מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (9-3 במאי 2023)

עשן מיתמר מעל אזור הפעילות בעיר העתיקה של שכם (ופא, 4 במאי 2023)

עשן מיתמר מעל אזור הפעילות בעיר העתיקה של שכם (ופא, 4 במאי 2023)

גופתו של מעאד' אלמצרי מכוסה בדגל חמאס ועל ראשו סרט של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר

גופתו של מעאד' אלמצרי מכוסה בדגל חמאס ועל ראשו סרט של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר "פלסטין פוסט", 4 במאי 2023)

גופתו של חסן קטנאני מכוסה בדגלי חמאס וגדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר

גופתו של חסן קטנאני מכוסה בדגלי חמאס וגדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר "פלסטין פוסט", 4 במאי 2023).

אנשי מנגוני הביטחון וחברי סניף תנועת פתח בשכם מוסרים תנחומים (ערוץ הטלגרם של כוחות הבטח

אנשי מנגוני הביטחון וחברי סניף תנועת פתח בשכם מוסרים תנחומים (ערוץ הטלגרם של כוחות הבטח"ל, 4 במאי 2023)

הריסת בית המחבל בכפר חארס (חשבון הטוויטר של דובר צה

הריסת בית המחבל בכפר חארס (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3 במאי 2023).

חאג' אסמאעיל ג'בר נפגש עם מושל מחוז ג'נין וראשי המנגנונים (דף הפייסבוק של אכרם אלרג'וב, 6 במאי 2023)

חאג' אסמאעיל ג'בר נפגש עם מושל מחוז ג'נין וראשי המנגנונים (דף הפייסבוק של אכרם אלרג'וב, 6 במאי 2023)

תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)

תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)

יחיא אלסנואר מברך את ג'בר עמאר (חשבון הטוויטר של ערוץ אלאקצא, 7 במאי 2023)

יחיא אלסנואר מברך את ג'בר עמאר (חשבון הטוויטר של ערוץ אלאקצא, 7 במאי 2023)

פגישת נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בדמשק עם בכירי הארגונים הפלסטיניים (אתר ערוץ אלעאלם, 4 במאי 2023)

פגישת נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בדמשק עם בכירי הארגונים הפלסטיניים (אתר ערוץ אלעאלם, 4 במאי 2023)

כינוס הוועד הפועל של אש

כינוס הוועד הפועל של אש"פ בראמאללה בראשות אבו מאזן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 4 במאי 2023)

  • השבוע בוצע פיגוע דקירה סמוך לחוארה (דרומית לשכם) בו נפצע חייל צה”ל באורח קל. שני פיגועי דקירה נוספים באזור חוארה והעיר העתיקה בירושלים סוכלו. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע. המוקדים הבולטים השבוע היו שכם וטולכרם שם נהרגו חמישה פלסטינים שהיו מעורבים בפיגועים קשים. כוחות צה”ל הרסו שני בתי מחבלים פלסטינים באזור סלפית וקלקיליה. בעקבות מות ח’צ’ר עדנאן בבית מעצר בישראל, פועלים הפלסטינים ובעיקר הג’האד האסלאמי בפלסטין להשבת גופתו לקבורה. במקביל, פועלים מנגנוני הרשות להחלת שלטון חוק ומבצעים מעצרים של פעילי ג’האד אסלאמי.
  • בליל 9-8 במאי 2023 פתחה ישראל במבצע “מגן וחץ” עם הריגתם של שלושה בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה (ראו פרסום נפרד). השבוע שוגרו 79 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, 65 נפלו בשטח ישראל ו-14 נפלו בשטח הרצועה, זאת במסגרת ירי תגובתי למותו של ח’צ’ר עדנאן. במעבר כרם שלום סוכלה הברחת אקדחים טעונים ותחמושת בתוך משלוח רהיטים שיועד ליהודה ושומרון. נשיא איראן אבראהים רא’יסי נפגש עם בכירי הארגונים הפלסטינים במהלך ביקור רשמי שערך בדמשק והביע את תמיכת ארצו במאבקם נגד ישראל.
  • ב-3 במאי 2023 התקיים בבריסל כינוס המדינות התורמות לרשות (AHLC). שר האוצר הפלסטיני התריע מפני הגרעון התקציבי של הרשות וקרא להפעיל לחץ על ישראל כדי שזו תפסיק את קיזוז כספי הסילוקין. במקביל, ראש הממשלה הפלסטיני מציג נתונים של מגמת שיפור בכלכלה הפלסטינית ובכלל זאת ירידה בהיקף האבטלה בשטחי הרשות ועלייה בהיקף הכנסותיה.
פיגוע דקירה בחוארה
  • ב-4 במאי 2023, בשעות הבוקר, בוצע פיגוע דקירה בחוארה (דרומית לשכם). פלסטינית דקרה, בסכין שהיה ברשותה, חייל צה”ל שעמד במחסום בכיכר עינאבוס בחוארה. החייל נפצע באורח קל. חיילי צה”ל שהיו במקום ירו לעברה, היא נפצעה ופונתה לבית חולים בשכם, שם נקבע מותה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 4 במאי 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ההרוגה היא אימאן זיאד אחמד עודה, בת 26 מחוארה (ופא, 4 במאי 2023).

