מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (22 בינואר–5 בפברואר 2023)

חיילי צבא לבנון ויוניפי

חיילי צבא לבנון ויוניפי"ל, ליד עבודות צה"ל בקו הגבול (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 23 בינואר 2023)

אלח'ליל, ופיק ובאסיל בפגישתם (חשבון הטוויטר של הזרם הלאומי, 23 בינואר 2023)

אלח'ליל, ופיק ובאסיל בפגישתם (חשבון הטוויטר של הזרם הלאומי, 23 בינואר 2023)

אלביטאר כבובה על חוט בקריקטורה של חזבאללה (סימיא, 24 בינואר 2023)

אלביטאר כבובה על חוט בקריקטורה של חזבאללה (סימיא, 24 בינואר 2023)

עיקרים
  • צבא לבנון הדף לטענתו ניסיון של צה”ל לחצות את הקו הגבול במסגרת עבודות שצה”ל מבצע באזור.
  • חזבאללה פרסם הבהרה בנוגע לאזרח הלבנוני שנעצר בחשד לשיתוף פעולה עם המוסד וטען כי האזרח יצר קשר עם גורם ישראלי, אך הוא לא שיתף פעולה עם ישראל והודיע לחזבאללה על הקשר שנוצר.
  • חזבאללה הביע תמיכה בפלסטינים בעקבות פעילות צה”ל במחנה הפליטים ג’נין ובירך על הפיגועים בירושלים.
  • נמשך משבר המשילות בלבנון והניסיונות למינוי נשיא נכשלו עד כה. על רקע זה נתגלעו חילוקי דעות בין גורמי ממשל בכירים. ב־7–10 בפברואר 2023 תיערך פגישה מרובעת בפריז, במטרה לגבש פתרון למשבר הפוליטי בלבנון. בפגישה ישתתפו נציגים מארצות הברית, צרפת, סעודיה וקטר.
  • שרי האנרגיה של לבנון ושל קטר חתמו על הסכם על הצטרפותה של קטר אל קואליציית קידוחי הנפט.
  • נמשכת המחלוקת סביב חקירת הפיצוץ בנמל בירות. חזבאללה טוען כי השופט החוקר את הפיצוץ פועל בשם גורמים אמריקאים ואירופים.
  • המשבר הכלכלי בלבנון נמשך, ערך הלירה הלבנונית ממשיך לצלול ומחיר הדלק נוסק.
  • מנגנון הביטחון הכללי הלבנוני עצר בצפון לבנון חוליה של דאעש שתכננה לבצע סדרת פיגועים בלבנון.
  • במזרח סוריה הותקפה שיירת משאיות שחצתה את הגבול מעיראק לסוריה. המשאיות נשאו ככל הנראה נשק מאיראן. שבעה בני אדם נהרגו.
חזבאללה ולבנון
דרום לבנון
  • צבא לבנון הדף לטענתו ניסיון של חיילי צה”ל לחצות את קו הגבול במסגרת עבודות שמבצע צה”ל באזור. עלי שעיב, כתב ערוץ אלמנאר (המזוהה עם חזבאללה) בדרום לבנון, פרסם תיעוד ווידאו מ-23 בינואר 2023 הכולל צילומי תקריב של פעילות צה”ל ושידור חי מהגבול. שעיב דיווח כי חיילי צה”ל הציבו גדר תיל מעבר לקו הגבול וכי חיילי צבא לבנון דרשו מכוחות יוניפי”ל שיורו לצה”ל להתרחק. לדבריו, צה”ל לא נענה לבקשתם ו”צבא לבנון הדף ניסיון של צבא הכיבוש לחצות את הקו הכחול” וכעת הוא עוקב אחר צעדי ישראל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 23 בינואר 2023).
  •  לאחר כשבוע דווח כי הגדר שהציב צה”ל בין ח’לת אלמחאפר לח’לת אלדבש ממזרח לקו הגבול צפונית למשגב עם, נעקרה, על אף שקובעה במוטות ברזל. כעת נותרה במקום הגדר הישנה הסמוכה לקו הגבול (אלמנאר, 1 בפברואר 2023).
