מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (8-2 באוגוסט 2023)

זירת פיגוע הירי בתל אביב (דוברות משטרת ישראל, מגן דוד אדום, 5 באוגוסט 2023)

זירת פיגוע הירי בתל אביב (דוברות משטרת ישראל, מגן דוד אדום, 5 באוגוסט 2023)

מיפוי בית המחבל בכפר רמאנה (חשבון הטוויטר של דובר צה

מיפוי בית המחבל בכפר רמאנה (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2023).

תיעוד ממצלמת אבטחה במסעדה המחבל נכנס למסעדה ומבצע ירי (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 באוגוסט 2023).

תיעוד ממצלמת אבטחה במסעדה המחבל נכנס למסעדה ומבצע ירי (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 באוגוסט 2023).

שלט עם לוגו חמאס ותמונתו של אלמזארעה שנתלה בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה. על השלט נכתב: בירושלים אין קול שירה מלבד קול הכדורים (חשבון הטוויטר של ghdyr N Yasen, 2 באוגוסט 2023)

שלט עם לוגו חמאס ותמונתו של אלמזארעה שנתלה בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה. על השלט נכתב: בירושלים אין קול שירה מלבד קול הכדורים (חשבון הטוויטר של ghdyr N Yasen, 2 באוגוסט 2023)

גופתו עטופה בדגל חמאס (אתר פאלאינפו, 4 באוגוסט 2023).

גופתו עטופה בדגל חמאס (אתר פאלאינפו, 4 באוגוסט 2023).

בית המחבל לאחר הריסתו (חשבון הטוויטר של דובר צה

בית המחבל לאחר הריסתו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2023

הלוויה צבאית בהשתתפות מושלת מחוז ראמאללה (ופא, 7 באוגוסט 2023)

הלוויה צבאית בהשתתפות מושלת מחוז ראמאללה (ופא, 7 באוגוסט 2023)

אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 8 באוגוסט 2023)

אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 8 באוגוסט 2023)

פגישת אבו מאזן עם נשיא קפריסין (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 באוגוסט 2023)

פגישת אבו מאזן עם נשיא קפריסין (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 באוגוסט 2023)

אבו מאזן מקבל מידי מו'יד שעבאן את הדו

אבו מאזן מקבל מידי מו'יד שעבאן את הדו"ח השנתי לשנת 2022 (I פא, 6 באוגוסט 2023)

פגישת מחמד אשתיה עם נציג הבנק העולמי (ופא, 3 באוגוסט 2023)

פגישת מחמד אשתיה עם נציג הבנק העולמי (ופא, 3 באוגוסט 2023)

