מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (7-1 במרץ 2023)

מעצר אחד המבוקשים (ופא, 1 במרץ 2023).

מעצר אחד המבוקשים (ופא, 1 במרץ 2023).

עימותים במהלך פעילות כוחות הביטחון עקבת ג'בר (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 במרץ 2023)

עימותים במהלך פעילות כוחות הביטחון עקבת ג'בר (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 במרץ 2023)

הלוויה צבאית בהשתתפות מושל מחוז קלקיליה (דף הפייסבוק של מושל מחוז קלקיליה, 3 במרץ 2023).

הלוויה צבאית בהשתתפות מושל מחוז קלקיליה (דף הפייסבוק של מושל מחוז קלקיליה, 3 במרץ 2023).

כרזת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, 3 במרץ 2023)

כרזת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, 3 במרץ 2023)

אלנח'אלה נואם (ערוץ ה-YOUTUBE של פאלטודיי, 3 במרץ 2023).

אלנח'אלה נואם (ערוץ ה-YOUTUBE של פאלטודיי, 3 במרץ 2023).

אבו מאזן בוועידה בדוחה (ופא, 5 במרץ 2023)

אבו מאזן בוועידה בדוחה (ופא, 5 במרץ 2023)

ביקור מחמד אשתיה בחוארה (ופא, 1 במרץ 2023)

ביקור מחמד אשתיה בחוארה (ופא, 1 במרץ 2023)

מפגן צבאי של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון כחלק מקמפיין הבחירות (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 1 במרץ 2023).

מפגן צבאי של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון כחלק מקמפיין הבחירות (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 1 במרץ 2023).