חוארההסכין בה בוצע פיגוע הדקירה 
(חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 4 במאי 2023)
הסכין בה בוצע פיגוע הדקירה
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 4 במאי 2023)

פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

סיכול פיגוע דקירה סמוך לחוארה
  • לוחמי משמר הגבול עצרו (8 במאי 2023) סמוך לחוארה (דרומית לשכם), פלסטיני שנראה להם חשוד. בחיפוש שביצעו על גופו נמצאו שני סכינים ומכתב שבו ביקש סליחה מהוריו, והבטיח להם כי הם יקבלו עבור מעשיו העתידיים סכום כסף גדול. החשוד בן ה-21, תושב הכפר עראבה שבאזור ג׳נין, הועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון (תקשורת ישראלית, 8 במאי 2023).
סיכול פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים
  • לוחמי משמר הגבול עצרו (8 במאי 2023)  בעיר העתיקה בירושלים חשוד שהחביא על גופו מספריים ואשר על פי דבריו תכנן לבצע פיגוע. הוא הועבר להמשך חקירה במשטרה (תקשורת ישראלית, 8 במאי 2023).
פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון. מוקדי הפעילות השבוע היו טולכרם ושכם. במהלך הפעילות נהרגו מספר מעורבים בביצוע פיגועים, נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. להלן עיקרי הפעילות.
פעילות במחנה הפליטים נור שמס
  • ב-6 במאי 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים נור שמס (מזרחית לטולכרם), למעצר מבצעי פיגוע הירי באבני חפץ, דרומית-מזרחית לטולכרם (ב-2 במאי 2023), בו נפצע אזרח ישראלי. במהלך הפעילות ניסו המחבלים להימלט מהבית והם נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון. במהלך הפעילות נעצרו שני חשודים נוספים המעורבים בביצוע הפיגוע. במבנה בו הסתתרו נמצאו שני רובי 16-M, אפודים צבאיים ומחסניות (תקשורת ישראלית, 6 במאי 2023).
 אמצעי הלחימה שנתפסו בבית בו הסתתרו שני המבוקשים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 6 במאי 2023).     תיעוד המבוקשים החמושים מנסים להימלט מהבית (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 6 במאי 2023)
מימין: אמצעי הלחימה שנתפסו בבית בו הסתתרו שני המבוקשים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 במאי 2023).
משמאל: תיעוד המבוקשים החמושים מנסים להימלט מהבית (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 6 במאי 2023).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותם של חמזה ג’מיל ח’ריוש, בן 22, וסאמר צלאח אלשאפעי, בן 22. עוד דווח כי בפעילות נעצרו מחמד בלידי, בן 23, ואבראהים שלאש, בן 20 (ופא, 6 במאי 2023).
  • גדודי חללי אלאקצא פירסמו הודעת אבל שבה נמסר כי השניים היו פעילי הגדוד בטולכרם. בהודעה נמסר כי השניים ביצעו את פיגוע הירי סמוך לאבני חפץ ב-2 במאי 2023 בתגובה למותו של ח’צ’ר עדנאן (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 6 במאי 2023). התארגנות גדוד טול כרם – התגובה המהירה של גדודי חללי אלאקצא פירסמה הודעת אבל בה מסרה כי השניים היו פעיליה (ח’ריוש מכונה “אריה הגדוד” ומבצע פעולת הנקם באבני חפץ), ופירטה את הפיגועים שביצע ח’ריוש בסיועו של אלשאפעי (ערוץ הטלגרם של “גדוד טול כרם –התגובה המהירה”, 6 במאי 2023):
    • תקיפה באבני חפץ ב-21 באפריל 2023 בשעה 01:50.
    • ירי באקדח לעבר חייל, תוך כדי פריצת מחסום צה”ל בכלי רכבם, ב- 30 באפריל 2023. דווח כי הם נטשו את כלי הרכב בתוכו הייתה תמונתו של אמיר אבו ח’דיג’ה (מפקד ההתארגנות, שנהרג בסיכול ממוקד בידי כוחות הבטחון ב-23 במרץ 2023) ואיום בתגובה קשה על מותו.
    • פיגוע ירי לעבר שלושה כלי רכב בכביש אבני חפץ ב-2 במאי 2023.
  • גם חמאס פירסמה הודעת אבל שבה דווח כי ח’ריוש ואלשאפעי היו פעילי הזרוע הצבאית, גדודי עז אלדין אלקסאם. עוד נמסר בהודעה כי השניים נהרגו במהלך עימות מזוין עם “כוח ציוני מיוחד שפלש למחנה טולכרם”. ההודעה הדגישה שדם השהידים שנשפך על אדמת טולכרם יהווה דלק למהפכה מול ישראל (אתר חמאס, 6 במאי 2023). גופות ההרוגים כוסו בדגלי חמאס. דגלי חמאס גם הונפו בעת הלוויתם (חשבון הטוויטר QUDSN, 6 במאי 2023).
