מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (21 באפריל – 4 במאי 2023)

עבדאללהיאן מקבל סקירה, ככל הנראה מפי אנשי חזבאללה, סמוך לגבול עם ישראל (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)

עבדאללהיאן מקבל סקירה, ככל הנראה מפי אנשי חזבאללה, סמוך לגבול עם ישראל (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)

עבדאללהיאן נוטע עץ זית בגן איראן, בו מוצב פסלו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)

עבדאללהיאן נוטע עץ זית בגן איראן, בו מוצב פסלו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)

עבדאללהיאן ליד המסגד, הבנוי על-פי דגם כיפת הסלע עליו מוטבע סמל איראן (אלמיאדין, 28 באפריל 2023)

עבדאללהיאן ליד המסגד, הבנוי על-פי דגם כיפת הסלע עליו מוטבע סמל איראן (אלמיאדין, 28 באפריל 2023)

ההודעה האמריקאית בדבר מתן פרס כספי עבור מידע אודות אבראהים עקיל (מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)

ההודעה האמריקאית בדבר מתן פרס כספי עבור מידע אודות אבראהים עקיל (מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)

ההודעה האמריקאית בדבר פרס כספי עבור מידע אודות נאזם סעיד אחמד (מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)

ההודעה האמריקאית בדבר פרס כספי עבור מידע אודות נאזם סעיד אחמד (מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)

