מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (18-5 במאי 2023)

האתר moqawama.org לאחר שנחסם: הודעה אמריקאית מבהירה כי האתר נחסם (האתר moqawama.org , 12 במאי 2023)

האתר moqawama.org לאחר שנחסם: הודעה אמריקאית מבהירה כי האתר נחסם (האתר moqawama.org , 12 במאי 2023)

עיקרים
  • חזבאללה מתכנן לקיים תרגיל צבאי באש חיה ב-21 במאי 2023 בקרבת הגבול עם ישראל.
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נשא נאום (12 במאי 2023), שבו הציג את סבב הלחימה האחרון בעזה (מבצע “מגן וחץ”) כהישג של ציר ההתנגדות. בנוסף, הוא איים כי “כל פעולת חיסול בעתיד לא תעבור ללא תגובה” ורמז על אפשרות הרחבת הזירות בעתיד. כמו-כן, הוא הכחיש את מעורבות הארגון בסחר בינלאומי בסמים.
  • שר האנרגיה של לבנון הודיע כי חברות קידוחי הנפט והגז הטבעי, טוטל-אנרג’יס (TotalEnergies) ו-ENI, יחלו בקידוחים בבלוק 9 מול חופי לבנון ובקרבת הגבול עם ישראל בספטמבר 2023.
  • מתגברות ההסתייגויות בלבנון ממועמדותו של סלימאן פרנג’יה, המקורב למשטר הסורי ולחזבאללה, לנשיאות המדינה.
  • חזבאללה ממשיך לגייס אזרחים סורים באזור גבול סוריה-ישראל.
  • “וושינגטון פוסט” חשף את מאמציה של איראן להסתיר ציוד צבאי בתוך משלוחי הסיוע לסוריה בעקבות אסון רעידת האדמה בפברואר 2023. המשלוחים נועדו לשמש את משמרות המהפכה ושלוחותיה בסוריה.
  • מטוסי קרב של צבא ירדן תקפו מפעל לייצור הסם הסינתטי קפטגון (Captagon) ואת ביתו של ברון סמים, הפועל במסגרת רשתות הסמים של חזבאללה. המפעל הושמד וברון הסמים ובני ממשפחתו נהרגו.
  • שני אנשי חזבאללה נעצרו בגרמניה לאחר שפעלו במשך שנים ארוכות בצפון המדינה.
לבנון
חזבאללה מתכנן תרגיל צבאי ב-21 במאי 2023
  • על-פי דיווחים מלבנון, חזבאללה מתכנן לקיים תרגיל צבאי באש חיה ביום ראשון ה-21 במאי 2023 בקרבת הגבול עם ישראל. התרגיל, המתוכנן להתקיים לציון יום השנה לנסיגת ישראל מדרום לבנון בשנת 2000 (אותו מציין חזבאללה מדי שנה ב-25 במאי תחת השם “חג ההתנגדות והשחרור”(עיד אלמקאומה ואלתחריר), צפוי לכלול שימוש בטילים, טנקים וצוותי סער (חשבון הטוויטר HoseinMortada@, 17 במאי 2023; אלדיאר, 18 במאי 2023).
  • ראש יחידת התקשורת בחזבאללה, מחמד עפיף, מסר כי התרגיל יסוקר במספר רב של כלי תקשורת זרים, ערביים ומקומיים ועל-ידי יותר ממאתיים כתבים (אלדיאר, 18 במאי 2023).
  • להערכתנו, התרגיל מתקיים במסגרת הכנותיו של חזבאללה לעימות עם ישראל ובמסגרת התפישה של “איחוד הזירות” שמקדם הארגון. על פי תפיסה זו, שבשעת עימות עם ישראל “ציר ההתנגדות” יפעל בתאום נגדה. בראייתם, הפגנת כוח זו נועדה ללכד את השורות ולהעלות את המורל ב”ציר ההתנגדות”, במיוחד על רקע מבצע “מגן וחץ”, שחשף את פגיעותו של הג’האד האסלאמי בפלסטין (שהוא חלק מ”ציר ההתנגדות”) מול היכולות המבצעיות והטכנולוגיות של צה”ל.
