מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (25 – 31 באוגוסט 2023)

הוכשטיין ונביה ברי (אלנשרה, 30 באוגסט, 2023)

הוכשטיין ונביה ברי (אלנשרה, 30 באוגסט, 2023)

פגישת הוכשטיין ומיקאתי (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 30 באוגוסט 2023).

פגישת הוכשטיין ומיקאתי (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 30 באוגוסט 2023).

שטח המוזיאון (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023).

שטח המוזיאון (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023).

מערכת שיגור טילי SAM-6, (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)

מערכת שיגור טילי SAM-6, (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)

לי טיס בלתי מאוישים (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023)

לי טיס בלתי מאוישים (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023)

לי טיס בלתי מאוישים (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023)

לי טיס בלתי מאוישים (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023)

מוזיאון אמצעי הלחימה בבעלבכ (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)

מוזיאון אמצעי הלחימה בבעלבכ (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)

עיקרים
  • השבוע לא דווח על תקריות לאורך גבול ישראל לבנון. עלי חמיה, שר העבודות הציבוריות והתחבורה שהשתתף בטקס השקת כביש שייסלל מכפר שובא לאזור הר דב, נשא הצהרות לוחמניות נגד ישראל.
  • ההצבעה במועצת הביטחון של האו”ם על חידוש מנדט יוניפי”ל, שהייתה אמורה להתקיים ב-30 באוגוסט 2023 נדחתה למועד לא ידוע, על רקע מחלוקת בסוגיית מידת חופש הפעולה של הכוח בלבנון. במידה והנושא לא ייפתר במהלך ה-31 באוגוסט 2023 (מועד פקיעת המנדט) המנדט צפוי להמשיך עוד חודש חודשיים עד מציאת פתרון.
  • חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה, נשא נאום לציון יום השנה לניצחון על דאעש בסוריה. בנאומו הזהיר את ישראל מפני ביצוע התנקשויות בלבנון וחיזק את עמדת ממשלת לבנון בסוגיית חידוש מנדט יוניפי”ל.
  • עמוס הוכשטיין, יועץ בכיר של נשיא ארצות הברית, המתווך בסוגיית הגבול הימי בין ישראל ללבנון, הגיע לביקור בלבנון וידון עם הממשל הלבנוני ביישום הסכם הגבול הימי ובנושאים אזוריים נוספים.
  • חזבאללה חנך בבעלבכ, שבבקעת הלבנון, את “מוזיאון הג’האד” בו מוצגים אמצעי לחימה מגוונים שברשות הארגון, כולל אמצעי לחימה של צה”ל שנפלו לידיהם.
  • תחקיר שפורסם באלחדת’ חשף את מנגנון השליטה של חזבאללה בשדה התעופה הבינלאומי של ביירות המאפשר לאיראן להבריח אמצעי לחימה ללבנון.
  • על רקע המשבר הכלכלי החריף בלבנון, דרש נגיד הבנק המרכזי מהממשלה לערוך רפורמות; משרד התקשורת אוסר על ספקי אינטרנט לגבות מחיר בדולרים וחזבאללה סיפק סולר לתושבי כמה כפרים בדרום לבנון.
  • בסוריה, בוצעה תקיפה המיוחסת לישראל בשדה התעופה בחלב שבצפון המדינה. על פי הדיווחים, בתקיפה נפגע ציוד צבאי שהגיע מאיראן והיה מיועד לחזבאללה.
דרום לבנון
גבול ישראל-לבנון
