מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 – 15 במאי 2024)

דגם טנק שהתגלה במוצב חמאס (דובר צה

דגם טנק שהתגלה במוצב חמאס (דובר צה"ל, 15 במאי 2024)

צוותי תקשורת פלסטינים מתפנים מאזור בית החולים הכויתי (ערוץ היוטיוב של ופא, 11 במאי 2024).

צוותי תקשורת פלסטינים מתפנים מאזור בית החולים הכויתי (ערוץ היוטיוב של ופא, 11 במאי 2024).

תושבים בג'באליא מתפנים לכיוון מרכז העיר עזה (ופא, 12 במאי 2024).

תושבים בג'באליא מתפנים לכיוון מרכז העיר עזה (ופא, 12 במאי 2024).

זירת נפילת הרקטה בגן המשחקים בבאר שבע (דף הפייסבוק של עיריית באר שבע, 10 במאי 2024).

זירת נפילת הרקטה בגן המשחקים בבאר שבע (דף הפייסבוק של עיריית באר שבע, 10 במאי 2024).

תיעוד הפלסטינים במתחם אונר

תיעוד הפלסטינים במתחם אונר"א במזרח רפיח (דובר צה"ל, 14 במאי 2024)

תיעוד הפלסטינים במתחם אונר

תיעוד הפלסטינים במתחם אונר"א במזרח רפיח (דובר צה"ל, 14 במאי 2024)

בית חולים שדה של הצלב האדום ברפיח (אתר הצלב האדום הבינלאומי, 14 במאי 2024)

בית חולים שדה של הצלב האדום ברפיח (אתר הצלב האדום הבינלאומי, 14 במאי 2024)

פגישת נצראללה עם משלחת חמאס (pal news, 15 במאי 2024)

פגישת נצראללה עם משלחת חמאס (pal news, 15 במאי 2024)

באסם נעים משוחח עם Naledi Pandor, השרה ליחסים בינלאומיים ושיתוף פעולה של דרום אפריקה (אתר חמאס, 10 במאי 2024)

באסם נעים משוחח עם Naledi Pandor, השרה ליחסים בינלאומיים ושיתוף פעולה של דרום אפריקה (אתר חמאס, 10 במאי 2024)

