מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (11 – 17 באוגוסט 2023)

תלמידות בתי-ספר של חזבאללה בצעדה בגבול ישראל-לבנון (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)

תלמידות בתי-ספר של חזבאללה בצעדה בגבול ישראל-לבנון (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)

השר עלי חמיה (בחולצה השחורה וכובע כחול) במהלך סיורו באזור הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)

השר עלי חמיה (בחולצה השחורה וכובע כחול) במהלך סיורו באזור הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)

צילום עדכני של האוהל שהקים חזבאללה (belwasat.com, 9 באוגוסט 2023)

צילום עדכני של האוהל שהקים חזבאללה (belwasat.com, 9 באוגוסט 2023)

המערכת לשיגור שני טילי נ

המערכת לשיגור שני טילי נ"ט (אלמנאר, 11 באוגוסט 2023)

נצארללה במהלך הפגישה עם משלחת ועדת החוץ והביטחון במועצת השורא האיראנית (רדיו אלנור, 12 באוגוסט 2023)

נצארללה במהלך הפגישה עם משלחת ועדת החוץ והביטחון במועצת השורא האיראנית (רדיו אלנור, 12 באוגוסט 2023)

כלי טייס בלתי מאוישים מסוג “אבאביל 3” ו-“Qasef-1” (ויקיפדיה; אלחקיקה, 12 במרץ 2017)

כלי טייס בלתי מאוישים מסוג “אבאביל 3” ו-“Qasef-1” (ויקיפדיה; אלחקיקה, 12 במרץ 2017)

עיקרים
  • נמשכת המתיחות בגבול ישראל לבנון אם כי בהיקף מצומצם ביחס לתקופה האחרונה. בקבוק תבערה הושלך לעבר שטח ישראל. לא היו נפגעים.
  • מזכ”ל חזבאללה נשא נאום ואיים על ישראל כי אם היא תצא למלחמה מול לבנון היא זו שתשוב לתקופת האבן (כתגובה לדברי שר הביטחון שאמר כי במקרה של עימות ישראל תחזיר את לבנון לתקופת האבן). לדבריו, אם המערכה תתפתח למלחמה מול כל ‘ציר ההתנגדות’, “לא יישאר דבר כזה שנקרא ישראל”. עוד התייחס נצראללה בנאומו ל”ניצחון ההיסטורי” של חזבאללה במלחמת לבנון השנייה, למשבר בחברה הישראלית ולמצב הפנימי בלבנון. בהקשר לאיום במלחמה, אמר סגן מזכ”ל חזבאללה, כי לא קיימת החלטה של חזבאללה לצאת לעימות צבאי כולל עם ישראל.
  • חזבאללה חשף מערכת דו קנית לשיגור טילים נגד טנקים המסוגלת לשגר שני טילים כמעט בו זמנית. להערכתנו, המערכת נועדה להגדיל את סיכויי הפגיעה בכלים המשוריינים של צה”ל, בדגש על טנקים מדגם מרכבה סימן 4, המצוידים במערכת “מעיל רוח”.
  • משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארגון “ירוק ללא גבולות” המסייע לחזבאללה.
  • במועצת הביטחון מתגבשת טיוטת הצעה בנוגע לחידוש מנדט יוניפי”ל בלבנון שככל הנראה לא כוללת את התיקונים שביקשה לבנון להכניס בהצעה. מפקד יוניפי”ל נפגש עם נציגים מישראל ולבנון כדי לדון במצב לאורך הגבול.
  • לקראת תחילת קידוחי הניסיון בשדה קאנא הגיעה אוניית הקידוח ב-14 באוגוסט 2023 למרחב הימי של לבנון. חזבאללה פתח בקמפיין ברשתות החברתיות המייחס את “ההישג” לפעילות הארגון.
  • בסוריה: פיצוצים במחסני טילים של חזבאללה. דיווחים סותרים בנוגע לנסיבות האירוע. לוחמי מיליציות פרו איראניות עברו הכשרות בשימוש בכלי טיס בלתי מאוישים, על ידי חזבאללה. ארגונים חדשים באזור דיר אלזור פועלים נגד חזבאללה ומשמרות המהפכה.
חזבאללה ולבנון
המתיחות בגבול ישראל לבנון
  • ב-13 באוגוסט 2023 הושלך בקבוק תבערה, ככל הנראה על ידי פעיל חזבאללה, מלבנון לשטח ישראל באזור מטולה. לא היו נפגעים. כוחות צה”ל ביצעו ירי אזהרה באוויר (jns.org , 13 באוגוסט 2023).
  •  ב-12 באוגוסט 2023 נערכה צעדה של עשרות תלמידות מבתי-ספר של חזבאללה בצידו הלבנוני של הגבול עם ישראל באזור מטולה, לציון יום השנה ה-17 למלחמת לבנון השנייה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023).
