים תקשורתיים בלבד וכי מאז עלייתה של “ממשלת הימין הקיצונית”, בראשות נתניהו, הם חווים עלייה במצוקה ובסבל של תושבי רצועת עזה (אתר התאחדות הכללית של העבדים ברצועת עזה, 28 באוגוסט 2023).
פיצוץ במוצב הזרוע הצבאית של חאמס
  •  ב-24 באוגוסט אירע פיצוץ במוצב אלתל בדיר אלבלח שבמרכז רצועת עזה, של הזרוע הצבאית של חמאס. על פי מספר דיווחים נהרגו בפיצוץ שני פעילי הזרוע הצבאית: אשרף חסין מדיר אלבלח ועלי אלדרה ממחנה הפליטים אלבריג’ (אמד, 24 באוגוסט 2023; אתר החדשות של ערוץ roya, 24 באוגוסט 2023). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, דיווח על הרוג אחד ופצוע באורח קשה עקב פיצוץ בתוך מוצב של “ההתנגדות” במחוז מרכז הרצועה (אתר משרד הפנים ברצועה, 24 באוגוסט 2023). גדודי אלקסאם הודיעו על מותו של פעיל הזרוע אשרף עבד אלכרים חסין, בן 35, מדיר אלבלח (אתר גדודי אלקסאם, 24 באוגוסט 2023).
אשרף חסין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 24 באוגוסט 2023)    עשן מתמר ממוצב אלתל (ערוץ הטלגרם של צאפינאז אללוח, כתבת אתר אמד, 24 באוגוסט 2023).
מימין: עשן מתמר ממוצב אלתל (ערוץ הטלגרם של צאפינאז אללוח, כתבת אתר אמד, 24 באוגוסט 2023). משמאל: אשרף חסין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 24 באוגוסט 2023)
שיחות עם יועץ מנהיג איראן
  • עלי אכבר ולאיתי, יועץ מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, ערך שיחת טלפון עם זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. אלנח’אלה הבהיר לו בשיחה, כי האיומים שפירסמה ישראל לא מרתיעים את הפלסטינים וכי “ההתנגדות תממש את זכותה הטבעית והחוקית להיאבק ולהגיב על כל תוקפנות”. ולאיתי הדגיש את עמידתה של איראן לצד העם הפלסטיני ו”ההתנגדות” שלו (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 25 באוגוסט 2023).
  • קודם לכן שוחח ולאיתי, בטלפון עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ושיבח את “התנגדות של העם הפלסטיני, במיוחד בגדה”. ולאיתי הדגיש את עמדת איראן להמשיך לתמוך בהתנגדות הפלסטינית. הניה מצדו הודה על השיחה וציין שהם ימשיכו להתמודד מול ישראל ותוקפנותה (שהאב, 25 באוגוסט 2023).
תגובות להחלטת הקבינט הישראלי
  • בסיום כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל ב-22 באוגוסט 2023, פורסמה הודעה לפיה קיבל הקבינט שורה של החלטות לפגיעה במחבלים ובשולחיהם וכי הוא הסמיך את ראש הממשלה ושר הביטחון לפעול בנידון. האמירה עוררה חשש בקרב הפלסטינים לגבי אפשרות שישראל אכן תיזום מהלכים ובכלל זה סיכולים ממוקדים, בעיקר נגד חמאס (שהאב, 23 באוגוסט 2023). עוד נמסר שהנהגת “ההתנגדות” מתייחסת ברצינות לאיומי ישראל וכי בכירי “ההתנגדות” ברצועת עזה ובלבנון, נקטו באמצעי אבטחה “חסרי תקדים” והארגונים ברצועת עזה אף נטשו את מוצביהם. עוד דווח, כי “ההתנגדות” עוקבת אחר סוגים שונים של רחפנים ישראליים במרחב האווירי של רצועת עזה, שלרוב אוספים מידע ומעדכנים את בנק המטרות (אלערבי אלג’דיד, 23 באוגוסט 2023).
