מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (19 במאי – 1 ביוני 2023)

נצראללה נושא נאום לציון

נצראללה נושא נאום לציון "חג ההתנגדות והשחרור" (אלמיאדין, 25 במאי 2023)

פעילי חזבאללה נערכים בתחילת התרגיל (חשבון הטוויטר Jaafar584044510@, 21 במאי 2023)

פעילי חזבאללה נערכים בתחילת התרגיל (חשבון הטוויטר Jaafar584044510@, 21 במאי 2023)

פיצוץ ופריצת חומת הגבול המדומה עם ישראל והכיתוב

פיצוץ ופריצת חומת הגבול המדומה עם ישראל והכיתוב "נשבעים – אנו מגיעים" ולחימה לאורך הגבול עם ישראל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)

האשם צפי אלדין נושא דברים בתחילת התרגיל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)

האשם צפי אלדין נושא דברים בתחילת התרגיל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)

האירוע באלח'יאם (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 25 במאי 2023)

האירוע באלח'יאם (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 25 במאי 2023)

עיקרים
  • חזבאללה ציין, כמדי שנה, את יום השנה ליציאת ישראל מדרום לבנון בשנת 2000 (“חג ההתנגדות והשחרור”). במסגרת האירועים נשא חסן נצראללה, מזכ”ל הארגון, נאום בו התהדר ביכולות הצבאיות של הארגון, הדגיש את תפיסת “אחדות הזירות” ואיים על ישראל במערכה רב זירתית. שני תרגילים צבאיים נערכו בדרום לבנון בהם הפגין חזבאללה את יכולותיו. בתרגיל הגדול והמתוקשר מבין השניים, תרגלו לוחמי הארגון השתלטות על מוצב או ישוב ישראלי וחטיפת חיילים ישראלים. בתרגיל נעשה שימוש באש חיה והוצגו בו אמצעי לחימה.[1] גורמים בלבנון, המתנגדים לחזבאללה, מתחו ביקורת על קיום התרגיל. גורמים אמריקאים דיווחו שפעילי חזבאללה מבצעים תרגילים צבאיים כהכנה לתקיפת חיילים אמריקנים בסוריה.
  • חמישה פעילי החזית העממית לשחרור פלסטין/המפקדה הכללית, נהרגו בפיצוץ בגבול לבנון-סוריה. לטענת הארגון הם נהרגו בתקיפה ישראלית. פעילי הארגון איימו בנקמה.
  • לבנון עומדת להיכנס “לרשימה האפורה” של ארגון FATF (גוף בינלאומי המקדם מדיניות למאבק בהלבנת הון ומימון טרור) של מדינות מרובות פשיעה כלכלית. זאת, לטענת הארגון, בשל צעדים לא מספקים למניעת הלבנת הון ומימון טרור. האינטרפול הוציא צו מעצר נגד ריאצ’ סלאמה, נגיד הבנק הלבנוני, באשמת שחיתות.
  • משמרות המהפכה האיראניים מקימים מיליציה חדשה באזור דיר אלזור, שתפעל בחסות חזבאללה.
  • באיחוד האמירויות הובע חשש מפעילות חזבאללה בשטחה, יתכן תכנון פיגוע נגד ישראלים.
לבנון וחזבאללה