  • השבוע בוצע פיגוע ירי בצומת בית חגי (דרומית לחברון), אזרח ישראלי נפצע באורח קל. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע. מוקד הפעילות היה מחנה הפליטים עקבת ג’בר, סמוך ליריחו, במהלכה נעצרו חברי החוליה שביצעו את פיגוע הירי בכביש 90 (ב-27 בפברואר 2023) בו נהרג אזרח ישראלי. במהלך הפעילות נהרג אחד המבוקשים, שניסה להימלט. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כלי רכב הנוסעים בכבישים.
  • נמשכות התגובות לאירועי חוארה. במהלך השבוע ביקרו במקום מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ומספר משלחות זרות ביניהן נציגים מהאיחוד האירופי והאדי עמר, השליח המיוחד של ארה”ב לנושא הפלסטיני. המבקרים קראו להעמיד לדין את האחראים והבטיחו העברת סיוע לתושבים.
  • ברצועת עזה נשמר השקט היחסי. לאחר מספר דחיות הגיע השליח הקטרי לרצועה ​​לדון בחידוש המענק הקטרי. הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע על השלמת תהליך הבחירות לראשות הארגון ושל חברי הלשכה המדינית. זיאד אלנח’אלה נבחר לשמש מזכ”ל לכהונת נוספת של ארבע שנים. משלחת חמאס, בראשות ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית, ביקרה בסוריה ונפגשה עם נציגי הארגונים הפלסטינים. בעת הביקור הדגישו חברי המשלחת את היחסים ההדוקים עם המשטר הסורי.
  • אבו מאזן הגיע לדוחה להשתתף בוועידה החמישית של האו”ם למדינות מתפתחות. חוק עונש מוות למחבלים שעבר בקריאה טרומית בכנסת, הביא לשורה של גינויים חריפים בזירה הפלסטינית, אשר כללו קריאות להתקוממות המונית ואיומים נגד ישראל.
פיגוע ירי סמוך לצומת בית חגי
  • ב-4 במרץ 2023, בשעות הלילה, בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת בית חגי (דרומית לחברון). דווח על אזרח ישראלי שנפצע באורח קל. כוחות צה”ל הגיעו למקום, סרקו את האזור ואיתרו מספר תרמילים. להערכת גורמי הביטחון, בוצע הירי מכלי רכב חולף שנמלט מהמקום (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 4 במרץ 2023).
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במסגרת הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. מוקד הפעילות השבוע היה מחנה הפליטים עקבת ג’בר הסמוך ליריחו. ב-1 במרץ 2023, בעקבות מידע מודיעיני, נכנסו הכוחות למחנה הפליטים וכיתרו את הבית בו שהו ארבעת חברי החוליה שביצעה את פיגוע הירי בכביש 90 (ב-27 בפברואר 2023) בו נהרג אזרח ישראלי. שנים מחברי החוליה ניסו לברוח והכוחות ירו לעברם. הכוחות המשיכו בכיתור הבית ושני חברי חוליה נוספים הסגירו עצמם. בין ארבעת חשודים שנעצרו המחבל שביצע את הירי ושלושה חשודים במעורבות בביצוע הפיגוע. כמו כן נתפסו אמצעי הלחימה שהיו ברשותם. במהלך הפעילות בוצע ירי לעבר הכוחות. תושבים שנקראו להגיע למקום התעמתו עם הכוחות הישראליים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 1 במרץ 2023).
 מעצר אחד המבוקשים (ופא, 1 במרץ 2023).     עימותים במהלך פעילות כוחות הביטחון עקבת ג'בר (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 במרץ 2023)
מימין : מעצר אחד המבוקשים (ופא, 1 במרץ 2023). משמאל : עימותים במהלך פעילות כוחות הביטחון עקבת ג’בר (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 במרץ 2023)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הכוחות כיתרו בית השייך למשפחתו של מאהר שלון וכי במקום פרצו עימותים אשר במהלכם ירו הכוחות לעבר הפלסטינים, ופצעו שלושה, אחד מהם באורח קשה. מועדון האסיר הפלסטיני מסר כי הכוחות עצרו חמישה אחים ממשפחת שלון וכי כל החמישה הם אסירים לשעבר בבתי הכלא בישראל ומזוהים עם פתח (ופא, 1 במרץ 2023). משרד הבריאות ברשות דיווח על מותו של מחמוד ג’מאל חסן חמדאן, בן 22, שנפצע במהלך האירועים (ופא, 1 במרץ 2023).
  • גדוד מחנה עקבת ג’בר, המשתייך לזרוע הצבאית של חמאס פרסם הודעה לפיה פעיליו הם שהתעמתו עם כוחות הביטחון (ערוץ הטלגרם של גדוד מחנה עקבת ג’בר, 1 במרץ 2023). כמו כן הודיע גדוד מחנה עקבת ג’בר כי מחמוד ג’מאל חמדאן , שנהרג במהלך האירועים היה אחד מפעיליו (ערוץ הטלגרם של “גדוד מחנה עקבת ג’בר”, 1 במרץ 2023).
  • במקביל פרסמו גדודי חללי אלאקצא הודעת אבל בה מסרו כי חמדאן היה פעיל בשורותיהם. נציבות ההסברה של פתח פרסמה הודעה לפיה ההרוג היה פעיל פתח (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 2 במרץ 2023).
מחמוד ג'מאל חמדאן מוצג כפעיל חמאס
 (ערוץ הטלגרם של גדוד מחנה עקבת ג'בר, 1 במרץ 2023)
מחמוד ג’מאל חמדאן מוצג כפעיל חמאס
(ערוץ הטלגרם של גדוד מחנה עקבת ג’בר, 1 במרץ 2023)
