מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (31-25 במאי 2022)

קריאה לפלסטינים להתעמת עם משתתפי מצעד הדגלים בירושלים (אמד, 28 במאי 2022).

קריאה לפלסטינים להתעמת עם משתתפי מצעד הדגלים בירושלים (אמד, 28 במאי 2022).

הפגנת מחאה של חמאס במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה) נגד פעולות ישראל בהר הבית והבעת תמיכה בדגל פלסטין. בתמונה מימין נכתב :

הפגנת מחאה של חמאס במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה) נגד פעולות ישראל בהר הבית והבעת תמיכה בדגל פלסטין. בתמונה מימין נכתב :"מסגד אלאקצא קו אדום" (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במאי 2022)

הפגנת מחאה של חמאס במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה) נגד פעולות ישראל בהר הבית והבעת תמיכה בדגל פלסטין. בתמונה מימין נכתב :

הפגנת מחאה של חמאס במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה) נגד פעולות ישראל בהר הבית והבעת תמיכה בדגל פלסטין. בתמונה מימין נכתב :"מסגד אלאקצא קו אדום" (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במאי 2022)

הלוויית זיד ע'נים באלח'צ'ר (אלג'זירה נט, 28 במאי 2022)

הלוויית זיד ע'נים באלח'צ'ר (אלג'זירה נט, 28 במאי 2022)

שר החוץ הטורקי (שלישי משמאל) מבקר בהר הבית (ופא, 25 במאי 2022)

שר החוץ הטורקי (שלישי משמאל) מבקר בהר הבית (ופא, 25 במאי 2022)

פגישת אבו מאזן עם שר החוץ הטורקי (ופא, 25 במאי 2022).

פגישת אבו מאזן עם שר החוץ הטורקי (ופא, 25 במאי 2022).