  • השבוע בוצעו ארבעה פיגועים: שלושה פיגועי ירי (תל אביב, צומת חמרה בבקעת הירדן ומעלה אדומים), ופיגוע דקירה בדרום הר חברון. בפיגוע הירי בתל אביב נהרג סייר ביטחון עירוני. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע שהתמקדה השבוע במחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם ובאזור ג’נין, שם סוכלה חוליית טרור של שלושה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין שהיו בדרכם לבצע פיגוע. כוחות הביטחון הרסו את ביתו של מחבל, פעיל חמאס, במחנה הפליטים עסכר בשכם, אשר ביצע פיגוע ירי (ב-26 בפברואר 2023) בחוארה בו נהרגו שני אחים ישראלים.
  • נמשך השקט היחסי ברצועת עזה. השבוע הופעלה הטורבינה הרביעית בתחנת הכוח המספקת חשמל בעזה הודות למימון קטרי. הפעלתה תגביר את שעות אספקת החשמל במספר אזורים ברצועה. היומון הלונדוני אלערבי אלג’דיד דיווח כי מנגנוני הביטחון של חמאס הצליחו לסכל ביטויי מחאה נוספים ברצועה בשל המצב הכלכלי הקשה.
  • בעקבות מפגש המזכ”לים הפלסטינים במצרים, התפרסמו דיווחים על פערים גדולים בהליך הפיוס הפנים פלסטיני ועל כן רמת ציפיות נמוכה לפריצת דרך כלשהי. לטענת ח’אלד משעל, בכיר חמאס, הסיבה המרכזית לפילוג הפנים פלסטיני נעוצה בתחרות בין הפלסטינים על ההנהגה לאו דווקא בשטחים הפלסטינים כי אם גם בעולם הערבי.
  • אבו מאזן הגיע בראש משלחת בכירי הרשות לביקור בירדן ונועד עם עבדאללה מלך ירדן. בפגישה שקיים אבו מאזן עם יו”ר הרשות להתנגדות לגדר ולהתנחלויות קרא להסלמת ההתנגדות העממית. הקבינט המדיני ביטחוני בישראל החליט על שורת הקלות לרשות הפלסטינית. בכירי הרשות ממשיכים במאמצים להפסקת קיזוז כספי הסילוקין הפלסטינים ע”י ישראל.
פיגוע ירי בתל אביב
  • ב-5 באוגוסט 2023, בשעות הערב, זיהו שני סיירי ביטחון עירוני שפעלו באזור רחוב נחלת בנימין בתל אביב פלסטיני, שעורר את חשדם. כאשר אחד הסיירים פנה אליו הוא שלף אקדח וירה לעברו. הסייר השני ירה לעבר הפלסטיני והרג אותו. הסייר נפצע באורח אנוש ונפטר מאוחר יותר בבית החולים (תקשורת ישראלית, 5 באוגוסט 2023).
זירת פיגוע הירי בתל אביב (דוברות משטרת ישראל, מגן דוד אדום, 5 באוגוסט 2023)      זירת פיגוע הירי בתל אביב (דוברות משטרת ישראל, מגן דוד אדום, 5 באוגוסט 2023)
זירת פיגוע הירי בתל אביב (דוברות משטרת ישראל, מגן דוד אדום, 5 באוגוסט 2023)
  • מבצע הפיגוע הוא כאמל אבו בכר, בן 22, יליד רמאנה (צפונית-מערבית לג’נין), שהתגורר בשנתיים האחרונות במחנה הפליטים ג’נין. אבו בכר השתייך לגדוד ג’נין המזוהה עם הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. במכתב שנמצא ברשותו, ציין כי בכוונתו למות כשהיד. לטענת משפחתו, הוא היה מבוקש ע”י ישראל בחצי השנה האחרונה והצליח לחמוק הודות לכך שלא השתמש בטלפון חכם או ברשתות חברתיות (תקשורת ישראלית, 5, 6 באוגוסט 2023). לא ברור עדיין כיצד הצליח להיכנס לישראל.
אבו בכר באחד החמ"לים במחנה הפליטים ג'נין. על הקיר נראות תמונות שהידים
 (אתר אולטרא פלסטין, 5 באוגוסט 2023)
אבו בכר באחד החמ”לים במחנה הפליטים ג’נין. על הקיר נראות תמונות שהידים
(אתר אולטרא פלסטין, 5 באוגוסט 2023)
  • מכריו סיפרו שכינויו בקרב הפעילים החמושים במחנה הפליטים ג’נין היה “אבו דג’אנהוכי הוא נמנה עם הפעילים שניהלו תמיד חילופי אש עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג’נין. בשל היותו מבוקש הוא נקט תמיד במשנה זהירות, סירב לחשוף את פניו, סירב להצטלם ולקיים ראיונות לכלי התקשורת. בהלוויות היה מגיע בלבוש אזרחי ולא חמוש ונטמע בין המשתתפים כדי להקשות על זיהויו. הוא נחשב לדתי, הקפיד על תפילות ומיעט בדיבור. אבו בכר למד משפטים באוניברסיטה האמריקאית בג’נין, בשנת הלימודים האחרונה. היותו מבוקש קטע את חלומו להיות עורך דין. בצוואה שכתב בכתב ידו בפברואר 2023 ציין, כי הוא לא משתייך לאף מפלגה או ארגון אלא לאסלאם בלבד. הוא ביקש שלא להספיד אותו, לא להתפלל עליו ואף לא להקים לו קבר (אלערבי אלג’דיד, 7 באוגוסט 2023). אביו סיפר, כי כמעט ולא היו לו חברים. הוא היה אדוק בדתו והיה נע בין המסגד לבין ביתו (ערוץ היוטיוב של Qudsfeed, 7באוגוסט 2023).
  • בתגובה לביצוע הפיגוע, נכנסו כוחות צה”ל לכפר רמאנה כדי למפות את ביתו טרם הריסתו. במהלך עבודות המיפוי השליכו פלסטינים מטען לעבר הכוחות, אשר הגיבו בירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 באוגוסט 2023).