 (מימין לשמאל) מודעות אבל מטעם גדוד טול כרם –התגובה המהירה על מותם של אלשאפעי (מימין) וח'ריוש (ערוץ הטלגרם של גדוד טול כרם –התגובה המהירה, 6 במאי 2023), מודעת אבל מטעם חמאס (ערוץ הטלגרם של חמאס, 6 במאי 2023)
 (מימין לשמאל) מודעות אבל מטעם גדוד טול כרם –התגובה המהירה על מותם של אלשאפעי (מימין) וח’ריוש (ערוץ הטלגרם של גדוד טול כרם –התגובה המהירה, 6 במאי 2023), מודעת אבל מטעם חמאס (ערוץ הטלגרם של חמאס, 6 במאי 2023) 
הלוויתם השניים. גופותיהם מכוסות בדגלי חמאס. בהלוויה נראים חמושים ודגלי חמאס (מימין: חשבון הטוויטר QUDSN, 6 במאי 2023; משמאל: ערוץ ה-YOUTUBE של טלוויזית אלפג'ר מטולכרם, 6 במאי 2023)
הלוויתם השניים. גופותיהם מכוסות בדגלי חמאס. בהלוויה נראים חמושים ודגלי חמאס (מימין: חשבון הטוויטר QUDSN, 6 במאי 2023; משמאל: ערוץ ה-YOUTUBE של טלוויזית אלפג’ר מטולכרם, 6 במאי 2023)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הטיל על ישראל (“שלטונות הכיבוש”) את האחריות המלאה למותם (“הפשעים הנוראיים הללו”), והדגיש שישראל ממשיכה בביצוע “פשעיה” בשל היעדר סטנדרטים בינלאומיים אחידים, ותחושת החסינות שלה מעונש (דף הפייסבוק של דובר ממשלת הרשות אבראהים מלחם, 6 במאי 2023).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, הדגיש כי “הפשע” בטולכרם לא ייוותר ללא מענה מצד הפלסטינים וכי הם ימשיכו במערכה להגנה על המקומות הקדושים ולהילחם להשגת חירותם. לדבריו, מותם לא יעצור את המהפכה הגואה, אלא יהווה דלק להתגברותה (אתר חמאס, 6 במאי 2023). בהודעה מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודגש כי דמם של ההרוגים יצית נקמה נוספת נגד ישראל (“האויב”) ו”ממשלת הטרור” שלה (אתר הג’האד האסלאמי, 6 במאי 2023).
פעילות בשכם
  • ב-4 במאי 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראלים בשכם למעצר חשודים במעורבות בפעילות טרור. הכוחות פשטו על דירת מסתור בקסבה של שכם והרגו תוך קרב קצר שני פלסטינים שהסתתרו בה. שני הפלסטינים שנהרגו ביצעו את פיגוע הירי בצומת חמרה בבקעת הירדן ב-7 באפריל 2023 בו נהרגו אם ושתי בנותיה. באירוע נהרג פלסטיני נוסף שסייע להם להסתתר. בדירה בה התבצרו נמצאו שני רובי 16-M וקלצ’ניקוב (תקשורת ישראלית, 4 במאי 2023).
  • התארגנות “גוב האריות”, גדוד שכם של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, וגדודי חללי אלאקצא, פירסמו הודעות בהן דיווחו, כי חשפו את כניסת כוחות הבטחון לשכונת אליאסמינה בעיר העתיקה בשכם וכי פעיליהם התעמתו עם הכוחות (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות”, 4 במאי 2023; ערוץ הטלגרם של “גדוד שכם” בפלוגות ירושלים, 4 במאי 2023; ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 4 במאי 2023).
עשן מיתמר מעל אזור הפעילות בעיר העתיקה של שכם (ופא, 4 במאי 2023)
עשן מיתמר מעל אזור הפעילות בעיר העתיקה של שכם (ופא, 4 במאי 2023)
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח כי בפעילות נהרגו שלושה פלסטינים (ופא, 4 במאי 2023, אלג’זירה.נט, 4 במאי 2023; שהאב, 4 במאי 2023; אתר הגוש האסלאמי ביהודה ושומרון, 4 במאי 2023). ההרוגים הם פעילי חמאס מוכרים ממחנה הפליטים עסכר שבמזרח שכם. לדברי קרוביהם, הם היו חברים קרובים אשר גדלו יחד ולמדו יחד קוראן במסגד מצעב בן עמיר במחנה עסכר. הם אף לימדו דורות הצעירים במסגד. הם הצטרפו כבר בצעירותם לחמאס, בעקבות זאת הם לא פעם נעצרו והוזמנו לחקירות על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (אתר הגוש האסלאמי ביהודה ושומרון, 4 במאי 2023).
  • להלן פרטים נוספים אודות ההרוגים:
    • מעאד’ סעד נביה מצרי, בן 35 (או 36), נשוי, שני מבין חמישה אחים. אחיו הוא הפובליציסט והפרשן הפוליטי עאמר אלמצרי. היה עצור במשך מספר חודשים בישראל. הוא למד באוניברסיטת אלנג’אח, והשלים תואר ראשון בחינוך גופני, והיה פעיל בתא הסטודנטים של חמאס. נהג ללמד קוראן ילדים במסגדים במחנה עסכר.
    • חסן סלימאן חסן קטנאני, בן 35, נשוי ואב לשני בנים. אסיר משוחרר שישב שנתיים וחצי בבתי כלא בישראל ובבתי הכלא של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. הוא למד באוניברסיטת אלנג’אח, אך לא השלים את לימודיו האקדמאיים. בעת לימודיו היה פעיל בתא הסטודנטים של חמאס. קטנאני הוא הוא גיסו (אחי אשתו) של חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ובן דודו של העיתונאי עת’מאן קטנאני, שנהרג בתקיפה ישראלית שבה נהרגו בכירי חמאס ג’מאל מנצור וג’מאל סלים בשנת 2001. קרובת משפחתו, אשרקת קטנאני, ביצעה פיגוע דקירה נגד חיילי צה”ל במחסום חוארה לפני מספר שנים, וכל אחיו ובני דודיו נעצרו בעבר ע”י ישראל.