  • ב-29 במאי 2022 התקיים מצעד הדגלים המסורתי, אשר עבר במזרח ירושלים ובשער שכם. המצעד התנהל כמעט ללא אירועים חריגים, למרות אזהרות ואיומים שהושמעו על ידי חמאס וארגונים נוספים שהתמקדו בעיקר בהתססת הציבור הפלסטיני ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים. בחמאס ניסו להסביר מדוע הם לא הגיבו בירי רקטי וציינו כי העיתוי לא היה נוח מכיוון שניטל מהם אלמנט ההפתעה. שכן, צה”ל היה בכוננות בשל תרגיל המלחמה הנמצא בעיצומו. כמו כן, הם ציינו כי נענו ללחץ המדינות המתווכות. הם הבטיחו תגובה במועד שיהיה נוח לחמאס.
  • בבוקר 29 במאי 2022, טרם מצעד הדגלים, עלו כמה מאות יהודים להר הבית, תחת אבטחה כבדה. האירוע עבר בשקט יחסי. כאלה שפעלו בניגוד להוראות הורחקו מהמתחם. ברשות הפלסטינית גינו את עליית היהודים להר הבית.
  • ברחבי יהודה, שומרון ומזרח ירושלים היו הפרות סדר אלימות. שני נערים פלסטינים נהרגו בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים (סמוך לשכם ובית לחם). השבוע חלה עלייה משמעותית במספר אירועי יידוי האבנים לעבר כלי רכב בכבישי יהודה ושומרון.
  • משרד האוצר של ארה”ב הכריז על מספר פעילים וישויות כלכליות ככאלה המסייעים למימון חמאס באמצעות השקעות בשוק הבינלאומי. בחמאס ציינו כי אין לגורמים אלה כל קשר לתנועה.
  • אבו מאזן חתם על צו הממנה את חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, למזכיר הוועד הפועל של אש”ף. חסין אלשיח’ הינו כיום כדמות המקורבת ביותר לאבו מאזן. המינוי גם מחזק את מעמדו כמי שככל הנראה יחליף את אבו מאזן בעתיד.
  • ועדת החקירה הפלסטינית בעניין מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה פרסמה את ממצאיה לפיהם היא נורתה מירי צלף ישראלי. הרשות הפלסטינית עדיין עומדת בסירובה לשתף פעולה עם ישראל בחקירה.
מצעד הדגלים
  • ב-29 במאי 2022 התקיים מצעד הדגלים המסורתי אשר עבר במזרח ירושלים ובשער שכם. המצעד התנהל כמעט ללא אירועים חריגים. במזרח ירושלים ובמספר מוקדים נוספים ביהודה ושומרון היו עימותים בין כוחות ביטחון ישראלים לפלסטינים, אך גם הם היו מוגבלים יחסית.
  • ערב מצעד הדגלים המשיכו חמאס והארגונים הפלסטינים להשמיע איומים ואזהרות כלפי ישראל. חמאס הצהירה כי קיבלה החלטה ברורה לעמוד מול “הפרובוקציות של הקיצוניים” שמתבטאות במצעד הדגלים שיעבור ברובע המוסלמי ו”ההסתערות” המתוכננת שלהם על מסגד אלאקצא (אלאח’באר, 25 במאי 2022). גם גורמים המקורבים לחזבאללה מסרו כי לוחמי הארגון על גבול ישראל נכנסו לכוננות למקרה ויתרחש אירוע ביטחוני וכי הם עוקבים אחר המצב. הם הדגישו שהאיומים נגד ישראל הם רציניים (לבנון 24, 29 במאי 2022).
  • את מצעד הדגלים גם ליווה קמפיין פלסטיני ברשתות החברתיות שקרא לתושבים להניף דגלי פלסטין ולצאת לנקודות חיכוך ועימות עם כוחות ביטחון ישראלים בעיקר באזורים בו עומד המצעד לעבור ולעלות למתחם אלאקצא ולהתבצר בו. בשטח התרחשו עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים בהשתתפות עשרות בודדות של פלסטינים כמו כן בוצעו צעדות מחאה בהן נישאו דגלי פלסטין ללא דגלי ארגונים שונים[1]. אירוע בולט היה הטסה של רחפן במזרח ירושלים שנשא דגל פלסטין. הרחפן הופל על ידי כוחות המשטרה.
 קריאה לפלסטינים להתעמת עם משתתפי מצעד הדגלים בירושלים (אמד, 28 במאי 2022).   קריקטורה בעקבות  הטסת הרחפן במהלך מצעד הדגלים (אלקדס, 30 במאי 2022)
מימין: קריאה לפלסטינים להתעמת עם משתתפי מצעד הדגלים בירושלים (אמד, 28 במאי 2022). משמאל: קריקטורה בעקבות הטסת הרחפן במהלך מצעד הדגלים (אלקדס, 30 במאי 2022)
