מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (9-2 ביולי 2024)

משגרי רקטות שאותרו בשג'אעיה (דובר צה

משגרי רקטות שאותרו בשג'אעיה (דובר צה"ל, 6 ביולי 2024).

אמצעי הלחימה שאותרו במתחם המרפאה (8 ביולי 2024)

אמצעי הלחימה שאותרו במתחם המרפאה (8 ביולי 2024)

תושבים מתפנים מהשכונות בעזה (סוכנות קדס, 8 ביולי 2024)

תושבים מתפנים מהשכונות בעזה (סוכנות קדס, 8 ביולי 2024)

איהאב אלע'צין (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 7 ביולי 2024)

איהאב אלע'צין (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 7 ביולי 2024)

משלוח החיסונים מיוניס

משלוח החיסונים מיוניס"ף (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 8 ביולי 2024)

אנשי הסהר האדום במחנה העקורים לבעלי מוגבלויות (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 8 ביולי 2024)

אנשי הסהר האדום במחנה העקורים לבעלי מוגבלויות (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 8 ביולי 2024)

פגישת נצראללה ונציגי חמאס (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 5 ביולי 2024)

פגישת נצראללה ונציגי חמאס (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 5 ביולי 2024)

פגישת הניה וסלימאן (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024)

פגישת הניה וסלימאן (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024)