  • עם הפרסום אודות הפיגוע נרשמו תגובות שמחה במחנה הפליטים ג’נין. ברחובות חולקו מיני מתיקה ומהמסגדים נשמעו קריאות רמקולים בשבח הפיגוע ומבצעו (צפא, 5 באוגוסט 2023). דווח שמנגנוני הביטחון הפלסטינים, הפועלים לאחרונה בג’נין, פיזרו אחת מתהלוכת השמחה ועצרו שני מפגינים (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 באוגוסט 2023).
מיפוי בית המחבל בכפר רמאנה (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2023).      פעילי מנגנוני ביטחון פלסטינים מפזרים תהלוכת שמחה במחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 באוגוסט 2023)
מימין: מיפוי בית המחבל בכפר רמאנה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 באוגוסט 2023). משמאל: פעילי מנגנוני ביטחון פלסטינים מפזרים תהלוכת שמחה במחנה הפליטים ג’נין (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 באוגוסט 2023)
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה בירך על “פיגוע הגבורה” שביצע כאמל אבו בכר, מבכירי לוחמי “ההתנגדות” בג’נין. לדברי ההודעה, הפיגוע הוא “תגובה טבעית” לפעולות ישראל נגד הפלסטינים, שהאחרונות שבהן הרג שני פלסטינים בטולכרם וסמוך לראמאללה (ראו להלן) (פלסטין אליום, 5 באוגוסט 2023). טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כינה את הפיגוע “פעולת קומנדו איכותית” וציין שהוא מדגיש את המשך “ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 5 באוגוסט 2023). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, בירך על הפיגוע בציינו כי “זוהי תגובה לתוקפנות הכיבוש ומתנחליו”. לדבריו, מדגיש הפיגוע את נכונות הפלסטינים להגן על מסגד אלקאצא (אלאקצא, 5 באוגוסט 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין שזוהי “תגובה טבעית לפשעי הכיבוש” שהסלימו בעת האחרונה (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 5 באוגוסט 2023).
פיגוע ירי בבקעת הירדן
  • ב-2 באוגוסט 2023, בשעות הצהריים, בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי, בו נסעה משפחה, סמוך לצומת חמרה בבקעת הירדן. כלי הרכב נפגע מששה קליעים. אם המשפחה נפצעה באורח קל מרסיסים. כלי הרכב הפלסטיני נמלט לכיוון שכם. כוחות צה”ל פתחו במרדף (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 2 באוגוסט ל2023).
כלי הרכב הישראלי בזירת הפיגוע (מגן דוד אדום, 2 באוגוסט 2023)
כלי הרכב הישראלי בזירת הפיגוע (מגן דוד אדום, 2 באוגוסט 2023)
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, בירך על פיגוע הירי בבקעת הירדן בציינו, כי זוהי תגובה ל”פשעי ישראל” נגד העם הפלסטיני ובמיוחד נגד מסגד אלאקצא (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 2 באוגוסט 2023).
פיגוע דקירה בצומת אשתמוע
  • ב-1 באוגוסט 2023, בשעות הערב, זיהה כוח צה”ל, בתחנת אוטובוס בצומת אשתמוע (דרום הר חברון), פלסטיני שעורר את חשדו. כאשר ניסו הלוחמים לתחקר את הפלסטיני, הוא שלף סכין וניסה לדקור את הלוחמים. הלוחמים ירו לעברו והוא נהרג (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 1 באוגוסט 2023).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של מחמד פריד שוקי אלזעאריר, בן 15 מאלסמוע. דווח, כי הוא היה תלמיד כיתה ט’ בבית הספר לבנים אלבח’ארי באלסמוע והצטיין בלימודיו (ופא, 1 באוגוסט 2023). בדף הפייסבוק שלו כתב כי מה שמתאים לחיי לוחם הג’האד הוא להיות שהיד (דף הפייסבוק של מחמד אלזאעריר, 1 באוגוסט 2023).
 מחמד פריד שוקי אלזעאריר (ופא, 1 באוגוסט 2023).     הסכין שנמצאה ברשותו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 1 באוגוסט 2023)
מימין: מחמד פריד שוקי אלזעאריר (ופא, 1 באוגוסט 2023). משמאל: הסכין שנמצאה ברשותו (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 1 באוגוסט 2023)
  • חמאס הדגישה בהודעת אבל שפרסמה לזכרו, כי דם הילדים הפלסטינים יהווה קללה על ישראל (“הכיבוש”) ומתנחליה, וכי תגובת המהפכנים הפלסטינים לכך לא תתעכב זמן רב (אתר חמאס, 1 באוגוסט 2023).
פיגוע ירי במעלה אדומים
  • ב-1 באוגוסט 2023, בשעות הצהריים, הגיע פלסטיני לבוש אפוד וחמוש באקדח למרכז המסחרי במעלה אדומים. הוא נכנס למסעדה והחל לירות לעבר היושבים בה. הוא יצא מהמסעדה לרחוב תוך שהוא יורה לעבר בתי עסק ועוברים ושבים, עד שמצא מסתור באחד השיחים באזור. קצין משמר הגבול בחופשה שהיה במקום רדף אחריו וירה לעברו והוא נהרג. בפיגוע נפצעו שישה בני אדם, מהם שנים באורח קשה (דוברות משטרת ישראל, תקשורת ישראלית, 1 באוגוסט 2023).
