מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (31 במאי-6 ביוני 2023)

אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה

אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 5 ביוני 2023)

כלי נשק מסוג קרלו ומחסנית שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה

כלי נשק מסוג קרלו ומחסנית שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 6 ביוני 2023).

ח'אלד טבילה במדי מנגנון הביטחון לאומי וכפעיל

ח'אלד טבילה במדי מנגנון הביטחון לאומי וכפעיל "גוב האריות" (חשבון הטוויטר של Walid Salman, 2 ביוני 2023)

הפגישה המורחבת בין משלחות חמאס והג'האד האסלאמי.

הפגישה המורחבת בין משלחות חמאס והג'האד האסלאמי.

פגישת אלנח'אלה עם יו

פגישת אלנח'אלה עם יו"ר הרשות הכללית האיראנית לרדיו וטלוויזיה (אתר הג'האד האסלאמי, 30 במאי 2023)

  • שוטר משמר הגבול המצרי, שחדר לשטח ישראל, ביצע ירי לעבר שני לוחמי צה”ל שאיישו עמדת שמירה והרג אותם. לוחם נוסף נהרג במהלך מרדף שבוצע אחר היורה. הארגונים הפלסטינים לא הגיבו רשמית לפיגוע, אולם כלי התקשורת הפלסטינים פרסמו שלל תגובות שמחה. צבא מצרים פרסם הודעה רשמית בה צוין, כי השוטר פעל במסגרת פעילות מניעת הברחת סמים.
  • ביהודה ושומרון בוצעו השבוע שלושה פיגועים; שני פיגועי ירי ופיגוע דריסה. שלושה לוחמי צה”ל נפצעו באורח קל. סמוך לנווה צוף נורו שני פלסטינים בלתי מעורבים, אחד מהם פעוט בן שלוש, מת מפצעיו. צה”ל חוקר את האירוע. כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. במהלך הפעילות נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה, מחרטה לייצור אמצעי לחימה וכספים שנועדו למימון פעילות טרור. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כלי רכב.
  • ברצועת עזה שרר שקט יחסי. משלחות בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שוהות בימים אלה במצרים. המשלחות מקיימות פגישות בינן לבין עצמן ופגישות עם גורמים מצריים. ברצועה ממשיכים להעריך את נזקי מבצע “מגן וחץ”. אגודת אלאנצאר, בשיתוף מוסד השהיד האיראני, חילקה כספים למשפחות הרוגים ברצועה.
  • ברשות הפלסטינית נמשכה הפעילות הדיפלומטית. בכירי הרשות נפגשו עם שגריר סין ברשות (כדי להכין את ביקור אבו מאזן בסין), ראש הבונדסראט מגרמניה ועוד. ברשות מודאגים ממצבה הכלכלי של אונר”א. מנגד, בחמאס מתחו ביקורת על חידוש הסיוע האמריקאי לסוכנות. העצירים המנהליים מאיימים בשביתת רעב החל מ-18 ביוני 2023.
  • ב-3 ביוני 2023, בשעות הבוקר המוקדמות, ביצע שוטר מצרי מכוחות משמר הגבול, שחדר משטח מצרים לישראל, ירי לעבר שני לוחמי צה”ל (חייל וחיילת) שאיישו עמדה צבאית באזור הר חריף בגבול מצרים. שני הלוחמים נהרגו. מספר שעות לאחר מכן, לאחר שלא ענו במכשיר הקשר, הגיע כוח לברר את מצבם ומצא אותם ללא רוח חיים. כוחות רבים הוקפצו לאזור אשר החלו לבצע סריקות. בשעות הצהריים, זיהו הכוחות את השוטר המצרי בשטח ישראל. במקום התפתחו חילופי ירי והשוטר המצרי נהרג. במהלך חילופי הירי נפצע לוחם צה”ל באורח אנוש ונפטר מאוחר יותר מפצעיו. לוחם נוסף נפצע באורח קל. כוחות צה”ל המשיכו לסרוק את האזור כדי לשלול הימצאותם של מחבלים נוספים (דובר צה”ל, 3 ביוני 2023).
