מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (26 ביוני – 9 ביולי 2022)

ההתכנסות הראשונה, בהיפודרום בצור (חשבונות הטוויטר של מחמד באקר ומאיא123, 1 ביולי 2022)

ההתכנסות הראשונה, בהיפודרום בצור (חשבונות הטוויטר של מחמד באקר ומאיא123, 1 ביולי 2022)

ההתכנסות הראשונה, בהיפודרום בצור (חשבונות הטוויטר של מחמד באקר ומאיא123, 1 ביולי 2022)

ההתכנסות הראשונה, בהיפודרום בצור (חשבונות הטוויטר של מחמד באקר ומאיא123, 1 ביולי 2022)

עלי, בנו של השהיד סיד מחמד אלעזי (נהרג בגבול סוריה-לבנון ביולי 2017), מחזיק את תמונת אביו באחד הכינוסים ועוטה סרט מצח שחולק לילדי השהידים על-ידי מוסד השהיד, עליו נכתב (בפנייה לאמאם אלמהדי)

עלי, בנו של השהיד סיד מחמד אלעזי (נהרג בגבול סוריה-לבנון ביולי 2017), מחזיק את תמונת אביו באחד הכינוסים ועוטה סרט מצח שחולק לילדי השהידים על-ידי מוסד השהיד, עליו נכתב (בפנייה לאמאם אלמהדי) "באבי השהיד, לפקודתך" (חשבון הטוויטר של האדי אלעזי, 6 ביולי 2022).

הפעיל הפצוע מהדי שעיתו, במדי תנועת הצופים

הפעיל הפצוע מהדי שעיתו, במדי תנועת הצופים "האמאם אלמהדי", באחד הכינוסים (חשבון הטוויטר של מהדי שעיתו, 1 ביולי 2022).

האנדרטה לאחמד ג'בריל בגינת איראן במארון אלראס (אלמנאר, 9 ביולי 2022)

האנדרטה לאחמד ג'בריל בגינת איראן במארון אלראס (אלמנאר, 9 ביולי 2022)

פריד פואד מצטפא (דף הפייסבוק של לשכת השהידים במחוז אלקניטרה, 6 ביולי 2022)

פריד פואד מצטפא (דף הפייסבוק של לשכת השהידים במחוז אלקניטרה, 6 ביולי 2022)

ארונו של מצטפא בלווייתו (דף הפייסבוק של עלי אלאעור, 7 ביולי 2022)

ארונו של מצטפא בלווייתו (דף הפייסבוק של עלי אלאעור, 7 ביולי 2022)

עיקרים
  • המחלוקת בנושא חיפוש הגז הטבעי בים התיכון: בכירי חזבאללה וכלי תקשורת המזוהים עימו המשיכו לעסוק בנושא, הצדיקו את ניסיון שיגור כלי הטיס הבלתי המאוישים (שהופלו על ידי ישראל, 2 ביולי 2022) לעבר אסדת הקידוח כריש והמשיכו לטעון כי האמריקאים מנסים למשוך זמן.
  • במסגרת ציון ארבעים שנה להקמת חזבאללה, נפתחו לציבור מסלולי טיול באתרים חשובים בתולדות הארגון בישראל בדרום לבנון.
  • נמשכת הפעילות האזרחית של חזבאללה בדרום לבנון, בין היתר, תוך ניסיון לנצל שריפה במפעל להרחבת השפעת הארגון בעיירה שיעית המזוהה עם תנועת אמל.
  • תנועת הנוער של חזבאללה יזמה כינוסי שירה בציבור לכבוד האמאם אלמהדי, באופן שיוצר סולידריות בין ציבור תומכי חזבאללה בלבנון לבין חברות שיעיות במדינות שונות ברחבי הציר האיראני, תוך הבעת נאמנות למהפכה האסלאמית באיראן.
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, המשיך בביקורו בלבנון. בעקבות הביקור זכתה תנועת חמאס לשבחים מכלי תקשורת מרכזי המזוהה עם חזבאללה על השתלבותה הגוברת ב”ציר ההתנגדות”.
  • בעיירה חצ’ר שברמת הגולן נהרג מפקד בצבא סוריה מתקיפת כלי טיס המיוחסת לישראל. מתנגדי המשטר טוענים כי שיתף פעולה עם חזבאללה ואיראן.
חזבאללה ולבנון