 מודעת אבל מטעם סניף פתח (דף הפייסבוק של סניף פתח בעקבת ג'בר, 1 במרץ 2023).     חמדאן לצד דגל של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 2 במרץ 2023)
מימין: מודעת אבל מטעם סניף פתח (דף הפייסבוק של סניף פתח בעקבת ג’בר, 1 במרץ 2023). משמאל: חמדאן לצד דגל של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 2 במרץ 2023)
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון פרסם הודעת אבל על מותו של מחמוד ג’מאל חמדאן שבה צוין כי “הפשע הנתעב” לא יפגע בנחישות הפלסטינים ובאמונתם בזכותם על האדמה (אתר הג’האד האסלאמי, 2 במרץ 2023).
תגובות פלסטיניות לפעילות בעקבת ג’בר
  • הפלסטינים גינו בחריפות את הפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים למעצר המבוקשים:
    • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעת גינוי על “המצור העושק” שמטילים כוחות צה”ל בכוח הנשק על השטחים הפלסטינים בכלל ועל הערים שכם, יריחו וחוארה בפרט. במשרד החוץ ציינו כי הם רואים בכך את אחת הצורות הנוראיות ביותר של עונשים קולקטיביים המוטלים על הפלסטינים, המשכן של פעולות “תג מחיר”, וצורה מתקדמת של אפרטהייד. המשרד הביע את תדהמתו משתיקת הקהילה הבינלאומית, הארגונים הבינלאומיים וגופי האו”ם וקרא להתערבות בינלאומית ואמריקאית דחופה (אתר משרד החוץ ברשות, 1 במרץ 2023).
    • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, אמר כי השימוש בנשים וילדים כמגנים אנושיים, ירי הטילים והריסת הבתים משקפים את היקף “הפשיעה” של צה”ל (“צבא הכיבוש”) וממשלתו הקיצונית, הבורחת מהמשבר הפנימי שלה באמצעות שפיכת דם פלסטיני. פתוח הוסיף כי תוקפנות הצבא והמצור על מחנה עקבת ג’בר ביריחו הם עדות להתעקשותה של ממשלת נתניהו לקדם את “תכנית הטרור” שלה נגד הפלסטינים (ופא, 1 במרץ 2023).
    • חמאס פרסמה הודעה בה שיבחה את תושבי יריחו על עמידתם ואת “לוחמי ההתנגדות” שהתעמתו בגבורה עם כוחות הביטחון ואשר הוכיחו שעם כוח אפשר להתמודד רק בכוח (אתר חמאס, 1 במרץ 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי הם מצדיעים למהפכנים בכל זירות המאבק, ובמיוחד לאלה שהתעמתו במחנה עקבת ג’בר. הוא ציין שהמהפכה העצומה ביהודה ושומרון תימשך והיא אף תתרחב באופן שישראל כלל לא צופה ( ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 1 במרץ 2023).
הרוג פלסטיני בעזון
  • ב-2 במרץ 2023, בשעות הלילה, ירו מספר פלסטינים זיקוקים לעבר כלי רכב ישראלים בכביש 55 סמוך לכפר עזון (מזרחית לקלקיליה). כוח צה”ל שהוזעק למקום פתח בסריקות אחר חשודים. במהלך הסריקות הושלכו בקבוקי תבערה לעבר הכוח שהגיב לעברם בירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 במרץ 2023).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח ​​על מותו של מחמד נצ’אל סלים, בן 15, תלמיד כיתה י’ בבית ספר תיכון לבנים בעזון. נטען, כי כוחות הביטחון ירו לעבר שלושה נערים בכניסה לעזון, האחד נהרג ושניים נוספים נפצעו, אחד מהם באורח אנוש (ופא, 2 במרץ 2023). לסלים נערכה הלוויה צבאית בעזון בה השתתפו ראפע רואג’בה, מושל מחוז קלקיליה, ומחמוד ולויל, מזכיר תנועת פתח במחוז קלקיליה (דף הפייסבוק של מושל מחוז קלקיליה, 3 במרץ 2023). במהלך הלווייתו נתלתה כרזת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, 3 במרץ 2023).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ציין כי “הפשע הנורא” הוא תרגום של ההצהרות המסיתות להרג והשמדה של פלסטינים הנשמעות מצד בכירים ישראליים, שהאחרונה שבהן הייתה דבריו של בצלאל סמוטריץ’, שר האוצר, שקרא למחוק את חוארה (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, 2 במרץ 2023).
  • חמאס פרסמה הודעת אבל על מותו של מחמד סלים בה ציינה כי “הוצאתו להורג” הוא פשע חדש שמתווסף לרקורד האכזרי של ישראל, המכירה רק את שפת ההרג והתוקפנות. ההודעה שיבחה את תושבי עזון וקראה להם להמשיך ולהתעמת עם כוחות צה”ל והמתנחלים (אתר חמאס, 2 במרץ 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הדגיש, בהודעת אבל שפרסם, כי המשך “המלחמה הנפשעת” נגד הפלסטינים לא יעניק לממשלת ישראל בטחון על האדמה הפלסטינית, וכי דם הצעירים שנשפך יהפוך לדלק שיחזק את נחישות לוחמי הג’האד ויקרב את מועד הניצחון. בהודעה נשמעה קריאה להסלמת “ההתנגדות” בכל הזירות (אתר הג’האד האסלאמי, 2 במרץ 2023).
מודעת אבל מטעם משרד החינוך 
(דף הפייסבוק של משרד החינוך ברשות, 2 במרץ 2023)
מודעת אבל מטעם משרד החינוך
(דף הפייסבוק של משרד החינוך ברשות, 2 במרץ 2023)
הלוויה צבאית בהשתתפות מושל מחוז קלקיליה (דף הפייסבוק של מושל מחוז קלקיליה, 3 במרץ 2023).     כרזת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, 3 במרץ 2023)