עיקרים
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, ערך ביקור רשמי בלבנון, נפגש עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, הביע את מחויבות איראן כלפי חזבאללה. ביקורו כלל סיור בדרום לבנון, סמוך לגבול עם ישראל. בשולי הביקור, נפגשעבדאללהיאן עם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, והדגיש את הצורך בנקיטת צעדי הרתעה נגד פעולות ישראל במקומות הקדושים לאסלאם.
  • מקורות סוריים דיווחו על תקיפות מטוסי חיל האוויר הישראלי נגד יעדי חזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות בסוריה. בעקבות התקיפות, דווח על התפרסות מחודשת של כוחות חזבאללה בסוריה.
  • חזבאללה רואה בסלימאן פרנג’יה, המקורב לארגון ולמשטר הסורי, כמועמד המועדף מבחינתו לנשיאות המדינה.
  • בית המשפט המחוזי בירושלים גזר חמש שנות מאסר על רופא שיניים תושב ירושלים לאחר שהורשע בריגול למען חזבאללה.
  • ארצות-הברית הציעה פרס כספי תמורת מידע על אבראהים עקיל, המשמש חבר מועצת הג’האד של חזבאללה, הגוף הצבאי הבכיר של הארגון. במקביל הציעה ארה”ב פרס כספי תמורת מסירת מידע אודות נאזם סעיד אחמד (Nazem Said Ahmad), תושב לבנון, העומד בראש רשת המממנת ומלבינה כספים עבור חזבאללה. בלונדון נעצר אזרח הודי בחשד לקשר עם רשת זו.
  • מחקר חדש מנתח את מקורות המימון של חזבאללה ומעורבות הארגון בסחר הבינלאומי בסמים.
לבנון
ביקור שר החוץ האיראני בלבנון
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, ערך ב-29-27 באפריל 2023 ביקור רשמי בלבנון. במהלך הביקור הוא נפגש עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה. דווח כי במהלך הפגישה עלו מספר נושאים ביניהם: ההתפתחויות האחרונות באזור, ההסכם האיראני-סעודי והשלכותיו על האזור וההתפתחויות האחרונות בזירה הלבנונית והפלסטינית (ג’נוביאת, 28 באפריל 2023).
  • במסגרת ביקורו ערך עבדאללהיאן סיור בדרום לבנון סמוך לגבול עם ישראל. במהלך ביקורו שמע סקירה, ככל הנראה מפי אנשי חזבאללה, על אזור הגבול. הסיור כלל ביקור בעיירה מארון אלראס, שם נמצאת גינת איראן (חדיקת איראן), אתר שהוקם על-ידי הרשות האיראנית לסיוע בשיקום לבנון לאחר מלחמת לבנון השנייה, אשר נועד להוקיר את תפקידה של העיירה במהלך המלחמה.[1] עבדאללהיאן נטע עץ זית בגינה, בה מוצב פסלו של מפקד כוח קדס לשעבר, קאסם סלימאני, והוקם בה מסגד, על-פי דגם כיפת הסלע בירושלים, עליו טבוע סמל איראן ועל ראשו מתנופף דגל איראן באופן שנועד לסמל את דבקותה של איראן בשחרור ירושלים והמבטא את שאיפתה של איראן להוביל את העולם האסלאמי (אלמיאדין, 29 באפריל 2023).
  • בעת ביקורו במארון אלראס, ציין עבדאללהיאן כי הם נמצאים במקום זה כדי לומר בקול גדול, שהם תומכים “בהתנגדות לכיבוש [הישראלי]”. הוא ציין כי שמע הערכת מצב מפורטת מפי נצראללה לפיה ההתנגדות הפלסטינית והלבנונית נמצאות במצב הטוב ביותר מאי פעם בעוד שישראל (“הישות הציונית”), נמצאת במצב הקשה ביותר מאי פעם מבחינה פוליטית וחברתית. הוא ציין בדבריו שהאזור נכנס לשלב חדש של שיתוף פעולה כולל (אלמיאדין, 29 באפריל 2023).
עבדאללהיאן מקבל סקירה, ככל הנראה מפי אנשי חזבאללה, סמוך לגבול עם ישראל (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)      עבדאללהיאן מקבל סקירה, ככל הנראה מפי אנשי חזבאללה, סמוך לגבול עם ישראל (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)