    • אבראהים אחמד מחמד ג’ברין (מופיע בתקשורת גם בשם: אבראהים אחמד ג’בר), בן 47 (או 45) היה חולה סרטן ומרותק למיטתו. התגורר לבדו בבית לאחר מות הוריו. בהודעה של התארגנות “גוב האריות” נמסר כי היה פעיל בהתארגנות, ונתן מחסה לפעילים (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות, 4 במאי 2023; דף הפייסבוק של נצ’אל אחמד, 4 במאי 2023). אתרים המזוהים עם פתח מסרו, כי הוא היה פעיל פתח (חשבון הטוויטר@fateh_pal65 , שמציג עצמו כעמוד הרשמי של פתח, 4 במאי 2023; PNN, 4 במאי 2023).
  • הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמה הודעה בה מסרה כי השלושה היו פעיליה, וכי הם אלה שביצעו את פיגוע הירי בצומת חמרה שבבקעת הירדן ב-7 באפריל 2023, כתגובה מהירה ל”תוקפנות” נגד המתפללים במסגד אלאקצא (אתר גדודי אלקסאם, 7 באפריל 2023).
כרזה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס: (מימין לשמאל) חסן קטנאני, מעאד' אלמצרי ואבראהים ג'בר – גיבורי "פעולת העמקים" בתגובה לתוקפנות על המתפללים וגרירת הנשים במסגד אלאקצא במהלך רמצ'אן (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 4 במאי 2023)
כרזה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס: (מימין לשמאל) חסן קטנאני, מעאד’ אלמצרי ואבראהים ג’בר – גיבורי “פעולת העמקים” בתגובה לתוקפנות על המתפללים וגרירת הנשים במסגד אלאקצא במהלך רמצ’אן (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 4 במאי 2023)
 גופתו של חסן קטנאני מכוסה בדגלי חמאס וגדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר "פלסטין פוסט", 4 במאי 2023).     גופתו של מעאד' אלמצרי מכוסה בדגל חמאס ועל ראשו סרט של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר "פלסטין פוסט", 4 במאי 2023)
מימין: גופתו של חסן קטנאני מכוסה בדגלי חמאס וגדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר “פלסטין פוסט”, 4 במאי 2023).
משמאל: גופתו של מעאד’ אלמצרי מכוסה בדגל חמאס ועל ראשו סרט של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר “פלסטין פוסט”, 4 במאי 2023)
  • לאחר הפעילות צוטט מושל מחוז שכם, אבראהים רמצ’אן, בתקשורת הישראלית וברשתות החברתיות כאומר כי הריגתם היא “תוצאה טבעית של אי-היענותם לשירותי הביטחון הפלסטיניים וסירובם למסור את נשקם לידי הרשות”. לדבריו, לפני מספר שבועות ניסה מנגנון הביטחון המסכל לשכנע אותם להסגיר עצמם ולמסור את נשקם אך הם סירבו (YNET, 4 במאי 2023; חשבון הטוויטר של ד”ר חד’יפה עבדאללה עזאם, 4 במאי 2023). מאוחר יותר הכחיש משרדו של רמצ’אן את ההצהרה שיוחסה לו (דף הפייסבוק של מרכז כאשף למאבק במידע מוטעה בתקשורת הפלסטינית, 4 במאי 2023).
  • הפעילות בשכם גררה שלל גינויים חריפים בתקשורת הפלסטינית לצד איומים על ישראל. להלן תגובות בולטות :
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, גינה את המשך “הפלישה לערים הפלסטיניות” ואת ההרג היומיומי של הפלסטינים, שהאחרון שבהם היה בעיר העתיקה בשכם. אבו רדינה הזהיר כי המשך ההסלמה הישראלית נגד הפלסטינים, אדמתם ומקומותיהם הקדושים תפוצץ את המצב באזור ותביא אותו לשלב שקשה יהיה לשלוט בו. הוא הטיל על ממשלת ישראל את האחריות המלאה למדיניות ההסלמה (ופא, 4 במאי 2023).
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינה את “התוקפנות” על העיר העתיקה של שכם, והטיל על ממשלת ישראל את האחריות. הוא דרש מהקהילה הבינלאומית שלא לגלות יחס איפה ואיפה ולדרוש דין וחשבון מישראל על “פשעיה הנוראיים” נגד הפלסטינים (ופא, 4 במאי 2023). בדף הפייסבוק שלו העלה פוסט המבכה את הריגתם בו תמונות השלושה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 4 במאי 2023).