אירועי חג ההתנגדות והשחרור

נאום נצראללה
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נשא ב-25 במאי 2023 נאום לרגל יום השנה ליציאת ישראל מדרום לבנון בשנת 2000.[2] נצראללה הציג את אירוע היציאה כהישג של “ציר ההתנגדות” וכמערכה שבה נטלו חלק, לצד חזבאללה, גם צבא לבנון, צבא סוריה והארגונים הפלסטינים. הוא הדגיש את ההקרבה של לוחמי חזבאללה ושל מי שסייעו לו, ובמיוחד תושבי הבקאע ודרום לבנון (מעוזי התמיכה של חזבאללה). בנוסף, הוא הודה לצבא לבנון (“שהשלים את המשימה”), לצבא סוריה (“[על הסיוע] משנת 1982 ועד השחרור”, ולארגונים הפלסטינים “שהשתתפו עמנו בפעולות [פיגועי הטרור] לפני שנת 2000 ולאחר מכן והקריבו קורבנות”.
  • נצראללה הפנה איומים כלפי ישראל וטען, כי במסגרת תפיסת ” אחדות הזירות” היוזמה כעת נמצאת בידי ציר ההתנגדות ולא בידי ישראל. הוא התייחס להצהרות הצמרת הביטחונית בישראל שהזהירו את ציר ההתנגדות מפני תקיפה ישראלית וציין כי לא ישראל היא זו שמאיימת במלחמה גדולה, אלא הם וכי כל מלחמה תכלול את כל הגבולות “שיתמלאו במאות אלפי לוחמים”.
  • נצראללה התרברב ביכולות גבוהות של ציר ההתנגדות, המעיט ביכולותיה של ישראל וטען כי הנסיבות הבינלאומיות והפנימיות בישראל פועלות לרעתה, בעוד ש”ההתנגדות” מתמלאת בתקווה המתבססת על העובדות בשטח. הוא ציין כי מאז היציאה מלבנון בשנת 2000 רעיון ישראל גדולה מהפרת לים התפוגג לחלוטין ומאז ישראל יצאה מרצועת עזה ב-2005 “והיא מתחסלת מדי יום יותר ויותר”. הוא הדגיש כי במצב הנוכחי “ההתנגדות” אופטימית יותר מאשר בעבר לגבי העובדה שפלסטין תשוחרר לחלוטין אנשי ההתנגדות יזכו להתפלל במסגד אלאקצא, זאת בעוד אזרחי ישראל מאבדים תקווה ומפקפקים ביכולת השרידות של מדינת ישראל. בהתייחסו למבצע “מגן וחץ”, ציין שישראל נכשלה ולא הצליחה לחזק את יכולת ההרתעה שלה. לגבי טענות ישראל וארצות-הברית לפיהן חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הינם כלי שרת של איראן טען כי איראן אכן תומכת בפלסטינים, אך כל ההחלטות מתקבלות על ידם בהתאם לאינטרסים שלהם.
נצראללה נושא נאום לציון "חג ההתנגדות והשחרור" 
(אלמיאדין, 25 במאי 2023)
נצראללה נושא נאום לציון “חג ההתנגדות והשחרור”
(אלמיאדין, 25 במאי 2023)
הכינוס העולמי לתמיכה באופציית ההתנגדות
  • במסגרת אירועי “חג ההתנגדות והשחרור”, נערך ב-28-25 במאי 2023 בבירות, זו הפעם ה-11 , “הכינוס העולמי לתמיכה באופציית ההתנגדות” (בערבית: אלתג’מע אלעאלמי לדעם ח’יאר אלמקאומה), תחת הכותרת “העמידה האיתנה של ציר ההתנגדות, תפקידה בשבירת המצור [על עזה], סיום הסנקציות [נגד סוריה, איראן ושלוחותיה] וביטול הנורמליזציה [עם ישראל]” (אתר הכנס, 28 במאי 2023; אלמיאדין, 27 במאי 2023).
  • מדובר בכנס שחזבאללה עורך מדי שנה, אליו מוזמנים אישים מרחבי העולם הערבי והאסלאמי וממדינות המערב התומכים ברעיון. בכנס השנה השתתפו כשבעים נציגים ערביים ומרחבי העולם, המשמשים כנציגי הכינוס ברחבי העולם. בין המשתתפים היו גם אזרחים ממדינות המערב, ביניהם: אזרחית מאיטליה בשם רוברטה ריוולט, שציינה כי “ההתנגדות מתקדמת יותר ויותר נגד האימפריאליזם האמריקני” ואזרחית אמריקאית, ששמה לא צוין, שציינה כי “נצראללה הוא גיבור וההתנגדות היא תפיסה שיש ללמוד ממנו” (אלמיאדין, 27 במאי 2023).