  • הזירה הדרומית: פעילות כוחות צה”ל בשבוע האחרון התמקדה בשכונת שג’אעיה בעיר עזה וברפיח שבדרום רצועת עזה. כוחות צה”ל החלו בפעולה בדרום-מערב עזה ותקפו תשתיות טרור של חמאס שאותרו במתחמי בתי ספר של אונר”א. ארבעה לוחמי צה”ל נהרגו במהלך השבוע. נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה.
  • סוגיית החטופים: חמאס העבירה את תגובתה למתווה ההסכם להפסקת אש ולשחרור החטופים. בכירי חמאס ציינו כי התנועה הפגינה גמישות והאשימו כי ישראל מנסה לסכל את המשא ומתן.
  • המצב ההומניטרי ברצועת עזה: גילויי ביקורת נגד חמאס על רקע המצב ברצועה והיחס לתושבים; מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן כי יותר משני מיליון חיסונים הוכנסו לרצועה בחודשים האחרונים. כמו כן, הוכנס מזון תינוקות שיספיק ליותר משישה חודשים.
  • יחסי החוץ של חמאס: בכירי חמאס קיימו פגישות תיאום עם מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, ועם בכירים בארגוני “חזית ההתנגדות” ובארגונים פלסטיניים נוספים.
  • סוגיית “היום שאחרי”: חמאס הביעה התנגדות פומבית להכנסת כוחות זרים לניהול הרצועה; דווח שחמאס ופתח הסכימו לחדש את הדיאלוג הפנים-פלסטיני בסין.
  • ישראל, יהודה ושומרון: חייל ישראלי נרצח בפיגוע דקירה שביצע ערבי-ישראלי בקניון בכרמיאל; אזרח ישראלי נפצע בפיגוע דריסה בעשאהל; אזרח ישראלי נפצע בפיגוע ירי ליד שכם; כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. עיקר הפעילות התרכזה בג’נין ובטולכרם.
  • הרשות הפלסטינית: אבו מאזן שוחח עם ראש ממשלת בריטניה החדש וקרא לו להכיר במדינה פלסטינית.
פעילות כוחות צה”ל ברצועה
  • הפעילות בשבוע האחרון התמקדה באזור רפיח שבדרום רצועת עזה ובשכונת שג’אעיה בעיר עזה. כוחות קרקעיים ואוויריים תקפו פעילי טרור, השמידו תשתיות טרור ומשגרי רקטות ואיתרו מנהרות ואמצעי לחימה (אמל”ח) רבים. ארבעה לוחמי צה”ל נהרגו.
  • שג’אעיה: כוחות צה”ל הרגו יותר ממאה פעילי טרור בלחימה מעל ומתחת לפני הקרקע ובתקיפות מהאוויר. הכוחות איתרו פירי מנהרות וכמויות גדולות של אמל”ח, כולל טילים ארוכי טווח שיכולים להגיע למרכז הארץ, והשמידו עשרות תשתיות טרור. במהלך הפעילות, הושמדו שש מנהרות התקפיות באורך של כשישה ק”מ ומנהרת פיקוד ושליטה של הג’האד האסלאמי בפלסטין (גא”פ) באורך של 2.5 ק”מ. כמו כן, הכוחות השמידו את המפקדה של גדוד שג’אעיה של חמאס שפעלה במתחם של בתי ספר ומרפאה, שם אותרו גם כמויות גדולות של אמל”ח לצד ציוד של אונר”א. ב-3 ביולי 2024, נהרג קצין צה”ל מפגיעת טיל נ”ט; בתקרית נוספת נהרג קצין צה”ל בהיתקלות בתוך מבנה. ב-4 ביולי 2024, נהרג לוחם צה”ל בהיתקלות (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 9-2 ביולי 2024).
 משגרי רקטות שאותרו בשג'אעיה (דובר צה"ל, 6 ביולי 2024).     אמצעי הלחימה שאותרו במתחם המרפאה (8 ביולי 2024)
מימין: משגרי רקטות שאותרו בשג’אעיה (דובר צה”ל, 6 ביולי 2024).
משמאל: אמצעי הלחימה שאותרו במתחם המרפאה (8 ביולי 2024).
  • רפיח: כוחות צה”ל הרגו עשרות פעילי טרור חמושים בהיתקלויות ובתקיפות מהאוויר, איתרו פירי מנהרות, כולל במבני מגורים, מצאו משגרי רקטות מוכנות לשיגור וכמויות גדולות של אמל”ח והרסו תשתיות טרור. ב-7 ביולי 2024, נהרג קצין צה”ל מפגיעת טיל נגד טנקים ברפיח (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 9-2 ביולי 2024).
פעילות נגד תשתיות חמאס בעזה, כולל מתחמי אונר”א
  • בלילה שבין 8-7 ביולי 2024, החלו כוחות צה”ל בפעילות מבצעית בעיר עזה, בין השאר במטה אונר”א, לאחר שהתקבל מידע על הימצאות תשתיות טרור של חמאס והגא”פ. הכוחות הרגו עשרות פעילי טרור ואיתרו אמל”ח רב. דווח כי הפעילות מתמקדת בשכונות אלשיח’ עג’לין ותל אלהוא שבדרום-מערב העיר (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 9-8 ביולי 2024).
  • לקראת הפעילות, צה״ל פרסם התרעות לתושבים ופתח מעבר מסודר ליציאת אזרחים בלתי מעורבים מאזור הפעילות. דובר צה”ל בערבית פרסם מפה שקראה לתושבים משכונות אלתפאח, העיר העתיקה (אלבלדה אלקדימה) ואלדרג’ ולעבור למקלטים במערב העיר (חשבון X של אביחי אדרעי, 7 ביולי 2024). בהמשך פורסמה קריאה לתושבים להתפנות משכונות אלצברה, אלרמאל, תל אלהוא ואלדרג’ ולעבור לאזור ההומניטרי בדיר אלבלח (חשבון X של אביחי אדרעי, 8 ביולי 2024).
  • כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על תקיפות אוויריות כבדות וירי ארטילרי בדרום-מערב עזה ועל אלפי תושבים שנמלטו מהאזורים שנדרשו להתפנות (ערוץ הטלגרם של סוכנות קדס וערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי, 8-7 ביולי 2024). כמו כן, נמסר כי בתי החולים אלאהלי אלמעמדאני ובית החולים אצדקאא’ אלמריצ’ הפסיקו את פעילותם ופונו (אתר OCHA, 8 ביולי 2024). לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס קראה לתושבים שלא להתפנות והאשימה כי צה”ל פרסם מפות “מוטעות” כדי למשוך את התושבים “למלכודות מוות” (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית, 8 ביולי 2024).