  • הזירה הדרומית: צה”ל הרחיב את פעילותו ברצועת עזה. מוקדי הפעילות הם: מזרח רפיח, ומחנה הפליטים ג’באליא. הפעילות בשכונת אלזיתון בעיר עזה הסתיימה ב-15 במאי בשעות הבוקר. במקביל, נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה וערי דרום ישראל. לראשונה מזה חמישה חודשים שוגרו רקטות גם לעבר באר שבע. חמישה לוחמי צה”ל נהרגו ומספר לוחמים נוספים נפצעו בלחימה.
  • סוגיית החטופים: המשא ומתן בקהיר נקלע למבוי סתום גם לאחר מאמצים מצריים שהושקעו בשבוע האחרון להשגת פריצת דרך. משלחת חמאס עזבה את קהיר ושבה לקטר. חמאס האשימה את ישראל כי היא אינה מתייחסת ברצינות למשא ומתן וכי השתתפותה נועדה לכסות על המבצע ברפיח.
  • סיוע לרצועה: עם סגירת מעבר רפיח בעקבות השתלטות צה”ל עליו, מזהירים גורמים בינלאומיים ופלסטיניים מפני החרפת המצב ההומניטרי ברצועה. במקביל, ממשיכה אונר”א לחלק סיוע במרכזיה ברחבי הרצועה.
  • ישראל, יהודה ושומרון: בתקופה הנסקרת לא דווח על פיגועים וניכרה ירידה בהיקף פעילות כוחות הביטחון הישראלים ברחבי יהודה ושומרון. מספר מעצרים ופעולות סיכול בוצעו באזור חברון ושכם. במחנה הפליטים בלאטה נהרג פלסטיני שנמנה עם התארגנות גוב האריות.
  • הרשות הפלסטינית: הישג לרשות הפלסטינית באו”ם לאחר הצבעת הרוב בעצרת הכללית בעד שדרוג מעמדה ובחינה מחדש של בקשתה להתקבל כחברה מלאה. מחמד מצטפא, ראש ממשלת הרשות, המשיך בפעילותו המדינית לגיוס תמיכה וסיוע כספי לרשות הפלסטינית כמו גם סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה, ומדגיש את מצבה הפיננסי הקשה של הרשות בשל המשך קיזוז כספי הסילוקין ע”י ישראל. בכיר פתח ג’בריל אלרג’וב, אשר הכחיש את טבח ה-7 באוקטובר, ממשיך לקדם דה-לגיטימציה של ישראל בהתאחדות הכדורגל הבינלאומית פיפ”א.
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה
  • בשבוע האחרון הרחיב צה”ל את פעילותו ברצועת עזה. מוקדי הפעילות היו מזרח רפיח בדרום הרצועה לאחר שב-10 במאי 2024, אישר הקבינט הישראלי פה אחד את העמקת פעולת צה”ל בעיר. מוקד נוסף היה מחנה הפליטים ג’באליא שבצפון הרצועה. פעולת צה”ל בשכונת אלזיתון בעזה, אשר החלה ב-9 במאי 2024, הסתיימה ב-15 במאי בשעות הבוקר עם יציאת הכוחות מהמקום.
  • חמישה לוחמי צה”ל נהרגו ונוספים נפצעו במהלך הלחימה. ארבעה מההרוגים נהרגו מפיצוץ זירת מטענים ולוחם נוסף נהרג בהיתקלות (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 15-10 במאי 2024)
  • רפיח:[1] כוחות צה”ל ביצעו פעילות ממוקדת במזרח העיר, שכללה ירי ארטילרי ותקיפות חיל האוויר של תשתיות טרור של חמאס, כולל לעבר האזורים מהם שוגרו רקטות לעבר ישראל. במקביל לפעילות, הרחיב צה”ל את היקף פינוי האוכלוסייה וקרא לתושבי שכונות נוספות ממזרח רפיח לעזוב. כמו כן דווח כי בעת פעילות הכוחות במוצב הזרוע הצבאית של חמאס הם איתרו במקום דגם טנק מרכבה (דובר צה”ל, 11, 15 במאי 2024).
  • ערוץ אלג’זירה דיווח על המשך תקיפות צה”ל בשכונות אלג’נינה וח’רבת אלעדס ועל מספר נפגעים גבוה באזור (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 12 במאי 2024).
המשך תקיפות צה"ל במזרח רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במאי 2024).     דגם טנק שהתגלה במוצב חמאס (דובר צה"ל, 15 במאי 2024)
מימין : המשך תקיפות צה”ל במזרח רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במאי 2024). משמאל: דגם טנק שהתגלה במוצב חמאס (דובר צה”ל, 15 במאי 2024)
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על המשך בריחת תושבים ממזרח רפיח ומאזורים נוספים בעיר. דווח, כי מרבית התושבים התפנו לאזור ח’אן יונס ומרכז הרצועה. לפי אונר”א, עד כה התפנו מרפיח כ-450 אלף איש (אלקדס, 15 במאי 2024). גם עיתונאים פלסטינים שדיווחו מאזור בית החולים הכויתי במרכז העיר החלו להתפנות מהמקום והם אף פינו את בני משפחותיהם לאחר שקיבלו הודעות להתפנות מצד גורמים ישראליים (ערוץ היוטיוב של ופא, 11 במאי 2024).
צוותי תקשורת פלסטינים מתפנים מאזור בית החולים הכויתי (ערוץ היוטיוב של ופא, 11 במאי 2024).     תושבים ברפיח מתפנים (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במאי 2024)
מימין: צוותי תקשורת פלסטינים מתפנים מאזור בית החולים הכויתי (ערוץ היוטיוב של ופא, 11 במאי 2024). משמאל: תושבים ברפיח מתפנים (ערוץ היוטיוב של ופא, 10 במאי 2024)
  • מחנה הפליטים ג’באליא: בליל 12-11 במאי 2024 החלו כוחות צה”ל במבצע בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות פעילי טרור ושיקום תשתיות צבאיות של חמאס באזור. טרם הפעילות, צה”ל קרא לתושבים להתפנות מהאזור לכיוון מרכז ומערב העיר עזה (דובר צה”ל, 12 במאי 2024). לפני כניסת הכוחות, תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר כשלושים מטרות והרגו מספר פעילי חמאס. הכוחות התקדמו למרכז ג’באליא וניהלו קרבות נגד חוליות חמושות (דובר צה”ל, 15 במאי 2024). דווח על פעילות צה”ל במזרח מחנה הפליטים ועל חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לחמושים פלסטינים. עוד דווח כי תושבים רבים נמלטו מהאזור בשל פעילות צה”ל (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 12 במאי 2024).