נאום של נצראללה לציון יום השנה למותו של מצטפא בדר אלדין
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נשא ב-12 במאי 2023 נאום לציון יום השנה השביעי למותו של מצטפא בדר אלדין, מבכירי הארגון, שנהרג כתוצאה מפיצוץ, סמוך לדמשק במאי 2016. הנושאים המרכזיים שעלו בנאום:
  • השינויים האזוריים והבינלאומיים: נצראללה טען כי מתרחשים כעת שינויים אזוריים ובינלאומיים חיוביים ולבנון צריכה להרוויח מנסיבות אלה, בהתייחסו להשבת סוריה לחיק מדינות ערב ולשיתוף הפעולה הבינערבי והאסלאמי.
  • סבב הלחימה האחרון בעזה (מבצע “מגן וחץ”):
    • נצראללה הדגיש את חשיבות החזון האסטרטגי של “ציר ההתנגדות” ואת חשיבות אחדות המערכה (וחדת אלמערכה) נגד ישראל.
    • הוא ברך את העם הפלסטיני, את מנהיגי ההתנגדות ואת ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין על רקע סבב הלחימה האחרון.
    • לטענתו, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הוא שהחל את סבב ההסלמה הנוכחי בכך שהורה להתנקש במפקדים בכירים בזרוע הצבאית של ארגון הג’האד האסלאמי, בנשותיהם ובילדיהם. נצראללה הצר על כך שהעולם שותק נוכח הפגיעה בנשים ובילדים מצד ישראל.
    • הוא ציין כי לנתניהו היו מספר אינטרסים לקיים את הסבב הנוכחי: שיקום והשבת ההרתעה, בריחה מהמבוי הסתום הפנימי בישראל, התמודדות עם התפרקות הקואליציה בראשותו ושיפור מעמדו הפוליטי.
    • עוד הוסיף כי ישראל שאפה לבודד במהלך סבב הלחימה האחרון את הג’האד האסלאמי מחמאס ומשאר הארגונים הפלסטינים ולחולל מאבקים ועימותים בינם לבין עצמם, למוטט את הפיקוד הבכיר של הג’האד האסלאמי ואת היכולת הרקטית של הארגון ולהעביר מסר לחזיתות האחרות לצורך הרתעה. לטענתו, ישראל לא השיגה דבר ממטרותיה, שכן בפועל כל הפלגים היו מתואמים במישור הפוליטי והצבאי ופעלו בחדר המבצעים המשותף. בנוסף, שיגורי הרקטות היו מאסיביים, למרות ציפיות ישראל שהם יהיו בהיקף נמוך, וכי השיגורים לתל אביב ולאזור ירושלים בלבלו את ישראל. הג’האד האסלאמי הפגין יכולת לשקם את עצמו בעקבות הריגת מפקדיו וניתנה הוכחה ליכולת העמידה האיתנה של ההתנגדות הפלסטינית.
    • נצראללה הדגיש כי “כל פעולת חיסול (של ישראל) בעתיד לא תעבור ללא תגובה”. הוא ציין כי חזבאללה נמצא בקשר מתמיד עם ראשי הפלגים הפלסטינים, עוקב אחר המצב וההתפתחויות ומעניק את הסיוע האפשרי. הוא הוסיף בהקשר זה כי “אם ייכפה עלינו לנקוט בצעדים, לא נהסס לעשות זאת”, ברומזו להרחבת זירות הלחימה.
  • חזרת סוריה לחיק העולם הערבי: נצראללה טען כי השבתו של בשאר אלאסד לחיק הליגה הערבית היא צעד חשוב מאוד. בנוסף, גם ביקורו של נשיא איראן, אבראהים רא’יסי, בסוריה בימים האחרונים הינו צעד חשוב, והוא ממחיש את היחסים האסטרטגיים בין איראן לסוריה בתחומים שונים, ביניהם: צבאיים וכלכליים. הוא קרא לממשלת לבנון לכונן יחסים מדיניים תקינים עם סוריה, שכן הוא רואה בכך אינטרס לבנוני. מעבר לכך, נצראללה האשים את ארצות-הברית בגנבת גז ונפט מסוריה.
