מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (7-1 בפברואר 2023)

העימותים במחנה הפליטים (חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)

העימותים במחנה הפליטים (חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)

הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023).

הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023).

התקיפה בעיר עזה (חשבון הטוויטר @na101q8, 2 בפברואר 2023)

התקיפה בעיר עזה (חשבון הטוויטר @na101q8, 2 בפברואר 2023)

מחאות בבית לאהיא (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בפברואר 2023)

מחאות בבית לאהיא (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בפברואר 2023)

מחאות בבית לאהיא (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בפברואר 2023)

מחאות בבית לאהיא (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בפברואר 2023)

אנתוני בלינקן בפגישה עם אבו מאזן (חשבון הטוויטר של אנתוני בלינקן, 31 בינואר 2023).

אנתוני בלינקן בפגישה עם אבו מאזן (חשבון הטוויטר של אנתוני בלינקן, 31 בינואר 2023).

פגישת אנתוני בלינקן עם אבו מאזן והצוותים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)

פגישת אנתוני בלינקן עם אבו מאזן והצוותים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)

פגישת אבו מאזן עם ראש המודיעין הכללי המצרי וראש המודיעין הכללי הירדני (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)

פגישת אבו מאזן עם ראש המודיעין הכללי המצרי וראש המודיעין הכללי הירדני (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)

אבו מאזן ומחמד אשתיה משתתפים בטקס חתימת הסכם הסיוע הכספי לרשות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2023)

אבו מאזן ומחמד אשתיה משתתפים בטקס חתימת הסכם הסיוע הכספי לרשות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2023)

  • השבוע בוצעו שלושה פיגועים ביהודה ושומרון: ניסיון תקיפה של חיילי צה”ל סמוך לחוארה, ללא נפגעים, פיגוע דריסה בצומת תפוח, שני חיילים נפצעו באורח קל ובינוני, ופיגוע ירי לעבר מוצב צה”ל סמוך לג’נין, ללא נפגעים. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע, מרכז הפעילות השבוע היה במחנה הפליטים עקבת ג’בר, סמוך ליריחו. בפעילות שנמשכה יומיים, נהרגו חמישה פעילי חמאס, שניים מהם היו מעורבים בניסיון פיגוע הירי בצומת אלמוג (28 בינואר 2023). בג’נין נעצרו פעילי טרור ביניהם פעילים בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין ופעיל שהתכוון לבצע פיגוע רחב היקף בישראל.
  • השבוע שוגרו 11 רקטות משטח רצועת עזה לעבר ישראל. לדברי הפלסטינים הירי בוצע בתגובה לצעדים שנקט שירות בתי הסוהר נגד אסירות פלסטיניות בישראל, אשר הביעו גילויי שמחה על הפיגוע בנווה יעקב בו נהרגו שבעה בני אדם. בתגובה תקף חיל האוויר יעדי טרור של חמאס ברצועה. בכירי המודיעין הכללי המצרי נפגשו במצרים עם הנהגת הג’האד האסלאמי בפלסטין לשיחות שנועדו למנוע הסלמה באזור. משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית, צפויה להגיע לקהיר בקרוב.
  • הרשות הפלסטינית ממשיכה בפעילות דיפלומטית נמרצת במאמץ להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל כדי להפסיק את פעולותיה נגד הפלסטינים. במסגרת זאת נפגש אבו מאזן עם מזכיר המדינה של ארה”ב, אנתוני בלינקן. שר החוץ הפלסטיני ציין כי הם הציבו השנה מטרה להשיג הכרה ב”פלסטין” של 155 מדינות חברות האו”ם. אבו מאזן צפוי להשתתף ב-12 בפברואר 2023 בכינוס בינערבי בנושא ירושלים, שיערך בקהיר.
  • האיחוד האירופי חתם עם הרשות הפלסטינית על הסכם סיוע כספי עבור שנת 2022 בסך 296 מיליון יורו. במקביל, נשמעו גינויים חריפים בעקבות ההחלטה של ישראל על קיזוז כפול מכספי הסילוקין הפלסטינים. בכירים פלסטינים מזהירים מפני החרפת המשבר הפיננסי של הרשות.
ניסיון פיגוע סמוך לחוארה
  • ב-3 בפברואר 2023 יצא פלסטיני מכלי רכב והחל להתקרב לעבר עמדה צבאית סמוך למפקדת חטיבת שומרון (דרומית לשכם). לוחמי צה״ל שהיו בעמדה נקטו בנוהל מעצר חשוד שכלל קריאות וירי לאוויר. הפלסטיני המשיך להתקדם וניסה לתקוף את אחד הלוחמים. אחד הלוחמים ירה לעברו והוא נהרג (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 בפברואר 2023).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי ההרוג הוא עבדאללה סמיח אחמד קלאלוה, בן 26, מאלג’דידה, דרומית לג’נין (ופא, 3 בפברואר 2023). נציבות ההסברה והתרבות של פתח פרסמה הודעת אבל לפיה קלאלוה היה פעיל פתח (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 בפברואר 2023). דווח כי במשך שלוש שנים הוא עבד כמאבטח באוניברסיטת אלאסתקלאל (האקדמיה הפלסטינית ללימודי בטחון). אחר כך עבד ברשות המקרקעין הפלסטינית. בני משפחתו מועסקים במוסדות הרשות: האחים שלו במנגנוני הביטחון; נציבות העובדים במגזר הציבורי; משרד השלטון המקומי; הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והטלוויזיה הפלסטינית. אשתו עובדת במשרד הכלכלה (דף הפייסבוק של Khaled Abu Dia’a, 3 בפברואר 2023; חשבון הטוויטר של Osama Ghanim, 4 בפברואר 2023). הרשות ערכה לו טקס הלוויה צבאי רשמי (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 4 בפברואר 2023).
קלאלוה במדים (חשבון הטוויטר של Osama Ghanim, 4 בפברואר 2023).       טקס הלוויה צבאי שנערך לקלאלוה (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 4 בפברואר 2023)
מימין: קלאלוה במדים (חשבון הטוויטר של Osama Ghanim, 4 בפברואר 2023). משמאל: טקס הלוויה צבאי שנערך לקלאלוה (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 4 בפברואר 2023)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, אמר בתגובה כי “רצף ההרג” הישראלי נמשך ללא התחשבות בחוק הבינלאומי. הוא הזהיר מפני השלכות “הפשעים” האלה והטיל על ישראל את האחריות. פתח פרסמה הודעה בה טענה כי “פשע ההוצאה להורג” של קלאלוה מתווסף ל”פשעי הכיבוש הפשיסטי” נגד העם הפלסטיני . עוד צוין כי היה זה הרג מכוון שחשף את “הנטיות הפליליות טרוריסטית” של ישראל ושל צבאה אשר לא מתחשב בחוק הבינלאומי (ופא, 3 בפברואר 2023). חמאס פרסמו כי הם אבלים על מותו של קלאלוה וציינו כי “שפיכת הדם הטהור של השהידים” רק תתדלק את האנתיפאדה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 בפברואר 2023). בג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו כי ההסלמה של מעשי הרצח תצית עוד להבות וכי ממשלת ישראל תישא בתוצאות (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 3 בפברואר 2023).
ירי לעבר מוצב צבאי
  • ב-2 בפברואר 2023, בשעות הלילה, בוצע ירי לעבר מוצב צה”ל סמוך לג’נין. זוהתה פגיעה במבנה המוצב ונמצא קליע. לא היו נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 בפברואר 2023).
פיגוע דריסה בצומת תפוח
  • ב-31 בינואר 2023, בשעות הערב, הגיע פלסטיני לצומת תפוח (דרומית לשכם), בכלי רכב מסחרי, פגע בקבוצת אנשים שעמדה בתחנה ונמלט מהמקום. בפיגוע נפצעו שני לוחמי צה”ל אחד באורח בינוני והשני באורח קל (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 31 בינואר 2023). לאחר מספר שעות הסגיר עצמו הנהג, תושב שכם, בן 21, לידי כוחות הביטחון וטען כי מדובר בתאונת דרכים שנגרמה בשל הערפל ששרר באותה עת באזור (תקשורת ישראלית, 31 בינואר 2023). במערכת הביטחון מתייחסים לאירוע כאל פיגוע.
  • עבד אללטיף אלקנוע, דובר חמאס, בירך על הפיגוע “ההרואי” בציינו, כי הוא בוצע במסגרת פעולות “ההתנגדות” כתגובה ל”פשעי הכיבוש” ולתוקפנותו נגד העם הפלסטיני. עוד טען כי פעולה זו באה במקביל להתקפות של ישראל בבתי הכלא, כדי להדגיש את יכולתה ואת נכונותה של “ההתנגדות” להגן על האסירים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 31 בינואר 2023).
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