 מפת אזורי הפינוי (חשבון X של אביחי אדרעי, 8 ביולי 2024).     תושבים מתפנים מהשכונות בעזה (סוכנות קדס, 8 ביולי 2024)
מימין: מפת אזורי הפינוי (חשבון X של אביחי אדרעי, 8 ביולי 2024).
משמאל: תושבים מתפנים מהשכונות בעזה (סוכנות קדס, 8 ביולי 2024).
  • חיל האוויר ביצע תקיפות נגד בתי ספר של אונר”א שבהם זוהתה פעילות טרור. בכל המקרים, צה”ל ציין כי נעשה שימוש בחימוש מדויק ובצעדים נוספים כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים. להלן פירוט התקיפות:
    • ב-4 ביולי 2024, הותקפו בית הספר אלקאהרה באלפרקאן ובית הספר מוסא בדרג’ תפאח ששימשו כמקום מסתור עבור פעילי טרור שתכננו וביצעו פיגועים נגד כוחות צה”ל ברצועה (דובר צה”ל, 4 ביולי 2024). מנגנון ההגנה האזרחית ברצועת עזה דיווח כי חולצו חמש גופות ופונו יותר מ-15 פצועים מבית הספר מוסא בן נציר באזור אלדרג’, וכי ההתקפה על חדר ההנהלה בבית הספר אלקאהרה שבמערב העיר עזה לא גרמה לנפגעים (דף הפייסבוק בערבית של הג”א ברצועה, 4 ביולי 2024).
    • ב-6 ביולי 2024, תקף כלי טיס של חיל האוויר מבנים ששימשו כמקום מסתור וכאתר פעילות של פעילי טרור במתחם בית הספר אלג’אעוני שבמרכז רצועת עזה (דובר צה”ל, 6 ביולי 2024). לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס טענה כי בתקיפה נגד בית הספר אלג’אעוני במחנה הפליטים אלנציראת, שבו שוהים כ-7,000 עקורים, נהרגו יותר מ-16 פלסטינים ונפצעו יותר מ-75 נוספים (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס ברצועה, 6 ביולי 2024). חמאס פרסמה הודעה, בה הכחישה שיש “גורמי התנגדות” בבית הספר והאשימה כי טענות צה”ל נועדו להצדיק את המשך “פשעי המלחמה” של ישראל (אתר חמאס, 6 ביולי 2024). יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, רוחי פתוח, האשים את ישראל בביצוע “טבח” בבית הספר (ופא, 6 ביולי 2024). הנציב הכללי של אונר”א, פיליפ לזאריני, קרא לחקירה עצמאית של תקיפת בית הספר (חשבון X של פיליפ לזריני, 7 ביולי 2024).
    • ב-8 ביולי 2024, תקפו מטוסי קרב פעילי טרור של חמאס והגא”פ שעסקו בפעילות טרור במתחם בית ספר במרחב אלנציראת (דובר צה”ל, 9 ביולי 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על תקיפה שכוונה נגד חדר האבטחה בשער הראשי של בית הספר היסודי של אונר”א במחנה החדש באלנציראת (ערוץ הטלגרם של מחנה אלנציראת, 8 ביולי 2024). “מקור” בבית החולים אלעודה באלנציראת מסר כי בית החולים קיבל מספר פצועים כתוצאה מהפצצה על שער בית ספר של אונר”א במחנה החדש באלנציראת (אלשרק אלאוסט, 9 ביולי 2024). “מקורות” רפואיים בבית החולים מסרו כי הגיעו 13 פצועים (סוכנות אנטוליה, 9 ביולי 2024).
דברי אבו עבידה לציון תשעה חודשי לחימה
  • ב-7 ביולי 2024, נאם דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה, לציון תשעה חודשים לתחילת המלחמה. הוא האשים את ישראל בביצוע “טיהור והשמדה” ושיבח את “חזיתות ההתנגדות” בלבנון, עיראק ותימן על תמיכתם בפלסטינים. לטענת אבו עבידה, כל 24 הגדודים של עז אלדין אלקסאם ברצועת עזה היו מעורבים בלחימה וכי הם גם הצליחו לשקם יכולות חשובות ולבנות אמצעי לחימה חדשים משאריות כלי הנשק של צה”ל. הוא גם טען כי הזרוע הצבאית הצליחה לגייס עוד אלפי פעילים חדשים במהלך המלחמה וכי ישנם אלפים נוספים שמוכנים להצטרף בעת הצורך (אלג’זירה, 7 ביולי 2024).
שיגור רקטות
  • השבוע נמשכו שיגורי הרקטות מרצועת עזה לאזור עוטף עזה. להלן אירועים בולטים:
    • 3 ביולי 2024: ארבע רקטות שוגרו אחרי חצות. רקטה אחת יורטה והשאר נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (תקשורת ישראלית, 3 ביולי 2024).
    • 4 ביולי 2024: רקטה אחת יורטה באזור נחל עוז, לא היו נפגעים או נזק (תקשורת ישראלית, 4 ביולי 2024). הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות לשיגור רקטות רג’ום ו-107 מ”מ לעבר מפקדת מבצעים של צה”ל ליד נחל עוז (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 4 ביולי 2024).
    • 6 ביולי 2024: רקטה יורטה באזור כפר עזה (תקשורת ישראלית, 6 ביולי 2024); שתי רקטות נפלו בשטח פתוח באזור שדרות (תקשורת ישראלית, 6 ביולי 2024); רקטה אחת ששוגרה משכונת שג’אעיה בעזה נפלה בשטח פתוח באזור נחל עוז. חיל האוויר השמיד את המבנה שממנו בוצע השיגור (תקשורת ישראלית, 6 ביולי 2024). גדודי עז אלדין אלקסאם קיבלו אחריות על שיגור מספר רקטות 107 מ”מ לעבר בסיס נחל עוז (חשבון הטלגרם של גדודי עז אלדין אלקסאם, 6 ביולי 2024); בכל המקרים, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
    • 9 ביולי 2024: יורטה רקטה ששוגרה מאזור רפיח לכיוון יישובי דרום עוטף עזה. לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 9 ביולי 2024).
  • ב-3 ביולי 2024, נרשמה פגיעה ישירה בבית בכפר מימון שבמועצה האזורית שדות נגב. בדיקה העלתה כי מדובר בטיל נגד מטוסים ששוגר לעבר כלי טיס של חיל האוויר ברצועת עזה. לא היו נפגעים (תקשורת ישראלית, 3 ביולי 2024).
שיגור רקטות בחתך חודשי

