מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (14 – 18 במרץ 2024)

תקיפת יעדי חזבאללה בעיתרון. תקיפת עמדת תצפית.

תקיפת יעדי חזבאללה בעיתרון. תקיפת עמדת תצפית.

כותרת סרטון האיום שפרסם חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 15 במרץ 2024)

כותרת סרטון האיום שפרסם חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 15 במרץ 2024)

תקיפת תשתיות צבאיות של בשטח סוריה (אתר צה

תקיפת תשתיות צבאיות של בשטח סוריה (אתר צה"ל, 14 במרץ 2024)

תקיפה באלעדיסה (חשבון X של עלי שעיב, 18 במרץ 2024).

תקיפה באלעדיסה (חשבון X של עלי שעיב, 18 במרץ 2024).

הזירה הצפונית

עיקרים
  • חזבאללה המשיך לבצע תקיפות נגד מטרות צבאיות לאורך גבול לישראל-לבנון. סה”כ בוצעו 29 תקיפות. בתגובה תקפו כוחות צה”ל יעדי חזבאללה בדרום לבנון.[1]
  • על רקע הרחבת תקיפות צה”ל בלבנון, פרסם חזבאללה סרטון בו נשמעים איומים להרחיב את תקיפותיו, במידה וצה”ל ירחיב את תקיפותיו בלבנון.
  • דווח על פגישה שהתקיימה בחודש שעבר בין אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, לבין חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה. על-פי הדיווח, נצראללה ציין כי חזבאללה יילחם בכוחות עצמו נגד ישראל, וקרא לאיראן להישאר בלתי מעורבת באופן ישיר, זאת מחשש לשלום מתקני הגרעין שלה ולעימות עם ארה”ב.
  • בוצעה תקיפה אווירית המיוחסת לישראל נגד יעדי חזבאללה מצפון-מערב לדמשק.
  • הטלגרף הבריטי, חשף כי איראן מבריחה אמצעי לחימה לחזבאללה באמצעות ספינות העוברות דרך תעלת סואץ לנמלים באירופה.
דרום לבנון
פעילות בשטח
  • בין 14 במרץ 2024 בשעה 12:30 ועד 17 במרץ 2024 בשעה 23:59 קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 29 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות, ירי פגזי תותח וירי מקלעים כבדים בקוטר 14.5 מ”מ (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 18-14 במרץ 2024). ב- 14 במרץ 2024 בוצעו שש תקיפות.
  • ב-15 במרץ 2024 בוצעו תשע תקיפות, בעיקר שיגור רקטות כולל רקטת ברכאן.
  • ב-16 במרץ2024 בוצעו שש תקיפות, ביניהן שיגור שתי רקטות ברכאן בו זמנית ושיגור טילי נ”ט. כוחות צה”ל זיהו שיגורים משטח לבנון לעבר הר דב, מלכיה, ומשגב עם וביצעו ירי ארטילרי לעבר מקורות הירי (דובר צה”ל, 16 במרץ 2024).
  • ב-17 במרץ 2024 בוצעו שמונה תקיפות בעיקר ירי ארטילרי וירי נ”ט. בשעות הלילה, יירטו כוחות צה”ל מטרה אווירית חשודה מעל המרחב הימי של ישראל באזור עכו (דובר צה”ל, 17 במרץ 2024). הנושא נמצא בבדיקה.
תקיפות תגובה של צה”ל
  • בתגובה לפעילות חזבאללה תקפו כוחות צה”ל מהאוויר ובירי ארטילרי שורה של יעדי חזבאללה בדרום לבנון. בין היעדים שהותקפו מבנה צבאי ששימש את חזבאללה במרחב אלחיאם, עמדת תצפית באזור כפר כלא, יעדים במיס אלג’בל, מרוחין, טיר ירפא, לבונה, מרכבא, מבנים צבאיים בנאקורה, יארון וראמיה (דובר צה”ל, 18-14 במרץ 2024).
  • ב-17 במרץ 2024, בשעות הצהריים, תקפו מטוסי קרב יעדי חזבאללה בארבעה מרחבים במקביל. בין המטרות שהותקפו, תשתית טרור ועמדת תצפית באזור עיתרון, מבנה צבאי באזור עלמא אלשעב ועמדות תצפית באזור מרוחין ועיתא אלשעב (דובר צה”ל, 17 במרץ 2024).
תקיפת יעדי חזבאללה בעיתרון. תקיפת עמדת תצפית.       תקיפת תשתית טרור
 (דובר  צה"ל, 17 במרץ 2024)
תקיפת יעדי חזבאללה בעיתרון. מימין: תקיפת עמדת תצפית. משמאל: תקיפת תשתית טרור (דובר צה”ל, 17 במרץ 2024)
תקיפת מבנה צבאי של חזבאללה באזור עלמא אלשעב.       תקיפת עמדת תצפית של חזבאללה באזור עיתא אלשעב (דובר צה"ל, 17 ממרץ 2024)
