מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (1 – 14 במאי 2022)

עצרת הבחירות של חזבאללה בדרום לבנון (צור ואלנבטיה) ב-9 במאי 2022 (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 9 במאי 2022)

עצרת הבחירות של חזבאללה בדרום לבנון (צור ואלנבטיה) ב-9 במאי 2022 (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 9 במאי 2022)

עצרת הבחירות של חזבאללה בדרום לבנון (צור ואלנבטיה) ב-9 במאי 2022 (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 9 במאי 2022)

עצרת הבחירות של חזבאללה בדרום לבנון (צור ואלנבטיה) ב-9 במאי 2022 (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 9 במאי 2022)

אם שהיד משתתפת בעצרת הבחירות של חזבאללה בבקעת הלבנון, נושאת את תמונת בנה ואת נעליו (חשבון הטוויטר של מהתדי בחמד, 13 במאי 2022). לחפצים שהיו שייכים לשהיד יש מעמד מיוחד, כמעט של קדושה, ב

אם שהיד משתתפת בעצרת הבחירות של חזבאללה בבקעת הלבנון, נושאת את תמונת בנה ואת נעליו (חשבון הטוויטר של מהתדי בחמד, 13 במאי 2022). לחפצים שהיו שייכים לשהיד יש מעמד מיוחד, כמעט של קדושה, ב"חברת ההתנגדות"

חניכי צופי אלמהדי מצדיעים לדגל פלסטין ודורכים על דגל ישראל במסגרת אירועי

חניכי צופי אלמהדי מצדיעים לדגל פלסטין ודורכים על דגל ישראל במסגרת אירועי "יום ירושלים העולמי" (עמוד הפייסבוק של צופי אלמהדי באזור אלחג'יר, 2 במאי 2022)

הלווית השהיד עבאס חסין מרתצ'א בעיירה עיתא אלג'בל (אתר מוסד השהיד, 1 במאי 2022)

הלווית השהיד עבאס חסין מרתצ'א בעיירה עיתא אלג'בל (אתר מוסד השהיד, 1 במאי 2022)

חלק ממשתתפי האירוע במארון אלראס מצטלמים על-רקע שטח הארץ (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022)

חלק ממשתתפי האירוע במארון אלראס מצטלמים על-רקע שטח הארץ (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022)

חלק ממשתתפי האירוע במארון אלראס מצטלמים על-רקע שטח הארץ (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022)

חלק ממשתתפי האירוע במארון אלראס מצטלמים על-רקע שטח הארץ (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022)