  • גם בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הגיבו על ההחלטה בציינם כי הם מתייחסים ברצינות לאיום:
    • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, איים כי במקרה של הנחתת מהלומה צבאית על רצועת עזה, חמאס תגיב בתקיפת תל אביב. בנוגע לאיומים הישראליים לפגוע במנהיגי התנועה בחו”ל, אלזהאר שלל את האפשרות שישראל תעשה זאת בתקופה זו מכיוון, שלדבריו, היא יודעת שהתגובות לכך תגענה מרצועת עזה (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 23 באוגוסט 2023).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, איים שאם ישראל תבצע “מעשה טיפשי” של התנקשות במנהיגים פלסטינים, בעזה או מחוצה לה, תהיה לכך תגובה “חסרת תקדים” שישראל אינה מצפה לה. לדבריו, לאור ההתייחסות הרצינית של חמאס לאיומים, נוקטים “הגורמים המוסמכים” באמצעי זהירות, אך אלה, לדבריו, לא משפיעים על מהלך חייהם של האזרחים (שהאב, 23 באוגוסט 2023).
    • אחמד אלמדלל, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין שאיומי ישראל לפתוח בתוקפנות נגד עזה ולהתנקש במנהיגי “ההתנגדות”, משקפים את חוסר האונים והבלבול שחווים נתניהו וממשלתו (“הקיצונית”) לאור חוסר יכולתם לעצור את ההסלמה ביהודה ושומרון (אתר פאלטודיי, 25 באוגוסט 2023).
    • וליד אלקטטי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הם מתייחסים במלוא הרצינות לאיומי ישראל, וכי כל התרחישים באים בחשבון. הוא הוסיף שיש להיזהר מחזרה על תרחישי החיסולים הממוקדים בתוך “פלסטין” ומחוצה לה (פאלטודיי, 24 באוגוסט 2023).
    • אחסאן עטאיא, חבר הלשכה המדינית, אמר כי חיסול ממוקד יענה בתגובה קשה, והוסיף כי הג’האד האסלאמי ערוך לכל תגובה צבאית, כולל פגיעה בלב ישראל (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 25 באוגוסט 2023).
  • סעיד זידאני, מרצה למדע המדינה באוניברסיטת אלקדס, ציין כי בשל העובדה שחמאס נחשבת בעיני ישראל כאחראית הישירה לתכנון ולמימון הפיגועים נגדה, ישראל הולכת לקראת חידוש מדיניות החיסולים הממוקדים (צמד, 23 באוגוסט 2023). עאדל יאסין, פרשן פלסטיני, טען כי יתכן שלישראל יש רצון לצאת לפעולה צבאית או לחזור למדיניות החיסולים, אך היא מודעת להשלכות ולעלויות הכרוכות בכך. להערכתו, האפשרויות העומדות בפני ממשלת נתניהו מוגבלות, ולא מן הנמנע שיהיה ניסיון לבצע פעולות ביטחוניות וצבאיות במסגרת המערכה בין המלחמות (שהאב, 23 באוגוסט 2023).
  • “מקורות” בארגונים הפלסטיניים דיווחו שנשלחו מסרים למתווכים לפיהם תוקפנות כלשהי מצד ישראל או התנקשויות יובילו לתגובה חריפה (אלערבי אלג’דיד, 24 באוגוסט 2023). על רקע זה דיווח אלאח’בר, המקורב לחזבאללה, כי מצרים מקיימת מגעים הן עם הארגונים הפלסטינים ועם ישראל, במטרה למנוע עימות צבאי (אלאחבאר, 26 באוגוסט 2023).
התבטאויות צלאח אלעארורי
  • השבוע העניק צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על הפעילות ביהודה ושומרון, שני ראיונות לתקשורת, האחד לערוץ אלקצא של חמאס והשני לאלמיאדין המזוהה עם חזבאללה.
  • בראיון לערוץ אלאקצא ציין כי “ההתנגדות נמשכת מאז תחילת הקולוניזציה הציונית בארצנו”. לדבריו הם מאמינים שהתוצאה הסופית במאבק נגד ישראל תהיה ניצחון שכן העם הפלסטיני מעולם לא דן באפשרות כניעה והוא לא ייכנע. עוד ציין, כי הם אינם נרתעים מאיומי ההתנקשות של ישראל והדגיש שהעם הפלסטיני מאוחד “בגדה המערבית וברצועת עזה, בפנים ובתפוצות”. עוד הדגיש שלעם הפלסטיני יש תמיד יכולת להפתיע את ישראל, ואחת ההפתעות הללו היא הסלמת “ההתנגדות” ביהודה ושומרון (אלאקצא, 24 באוגוסט 2023).