המחלוקת על חיפוש הגז הטבעי בים התיכון[1]כ

  • מאז הפלת כלי הטיס הבלתי מאוישים, ששוגרו לעבר אסדת הקידוח כריש ויורטו על ידי ישראל (2 ביולי 2022), המשיכו גורמים בכירים בחזבאללה, ואמצעי תקשורת המזוהים עם הארגון, להביע תמיכה בעמדת חזבאללה לפיה אין להיכנע לתכתיבים חיצוניים. הם גם הדגישו שזו “עמדה לאומית” של לבנון ושעל לבנון לממש את מלא זכויותיה בשדה הגז הממוקם מול חופי לבנון. למרות אי היציבות הנמשכת בלבנון, היעדר ממשלה יציבה ומתפקדת , ממשיך חזבאללה במדיניות ההליכה על הסף תוך השמעת איומים על הפעלת כוח נגד אסדת הקידוח כריש ונגד ישראל.
  • סיד האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת בחזבאללה, אמר שאם לבנון תמתין לנדבות שיזרוק לעברה הוכשטיין ( עמוס הוכשטיין, המתווך האמריקני במשא ומתן על הגבול הימי בין ישראל ללבנון), היא לא תקבל את הנפט והגז, והמצב הכלכלי בה לא ישתפר. לדבריו, כל מה שמעניין את האמריקנים בסוגייה זו הוא לספק גז ונפט לאירופה ולשמור על העליונות הישראלית באזור (אלעהד, 29 ביוני 2022).
  • שיח’ נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, קרא להקמת ממשלה חדשה שתהיה מסוגלת לשפר את מצבם של הלבנונים והזכיר את הדרישה הצודקת של לבנון, להחזיר לעצמה את אוצרות הנפט והגז שלה. קאסם הדגיש בהקשר זה, שלבנון איננה חלשה והיא מסוגלת להגן על זכויותיה וכי היא צריכה לדרוש את מלוא זכויותיה, מבלי שייגרע מהן דבר (אלעהד, 5 ביולי 2022).
  • שיח’ מחמד יזבכ, יו”ר הרשות ההלכתית בחזבאללה, אמר בדרשת יום השישי שנשא בקבר סידה ח’ולה בבעלבכ, כי ממשל ארה”ב מנסה למשוך זמן במטרה למנוע מלבנון להפיק את אוצרות הנפט והגז שלה ולסייע לישראל (“האויב”) לנצל את שדה כריש. יזבכ המשיך ואמר, שהאמריקנים וישראל צריכים להבין את המסר שהועבר באמצעות כלי הטיס, שפירושו: לבנון וההתנגדות שלה (חזבאללה) לא יסכימו לוותר על זכויותיהם (אלעהד, 8 ביולי 2022).
  • שיח’ נביל קאווק, חבר המועצה המרכזית בחזבאללה, אמר בטקס דתי בעיירה אלח’יאם שבזכות המשוואות, הקורבנות והישגי ההתנגדות (חזבאללה) במשך ארבעים שנה, לבנון כיום היא גורם בעל כוח העמידה המשמעותי ביותר מול ישראל וההתנגדות כיום היא אוצר אסטרטגי ומגן עבור לבנון והיא מילאה את חובתה באופן שמשרת את האינטרס של הלבנונים ושומר על כבודם ועל אוצרות הטבע שלהם. קאווק הוסיף כי המסר שהועבר באמצעות כלי הטיס היה במקום המתאים ובזמן המתאים וכי האפקט שלו היה מהיר; מדובר במסר לאומי לחלוטין, שמטרותיו לבנוניות והוא איננו קשור למשא ומתן איראני ולא לביקורים אמריקניים (אלעהד, 9 ביולי 2022).
  • אבראהים אלאמין, עורך עיתון אלאח’באר (מזוהה עם חזבאללה), הקדיש מאמר מערכת לסקירה וניתוח של עמדות הצדדים השונים בסוגיית חיפוש הגז. אלאמין פתח בטענה כי קיימת מתיחות ביטחונית שקטה לאורך הגבול בדרום לבנון ולאחר מכן, תיאר תשובה ראשונית שמסרה ישראל להצעה הלבנונית שהעביר אליה המתווך עמוס הוכשטיין. אלאמין טען עוד, כי לבנון דוחה כל ניסיון של ישראל לקבל חלק משדה אמר (קאנא) ודוחה את הרעיון של המשך משא ומתן דרך מתווך, אלא מתעקשת לחזור לדיונים בנאקורה (אתר אלאח’באר, 1 ביולי 2022).
