מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (2 – 15 ביוני 2023)

אסמאעיל נאצר מנסה למנוע מדחפור צה

אסמאעיל נאצר מנסה למנוע מדחפור צה"ל לבצע עבודות לאורך הגבול (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 7 ביוני 2023)

תושבי כפר שובא שחצו את ה

תושבי כפר שובא שחצו את ה"קו הכחול" (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 8 ביוני 2023)

שימוש בגז מדמיע לפיזור המפגינים (alishoeib1970@ ואללא'לא'ה, 13 ביוני 2023)

שימוש בגז מדמיע לפיזור המפגינים (alishoeib1970@ ואללא'לא'ה, 13 ביוני 2023)

תושבים מוחים נגד פעילות צה

תושבים מוחים נגד פעילות צה"ל באזור הגבול.

יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה (מימין) מעניק את הרובה למפקד צבאי בכיר, ככל הנראה הית'ם עלי טבטבאא’י, מפקד אלרצ'ואן (אח'באר ג'האדי, 5 ביוני 2023)

יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה (מימין) מעניק את הרובה למפקד צבאי בכיר, ככל הנראה הית'ם עלי טבטבאא’י, מפקד אלרצ'ואן (אח'באר ג'האדי, 5 ביוני 2023)

ארצות-הברית מציעה פרס בגובה של עד חמישה מיליון דולר עבור מידע אודות הית'ם עלי טבטבאא'י מחזבאללה, הנראה בקלסתרון (מחלקת המדינה של ארה

ארצות-הברית מציעה פרס בגובה של עד חמישה מיליון דולר עבור מידע אודות הית'ם עלי טבטבאא'י מחזבאללה, הנראה בקלסתרון (מחלקת המדינה של ארה"ב, אוקטובר 2016)

עיקרים
  • מתיחות גוברת בגבול ישראל-לבנון: ניסיונות תושבים לבנוניים לשבש פעילות הנדסית של צה”ל ולעורר פרובוקציית בקרבת הכפר שובא, בגזרה המזרחית של הגבול. נראה כי לפחות חלק מהפעילות היה בעידוד ובהכוונת חזבאללה.
  • חזבאללהתרגל שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים, כחלק מההכנה לעימות אפשרי עם ישראל.
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, המשיך לאיים על ישראל בין השאר בירי טילים לעבר מרכז ישראל וכניסת אנשי יחידת אלרצ’ואן (יחידת העילית של חזבאללה) לגליל.
  • ישראל הגישה לאו”ם תלונה נגד חזבאללה בשל כוונתה לחטוף אזרחים, כפי שעלה בתרגיל האחרון של יחידת אלרצ’ואן.
  • כתב אישום הוגש נגד חמישה אנשי חזבאללה החשודים בהרג קצין יוניפי”ל.
  • חזבאללה מתכנן להרחיב את רשת בתי המרקחת שלו בלבנון.
  • הפרלמנט הלבנוני לא הצליח להגיע להסכמה לגבי מועמד לנשיאות המקובל על כל הצדדים.
  • צבא לבנון נערך להגנת מתקני הנפט והגז מול חופי לבנון ובקרבת ישראל.
  • חזבאללה ומיליציות פרו-איראניות נוספות עושים שימוש במנהרות על גבול סוריה-עיראק, ששימשו בעבר את פעילי דאעש, להברחות אמצעי לחימה וסמים.