  • מתחקיר ראשוני בשטח עלה, כי מחמד צאלח, בן 23, מאלקליובה שבצפון מצרים, תכנן את הפעולה מראש. הוא נטש את עמדתו חמוש בכלי נשק ושני סכינים וצעד כחמישה קילומטרים עד שהגיע למעבר חירום שדרכו הוא חדר לשטח ישראל. הוא חתך באמצעות סכין את האזיקונים שסגרו את המעבר. הוא הגיע לעמדת החיילים ועמד במקום שלא איפשר להם להבחין בו, הוא ירה לעברם ונמלט מהמקום. לפי שעה ההערכה היא שהשוטר פעל לבדו ולא נשלח על ידי ארגון כלשהו אך קיים חשד כי היה בעל רקע דתי ג’האדיסטי. ברשותו אף נמצא ספר קוראן.
  • דובר צבא מצרים פרסם הודעה לפיה איש כוחות הביטחון, שהופקד לאבטח את הגבול, חיפש אחר מבריחי סמים. במהלך החיפוש הוא פרץ את המחסום והתפתחו חילופי אש שהובילו למותם של שלושת חיילים ישראליים ולפציעתם של שניים נוספים, בנוסף למותו של איש הביטחון המצרי במהלך חילופי האש. לדברי ההודעה נעשו חיפושים באזור וננקטו צעדים משפטיים. הדובר מסר תנחומים למשפחות ההרוגים ואיחל החלמה מהירה לפצועים )חשבון הטוויטר של דובר צבא מצרים, 3 ביוני 2023).
  • ככלל נמנעו הארגונים הפלסטינים להגיב רשמית על הפיגוע. זאת, ככל הנראה, בשל יחסיהם עם מצרים. אולם, באופן בלתי רשמי, בכלי התקשורת וברשתות החברתיות הפלסטיניים, הם ציינו את “הכישלון המבצעי של צה”ל” וחלקו שבחים לשוטר המצרי שביצע את הפיגוע. בכלי תקשורת רבים גם פורסמו קריקטורות שהביעו שמחה על הפיגוע (שהאב, 3 ביוני 2023(. רבים הזכירו בתגובותיהם את סלימאן ח’אטר השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בראס בורקה בסיני, ב-5 באוקטובר 1985 בו נהרגו שבעה ישראלים, ביניהם ארבעה ילדים.
מימין: קריקטורה של עלאא' אללקטה משמאל: קריקטורה של מחמד סבאענה תחת הכותרת "אחדות הזירות" (ערוץ הטלגרם של שהאב, 3 ביוני 2023)
מימין: קריקטורה של עלאא’ אללקטה משמאל: קריקטורה של מחמד סבאענה תחת הכותרת “אחדות הזירות” (ערוץ הטלגרם של שהאב, 3 ביוני 2023) 
פיגוע דריסה בחוארה
  • ב-5 ביוני 2023 האיץ כלי רכב פלסטיני את נסיעתו וניסה לדרוס לוחמי צה”ל שביצעו פעילות שגרתית סמוך לכיכר עינבוס באזור חוארה. אחד הלוחמים ירה לעבר כלי הרכב אך הוא נמלט מהמקום. שני לוחמים נפצעו באורח קל. זמן קצר לאחר האירוע איתרו כוחות צה”ל את כלי הרכב ועצרו את הפלסטיני. בכלי הרכב נמצאה סכין (דובר צה”ל, 5 ביוני 2023).
הסכין שנמצאה בכלי הרכב (דובר צה"ל, 5 ביוני 2023)
הסכין שנמצאה בכלי הרכב (דובר צה”ל, 5 ביוני 2023)
ירי לעבר כוח צה”ל באזור שכם
  • ב-2 ביוני 2023 בוצע ירי מהעיר שכם לעבר כוח צה״ל שפעל בעמדה צבאית בדיר שרף (צפונית מערבית לשכם). הכוח השיב בירי. לוחם צה”ל נפצע באורח קל ופונה לטיפול רפואי. כוחות צה”ל החלו לסרוק את האזור במטרה לאתר את מבצעי הירי (דובר צה”ל, 2 ביוני 2023).
  • כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על חייל ישראלי, שנפגע מרסיס מירי לעבר עמדה צבאית בה שהה, סמוך לדיר שרף, לאחר שפלסטינים חמושים ירו לעברו מתוך העיר שכם. החייל נפצע באורח קל (קדסניוז, 2 ביוני 2023).