תיעוד ממצלמת אבטחה במסעדה המחבל נכנס למסעדה ומבצע ירי (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 באוגוסט 2023).      האקדח בו ביצע המחבל את הירי (דוברות משטרת ישראל, 1 באוגוסט 2023)
מימין: תיעוד ממצלמת אבטחה במסעדה המחבל נכנס למסעדה ומבצע ירי (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 באוגוסט 2023). משמאל : האקדח בו ביצע המחבל את הירי (דוברות משטרת ישראל, 1 באוגוסט 2023)
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח, כי ההרוג הוא מהנד מחמד סלימאן אלמזארעה, בן 20 מאלעיזריה (מזרחית לירושלים) (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות ברשות, 1 באוגוסט 2023; ופא, 1 באוגוסט 2023). אלמזארעה היה אחד מתושבי הקהילה הבדואית בג’בל אלבאבא בקרבת אלעיזריה (אלערבי אלג’דיד, 1 באוגוסט 2023; חשבון הטוויטר @alqudsalbawsala, 1 באוגוסט 2023). ברשתות החברתיות הועלה קובץ שמע של צוואתו שהוקלט כשעה לפני שביצע את הפיגוע. בצוואה הוא קרא שלא לנטוש את התפילה והג’האד, וביקש שלא יכתבו את שמו על קברו, ולא יעטפו את גופתו בדגל אחד הארגונים, שכן הוא שייך רק לאללה (צפא, 1 באוגוסט 2023; אתר AlarabyTV, 1 באוגוסט 2023). גורמים בישראל ציינו כי הוא החזיק בהיתר עבודה בישראל ועבד במתנ”ס עירוני במעלה אדומים. אביו מועסק מזה כ-25 שנה ע”י עיריית מעלה אדומים (דוברות משטרת ישראל, תקשורת ישראלית, 1 באוגוסט 2023).
0ae427dc-976a-4c46-9f98-dcce274ef387מהנד אלמזארעה (ופא, 1 באוגוסט 2023).      שלט עם לוגו חמאס ותמונתו של אלמזארעה שנתלה בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה. על השלט נכתב: בירושלים אין קול שירה מלבד קול הכדורים (חשבון הטוויטר של ghdyr N Yasen, 2 באוגוסט 2023)
מימין: מהנד אלמזארעה (ופא, 1 באוגוסט 2023). משמאל: שלט עם לוגו חמאס ותמונתו של אלמזארעה שנתלה בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה. על השלט נכתב: בירושלים אין קול שירה מלבד קול הכדורים (חשבון הטוויטר של ghdyr N Yasen, 2 באוגוסט 2023)
  • חמאס פרסמה הודעה בה בירכה על “פעולת הגבורה הנועזת”, והדגישה כי הפלסטינים מאוחדים בכל הנוגע לעימות עם ישראל (“הכובש”), ומסוגלים להגיב לפשעיה, להגן על המקומות הקדושים ולנקום את דמם של השהידים (אתר חמאס, 1 באוגוסט 2023). בהודעת אבל מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודגש כי המשך “פשעי הכיבוש” נגד הפלסטינים יחזרו כאש וגיהנום נגדה ממקום שהיא לא מצפה, וכי ההתנגדות שבאה לידי ביטוי ב-1 באוגוסט בידי השהיד הגיבור מהנד אלמזארעה בירושלים, אינה הסוף (ערוץ הטלגרם Daffa_media, 1 באוגוסט 2023).
תגובות לביצוע הפיגועים
  • כלי תקשורת פלסטינים, בעיקר ברצועת עזה, לא הסתירו את שביעות רצונם מריבוי הפיגועים ופרסמו כותרות כגון: “שלושה פיגועים תוך 24 שעות”. ברשות הפלסטינית התייחסו לגילם הצעיר של מבצעי הפיגועים שנהרגו בעת שביצעו אותם. כך למשל ציין נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, כי השתיקה הבינלאומית והעדר הדרישה לדין וחשבון עודדו את ישראל להמשיך בביצוע “פשעיה” נגד הפלסטינים, שהאחרון שבהם היה “הוצאתם להורג בדם קר של הילד מחמד פריד שוקי אלזעאריר ליד העיירה אלסמוע, והצעיר מהנד אלמזארעה במזרח ירושלים” (ופא, 1 באוגוסט 2023).
  • אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, כתב כי הפגיעה בילדים בהרג, מאסר והפחדה ובאמצעות שימוש בהם כמגן אנושי, לא נפסקת, וכי הפגיעה ניזונה מאידיאולוגיה גזענית, המבוססת על שריפה, הרג ורצח עם. הוא ציין שהקורבנות האחרונים היו תלמיד כיתה י’, הילד מחמד אלזעאריר, שנורה למוות ע”י בעיירה אלסמוע, ומהנד אלמזארעה מהעיירה אלעיזריה, שהוצא להורג. הוא ציין שמחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, דורש מיוניצי”ף להעמיד את העבריינים לדין בינלאומי ולא לאפשר להם לחמוק מעונש (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, 1 באוגוסט 2023).
ירי סמוך לאבני חפץ
  • ב-5 באוגוסט 2023, בשעות הערב, דווח על ירי סמוך לישוב אבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם). לא היו נפגעים. בסריקות באזור נמצא קליע וכוחות צה”ל החלו במרדף אחר החשוד בביצוע הירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 באוגוסט 2023).
פיגועים משמעותיים[1]