לבנון וחזבאללה
מתיחות בגבול ישראל לבנון
  • בשבועיים האחרונים התפתחה מתיחות, עצימות גבוהה , באזור הגבול בין ישראל ללבנון בעקבות פעילות הנדסית של צה”ל לבניית מכשול באזור הר דב שבגזרה המזרחית של גבול ישראל לבנון. בתקשורת הלבנונית המזוהה עם חזבאללה, הועלו טענות לפיהן פעלה ישראל מעבר ל”קו הכחול”[1] והפרה את ריבונות לבנון (lebanon24.com, 1 ביוני 2023). ב-1 ביוני 2023 הקים חזבאללה אוהל באזור כפר שובא, מעבר ל”קו הכחול”. המתיחות באזור החריפה בעקבות מחאות של תושבי הכפר שובא, שנערכו, ככל הנראה, בתמיכת ובהכוונת חזבאללה. כוחות צבא לבנון ויוניפי”ל הגיעו למקום אך לא פעלו נגד המפגינים. באותו היום גם פוזרו כרוזים על-ידי חזבאללה בגבול ישראל-לבנון באזור כפר בסטרה, לא הרחק מכפר שובא, ובאזור חוות שבעא שטח שגם אותו תובעת לבנון מישראל. בכרוזים הזהיר חזבאללה את ישראל שמדובר באזור שהינו אדמה לבנונית. בכרוזים נכתב כך: “אתם הם אלה שצריכים לדאוג. אנו לא זקוקים לעצה של כובש שכמוכם. אתם צריכים להפסיק את הכיבוש והחדירה לאדמת לבנון. חוות שבעא היו ויישארו לבנוניות” (חשבון הטוויטר @alishoeib1970 , 1 ביוני 2023). הכרוזים פוזרו בתגובה לכרוזים שפיזר צה”ל ב-23 במאי 2023 בצד הלבנוני, המזהירים מפני התקרבות לגדר הגבול עם ישראל.
נוסח הכרוז (חשבון הטוויטר @alishoeib1970 , 1 ביוני 2023)
נוסח הכרוז (חשבון הטוויטר @alishoeib1970 , 1 ביוני 2023)
  • ב-7 ביוני 2023, ניסה אסמאעיל נאצר, חקלאי לבנוני מכפר שובא, למנוע בגופו פעילות של דחפור צה”ל באזור הגבול ואף יידה אבנים לעברו (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 7 ביוני 2023). חיילי יוניפי”ל נראו משקיפים מהצד, ככל הנראה, ללא כוונה אמיתית להתערב. המעשה זכה לתשבחות רבות מצד גורמים לבנונים, במיוחד אלה המזוהים עם חזבאללה ואמל (עמוד הטוויטר alishoeib1970@, 7 ביוני 2023).
אסמאעיל נאצר מנסה למנוע מדחפור צה"ל לבצע עבודות לאורך הגבול (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 7 ביוני 2023)
אסמאעיל נאצר מנסה למנוע מדחפור צה”ל לבצע עבודות לאורך הגבול
(חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 7 ביוני 2023)
תושבי כפר שובא שחצו את ה"קו הכחול" (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 8 ביוני 2023)       תושבי כפר שובא שחצו את ה"קו הכחול" (חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 8 ביוני 2023)
תושבי כפר שובא שחצו את ה”קו הכחול”
(חשבון הטוויטר alishoeib1970@, 8 ביוני 2023)
תושבים מוחים נגד פעילות צה"ל באזור הגבול.     שימוש בגז מדמיע לפיזור המפגינים (alishoeib1970@ ואללא'לא'ה, 13 ביוני 2023)
מימין: תושבים מוחים נגד פעילות צה”ל באזור הגבול. משמאל: שימוש בגז מדמיע לפיזור המפגינים (alishoeib1970@ ואללא’לא’ה, 13 ביוני 2023)
  • בעקבות התגברות נוכחות המפגינים והעלייה בהיקף המחאות, החל צה”ל ב-9 ביוני 2023 לעשות שימוש בגז מדמיע, כדי לפזר את המתקהלים, שהניפו דגלי חזבאללה ופלסטין. במקביל, הציב צה”ל גדר תיל באזור המפורז, כדי למנוע חיכוך ישיר עם המתקהלים. במהלך העימותים כיוון חייל צבא לבנון מטול אר.פי.ג’י לעבר טנק ישראלי שניצב על הגבול (טלגרם, אלמיאדון, 9 ביוני 2023).
  • על רקע האירועים, נפגש נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, עם הגנרל ארלודו לאזרו, מפקד יוניפי”ל ודרש ממנו, שהאו”ם יפעיל לחץ על ישראל כדי שהיא תפסיק את “ההפרות” באזור ה”קו הכחול” ופגיעה בריבונות לבנון. הוא הזהיר שהמשך הפעילות יוביל למתיחות מסוכנת. מיקאתי אישר את מחויבות לבנון להחלטה 1701 של האו”ם[2] ולתיאום בין צבא לבון ליוניפי”ל כדי לשמור על היציבות לאורך גבולות לבנון (האתר הרשמי של ראש ממשלת לבנון, 12 ביוני 2023).