תלמידות בתי-ספר של חזבאללה בצעדה בגבול ישראל-לבנון (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)     תלמידות בתי-ספר של חזבאללה בצעדה בגבול ישראל-לבנון (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)
תלמידות בתי-ספר של חזבאללה בצעדה בגבול ישראל-לבנון
(חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)
  • שר התחבורה והעבודות הציבוריות של לבנון, עלי חמיה, המזוהה עם חזבאללה, ערך ב-15 באוגוסט 2023 סיור לאורך הגבול עם ישראל, מאזור ראש הנקרה ועד אזור הר דב (כפר שובא). הביקור, שאליו התלוו אנשי משרד התחבורה של לבנון, נועד לצורך בדיקת ביצוע עבודות תשתית במרחב זה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 15 באוגוסט 2023). חמיה הצהיר במהלך הביקור כי “בגרגר האחרון של אדמתנו המשוחררת, אנו אומרים שמשרד התחבורה והעבודות הציבוריות יעמוד תמיד לצד התושבים בדרום לבנון (חשבון הטוויטר של עלי חמיה, 15 באוגוסט 2023). להערכתנו, עבודות התשתית לפיתוח אזרחי עלולות לשמש את חזבאללה לצרכים צבאיים תוך הפרה של החלטות האו”ם בנוגע לאיסור פעילות צבאית של חזבאללה לאורך הגבול.
השר עלי חמיה (בחולצה השחורה וכובע כחול) במהלך סיורו באזור הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)      השר עלי חמיה (בחולצה השחורה וכובע כחול) במהלך סיורו באזור הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)
השר עלי חמיה (בחולצה השחורה וכובע כחול) במהלך סיורו באזור הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 12 באוגוסט 2023)
  • ב-9 באוגוסט 2023 פורסמה תמונה עדכנית של האוהל, שהוקם על-ידי חזבאללה לפני כחודשיים מעבר לקו הגבול עם ישראל” (belwasat.com, 9 באוגוסט 2023). ב-12 באוגוסט 2023 דווח כי האוהל לא אויש בימים האחרונים (תקשורת ישראלית, 12 באוגוסט 2023).
צילום עדכני של האוהל שהקים חזבאללה (belwasat.com, 9 באוגוסט 2023)
צילום עדכני של האוהל שהקים חזבאללה (belwasat.com, 9 באוגוסט 2023)
נאום נצראללה לרגל יום השנה ה-17 למלחמת לבנון השנייה
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נשא ב-14 באוגוסט 2023 נאום לרגל יום השנה ה-17 לסיום מלחמת לבנון השנייה (אלמנאר, 14 באוגוסט 2023). להלן הנקודות המרכזיות בנאום:
    • ביסוס נרטיב הניצחון: נצראללה פתח את נאומו ואמר כי “הניצחון” ביולי 2006 הוא “ניצחון היסטורי [עם השלכות] לעתיד” והוסיף כי “אלמלא התבססות על תוצאות המלחמה ביולי 2006, הניצחונות לא היו מושגים מאוחר יותר”. הוא ציין כי כתוצאה מהניצחונות לבנון ניצבת היום בפני שלב חדש, והדגיש כי “תהליך סימון הגבולות הימיים ותחילת החיפושים אחר הנפט והגז לא היה מתאפשר ללא התבססות על תוצאות מלחמת יולי ב-2006”. לטענת נצראללה, במלחמה שאף האויב להשמיד את כוחו של חזבאללה ולכבוש חלקים נרחבים מלבנון, אך הוא נכשל בכך, בשל הצלחת ההתנגדות בלבנון, תוך הסבת אבדות כבדות לכוחות התוקפים ובחזית הפנימית שלו. המלחמה הסתיימה לאחר 33 ימי לחימה, מבלי שהכוחות הישראליים הצליחו לכבוש את שטח לבנון, ולאחר שספגו מהלומות איכותיות ביבשה, בים ובאוויר, וממטחי רקטות שגרמו למותם ולפציעתם של עשרות מתנחלים, שהגיעו לדרום חיפה, וכי “צבא הכיבוש” ספג גם כ- 150 הרוגים, רובם כוחות עילית, בנוסף למאות פצועים והשמדת טנקים וציוד צבאי. נצראללה הודה לכל מי שתמך בחזבאללה במלחמה, ובמיוחד לסוריה ולאיראן על הסיוע במלחמה.