פעילויות סיכול ומנע

אזור יריחו[2]
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע אינטנסיבית במספר מוקדים ביהודה ושומרון. מוקד הפעילות השבוע היה מחנה הפליטים עקבת ג’בר, הסמוך ליריחו, שם פעלו כוחות ביטחון ישראלים, באופן חריג, למעצר חוליית המחבלים שביצעה את פיגוע הירי בצומת אלמוג ב-28 בינואר .2023[3]
  • מאז הפיגוע ב-28 בינואר 2023, היה נתון אזור יריחו לפיקוח ומעקב של כוחות ביטחון אשר הקיפו את העיר במחסומים ובדקו את היוצאים ממנה. ב-4 בפברואר 2023 נכנסו כוחות הביטחון למחנה הפליטים עקבת ג’בר. במהלך הכניסה נתקלו הכוחות בירי חמושים פלסטינים ובהפרות סדר של המוני פלסטינים רעולי פנים ששולהבו על ידי מערכות הכריזה במסגדים. הפלסטינים יצאו לרחובות והשליכו סלעים אבנים וחפצים לעבר כלי הרכב של כוחות הביטחון. המבוקשים התבצרו וסרבו להסגיר עצמם, וחברי החוליה לא נתפסו (דובר צה”ל, 4 בפברואר 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח על 13 פלסטינים פצועים מהם שלושה באורח קשה. מנהל מועדון האסיר ביריחו מסר על מעצר תשעה פלסטינים. בהמשך שוחררו שבעה מהם (ופא, 4 בפברואר 2023).
הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023).     העימותים במחנה הפליטים (חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)
מימין: הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023).
משמאל: העימותים במחנה הפליטים (חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)
  • האירועים בעיר יריחו, הנחשבת לאזור שקט בדרך כלל מבחינה ביטחונית, עוררו תגובות רבות בקרב הפלסטינים. כלי התקשורת והרשתות החברתיות דיווחו על האירועים בלווי כותרות “הצבא הישראלי מודה בכישלון”. בדיווחים הודגש חלקה של חמאס. במסגרת זאת, הוזכרה התארגנות מקומית בשם גדוד מחנה עקבת ג’בר, המשתייך לזרוע הצבאית של חמאס כמרכיב חדש במשוואה של חמאס מול ישראל.
  • ב-6 בפברואר 2023 נמשכה פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים לחיפוש אחר מבצעי פגוע הירי באלמוג. במסגרת הפעילות שהתמקדה במחסן בו הסתתרו המחבלים היו חילופי אש קשים בין חמושים פלסטינים לבין הכוחות. בחילופי הירי נהרגו חמישה פלסטינים, ביניהם השניים שביצעו את פיגוע הירי.
  • ג’האד אבו אלעסל, מושל מחוז יריחו, הודיע ​​על מותם של חמישה פלסטינים וציין שהגופות מוחזקות בידי ישראל (ופא, 6 בפברואר 2023). החמישה השתייכו ל”גדוד מחנה עקבת ג’בר” (דף הפייסבוק של בסאם אלמקיטי, 6 בפברואר 2023) של הזרוע הצבאית של חמאס. עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אישר כי החמישה היו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס (אתר חמאס, 6 בפברואר 2023). הריגתם של החמישה עוררה גל של גינוים פלסטינים.
כרזה של חמשת ההרוגים שפרסמה עירית יריחו 
(דף הפייסבוק של עירית יריחו, 6 בפברואר 2023)
כרזה של חמשת ההרוגים שפרסמה עירית יריחו
(דף הפייסבוק של עירית יריחו, 6 בפברואר 2023)
אזור ג’נין
  • ב-2 בפברואר 2023 עצרו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין את אמיר קרעאוי, בן 22, פעיל ג’האד אסלאמי בפלסטין שעמד בראש חולייה שתכננה, ככל הנראה, לבצע פיגוע גדול במדינת ישראל. המעצר התנהל בצורה שקטה ללא חילופי ירי (חשבון הטוויטר של משטרת ישראל, תקשורת ישראלית, 2 בפברואר 2023).
אמיר קרעאוי (דף הפייסבוק Jenin.tv2022, 2 בפברואר 2023)
אמיר קרעאוי (דף הפייסבוק Jenin.tv2022, 2 בפברואר 2023)
  • בליל ה-5-4 בפברואר 2023, פעלו כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים באזור ג’נין (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בפברואר 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח על מספר עצורים ביניהם השיח’ ח’צ’ר עדנאן, אסיר משוחרר, ובכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון, עבד אללטיף צאבר ח’ליפה וח’אלד וליד ע’ואדרה, פעיל גדודי חללי אלאקצא (ופא, 5 בפברואר 2023; ערוץ הטלגרם Daffa_media, 5 בפברואר 2023). דווח כי מרגע מעצרו הכריז עדנאן על שביתת רעב (ערוץ הטלגרם Daffa_media, 5 בפברואר 2023). דווח גם כי כוחות הבטחון פשטו על ביתו של מאהר אלאח’רס, אסיר משוחרר ובכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון (ערוץ הטלגרם Daffa_media [, 5 בפברואר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פירסם בתגובה הודעה שבה צוין שמעצר המנהיגים והלוחמים שלו הם “ניסיון ציוני נואש” להשפיע על כוח הרצון של הפלסטינים ועל העמידה האיתנה והנחישות של לוחמי הג’האד. בהודעה צוין שמעצרם של השיח’ ח’צ’ר עדנאן, ח’אלד ע’ואדרה, ושאר הפעילים משקף את הבלבול והלחץ שבהם נתונה ממשלת ישראל כתוצאה מהסלמת ההתקוממות הפלסטינית בירושלים, ביהודה ובשומרון. עוד צוין שמעצרם לא יכבה את להבת “ההתנגדות”, וכי הוא רק יגביר את העמידה האיתנה שלהם, והרצון להמשיך בג’האד (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 5 בפברואר 2023).
ח'אלד ע'ואדרה (דף הפייסבוק של אביו וליד נואף ע'ואדרה, 5 בפברואר 2023).      ע'ואדרה חמוש עוטה סרט של גדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק של צח'ר זואתיה, 5 בפברואר 2023)
מימין: ח’אלד ע’ואדרה (דף הפייסבוק של אביו וליד נואף ע’ואדרה, 5 בפברואר 2023). משמאל: ע’ואדרה חמוש עוטה סרט של גדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק של צח’ר זואתיה, 5 בפברואר 2023)
אזור שכם
  • ב-7 בפברואר 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראליים בשכם למעצר מבוקשים. במהלך הפעילות בוצע ירי, יודו אבנים והושלכו מטענים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות. הלוחמים ירו לעבר חמוש שירה לעברם (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 7 בפברואר 2023). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית מסר על מותו של חמזה אמג’ד אלאשקר, בן 17 ממחנה הפליטים עסכר בשכם (ופא, 7 בפברואר 2023). התארגנות “גוב האריות” פרסמה הודעת אבל על מות “השהיד של שכם” אלאשקר (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות”, 7 בפברואר 2023).
חמזה אמג'ד אלאשקר (דף הפייסבוק האישי של חמזה אלאשקר, 18 באוקטובר 2022).      אלאשקר חמוש, לבוש אפוד ועל ראשו סרט שעליו כתוב "(חוליות) בלאל זע'ל"  (דף הפייסבוק של Aya N Mansour, 7 בפברואר 2023)
מימין: חמזה אמג’ד אלאשקר (דף הפייסבוק האישי של חמזה אלאשקר, 18 באוקטובר 2022). משמאל: אלאשקר חמוש, לבוש אפוד ועל ראשו סרט שעליו כתוב “(חוליות) בלאל זע’ל”[4] (דף הפייסבוק של Aya N Mansour, 7 בפברואר 2023)
  • חמאס פירסמה הודעת אבל שבה הזהירה את ישראל (“הכיבוש”) כי הדם הפלסטיני יקר, וכי המשך “הפשעים” והסלמתם לא ירתיעו את הפלסטינים ואת ההתנגדות האמיצה (אתר חמאס, 7 בפברואר 2023). בהודעה מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין הודגש כי מעשי ההרג בדם קר, המתגברים מדי יום, לא יעניקו לישראל הזדמנות לביטחון ויציבות על האדמה הפלסטינית, וכי דם השהידים, הנשפך מדי יום בכל הזירות, יהווה הדלק לעימותים נוספים (אתר הג’האד האסלאמי, 7 בפברואר 2023).