עבדאללהיאן מקבל סקירה, ככל הנראה מפי אנשי חזבאללה, סמוך לגבול עם ישראל (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)
עבדאללהיאן נוטע עץ זית בגן איראן, בו מוצב פסלו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)      עבדאללהיאן נוטע עץ זית בגן איראן, בו מוצב פסלו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)
עבדאללהיאן נוטע עץ זית בגן איראן, בו מוצב פסלו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (אלמיאדין, 29 באפריל 2023)
עבדאללהיאן ליד המסגד, הבנוי על-פי דגם כיפת הסלע עליו מוטבע סמל איראן (אלמיאדין, 28 באפריל 2023)
עבדאללהיאן ליד המסגד, הבנוי על-פי דגם כיפת הסלע
עליו מוטבע סמל איראן (אלמיאדין, 28 באפריל 2023)
  • בשולי ביקורו, נועד עבדאללהיאן גם עם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, עבדאללהיאן סקר בפני נח’אלה את מדיניות איראן בנוגע לתמיכה בפלסטינים ואת הצורך באחדות הארגונים הפלסטיניים, אחדות הפלסטינים ככלל ולכידות הממשלות והעמים האסלאמיים בתמיכה בפלסטינים. הוא גם הדגיש את הצורך בנקיטת צעדי הרתעה נגד פעולות ישראל במקומות הקדושים לאסלאם. אלנח’אלה הביע את הערכתו לאיראן על התמיכה שהיא מעניקה להם בפורומים האזוריים והבינלאומיים והדגיש את חשיבות העמדות הללו להעלאת המורל וחיזוק העמידה האיתנה של הפלסטינים. הוא ציין ש”ההתנגדות” נמצאת במצב הטוב ביותר בעשורים האחרונים, והוסיף כי המשברים הפנימיים בישראל הם עדות לחוסר האונים והחולשה של ישראל מולם (אתר משרד החוץ האיראני בערבית, 28 באפריל 2023).
  • בזמן שהייתו בבירות, שוחח עבדאללהיאן בטלפון עם אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס. השר שיבח את העמידה האיתנה של הפלסטינים, והביע את גאוותו על “ההתנגדות הפלסטינית המכאיבה לישראל ומטרידה את מנוחתה”. הוא הדגיש את מרכזיותה של סוגיית ירושלים וציין שאיראן עוקבת אחר “מעשי התוקפנות” ופעילות ישראל במקום. במהלך השיחה הוא הזמין את הניה לבקר בטהראן ולהיפגש עם הנהגת איראן. הניה הדגיש, כי הוא מקבל את ההזמנה ומתכוון להגיע בקרוב לביקור בטהראן (אתר חמאס, 28 באפריל 2023).
  • בשיחה שערך עבדאללהיאן עם יחיא אלסנואר, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס בעזה, הביע אלסנואר הערכה ותודה לממשלת איראן על התמיכה המדינית שהיא מעניקה לפלסטינים (חשבון הטוויטר של משרד החוץ האיראני בערבית, 28 באפריל 2023).
התבטאויות אנטי-ישראליות
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, ציין מספר ימים לפני ביקור עבדאללהיאן, במהלך טקס בבנת ג’ביל, כי האירועים בדרום לבנון לפני מספר שבועות (הכוונה לשיגור הרקטות), שגרמו לישראל לפחד ולדאגה, מדגישים כי “ההתנגדות” נחוצה ללבנון יותר מתמיד. כמו כן, טען כי הם עדים לירידה של ההגמוניה של ארה”ב בעולם כולו ובאזור בפרט ואם מדינות האזור רוצות לטפל בבעיותיהן, עליהן להתרחק מקשר עימה (סוכנות הידיעות הלבנונית, 23 באפריל 2024).
חזבאללה מקדם את מינויו של סלימאן פרנג’יה לנשיא לבנון