  • בכנס הובלט מקומה של “ההתנגדות” כאופציה היחידה להתמודדות עם ישראל ול”שחרור האדמות הכבושות” (אתר הכנס, 28 במאי 2023; אלמיאדין, 27 במאי 2023). אבראהים אמין אלסיד, יו”ר המועצה המדינית של חזבאללה, דיבר בשם מזכ”ל הארגון, חסן נצראללה, בשבח רעיון “ההתנגדות” (אתר הכנס, 27 במאי 2023).
 הכנס בבירות  (אלמיאדין,  27 במאי 2023)
הכנס בבירות (אלמיאדין, 27 במאי 2023)
תרגילים צבאיים בדרום לבנון
  • ב-27 במאי 2023 ביצע חזבאללה תרגיל צבאי מצומצם בהיקפו בג’בל עאמל, בדרום לבנון. התרגיל נערך תחת הכותרת “הניצחון המזהיר” (אלפתח אלמבין) ודימה חדירה לשטח ישראל ו”שחרור פלסטין”. היה זה תרגיל סמלי אשר לא דמה בהיקפו לקודמו (ראו בהמשך) ולא נעשה בו שימוש באש חיה (tehrantimes.com, 27 במאי 2023; חשבון הטוויטר MohammadKhazemm @, 27 במאי 2023).
הודעה המכריזה על קיום התרגיל: בחלק העליון נראה פעיל חזבאללה עובר במנהרה ובחלק התחתון נראים כיפת הסלע ומסגד אלאקצא (טלגרם, 26 במאי 2023)
הודעה המכריזה על קיום התרגיל: בחלק העליון נראה פעיל חזבאללה עובר במנהרה ובחלק התחתון נראים כיפת הסלע ומסגד אלאקצא (טלגרם, 26 במאי 2023)
  • ב-21 במאי 2023 ערך חזבאללה תרגיל צבאי באש חיה באזור העיירה ערמתא בדרום לבנון תחת הכותרת “נשבעים שנעבור [את גבול ישראל]”. בתרגיל השתתפו כמה מאות לוחמי הארגון והוא כלל תרגול פריצת גבול המדמה את גבול ישראל לבנון, תרגול חטיפת חייל או גופת חייל מכלי רכב ותקיפת ישוב או מוצב ישראלי. במהלך התרגיל, אליו הוזמנו עיתונאים רבים, הוצגו אמצעי לחימה שונים שכללו: כלי רכב נושאי משגרי רקטות רב-קניים, רחפנים ומקלעים ליירוט רחפנים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 21 במאי 2021; טלגרם, 21 במאי 2023).
פעילי חזבאללה נערכים בתחילת התרגיל
(חשבון הטוויטר Jaafar584044510@, 21 במאי 2023)
      פעילי חזבאללה נערכים בתחילת התרגיל
(חשבון הטוויטר Jaafar584044510@, 21 במאי 2023)
פעילי חזבאללה נערכים בתחילת התרגיל
(חשבון הטוויטר Jaafar584044510@, 21 במאי 2023)
פיצוץ ופריצת חומת הגבול המדומה עם ישראל והכיתוב "נשבעים – אנו מגיעים" ולחימה לאורך הגבול עם ישראל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)    פיצוץ ופריצת חומת הגבול המדומה עם ישראל והכיתוב "נשבעים – אנו מגיעים" ולחימה לאורך הגבול עם ישראל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)
פיצוץ ופריצת חומת הגבול המדומה עם ישראל והכיתוב “נשבעים – אנו מגיעים” ולחימה לאורך הגבול עם ישראל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)
  • במהלך התרגיל נשא דברים האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, שהפנה איומים כלפי ישראל והדגיש את מחויבות הארגון לניצחון ולביסוס “משוואת ההרתעה” נגדה. הוא שב והדגיש את חשיבות תפיסת “אחדות הזירות” כמכפיל כוח שיכול להכריע את המערכה (אלמיאדין, 21 במאי 2023).
האשם צפי אלדין נושא דברים בתחילת התרגיל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)
האשם צפי אלדין נושא דברים בתחילת התרגיל (אלמיאדין, 21 במאי 2023)
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, אמר בראיון לערוץ אלמנאר, כי חלק ממטרות התרגיל היו להוכיח לתושבי ישראל שחזבאללה בכוננות מתמדת והוא בעל יכולות צבאיות שונות, כולל יכולת העברת הלחימה לשטח ישראל. הוא הדגיש כי ברשות חזבאללה אמצעים רבים שלא הוצגו בתרגיל הכוללים טילים מדויקים וכלי טיס בלתי מאוישים מסוגים וגדלים שונים, בעלי יכולות מגוונות, היכולים, בין השאר, לאיים על אסדת הגז של ישראל. בדומה לנואמים אחרים, הדגיש קאסם כי הארגון מהווה חלק בלתי נפרד מתפיסת “אחדות הזירות” וכי הקרב הבא נגד ישראל יהיה בשטחה (אלמנאר , 23 במאי 2023).