  • על רקע האיומים נמסר שישראל העבירה מסרים, באמצעות המתווכים, כי אין לה עניין להתגרות וכי מצעד הדגלים ייערך באותו המתווה של שנים עברו. המצעד יעבור דרך שער שכם אך לא יגיע למסגד אלאקצא. ישראל גם העבירה מסר לארגונים לבל יישגרו רקטות שכן הדבר יוביל לתגובה ישראלית נרחבת נגד רצועת עזה (אלמיאדין, 25 במאי 2022).
  • למרות שבחמאס הגדירו את אירועי המצעד כ”חציית קווים אדומים” ולמרות האזהרות המוקדמות, לא נרשמה תגובה מהרצועה. בקרב הפלסטינים נשמעה ביקורת על ההצהרות הקולניות של ראשי הארגונים ועל רף הציפיות הגבוה שהם יצרו.
  • בחמאס ברכו את הפלסטינים שהגיעו להתקומם נגד כוחות הביטחון הישראלים במזרח ירושלים ובמקביל ניסו להסביר מדוע הם והזרועות הצבאיות של הארגונים לא הגיבו בירי רקטי למה שהתרחש. לדברי טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, שורה של גורמים מתווכים יצרו קשר עם הניה כדי לפעול להכלת המצב ולמנוע התדרדרות נוספת (אלרסאלה, 29 במאי 2022). אחרים ציינו, כי העיתוי לא היה נוח מכיוון שצה”ל היה בכוננות עליונה בשל תרגיל המלחמה. הם הבטיחו שהתגובה תגיע במועד הנוח לחמאס (אלאח’באר, 30 במאי 2022).
  • היו בחמאס שציינו שיש להתגאות על כך שהם נמנעו “ממערכה בלתי שקולה” נגד ישראל בעיתוי שצה”ל רצה בו והיה ערוך בכוננות גבוהה. הם גם ציינו כי בפעם הקודמת שילמה רצועת עזה את המחיר לבדה וכי ירושלים שייכת לכל הפלסטינים וכולם צריכים לשאת בנטל (אלרסאלה, 30 במאי 2022). הקריקטוריסטית אמיא ג’וחא, המקורבת לחמאס, ציינה כי עזה חיה בביטחה כל עוד “ההתנגדות הנבונה מגנה עליה” והדגישה כי עזה, שחוותה ארבע מלחמות בפחות מ-13 שנים ראויה למנוחה (חשבון הטוויטר של אמיא ג’וחא, 30 במאי 2022).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הסיבה, שעל אף מוכנותם הארגונים, לא הגיבו ל”פשעי הכיבוש באלאקצא” היא ש”ההתנגדות” מחפשת להגיע להישג באמצעות הפתעה מכיוון שבמקרה זה ישראל הייתה בכוננות ומוכנה לעימות, הפגיעה בה לא הייתה מביאה להישג גדול. הוא הוסיף כי הם ימתינו לזמן בו ישראל לא תהיה מוכנה (סבק24, 30 במאי 2022).
  • הפרשן חסאם אלדג’אני ציין שהעדר התגובה מעזה נבע משילוב של ניתוח המצב בשטח בעזה, ניתוח הנסיבות האסטרטגיות של הצדדים. אולם, חוסר התגובה אינו מצביע על כך שהעניין נסגר. שכן, “ההתנגדות” היא פרויקט מתמשך ומי שמחליט על הזמן והמקום של התגובה הן הזרועות הצבאיות וחדר המבצעים המשותף (אלג’זירה, 20 במאי 2022). היו שציינו שלמרות הערכות הארגונים, פעלו המתווכים מול חמאס כדי למנוע הסלמה שהייתה מובילה את הרצועה למערכה שהיא לא הייתה יכולה לשאת שנה אחר מבצע “שומר החומות” (אלקדס, 30 במאי 2022).
  • יוסף פארס, כתב אלאח’באר הלבנוני ברצועת עזה, המזוהה עם חזבאללה, , סיכם את הסוגיה במאמר “שיקולים שמונעים פיצוץ” לדבריו היעדר פעולה מצד “ההתנגדות” ברצועת עזה אמנם איפשר לישראל לנצח סבב אחד בקרב על התודעה ולהתפאר בהישג סמלי בתחום “מימוש הריבונות”, אבל ל”התנגדות” היו סיבות רציונליות להימנע מהסלמה, בראשן הכוננות הישראלית חסרת התקדים, שהליכה למלחמה הייתה בבחינת התאבדות (אלאח’באר, 30 במאי 2022)
  •  סיבות נוספות, טקטיות, שגרמו, לדבריו, שלא להגיב היו נוכחות כלי טיס ישראליים רבים בשמי הרצועה בשעות שלפני הצעדה, ניסיונות צה”ל לגרור את הארגונים לירי על מטרות דמה בגבול הרצועה וצורת ההתבטאות של כתבי הערוצים הישראליים, שקראה תיגר על חמאס (“פרצנו לאלאקצא, הנפנו דגלים, קיימנו תפילות וריקודים, עשינו פרובוקציות ברמה הגבוהה ביותר – בואו נראה מה חמאס יכולה לעשות”). לדבריו,  למרות ש”ההתנגדות” לא הגיבה מיד לצעדת הדגלים, היא עדיין שומרת לעצמה את הזכות להגיב בזמן המתאים ובצורה שתרצה. זאת, על מנת לנהל מערכה שתוצאותיה בטוחות, ללא הפתעות בלתי צפויות (אלאח’באר, 30 במאי 2022)  