פיגועים משמעותיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. מוקדי הפעילות השבוע היו ג’נין, טולכרם ושכם. במהלך הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. להלן עיקרי הפעילות.
סיכול חוליית טרור מג’נין
  • ב-6 באוגוסט 2023, בשעות אחר הצהריים, בעקבות מודיעין שהתקבל, הרגו כוחות ביטחון ישראלים שלושה פלסטינים שנסעו בכלי רכב סמוך לעראבה (דרומית-מערבית לג’נין). השלושה, חברי חוליית טרור חמושים, יצאו ממחנה הפליטים ג’נין לכיוון מבוא דותן בדרכם לבצע פיגוע, ככל הנראה ירי. בראש החוליה עמד נאיף אבו צויץ, בן 26, תושב מחנה הפליטים ג׳נין, שהיה מעורב בעבר בפעילות צבאית נגד כוחות ביטחון ישראלים, בתכנון פיגועים ובהכוונת גורמי טרור. יחד עמו נהרגו שני חברי חוליה נוספים. בכלי הרכב נמצאו רובה M-16 ומספר מחסניות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 6 באוגוסט 2023).
 כלי הרכב של חוליית הטרור (שהאב, 6 באוגוסט 2023).     הרובה שאותר (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 6 באוגוסט 2023)
מימין: כלי הרכב של חוליית הטרור (שהאב, 6 באוגוסט 2023). משמאל: הרובה שאותר (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 באוגוסט 2023)
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותם של שלושה פלסטינים סמוך לעראבה במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראלים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 6 באוגוסט 2023). כמו כן דווח שמכוניתם של ההרוגים נגררה ע”י כוחות הביטחון הישראלים, ובתוכה גופותיהם (ערוץ הטלגרם פלסטין און ליין, 6 באוגוסט 2023).
  • גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם כרזת אבל על מותם של שלושת פעיליו: נאיף ג’האד נאיף אבו צויץ, בן 27, ממחנה הפליטים ג’נין, ח’ליל נזאר נמר אבו נאעסה, בן 21, ממחנה הפליטים ג’נין ובראא’ אחמד אלקרם, בן 15, מהעיירה ג’לקמוס, כששה ק”מ מדרום-מזרח לג’נין (דניא אלוטן, 6 באוגוסט 2023).
שלושת ההרוגים מימין לשמאל: נאיף אבו צויץ, ח'ליל אבו נאעסה ובראא' אלקרם (חשבון הטוויטר של QUDSN, 6 באוגוסט 2023)
שלושת ההרוגים מימין לשמאל: נאיף אבו צויץ, ח’ליל אבו נאעסה ובראא’ אלקרם
(חשבון הטוויטר של QUDSN, 6 באוגוסט 2023)
  • בכירים בג’האד האסלאמי ובחמאס גינו את הריגתם של השלושה: טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי “הפשע” שביצעה ישראל בג’נין הינו תוקפנות נגד העם הפלסטיני כולו. הוא הדגיש, כי המעשים שמבצעת ישראל ייענו בתגובה קשה מצד “ההתנגדות” (פלוגות ירושלים של גא”פ, 6 באוגוסט 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, איים שישראל לא תתחמק מלשלם מחיר על “פשעיה” וכי ההתנקשות בשלושה היא בבחינת הסלמת תוקפנותה (שהאב, 6 באוגוסט 2023).
מחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם
  • ב-4 באוגוסט 2023, לפנות בוקר, נכנסו כוחות ביטחון ישראלים למחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם למעצר מבוקשים. במהלך הפעילות, הפעילו פלסטינים חמושים מטענים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות אשר השיבו בירי . על פי גורמים בצה”ל, אחד הפלסטינים נהרג לאחר שנורה ובמקביל נפגע מרסיסי מטען שניסה להשליך לעבר הלוחמים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 4 באוגוסט 2023).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של מחמוד חסאם אבו סען, בן 18 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 4 באוגוסט 2023). דווח כי הוא נהרג במהלך חילופי אש עם כוחות ביטחון ישראליים (וטן נט, 4 באוגוסט 2023).
  • חמאס פרסמה הודעת אבל על מותו של השהיד שלה, לוחם הג’האד מחמוד אבו סען (אתר הגוש האסלאמי, 5 באוגוסט 2023). בסרטון שתיעד את מסע ההלוויה של אבו סען, נראתה גופתו עטופה בדגל פלסטין. אולם, באתרים פלסטיניים קיים גם תיעוד בו נראית גופתו עטופה בדגל חמאס. בהלווייתו השתתפו עשרות חמושים ורעולי פנים אשר קראו קריאות תמיכה בזרוע הצבאית של חמאס (ערוץ אלפג’ר בטולכרם, 4 באוגוסט 2023).
הודעת האבל מטעם חמאס (אתר הגוש האסלאמי, 5 באוגוסט 2023)
הודעת האבל מטעם חמאס (אתר הגוש האסלאמי, 5 באוגוסט 2023)
גופתו עטופה בדגל חמאס (אתר פאלאינפו, 4 באוגוסט 2023).      גופתו עטופה בדגל פלסטין (ערוץ אלפג'ר בטולכרם, 4 באוגוסט 2023)
מימין: גופתו עטופה בדגל חמאס (אתר פאלאינפו, 4 באוגוסט 2023). משמאל: גופתו עטופה בדגל פלסטין (ערוץ אלפג’ר בטולכרם, 4 באוגוסט 2023)
מחנה הפליטים עסכר בשכם
  • ב-8 באוגוסט 2023, פעלו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים עסכר במזרח העיר שכם להריסת ביתו עבד אלפתאח ח’רושה, פעיל חמאס שביצע ב-26 בפברואר 2023 פיגוע ירי סמוך לחוארה בו נהרגו שני אחים ישראלים. במהלך הפעילות, היו תקריות אלימות שכללו ירי והשלכת מטענים לעבר הכוחות, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, הבערת צמיגים וחסימת כבישים. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח על שלושה פלסטינים שנפצעו מירי כוחות הביטחון במחנה הפליטים עסכר (אלקדס, 8 באוגוסט 2023). אשתו של המחבל ח’רושה התראיינה סמוך להריסות ביתה ואמרה, כי הריסת הבית לא תשבור את נחישותם. היא ביקשה לחזק את רוחם של שני ילדיה הכלואים בישראל (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 באוגוסט 2023).
בית המחבל לאחר הריסתו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2023     הבערת צמיגים וחסימת כבישים במחנה הפליטים עסכר (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 באוגוסט 2023)