סיכול פיגועים

סיכול פיגוע בישראל בהכוונת פעילי חמאס מרצועת עזה
  • בפעילות משותפת של כוחות ביטחון ישראלים נעצרו לחקירה שני אזרחים ישראליים, מחמד אמין מצלח, בן 24 ומחמד פיאצ’ מחאמיד, בן 28, תושבי הכפר מעאויה (אזור ואדי עארה). בחקירתם עלה כי מחמד אמין מצלח גויס על ידי פעילי טרור הפועלים במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, לביצוע פיגוע באמצעות מטען בשטח מדינת ישראל ביום הבחירות (נובמבר 2022). לצורך זה הוא גייס את חברו. הקשר בין העצורים לבין המפעילים ברצועת עזה נותק לאחר שהתגלעו חילוקי דעות באשר ליעד הפיגוע. המגויסים רצו לבצע פיגוע נגד חיילים ואילו המפעילים רצו שהפיגוע יתבצע נגד אזרחים. לאחר ניתוק הקשר הם פעלו לחטוף כלי נשק מחיילים הצטיידו בתת מקלע מאולתר מסוג קרלו ואספו מידע אודות תחנת אוטובוס בה נמצאים חיילים באזור מגוריהם (תקשורת שירות ביטחון כללי, 3 בפברואר 2023).
שני העצורים בחשד לתכנון פיגוע (תקשורת שירות ביטחון כללי, 3 בפברואר 2023)
שני העצורים בחשד לתכנון פיגוע (תקשורת שירות ביטחון כללי, 3 בפברואר 2023)
סיכול פיגוע בישראל בהכוונת פעיל מלבנון
  • לאחרונה הותר לפרסום כי בשבועות האחרונים סיכל שירות ביטחון כללי כוונה לבצע פיגועים בישראל. בראש תכנון הפיגועים עמד צלאח סווטי, המכונה אבו ע׳סאן, אשר מתגורר בלבנון, בעל קשרים ביהודה, שומרון ורצועת עזה שהיה בעבר פעיל חזבאללה. הסיכול היה עם מעצר שני תושבי מזרח ירושלים בעלי תעודות זהות ישראליות שהיו עמו בקשר ואשר דרכם הוא ניסה לקדם את הפעילות. בהנחייתו ביצעו השניים משימות איסוף מודיעין וצילמו מקומות בישראל, בדגש על ירושלים. מחקירתם עלה כי אבו ע׳סאן איתר מופעלים פוטנציאלים מיהודה, שומרון וממזרח ירושלים באמצעות הרשתות החברתיות, בדגש על אפליקציית טיק-טוק. בתחילת הקשר התרכז בפן האישי ובשיח כללי, דוגמת המצב בירושלים והעימותים בעיר. בהמשך, וכחלק מתהליך הגיוס המאפיין את חזבאללה, עבר לנהל את השיח בטלגרם. שם העביר בקשות תמימות לכאורה לביצוע משימות, דוגמת צילום תמונות וסרטונים בישראל כיעדים אופציונאליים לפיגועים. עם הזמן התחזק הקשר בין הצדדים והוא תדרך את מופעליו לתכנן ביצוע פיגועי טרור נגד אזרחים ישראלים (תקשורת שירות ביטחון כללי, 2 בפברואר 2023).
מחאת האסירות הפלסטיניות
  • לאחר הפיגוע הקטלני בנווה יעקב (27 בינואר, 2023) בו נהרגו שבעה בני אדם היו גילויי שמחה בקרב אסירות פלסטיניות בכלא דמון (בבית הכלא מרצות את עונשן 29 אסירות ביטחוניות פלסטיניות). בתגובה לכך העניש שירות בתי הסוהר מספר אסירות והן הועברו לבידוד (תקשורת ישראלית, 1 בפברואר 2023).
  • לאחר שהועברו לבידוד העבירו האסירות מסר מוקלט מבית הכלא בו הן מבקשות סיוע. משרד ההסברה של האסירים[5] פירסם ב-1 בפברואר קטע בו נשמעת, על פי הנטען, אחת מאסירות המפצירה בארגונים הפלסטינים לסייע להן (חשבון הטוויטר של “משרד ההסברה של האסירים”, 1 בפברואר 2023; שהאב, 1 בפברואר 2023). האסירה מיסון אלג’באלי דיווחה לאמה כי הנהלת בית הכלא סגרה את האגף שבו הן שוהות למשך יומיים, והטילה עליהן עונשים. נציגת האסירות בכלא, יאסמין שעבאן, הועברה לבידוד, כל המכשירים החשמליים הוחרמו מהתאים, ועל האסירות נאסר לצאת לחצר ולהתקשר לבני משפחותיהן (אלג’זירה.נט, 1 בפברואר 2023).
  • הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים מסרה כי אנשי שירות בתי הסוהר פשטו על אגף הנשים, ערכו חיפושים פרובוקטיביים בחדריהן של האסירות, והחרימו מכשירי חשמל וכי האגף נסגר למשך שבוע (דף הפייסבוק של הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 29 בינואר 2023). ב-31 בינואר 2023 מסרה הרשות כי האסירות מחו והציתו את התאים, וכי הסוהרים הגיבו באלימות. עוד צוין שהאירועים גרמו למתח בכל בתי הסוהר, וכי אסירי פתח איימו לבצע פיגועי דקירה נגד הסוהרים בתגובה (דף הפייסבוק של הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 31 בינואר 2023).
  • פעילות רשות בתי הסוהר נגד האסירות עוררה גל של תגובות כולל שיגור רקטה לעבר ישראל (ראו להלן):
    • מנד’ר אלחאיכ, דובר פתח, אמר כי התקיפה נגד האסירות היא התנהגות פלילית המוכיחה את “יהירות הכיבוש” ואת כוונתו להרוג את הרוח הפטריוטית של האסירים והאסירות, שכן ישראל עדיין חיה באשליה שביכולתה לשבור את כוח הרצון של האסירים והאסירות. הוא הדגיש כי הם ניצבים מאחורי האסירים והאסירות במערכה הבאה לסכל את מזימת בן גביר ושירות בתי הסוהר (ערוץ הטלגרם של ערוץ “עודה” של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 31 בינואר 2023).