  • בפתח ישיבת הממשלה אמר מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, כי ישראל חצתה את כל הקווים האדומים, את הקווים הבינלאומיים והסכם הסטטוס קוו באמצעות תוקפנותה החוזרת ונשנית על אלאקצא וירושלים. הוא ציין כי כיבוש הוא דבר אחד והחלת הריבונות היא דבר אחר וכי הפלסטינים יכשילו את מדיניות המציאות החדשה שמנסה ישראל לכפות. הוא גם ציין שהודעות הגינוי לא מספיקות ועל מדינות העולם לומר ולפעול באופן שישמור על החוק הבינלאומי. האירועים בירושלים ובמסגד אלאקצא הם בגדר תפנית גדולה ומסוכנת בתולדות הסכסוך עם ישראל ועל כולם לבחון ברצינות שינויים אלה המתרחשים מול עיניהם (ופא, 30 במאי 2022).
תגובות לעליית יהודים להר הבית
  • בבוקר 29 במאי 2022, טרם מצעד הדגלים, עלו כמה מאות יהודים להר הבית, תחת אבטחה כבדה. במהלך היום עלו כ-2,500 יהודים. האירוע עבר בשקט יחסי כאלה שפעלו בניגוד להוראות הורחקו מהמתחם על ידי כוחות ביטחון ישראלים. ברשות הפלסטינית גינו את עליית היהודים להר הבית. שיח’ עמר אלכסואני, מנהל מסגד אלאקצא, הצהיר במהלך היום כי “הפלישות” למסגד אלאקצא היו בעלות אופי חדש לאחר ששלטונות ישראל התירו למתנחלים להיכנס למתחם המסגד לרקוד בו להשתטח וגם לקיים טקסים דתיים יהודים. הוא ציין שמדובר בהפרות שלא היו כמותן מאז שנת 1967 (אלחדף, 30 במאי 2022).
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, אמר כי ישראל פועלת בחוסר אחריות ומשחקת באש כאשר היא מאפשרת למתנחלים לחלל את המקומות הקדושים בירושלים ולהסלים את המצב. הוא ציין כי ישראל מפרה את החוק הבינלאומי וקרא לקהילה הבינלאומית ולממשל ארה”ב לשאת באחריות כלפי המתרחש (ופא, 29 במאי 2022). משרד החוץ ברשות גינה את “הפלישות הפרובוקטיביות” של קיצוניים למסגד אלאקצא ביניהם חבר הכנסת בן גביר. המשרד פנה לקהילה הבינלאומית וטען כי היעדר פעולה בינלאומית לתמיכה בפלסטינים מהווה שותפות בהפרות של ישראל (ופא, 29 במאי 2022).
 הפגנת מחאה של חמאס במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה) נגד פעולות ישראל בהר הבית והבעת תמיכה בדגל פלסטין. בתמונה מימין נכתב :"מסגד אלאקצא קו אדום" (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במאי 2022)  הפגנת מחאה של חמאס במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה) נגד פעולות ישראל בהר הבית והבעת תמיכה בדגל פלסטין. בתמונה מימין נכתב :"מסגד אלאקצא קו אדום" (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במאי 2022)
הפגנת מחאה של חמאס במחנה הפליטים אלבריג’ (במרכז הרצועה) נגד פעולות ישראל בהר הבית והבעת תמיכה בדגל פלסטין. בתמונה מימין נכתב :”מסגד אלאקצא קו אדום” (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במאי 2022)
עימותים אלימים ברחבי יהודה ושומרון
  • ברחבי יהודה ושומרון נרשמו עימותים בין כוחות ביטחון ישראלים לבין פלסטינים כמו גם עימותים עם מתנחלים באזור שכם וחברון. העימותים התמקדו במספר מוקדים, שכם, חברון וסמוך להתנחלויות חומש ואביתר. בעימותים באזור שכם נפצעו כמאתיים פלסטינים.