ירי לעבר נווה צוף
  • ב-2 ביוני 2023 ביצעו שני פלסטינים ירי לעבר היישוב נווה צוף (אזור ראמאללה). כוח צה”ל שאבטח עמדה צבאית הסמוכה ליישוב השיב באש לעבר היורים. כוחות צה”ל החלו לסרוק את האזור לאיתור מבצעי הירי. שני פלסטינים, שנקלעו למקום ונפצעו, ככל הנראה מירי צה”ל, הגיעו לקבלת טיפול רפואי בכניסה ליישוב. אחד הפצועים, מחמד הית’ם אלתמימי, פעוט בן שלוש, מאלנבי צאלח, שנפצע באורח אנוש, פונה במסוק צבאי לבית חולים ישראלי. בצה”ל הודיעו כי הם מצרים על פגיעה בבלתי מעורבים וכי הם פועלים למניעת אירועים מסוג זה וכי האירוע מתוחקר (דובר צה”ל, 2 ביוני 2023). ב-5 ביוני 2023 נפטר הילד מפצעיו.
תיעוד הירי לעבר נווה צוף (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 2 ביוני 2023).        הפעוט מחמד אלתמימי (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 5 ביוני 2023)
מימין: תיעוד הירי לעבר נווה צוף (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 ביוני 2023). משמאל: הפעוט מחמד אלתמימי (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 5 ביוני 2023)
  • מותו של אלתמימי עורר הד תקשורתי נרחב. בכירים פלסטינים הגדירו את מותו כ”פשע שביצעה ישראל נגד ילדים פלסטינים”:
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הביע זעזוע וצער עמוק על מותו של אלתמימי, ודרש להעמיד לדין את העבריינים ולא לאפשר להם לחמוק מעונש (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, 5 ביוני 2023).
    • משרד החוץ ברשות הפלסטינית הגדיר את מותו “פשע נגד האנושות”. הוא קרא לקיים חקירה בינלאומית בנושא הריגתו של אלתמימי והרג ילדים פלסטינים בכלל, וקרא לוועדת החקירה המתמדת הכפופה לאו”ם ולבית המשפט הפלילי הבינלאומי (ICC) לשאת באחריות. זאת, לדבריו לאור העובדה שהחקירות הפנימיות שמבצעת ישראל הן חסרות ערך. הן לא יותר מניסיונות להטעות את העולם ואת בתי המשפט הבינלאומיים, והן מסתיימות לרוב בזיכוי הרוצח והסתרת האמת שבה מעורב הדרג המדיני והצבאי בישראל (ופא, 5 ביוני 2023).
    • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, פירסם תגובה נזעמת תחת תמונתו של הילד בציינו כי “הכיבוש הוא הטרור” ועם הכיבוש נופלים הערכים, המוסר, האנושיות והמצפון (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 5 ביוני 2023).
    • חמאס הדגישה בהודעה שפרסמה כי “הפשעים המתמשכים של הכיבוש” נגד הילדים הפלסטינים, שהאחרון שבהם הוא הילד אלתמימי, מחייבים לפעול כדי לדרוש ממנה דין וחשבון על פשעיה המתמשכים נגד הפלסטינים (אתר חמאס, 5 ביוני 2023).
    • בהודעת אבל שפורסמה מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודגש כי “פשע” הפגיעה בילדים וחפים מפשע מקרב הפלסטינים הוא עדות למידת העבריינות של ישראל (“הכיבוש הפשיסטי”). ההודעה קראה להסלים את “ההתנגדות” כדי להדוף את התוקפנות ולנקום את דם השהידים (אתר הג’האד האסלאמי, 5 ביוני 2023).
פיגועים משמעותיים[1]