    • איום על ישראל: בהמשך אמר נצראללה כי צה”ל נמצא כיום במצב הגרוע ביותר שהיה בו. בהתייחסו להתבטאות שר הביטחון הישראלי אמר כי “שר המלחמה של האויב מאיים להחזיר את לבנון לתקופת האבן, וזה לא חדש, אבל מה שהם חייבים להבין זה מה יכולים לבנון וחזבאללה לעשות לישות האויב. אני אומר לאויב הזה, אם תצאו למלחמה נגד לבנון, גם אתם תוחזרו לתקופת האבן… שדות התעופה האזרחיים, שדות התעופה הצבאיים, בסיסי חיל האוויר, תחנות הכוח, תחנות [התפלת] המים, מרכזי תקשורת מרכזיים, תשתיות שלא צריך לפרט, בתי זיקוק והכור בדימונה… האויב יכול לחשב כמה טילים מדויקים צריך חזבאללה כדי לפגוע בכל המטרות הללו…? גם אם תפעילו את ‘כיפת ברזל’, ‘קלע דוד’ ואת ‘הפטריוט’, ותיירטו חלק מהטילים, [האם תדעו] מה הכמות הנדרשת [של טילים מדויקים]?” ברומזו כי לישראל תהיה בעיה להעריך את כמות הטילים שברשות הארגון. בהמשך הוסיף ואיים כי “כל זה [יקרה] במקרה שהמערכה תישאר רק במסגרת של מערכה מול חזבאללה בלבנון, אבל מה יקרה אם המערכה תתפתח למלחמה מול כל ‘ציר ההתנגדות’? אולי אתם תחזירו מדינה זו או אחרת לתקופת האבן, אבל אם המערכה תתפתח למערכה מול כל ‘ציר ההתנגדות’, לא יישאר דבר כזה שנקרא ישראל”.
    • הסכם הגבול הימי: נצראללה ציין כי ההישג של הגדרת הגבולות הימיים לא היה מתאפשר ללא השילוב בין ההתנגדות של המדינה ועמידתה האיתנה והתקיפה של המדינה על זכויותיה וכי הערובה האמיתית לשמור על משאבי הטבע של לבנון היא שימורה על כל מרכיבי הכוח הקיימים כיום, ובראשם עוצמת ההתנגדות. הוא הדגיש כי ‘ההתנגדות’ השיגה את הנסיגה בעמדה הישראלית שהובילה להסכם הגבול הימי והיא גם תשיג את נסיגת ישראל מנקודות הגבול היבשתי שבמחלוקת.
    • המשבר בחברה הישראלית: “מנהיגי ישראל חייבים לדעת שבזירה הזו הם לא משחקים משחק של נקודות, אלא משחק של להיות או לחדול”, אמר. הוא חזר על טענתו כי “האויב היום חלש יותר מדינית, צבאית ומורלית לעומת מה שהיה בשנת 2006, בעוד חזבאללה ו’ציר ההתנגדות’ חזקים בהרבה ממה שהיו אז”. עוד הוסיף כי: “אחרי 2006 הוסיפו הציונים מרכיב רביעי לתפיסת הביטחון, ההגנה, כך שהם היו צריכים לחפש מערכות ליירוט טילים, השקיעו הרבה מאמץ והשקיעו המון כסף. מאז 2006 האויב מבצע תמרונים בעורף כדי לוודא את מוכנותו, בזמן שכל הדיווחים אומרים שהוא לא מוכן”. “הדבר החשוב ביותר בעורף הוא חוסר הנכונות של המתנחלים, המתיישבים והכובשים של האדמה הזו להקריב ולשאת בתוצאות”. עוד הוסיף כי “אחרי 17 שנים של תמרונים, ציוד ופיתוח, הישראלים לא הצליחו לשקם את תדמית הצבא הישראלי”. האויב עבר ממצב של תקיפה, ממצב של יוזם, למצב של מגננה, בזמן שצה”ל נמצא היום במצב הגרוע ביותר מאי פעם”. “צה”ל סובל מרוח לחימה חלשה, חוסר אמון בין הגורמים, המפקדים והדרג המדיני, אחוז גיוס נמוך ליחידות הלוחמות והיעדר הישגים קרקעיים”, ו”הניסיון הכושל להסתער על עזה הוא עדות לכך”.
    • התהפכות המשאית של חזבאללה בפאתי בירות: נצראללה הבהיר שמדובר בתאונה עקב תקלה טכנית, והוסיף שהאירוע היה רגיל עד שאחד מערוצי הטלוויזיה המוכרים הסית את הציבור לכך שהמשאית הובילה נשק. הוא ציין שהאירוע נמצא בחקירה ושהם ממתינים לתוצאותיה.
    • אזהרה מפני מלחמת אזרחים: נצראללה הזהיר כי ישנם מנהיגים שמובילים את המדינה למלחמת אזרחים וכי כולם מפסידים במצב כזה ולכן כולם צריכים לנהוג באחריות.
נצראללה בשעת הנאום (אלמנאר, 14 באוגוסט 2023)
נצראללה בשעת הנאום (אלמנאר, 14 באוגוסט 2023)
נעים קאסם: אין החלטה לצאת לעימות צבאי
  • סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, ציין ב-13 באוגוסט 2023 בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית, מהר, כי לא קיימת החלטה של חזבאללה לצאת לעימות צבאי כולל עם ישראל. קאסם הדגיש כי: “ישראל מנסה להשיג הישגים קטנים ומוגבלים של כמה מטרים פה ושם, לבסס את הכיבוש שלה או לייצר תמונה שהיא נוכחת באמצעות התמרונים הצבאיים שלה, אבל כל זה לא מוביל למלחמה ישירה וזה לא אומר שישראל במצב של הערכות למלחמה. במקביל, חזבאללה עושה את ההכנות שלו, עורך תרגילים צבאיים, אוסף מידע וממשיך באימונים… זה מה שקורה, אבל אין החלטה של חזבאללה לצאת לעימות צבאי כולל עם האויב הישראלי, כלומר, משני הצדדים לא נראה שהאווירה היא אווירה של מלחמה בשלב הזה, ולכן זה לא מצריך יותר מאשר שיגור אזהרה לממשלה הישראלית … על רקע האיומים של הנהגת האויב באמצעי התקשורת אשר חזרו על עצמם בתקופה האחרונה, וגם אם אנחנו יודעים שהאיומים שלהם לא מציאותיים ולא מעשיים, אנחנו צריכים להזכיר לאויב ולצבא שלו שאנחנו ערוכים, אז החישובים שלהם צריכים להיות מדויקים” (סוכנות מהר, 13 באוגוסט 2023).