  • ב-24 במאי 2022 במהלך כניסת מתפללים לקבר יוסף בשכם היו הפרות סדר שכללו יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות ביטחון ישראלים שאבטחו את המתחם. הכוחות השיבו בירי . לדברי גורם רפואי בשכם, טרם כניסת מבקרים ישראלים לקבר יוסף בשכם התפתחו עימותים במקום בהם נפצעו 19 פלסטינים מירי כדורי גומי ו-67 משאיפת גז מדמיע (ופא, 25 במאי 2022). מירי כוחות צה”ל נהרג ע’ית’ רפיק יאמין, בן 16, תושב שכונת ראס אלעין בשכם.
  • בהלווייתו שנערכה בשכם השתתפו חמושים פלסטינים. גופתו נעטפה בדגל פלסטין ודגלי פתח הונפו במהלכה (ערוץ היוטיוב של נבא’, 25 במאי 2022). בראיון שקיים אביו, רפיק יאמין, מסר כי הוא השתתף עם חבריו בעימותים לקראת כניסתם של מתנחלים לקבר יוסף. לדבריו, זהו דבר טבעי (שמתעמתים עם כוחות צה”ל) (אלג’זירה נט ,26 במאי 2022).
  • מחמד אשתיה גינה את מותו והאשים את ישראל בפגיעה מכוונת כדי להרוג ילדים. אשתיה קרא לקהילה הבינלאומית להעניק הגנה לילדים הפלסטינים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 25 במאי 2022).
 ע'ית' רפיק יאמין (פא, 25 במאי 2022).   חמושים פלסטינים בהלווייתו בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 25 במאי 2022)
מימין: ע’ית’ רפיק יאמין (פא, 25 במאי 2022). משמאל: חמושים פלסטינים בהלווייתו בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 25 במאי 2022)
  • גדוד שכם של הג’האד האסלאמי בפלסטין הכריז על פתיחת פעילותו כאשר הצליח לדבריו להציב מארב לכוחות הישראלים ולמתנחלים שפלשו לקבר יוסף וכי הוא הסב פציעות לחיילי צה”ל ולאחר מכן נסוג מהמקום בביטחה (ערוץ הטלגרם של גדוד ג’נין, 25 במאי 2022).
  • ב-27 במאי 2022, במהלך מרדף שבוצע אחר משליכי בקבוקי תבערה ומיידי אבנים לעבר כוחות צה”ל סמוך לבית לחם, נהרג נער פלסטיני. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי ההרוג הוא זיד מחמד סעיד ע’נים, בן 15, מאלח’צ’ר, דרומית לבית לחם (ערוץ אלמיאדין, 27 במאי 2022). ב-28 במאי 2022 נערך לו טקס צבאי. גופתו נעטפה בדגל פלסטין ועליה הונח דגל פתח (אלג’זירה נט,28 במאי 2022). אבו מאזן שוחח עם אביו ומסר לו את תנחומיו (ופא, 29 במאי 2022).
הלוויית זיד ע'נים באלח'צ'ר (אלג'זירה נט, 28 במאי 2022)
הלוויית זיד ע’נים באלח’צ’ר (אלג’זירה נט, 28 במאי 2022)
  • בעקבות מותו פרסם משרד החוץ ברשות הפלסטינית הודעה בה ציין כי זהו המשך של סדרה ארוכה של משפטי שדה שמבצעים חיילי וקציני צה”ל בהוראת הדרג המדיני והצבאי (ופא, 25 במאי 2022). חמאס הצהירה כי “פשעי הכיבוש” נגד העם הפלסטיני רק יגבירו את העמידה האיתנה ואת ההתנגדות שלהם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 25 במאי 2022). בג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו כי זהו טרור מאורגן של כוחות הכיבוש (ערוץ הטלגרם של ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 25 במאי 2022).
פעילות סיכול ומנע
  •  במהלך השבוע המשיכו כוחות ביטחון ישראליים במספר מוקדים ביהודה ושומרון למעצר מבוקשים בפעילות טרור. כמה עשרות חשודים נעצרו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה וכספים החשודים בכספי מימון טרור. בחלק מהאירועים התפתחו הפרות סדר אלימות (דובר צה”ל).
אמצעי לחימה ואפוד צה"לי שנמצאו במהלך פעילות כוחות ביטחון בואדי בורקין, סמוך לג'נין (דובר צה"ל, 24 במאי 2022)
אמצעי לחימה ואפוד צה”לי שנמצאו במהלך פעילות כוחות ביטחון בואדי בורקין, סמוך לג’נין
(דובר צה”ל, 24 במאי 2022)
  • ב-30 במאי 2022 בוצע ירי לעבר לוחמי צה״ל בפאתי אלבירה (מזרחית לראמאללה). מתחקור ראשוני עלה כי כלי רכב הגיע למקום ופלסטיני שהיה בתוכו ירה לעבר כוח צה”ל. הכוח הגיב בירי, לא היו נפגעים לכוחותינו (דובר צה”ל, 30 במאי 2022).
פיגועים משמעתיים[2]