ביקורת על חזבאללה על רקע קיום התרגיל
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר של לבנון, התייחס לתרגיל הצבאי שערך חזבאללה במהלך פגישתו עם ג’ואנה ורוניקה (Joanna Wronecka), המתאמת המיוחדת של האו”ם בלבנון (United Nations Special Coordinator for Lebanon). הוא ציין בפניה שממשלת לבנון מתנגדת לכל אירוע המפחית מסמכות המדינה ומריבונותה. הוא אף ציין שכל דבר הקשור לבעיית נשק חזבאללה מחייב קונצנזוס לאומי, וצריך להיות בראש סדר העדיפויות שלהם. מיקאתי הדגיש שהממשלה קוראת לשמור על היציבות הביטחונית בכל שטח לבנון ולא לנקוט בפעולות שיערערו אותה (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 22 במאי 2023).
  • סמיר ג’עג’ע, מנהיג מפלגת הכוחות הלבנונים (הכח”ל), התייחס לתרגיל ואמר כי הוא איננו מקובל כלל, מכיוון שבשעה שהלבנונים נאבקים לשיקום מדינתם ולהחזיר את האמון הערבי והבינלאומי בה, שולח חזבאללה מסר ברור לכל הלבנונים כי “לא משנה כמה תנסו, לא נאפשר הקמת מדינה ממשית בלבנון'”. ג’עג’ע הוסיף כי אם חזבאללה מאמין שקיום התרגיל מגדיל את סיכוי המועמד שלו לנשיאות, הרי שהוא טועה (חשבון הטוויטר של סמיר ג’עג’ע, 22 במאי 2023). מפלגת הכוחות הלבנונים פרסמה הודעה בה ציינה כי קיומו של התרגיל סותר את החלטות פסגת הליגה הערבית ובמיוחד את הסעיף הקורא לדחות בצורה מוחלטת הקמת קבוצות חמושות ומיליציות מחוץ למסגרת מוסדות המדינה. עוד נמסר בהודעה , כי התרגיל התבצע בניגוד לרצון הממשל, הוא מהווה פגיעה באמינות של לבנון ונוגד את התחייבויותיה הבינלאומיות (אלנשרה, 24 במאי 2023).
  • סאמי ג’מייל (Sami Gemayel), חבר הפרלמנט הלבנוני, ציין כי התרגיל מהווה, בראש ובראשונה, התגרות באזרחי לבנון ובנוסף להתגרות בליגה הערבית. הוא הוסיף: “אנחנו שואלים את הציבור הערבי והבינלאומי: האם אתם הייתם מסכימים במדינה שלכם לאחזקת נשק, לתמרונים צבאיים וחטיפת [זכות] ההחלטה של המדינה?” (חשבון הטוויטר של סאמי ג’מייל, 21 במאי 2023).
  • כמיל שמעון, חבר הפרלמנט הלבנוני, ציין כי התרגיל (אותו כינה “מפגן פולקלוריסטי”) נועד להשיב את הפופולאריות שחזבאללה החל לאבד בקרב בני העדה השיעית בלבנון. לטענתו, יותר מ-70% מבני העדה אינם מעוניינים במיליציות, אלא רוצים שהמדינה תאכוף את כוחה באופן בלעדי בכל רחבי לבנון. בשבועיים שקדמו לתרגיל הדגיש שמעון כי נשק צריך להיות בידי הממשלה בלבד וכי על לבנון להיות מדינה ניטראלית מול ישראל ומול מדינות נוספות, שלא מעוניינות במלחמה עימה. הוא הוסיף כי הפוליטיקאים הנוכחיים (שרבים מהם מזוהים עם חזבאללה) כשלו כישלון חרוץ והפכו את לבנון למדינה ידועה לשמצה ששמה מתחבר להברחות סמים, טרור ושחיתות (אלערביה – אלחדת’, 22 במאי 2023; OTV, 10 ו-15 במאי 2023).
  • 31 חברי פרלמנט לבנונים חתמו על הצהרה המגנה את התרגיל. בהצהרה צוין, כי באמצעותו ניסה חזבאללה לגרום ללבנונים, לערבים ולעולם להבין שריבונותו היא מעל לריבונות המדינה. הם ציינו שנשקו של חזבאללה מגן על מושחתים, משבש את מוסדות המדינה הקורסת ופוגע ביחסי לבנון עם העולם. לטענתם, חזבאללה רואה עצמו כמדינה למרות שהוא מוחרם על ידי רוב העם הלבנוני ולכן עליו להפסיק לכפות על המדינה את סדר היום הפוליטי והביטחוני שלו ולהפסיק להתערב בענייני הפנים כדי לאפשר ללבנון לשקם את יחסיה עם הקהילות הבינלאומיות והערביות (אלנשרה, 26 במאי 2023).