פיגועים משמעותיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. מוקדי הפעילות היו ג’נין, שכם, יריחו וחברון. במהלך הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה, מחרטה לייצור אמצעי לחימה וכספים שנועדו למימון פעילות טרור. להלן עיקרי הפעילות:
    • ב-6 ביוני 2023, בשעות הלילה, במהלך פעילות כוחות ביטחון ישראלים בבני נעים (מזרחית לחברון) החרימו הכוחות מחרטה לייצור כלי נשק. בפעילות הכוחות בכפר דנאבה (מזרחית לטולכרם) הושלך מטען לעבר הכוח שהגיב בירי. בפעילות הכוחות בכפר בית אמר (צפונית לחברון) איתרו הכוחות כלי נשק מאולתר מסוג קרלו ומחסנית (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 ביוני 2023).
    • ב-5 יוני 2023, בפעילות כוחות ביטחון בכפר ענתבא (צפונית-מערבית לשכם) אותרו אמצעי לחימה והוחרמו כספים שנועדו למימון פעילות טרור, במהלך הפעילות הושלך מטען לעבר הכוחות. בעיר חברון איתרו הלוחמים רובה מסוג 16-M, אקדח, מחסניות ואמצעי לחימה נוספים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 ביוני 2023).
כלי נשק מסוג קרלו ומחסנית שאותרו בפעילות בבית אמר
 (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 6 ביוני 2023).      אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 5 ביוני 2023)
מימין: כלי נשק מסוג קרלו ומחסנית שאותרו בפעילות בבית אמר (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 ביוני 2023).
משמאל: אמצעי הלחימה שאותרו בפעילות בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 ביוני 2023)
    • ב-2 ביוני 2023, בשעות הבוקר, בפעילות כוחות ביטחון בבני נעים, נעצר, בעקבות מידע מודיעיני, חשוד במעורבות בירי לעבר כוח שביצע פעילות סמוך לקריית ארבע (29 במאי 2023. במהלך הפעילות ה אותרו רובה, תחמושת ומספר מטענים (דובר צה”ל, 2 ביוני 2023).
אמצעי הלחימה שאותרו בבני נעים
 (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 2 ביוני 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו בבני נעים
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 ביוני 2023)
    • ב-1 ביוני 2023, בשעות הלילה, פעלו כוחות ביטחון ישראלים למעצר מבוקשים בטולכרם. במקום התפתחה הפרת סדר שבמהלכה ירו חמושים והשליכו מטענים לעבר הכוחות. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות על הפעלת מטענים נגד “כוחות הכיבוש” בטולכרם. לדברי ההודעה, לוחמי גדוד טולכרם הגיבו בגבורה לתוקפנות, סיכלו את מטרת “הפלישה” של צה”ל ופצעו חלק מהחיילים. בהקשר זה גם מסר גדוד טולכרם, כי הוא החל לעשות שימוש במטען מסוג חדש בשם “סיף 1” וציין כי בהמשך צפויות הפתעות נוספות (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 30 במאי 2023).
    • בפעילות כוחות הביטחון ב-1 ביוני 2023 באלמזרעה אלשרקיה (צפונית-מזרחית לראמאללה), אותרו והוחרמו רובה ציד, אלה, אקדח וציוד צבאי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 1 ביוני 2023).
אמצעי הלחימה שאותרו במזרעה אלשרקיה (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 1 ביוני 2023)      אמצעי הלחימה שאותרו במזרעה אלשרקיה (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 1 ביוני 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו במזרעה אלשרקיה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 1 ביוני 2023)
    • ב-31 במאי 2023, בשעות הבוקר, עצרו כוחות הביטחון את עאמר אחמד חסן משארקה, תושב מחנה הפליטים ג’נין ופעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיה המבוקש על רקע סיוע לביצוע פעילות טרור באזור (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 31 במאי 2023).
פלסטיני הסגיר עצמו לידי כוחות צה”ל
  • נעים דרס חסן דרס, תושב ראמאללה, בן 34, שביצע את פיגוע הדריסה בחוארה ב21 במאי 2023, בו נפצע לוחם צה”ל באורח קל, הסגיר עצמו לידי כוחות הביטחון ב-23 במאי 2023 (דובר צה”ל, 1 ביוני 2023).
בכיר ב”גוב האריות” הסגיר עצמו למנגנוני הביטחון של הרשות
  • ב-2 ביוני 2023 דווח ברשתות החברתיות, במיוחד אלה המזוהות עם פתח, כי ח’אלד טבילה, סגן מפקד התארגנות “גוב האריות”, הסגיר עצמו לידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בשכם בבקשה שיגנו עליו. צוין כי טבילה הוא קצין בגוף ההכשרה הצבאית (General Military Training Commission) במנגנון הביטחון הלאומי (חשבון הטוויטר של Walid Salman, 2 ביוני 2023; חשבון הטוויטר@fateh_pal65 , שמציג עצמו כחשבון רשמי של ‘פתח’, 2 ביוני 2023).
ח'אלד טבילה במדי מנגנון הביטחון לאומי וכפעיל "גוב האריות" 
(חשבון הטוויטר של Walid Salman, 2 ביוני 2023)
ח’אלד טבילה במדי מנגנון הביטחון לאומי וכפעיל “גוב האריות”
(חשבון הטוויטר של Walid Salman, 2 ביוני 2023)
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

