מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (30 בספטמבר – 7 באוקטובר 2024)

תיעוד מתשתית תת-קרקע של כוח רד'ואן שנחשפה בדרום לבנון (דובר צה

תיעוד מתשתית תת-קרקע של כוח רד'ואן שנחשפה בדרום לבנון (דובר צה"ל, 5 באוקטובר 2024)

תיעוד מתשתית תת-קרקע של כוח רד'ואן שנחשפה בדרום לבנון (דובר צה

תיעוד מתשתית תת-קרקע של כוח רד'ואן שנחשפה בדרום לבנון (דובר צה"ל, 5 באוקטובר 2024)

שש רקטות כבדות מסוג פאדי 4 של חזבאללה לקראת שיגורן לעבר

שש רקטות כבדות מסוג פאדי 4 של חזבאללה לקראת שיגורן לעבר "בסיס גלילות ומטה המוסד" (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 3 באוקטובר 2024)

שש רקטות כבדות מסוג פאדי 4 של חזבאללה לקראת שיגורן לעבר

שש רקטות כבדות מסוג פאדי 4 של חזבאללה לקראת שיגורן לעבר "בסיס גלילות ומטה המוסד" (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 3 באוקטובר 2024)

אגרת לוחמי חזבאללה לנצראללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 באוקטובר 2024)

אגרת לוחמי חזבאללה לנצראללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 באוקטובר 2024)

מיקאתי עם שר החוץ האיראני (סוכנות הידיעות הלבנונית, 4 באוקטובר 2024)

מיקאתי עם שר החוץ האיראני (סוכנות הידיעות הלבנונית, 4 באוקטובר 2024)

זירת התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק (אלאח'באר, 1 באוקטובר 2024)

זירת התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק (אלאח'באר, 1 באוקטובר 2024)