פיגועים משמעתיים

שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
  • ב-28 במאי 2022, ערב מצעד הדגלים, שיגרו הארגונים ברצועת עזה שמונה רקטות ניסוי מדרום הרצועה לעבר הים. על פי הנמסר, הרקטות שוגרו במסגרת פיתוח יכולותיה של “ההתנגדות” וצוין כי הארגונים ברצועת עזה מזהירים את ישראל מפני הסתערות המתנחלים על אלאקצא במהלך מצעד הדגלים (אלרסאלה, 28 במי 2022).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

ניסיון חדירה לישראל
  • לוחמי צה”ל עצרו שני פלסטינים חשודים שניסו לחצות את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה לשטח ישראל. ברשות החשודים נתפסו שני רימונים וסכין. הם הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון (דובר צה”ל, 27 במאי 2022).
חלוקת הסיוע הקטרי
  • ב-26 במאי 2022 החלה על פי הודעת מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, חלוקת המענק ל-100,000 משפחות נזקקות בסכום של מאה דולרים למשפחה (צפא, 25 במאי 2022).
הטלת סנקציות על פעילים וחברות המסייעים למימון חמאס
  • משרד האוצר של ארה”ב הטיל (24 במאי 2022) הגבלות על שלושה פעילים ורשת של חברות המנהלות תיק השקעות בינלאומי שנועד לסייע למימון פעילות חמאס. משרד ההשקעות של חמאס, שהנהגתו מפקחת ע”י רשת זו, החזיק בנכסים המוערכים בשווי של יותר מ-500 מיליון דולר, כולל חברות הפועלות בסודן, תורכיה, סעודיה, אלג’יריה ומאע”מ. בעקבות הטלת הסנקציות נאסרה פעילות כלכלית של אמריקאים עם החברות והגורמים המוכרזים. כמו כן יוכרזו סנקציות על אנשים וגופים שיקיימו קשרים עם החברות והגורמים הללו (משרד האוצר האמריקאי, 24 במאי 2022).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר בתגובה כי לפעילים שארה”ב הטילה עליהם סנקציות בטענה כי הם מסייעים לחמאס אין כל קשר לתנועה. הוא גם ציין שצעד זה, שנקטה ארה”ב, מוכיח שוב את שותפות ארה”ב עם ישראל בהפעלת לחץ על העם הפלסטיני (סוא, 24 במאי 2022).
תגובות להחלטת עיראק לאסור נורמליזציה עם ישראל
  • ב-26 במאי 2022 אישר הפרלמנט העיראקי פה אחד את חוק החוק איסור הנורמליזציה עם ישראל המכונה “חוק הפללת גורמים המקיימים נורמליזציה עם הישות הציונית”. משמעות החוק, שקודם על ידי מקתדא צדר, היא איסור על ביסוס יחסים מכל סוג עם ישראל (סוכנות הידיעות העיראקית, 26 במאי 2022). בעוד גורמים מערביים (ארה”ב בריטניה) הביעו דאגה מחקיקת החוק וקראו לעיראק לבטל אותו, בחזבאללה ובארגונים הפלסטינים ברכו עליו. חמאס קראה לכל הפרלמנטים הערביים והאסלאמיים לחקות החלטה זו המייצגת את התמיכה בעם הפלסטיני ובמאבקו מול ישראל. לדברי חמאס מדובר בעמדה המשקפת את האותנטיות של העם העיראקי, את עמדותיו ההיסטוריות וכן את עמדת הפלסטינים (שהאב, 26 במאי 2022). גם בג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו על החוק והדגישו כי ההחלטה מבטאת תמיכה בסוגיה הפלסטינית וחוסמת את ניסיונות ישראל לחדור לבירות ערביות נוספות באמצעות נורמליזציה וכינון בריתות המאיימות על יציבותה של האומה הפלסטינית (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 27 במאי 2022).
כלי טיס בלתי מאוישים בשמי הרצועה
  • ברשתות החברתיות הפלסטיניות פורסמו סרטונים המדווחים על גיחות אינטנסיביות של כלי טייס בלתי מאוישים של ישראל בשמי הרצועה. תושבים מקומיים הצליחו לצלם ולתעד את הגיחות מקרוב (פלסטין אלא’ן, 24 במאי 2022). בעקבות כך פורסמה קריקטורה המתארת את מורת הרוח של התושבים בעזה מכלי הטיס הללו המרחפים בשמי הרצועה (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 25 במאי 2022).
קריקטורה בעקבות גיחות כלי הטיס בשמי הרצועה (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 25 במאי 2022)
קריקטורה בעקבות גיחות כלי הטיס בשמי הרצועה
(דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 25 במאי 2022)
חשיפת פרטים אודות מבצע “שומר החומות”
  • סרט ששודר ברשת אלג’זירה, שעסק במבצע “שומר החומות”, חשף מידע אודות פעילות הזרוע הצבאית של חמאס במהלך המבצע. להלן נקודות עיקריות (אלג’זירה, 27 במאי 2022):
    • בראיון עם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, הוא מציין כי מטח הרקטות האחרון לפני הפסקת האש, כלל 362 רקטות ששוגרו לעבר 14 ערים בישראל כולל חיפה, תל אביב, דימונה ואילת. עוד ציין כי בתחילת המבצע הם התכוונו לחטוף חיילים ישראלים כדי להביא לעסקת חילופי אסירים. הוא גם ציין כי הם חשפו את תכנית ההונאה של צה”ל שנועדה לרכז מאות פעילי הזרוע הצבאית במנהרות שצה”ל עמד לתקוף.
    • כבר בינואר 2021 התקבלה החלטה להכניס את ירושלים למשוואה ולטווח האש כפי שעשתה חמאס ארבעה חודשים מאוחר יותר.
    • במהלך המבצע פעל חדר מבצעים משותף של קציני הזרוע הצבאית של חמאס, חזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים.
פעילות דיפלומטית
  • אבו מאזן נפגש עם מבלוט צ’אושגלו, שר החוץ התורכי, שביקר בראמאללה. אבו מאזן עדכן את השר על ההתפתחויות האחרונות ופעילות ישראל נגד הפלסטינים ונגד המקומות הקדושים בירושלים. הוא שיבח את תורכיה על תמיכתה בסוגיה הפלסטינית. בפגישה השתתף גם ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית. במהלך הפגישה נחתמו הסכמים בילטראליים בנושא בריאות, כלכלה, חינוך וביטחון. זהו ביקור שר חוץ תורכי ראשון מזה כ-15 שנים. השר התורכי גם ביקר במתחם אלאקצא כאורח הווקף (ופא, 25 במאי 2022).
 פגישת אבו מאזן עם שר החוץ הטורקי (ופא, 25 במאי 2022).   שר החוץ הטורקי (שלישי משמאל) מבקר בהר הבית (ופא, 25 במאי 2022)
מימין : פגישת אבו מאזן עם שר החוץ הטורקי (ופא, 25 במאי 2022). משמאל : שר החוץ הטורקי (שלישי משמאל) מבקר בהר הבית (ופא, 25 במאי 2022)