    • תנועת פתח הזהירה את ישראל מהשלכות צעדיה (“צעדי הדיכוי”) נגד האסירים והאסירות והדגישה כי האסירים לא לבדם במאבק (ערוץ הטלגרם של ערוץ עודה של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 31 בינואר 2023).
    • תנועת חמאס פירסמה הודעה כי ההסלמה של ישראל (“כוחות הכיבוש”) ושירות בתי הסוהר בהתקפותיהם נגד האסירים בבתי הכלא, שהאחרונה שבהן נגד האסירות בכלא דמון, היא פשע שלא יישאר ללא מענה, וכי המערכה המתגברת בבתי הכלא לא תנוהל על-ידי האסירים בלבד (אתר חמאס, 31 בינואר 2023).
    • פאטמה שראב, ראש תנועת הנשים בחמאס, הדגישה שאסור לשתוק על “המעשים הברבריים” נגד האסירות, וכי מאחורי האסירות עומדת התנגדות מכובדת וחופשית שאינה מקבלת את השפלה שלהן. היא קראה לארגוני זכויות האדם ולמוסדות בינלאומיים, במיוחד מועצת זכויות האדם של האו”ם והצלב האדום, לפעול להפסקת הפשע ולהעמיד לדין את מנהיגי ישראל כפושעי מלחמה (אתר חמאס, 31 בינואר 2023).
    • ג’מיל עליאן, האחראי על תיק האסירים בג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש כי ישראל תשלם את המחיר על המתקפה נגד האסירות והוסיף כי העובדה שהאסירות הגנו על עצמן ושרפו את התאים היא עדות לכך שהאסירים עדיין מתנגדים בעוצמה. לדבריו, האיום בצעדי הסלמה מצד האסירים מעיד על כך שמצבם טוב והם מסוגלים להביס את הסוהר הציוני ולרשום השגים ונצחונות חדשים נגד מזימות השר לביטחון לאומי שמנסות לפגוע בבתי הכלא, באסירים ובבני משפחותיהם (פאלטודיי, 31 בינואר 2023).
 קריקטורה תחת הכותרת "האסירות הן קו אדום"
 (חשבון הטוויטר של משרד ההסברה של האסירים, 1 בפברואר 2023)
קריקטורה תחת הכותרת “האסירות הן קו אדום”
(חשבון הטוויטר של משרד ההסברה של האסירים, 1 בפברואר 2023)
שיגור רקטות מרצועת עזה
  • ב-1 בפברואר 2023, בשעות הערב, שוגרה רקטה משטח הרצועה לעבר ישראל. הרקטה יורטה ע”י מערכת “כיפת ברזל” (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 1 בפברואר 2023). בתגובה לשיגור תקפו מטוסי קרב אתר ייצור ואחסנת חומרי גלם כימיים המשמש את מערך הייצור הרקטי של חמאס, ואתר לייצור אמצעי לחימה, במרכז רצועת עזה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 בפברואר 2023).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי היעדים שהותקפו היו מוצב גדוד 13 של הזרוע הצבאית של חמאס במחנה אלמע’אזי ומוצב בדר, בדרום-מערב העיר עזה. צוין כי טרם התקיפה נורו טילי אזהרה לעבר המוצבים. לא דווח על נפגעים אך נגרמו נזקים לבתים הסמוכים למוצבים. עוד נמסר ש”ההתנגדות הפלסטינית” הגיבה בירי רקטות לעבר יישובי עוטף עזה וכי בוצע ירי נ”מ לעבר המטוסים (שהאב, 2 בפברואר 2023; סוכנות אנטוליה, 2 בפברואר 2023). בתקשורת הישראלית דווח כי צה”ל אישר שבמהלך ליל 2-1 בפברואר נורו 12 רקטות, 11 נפלו בשטחים פתוחים ואחת נוספת בשטח הרצועה (אתר כאן, 2 בפברואר 2023).
  • הזרוע הצבאית של תנועת המג’אהדין הפלסטינית/גדודי אלמג’אהדין,[6] פרסמה הודעה שבה מסרה כי חוליה מיחידת ההגנ”א שלה ירתה טיל קרקע-אוויר ואש נ”מ לעבר המטוסים, בנוסף לירי מקלעים לעבר מוצב נחל עוז (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהין, 2 בפברואר 2023). גם הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלה אחריות לירי טילי קרקע-אוויר ואש נ”מ לעבר המטוסים (אתר גדודי אלקסאם, 2 בינואר 2023).
  • הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, גדודי ההתנגדות הלאומית (כוחות השהיד עמר אלקאסם), פרסמה הודעה לפיה בתגובה לתקיפת צה”ל, שיגרו פעיליה מטח רקטות לעבר יישובי עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית, 2 בפברואר 2023). מקור בג’האד האסלאמי בפלסטין טען כי לארגונו אין קשר לשיגור הרקטה והוסיף כי עמדה זו גם הועברה למתווכים המצריים (סמא, 2 בפברואר 2023).
אתרי חמאס שהותקפו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 2 בפברואר 2023)     אתרי חמאס שהותקפו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 2 בפברואר 2023)
אתרי חמאס שהותקפו (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 בפברואר 2023)
התקיפה בעיר עזה (חשבון הטוויטר @na101q8, 2 בפברואר 2023)
התקיפה בעיר עזה (חשבון הטוויטר @na101q8, 2 בפברואר 2023)
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