עיקרים
  • קמפיין הבחירות של חזבאללה נכנס לישורת האחרונה, כולל היערכות ליום הבחירות עצמו, כאשר מאמץ מיוחד הושקע בהעלאת אחוז ההצבעה. בשלב הראשון הקמפיין התמקד ב”פנייה לשכל” תוך הצגת והבלטת תרומת חזבאללה לתומכיו ולאזרחי לבנון בכלל בתחומים כגון בריאות, חינוך, כלכלה וכו’. בשבועיים האחרונים הקמפיין התמקד ב”פנייה לרגש“: יצירת תחושת סכנה בקרב תומכי הארגון לצורך התלכדות סביבו, עידוד הצבעה למען השהידים, הפצועים ומשפחות השהידים, עידוד הצבעה כביטוי לנאמנות אישית למזכ”ל הארגון סיד חסן נצראללה והתבטאויות של אנשי דת בשבח ההצבעה לארגון.
  • מזכ”ל חזבאללה סיד חסן נצראללה נשא שלושה נאומים במסגרת עצרות בחירות של הארגון, בדרום לבנון, בצ’אחיה ובבקעת הלבנון. בנאומיו הדגיש כי הארגון לא יתפרק מנשקו; איים לשבש את חיפוש הגז הטבעי מול חופי ישראל, במידה וישראל תמנע מלבנון לחפש גז טבעי מול חופיה; ציין כי חזבאללה נכנס לכוננות עליונה לאור תרגיל שמקיים צה”ל בימים אלה; והתייחס ליחסים המיוחדים שבין חזבאללה לתושבי בקעת הלבנון.
  • הושלמו שני השלבים הראשונים של הבחירות בלבנון: הצבעת אזרחי לבנון החיים בחו”ל והצבעת עובדי הקלפיות. הבחירות הכלליות תיערכנה ביום ראשון, 15 במאי 2022.
  • מוסדות התשתית האזרחית של חזבאללה קיימו אירועים שונים לציון “יום ירושלים העולמי” וחג שבירת הצום בתום חודש רמצ’אן[1].
  • חזבאללה קיים ארבע הלוויות של פעילים: פעיל צבאי שנהרג בסוריה בשנת 2016 וגופתו הוחזרה ושלושה פעילי התשתית האזרחית.
  • במחנות הפליטים הפלסטיניים התקיימו מספר אירועי תרבות לציון יום הנכבה ואירועים לגינוי מות העיתונאית שירין אבו עאקלה.
  • מתנגדי המשטר הסורי מדווחים על הגברת הפעילות הכלכלית והדתית של איראן במדבר הסורי ובדרום סוריה. בנוסף, נרשמו עימותים בין מיליציות איראניות לרוסיות באזורים שונים, שהוצגו כניסיון איראני לנצל את הסחת הדעת של רוסיה באוקראינה כדי להרחיב את השפעתה בסוריה.
  • מתנגדי המשטר הסורי מדווחים על הקמת מיליציה איראנית חדשה במדינה בשם “גדודי האמאם”, שתפעל בעיקר בדרום סוריה, סמוך לגבול עם ישראל.
  • משרד ההגנה הסורי הודיע על מותם של עשרה אנשי צבא סורים ופציעתם של תשעה נוספים, מתקיפת האוטובוס בו נסעו על-ידי טרוריסטים בפריפריית חלב המערבית.
חזבאללה ולבנון
  • קמפיין הבחירות בחזבאללה החל להערך ליום הבחירות עצמו ולפרסם כרזות בנוגע לתהליך ההצבעה: זיהוי פתקי הצבעה מזויפים, צורת הסימון התקינה של הרשימה הנבחרת והמועמד המועדף, המשמעות של פתק לבן, הימנעות מפסילת הפתק, הסבר על שיטת הבחירות וספירת הקולות וכו’ (חשבון הטוויטר של מערכת הבחירות בחזבאללה, 1 – 11 במאי 2022). על פי דיווח מתנגדי הארגון, חזבאללה גייס 18,000 תושבי דרום לבנון לשמש כנציגים בקלפיות ולסייר בעיירות ובכפרים ביום הבחירות :6,000 נציגים בכל אחד משלושת אזורי הבחירה בדרום לבנון. לפי אותם מקורות, כל נציג מקבל שכר של 2 – 3 מיליון לירות (1,326 – 1,990 דולר, לפי שער ההמרה של 1 במאי 2022), בנוסף לתמריצים כספיים, סיוע במזון ותלושים לדלק (אתר ג’נוביה, 1 במאי 2022).
  • חברי סיעת הנאמנות להתנגדות (נציגות חזבאללה בפרלמנט הלבנוני) חסן פצ’לאללה, חסין אלחאג’ חסן, איהאב חמאדה, מחמד רעד (יו”ר הסיעה) ואחרים נאמו בכינוסים ואירועים לקראת הבחירות לפרלמנט. בדבריהם הושם דגש למאבק בשחיתות, לחשיבות ההשתתפות בבחירות (העלאת אחוז ההצבעה) נוכח מאמצי ארה”ב וישראל לפגוע בחזבאללה בזירה הפנימית בלבנון, לקשר ההדוק שבין חזבאללה לציבור התומכים שלו ולמאזן ההרתעה שבין חזבאללה לישראל (אתר החדשות אלעהד וחשבון הטוויטר של מערכת הבחירות בחזבאללה, 2 – 13 במאי 2022).
  • קמפיין הבחירות של חזבאללה החל להפיץ כרזות עם הסיסמה “הקול שלך הוא אחריות” ותמונות שהידים של הארגון דף הפייסבוק של ע’ריב אלמידאני, 5 במאי 2022). בעקבות זאת, העלו פעילי חזבאללה ותומכיו פרסומים ברוח זו לרשתות החברתיות, תחת התיוג המשותף #הקול_שלי_לאות_נאמנות_לדם. בתוך כך, מחמד סמאחה (פעיל רשת תחנות הדלק אלאמאנה שבבעלות מוסד השהיד) הקדיש את הצבעתו ל”גפיים הכרותים של הבחורים ועיניהם שאורן כבה, בזמן שהם הגנו עליי ועל משפחתי, כבודי ואדמתי” ומהתדי בחמד (פעיל פצוע) הקדיש את הצבעתו לחבריו שנהרגו, נפצעו ונשבו במסגרת לחימת הארגון בסוריה (חשבונות הטוויטר של מחמד סמאחה ומהתדי בחמד, 6 במאי 2022). מוסד הפצועים[2] פרסם סדרה של התבטאויות תמיכה בהצבעה לחזבאללה, מפי פעילים פצועים (עמוד הפייסבוק של פורום הפצועים, 8 – 13 במאי 2022). להשוואה, לקראת בחירות 2018 עודד קמפיין הבחירות של חזבאללה את תומכי הארגון לפרסם ברשתות החברתיות תמונות שלהם מחזיקים תמונת שהיד, תחת התיוג #כך_ארד_להצביע. אנו סבורים שהקישור בין ההצבעה (למועמדי חזבאללה) לבין השהידים נועד להעלות את אחוז ההצבעה בקרב תומכי הארגון, כאשר ההצבעה מוצגת למעשה כמילוי רצונם של השהידים ולעתים אף כהצבעה בשמם; זו פנייה לרגש, לאחר שרוב הקמפיין התמקד בהצגת הישגי חזבאללה והסיוע שהוא מגיש לתומכיו. יש לציין כי על פי סוכנות הידיעות אלנשרה, המטרה העיקרית של קמפיין הבחירות של חזבאללה ואמל הוא להגדיל את כמות הקולות לרשימות המשותפות שלהם, ביחס לכמות שקיבלו רשימות אלה בבחירות 2018; ולאו דווקא לזכות במושבים נוספים בפרלמנט. זאת, במטרה להראות את היקף התמיכה העממית בחזבאללה ובאמל (סוכנות הידיעות אלנשרה, 7 במאי 2022).
  • פעילים ותומכי חזבאללה ברשתות החברתיות ערכו קמפיין תיוג #אתן_את_קולי שבמסגרתו ציין כל אחד מדוע הוא צפוי להצביע לחזבאללה: מפני שהוא מרתיע את האויב, מגן על הלבנונים ומאפשר להם, למשל, לעבד את אדמותיהם “עד המטר האחרון” על הגבול (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 7 במאי 2022); מפני שהוא שמר על הלבנונים הן מפני הכיבוש הישראלי והן מפני סכנת ההשתלטות הסלפית (חשבון הטוויטר של פאטמה מטר, 7 במאי 2022) וכו’.