  • השבוע לא דווח על תקריות חריגות בגבול ישראל לבנון.
  • עלי חמיה, שר העבודות הציבוריות והתחבורה של לבנון (מטעם חזבאללה), השיק פרויקט סלילת כביש באורך של כארבעה ק”מ, מכפר שובא לאזור הר דב (“הקו הכחול”). חמיה ציין שהדרך תשרת את תושבי האזור ותאפשר לתושבי הכפר גישה לשדותיהם ואדמותיהם. לדבריו, סלילת הכביש תמחיש את נוכחותה של לבנון על כל שעל של אדמה לבנונית משוחררת והם לא יבקשו רשות מאף אחד לפתח את האזור. בדיווחים צוין שהטקס נערך תחת עינו הפקוחה של צה”ל (“אויב הישראלי”) שהעלה את רמת הכוננות שלו (אלאח’באר, חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 26 באוגוסט, 2023).
 תחילת העבודות בשטח. (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 26 באוגוסט 2023)    עלי חמיה (שני מימין לבוש חולצה שחורה) ומשתתפים נוספים בטקס (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 26 באוגוסט 2023)
מימין: תחילת העבודות בשטח. משמאל: עלי חמיה (שני מימין לבוש חולצה שחורה) ומשתתפים נוספים בטקס (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 26 באוגוסט 2023)
חידוש מנדט יוניפי”ל בלבנון
  • ב-30 באוגוסט 2022 דווח כי ההצבעה באו”ם לחידוש מנדט יוניפי”ל שהייתה מתוכננת ל-30 באוגוסט 2023 נדחתה. תוקף המנדט פג ב-31 באוגוסט 2023. על פי הדיווח, ההחלטה נדחתה בשל טענות ארצות הברית ומעא”מ לפיהן הנוסח שהוצע על ידי צרפת פוגע בחופש הפעולה של יוניפי”ל. על פי הנוסח שהוצע, הסיורים יבוצעו בתיאום עם ממשלת לבנון, זאת בניגוד לנוסח שתוקן בשנה שעברה שקבע כי יוניפי”ל לא צריך לתאם מראש את סיוריו בשטח עם ממשלת לבנון (רויטרס, 30 באוגוסט 2023).
  • לקראת ההחלטה על חידוש המנדט פורסמו דיווחים סותרים באשר לנוסח ההחלטה שתעלה להצבעה וניסיונות לבנון לשנות את הסעיף העוסק בחופש הפעולה של הכוח. להלן עיקרי ההתייחסויות:
    • עבדאללה בו חביב, שר החוץ של לבנון, ערך סבב פגישות באו”ם בהן נפגש עם אנטוניו גוטרש, המזכיר הכללי של האו”ם, ועם נציגי מדינות החברות במועצת הביטחון. במהלך פגישותיו הצהיר כי היציבות בדרום לבנון מבוססת על שיתוף פעולה בין יוניפי”ל לרשויות, וכי לבנון שואפת לשמור בקפדנות על חופש הפעולה של יוניפי”ל תוך תיאום עם צבא לבנון ושמירה על ריבונות לבנון (אלנשרה, 25 באוגוסט 2023, אלווסט, 29 באוגוסט, 2023).
    • במאמר המערכת של אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, נכתב כי מדינות המערב מנסות להפעיל לחץ על לבנון לחזור בה מדרישתה לחייב את יוניפי”ל לתאם את סיוריו עם צבא לבנון ובכך הן מקדמות את האינטרסים של ישראל באזור. לאור זאת, לבנון לא תשתף פעולה עם כל החלטה שתעניק חופש פעולה ליוניפי”ל (אלאח’באר, 28 באוגוסט 2023).
    • באלשרק אלאוסט פורסם כי ממשלת לבנון נבוכה מנחישות הקהילייה הבינלאומית להאריך את מנדט יוניפי”ל והכותב מעריך כי האו”ם יאשר את הארכת המנדט ואפילו ירחיב את סמכויותיו לנוע בשטח דרום לבנון ללא ליווי של צבא לבנון. עוד צוין שממשלת לבנון נתונה ללחצים מצד חזבאללה המתנגד לכל שינוי בסמכויות יוניפי”ל. כמו כן נמסר כי נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, הנחה את שר החוץ בו חביב לדחות כל הצעה שאינה תואמת את עמדת לבנון (אלשרק אלאוסט 28 באוגוסט, 2023).
    • אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, קבע שפירושה של הארכת מנדט יוניפי”ל היא הפיכתו לכפוף לסעיף השביעי של אמנת האו”ם, המעניק לו יכולת לפעול בכוח נגד איום על השלום. הדבר עלול, לדברי הכתבה, לעודד את ישראל, ארה”ב ומדינות מערביות נוספות להפעיל לחץ על יונינפי”ל להגביר מאמצים לפירוק חזבאללה מנשקו (אלמיאדין, 28 באוגוסט, 2023).
    • לארא יזבכ, בכתבה באתר החדשות MTV, המתנגד לחזבאללה, הגדירה את התנהלות הארגון כ”הבקעת גול עצמי ללבנון”. לדבריה, אך טבעי הוא שהמדינות אשר חייליהן משתתפים במשימות יוניפי”ל תהיינה מעוניינות בהרחבת סמכויותיו Mtv.com.lb) ,28 באוגוסט 2023).
    • ערב הארכת המנדט, חשף אתר החדשות אלנשרה את טיוטת נוסח ההחלטה שהגיע לידיו. על פי נוסח הטיוטה, כוח יוניפי”ל לא יהיה זקוק לאישור ממשלת לבנון כדי לבצע את פעילותו בדרום לבנון. הנוסח כולל גם גינוי לניסיונות להגביל את חופש הפעולה של כוח יוניפי”ל והפגיעה בחייליו (אלנשרה, 29 באוגוסט 2023).
    • באלאח’באר דווח, כי בעקבות החשיפה בוצעו תיקונים בנוסח לשביעות רצונה של לבנון. על פי מקור נוסף התיקונים כללו התחייבות מצד יוניפי”ל להמשיך בתאום מול ממשלת לבנון וכן קידום פתרון המחלוקת בכפר ע’ג’ר שיביא לנסיגת צה”ל מחלקו הצפוני של הכפר (אלאח’באר, 30 באוגוסט 2023; אללואא, 30 באוגוסט 2023).
    • ב-31 באוגוסט מסרו “מקורות” לכלי התקשורת כי נערכים דיונים בין הצדדים כדי להגיע לנוסח סופי, ואפשר כי הנושא ייפתר במהלך ה-31 באוגוסט 2023 (מועד פקיעת המנדט). אך אם לא תושג הסכמה במועד זה, המנדט צפוי להמשיך לעוד חודש או חודשיים במתכונתו הנוכחית עד שתושג הסכמה בנושא (אלנשרה, לוריין לז’ור, 31 באוגוסט 2023).
ביקור השליח האמריקאי בלבנון
  • עמוס הוכשטיין, יועץ בכיר של נשיא ארצות הברית, המתווך בסוגיית הגבול הימי בין ישראל ללבנון, הגיע לביקור בלבנון ב-30 באוגוסט 2023. על פי הודעה רשמית שפרסמה שגרירות ארצות הברית בלבנון, יעסוק הוכשטיין במהלך ביקורו ביישום הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון (שנקבע באוקטובר 2022) ובעניינים אזוריים (אתר שגרירות ארה”ב בלבנון, 30 באוגוסט 2023)
  • במסגרת הביקור נועד הוכשטיין עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, ועם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט ומנהיג תנועת אמל. ברי הודה להוכשטיין על מאמציו שתרמו לתחילת תהליך הקידוח ב”בלוק 9″ והדגיש בפניו שלבנון מעוניינת לשמור על יציבותה כפי שהיא מעוניינת לשמור על ריבונותה. ברי הדגיש בפניו, כי יש חשיבות בהפסקת “ההפרות” הישראליות ביישום החלטה 1701[1] וציין כי לבנון שואפת לחזק את הקשר שלה עם כוח יוניפי”ל (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 30 באוגוסט 2023; אלנשרה, 30 באוגוסט 2023).
  • ב-30 באוגוסט ערך הוכשטיין ארוחת ערב משותפת עם ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון (חשבון הטוויטר של שגרירות ארצות הברית בלבנון, 31 באוגוסט 2023)