  • סוגיית הפליטים הסורים בלבנון: נצראללה ציין כי יש לבצע שיח מתואם עם המשטר הסורי לגבי חזרתם לסוריה, שכן השיח המתלהם סביב הנושא מסב אך ורק נזק.[1]
  • מעורבות חזבאללה בסחר בינלאומי בסמים: בהמשך דבריו, נצראללה הכחיש בתוקף את ההאשמות שמופנות כלפי חזבאללה בנוגע למעורבות הארגון בסחר בסם הסינתטי קפטגון (Captagon) ובסמים בכלל והדגיש כי הדבר נוגד לדת ולמוסר וכי הטענות כי הארגון מעביר כלי הנשק ל”אדמות הכבושות”(ישראל), דרך ירדן וסוריה באמצעות מבריחי סמים משוללות בסיס. הוא אף הדגיש כי “אנחנו איננו מבריחים סמים, אנחנו מבריחים נשק”. בנוסף ציין כי חזבאללה מסייע לשלטונות הלבנוניים להתמודד עם חלק מסוחרי הסמים במדינה.
  • הבחירות לנשיאות בלבנון: נצראללה ציין כי ישנן התפתחויות חיוביות סביב סוגיה זו. הוא שב והדגיש את תמיכת חזבאללה במועמדותו של סלימאן פרנג’יה, אך הבהיר כי הארגון לא כופה מועמד על אף מפלגה וכי “הדלתות עדיין פתוחות לדיון בנושא”. הוא קרא לאזרחי לבנון לנצל את ההתפתחויות האזוריות והעולמיות לצרכיו ולא להתמקד ביריבויות הפנימיות.
ההכנות לבחירות לנשיאות לבנון
  • יו”ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת אמל, נביה ברי, המקורב לחזבאללה, ציין כי יש לקיים את הבחירות לנשיאות לבנון עד 15 ביוני 2023, זאת כדי למנוע ואקום שלטוני וחוסר יציבות בלבנון (תחנת הרדיו אלנור, 10 במאי 2023).
  • על רקע תמיכת חזבאללה במועמדותו של סלימאן פרנג’יה, המקורב למשטר הסורי ולחזבאללה, הביעו גורמים בלבנון ומחוץ ללבנון הסתייגות ממועמדותו.
    • וליד ג’נבלאט, ראש המפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית והמנהיג הבולט של העדה הדרוזית בלבנון, הביע הסתייגות ממינוי פרנג’יה לנשיאות (almarkazia.com, 13 במאי 2023).
    • סאמי ג’מייל (Samy Gemayel), ראש הפלנגות וחבר הפרלמנט הלבנוני, ממתנגדי חזבאללה, הדגיש את סרובו למינוי נשיא המזוהה עם חזבאללה. הדברים כוונו, ככל הנראה, נגד מועמדותו של פרנג’יה לנשיאות (lbcgroup.tv, 4 במאי 2023).
    • שגרירת צרפת בלבנון, אן גרילו (Anne Grillo), ציינה כי צרפת אינה תומכת יותר באף מועמד לנשיאות לבנון. הדברים נאמרו על רקע הבעות תמיכה קודמות של צרפת במועמדותו של פרנג’יה (naharnet.com, 10 במאי 2023).
קידוח הגז מול חופי לבנון יחל מספטמבר 2023
  • שר האנרגיה של לבנון, וליד פיאצ’, הודיע ב-11 במאי 2023 כי חברות קידוחי הנפט והגז הטבעי, טוטל-אנרג’יס (TotalEnergies) ו-ENI יחלו בקידוחים בבלוק 9 מול חופי לבנון בספטמבר הקרוב. הוא הוסיף כי עד סוף שנת 2023 יתברר אם ישנו גז או נפט בשטח זה. לטענתו, החברות הנזכרות לעיל הביעו אופטימיות רבה לגבי הסיכויים למצוא מאגרי גז ונפט בשטח זה (אלערביה , 11 במאי 2023).
  • איתור מאגרי גז ונפט מול חופי לבנון עשוי לסייע לכלכלת לבנון הקורסת, אך גם קיים חשש גדול כי הכספים שיתקבלו ישמשו את חזבאללה ולא את כלל אזרחי לבנון.
טענות שחזבאללה ואמל עומדים מאחורי מבצע לסילוק פליטים סורים מלבנון
  • אתר האופוזיציה הסורית, אוריינט ניוז, טען כי גורמים שיעים בלבנון, ובראשם חזבאללה ותנועת אמל, הם העומדים מאחורי מבצע לסילוק כפוי מלבנון של פליטים סורים, השוהים בלבנון על רקע מלחמת האזרחים המתחוללת בארצם. יש לציין כי בחודש האחרון דווח על גרוש כפוי של מאות פליטים סורים מלבנון, דבר שעורר את התנגדותם של רבים למהלך זה, במיוחד בני העדה הסונית (אוריינט ניוז, 10 במאי 2023).