תקיפת מבנה צבאי של חזבאללה באזור עלמא אלשעב. משמאל: תקיפת עמדת תצפית של חזבאללה באזור עיתא אלשעב (דובר צה”ל, 17 ממרץ 2024)
 תקיפות במרוחין.     עמדת תצפית (דובר צה"ל, 16 במרץ 2024)
תקיפות במרוחין. מימין: מבנה צבאי. משמאל: עמדת תצפית (דובר צה”ל, 16 במרץ 2024)
מימין: תקיפה בטיר חרפא. משמאל: תקיפה במרכבא (חשבון X של Fouad Khreiss, 16 במרץ 2024)
מימין: תקיפה בטיר חרפא. משמאל: תקיפה במרכבא (חשבון X של Fouad Khreiss, 16 במרץ 2024)  
תקיפה בראמיה.       תקיפה בעיתרון (חשבון X של Fouad Khreiss, 17 במרץ 2024)
מימין: תקיפה בראמיה. משמאל: תקיפה בעיתרון (חשבון X של Fouad Khreiss, 17 במרץ 2024)
תקיפה באלעדיסה (חשבון X של עלי שעיב, 18 במרץ 2024).      תקיפת מבנה צבאי במרחב רמיה (דובר צה"ל, 18 במרץ 2024)
מימין: תקיפה באלעדיסה (חשבון X של עלי שעיב, 18 במרץ 2024). משמאל: תקיפת מבנה צבאי במרחב רמיה (דובר צה”ל, 18 במרץ 2024)
סרטון איום של חזבאללה
  • ערוץ ההסברה הקרבית של חזבאללה פרסם סרטון, שכותרתו לקוחה מדברי חסן נצראללה, מזכ”ל הארגון, שאמר “אם תרחיב, אנו נרחיב”. בסרטון מאיים חזבאללה להרחיב את תקיפותיו באם צה”ל ירחיב את התקיפות שלו בלבנון: “אם תעלה מדרגה, נעלה מדרגה”. בסרטון מוצגים אמצעי הלחימה בהם עשה חזבאללה שימוש מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל” (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 15 במרץ 2024). פרסום הסרטון נועד, ככל הנראה, להזהיר את כוחות צה”ל אשר בשבועיים האחרונים הרחיבו את פעילות התגובה שלהם בלבנון גם לאזור הבקאע.
כותרת סרטון האיום שפרסם  חזבאללה
 (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 15 במרץ 2024)
כותרת סרטון האיום שפרסם חזבאללה
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 15 במרץ 2024)
בכירי חזבאללה
  • סוכנות רויטרס דיווחה , על פי שבעה מקורות שונים, על פגישה שהתקיימה במהלך פברואר 2024 בבירות בין אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, לבין חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, בנושא אפשרות לפתיחת מלחמה בין ישראל ללבנון. על-פי הדיווח, נצראללה ציין בפגישה כי אם תיפתח מלחמה עם ישראל, חזבאללה יילחם בעצמו וקרא לאיראן להישאר בלתי מעורבת באופן ישיר בלחימה. קאא’ני, מצדו, אותת כי איראן איננה מעוניינת בעימות ישיר עם ישראל. על רקע זה, הוא המליץ לחזבאללה להימנע מלהיכנס לעימות רחב יותר עם ישראל. “המקורות” ציינו שאיראן וחזבאללה מודעים לסכנות שבמלחמה רחבה יותר בלבנון כולל הסכנה שהמלחמה תוביל לתקיפות נגד מתקני הגרעין האיראניים. “גורם ביטחוני איראני” הודה כי מעורבות ישירה של איראן עשויה לשרת את האינטרס של ישראל ולספק הצדקה להמשך נוכחות חיילים אמריקאים באזור (רויטרס, 15 במרץ 2024).
  • עוד דווח מפי “בכיר איראני” כי טרם הפגישה עם נצראללה, נועד קאא’ני באיראן עם מפקדי המיליציות הפרו-איראניות בתימן, עיראק וסוריה. בפגישה נכחו גם שלושה נציגים מחזבאללה וחסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האיראניים. כל משתתפי הפגישה היו בדעה שישראל מעוניינת להרחיב את המלחמה בלבנון וכי יש להימנע “מליפול בפח” זה, מכיוון שזה יוביל לנוכחות נוספת של חיילים אמריקאיים באזור (רויטרס, 15 במרץ 2024).
גילויי התנגדות לחזבאללה
  • מישל עון, נשיא לבנון לשעבר, הביע את התנגדותו לעמדת חזבאללה, הגוררת, לדבריו, את לבנון לעימות שאין לה חלק בו . עון ציין, כי הוא תמך בפעילות חזבאללה נגד ישראל במהלך מלחמת לבנון בשנת 2006 וכן בפעילות חזבאללה נגד טרור דאעש במלחמת האזרחים בסוריה, אך כעת המצב שונה. לדבריו, מעורבות חזבאללה הפעם היא איננה התנגדות אמיתית וגם אינה בגדר הגנה עצמית (אתר 961, 17 במרץ 2024).