פגישת הוכשטיין ומיקאתי (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 30 באוגוסט 2023).     הוכשטיין ונביה ברי (אלנשרה, 30 באוגסט, 2023)
מימין: פגישת הוכשטיין ומיקאתי (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 30 באוגוסט 2023). משמאל: הוכשטיין ונביה ברי (אלנשרה, 30 באוגסט, 2023)
חזבאללה
נאום נצראללה לרגל “הניצחון” על דאעש
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נשא ב-28 באוגוסט 2023 נאום לציון יום השנה השישי ל”ניצחון” על דאעש בסוריה. להלן עיקרי הדברים שאמר (אלמנאר, ואלמיאדין, 28 באוגוסט , 2023):
    • אזהרה לישראל מביצוע התנקשויות בשטח לבנון: חזבאללה יגיב בחריפות על כל ניסיון התנקשות שתבצע ישראל נגד לבנוני, פלסטיני, סורי או איראני או כל אדם על אדמת לבנון. ההתנקשויות לא תעצורנה את “ההתנגדות” והארגון לא יאפשר לשנות את כללי העימות הקיימים. ממשלת ישראל מנסה לתאר ההסלמה של “ההתנגדות בגדה המערבית” וחוסר האונים שלה מול הפלסטינים כחלק מתוכנית איראנית אך לטענתו זהו “רצון פלסטיני טהור”.
    • חידוש מנדט יוניפי”ל: בירך על מאמצי ממשלת לבנון לתקן את הסעיף בנוגע לחופש הפעולה של יוניפי”ל בלבנון בציינו שהתיקון הוא “סמלי בלבד”. הוא גם איים שאם ממשלת לבנון תיכשל במאמציה לתקן את הסעיף, תושבי דרום לבנון לא יאפשרו את יישומו. לדבריו, יש רצון שכוח יוניפי”ל ירגל עבור ישראל וכי במקום שכלי הטיס הלא מאויש המצלמה או המרגל אינם יכולים להגיע יישלחו אנשי יוניפי”ל לבצע את המשימה.
    • פעילות בסוריה: לבנון הייתה כלולה בשאיפות ההתפשטות של דאעש ולכן המאבק של חזבאללה נגדו בסוריה היה חיוני. הוא האשים את ארצות הברית שהשתמשה בתירוץ של לחימה נגד דאעש כדי לפעול בסוריה ולהרחיב את פעילותה ממזרח לנהר הפרת, “לבזוז” את שדות הנפט והגז שממזרח לפרת ולמנוע את החזרתם לידי סוריה.
נצראללה נואם (אלמנאר, 28 באוגוסט, 2023)
נצראללה נואם (אלמנאר, 28 באוגוסט, 2023)
פתיחת מוזיאון חזבאללה בבעלבכ
  • ב-26 באוגוסט 2023, סמוך למועד בו ציין חזבאללה את יום השנה השישי לניצחונו על דאעש בסוריה, חנך חזבאללה מוזיאון בבעלבכ שבבקעת לבנון. במוזיאון מוצגים כשבעים אמצעי לחימה מסוגים שונים ביניהם טנקים, נגמ”שים, משגרי רקטות, אמצעי נ”מ, כלי טיס בלתי מאוישים, כלי שיט, אמצעי נ”ט ועוד (אלעהד, 26 באוגוסט 2023).
  • חלק מאמצעי הלחימה המוצגים הם כאלה המצויים בשימוש חזבאללה, ביניהם מערכת שיגור טילי קרקע-אוויר מדגם SAM-6, כלי טיס בלתי מאוישים מסוגים שונים, סירות מהירות ועוד (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023). בחלק נוסף במוזיאון מוצגים אמצעי לחימה של צה”ל ממלחמת לבנון הראשונה (1982), משנת 2000 (יציאת צה”ל מלבנון) וממלחמת לבנון השנייה (2006). כמו כן מוצגים אמצעי לחימה שנלקחו שלל במהלך הלחימה של חזבאללה בסוריה נגד דאעש והמיליציות הג’האדיסטיות (2017) (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023).
 שטח המוזיאון (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023).     מערכת שיגור טילי SAM-6, (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)