  • בראיון שהעניק לאלמיאדן ציין, כי הם מתכוננים למלחמה כוללת ודנים בסוגיה בדלתיים סגורות עם כל הגורמים שיש להם חלק במלחמה הזאת. עוד ציין כי אם הם יגיעו לעימות מקיף, ישראל תובס תבוסה חסרת תקדים בהיסטוריה שלה. וכל מי שחושב על התנקשויות יודע שזה עלול להוביל למלחמה אזורית. עוד ציין שהמשוואה ביהודה ושומרון השתנתה וכי “ההתנגדות” מסוגלת לסגור את המרחב האווירי והימי של ישראל, ולהשבית את החשמל והכלכלה שלה (אלמיאדין, 25 באוגוסט 2023).
 שלט בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה ועליו ציטוט מדבריו של צאלח אלעארורי בראיונות שהעניק לתקשורת: "אל מול הכיבוש הציוני וממשלתו הפשיסטית, כולנו בארגון אחד ששמו ארגון העם הפלסטיני" (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 26 באוגוסט 2023)
שלט בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה ועליו ציטוט מדבריו של צאלח אלעארורי בראיונות שהעניק לתקשורת: “אל מול הכיבוש הציוני וממשלתו הפשיסטית, כולנו בארגון אחד ששמו ארגון העם הפלסטיני” (ערוץ הטלגרם של צלם העיתונות אנס אלשריף, 26 באוגוסט 2023)
  • בתגובה לראיונות אלערורי אמר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה, כי אלעארורי יודע היטב מדוע הוא וחבריו נמצאים במקומות מחבוא וכי כל מי שיממן, יארגן, או ישלח טרור נגד ישראל ישלם את מלוא המחיר (דף הפייסבוק של בנימין נתניהו, תקשורת ישראלית, 27 באוגוסט 2023).
  • חמאס פרסמה בתגובה הודעה שבה הדגישה שאיומי ראש ממשלת ישראל לחסל את צאלח אלעארורי, ואת ראשי “ההתנגדות”, הם איומים ריקים מתוכן, שלא יצליחו להחליש את “ההתנגדות”. ההודעה הוסיפה כי צאלח אלעארורי וכל אחיו והפלסטינים עומדים איתן וממשיכים בנחישות בהתנגדות ל”כיבוש” עד שיושבו כל הזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים, ובראשן שחרור ירושלים ומסגד אלאקצא. חמאס הדגישה כי על ישראל (“האויב הציוני)”, המבולבלת ממהלומות “ההתנגדות”, להיות מודעת לכך שכל פגיעה בהנהגת “ההתנגדות” תענה בכוח ובתקיפות (אתר חמאס, 27 באוגוסט 2023). במקביל, התפרסמה באמצעי התקשורת של חמאס תמונה של צאלח אלעארורי, כשהוא יושב במשרדו (בביירות ??), מחויך, לבוש מדים, משוחח בטלפון ורובה אם-16 מונח על שולחנו כשהמחסנית בפנים. מסר ברור לפיו, למרות האיומים נגדו, הוא ממשיך בשגרת יומו הכוללת הכוונת פעילות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון.
צאלח אלעארורי במשרדו (שהאב, 27 באוגוסט 2023)
צאלח אלעארורי במשרדו (שהאב, 27 באוגוסט 2023)
  • מצטפא אלצואף, פרשן פעיל חמאס, כתב לאחר פרסום התמונות, כי אלעארורי קורא תגר על נתניהו וכי על ישראל להבין שהיא משחקת באש, והאיומים שלה לא ירתיעו את “ההתנגדות”, בראשות אלעארורי ו(מחמד) אלצ’יף, ולא יפחידו אף אחד מפעילי ההתנגדות, זוטרים או בכירים (שהאב, 27 באוגוסט 2023).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי מהיכרותם עם צאלח אלעארורי, איומים כאלה רק יגבירו את נחישותו להסלים את פעולות “ההתנגדות” נגד ישראל (אלרסאלה.נט, 27 באוגוסט 2023).