מימין: הלוויה צבאית בהשתתפות מושל מחוז קלקיליה (דף הפייסבוק של מושל מחוז קלקיליה, 3 במרץ 2023). משמאל: כרזת אבל מטעם פתח (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, 3 במרץ 2023)
מעצר חברי חוליה של חמאס
  • הותר לפרסום כי לאחרונה נעצר אחמד מחמוד אבו צלאח, בן 24, תושב יהודה ושומרון, לחקירת שירות הביטחון הכללי לאחר ששב מתקופת לימודים אקדמאים ממושכת בתורכיה. בחקירתו עלה, כי בעת שהותו בתורכיה, הוא גויס לחמאס וביצע אימונים צבאיים בתורכיה ובסוריה, כולל אימונים בהפעלת נשק והדרכה בייצור חומרי נפץ, לביצוע פיגועים בישראל. טרם שובו מתורכיה הוא נפגש עם בכיר חמאס אשר ביקש ממנו לקלוט אמצעי לחימה וכספים, לגייס פעילים ולאמנם לצורך הקמת חוליות טרור. בעקבות מעצרו נעצרו שלושה פלסטינים נוספים אשר בחקירת שניים מהם עלה, כי הם הביעו הסכמתם להתגייס לשורות חמאס ואף לעבור אימונים ברצועת עזה.
  • בחקירתם עלה, כי הם תכננו לבצע מספר פיגועי טרור וכי הם היו מעורבים בידוי אבנים לעבר שוטרים במסגד אלאקצא באפריל 2022 בתקופת רמצ’אן. עוד עלה בחקירה, כי הארבעה היו בקשר בתורכיה עם קרוב משפחה, בנו של בכיר חמאס בתורכיה, אשר פעל בהנחיית בכירי חמאס בתורכיה, בדגש על צאלח אלעארורי חבר הלשכה המדינית של חמאס האחראי על יהודה ושומרון (תקשורת שירות ביטחון כללי, 8 במרץ 2023).
סרטון הדרכה של חמאס לפיגועי ירי[2]
  • בכלי תקשורת מקוונים המזוהים עם חמאס פורסם לאחרונה סרטון הקורא לבצע ״פיגועי נקמה״ נגד אזרחים יהודים וישראלים במקומות ציבוריים. בסרטון מתועד מי שמכונה ״הזאב הבודד הבא״, כשהוא הולך ״לתומו״ ברחוב ורוצח אזרחים ישראלים ויהודים (המזוהים בסממנים דוגמת חבישת כיפה) באמצעות אקדח וסכין. הסרטון הועלה תחילה בערוץ טלגרם שנפתח, ככל הנראה, במיוחד עבורו, ואולם בתוך זמן קצר הוא פורסם במספר כלי תקשורת רשמיים של חמאס בטענה שהוא ״הופץ ברשת…״ קישור לסרטון פורסם, בין היתר, בערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא ושל אלרסאלה של חמאס (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 22 בפברואר 2023).
תמונות מסרטוני הדרכה שהופצו בטלגרם (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 22 בפברואר 2023)
תמונות מסרטוני הדרכה שהופצו בטלגרם (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 22 בפברואר 2023)
נאום זיאד אלנח’אלה
  • ​​הג’האד האסלאמי בפלסטין ערך טקס אזכרה במחנה הפליטים ג’נין. בטקס נשא זיאד אלנ’חאלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, נאום מרחוק. בנאומו ציין אלנח’אלה שהלוחמים והשהידים של מחנה הפליטים ג’נין הפכו אותו לסמל “ההתנגדות”. לדבריו תופעת הגדודים הלוחמים מתפשטת ברחבי יהודה ושומרון בכל עיר וכפר. הוא מנה את גדוד שכם. את “גוב האריות”, גדוד טובאס, גדוד טולכרם, גדוד ג’בע, קבאטיה, ברקין ואלסילה אלחארת’יה בציינו כי הגדודים מתרחבים וגדלים עד יריחו. הוא קרא לכל לוחמי “ההתנגדות” לנקוט בזהירות לא להשתמש בטלפונים שכן הם מצביעים על מיקומם ומסייעים בכך לכוחות הביטחון הישראליים.
  • אלנח’אלה ציין שארה”ב דחפה בכל כוחה והשפעתה לרקום “מזימה חדשה” בוועידת עקבה, אך לוחם אחד בלבד בחוארה סיכל את תכניתה ליצירת סכסוכים פנימיים, חשף את הפנים האמתיות של המתנחלים והוכיח עד כמה פרויקט ההתנחלויות מהווה סכנה לאנושות, ולא רק לפלסטינים. אלנח’אלה האיץ בפלסטינים לא להסס להילחם, משום, שלדבריו, חיים תחת הכיבוש הם המוות האמיתי, ומות הקדושים בשדה הקרב הוא החיים. הוא קרא לפלסטינים לצאת להילחם מכל בית ולהפתיע בכל מקום. אלנח’אלה גם ציין כי חזית בתי הכלא נפתחה לרווחה, וכי הפלסטינים בכל בתי הכלא בישראל מתכוננים למערכה קשה (אתר הג’האד האסלאמי, 3 במרץ 2023).
אלנח'אלה נואם (ערוץ ה-YOUTUBE של פאלטודיי, 3 במרץ 2023).      ילדים חמושים משתתפים בטקס האזכרה (אתר פלוגות ירושלים, 3 במרץ 2023)
מימין: אלנח’אלה נואם (ערוץ ה-YOUTUBE של פאלטודיי, 3 במרץ 2023). משמאל: ילדים חמושים משתתפים בטקס האזכרה (אתר פלוגות ירושלים, 3 במרץ 2023)
סגר כללי ביהודה ושומרון ורצועת עזה לרגל חג הפורים
  • דובר צה”ל הודיע כי בהתאם להערכת המצב הביטחונית ולהנחיית הדרג המדיני, במהלך חג הפורים, יוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וייסגרו המעברים ברצועת עזה. במהלך הסגר יישארו מעברי הסחורות פתוחים, וכן יתאפשר מעבר עובדים חיוניים ומקרים הומניטריים, בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 במרץ 2023).
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