תהלוכות
  • בעיירות ובכפרים בדרום לבנון נערכו תהלוכות וצעדות של תושבים בהן הונפו דגלי חזבאללה ונשמעו שירים וקריאות בשבח הארגון (חשבון הטוויטר@alishoeib1970 , 25 במאי 2023; חשבון הטוויטר @samerhajali 25 במאי 2023). אחד האירועים הבולטים התקיים באלח’יאם, בנוכחות נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, בו נכחו מאות משתתפים (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 25 במאי 2023).
 תהלוכה לציון "חג ההתנגדות והשחרור" (חשבון הטוויטר samerhajali@ , 25 במאי 2023).     האירוע באלח'יאם (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 25 במאי 2023)
מימן: תהלוכה לציון “חג ההתנגדות והשחרור” (חשבון הטוויטר samerhajali@ , 25 במאי 2023). משמאל: האירוע באלח’יאם (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 25 במאי 2023)
חטיפת אזרח סעודי
  • אזרח סעודי, שעבד בחברת התעופה הסעודית בבירות, נחטף באזור התעשייה בעיר. על-פי ההערכות, חזבאללה עמד מאחורי החטיפה, מפני שהחוטפים שלחו הודעת SMS מאזור אלצ’אחיה אלג’נוביה, הפרבר הדרומי של בירות, שהינו מעוז חזבאללה, בה דרשו כופר של 400,000 $. ב-30 במאי 2023 דווח כי המודיעין הצבאי של לבנון שחרר את האזרח (אלג’זירה וסקאי ניוז בערבית, 30-29 במאי 2023).
מעצרים של תיירים
  • חזבאללה מבצע עשרות מעצרים של תיירים בלבנון ומתחקר אותם ארוכות בטענה שהוא בודק האם יש להם קשר לישראל. עורכת-דין אזרחית ארמניה, שהסכימה להתראיין בעילום שם סיפרה כי היא הגיעה ללבנון בינואר 2023 יחד עם שלוש נשים ארמניות נוספות וכי הן שהו במלון רויאל גארדן בבירות. לדבריה, הן נחטפו באחד מרחובות בירות על-ידי אנשי חזבאללה והועברו לדירה שם נחקרו במשך ארבעה ימים. היא ציינה כי במהלך החקירה לא סופקו להן מזון ושתייה,בגדיהן ותיקיהן נלקחו מהן. לדבריה, אנשי חזבאללה ציינו בפניהן כי הם אנשי משטרת לבנון. לאחר שוחררו הן קיבלו הוראה לעזוב את לבנון תוך ארבעה ימים, וכך עשו. האישה נמנעה מלחשוף את זהותה בגלל חשש שפעילי חזבאללה יחטפו אותה שוב במדינה שלישית. היא ציינה כי גם חברותיה חוששות, ולכן הן סרבו להתראיין. גורמים ארמנים רשמיים סרבו להתייחס לידיעה (SBI, 18 במאי 2023).
פלסטינים בלבנון
חמישה פעילי החזית העממית/המפקדה הכללית נהרגו בלבנון
  • ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין/המפקדה הכללית (ארגון טרור פלסטיני, שנוסד על-ידי אחמד ג’בריל) הודיע כי ב-31 במאי 2023 לפנות בוקר בוצעה תקיפה של חיל האוויר הישראלי נגד עמדת הפיקוד הצבאי של הארגון בקוסאיא (Qousaya), באזור הבקאע (מרחב בשליטה של חזבאללה) במזרח לבנון, כשלושה ק”מ ממערב לגבול לבנון-סוריה. לטענת הארגון, בתקיפה נהרגו שני מפקדים ושלושה פעילים ועשרה נפצעו. המפקדים שנהרגו הינם מקדם (סא”ל) עמאד אחמד אלחאג’ קדור ומקדם (סא”ל) ח’אלד אחמד אלחאמש. הארגון, הפועל ככל הנראה בתאום עם חזבאללה ומזוהה עם “ציר ההתנגדות”, איים כי ינקום בישראל. מקורות ישראליים ומקומיים ציינו כי במקום לא התקיימה פעילות של חיל האוויר הישראלי. בדיווח נוסף נמסר, כי מדובר בתקלה באמצעי לחימה שהחזיק הארגון במקום (אלערבי, 31 במאי 2023; (טלגרם, 31 במאי 2023; אלג’זירה, 31 במאי 2023).