  • העיתון אלאח’באר, המקורב לחזבאללה דיווח מפי “מקורות בארגונים הפלסטינים”, כי “ההתנגדות”, על כל פלגיה, לוקחת ברצינות רבה את האיומים הישראליים על הנהגת ההתנגדות, ובמיוחד צאלח אלעארורי, השוהה בלבנון, וכי היא גיבשה מספר תרחישים להתמודדות עם כוונות ממשלת ישראל. לדברי “המקורות”, התגובה הראשונית עשויה להיות דומה לתגובה ברמצ’אן האחרון, ירי רקטות מחזיתות רבות,[3] אך בקנה מידה גדול ונרחב יותר. המקורות ציינו כי “ההתנגדות הפלסטינית” עומדת בקשר עם הגורמים בציר ההתנגדות, וכי קיימות הבנות ברורות לגבי ההתמודדות עם כל צעד שישראל עלולה לנקוט, במיוחד אם היא תיישם את איומיה לחסל את אלעארורי על אדמת לבנון, שכן התחייבותו של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בנושא התנקשות באישיות לבנונית או פלסטינית כלשהי על אדמת לבנון עודנה שרירה וקיימת (אלאח’באר הלבנוני, 28 באוגוסט 2023).
  • גם חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, התייחס לנושא בנאום שנשא ב-28 באוגוסט 2023. לדבריו, חזבאללה לא ישתוק על התנקשויות שתבצע ישראל על אדמת לבנון נגד לבנוני, פלסטיני, איראני, סורי או כל אדם אחר וכי לכך תהיה “תגובה חריפה”. שכן, הם לא יאפשרו להפוך את לבנון לזירת התנקשויות ועל ישראל לדעת שלא ניתן לשנות את המשוואות שנקבעו בשנת 2006 (מלחמת לבנון השנייה). עוד ציין כי בניגוד לנסיון של ממשלת ישראל לתאר את ההסלמה של “ההתנגדות” ביהודה ושומרון וחוסר האונים של ישראל הנובעת ממנה, כתוכנית איראנית, הרי שבפועל זהו רצון פלסטיני טהור (אלמיאדין, 28 באוגוסט 2023)
גדודי עז אלדין אלקסאם פועלים לחיזוק תרבות ההתנגדות
  • הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, ערכה ב-24 באוגוסט 2023 כנס באחד ממוצביה הצבאיים, תחת הכותרת “החינוך התנגדות”. מטרת הכנס, לדברי מארגניו, הייתה לקדם את תרבות “ההתנגדות” בקרב הסטודנטים באוניברסיטאות ולהקים דור חדש שייקח על עצמו את תפקד שחרור האדמות. בכנס השתתפו יותר מ-300 מרצים בכל התארים מהאוניברסיטאות ברצועה. במהלך הכנס נסקרו מאמרים מדעיים שהציגו הצעות והמלצות לדרכים להגברת רוח “ההתנגדות” והחדרת תרבות “ההתנגדות” בקרב הצעירים באמצעות תכניות לימוד ותכניות חוץ לימודיות שיתרמו להפיכת סביבת החינוך האוניברסיטאי לסביבה התומכת באופציית “ההתנגדות” (צפא, 26 באוגוסט 2023).
  • לפני הכנס, עשו המשתתפים היכרות מקרוב עם פעולות “ההתנגדות” באמצעות מפגש עם לוחמי הזרוע הצבאית אשר סקרו בפניהם את פעילותם ואת אמצעי הלחימה שברשותם. המרצים גם ביקרו בעמדות תצפית וצפו לעבר שטח ישראל (צפא, 26 באוגוסט 2023).
  •  הכנס נפתח בנאום שנשא נציג מטה העורף של הזרוע הצבאית, בו הוא סקר את התקווה שהם תולים באוניברסיטאות הפלסטיניות בתמיכה בדרך “ההתנגדות” באמצעות תוכניות לימוד האקדמיות. לדבריו, לצעירים באוניברסיטאות יש בסיס חינוכי המאפשר להם להעביר מודעות וידע לסביבתם החברתית, והם יכולים להכווין את מודעות ההמונים לחשיבות “ההתנגדות” כאופציה להשבת האדמה הכבושה. אימן נופל, חבר המועצה הצבאית ומפקד חטיבת מרכז הרצועה, נשא דברים בשם הזרוע הצבאית והציג את חזון “ההתנגדות” במאבק בכיבוש ואת כללי העימות שלאחר מבצע “שומר החומות”. נופל הדגיש שהאוניברסיטאות, לאורך ההיסטוריה המודרנית, מהוות חממה למהפכנים בכל תנועות השחרור הלאומי בעולם. ג’מילה אלשנטי, חברת הלשכה המדינית של חמאס, הציגה את החזון של מחלקת האוניברסיטאות בתנועה ביחס לחיזוק תרבות “ההתנגדות” באמצעות סגל ההוראה באוניברסיטאות (צפא, 26 באוגוסט 2023).