  • חזבאללה ערך סדרה של עצרות בחירות בדרום לבנון (צור, אלנבטיה), בצ’אחיה ובבקעת הלבנון (בעלבכ, משע’רה, ריאק), בשבוע שקדם לבחירות. בעצרות הוקרנו נאומים של מזכ”ל הארגון במסגרתם הוא העביר מספר מסרים עיקריים (חשבון הטוויטר של פורום ההתנגדות, 9 – 13 במאי 2022):
    • מתנגדי הארגון לא יצליחו להביא לכך שהוא ימסור את נשקו או לפרק אותו מנשקו בכל דרך אחרת. לדבריו, מי שדורשים לפרק את הארגון מנשקו הם אותם אנשים שבעבר טענו שישראל לא תקפה את לבנון ולא מהווה איום עליה, כלומר או שהם בורים או שהם מתעלמים מהמציאות. נצראללה הוסיף שאותם גורמים הם גם אלה שמונעים דיון אמיתי באסטרטגיית ההגנה על לבנון. למרות שבסקרים לקראת הבחירות עלה כי הנושא שמעסיק את האזרחים יותר מכל הוא המצב הכלכלי והפרנסה, מתנגדי הארגון מתעקשים לשים את הדגש על פירוק הנשק. המצב הכלכלי בלבנון מחייב תכנית הבראה וחזבאללה מתכוון להעלות את הנושא לדיון רציני בפרלמנט.
    • נצראללה השווה את הבחירות ל”מלחמת יולי [מלחמת לבנון השנייה] פוליטית, שחייבים לנצח בה” ופנה למשתתפי העצרת בכינוי “האנשים האצילים ביותר”, שבו פתח את נאומו בעצרת הניצחון בתום מלחמת לבנון השנייה. בנוסף, טען נצראללה שמה שיעשו תומכי חזבאללה ביום הבחירות הוא “התנגדות פוליטית“, שנועדה לאפשר להתנגדות הצבאית להימשך.
איור שפורסם ברשתות החברתיות ברוח נאומי נצראללה, בו מוצגת אצבע של בוחר בבחירות (ההצבעה בלבנון מתבצעת על-ידי הטבעת טביעת אצבע על פתק ההצבעה) ועליה קסדה ודיסקית זיהוי (דף הפייסבוק של ע'ריב אלמידאני, 8 במאי 2022)
איור שפורסם ברשתות החברתיות ברוח נאומי נצראללה, בו מוצגת אצבע של בוחר בבחירות (ההצבעה בלבנון מתבצעת על-ידי הטבעת טביעת אצבע על פתק ההצבעה) ועליה קסדה ודיסקית זיהוי (דף הפייסבוק של ע’ריב אלמידאני, 8 במאי 2022)
    • בעניין חיפוש הגז הטבעי מול חופי לבנון, טען שבזכות חזבאללה, מתקיימת משוואה לפיה אם ישראל תמנע מלבנון לממש את זכותה בנושא, חזבאללה יוכל לפרסם איום בעניין ואז אף חברה בעולם לא תעז לפעול באזור, כך יימנע מימוש אותה זכות גם מישראל. עוד טען נצראללה כי לבנון היא למעשה מדינה עשירה, אבל האוצר שלה נמצא בים והיא מתעקשת שלא לאפשר למדינות ממזרח [עיראק, איראן, רוסיה, סין וכו’] לסייע לה כלכלית, מחשש מתגובת ארה”ב.
    • בהתייחס לתרגיל צה”ל שמתקיים בימים אלה, אמר נצראללה שחזבאללה יהיה בכוננות עליונה והזהיר את ישראל: “כל טעות כלפי לבנון, לא נהסס להתמודד איתה“.
    • למרות ההרכב העדתי המיוחד של לבנון, שבגללו המדינה נמצאת תמיד במצב רגיש ושביר, אסור בשום פנים ואופן להגיע למלחמת אזרחים; תחת זאת, יש לטפל בבעיות ובפגמים בשיטה העדתית.
    • בהתייחס למות העיתונאית שירין אבו-עאקלה במחנה הפליטים בג’נין האשים במותה את השליטים הערבים שפנו לנורמליזציה עם ישראל.
    • בנאומו בבקעת הלבנון, שיבח נצראללה את תושבי האזור על כך שלמרות הפצצות ישראליות לאורך השנים, הם לא גירשו את פעילי חזבאללה מהעיירות שלהם ומסביבתן והשווה את הדברים למצב כיום, שלטענתו הוא “הפצצה פוליטית, תקשורתית, כלכלית ופיננסית“. בנוסף, הזכיר נצראללה את המאמץ שהשקיע חזבאללה בהגנה על גבול סוריה-לבנון במסגרת מלחמת האזרחים בסוריה, מה שמנע פגיעה של הארגונים הסלפיים בנוצרים תושבי האזור והציב בפניהם ברירה: להצביע “לרובה וליד שהרימה אותו כדי להילחם בבקעת הלבנון” או “ליד שנתנה את הרובה למי שיהרוג אתכם וישבה את נשותיכם”. עוד ציין נצראללה את תרומתם של בני בקעת הלבנון לחזבאללה בכל הקרבות ובכל השנים ואת השהידים הרבים שיצאו מהאזור[3].
    • נצארללה הבטיח לקדם פרויקט של חפירת מנהרה בכביש בירות-דמשק, שתקל על ההגעה מבירות לבקעת הלבנון ולהיפך ופירט את המאמצים שכבר עשה שר העבודות הציבוריות, עלי חמיה, בנושא.
עצרת הבחירות של חזבאללה בדרום לבנון (צור ואלנבטיה) ב-9 במאי 2022 (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 9 במאי 2022)     עצרת הבחירות של חזבאללה בדרום לבנון (צור ואלנבטיה) ב-9 במאי 2022 (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 9 במאי 2022)
עצרת הבחירות של חזבאללה בדרום לבנון (צור ואלנבטיה) ב-9 במאי 2022 (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 9 במאי 2022)
  • בתום נאום נצראללה בכנס הבחירות בצ’אחיה יצאה שיירת אופנועים נושאים דגלי חזבאללה לסיבוב באזור, לאות תמיכה של שבטי בקעת הלבנון בחזבאללה. במקביל, חולקו בצ’אחיה מדבקות עם סמל חזבאללה בגרסתו הישנה, שבה כתוב “המהפכה האסלאמית בלבנון” במקום “ההתנגדות האסלאמית בלבנון” (חשבונות הטוויטר של מהתדי בחמד וחסין ח’אזם, 9 – 10 במאי 2022). הסמל הישן שם דגש על הזיקה בין חזבאללה לאיראן ומציג את הארגון כשלוחה של המהפכה האסלאמית.
מדבקות עם סמל חזבאללה הישן ("המהפכה האסלאמית בלבנון") שחולקו בצ'אחיה סביב עצרת הבחירות ב-10 במאי (חשבון הטוויטר של מהתדי בחמד, 10 במאי 2022)
מדבקות עם סמל חזבאללה הישן (“המהפכה האסלאמית בלבנון”) שחולקו בצ’אחיה סביב עצרת הבחירות ב-10 במאי (חשבון הטוויטר של מהתדי בחמד, 10 במאי 2022)
  • אנשי דת שיעים בכירים הביעו בפומבי עמדות, שנתפסות כמעין פסקי הלכה, בנוגע להצבעה לחזבאללה ואמל בבחירות הקרובות. להלן כמה דוגמאות:
    • המופתי הג’עפרי (השיעי) הבכיר שיח’ אחמד קבלאן, תיאר את הבחירות כ”מצווה לאומית ומוסרית“, טען כי “מי שפורש ממערכת הבחירות, כאילו פרש מהמצווה הגדולה ביותר” ואף פסק: “ההיסוס אסור ואף אסור הלכתית; נטישת מערכת הבחירות, אסורה הלכתית; הפתק הלבן, אסור הלכתית” (אתר לבנון 24, 5 במאי 2022).
    • יו”ר המועצה המדינית בחזבאללה, סיד אבראהים אמין אלסיד, טען שהבחירות הן בבחינת “הזדמנות לפולחן” והשווה את ההליכה לקלפיות ל”תפילה במסגדים” (אתר לבנון 24, 5 במאי 2022).