  • עלי פיאצ׳, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, ביקר ב-10 ביוני 2023 בשעות הבוקר באזור כפר שובא ועודכן בדבר ״ההפרות שמבצעת ישראל באזור לאחרונה״. פיאצ׳ ציין, כי הם גאים בתושבי כפר שובא המגלים דבקות באדמתם ומוכיחים שרצונם חזק יותר “מהתוקפן הישראלי״. הוא קבע ש״ההתנגדות” נוכחת ומוכנה לשמור על ביטחונה וריבונותה של לבנון (אלעהד, 10 ביוני 2023).
תגובות לתרגילים צבאיים שביצע חזבאללה[3]
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, הדגיש כי מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, אמר פעמים רבות כי בכל טעות העלולה להתרחש כתוצאה מחישובים שגויים של ישראל, טילי חזבאללה יגיעו לתל אביב וכוח אלרצ’ואן (יחידת העילית של חזבאללה) ייכנס לגליל. לדבריו, בביצוע התרגילים הם רצו להעביר מסר ברור שכל מה שהם דיברו עליו, ובכלל זה כניסת כוח רצ’ואן לגליל, עימות עוצמתי והמוכנות התמידית של הכוחות, הוא מסר רציני ולא בדיחה (סוכנות הידיעות האיראנית תסנים, 13 ביוני 2023).
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת לבנון, גינה את קיום התרגיל בציינו שנושא הנשק המצוי בידי חזבאללה מחייב קונצנזוס לבנוני רחב. לדבריו, שום דבר אינו גדול יותר מריבונות לבנון והם לא יקבלו קיום של “מדינה בתוך מדינה”. עוד ציין כי הם מכירים בכך שחזבאללה הינו “זרוע התנגדות”, שתפקידו מוגבל לשחרור האדמות הלבנוניות הכבושות וכי הוא, כמו גם ממשלת לבנון, מאשרים תפקיד זה של חזבאללה. אולם הוא מתנגד לשימוש בכוחו הצבאי של חזבאללה לצרכיו הפוליטיים בזירה הפנים-לבנונית והוא לא יאפשר לעולם לחזבאללה לעשות שימוש בנשק בפנים המדינה אלא אך ורק נגד ישראל. מיקאתי קרא לישראל לעזוב את שטח לבנון, כדי שלא לספק תירוץ להשתמש בנשק הארגון. בהתייחס לעימות עתידי בין חזבאללה לישראל ציין מיקאתי, כי הוא סומך על כך שלחזבאללה יש את התבונה שלא לגרור את לבנון למלחמה כלשהי בזמן הנוכחי (euronews.com , 5 ביוני 2023).
ישראל הגישה תלונה נגד חזבאללה בשל כוונתה לחטוף אזרחים
  • בעקבות התרגיל הצבאי שערך חזבאללה בדרום לבנון ב-21 במאי 2023, הגישה ישראל תלונה לאו”ם נגד חזבאללה על הפרת הסכמים וזאת מכיוון שבתרגיל נכלל תרחיש של חדירה לישובים ישראלים וחטיפת אזרחים. גלעד ארדן, שגריר ישראל באו”ם, פנה למועצת הביטחון ולמזכ”ל האו”ם ואמר כי ישראל דורשת שמועצת הביטחון תגנה בחריפות את איראן ואת חזבאללה על ערעור היציבות באזור, ותדרוש מממשלת לבנון לעמוד בהתחייבויותיה ליישם את החלטות 1701 ו-1559 של המועצה. השגריר גם הבהיר כי ישראל תנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על אזרחיה ועל ריבונותה (מעריב, 2 ביוני 2023).