    • חמאס פרסמה הודעה בה התחייבה להמשיך “בדרך הג’האד וההתנגדות” להגנה על ירושלים ומסגד אלאקצא עד לשחרור פלסטין והשבת הזכויות הלאומיות המלאות של הפלסטינים (אתר חמאס, 4 במאי 2023). עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קרא, “לכוחות ההתנגדות הפלסטינית בתוך פלסטין ומחוצה לה” להסלים את התגובה נגד ישראל (“הכיבוש”) ולגרום לה לשלם מחיר כבד על הפשעים שלה (אתר חמאס, 4 במאי 2023).
    • בהודעת אבל שפרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון הודגש כי “פשע ההתנקשות” יהפוך את “ההתנגדות” לחזקה יותר (אתר הג’האד האסלאמי, 4 במאי 2023).
אנשי מנגוני הביטחון וחברי סניף תנועת פתח בשכם מוסרים תנחומים
(ערוץ הטלגרם של כוחות הבטח"ל, 4 במאי 2023)
    אנשי מנגוני הביטחון וחברי סניף תנועת פתח בשכם מוסרים תנחומים
(ערוץ הטלגרם של כוחות הבטח"ל, 4 במאי 2023)
אנשי מנגוני הביטחון וחברי סניף תנועת פתח בשכם מוסרים תנחומים
(ערוץ הטלגרם של כוחות הבטח”ל, 4 במאי 2023)
סיכול פיגועי החזית העממית לשחרור פלסטין
  • כוחות הביטון חשפו לאחרונה תשתית טרור של ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין מאזור בית לחם אשר ביצעה את פיגוע המטען באוטובוס בביתר עילית ב-9 במרץ 2023 ותכננה לבצע פיגועים נוספים.במסגרת זו, נעצרו שישה פעילי הארגון תושבי מחנה הפליטים דהיישה, בתיר ובית ג’אלא באזור בית לחם, החברים בתא סטודנטים הפועל מטעם הארגון. כמו כן נעצרה תושבת ישראל אשר הכניסה את המפגע ביום הפיגוע לישראל. לאחר שהתברר בחקירתה, כי לא הייתה מודעת לכוונותיו באשר לפיגוע, הוגש נגדה כתב אישום בעבירה של הסעת שוהה בלתי חוקי.
  • בחקירת החשודים נחשפה מעורבותם בביצוע פיגוע המטען באוטובוס בביתר עילית, החל משלב ההכנות וחלוקת התפקידים ביניהם, לרבות גיוס מבצע הפיגוע, שכירת דירות מסתור, שאחת מהן שימשה כמעבדת חבלה, ייצור חומר הנפץ למטענים ורכישת רכב מילוט. חלק מחברי התשתית אף תכננו לבצע פיגועים נוספים בשם הארגון.
  • בעקבות חקירות ואיסוף מודיעין נחשפה תשתית טרור נרחבת הפועלת מטעם החזית העממית, אשר מכוונת על ידי בכירי הארגון הכלואים בישראל ובמעורבות הנהגת הארגון ברצועת עזה ובלבנון. נמצא שבכיר החזית העממית מלבנון הכווין ישירות את החולייה שביצעה את הפיגוע בביתר עילית וכן חוליות נוספות בשטח.
  • במסגרת התשתית, גויסו פעילים ברחבי יהודה ושומרון שתכננו לבצע פיגועים בטווח הזמן המיידי, בהכוונה וסיוע של הנהגת הארגון . הפעילים שגויסו התבקשו לגייס חברי חוליה נוספים, לרכוש אמצעי לחימה, לייצר מטעני נפץ ולתכנן ביצוע פיגועי ירי ומטען ביהודה, שומרון ובישראל (תקשורת שירות ביטחון כללי, 8 במאי 2023).
הריסת בתי מחבלים בקלקיליה וסלפית
  • ב-3 במאי 2023, לפנות בוקר, הרסו כוחות ביטחון ישראלים את ביתו של מחמד צוף[2] בכפר חארס (צפונית מערבית לסלפית) במהלך הפעילות, יודו אבנים לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 במאי 2023).
  • עבדאללה כמיל, מושל מחוז סלפית, שביקר את משפחת מחמד צוף אמר שהריסת ביתה הוא “פשע נגד האנושות” ו”עונש קולקטיבי” המנוגד לחוק הבינלאומי. כמיל שיבח את תושבי הכפר על “הקרבתם ועמידתם האיתנה” וציין כי אבו מאזן עוקב אחר הנעשה ופועל מול גורמים שונים כדי להפסיק צעדים אלה מצד ישראל (דף הפייסבוק של הכפר חארס, 3 במאי 2023).
הריסת בית המחבל בכפר חארס (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3 במאי 2023).     מושל מחוז סלפית מבקר את בית משפחת מחמד צוף (דף הפייסבוק של הכפר חארס, 3 במאי 2023)
מימין: הריסת בית המחבל בכפר חארס (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 במאי 2023).
משמאל: מושל מחוז סלפית מבקר את בית משפחת מחמד צוף (דף הפייסבוק של הכפר חארס, 3 במאי 2023)
  • ב-3 במאי 2023, לפנות בוקר, הרסו כוחות ביטחון ישראלים בכפר חג’ה (מזרחית לקלקיליה) את ביתו של יונס הילאן.[3] במהלך פעילות הכוחות היו הפרות סדר ונעצרו מספר חשודים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 במאי 2023). שעות ספורות לאחר הרס הבית, החלה המשפחה ביציקות בטון לשיקומו (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023).
בית המחבל לאחר הריסתו.     משפחת המחבל החלה בשיקום הבית שנהרס ע"י יציקת בטון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)