מימין: בית המחבל לאחר הריסתו (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2023). משמאל: הבערת צמיגים וחסימת כבישים במחנה הפליטים עסכר (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 באוגוסט 2023)
הרוג פלסטיני בסלואד
  • מנהל המרכז הרפואי פלסטין בראמאללה הודיע כי ב-7 באוגוסט 2023 מת מפצעיו רמזי פתחי חאמד, בן 17 מסלואד (צפונית- מזרחית לראמאללה) לאחר שנפצע מירי מספר ימים קודם. על פי צה”ל, הוא נורה לאחר שיידה בקבוקי תבערה לעבר עמדת השמירה בכניסה לעפרה (תקשורת ישראלית, 7 באוגוסט 2023). ראש עיריית סלואד מסר, כי הוא נורה על-ידי מתיישב יהודי בעת שהיה במכוניתו בקרבת עפרה (ופא, 7 באוגוסט 2023).
  • לרמזי פתחי חאמד, נערכה הלוויה צבאית וגופתו נישאה בידי אנשי מנגנון הביטחון הלאומי של הרשות. גופתו נעטפה בדגל פלסטין, ועל ראשו סרט פתח. בהלווייתו השתתפה מושלת מחוז ראמאללה, לילא ע’נאם (ופא, 7 באוגוסט 2023). חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ביכו את מותו. חמאס איימה כי הפלסטינים יעמדו בכוח ובאומץ מול “טרור המתנחלים” ויגיבו בתקיפות על הרג ילדים ( שהאב, 7 באוגוסט 2023).
 רמזי פתחי חאמד (דף הפייסבוק קלקיליה אלחדת', 7 באוגוסט 2023).     הלוויה צבאית בהשתתפות מושלת מחוז ראמאללה (ופא, 7 באוגוסט 2023)
מימין : רמזי פתחי חאמד (דף הפייסבוק קלקיליה אלחדת’, 7 באוגוסט 2023). משמאל : הלוויה צבאית בהשתתפות מושלת מחוז ראמאללה (ופא, 7 באוגוסט 2023)
הרוג פלסטיני בעימות בין מתיישבים יהודים לפלסטינים
  • ב-4 באוגוסט 2023, בשעות הערב, פרץ עימות אלים בין מתיישבים יהודים מהמאחז עוז ציון (מזרחית לראמאללה) לבין פלסטינים מכפר ברקא הסמוך. לטענת המתיישבים, העימות החל כאשר רועה צאן מהמאחז הגיע לשטח שבין המאחז לכפר הפלסטיני. רועה הצאן, שחש מאוים מצד פלסטינים שהגיעו למקום, הזעיק עזרה ובמקום התפתח עימות אלים בין הצדדים. במהלך העימות ירה אחד המתיישבים והרג פלסטיני. אחד המתיישבים נפצע באורח קשה מאבן ואושפז בבית החולים. בעקבות האירוע נעצרו שני מתיישבים ישראלים. ימים ספורים לאחר מכן נעצרו גם חמישה פלסטינים מהכפר (תקשורת ישראלית, 4, 6 באוגוסט 2023).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של קצי ג’מאל מעטאן, בן 19, מברקא (דף הפייסבוק של משרד הבריאות, 4 באוגוסט 2023). במהלך מסע הלוויה שלו נעטפה גופתו בדגל פלסטין, במקום הונפו דגלי פלסטין ומספר דגלי פתח (ופא, 5 באוגוסט 2023).
מסע ההלוויה של קצי מעטאן בכפר ברקא (ופא, 5 באוגוסט 2023)     מסע ההלוויה של קצי מעטאן בכפר ברקא (ופא, 5 באוגוסט 2023)
מסע ההלוויה של קצי מעטאן בכפר ברקא (ופא, 5 באוגוסט 2023)
  • משרד החוץ ברשות פרסם הודעת גינוי חריפה בה האשים את כוחות צה”ל בגיבוי והגנה על קבוצות המתיישבים (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 4 באוגוסט 2023). חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, קרא לקהילה הבינלאומית ולמוסדות האו”ם, להכליל את מפלגתו של איתמר בן גביר ברשימות ארגוני הטרור העולמי. זאת, בשל קריאתו להרג פלסטינים ובשל מעורבות פעיל במפלגתו בהרג הפלסטיני בברקא (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 5 באוגוסט 2023). גם בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין גינו את מותו וציינו כיו “פשעי האויב רק יגבירו את ההתנגדות” (ערוצי הטלגרם של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, 5 באוגוסט 2023).
  • תור ונסלנד, השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון, גינה את “מעשי האלימות” נגד פלסטינים בכפר ברקא שכללו ירי בפלסטיני בן 19. הוא קרא לחקור את האירוע ולהטיל אחריות על העבריינים (חשבון הטוויטר של תור ונסלנד, 5 באוגוסט 2023).
פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים
  • בעיר ג’נין נמשכה המתיחות בין תושבים וחמושים מקומיים לבין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית על רקע המשך המעצרים של פעילים בעיקר מהג’האד האסלאמי בפלסטין המתוארים כמעצרים פוליטיים. ב-4 באוגוסט 2023 נהרג צעיר פלסטיני בנסיבות לא ברורות מירי לעבר כלי הרכב בו נסע. אכרם אלרג’וב, מושל ג’נין, טען כי למנגנוני הביטחון לא היה קשר לירי וכי האירוע בחקירה. עימותים קשים פרצו בעת הלווייתו, ומנגנוני הביטחון של הרשות עשו שימוש בגז מדמיע נגד משתתפי ההלוויה. בעקבות זאת ביצעו חמושים ירי לעבר בנין המוקטאעה (מטה הממשל) בעיר (שהאב, 2 באוגוסט 2023).
ירי לעבר המקאטעה בג'נין (ערוץ היוטיוב שאהב, 2 באוגוסט 2023)
ירי לעבר המקאטעה בג’נין (ערוץ היוטיוב שאהב, 2 באוגוסט 2023)
  • ברצועת עזה ארגן הג’האד האסלאמי בפלסטין צעדה כמחאה על מדיניות המעצרים של הרשות (שהאב, 4 באוגוסט 2023). במהלך הצעדה, נאם ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של התנועה. בדבריו הוא גינה את המעצרים נגד פעילי התנועה ביהודה ושומרון ואת “הסגר” על הרצועה. וציין כי “במקום חצי צעד קדימה, הם לקחו אותנו צעד אחורה תחת הכותרת פחד ללגיטימציה וריבונות, והמשיכו בתיק המעצרים נגד לוחמי ההתנגדות ושל גורמי אופוזיציה” (צפא, 4 באוגוסט 2023). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר בריאיון לאלאקצא כי על הנהגת הרשות לעצור את כל המעצרים המנהלתיים. לדבריו, “אדמת הגדה חייבת להיות פורייה להתנגדות ועל הרשות להרים את ידה המכבידה מלוחמי ההתנגדות” (ערוץ אלאקצא, 4 באוגוסט 2023).
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