לבנון כללי
המרוץ לנשיאות לבנון
  • לאחר הסכמה עקרונית בין מפלגות האופוזיציה הכוחות הלבנונים (הכח״ל), הפלנגות והמפלגה הסוציאליסטית-פרוגרסיבית, לבין הזרם הלאומי החופשי ומספר חברי פרלמנט עצמאיים, על תמיכה משותפת במועמדות ג׳האד אזעור, לנשיאות, פתחו חברי הפרלמנט, המזוהים עם חזבאללה ותנועת אמל, במתקפה נגד מועמדותו. נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת אמל, הגדיר את אזעור “מועמד מאתגר” ואף ״המליץ״ לו לפרוש מהמרוץ. יש לציין כי אזעור, שר האוצר לשעבר, שהיה מקורב לראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אלחרירי, ומשתייך לזרם הלאומי הליברלי, נחשב למבקר של חזבאללה (ici Beyrouth, 28 במאי 2023; SBI, 29 במאי 2023; אלג’דיד, 29 במאי 2023).
  • סלימאן פרנג’יה, המועמד לנשיאות לבנון, המקורב למשטר הסורי ולחזבאללה, ניסה לקדם את מועמדותו באמצעות נשיא סוריה, בשאר אלאסד, במהלך ביקורו בסעודיה במסגרת כינוס הליגה הערבית, שנערך בג’דה ב-19-18 במאי 2023. על-פי הדיווח, פרנג’יה פנה לאחיו של בשאר, מאהר אלאסד, כדי שישכנע את אחיו לפעול לטובתו מול הסעודים, אך נענה על-ידי מאהר אלאסד, כי עליו לפנות לחסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה אשר “תיק זה [קרי: תיק הנשיאות] נמצא בידיו” (אלנשרה, 19 במאי 2023).
  • נעמה אפראם (Neemat Frem), חבר הפרלמנט ואיש עסקים, הודיע כי הוא מתכוון להעמיד עצמו כמועמד לנשיאות. אפראם מציג מצע של מלחמה בשחיתות, מנהל תקין והצעדת כלכלת לבנון קדימה. אפרם משתייך למחנה המתנגד לחזבאללה, אך נמסר כי לאחרונה הוא מנסה להציג עמדה לאומית פרגמטית שאינה עוינת לחזבאללה. במסגרת זאת הוא מנסה ליצור הפרדה בין הכלכלה לבין הפוליטיקה. כלומר, להתמקד בכלכלה ולא לעסוק בשאלות פוליטיות מורכבות, כגון: אמצעי הלחימה שברשות חזבאללה (naharnet.com, 18 במאי 2023; today.lorientlejour.com, 10 במרץ 2023).
  • ג’ורג’ מיקס (Gregory W. Meeks) ומייקל מקול (Michael McCaul) שני חברי הקונגרס אמריקאים, פנו לאנתוני בלינקן, מזכיר המדינה, בבקשה לנקוט צעדים לנוכח המשבר הפוליטי והכלכלי הקשה בלבנון. בין הצעדים הטלת סנקציות על לבנון, כדי להבהיר לפוליטיקאים במדינה כי המצב הפוליטי הנוכחי אינו מקובל (ועדת החוץ של הקונגרס, 30 במאי 2023). צעד זה נועד להאיץ את תהליך בחירת הנשיא ולהאיץ בפוליטיקאים הלבנונים לפעול למען יציבות פוליטית וכלכלית בלבנון.
כלכלת לבנון
  • ב-23 במאי 2023 דווח כי לבנון עלולה להיכנס “לרשימה האפורה” של מדינות מרובות פשיעה כלכלית של ארגון FATF (Financial Action Task Force – FATF, כוח המשימה לפעולה פיננסית, גוף בינלאומי המקדם מדיניות למאבק בהלבנת הון ומימון טרור), בשל צעדים לא מספקים שנוקטת לבנון למניעת הלבנת הון ומימון טרור (רויטרס, 23 במאי 2023).
  • הדיווח התפרסם מספר ימים לאחר שהאינטרפול הוציא צו מעצר נגד ריאצ’ סלאמה, נגיד הבנק הלבנוני, באשמת שחיתות. הצו הוצא בעקבות חקירה שנערכה בצרפת במהלכה עלו חשדות לפיהן הנגיד אחראי לגנבה של מאות מיליוני דולרים מקרנות ציבוריות. ב-24 במאי 2023 דווח כי שופט בבית משפט בלבנון אסר על הנגיד לצאת מתחומי לבנון (רויטרס, 24-29 במאי 2023; france24, 24 במאי 2023).
  • יש לציין שבמהלך נאומו לציון “חג ההתנגדות והשחרור”, קרא חסן נצראללה, לנגיד הבנק להתפטר. הוא ציין כי בחזבאללה חושבים שקיימות שתי אופציות להתמודד עם הנושא: התפטרות הנגיד או העמדתו לדין כדי שיישא באחריות למעשיו (אלמנאר, 25 במאי 2023).
סוריה
תקיפת מטרות באזור דמשק
  • בערוץ אלמיאדין דווח כי בליל 28-27 במאי 2023 תקפו מטוסים ישראלים מטרות של איראן וחזבאללה באזור דמשק. על פי הדיווח, רוב המטרות שנפגעו היו של חזבאללה ושל מיליציות איראניות הפועלות במרחב דמשק (סוכנות הידיעות הסורית, 28 במאי 2023). לא דווח על נפגעים בקרב אנשי חזבאללה (אלמיאדין, 29 במאי 2023).
תרגילים שביצעה יחידת “תיק הגולן”