ביקור משלחת הג’האד האסלאמי בקהיר
  • משלחת מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הארגון, ומספר בכירי הארגון מעזה ומחו”ל, קיימה ביקור בן שלושה ימים בקהיר. במהלך הביקור ערכו חברי המשלחת פגישה רשמית עם השר עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, ועם בכירים מצריים נוספים. הדיונים במהלך הפגישות התמקדו בעיקר במצב ההסלמה ביהודה, שומרון ובירושלים, ובהתפתחויות המדיניות. נציגי הג’האד האסלאמי בפלסטין הדגישו את עמדתם בנוגע להתמודדות עם התוקפנות נגד הפלסטינים ואדמתם. הודגש כי המגעים יימשכו והודגש הצורך בחיזוק הקשרים הביליטראליים. חברי המשלחת הודו למצרים על מאמציה ועל עמדותיה המתמקדות להביא לאחדות השורות בקרב הפלסטינים (אתר הג’האד האסלאמי, 7 בפברואר 2023).
משלחת הג'האד האסלאמי בביקור בקהיר (אתר הג'האד האסלאמי, 7 בפברואר 2023)
משלחת הג’האד האסלאמי בביקור בקהיר
(אתר הג’האד האסלאמי, 7 בפברואר 2023)
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, מסר כי אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית, קיבל הזמנה רשמית לבקר במצרים במהלך השבוע (סוכנות אנטוליה, 2 בפברואר 2023). דובר נוסף, עבד אללטיף אלקאנוע, מסר כי משלחת חמאס בראשות הניה תגיע לקהיר באמצע השבוע (palsawa, 5 בפברואר 2023).
גינוי לחידוש היחסים עם סודאן
  • ב-2 בפברואר 2023 לאחר ביקור רשמי של שר החוץ הישראלי בסודאן, נמסר כי ישראל וסודאן צפויות לחתום עם הסכם שלום עד סוף השנה. דבר ההסכם עם סודאן עורר גל של גינויים:
    • חמאס פרסמה כי היא מגנה את החלטת הנהגת סודאן לנרמל את היחסים עם ישראל (“הכיבוש הציוני”). לטענתה, הודעת משרד החוץ הסודאני עולה בקנה אחד עם “ההסלמה של הכיבוש הפשיסטי בפשעיו נגד עמנו הפלסטיני”. חמאס קראה להנהגה בסודאן לנטוש את הדרך השגויה שרק תשרת את האג’נדה של הכיבוש (ערוץ הטלגרם של חמאס, 2 בפברואר 2023). יצוין כי בעבר העבירה חמאס אמצעי לחימה לרצועת עזה דרך סודאן ובכירים בחמאס ביצעו השקעות כלכלית במדינה, כולל נדל”ן.
    • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, גינה את קבלתו של שר החוץ “הציוני הקיצוני” אלי כהן בסודאן ואת פגישתו עם יו”ר מועצת הריבונות. הוא ציין שהנורמליזציה מייצגת רק את חבריה, והעמים דוחים את כל צורות היחסים עם “הכיבוש הציוני )”ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי, 2 בפברואר 2023).
  • במקביל הגיע לביקור רשמי בישראל נשיא צ’אד מהמט דיבי לרגל כינון היחסים בין ישראל לצ’אד ופתיחת שגרירות צ’אד בישראל. בחמאס גינו את פתיחת השגרירות וציינו שהדבר אינו עולה בקנה אחד עם העמדה האפריקאית המתנגדת לאימפריאליזם (אלג’זירה.נט, 2 בפברואר 2023).
ביטויי מחאה בבית לאהיא נגד ממשל חמאס
  • מאז 1 בפברואר 2023 הוכרז בבית לאהיא על שביתה כללית ונערכות מחאות של התושבים, במחאה על החלטת ועדת המעקב הממשלתית (של חמאס) להעביר חלק מאדמות בית לאהיא לעיריות בית חאנון ואם אלנצר. לאחר פרסום ההחלטה, ב-31 בינואר 2023, ערכה עירית בית לאהיא ישיבת חירום בסיומה הדגישה כי היא דוחה את ההחלטה ואינה מכירה בה. העיריה הדגישה כי תנקוט בכל האמצעים המשפטיים והמנהליים כדי לבטל אותה.
  • סלאמה מערוף, ראש לשכת ההסברה הממשלתית, הבהיר כי ההחלטה להעביר את האדמות אין פירושה הפקעת הבעלות עליהן, אלא מדובר בקביעה גיאוגרפית המשפיעה על החלוקה המנהלית, ובהתאם לאינטרס הציבורי. לדברי מערוף אדמות הממשלה שייכות לרשות המקרקעין, ולאזרחים אין זכות להתנגד להחלטה על חלוקה מנהלית מחדש (בואבת אלהדף, 2 בפברואר 2023; אתר independentarabia, 4 בפברואר 2023).
מחאות בבית לאהיא (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בפברואר 2023)    מחאות בבית לאהיא (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בפברואר 2023)
מחאות בבית לאהיא (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בפברואר 2023)
פעילות דיפלומטית נגד ישראל
  • הרשות הפלסטינית המשיכה בפעילות דיפלומטית במאמץ להפעיל על ישראל לחץ בינלאומי. במרכז המגעים המדיניים עמדה הפגישה עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב. במהלך הפגישה האשים אבו מאזן את ישראל בהריסת רעיון פתרון שתי המדינות, וקרא להפסיק את כל הפעולות החד-צדדיות שלה, המפרות לדבריו את ההסכמים החתומים ואת החוק הבינלאומי. הוא ציין כי הפלסטינים לא יסכימו להמשך “הכיבוש” וכי ביטחון האזור לא יהיה חזק יותר אם המקומות הקדושים יחוללו. אבו מאזן ציין כי הם מוכנים לפעול עם הממשל האמריקאי והקהילה הבינלאומית להשבת השיח המדיני (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023).
  • בהתייחסו לפגישה עם אבו מאזן ציין אנתוני בלינקן, כי הוא מדגיש את מחויבות ארה”ב לתמוך בפלסטינים ובפתרון שתי המדינות. הוא הוסיף כי ישראלים ופלסטינים זכאים למידה שווה של חירות, ביטחון ושגשוג (חשבון הטוויטר של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, 31 בינואר 2023). במהלך הפגישה בטיח בלינקן להעביר סיוע של חמישים מיליון דולר לאונר”א (אתר מחלקת המדינה, 31 בינואר 2023).
אנתוני בלינקן בפגישה עם אבו מאזן (חשבון הטוויטר של אנתוני בלינקן, 31 בינואר 2023).     פגישת אנתוני בלינקן עם אבו מאזן והצוותים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)
מימין : אנתוני בלינקן בפגישה עם אבו מאזן (חשבון הטוויטר של אנתוני בלינקן, 31 בינואר 2023). משמאל : פגישת אנתוני בלינקן עם אבו מאזן והצוותים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)
  • טרם הפגישה נפגש אבו מאזן עם עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, ואחמד חסני, ראש המודיעין הכללי הירדני. השניים מסרו לאבו מאזן אגרות תמיכה, מעבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים ומעבדאללה השני, מלך ירדן. באגרות הודגשה תמיכת השניים באבו מאזן, “פלסטין” והפלסטינים והודגש הצורך בשמירה על הביטחון והיציבות באזור. אבו מאזן הדגיש את חשיבות המשך התיאום עם הצד המצרי והירדני והודה על עמידתן של מצרים וירדן לצד הפלסטינים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023).
פגישת אבו מאזן עם ראש המודיעין הכללי המצרי וראש המודיעין הכללי הירדני 