  • גם אימאן בשיר, כתבת אלאח’באר, ציינה, כי מקורות ביוניפי”ל דיווחו, שספינות מלחמה אמריקניות הגיעו אל מול שדה כריש והחלו לספק אבטחה לאסדה, במקביל לסריקה שביצעו מטוסי ריגול בריטיים ומטוסים של נאט”ו בכל השטח הימי הסמוך לגבול לבנון. בנוסף, צרפת, בריטניה וגרמניה המליצו ללבנון שלא להסלים את המצב בנושא והסבירו ללבנון שישראל מפיקה כמויות של אנרגיה, שאירופה צריכה ואשר מהוות חלק מהביטחון האנרגטי העולמי ולכן היא זוכה לגיבוי בינלאומי ואיומי חזבאללה לא יועילו. עם זאת, האירופאים אמרו שגם הם מנסים לשכנע את הישראלים להגיע להסדר, שיאפשר ללבנון להתחיל להפיק כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי הקשה במדינה (חשבון הטוויטר של אימאן בשיר, 30 ביוני 2022).
  • בדיווח מאוחר יותר באלאח’באר נטען כי רק לאחר התערבות חזבאללה בדמות שיגור כלי הטיס, החל משא ומתן רציני על שרטוט הגבול הימי (אתר אלאח’באר, 8 ביולי 2022).
  • העיתונאי נד’יר חרב מערוץ אללא’לא’ה הבחריני (מזוהה עם האופוזיציה הפרו-איראנית, משדר מלונדון) דיווח כי בתקופה האחרונה, ננקטו בחזבאללה כמה צעדים גלויים וברורים בשטח נוכח מעשי התגרות ותוקפנות ישראליים, במטרה להוכיח שהאיום הישיר של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, לפגוע בספינת החיפוש, הוא איום רציני. לדברי חרב חזבאללה ביצע משהו הדומה לתרגיל מבצעי, כדי להראות לישראלים שהוא מסוגל לבצע את המשימה. חרב הוסיף שנכון לעכשיו, חזבאללה מוכן וממתין לאחת משתי פקודות הנהגת הארגון: לתקוף במידה והישראלים “יילכו רחוק” במעשה התוקפנות, או לסגת במידה והישראלים ייכנעו (חשבון הטוויטר של נד’יר חרב, 29 ביוני 2022).
  • ג’בראן באסיל, יו”ר הזרם הלאומי החופשי, הדגיש כי יותר חשוב שלבנון תוכל לחפש ולהפיק גז, מאשר להגיע לפתרון אמיתי בסוגיית שרטוט הגבול הימי. באסיל הוסיף, שלבנון צריכה לדבוק במשוואת “כריש – קאנא” ובהמשך לכך, לא לאפשר לישראל להפיק גז כל עוד היא איננה יכולה להפיק אותו (אלעהד, 5 ביולי 2022).
  • שר החוץ ,עבדאללה בו-חביב, אמר שהוא מצפה שלבנון תגיע להסכם עם ישראל בתיק שרטוט הגבול הימי בחודש ספטמבר הקרוב (אתר אלעאלם, 3 ביולי 2022).
ארבעים שנה להקמת חזבאללה
  • לרגל מלאת ארבעים שנה להקמת חזבאללה, הודיע הארגון על פתיחת כמה מסלולי תיירות ג’האדית[2] במחוזות הדרום ואלנבטיה. המסלולים עוברים במקומות, הקשורים לתולדות ההתנגדות בלבנון, למשל נקודות שבהן בוצעו על-ידי חזבאללה פיגועי התאבדות וכן בקברי קדושים, אתרי נופש ופנאי ושמורות טבע. שר העבודה בממשלת המעבר בלבנון, מצטפא בירם, נתן את חסותו לטקס פתיחת המסלולים. בין האתרים שהוצגו בטקס: בניין הממשל הצבאי בצור ומפקדת צה”ל ומשמר הגבול בצור (אסון צור הראשון, 1982, ואסון צור השני, 1983), אנדרטת השהיד בשיר עלויה (מלחמת לבנון השנייה), אתר הפלת מסוק (מלחמת לבנון השנייה) ועוד (אתר אלעהד, 27 ביוני 2022).
מפת המסלולים שנפתחו (אתר החדשות "אלעהד", 27 ביוני 2022)
מפת המסלולים שנפתחו (אתר החדשות “אלעהד”, 27 ביוני 2022)