זיהוי מפקד יחידת אלרצ’ואן
  • בסרטון המתעד את מהלך התרגיל והמפגן שערך חזבאללה ב-21 במאי 2023 בערמתא שבדרום לבנון, נראה קצין בכיר, חובש כומתה אדומה, מקבל מידיו של צפי אלדין רובה סער מסוג קלצ’ניקוב, שהיה שייך לעמאד מע’יניה או בסבירות גבוהה יותר לג’האד מע’ניה, בנו של עמאד, שנהרג בתקיפה (המיוחסת לישראל) בשנת 2015. הקצין ששמו לא צוין במהלך האירוע, נראה עונד תג יחידה של כוח רצ’ואן. להערכת מרכז עלמא, הקצין הבכיר הוא בסבירות גבוהה הית’ם עלי טבטבאא’י, המכונה אבו עלי אלטבטבאא’י ואבו עלי רצ’א, מפקד כוח אלרצ’ואן. בזמן הענקת הרובה ציין צפי אלדין כי הרובה, הוענק על-ידי משפחת החאג’ עמאד [מע’ניה] לכוח רצ’ואן, ויחזיק בו אדם שיום אחד ייכנס “לפלסטין ולירושלים”. בשל משפט זה ובשל נוכחותו המרכזית של כוח רצ’ואן בתרגיל הנזכר, ניתן להעריך כי טבטבאא’י הוא המפקד בפועל של תכנית הפעולה של חזבאללה לפלישה לגליל (חשבון הטוויטר Israel-Alma, 2 ו-5 ביוני 2023).
יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה (מימין) מעניק את הרובה למפקד צבאי בכיר, ככל הנראה הית'ם עלי טבטבאא’י, מפקד אלרצ'ואן (אח'באר ג'האדי, 5 ביוני 2023)
יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה (מימין) מעניק את הרובה למפקד צבאי בכיר,ככל הנראה הית’ם עלי טבטבאא’י, מפקד אלרצ’ואן (אח’באר ג’האדי, 5 ביוני 2023)
תג יחידת העילית אלרצ'ואן של חזבאללה על כתף ימין של הבכיר (אח'באר ג'האדי, 5 ביוני 2023; Alma, 5 בינואר 2023)      תג יחידת העילית אלרצ'ואן של חזבאללה על כתף ימין של הבכיר (אח'באר ג'האדי, 5 ביוני 2023; Alma, 5 בינואר 2023)
תג יחידת העילית אלרצ’ואן של חזבאללה על כתף ימין של הבכיר
(אח’באר ג’האדי, 5 ביוני 2023; Alma, 5 בינואר 2023)
  • טבטבאא’י נולד בבירות בשנת 1968 לאם שמוצאה מדרום לבנון ולאב איראני, ולכן שם משפחתו הינו פרסי. הוא גדל בדרום לבנון והצטרף בנעוריו לחזבאללה. לאחר ההתנקשות בעמאד מע’ניה , ראש המערך הצבאי של חזבאללה, בשנת 2008, הוא החל לשרת ביחידת העילית אלרצ’ואן (חשבון הטוויטר Israel-Alma, 2 ביוני 2023; Alma, 5 בינואר 2023; אח’באר ג’האדי, 5 ביוני 2023). מאז 26 באוקטובר 2016 מוגדר טבטבאא’י על-ידי ארה”ב כפעיל טרור בינלאומי (מחלקת המדינה של ארה”ב, 26 באוקטובר 2016). יש לציין, כי על פי הודעת מחלקת המדינה מאותה השנה, טבטבאא’י הינו דמות מפתח במערך הצבאי של חזבאללה, אשר פיקד על הכוחות המיוחדים של חזבאללה בסוריה ובתימן. מחלקת המדינה הציעה פרס כספי של עד חמישה מיליון דולרים תמורת מידע שיימסר אודותיו (מחלקת המדינה האמריקאית, 30 במאי 2023).