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)
פגישת אבו מאזן עם ראש המודיעין הכללי המצרי וראש המודיעין הכללי הירדני (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בינואר 2023)
  • ב-1 בפברואר 2023, נפגש מחמד אשתיה עם לארס קלינגבייל, יו”ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה. במהלך הפגישה הזהיר אשתיה מפני הצעדים החד צדדיים שנוקטת ממשלת ישראל העלולים, לדבריו, לגרור את האזור לאסון. הוא ביקש מגרמניה ואירופה להפעיל לחץ על ישראל (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 1 בפברואר 2023).
  • ריאצ’ מנצור, הנציג הפלסטיני באו”ם, שלח שלושה מכתבים זהים למזכ”ל האו”ם, הנשיא התורן של מועצת הביטחון באו”ם ונשיא העצרת הכללית. המכתב עסק בהסלמה מצד ישראל ובתקיפות נגד הפלסטינים. בארגת הוא גם ציין שישראל נותנת חסות ל”פשעי המתנחלים” ופועלת להגברת חימושם תוך הפרת החוק הבינלאומי. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב לאלתר כדי לעצור את ההפרות הישראליות ולהגן על העם הפלסטיני (ופא, 31 בינואר 2023).
 קריקטורה המביעה מחאה על ביקור מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן. בערבית נכתב : הסיוע האמריקאי לפשעים הישראליים.     קריקטורה המזהירה מפני נפיצות המצב (אלקדס אלערבי, 30 בינואר, 1 בפברואר 2023)
מימין: קריקטורה המביעה מחאה על ביקור מזכיר המדינה של ארה”ב, אנתוני בלינקן. בערבית נכתב : הסיוע האמריקאי לפשעים הישראליים. משמאל: קריקטורה המזהירה מפני נפיצות המצב (אלקדס אלערבי, 30 בינואר, 1 בפברואר 2023)
אבו מאזן נועד עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים
  • אבו מאזן נועד בראמאללה עם ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ודן עימם בהתפתחויות האחרונות והמצב הביטחוני. אבו מאזן הדגיש בדבריו שההנהגה הפלסטינית נקטה מספר צעדים וביניהם פנייה לבתי הדין הבינלאומיים והפסקת התיאום הביטחוני וכי יש להמשיך ב”התנגדות העממית בדרכי שלום”. הוא גם הנחה את מנגנוני הביטחון הפלסטיניים למלא את תפקידם בשמירה על החוק ועל ביטחון הציבור (ופא, 5 בפברואר 2023).
חתימת הסכם סיוע של האיחוד האירופי לרשות עבור שנת 2022
  • ב-2 בפברואר 2023, השתתף אבו מאזן בטקס חתימת הסכם הסיוע הכספי מטעם האיחוד האירופי עבור שנת 2022. ההסכם כולל העברת סיוע כספי של 296 מיליון יורו אשר מתוכו 198 מיליון מיועד לממשלת הרשות למימון פרויקטים שונים, והשאר (98 מיליון יורו) מיועד לסוכנות אונר”א. על ההסכם חתמו שר האוצר הפלסטיני, שכרי בשארה, ונציג האיחוד האירופי ברשות. אבו מאזן הודה בטקס לאיחוד האירופי על הסיוע הכספי, התורם לדבריו, להשגת יציבות וביטחון באזור. הוא גינה את האלימות והטרור והדגיש את מחויבות הרשות להסכמים החתומים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2023).
אבו מאזן ומחמד אשתיה משתתפים בטקס חתימת הסכם הסיוע הכספי לרשות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2023)
אבו מאזן ומחמד אשתיה משתתפים בטקס חתימת הסכם הסיוע הכספי לרשות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2023)
תגובות לקיזוז הכפול של כספי הסילוקין
  • שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, הודיע (ב-2 בפברואר 2023) כי חתם ב-1 בפברואר 2023, לראשונה, על קיזוז כפול של כספי הטרור שהרשות הפלסטינית מעבירה למשפחות מחבלים, והבהיר כי ישראל קיזזה לרשות מאה מיליון ש”ח במקום חמישים שקוזזו עד כה, ועוד 200 אלף ש”ח שיעברו כפיצוי למשפחות נפגעי טרור על פי פסק דין של בית המשפט (חשבון הטוויטר של בצלאל סמוטריץ’, 2 בפברואר 2023).
  • בתגובה לצעד הישראלי, פרסם מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינוי בציינו כי הצעד יחריף את המשבר הפיננסי בו נתונה הרשות הוא הדגיש את מחויבות הממשלה ליישם את כל ההסכמים שנחתמו עם האיגודים המקצועיים וההתאחדויות ולשלם משכורות באופן סדיר. אשתיה קרא לאו”ם, לארה”ב ולאיחוד האירופי להתערב בדחיפות כדי להפסיק את הצעדים החד צדדיים שנוקטת ישראל, למנוע ניכויים חדשים ולהחזיר לקופת הרשות את כל הניכויים הבלתי חוקיים, הסותרים את ההסכמים שנחתמו בין שני הצדדים (ופא, 3 בפברואר 2023). להלן גינויים נוספים לצעדי ישראל:
  • בהצהרה שפרסם עבד אלרחמן ביאתנה, דובר משרד האוצר ברשות, צוין כי הניכויים הישראליים מכספי הסילוקין לחודש פברואר היו חסרי תקדים. וכי הצעד הישראלי השרירותי והלא חוקי הוא הגורם העיקרי לחוסר יכולתה של הממשלה לשלם את משכורות העובדים במלואן מזה יותר משנה (דף הפייסבוק של משרד האוצר ברשות, 2 בפברואר 2023).
  • אחמד מג’דלאני, השר לפיתוח חברתי בממשלת הרשות, אמר כי הניכוי הכפול הוא המשך “השוד הבלתי חוקי” של כספי הסילוקין הפלסטיניים, אשר מנוגד להסכמים שנחתמו. מג’דלאני גם הזהיר כי להחלטה הישראלית תהיה השפעה על יכולת הממשלה הפלסטינית למלא את התחייבויותיה בנושא השכר וכן בנושאים סוציאליים (סוכנות הידיעות שינחואה, 2 בפברואר 2023).
  • ג’האד טה, דובר חמאס, הדגיש כי זהו ניסיון נואש לערער את עמידתם האיתנה של הפלסטינים. טה קרא לרשות, שלא להיכנע לסחטנות ולאיומים של ישראל (ולהמשיך לתמוך בעמידה האיתנה של משפחות האסירים והשהידים כיוון שהמדובר בסוגיה לאומית ומוסרית כלפי אלה שהקריבו את עצמם למען ירושלים ופלסטין (אתר חמאס, 2 בפברואר 2023).
הרשות פועלת לגיוס תמיכה לשדרוג מעמדה באו”ם
  • במהלך ראיון שהעניק ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, אמר כי הוא צופה במהלך שנת 2023, שתשע מדינות נוספות יכירו ב”מדינת פלסטין” שבע או שמונה מתוכן, ממערב אירופה חברות האיחוד האירופי ומדינה אחת באפריקה, בה הוא יבקר במהלך השבועיים הקרובים. אלמאלכי הוסיף כי הם הציבו לעצמם השנה יעד לפיו 155 מדינות, חברות באו”ם, תכרנה ב”מדינת פלסטין”. לפני עשור ביקשה הרשות להשיג הכרה באו”ם כמדינה חברה, אולם בקשתה לא קיבלה את הסכמת ארה”ב, שהערימה קשיים. בשנת 2012 קיבלה פלסטין מעמד של משקיפה, שאיננה חברה באו”ם, לאחר ש-138 מדינות חברות הצביעו בעד, תשע מדינות, בהן ארה”ב וישראל, נגד ו-41 מדינות נמנעו בהצבעה (ספוטניק, 6 בפברואר 2023).
כינוס ועידה בינערבית בקהיר בנושא ירושלים