  • על-פי הדיווח, מנגנון ביטחון הפנים במדינה כפוף בפועל לחזבאללה ולתנועת אמל והוא פעל לצד מנהלת המודיעין הכללי של צבא לבנון להצבת מחסומים זמניים בדרכים בלבנון, שם פעלו לאיתור פליטים סורים ולסילוקם מהמדינה (אוריינט ניוז, 10 במאי 2023).
  • ערוץ אלג’זירה ציין כי ממשלת לבנון סילקה לפחות שש מאות פליטים סורים. הערוץ ציין כי האמצעים לסילוק הפליטים הסורים כללו פעילות לסגירת ארגונים הומניטאריים, המעניקים לפליטים שירותים, והאשמתם בהתדרדרות המצב הכלכלי במדינה (אלג’זירה, 6 במאי 2023). בעקבות הביקורת הפנים-לבנונית והבינלאומית, הודיע צבא לבנון על הפסקת המבצע (אוריינט ניוז, 10 במאי 2023).
  • יש לציין כי מספר הפליטים הסורים בלבנון, שרובם המכריע סונים, נאמד בכ-2 מיליון בני אדם. ככל הנראה, המניעים של חזבאללה הם: חשש מעליית מספר הסונים במדינה, דבר שעשוי להחליש את כוחו של הארגון, הנשען על האוכלוסיה השיעית במדינה, המונה כ-30%-40% מהאוכלוסיה הלבנונית; הקושי של לבנון להתמודד עם ההשלכות הכלכליות והחברתיות כתוצאה מנוכחות הפליטים; והפוטנציאל של פליטים אלה להפוך בהמשך לתומכים בתנועות האסלאמיות הסלפיות-ג’האדיות, ובראשן דאעש.
תגובות נוספות של חזבאללה למבצע “מגן וחץ”
  • סמזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, התייחס למבצע “מגן וחץ” בחשבון הטוויטר שלו וציין כי “העם הפלסטיני הוכיח מחדש כי הוא ראוי לניצחון ולשחרור; ההתנגדות של הג’האד האסלאמי ואחדות הפלגים הפלסטיניים בעימות הצליחו לבסס את “משוואת ההרתעה”. לדבריו, “לכישלון נתניהו תהיה השפעה גדולה על עתידו הפוליטי ועל הישות הזמנית הכובשת”. קאסם הדגיש כי “ההתנגדות בפלסטין ובאזור צוברת את הישגיה האסטרטגיים במאבק ביהירות האמריקנית והיישות הזמנית” (חשבון הטוויטר של נעים קאסם, 15 במאי 2023).
  • ב-9 במאי 2023 פרסם חזבאללה כרוז, בו הביע תנחומים על מותם של שלושת בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין: ג’האד שאכר אלע’נאם, ח’ליל צלאח אלבהתיני וטארק מחמד עז אלדין בתקיפות האוויריות של ישראל ברצועת עזה, שבוצעו באותו יום לפנות בוקר. לטענת חזבאללה, מדובר בפשע נגד האנושות והוא הפנה קריאה לארגונים הומניטריים ובינלאומיים וכן לממשלות ברחבי העולם לנקוט בעמדות ראויות ולפעול בהתאם “במסגרת ההתמודדות מול פשע זה”. בנוסף צוין כי הריגת מפקדים אלו תוסיף מודעות ואחדות לאומה (הערבית והאסלאמית) ותהפוך אותה לנחושה ביותר להמשיך בדרך הג’האד וההתנגדות עד השגת הניצחון המוחלט. בסוף הכרוז צוין, כי הם מכריזים על הסולידריות המלאה שלהם עם האחים בתנועת הג’האד האסלאמי ותמיכתם המלאה והכנה בכל האפשרויות והצעדים, שיינקטו על-ידי הנהגת התנועה ופלגי ההתנגדות הפלסטינית על מנת להרתיע את האויב הציוני ולהגן על העם הפלסטיני והמקומות הקדושים לו (אלעהד, 9 במאי 2023).