    • שיח’ אחמד ג’מעה, שתמונת הפרופיל שלו בטוויטר היא סיסמת הבחירות של חזבאללה, פרסם הסבר קצר על סוגי הדינים האפשריים בהלכה השיעית (“חובה”, “רצוי”, “מותר”, “לא רצוי” ו”אסור”) וטען כי “בבחירת רשימות ההתנגדות יש משום תועלת, שלא ניתן לזנוח […] ולכן זו חובה מבחינת הלכתית ושכלתנית” (חשבון הטוויטר של שיח’ אחמד ג’מעה, 6 במאי 2022).
    • סגן יו”ר המועצה המבצעת בחזבאללה, שיח’ עלי דעמוש, אמר בדרשת יום השישי בין היתר כי “שמירה על ניטרליות במערכה הזאת והמשך ההיסוסים ואי-ההשתתפות בהצבעה לטובת אופציית ההתנגדות, כמוהם כנטישת ההתנגדות האצילה, הנדיבה והנאמנה ביותר בתולדות לבנון, חוסר נאמנות לקרבנות שלה ולדם השהידים שלה ומתן אפשרות לאויביה וליריביה לממש את תכניתם […]” (אתר החדשות “אלעהד”, 13 במאי 2022).
    • חבר המועצה המרכזית בחזבאללה, שיח’ חסן אלבע’דאדי:ההשתתפות בבחירות לפרלמנט היא מצווה הלכתית, מפני שהיא מהווה מכה חזקה למושחתים ולאדוניהם, שקשרו קשר נגד המולדת הזו” (אתר ערוץ אלעאלם, 14 במאי 2022).
  • להערכתנו, מעמדם המיוחד של חכמי הדת בציבור תומכי חזבאללה (“חברת ההתנגדות”), שאותו ניתן להשוות אולי רק למעמדם של השהידים[4], הוא שהביא את חזבאללה להשתמש בהתבטאויותיהם כדי לעודד הצבעה לרשימותיו.
  • מתאם ההסברה הכללי ב”זרם העתיד”, עבד אלסלאם מוסא, טען כי מנהיגים ואישים מסוימים סבורים שאי-השתתפות בבחירות תוביל למסירת רסן השלטון בלבנון לחזבאללה, בעוד שזרם העתיד סבור שההשתתפות בבחירות תספק לחזבאללה את הכיסוי והלגיטימציה שהוא מחפש זה שנים ולכן, זרם העתיד דבק בהחלטתו של סעד אלחרירי להקפיא את הפעילות הפוליטית (סוכנות הידיעות אלנשרה, 2 במאי 2022). לשכת ציר הפרלמנט בהיה אלחרירי אף פרסמה הודעה, לפיה היא איננה תומכת באף מועמד לבחירות, לא בחשאי ולא בגלוי (אתר החדשות אלעהד, 12 במאי 2022).
ציור של האמן מחמד נור אלדין, שפורסם במסגרת קמפיין הבחירות של חזבאללה: יד מצביעה לסיסמת הבחירות של חזבאללה ("ממשיכים להגן ולבנות", בעקבות סיסמת הבחירות של הארגון בבחירות 2018, "מגנים ובונים") תוך מחיצת אויבי חזבאללה בלבנון ובאזור: ארה"ב (שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיה), ישראל (חייל חובש קסדה עם מגן דוד) ומדינות המפרץ (אדם בלבוש מסורתי אופייני) (חשבון הטוויטר של מהא עלולי, 6 במאי 2022)
איור של האמן מחמד נור אלדין, שפורסם במסגרת קמפיין הבחירות של חזבאללה: יד מצביעה לסיסמת הבחירות של חזבאללה (“ממשיכים להגן ולבנות”, בעקבות סיסמת הבחירות של הארגון בבחירות 2018, “מגנים ובונים”) תוך מחיצת אויבי חזבאללה בלבנון ובאזור: ארה”ב (שגרירת ארה”ב בלבנון דורותי שיה), ישראל (חייל חובש קסדה עם מגן דוד) ומדינות המפרץ (אדם בלבוש מסורתי אופייני) (חשבון הטוויטר של מהא עלולי, 6 במאי 2022)
  • מוסד השהיד[5] פרסם סרטונים, בהם נראים הורים וילדים של שהידים מחזבאללה מביעים את תמיכתם בארגון לקראת הבחירות הקרובות, מבטאים את נאמנותם האישית למזכ”ל הארגון סיד חסן נצראללה ומציגים את ההצבעה לחזבאללה בבחירות כהמשך דרכם של השהידים ובני משפחתם ו”החזרת חוב” כלפיהם (חשבון הטוויטר של מוסד השהיד, 10 ו-13 במאי 2022; אתר החדשות אלעהד, 12 במאי 2022; חשבון הטוויטר של פורום ההתנגדות וחשבון הטוויטר של קמפיין הבחירות של חזבאללה, 14 במאי 2022). אנו סבורים שחזבאללה מבקש לנצל את המעמד המיוחד של למשפחות השהידים ב”חברת ההתנגדות” כדי להעלות את אחוז ההצבעה ולהבטיח תמיכה רחבה בו.
אם שהיד משתתפת בעצרת הבחירות של חזבאללה בבקעת הלבנון, נושאת את תמונת בנה ואת נעליו (חשבון הטוויטר של מהתדי בחמד, 13 במאי 2022). לחפצים שהיו שייכים לשהיד יש מעמד מיוחד, כמעט של קדושה, ב"חברת ההתנגדות"
אם שהיד משתתפת בעצרת הבחירות של חזבאללה בבקעת הלבנון, נושאת את תמונת בנה ואת נעליו (חשבון הטוויטר של מהתדי בחמד, 13 במאי 2022). לחפצים שהיו שייכים לשהיד יש מעמד מיוחד, כמעט של קדושה, ב”חברת ההתנגדות”
  • שיעור ההצבעה בקרב הגולים הלבנונים בשלב הראשון של הצבעת הגולים (6 במאי 2022, באיראן ובתשע מדינות ערביות) הגיע לכ-60% (18,225 מתוך 30,929 הנרשמים לבחירות בחו”ל). שיעור ההצבעה הגבוה ביותר היה בסוריה (84%), אחר כך באיראן (74%) לאחר מכן בקטר (66%) ובסעודיה (49%). ב-8 במאי 2022 נפתחה ההצבעה ב-48 מדינות נוספות ברחבי העולם, שם נרשמו להצבעה 194,348 גולים (אתר ערוץ אלעאלם, 7 – 8 במאי 2022). על-רקע ההצבעה בחו”ל טען מחמד סמאחה (עובד רשת תחנות הדלק “
  • אלאמאנה שבבעלות מוסד השהיד) כי לבנונים תומכי חזבאללה שחיים בחו”ל הלכו להצביע בהסתר או שנמנעו מהצבעה, מחשש שייחטפו או יגורשו או שיוטלו עליהם סנקציות. בהמשך לכך, סמאחה טען כי כל שיעי גולה שתומך בחזבאללה, בפרט מי שנמצאים במדינות המפרץ ובמדינות שמחשיבות את חזבאללה לארגון טרור, כאשר הוא הולך להצביע הוא משתווה למחבל מתאבד (חשבון הטוויטר של מחמד סמאחה, 8 במאי 2022). אנו סבורים שמדובר בניסיון ליצור תחושת סכנה במטרה ללכד את תומכי חזבאללה בחו”ל ולעודד אותם להצביע. שיעור ההצבעה בקרב עובדי הקלפיות, שהצביעו יומיים לפני יום הבחירות, עמד על 84% (12,530 מתוך 14,950 עובדים), כאשר שיעור ההצבעה הגבוה ביותר נרשם באזור אלבתרון (96%) והנמוך ביותר, בבנת ג’ביל (68%) (אתר ערוץ “אלעאלם”, 13 במאי 2022).
  • יו”ר סיעת הנאמנות להתנגדות, הציר מחמד רעד, נפגש לאחרונה עם משלחת האיחוד האירופי לפיקוח על הבחירות בלבנון. רעד דן עם המשלחת בהתפתחויות בזירה הפנימית והדגיש כי חזבאללה נחוש לקיים את הבחירות, מפני שזה עדיף בעיניו על ווקום פוליטי או הארכה מלאכותית של קדנציות (העיתון אלאח’באר, 12 במאי 2022).