עיקרים
  • בלילה שבין 30 בספטמבר ל-1 באוקטובר 2024, החל צה”ל בתמרון קרקעי מוגבל בדרום לבנון. הכוחות סיכלו מאות פעילי טרור, איתרו והשמידו תשתיות טרור שהוסתרו באתרים אזרחיים. עשרה חיילי צה”ל נהרגו בתמרון. במקביל, המשיך צה”ל בתקיפות אוויריות נגד יעדי חזבאללה באלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות וברחבי המדינה וביצע סיכולים ממוקדים נגד בכירים בארגון.
  • בשבוע האחרון, קיבל חזבאללה אחריות על 148 תקיפות נגד יעדים בישראל ונגד כוחות צה”ל בדרום לבנון, פי שניים מכמות התקיפות בשבוע שלפני כן. במסגרת הפעילות, חזבאללה הודיע על פתיחת מבצע “ח’יבר” בתגובה לסיכול מזכ”ל הארגון חסן נצראללה ושיגר מטחי רקטות לאזור תל אביב וחיפה. הארגון גם פרסם הודעות שקריות לגבי היקף הפגיעה בכוחות צה”ל בדרום לבנון.
  • צה”ל ביצע תקיפה נגד מפקדת המודיעין של חזבאללה בבירות בעת שבמקום שהה ראש המועצה המרכזית, האשם צפי אלדין, שהיה מיועד לרשת את נצראללה. חזבאללה עדיין לא הודיע רשמית לגבי מצבו.
  • בכירים בחזבאללה טענו כי התקיפות הישראליות וסיכול הבכירים לא השפיעו על פעילות הארגון, ובכלל זה הלחימה נגד כוחות צה”ל בדרום לבנון ובתקיפות נגד שטח ישראל. כמו כן, בחזבאללה המשיכו לקשור את עצירת הלחימה בדרום לבנון עם הפסקת המלחמה ברצועת עזה.
  • הרשויות בלבנון מסרו כי יותר מאלפיים בני אדם נהרגו בלבנון מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023. כמו כן, יותר מ-1.2 מיליון בני אדם הפכו לעקורים, מרביתם מאז הגברת התקיפות הישראליות ב-23 בספטמבר 2024.
  • ראש ממשלת המעבר בלבנון קרא להפסקת אש וליישום החלטה 1701. מחלקת המדינה האמריקאית הכחישה את טענת שר החוץ הלבנוני כי נצראללה הסכים להפסקת אש של 21 יום לפני שנהרג בתקיפה הישראלית.
  • סוריה: דווח על תקיפות המיוחסות לישראל באזור דמשק וחמץ.
הלחימה בלבנון
  • בלילה שבין 30 בספטמבר ל-1 באוקטובר 2024, החל צה”ל בתמרון קרקעי בדרום לבנון. במסגרת הפעילות, סיכלו הכוחות מאות פעילי טרור בלחימה מהאוויר ומהקרקע, ובהם כעשרים מפקדי שטח בחזבאללה. כמו כן, הכוחות איתרו והשמידו תשתיות טרור, פירי מנהרות וכמויות גדולות של אמצעי לחימה (אמל”ח) ובהם מטענים ומשגרים מוכנים לירי לעבר שטח ישראל שהוסתרו באתרים אזרחיים בכפרים בדרום לבנון. עשרה לוחמי צה”ל נהרגו מתחילת התמרון (דובר צה”ל, 30 בספטמבר-1 באוקטובר 2024).
  • ב-1 באוקטובר 2024, חשף דובר צה”ל כי מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023, ביצעו כוחות צה”ל מבצעים ממוקדים בדרום לבנון, במסגרתם נחשפו תשתיות תת-קרקעיות ואמל”ח של חזבאללה שנועדו לשמש את חזבאללה ליישום התוכנית לכיבוש הגליל (דובר צה”ל, 1 באוקטובר 2024).
תיעוד מתשתית תת-קרקע של כוח רד'ואן שנחשפה בדרום לבנון (דובר צה"ל, 5 באוקטובר 2024)    תיעוד מתשתית תת-קרקע של כוח רד'ואן שנחשפה בדרום לבנון (דובר צה"ל, 5 באוקטובר 2024)
תיעוד מתשתית תת-קרקע של כוח רד’ואן שנחשפה בדרום לבנון (דובר צה”ל, 5 באוקטובר 2024)
  • בשבוע האחרון, המשיך חיל האוויר בתקיפות נגד מפקדות, מחסני אמל”ח ותשתיות טרור של חזבאללה ברחבי לבנון, ובהן תשתיות שהוסתרו מתחת לבנייני מגורים ברובע הדרומי (אלצ’אחיה אלג’נוביה) בבירות. צה”ל גם תקף דרכים ותשתיות בגבול סוריה-לבנון, ששימשו להברחת אמל”ח עבור חזבאללה, כולל מנהרה באורך 3.5 ק”מ שחצתה את הגבול ותשתית הברחות במעבר הגדול מצנע (דובר צה”ל, 7-1 באוקטובר 2024).
  • צה”ל המשיך בסיכולים ממוקדים נגד פעילי טרור בכירים בחזבאללה ובארגונים נוספים (דובר צה”ל, 7-1 באוקטובר 2024) יצוין כי חזבאללה הפסיק לפרסם הודעות רשמיות על מותם של בכירים ופעילים מאז תחילת התמרון הקרקעי של צה”ל:
    • מחמד ג’עפר קציר, מפקד היחידה להעברת אמצעי לחימה מאיראן ושלוחותיה לחיזבאללה בלבנון (יחידה 4400), נהרג בתקיפה של חיל האוויר בבירות ב-1 באוקטובר 2024.
    • ד’ו אלפקאר חנאוי, מפקד דיוויזיית האמאם חסין, נהרג בתקיפה של חיל האוויר בבירות ב-1 באוקטובר 2024.
    • מחמד יוסף עניסי, בכיר במנהלת ייצור אמצעי הלחימה של חזבאללה, סוכל בתקיפה של חיל האוויר בבירות.
    • מחמד רשיד סכאפי, ראש מערך הקשר של חיזבאללה, סוכל בתקיפה של חיל האוויר בבירות ב-3 באוקטובר 2024.
עלי תפקידים בדרגי השדה של חזבאללה שנהרגו מתחילת התמרון בדרום לבנון 
(דובר צה"ל, 4 באוקטובר 2024)
בעלי תפקידים בדרגי השדה של חזבאללה שנהרגו מתחילת התמרון בדרום לבנון
(דובר צה”ל, 4 באוקטובר 2024)
תקיפות חזבאללה