משלחות חמאס והג’האד האסלאמי במצרים
  • משלחת חברי הלשכה המדינית של חמאס ומשלחת חברי הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין יצאו ב-1 ביוני 2023 מרצועת עזה למצרים. נציגים נוספים של חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית, ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הארגון, הצטרפו ב-3 ביוני 2023 לפגישות.
  • במהלך שהותם במצרים, על פי הזמנת המצרים, ערכו חברי המשלחות מספר פגישות ( אלמיאדין, 1 ביוני אתר חמאס, אלקדס אליום, 3 ביוני 2023). להלן פירוט הפגישות שקיימו:
    • ב-4 ביוני 2023 נועדו משלחות חמאס עם נציגי הג’האד האסלאמי. חברי המשלחות דנו בנושאים שונים ביניהם הדרכים לחיזוק ופיתוח הקשר האסטרטגי ביניהם באופן שישרת את “ההתנגדות” ואת הסוגיות הפלסטיניות השונות. חברי המשלחות הדגישו שהפלסטינים ממשיכים באופציית “ההתנגדות”, המהווה הבחירה היחידה עבורם. הם גם הדגישו את חשיבות תפקידה של מצרים בתמיכה בפלסטינים.
    • אסמאעיל הניה ומספר בכירי חמאס ערכו ביקרו אצל זיאד אלנח’אלה במקום שהותו בקהיר כדי למסור לו תנחומים על מותם של מפקדי הזרוע הצבאית של הארגון במהלך המערכה האחרונה (מבצע “מגן וחץ”) (אתר חמאס, 5 ביוני 2023).
 מימין: הפגישה המורחבת בין משלחות חמאס והג'האד האסלאמי. משמאל: ביקור התנחומים שערכה משלחת חמאס אצל אלנח'אלה. יושבים (מימין לשמאל): זכריא אבו מעמר, צאלח אלעארורי, נאפד' עזאם, אלנח'אלה, הניה, ח'אלד משעל, רוחי משתהא, עצאם אלדעאליס, בלמ"ז, מחמד אלהנדי וח'אלד אלבטש (אתר חמאס, 5 ביוני 2023)
מימין: הפגישה המורחבת בין משלחות חמאס והג’האד האסלאמי. משמאל: ביקור התנחומים שערכה משלחת חמאס אצל אלנח’אלה. יושבים (מימין לשמאל): זכריא אבו מעמר, צאלח אלעארורי, נאפד’ עזאם, אלנח’אלה, הניה, ח’אלד משעל, רוחי משתהא, עצאם אלדעאליס, בלמ”ז, מחמד אלהנדי וח’אלד אלבטש (אתר חמאס, 5 ביוני 2023)
    • משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות זיאד אלנח’אלה, נפגשה עם עבאס כאמל, ראש מנגנון המודיעין המצרי. דאוד שהאב, האחראי על לשכת ההסברה בארגון, הגדיר את הפגישה כחיובית ופרודוקטיבית וציין שבפגישה נסקרו כל הנושאים בעלי העניין המשותף, לרבות המצב המדיני והמצב בשטח, ההסלמה האחרונה ברצועת עזה והמצב ביהודה, שומרון ובירושלים. הוא ציין שהג’האד האסלאמי הדגיש את עמדותיו העקביות בהגנה על הפלסטינים, אדמתם והמקומות הקדושים (פאלטודיי, 5 ביוני 2023).
    • זיאד אלנח’אלה וחברי הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי נועדו עם ההנהגה החדשה של הזרוע הצבאית של הארגון שהגיעה מרצועת עזה למצרים. זאת, לאחר שההנהגה הצבאית הקודמת נהרגה במהלך מבצע “מגן וחץ” (אלקדס, 6 ביוני 2023).
  • במהלך ביקור המשלחות במצרים נמסר שהמצרים אישרו לאסמאעיל הניה להגיע לרצועת עזה ויתכן שהוא יגיע לביקור ברצועה כבר בימים הקרובים (אלקדס, 4 ביוני 2023). יש לציין שהניה לא ביקר ברצועה מאז שנת 2019.
פגישת אלנח’אלה עם בכיר איראני
  • טרם צאתו למצרים נועד זיאד אלנח’אלה בבירות עם בימאן ג’בלי, יו”ר הרשות הכללית האיראנית לרדיו וטלוויזיה. במהלך הפגישה הדגיש אלנח’אלה כי אחד ההישגים הגדולים ביותר שלהם בשדה המערכה הוא שבירת המורל של ההנהגה בישראל ושל המתנחלים, ויצירת משוואה חדשה באזור. לדבריו, לאור שיתוף הפעולה עם ציר ההתנגדות, הם נחושים להמשיך בדרך זו עד להשגת הניצחון המוחלט על ישראל. אלנח’אלה גם שיבח את הסיוע שמעניקה להם איראן (אתר הג’האד האסלאמי, 30 במאי 2023).
פגישת אלנח'אלה עם יו"ר הרשות הכללית האיראנית לרדיו וטלוויזיה
 (אתר הג'האד האסלאמי, 30 במאי 2023)
פגישת אלנח’אלה עם יו”ר הרשות הכללית האיראנית לרדיו וטלוויזיה
(אתר הג’האד האסלאמי, 30 במאי 2023)
פיצוץ במוצב הזרוע הצבאית של חמאס
  • ב-2 ביוני 2023 בשעות הערב נשמעה סדרת פיצוצים במוצב בדר, סמוך למחנה הפליטים אלשאטי שבמערב העיר עזה השייך לזרוע הצבאית של חמאס. כתב ערוץ roya דיווח כי הפיצוצים נגרמו בשל השרב הכבד וכי האזור נחסם על ידי פעילי הזרוע הצבאית וצוותי הגנה אזרחית הגיעו כדי להשתלט על השריפה שפרצה במוצב (צדא ניוז, 2 ביוני 2023; אתר החדשות של ערוץ roya, 2 ביוני 2023). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, מסר כי אירע “פיצוץ מקרי” במוצב של “ההתנגדות” שלא גרם לנפגעים, וכי מנגנוני המשטרה וההגנה האזרחית נוקטים בצעדים הנדרשים במקום (אתר משרד הפנים ברצועה, 2 ביוני 2023).