ארצות-הברית מציעה פרס בגובה של עד חמישה מיליון דולר עבור מידע אודות הית'ם עלי טבטבאא'י מחזבאללה, הנראה בקלסתרון (מחלקת המדינה של ארה"ב, אוקטובר 2016)
ארצות-הברית מציעה פרס בגובה של עד חמישה מיליון דולר עבור מידע אודות הית’ם עלי טבטבאא’י מחזבאללה, הנראה בקלסתרון (מחלקת המדינה של ארה”ב, אוקטובר 2016)
תגובות לתרגיל שערך צה”ל
  • ב-29 במאי 2023 החלו כוחות צה”ל תרגיל (“אגרוף המחץ”), שדימה מלחמה רב-זירתית ונמשך כשבועיים (דובר צה”ל, 29 במאי 2023). גורמים המזוהים עם חזבאללה ניסו להמעיט בחשיבות התרגיל ומהעיתוי בו התקיים. אלאח’באר, המקורב לחזבאללה, תאר את התרגיל כ”לא חריג”. על-פי העיתון, היה זה התרגיל הגדול הראשון שדימה כניסה למלחמה כוללת בכמה חזיתות בו-זמנית, תרחיש שלהערכת הפיקוד הצבאי בישראל, הוא אחד משני האתגרים העומדים בני ישראל. לכך יש להוסיף את הפעולות “הנועזות והמסוכנות” שעלול לבצע חזבאללה. עוד צוין שהתרגיל תוכנן בחודשים האחרונים והוא אינו קשור להתפתחויות בשטח וכי “קמפיין ההפחדה הישראלי” נועד ברובו להרתיע את אויבי ישראל ובמיוחד את איראן וחזבאללה, מלבצע את, מה שבישראל חושבים, שהוא מתכוון לבצע. עוד צוין שנראה שהסיכוי שהאיומים הם בגדר הכשרת הקרקע למעשה תוקפנות כלשהו הוא נמוך, במיוחד משום שאין זה חכם להזהיר את האויב לפני שתוקפים אותו, שכן כך מאבדים את יתרון ההפתעה (אלאח’באר, 1 ביוני 2023).
  • אתר ערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, ציין כי ישראל רואה בריבוי הזירות מתווה מסובך ומסוכן וכי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, רואה כיצד הדימוי שלו כאיש ביטחון מתאדה. על-פי הערוץ, למרות שהתרגיל נקבע מראש כחלק מתוכנית האימונים השנתית של צה”ל, המשמעות שלו בזמן הנוכחי רבה, שכן מדובר בתרגיל שמתקיים בסמיכות זמנים לשני תרגילים שביצע חזבאללה שדימו השתלטות על “פלסטין”, ולאחר האשמות ישראליות כלפי חזבאללה שהוא עמד מאחורי ביצוע הפיגוע במגידו והאיומים, חסרי התקדים, שהשמיעו שני הצדדים זה כלפי זה. לטענת הערוץ, ההרתעה הישראלית מתכלה לנוכח ריבוי הזירות והאתגרים שישראל לא מצליחה להשיג הישגים לגביהם, בראשם הסוגיה הפלסטינית ואיראן (אלמיאדין, 2 ביוני 2023).
שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים בתרגיל חזבאללה
  • מקורות בלבנון דיווחו כי חזבאללה ערך, במשך יממה, תרגיל בבקעת הלבנון. בתרגיל נעשה שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים מסוגים שונים, כולל רחפנים, שביצעו משימות מגוונות כמו צילום ואיסוף מודיעין, התרעה ותקיפה (lebanonfiles.com, 10 ביוני 2023).
  • הפרשן הפלסטיני, עבד אלבארי עטואן, ציטט “מקור לבנוני המקורב להתנגדות”, אשר חשף כי כוח כלי הטיס הבלתי מאוישים של חזבאללה ערך תמרון בקרבת הגבול בדרום לבנון, שבו השתתפו מעל אלף כלי טיס בציינו שקיומו של התרגיל לא פורסם בכלי התקשורת של חזבאללה. לטענתו, התמרון שלח מסר ברור לישראל והדגיש באופן מעשי את הצהרותיו של צפי אלדין בנוגע לאפשרות חדירה של כוח רצ’ואן לגליל. לטענת עטואן האיומים האחרונים של חזבאללה, ובהם ההתבטאויות האחרונות צפי אלדין, משקפים “אווירת מלחמה באזור”. המקור הלבנוני הוסיף כי חזבאללה וכוחותיו הרקטיים והיבשתיים נמצאים כעת במצב חירום עליון לקראת התמודדות עם כל תוקפנות ישראלית אפשרית (אלראי אליום, 13 ביוני 2023).