חשיפת מערכת דו קנית של טילים נגד טנקים
  • ב-11 באוגוסט 2023 חשף חזבאללה מערכת דו קנית לשיגור טילים נגד טנקים בשם “ת’א’ראללה” (נקמת אללה) המתבססת ככל הנראה על חיקוי איראני משופר בשם Dehlavine לטיל מסוג קורנט מתוצרת רוסיה.[1] המערכת מאפשרת שיגור של שני טילי נ”ט כמעט בו-זמנית (בהפרש של פחות משנייה) ביום ובלילה ומתאפיינת ביכולת שינוע ותמרון גבוהים. בסרטון שפורסם על-ידי חזבאללה, נראו שיגורים רבים מהמערכת הכוללת שני טילי נ”ט זה אחר זה בתוך פחות משנייה לעבר טנקים בעיקר ביום, אך גם בלילה (אלמנאר, 11 באוגוסט 2023). להערכתנו, מערכת נ”ט זו נועדה להגדיל את סיכויי הפגיעה במשוריינים של צה”ל, בדגש על טנקים מדגם מרכבה סימן 4, המצוידים במערכת “מעיל רוח”, ועלולה גם לשמש לפגיעה בכלי הרכב ועמדות הקבע של צה”ל.
המערכת לשיגור שני טילי נ"ט (אלמנאר, 11 באוגוסט 2023)      המערכת לשיגור שני טילי נ"ט (אלמנאר, 11 באוגוסט 2023)
המערכת לשיגור שני טילי נ”ט (אלמנאר, 11 באוגוסט 2023)
שיגור אחד משני טילי הנ"ט ממערכת השיגור הכפולה של חזבאללה (אלמנאר, 11 באוגוסט 2023)
שיגור אחד משני טילי הנ”ט ממערכת השיגור הכפולה של חזבאללה (אלמנאר, 11 באוגוסט 2023)
התהפכות המשאית שנשאה נשק עבור חזבאללה
  • בהמשך לדיווח אודות התהפכות משאית נושאת נשק של חזבאללה בעיירה נוצרית מדרום מזרח לבירות ב-9 באוגוסט 2023,[2] נמסר כי צבא לבנון פינה את המשאית וחוקר את התקרית. תכולת המשאית נמצאת כעת בבסיס של צבא לבנון ונבדקת. תושבי אלכחאלה פרסמו הודעה ביום האירוע לפיה אנשי חזבאללה חמושים שליוו את המשאית ירו לעבר התושבים, דבר שהביא למותו של צעיר מקומי, ובעקבות זאת סגרו התושבים את הכניסות לעיירה. יש לציין כי לאחר שצבא לבנון פינה את המשאית, הוא פתח את הכניסות לעיירה (אלנשרה, 10-9 באוגוסט 2023). על-פי חלק מהדיווחים, האמל”ח היה מיועד להגיע למחנה הפליטים הפלסטיני עין אלחלוה (חשבון הטוויטר @TonyBouloss, 14 באוגוסט 2023).
הארכת המנדט של כוח יוניפי”ל
  • הנציג הצרפתי במועצת הביטחון סיים לחבר טיוטת הצעה חדשה בנוגע לחידוש המנדט של כוח יוניפי”ל בלבנון, והגיש אותה ליתר הנציגים הקבועים במועצת הביטחון. על-פי הדיווח, הנציג הצרפתי לא לקח בחשבון את התיקונים שלבנון ביקשה להכניס, ובמיוחד זה העוסק בחופש תנועה של יוניפי”ל בשטחיה והודעה מוקדמת על תנועותיו של הכוח לצבא לבנון. מקורות דיפלומטים ציינו כי “לבנון סומכת על רוסיה וסין שיתערבו לתיקון הטיוטה” וכי “התפקיד הצרפתי נטה לכיוון שלילי משום שהתעלם מדרישות לבנון” (אלאח’באר, 10 באוגוסט 2023).