חיילי צבא לבנון ויוניפי"ל, ליד עבודות צה"ל בקו הגבול (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 23 בינואר 2023)
חיילי צבא לבנון ויוניפי”ל, ליד עבודות צה”ל בקו הגבול
(חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 23 בינואר 2023)
  • על רקע המתיחות בין צבא לבנון לכוחות צה”ל, ארולדו לאזארו, מפקד יוניפי”ל, וז’אן פייר לקרואה, תת־מזכ”ל האו”ם לענייני פעולות שלום, ערכו סבב פגישות עם בכירים בלבנון, ובהם ראש ממשלת המעבר נג’יב מיקאתי, מוריס סלים, שר ההגנה, נביה ברי, יו”ר הפרלמנט וג’וזף עון מפקד צבא לבנון. בשיחות הדגישו הבכירים את מחויבות לבנון להחלטה 1701 של האו”ם[1] וחשיבותה להמשך שיתוף הפעולה המוצלח בין הצדדים. שר ההגנה סלים הביע צער על מות חייל יוניפי”ל באלעאקביה וציין כי החקירה בעניין נמשכת והאשם בתקרית עצור[2] (NNA, 26 בינואר 2023).
חזבאללה ופלסטינים
  • חזבאללה פרסם הודעת תמיכה בפלסטינים הנלחמים בישראל על רקע פעולת צה”ל בג’נין (26 בינואר 2023), וגינה את “התוקפנות הציונית נגד מחנה הפליטים ג’נין”, עוד נאמר בהודעה כי הארגון “מוקיע בחריפות את פעולות הטרור שמבצעים כוחות הכיבוש אשר מפרות את כל החוקים המוסריים והאנושיים” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26 בינואר 2023).
  • חזבאללה בירך על הפיגוע בבית הכנסת בירושלים (27 בינואר 2023) ואמר כי הוא “מכה קשה לממשלה הקיצונית”. הארגון גם גינה בחריפות את מממשלות מדינות ערב שהביעו צער על הפיגוע (אלמיאדין, 28 בינואר 2023). השיח’ נעים קאסם, סגן מזכ”ל הארגון, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הם מברכים על “הפיגוע האיכותי” בירושלים שהיה כתגובה ל”פשעי הכיבוש” וכי העם הפלסטיני האמיץ נאבק לשחרור פלסטין״. עוד ציין כי שעת התבוסה של ישראל מתקרבת (חשבון הטוויטר של נעים קאסם, 28 בינואר 2023).
מעצר חשוד בשיתוף פעולה עם ישראל
  • ב־26 בינואר פורסמה באלאח’באר (המזוהה עם חזבאללה) הודעת הבהרה מטעם חזבאללה, שבה התייחס הארגון לדיווח שפרסם היומון ב-21 בינואר 2023 על תפיסת האזרח הלבנוני חסן עטיה בחשד לשיתוף פעולה עם המוסד. בעקבות כך ביקש להבהיר כי עטיה לא היה סוכן ישראלי. בפרסום הראשוני נאמר כי ביולי 2022 עצר אגף המודיעין הלבנוני בעיירה קאנא שבדרום לבנון את חסן ע., יליד 1991, אשר תמורת 15 אלף דולר, שיתף פעולה עם המודיעין הישראלי במשך כשנתיים. על פי הדיווח, העצור סיפק שמות סוכנים ומספרי הטלפון שלהם, וכן מידע בנוגע למחסני הטילים של חזבאללה. עוד נמסר כי ביוני 2020 הוא קיבל שיחת טלפון ממספר זר דרך וואטסאפ, שבה המתקשר הציג עצמו כלבנוני בשם סאמר, אחראי גיוס בחברת ביטחון המתמחה באבטחת אנשי עסקים ברחבי העולם. לאחר שחסן ע. אמר שהוא לחם בעבר בשורות חזבאללה, הוא נשאל על המקומות בהם שירת והקורסים הצבאיים והדתיים שעבר (אלאח’באר, 23 בינואר 2023). בהבהרת חזבאללה נאמר, כי גורם ישראלי פנה אל עטיה כשחיפש מקומות עבודה באינטרנט והבטיח לו תעסוקה, אך ברגע שעטיה הבין כי ישראל עומדת מאחורי ניסיון זה, הוא מיהר להודיע לחזבאללה , שיתף אותם בכל הפרטים, הארגון המשיך לעקוב אחר הנושא (אלאח’באר, 26 בינואר 2023).