  • נציגות ההגנה האזרחית בארגון הבריאות האסלאמי ערכה תרגיל בשם “ארבעים שנה בשירות אנשיה”, בשכונת אלחוש שבעיר צור, בחסות חסן עז אלדין, ציר הפרלמנט, ובנוכחות בכירי התשתית האזרחית של חזבאללה. בנאום שנשא עז אלדין באירוע, שיבח את ההגנה האזרחית בארגון הבריאות האסלאמי ואת הסיוע שהגישו פעיליה לאנשי הזרוע הצבאית, לעתים תוך סיכון חייהם ואף הקרבה. לדבריו, ההתנגדות (חזבאללה) מוכנה להתמודד עם כל מעשה שטות וכל מעשה תוקפנות, שישראל עלולה לחשוב עליהם (אתר אלעהד, 6 ביולי 2022).
פעילות אזרחית של חזבאללה
  • בעקבות שריפה שפרצה במפעל השטיחים קבלאן בעיירה זפתא שבדרום לבנון, יזמה אגודת “עזרו זה לזה”, שהחלה כהתארגנות ערבות הדדית בין תומכי חזבאללה, קמפיין סיוע לעובדי המפעל. לדברי עפיף שומאן, יו”ר האגודה, יותר מ-300 עובדים איבדו את מקור פרנסתם בעקבות השריפה במפעל ולכן, נציגי האגודה ישהו בבית העירייה בזפתא וירשמו בקשות סיוע בכל התחומים: תרופות, אשפוז, מזון וכו’; ובנוסף, האגודה תעניק לעובדים סיוע כספי ותעשה מאמץ, בשיתוף פעולה עם משרד העבודה בממשלת לבנון, למצוא להם משרות זמניות עד לחידוש פעילות המפעל (חשבון הטוויטר של עפיף שומאן, 9-8 ביולי 2022). אף שבבחירות המוניציפאליות האחרונות (2016) התמודדו תנועת אמל וחזבאללה בעיירה ברשימה משותפת והרוטציה באמצע הקדנציה (2019) בין הארגונים התקיימה כסדרה (אתר אלעהד, 23 במאי 2016 ו-21 ביוני 2019), ניכר כי העיירה מזוהה בדרך כלל עם תנועת אמל (דף הפייסבוק של עיריית זפתא)[3]., נראה כי פעילות אגודת “עזרו זה לזה”, המזוהה באופן מובהק עם חזבאללה, הינה ניצול הזדמנות להרחבת השפעת חזבאללה בעיירה.
  • בעיירה ג’ויא שבדרום לבנון נפתח מרכז רפואי חדש של ארגון הבריאות האסלאמי[4], מרכז “דרויש מכי”; ובעיירה אלע’אזיה הונחה אבן הפינה למרכז הרפואי “האמאם אלמהדי” של ארגון הבריאות האסלאמי (אתר אלעהד, 27 ביוני ו-6 ביולי 2022). המרכז הרפואי האחרון שפתח הארגון היה במרץ 2022 בעיירה אלמרואניה שבדרום לבנון (אתר ארגון הבריאות האסלאמי, 6 במרץ 2022) וקודם לכן, בשנים 2021 – 2022 נפתחו מספר מרכזים של “ההגנה האזרחית”, גוף שירותי ההצלה של הארגון ומספר מרכזים רפואיים, כולם בדרום לבנון (אתר צות אלפרח, 7 במרץ 202; אתר יא צור, 6 באפריל 2021; אתר אלמנאר, 10 בדצמבר 2021; אתר ואדי פרס, 27 באפריל 2022).
  • בגינת איראן שבעיירה מארון אלראס, סמוך לגבול ישראל-לבנון, נפתחה התערוכה השביעית למזון מקומי ומלאכת יד מטעם ג’האד הבינוי[5] והתאחדות העיריות של נפת בנת ג’ביל, תחת השם “כל הטוב של אדמתי” (דף הפייסבוק של התאחדות העיריות של נפת בנת ג’ביל, 7 ביולי 2022; אתר אלעהד, 9 ביולי 2022). אירוע דומה מתקיים מדי שנה ומאפשר לחקלאים ולבעלי עסקים קטנים, המקבלים סיוע מג’האד הבינוי, למכור את מוצריהם ותוצרתם בצורה מרוכזת.
  • צופי האמאם אלמהדי[6] הזמינו את הציבור להתכנסויות עממיות ולשירה בציבור של השיר “אמאם זמאני” (“אמאם העידן שלי”) לכבוד האמאם אלמהדי, שהתקיימו בצור, זוטר אלשרקיה (דרום לבנון), הצ’אחיה (בירות), בעלבכ (הבקאע) ואלמעיצרה (צפון לבנון) בימים 8-1 ביולי 2022 (ובהשראתן, צפויות התכנסויות בעיירות נוספות בהמשך החודש). לפי נוסח ההזמנה, היא נועדה לאחד וליצור סולידריות בין ציבור תומכי הארגון לבין תומכי הציר האיראני באיראן, עיראק, תימן, סוריה, בחרין, כווית ומדינות נוספות (אתר אלעהד, 27 ביוני 2022).