  • ב-9 במאי 2023 נכח נעים קאסם בטקס בנבטיה, בדרום לבנון, והתייחס לפעילות צה”ל נגד הבכירים בג’האד האסלאמי במסגרת מבצע “מגן וחץ”. קאסם תקף את ישראל על כך שפגעה בבכירים בבתיהם והביאה להריגתם יחד עם מספר נשים וילדים בתוך בתיהם ולא במחנות או בשדה הקרב. לטענתו, הדבר מעיד על פחדנות, עוינות ופשיעה, ואין מנוס מתגובה על כך. קאסם הוסיף כי הם תומכים ומסייעים לכל הפעילות של הפלגים הפלסטינים והג’האד האסלאמי, וניצבים לצדם כדי להגיב ולהתעמת [עם ישראל] (אלעהד, 9 במאי 2023).
  • גדודי חזבאללה, אחת המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות הדומיננטיות, המקורבת לחזבאללה הלבנוני, מסרו כי הם מחדשים את תמיכתנו בעם הפלסטיני ובהתנגדות האמיצה. התגובה על הפשע של ההתנקשות במנהיגים מגדודי ירושלים [הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי] חייבת להיות שיעור קשה שהישות [ישראל] תשלם עליו. הפשע הזה לא ימנע את המשך אופציית ההתנגדות (טלגרם, 10 במאי 2023).
סוריה
גיוס אזרחים סורים על-ידי חזבאללה בגבול עם ישראל
  • ב-7 במאי 2023 דווח כי בכיר לבנוני בחזבאללה, המכונה אבו עלי, שב לפעול במסגרת יחידת “תיק הגולן” של חזבאללה בדרום סוריה ומגייס אזרחים סורים מקומיים לשם איסוף מודיעין על ישראל. בהקשר זה יש לציין כי בינואר 2023 נעצר על-ידי כוח צה”ל אזרח סורי בשם ע’ית’ עבדאללה (Ghaith Abdullah), בן 26, שחצה את הגבול מסוריה לשטח ישראל. עבדאללה צילם מוצבים של צה”ל ותיעד תנועת כוחות בדרום רמת הגולן ובמרכזה. לאחר מעצרו של עבדאללה, ירד אבו עלי למחתרת ולאחרונה שב לפעול. עבדאללה מסר בחקירתו כי אבו עלי נתן למגויסים כמויות גדולות של שמן ומזון, תוך ניצול העוני בו הם שרויים על מנת שישמשו כמשתפי-פעולה. הוא הוסיף, כי אבו עלי הציג את עצמו כקצין מודיעין סורי ועשה מאמצים לדבר בערבית במבטא סורי, על מנת להסתיר את זהותו הלבנונית. פרט לכך, הוא ציין כי אבו עלי עבר בקלות במחסומים של כוחות הביטחון הסורים (כאן – תאגיד השידור הישראלי, 7במאי 2023).
  • בעקבות פעילות חזבאללה בקרב התושבים הסורים באזור הגבול עם ישראל, דווח ב-10 במאי 2023 כי מטוסים ישראלים השליכו כרוזים בדרום-מערב סוריה, בקרבת הגבול עם ישראל, המזהירים את התושבים משיתוף פעולה עם חזבאללה באזור. בכרוזים צוין, כי תושבי האזור מנוצלים על-ידי חזבאללה, המגייס משתפי-פעולה מקרבם, וכי נערך מעקב אחר משתפי פעולה אלה. הכרוזים קראו לבני המקום לחדול משיתוף פעולה עם חזבאללה והם כללו צילומים של שני משתפי פעולה מקומיים עם חזבאללה: אחמד אבראהים קאסם, המכונה אבו לית’ כויא, ואבו אלמג’ד פהד (North Press Agency, 10 במאי 2023).
נוסח הכרוז שהופץ (North Press Agency, 10 במאי 2023)
נוסח הכרוז שהופץ (North Press Agency, 10 במאי 2023)
איראן העבירה ציוד צבאי במשלוחי הסיוע בסוריה
  • העיתון האמריקני “וושינגטון פוסט” דיווח ב-7 במאי 2023 כי מסמך חדש, שטרם פורסם ממסמכי הפנטגון שהודלפו לאחרונה, חושף את מאמציה של איראן להסתיר ציוד צבאי בתוך משלוחי הסיוע לסוריה בעקבות אסון רעידת האדמה בפברואר 2023. לפי הערכת מודיעין אמריקנית שהודלפה, ההברחה האיראנית כללה נשק קל, תחמושת וכטב”מים. עוד נמסר כי “המשלוחים בוצעו באמצעות שיירות של כלי רכב מעיראק, שתואמו באמצעות מיליציות פרו-איראניות וכוח קדס” (וושינגטון פוסט, 7 במאי 2023). לפיכך, עולה כי המשלוחים נועדו לשמש את משמרות המהפכה ושלוחותיה בסוריה ובראשן המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות, הפועלות בתאום מלא עם חזבאללה.