הפעלת הטורבינה הרביעית בתחנת הכוח בעזה
  • ב-1 באוגוסט 2023 החלה לפעול הטורבינה הרביעית בתחנת הכוח המספקת חשמל ברצועה. ג’לאל אסמאעיל, יו”ר רשות האנרגיה ברצועה, אמר, כי עם הפעלת הטורבינה יעלה ייצור החשמל ל-95-85 מגה וואט וכי תושבי רצועת עזה, בעיקר במחוזות עזה וצפון הרצועה, שבהם העומסים הכבדים ביותר, יהנו משיפור באספקת החשמל ובלוח הזמנים לאחר שיגיעו לשמונה שעות אספקה ושמונה ניתוק עם אפשרות לתוספת של מספר שעות אספקה שלא בשעות השיא. עוד מסר, כי הפעלת הטורבינה התאפשרה הודות למימון קטר וציין שהעלות החודשית של הפעלתה עומדת על סכום של 18 מיליון שקלים, וכי המימון יספיק עד 5 בספטמבר 2023 (סוכנות אלראי, 31 ביולי 2023; אלג’זירה.נט, 1 באוגוסט 2023).
  • וליד סעד צאיל, סגן יו”ר מועצת המנהלים של חברת החשמל הפלסטינית ומנכ”ל תחנת הכוח של עזה, ציין שהפעלת הטורבינה הרביעית תהיה קבועה ולא לתקופה קצובה, והוסיף כי קיים אישור למימון הפעלת ארבע הטורבינות לתקופה בלתי מוגבלת (דניא אלוטן, 31 ביולי 2023).
כוחות הביטחון של חמאס הצליחו למנוע הפגנות מחאה
  • היומון הלונדוני אלערבי אלג’דיד התייחס במאמר מערכת שפרסם להפגנות המחאה ברצועה שאורגנו ב-30 ביולי 2023 לנוכח המצב הכלכלי הקשה ברצועה. לדברי המאמר, מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו רבים ממשתתפי ההפגנות וניסיון נוסף לארגן הפגנות ב-4 באוגוסט 2023 לא צלח בשל הפריסה הרחבה של מנגנוני הביטחון של חמאס.
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי הרצועה נמצאת במצב כלכלי והומניטרי קשה שנגרם כתוצאה מ”המצור” הישראלי שנמשך כבר יותר מ-17 שנים. הוא ציין שגם הרשות הפלסטינית נושאת באחריות למצב וכי “מחאה בלתי אלימה היא זכות מובטחת לכולם”.  מנד’ר אלחאיכ, דובר פתח, אמר כי לפלסטינים ברצועה יש זכות להביע את קולם לנוכח המצב הקשה ששורר שם אולם פתח מדגישה את הצורך לשמור על השלום והביטחון האזרחי ולא לעורר סכסוכים באמצעות הרשתות החברתיות (אלערבי אלג’דיד, 7 באוגוסט 2023).
פעילות אבו מאזן
  • ב-8 באוגוסט 2023 נפגש אבו מאזן בעמאן עם עבדאללה השני מלך ירדן. השניים דנו “ביחסים הבילטראליים, בסוגיות משותפות ובהתפתחויות הפוליטיות האחרונות בפגישה נכחו גם חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי, ראש ממשלת ירדן, בשר אלח’צאונה, שר החוץ הירדני הירדני, אימן אלצפדי (ופא, 8 באוגוסט 2023).
אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 8 באוגוסט 2023)
אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 8 באוגוסט 2023)
  • אבו מאזן נפגש ב-2 באוגוסט 2023 עם ניקוס כריסטודולידיס, נשיא קפריסין. בפגישה ציין אבו מאזן כי שני הצדדים מצפים להרחיב את שיתוף הפעולה בתחומים שונים, כולל סחר, תיירות וכלכלה. הוא גם הודה לקפריסין על מלגות שהיא מעניקה לסטודנטים פלסטינים, ועל המאמצים שהיא משקיעה במסגרת האיחוד האירופי לתמוך בהשגת שלום, בהתאם להחלטות הלגיטימציה הבינלאומית. אבו מאזן, גם ציין כי הוא מצפה להשלים את תהליך הצטרפות “פלסטין” לאו”ם, והכרה אירופית רחבה במדינת “פלסטין” ( דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 באוגוסט 2023). במהלך הפגישה חתמו שרי החוץ של הרשות וקפריסין על הסכמי שיתופי פעולה בין הצדדים בנוכחות נשיא קפריסין ויו”ר הרשות (חשבון הטוויטר של משרד החוץ, 3 באוגוסט 2023).
פגישת אבו מאזן עם נשיא קפריסין (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 באוגוסט 2023)
פגישת אבו מאזן עם נשיא קפריסין (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 באוגוסט 2023)
  • ב-6 באוגוסט 2023, נפגש אבו מאזן עם מו’יד שעבאן, יו”ר הרשות להתנגדות לגדר ולהתנחלויות [2] שמסר לו את דו”ח הרשות לשנת 2022. אבו מאזן הביע את הערכתו ל”גיבורי ההתנגדות העממית” על פעילותם, על הישגיהם בהתמודדות עם “הכיבוש הישראלי” ועל הצלחתם בהסרת מספר נקודות התנחלות. אבו מאזן הדגיש את חשיבות “הסלמת ההתנגדות העממית בדרכי שלום” כדי להגן על הפלסטינים ואדמתם (ופא, 6 באוגוסט 2023).
אבו מאזן מקבל מידי מו'יד שעבאן את הדו"ח השנתי לשנת 2022 (I פא, 6 באוגוסט 2023)
אבו מאזן מקבל מידי מו’יד שעבאן את הדו”ח השנתי לשנת 2022 (ןפא, 6 באוגוסט 2023)
ביקור משלחת מארה”ב בראמאללה
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, נועד (2 באוגוסט 2023) עם משלחת אמריקנית בראשות אנדרו מילר, סגן עוזר מזכיר המדינה. בפגישה דרש אלשיח’ מארה”ב להפעיל לחץ על ממשלת ישראל כדי שתפסיק את כל הצעדים החד-צדדיים שהיא נוקטת ולמצוא אופק מדיני שיוביל לסיום “הכיבוש”. אלשיח’ הדגיש שהצד הישראלי אינו ממלא אחר הסכמות פגישות הפסגה בעקבה ושרם אלשיח’ והוא ממשיך במדיניות ההתנחלות והריסת הבתים המערערת את פתרון שתי המדינות. עוד דנו הצדדים במצב הכלכלי החמור בו מצויה הרשות נוכח הפסקת התמיכה האמריקנית והמשך הניכויים הישראליים. מילר הדגיש את הצורך לחדש את הדיאלוג האסטרטגי עם ממשל ארה”ב ולעבוד על פתרון הסוגיות הדו-צדדיות (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 6 באוגוסט 2023).
חסין אלשיח' בפגישה עם משלחת מארה"ב (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח', 6 באוגוסט 2023)
חסין אלשיח’ בפגישה עם משלחת מארה”ב
(חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 6 באוגוסט 2023)
הקלות לפלסטינים
  • בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הציג ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שורה של הקלות כלכליות מתוכננות לרשות הפלסטינית. במסגרת זאת הציג נתניהו שלושה צעדים שהומלץ עליהם על ידי מערכת הביטחון: הקלות בגביית כספי המסים, הרחבת שעות הפעילות ושינוי גביית המסים במעבר אלנבי, והקצאות קרקע לאזור תעשייה בתרקומיא.
