מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (30-23 בספטמבר 2024)

מודעת האבל על עלי כרכי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)

מודעת האבל על עלי כרכי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)

נעים קאסם נואם (אלמיאדין, 30 בספטמבר 2024)

נעים קאסם נואם (אלמיאדין, 30 בספטמבר 2024)

הזירה הצפונית - סיכום נתונים החל מ-8 באוקטובר 2023
* סיכום נתונים החל מ-8 באוקטובר 2023
עיקרים
  • במהלך השבוע האחרון, תקף צה”ל אלפי מטרות של חזבאללה ברחבי לבנון, בהם אמצעי לחימה מתקדמים שהוסתרו באתרים אזרחיים. כמו כן בוצעו סיכולים ממוקדים נגד בכירים בחזבאללה באלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות, בהם מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה ומפקד חזית הדרום עלי כרכי.
  • בשבוע האחרון, קיבל חזבאללה אחריות על 77 תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בישראל. התקיפות כללו שיגורים ראשונים של טילי קרקע-קרקע לעבר אזור תל אביב ואזור ירושלים. מספר בני אדם נפצעו כתוצאה מנפילות ומרסיסי יירוטים, נגרם נזק לרכוש.
  • חזבאללה הודיע על מותם של עשרה בכירים ופעילים בתקיפות בלבנון, ובראשם נצראללה. עם זאת, ההערכות הן כי מספר ההרוגים גבוה יותר וחזבאללה מסתפק בהודעות על ההרוגים הבכירים ביותר. כמו כן, נמסר על 61 הרוגים מארגונים נוספים, בהם מפקד חמאס בלבנון וחמישים פעילי אמל.
  • סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, נשא נאום ראשון של בכיר בארגון מאז סיכול נצראללה והבהיר כי חזבאללה ימשיך בפעולות “הסיוע” לרצועת עזה ובהגנה על לבנון. הוא ציין כי הארגון יבחר מזכ”ל חדש בהקדם.
  • הרשויות בלבנון עדכנו כי לפחות 1,640 בני אדם נהרגו מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023, יותר מאלף מתוכם מאז ה-16 בספטמבר 2024. ראש הממשלה הזמני של לבנון, נג’יב מיקאתי, העריך כי מספר העקורים בלבנון עלול להגיע למיליון בני אדם. האו”ם מסר כי מאה אלף בני אדם חצו את הגבול לסוריה.
  • סוריה: צה”ל סיכל את ראש תשתית חמאס בדרום סוריה. דווח על תקיפות של כלי טיס ישראליים לאורך הגבול עם לבנון בניסיון למנוע העברת אמצעי לחימה לחזבאללה. צבא סוריה דיווח על לפחות חמישה מחייליו שנהרגו בתקיפות.
הלחימה בלבנון
תקיפות צה”ל
  • ב-23 בספטמבר 2024, פתח צה”ל במבצע “חיצי הצפון” נגד יעדי חזבאללה בלבנון. בשבוע האחרון, הותקפו מהאוויר אלפי מטרות באזורים שונים במדינה, שכללו בעיקר יכולות שיגור ואמצעי לחימה שהוסתרו במבנים ובתשתיות אזרחיות, בהם טילי שיוט וטילי חוף-ים למרחק של מאות קילומטרים.[1]
  • במסגרת הפעילות, בוצעו סיכולים ממוקדים מהאוויר נגד בכירים בחזבאללה (דובר צה”ל, 28-26 בספטמבר 2024):
    • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נהרג ב-27 בספטמבר 2024 בתקיפה נגד המפקדה המרכזית של חזבאללה ששכנה מתחת לבניין מגורים באלצ’אחיה אלג’נוביה (הרובע הדרומי) בבירות, בעת שבמקום התכנסה הנהגת הארגון לתיאום פעילות טרור נגד ישראל. בתקיפה נהרגו גם עלי כרכי, ששימש מפקד חזית הדרום, ובכירים נוספים בחזבאללה.
    • חסן ח’ליל יאסין, בכיר במטה המודיעין של חזבאללה, נהרג ב-28 בספטמבר 2024 בתקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה. נמסר כי הוא היה אחראי על סימון מטרות צבאיות ואזרחיות בשטח ישראל עבור תקיפות חזבאללה ופעל באופן צמוד עם יחידות האש של הארגון.
    • נביל קאווק, שעמד בראש יחידת הביטחון המונע של חזבאללה, נהרג ב-29 בספטמבר בתקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה. קאווק, שהצטרף לחזבאללה בשנות השמונים והיה בעבר אחראי על הפעילות בדרום לבנון, שימש חבר המועצה המרכזית של חזבאללה וחבר מועצת הג’האד ואחד הדוברים הבולטים של חזבאללה