  • ב-14 באוגוסט 2023, דווח מפי “מקורות דיפלומטיים” כי “ישנם קשיים במגעים שמנהלת לבנון במסגרת הדיונים להארכת מנדט יוניפי”ל במטרה לתקן את סעיף חופש התנועה, שהוכנס למנדט בשנה שעברה”. המקורות מסרו כי “במהלך המגעים, המדינות לא הביעו כל התלהבות להיענות לבקשת לבנון בהקשר זה”. על פי המקורות, “האירועים שהתרחשו בשטח בשנה האחרונה, ובניהם ההתנכלויות לחיילי יוניפי”ל, ובמיוחד רצח הקצין האירי, הכשילו את בקשת לבנון”. המקורות הוסיפו כי “משאית הנשק של חזבאללה, שהתהפכה באלכחאלה בשבוע שעבר הייתה ‘הקש ששבר את גב הגמל’, והיא חשפה בבירור את חולשתה של לבנון למנוע העברת נשק בלתי חוקי ואת ההפרה הבוטה של החלטת מועצת הביטחון האוסרת להעביר נשק מעין זה בלבנון”. כמו כן, המקורות שללו את האפשרות כי המגעים וההתייעצויות הצפויים לקראת סוף החודש יובילו לתוצאה שתשנה את האווירה הדיפלומטית השוררת כיום (אללואא’, 14 באוגוסט 2023).
  • יוזכר כי במסגרת המגעים לחידוש המנדט של יוניפי”ל, משלחת לבנונית בראשות שר החוץ הלבנוני, עבדאללה אבו חביב, צפויה לבקר בסוף אוגוסט בניו יורק. על-פי הדיווחים, מטרת הממשל הלבנוני היא לשנות את הסעיף בעניין חופש הפעולה, שניתן בשנה שעברה ליוניפי”ל, ולהתנות אותו בחובת תיאום מקדים עם צבא לבנון.
  • ב-16 באוגוסט 2023 התקיימה פגישה משולשת בראס אלנאקורה בין נציגי יוניפי”ל, ישראל ולבנון. הדיון נסב סביב “הקו הכחול” והאירועים שהתרחשו לאורך הגבול בחודשים האחרונים. מפקד יוניפי”ל, ארולדו לזארו (Aroldo Lázaro), קרא לצדדים להמשיך ולהיעזר במנגנוני הקישור והתיאום של יוניפי”ל ולא לנקוט צעדים חד-צדדיים. הוא גם קרא לצדדים להיות מעורבים בשיח על “הקו הכחול”, כדי לטפל בסוגיות הקיימות, זאת לקראת בחינת מועצת הביטחון של חידוש המנדט של יוניפי”ל (אתר יוניפי”ל, 16 באוגוסט 2023).
מסר משר החוץ של איראן
  • שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן, הדגיש במסר ששלח ב-13 באוגוסט 2023 למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כי “איראן לא תחסוך שום מאמץ כדי לסייע לציר ההתנגדות עד הסרה מלאה של הכיבוש והשמדת הציונות”. המסר נשלח לרגל ציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה (IRAN PRESS, 13 באוגוסט 2023).
פגישת מזכ”ל חזבאללה עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • נצראללה, נפגש בבירות עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי, זיאד אלנח’אלה, ועם בכיר ההנהגה, מחמד אלהנדי, ב-13 באוגוסט 2023. השניים דנו “בהתפתחויות האחרונות בשטחים הפלסטיניים ובלבנון ובהערכת האירועים האחרונים, האיומים וההזדמנויות הפתוחות מול ציר ההתנגדות בנסיבות אלו” (אלמנאר ורדיו אלנור, 13 באוגוסט 2023).
נצראללה נועד עם משלחת מאיראן
  • ב-12 באוגוסט 2023 נועד חסן נצארללה, עם משלחת מטעם ועדת החוץ והביטחון במועצת השורא האיראנית. בפגישה נסקרו סוגיות הנוגעות למצב בלבנון, לסוגיה הפלסטינית ולאזור (רדיו אלנור, 12 באוגוסט 2023).
נצארללה במהלך הפגישה עם משלחת ועדת החוץ והביטחון במועצת השורא האיראנית (רדיו אלנור, 12 באוגוסט 2023)
נצארללה במהלך הפגישה עם משלחת ועדת החוץ והביטחון במועצת השורא האיראנית
(רדיו אלנור, 12 באוגוסט 2023)
הטלת סנקציות על ארגון “ירוק ללא גבולות”
  • משרד האוצר האמריקאי הטיל ב-16 באוגוסט 2023 סנקציות על ארגון “ירוק ללא גבולות” (אח’צ’ר בלא חדוד), הפועל מטעם חזבאללה בדרום לבנון,[3] ועל העומד בראשו, זהיר צבחי נחלה. על-פי הודעת משרד האוצר האמריקאי, “ירוק ללא גבולות” הוא ארגון שבסיסו בלבנון, אשר סיפק תמיכה וכיסוי לפעולות חזבאללה בדרום לבנון לאורך “הקו הכחול” בין לבנון לישראל בעשור האחרון, תוך כדי פעילות פומבית במסווה של אקטיביזם סביבתי. בין השאר צוין בהכרזה כי חזבאללה הקים עשרות עמדות לאורך קו הגבול עם ישראל תחת הכיסוי של הארגון ובכך מנע מיוניפי”ל לבצע את משימתו בפיקוח על הנעשה לאורך ה”קו הכחול” עובדה המהווה הפרה של החלטה 1701 של האו”ם. תת-שר האוצר האמריקאי, הממונה על תחום הטרור והמודיעין הפיננסי, בריאן א. נלסון (Brian E. Nelson), ציין בתגובה כי “ארה”ב דוחה את המאמצים הציניים של חזבאללה להסוות את פעילויות הטרור שלו, המערערות את היציבות”. הוא הוסיף כי “נמשיך לתמוך בקבוצות החברה האזרחית הלבנונית הרבות המגנות על הסביבה הטבעית הייחודית והרגישה של לבנון, תוך רדיפה בלתי פוסקת של חזבאללה ורשתות התמיכה שלו” (אתר משרד האוצר האמריקאי, 16 באוגוסט 2023).