תושבים בג'באליא מתפנים לכיוון מרכז העיר עזה (ופא, 12 במאי 2024).      עשן מיתמר במחנה הפליטים ג'באליא בעקבות תקיפות צה"ל (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 12 במאי 2024)
מימין: תושבים בג’באליא מתפנים לכיוון מרכז העיר עזה (ופא, 12 במאי 2024). משמאל: עשן מיתמר במחנה הפליטים ג’באליא בעקבות תקיפות צה”ל (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 12 במאי 2024)
  • שכונת אלזיתון בעזה: הפעולה שהחלה ב-9 במאי 2024, בהכוונה מודיעינית, נועדה לפרק תשתיות טרור שנותרו במקום. במסגרת זו, הותקפו מהאוויר מבנים צבאיים, מנהרות טרור, עמדות תצפית וצליפה ותשתיות טרור נוספות במהלך הפעילות איתרו הכוחות אמצעי לחימה רבים במרפאה ובבית ספר בשכונה, והתנהלו קרבות פנים מול פנים עם פעילי טרור (דובר צה”ל, 9 ו-11 במאי 2024). עם סיום הפעילות ב-15 במאי 2024 בשעות הבוקר, יצאו הכוחות מהשטח. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו, על תקיפה מהאוויר של בניינים סמוך למסגדים חסן אלבנא ועלי אבן אבו טאלב (ופא, 9 במאי 2024).
תושבים בורחים משכונת אלזיתון בעזה עם תחילת פעולת צה"ל (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 9 במאי 2024).      אמצעי לחימה שאותרו במרפאה בשכונת אלזיתון בעזה (דובר צה"ל, 11 במאי 2024)
מימין: תושבים בורחים משכונת אלזיתון בעזה עם תחילת פעולת צה”ל (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 9 במאי 2024). משמאל: אמצעי לחימה שאותרו במרפאה בשכונת אלזיתון בעזה (דובר צה”ל, 11 במאי 2024)
שיגור רקטות
  • נמשך שיגור רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה ודרום ישראל, כמעט על בסיס יום יומי. רוב הרקטות שוגרו לעבר שדרות ויישובים בקרבתה. לראשונה מזה חמישה חודשים שוגרו רקטות לעבר באר שבע. השיגור בוצע מייד לאחר החלטת הקבינט להעמיק את פעולת צה”ל ברפיח. להלן אירועים בולטים:
    • 15 במאי: בשעות הבוקר, שוגרו שתי רקטות לעבר שדרות. רקטה אחת יורטה והשנייה פגעה בבנין לא מאוכלס. לא דווח על נפגעים (תקשורת ישראלית, 15 במאי 2024).
    • 14 במאי (יום העצמאות): שלוש רקטות שוגרו לעבר שדרות. הרקטות יורטו ע”י מערכת כיפת ברזל (תקשורת ישראלית, 14 במאי 2024).
    • 12 במאי (ערב יום הזיכרון): שוגרו מספר פעמים רקטות לעבר שדרות כולל בשעה בשעה 20:06, דקות ספורות לאחר תחילת טקסי יום הזיכרון. שברי יירוט הרקטות גרמו נזק לרכוש. ילד בן שלוש שהיה בדרכו למרחב המוגן נפצע. במהלך אותו יום שוגרו רקטות לעבר כרם שלום ובשני אירועים רקטות לעבר אשקלון. אחת הרקטות פגעה בדירה בדרום העיר וגרמה לפציעת שלושה בני אדם באורח קל. (תקשורת ישראלית, 12 במאי 2024). הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, קיבלה אחריות לשיגור הרקטות. בהודעתה צויין כי שיגור הרקטות לאשקלון בוצע מהאזור שבו פועל צה”ל במזרח ג’באליא (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 12 במאי 2024).
    • 11 במאי: בשעות הערב שוגרה רקטה לעבר אתר דודאים, הסמוך לבאר שבע. הרקטת נפלה בשטח פתוח. קודם לכן שוגרו ארבע רקטות מאזור רפיח לעבר כרם שלום. אחת הרקטות יורטה ושלוש נוספות נפלו בשטח פתוח (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 11 במאי 2024).
    • 10 במאי: בשעות הבוקר, שוגרו שתי רקטות לעבר סופה, חולית וכרם שלום. הרקטות יורטו (דובר צה”ל, 10 במאי 2024). בשני אירועים בשעות אחר הצהרים והערב שוגרו רקטות מאזור רפיח לעבר באר שבע, לראשונה מזה חמישה חודשים. אחת הרקטות פגעה בגן משחקים ובבית סמוך. אישה נפצעה באורח קל מרסיסים (תקשורת ישראלית, 10 במאי 2024). בתגובה תקפו כוחות צה”ל את מוקדי השיגורים באזור רפיח (דובר צה”ל, 10 במאי 2024). הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות למטח הרקטות הראשון ששוגר לעבר באר שבע (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 10 במאי 2024) וקרוב לוודאי שהיא אחראית גם למטח השני. בסרטון המתעד את שיגור הרקטות, שפירסמו גדודי עז אלדין אלקסאם, נטען כי הוא בוצע מתוך הריסות בשטח שכוחות צה”ל כבר פעלו בו (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 11 במאי 2024);
זירת נפילת הרקטה בגן המשחקים בבאר שבע (דף הפייסבוק של עיריית באר שבע, 10 במאי 2024).       תצלום מסרטון חמאס המתעד את השיגור לעבר באר שבע (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 11 במאי 2024)
מימין: זירת נפילת הרקטה בגן המשחקים בבאר שבע (דף הפייסבוק של עיריית באר שבע, 10 במאי 2024). משמאל: תצלום מסרטון חמאס המתעד את השיגור לעבר באר שבע (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 11 במאי 2024)