ביקור השליח הקטרי ברצועה
  • ​​לאחר מספר דחיות בשל סיבות לא ידועות, הגיע השגריר מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, לרצועת עזה ב-6 במרץ 2023 בשעות הערב, דרך מעבר ארז. לדברי כתב אתר שהאב, ביקור אלעמאדי נועד נועד לדון בחידוש המענק הקטרי, והוא יכלול פגישות עם כמה בכירים ברצועה (שהאב, 6 במרץ 2023).
הבחירות להנהגת הג’האד האסלאמי
  • ​​ ב-4 במרץ 2023 נערכו בחירות להנהגת הג’האד האסלאמי בפלסטין בהן נבחרו מזכ”ל הארגון וחברי הלשכה המדינית לארבע השנים הבאות. זו הפעם השניה בה נערכות בחירות פנימיות להנהגת הארגון. בחירות קודמות היו ב-2018 (אלערבי אלג’דיד, 4 במרץ 2023). בהודעה שפורסמה לכלי התקשורת נמסר כי זיאד אלנח’אלה (שהיה מועמד יחיד) ישמש כמזכ”ל הארגון לקדנציה נוספת. כמו כן, נמסר כי הפעילים הבאים נבחרו לשמש כחברי הלשכה המדינית (אתר הג’האד האסלאמי, 5 במרץ 2023) :
    • אכרם מחמד אלעג’ורי.
    • ד”ר יוסף מחמד אלחסאינה.
    • נאפד’ רשאד עזאם.
    • ד”ר מחמד סעיד אלהנדי.
    • עלי מחמד אבו שאהין, האחראי על הזירה הלבנונית בג’האד האסלאמי.
    • ד”ר וליד עלי אלקטטי.
    • אחמד ח’ליל מדלל, אשר נבחר במקומו של ח’אלד אלבטש מעזה.
    • מחמד חסן חמיד.
    • אחסאן סלימאן עטאיא, נציג הג’האד האסלאמי בלבנון.
    • נמסר ששמות חברי הלשכה המדינית שנבחרו מירושלים, יהודה, שומרון ומבתי הכלא בישראל לא פורסמו מטעמי ביטחון (מען, אלקדס, 5 במרץ 2023).
נבחרי הלשכה המדינית של הג'האד האסלאמי בראשות זיאד אלנח'אלה )ערוץ הטלגרם של הג'האד האסלאמי במחוז עזה, 5 במרץ 2023(.   בכירי הג'האד האסלאמי ברצועה מצביעים בבחירות הפנימיות של הארגון (פאלטודיי, 5 במרץ 2023)
מימין: נבחרי הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בראשות זיאד אלנח’אלה )ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי במחוז עזה, 5 במרץ 2023(. משמאל: בכירי הג’האד האסלאמי ברצועה מצביעים בבחירות הפנימיות של הארגון (פאלטודיי, 5 במרץ 2023)
ח’ליל אלחיה בדמשק
  • ​​משלחת מדינית מטעם חמאס, בראשות ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית, הגיעה ב-2 במרץ 2023 לביקור רשמי בדמשק. בין חברי המשלחת, גם אסאמה חמדאן, שהיה נציג חמאס בסוריה במשך שנים רבות. חברי המשלחת קיימו פגישה בדלתיים סגורות עם בכירי הארגונים הפלסטינים בדמשק בהם גם טלאל נאג’י, מזכ”ל החזית העממית המפקדה הכללית ואסמאעיל אלסינדאוי. נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין. ב-3 במרץ 2023 התקיים מפגש נוסף שהיה פתוח לסיקור כלי התקשורת (אלאח’באר הלבנוני, 4 במרץ 2023).
  • בראיון שהעניק אלחיה טרם המפגש אמר כי המצאות המשלחת בדמשק מאשרת כי הקשרים עם ממשלת סוריה חזרו למצבם הקודם. לדבריו מאז הפגישה הרשמית האחרונה עם הנשיא בשאר אלאסד, ערכו נציגים מחמאס מספר ביקורים לא פומביים בדמשק אשר תרמו לקירוב בין הצדדים (אלאח’באר הלבנוני, 4 במרץ 2023).
  • במהלך מסיבת עיתונאים שערך אמר אלחיה כי משלחת חמאס נפגשה גם עם בכירים סורים והודתה לממשלת סוריה על המאמצים שעשתה כדי לסייע לנפגעים ברעש האדמה מקרב הפלסטינים ולהקל על הגעת שיירות סיוע מכל מקום בעולם. בתשובה לשאלה על פגישה עם נשיא סוריה במהלך הביקור, אמר אלחיה כי הדבר לא מתוכנן במסגרת סדר היום של ביקור זה. יחד עם זאת ציין, כי הנהגת חמאס מרוצה מהקשרים הקיימים עם ההנהגה ועם העם הסוריים, וכי משלחות מחמאס מקיימות מספר רב של ביקורים ופגישות פומביים ובלתי פומביים בדמשק, אשר תרמו לנתב את הקשרים לכיוון הנכון (ספוטניק בערבית, 2 במרץ 2023).
 מפגש הארגונים בדמשק.     מסיבת העיתונאים שקיים אלחיה (שהאב, 3 במרץ 2023)
מימין: מפגש הארגונים בדמשק. משמאל: מסיבת העיתונאים שקיים אלחיה (שהאב, 3 במרץ 2023)
ביקור אבו מאזן בדוחה
  • ב-3 במרץ 2023 הגיע אבו מאזן לביקור בדוחה כדי להשתתף בוועידת המדיניות המתפתחות מטעם האו”ם. בשולי הוועידה נפגש אבו מאזן עם נשיא סרביה, ראש ממשלת בנגלדש, וסגן שר החוץ הרוסי ודן עימם במצב בזירה הפלסטינית (ופא, 5 במרץ 2023).
  • בנאום שנשא אבו מאזן בפני באי הוועידה אמר, כי פלסטין תמשיך להתעמת עם ישראל (“הכיבוש”), עם הפרות החוק הבינלאומי ועם הצעדים החד-צדדיים שנוקטת ישראל. הוא ציין כי בכוונתם לפנות לפורומים ולבתי משפט בינלאומיים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לעצור את הטרור הישראלי נגד העם הפלסטיני ולהעניש את ישראל. הוא גם הודה לאמיר קטר, תמים בן חמד, על התמיכה המדינית והכלכלית בעם הפלסטיני (ופא, 6 במרץ 2023).