  • מדיווח מקורות בכירים במודיעין האמריקני עולה, כי יחידת “תיק הגולן” של חזבאללה הלבנוני מבצעת תרגילים צבאיים, כהכנה לתקיפת כוחות צבא ארה”ב בסוריה. לדבריהם, התרגילים מתבצעים בבסיס הצבאי אלצ’מיר (Al-Dumayr), כ-35 ק”מ מצפון-מזרח לדמשק והם כוללים הפעלת טנקים, כלי נשק בינוניים וקלים. עוד צוין כי פעילי “תיק הגולן” אוספים מידע מודיעיני לקראת ביצוע תקיפה אפשרית נגד בסיסי צבא ארה”ב במזרח סוריה (Long War Journal, 25 במאי 2023; אלחדת’, 24 במאי 2023).
  • יחידת “תיק הגולן” הוקמה על-ידי חזבאללה בשטח סוריה בשנת 2018. היחידה מיועדת לתקיפת מטרות בישראל ופתיחת חזית נוספת מסוריה, במידה ויפרוץ עימות בין צה”ל לחזבאללה. בראש היחידה עומד עלי מוסא דקדוק (Ali Musa Daqduq) ושניים מילדיו.[3]
מיליציה חדשה בחסות חזבאללה בדיר אלזור
  • מקורות סוריים מקומיים חשפו כי בימים האחרונים נערכה בדיר אלזור פגישה בין בכירים במשמרות המהפכה האיראניים לבין מנהיגי מיליציות פרו-איראניות הפועלות בסוריה לתיאום הקמת מיליציה פרו-איראנית חדשה. בפגישה נכחו: חאג’ עבאס, בכיר במשמרות המהפכה באלבו כמאל; חאג’ סאג’ד, סגנו של חאג’ עבאס והאחראי על המיליציה האפגאנית (פאטמיון); חאג’ רדואן, מפקד בסיס אלאמאם עלי (הבסיס האיראני הגדול ביותר של איראן בסוריה, הנמצא במרחב אלבו כמאל, באזור גבול סוריה-עיראק). נכחו גם חאג’ אבו עזיז וחאג’ מג’אהד, נציגים מטעם חזבאללה הלבנוני. חאג’ עבאס הורה למשתתפים לבחור קבוצת אנשים מכל מיליציה פרו-איראנית שיאיישו את המיליציה החדשה, שתוכשר ותופעל על-ידי חזבאללה. היחידה תוכפף ישירות לאבו עזיז מחזבאללה ולוחמיה יהיו חמושים, אך לא ילבשו מדים. פעילות היחידה תכלול איסוף מודיעין ואיתור גורמים הפועלים נגד משמרות המהפכה. המידע יועבר למיליציה הרלוונטית באותו האזור, והיא תפעל נגדם (iraninsider.net , 29 במאי 2023).
אימוני חזבאללה באזור לאד’קיה
  • מקורות סוריים ולבנוניים מדווחים כי 750 אנשי חזבאללה הגיעו ללאד’קיה, כדי לערוך אימונים באזורים ההרריים באזור. לא צוינו פרטים נוספים אודות האימונים (עין אלפראת, 23 במאי 2023).
חזבאללה בעולם
איחוד האמירויות
  • ב-29 במאי 2023 דווח כי באיחוד האמירויות הפסיקו להנפיק אשרות כניסה לאזרחים לבנונים על רקע חשש ביטחוני. אזרחים לבנונים, שניסו להנפיק בימים האחרונים אשרות כניסה לאמירויות באופן מקוון, נתקלו בסירוב. למרות הכחשות משרד החוץ הלבנוני, לפיהן לא קיימת החלטה כזו מצד האמירויות, נראה שבפועל ההחלטה מיושמת. לפי מקורות ערביים, הרשויות באמירויות נקטו בצעד זה עקב חשש ביטחוני, לאחר שבתקופה האחרונה אותרו תנועות והעברות כספים חשודות. זאת, במקביל להסתה נגד האמירויות, המתבצעת ברשתות החברתיות, על רקע הנורמליזציה עם ישראל. ערוץ אלע’ד אישר את הדברים ודיווח כי באיחוד האמירויות הושעתה הוצאת אשרות כניסה ללבנונים עקב איומים מצד חזבאללה (אלע’ד, 31 במאי 2023). יתכן כי איומי חזבאללה מתמקדים בפגיעה באזרחים ישראלים המבקרים במדינה.
פרגוואי
  • אונסיון מארק אוסטפילד (Asunción Marc Ostfield), שגריר ארצות-הברית בפרגוואי, ציין במסיבת עיתונאים שערך בשגרירות, כי לסגן נשיא פרגוואי הנוכחי, הוגו ולסקס (Hugo Velázquez), ולנשיא פרגוואי לשעבר, הוראסיו קארטס (Horacio Cartes), שכיהן בין 2018-2013, קשרים עם אנשי חזבאללה. השגריר הכריז על סנקציות כלכליות נגד השניים מצד ארצות-הברית וציין כי חזבאללה מקיים באופן שוטף פגישות בפרגוואי, בהן פוליטיקאים מקומיים סוגרים עסקאות ומקדמים פרויקטים תמורת שוחד (gfatf.org, 15 במאי 2023).[4]
ארצות הברית
פרסים כספי עבור מידע על פעילי חזבאללה
  • מחלקת המדינה של ארצות-הברית הציעה פרס כספי של עד עשרה מיליון דולרים תמורת מידע שיימסר אודות שני פעילי חזבאללה (מחלקת המדינה האמריקאית, 30 במאי 2023):