השריפה במוצב בדר (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 ביוני 2023)     השריפה במוצב בדר (חשבון הטוויטר של יחיא חלס, 2 ביוני 2023)
השריפה במוצב בדר (מימין: חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 ביוני 2023; משמאל: חשבון הטוויטר של יחיא חלס, 2 ביוני 2023)
חלוקת הסיוע הקטרי
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מסר כי הוועדה, בשיתוף קרן קטר לפיתוח, ממשיכה במאמצים ובתיאומים הדרושים לחלוקת המענק למשפחות הנזקקות ברצועת עזה. לדבריו, המענק, בשיעור של $100 למשפחה, יחולק במהלך המחצית הראשונה של חודש יוני 2023 לכ-100,000 משפחות נזקקות. הוא הוסיף כי התשלום יתבצע על ידי האו”ם באמצעות כ-300 מרכזי חלוקה ברחבי הרצועה (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 31 במאי 2023).
חלוקת כספים למשפחות שהידים ברצועה
  • אגודת הצדקה אלאנצאר פרסמה הודעה למשפחות הרוגי האנתיפאדה השנייה, מבצע “צוק איתן”, מבצע “שומר החומות” ו”צעדות השיבה” על חלוקת סיוע מטעמה ומטעם מוסד השהיד האיראני בין 15-4 ביוני 2023 (דף הפייסבוק של אגודת אלאנצאר, 2 ביוני 2023). זו הפעם השנייה השנה שאגודת הצדקה אלאנצאר, בסיוע מוסד השהיד האיראני, מחלקים סיוע למשפחות. סיוע קודם חולק במרץ 2023 לפני חודש רמצ’אן.
  • בפעמים קודמות נמסר כי למשפחות להן ילדים שנהרגו מתחת לגיל 15 ומבוגרים מעל גיל 60 לא יוענק סיוע. פלסטינים רבים ברשתות החברתיות התרעמו על ההחלטה. כך למשל כתב ח’ליל עמאר אבו אבראהים: “האם בן 16 הוא שהיד של המולדת ובן 14 הוא רק מספר?! יש עשרות משפחות שאיבדו את ילדיהן בגלל שפעילי הג’האד (האסלאמי) התבצרו בבניינים שלהן. אני אישית איבדתי את שלושת ילדיי בבת אחת, והם שימשו מגן אנושי עבור המקום בו שהה פלוני מההתנגדות” (דף הפייסבוק של אגודת אלאנצאר, 2 ביוני 2023).
  • במקביל נמסר שאגודת הצדקה אלאנצאר ומוסד השהיד האיראני חילקו ב-30 במאי 2023 מענק למשפחות הרוגי מבצע “מגן וחץ” בשווי של $120,000, במימון איראן. נאצר אלשיח’ עלי, מנהל אגודת אלאנצאר, אמר כי 35 משפחות השהידים קיבלו מענק חד פעמי. הוא ציין שמשפחות אלו תכללנה במסגרת התוכנית הכללית של אגודת הצדקה אלאנצאר והן תקבלנה סיוע קבוע כדי לספק את צרכי היומיום שלהן (פאלטודיי, 30 במאי 2023).
חלוקת המענק. מימין: על הקיר תמונה של איאד אלעבד אלחסני, האחראי על יחידת המבצעים בפלוגות ירושלים, שסוכל במבצע. בתמונה הוא מכונה "מפקד מערכת 'נקמת בני החורין'". משמאל: על הקיר ליד מקומות ההמתנה תלויה תמונתו של מחמוד אלח'ואג'א, מייסד הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי ומפקדה הראשון (פאלטודיי, 30 במאי 2023)      
חלוקת המענק. מימין: על הקיר תמונה של איאד אלעבד אלחסני, האחראי על יחידת המבצעים בפלוגות ירושלים, שסוכל במבצע. בתמונה הוא מכונה “מפקד מערכת ‘נקמת בני החורין'”. משמאל: על הקיר ליד מקומות ההמתנה תלויה תמונתו של מחמוד אלח’ואג’א, מייסד הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי ומפקדה הראשון (פאלטודיי, 30 במאי 2023)
אומדן נזקי מבצע “מגן וחץ”
  • במסיבת עיתונאים שקיים המשרד לעבודות ציבוריות ולשיכון ברצועת עזה דיווח ראש מחלקת השיפוץ במשרד כי הם השלימו את מיפוי כל יחידות הדיור שנפגעו במהלך מבצע “מגן וחץ”. על פי ממצאי המיפוי, למעלה מ-3,300 יחידות דיור ניזוקו, מתוכן 120 יחידות שנהרסו לחלוטין, 120 יחידות שניזוקו חלקית והן לא ראויות למגורים ויחידות שניזוקו חלקית אך הן ראויות למגורים. ג’ואד אלאע’א, תת שר העבודות הציבוריות והשיכון, ציין כי מאז סבב ההסלמה בשנת 2008 (מבצע “עופרת יצוקה”) ועד 2023 לא נבנו מחדש 1,980 בתים שנהרסו כליל, בסכום כולל של $97.5 מיליון וטרם שופצו יותר מ-90,000 בתים שנהרסו חלקית, בסכום כולל של יותר מ-$108 מיליון. הוא גם ציין שישראל הטילה וטו על בנייה מחדש של מגדלי המגורים, אשר הותקפו, בעיקר במהלך מבצע “שומר החומות” (מאי 2021), שהעלות הכוללת של בנייתם מחדש עומדת על סכום של כ-$30 מיליון (צפא, 4 ביוני 2023).