  • בשבוע האחרון (30 בספטמבר – 7 באוקטובר 2024, נכון לשעה 14:00), קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 148 תקיפות נגד יעדים צבאיים, ביטחוניים ואזרחיים בישראל ונגד כוחות צה”ל בדרום לבנון, לעומת 77 תקיפות בשבוע הקודם. התקיפות בוצעו באמצעות טילים נגד טנקים (נ”ט), פגזים, כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים), רחפני נפץ ורקטות מסוגים שונים, והפעלת מטענים נגד כוחות צה”ל (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הצבאית של חזבאללה, 30 בספטמבר – 7 באוקטובר 2024). להלן ההתפתחויות המרכזיות:
  • תגובת חזבאללה לתמרון הקרקעי: מאז תחילת הפעילות הקרקעית של צה”ל בדרום לבנון, הגביר חזבאללה את התקיפות נגד שטחי כינוס של כוחות צה”ל בגבול הצפון. כמו כן, הארגון הגביר את השיגורים נגד יעדים בעומק ישראל בתגובה ל”עזות המצח הברברית של ישראל נגד ערים, כפרים ואזרחים בלבנון”, בנוסף לטיעון של “תמיכה בעם הפלסטיני והגנה על לבנון והעם הלבנוני”.
  • תגובות חזבאללה על סיכול חסן נצראללה: ב-1 באוקטובר 2024, הודיע חזבאללה על תחילת פעולות “ח’יבר”[1] ועל היענות לקריאה “לביכ, יא נצראללה” (הנה לך, נצראללה). התגובה החלה עם שיגור ראשון של מטחי רקטות כבדות מסוג פאדי-4 לעבר אזור תל אביב, תחילה נגד “בסיס גלילות ומטה המוסד” ולאחר מכן נגד “בסיס שדה דב”; ב-3 באוקטובר 2024, שוגרו רקטות פאדי-2 לעבר “מפקדת נשר” ממזרח לחיפה; ב-6 באוקטובר 2024, שוגרו רקטות פאדי-1 לעבר “מפקדת הכרמל” בדרום חיפה.
  • הודעות שקריות לגבי הפגיעה בכוחות צה”ל בדרום לבנון: חזבאללה החל לפרסם הודעות, רבות מהן מבוססות על “קצין שטח בחדר המבצעים של ההתנגדות האסלאמית”, שכללו שקרים לגבי “הצלחות” של פעילי חזבאללה בלחימה נגד כוחות צה”ל בדרום לבנון וטענות כי הצנזורה הישראלית מסתירה את האמת. לדוגמה, ב-2 באוקטובר 2024, נטען כי שלושה טנקים הושמדו בירי טילי נ”ט; ב-3 באוקטובר 2024, נטען כי הופעלו מטעני חבלה נגד יחידות עילית של צה”ל בפאתי מארון אלראס ויארון וכי יותר מעשרים קצינים וחיילים נהרגו ונפצעו; ב-5 באוקטובר 2024, נטען כי פעילי חזבאללה ביצעו מארב לכוחות עילית ישראליים וגרמו להרוגים ולפצועים ולנסיגת הכוחות. יודגש כי לטענות חזבאללה לא היה אימות מדובר צה”ל.
  • הכנסת אמל”ח חדש לשימוש: במסגרת הסלמת הפעילות של חזבאללה, המשיך הארגון להכניס אמצעי לחימה חדשים לזירת הלחימה. ב-30 בספטמבר 2024, הודיע חזבאללה על שימוש ראשון בטיל מדגם נור בתקיפה נגד כפר גלעדי.[2] ב-1 באוקטובר 2024, במסגרת התקיפה נגד “בסיס גלילות ומטה המוסד”, נעשה שימוש ראשון ברקטות כבדות מסוג פאדי-4.[3] סרטון של חזבאללה של תקיפה באמצעות כטב”מים ב-2 באוקטובר 2024 הצביע על שימוש בדגם חדש של כטב”מים, אולם חזבאללה לא סיפק עליהם פרטים.
שש רקטות כבדות מסוג פאדי 4 של חזבאללה לקראת שיגורן לעבר "בסיס גלילות ומטה המוסד" (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 3 באוקטובר 2024)    שש רקטות כבדות מסוג פאדי 4 של חזבאללה לקראת שיגורן לעבר "בסיס גלילות ומטה המוסד" (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 3 באוקטובר 2024)
שש רקטות כבדות מסוג פאדי 4 של חזבאללה לקראת שיגורן לעבר “בסיס גלילות ומטה המוסד” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 3 באוקטובר 2024)
אי ודאות לגבי גורלו של האשם צפי אלדין
  • בלילה שבין 3 ל-4 באוקטובר 2024, תקף חיל האוויר את מפקדת המודיעין הראשית של חזבאללה באלצ’אחיה אלג’נוביה (דובר צה”ל, 4 באוקטובר 2024). דווח כי ההערכה היא כי במהלך התקיפה שהה במקום האשם צפי אלדין, ראש המועצה המרכזית של חזבאללה שנחשב ליורש המיועד של מזכ”ל הארגון, חסן נצראללה, שנהרג בתקיפה ישראלית, ב-27 בספטמבר 2024 (סקיי ניוז בערבית ותקשורת ישראלית, 4 באוקטובר 2024).
זירת התקיפה בבירות (ערוץ הטלגרם של המרכז הפלסטיני לתקשורת, 4 באוקטובר 2024)
זירת התקיפה בבירות (ערוץ הטלגרם של המרכז הפלסטיני לתקשורת, 4 באוקטובר 2024)
  • “מקור לבנוני ביטחוני” מסר כי חזבאללה איבד את הקשר עם האשם צפי אלדין, מאז 4 באוקטובר 2024, כאשר שהה במפקדה תת-קרקעית באזור אלמריג’ה בבירות במהלך תקיפה ישראלית. “המקור” הוסיף כי כטב”מים ישראליים תוקפים את צוותי החילוץ שמנסים להגיע לזירת התקיפה (אלג’זירה, 5 באוקטובר 2024).
  • “מקור בכיר בחזבאללה” אישר כי נותק הקשר עם צפי אלדין מאז התקיפה, אך טען כי לא ידוע אם הוא שהה במקום ומי היה אתו (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 באוקטובר 2024).
  • “גורם ביטחוני לבנוני” מסר כי הקושי להגיע להאשם צפי אלדין נובע מעוצמת הפעילות האווירית של ישראל באלצ’אחיה אלג’נוביה. הוא מסר כי הסיכוי של מישהו לשרוד את התקיפה הזו כמעט ואינו קיים (סקיי ניוז בערבית, 5 באוקטובר 2024).