הכנס לקידום תרבות "ההתנגדות" (צפא, 26 באוגוסט 2023)
הכנס לקידום תרבות “ההתנגדות” (צפא, 26 באוגוסט 2023)
המועצה המהפכנית של פתח
  • לאחר עיכוב של שמונה חודשים, נערך ב-24 באוגוסט 2023, כינוס המושב ה-11 של המועצה המהפכנית של פתח במקאטעה בראמאללה. את המושב פתח אבו מאזן, יו”ר הרשות, בנאום שנשא בו הציג לנוכחים את ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בנוגע לסוגיה הפלסטינית בכל המישורים ומאמצים שהושקעו בזירות האזוריות והבינלאומיות. אבו מאזן הדגיש, כי הם לא יאפשרו לישראל להצליח ליישם תכניות סיפוח והרחבה ולהחיל משטר אפרטהייד ולגרור את האזור להסלמה. אבו מאזן שיבח את “ההתנגדות העממית בדרכי שלום” וציין, כי היא משיגה את מטרותיה, אך יש עדיין להשקיע מאמצים כדי לחשוף בפני העולם את “פניו האמיתיות של הכיבוש” (ופא, 24 באוגוסט 2023). בתום הכינוס הוחלט לאשר את הצעתו של אבו מאזן לערוך את הוועידה הכללית השמינית של פתח בראמאללה ב-21-17 בדצמבר 2023 (ופא, 24 באוגוסט 2023).
איסור השתתפות בבחירות המוניציפליות בירושלים
  • בהודעת הסיכום שלה ציינה המועצה המהפכנית של אש”ף כי ירושלים היא לב הפרויקט הלאומי הפלסטיני. היא הדגישה את המשך “ההתנגדות העממית” הכוללת בירושלים, וציינה כי יש להוקיע ולהחרים את הבחירות לעיריית ירושלים, הן מבחינת ההצבעה והן מבחינת הצגת מועמדות (ופא, 26 באוגוסט 2023).
  • גם השיח’ עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, אמר בדרשת יום שישי שנשא, כי הוועד האסלאמי העליון בירושלים פרסם מאז 1967 פסקי הלכה החתומים בידי חכמי דת רבים, שמדברים על אי הכרה בלגיטימיות הכיבוש הישראלי של ירושלים וכל השטחים הפלסטיניים, ולכן אסור מבחינה הלכתית להשתתף בבחירות לעיריית ירושלים (אלאיאם, 19 באוגוסט 2023). עמדה דומה הוצגה בפגישה של מקורות הסמכות (אלמרג’עיאת) של ירושלים, שנערכה במטה אש”ף בראמאללה ב-7 באוגוסט 2023, בראשות עדנאן אלחסיני, חבר הוועד הפועל וראש מחלקת ירושלים באש”ף (ופא, 7 באוגוסט 2023).
פגישות חסין אלשיח’ בירדן
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, נועד בעמאן עם נאיף בן בנדר אלסדירי, שגריר סעודיה בירדן, שמונה לשמש גם כשגריר סעודיה, שאינו תושב, ברשות הפלסטינית. בפגישה נכחו גם מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי, ומג’די אלח’אלדי, היועץ הדיפלומטי של יו”ר הרשות. במהלך הפגישה, דנו ביחסי סעודיה “פלסטין” ובשיתוף פעולה ביניהם (בחשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 27 באוגוסט 2023)
פגישת אלשיח', מאג'ד פרג' ואלח'אלדי עם שגריר סעודיה בירדן (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 27 באוגוסט 2023)
פגישת אלשיח’, מאג’ד פרג’ ואלח’אלדי עם שגריר סעודיה בירדן
(חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 27 באוגוסט 2023)
  • כמו כן, נועדה המשלחת, בראשות אלשיח’, עם ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה של ארה”ב לענייני המזרח הקרוב. הם שוחחו על ההתפתחויות המדיניות האחרונות, היחסים הבילטרליים וההתפתחויות בשטח. מהצד האמריקני השתתפה שגרירת ארה”ב בירדן, יעל למפרט (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 27 באוגוסט 2023).