פיקוח על הדייגים

  • המשטרה הימית ברצועת עזה החלה לספק לסירות הדייגים מערכות GPS. מהמשטרה נמסר כי התקנת המערכות נועדה להבטיח את שלומם של הדייגים ולהנחות אותם במקרה שסירותיהם יחרגו מהאזורים המותרים לדיג. לדברי המשטרה הימית מערכת המעקב גם תורמת לחיזוק הפיקוח על הגבולות הימיים ולמאבק בהברחות. היא ציינה כי כל הסירות השוהות בים עם מקושרות טלפונית עם נקודות המשטרה הימית לאורך החוף (אתר משרד הפנים ברצועה, 3 ביוני 2023).
פעילות דיפלומטית
  • אבו מאזן נועד עם יו”ר הבונדסראט (הבית העליון של הפרלמנט הגרמני), Peter Tschentscher. אבו מאזן עדכן אותו אודות ההתפתחויות האחרונות והביע הערכתו לתמיכת גרמניה בזכויות הפלסטינים ולחלקה של גרמניה בתמיכה בבניית מוסדות פלסטיניים ותשתיות. הוא גם הדגיש את רצונם של הפלסטינים להדק את הקשרים הבילטרליים (ופא, 1 ביוני 2023).
  • במסגרת ביקורו במצרים, נועד מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, עם עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי. אשתיה אמר בפגישה כי הם מעריכים את מאמצי מצרים בתמיכה בסוגיה הפלסטינית ומדגישים את העומק ואת הייחודיות של היחסים הבילטראליים בין שתי המדינות (דף הפייסבוק של מחמוד אשתיה, 30 במאי 2023). כמו כן נפגש אשתיה עם מצטפא מדבולי, ראש ממשלת מצרים. בפגישה הדגיש מדבולי את תמיכת מצרים בזכויות העם הפלסטיני, וציין כי ממשלת מצרים ממשיכה ליישם את יוזמת שיקום רצועת עזה שהשיק הנשיא סיסי לפני כשנתיים (דף הפייסבוק של ראש ממשלת מצרים, 31 במאי 2023).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, נועד עם זנג ג’יקסין, שגריר סין ברשות הפלסטינית. בין השאר, דנו השניים בהכנות לביקור אבו מאזן, בסין, שאמור להתקיים במחצית החודש הנוכחי ( חשבון הטוויטר של אלשיח’, 1 ביוני 2023).
מימון אונר”א
  • ב-2 ביוני 2023 נערכה באו”ם ועידת ההתחייבויות לאונר”א (Pledging Conference for UNRWA), בסופה הודיע פיליפ לזריני (Philippe Lazzarini), נציב אונר”א, כי המדינות החברות בוועידה התחייבו להעניק תרומה בסכום של $812.3 מיליון לסוכנות, ובכלל זה סכום של $107.2 מיליון תרומות חדשות (אתר אונר”א, 2 ביוני 2023).
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שהשתתף בוועידה, אמר כי הם מודאגים מהמשך המשבר הכספי של אונר”א, שעשוי לדבריו, להגיע לשיאו בארבעת החודשים האחרונים של 2023. הוא ציין שהם ימשיכו לפעול לשכנוע מדינות נוספות לתרום לסוכנות (palsawa, 4 ביוני 2023).
  • אחמד אבו הולי, חבר הוועד הפועל של אש”ף וראש המחלקה לענייני פליטים, אמר כי למרות שבוועידה הובעו מסרי תמיכה באונר”א, ההתחייבויות הכספיות אינן מספיקות. לדבריו, הגירעון הכספי של אונר”א לאחר הוועידה מסתכם בסכום של $819.7 מיליון. הוא קרא לאו”ם ולמזכ”ל, אנטוניו גוטרס, להגדיל את ההשתתפות הכספית של האו”ם (ופא, 3 ביוני 2023).
  • בהקשר זה נמסר לאחרונה שאונר”א חתמה על הסכם מסגרת חדש עם ממשל ארה”ב שמטרתו לחדש את המימון הכספי השנתי מארה”ב אשר הופסק בתקופת ממשל טראמפ. בחמאס גינו את חידוש המימון מכיוון שלטענתם הוא מבטא את כניעת הסוכנות ללחץ האמריקני תחת אמתלה של משבר פיננסי (שהאב, 3 ביוני 2023). יש לציין שבין אונר”א לבין חמאס ברצועת עזה שוררים יחסים מתוחים, בעקבות ראיון שהעניק מתיאס שמאלי, מנהל אונר”א ברצועה, לערוץ 12 בטלוויזיה הישראלית לאחר מבצע “עלות השחר” (אוגוסט 202), בו ציין שהתקיפות שביצע צה”ל ברצועה נערכו בתחכום רב והן לא כוונו נגד אזרחים. לאחר הריאיון הכריזה חמאס על מתיאס שמאלי, וסגנו כאישיות בלתי רצויה והם עזבו את הרצועה.
פעילות להחרמת ישראל
  • במאמר שכתב רמזי עודה, מזכ”ל הקמפיין האקדמי הבינלאומי נגד הכיבוש והאפרטהייד, ציין את העלייה במספר העיריות במדינות המערב, שהכריזו חרם על ישראל. לדבריו, כדי לשמר את גל החרם הזה יש לנקוט במספר צעדים ובכללם ביצוע מחקרים אודות הגורמים הסביבתיים שגרמו לאותן עיריות להחרים את ישראל, כדי שהממצאים יסייעו ליצירת תנאים לשכפול החרם בעיריות אחרות; להעניק כבוד לאותן עיריות וליצור קשרי ערים תאומות בינן לבין עיריות פלסטיניות. כמו כן על העיריות הפלסטיניות לבקש מהעיריות הזרות עמן הן מקיימות קשרי ערים תאומות להחרים את ישראל, ולהגיש את כל המסמכים הנדרשים להוקעת מדיניות ישראל; הגברת החיבור בין הדיפלומטיה הרשמית לדיפלומטיה העממית בתחום תמיכת עיריות מערביות בעניין הפלסטיני והחרמת ישראל. הוא ציין שעליהם לפעול בזירה הבינלאומית ברמה המוניציפלית כדי ליצור לחץ בינלאומי שיוכל לשנות את מדיניות מדינות המערב לטובת הפלסטינים, ובעיקר לשנות את דעתן לקראת ההצבעה לקבלת פלסטין כחברה מלאה באו”ם (אלחיאת אלג’דידה, 4 ביוני 2023).
  • בתוך כך נודע על ערים נוספות שהחליטו לנתק את קשריהן עם ישראל הוועדה הלאומית הפלסטינית לחרם על ישראל (The Palestinian BDS National Committee (BNC)), שמנהיגה את תנועת החרם BDS, בירכה על החלטתם (ופא, 17, 31 במאי 2023):