מימין: שטח המוזיאון (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023). משמאל: מערכת שיגור טילי SAM-6, (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)
לי טיס בלתי מאוישים (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023)    לי טיס בלתי מאוישים (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023)
כלי טיס בלתי מאוישים (אלמנאר, 28 באוגוסט 2023)
מוזיאון אמצעי הלחימה בבעלבכ (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)    מוזיאון אמצעי הלחימה בבעלבכ (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)
מוזיאון אמצעי הלחימה בבעלבכ (אלעהד, 26 באוגוסט 2023)
  • המוזיאון בבעלבכ מצטרף לשורה של מוזיאונים, תערוכות ואתרי “מורשת קרב” שמטפח חזבאללה במסגרת מערך “תיירות הג’האד” שהוא מפעיל. אתרים אלה משמשים עבור הארגון כמכשיר להשפעה על האוכלוסייה השיעית וגופים נוספים בלבנון, להפצת האידיאולוגיה של חזבאללה ולשימור רוח הלחימה, בעיקר נגד ישראל.[2]
הברחת אמצעי לחימה ללבנון
  • ערוץ החדשות אלחדת’ פרסם תחקיר החושף את שליטתו המלאה של חזבאללה בשדה התעופה הבינלאומי על שם חרירי בבירות. על פי התחקיר, שליטה זו של חזבאללה מאפשרת נחיתה חופשית למטוסים איראניים המבריחים אמצעי לחימה ללבנון. בשמי לבנון פועלות שלוש חברות תעופה איראניות שכולן עובדות עם כוח קדס של משמרות המהפכה; מהאן אייר, איראן אייר ומיעראג’. במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023 נחתו בבירות יותר מ-75 מטוסים איראנים, מתוכן 35 של איראן אייר, 21 של מהאן אייר, ו-20 של מיעראג’.
  • על פי הדיווח, האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, ובנו, ריזא, הנשוי לזינב, בתו של קאסם סולימאני, הם האחראים מטעם חזבאללה להעברות נשק בשדה התעופה. עוד מעורבים בהברחות מוחמד קציר, המכונה חאג’ פאדי, האחראי על יחידה 4400 של חזבאללה המתמחה בהברחות, וופיק צפא, בכיר חזבאללה. “מקורות” אלחדת’ ציינו כי רשות המכס הלבנונית מודעת להברחות הללו והיא אף מקבלת תמלוגים על כל הברחה (ערוץ אלחדת’ ביו טיוב, 27 באוגוסט 2023, אתר מפלגת הפלנגות, 28 באוגוסט, 2023).
צילום מסך מתוך שידור התחקיר (אלחדת' ביוטיוב, 27 באוגוסט, 2023)
צילום מסך מתוך שידור התחקיר (אלחדת’ ביוטיוב, 27 באוגוסט, 2023)
פלסטינים
תגובות לאפשרות שישראל תפגע בבכיר חמאס השוהה בלבנון
  • כלי התקשורת בלבנון התייחסו בהרחבה לאיום שהשמיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגוע בבכיר הזרוע הצבאית של חמאס צלאח אלעארורי , סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ומאכוון הפיגועים ביהודה ושומרון, השוהה בלבנון. על רקע זה נמסר שחזבאללה וחמאס החליטו על הידוק שיתוף הפעולה והתיאום ביניהם, כולל השקעת מאמץ מיוחד לאבטח את אלעארורי. נצראללה אף התייחס לנושא בנאומו והבטיח להגיב בחומרה על כל התנקשות שישראל עלולה לבצע בשטח לבנון ( לבנון 24, 30 באוגוסט, 2023).