אבו מאזן בוועידה בדוחה (ופא, 5 במרץ 2023)
אבו מאזן בוועידה בדוחה (ופא, 5 במרץ 2023)
פעילות פלסטינית בעקבות האירועים בחוארה
  • בעקבות האירועים בחוארה, כאשר ב-26 בפברואר 2023, לאחר פיגוע בו נהרגו שני ישראלים, ביצעו עשרות מתיישבים יהודים שורה של תקיפות נגד פלסטינים, פועלים הפלסטינים לחשיפה בינלאומית של היקף הנזקים וההרס שנגרמו במקום. במהלך השבוע ביקרו בחוארה מספר גורמים בינלאומיים ביניהם:
  •  ב-3 במרץ 2023 ביקר בחוארה סוון קוהן פון-בורגסדורף, נציג האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית, בראש משלחת נציגי האיחוד האירופי ברשות ודיפלומטים בכירים של כעשרים מדינות. פון-בורגסדורף גינה את תקיפות שהמתיישבים וציין כי האיחוד האירופי ידרוש ולבוא חשבון עם המתנחלים התוקפים. כמו גם הוא ידרוש לפצות את התושבים שנפגעו. פון-בורגסדורף ואנשי המשלחת ערכו גם ביקור תנחומים בכפר זעתרה, שמדרום לשכם, בבית משפחתו של סאמח אקטש, שנהרג במהלך האירועים (ופא, 3 במרץ 2023).
נציג האיחוד האירופי ברשות וחלק ממשתתפי במשלחת בביקור בחוארה (ופא, 3 במרץ 2023)
נציג האיחוד האירופי ברשות וחלק ממשתתפי
במשלחת בביקור בחוארה (ופא, 3 במרץ 2023)
  • ב-1 במרץ 2023 ערכו מספר שרי ממשלת הרשות בראשות מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ביקור בחוארה. במסיבת עיתונאים, שקיים במקום ציין אשתיה, כי נוכחותם במקום היא הבעת תמיכה לעמידה האיתנה של הפלסטינים מול בריונות המתיישבים היהודים, שבוצעה, לדבריו, בחסות צה”ל. אשתיה ציין כי התגובה האמתית לבריונות המתיישבים היא “התנגדות עממית” והקמת ועדות הגנה עממיות[3] בכפרים, במחנות הפליטים ובערים (מען, 1 במרץ 2023).
ביקור מחמד אשתיה בחוארה (ופא, 1 במרץ 2023)
ביקור מחמד אשתיה בחוארה (ופא, 1 במרץ 2023)
  • ב-28 בפברואר 2023, ביקר במקום האדי עמר, שליח ארה”ב לעניינים פלסטינים. עמר גינה את מעשי האלימות שביצעו המתיישבים היהודים וציין כי הוא מודאג מאוד מההסלמה במעשי האלימות ביהודה ושומרון. הוא קרא להעמיד לדין את האחראים בהתאם לחוק ולהעניק פיצויים לאלו שאיבדו רכוש או ניזוקו בדרך זו או אחרת. מחמוד אעאלול, סגן יו”ר תנועת פתח, שנכח בסיור, הדגיש את חשיבות הענקת ההגנה לפלסטינים, ההתערבות המהירה לריסון המתיישבים היהודים, בלימת הבנייה בשטחים ובלימת התקפות ישראל. מעין צ’מידי, ראש עיריית חוארה, ציין במהלך הביקור, כי היקף הנזקים, שנגרמו בעקבות התפרעויות המתיישבים היהודים, הוא 18 מיליון ש”ח (אתר PNN, 1 במרץ 2023).
האדי עמר מבקר בחוארה (ופא, 28 בפברואר 2023)
האדי עמר מבקר בחוארה (ופא, 28 בפברואר 2023)
 "מעגל האלימות הישראלי (אלקדס אלערבי, 1 במרץ 2023)  "התקפות המתנחלים נגד העיירה הפלסטינית חוארה" בה נראה מתיישב ישראלי מבצע ירי כשעל המחסנית כתוב "ממשלת נתניהו"(אלקדס אלערבי, 28 בפברואר 2023)
קריקטורות פלסטינית בעקבות האירועים בחוארה: מימין: “מעגל האלימות הישראלי (אלקדס אלערבי, 1 במרץ 2023). משמאל : “התקפות המתנחלים נגד העיירה הפלסטינית חוארה” בה נראה מתיישב ישראלי מבצע ירי כשעל המחסנית כתוב “ממשלת נתניהו”(אלקדס אלערבי, 28 בפברואר 2023)
ראיון חסין אלשיח’
  • חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף והאחראי על התיאום עם ישראל, התייחס לשיח בין ישראל לרשות בפסגת עקבה במספר ראיונות לתקשורת. להלן מספר נושאים אליהם התייחס (אלערבי אלג’דיד, 27 בפברואר 2023):
    • ציין כי יש חשיבות להמשך קיום השיח ואף טען שאבו מאזן מוכן להיפגש עם ראש ממשלת ישראל בכל עת ולהעביר לקהל הישראלי את המסר כי יש פרטנר לשלום . עם זאת טען אלשיח’ כי יתכן שתפרוץ אנתיפאצ’ה שלישית אם הפעולות הישראליות לא תיעצרנה בדגש על הרחבת ההתנחלויות והכניסה לשטחי A של הרשות.
    • ציין כי הנושאים הביטחוניים לא נדונו במסגרת המפגש בעקבה מכיוון שלדבריו, הבעיה מול ישראל היא מדינית ולא ביטחונית.
    • הצד הפלסטיני לא ויתר על שום דבר ועצירת התיאום הביטחוני עם ישראל היא עדיין בתוקף. רק כאשר ישראל תפסיק את צעדיה החד צדדיים הם יהיו מוכנים לחדש את התיאום הביטחוני עמה.
    • לגבי הסלמה אפשרית בחודש רמצ’אן בעקבות האירועים בחוארה, אמר כי הדבר תלוי בישראל ובמתנחלים.