לבנון כללי
ממשל והבחירות לנשיאות
  • ב־26 בינואר 2023 דווח כי מוריס סלים, שר ההגנה הלבנוני, המשתייך לזרם הלאומי החופשי מאשים את ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון, בחריגה מסמכותו בסוגיית המינויים בצבא ואיים לפטרו . זאת, למרות שלא ברור האם בסמכות ממשלת מעבר לפטרו. מישל עון מוזכר בחודשים האחרונים כמועמד לתפקיד נשיא המדינה, לאור חוסר יכולתם של גורמי הכוח בלבנון להגיע למועמד פשרה. איומו לכאורה של סלים הוא על רקע מאבק בין השניים על סמכויות הנוגעות למינויי קצינים בצבא לבנון (אלאח’באר, 26 בינואר 2023). יום לאחר הפרסום באלאח’באר פורסם כי סלים מכחיש מכול וכול את הדברים שצוטטו בשמו (אלנשרה, 27 בינואר 2023).
  • ב־23 בינואר 2023 נפגשו חסין אלח’ליל, העוזר הפוליטי של מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה וופיק צפא, האחראי על יחידת הקישור והתיאום בחזבאללה עם ג’בראן באסיל, יו”ר הזרם הלאומי החופשי. הפגישה התקיימה אחרי חודש וחצי של נתק בין הצדדים, שהחל לאחר כינוס ממשלת מיקאתי בהשתתפות חזבאללה בניגוד לעמדת הזרם הלאומי. דווח כי גורם בכיר מסר שחזבאללה יזם את הפגישה וכי הצדדים מעוניינים להפחית את המתיחות ביניהם, אך הקרע בין המפלגות גדול מכדי לפתור אותו ללא שינוי בעמדות הצדדים בנוגע למשבר (אלאח’באר, 23 בינואר 2023). לאחר הישיבה אמר אלח’ליל כי בפגישה הם דנו בנושא מינוי הנשיא וכי הם יקבלו החלטה במועד המתאים בנוגע להשתתפותם בישיבת הממשלה הבאה (לבנאן24, 23 בינואר 2023).
אלח'ליל, ופיק ובאסיל בפגישתם (חשבון הטוויטר של הזרם הלאומי, 23 בינואר 2023)
אלח’ליל, ופיק ובאסיל בפגישתם (חשבון הטוויטר של הזרם הלאומי, 23 בינואר 2023)
  • על רקע משבר הבחירות המתמשך לנשיאות בלבנון, דווח כי ב־7–10 בפברואר 2023 תיערך פגישה מרובעת בפריז, שתעסוק במשבר בלבנון. בפגישה ישתתפו ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון , פטריק דורל, יועץ נשיא צרפת, נזאר אלעלולא, יועץ הלשכה המלכותית הסעודית ומחמד בן עבד־אלעזיז אלח’ליפי, סגן שר החוץ הקטרי לעניינים אזוריים. מטרת הפגישה לגבש פתרון ברור לתהליך יציאה מהמשבר הפוליטי בלבנון, לבחירת נשיא מוסכם ולהקמת ממשלה. הפגישה לא תעסוק בשמות המועמדים לראשות הממשלה והנשיאות. על פי מקורות, התהליך האמור צפוי להימשך כ־3–6 חודשים, ואם בסופו לא תהיה התקדמות, ייתכן שהמדינות המשתתפות בפגישה ישיתו סנקציות על לבנון (אלמדן, 28 בינואר 2023).
קידוחי נפט במים הלבנוניים
  • ב־29 בינואר 2023 חתמו שרי האנרגיה של לבנון ושל קטר בטקס רשמי על הצטרפותה של קטר אל קואליציית קידוחי הנפט, באמצעות חברת קטר אנרג’י. לבנון וקטר יקדחו בבלוקים 4 ו-9. בקואליציה חברות חברת Total הצרפתית וחברת Eni האיטלקית. החברה הקטרית תקבל 30% מקואליציית קידוחי הנפט, על חשבון 20% של לבנון, שהועברו אליה מחברת Novatek הרוסית, 5% מחברת Total ו־5% מחברת Eni. צוין שלבנון לא קיבלה תמורה על החלק שהעבירה לקטר (אלג’זירה, 29 בינואר 2023). במעמד החתימה, במטה ראש הממשלה בבירות, נכחו נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, וליד פיאץ’, שר האנרגיה הלבנוני וסעד בן שרידה אלכעבי , שר האנרגיה הקטרי. פיאץ’ אמר כי הצעד מבטא את המשך האמון בלבנון, למרות כל המצוקות. אלכעבי ציין “שקטר תמיד שם בשביל לבנון” (אלנשרה, 29 בינואר 2023).