  • דברי עון שמשקפים את חילוקי הדעות בין תושבי לבנון הנוצרים לבין חזבאללה לגבי התערבות חזבאללה במלחמה נגד ישראל. התושבים הנוצרים, כולל גם כאלה שהיו ידועים כמקורבים לחזבאללה, מביעים את חששם מהסתבכות לבנון במלחמה בעת הזו, בצל המשבר הפוליטי והכלכלי החמור במדינה. יש לציין שמעבר לחששות אלה מובע גם חשש מצד האוכלוסייה הנוצרית מכך שחזבאללה, בשיתוף חמאס, יהפכו את דרום לבנון למרכז פעילות חמאס נגד ישראל (lebanondebate.com, 18 במרץ 2024).
ממשל לבנון
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ של לבנון, נועד עם הרבה מגרו (Hervé Magro) שגריר צרפת בלבנון ומסר לו את התגובה הלבנונית הרשמית ליוזמה הצרפתית בנוגע להחזרת היציבות בדרום לבנון. לבנון הביעה את נכונותה ליישם את החלטת מועצת הביטחון 1701 בתנאי שישראל תתחייב ליישם את כל סעיפי ההחלטה שהתקבלה בתום מלחמת לבנון השנייה. כמו כן הביעה לבנון נכונות לחדש את הפגישות המשולשות בין לבנון ישראל ויוניפי”ל באלנאקורה (אלג’דיד, 15 במרץ 2024).
  • ההצעה הצרפתית כוללת, בין השאר, את נסיגת כוח אלרצ’ואן של חזבאללה למרחק של לפחות עשרה ק”מ מהגבול ופריסה של עד 15,000 חיילים מצבא לבנון באזור הגבול בדרום לבנון. כמו כן ישראל תחדל מלבצע טיסות במרחב האווירי של לבנון. עוד יוזכר, כי על פי אלאח’באר הלבנוני ישראל הציבה מועד אחרון להסכם מדיני עם לבנון, והודיעה למדינות המערב כי אם לא יושג הסכם עם לבנון עד ל-15 במרץ 2024, ישראל תיערך להסלמה בלבנון תוך הגברת הפעילות הצבאית במרחב. בישראל הכחישו את הידיעה (אלאח’באר, 8 מרץ 2024).
סוריה
  • דובר צה”ל דיווח כי ב-14 במרץ 2024, בשעות הערב, תקפו מטוסי קרב של צה”ל שתי תשתיות צבאיות של צבא סוריה ששימשו את פעילי חזבאללה (דובר צה”ל, 14 במרץ 2024).
תקיפת תשתיות צבאיות של בשטח סוריה (אתר צה"ל, 14 במרץ 2024)
תקיפת תשתיות צבאיות של בשטח סוריה (אתר צה”ל, 14 במרץ 2024)
תקיפה אווירית מצפון-מזרח לדמשק
  • “מקור צבאי” סורי מסר, כי ב-17 במרץ 2024 סביב השעה 00:42 ביצעה ישראל תקיפה באמצעות שיגור טילים מכיוון רמת הגולן לעבר מספר עמדות בדרום סוריה וכי יחידת ההגנה האווירית הסורית הפילה חלק מהטילים. עוד דווח כי בתקיפה נפצע איש צבא ונגרם נזק חומרי (סאנא, 17 במרץ 2024). על פי דיווח נוסף בוצעה התקיפה נגד מחסני אמצעי לחימה של חזבאללה באזור שבין מעצ’מית אלקלמון – אלקטיפה (Muadamiyat Al Qalamoun – Al-Qteife), כשלושים ק”מ מצפון-מזרח לדמשק. צוין, כי באזור זה ממוקמות מפקדות רבות של חזבאללה ומחסני אמצעי לחימה רבים של הארגון (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 במרץ 2024).
תקיפה באזור אלקטיפה (חשבון X של Adnan Jawish, 17 במרץ 2024)
תקיפה באזור אלקטיפה (חשבון X של Adnan Jawish, 17 במרץ 2024)
סיוע איראן לחזבאללה
הברחות אמצעי לחימה מאיראן לחזבאללה
  • הטלגרף, הבריטי פרסם כתבה לפיה בעקבות תקיפות חיל האוויר הישראלי נגד נמלי התעופה בסוריה, החלה איראן להבריח אמצעי לחימה לחזבאללה באמצעות ספינות אשר עושות דרכן דרך תעלת סואץ לנמלים באירופה ביניהם בלגיה, איטליה וספרד. זאת, כדי להסוות את נתיב השייט של הספינות הללו. על-פי הדיווח, מסלול השייט של הספינות מתחיל באיראן דרך תעלת סואץ, משם הן עוברות לנמל לאד’קיה בצפון סוריה, ומשם הן ממשיכות לאירופה. הספינות פורקות בנמל לאד’קיה אמצעי לחימה הכוללים טילים ופצצות אשר מועברים מנמל לאד’קיה דרך היבשה לידי חזבאללה בלבנון (הטלגרף, 14 במרץ 2024).

[1] נתוני התקיפות והנפגעים שלעיל מעודכנים מ-8 באוקטובר 2023 (תחילת תקיפות חזבאללה, יום לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל"). ↑