  • חזבאללה לא סיפק מידע על מצבו של האשם צפי אלדין, אך פרסם הודעה רשמית בעקבות “דיווחים המיוחסים למקורות בארגון באשר לגורלם של בכירינו כתוצאה מהתקיפות הישראליות האכזריות באלצ’אחיה שבבירות”. בהודעה נאמר כי העמדה הרשמית של חזבאללה ונטען כי “פורסמו ידיעות כוזבות על תפקידם בארגון של אותם בכירים, מדובר בלוחמה פסיכולוגית נגד ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 5 באוקטובר 2024).
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, חסן עז אלדין, ציין כי כל מה שנאמר בנוגע לגורלו של יו”ר המועצה המבצעת של הארגון, האשם צפי אלדין, איננו רשמי . הוא הוסיף כי “ההתנגדות לא תושפע מחיסול של מנהיגה או של אנשיה” (אלערביה, 6 באוקטובר 2024).
אגרת לוחמי חזבאללה לנצראללה
  • ב-1 באוקטובר 2024, פרסם חזבאללה מסר מלוחמי הארגון ל”הוד מעלתו, השהיד הקדוש והנשגב”, מזכ”ל הארגון, חסן נצראללה, שנהרג בתקיפה ישראלית ב-27 בספטמבר 2024. באגרת, הודו הלוחמים לנצראללה על שהעניק להם את “ברכת הג’האד” והוביל אותם “מניצחון לניצחון”. הם ציינו את הקריאה “לביכ, יא נצראללה” והצהירו כי “מגבולות פלסטין, שבמסלול שלה צעדת כשהיד, ומאתרי ההתנגדות האסלאמית ברחבי המולדת, אנחנו נמשיך במסע ונמשיך להגשים את ההבטחה שלנו, עד שנשיג את התקוות והמטרות שלך, לא משנה כמה גדולות יהיו ההקרבות”. הם גם פנו “לאויב היהיר” (ישראל) ואיימו כי “תפגוש אותנו בתור צלפים מוכשרים, מהמקומות שבהם אתה מצפה לנו ומהמקומות שבהם אתה לא”. את האגרת, חתמו הלוחמים במילים: “בניך הנאמנים” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 באוקטובר 2024).
אגרת לוחמי חזבאללה לנצראללה 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 באוקטובר 2024)
אגרת לוחמי חזבאללה לנצראללה
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 באוקטובר 2024)
הודעת חזבאללה לציון ה-7 באוקטובר
  • ב-7 באוקטובר 2024, פרסם חזבאללה הודעה רשמית לציון שנה למתקפת חמאס נגד ישראל עם תחילת “מבול אלאקצא”. הארגון ציין כי לעם הפלסטיני יש “זכות מלאה להתנגד לכיבוש בכל האמצעים” וכי “הישות הבלתי צודקת והתוקפנית הוכיחה כי היא ישות שבירה שאינה מסוגלת לשרוד ללא תמיכה אמריקאית”. עוד נאמר בהודעת חזבאללה כי “אין מקום לישות הציונית הזמנית באזור שלנו” וכינתה את ישראל “בלוטה סרטנית תוקפנית וקטלנית שיש להסיר”. בחזבאללה גם האשימו את ארה”ב ובעלות בריתה כי הן “שותפות לתוקפנות” ושיבחו את “העמידה של העם הפלסטיני ואת ההתנגדות האמיצה שלו”. כמו כן, שיבחו בחזבאללה את איראן ושאר חברות “ציר ההתנגדות” על התקיפות נגד ישראל והצדיקו את החלטת הארגון להצטרף ללחימה ב-8 באוקטובר 2023. ההודעה הביעה ביטחון בדבר “היכולת של ההתנגדות שלנו להדוף את התוקפנות” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024).
תיאום בין חזבאללה לארגונים הפלסטיניים
  • דווח כי ישנה התגייסות משמעותית של פלסטינים במחנות הפליטים בלבנון ללחימה בדרום המדינה. “מקורות” בוועדה משותפת של חזבאללה ושל “ההתנגדות הפלסטינית” ציינו כי הוגשו אלפי בקשות של צעירים פלסטינים בלבנון שרוצים להשתתף בלחימה, וכי מאות נוספים ביקשו לסייע במשימות לוגיסטיות אחרות. לפי הדיווח, קיים תיאום צמוד בין הארגוניים הפלסטיניים לבין חזבאללה, וכי הארגון הכפיל את הציוד והתחמושת שהוא מקצה לפעילים של גדודי חללי אלאקצא של הפתח ושל פלוגות ירושלים של הג’האד האסלאמי בפלסטין (ראי אליום, 4 באוקטובר 2024).
הרוגים מארגונים נוספים
  • בכיר הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון, מחמד חסין עלי אלמחמוד, נהרג בתקיפה של חיל האוויר ב-5 באוקטובר 2024. נמסר כי הוא קידם פיגועים נגד יעדים ישראליים בישראל ובחו”ל וקידם את התבססות חמאס בלבנון, כולל ירי רקטי לעבר ישראל (דובר צה”ל, 5 באוקטובר 2024). הזרוע הצבאית של חמאס אישרה את מותו של הפעיל מחמד חסין אללויס כתוצאה מתקיפה באלפיצ’ה-סעדנאיל במערב בקעת הלבנון (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 באוקטובר 2024).
  • ב-5 באוקטובר 2024, נהרג פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, סעיד עלאא נאיף עלי, בתקיפה של חיל האוויר בטריפולי שבצפון לבנון. נמסר כי הוא הוביל פיגועים נגד יעדים ישראליים ופעל לגייס פעילים לחמאס (דובר צה”ל, 5 באוקטובר 2024). הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של “המפקד” סעיד עטא אללה עלי, כתוצאה מתקיפה “ציונית” בביתו במחנה אלבדאוי שבמחוז טריפולי בצפון לבנון (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 5 באוקטובר 2024).