  • רשת בתי הספר אלמהדי הצטרפה להזמנה ובבתי הספר שלה בצור ובאלנבי שית אף לימדו את התלמידים את השיר, כהכנה להשתתפות בהתכנסויות. בהמשך הצטרפו ליוזמה גורמים נוספים בתשתית האזרחית של חזבאללה, כגון ארגוני הנשים ואגודת התרבות האסלאמית אלמעארף[7] (חשבון הטוויטר של אבו-חסן, 6 ביולי 2022; חשבון הטוויטר של רים, 9 ביולי 2022).
  • השיר נכתב במקור בפרסית (שם השיר המקורי: “סלאם פרמאנדה”) והוא נועד לחבר את הדור הצעיר לאמאם אלמהדי. לאחרונה נכתבה לו גרסה ערבית לבנונית, שהופצה על-ידי צופי האמאם אלמהדי; גרסה זו משלבת בין שבועת אמונים לאמאם אלמהדי ומתן ביטוי למקום המרכזי שהוא תופס בחיי המאמינים וכמיהתם לראותו, לבין שבועת אמונים למהפכה האסלאמית באיראן (“הקו של רוחאללה”) ולמנהיגי חזבאללה וציר ההתנגדות שנהרגו (סיד עבאס אלמוסוי, שיח’ ראע’ב חרב, חאג’ קאסם סלימאני וחאג’ עמאד מע’ניה) (אתר אלאח’באר, 26 ביוני 2022).
  • משמעויות היוזמה וחשיבותה באות לידי ביטוי בכמה מישורים:
    • סולידריות צירית: יוזמה זו מצטרפת לשורה של אירועים, יוזמות ומהלכים שהחלו לכל המאוחר בסוף שנת 2018 ומטרתם ליצור סולידריות בין הפרטים בחברות שונות שמרכיבות את ציר ההתנגדות, כדוגמת מבצעי התרמת כסף בלבנון לילדים שנפגעו במלחמה בתימן ולנפגעי אסונות טבע באיראן[8].
    • תמיכה עממית: מדובר בהפגנת כח משמעותית של חזבאללה, שממחישה את יכולתו להוציא מספר רב של פעילים ותומכים לרחובות (חשבון הטוויטר של העיתונאי קאסם ס. קאסם, 6 ביולי 2022)[9].
    • לכידות חברת ההתנגדות: מאחר ומזה יותר משנתיים, כמעט שאין הלוויות של פעילי חזבאללה בחיי היום-יום של חברת ההתנגדות, אירועים מסוג זה עשויים לשמש תחליף לגילויי התמיכה והלכידות בין הפרטים בחברה זו, שניתן לראות בהלוויות[10].
    • עיתוי: חשוב לציין, כי לא נראה שעיתוי הכינוסים תלוי בימי ציון הקשורים לאמאם אלמהדי (יום השנה ללידתו צוין בחודש מרץ) ויתכן כי הכוונה הייתה לקיים את הכינוסים סביב מועד העלייה לרגל למכה.
    • הרכב חברת ההתנגדות: מדובר בהזדמנות נוספת של חזבאללה להאדיר את קבוצות היסוד ב”חברת ההתנגדות”, שזכו לתשומת לב מיוחדת בסיקור האירועים: אנשי דת בכירים, בני משפחות שהידים ופעילים פצועים (אתר אלעהד, 6 ביולי 2022).
ההתכנסות הראשונה, בהיפודרום בצור (חשבונות הטוויטר של מחמד באקר ומאיא123, 1 ביולי 2022)      ההתכנסות הראשונה, בהיפודרום בצור (חשבונות הטוויטר של מחמד באקר ומאיא123, 1 ביולי 2022)
ההתכנסות הראשונה, בהיפודרום בצור (חשבונות הטוויטר של מחמד באקר ומאיא123, 1 ביולי 2022)
אחד מכינוסי השירה בציבור בהשתתפות שיעים מכל רחבי העולם: איראן, בריטניה, בחרין, רוסיה, פקיסטן, ניגריה, עיראק, הודו, תורכיה, סוריה, אפגניסטן, טנזניה ומיאנמר (חשבון הטוויטר "צעירי חזבאללה", 2 ביולי 2022)
אחד מכינוסי השירה בציבור בהשתתפות שיעים מכל רחבי העולם: איראן, בריטניה, בחרין, רוסיה, פקיסטן, ניגריה, עיראק, הודו, תורכיה, סוריה, אפגניסטן, טנזניה ומיאנמר (חשבון הטוויטר “צעירי חזבאללה”, 2 ביולי 2022)
 עלי, בנו של השהיד סיד מחמד אלעזי (נהרג בגבול סוריה-לבנון ביולי 2017), מחזיק את תמונת אביו באחד הכינוסים ועוטה סרט מצח שחולק לילדי השהידים על-ידי מוסד השהיד, עליו נכתב (בפנייה לאמאם אלמהדי) "באבי השהיד, לפקודתך" (חשבון הטוויטר של האדי אלעזי, 6 ביולי 2022).     הפעיל הפצוע מהדי שעיתו, במדי תנועת הצופים "האמאם אלמהדי", באחד הכינוסים (חשבון הטוויטר של מהדי שעיתו, 1 ביולי 2022).