כתב אישום נגד חמישה אנשי חזבאללה החשודים בהרג חייל יוניפי”ל
  • כתב אישום הוגש ב-1 במאי 2023 לבית המשפט הצבאי של לבנון נגד חמישה אנשי חזבאללה, להם מיוחסת הריגת חייל יוניפי”ל. חזבאללה הכחיש את מעורבותו באירוע, וציין כי החמישה אינם משתייכים לארגון. שון רוני (Sean Rooney), בן 23, אזרח אירלנד, חייל בגדוד האירי של יוניפי”ל, נהרג ב-15 בדצמבר 2022 כאשר כלי רכב של הכוח, שהיה בדרכו לביירות, נתקל בירי סמוך לכפר עקביה. על-פי כתב האישום, כלי הרכב נעצר על-ידי חמישה בני אדם, שהזדהו כאנשי חזבאללה. החמישה ירו לעבר נוסעי כלי הרכב והחייל נהרג. דווח כי רק אחד החשודים עדיין שוהה במעצר (irishnews.com, 1 ביוני 2023).
חזבאללה מתכנן להרחיב את רשת בתי המרקחת שלו
  • דווח כי חזבאללה מתכוון להרחיב את רשת בתי המרקחת אלמרתצ’א (Al-Murtada) שבבעלותו. במסגרת זאת, בנוסף לשלושת בתי המרקחת הפועלים כיום באלבקאע, אלצ’אחיה (בשכונה הדרומית של בירות, מעוז חזבאללה) ובאלנבטיה שבדרום לבנון, יקום סניף אחד בכל שש עיירות. צוין, כי למעלה 80% מהציבור של חזבאללה בלבנון מחזיק בכרטיסי אלסג’אד ונור (Nur), המאפשרים קבלת הנחות ברשת (MTV Lebanon News , 3 ביוני 2023).
  • בשנים האחרונות, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, נקלעו בתי מרקחת רבים לקשיים כספיים. בתגובה, החל חזבאללה לרכוש בתי מרקחת שנקלעו לקשיים או פשטו רגל, בעיקר בדרום לבנון (אתר ג’נוביה, 21 באוקטובר 2020; ג’נוביה, 19 בנובמבר 2020). במקביל, החל חזבאללה להבריח ללבנון תרופות ומוצרים רפואיים מתוצרת איראן (אתר הביטוח הסוציאלי הלבנוני; חשבון הטוויטר של חידר זעיתר, 10 בינואר 2020; חשבון הטוויטר של מחמד סמאחה, עובד ברשת תחנות הדלק אלאמאנה של מוסד השהיד, 2 ביולי 2020; חשבון הטוויטר של אבו-חידר, 20 ביולי 2020; חשבון הטוויטר של לארא, 5 באוקטובר 2020; חשבון הטוויטר של אבו-חידר, 17 באוקטובר 2020). חזבאללה מכניס ככל הנראה תרופות בדרך היבשה מסוריה ללבנון, דרך מעברי גבול רשמיים ובלתי רשמיים. חלק מהתרופות מגיע מאיראן ומוברח ללבנון דרך היבשה ודרך נמלי הים והאוויר. מגוון התרופות כולל למעלה מ-150 סוגים שונים. תרופות אלו לא קיבלו את אישור משרד הבריאות הלבנוני, ולכן נטילתן מהווה סכנה לציבור (MTV Lebanon News, 3 ביוני 2023). רשת בתי המרקחת של חזבאללה היא אחד האמצעים של הארגון לביסוס אחיזתו בלבנון ולגיוס כספים.
חזית בית מרקחת אלמרתצ'א של חזבאלה בלבנון (ערוץ היוטיוב MTV Lebanon News, 3 ביוני 2023)
חזית בית מרקחת אלמרתצ’א של חזבאלה בלבנון
(ערוץ היוטיוב MTV Lebanon News, 3 ביוני 2023)
לבנון כללי
המרוץ לנשיאות
  • המשבר בלבנון סביב הבחירות לנשיאות נמשך. ב-29 במאי 2023 הגיעו מפלגות האופוזיציה נגד חזבאללה הכוחות הלבנונים (כח״ל), הפלנגות, המפלגה הסוציאליסטית-פרוגרסיבית, הזרם הלאומי החופשי ומספר חברי פרלמנט עצמאיים להסכמה על תמיכה משותפת במועמדות ג׳האד אזעור, לנשיאות. בעקבות זאת, פתחו חברי הפרלמנט המזוהים עם חזבאללה ותנועת אמל במתקפה. נביה ברי אף הגדיר את אזעור “מועמד מאתגר” ואף ״המליץ״ לו לפרוש מהמרוץ. אזעור, שר האוצר לשעבר, שהיה מקורב לראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אלחרירי, משתייך לזרם הלאומי-ליברלי בלבנון ונחשב למועמד בעייתי מבחינת חזבאללה (ici Beyrouth, 28 במאי 2023; SBI, 29במאי 2023; אלג’דיד, 29 במאי 2023). על-פי חלק מהפרשנים, ייתכן שבהעדר תמיכה רחבה בפרנג’יה או באזעור, יעלו סיכוייו של ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון, להיבחר לתפקיד (אלשרק אלאוסט, 1 ביוני 2023).