  • בכירים בחזבאללה הביעו תמיכה במינוי סלימאן פרנג’יה לנשיא לבנון. כך למשל איים נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, כי “או שפרנג’יה ימונה לנשיאות או שהוואקום הפוליטי יימשך”. דבריו עוררו ויכוחים בחזבאללה בין אלה המעוניינים ללחוץ באופן ישיר למינוי פרנג’יה לבין אלה אשר מוכנים לאפשר יותר זמן לבחירתו. בהמשך מיתן קאסם את התבטאויותיו בשל לחצים בתוך הארגון, וציין כי הוא אינו מעוניין להציג את פרנג’יה בפני העולם ובפני תושבי לבנון כ”בובה” מטעמם באופן שיפגע בבחירתו (אלאח’באר, 28 באפריל 2023; naharnet.com , 2 במאי 2023; אלשרק אלאוסט, 2 במאי 2023; המרכז הירושלמי לעניינים ציבור ומדינה, 1 במאי 2023).
  • בראיון שהעניק לערוץ אלג’דיד, ציין פרנג’יה כי הוא מעוניין להיבחר כנשיא, אך לא אצה לו הדרך. הוא הוסיף כי אם ייבחר הוא יפעל לשמר את כוחו של חזבאללה כגורם מרתיע מול ישראל ויתנגד לפירוק נשקו. יחד עם זאת, הוא יפעל ליצירת קשרים בעולם באופן שיטיב עם אזרחי הלבנון ויבטיח כי נשק חזבאללה לא יופעל נגדו.
  • פרנג’יה הביע את הסכמתו לשאת ולתת עם כל הגורמים הפוליטיים בלבנון, והוסיף כי יפעל במסגרת סמכויות הנשיא המוגבלות במסגרת החוק הלבנוני. הוא ציין כי הצלחת הנשיא הנבחר תהיה תלויה בהתפתחויות הבינלאומיות והבינערביות וכי יהיה צורך ליצור איזון בין האינטרסים של איראן ושל סעודיה.
  • הוא הביע עניין בשיתופי-פעולה כלכליים עם מדינות העולם וציין כי הוא מקיים קשרים טובים עם צרפת ועם המשטר הסורי ואף זוכה לכבוד מצד האמריקאים. פרנג’יה הכחיש שהוא בן בית אצל משפחת בשאר אלאסד, כפי שהוא מוצג פעמים רבות, למרות שהודה בידידות והקרבה עם נשיא סוריה. בהקשר זה גם הדגיש שהוא נאמן אך ורק ללבנון ויפעל למען החזרת הפליטים הסורים השוהים בלבנון לארצם (אלג’דיד, 26 באפריל 2023).[2]
פלסטינים בלבנון
  • חזבאללה שלח תנחומים על מות בכיר תנועת הג’האד האסלאמי הפלסטיני, ח’צ’ר עדנאן, שנפטר בבית הכלא הישראלי לאחר שביתת רעב. בהודעה קרא חזבאללה למוסדות הבינלאומיים ולמוסדות ההומניטאריים לחשוף את “פשעי ישראל בבתי הכלא”. עוד צוין בהודעה כי חזבאללה תומך בכל הצעדים שינקטו על ידי הארגונים הפלסטינים בתגובה (אלמנאר, 2 במאי 2023).
  • וליד אלקטטי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי “ציר ההתנגדות” בראשות איראן ערוך להגיב באופן מתואם, במקרה שבו ישראל תחדש את הסיכולים הממוקדים נגד בכירי הארגונים הפלסטינים המשתייכים לציר זה. הוא הדגיש כי ברשותם אמצעים להגיב על מבצעי החיסול של ישראל (“הכיבוש”) והם מאוחדים נגדה. הוא ציין שחסן נצראללה אמר שמתקיים תיאום עם חזבאללה בנוגע לחלק מהתגובות במצב שבו ישראל תתנקש באחד ממפקדי “ההתנגדות” (סוכנות הידיעות סוא וסוכנות הידיעות אלקדס, 26 באפריל 2023).
תושב ירושלים שסייע לחזבאללה נידון לחמש שנות מאסר
  • בית המשפט המחוזי בירושלים גזר ב-24 באפריל 2023 , במסגרת הסכם טיעון, חמש שנות מאסר על אחמד זהרה, רופא שיניים ממזרח ירושלים, בן 34, באשמת ריגול למען חזבאללה. לפי כתב האישום, הקשר של זהרה עם חזבאללה החל בשנת 2013, כאשר שהה בלבנון, שם יצר קשר עם אסיר משוחרר המתגורר בלבנון ואמר לו שהוא מעוניין לפעול בישראל עבור חזבאללה. במסגרת פעילותו למען חזבאללה התבקש זהרה לבצע משימות שונות ביניהן מעקב אחרי שגרת יומם של קצינים בכירים במשטרה ובצבא. העונש נגזר עליו לאחר שהודה במעשיו (הארץ, ישראל היום, ויינט וג’רוסלם פוסט, 24 באפריל 2023).
סוריה
  • דווח על שלוש תקיפות אוויריות המיוחסות לישראל שבוצעו נגד יעדי חזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות בסוריה:
    • מקורות סוריים ציינו כי בליל 30 באפריל -1 במאי 2023 הותקף שדה התעופה הבינלאומי של חלב ושדה התעופה הצבאי אלנירב, הסמוך. נמסר כי לשדה התעופה של חלב נגרם נזק. כמו כן עלה באש מחסן תחמושת שהיה ממוקם באזור, אשר שייך ככל הנראה לחזבאללה ולמיליציות הפרו-איראניות. דווח כי חייל סורי נהרג , שבעה חיילים ושני אזרחים נפצעו (סאנא, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם ואלג’זירה, 1 במאי 2023).
    • בליל 29-28 באפריל 2023 הותקף שדה התעופה הצבאי אלצ’בעה, הממוקם כעשרים ק”מ מדרום-מערב לחמץ וכתשעה ק”מ ממזרח לגבול סוריה-לבנון. בתקיפה הושמד מחסן תחמושת שהיה שייך לחזבאללה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 באפריל 2023). דיווחים נוספים ציינו כי התקיפה כללה יעדים נוספים במרחב העיר חמץ. פרשן רשת סקאי ניוז ציין כי בשבועות האחרונים נחתו שישה מטוסים, השייכים למשמרות המהפכה האיראניים, בסוריה, כשהם נושאים תחמושת ואמצעי לחימה מתקדמים. הוא העריך כי ישראל תקפה את אותם משלוחי הנשק (סקאי ניוז, 29 באפריל 2023). לטענת מרכז המעקב, זוהי תקיפה שנייה במקום לאחר שגם ב-2 באפריל 2023 בוצעה תקיפה נגד מחסן נשק של חזבאללה באזור שדה תעופה אלצ’בעה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 באפריל 2023).
    • ב-24 באפריל 2023 בוצע ירי ארטילרי של יותר מעשרים פגזים לעבר עמדה שהייתה המאוישת על-ידי פעילי מיליציית “ההתנגדות הסורית לשחרור הגולן” (אלמקאומה אלסוריה לתחריר אלג’ולאן), במרחב קניטרה, בקרבת הגבול עם ישראל. העמדה הוקמה על-ידי חזבאללה והייתה כפופה לו. לא דווח על נפגעים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 24 באפריל 2023).
  • בעקבות התקיפות בסוריה נגד יעדים של חזבאללה, דווח על התפרסות מחודשת של כוחות חזבאללה. במסגרת זאת נמסר כי פונה מחסן נשק שהיה ממוקם סמוך לעיירה עסאל אלורד באזור הרי הקלמון ותכולתו הועברה לבתים בכפר חוש ערב, למרגלות הרי אלקלמון, בפריפריה של דמשק. כמו-כן, הועברה תכולת מחסני נשק מאלקציר, בפריפריה המערבית של חמץ, לכפרים אלעסאניה ואלסלומיה, בפריפריה הדרום-מערבית של חמץ (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 16 באפריל 2023).
מאבק בינלאומי בחזבאללה
ארה”ב הציעה פרס כספי עבור מידע על פעיל חזבאללה
  • ארצות-הברית הציעה פרס כספי של עד שבעה מיליון דולרים תמורת מידע שיימסר אודות אבראהים עקיל, הידוע גם בשם תחסין, המשמש חבר מועצת הג’האד של חזבאללה, הגוף הצבאי הבכיר של הארגון. עקיל נטל חלק בפיגוע נגד שגרירות ארה”ב בבירות בשנת 1983, שבו נהרגו 63 בני-אדם, ובפיגועים נוספים. הוא גם הורה בשנות השמונים על חטיפת אזרחים אמריקאים וגרמנים השוהים בלבנון. בשנת 2015 הטיל עליו משרד האוצר האמריקאי סנקציות בהיותו פעיל טרור הפועל למען חזבאללה. בשנת 2019 הגדירה אותו מחלקת המדינה האמריקאית כפעיל טרור בינלאומי (מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023).
ההודעה האמריקאית בדבר מתן פרס כספי עבור מידע אודות אבראהים עקיל (מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)
ההודעה האמריקאית בדבר מתן פרס כספי עבור מידע אודות אבראהים עקיל
(מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)
חשיפת רשת בינלאומית להלבנת הון של חזבאללה