חזרת שדה התעופה הבינלאומי של חלב לפעילות
  • משרד התחבורה הסורי הודיע ב-10 במאי 2023 כי התנועה האווירית דרך שדה התעופה הבינלאומי של חלב תחזור באותו היום לפעילות (משרד התחבורה הסורי, 10 במאי 2023). כזכור, הותקף שדה התעופה הבינלאומי של חלב ושדה התעופה הצבאי אלנירב, הסמוך בליל 30 באפריל ב-1 במאי 2023. על-פי הדיווחים, לשדה התעופה הבינלאומי של חלב נגרם נזק וכן עלה באש מחסן תחמושת שהיה ממוקם באזור, אשר שייך ככל הנראה לחזבאללה ולמיליציות הפרו-איראניות. התקיפות הללו יוחסו לישראל (סאנא, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם ואלג’זירה, 1 במאי 2023).
רשתות הסמים של חזבאללה
תקיפה נגד סוחרי סמים בגבול סוריה-ירדן
  • ב-8 במאי 2023 לפנות בוקר בוצעה תקיפה אווירית על-ידי מטוסי קרב, ככל הנראה ירדניים, נגד מפעל לייצור הסם הסינתטי קפטגון (Captagon), או לפי גירסה אחרת מחסן שאוחסנו בתוכו כמויות גדולות של סם זה, בעיירה ח’ראב אלשחם (Kharab Al-Shahm), כחמישה ק”מ מצפון-מערב לדרעא וכקילומטר אחד בלבד מצפון לגבול סוריה-ירדן. על-פי המידע, המפעל או המחסן שימש את אנשי חזבאללה (רויטרס, 8 במאי 2023; אלערביה, 8 במאי 2023; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 במאי 2023).
  • יעד נוסף לתקיפה האווירית היה מבנה בכפר אלשעאב, כ-40 ק”מ מדרום-מזרח לאלסוידאא’ וכ-12 ק”מ מצפון-מערב לגבול סוריה-ירדן, שבו התגורר מרעי אלרמת’אן (Mar’I Al-Ramthan), ברון הסמים הבולט ביותר בדרום סוריה, העומד בראש רשת להברחת סמים לירדן ולאזור מדינות המפרץ הפרסי והמקורב לחזבאללה. בתקיפה נהרג אלרמת’אן, שכונה “פבלו אסקובר של אזור הדרום הסורי” (על-שם ראש קרטל הסמים הקולומביאני, שפעל בשנות השמונים של המאה הקודמת) יחד עם רעייתו וששת ילדיהם. פרט לכך, דווח כי אלרמת’אן, שהיו תלויים נגדו בירדן עשרה תיקים משפטיים בגין הברחות סמים, גייס מאות בדואים, אשר שרתו בפלגים חמושים הקשורים לאיראן והיו מעורבים בהברחות הסמים ובהובלתם (אלערביה ומרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 במאי 2023). ממשלת ירדן לא קיבלה אחריות ישירה לביצוע פעילות זו (אלראי אליום, 8 במאי 2023).
מרעי אלרמת'אן, סוחר הסמים, שנהרג בתקיפה (אלערביה, 8 במאי 2023)
מרעי אלרמת’אן, סוחר הסמים, שנהרג בתקיפה (אלערביה, 8 במאי 2023)
  • האירועים הללו מעידים פעם נוספת על ההיקף הרחב של רשת הסמים הגלובלית של חזבאללה, הפועלת, בין השאר, מסוריה, ככל הנראה תוך תאום עם המשטר הסורי. התגובה הירדנית מעידה על נחישותה של ירדן לפעול נגד הברחות אלו לשטחה.