תמונה שמכילה לבוש, אדם, פני אדם, איש
סעיד עטא אללה (סוכנות שהאב, 5 באוקטובר 2024)

  • אלג’מאעה אלאסלאמיה, שלוחת האחים המוסלמים בלבנון, הודיעה על מותו של עלי אלחאג’ בתקיפה נגד ביתו באלרפיד שבמערב בקעת הלבנון (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 5 באוקטובר 2-24). דווח כי הוא שימש מנהל בתי הספר אלבראר של התנועה (חשבון X של עמאד האדי, 5 באוקטובר 2024).
  • גדודי חללי אלאקצא הודיעו על מותו של פעיל הגדודים בלבנון, חסן מניר מקדח, כתוצאה מתקיפה ישראלית בדרום לבנון. הגדודים הדגישו כי “יישארו איתנים בדרך ההתנגדות עד לשחרור” (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 1 באוקטובר 2024).
התבטאויות חזבאללה
  • בכירים בחזבאללה טענו כי התקיפות הישראליות וסיכול הבכירים לא השפיעו על פעילות הארגון, ובכלל זה הלחימה נגד כוחות צה”ל בדרום לבנון ובתקיפות נגד שטח ישראל. כמו כן, בחזבאללה המשיכו לקשור את עצירת הלחימה בדרום לבנון עם הפסקת המלחמה ברצועת עזה. להלן התבטאויות מרכזיות:
  • חבר המועצה המדינית של חזבאללה, מחמוד קמאטי, אמר כי התשתית של חזבאללה חזקה למרות האובדן של מזכ”ל הארגון, חסן נצראללה. הוא ציין כי מינוי המחליף “כפוף למנגנון” והוסיף כי “זה ייקח זמן, אך לא זמן רב” (רשת אלערביה, 3 באוקטובר 2024).
מחמוד קמאטי (רשת החדשות העיראקית, 6 באוקטובר 2024)
מחמוד קמאטי (רשת החדשות העיראקית, 6 באוקטובר 2024)
  • בריאיון נוסף, קמאטי מסר כי “לוחמי ההתנגדות מחרפים את נפשם בהגנה על אדמת לבנון ובהדיפת האויב הציוני”. הוא האשים כי ישראל פוגעת במרכזים ובמבנים אזרחיים ושואפת להגיע למלחמה אזורית. הוא טען כי חזבאללה תוקף “מטרות צבאיות בלבד” והזהיר כי “אנשי ההתנגדות באזור מונים מיליונים, וישנה מוכנות להשתתף במלחמה”. כמו כן, הוא הדגיש כי המשא ומתן להסדר מדיני יוכל להתחיל רק לאחר “עצירת התוקפנות הציונית” (רשת החדשות העיראקית הממלכתית, 6 באוקטובר 2024).
  • אחראי ההסברה של חזבאללה, מחמד עפיף, ערך סיור לעיתונאים באלצ’אחיה אלג’נוביה והכחיש כי הארגון הסתיר אמצעי לחימה בבניינים שישראל תקפה. הוא טען כי “ההתנגדות” נמצאת במצב “טוב”, וכך גם מערך הפיקוד והשליטה שלה ויכולותיה הצבאיות. עפיף הוסיף כי “ההתנגדות” פועלת באופן מחושב ונמצאת ברמת המוכנות הגבוהה ביותר (אלמיאדין, 3 באוקטובר 2024).
  • בכיר חזבאללה, חסין אלחאג’ חסן, טען כי הצבא הישראלי מנסה להתקדם לשטח לבנון, אולם “כוחה של ההתנגדות מאלץ אותו לסגת”. כמו כן, הוא הוא הדגיש כי המאמץ הלבנוני לא מספיק כדי ללחוץ על ישראל “להפסיק את פשעיה” וקרא למעורבות בינלאומית (אל ג’זירה, 5 באוקטובר 2024).
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, חסן פצ’לאללה, אמר כי “ההתנקשות” במזכ”ל הארגון נצראללה השפיעה לרעה על “האויב” בכך שהיא הניעה את “לוחמי ההתנגדות”. לטענתו, החלטת “ההתנגדות” היא לעמוד איתן ולמנוע “מהאויב” להשיג את מטרותיו בדרום לבנון. הוא הודה כי יש קורבנות רבים בלבנון, אולם הבהיר כי “ישראל כובשת את אדמותינו ואנו לא נעמוד בחיבוק ידיים”. פצ’לאללה הוסיף כי ממשלת לבנון היא שמופקדת על המשא ומתן וכי היא לא זקוקה לאישור של אף אחד (אלג’זירה, 3 באוקטובר 2024).
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, חסן עז אלדין, מסר כי התנאי החשוב ביותר להפסקת אש בלבנון הוא שהיא תהיה מתואמת עם “החזית” ברצועת עזה, וציין כי ישנו תיאום מלא עם כל הגורמים ב”ציר ההתנגדות” בכל הזירות (אלערביה, 6 באוקטובר 2024).
פרשנויות בתקשורת
  • היומון הלבנוני אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, המשיך את הנרטיב השקרי של הארגון לגבי הפגיעה בכוחות צה”ל עם תחילת התמרון הקרקעי וטען כי שישים קצינים וחיילים נהרגו או נפצעו ב-24 השעות הראשונות. היומון טען כי קבוצות “ההתנגדות” בקו הקדמי לא פינו את המוצבים על אף התקיפות הישראליות לאורך השנה האחרונה, וכי ההערכות של חזבאללה לגבי תנועת הכוחות הישראליים היו “מדויקות” (אלאח’באר, 3 באוקטובר 2024).