  • בהקשר זה דווח, כי הרשות הפלסטינית איימה שלא תיקח חלק בפסגת ההמשך האמורה להתקיים בשארם אלשיח’ ב-17 במרץ 2023 משום, שלדבריהם, ישראל ממשיכה להפר את ההבנות והיא אינה עומדת בהתחייבויותיה. חסין אלשיח’ ציין בהקשר זה כי הרשות מתנה את השתתפותה בפסגה המתוכננת בשארם אלישיח’ במתן ערבויות ליישום ההבטחות הישראליות מהוועידה בעקבה (26 בפברואר 2023). על פי הדיווח הרשות הפלסטינית דורשת ממשל ארה”ב לחשב מסלול מחדש לאור ההפרות הישראליות. כמו כן דווח, כי הרשות סירבה עד כה לכינוס הוועדה הביטחונית המשותפת שמטרתה לדון בהשבת התיאום הביטחוני (אלשרק אלאוסט, 3 בפברואר 2023).
תגובות לחקיקת חוק עונש מוות למחבלים
  • ​​ועדת השרים לענייני חקיקה בישראל אישרה (ב-26 בפברואר 2023) את חוק עונש מוות למחבלים, ב-1 במרץ עבר החוק בקריאה טרומית בכנסת ברוב של 55 חברי כנסת, מול תשעה מתנגדים (תקשורת ישראלית 1 במרץ 2023). ההצבעה עוררה גינויים חריפים בזירה הפלסטינית, אשר כללו גם קריאות להתקוממות המונית ואיומים על ישראל. להלן תגובות בולטות :
    • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, ציין שישראל אינה זקוקה לחוקים כדי לבצע הרג והוצאות להורג נגד הפלסטינים, כפי שהיא עושה מדי יום. הוא הדגיש שישראל, בעזרת החוקים הגזעניים והפשיסטיים הללו, מיישמת את משטר האפרטהייד והופכת למדינה גזענית המפרה את כל החוקים והאמנות הבינלאומיים באופן חסר תקדים בהיסטוריה (ופא, 1 במרץ 2023).
    • חסין אלשיח ציין, כי זהו המשך הגזענות, האידאולוגיה האמפריאליסטית ובריחה מן האמת שישראל היא גורם כובש החורג ממהלך ההסטוריה ומשליך את הלגיטימיות הבינלאומית מאחורי גוו (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 1 במרץ 2023).
    • מחמד אלשלאלדה, שר המשפטים ברשות, אמר כי הצעת החוק מהווה הפרה של אמנות ז’נבה השישית והרביעית משנת 1949 ולפרוטוקול הראשון הנספח לאמנות ז’נבה משנת 1977, ומהווה גם הפרה בוטה של ​​כללי המשפט ההומניטארי הבינלאומי וזכויות האדם. לדבריו, מעמדם המשפטי של האסירים הפלסטינים מקעקע את “הלגיטימיות” של החוק משום שהם נעצרו כאשר פעלו למען חירות ועצמאות, וכל מאבקיהם מעוגנים בחוק הבינלאומי ובמשפט ההומניטרי הבינלאומי. לדברי אלשלאלדה יש צורך להגיב לחקיקה בפעילות מיידית, ולפתוח במערכה דיפלומטית ומשפטית לתיוגה של ישראל כמדינת אפרטהייד ואפליה גזעית (ופא, 28 בפברואר 2023).
    • קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, אמר כי אישור החוק היה צפוי. הוא הדגיש כי פעילי המאבק הפלסטינים אינם חוששים מהוצאה להורג, וכי ישראל תשלם את המחיר על אישור החוק. עוד ציין שהעובדה שרוב חברי הכנסת הצביעו בעד החוק חושפת ביתר שאת את האמת על ישראל בעיקר אל מול דעת הקהל העולמית, שראתה בה מדינה דמוקרטית במזרח התיכון וסיפקה לה תמיכה (אתר הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 2 במרץ 2023).
    • חמאס פרסמה הודעה שבה הדגישה שהאישור הוא ניסיון גלוי להעניק לגיטימציה להרג השיטתי שנוקטים כוחות צה”ל נגד הפלסטינים והוא המשך מדיניות ההוצאות להורג בשטח שמבצע צה”ל בדם קר מול עיני העולם. חמאס הדגישה כי המדיניות והחוקים הללו לא יפחידו את לוחמי “ההתנגדות” ואת הפלסטינים, שימשיכו במאבקם. היא דרשה מהקהילה הבינלאומית ומהמוסדות הבינלאומיים הנוגעים בדבר לנקוט מהלך אקטיבי כדי להרתיע ולהעניש את ממשלת ישראל (אתר חמאס, 1 במרץ 2023).
    • ועדת החירום העליונה של האסירים הבטחוניים בבתי הכלא בישראל פירסמה הודעה בה הדגישה כי החוק הוא דרך למות קדושים (שהאדה) עבור האסירים. ההודעה גם הדגישה כי ישראל תצטער על רגע הפרסום הסופי של החוק הזה (ראיה, 2 במרץ 2023).
פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות בטולכרם
  • ​​ב-4 במרץ 2023 דווח על עימותים בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לתושבים בטולכרם, שהביעו התנגדות לפעילות מנגנוני הביטחון נגד פלסטינים מבוקשים על ידי ישראל. במסגרת זאת דווח, כי פעילי מנגנוני הביטחון דיכאו הפגנות תמיכה בגדוד טולכרם, שבה השתתפו מאות תושבים אשר חסמו כבישים, הציתו צמיגים, קראו קריאות נגד מנגנוני הביטחון, והאשימו אותם שבכך שהם מהווים זרוע ביטחונית של ישראל (שהאב, 4 במרץ 2023).