מימין: עלי, בנו של השהיד סיד מחמד אלעזי (נהרג בגבול סוריה-לבנון ביולי 2017), מחזיק את תמונת אביו באחד הכינוסים ועוטה סרט מצח שחולק לילדי השהידים על-ידי מוסד השהיד, עליו נכתב (בפנייה לאמאם אלמהדי) “באבי השהיד, לפקודתך” (חשבון הטוויטר של האדי אלעזי, 6 ביולי 2022). משמאל: הפעיל הפצוע מהדי שעיתו, במדי תנועת הצופים “האמאם אלמהדי”, באחד הכינוסים (חשבון הטוויטר של מהדי שעיתו, 1 ביולי 2022).
פעילות שגרירות איראן בלבנון
  • הנהגת תנועת אמל ערכה אירוע הוקרה למחמד ג’לאל פירוזניא, שגריר איראן בלבנון היוצא, לקראת סיום תפקידו. באירוע השתתפו חאג’ חסין אלח’ליל, העוזר המדיני של מזכ”ל חזבאללה, מחמד רעד, יו”ר סיעת הנאמנות להתנגדות (נציגות חזבאללה בפרלמנט הלבנוני), הציר צירי פרלמנט, שרים, חברי הלשכה המדינית של תנועת אמל, חכמי דת ודיפלומטים (אתר אלעהד, 30 ביוני 2022).
  • שגרירות איראן בלבנון ציינה את יום השנה הארבעים לחטיפת ארבעת הדיפלומטים האיראנים[11], בטקס במרכז התרבות “האמאם אלח’מיני” בצ’אחיה. בטקס השתתפו נציגים של אנשי דת בכירים בני עדות שונות ושל מנגנוני הביטחון הלבנוניים, צירי פרלמנט מטעם חזבאללה ובכירים נוספים. שגריר איראן בלבנון, מחמד ג’לאל פירוזניא, הטיל על ישראל את האחריות לחטיפת הדיפלומטים, הביע הערכה למאמצי ממשלת לבנון בנושא במשך השנים וקרא לקהילה הבינלאומית לעשות את מה שמוטל עליה כדי לגלות מה עלה בגורלם (אתר אלעהד, 5 ביולי 2022).
פלסטינים בלבנון
ביקור הניה בלבנון
  • אבראהים אלאמין, הקדיש לביקור הניה את מאמר המערכת ב-28 ביוני 2022, תחת הכותרת “חמאס בלב ציר ההתנגדות“. אלאמין שיבח את חמאס על כך שבחרה לבסס את החשיבה והפעילות שלה על מתן עדיפות להתנגדות ל”כיבוש” (פעילות צבאית), בחירה שפתחה בפניה אפשרויות לשיקום היחסים הערביים והאסלאמיים, ואפילו הבינלאומיים, על בסיס משותף “ההתנגדות”. לדברי אלאמין, נקודת המפנה בחמאס בשנים האחרונות הייתה לאחר המלחמה בשנת 2014 (מבצע “צוק איתן”) ועוד יותר אחרי בחירת ההנהגה החדשה בשנת 2017, שבעקבותיה חזרה היוזמה לידי הזרוע הצבאית שלה וניתנה עדיפות להתנגדות. אלאמין הוסיף כי בשנתיים האחרונות, חמאס עשתה צעדים גדולים קדימה, עד שהתמקמה בלב ציר ההתנגדות; ומערכת “חרב ירושלים” (מבצע “שומר החומות”) בחנה את שיתוף הפעולה המעשי עם הכוחות הראשיים בציר. אלאמין קרא לחמאס לחזק עוד יותר את עמדתה בציר ההתנגדות וטען שככל שהתנועה תפגין דבקות באופציית ההתנגדות, היא תמצא שהיא יציבה יותר בתוך פלסטין ופעילה ונוכחת יותר בעולם הערבי; ואחרי ביקור הניה ואופי הדיונים וההבנות שאליהן הוא הגיע עם מזכ”ל חזבאללה, סיד חסן נצראללה, ציר ההתנגדות יעמוד מול מציאות חדשה (אתר אלאח’באר, 28 ביוני 2022).
הארגונים הפלסטינים בלבנון