  • “מקורות המעורים בתחום הצבאי” טענו כי העימותים בין כוחות צה”ל לבין פעילי חזבאללה בדרום לבנון מראים כי הארגון מתמרן בקלות ובמהירות דרך מנהרות, וכי מערכת הפיקוד והשליטה של חזבאללה לא נפגעה בתקיפות. עוד ציינו “המקורות” כי יחידות ההתקפה של חזבאללה מתבססות על הסתתרות, ביצוע פעולה וחזרה למחבוא, ועל כן הארגון לא צריך להכניס עדיין יחידות גדולות ללחימה (לבנון24, 3 באוקטובר 2024).
  • “מקורות יודעי דבר” ציינו כי חזבאללה יאפשר לכוחות צה”ל להיכנס לדרום לבנון בחלק מהאזורים, אולם ימנע מהם לייצב את אחיזתו בשטח וייאלץ אותו לסגת בשל אבידות כבדות. עוד צוין כי הפעולה הקרקעית תהיה הבסיס למשא ומתן עתידי מאחר שהוא יתבסס על “הכוח המדיני ועל הכוח הצבאי בשטח”, ולכן לתוצאות יהיו השלכות על המגעים (אלנשרה, 3 באוקטובר 2024).
  • הפובליציסט הלבנוני מתנגד חזבאללה, נדים קטיש, טען כי הריגת נצראללה ופירוקה הכמעט מלא של התשתית הצבאית של חזבאללה מהווים “הפסד מלא” עבור איראן. הוא ציין כי כפי שנפילתו של נשיא עיראק לשעבר, צדאם חסין, פתחה את הדלת לאזור בפני איראן, הרי שנפילתו של נצראללה יכולה לפתוח את הדלת ליציאתה מהאזור. הוא ציין כי שיקום חזבאללה והבטחת המשכיות הארגון יעמדו בראש סדר העדיפויות של איראן וכי איראן סבורה כי סיכול נצראללה מאתגר בצורה ישירה את מעמדה באזור, אך כעת היא שוקלת באופן עדין כיצד להגיב”. (אלשרק אלאוסט, 3 באוקטובר 2024).
המצב האזרחי בלבנון
נפגעים
  • משרד הבריאות הלבנוני עדכן כי 2,083 בני אדם נהרגו מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023 וכי 9,869 בני אדם נוספים נפצעו (משרד ההסברה הלבנוני, 7 באוקטובר 2024).
עקורים
  • ב-2 באוקטובר 2024, עדכן השר לאיכות הסביבה בממשלת המעבר בלבנון, נאצר יאסין, שעומד בראש ועדת התיאום הלאומית למצבי חירום, כי מספר העקורים בלבנון עומד על יותר מ-1.2 מיליון בני אדם. הוא מסר כי בין 23 ל-30 בספטמבר 2024, חצו את הגבול לסוריה יותר מ-234 אלף סורים ויותר מ-76 אלף לבנונים (סוכנות הידיעות הלבנונית, 2 באוקטובר 2024).
  • ראש ממשלת המעבר של לבנון, נג’יב מיקאתי, מסר בפגישה עם נציגים מארגוני האו”ם וממדינות תורמות כי כמיליון תושבים נעקרו מבתיהם בשל המלחמה. הוא ציין כי לבנון נמצאת באחד הרגעים הקשים בתולדותיה וקרא לקהילה הבינלאומית להמשיך לעמוד לצד לבנון. דווח כי הוא ביקש סיוע של 426 מיליון דולר עבור הטיפול בעקורים (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון ואלחדת’, 1 באוקטובר 2024).
  • מיקאתי נועד עם נציב האו”ם לפליטים, פיליפו גראנדי, שהגיע לביקור בלבנון. מיקאתי בירך על מאמצי הנציבות להקלה על העקורים והדגיש כי “הפתרון היחיד לעצירת סבלם הוא הפסקת אש מיידית, עצירת התוקפנות הישראלית ויישום החלטה 1701 שתניח את היסודות לחזרת העקורים לאזוריהם ולשמירת היציבות באזור”. גראנדי ציין כי הביקור נועד להביע סולידריות עם לבנון בזמנים קשים אלו וכדי לסייע במאמצים ההומניטריים לעקורים הלבנונים (חשבון X של ראש ממשלת לבנון, 6 באוקטובר 2024).
ממשל לבנון
  • ראש ממשלת המעבר של לבנון, נג’יב מיקאתי, נועד עם שר החוץ האיראני, עבאס עראקש’י, שהגיע לביקור בבירות. נמסר כי עראקש’י הדגיש כי איראן נחושה להמשיך לתמוך בלבנון וב”התנגדות הלבנונית” וכי היא תפתח ב”קמפיין דיפלומטי” כדי לתמוך בלבנון (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, סוכנות הידיעות הלבנונית, 4 באוקטובר 2024). דווח כי הפגישה בין השניים “הייתה סוערת”. לפי הדיווח, מיקאתי התעקש להפריד את לבנון משאר הזירות ולא לקשר אותה לאף חזית, ואילו עראקש’י הדגיש כי “ההתנגדות היא חזית אחת” (הנא לבנאן, 5 באוקטובר 2024). בתגובה, טענה לשכת ההסברה של מיקאתי כי אין אמת בדיווח, וכי הפגישה “התקיימה בהתאם לעקרונות הדיפלומטיים” (אלנשרה, 5 באוקטובר 2024).