  • דובר גדוד טולכרם, שכונה “אבו שמס”, אמר כי מנגנון הביטחון המסכל ניסה ב-1 וב-2 במרץ 2023 לעצור את פעיל ההתארגנות. הוא ציין כי גם כוחות הביטחון הישראליים ניסו לעצור אותו לאחר שכיתרו את ביתו. כמו כן עצר מנגנון הביטחון המסכל שני צעירים מהשכונה המזרחית של טולכרם, בחשד שיש להם קשר עם גדוד טולכרם (אלערבי אלג’דיד, 4 במרץ 2023).
 הפגנות מחאה בטולכרם נגד מעצרי הרשות (שהאב, 4 במרץ 2023)    הפגנות מחאה בטולכרם נגד מעצרי הרשות (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא'ן, 4 במרץ 2023)
הפגנות מחאה בטולכרם נגד מעצרי הרשות (מימין: שהאב, 4 במרץ 2023; משמאל: חשבון הטוויטר של פלסטין אלא’ן, 4 במרץ 2023)
בחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת חברון
  • ​​ב-2 במרץ 2023 נערכו הבחירות למועצת הסטודנטים של אוניברסיטת חברון . סיעת השהיד יאסר ערפאת של השביבה (תנועת הסטודנטים של פתח) זכתה ב-25 מ-41 המושבים במועצת הסטודנטים. סיעת הסטודנטים של חמאס, הגוש האסלאמי, זכתה ב-16 מושבים (אתר אוניברסיטת חברון, 2 במרץ 2023). מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, וחסין אלשיח’, מיהרו לברך על “הניצחון המוחץ” של פתח בבחירות (חשבון הטוויטר של מחמוד אלעאלול, 2 במרץ 2023; חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 2 במרץ 2023).
  • חמאס הציגה את התוצאות כניצחון שלה, משום שהגוש האסלאמי זכה בחמישה מושבים יותר מאלה שזכה בהם בבחירות האחרונות ב-2019 ופער הקולות בין הגושים צומצם (צפא, 2 במרץ 2023; חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי ביהודה ושומרון, 2 במרץ 2023).
 מפגן צבאי של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון כחלק מקמפיין הבחירות (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 1 במרץ 2023).     חגיגות פעילי השביבה על נצחונם (חשבון הטוויטר של ח'ליל קנן, 2 במרץ 2023)
מימין: מפגן צבאי של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון כחלק מקמפיין הבחירות (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 1 במרץ 2023). משמאל: חגיגות פעילי השביבה על נצחונם (חשבון הטוויטר של ח’ליל קנן, 2 במרץ 2023)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 5 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין אפרת לצומת ה-T (דרומית-מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 במרץ 2023).
    • 4 במרץ 2023: מטען צינור הושלך מכלי רכב חולף סמוך לעמדה של אוגדת יהודה ושומרון באזור בית אל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2023).
    • 2 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב באזור רחלים (מזרחית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023).
    • 2 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב ואוטובוס צפונית לבית עינון (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023).
    • 2 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור יצהר הגדולה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023).
    • 2 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023).
    • 2 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת אלח’צ’ר לביתר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023).
    • 2 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס שהסיע חיילים בג’יפטליק (בקעת הירדן). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023).
נזק שנגרם לאוטובוס בבקעת הירדן (הצלה ללא גבולות יו"ש, 2 במרץ 2023)
נזק שנגרם לאוטובוס בבקעת הירדן
(הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023)
    • 2 במרץ 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר עמדת צה”ל בצומת אלפואר (דרומית-מערבית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2023).
    • 1 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לכרמל (דרום הר חברון). דווח על פצוע באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 במרץ 2023).
    • 1 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת תפוח לאריאל (מזרחית לסלפית). דווח על תינוק, בן חודשיים, שנפצע באורח קל מרסיסים. כמו כן נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 במרץ 2023).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-2 במרץ 2023: "שימוש ברשתות החברתיות בקרב הציבור הפלסטינינתונים ותובנות
[3] לג'אן אלחמאיה אלשעביה.