מימין: בית המחבל לאחר הריסתו. משמאל: משפחת המחבל החלה בשיקום הבית שנהרס ע”י יציקת בטון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)
המשך תגובות על מות ח’צ’ר עדנאן
  • השבוע נמשכו התגובות על מותו של העציר ח’צ’ר עדנאן וברשות פועלים להחזיר את גופתו למשפחה. הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון והכוחות הלאומיים והאסלאמיים ערכו ב-6 במאי 2023 הפגנה מול ביתו של ח’צ’ר עדנאן בעיירה עראבה, דרומית לג’נין, כדי לדרוש את החזרת גופתו וגופותיהם של 132 פלסטינים נוספים המוחזקים בידי ישראל. האסיר המשוחרר ג’עפר עז אלדין (בכיר בג’האד האסלאמי במחוז ג’נין) הדגיש את הצורך לפעול ברצינות בכל הדרכים והאמצעים כדי להשיב את הגופות ולקבור אותן “באדמת פלסטין”. גם אשתו של ח’צ’ר עדנאן נשאה דברים (ופא, 6 במאי 2023; פאלטודיי, 7 במאי 2023). האסירה המשוחררת עטאף עליאן[4] הכריזה על שביתת רעב מול מטה הצלב האדום הבינלאומי באלבירה עד להשבת גופתו של ח’צ’ר עדנאן (פאלטודיי, 7 במאי 2023).
  • דאוד שהאב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין את המאמצים להחזרת גופתו אולם סירב לציין את שמות המתווכים או הצדדים המטפלים בנושא. שהאב הכחיש את הידיעות לפיהן הג’האד האסלאמי שלח מסר למתווך המצרי, הקוצב פרק זמן להחזרת הגופה, שלאחריו “תהיה תגובה” (שהאב, 3 במאי 2023).
 ההפגנה בכפר עראבה (ופא, 6 במאי 2023).   עטאף עליאן שובתת רעב (פאלטודיי, 7 במאי 2023)
מימין: ההפגנה בכפר עראבה (ופא, 6 במאי 2023). משמאל: עטאף עליאן שובתת רעב (פאלטודיי, 7 במאי 2023)
הרשות פועלת להחלת שלטון החוק ועוצרת פעילי טרור
  • במקביל לפעילות כוחות הביטחון הישראליים פועלים מנגנוני הרשות הפלסינית בניסיון להחלת שלטון החוק בערי יהודה ושומרון. במסגרת זאת נועדו מושל מחוז ג’נין, לואא’ (אלוף) אכרם אלרג’וב, וראשי מנגנוני הביטחון במחוז עם חאג’ אסמאעיל ג’בר, יועץ אבו מאזן לענייני המחוזות ועוזר המפקד העליון של כוחות הביטחון, ועם בכירים נוספים במנגנוני הביטחון כדי לסקור את המצב הכללי במחוז, ובמיוחד המצב הביטחוני, ולעמוד מקרוב על צורכי מנגנוני הביטחון. ג’בר הדגיש את הנחיות אבו מאזן להמשיך ולפעול להבטחת הביטחון והשלום האזרחי לתושבים בכל מקומות מגוריהם (דף הפייסבוק של אכרם אלרג’וב, 6 במאי 2023).
חאג' אסמאעיל ג'בר נפגש עם מושל מחוז ג'נין וראשי המנגנונים
 (דף הפייסבוק של אכרם אלרג'וב, 6 במאי 2023)
חאג’ אסמאעיל ג’בר נפגש עם מושל מחוז ג’נין וראשי המנגנונים
(דף הפייסבוק של אכרם אלרג’וב, 6 במאי 2023)
  • בהקשר זה מסר הג’האד האסלאמי בפלסטין כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ממשיכים לפעול נגד פעיליהם ביהודה ושומרון, באמצעות זימונים ומעצרים. בהודעת הארגון נמסר כי מנגנוני הבטחון במחוז ראמאללה עצרו שלושה פעילי הארגון במחנה הפליטים ג’לזון. אחד מהם, עמר ע’ואנמה, בנו של האסיר המשוחרר מחמוד ע’ואנמה אבו עת’מאן, אשר דודו, מחמד עבד אלפתאח ע’ואנמה, היה אחד ממייסדי ומנהיגי הג’האד האסלאמי. במחוז טולכרם, עצר מנגנון המודיעין הכללי של הרשות את האסיר המשוחרר עקאב זעיר עתילי . כמו כן מחזיקים המנגנונים במעצר את עבדאללה סבע רמצ’אן, בן 16, מהכפר תל בשכם, בנו של הבכיר סבע רמצ’אן, שהיה, בין השאר, אחד ממלוויו של ח’צ’ר עדנאן בביקוריו אצל משפחות השהידים והאסירים בשכם (צפא, 7 במאי 2023; ערוץ הטלגרם Daffa_media [ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון], 7 במאי 2023).
ירי רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל[5]
  • בתקופה הנסקרת שוגרו 79 רקטות לעבר ישראל בתגובה למותו של בכיר הג’האד האסלאמי ח’צ’ר עדנאן. 65 רקטות נפלו בשטח ישראל. שיגורי הרקטות נפסקו רק כשעתיים לאחר שהוכרזה הפסקת אש בסביבות השעה 03:30 ב- 3 במאי 2023 (דובר צה”ל 3-2 במאי 2023). פלסטיני בן 58 מצפון הרצועה נהרג כתוצאה מהתקיפות. סה”כ באירועים שוגרו 104 רקטות לעבר ישראל, 90 נפלו בשטח ישראל, 14 בשטח הרצועה.
 נפילת רקטה בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 במאי 2023).    תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)
מימין: נפילת רקטה בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 במאי 2023). משמאל: תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