שיגור רקטות בחתך חודשי

שיגור רקטות בחתך שנתי
שיגור רקטות בחתך שנתי
הספירה בשנת 2024 , החל מחודש מאי
סוגיית החטופים והסכם הפסקת אש
  • ב-3 ביולי 2024, פרסמה חמאס הודעה רשמית, בה צוין כי התנועה החליפה “מספר רעיונות” עם המתווכות כחלק מהמאמצים להגיע להסכם להפסקת “התוקפנות” ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 ביולי 2024). עוד נמסר כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נמצא בקשר עם המתווכים בקטר ובמצרים ודן עמם ברעיונות התנועה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 ביולי 2024).
  • “מקור” בחמאס אמר כי התנועה הגישה תיקונים להצעה הישראלית מבלי לגעת בסוגיות הליבה. לפי “המקור”, חמאס המשיכה לדרוש הפסקת אש קבועה, נסיגה מלאה של כוחות צה”ל מרצועת עזה, ובכלל זה מציר פילדלפי וממעבר רפיח, וחזרת העקורים לבתיהם. הוא הוסיף כי חמאס גם מסרבת להטלת וטו על שחרור אסירים פלסטיניים שנגזר עליהם מאסר עולם (אלמיאדין, 4 ביולי 2024).
  • “גורם פלסטיני רשמי” אמר שחמאס אינה דורשת יותר כתנאי מקדים התחייבות ישראלית להפסקת אש קבועה לפני החתימה על ההסכם, וכי יתאפשר לדון בזאת לאורך השלב הראשון שאמור להימשך שישה שבועות. עם זאת, אם הצדדים יצטרכו יותר זמן כדי לחתום על הסכם להפסקת אש קבועה, הם יצטרכו להסכים שלא ישובו ללחימה עד החתימה (רויטרס, 5 ביולי 2024).
  • “בכיר” בחמאס ו”בכיר” מצרי ציינו כי חמאס ויתרה על דרישתה שישראל תתחייב לעצירה מוחלטת של המלחמה והסכימה להפסקת אש בשלבים, בהתאם למתווה שהוצג על ידי נשיא ארה”ב ביידן. לפי “בכיר” חמאס, ההסכמה הגיעה בעקבות ערבויות “בעל פה” מהמתווכים שהמלחמה לא תתחדש ושהמשא ומתן יימשך עד שיושג הסכם על הפסקת אש קבועה, אולם הוא הדגיש כי התנועה עדיין רוצה את הערבויות בכתב (AP, 6 ביולי 2024).
  • ב-8 ביולי 2024, פרסמה תנועת חמאס הודעה בה האשימה כי ראש הממשלה נתניהו מציב מכשולים במשא ומתן ומסלים את “התוקפנות” נגד הפלסטינים, בעוד התנועה מציגה “גמישות וחיוביות כדי להקל על הגעה להסכם”. בהודעה נוספת נמסר כי אסמאעיל הניה יצר קשר עם המתווכים והזהיר כי המשא ומתן עלול לשוב “לנקודת האפס” בשל “ההשלכות הקטסטרופליות” של ההתרחשויות ברצועת עזה, ובראשן הנחיות צה”ל לפינוי תושבים משכונות בעזה והמשך “מעשי הטבח”. לפי ההודעה, הניה גם ציין כי האחריות המלאה לקריסת המשא ומתן תוטל על ממשלת ישראל וצה”ל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 ביולי 2024).
  • בכירים בחמאס ובגא”פ הגנו על עמדת התנועות המשותפת ביחס למתווה ההסכם והאשימו כי ישראל מנסה לסכל את המשא ומתן. להלן התבטאויות מרכזיות:
    • חבר הלשכה המדינית של חמאס, חסאם בדראן, אמר כי התנועה גילתה “גמישות רבה” במהלך המשא ומתן, בעוד ישראל מנסה להפריע ולשבש את התהליך”. הוא הוסיף כי עמדות חמאס לא מושפעות מלחץ חיצוני (אלג’זירה, 3 ביולי 2024). בהודעה נוספת, ציין בדראן כי נקודת המוצא היא הפסקת “התוקפנות” נגד רצועת עזה וכי חמאס לא תהסס לעשות כל מה שצריך לטובת העם הפלסטיני. לדבריו, יש רוח חיובית מכיוון המתווכות בנוגע לעמדת התנועה וכי ישראל היא “המחסום היחיד” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 6 ביולי 2024).
    • בכיר חמאס השוהה בלבנון, אסאמה חמדאן, אמר כי אם ישראל תגיב בחיוב להצעת חמאס, הרעיונות של ההצעה יידונו באופן מפורט. הוא ציין כי “ההתנגדות” תצליח להדוף את “התירוצים” של הצד הישראלי והביע תקווה כי עמדת הממשל האמריקאי תהיה תקיפה מספיק כדי לחייב את ישראל להסכים לרעיונות שהועלו (AFP, 5 ביולי 2024)
    • בכיר חמאס, מחמוד מרדאוי, אמר כי התנועה הפגינה “רוח חיובית” בתגובתה ונתנה למתווכחים הזדמנות לבחון את העמדה הישראלית. הוא ציין כי התנועה נכנסת לסבב השיחות הבא “באופטימיות זהירה וערניים לתחבולות ממשלת ישראל”. מרדאוי הוסיף כי חמאס לא תקבל נוכחות של צה”ל בשטחי הרצועה לאחר המלחמה וכי עתיד האזור ייקבע אך ורק על ידי העם הפלסטיני, ללא התערבות חיצונית (אלג’זירה מבאשר, 5 ביולי 2024)
    • נציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אלהאדי, אמר כי ״הכדור נמצא כעת במגרש של ישראל ושל הממשל האמריקאי להמשך הפעלת הלחץ על נתניהו”. הוא הדגיש כי התנועה “תמשיך להתנגד” אם לא יושג הסכם ומבהיר, כי נתניהו לא רציני בהגעה להסכם”.
    • סגן מזכ”ל הגא”פ, מחמד אלהנדי, ציין כי התגובה שהועברה למתווכים מייצגת את העמדה המוסכמת של “ההתנגדות”. לדבריו, ההערכה של ארגוני “ההתנגדות” היא שנוצרו תנאים נוחים להנעת תהליך המשא ומתן מאחר שישראל “מותשת מוכנה לקבל עסקה בכל מחיר” (פלסטין אליום, 6 ביולי 2024).
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל-9 ביולי 2024, שעה 14:00) כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 38,243 פלסטינים ונפצעו 88,033 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 9 ביולי 2024).