סוגיית השליטה במעבר רפיח
  • נמשך חוסר הוודאות לגבי זהות הגורם שינהל את הצד הפלסטיני של מעבר רפיח הסגור עתה ונמצא תחת שליטת כוחות צה”ל. “מקור בכיר בראמאללה” מסר כי הרשות הפלסטינית החליטה לדחות את הצעת ישראל וארה”ב לקחת לידיה את השליטה על המעבר. לדבריו, ההצעה הועברה לאבו מאזן, על ידי ארה”ב וישראל במקביל, אך הוא הודיע בתגובה כי הוא אינו מוכן לשלוח את אנשיו למעבר רפיח כל עוד נמשכת הלחימה ברצועת עזה ואין סיכויים להסכמה על הפסקת אש. עוד אמר “המקור” כי אנשיו של אבו מאזן הבהירו לאמריקאים שלא יוכלו לקחת לידיהם את ניהול המעבר כל עוד אין “הבנות מקומיות” עם ראשי חמאס, משום שהדבר רק יוביל לעימותים ולשפיכות דמים (אתר MAKO, 13 במאי 2024).
  • ועדת המעקב של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים הביעה התנגדות לאפשרות שהועלתה שחברת אבטחה אמריקאית תנהל את המעבר ותפעיל אותו. הודעת הוועדה הדגישה כי הם לא יסכימו לכל צורה של אפוטרופסות של כל גורם שהוא על מעבר רפיח או כל מעבר אחר, וכי הם רואים בכך סוג של “כיבוש”. ההודעה קראה לליגה הערבית ולכל המדינות הערביות והאסלאמיות, ובראשן מצרים, לדחות את כל הניסיונות לפגוע בריבונות הפלסטינית-מצרית במעבר רפיח, וקראה לכל הצדדים להתנגד לכל צורה של שיתוף פעולה עם “מזימות” כאלה, שכן ניהול המצב הפנימי הוא עניין פלסטיני (אתר חמאס, 8 במאי 2024).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, אמר כי הם דוחים כל צורה של אפוטרופסות על מעבר רפיח וניסיונות לפגוע בריבונות הפלסטינית עליו (חשבון X של חסין אלשיח’, 8 במאי 2024).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין הזהירה מפני נוכחות של גורמים לא פלסטיניים בניהול מעבר רפיח, והדגישה כי הם יתחסו אליהם כאל גוף זר, כוח כיבוש ומטרה לגיטימית להתנגדות (אתר החזית העממית, 7 במאי 2024).
החטופים והסכם הפסקת אש
  • שיחות המשא ומתן בקהיר נקלעו למבוי סתום, ולטענת ראש ממשלת קטר חזרו לנקודת ההתחלה, זאת לאחר מאמצים מצריים בשבוע האחרון להשגת פריצת דרך בין חמאס לבין ישראל. ב-9 במאי, 2024 עזבה משלחת חמאס את קהיר ושבה לקטר. חמאס האשימה את ישראל כי בחוסר רצינות במשא ומתן וכי השתתפותה בשיחות נועדה לכסות על פעולתה ברפיח (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 8 במאי 2024).
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס וסגן יו”ר חמאס ברצועה, אמר כי הסיבה הישירה לקיפאון במשא ומתן היא “הפלישה” לרפיח, השתלטות ישראל על מעבר רפיח והדחייה המפורשת של הצעת המתווכות מצד נתניהו ובכירים ישראליים. הוא הוסיף כי חמאס לא הפסיקה את המשא ומתן ולא נסוגה ממנו, אך תהה מה התועלת במשא ומתן בשלב זה לאור המערכה ברפיח. לדבריו, ישראל לא רוצה הסכם, אלא רוצה משא ומתן כדי להרוויח זמן. הוא הדגיש כי חמאס רוצה הפסקה כוללת של המלחמה ברצועת עזה, נסיגה כוללת של כוחות צה”ל, חזרת העקורים, אספקת סיוע לפלסטינים ברצועה, ולאחר מכן השגת עסקת חילופין אמיתית עם ישראל (אתר ערוץ אלערבי, 10 במאי 2024).
  • “מקור בחמאס” מסר כי חמאס תגבש את עמדתה לאחר סבב זה וכי הדברים לא יהיו כפי שהיו לפני הכניסה לרפיח (ערוץ אלערבי, 9 במאי 2024).
  • זאהר ג’בארין, אחראי יהודה ושומרון בחמאס ומחזיק תיק האסירים, מסר כי ברשות חמאס יש עוד קלפים שהיא עדיין לא השתמשה בהם וכי ביכולתה להציב יותר תנאים לישראל בשיחות המשא ומתן. לדבריו, הופעלו לחצים כבירים על חמאס, אולם אלה לא הצליחו לשנות את עמדתה. לגבי יהודה ושומרון, ציין ג’בארין, כי “הגדה המערבית תפתיע את האויב בקרוב” (ערבי 21, 8 במאי 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-15 במאי שעה 15:30) כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 35,223 פלסטינים ונפצעו 79,141 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 14 במאי 2024).
  • ב-13 במאי, הודיעה החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין על מותו של חבר הלשכה המדינית של החזית, טלאל אבו ט’ריפה, בשכונת אלצברה במזרח העיר עזה. בהודעה צוין כי הוא הצטרף לחזית בעת שהיה סטודנט באלג’יריה, ולאחר מכן שב לרצועת עזה והתקדם בשורות החזית. הוא נבחר ללשכה המדינית גם בוועידה הלאומית הכללית השמינית של החזית שדיוניה הסתיימו באפריל 2024. לצדו נהרג חבר החזית, מחמוד חמאמי (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה המרכזית של החזית הדמוקרטית, 13 במאי 2024). דווח כי אבו ט’ריפה נהרג בתקיפה ישראלית בשכונת אלצברה בעזה ב-12 במאי בערב (PALINFO, 13 במאי 2024).
טלאל אבו ט'ריפה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה המרכזית של החזית הדמוקרטית, 13 במאי 2024)
טלאל אבו ט’ריפה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה המרכזית של החזית הדמוקרטית, 13 במאי 2024)