  • גיוס הספורט[6] בחזבאללה חתם את פעילויות “יום ירושלים העולמי” בצידון ובסביבתה במשחק ידידות בכדורגל בין מועדון ספורט מצידון למועדון ספורט ממחנה הפליטים אלמיה ומיה, שנערך ב-1 במאי 2022. באירוע נכחו בין היתר אמאם מסגד אלע’פראן בצידון, שיח’ חסאם אלעילאני, אחראי אזור צידון בחזבאללה, שיח’ זיד צ’אהר, בכיר מערך הספורט חאג’ סמיר נאצר, אחראי סניף עין אלחלוה בחזבאללה עלי אלזינו ובכירי תנועת “פתח” באזור צידון. פעילויות נוספות של גיוס הספורט לסיום “יום ירושלים העולמי” היו טקס הענקת חגורות במועדון הקרטה “אלבאקר”, טורניר כדורגל בעיירה בנעפול שבדרום לבנון ואליפויות טניס שולחן בצידון ובסביבתה (אתר החדשות “אלעהד”, 1 במאי 2022).
  • צופי האמאם אלמהדי[7] ארגנו סדרה של אירועים לכבוד “יום ירושלים העולמי” על גבול לבנון-ישראל ובאתרים שונים בדרום לבנון, שבמסגרתם הניפו דגלי פלסטין, ניפצו סמלים ישראליים ונשבעו אמונים לח’אמנא’י ולנצראללה (אתר החדשות אלעהד, 2 במאי 2022).
חניכי צופי אלמהדי מצדיעים לדגל פלסטין ודורכים על דגל ישראל במסגרת אירועי "יום ירושלים העולמי" (עמוד הפייסבוק של צופי אלמהדי באזור אלחג'יר, 2 במאי 2022)    חניכי צופי אלמהדי מצדיעים לדגל פלסטין ודורכים על דגל ישראל במסגרת אירועי "יום ירושלים העולמי" (עמוד הפייסבוק של צופי אלמהדי באזור אלחג'יר, 2 במאי 2022)
חניכי צופי אלמהדי מצדיעים לדגל פלסטין ודורכים על דגל ישראל במסגרת אירועי “יום ירושלים העולמי” (עמוד הפייסבוק של צופי אלמהדי באזור אלחג’יר, 2 במאי 2022)
  • ארגוני הנשים[8] בדרום לבנון המשיכו לציין את חודש רמצ’אן בפעילויות שונות, כגון טקסיום ירושלים העולמי” בצרפנד, עצרת הזדהות עם פלסטין בדיר אלזהראני, חלוקת בגדים לחג שבירת הצום בזוטר אלע’רביה וכו’ (דף הפייסבוק של ארגוני הנשים בדרום לבנון, 1 במאי 2022).
  • בעיירה עיתא אלג’בל שבדרום לבנון נערכה לוויית השהיד עבאס חסין מרתצ’א, פעיל חזבאללה שנהרג בקרבות בפריפריית חלב הדרומית ביוני 2016 ומקום קבורתו לא נודע. לאחרונה הצליח הארגון להחזיר את גופתו (אתר מוסד השהיד, 1 במאי 2022).
הלווית השהיד עבאס חסין מרתצ'א בעיירה עיתא אלג'בל (אתר מוסד השהיד, 1 במאי 2022)    הלווית השהיד עבאס חסין מרתצ'א בעיירה עיתא אלג'בל (אתר מוסד השהיד, 1 במאי 2022)
הלווית השהיד עבאס חסין מרתצ’א בעיירה עיתא אלג’בל (אתר מוסד השהיד, 1 במאי 2022)
  • אגודת ג’האד הבינוי[9] ערכה סדנאות לייצור ממתקים לחג שבירת הצום, בשיתוף פעולה עם צופי האמאם אלמהדי. המוצרים חולקו למשפחות נזקקות (חשבון הטלגרם של אגודת ג’האד הבינוי, 2 במאי 2022).
  • התארגנות הערבות ההדדית בין תומכי חזבאללה “עזרו זה לזה”[10] הכריזה על הרחבת פעילותה לתחום ההשמה. ההתארגנות החלה כמבצע התרמת מזון, בגדים, תרופות וכו’ בימי ראשית משבר הקורונה. ההתארגנות הרחיבה את פעילותה לתחום איסוף התרופות וחלוקתן לנזקקים ועתה היא צפויה להתחיל לקשר בין צעירים דורשי עבודה לבין עסקים שמחפשים עובדים. לדברי עפיף שומאן, העומד בראש ההתארגנות, הפעילות תתחיל מהמשפחות הרשומות כמקבלות סיוע מההתארגנות ובמידה ותימצא משרה מתאימה לאחד מבני המשפחה, אותה משפחה תימחק מהרשימה מאחר והיא תוכל להתבסס לפרנסתה על אותה משרה (חשבון הטוויטר של עפיף שומאן, 3 במאי 2022).
  • ארגון בני הערקוב הביע תמיהה על כך שסוגיית כיבוש חוות שבעא ושאר שטח לבנון, לא נמצאים במצע הבחירות של המועמדים השונים (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 4 במאי 2022).
  • עיירה תמנין אלתחתא שבבקעת הלבנון נערכה לוויית העיתונאי מחמוד ריא. בפרסומים אודות הלוויה, ריא זכה לכינוי “חלל הג’האד וההתנגדות” “העיתונאי לוחם הג’האד” וצוין שהוא היה עיתונאי חוקר לענייני סין ועניינים בינלאומיים. ריא נקבר בטקס רשמי של חזבאללה (עטוף בדגל הארגון, בהשתתפות חניכי צופי אלמהדי ובכירים כגון יו”ר המועצה המדינית סיד אבראהים אמין אלסיד). ההסברה הקרבית, יחידת ההסברה האלקטרונית וקשרי ההסברה[11] בחזבאללה פרסמו מודעות אבל (אתר החדשות “אלעהד” ואתר ערוץ “אלעאלם”, 5 במאי 2022).
  • תומכי חזבאללה ברשתות החברתיות הביעו שביעות רצון מהפיגוע שבוצע בערב 5 במאי בעיר אלעד, ואף רתמו אותו לקמפיין הבחירות של הארגון. להלן מספר דוגמאות:
    • “הקול שלי לאופציית הגרזן נגד אופציית הנורמליזציה” (חשבון הטוויטר של ג’.האד, 5 במאי 2022).
    • “דקירת סכין במקומה, מוצלחת יותר מאלף רקטות” (חשבון הטוויטר של הרדיקלי, 5 במאי 2022).
    • “כבר ארבעההרוגים מהאחים של הכוחות [הלבנוניים] והפלנגות [מפלגות לבנוניות מארוניות, יריבות לחזבאללה] בהתנחלות אלעד” (חשבון הטוויטר של אבראהים6205, 5 במאי 2022).
    • “אין תועלת בפרסום שמותיהם ותמונותיהם של הבחורים, שהכיבוש טוען שביצעו את פעולת אלעד, בעת הנוכחית, כדי שלא ניקח חלק לפחות בתעמולה הציונית ובעידוד מאסרם וכדי שנפעל, ולו בצורה מינימלית, בניגוד להחלטת הכיבוש לפרסם פרטים אודותיהם” (חשבון הטוויטר של יונס אלזעתרי, 6 במאי 2022).
    • [לצד סרטון של אלמנת אחד ההרוגים בפיגוע] “בקרוב אצל האמהות ב’כוחות הלבנוניים’, בפרט מי שביצעו את טבח אלטיונה [ירי על פעילי חזבאללה ואמל באוקטובר 2021]” (חשבון הטוויטר של סכתרמא, 6 במאי 2022).
  • שר החקלאות הלבנוני ד”ר עבאס אלחאג’ חסן נתן את חסותו לפרויקט ייעור שמורת הטבע ערב צאלים בדרום לבנון. בטקס פתיחת הפרויקט השתתף בין היתר מנהל אגודת ג’האד הבינוי בדרום לבנון, קאסם חסן (אתר החדשות “אלעהד”, 7 במאי 2022). אגודת ג’האד הבינוי מקיימת קשר הדוק עם גופים בממשל הלבנוני.
  • חזבאללה פרסם הודעת גינוי לפיגוע הטרור נגד יחידה מצבא מצרים בסיני. בהודעה הביע חזבאללה הזדהות עם העם המצרי וטען שמה שעשו הקבוצות הטרוריסטיות נועד לפגוע ביציבות ובביטחון של מצרים, להסיט את תשומת הלב מהטרור הציוני בפלסטין ולחדש את מלחמות האחים באזור (אתר החדשות “אלעהד”, 8 במאי 2022).