  • ב-6 ביולי 2024, דיווחה המנהלה הכללית של המשטרה ברצועת עזה כי כלי טיס ישראליים תקפו צוות סיור רגלי של משטרת תל אלסלטאן שבמערב רפיח, וכתוצאה מכך נהרגו ארבעה קציני משטרה ושוטרים, ונפצעו עוד שמונה. נמסר כי בין ההרוגים גם מפקד תחנת תל אלסלטאן, עקיד פארס עבד אלעאל, המכונה אבו יזן. בהודעה נטען כי ישראל מבקשת “להפיץ כאוס ברצועת עזה” (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 6 ביולי 2024).
  • ב-7 ביולי 2024, תקפו מטוסי קרב מתחם בו שהו פעילי טרור במבנה בית ספר בעיר עזה. כמו כן, הותקפה תשתית ייצור אמל”ח של חמאס במתחם בית הספר (דובר צה”ל, 7 ביולי 2024). דווח כי צוותי ההגנה האזרחית פינו ארבעה הרוגים ומספר פצועים אחרי שכלי טיס ישראלי תקף את בית הספר אלעאא’לה אלמקדסה במערב העיר עזה, שבו שוהים עקורים רבים (סוכנות קדס, 7 ביולי 2024). כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי אחד ההרוגים היה איהאב אלע’צין, תת שר העבודה בממשלת חמאס (אולטרא פלסטין, 7 ביולי 2024). לשכת ההסברה הממשלתית של ממשלת חמאס ברצועה אישרה את מותו של איהאב רבחי אלע’צין, תת שר במשרד העבודה, וציינה כי הוא מילא תפקידים שונים ברמה הממשלתית והלאומית (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית, 7 ביולי 2024).
איהאב אלע'צין (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 7 ביולי 2024)
איהאב אלע’צין (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 7 ביולי 2024)
המצב ההומניטרי ברצועת עזה
  • ב-8 ביולי 2024, עדכן מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי 30 אלף חיסונים נגד דיפתריה וטטנוס, שנתרמו על ידי סוכנות האו”ם יוניס”ף, הוכנסו לרצועת עזה. המתאם ציין כי בחודשים האחרונים הוכנסו יותר משני מיליון חיסונים עבור מחלות אחרות, בהן שעלת, חצבת, חזרת, אדמת ודלקת כבד (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 8 ביולי 2024). כמו כן, המתאם דיווח כי אלף מנות דם וסיוע רפואי רב, שכולל משככי כאבים ותרופות הרדמה, הועברו מירדן לרצועת עזה דרך מעבר ארז (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 2 ביולי 2024).
משלוח החיסונים מיוניס"ף (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 8 ביולי 2024)
משלוח החיסונים מיוניס”ף (חשבון X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 8 ביולי 2024)
  • ב-9 ביולי 2024, עדכן מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי שמונה משאיות נכנסו לרצועת עזה עם משלוח של 18 טונות של פורמולה לתינוקות שנתרמו על ידי סוכנות האו”ם יוניס”ף. לפי המתאם, מדובר בכמות שתספיק לתזונת תינוקות במשך יותר משישה חודשים. כמו כן, הוכנסו לרצועה 90 טונות של ביסקוויטים עם תוספות תזונה (ערוץ X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 ביולי 2024).
  • ב-8 ביולי 2024, עדכן משרד האו”ם לתיאום עניינים הומניטרייםOCHA) ) כי רק 13 מתוך 36 בתי החולים ברצועת עזה מתפקדים באופן חלקי – ארבעה במחוז עזה, שלושה בצפון עזה, שלושה בח’אן יונס ושלושה בדיר אלבלח. לפי הדיווח, בתי החולים מנסים לשמור על ביצוע פעולות חיוניות למרות מחסור חמור בדלק. כמו כן, נמסר כי בית החולים אלמעמדאני (אלאהלי) ובית החולים של “אגודת ידידי החולה” בעיר עזה פונו ב-8-7 ביולי בשל הנחיות צה”ל ובית החולים האירופי בח’אן יונס פונה ב-2 ביולי 2024 (אתר OCHA, 8 ביולי 2024).
  • הסהר האדום הפלסטיני הציג תיעוד של מחנה העקורים הראשון ברצועת עזה שמיועד לבעלי מוגבלויות. המחנה יכול לאכלס מאה משפחות וכולל מתקני מים ותברואה לצד מתקני חינוך ובריאות. עבד אלעזיז אבו עישה, הממונה על תחום ניהול סיכונים בסהר האדום ברצועה, ציין כי לנוכח סגירת מעבר רפיח, הסהר האדום נאלץ לרכוש את הציוד עבור המחנה בשוק המקומי למרות המחסור במוצרים והמחירים הגבוהים (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 8 ביולי 2024).
אנשי הסהר האדום במחנה העקורים לבעלי מוגבלויות (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 8 ביולי 2024)
אנשי הסהר האדום במחנה העקורים לבעלי מוגבלויות (חשבון X של הסהר האדום הפלסטיני, 8 ביולי 2024)
ביקורת נגד חמאס
  • כתבה של הבי-בי-סי ציינה כי הביקורת הפומבית כלפי חמאס גוברת ברצועת עזה, הן ברחובות והן ברשתות החברתיות. עיקר הביקורת הוא בשל ירי רקטות מתוך אזורים מאוכלסים ובשל הסתרת החטופים בדירות ליד שווקים עמוסים, וזאת על רקע מבצע החילוץ של ארבעה מהחטופים הישראלים במחנה הפליטים אלנציראת ב-8 ביוני 2024. תושבים סיפרו כי קללות נגד מנהיגי חמאס הפכו לתופעה שגרתית בשווקים וכי רוכבים של עגלות חמורים אף קוראים לבעלי החיים על שמו של מנהיג חמאס ברצועה, יחיא אלסנואר. עובד בממשל חמאס ברצועה הודה כי התנועה לא הכינה מקלטים, מספיק עתודות מזון, דלק ואספקה רפואית עבור התושבים (בי-בי-סי, 4 ביולי 2024).