  • ב-10 במאי 2024 נהרג בסיכול ממוקד מהאוויר נעים אלע’ול, פעיל צבאי של חמאס בגדוד אלשאטי בעזה. אלע’ול היה מעורב בשיגור רקטות לעבר שטח ישראל, החזיק בחיילת צה”ל, נועה מרציאנו, אשר נחטפה ב-7 באוקטובר ונרצחה בבית החולים אלשפאא’ (ערוץ הטלגרם של צה”ל, 12 במאי 2024). ברשתות החברתיות הפלסטיניות דווח על מותו של נעים סלאמה אלע’ול (אבו ע’אנם), ששימש קצין בהג”א הפלסטיני, בדרגת מקדם בירי מהאוויר בקרבת אצטדיון פלסטי בשכונת אלרמאל בעיר עזה (דף הפייסבוק של בן דודו, העיתונאי אסמאעיל אלע’ול, 9 במאי 2024; דף הפייסבוק של ההג”א הפלסטיני, 9 במאי 2024).
נעים אלע'ול (דף הפייסבוק של אחמד צאלח, 10 במאי 2024)
נעים אלע’ול (דף הפייסבוק של אחמד צאלח, 10 במאי 2024)
  • הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, גדודי אבו עלי מצטפא, הודיעה על מותו של עלאא’ כמאל אבו ע’רקוד, יליד 1992 ממחנה הפליטים אלבריג’, שהיה פעיל יחידת הארטילריה, ונהרג בתקיפת כלי טיס של חיל האוויר הישראלי ב- 9 במאי במחנה הפליטים אלבריג’ (ערוץ הטלגרם alburaij, 9 במאי 2024, ערוץ הטלגרם של החזית העממית, 10 במאי 2024).
עלאא' אבו ע'רקוד (ערוץ הטלגרם של החזית העממית, 10 במאי 2024)
עלאא’ אבו ע’רקוד (ערוץ הטלגרם של החזית העממית, 10 במאי 2024)
  • ב-9 במאי 2024 הודיעה התארגנות גדודי המג’אהדין על מותם של מספר מבני משפחתו של מזכ”ל תנועת המג’אהדין, אסעד עטיה אבו שריעה, בעקבות תקיפה ישראלית על בית המשפחה. בהודעה נמסר כי נהרגו האסיר המשוחרר, חאתם סלימאן אבו שריעה, שהיה מפקד גדודי אלצברה ותל אלהוא בגדודי המג’אהדין, יחד עם 12 מבני משפחתו, וכן משפחתו של מפקד אזור הצפון בגדודי המג’אהדין, אבו ח’אלד אבו שריעה (ערוץ
  • הטלגרם של “גדודי המג’אהדין”, 9 במאי 2024). חאתם סלימאן אבו שריעה נעצר במאי 2018 בעת שהשתתף בצעדות השיבה, נדון לחמש שנות מאסר בישראל, ושוחרר במאי 2023 (דף הפייסבוק של חמולת אבו שריעה ואלחסאינה, 26 במאי 2019; אתר החדשות אלנג’אח, 25 במאי 2023).
חאתם סלימאן אבו שריעה (אתר החדשות אלנג'אח, 25 במאי 2023)
חאתם סלימאן אבו שריעה (אתר החדשות אלנג’אח, 25 במאי 2023)
  • אחמד עלי, מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה, נהרג בסיכול ממוקד מהאוויר, שבוצע בהכוונה מודיעינית. אחמד עלי היה מעורב במסגרת תפקידו, בשנים האחרונות בניהול פרויקטים של הכוח הימי של חמאס ברצועה ותכנן וביצע במהלך המלחמה תקיפות נגד שטח ישראל ותקיפות נוספות נגד כוחות צה״ל שפעלו בשטח הרצועה (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 8 במאי 2024).
סיוע לרצועה
  • דווח כי אונר”א חילקה שקי קמח שהגיעו מתורכיה לתושבים בג’באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במאי 2024). תחקיר של UN Watch חשף עדויות רבות של עזתים על שחיתות בקרב עובדי אונר”א, כולל במהלך המלחמה, חשד לגניבה ומכירה של סיוע הומניטרי (UN Watch, 8 במאי 2024). צה”ל פרסם תיעוד חריג של פלסטינים הפועלים בסמוך לכלי רכב של האו”ם ומבצעים ירי במתחם של אונר”א במזרח רפיח (דובר צה”ל, 14 במאי 2024).
אונר"א מחלקת שקי קמח בג'באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במאי 2024)      אונר"א מחלקת שקי קמח בג'באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במאי 2024)
אונר”א מחלקת שקי קמח בג’באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במאי 2024)
תיעוד הפלסטינים במתחם אונר"א במזרח רפיח (דובר צה"ל, 14 במאי 2024)     תיעוד הפלסטינים במתחם אונר"א במזרח רפיח (דובר צה"ל, 14 במאי 2024)
תיעוד הפלסטינים במתחם אונר”א במזרח רפיח (דובר צה”ל, 14 במאי 2024)
  • שר החוץ של קפריסין הודיע כי משלוח סיוע הומניטרי יצא מנמל קפריסין והוא בדרכו למזח הצף שנבנה על ידי צבא ארה”ב סמוך לחופי רצועת עזה. יצוין כי זהו משלוח סיוע ראשון לרצועה שאותו יפרקו במזח החדש שנבנה בשבועות האחרונים (סוכנות AP, 9 במאי 2024).
  • סלאמה מערוף, יו”ר לשכת ההסברה של ממשלת חמאס, קרא להפסיק את הצנחת הסיוע מהאוויר משום שהפעילות מהווה איום ממשי על חיי תושבי הרצועה ועד כה היא גרמה למותם של 21 תושבים. לדבריו, הסיוע ההומניטרי מהאוויר לא מספק פתרון לצמצום המחסור בצפון הרצועה מכיוון שחלקים ממנו נופלים לים ומחוץ לרצועת עזה וחלק פוגע בתושבים ומסכן את חייהם. כתחליף, דרש מערוף להפעיל את המעברים היבשתיים באופן מלא (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 9 במאי 2024).
המצב ברצועה
  • מנהל בית החולים כמאל עדואן בצפון הרצועה דיווח על קריסת מערכת הבריאות בצפון הרצועה וקרא לארגונים בינלאומיים להעביר מיד ציוד רפואי לאזור. גורמים רפואיים ברפיח הזהירו מפני פגיעה במערכת הבריאות אם מספר הנפגעים בעיר יגדל בשל הרחבת פעילות צה”ל (שהאב, 14 במאי 2024).
  • במקביל, תוגברה ההיערכות הרפואית בדרום הרצועה על רקע פעילות צה”ל ברפיח.