  • מחלקת המדינה של ארה”ב הציעה פרס כספי של עד עשרה מיליון דולרים תמורת מסירת מידע אודות נאזם סעיד אחמד (Nazem Said Ahmad), תושב לבנון בעל אזרחות כפולה, לבנונית ובלגית, העומד בראש רשת מימון והלבנת כספים עבור חזבאללה, בין השאר באמצעות סחר ביהלומים, חפצי אומנות ובמוצרי יוקרה.
  • לדברי מחלקת המדינה ברשת 52 ישויות, והיא כוללת קרובי משפחה וסייענים נוספים בבריטניה, לבנון, איחוד האמירויות, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, דרום אפריקה, אנגולה, חוף השנהב, בלגיה, בריטניה והונג קונג. יש לציין כי על אחמד הוטלו סנקציות כלכליות מטעם מחלקת האוצר של ארה”ב כבר בדצמבר 2019 (אתר מחלקת המדינה 18 באפריל 2023; dailymaverick.co.za, 20 באפריל 2023).
ההודעה האמריקאית בדבר פרס כספי עבור מידע אודות נאזם סעיד אחמד (מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)
ההודעה האמריקאית בדבר פרס כספי עבור מידע אודות נאזם סעיד אחמד
(מחלקת המדינה האמריקאית, 18 באפריל 2023)
  • יומיים לאחר פרסום ההודעה, דווח כי אזרח הודי בשם סונדאר נגרג’אן (Sundar Nagarajan), בן 66, נעצר בלונדון לבקשת ארצות-הברית על רקע חשד לקשר עם נאזם סעיד אחמד (The Times of India ו- firstpost.com , 20 באפריל 2023).
מחקר אודות הרשתות הסמים הבינלאומיות של חזבאללה
  • מחקר שפורסם ב-25 באפריל 2023, העוסק בחלקו של חזבאללה בסחר הסמים ברחבי העולם,[3] מעלה כי לארגון תפקיד משמעותי בסחר זה, החל בסחר בינלאומי בקוקאין, שמקורו בקרטלי הסמים בדרום אמריקה (קולומביה, פרו, בוליביה וונצואלה) וכלה בהברחות סמים באזור משולש הגבולות ברזיל-ארגנטיה-פרגוואי וסחר בסם הסינתטי קפטגון (Captagon), המיוצר במעבדות לאורך גבול סוריה-לבנון.
  • על-פי המחקר, מקורות המימון של חזבאללה מגוונים, והם כוללים: כ-700 מיליון דולר מימון שנתי מאיראן (נכון לשנת 2020); איסוף תרומות מתומכי הארגון בארצות-הברית ובאירופה, הנאמד בכמה מיליוני דולרים בשנה; סחיטה באיומים של בעלי עסקים לבנונים החיים בחו”ל, במיוחד במדינות אפריקה ואמריקה הלטינית; עסקים מסחריים ועסקים בתחום החקלאות, השייכים לתומכי הארגון, דבר שמאפשר לארגון גם להלבין כספים דרכם; פשיעה כלכלית תוך ניצול המערכת הבנקאית בלבנון, דוגמת the Lebanese Canadian Bank, שאיפשר לחזבאללה להלבין מאות מיליוני דולרים, שמקורם בסחר בסמים. בנוסף, הלבנת כספי סחר בסמים באמצעות בנקים בארצות-הברית ומעורבות ישירה של חזבאללה בפשיעה, כגון: סחר בסמים והברחת סיגריות.
  • המחקר מעלה כי באזור משולש הגבולות בין ברזיל, ארגנטינה ופרגוואי מתקיימות הברחות סמים שבהן מעורב חזבאללה. הברחות אלה, של סם מסוג קוקאין שחור, מוסוות במטעני פחם, זאת בשל הדמיון בצבע ובתצורה של החומרים הללו. כמו כן על-פי המחקר, הרשויות בתורכיה איתרו קשרים בין סוחרי סמים בתורכיה לבין חזבאללה. בערכאות משפטיות בארצות-הברית עלה כי חזבאללה מעורב בהברחת סיגריות לארצות-הברית.

[1] פרטים אודות גינת איראן במארון אלראס ראו פרסום מרכז המידע מ- 7 באוקטובר 2019: "תיירות ג’האדית”: ביקורים באתרי “מורשת קרב” ובקברי שהידים, ככלי בידי חזבאללה לאינדוקטרינציה ולהפצת אידיאולוגיה".
[2] יש לציין כי הפליטים הסורים בלבנון, המונים כשני מיליון בני-אדם, מהווים מקור לבעיות סוציאליות וביטחוניות עבור לבנון.
[3] https://smallwarsjournal.com/jrnl/art/hezbollahs-global-networks-and-latin-american-cocaine-trade