  • ב-9 במאי היה צפוי להיפתח סניף חדש של רשת המרכולים מחסני אלנור[12] בבירות. הסניף הוצג בפרסומים כסניף הגדול ביותר של הרשת, שיכלול לצד מזון גם בית מרקחת שיציע תרופות איראניות וכן מחלקות למוצרי חשמל, אינסטלציה ועוד (חשבונות הטוויטר של עבאס ח’לף ו”לבנון 10,452 ממזרח, ממערב, מצפון ומדרום”, 8 במאי 2022). ניתן להעריך כי עיתוי פתיחת הסניף איננו מקרי ומכוון סמוך למועד הבחירות.
  • קשרי ההסברה בחזבאללה פרסמו מודעת אבל על מות העיתונאית שירין אבו עאקלה במחנה הפליטים ג’נין ב-11 במאי 2022. אבו עאקלה זכתה במודעה לכינוי “עיתונאית ההתנגדות” וזכתה לשבחים על כיסוי “פשעי האויב הציוני נגד העם שלה”. בסוף המודעה גינו קשרי ההסברה את “מעשי התוקפנות של כוחות הכיבוש הישראלי נגד עיתונאים” ודרשו מארגוני תקשורת בינלאומיים ומהאו”ם לגנות את ישראל ולמנוע ממנה להתנכל לעיתונאים (אתר קשרי ההסברה, 11 במאי 2022).
  • בעיירה יונין שבבקעת הלבנון נערכה הלווייתו של מנהל מרכז “אלאמדאד” לטיפול ושיקום בבעלבכ, חאג’ מאג’ד זע’יב, שהלך לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה. בפרסום בנוגע ללוויה זכה זע’יב לכינוי “חלל הג’האד והפעילות הטיפולית, לוחם הג’האד” (אתר החדשות אלעהד, 12 במאי 2022). כינויים אלה הינם אינדיקציה נוספת לכך, שההפרדה בין הפעילות האזרחית לפעילות הצבאית בחזבאללה נתפסת כהפרדה מלאכותית שכן בפועל, גם אדם כמו זע’יב, שעסק בפעילות אזרחית לחלוטין, זוכה לתארים צבאיים.
  • התובע הכללי של אזור הדרום במדינת ניו יורק הודיע על הרשעתו של אלכסי צעב, המוכר גם בשמות עלי חסן צעב, אלכס צעב ורשיד, באשמת קבלת אימון צבאי מחזבאללה, קשירת קשר לזיוף נישואין ומסירת תצהירים כוזבים. העבירות בוצעו בסוף שנות התשעים ובתחילת שנות ה-2000 (סוכנות הידיעות אלנשרה, 12 במאי 2022). התביעה הכללית בכוויית הגישה כתב אישום נגד 11 אזרחים וושבעה זרים, שעובדים בעסקי חלפנות כספים במדינה, בתיק שקשור למימון חזבאללה (סוכנות הידיעות “אלנשרה”, 12 במאי 2022).
  • ב-13 במאי, יום השנה השישי למות השהיד סיד מצטפא בדר אלדין, צויר דיוקנו על החומה בגבול ישראל-לבנון, באזור מטולה. לצד הציורים נכתב: “ההתנגדות היא זכות לגיטימית לכל עם שאדמתו נכבשה” (חשבון הטוויטר של הרדיקלי, 13 במאי 2022).
דיוקן השהיד סיד מצטפא בדר אלדין על החומה בגבול ישראל-לבנון באזור מטולה (חשבון הטוויטר של הבה אלבני, 13 במאי 2022)
דיוקן השהיד סיד מצטפא בדר אלדין על החומה בגבול ישראל-לבנון באזור מטולה (חשבון הטוויטר של הבה אלבני, 13 במאי 2022)
  • ב-13 במאי 2022 פורסם דבר מותו של פעיל חזבאללה בשם עלי מחמוד כרים, מפציעה בתאונה קשה (אתר ג’נוב24 וחשבון הטוויטר של נרג’ס פקיה, 13 במאי 2022). למרות שכרים הוגדר במודעות האבל כ”מפקד בצופים“, הוא זכה לכינויים “האח לוחם הג’האד“, “חלל הידע והג’האד” ו”חלל הג’האד וההתנגדות” ואף פורסמה תמונה שלו במדים, נושא נשק (אתר גיוס החינוך[13] וחשבונות הטוויטר אבו-מהדי214 וזאזו, 13 במאי 2022). כינויים אלה הינם אינדיקציה נוספת לכך, שההפרדה בין הפעילות האזרחית לפעילות הצבאית בחזבאללה נתפסת כהפרדה מלאכותית שכן בפועל, גם אדם כמו כרים, שעסק בפעילות אזרחית בתנועת הצופים של הארגון, זוכה לתארים צבאיים.
 עלי מחמוד כרים, שהוגדר כ"מפקד בצופים", לבוש מדים ונושא נשק (חשבון הטוויטר של זאזו, 13 במאי 2022).  הנ"ל במדים של צופי האמאם אלמהדי (דף הפייסבוק של צופי אלמהדי באזור אלחג'יר, 13 במאי 2022)
מימין: עלי מחמוד כרים, שהוגדר כ”מפקד בצופים”, לבוש מדים ונושא נשק (חשבון הטוויטר של זאזו, 13 במאי 2022). משמאל: הנ”ל במדים של צופי האמאם אלמהדי (דף הפייסבוק של צופי אלמהדי באזור אלחג’יר, 13 במאי 2022)
פלסטינים בלבנון
  • ב-9 במאי 2022 התקיים בח’אן אלאפרנג’ שבעיר צידון, בדרום לבנון, פסטיבל מורשת פלסטינית לכבוד יום הנכבה, תחת הכותרת “לאהבת פלסטין”. את הפסטיבל ארגנו “מוסד השיבה הפלסטיני” ו”המוסד הפלסטיני למורשת” והשתתפו בו מאות פליטים פלסטינים וכמה אישים. במסגרת הפסטיבל הועלו קטעי אמנות שהמחישו את החיים המסורתיים בפלסטין וכן הופיעו בו מספר סיפורים וזמר עממי (פורטל הפליטים הפלסטינים ואתר PALINFO, 9 במאי 2022).
  • עשרות פליטים פלסטינים התכנסו ב-10 במאי 2022 במארון אלראס על גבול ישראל-לבנון, באירוע לכבוד יום הנכבה בשם “ניפגש בירושלים“. את האירוע ארגן הקמפיין הבינלאומי לשמירה על הזהות הפלסטינית אנתמאא’, בשיתוף פעולה עם הוועידה העממית של הפלסטינים בחו”ל ומוסדות נוספים (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022). במחנות הפליטים אלבץ, אלמיה ומיה ונהר אלבארד התקיימו פעילויות לילדים ועצרות לכבוד יום הנכבה (פורטל הפליטים הפלסטינים ואתר PALINFO, 13 במאי 2022).
חלק ממשתתפי האירוע במארון אלראס מצטלמים על-רקע שטח הארץ (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022)
חלק ממשתתפי האירוע במארון אלראס מצטלמים על-רקע שטח הארץ (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022)
  • הנהגת אזור בירות באש”ף אסרה על הפליטים הפלסטינים בלבנון לצאת ממחנות הפליטים ביום הבחירות, מערב יום שבת ה-14 במאי ועד בוקר יום שני ה-16 במאי 2022. ההנהגה גם קראה לפליטים שלא להשתתף בהתכנסויות בימים אלה (פורטל הפליטים הפלסטינים, 11 במאי 2022). הוועדות העממיות והפלגים הפלסטיניים במחנות השונים הצטרפו לקריאה ולהנחיה, שלא לצאת מהמחנות באותם מועדים (פורטל הפליטים הפלסטינים, 14 במאי 2022).
  • עצרות גינוי להתנקשות בעיתונאית שירין אבו-עאקלה התקיימו ב-11 וב-12 במאי 2022 במחנות הפליטים הפלסטינים ובשגרירות הרשות הפלסטינית בבירות. בתוך כך, במחנה ברג’ אלשמאלי שבעיר צור בדרום לבנון, הדליקו עשרות פליטים נרות בעצרת, שבה השתתפו נציגי הפלגים והוועדות העממיות במחנה (פורטל הפליטים הפלסטינים ואתר PALINFO, 12 במאי 2022). במחנה שאתילא נערכה לוויה סמלית לאבו-עאקלה, במקביל ללווייתה בירושלים (פורטל הפליטים הפלסטינים ואתר PALINFO, 13 במאי 2022).