הצלב האדום הבינלאומי הודיע על פתיחת בית חולים שדה ברפיח המכיל שישים מיטות, בתמיכתן של אגודות הצלב האדום ב-11 מדינות. הצלב האדום הבינלאומי יהיה אחראי על האספקה הרפואית, ואגודות הצלב האדום השונות יהיו אחראיות לאיוש צוות ולציוד. בית החולים יוכל לספק שירותי רפואה למאתיים בני אדם ביום, ויספק שירותי חירום כירורגיים, שירותי מיילדות, טיפולים באם וביילוד, רפואת ילדים, ומחלקת מרפאות חוץ. כמו כן תהיה לו יכולת לנהל אירועים רבי נפגעים (אתר הצלב האדום הבינלאומי, 14 במאי 2024).

בית חולים שדה של הצלב האדום ברפיח (אתר הצלב האדום הבינלאומי, 14 במאי 2024)     בית חולים שדה של הצלב האדום ברפיח (אתר הצלב האדום הבינלאומי, 14 במאי 2024)
בית חולים שדה של הצלב האדום ברפיח (אתר הצלב האדום הבינלאומי, 14 במאי 2024)
  • הנהלת בית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח, שהינו בית החולים המרכזי במרכז רצועת עזה, הוסיפה אוהל וצריף, לקליטת פצועים, מאחר שבית החולים עמוסים בפצועים רבים , שנאלצו לישון במסדרונות בשל המחסור במיטות. כעת מכיל בית החולים 600 מיטות לעומת 265 מיטות לפני המלחמה (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 7 במאי 2024).
צריף הפחונים   מבט מבפנים (דף הפייסבוק של בית החולים "שהדאא' אלאקצא", 7 במאי 2024)     צריף הפחונים   מבט מבפנים (דף הפייסבוק של בית החולים "שהדאא' אלאקצא", 7 במאי 2024)
צריף הפחונים מבט מבפנים (דף הפייסבוק של בית החולים “שהדאא’ אלאקצא”, 7 במאי 2024)
פגישת משלחת חמאס עם נצראללה
  • ב-15 במאי 2024, נפגש חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, בביירות עם משלחת בכירי חמאס שכללה את ח’ליל אלחיה, מחמד נצר (חברי הלשכה המדינית) ואסאמאה חמדאן (בכיר חמאס בלבנון). הצדדים דנו באירועים ובהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה ובישראל, בהצעה האחרונה שהוצגה במסגרת המשא ומתן עם ישראל, ובתמיכה הבינלאומית שהם מקבלים. נצראללה ואורחיו גם שמו דגש על האחדות ושיתוף הפעולה בין הזירות השונות (pal news, 15 במאי 2024).
פגישת נצראללה עם משלחת חמאס (pal news, 15 במאי 2024)
פגישת נצראללה עם משלחת חמאס (pal news, 15 במאי 2024)
ביקור משלחת חמאס בדרום אפריקה
  • משלחת חמאס השתתפה בוועידה העולמית נגד האפרטהייד בישראל, שנערכה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, ב- 12-10 במאי 2024. הוועידה שמה לה למטרה להניח את הבסיס לגיוס תנועה עולמית נגד האפרטהייד, לדרוש דין וחשבון מישראל על “פשעיה” נגד העם הפלסטיני ולפעול לפירוק “משטר האפרטהייד הישראלי”. המשלחת כללה את ד”ר באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, ועמאד צאבר, חבר המשרד לקשרים בינלאומיים בחמאס (אתר חמאס, 10 במאי 2024). בוועידה נטלו חלק גם מזכ”ל היוזמה הלאומית הפלסטינית, ד”ר מצטפא אלברע’ות’י,[2],ונציג ה-BDS, צאלח חג’אזי[3] (אלג’זירה.נט, 10 במאי 2024).
באסם נעים משוחח עם Naledi Pandor, השרה ליחסים בינלאומיים ושיתוף פעולה של דרום אפריקה (אתר חמאס, 10 במאי 2024)
באסם נעים משוחח עם Naledi Pandor, השרה ליחסים בינלאומיים ושיתוף פעולה של דרום אפריקה (אתר חמאס, 10 במאי 2024)
  • בתקופה הנסקרת לא דווח על פיגועים.
פיגועים משמעתיים בשנת 2024[4]