  • מזכ”ל חזבאללה סיד חסן נצראללה קיים סדרת פגישות עם נציגי ארגונים פלסטיניים בלבנון: משלחת של הנהגת החזית העממית לשחרור פלסטין – המפקדה הכללית (ג’בריל), בראשות מזכ”ל הארגון טלאל נאג’י ומשלחת של הנהגת החזית העממית לשחרור פלסטין (חבש), בראשות סמזכ”ל הארגון ג’מיל מזהר. נצראללה סקר את האירועים והמצב הפוליטי והביטחוני בפלסטין, את תוצאות מערכת “חרב ירושלים” (מבצע “שומר החומות”) ואת העתיד הקרוב בפלסטין ובאזור (חשבון הטוויטר של יונס אלזעתרי ואתר אלעהד, 29 ביוני 2022).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין – המפקדה הכללית ציינה את יום השנה למותו של אחמד ג’בריל המייסד והמזכ”ל שלה, בטקס אזכרה שהתקיים בגינת איראן במארון אלראס, סמוך לגבול ישראל-לבנון. בתוך כך, נחנכה במקום אנדרטה לג’בריל, בהשתתפות נציגים מחזבאללה, מהארגונים הפלסטיניים ומשגרירות איראן בלבנון (אתר אלעהד, 8 ביולי 2022).
האנדרטה לאחמד ג'בריל בגינת איראן במארון אלראס (אלמנאר, 9 ביולי 2022)
האנדרטה לאחמד ג’בריל בגינת איראן במארון אלראס (אלמנאר, 9 ביולי 2022)
פעילות איראן בסוריה
  • על פי דיווחי מתנגדי המשטר הסורי, בתקיפה ישראלית סמוך לגבול ישראל-סוריה בפריפריית אלקניטרה נהרג מפקד בצבא סוריה בשם פריד פואד מצטפא. לפי אותם מקורות, התקיפה בוצעה סמוך לביתו, שנמצא באזור אלמרג’ שממערב לעיירה חצ’ר, בחצות הלילה שבין 5 ל-6 ביולי 2022. מקורות מקומיים דיווחו כי מצטפא הוא דרוזי, בן 46, כינוי היה “העקרב” והוא היה מפקד בצבא סוריה, ששיתף פעולה עם חזבאללה ותכנן התקפות נגד מוצבים ועמדות של ישראל באזור הגולן ובנוסף, היו לו קשרים עם מפקדים איראנים (אוריינט.נט, 7 ביולי 2022). לדברי העיתונאי המקומי עלי אלאעור, מצטפא הוא השהיד ה-18 שישראל תקפה בתוך העיירה חצ’ר מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה. אלאעור תיאר את מצטפא כאזרח שנשא נשק מאז תחילת מלחמת האזרחים במטרה להגן על העיירה שלו ודיווח כי הוא נפצע מספר פעמים (דף הפייסבוק של י עלי אלאעור, 7 ביולי 2022). יש לציין כי בעבר פורסמו דיווחים רבים על חיסול פעילים באזור, בטענה ששיתפו פעולה עם חזבאללה או פעלו מטעם איראן במטרה לבסס תשתית לפעילות חבלנית עוינת, ביניהם סמיר קונטאר וג’האד מע’ניה[12]
פריד פואד מצטפא (דף הפייסבוק של לשכת השהידים במחוז אלקניטרה, 6 ביולי 2022)      ארונו של מצטפא בלווייתו (דף הפייסבוק של עלי אלאעור, 7 ביולי 2022)
מימין: פריד פואד מצטפא (דף הפייסבוק של לשכת השהידים במחוז אלקניטרה, 6 ביולי 2022) משמאל: ארונו של מצטפא בלווייתו (דף הפייסבוק של עלי אלאעור, 7 ביולי 2022)
  • סוכנות הידיעות הרשמית הסורית סאנא דיווחה על תפיסת כמות גדולה של כדורי “קפטגון”, מוכנים להברחה לירדן, במשאית שנסעה על הכביש הראשי דמשק-דרעא (אתר אלעאלם, 30 ביוני 2022). מתנגדי המשטר הסורי דיווחו, כי ב- 29 – 30 ביוני 2022 נהרגו לפחות שלושה סוחרי סמים בעיירות אלעג’מי ודאעל שבאזור דרעא (אתר syria.tv, 30 ביוני 2022). בשבועות האחרונים פורסמו טענות ירדניות על מעורבות המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בדרום סוריה, בהברחת סמים לירדן; לפי דיווחים אלה, נראה כי המשטר הסורי פועל נגד התופעה.
  • מקור ירדני בכיר הכחיש מכל וכל את הידיעות שנפוצו ברשתות החברתיות בנוגע להקמת אזור בטוח על גבול ירדן-סוריה. המקור הוסיף, ששום דבר מהסוג הזה לא עלה כלל על הפרק וכי ירדן לא חושבת להקים אזור כזה (עמון, 7 ביולי 2022).