  • סרטון שפורסם ברשתות החברתיות תיעד תושב רצועת עזה שיוצא נגד אלסנואר והמצב ברצועה לנוכח המלחמה. התושב נראה קורא למנהיג חמאס ברצועה, יחיא סנואר, ואומר כי “אנחנו רוצים שאלסנואר יצא אלינו, אבו אבראהים (אלסנואר) אדוננו הרג אותנו בעזה, למה?”. האיש הוסיף כי “אנשי רצועת עזה חיים, אבל לא באמת חיים” וכי “ילדינו הלכו לחינם, נשינו הלכו לחינם, החיים שלנו הלכו לחינם, ואין שום דבר שנשאר לנו בעזה”. כמו כן, הוא האשים כי”הגנבים הרגו אותנו” (דף הפייסבוק של אלחדת’, 5 ביולי 2024).
  • עמר עבד רבה, משפיען רשת מרצועת עזה (כ-7,300 עוקבים), פרסם פוסט, בו התלונן על היחס של פעילי חמאס כלפי בני משפחתו במחסה עקורים בבית ספר במחנה הפליטים ג’באליא. לטענתו, עמר ריחאן, מנהל המחסה מטעם חמאס, התפרץ עם פעילים נוספים לחדר הפרטי של המשפחה וגירש אותם. לפי עבד רבה, עטאללה ג’מעה, מנהל מרכזי החוסים באזור אלפאלוג’ה מטעם חמאס, הורה להפוך את החדר ל”משרד מיוחד”. עבד רבה קרא לתנועת חמאס להעניש את ריחאן וג’מעה, וציין כי מעשים כאלו מהווים הפרה של זכויות האדם ועבירה על החוקים הבינלאומיים (חשבון X של עמר עבד רבה, 6 ביולי 2024).
אסמאעיל הניה בירך את נשיא איראן הנבחר
  • ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שלח איגרת ברכה לנשיא איראן החדש, מסעוד פ’זשכיאן, בעקבות בחירתו לתפקיד. הניה ציין כי העם הפלסטיני ו”ההתנגדות” שלו נמצאים כעת במהלכה של מלחמה היסטורית. הוא הוסיף כי הוא בטוח בנכונות איראן להמשיך בגישת אחדות האומה האסלאמית ובסיוע לפלסטינים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 ביולי 2024).
פגישות תיאום של בכירי חמאס
  • בעקבות הגשת תשובת חמאס למתווה של הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים, קיימו בכירי התנועה שיחות עם שאר הארגונים ב”חזית ההתנגדות” בהובלת איראן ועם ארגונים פלסטיניים ואזוריים נוספים לצורך תיאום עמדות. להלן עיקרי המפגשים:
    • משלחת חמאס בהובלת ח’ליל אלחיה, סגנו של יחיא אלסנואר, נועדה עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בבירות. נמסר כי הם דנו בהתפתחויות בלחימה במסגרת “מבול אלאקצא”, כאשר משלחת חמאס הציגה את מצב “ההתנגדות” בשטח ואישרה את “היעילות הגוברת” של הפעילות שלה נגד כוחות צה”ל. כמו כן, משלחת חמאס הציגה את המאמצים הפוליטיים להגיע להסכם שיסיים את “התוקפנות” ואת “הסבל האנושי” ברצועת עזה. המשלחת גם שיבחה את תפקיד חזבאללה בתמיכה ברצועת עזה, את הביצועים שלו ואת ההקרבות שלו. (חשבון הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024). דווח כי נציגי חמאס עדכנו כי התנועה מסכימה להצעה להפסקת אש ברצועת עזה וכי נצראללה בירך על כך (רויטרס, 5 ביולי 2024). “מקור המקורב לחזבאללה” ציין כי הפגישה התמקדה בדרכים לשיתוף פעולה בעתיד, במהלך המלחמה ולאחריה, במיוחד בכל הנוגע לאימונים ולאספקה, וכי הצדדים הדגישו את המוכנות שלהם להתמודד עם כל “מעשה שטות” ישראלי (אלשרק אלאוסט, 5 ביולי 2024).
פגישת נצראללה ונציגי חמאס (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 5 ביולי 2024)
פגישת נצראללה ונציגי חמאס (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 5 ביולי 2024)
    • המשלחת בראשות אלחיה נפגשה גם עם משלחת מטעם הנהגת החות’ים בתימן ומשלחת מטעם הנהגת ההתנגדות האסלאמית בעיראק. נציגי חמאס הציגו את ההתפתחויות בלחימה ובמשא ומתן ושיבחו את החות’ים ואת המיליציות על תמיכתם ברצועת עזה. כמו כן, סוכם על המשך התקשורת והתמיכה בין הצדדים בדרגי ההנהגה והשטח (חשבון הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024).
    • משלחת בכירה מטעם חמאס נפגשה עם מזכ”ל הגא”פ, זיאד אלנח’אלה, ועם סגן מזכ”ל החזית העממית לשחרור פלסטין, ג’מיל מזהר. המשתתפים דנו בהתפתחויות בשטח ובהתפתחויות המדיניות, וכן במאמצי “ההתנגדות” להפסקת “התוקפנות הציונית” ברצועת עזה. כמו כן, הם בחנו את הצעות המתווכים להפסקת אש. נמסר כי תנועת חמאס הדגישה כי מטרות “ההתנגדות” הן לעצור את “התוקפנות” נגד הפלסטינים, להביא לנסיגת כוחות צה”ל, לספק סיוע הומניטרי ולשקם את רצועת עזה ולהגיע לעסקה “הוגנת” על חילופי “שבויים” (אתר תנועת חמאס, 5 ביולי 2024).
    • ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נפגש בקטר עם מזכ”ל אלג’מאעה אלאסלאמיה בלבנון, מחמד טקוש, ונציגים נוספים מהנהגת התנועה. הניה דן עמם בהתפתחויות במלחמה ובמאמצים להשיג הפסקת אש ושיבח את “ההתנגדות” בלבנון על חלקה בלחימה. טקוש ציין כי “מבול אלאקצא” שם קץ לאשליה כי “הכיבוש” לא ייעלם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024)
    • אסמאעיל הניה נפגש עם מזכ”ל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, פהד סלימאן, בקטר. הם דנו בהתפתחויות במלחמה, בפעולות “ההתנגדות” ביהודה ושומרון ובמאמצי מצרים וקטר לקדם הסכם הפסקת אש. הצדדים גם דנו ביחסים הפנים-פלסטיניים והסכימו כי על מנת להשיג אחדות יש להשיג ניצחון על ישראל ברצועת עזה וביהודה שומרון ולבסס חזון משותף ותוכנית פעולה מאוחדת ליום שאחרי המלחמה בהחלטה פלסטינית משותפת (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024).
פגישת הניה וסלימאן (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024)