  • בכירי הרשות, בראשות אבו מאזן, נועדו עם נשיאת הפרלמנט האירופאי רוברטה מצולה. אבו מאזן עדכן אותה בהתפתחויות האחרונות ופירט על “התוקפנות הישראלית” (ופא, 24 במאי 2022).
  • אבו מאזן נועד בעמאן עם נאיף בן בנדר אלסדירי, שגריר סעודיה בירדן, אשר מסר לו ברכות מטעם מלך סעודיה ויורש העצר והדגיש כי סעודיה נכונה לסייע להגשמת המטרה הפלסטינית בכל המישורים (ופא, 29 במאי 2022).
מינוי חסין אלשיח’
  • אבו מאזן תחם על צו הממנה את חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, חבר הועד הפועל של אש”ף וחבר הוועד המרכזי של פתח למזכיר הוועד הפועל של אש”ף (ופא, 26 במאי 2022). יצוין כי תפקיד זה לא אויש מאז מותו של צאא’ב עריקאת בנובמבר 2020. חסין אלשיח’ הינו כיום הדמות המקורבת ביותר לאבו מאזן והוא נלווה אליו בכל פגישה. המינוי גם מחזק את מעמדו כמי שיחליף את בעתיד את אבו מאזן.
  • בחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין מתחו ביקורת על המינוי בטענה שהוא לא נדון בכינוס הוועד הפועל של אש”ף ונעשה ישירות ע”י אבו מאזן (אלרסאלה נט, 27 במאי 2022). בנוסף, גורמי תקשורת פלסטיניים מתחו ביקורת על כך שהדיווח על מינויו פורסם תחילה בתקשורת הישראלית (אתר שהאב, 27 במאי 2022).
מימין : הצו נשיאותי חתום על ידי אבו מאזן (ופא, 26 במאי 2022). משמאל : חסין אלשיח' מעדכן בחשבון הטוויטר הרשמי שלו את תפקידו החדש : מזכיר הוועד הפועל של אש"ף (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 26 במאי 2022)
מימין : הצו נשיאותי חתום על ידי אבו מאזן (ופא, 26 במאי 2022). משמאל : חסין אלשיח’ מעדכן בחשבון הטוויטר הרשמי שלו את תפקידו החדש : מזכיר הוועד הפועל של אש”ף (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 26 במאי 2022)
חקירת מותה של העיתונאית שירין אבו עקאלה
  • אכרם אלח’טיב, התובע הכללי של הרשות הפלסטינית, הגיש לאבו מאזן את תיק החקירה על מותה של שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 26 במאי 2022). מאוחר יותר מסר התובע הכללי במסיבת עיתונאים שקיים את תוצאות דו”ח החקירה הפלסטיני באשר לנסיבות מותה. לדבריו, תוצאות החקירה הוכיחו כי הירי לעברה ולעבר קבוצת העיתונאים שהייתה עמה, היה מכוון וישיר וכי הוא נעשה על ידי רובה צלפים מיני רוגר שהקליע שלו 5.56 מ”מ. מדובר בירי מכוון וישיר ללא אזהרה מוקדמת מצד כוחות צה”ל שהיו בסמוך וראו במישרין את העיתונאית אשר נפגעה בחלק האחורי של ראשה (הפייסבוק של ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני, 26 במאי 2022).
אבו מאזן מקבל את דו"ח החקירה (דף הפייסבוק של מחמוד עבאס, 26 במאי 2022)
אבו מאזן מקבל את דו”ח החקירה (דף הפייסבוק של מחמוד עבאס, 26 במאי 2022)
  • בראיון שהעניק מחמד אשתיה, לרשת CNN טען כי ישראל ביצעה “פשע מלחמה” באופן ברור וגרמה למותה של העיתונאית. לדבריו, תיק החקירה נמצא בדרכו לבית הדין הפלילי בינלאומי בהאג (ICC). אשתיה הדגיש כי הם לא מאמינים בחקירה של ישראל בנדון (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 25 במאי 2022).
אשתיה בראיון לרשת CNN (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 25 במאי 2022).     קריקטורה פלסטינית המטילה ספק בחקירה ישראלית של נסיבות מותה של העיתונאית
 (אלחיאת אלג'דידה , 26 במאי 2022)
מימין : אשתיה בראיון לרשת CNN (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 25 במאי 2022). משמאל : קריקטורה פלסטינית המטילה ספק בחקירה ישראלית של נסיבות מותה של העיתונאית (אלחיאת אלג’דידה , 26 במאי 2022)
  • בעקבות פרסום דו”ח החקירה הפלסטיני ציין שר הביטחון, בני גנץ, כי למרות בקשות מרובות מישראל, מסרבים הפלסטינים לשתף פעולה. הוא ציין כי פניותיו לרשות למסור את הקליע והממצאים לא נענו. הוא ציין שישראל מוכנה לבצע חקירה בשיתוף פעולה עם גורמים בינלאומיים. לדבריו, כל טענה שצה”ל פוגע בכוונה בעיתונאים או באזרחים לא מעורבים, היא שקר גס (חשבון הטוויטר של בני גנץ, 26 במאי 2022).
  • חסין אלשיח’ מסר בהקשר זה, כי הרשות העבירה העתק של הדו”ח לממשל ארה”ב וכי עותק נוסף יימסר למשפחתה ולרשת אלג’זירה בה עבדה (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 26 במאי 2022).
  • במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו”ם בנושא ההגנה על עיתונאים בסכסוכים בינלאומיים אמר ריאצ’ מנצור, משקיף הרשות הפלסטינית באו”ם, כי הפלסטינים אינם נהרגים על ידי ישראל בשל מעשיהם אלא בשל זהותם. עוד ציין כי הרג לא נעשה בטעות אלא הוא מהווה חלק מתוכנית שנועדה ליצור פחד וכניעה בקרב הפלסטינים. כל פלסטיני לדבריו, מהווה מטרה לגיטימית. אין חסינות לאף פלסטיני אך ישנה חסינות מוחלט לכל ישראלי. בהתייחסו למותה של העיתונאית אמר כי מותה אינו מהווה אירוע יוצא דופן אלא מצביע על דפוס של פגיעה בעיתונאים פלסטינים על ידי ישראל (ופא, 27 במאי 2022).
פעילות מול בית הדין הפלילי הבינלאומי
  • שלושה ארגוני זכויות אדם אלחק, אלמיזאן ו-PCHR, שיגרו מכתב לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ((ICC במטרה לפתוח בחקירה דחופה של אירועים במהלך מבצע “שומר החומות” ביניהם תקיפת מחסן בבית לאהיא שבצפון הרצועה, בו היו חומרים כימיים אשר מהווה לדעתם שימוש עקיף של ישראל בנשק כימי המנוגד לחוק הבינלאומי ומהווה פשע מלחמה. הם קראו להעמיד לדין את הנאשמים מישראל (אתר אלחק, ופא, 24 במאי 2022).
הסתה נגד ישראל בביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית
  • היומון אלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, פרסם קריקטורה המסיתה נגד ישראל ומשווה את הטבח שבוצע בבית הספר בטקסס לירי והרג של ילדים ונערים פלסטינים על ידי כוחות ביטחון ישראלים (אלחיאת אלג’דידה, 29 במאי 2022).