פיגועים משמעתיים בשנת 2024

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. יצוין השבוע נרשמה ירידה בהיקף הפעילות לעומת השבועות האחרונים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-4,000 מבוקשים מהם מעל ל-1,700 פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 9 במאי 2024). מוקדי הפעילות השבוע היו חברון ושכם.
  • בליל 12-11 במאי 2024, פעלו כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים בלאטה שבשכם. במהלך הפעילות בוצע ירי לעבר הכוחות, הופעלו ונזרקו מטענים. הכוחות הגיבו בירי שממנו נהרג חמוש פלסטיני תושב המחנה, שהשתייך בעבר להתארגנות “גוב האריות” (תקשורת ישראלית, 12 במאי 2024). משרד הבריאות ברשות הודיע על מותו של סאמר נאצר רמאנה, בן 27. הסהר האדום הפלסטיני מסר כי צוותיו פינו לבית החולים פלסטיני בן 16, שנפצע בגבו מירי הכוחות (ופא, 12 במאי 2024). התארגנות גוב האריות מסרה כי סאמר רמאנה היה פעיל שלה (קדס פרס, 12 במאי 2024). גם חמאס הודיעה כי רמאנה היה פעיל בשורותיה (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 12 במאי 2024). רמאנה הוא מהעיר העתיקה בשכם ואחיו עצור בישראל (אתר Ultra Palestine, 12 במאי 2024). אביו הוא קצין במשטרה הפלסטינית (דף הפייסבוק של פיצל אבו חרב, 12 במאי 2024). במקביל, דווח על עימותים בין חמושים לבין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית באזור העיר העתיקה של שכם, לאחר שכוחות של מנגנוני הביטחון תקפו את המשתתפים בהלוויה (חשבון X של אלערבי אלג’דיד, 12 במאי 2024; חשבון X של אתר אלשאהד, 12 במאי 2024).
 סאמר רמאנה (חשבון X של פלסטין און ליין, 12 במאי 2024).     האב, נאצר רמאנה (דף הפייסבוק של נאצר רמאנה, 18 ביולי 2021)
מימין: סאמר רמאנה (חשבון X של פלסטין און ליין, 12 במאי 2024).
משמאל: האב, נאצר רמאנה (דף הפייסבוק של נאצר רמאנה, 18 ביולי 2021)
שדרוג מעמד הרשות באו”ם[5]העצרת
  • ב-10 במאי 2024, הצביעה העצרת הכללית של האו”ם ברוב קולות על הצעת ההחלטה להעניק חברות מלאה לרשות הפלסטינית והמליצה למועצת הביטחון לשקול זאת מחדש ובחיוב. 143 מדינות הצביעו בעד, תשע מדינות התנגדו ו-25 נמנעו. בנוסף, אישרה העצרת לרשות זכויות נוספות כמו של מדינות חברות באו”ם המשדרגות את מעמדה לעומת הסטטוס הנוכחי של משקיפה. במסגרת זו, יקבלו הפלסטינים מושב באולם העצרת הכללית ובוועדות, בניגוד למושב בשולי האולם שבו יושבות מדינות במעמד משקיף. כעת הפלסטינים ינכחו בעצרת הכללית יחד עם שאר המדינות ויוכלו להשתתף בפורומים וכינוסים של האו”ם, אך ללא זכות הצבעה עד לאישור סופי של מועצת הביטחון לגבי חברותה המלאה.
תוצאות ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם (חשבון X של האו"ם, 10 במאי 2024)
תוצאות ההצבעה בעצרת הכללית של האו”ם (חשבון X של האו”ם, 10 במאי 2024)
פעילות מדינית של ראש ממשלת הרשות
  • מחמד מצטפא, ראש ממשלת הרשות, ממשיך בפעילותו המדינית לגיוס תמיכה וסיוע כספי לרשות הפלסטינית, כמו גם סיוע הומניטרי עבור תושבי הרצועה. במהלך סוף השבוע קיים מצטפא שיחות נפרדות עם ראש ממשלת צרפת ועם שר החוץ האוסטרי. בשיחתו עם ראש ממשלת צרפת דרש מצטפא לקיים, לקראת סוף מאי 2024 בבריסל, את כינוס המדינות התורמות לרשות לנוכח מצבה הפיננסי הקשה בשל המשך קיזוז כספי הסילוקין ע”י ישראל. לדבריו, הקיזוז מאיים על המשך יכולת תפקודה של הרשות הפלסטינית (ופא, 11 במאי 2024).
  • בפגישה שקיים מצטפא עם שר החוץ הסעודי, פיצל בן פרחאן, במהלך ביקור קצר שערך בריאצ’, הוא עדכן אותו על המשך ההחרפה במצב הכספי של הרשות ועל צעדי הרפורמה שנעשים במוסדות הרשות. בנוסף, בחן עימו מצטפא את האפשרות להגברת היקף הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה (ופא, 9 במאי 2024).
מחמד מצטפא (משמאל) עם שר החוץ הסעודי (ופא, 9 במאי 2024)
מחמד מצטפא (משמאל) עם שר החוץ הסעודי (ופא, 9 במאי 2024)
דה-לגיטימציה נגד ישראל בפיפ”א
  • ג’בריל אלרג’וב,[6] יו”ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית ומזכיר הוועד המרכזי של פתח, אמר במפגש עם עיתונאים בראמאללה כי הפדרציה הבין־לאומית לכדורגל (FIFA) תדון ב-17 במאי בהצעת החלטה שהגישו הפלסטינים לחייב את ישראל להפסיק את ההפרות שלה נגד הספורט הפלסטיני, לציית לחוקי פיפ”א ולהעמידה לדין בגין פעולותיה. לדבריו, הצעת ההחלטה כוללת שני חלקים; החלק הראשון הוא לספק את כל היכולות והתנאים המתאימים להתאחדות הפלסטינית לפעול לפיתוח והפצת הספורט בכל שטחי הרשות, מזרח ירושלים ורצועת עזה, בהתאם לחוקים, הכללים והתקנות של פיפ”א. החלק השני של הצעת ההחלטה קורא לדרוש דין וחשבון מהתאחדות הכדורגל הישראלית על ההפרות המפורשות של חוקי פיפ”א מצדה. בין ההפרות שציין אלרג’וב נכללות ארגון ליגה בשטחים הפלסטיניים, והטענה כי בליגה הישראלית משתתפים מועדונים מהתנחלויות שהוקמו על אדמות שבתחומי השיפוט והריבונות של ההתאחדות הפלסטינית. לדבריו, הפרה נוספת היא צעדי צה”ל שאילצו להשהות את כל פעילויות הספורט בכל השטחים הפלסטיניים. הצעת ההחלטה כוללת גם דרישה מישראל להפסיק את הפגיעה בספורטאים פלסטינים, את הרס כל מתקני הספורט ואת הפיכת אצטדיונים ומתקנים למרכזי חקירה (ופא, 9 במאי 2024).
אירועי יום הנכבה[7]
  • הפלסטינים מציינים כמדי שנה ב-15 במאי את “יום הנכבה” הפלסטיני. ביום זה מקיימים הפלסטינים כנסים ועצרות במרכזי הערים ובמוקדי החיכוך לרגל ציון יום זה, וצפירה של 76 שניות הושמעה בכל השטחים הפלסטיניים. בשעות הצהריים נערכה עצרת במרכז העיר שכם בהשתתפות מושל מחוז שכם, ע’סאן דע’לס, אשר אמר כי הם לא ישכחו את אדמותיהם וכפריהם שנלקחו ע”י ישראל (ופא, 15 במאי 2024).
  • פיצל ערנכי, חבר הוועד הפועל של אש”ף, קרא לקהילות הפלסטיניות במדינות ברחבי העולם להסלים את פעילותן בזירות השונות ובכל הרמות לרגל יום הנכבה, והדגיש את חשיבות הגברת קצב התיאום והקשר עם תנועות ומפלגות ידידותיות, ושליחת מסרים ופניות לפרלמנטים ולאיגודים בינלאומיים, בדרישה מהממשלות להפעיל לחץ אמיתי על ממשלת ישראל לסיום המלחמה ברצועת עזה (ופא, 14 במאי 2024).