פגישת הניה וסלימאן (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 ביולי 2024)
    • הניה נועד עם המפקח הכללי של האחים המוסלמים בירדן, מראד אלעצ’אילה. הניה סקר את ההתפתחויות האחרונות בשטח ובמסגרת המשא ומתן לעסקת חטופים. הוא גם הדגיש כי היחסים בין העם הפלסטיני לעם הירדני הם היסטוריים ושיבח את התמיכה הירדנית. אלעצ’אילה סקר את הסכנות שניצבות בפני ירדן מצד ישראל והאשים כי ישראל פוגעת ביציבות ירדן (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 ביולי 2024).
שיחת מזכ”ל הגא”פ ומנהיג החות’ים
  • מזכ”ל הגא”פ, זיאד אלנח’אלה, שוחח עם מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, ודן עמו במצב הכללי ב”פלסטין” וב”תוקפנות הציונית”. אלנח’אלה הציג לאלחות’י את תמונת המצב של “ההתנגדות” ועדכן אותו במאמצים להגעה להפסקת אש באמצעות הסכם שיעצור את “התוקפנות” נגד הפלסטינים. אלנח’אלה גם הביע הערכתו לתפקיד החשוב של העם התימני בסיוע לסוגיה הפלסטינית (ערוץ הטלגרם של הגא”פ, 4 ביולי 2024).
ניהול רצועת עזה
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית, בה הביעה התנגדות לכל התוכניות שנועדו “לעקוף” את הרצון הפלסטיני בכל הנוגע לעתיד רצועת עזה והדגישה כי ניהול הרצועה הוא “עניין פלסטיני טהור” שעליו מסכימים כל בני העם הפלסטיני. בהודעה צוין כי חמאס דוחה את התוכניות להכנסת כוחות זרים כלשהם לרצועה וכי הפלסטינים לא יאפשר אפוטרופסות כלשהי או כפיית פתרונות חיצוניים או משוואות שפוגעים בעקרונותיהם (המרכז הפלסטיני לתקשורת, 5 ביולי 2024).
  • דווח כי נכשלו המאמצים הישראליים לגבש מנהל אזרחי חלופי ברצועת עזה בהשתתפות גורמים פלסטיניים מקומיים שאינם מהווים חלק מהשלטון הנוכחי ואשר מוכנים לשתף פעולה עם ישראל. לפי הדיווח ברויטרס, שהתבסס על שיחות עם “חמישה חברים בחמולות הגדולות” ברצועת עזה ועם תושבים מקומיים, ראשי החמולות אינם רוצים לשתף פעולה עם התוכנית הישראלית, וזאת לנוכח החשש מנקמה מצד פעילי חמאס שעדיין מסתובבים ברחובות הרצועה (רויטרס, 3 ביולי 2024).
הדיאלוג הפנים-פלסטיני
  • דווח כי חמאס הסכימה לקבל את ההזמנה הסינית לחדש את הדיאלוג הפנים-פלסטיני. ההסכמה הגיעה לאחר ששגריר סין בקטר עדכן את הנהגת חמאס בדוחא כי גם אבו מאזן אישר לחדש את הדיאלוג הלאומי בבייג’ינג. עם זאת, עדיין לא נקבע מועד למפגש, שבו צפויים להשתתף 14 ארגונים פלסטיניים. כמו כן, דווח כי פתח מעוניינת לערוך פגישה בילטראלית עם משלחת חמאס לפני הפגישה המורחבת וכי חמאס נצמדת לתוצאות הפגישה הקודמת באפריל 2024 (אלמיאדין, 5 ביולי 2024).
  • חבר הוועדה המרכזית של פתח, עבאס זכי, מסר כי צפויה להתקיים פגישה לחידוש דיאלוג הפיוס הלאומי הפלסטיני בסין. לפי זכי, כל הארגונים צריכים לוותר על האינטרסים העצמיים שלהם לטובת האינטרסים של כלל העם הפלסטיני. הוא הוסיף כי גם אש”ף צריך לבחון מחדש את היותו חזית מאוחדת עבור כלל הפלסטינים ולא רק עבור חלק מהארגונים (אלשרק, 6 ביולי 2024).
פיגוע דקירה בכרמיאל
  • ב-3 ביולי 2024, לפני הצהריים, הגיע ערבי-ישראלי חמוש בסכין לקניון בכרמיאל ודקר שני חיילים. אחד החיילים, שנפצע באורח קשה מאד, הספיק לירות בתוקף ולהרוג אותו. הוא פונה לבית החולים, שם נקבע מותו. החייל השני נפצע באורח בינוני עד קשה. דווח כי מבצע הפיגוע הוא ג’ואד רביע, בן 21 מכפר נחף (תקשורת ישראלית, 3 ביולי 2024). חמאס בירכה על פיגוע הדקירה וכינתה אותו “תגובה טבעית לפשעי הכיבוש”. בהודעה שפרסמה חמאס, היא קראה “לבני עמנו הגיבורים” להסלים את “ההתנגדות” ולהתעמת עם החיילים ו”המתנחלים” בכל מקום (ערוץ הטלגרם של סוכנות קדס, 3 ביולי 2024). הגא”פ פרסם הודעה שבירכה על הפיגוע, אותו כינה “מבצע הרואי”. ההודעה ציינה כי הפיגוע מאשר כי “ההתנגדות” היא הבחירה כדי “לגרש את הפולשים מאדמתנו” וכי לישראל “לא תהיה יציבות על אדמתנו” (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 3 ביולי 2024). דובר הגא”פ, מחמד אלחאג’ מוסא, אמר כי הפיגוע מהווה תגובה ל”פשעי הכיבוש” ומדגיש את אחדות הזירות ואת יכולות “ההתנגדות” (פלסטין אליום, 3 ביולי 2024).
כרזה של חמאס שמברכת את מבצע הפיגוע (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו"ש, 3 ביולי 2024)
כרזה של חמאס שמברכת את מבצע הפיגוע (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 3 ביולי 2024)
פיגוע דריסה בעשהאל
  • ב-3 ביולי 2024, נפצע אזרח ישראלי באורח קל בפיגוע דריסה סמוך ליישוב עשהאל בהר חברון. שני חשודים זוהו בעת שנמלטו לכיוון הכפר אלסמוע. כוחות הביטחון הישראליים פתחו בסריקות ועצרו את אחד החשודים (חשבון X של משטרת ישראל, 3 ביולי 2024).
פיגוע ירי במצפה יוסף
  • ב-2 ביולי 2024, בשעות הצהריים, בוצע ירי מכיוון שכם לעבר מצפה יוסף, ליד הישוב הר ברכה שבשומרון. כתוצאה מכך, נפצע אזרח ישראלי באורח קל. כוחות הביטחון הישראליים פתחו בסריקות וניהלו חילופי אש עם פעילי טרור חמושים. לא היו נפגעים (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 2 ביולי 2024).
פיגועים משמעותיים בשנת 2024[1]