מחמוד אלהבאש, יועץ אבו מאזן לענייני דת ולקשרים אסלאמיים, אמר ​​ בשיחה עם כתבים בראמאללה כי ב-12 בפברואר 2023 תתקיים ועידה לתמיכה בירושלים במטה הליגה הערבית בקהיר, בהשתתפות אבו מאזן. הוועידה היא אחת מתוצאות כינוס הפסגה הערבית שנערך באלג’יריה בנובמבר 2022, בו הוחלט להטיל על הליגה הערבית לכנס ועידה במטה הליגה המוקדשת לירושלים ולתמיכה בה, בהשתתפות מדינות ערב ומוסדות רלוונטיים. אלהבאש ציין שאבו מאזן יישב בראש הוועידה ויישא נאום שיפרט את הדרישות פלסטיניות לתמוך במגזרים החיוניים בירושלים כדי לחזק את העמידה האיתנה של העיר ושל תושביה. הוא הדגיש כי הפלסטינים יתנגדו בכל הדרכים והאמצעים לניסיונות ישראל לשנות את המעמד ההיסטורי והמשפטי של מסגד אלאקצא ושל המקומות הקדושים האסלאמיים (סוכנות הידיעות הסינית, 4 בפברואר 2023).

יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים, אולם נראה כי מספרם פחת במקצת. בלטו השבוע האירועים באזור יריחו שהייתה השבוע מוקד לפעילות כוחות ביטחון ישראלים. להלן אירועים בולטים:
    • 6 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בפברואר 2023).
    • 6 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב מכל רכב חולף בין צומת ראמין לצומת עינב (דרומית-מזרחית לטולכרם). אלא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בפברואר 2023).
    • 5 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחומש (צפונית-מערבית לשכם). נהג נפגע קל בראשו . כמו כן נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בפברואר 2023).
    • 5 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית לעפרה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בפברואר 2023).
    • 4 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב במוך לייטב (צפונית-מערבית ליריחו) . לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בינואר 2023).
    • 3 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין עוג’א לייטב (צפונית ליריחו). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בינואר 2023).
    • 2 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין ברוכין לעלי זהב (מערבית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בינואר 2023).
    • 2 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בינואר 2023).
    • 1 בפברואר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס ווכלי רכב מערבית לבית חורון (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בינואר 2023).
    • 31 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר רכבים בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 בינואר 2023).