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, אמר בתגובה כי ממשלת ישראל היא ממשלה גזענית, שמנסה לייפות את תדמיתה בצעדים לא רציניים, ולחתור תחת הרשות. אלשיח’ קרא לממשל ארה”ב להעלות יוזמה מדינית יצירתית, המבוססת על ההחלטות הבינלאומיות וההסכמים החתומים, וכן ליצור אופק מדיני שיוביל למו”מ רציני לסיום ה”כיבוש” הישראלי (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 6 באוגוסט 2023). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ציין כי הכספים שמחזיקה בהם ישראל הם כספים פלסטיניים ועל כן ישראל צריכה להפסיק באופן מיידי את הקיזוז שהיא מבצעת מידי חודש ולהחזיר להם את כל כספיהם (ופא, 6 באוגוסט 2023).
הידוק שיתוף הפעולה עם הבנק העולמי
  • ב-3 באוגוסט 2023 נפגש מחמד אשתיה עם סטפן אמבלד (Stefan Emblad), נציג הבנק העולמי ברשות ובעזה. בפגישה עלו נושא שיתוף הפעולה בין הצדדים. כמו כן התעדכנו השניים לגבי התקדמות הפרויקטים במימון הבנק העולמי המבוצעים ברשות במגוון תחומים (ופא, 3 באוגוסט 2023).
פגישת מחמד אשתיה עם נציג הבנק העולמי (ופא, 3 באוגוסט 2023)
פגישת מחמד אשתיה עם נציג הבנק העולמי (ופא, 3 באוגוסט 2023)
הפיוס הפנים פלסטיני
  • כלי התקשורת הפלסטינים והבינערבים דיווחו על רמת ציפיות נמוכה מאוד לסיום הפילוג הפנים פלסטיני, זאת למרות מפגש מזכ”לי הארגונים במצרים וקריאתו של אבו מאזן להקים ועדת מעקב להשלמת הפיוס (אלג’זירה נט, 7 באוגוסט 2023). ערוץ אלחואר הלונדוני, ציין שמפגש הפיוס היה בבחינת מפגש נימוסים בלבד שנועד לצאת ידי חובה, וכי לא היו צפויות תוצאות ממפגש זה (ערוץ אלחואר, 4 באוגוסט 2023). אלערבי אלג’דיד היטיב לבטא מגמה זו בקריקטורות שפרסם המשקפות את הפערים הקיימים בין חמאס לרשות הפלסטינית (אלקדס אלערבי, 3,1 באוגוסט 2023).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר בראיון לערוץ אלג’זירה, כי נכון להיום לא מתבצעות הכנות בנושא ועדת המעקב שאבו מאזן קרא להקים. לדבריו, המפגש לא הניב פירות כנדרש, למרות שחמאס אכן מעוניינת בתוצאות. הוא ציין כי חמאס תמשיך במגעים מול הארגונים הפלסטינים במטרה לצמצמם את הפערים והמחלוקות הפנימיות (אלג’זירה נט, 7 באוגוסט 2023). לדברי ח’אלד משעל, חבר הלשכה המדינית של חמאס ויו”ר חמאס בחוץ, הסיבה האמתית לפילוג נעוצה בתחרות על ההנהגה לאו דווקא בשטחים הפלסטינים כי אם גם בעולם הערבי (אתר ספוטניק בערבית, 3 באוגוסט 2023).
קריקטורות פלסטיניות המשקפות את הפערים הקיימים בתהליך הפיוס (אלקדס אלערבי, 3,1 באוגוסט 2023)     קריקטורות פלסטיניות המשקפות את הפערים הקיימים בתהליך הפיוס (אלקדס אלערבי, 3,1 באוגוסט 2023)
קריקטורות פלסטיניות המשקפות את הפערים הקיימים בתהליך הפיוס (אלקדס אלערבי, 3,1 באוגוסט 2023)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 7 באוגוסט 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב סמוך לבית אל (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוגוסט 2023).
    • 7 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למעיין מאיר (צפונית-מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוגוסט 2023).
    • 7 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לשילה (צפונית-מזרחית לראמאללה). דווח על פצוע באורח קל שפונה לבית חולים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוגוסט 2023).
כלי הרכב הישראלי סמוך לשילה (ביטחון שילה, 7 באוגוסט 2023)
כלי הרכב הישראלי סמוך לשילה (ביטחון שילה, 7 באוגוסט 2023)
    • 7 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר רכבים סמוך לשקבא (צפונית-מערבית לראמאללה). אין נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוגוסט 2023).
    • 6 באוגוסט 2023: הפלסטינים דיווחו על אוטובוס ישראלי שנפגע כתוצאה מיידוי אבנים סמוך לברקא (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק ( חשבון הטוויטר של QUDSN,7 באוגוסט 2023).
האוטובוס שנפגע (חשבון הטוויטר של QUDSN,7 באוגוסט 2023)
האוטובוס שנפגע (חשבון הטוויטר של QUDSN,7 באוגוסט 2023)
    • 6 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת מעלה חבר (דרומית-מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 באוגוסט 2023).
    • 6 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לצומת יצהר הגדול (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 באוגוסט 2023).
    • 6 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). גם ב-2 באוגוסט 2023 יודו אבנים לעבר אוטובוס במקום לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2, 6 באוגוסט 2023).
    • 2 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לסנג’יל (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באוגוסט 2023).
    • 2 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעמנואל (צפונית לאריאל). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באוגוסט 2023).
    • 2 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למעבר מכבים (מערבית לראמאללה).לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באוגוסט 2023).
    • 2 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). אלא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באוגוסט 2023).
    • 1 באוגוסט 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). הנהג נפצע באורח קל. ונגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באוגוסט 2023).

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] גוף רשמי של הרשות הפלסטינית העוסק בתיעוד בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון והשתלטות על קרקעות ומארגן מחאות באזורי חיכוך.