לבנון פנים
משבר הנשיאות בלבנון
  • בניסיון נוסף לפתור את משבר הנשיאות בלבנון, התקיימו מגעים בין חזבאללה לבין הזרם הלאומי החופשי בלבנון (בראשותו של ג’בראן באסיל, חתנו של מישל עון, נשיא לבנון לשעבר ומקים זרם זה), כדי לקדם את מועמדותו של השר לשעבר, נאג’י אלבסתאני, עורך-דין במקצועו המקורב לחזבאללה, זאת במקום מועמדותו של סלימאן פרנג’יה, המקורה לחזבאללה ולמשטר הסורי, שמועמדותו פחות רלבנטית כעת לאור ההתנגדויות למינויו (naharnet.com, 11 באוגוסט 2023).
ניסיון התנקשות בשר ההגנה
  • ב-10 באוגוסט 2023 דווח על ניסיון התנקשות בשר ההגנה הלבנוני, מוריס סלים, באזור ג’סר אלבאשא בהר הלבנון. לפי הדיווחים, נורו כמה יריות לעבר רכבו, אך הוא לא נפגע (רויטרס, 10 באוגוסט 2023). משרד ההגנה הלבנוני הודיע כי לא נקבע אם אכן מדובר בניסיון התנקשות (אלמיאדין, 10 באוגוסט 2023).
פגיעות הירי ברכבו של שר ההגנה (LEBANON24, 10 באוגוסט 2023)      פגיעות הירי ברכבו של שר ההגנה (LEBANON24, 10 באוגוסט 2023)
פגיעות הירי ברכבו של שר ההגנה (LEBANON24, 10 באוגוסט 2023)
הטלת סנקציות על נגיד הבנק המרכזי לשעבר ומקורביו
  • ב-10 באוגוסט 2023 הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות על נגיד הבנק המרכזי של לבנון לשעבר, ריאצ’ סלאמה, עוזריו ובני משפחתו. גם ממשלות בריטניה וקנדה הוסיפו את סלאמה לרשימת הסנקציות שלהן בתיאום עם ארצות-הברית (אתר משרד האוצר האמריקאי, 10 באוגוסט 2023). יש לציין כי סלאמה מואשם בשחיתות ובפעולות בלתי חוקיות אשר תרמו להתמוטטות הכלכלית ושלטון החוק במדינה.
תחילת עבודות הקידוח במאגר קאנא
  • שר התחבורה והעבודות הציבוריות הלבנוני, עלי חמיה, מסר ב-16 באוגוסט 2023 כי אוניית הקידוח הגיעה לאזור הקידוח במאגר קאנא בקרבת הגבול עם ישראל והיא אמורה להתחיל בקידוחים לפני סוף אוגוסט 2023 (אלמיאדין, 16 באוגוסט 2023).[4] להערכת מומחים התוצאות צפויות להתקבל תוך חודשיים שלושה על מנת לאפשר קבלת החלטה בנוגע למועד תחילת פיתוח המאגר.
  • בתוך כך נמסר כי המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, אמור להגיע לבירות לקראת סוף אוגוסט 2023. כזכור, על-פי מקורות מערביים, הוכשטיין צפוי גם לדון בנושא סימון הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון (לבנון 24, 8 באוגוסט 2023).
  • הגעת אוניית הקידוח ‘Transocean Barents’ לבלוק הימי מספר 9 (שדה קאנא) עוררה עניין בתקשורת הלבנונית והבינערבית. שר האנרגיה, וליד פיאצ’, אמר לרשת אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, כי הגעתה של ספינת הקידוח היא צעד במסלול ארוך שהחל עוד בשנת 2010. לפי השר, הספינה “הגיעה לנקודת הקידוח שנקבעה לה, ותתחיל לעבוד בתוך ימים. היא תמשיך לעבוד במשך 80 יום כדי להגיע לעומק הנדרש”. הוא ציין כי “עבודות הקידוח יחלו תוך עשרה ימים, לכל היותר”. לדבריו, “יש עניין בינלאומי בחיפוש והפקה (של גז) בלבנון, ומשוואת הכוח כופה את המחויבות של הקהילה הבינלאומית לכך”. מוקדם יותר, שר התשתיות והתחבורה הלבנוני, עלי חמיה, מסר כי הגעת ספינת הקידוח התאפשרה בעקבות המאמצים שעשתה ממשלת לבנון מול החברות הרלוונטיות. “הקמנו בסיס לוגיסטי כדי שחברת ‘Total ‘ תוכל להעביר ציוד לאסדה החיפושים, והקלנו על הליכי הרישוי”, אמר השר (אלמיאדין, 16 באוגוסט 2023).