  • אתר סוכנות הידיעות אלאח’בר דווח כי הסוכנות קיבלה נתונים שלפיהם מוערך כי בלוק 9, שבו נמצאים שדה קאנא ושדות אחרים, מכיל כ־4.4 מיליארד מ”ק של גז בשלוש בארות, וכי כמות זו גדולה יותר מעתודות הגז הנמצאות בשדה כריש ש”במים הטריטוריאליים הפלסטיניים הכבושים”. עוד נאמר כי לבנון וקטר פועלות יחד כדי לקצר את לוחות הזמנים ולהקדים את הצפי לתחילת עבודות הקידוח, שכיום עומד על סוף שנת 2023. חלקה הכולל הצפוי של לבנון ברווחים מהקידוחים הוא כ־54%–62.7% (אלאח’באר, 28 בינואר 2023).
חקירת הפיצוץ בנמל בירות
  • טארק אלביטאר, השופט החוקר את הפיצוץ בנמל בירות[3], החליט לחדש את חקירת הפיצוץ לאחר הקפאה של יותר משנה. אלביטאר מסר כי החקירה תתמקד בשמונה חשודים בהם נושאי משרות בכירות בממשל הלבנוני (LBCI בטוויטר, 24 בינואר 2022). ע’סאן עוידאת, התובע הכללי, הודיע באופן רשמי שחקירת השופט החוקר נותרה מושהית וכי אף גורם רשמי לא התיר לו להמשיכה (רויטרס, 24 בינואר 2023). למחרת דווח כי עוידאת הורה לשחרר את כל העצורים בחקירת הפיצוץ, וכי אלביטאר קרא למנגנוני הביטחון שלא להישמע להוראותיו של עוידאת שכן הן אינן חוקיות (אלג’זירה, 25 בינואר 2023).
  •  בעקבות אירועים אלה פתח ערוץ הטלגרם של חזבאללה, סימיא, בקמפיין רשת נגד השופט אלביטאר. בערוץ פורסמו תמונות המציגות את אלביטאר כבובה על חוט ונאמר כי פעילותו היא תוצאת התערבות גורמים אמריקנים ואירופים (סימיא בטלגרם, 24 בינואר 2022).
אלביטאר כבובה על חוט בקריקטורה של חזבאללה (סימיא, 24 בינואר 2023)
אלביטאר כבובה על חוט בקריקטורה של חזבאללה
(סימיא, 24 בינואר 2023)
תקיפת כלי תקשורת
  • אלמונים הטילו רימון הלם על מבנה תאגיד השידור הלבנוני( ( LBCIלאחר שידור תכנית קומדיה שפגעה בשיעים. לבניין נגרם נזק קל. הפעולה גררה גינויים רבים, בראשם של נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, שאמר לשיח’ ביאר אלצ’אהר, יו”ר מועצת המנהלים של התאגיד, כי חופש התקשורת האחראית יישאר מוגן ולא יירתע מתוקפנות (אלנשרה, 22 בינואר 2023).
כלכלה
  • ערך הלירה הלבנונית ממשיך לצלול, ביום הראשון של חודש פברואר ערכה עמד על 0.00066 דולר. גם מחירי הדלק בלבנון ממשיכים לנסוק, ומחיר גלון של עשרים ליטר עומד על יותר ממיליון לירות לבנוניות. אזרחים הפגינו מול הבנק המרכזי בבירות במחאה על המשבר הכלכלי במדינה ושחיתות הפוליטיקאים (אלנשרה, 25 בינואר 2023).
  • כמעט רבע מתושבי המדינה (כ־1.3 מיליון בני אדם) מקבלים סיוע סוציאלי כדי להתקיים. לבנון מקבלת סיוע בין־לאומי המנותב בעיקר למימון תכניות מזון וסיוע אישי למשפחות נזקקות ולסיוע בתחום החינוך במדינה. עם זאת, דווח כי צפויים קיצוצים בחלק מהתוכניות הסוציאליות בשנה הבאה. תכניות הסיוע מעניקות למשפחות זכאיות כ־25 דולר למשפחה ו־20 דולר לכל בן משפחה בכל חודש (אלשרק אלאוסט, 22 בינואר 2023) נזכיר כי לבנון עצמה איבדה לאחרונה גם את זכות ההצבעה בעצרת הכללית באו”ם בשל אי תשלום דמי התקציב התפעוליים, בסכום של כמעט שני מיליון דולרים (אלנשרה, 20 בינואר 2023).