הלוויה הסמלית לעיתונאית שירין אבו-עאקלה במחנה שאתילא, במקביל ללווייתה בירושלים (פורטל הפליטים הפלסטינים, 13 במאי 2022)
הלוויה הסמלית לעיתונאית שירין אבו-עאקלה במחנה שאתילא, במקביל ללווייתה בירושלים (פורטל הפליטים הפלסטינים, 13 במאי 2022)
פעילות איראן בסוריה
  • על פי דיווחי מתנגדי המשטר הסורי:
  • לקראת חג שבירת הצום, הופצו בשווקי דיר אלזור שבמדבר הסורי כמויות גדולות של סוכריות וממתקים תוצרת איראן. לפי מקורות “ערוץ סוריה”, המחיר הנמוך של סחורות אלה, כתוצאה מהברחתן ללא תשלום מכס, תרם לתפוצתן הרחבה, גם באזורים שבשליטת המשטר וגם באזורים שבשליטת “כוחות סוריה הדמוקרטית” (אתר ערוץ סוריה, 1 במאי 2022).
  • החברה הסורית לאחסון והפצה של מוצרי נפט מחרוקאת הפסיקה לשלוח בנזין לתחנות הדלק בעיר אלבוכמאל, בטענה שכוחות איראניים השתלטו על כל שדות הנפט באזור. החברה הפנתה את בעלי תחנות הדלק לבכירים איראנים באזור כדי שיספקו להם דלק (אתר ערוץ סוריה, 3 במאי 2022).
  • כוחות מחזבאללה הלבנוני ותנועת אלנג’באא’ נשלחו מפריפריית דמשק אל פריפריית חמץ, בפקודה ישירה ממשמרות המהפכה האיראניים והציבו מחסומים בכבישים המחברים בין האזורים. המהלך נועד לחסום את התפשטות המיליציות הנתמכות על-ידי רוסיה (אתר ת’קה, 3 במאי 2022). בהמשך דווח על קרבות קשים בין מיליציות איראניות למיליציות רוסיות בעיר תדמר שבפריפריית חמץ המזרחית, שנפסקו בהתערבות הכוחות הרוסיים והמיליציה של מאהר אלאסד (אתר אלדרר אלשאמיה, 4 במאי 2022). בהמשך דווח על שליחת כוחות צבא רוסיים גדולים ותגבורות צבאיות של משמרות המהפכה לאזור תדמר (אתר אוריינט.נט[, 7 במאי 2022).
  • עשרות עולי רגל שיעים מעיראק נכנסו לסוריה בדרכם לאתר העלייה לרגל “עין עלי” באלמיאדין שבפריפריית דיר אלזור המזרחית. אחרי הביקור באתר הם המשיכו לכיוון דמשק. לפי אחד הדיווחים, בנוסף לאוטובוסים שבהם נסעו עולי הרגל נכנסו באותו מסלול גם משאיות סגורות, מלוות בכלי רכב נושאי תותחי נ”מ, שהגיעו למרכזים צבאיים של משמרות המהפכה האיראניים בעיר אלבוכמאל. לפי הטענה באותו דיווח, כניסת עולי הרגל נוצלה להכנסת משלוחי נשק ותחמושת (אתר 24SY ואתר מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 במאי 2022).
  • הקמת מיליציה איראנית חדשה בסוריה, בשם “גדודי האמאם“. על-פי הדיווח, הרקע להקמת המיליציה הוא שאיפה של משמרות המהפכה להרחיב את השפעתם בסוריה, תוך ניצול הסחת הדעת הרוסית למלחמה באוקראינה. המיליציה החדשה הוקמה במדבר הסורי על-מנת להימנע ממעקב ולהסתיר את מטרתה האמיתית: היא צפויה לפעול במחוזות הדרומיים של סוריה – דרעא, אלסוידאא’ ואלקניטרה – סמוך לגבול ישראל, תחת דגל סוריה וכן לאורך כביש דמשק-חמץ, שהוא כביש אסטרטגי ונחשב לעורק החיים של הנוכחות האיראנית בסוריה. היועץ האיראני סלימאן אלעבאסי מונה לפקח על הקמת המיליציה ומי שמקימים אותה בפועל הם אנשי חזבאללה הלבנוני זיד חסין אלחסן וצאבר אלח’ליל. המיליציה תורכב מפעילים לשעבר בחזבאללה, תנועת אלנג’באא’ ועצאא’ב אהל אלחק, בני פריפריית חמץ, אלרקה ודיר אלזור, שעברו קורס צבאי אינטנסיבי בן 60 יום כדי להצטרף אליה. שכר כל לוחם במיליציה החדשה הוא כ-650,000 לירות סוריות ושכר כל מפקד הוא כ-850,000 לירות סוריות – שכר גבוה יותר מזה שניתן לפעילי מיליציות אחרות, במטרה למשוך את בני המחוזות הדרומיים להצטרף גם כן לשורותיה. אמצעי נוסף למשיכת בני האזור הוא הבטחה, שלא לשלוח אותם לחזיתות לחימה אחרות או לסריקות במדבר הסורי. במקביל להקמת המיליציה, משמרות המהפכה מכינים מרכזים באלקניטרה, דרעא ואלסוידאא’ כדי למסור אותם למיליציה מיד בסיום האימונים שלה. נכון לעכשיו, המיליציה החדשה מונה 50 – 60 פעילים, שהתאמנו בהפעלת נשק ארטילרי ומקלעים (אתר העיתון אלנהאר אלערבי, 8 במאי 2022).
  • ערוץ אלג’זירה ציטט טענה של מקור איראני בלתי רשמי, מקורב למשמרות המהפכה, לפיה מטרת ביקורו של נשיא סוריה בשאר אלאסד בטהראן[14] הייתה תיאום בעקבות נסיגת חלק מהיחידות הרוסיות משטח סוריה על-מנת להשתתף במלחמה נגד אוקראינה. לדברי אותו מקור, רוסיה החלה להסיג את כוחותיה מ-30 עמדות צבאיות והכוחות האיראניים וחזבאללה הלבנוני מחליפים אותם בפועל (אתר ערוץ “אלג’זירה”, 9 במאי 2022).
  • מתנגדי המשטר הסורי טוענים כי איראן פועלת מזה כחודשיים להרחיב את נוכחותה באזורים שונים בסוריה, כולל דרום המדינה. לא מדובר בהכרח בהגברת הנוכחות הצבאית, אלא בפעילות כלכלית כגון רכישת נדל”ן באמצעות רשת של מתווכים וסוכנים שהקימה איראן באזור ובפעילות ביטחונית כגון התנקשויות, בין היתר בפעילים ומפקדים בחטיבה 8 שנתמכת על-ידי רוסיה ופרוסה בעיקר בפריפריית דרעא המזרחית (אתר זמאן אלוצל, 12 במאי 2022).
  • משרד ההגנה הסורי הודיע על מותם של עשרה אנשי צבא סורים ופציעתם של תשעה נוספים, מתקיפת האוטובוס בו נסעו על-ידי טרוריסטים בפריפריית חלב המערבית. מתנגדי המשטר הסורי טענו, שהתקיפה בוצעה על-ידי פלג אחראר אלשאם הכפוף לחזית השחרור הלאומית (אתר ערוץ אלמנאר ואתר אוריינט.נט, 13 במאי 2022). בחשבון טוויטר של תומך או פעיל חזבאללה פורסמה מודעת אבל על ההרוגים, שכל אחד מהם זכה לכינוי “השהיד לוחם הג’האד“, במילים “שלום לאחים לנשק, שלום לחזבאללה סוריה, שלום לשהידים של נבל ואלזהראא'” (חשבון הטוויטר של אלראבט הלאל, 13 במאי 2022); סורי תומך הציר האיראני בשם אחמד שמס אלדין פרסם סרטון מהלוויית ההרוגים תחת התיוגים #נבל_ואלזהראא’ ו#חזבאללה (חשבון הטוויטר של אחמד שמס אלדין, 13 במאי 2022); ובפרסום נוסף נטען, כי ההרוגים הם אנשי “ההגנה העממית” של נבל ואלזהראא’ (חשבון הטוויטר של נאצר אבל, 13 במאי 2022). להערתנו גורמים אלה השתייכו למיליציה סורית שפועלת בחסות חזבאללה בעיירות השיעיות נבל ואלזהראא’ שבפריפריית חלב.