  • לרגל הגעת אוניית הקידוח ללבנון, פתח חזבאללה בקמפיין ברשתות החברתיות, שבמסגרתו קרא לתומכיו להפיץ סרטונים וכרזות אשר מייחסים את “ההישג” לפעילות הארגון. בין השאר, נטען כי “חיפושי הנפט מתאפשרים בזכות הטסת הכטב”מים מעל שדה כריש בשנה שעברה ובעקבות איומי חזבאללה להגיב ‘לתוקפנות ישראלית’, ולא בזכות דיבורים חסרי תועלת” (מלתקא אלאעלאם אלמקאום, 16 באוגוסט 2023).
קריסת רשת החשמל של לבנון
  • חברת החשמל של לבנון הודיעה ב-16 באוגוסט 2023 כי שתי תחנות כוח הפסיקו לפעול לחלוטין מסיבות כלכליות. בעקבות כך התרחשו הפסקות חשמל רבות ברחבי המדינה. עד כה שתי תחנות הכוח סיפקו חשמל במשך ארבע שעות ביום, שעתיים בבוקר ושעתיים בערב. רוב אוכלוסיית לבנון מקבלת חשמל באמצעות גנרטורים פרטיים במשך שעות היום (סקאי ניוז בערבית, 16 באוגוסט 2023).
  • ב-16 באוגוסט 2023 דווח כי נמל התעופה הבינלאומי של בירות עבר להתבסס על גנרטור אחרי שהופסקה הזרמת החשמל אליו מתחנות הכוח במדינה (כאן11, 16 באוגוסט 2023).
סגירת הערוץ הממלכתי של לבנון
  • שר התקשורת הלבנוני, זיאד מכארי, החליט ב-11 באוגוסט 2023 לסגור את ערוץ הטלוויזיה הממשלתי בשל בעיות כספיות והיעדר יכולת לשלם משכורות לעובדים. השידורים הופסקו לקראת סגירת הערוץ (ראי אליום, 11 באוגסט 2023).
סוריה
פיצוץ במחסני טילים של חזבאללה
  • בלילה שבין ה-13-12 באוגוסט 2023 ארע פיצוץ מערבית לדמשק. על-פי דיווחים שונים מדובר היה במחסני טילים של חזבאללה. על-פי עדי ראיה, “נשמעו יותר משישה פיצוצים חזקים ועזים, בזה אחר זה. רעש הפיצוצים היה כל כך חזק, שהוא העיר את תושבי דמשק משנתם”. המשטר הסורי נמנע מלמסור התייחסויות. על-פי חלק מהדיווחים, מחסן הטילים הושמד לחלוטין “בפעולה ישראלית” והוא הכיל מאות טילים, שהיו מוכנים למשלוח למחסני חזבאללה בלבנון, ועל-פי דיווחים אחרים, הפיצוצים נבעו מלמטה, כלומר מפיצוצים שנבעו מתקלה טכנית במחסן. מנהל מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, ראמי עבד אלרחמן, ציין  כי מדובר בתקיפה נגד מחסני טילים, שבהם חזבאללה והמליציות האיראניות מאחסנים טילים באזור הררי ממערב לדמשק, טרם העברתם לשטח לבנון דרך מעבר הגבול בין סוריה ולבנון. לדבריו, הנשק אינו מועבר בבת אחת, אלא בשרשרת משלוחים באמצעות משאיות המתיימרות להוביל כביכול סחורות, “בדיוק כמו המשאית שהובילה נשק עבור חזבאללה, והתהפכה באזור אלכחאלה בלבנון בשבוע שעבר”. על-פי הדיווחים שלו, הפיצוץ בוצע בשטח, על הקרקע, כלומר לא בתקיפה מן האוויר (אלחדת’, 13 באוגוסט 2023).
  • בראיון בנושא לערוץ אלחדת’ אמר העיתונאי והפרשן הסורי מדמשק,  עבד אלחמיד תופיק, כי “היעדר מתן הסבר ברור מצד הגורמים הרשמיים [של המשטר הסורי] מגביר את אמינות הדברים שנאמרים על ידי הצדדים האחרים… בניגוד לעבר, הפעם לא נמסרה הודעה רשמית ממשרד ההגנה הסורי”. תופיק תיאר את מה שקרה לפנות בוקר של יום ראשון: “נשמעו יותר מ-6 פיצוצים חזקים ועזים, בזה אחר זה. רעש הפיצוצים היה כל כך חזק, שהוא העיר את תושבי דמשק משנתם… התיעודים שפורסמו מעידים על מצב החרדה שפקד את תושבי האזור”. הוא נשאל על אופיו של האזור בו אירעו הפיצוצים, ואמר כי מדובר ב”שטח שנמצאת בו פעילות צבאית אינטנסיבית של צבא סוריה, לרבות טילים המכוונים לעבר ישראל” (אלחדת’, 13 באוגוסט 2023).