  • דווח כי משלחות ממדינות ערב, הכוללות אנשי מודיעין, הגיעו לבירות כדי להיפגש עם נציגי חזבאללה וחמאס. נמסר שמדינות אלה חוששות מהסלמה במקרה של ההתנקשות והן אף יעצו לאלעארורי לעזוב את לבנון ( נדא אלוטן, 28 באוגוסט, 2023).
  • הפרשן הפלסטיני הבכיר, עבד אלבארי עטואן, התייחס לאיומים ולנאומו נצראללה וציין שנצראללה מודע היטב לכך שהאיומים הישראליים להתנקש בבכירים לבנוניים ופלסטיניים הם אמיתיים. זאת, לאור “כישלון” ישראל בהתמודדות מול “ההתנגדות” הפלסטינית והמצב הפנימי בישראל שמניע אותה לנסות ולשקם את “קריסת ההרתעה הביטחונית” שלה ולהשיב את האמון הציבור בצבא (ראי אליום, 30 באוגוסט 2023).
  • אבראהים אלאמין, פרשן אלאח’באר המקורב לחזאללה ציין, כי ארה”ב מפעילה לחץ על לבנון בסוגיית הפלסטינים השוהים במדינה ומכווינים את הפיגועים ביהודה ושומרון באופן שמבטא את התפיסה האמריקאית ישראלית שלפיה לבנון היא “המפקדת ההתנגדות הפלסטינית” (אלאח’באר, 29 באוגוסט 2023).
לבנון פנים
הבחירות לנשיא לבנון
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, הצהיר כי חברי פרלמנט בלבנון זורעים בלבול ופועלים לעיכוב הבחירות לנשיאות בכל האמצעים שעומדים לרשותם למרות שחוקי המדינה לא מאפשרים זאת. זאת, בעוד, שלדבריו, חזבאללה עושה הכל כדי להציל את לבנון ולבחור נשיא (אלאח’באר, 25 באוגוסט 2023).
  • במדיה החברתית הופץ סרטון המתעד לוחמים רעולי פנים יורים לעבר מטרות עליהן התמונות של סמיר ג’עג’ע, מנהיג מפלגת הכוחות הלבנוניים, סאמי אלג’מיל, מנהיג מפלגת הפלנגות ומטרות עליהן דגל ישראל. כלי תקשורת שדיווחו על הסרטון מעריכים שחזבאללה עומד מאחורי הפצתו והם מאשימים את חזבאללה בהגברת המתיחות במדינה ובהפצת איומים נגד יריבים פוליטיים (alnet.com28 באוגוסט 2023).
תמונות מהסרטון המיוחס לחזבאללה (חשבון טוויטר של פטריק רישה, ראש מחלקת תקשורת של מפלגת הפלנגות, 28 באוגוסט 2023)
תמונות מהסרטון המיוחס לחזבאללה (חשבון טוויטר של פטריק רישה, ראש מחלקת תקשורת של מפלגת הפלנגות, 28 באוגוסט 2023)
מעצר חשודים בפעילות בשליחות המודיעין הישראלי
  • אזרח רוסי ובת זוגתו נעצרו על ידי מנגנון הביטחון הכללי בלבנון, בעת שהשניים ניסו לצאת מלבנון דרך נמל התעופה של בירות. נמסר שמעצרו התקיים הודות לשיתוף פעולה בין מנגנון הביטחון של חזבאללה ומנגנון הביטחון הלבנוני לאחר שהוא עורר את חשד מנגנון הביטחון של חזבאללה בעת שהסתובב באזור הדאחיה, מעוז חזבאללה בבירות. העצור הודה שגויס על ידי המודיעין הישראלי. בחקירתו עלה כי הוא קיבל הנחיות לנסוע ללבנון. הוא צויד במפות עליהם איתורים של מתקנים השייכים לחזבאללה ונדרש ממנו להגיע לכתובות האלו, לבדוק ולצלם אותן. במהלך שהותו בלבנון הוא הסתובב בדאחיה מספר פעמים, כולל בזמן טקסי העאשורא שהתקיימו בחודש האחרון. עוד נמסר שבת זוגו הודתה בחקירתה שהיא מודעת עבודתו של בן זוגה ו כי היא סייעה לו בביצוע משימתו (אלאח’באר, 26 באוגוסט 2023).
המשבר הכלכלי
  • לאור המשבר הכלכלי החריף בו שרויה המדינה, הסחבת וחוסר המעש של הדרג הפוליטי, דרש וסים מנצורי, נגיד הבנק המרכזי של לבנון, שמונה ב-31 ביולי 2023, לבצע בדחיפות שורה של רפורמות. הוא גם הכריז על הפסקת הדפסת כסף כדי לכסות את הגרעון. מנצורי הזהיר שהמשבר יחריף בסוף ספטמבר ובתחילת אוקטובר כאשר רזרבות מטבע החוץ של לבנון יאזלו, הבנק המרכזי לא יוכל להמשיך להתערב בשוק כדי לרכוש דולרים וזכויות ההלוואה המיוחדות של קרן המטבע הבינלאומי כבר לא יספיקו[3] (לבנון 24, 28 באוגוסט, 2023).