פיגועים משמעותיים בשנת 2024

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פיגועים משמעותיים בחתך רב שנתי

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. מוקדי הפעילות המרכזיים היו טולכרם וג’נין. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-4,150 מבוקשים, מתוכם יותר מ-1,750 פעילי חמאס (דובר צה”ל, 9-2 ביולי 2024). להלן אירועים בולטים:
    • ב-2 ביולי 2024, בשעות הערב, תקף כלי טיס של חיל האוויר מספר פעילי טרור בעת שזוהו כאשר ניסו להטמין מטענים במחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם. נמסר כי מדובר בארבעה פעילים של תשתית הטרור במחנה: מחמד שחאדה, מחמד כנוח, יזיד שאפע ונמר אבראהים (דובר צה”ל, 3 ביולי 2024). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית עדכן כי ארבעה פלסטינים נהרגו במחנה הפליטים נור אלשמס לאחר שכלי טיס בלתי מאויש ישראלי שיגר טיל לעברם. ההרוגים הם: יזיד צאעד עאדל שאפע, בן 22; נמר אנור אחמד חמארשה, בן 25; מחמד יאסר רג’א שחאדה, בן 20; מחמד חסן ע’נאם כנוח, בן 22 (ופא, 2 ביולי 2024). גדוד טולכרם של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הגא”פ, פירסם הודעת אבל שבה מסר כי חמארשה, כנוח, שחאדה ויזיד אלצאעד אלשאפעי היו פעילים שלו ונהרגו במהלך ההכנות “במשימת ג’האד” (ערוץ הטלגרם החלופי של”גדוד טולכרם, 3 ביולי 2024).
    • ב-3 ביולי 2024, פעלו כוחות הביטחון הישראליים בג’נין. הכוחות זיהו מחבל חמוש והרגו אותו (חשבון X של משטרת ישראל, 3 ביולי 2024). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית מסר כי ההרוג הוא נצ’אל זיאד אלעאמר, בן 23, בנו של אחד ממפקדי חללי אלאקצא במהלך האנתפאצ’ה השנייה (ופא, 3 ביולי 2024). גדודי חללי אלאקצא הודיעו כי אלעאמר היה אחד מפעיליהם (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של גדודי חללי אלאקצא, 3 ביולי 2024). בהודעה נוספת, כינו גדודי חללי אלאקצא את אלעאמר בתואר “המפקד” וציינו כי הוא היה ממייסדי הגדודים בשנת 2021 והיה מעורב בחילופי אש עם כוחות הביטחון, בפיגועי ירי ובהכנת מטענים, בהם מטען שבו נהרג לוחם צה”ל בלילה שבין 27-26 ביוני 2024 (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 4 ביולי 2024). במקביל, פעילים בגדוד ג’נין של פלוגות ירושלים אמרו כי אלעאמר היה פעיל הגדוד ואישרו כי הוא היה מעורב בפיצוץ המטענים שגרמו למותו של לוחם צה”ל (חשבון X של QUDSN, 3 ביולי 2024; ערוץ הטלגרם של @quds_feed, 3 ביולי 2024). בתצלומים מהלוויה, נראה אלעאמר עם סרט ראש של דאעש (דף הפייסבוק של מחמוד אבו אלג’וד, 3 ביולי 2024).
 מודעת אבל של גדודי חללי אלאקצא על מותו של נצ'אל אלעאמר (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של "גדודי חללי אלאקצא", 3 ביולי 2024).     גופתו של אלעאמר עם סרט ראש של דאעש (דף הפייסבוק של מחמוד אבו אלג'וד, 3 ביולי 2024)
מימין: מודעת אבל של גדודי חללי אלאקצא על מותו של נצ’אל אלעאמר (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 3 ביולי 2024). משמאל: גופתו של אלעאמר עם סרט ראש של דאעש (דף הפייסבוק של מחמוד אבו אלג’וד, 3 ביולי 2024)
    • ב-5 ביולי 2024, פעלו כוחות הביטחון הישראליים בג’נין. במהלך הפעילות, הכוחות ניהלו חילופי אש עם פעילי טרור וסגרו על מבנה שבו התבצרו פעילים נוספים והרגו את פעיל הטרור המאם חשאש ופעיל טרור נוסף. נמסר שהשניים השתתפו בתקיפה נגד כוחות הביטחון בפעילות שבה נהרג לוחם צה”ל ונפצעו 18 לוחמים נוספים בלילה שבין 27-26 ביוני 2024. באירוע נוסף במהלך הפעילות בג’נין, כלי טיס של חיל האוויר פגע בחוליה של פעילי טרור חמושים (דובר צה”ל, 5 ביולי 2024). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית מסר כי בפעילות בג’נין נהרגו אחמד באסם אלעמורי, בן 20, ממחנה הפליטים ג’נין; קצי אמג’ד הזוז, בן 23, מג’נין; פואד איאד עזיז אשקר, בן 25, מהעיירה אלסילה אלחארת’יה ממערב לג’נין; יאסין אחמד מחמוד אלערידי, בן 30, מהכפר ג’לקמוס, צפונית-מזרחית לג’נין; ומחמד מחמוד מחמד ג’בארין, בן 54. בפעילות נגד המבנה באזור חרש אלסעאדה שבמערב ג’נין נהרגו המאם אסעד חשאש, בן 23, שגופתו נלקחה על ידי הכוחות הישראליים, ואחיו חארת’ חשאש (ופא, 4 ביולי 2024) . הזרוע הצבאית של חמאס מסרה כי יאסין אלערידי היה מפקד בגדודי עז אלדין אלקסאם והאחים המאם וחארת’ חשאש היו פעילים בזרוע הצבאית של חמאס. עוד נמסר כי המאם חשאש היה אחראי על פיצוץ המטען שגרם למותו של לוחם צה”ל, בשיתוף פעולה עם נצ’אל עאמר מפלוגות ירושלים (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 5 ביולי 2024). גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים מסר כי שלושה מההרוגים היו פעיליו: פואד אשקר היה אחראי הגזרה המערבית בפלוגות ירושלים–חוליות כפר ד’אן, אלסילה אלחארת’יה ואליאמון; האסיר המשוחרר אחמד עמורי, וקצי חויטי (ערוץ הטלגרם @a7rartullkarm, 5 ביולי 2024). תנועת פתח מסרה כי ההרוג השביעי, מחמד ג’בארין, היה פעיל התנועה וקצין במנגנון המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 5 ביולי 2024).
מודעת האבל של גדודי עז אלדין אלקסאם על שבעת ההרוגים בג'נין 
(ערוץ הטלגרם של חמאס באיו"ש, 5 ביולי 2024)
מודעת האבל של גדודי עז אלדין אלקסאם על שבעת ההרוגים בג’נין
(ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 5 ביולי 2024)
הריסת בתי מבצעי פיגועים
  • בלילה שבין 2-3 ביולי 2024, פעלו כוחות הביטחון הישראליים בכפר דומא להריסת ביתו של אחמד דוואבשה שרצח נער ישראלי מחוות מלאכי השלום (צפונית-מערבית לראמאללה) ב-12 באפריל 2024 (דובר צה”ל, 3 ביולי 2024).
  • בלילה שבין 4-3 ביולי 2024, פעלו כוחות הביטחון בכפר בית תעמר להריסת בתיהם של מוחמד זואהרה וכ׳אטם זוהארה שביצעו עם אחמד אלוחש פיגוע ירי סמוך למחסום אלזעים (מזרחית לירושלים) ב-22 בפברואר 2024, בו נהרג אזרח ישראלי ונפצעו מספר אזרחים נוספים (דובר צה”ל, 4 ביולי 2024).
כוחות הביטחון במהלך הריסת הבתים של מוחמד וכ'אטם זואהרה  בבית תעמר (דובר צה"ל, 4 ביולי 2024)
כוחות הביטחון במהלך הריסת הבתים של מוחמד וכ’אטם זואהרה בבית תעמר (דובר צה”ל, 4 ביולי 2024)
פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים
  • דווח שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים פוצצו מטענים שהטמינו פעילי טרור בשכונת אלגשר בטובאס (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 2 ביולי 2024). בדיווח נוסף נאמר כי פעילי המנגנונים החרימו מטענים בין העיירה תיאסיר לבין שכונת אלת’ע’רה בטובאס, והם גם רדפו אחרי “לוחמי התנגדות” ומבוקשים וירו לעברם. עוד דווח כי פעילי המנגנונים גם החרימו ציוד צבאי של פעילי הטרור בעת שעברו בטובאס. מושל טובאס אמר כי נטרול המטענים בוצע כדי להגן על חיי התושבים (סוכנות קדס, 4 ביולי 2024).
אבו מאזן שוחח עם ראש ממשלת בריטניה החדש
  • ב-7 ביולי 2024, שוחח אבו מאזן עם ראש ממשלת בריטניה החדש, קיר סטארמר. הוא בירך את סטארמר לרגל תחילת כהונתו וציין כי הקמת ממשלת בריטניה החדשה תתרום לחיזוק היחסים ושיתוף הפעולה בין שני הצדדים. אבו מאזן עדכן את סטארמר בהתפתחויות האחרונות ביהודה ושומרון וברצועת עזה, ובצורך המיידי לתת מענה למאמצים הבינלאומיים להפסקת אש, להכניס סיוע הומניטרי לרצועה ולהביא לנסיגת כוחות צה”ל מכל הרצועה ולשחרר את כספי הסילוקין. כמו כן, אבו מאזן הדגיש את נכונותו לעבוד עם סטארמר כדי להשיג שלום באמצעות פתרון שתי המדינות וקרא לממשלה החדשה להכיר במדינה פלסטינית. סטארמר הדגיש את עמדת ארצו התומכת בהפסקת אש, במתן סיוע הומניטרי ושחרור החטופים ובחשיבות של שחרור כספי הסילוקין. בנוסף, הוא הבהיר כי יש חשיבות שהממשלה הפלסטינית תמשיך בתוכניות הרפורמה שלה. סטארמר גם עדכן כי שר החוץ הבריטי יגיע לביקור בקרוב כדי להמשיך בדיונים ולחזק את שיתוף הפעולה (ופא, 7 ביולי 2024).
הוועד הפועל של אש”ף קרא לצעדים נגד ישראל
  • ב-7 ביולי 2024, התקיימה ישיבה של הוועד הפועל של אש”ף שדנה בצורך להפעיל לחץ להפסקת “רצח העם” נגד הפלסטינים. המשתתפים קראו להטיל סנקציות על חברי ממשלת ישראל בשל “הסלמת הפשעים”. כמו כן, הם החליטו להרחיב את הקמפיין להעמדה לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי של “האחראים לפשעי המלחמה ולהפרות מצד הכיבוש” נגד אסירים פלסטינים. בנוסף, הם קראו למוסדות הבינלאומיים להתערב ולהטיל על “הכיבוש” אחריות מלאה ל”פשעים” (ופא, 7 ביולי 2024).

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.