[1] ״פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] דיווח מלא אודות האירועים ביריחו יצא בנפרד.
[3] ב-28 בינואר 2023 הגיע פלסטיני חמוש למסעדה בצומת אלמוג (אזור הבקעה). הוא ביצע ירי של כדור אחד ונמלט מהמקום.
[4] על שמו של בלאל זע'ל, שהיה פעיל פתח במחנה הפליטים עסכר ונהרג ב-5 באוקטובר 2022. הוא היה היה חברו של אלאשקר אלאשקר, וגם פרסם לאחר מותו של זע'ל תמונה משותפת שלהם בדף הפייסבוק שלו.
[5] באנגלית: AsraMedia. גוף הפועל מרצועת עזה, ומייצג את ועד ההנהגה העליון של אסירי חמאס בבתי הכלא של ישראל.
[6] ״גדודי המג'אהדין" (כתאא'ב אלמג'אהדין) היא התארגנות שהחלה לפעול בתחילת האנתיפאדה השנייה בשנת 2000 במסגרת הזרוע הצבאית של פתח/גדודי חללי אלאקצא. לאחר הריגתו של ג'האד אלעמארין, מייסד גדודי חללי אלאקצא, והפיצול שחל בגדודים, החליט מייסד ההתארגנות, עמר עטיה אבו שריעה, לקרוא לה "גדוד המג'אהדין הכפוף לגדודי חללי אלאקצא". בשל המשך הפיצול בגדודי חללי אלאקצא שונה שמה של ההתארגנות באפריל 2006 לגדוד המג'אהדין, ועם הצטרפות פעילים נוספים להתארגנות, שונה השם לגדודי המג'אהדין. כיום גדודי המג'אהדין הם הזרוע הצבאית של תנועת המג'אהדין הפלסטינית, שהמזכ"ל שלה הוא אסעד עטיה אבו שריעה, אחיו של מייסד ההתארגנות הצבאית. ההתארגנות פעילה ברצועת עזה.