מימין: אזעור ומשמאל: פרנג'יה (אלמנאר, 6 ביוני 2023)
מימין: אזעור ומשמאל: פרנג’יה (אלמנאר, 6 ביוני 2023)
  • לאחר ההסכמה נראה היה שהזרם הלאומי-ליברלי התלכד סביב מועמדותו של ג’האד אזעור, בעיקר לאחר ש ב-4 ביוני 2023 הכריז מישל מעוצ’ על פרישתו מהמרוץ. במקביל, המשיכו חזבאללה ואמל להתבצר סביב תמיכתם בסלימאן פרנג’יה, המקורב לארגון ולמשטר הסורי, תוך הסתייגות ממועמדותו של אזעור (רויטרס, 6-4 ביוני 2023; אלחדת’, 5 ביוני 2023).
  • בשארה אלראעי, הפטריארך המארוני, שלח ב-4 ביוני 2023 נציג מטעמו למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כדי לנסות להגיע להבנות בין הצדדים. בפגישה הביע נצראללה תמיכה בלתי מסויגת במועמדות סלימאן פרנג’יה (אלמנאר, 4 ביוני 2023). נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, הדגיש כי לא ניתן יהיה לכפות “מועמד מאתגר” על אף אחד ללא הסכמת חזבאללה (אלמנאר, 6 ביוני 2023).
  • ב-14 ביוני 2023 התכנס הפרלמנט הלבנוני בניסיון להגיע להסכמה לגבי מינוי נשיא. הניסיון לא צלח בשל העובדה שאף מועמד לא הצליח לזכות בתמיכה של שני-שלישים מחברי הפרלמנט, כפי שקובעת החוקה הלבנונית. ג’האד אזעור, המזוהה עם הזרם הלאומי-ליברלי, זכה ב-59 קולות, ששה קולות מתחת למינימום הנדרש (naharnet.com, 14 ביוני 2023).
צבא לבנון נערך להגנת מתקני הנפט והגז מול חופי לבנון ובקרבת ישראל
  • צבא לבנון החל להיערך להגנה על אזור הקידוחים בבלוק 9 מול חופי לבנון ובקרבת ישראל, האמורים להתחיל בסוף השנה הנוכחית. צבא לבנון, אשר יהיה אחראי לאבטחת המתקנים, פועל לעיצוב מערך הגנה. לשם כך הוא ייעזר בציוד ייעודי כגון ספינות מיוחדות שיסופקו לו, ככל הנראה, עלי ידי ארצות הברית (אתר צבא לבנון, 23 ביוני 2023).
  • כזכור, הודיע וליד פיאצ’, שר האנרגיה של לבנון, ב-11 במאי 2023 כי חברות קידוחי הנפט והגז הטבעי, טוטל-אנרג’יס (TotalEnergies) ו-ENI יחלו בקידוחים בבלוק 9 מול חופי לבנון בספטמבר הקרוב. הוא הוסיף כי החברות הביעו אופטימיות רבה לגבי הסיכוי למצוא מאגרי גז ונפט בשטח זה (אלערביה , 11 במאי 2023).
תרגיל משותף של צבא לבנון וצבא צרפת
  • צבא לבנון ערך תרגיל משותף עם כוחות צרפתים. בתרגיל השתתפו כשלוש מאות חיילים לבנונים וצרפתים. במהלך התרגיל, שנמשך כשבוע, תורגלו משימות איתור ימי, הצלה בים והשתלטות על ספינות עוינות (אתר האינטרנט של צבא לבנון, 2 ביוני 2022).