[1] להרחבה אודות שיגור כלי טיס בלתי מאוישים של חזבאללה לעבר שדה "כריש", ראו מסמך מרכז המידע מ-6 ביולי 2022: "תגובות ליירוט כלי טיס בלתי מאוישים של חזבאללה ששוגרו לעבר שדה הגזכריש.
[2] להרחבה אודות תיירות ג'האדית, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-7 באוקטובר 2019: "“תיירות גהאדית”: ביקורים באתרימורשת קרבובקברי שהידים, ככלי בידי חזבאללה לאינדוקטרינציה ולהפצת אידיאולוגיה".
[3] גם במהלך מלחמת האזרחים הלבנונית ובמלחמה בין תנועת אמל לחזבאללה בשנים 1988 - 1990, הייתה העיירה מוקד כח של תנועת אמל (אתר ג'נוביה, 24 באפריל 2015; ויקיפדיה ערבית, ערך "מלחמת האחים").
[4] להרחבה אודות ארגון הבריאות האסלאמי, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-24 ביולי 2019: "ארגון הבריאות האסלאמי: מוסד של חזבאללה המעניק שירותי בריאות לפעילים ולאוכלוסייה השיעית בכלל, כאמצעי לרכישת השפעה ולהקמתמדינה בתוך מדינה”".
[5] להרחבה אודות ג'האד הבינוי, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-12 ביולי 2019: "אגודת גהאד הבינוי בלבנון: מוסד חברתי של חזבאללה העוסק בבנייה ושיקום, ובפרויקטים חברתיים מגוונים בקרב בני העדה השיעית, ומהווה מרכיב חשוב בתשתית האזרחית של חזבאללה".
[6] להרחבה אודות אגודת צופי האמאם אל מהדי ראו פרסום מרכז המידע ומודיעין וטרור מ-19 ביוני 2019: " אגודת צופי האמאם אלמהדי: תנועת הנוער של חזבאללה המכשירה דורות של בני נוער חדורי תודעה שיעית רדיקלית מבית מדרשה של איראן, המצטרפים לחזבאללה ולוחמים בשורותיו נגד ישראל".
[7] להרחבה, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-1 באוגוסט 2019: "אמנות ותרבות ככלים לאינדוקטרינציה בידי חזבאללה".
[8] להרחבה, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-23 במאי 2019: "המוסדות החברתיים- כלכליים של חזבאללה: אגודת אלקרצאלחסן, מוסד סמי-בנקאי העוסק במתן הלוואות ללא ריבית, בעיקר לבני העדה השיעית". לגבי יוזמת השירה בציבור במדינות שונות בציר ההתנגדות, השווה לתיאור טקס קבלת פנים לשבויים משוחררים במלחמת איראן-עיראק אצל וצ'אח שרארה, "מדינת 'חזבאללה': לבנון כחברה אסלאמית", הוצאת דאר אלנהאר, בירות, מהדורה רביעית, דצמבר 2006, עמ' 282 – 283: "[...] ידיים השתלבו בידיים וכל המחנה עמד. רעש אדיר נשמע, ולא שמעת עוד דבר פרט לקריאה אחת אחידה: 'יא חסין כרבלאא' / יא חסין כרבלאא''. המספר מעלה את ה'רעש', רעש הירי, לדרגת הרעם האלוהי שפילח את הר סיני, חיבר את השמיים לארץ ובישר לעדים ליום הדין כי אללה מתגלה בדמות של עוצמה טהורה [...] הסצנה מייצגת, כפי שמתאר המספר, את משמעותו הראשונה של האסלאם: כל האנשים שווים בכניעתם לבורא ובייחודו. שילוב הידיים, עוצמת הרעש והתאחדות הגרונות בקריאת המוותכל אלה הם סימנים לכך, שהאדם נמס ומשתחרר מהשונות, מהמודעות ומהערנות, אשר בהכרח מביאים לשונות [...]".
[9] להשוואה: מטרת קמפיין הבחירות של חזבאללה ואמל הייתה להגדיל את כמות הקולות ולאו דווקא לזכות במושבים נוספים, במטרה להראות את היקף התמיכה העממית בהם (מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-15 במאי 2022: "מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (1 – 14 במאי 2022)".
[10] וצ'אח שרארה, "מדינת 'חזבאללה': לבנון כחברה אסלאמית", הוצאת דאר אלנהאר, בירות, מהדורה רביעית, דצמבר 2006, עמ' 204 – 208, 240. לדוגמא, מתוך עמ' 207 – 208: "קשרי משפחה נוצרים בין 'האחים' לבין עצמם, באמצעות השתייכותם המשותפת לבעל הקריאה ובמענה לקריאה. המענה הזה מעדיף את קשרי משפחה (ברמה הדתית והפוליטית) על קשרי המשפחה (קשרי דם והורים) ומציב את השני אחרי הראשון; אולם, הוא לא מנתק את קשרי המשפחה [...] קשר הדם מתערבב באמונה כפי שהוא מתערבב בקורות חיי אלחסין ובקורות חיי משפחתו".
[11] חטיפת דיפלומטים איראנים, שנעצרו במחסום של הפלנגות באזור בירות במהלך מבצע "שלום הגליל", יולי 1982 (ויקיפדיה ערבית, ערך "חטיפת הדיפלומטים האיראנים (1982)"). גורלם לוט בערפל עד היום.
[12] ראו פרסומי מרכז המידע למודיעין ולטרור, 13 באוקטובר ו-22 בדצמבר 2015; אתר דובר צה"ל, 13 במרץ 2019.