  • לאחרונה הודיעה חברת ,OGERO המנוהלת על ידי משרד התקשורת הלבנונית על העלאת מחירי שירותיה הכוללים שירותי אינטרנט וטלפוניה. חברת OGERO היא ספקית התקשורת הקובעת תקני אינטרנט וטלפוניה ומנהלת את שוק הטלקומוניקציה בלבנון. בלבנון פועלים גם ספקי אינטרנט בלתי רשמיים שהודיעו ללקוחותיהם שגם הם עומדים להעלות את המחירים, אלא שהמחירים ייגבו בדולרים. על רקע זה הודיע משרד התקשורת שהמחיר עבור חבילות אינטרנט ייגבה רק בלירות לבנוניות ( אלעאהד ניוז, 30 באוגוסט 2023)
  • לאחרונה נרשמה עלייה קלה במחירי הבנזין והסולר בלבנון בעוד מחירי הגז נותרו ללא שינוי על פי תעריף משרד האנרגיה. בהקשר זה צוין שחזבאללה סיפק כ-5,000 ליטר של סולר לתחנות שאיבת מים בבארות תאגיד המים של דרום לבנון ואזור צידון (אלמרכזיה ואלבס, 27 באוגוסט 2023).
צבא לבנון נמצא במצב ירוד
  • ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון , ומפקדי מנגנוני הביטחון בלבנון נפגשו עם וועדת ההגנה של הפרלמנט ומסרו דו”ח קודר לגבי מצבם. מישל דאהר, חבר הפרלמנט הלבנוני, מסר לאחר הפגישה כי מצב מנגנוני הביטחון והצבא הינו על “סף קריסה” ואם הצרכים הדחופים שלהם לא יענו הם לא יוכלו להמשיך בפעילותם וזו תהיה, לדבריו, “רעידת אדמה ביטחונית” (אלנשרה, 29 באוגוסט 2023).
סוריה
תקיפה אווירית בחלב
  • ב-28 באוגוסט 2023 לפנות בוקר, בוצעה תקיפה אווירית בשדה התעופה בחלב. סוריה האשימה את ישראל בביצוע התקיפה והודיעה על השבתת שדה התעופה. משרד חוץ הסורי קרא להתערבות בינלאומית כדי להעניש את ישראל על מעשיה והוסיף שישראל תוקפת בסוריה כדי “לברוח מהמשברים הפנימיים בישראל” (סאנא, 28 באוגוסט 2023). באלחדת’ דווח שבתקיפה נפגע ציוד צבאי רגיש שהועבר מאיראן (אלחדת’, 28 באוגוסט 2023).
  • הפרשן הלבנוני נידאל אלסבא טען כי מטרת התקיפה הישראלית הייתה לפגוע במחסני הנשק והטילים בשדה התעופה הצבאי אלנירב, במטרה לפגוע בקווי האספקה של אמצעי לחימה מאיראן ללבנון. כמו כן הצביע אלסבא על קשר בין התקיפה לפעילות הצבאית אמריקאית בסוריה (חשבון הטוויטר של נידאל אלסבא, 28 באוגוסט 2023).

[1] החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם התקבלה ב-12 באוגוסט 2006 בסיום מלחמת לבנון השנייה. ההחלטה כללה, בין השאר, אישור לתגבור כוח יוניפי"ל בלבנון ומחויבות כוח יוניפי"ל להגן על אזרחים מפני אלימות. כמו כן קבעה ההחלטה שאין להכניס נשק לאזורים בהם שוהה יוניפי"ל ללא הסכמת ממשלת לבנון והוטל אמברגו על העברת אמצעי לחימה לחזבאללה.
[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-7 באוקטובר 2019: "'תיירות ג'האדית': ביקורים באתרי 'מורשת קרב' ובקברי שהידים ככלי בידי חזבאללה לאינדוקטרינציה ולהפצת אידיאולוגיה".
[3] זכויות הלוואה מיוחדות (Special Drawing Rights) הן אמצעי תשלום והלוואה במטבע חוץ על פי החלטה של קרן המטבע הבינלאומית מ-1969.