הכשרת לוחמי מיליציות בשימוש בכטב”מים על-ידי חזבאללה
  • ב-11 באוגוסט 2023 הגיעו מומחים של ארגון חזבאללה הלבנוני לשדה התעופה הצבאי בדיר אלזור, על מנת להתחיל בהכשרת לוחמי מיליציות הפועלות בחסות איראן בהפעלת כטב”מים. המומחים של חזבאללה משתייכים ליחידה 127 של הארגון והם יכשירו את הלוחמים בתוך האנגר מיוחד בשדה תעופה צבאי זה בהפעלת כטב”מים מדגם “אבאביל” ו”קאצף”. צוין, כי אין לוחמים סורים בין לוחמי מיליציות אלו, המשתתפים בהכשרה. בנוסף לכך, דווח כי זוהי הפעם השנייה בשנת 2023 שחזבאללה הלבנוני מעביר הכשרה מסוג זה ללוחמי מיליציות הפועלות בחסות איראן בדיר אלזור (דיר אלזור 24, 13 באוגוסט 2023).
  • יש לציין כי אבאביל 3 נחשב לבעל יכולות גבוהות יחסית והוא מסוגל לשאת טילים מונחים ואמצעים לראיית לילה היכולים להעביר תמונות לתחנות קרקע. טווח הפעולה שלו הוא כ-250 ק”מ, מהירותו המקסימלית היא 200 קמ”ש וגובה השיוט שלו הוא כחמישה ק”מ. קאצף 1 מגיע למרחק של כ-150 ק”מ ויכול לשאת ראש נפץ  במשקל של 30 ק”ג (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 ביולי 2022; פארס, 11 באוגוסט 2019).
כלי טייס בלתי מאוישים מסוג “אבאביל 3” ו-“Qasef-1” (ויקיפדיה; אלחקיקה, 12 במרץ 2017)     כלי טייס בלתי מאוישים מסוג “אבאביל 3” ו-“Qasef-1” (ויקיפדיה; אלחקיקה, 12 במרץ 2017)
כלי טייס בלתי מאוישים מסוגאבאביל 3” ו-“Qasef-1” (ויקיפדיה; אלחקיקה, 12 במרץ 2017)
ארגונים הפועלים נגד חזבאללה ומשמרות המהפכה
  • ב-10 באוגוסט 2023 דווח על-פי מקורות סוריים כי ארגון חדש הקורא לעצמו “פלוגות הר הגעש של הפרת” (סראיא ברכאן אלפראת), שזהותו אינה ברורה ופועל בצפון ומזרח סוריה, תקף ב-9 באוגוסט 2023 בשעות הלילה שיירה של משמרות המהפכה האיראניים בכפר אלבע’יליה, בפריפריה המזרחית של דיר אלזור. אחד ממפקדי הכוח, המכונה אבו פאטמה אלעראקי, נהרג (אלערבי אלג’דיד, 10 באוגוסט 2023).
  • ב-10 באוגוסט 2023 דווח על-פי מקורות סוריים כי ארגון חדש הקורא לעצמו “קבוצת המורדים על אדמת דיר אלזור” (פרקת אלת’אא’רין פי ארצ’ דיר אלזור), שזהותו אינה ברורה ופועל בצפון ומזרח סוריה, תקף ב-8 באוגוסט 2023 בשעות הלילה שיירה של חזבאללה בכפר עיאש, מערבית לדיר אלזור. על-פי הודעת הארגון, שלושה אנשי חזבאללה, שאזרחותם לבנונית, נהרגו באירוע (אלערבי אלג’דיד, 10 באוגוסט 2023).

[1] קורנט הינה מערכת נ”ט מתקדמת מתוצרת רוסיה רוכבת על גבי קרן לייזר. איראן סיפקה אותו לארגון חזבאללה, שהפעיל טילי קורנט נגד חיילי צה”ל במיומנות גבוהה במהלך מלחמת לבנון השנייה (2006). לאחר המלחמה (בסביבות שנת 2009) העבירו איראן וכנראה גם חזבאללה טילים מסוג זה לארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה (ויקיפדיה).
[2] פרטים אודות האירוע ראו פרסום של מרכז המידע מ-10 באוגוסט 2023: "מבט לטרור חזבאללה, לבנון וסוריה 4 – 10 באוגוסט 2023".
[3] להרחבה אודות הארגון, ראו פרסום של מרכז המידע מ-19 בפברואר 2020: "אגודת “ירוק ללא גבול”: ארגון איכות סביבה לבנוני המשתף פעולה עם חזבאללה ומסייע לפעילות הארגון בקרבת הגבול עם ישראל".
[4] אוניית הקידוח של חברת Transocean תקדח עבור קונסורציום החברות בראשות חברת טוטאל (Total) האמורה לבצע הקידוח בבלוק 9 שבמאגר.