סיכול הברחות
  • ב-3 במאי 2023, במהלך בדיקת משלוח רהיטים, במעבר כרם שלום, מרצועת עזה לשטחי הרשות הפלסטינית התגלו בתוך הרהיטים אקדחים, מחסניות טעונות, כדורים ומשתיקי קול. אמצעי הלחימה יועדו, על פי החשד, לגורמי טרור ביהודה ושומרון. אמצעי הלחימה הוחרמו והאירוע הועבר להמשך טיפול גורמי הביטחון (דוברות משרד הביטחון, 3 במאי 2023).
אמצעי הלחימה שהוסלקו בתוך הרהיטים (דוברות משרד הביטחון, 3 במאי 2023)      אמצעי הלחימה שהוסלקו בתוך הרהיטים (דוברות משרד הביטחון, 3 במאי 2023)
אמצעי הלחימה שהוסלקו בתוך הרהיטים (דוברות משרד הביטחון, 3 במאי 2023)
שובו של ג’בר עמאר לרצועת עזה
  • השיח’ ג’בר עמאר, בן 84, מהמנהיגים ההיסטוריים של התנועה האסלאמית בפלסטין, שב לרצועת עזה ב-3 במאי 2023, מסודאן, דרך מעבר רפיח, במסגרת פינוי פלסטינים מסודאן בשל העימותים שם. עמאר היה אחד מלוחמי “כוחות השחרור הפלסטיניים” שהקים אחמד אלשקירי, היו”ר הראשון של אש”ף, בשנות ה-60. הוא נעצר ע”י ישראל ב-1969. לאחר מעצרו הקים עמאר את הארגון הראשון של התנועה האסלאמית בבתי הכלא בישראל. הוא נידון למאסר עולם, אך ריצה 14 שנים, ושוחרר לפני השלמת מאסרו במסגרת עסקת חילופי שבויים שהתקיימה עם החזית העממית – המפקדה הכללית ב-1983. עמאר גורש ללבנון, עבר בין אלג’יריה לתוניסיה, עד שהתיישב בסודאן (פלסטין און ליין, 3 במאי 2023).
  • חמאס אימצה לחיקה את ג’בר עמאר ומספר בכירי חמאס קיבלו את פניו, עם הגיעו, במעבר רפיח (פלסטין און ליין, 3 במאי 2023); אסמאעיל הניה התקשר אליו כדי לברכו על שובו ל”אדמת המולדת” (אתר חמאס, 3 במאי 2023); תנועת חמאס בשיתוף עם אגודת ואעד לאסירים ומשוחררים ערכה טקס לכבודו במחנה הפליטים אלבריג’ (פלסטין אלא’ן, 7 במאי 2023). ב-7 במאי 2023 גם הגיע למחנה הפליטים אלבריג’ יחיא אלסנואר ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, בלווית רוחי משתהא חבר הלשכה המדינית, כדי לברך את ג’בר עמאר על שובו (חשבון הטוויטר של ערוץ אלאקצא, 7 במאי 2023).
הטקס שחמאס ערכה לכבודו במחנה הפליטים אלבריג' (פלסטין אלא'ן, 7 במאי 2023).      יחיא אלסנואר מברך את ג'בר עמאר (חשבון הטוויטר של ערוץ אלאקצא, 7 במאי 2023)
מימין: הטקס שחמאס ערכה לכבודו במחנה הפליטים אלבריג’ (פלסטין אלא’ן, 7 במאי 2023).
משמאל:
יחיא אלסנואר מברך את ג’בר עמאר (חשבון הטוויטר של ערוץ אלאקצא, 7 במאי 2023)
פגישת נשיא איראן בסוריה עם ראשי הארגונים הפלסטיניים
  • אבראהים רא’יסי, נשיא איראן, אשר ביקר בסוריה, נפגש במהלך ביקורו עם הנהגת הארגונים הפלסטינים ועם הוגי דעות פלסטינים. בפגישה עמם הדגיש רא’יסי כי “ההתנגדות” היא הדרך היחידה להתעמת עם ישראל (“הישות הציונית”) וכי והיום יותר מתמיד דרושה אחדות של כוחות “ההתנגדות” באזור ובעולם האסלאמי. עוד הוסיף, כי הסוגיה הפלסטינית נמצאת בראש סדר העדיפויות של איראן. הוא גם ציין, כי הם רואים את ההתמוטטות המשטר הציוני כקרובה מאוד (אירנ”א, 4 במאי 2023).
פגישת נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בדמשק עם בכירי הארגונים הפלסטיניים (אתר ערוץ אלעאלם, 4 במאי 2023)
פגישת נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בדמשק עם בכירי הארגונים הפלסטיניים
(אתר ערוץ אלעאלם, 4 במאי 2023)
יום השנה השני למבצע “שומר החומות”
  • לרגל יום השנה השני למבצע “שומר החומות”[6] קיים באסם נעים, ראש המחלקה המדינית של חמאס, מסיבת עיתונאים בה הדגיש את הישגי המבצע בציינו שהמשוואות שנקבעו במהלך מבצע “שומר החומות” משמשות את כל העימותים שבאו לאחר מכן והן הקו המנחה שיוביל את השלב הבא בכל זירות וחזיתות ההתנגדות. להלן פירוט הישיגי המבצע על פי באסם נעים (צפא, 7 במאי 2023):
    • הניח בסיס לשלב חדש בתולדות המאבק בישראל. במהלך המבצע ואחריו ביססה “ההתנגדות” משוואה חדשה הקובעת כי אין “קווים אדומים” לגבי המטרות שהיא תפגע בהן במהלך עימות. זאת ועוד הרקטות שהם שיגרו במהלך במבצע “שומר החומות” כיסו את כל שטח ישראל ושיתקו את תנועת המטוסים, השג נוסף לאור “המצור” הישראלי על הרצועה.
    • “ההתנגדות” לאחר מבצע “שומר החומות” אינה כשהייתה לפניו מסיבות רבות. שכן במבצע זה היא זו שיזמה את הפעילות. לדבריו, מבצע “שומר החומות” יצר הרתעה עבור ההנהגה הישראלית, והדבר נוכח על שולחנה לפני קבלת כל החלטה שהיא.
    • בנוסף להשגים במישור הצבאי, נרשמו גם השגים ברמה הלאומית. בעוד שהסבבים הקודמים התרכזו בעזה, ב”מצור” ובמצב ההומניטרי, הרי שהיום המערכות מתנהלות סביב נושאים אסטרטגיים כמו ירושלים, מסגד אלאקצא ונושא האסירים.
    • המבצע תרם להקלת “המצור” על הרצועה, וגרם לישראל להעניק לרצועה הקלות כלכליות חסרות תקדים בתחומים רבים, אם כי לא במידה שתאפשר חיים בכבוד לפלסטינים.
    • המבצע הניח את הבסיס לאחדות הזירות, חזון אסטרטגי המנוגד להפרדה בין הזירות שישראל פעלה ליצור כל השנים.
    • הפעילות בתוך שטחי ישראל במהלך המבצע הפתיעה את ישראל, לאחר שנים רבות שישראל ביצעה פעולות “ישראליזציה” שהיא חשבה שהן מועילות.
באסם נעים מדבר במסיבת העיתונאים (צפא, 7 במאי 2023)
באסם נעים מדבר במסיבת העיתונאים (צפא, 7 במאי 2023)
הודעת חמאס בנושא הקטטה בגן נר
  • דיאר עמרי, צעיר בן עשרים מהכפר צנדלה (בעמק יזרעאל), נהרג ב-6 במאי 2023 בעת ויכוח עם תושב הישוב גן נר בכניסה ליישוב. לאחר מותו פרסמה חמאס (באופן חריג) הודעת אבל חריפה על מותו לאחר “שנרצח מירי מתנחל ציוני בעיירה צנדלה בשטח הפנים הכבוש”. ההודעה הדגישה שהפלסטינים לא יאפשרו לאירועים מסוג זה לעבור ללא תגובה, והם יגבירו את התנגדותם כדי לנקום את דמם של השהיד עמרי ושל כל הפלסטינים, שהאחרונים שבהם הם ההרוגים בשכם וטולכרם. ההודעה קראה לערביי ישראל להתעמת ולנקום את דמם של עמרי ושאר השהידים, ולהמשיך להגיע למסגד אלאקצא הנתון “למתקפת ייהוד ציונית” (אתר חמאס, 6 במאי 2023).