    • אדמילסון רודריגס, ראש עיריית בלם (בירת מדינת פארה שבברזיל), הודיע על הקפאת היחסים המוסדיים עם ישראל, לרבות ביטול הסכם ברית ערים תאומות עם תל אביב, בתגובה למה שהגדיר “פשע האפרטהייד נגד הפלסטינים וההפרה חוזרת ונשנית של זכויות הפלסטינים”.
    • מועצת העיר Verviers בבלגיה החליטה לנתק את כל קשריה עם ישראל כדי לחזק את תמיכתה בפלסטינים.
העצירים המנהליים מאיימים בשביתת רעב
  • ועדת האסירים המנהליים, שהוקמה ע”י ועדת החירום העליונה של האסירים הבטחוניים בבתי הכלא בישראל, הודיעה, כי לאור כישלון המשא ומתן עם הנהלת שירות בתי הסוהר, יחלו האסירים המנהליים מכלל הארגונים במאבק תחת הסיסמא “מהפכה של חופש – אנתפאצ’ת האסירים המנהליים”. המאבק יכלול שביתת רעב, ללא הגבלת זמן, החל מ-18 ביוני 2023, המשך החרמת בתי המשפט (שהחלה בספטמבר 2022) ועוד. כל הצעדים ינקטו בדרישה להפסיק את המעצרים המנהליים. הוועדה קראה לרשות הפלסטינית לאמץ את דרישות האסירים המנהליים ולהפעיל את כל כלי הלחץ הדיפלומטיים שברשותה (ופא, 5 ביוני 2023; צפא, 5 ביוני 2023).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 5 ביוני 2023: אבנים יודו והושלכו צמיגים בוערים לעבר כלי רכב סמוך לדיר אבו משעל (צפונית-מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביוני 2023).
    • 4 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אמר (אזור גוש עציון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביוני 2023).
    • 4 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין חומש לשבי שומרון (צפונית-מערבית לשכם). דווח על שלושה פצועים באורח קל. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביוני 2023).
    • 4 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לנעמה (צפונית ליריחו). לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביוני 2023).
נזק שנגרם לאוטובוס מיידוי האבנים סמוך לנעמה (הצלה ללא גבולות יו"ש, 4 ביוני 2023).     נזק שנגרם לאוטובוס מיידוי האבנים סמוך לנעמה (הצלה ללא גבולות יו"ש, 4 ביוני 2023).
נזק שנגרם לאוטובוס מיידוי האבנים סמוך לנעמה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביוני 2023).
    • 4 ביוני 2023: אבנים יודו ובקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לגבעת אסף (מזרחית לרמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביוני 2023).
    • 4 ביוני 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר כרמי צור (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2023).
    • 2 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלמע’יר (צפונית-מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2023).
    • 1 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור חוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2023).
    • 1 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלח’צ’ר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2023).
    • 1 ביוני 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2023).
    • 31 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך ללבן אשרקייה (צפונית-מזרחית לרמאללה). דווח על פצוע באורח קל. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2023).
נזק שנגרם לכלי רכב כתוצאה מיידוי האבנים סמוך ללבן אלשרקיה (הצלה ללא גבולות יו"ש, 31 במאי 2023)
נזק שנגרם לכלי רכב כתוצאה מיידוי האבנים סמוך ללבן אלשרקיה
(הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2023)
    • 31 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת ה-T (דרומית-מזרחית לבית לחם). דווח על פצוע באורח קל. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2023).
אבן שהושלכה לעבר כלי הרכב סמוך לצומת ה-T (הצלה ללא גבולות יו"ש, 31 במאי 2023).
אבן שהושלכה לעבר כלי הרכב סמוך לצומת ה-T
(הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2023).
    • 31 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלמע’יר לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2023).
    • 30 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבורקא (מזרחית לרמאללה).לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2023).
    • 30 במאי 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך למבוא דותן (דרומית-מערבית לג’נין). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2023).
    • 30 במאי 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לנעלין (צפונית-מערבית לראמאללה). דווח על פצוע באורח קל. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2023).

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. ↑