חשיפת קשרים בין חזבאללה ואיראן לקרטל סמים אירי
  • העיתון הלונדוני, הטיימס (The Times), פרסם כתבה מורחבת אודות חקירה שמתנהלת נגד קרטל הסמים הבינלאומי המכונה “קינהאן קרטל” (Kinahan cartel), שאותו הקים אזרח אירלנד בשם כריסטי קינהאן (Christy Kinahan) בשנות התשעים. על-פי הכתבה, הקרטל, אותו מנהל כריסטי קינהאן לצד בנו דניאל (Daniel Kinahan) ובן משפחה נוסף בשם כריסטופר ג’יי אר קינהאן (Kinahan Christopher Jr), נמצא תחת חקירה אמריקאית על רקע תמיכה באיראן ובחזבאללה. הקרטל, המשתף פעולה עם קרטלי סמים בקולומביה ובמקסיקו וארגוני פשיעה באיטלה וברוסיה, מואשם כי הוא מסייע למימון חזבאללה ולביצוע פעולות טרור בינלאומיות עבור המשטר האיראני, כגון חיסול מתנגדי המשטר (הטיימס, 14 במאי 2023).
מעצר של שני אנשי חזבאללה בגרמניה
  • הפרקליטות הגרמנית הודיעה ב-10 במאי 2023 כי שני פעילי חזבאללה, החשודים בגיוס ופעילות למען הארגון, נעצרו בצפון המדינה. השניים, אזרח לבנוני שזוהה בשם חסן מ. (Hassan M) ואדם נוסף בעל אזרחות כפולה, לבנונית-גרמנית, שהוצג בשם עבד אללטיף ו. (Abdul-Latif W), מואשמים בחברות בארגון טרור זר. על-פי כתב האישום, חסן מ. פעל במסגרת חזבאללה החל משנת 2016, בעוד עבד אללטיף ו. לפחות משנת 2004.
  • עבד אללטיף ו. פעל בגרמניה כנציג חוץ של הארגון וכאיש יחידת רצ’ואן (הנקראים גם גדודי אלרצ’ואן – כתאא’ב אלרצ’ואן), יחידת העילית של הארגון. משנת 2012 הוא שימש כיו”ר התאגדות בשם “Al Mustafa Community”, שהוצאה אל מחוץ לחוק בשנת 2022 בשל הטפה ו”פעילות נוספת”, והשתתף בהקמת תנועת נוער להתאגדות זו. בשנים 2016-2015 הוא היה בסוריה ונלחם במסגרת גדודי אלרצ’ואן.
  • חסן מ. פעל במסגרת ההתאגדות הזו לפחות שבע שנים כחבר במחלקת יחסי חוץ. על-פי כתב האישום, הוא טיפח קשרים עם אגודות לבנוניות במדינה, במיוחד בצפון גרמניה, ופעל ב-2018 לכינוס אגודות לבנוניות בגרמניה תחת חסות ההתאגדות הזו. בשנת 2022 שימש אף כמטיף בהתאגדות (סוכנות הידיעות הצרפתית, 10 במאי 2023; tagesschau.de, 10 במאי 2023).
המלחמה על התודעה
  • ב-11 במאי 2023 דווח כי ארצות-הברית חסמה לגלישה 13 אתרי אינטרנט המזוהים עם חזבאללה (אלאח’באר, 11 במאי 2023). האתרים שנחסמו הם:
  • moqawama.org
  • almanarnews.org
  • almanar-tv.com
  • alshahid.org
  • almanar-tv.org
  • manarnews.org
  • manartv.net
  • almanar-tv.net
  • alemdad.net
  • Ibrahim-alsayed.net
  • alidaamouch.com
  • manarnews.net
  • naimkassem.net
האתר moqawama.org לאחר שנחסם: הודעה אמריקאית מבהירה כי האתר נחסם (האתר moqawama.org , 12 במאי 2023)
האתר moqawama.org לאחר שנחסם: הודעה אמריקאית מבהירה כי
האתר נחסם (האתר moqawama.org , 12 במאי 2023)
  • להערכתנו, מדובר במהלך של ממשלת ארצות-הברית להצר את צעדי התעמולה של הארגון. עם זאת, צעד זה אינו משמעותי מבחינת העברת מסרי הארגון, שכן הארגון עדיין מעביר את מסריו דרך אתרים אחרים, כגון: האתר המרכזי של אלמנאר ( https://www.almanar.com.lb), אתר ערוץ אלמיאדין, אתר אלעהד ועוד.

[1] הדברים נאמרו על רקע הטענות כלפי חזבאללה על כך שהוא מעורב במהלכים לסילוק הפליטים הסורים בכוח, מחששו לשינוי דמוגרפי ופוליטי בלבנון, זאת משום שרוב הפליטים הסורים הינם בני העדה הסונית. ↑