כינוס הוועד הפועל של אש”ף בראשות אבו מאזן
  • הוועד הפועל של אש”ף התכנס בראשות אבו מאזן, ב-4 במאי 2023, ודן “בהסלמה ובתוקפנות” של ממשלת ישראל נגד העם הפלסטיני ובפרט בפעילות בשכם. הוועד הפועל גם הטיל את האחריות המלאה למות ח’צ’ר עדנאן על ישראל. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להטיל סנקציות על ישראל ולהתערב באופן מיידי כדי להגן על עמם. הוועד ציין לטובה את ציון יום הנכבה במטה האו”ם בניו יורק בנוכחות אבו מאזן שגם יישא שם נאום (ופא, 4 במאי 2023).
כינוס הוועד הפועל של אש"פ בראמאללה בראשות אבו מאזן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 4 במאי 2023)
כינוס הוועד הפועל של אש”פ בראמאללה בראשות אבו מאזן
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 4 במאי 2023)
כלכלת הרשות הפלסטינית
  • ב-3 במאי 2023 התקיים בבריסל כינוס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית (AHLC). שכרי בשארה, שר האוצר ברשות הפלסטינית, סקר בפני משתתפי הכינוס את תמונת המצב של הכלכלה הפלסטינית וקרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לשחרר כספים פלסטיניים שהיא החלה לקזז מאז 2019, ומסתכמים כיום בסכום של כ-800 מיליון דולר .בשארה הזהיר כי הגירעון התקציבי מהווה איום על הכלכלה הפלסטינית, ומשפיע על היציבות החברתית (ופא, 3 במאי 2023). נורבגיה, שעמדה בראש הכינוס בבריסל, קראה לישראל ולרשות הפלסטינית להסכים על צעדים לשיפור המצב הפיננסי, חיזוק מוסדות הרשות וחידוש המאמצים להגיע להסדר שלום (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הנורבגי, 3 במאי 2023).
  • בתוך כך, ב-3 במאי 2023 הנחה שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ את מנהל רשות המיסים להעביר סכום נוסף של 3.2 מיליון ₪ במסגרת קיזוז כספי המיסים של הרשות הפלסטינית לנפגעי טרור. מחמד אשתיה גינה את החלטת שר האוצר בציינו ההחלטה היא בבחינת “שוד חדש” של כספי העם הפלסטיני. הוא פנה למדינות התורמות המתכנסות בבריסל להפעיל לחץ על ישראל להפסקת הקיזוז. אשתיה הדגיש שוב כי הפעולות הללו לא תגרומנה להם לוותר על המשך מחויבותם ונאמנותם למשפחות השהידים, הפצועים והאסירים (ופא, 3 במאי 2023).
  • במקביל, במהלך ישיבת המממשלה ציין מחמד אשתיה כי בשנת 2022 צמחה הכלכלה הפלסטינית ב-3.9% אולם ציין שהיקף היקף הצמיחה השנה יהיה נמוך יותר בשל “פעולות ישראל” (ופא, 2 במאי 2023).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 8 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב במבוא דותן (דרומית-מערבית לג’נין). לא דווח על נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2023).
    • 8 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב דרומית לצומת כרמי צור (צפונית לחברון). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2023).
    • 8 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בעוג’ה (סמוך ליריחו). לא דווח על נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2023).
    • 8 במאי 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב בין קרני שומרון לעזון (מזרחית לקלקיליה). דווח על פצוע קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2023).
    • 8 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2023).
    • 7 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למכמש (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במאי 2023).
    • 7 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לייטב (צפונית ליריחו). לא הי נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במאי 2023).
    • 5 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת זיף (דרומית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 במאי 2023).
    • 5 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת מגדלים (דרומית-מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 במאי 2023).
    • 5 במאי 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 במאי 2023).
    • 4 במאי 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך למעלה עמוס (דרומית-מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במאי 2023).
    • 3 במאי 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר גדר הישוב קרית נטפים (צפונית-מערבית לסלפית). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במאי 2023).

[1] פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] ביצע ב-15 בנובמבר 2022, פיגוע דקירה ודריסה, באזור התעשייה אריאל ובכביש חוצה שומרון. בפיגוע נרצחו שלושה ישראלים, ונפצעו ארבעה נוספים.
[3] ביצע ב-25 באוקטובר 2022, פיגוע דקירה בכפר אלפנדק בו נרצח אזרח ישראלי.
[4] פעילה בכירה בארגון הג'האד האסלאמי שתכננה לבצע בשנת 1987 פיגוע התאבדות באמצעות פיצוץ מכונית תופתבירושלים. עליאן היתה כלואה בישראל במשך עשר שנים ושוחררה בשנת 1997.
[5] להרחבה ראו מסמך מרכז המידע מ-3 במאי 2023: "יממה של מתיחות בעקבות מות אסיר בבית הכלא בישראל".
[6] מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה, שהחל בירי רקטות על ידי חמאס, לעבר ירושלים, היה בין 21-10 במאי 2021. חמאס העניקה למבצע את השם "חרב ירושלים".