מיקאתי עם שר החוץ האיראני (סוכנות הידיעות הלבנונית, 4 באוקטובר 2024)
מיקאתי עם שר החוץ האיראני (סוכנות הידיעות הלבנונית, 4 באוקטובר 2024)
  • מיקאתי קרא לכלל הכוחות הפוליטיים במדינה לשים את המחלוקות הפוליטיות בצד ולקיים שיח. הוא ציין כי “האויב הישראלי” איננו מבחין בין מוסלמי לנוצרי, וקרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל כדי שתפסיק את “תוקפנותה” בלבנון (אלנשרה, 4 באוקטובר 2024).
  • מיקאתי נועד עם יו”ר הפרלמנט, נביה ברי, והבכיר הדרוזי וליד ג’נבלאט. בהודעה שפרסמו שלושת האישים נמסר כי הם “מגנים את התוקפנות הישראלית”. מיקאתי ציין כי לבנון תומכת בהפסקת אש מיידית ומחויבת להחלטה 1701 (אלנשרה, 2 באוקטובר 2024).
  • מיקאתי מסר כי אם תושג הפסקת אש, לבנון תמלא אחריה בזכות המגעים שמנהל יו”ר הפרלמנט ברי. מיקאתי הזהיר כי אם המצב יישאר כפי שהוא, לבנון לא תהיה היחידה שתשלם את המחיר”. הוא הוסיף כי “הגיע הזמן שתושבי הדרום יחזרו לבתיהם”.
  • שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, טען כי מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה, הסכים להפסקת אש בת 21 ימים לפני שנהרג בתקיפה הישראלית. לפי בו חביב, יו”ר הפרלמנט ברי התייעץ עם חזבאללה והועבר עדכון על כך לאמריקאים ולצרפתים וכי נאמר ללבנון כי גם ראש הממשלה נתניהו הסכים להפסקת אש (CNN, 3 באוקטובר 2024). דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת’יו מילר, אמר בתגובה כי לא נמסר לארה”ב מעולם על נכונות חזבאללה להפסקת אש (אתר מחלקת המדינה, 4 באוקטובר 2024).
  • השר לאיכות הסביבה בממשלת המעבר בלבנון, נאסר יאסין, מסר כי העמדה הרשמית של ממשלת לבנון היא יישום החלטה 1701, ללא קשר להפסקת אש ברצועת עזה. לדבריו, במהלך כינוס עצרת האו”ם בניו יורק, הוצגו הצעות שכללו דרישה לבנונית להפסקת אש, פריסת צבא לבנון בשיתוף פעולה עם יוניפי”ל וכיבוד החוקים הבינלאומיים. יאסין גם קרא לישראל לכבד את החוקים הבינלאומיים, את החוק הבינלאומי ההומניטרי ואת ההחלטות הבינלאומיות, ובראשן את החלטה 1701 (סקיי ניוז בערבית, 6 באוקטובר 2024).
ביקורת על חזבאללה
  • מנהיג מפלגת אלכתאא’ב הנוצרית, סאמי אלג’מיל, הביע תקווה כי המלחמה “האבסורדית” שנכפתה על לבנון תוביל להצבת היסודות עבור מדינה מודרנית. הוא הדגיש כי “עידן הבגידה והבריונות הסתיים” וכי הם לא יאפשרו לו לשוב והבהיר כי החל מהיום, הם לא יסכימו לכך שיהיו גורמים שיחזיקו בכלי נשק מלבד צבא לבנון ו”הכוחות הלגיטימיים”. אלג’מיל ציין כי כלי הנשק הבלתי לגיטימיים שהסתובבו ללא פיקוח לא תרמו ללבנון והביאו רק “עוינות פנימית והסתה של שריפות ומשברים פנימיים” (אלנשרה, 6 באוקטובר 2024).
  • חבר הפרלמנט מועם אלכתאא’ב, נדים אלג’מיל, קרא לחזבאללה למסור את הנשק למדינה הלבנונית. הוא ציין כי אי אפשר להשלים יותר עם הנרטיב של חזבאללה כי הוא הגורם היחיד שמגן על לבנון. לדבריו, הכל קרס ועל כן חזבאללה חייב להשיב את הנשק למדינה הלבנונית כמו שכל הלבנונים מסרו את נשקם לצבא לבנון ולמדינה אחרי הסכם טאא’ף שסיים את מלחמת האזרחים בלבנון ב-1990 (סקיי ניוז בערבית, 6 באוקטובר 2024).
יוניפי”ל
  • דובר יוניפי”ל, אנדריאה טננטי, הזהיר לפני תחילת תמרון צה”ל כי פעולה קרקעית של ישראל בדרום לבנון מהווה “מקור לדאגה חמורה”. הוא הוסיף כי אין משקיפי יוניפי”ל נוכחים בשטח ועובדים עם הצדדים להרגיע את המתיחות הגוברת (אלערבי אלג’דיד ,30 בספטמבר 2024).