[1] להרחבה אודות "יום ירושלים העולמי" ראו פרסום מרכז המידע מ-12 למאי 2022 : "אירועי "יום ירושלים העולמי": מפגן הסתה נגד ישראל וארה"ב בתוך קריאות להשמדתן".
[2] להרחבה אודות מוסד הפצועים, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-17 באפריל 2022: "מוסד הפצועים של חזבאללה: מטרתו, אופן התנהלותו ודרכי מימונו".
[3] להרחבה אודות היחסים המורכבים שבין חזבאללה לתושבי בקעת הלבנון, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-23 בפברואר 2019. "אומדן מספר הרוגי חזבאללה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה והמשמעויות העולות מניתוח דמותם של ההרוגים".
[4] וצ'אח שרארה, "מדינת 'חזבאללה': לבנון כחברה אסלאמית", הוצאת דאר א-נהאר, בירות, מהדורה רביעית, דצמבר 2006, למשל עמ' 260, 288.
[5] להרחבה אודות מוסד השהיד, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-14 במרץ 2019: "מוסד השהיד של חזבאללה: מטרתו, אופן התנהלותו ודרכי מימונו".
[6] להרחבה אודות גיוס הספורט, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור: מ-15 ביולי 2019 "הספורט בשימוש הטרור: “גיוס הספורט”, גוף של חזבאללה המנהל פעילות ספורטיבית ענפה, ומשתמש בה ככלי לאינדוקטרינציה בקרב הצעירים ולהכשרתם לקראת גיוסם לשורות הארגון".
[7] להרחבה אודות צופי האמאם אלמהדי, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-20 ביוני 2019: "אגודת צופי האמאם אלמהדי: תנועת הנוער של חזבאללה המכשירה דורות של בני נוער חדורי תודעה שיעית רדיקלית מבית מדרשה של איראן, המצטרפים לחזבאללה ולוחמים בשורותיו נגד ישראל".
[8] להרחבה אודות ארגוני הנשים, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-11 באוגוסט 2019: "יחידתארגוני הנשיםשל חזבאללה".
[9] להרחבה אודות אגודת ג'האד הבינוי, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-12 ביוני 2019: "אגודת גהאד הבינוי בלבנון: מוסד חברתי של חזבאללה העוסק בבנייה ושיקום, ובפרויקטים חברתיים מגוונים בקרב בני העדה השיעית, ומהווה מרכיב חשוב בתשתית האזרחית של חזבאללה".
[10] להרחבה אודות ראשית ההתארגנות בימי תחילת משבר הקורונה, ר' מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור: "התמודדות חזבאללה עם נגיף הקורונה: מקרה מבחן להתנהלותהמדינה בתוך מדינה”, שהקים חזבאללה בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון", 2 באפריל 2020.
[11] להרחבה אודות יחידת קשרי ההסברה, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-1 בספטמבר 2019: "האימפריה התקשורתית של חזבאללה".
[12] רשת המרכולים היא חלק מהמענה של חזבאללה למשבר הכלכלי בלבנון. להרחבה, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-4 בינואר 2021: "המענה של חזבאללה למשבר הכלכלי בלבנון: תמונת מצב".
[13] להרחבה אודות גיוס החינוך, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-2 ביולי 2019: "“גיוס החינוךשל חזבאללה: גוף העוסק באינדוקטרינציה של תלמידים שיעים במערכות החינוך הלבנוניות, הממלכתיות והפרטיות, כהכנה לקראת הצטרפותם לחזבאללה בתום לימודיהם".
[14] להרחבה אודות הביקור, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור: "מבט לאיראן (28 באפריל – 12 במאי)", 12 במאי 2022.