הרשות הצליחה לבטל תביעה נגדה בארה”ב
  • שכרי בשארה, שר האוצר ברשות, הודיע על הישג חדש בנושא התביעות שהוגשו נגד הרשות הפלסטינית ואש”ף בארצות הברית, ביטול תיק Levine. לדבריו, התביעה נרשמה בבתי המשפט בארה”ב בשנת 2021, כאשר התובעים, נפגעי טרור, דרשו פיצוי בשווי מיליארד דולרים, בטענה לאחריות הרשות הפלסטינית ואש”ף לפיגוע שהתרחש בירושלים ב-2014.[4] הוא ציין שההישג המשפטי הושג למרות תמיכת ממשל ארה”ב בעמדת התובעים. בשארה הודה לצוות עורכי הדין המגנים על עמדת הרשות הפלסטינית אשר הצליח, לדבריו, במהלך השנים האחרונות, לבטל שלושים פסקי דין של בתי המשפט, ולבטל תביעות נגדם בסכום של כ-4.5 מיליארד דולרים (ופא, 24 באוגוסט 2023).
גינויים לדברי איתמר בן גביר
  • בראיון שהעניק איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, הוא ציין שהזכות שלו, של אשתו, ושל ילדיו להסתובב בכבישי יהודה ושומרון חשובה יותר מזכות התנועה של הערבים (ערוץ 12, 23 באוגוסט 2023). אמירתו זכתה לשלל גינויים. משרד החוץ ברשות הפלסטינית מתח ביקורת חריפה מה שתיאר כ”הרחבת התוקפנות נגד העם הפלסטיני” על ידי ממשלת ישראל ו”ההסתה הגלויה של הימין הישראלי”. המשרד דרש התערבות מידית של מועצת הביטחון של האו”ם לאור הניסיון הישראלי הרשמי “להנציח את הכיבוש ולהעניק לגיטימציה לאפרטהייד אל מול עיני העולם” (ופא, 24 באוגוסט 2023).
  • בחמאס ציינו שהתבטאויות השר (“הציוני הקיצוני”) מצטרפות לשורה של התבטאויות גזעניות נוספות של ממשלת ישראל ובכללן התבטאות השר סמוטריץ’, שקרא להסיר את העיירה חוארה מהמפה. כל אלה, לדעת חמאס, הן המשך “למסע הטיהור האתני שהפלסטינים נתונים לו מאז 1948 בידי הכנופיות הציוניות והמתנחלים הנתמכים על ידי שלטונות הכיבוש הציוני הפשיסטי”. חמאס קראה לקהילה הבינלאומית, שגינתה אף היא את האמירות הללו, לתרגם אותם לצעדים מעשיים להעמיד לדין את מנהיגי ישראל והמתנחלים (אתר חמאס, 25 באוגוסט 2023).
קריקטורות של מחמד סבאענה בעקבות אמירותיו של השר איתמר בן גביר (חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 25 באוגוסט 2023)      קריקטורות של מחמד סבאענה בעקבות אמירותיו של השר איתמר בן גביר (חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 25 באוגוסט 2023)
קריקטורות של מחמד סבאענה בעקבות אמירותיו של השר איתמר בן גביר
(חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 25 באוגוסט 2023)
תגובות לתכנית החומש של ירושלים
  • ממשלת ישראל אישרה ב-20 באוגוסט 2023 את תכנית החומש החדשה של מזרח ירושלים בהיקף של 3.2 מיליארד שקלים לשנים 2028-2024. במסגרת התוכנית, יוקצו, בין השאר, 800 מיליון שקלים לחינוך, בדגש על שילוב תכנית הלימודים הישראלית במזרח ירושלים. התוכנית כוללת גם השקעות בתשתיות, בעידוד תעסוקה, ברווחה ובאיכות הסביבה. לראשונה נכללה בה גם התחייבות לאשר בכל שנה בנייה של 2,000 דירות לתושבים הפלסטינים. כמו כן הוקצה מימון להגדלה של מספר השוטרים והפקחים העירוניים, הוספת מצלמות אבטחה והקמת נקודות משטרה נוספות במזרח העיר (כלכליסט, 20 באוגוסט 2023; הארץ, 20 באוגוסט 2023).