  • דובר מזכ”ל האו”ם, סטפן דוג’אריק, אמר כי כוחות יוניפי”ל אינם מסוגלים לבצע את סיוריהם נוכח “עוצמת התקיפות הישראליות” והשיגורים של חזבאללה לישראל. הוא הוסיף כי כוחות יוניפי”ל נשארים בעמדותיהם באזורים שנמצאים תחת אחריותם, אך טען כי עוצמת הלחימה מונעת מהם לבצע את משימותיהם. יצוין כי כאשר נשאל על האפשרות של פינוי כוחות יוניפי”ל “אם המצב יחמיר” ענה דוג’אריק כי “קיימת תוכנית חירום במידת הצורך” (רשת אלערביה, 30 בספטמבר 2024).
  • לאחר ההודעה על תחילת התמרון, נמסר מיוניפי”ל כי זוהי “התפתחות מסוכנת” וכי לכוח יש תוכניות המוכנות לביצוע במידת הצורך. עוד נאמר בהודעה כי כל “מעבר” ללבנון מהווה הפרה של הריבונות הלבנונית ושל החלטה 1701 וכי אין להתמקד במטרות אזרחיות ויש לשמור על החוק הבינלאומי. עוד צוין כי בטיחותם של אנשי הכוח וביטחונם הם בראש סדרי העדיפויות וכלל הצדדים נקראו לכבד זאת (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 1 באוקטובר 2024).
  • יוניפי”ל הביע דאגה עמוקה מפעילות צה”ל בסמוך למוצב של הכוח, דרומית-מזרחית למארון אלראס שבדרום לבנון. הכוח הדגיש כי מדובר “בהתפתחות מסוכנת ביותר, שכן פגיעה בבטיחותם של פעילינו, המבצעים את המשימות המוטלות עליהם על ידי מועצת הביטחון של האו”ם אינה מתקבלת על הדעת”. עוד נמסר כי “על כל הצדדים למלא את חובתם בהגנה על אנשי האו”ם” (חשבון X של יוניפי”ל, 6 באוקטובר 2024).
סוריה
  • במהלך השבוע האחרון, פורסמו דיווחים על מספר תקיפות המיוחסות לישראל נגד יעדים המזוהים עם חזבאללה ואיראן בסוריה. להלן הדיווחים העיקריים:
  • “מקור צבאי סורי” מסר כי בלילה שבין 30 בספטמבר ל-1 באוקטובר 2024, תקפו כלי טיס ישראליים מספר אתרים בדמשק. נטען כי מערכות ההגנה האווירית הפילו את מרבית הטילים, אולם שלושה אזרחים נהרגו ותשעה נפצעו וכי נגרם נזק לרכוש (סאנא, 1 באוקטובר 2024). דווח כי בתקיפה נהרגה העיתונאית הסורית, צפאא’ אחמד (הטלוויזיה הסורית, 1 באוקטובר 2024). משרד החוץ הסורי גינה את התקיפה וקרא לעולם לשים קץ למעשים אלו והדגיש את זכותה של סוריה להגן על עצמה (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ הסורי, 1 באוקטובר 2024).
זירת התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק (אלאח'באר, 1 באוקטובר 2024)
זירת התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק (אלאח’באר, 1 באוקטובר 2024)
  • ב-1 באוקטובר 2024, דיווחו “מקורות צבאיים סוריים” כי בוצעה “תקיפה אווירית ישראלית” נגד שלוש תחנות מכ”ם נגד מטוסים בנמל תעופה צבאי בדרום סוריה (רויטרס, 1 באוקטובר 2024). אתר חדשות מקומי פרסם תיעוד לכאורה מהאזור, שהראה מכ”ם שנפגע, ונטען כי חייל סורי נפצע קל (אלסוידאא’24, 1 באוקטובר 2024).
    • ב-6 באוקטובר 2024, בשעות הצהריים, דווח כי טילים ישראליים פגעו בשני כלי רכב שנשאו סיוע באזור העיר חסיאא’ אלמנאעיה (אלוטן, 6 באוקטובר 2024). לפי דיווח נוסף, התקיפה כוונה נגד מפעל לייצור כלי רכב בחסיאא’ אלמנאעיה שבאזור חמץ (אלמיאדין, 6 באוקטובר 2024).
    • ב-6 באוקטובר 2024, בשעות הערב, מסרו “מקורות בשטח” על פיצוצים במחסנים באזור העיר חמץ (אלמיאדין, 6 באוקטובר 2024). “מקור צבאי סורי” טען כי ישראל תקפה מספר אתרים צבאיים במרחב חמץ-חמאה מכיוון צפון לבנון וכי נגרם נזק לרכוש (סאנ”א, 6 באוקטובר 2024).

[1] השם "ח'יבר" הינו על שם הטבח שבוצע על פי המסורת האסלאמית ביהודים על-ידי המוסלמים בח'יבר שבסעודיה (בחודש מחרם בשנת 7 להג'רה / חודש מאי בשנת 628 לספירה), ומשמש כסמל לתבוסתם. 
[2] נור הוא טיל שיוט איראני שמיועד לתקיפת כלי שיט ומבוסס על טילי חוף-ים סיניים מדגמי C801 ו-C802 . הוא מגיע לטווח של 170 ק"מ ונושא ראש קרב במשקל 165 ק"ג. 
[3] חזבאללה לא סיפק פרטים על הרקטה, אולם היא משתייכת לסדרה של רקטות פאדי-1 ופאדי-2 ששוגרו לראשונה ב-22 בספטמבר 2024, ולרקטה פאדי-3 ששוגרה לראשונה ב-24 בספטמבר 2024.