קריקטורה המסיתה נגד ישראל בגין פגיעה והרג ילדים ונערים פלסטינים (אלחיאת אלג'דידה, 29 במאי 2022)
קריקטורה המסיתה נגד ישראל בגין פגיעה והרג ילדים ונערים פלסטינים (אלחיאת אלג’דידה, 29 במאי 2022)

יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נרשמה עלייה משמעותית באירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים, רחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. אירועים רבים היו ב-29 במאי 2022 יום צעדות הדגלים. כמו כן בלטו אירועים רבים שהיו באזור חוארה (דרומית לשכם). להלן אירועים בולטים:
    • 31 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2022).
    • 30 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2022).
    • 30 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון- חברון סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2022).
    • 30 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאבני חפץ (צפונית מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2022).
    • 30 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב מערבית לבית חורון (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש וגש עציון חברון בין אלערוב לבית אומר. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוסים במזרח ירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת יקיר הגדולה לרבבה (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס צפונית למעלה עמוס (צפונית מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית מזרחית לבית לחם. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב בין חוות גלעד ליצהר (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 סמוך לבית סירא אדם נפצע באורח קל. נזק נגרם לשמשה ופח (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. אדם נפצע באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 29 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית לצומת מעלה עמוס. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 במאי 2022).
    • 28 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לסנג’ל (צפונית מזרחית לראמאללה) לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 במאי 2022).
    • 27 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. לא היו נפגעים נגרם נזק לשני כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש,27 במאי 2022).
    • 27 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לחוות גלעד (מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש,27 במאי 2022).
    • 25 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש עוקף עאבוד (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 במאי 2022).
    • 25 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בתקוע הערבית (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 במאי 2022).
    • 25 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב צבאי בציר גלעד (מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 במאי 2022).
    • 24 במאי 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר אוטובוס באזור סנג’ל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 במאי 2022).
    • 24 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעפרה(צפונית לראמאללה). אדם נפצע באורח קל בפנים ובגפיים מאבן ומרסיסי זכוכיות של השמשה הקדמית שנופצה (דובר מד”א, 24 במאי 2022).
הנזק שנגרם לרכב בעקבות יידויי האבנים (ביטחון מ.א בנימין, 24 במאי 2022)
הנזק שנגרם לרכב בעקבות יידויי האבנים (ביטחון מ.א בנימין, 24 במאי 2022)

[1] יש לציין שהיענות הציבור לקריאות הייתה מוגבלת יחסית ורובם הסתפקו בהבעת מחאה ברשתות החבריות. דבר זה מוכיח שוב כי רוב הציבור אינו מעוניין להיות מעורב בהפגנות ומחאות פוליטיות.
[2] ״פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.