  • מחלקת האוצר של ארה”ב הודיעה כי היא מטילה סנקציות חדשות נגד המומחה הפיננסי הלבנוני חסן מקלד בגין קשרים כלכליים עם חזבאללה. הסנקציות הוטלו גם על עסקיו ושני בניו. בהודעה נאמר כי מקלד היה יועץ פיננסי של חזבאללה וביצע בשם הארגון עסקאות שנשאו רווחים של מאות אלפי דולרים (האתר הרשמי של מחלקת האוצר האמריקני, 24 בינואר 2023). לאחר הטלת הסנקציות האמריקניות, הקפא הבנק המרכזי בלבנון את כל החשבונות של חברת המרת הכספים CTEX, שבבעלות חסן מקלד ושל שניים מבני משפחתו. מקלד הכחיש כל קשר לחזבאללה ומסר כי ינקוט בצעדים משפטיים בלבנון ובארה”ב (רויטרס, 26 בינואר 2023).
סיכול חוליית דאעש
  • מנגנון הביטחון הכללי הלבנוני עצר ב־7–9 בדצמבר 2022 חוליה של פעילי דאעש שתכננה לבצע סדרת פיגועים בלבנון. חברי החוליה, שמנתה חמישה בני אדם תושבי טריפולי, נעצרו בצפון לבנון בחשד שתכננו לפוצץ רחפן נפץ בבית החולים אלרסול בבירות. החוליה תכננה גם לירות לעבר מתפללים נוצרים בערב חג המולד בכנסייה בטריפולי. נמסר שהעצורים הם בני משפחות בעלות היסטוריה של פעילות בארגוני טרור, חלקם בסוריה, והם התגוררו באזור הידוע כמאתר לגיוס צעירים לפעילות בעיראק (אלאח’באר, 30 בינואר 2023).
סוריה
  • ב־29 בינואר 2023 בלילה הותקפו שש משאיות שנעו בשיירה שכללה כ־25 משאיות של מיליציות איראניות, בסמוך לעיר הגבול אלבו כמאל, מדרום מזרח למחוז דיר אלזור שבסוריה (אלסוריה, 30 בינואר, 2023). השיירה הגיעה מעראק והותקפה מייד אחרי שחצתה את הגבול במעבר הנשלט על ידי המיליציה העיראקית של חזבאללה ומשמש את הכוחות האיראניים להברחת אמצעי לחימה וסמים (פראת פוסט, 30 בינואר 2023). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם ציין כי בתקיפה נהרגו שבעה בני אדם. על פי הדיווחים לפני התקיפה נשלחו הודעות אזהרה. גורמים מקומיים העריכו כי את התקיפה ביצעו מטוסים ישראליים ואמריקניים (חשבון הטוויטר של ד”ר פאדל אליונס, 30 בינואר 2023). בתקשורת האיראנית פורסמו תמונות המציגות לכאורה את תכולת המשאיות ונטען כי הן הכילו ציוד רפואי ומזון (אלמיאדין, 29 בינואר 2023).
  • ב־29 בינואר 2023 ניסו שני חמושים לחצות את הגבול מסוריה לישראל באזור חספין. כוח צה”ל ירה לעברם, אחד החשודים נפצע מאוחר יותר מת מפצעיו והשני חזר לשטח סוריה. ככל הנראה לא מדובר בפעילות טרור (דובר צה”ל, 30 בינואר 2023). האירוע זכה לדיווחים מועטים יחסית ולא מפורטים בתקשורת הסורית והאזורית שרובם הסתמכו על הודעת דובר צה”ל והתקשורת הישראלית. בדיווחים ציינו כי אחד החשודים נהרג והשני ברח לשטח הסורי ((אלג’דיד, 29 בינואר 2023).

[1] ההחלטה על הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה במלחמת לבנון השנייה ועל פריסת כוח או"ם חמוש (יוניפי"ל) וכוח של צבא לבנון בדרום לבנון, כדי למנוע מחזבאללה להמשיך לפעול בשטח לבנון.
[2] ב-14 בדצמבר 2022 נהרג חייל אירי ושלושה נפצעו בתקרית ירי באלעקביה.
[3] ב-4 באוגוסט 2020 התרחש פיצוץ בנמל בירות . 218 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-7,000 נפצעו. נגרם נזק עצום לאזור. מיד לאחר האירוע החלה חקירת הפיצוץ.