  • תכנית החומש עוררה תגובות חריפות וגינויים בקרב הפלסטינים. זאת, למרות הקצאת המשאבים לתושבים הפלסטינים:
    • משרד החוץ ברשות פרסם הודעה בה גינה בחריפות את התוכנית בציינו שמדובר בתוכנית להעמקת ייהוד ירושלים ושינוי מאפייניה בכל התחומים, לרבות צמצום גידול האוכלוסין הטבעי של הפלסטינים, כפיית תכניות לימודים ישראליות על בתי הספר וחיזוק ההתנחלות בירושלים וסביבתה. לטענת המשרד, התוכנית היא בעלת “מטרות קולוניאליות וגזעניות ברורות (אתר משרד החוץ ברשות, 20 באוגוסט 2023).
    • תנועת פתח פרסמה הודעה בה טענה כי “מדובר בניסיון קלוש שמאחוריו מסתתרים פרויקטים לייהוד העיר”. לדברי ההודעה בכוונתם לבטל את הפרויקטים עליהם הוחלט מכיוון שהם נועדו לחסל את הזהות הלאומית של הפלסטינים (ערוץ הטלגרם של פתח, 21 באוגוסט 2023).
    • חמאס פרסמה הודעה בה הדגישה שאישור התוכנית הוא צעד ייהוד, שבאמצעותו מבקשת ממשלת ישראל להדק את שליטתה בירושלים, לבודד אותה מסביבתה הפלסטינית, ולבנות מחדש את המציאות הדמוגרפית בה, באופן המשרת את האינטרסים של ישראל (אתר חמאס, 21 באוגוסט 2023). מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, טען כי התוכנית נועדה לגרום לתושבי ירושלים להגר וציין כי היא תיכשל, בדומה ליתר התכניות של ישראל (שהאב, 21 באוגוסט 2023).
    • השיח’ עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, אמר כי אישור התוכנית נועד לייהד את ירושלים ולהשתלט עליה לחלוטין. הוא דחה את טענות ישראל המדברות על פיתוח מזרח העיר (שהאב, 24 באוגוסט 2023).
    • רמצ’אן טה, דובר התאחדות ועדי ההורים בירושלים, התייחס להתמקדות התוכנית בחינוך, ואמר כי הקצאת תקציב גדול לסעיף החינוך נועדה לבטל את תכניות הלימוד הפלסטיניות בבתי הספר בירושלים, ולשלב את התלמידים בחינוך הישראלי, עד לישראליזציה של המגזר כולו, שהיא המטרה העיקרית של התוכנית. לדבריו, התכנית מונעת מתלמידים בירושלים ללמוד את תכנית הלימודים הפלסטינית, המבטאת את זהותם ואת סבלם לאורך השנים כתוצאה מהכיבוש (צפא, 24 באוגוסט 2023).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • בתקופה הנסקרת נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 28 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. גם ב-23 באוגוסט 2023 יודו אבנים לעבר כלי רכב במקום לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש,23, 28 באוגוסט 2023).
    • 28 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). דווח על נפגע באורח קל ומספר נפגעות חרדה. לא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 באוגוסט 2023).
    • 27 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לבני אליאס (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 באוגוסט 2023).
    • 23 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בלובן אשרקייה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 באוגוסט 2023).
    • 23 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך ליריחו (צפונית-מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 באוגוסט 2023).
    • 23 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחומש (צפונית-מערבית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 באוגוסט 2023).
    • 22 באוגוסט 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לעופרה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2023).
    • 22 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ונגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2023).
    • 22 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכפר אלמיניה (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2023).
    • 22 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת יקיר הקטנה (צפונית-מערבית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2023).
    • 22 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת ג’ינספוט (מערבית לשכם). דווח על פצוע באורח קל בראשו. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2023).

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] במקור באב אלאסבאט. הכוונה לשער השבטים, הממוקם בקצה הצפון-מזרחי של הר הבית, סמוך לשער האריות, שבחומת העיר העתיקה, ששמו זהה בערבית.
[3] הכוונה לשיגור עשרות רקטות לעבר ישראל, במהלך ליל הסדר ובימים שאחריו, משלוש גזרות במקביל: מרצועת עזה (5 אפריל 2023 ובליל 7-6 אפריל 2023); מדרום לבנון (6 באפריל 2023); ומדרום סוריה (8 אפריל 2023).
[4] מדובר בתביעה אזרחית, שהגישו נגד אש"ף והרשות הפלסטינית, קרובי הנרצחים בפיגוע הירי והדקירה בבית הכנסת "קהילת בני תורה" בשכונת הר נוף שבירושלים ב-18 בנובמבר 2014,.https://www.courthousenews.com/wp-content/uploads/2021/11/Palenstine-Lawsuit.pdf