סיוע בריטי לצבא לבנון
  • בריטניה העניקה לצבא לבנון רכבי סיור ממוגנים מסוג לאנד רובר דיפנדר (Land Rover Defender) בשווי של כ-1.2$ מיליון. כלי הרכב מיועדים לסיוע להגנה על גבולות לבנון (thedefensepost.com, 6 ביוני 2023).
סוריה
תקיפה אווירית נגד יחידה איראנית חדשה בחלב
  • ערוץ אלערביה דיווח ב-5 ביוני 2023 כי ישראל תקפה בתחילת מאי 2023 אתרים השייכים ליחידה איראנית חדשה הפועלת בסוריה. על-פי הדיווח, פגע חיל האוויר הישראלי במתקנים באזור חלב ששימשו לייצור נשק מתקדם השייכים ליחידה 18340, שבפיקודו של ג’ואד סלימאני. בתקיפה נהרג חייל סורי ושבעה נוספים נפצעו. שדה התעופה הצבאי בחלב יצא מכלל שימוש. היחידה האיראנית מורכבת ממפקדים איראנים וחיילים סוריים הנמצאים תחת פיקודה. צוין כי מפקד היחידה ג’ואד סלימאני, הפועל בסוריה, עומד בראש פרויקטים סודיים בתחום פיתו וייצור אמצעי לחימה (אלערביה, 5 ביוני 2023).
המיליציות הפרו-איראניות משתמשות במנהרות בגבול סוריה-עיראק
  • ב-4 ביוני 2023 פרסם האתר איראן אינטרנשיונאל כי מיליציות פרו-איראניות ביניהן חזבאללה הלבנוני, עצאא’ב אהל אלחק, כתאא’ב סיד אלשהדאא’ ואלנג’באא’, עושות שימוש במנהרות, שנחפרו על ידי פעילי דאעש על גבול עיראק-סוריה באזור אלבו כמאל ודיר אלזור, כדי להבריח אמצעי לחימה וסמים.
  • פעילי דאעש עשו שימוש במנהרות כאשר שלט הארגון בשטח (2019-2014), וכעת הן מנוצלות לצרכי איראן ושלוחותיה. מחמוד אלנג’אר, מייסד מרכז מחקר אלראיה בעיראק, ציין כי פעילי המיליציות מעבירים דרך המנהרות, אמצעי לחימה, נפט וסמים כדי להימנע ממעבר בכבישים ראשיים, והם אף משתמשים ברחפנים כדי לאבטח את המעבר. הרשויות בעיראק מודעות לקיומן של חלק מהמנהרות, אך לא נמצא ברשותן מידע מלא כמו מספר המנהרות או מי שולט עליהן (איראן אינטרנשיונאל, 3 ביוני 2023).

[1]הקו הכחול" הוא קו הגבול בין ישראל ללבנון אשר נקבע בתיאום האו"ם לאחר יציאת צה"ל מלבנון בשנת 2000). קו הגבול סומן בחביות בצבע תכלת (צבע דגל האו"ם) ולכן נקרא כך. לבנון טוענת כי מספר שטחים מדרום לקו שייכים לה בין השאר, שטחים מהר דב השייכים לכפר שובא ואזור הכפר ע'ג'ר, אותו הם מכנים חוות שבעא.
[2] החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם התקבלה ב-12 באוגוסט 2006 בסיום מלחמת לבנון השנייה ב-14 באוגוסט 2006. ההחלטה כללה, בין השאר, אישור לתגבור כוח יוניפי"ל בלבנון כדי למנוע פעילות עוינת בשטחים בהם הוא נמצא ועל מחויבותו של יוניפי"ל להגן על אזרחים מפני אלימות. כמו כן קבעה ההחלטה שאין להכניס נשק לאזורים בהם נמצא יוניפי"ל ללא הסכמת ממשלת לבנון והוטל אמברגו על העברת נשק לחזבאללה.
[3] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-22 במאי 2022: "חזבאללה ערך מפגן ראווה מתוקשר בדרום לבנון והפנה איומים לעבר ישראל".