[1] להרחבה בנושא ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 9 במאי 2024: "פעולת צה"ל ברפיח בראיית הפלסטינים".
[2] ד"ר מצטפא אלברע'ות'י הוא רופא ופוליטיקאי פלסטיני, מזכ"ל ארגון השמאל תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית. מאז 2006 מכהן כחבר המועצה המחוקקת הפלסטינית. הוא קורא להתנגדות עממית נגד ישראל, היה שותף להקמת תנועת ה-BDS ונוטל חלק בפעילויותיה.
[3] צאלח חג'אזי הוצג בעבר כמתאם הקמפיינים של הוועדה הלאומית לחרם על ישראל (BDS) באפריקה (ופא, 11 בדצמבר 2022).
[4] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[5] להרחבה בנושא ראו מחקר מרכז המידע מתאריך 12 במאי 2024: "העצרת הכללית של האו"ם החליטה להעניק לרשות הפלסטינית זכויות נוספות באו"ם".
[6] אלרג'וב הוא גם יו"ר הוועד האולימפי הפלסטיני ויו"ר המועצה העליונה לנוער ולספורט, שכפופה לאש"ף. בעבר השווה את ממשלת ישראל הנוכחית למשטרים הפאשיסטיים באירופה בשנות ה-40', ואמר כי מדיניותה מעתיקה את חוקי נירנברג של הנאצים, והיא העתק מדויק של דאעש בתפיסה (דף הפייסבוק של ג'בריל אלרג'וב, 22 בינואר 2023). כמו כן, אלרג'וב הצדיק את מתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס ואמר כי היא חלק ממלחמת מגן של העם הפלסטיני זה 75 שנים (דף הפייסבוק של ג'בריל אלרג'וב, 26 בנובמבר 2023).
[7] בערבית : האסון. המונח הערבי-פלסטיני לעזיבתם, מנוסתם או גירושם של כ-750 אלף ערבים פלסטינים במהלך מלחמת העצמאות של ישראל בשנת 1948.