  • מחמד קאסם אלבזאל (Muhammad Qasim Al-Bazzal), איש מפתח ברשת המימון של חזבאללה, המתאם פעילויות כספיות בין חזבאללה לכוח קדס של משמרות המהפכה. מחלקת המדינה ציינה כי אלבזאל מפעיל חברות קש כדי לסייע לכוח קדס לחמוק מסנקציות ולממן פעילויות טרור באמצעות מכירה בלתי חוקית של נפט, פלדה וסחורות נוספות.
  • מחמד ג’עפר קציר (Muhammad Ja’far Qasir), בשל סיוע במימון חזבאללה באמצעות הברחות ופעילויות פליליות נוספות. צוין שקציר פועל יחד עם כוח קדס כדי למכור נפט איראני ומתאם העברת מימון ואמצעי לחימה מכוח קדס לחזבאללה .
 ההודעה על אלבזאל.     ההודעה על קציר
(מחלקת המדינה האמריקאית, 30 במאי 2023)
מימין ההודעה על אלבזאל. משמאל: ההודעה על קציר (מחלקת המדינה האמריקאית, 30 במאי 2023)
מאסר לפעיל חזבאללה
  • בית משפט בארצות הברית גזר 12 שנות מאסר על אלכסיי סאאב (Alexei Saab), מהנדס התוכנה, בן 46, המכונה עלי חסן סאאב (Ali Hassan Saab) ואלכס סאאב (Alex Saab), תושב מוריסטאון (Morristown), שבניו ג’רזי, באשמת איסוף מידע בארצות הברית לביצוע פיגועי טרור וקיום אימונים צבאיים בהדרכת חזבאללה הלבנוני. סאאב, נעצר בשנת 2019 והורשע בחודש מאי 2022. הוא הצטרף לשורות חזבאללה בשנת 1996 ועבר אימונים צבאיים בשנת 1999. בשנת 2000 הצטרף ליחידת מבצעי החוץ של חזבאללה (יחידה 910). ביחידה הוא קיבל הכשרה צבאית מקיפה יותר שכללה הכנה והפעלה של פצצות ומטעני נפץ. בשנת 2008, השיג סאאב במרמה אזרחות אמריקנית, לאחר שטען כי מעולם לא היה חבר בארגון טרור. הוא המשיך לעבור אימונים צבאיים בלבנון. בארה”ב הוא צילם ואיתר כשלים מבניים בעשרות אתרים בניו-יורק, בהם פסל החירות, מוזיאון רוקפלר ושדות תעופה מקומיים, כמו כן צילם אתרים בבוסטון ובוושינגטון די.סי. והעביר את המידע ומידע נוסף ליחידה למבצעי החוץ של חזבאללה. (Patch, 24 במאי 2023).
קשרי חזבאללה רוסיה
  • מאמר שפרסמו חוקרי הטרור מתיו לוויט (Matthew Levitt) ואורורה אורטגה (Aurora Ortega) חושף את הקשרים המתפתחים בין שלטונות רוסיה לארגון חזבאללה. על-פי המאמר, הקשרים הללו החלו במהלך הלחימה המשותפת של הצדדים לצד משטר בשאר אלאסד במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. בשנת 2018 נחשף כי חזבאללה נוטל חלק בסיוע רוסיה לעקיפת הסנקציות שהוטלו על איראן. במרץ 2021, הגיעה משלחת מטעם חזבאללה לרוסיה ונפגשה עם בכירים בממשל הרוסי, ובראשם סרגיי לברוב, שר החוץ, ומאז נראה כי היחסים מתהדקים (RUSI, 23 במאי 2023).[5]
סנקציות אמריקאיות נגד שתי חברות חלפנות סוריות
  • ארה”ב השיתה סנקציות על שתי חברות חלפנות סוריות הממוקמות בדמשק, אלפאצ’ל (Al Fadel) ואלאדהם (Al Adham), בטענה שסייעו בחשאי למשטר הסורי ולבעלי בריתו, חזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים, ובכך שאפשרו להם גישה למערכות פיננסיות בינלאומיות תוך הפרה של הסנקציות הבינלאומיות. מחלקת האוצר של ארה”ב מסרה כי חברות אלו אפשרו העברת מיליוני דולרים לחשבונות בבנק המרכזי של סוריה, וכן כי חברת אלפאצ’ל איפשרה לחזבאללה להשתמש בשירותי החברה, כדי להעביר כסף ממדינות האזור לסוריה (אתר משרד האוצר האמריקני, 30 במאי 2023).[6]

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 22 במאי 2023: "חזבאללה ערך מפגן ראווה מתוקשר בדרום לבנון והפנה איומים כלפי ישראל".
[2] חזבאללה מציין מדי שנה את יום השנה תחת השם "חג ההתנגדות והשחרור" (עיד אלמקאומה ואלתחריר), שנקרא לעיתים "יום ההתנגדות והשחרור" (יום אלמקאומה ואלתחריר).
[3] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 17 במרץ 2019 "עלי מוסא דקדוק (אבו חסין סאג’ד): דיוקנו של מפקד ההתארגנות הצבאית של חזבאללה ברמת הגולן (“תיק הגולן”)".
[4] https://www.gfatf.org/archives/cartes-and-velazquez-have-ties-hezbollah/
[5] פרטים נוספים ראו: https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/hizbullah-and-russias-nascent-alliance
[6] https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy1508