    • מחמד חסין סרור, ששימש מפקד היחידה האווירית של חזבאללה, נהרג ב-26 בספטמבר 2024 בתקיפה אווירית באלצ’אחיה אלג’נוביה. הוא היה אחראי על תקיפות נגד ישראל באמצעות רחפנים, טילי שיוט וכטב”מים, ובנוסף הוביל פרויקטים לייצור כטב”מים בלבנון. בעבר הוא פיקד על יחידת טילי קרקע-אוויר, פיקד על יחידה בכוח אלרצ’ואן והיה נציג חזבאללה אצל החות’ים בתימן בנושא המערך האווירי.
    • אבראהים מחמד קביסי, ראש מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה, נהרג עם מפקדים בכירים נוספים במערך בתקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה. קביסי היה אחראי על שיגורי הרקטות לעורף הישראלי לפני המלחמה ובמהלכה והיה מקורב לבכירי ההנהגה הצבאית של חזבאללה (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024).
תקיפות חזבאללה
  • בשבוע האחרון (30-23 בספטמבר 2024, נכון לשעה 13:00), קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 77 תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בצפון ישראל, בדומה למספר התקיפות בשבוע הקודם. התקיפות בוצעו באמצעות טילים נגד טנקים (נ”ט), פגזים, כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים), רחפני נפץ ורקטות מסוגים שונים, ולראשונה גם באמצעות טילי קרקע-קרקע (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הצבאית של חזבאללה, 30-23 בספטמבר 2024). מספר בני אדם נפצעו כתוצאה מנפילת רקטות ומשברי יירוטים, נזק נגרם לרכוש (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 30-23 בספטמבר 2024).
  • הרחבת טווח הירי: בתגובה לתקיפות הנרחבות של חיל האוויר באזורים שונים בלבנון, שלטענת חזבאללה גם פגעו באזרחים, הגיב הארגון בהרחבת התקיפות לעבר יעדים חדשים ולטווחים רחוקים יותר בעומק ישראל, כולל שיגורים לאזור חיפה והקריות, טבריה, עמק יזרעאל, דרום הכרמל (זיכרון יעקב ועתלית) ותקיפה ראשונה אי פעם של הארגון לעבר תל אביב. במרבית ההודעות, ציין חזבאללה במפורש כי התקיפות כוונו לעבר יישובים אזרחיים בישראל, וזאת לדבריו בתגובה “לפגיעה הברברית של ישראל בערים, כפרים ואזרחים” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הצבאית של חזבאללה, 30-23 בספטמבר 2024).[2]
הרוגים לחזבאללה
  • במהלך השבוע האחרון, הודיע חזבאללה על מותם של עשרה בכירים ופעילים בתקיפות בלבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הצבאית של חזבאללה, 30-23 בספטמבר 2024). עם זאת, ניתן להעריך כי מספר ההרוגים בשורות חזבאללה בתקיפות צה”ל גבוה יותר, ובשל כך מסתפק כרגע הארגון בפרסום הודעות על בכירים בלבד, בניגוד להתנהלות שלו מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023. להלן ההודעות המרכזיות על הרוגי חזבאללה:
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, שכונה “אדון ההתנגדות”, התואר הבכיר ביותר שניתן לאחד מהרוגי חזבאללה מאז תחילת העימות הנוכחי ב-8 באוקטובר 2023. ההודעה ציינה כי הוא “שהיד דגול” ו”שהיד בדרך לירושלים ופלסטין”, וכי נצראללה היה “מנהיג אמיץ, חכם ובעל תבונה שהצטרף לשיירת השהידים מכרבלאא'”, היה “אחד ממנהיגיו הגדולים ביותר” והנהגתו הבטיחה כי “חזבאללה ימשיך בג’האד, בתמיכה בעזה ובהגנה על לבנון”. בנוסף לכך, הביע הארגון תנחומים למנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, לכל פעילי הארגון, לעם הלבנוני וכן למשפחתו האצילה של נצראללה. עם זאת, בניגוד להרוגי חזבאללה בלחימה הנוכחית נגד ישראל, לא פורסמה גם כרזה עם תמונתו של נצראללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 בספטמבר 2024).
  • “, עלי עבד אלמנעם כרכי, המכונה אלחאג’ אבו אלפצ’ל, “מפקד הג’האד הגדול, יליד 1962 מהעיירה עין בוסואר שבדרום לבנון. בהודעה צוין כי כרכי היה ממייסדי חזבאללה והיה אחראי לפיגועי התאבדות רבים נגד כוחות צה”ל, בהם פיגוע ההתאבדות בבניין הממשל הצבאי הישראלי בצור בנובמבר 1982; הוא הקים את מערכי “ההתנגדות” לאורך הגבול אחרי נסיגת צה”ל לרצועת הביטחון בדרום לבנון ב-1985; הוא פיקד על חזית הדרום מאז 1996 והוביל את הלחימה עד יציאת כוחות צה”ל ב-2000 ובמלחמת לבנון השנייה ב-2006; היה אחראי על מפקדת חזבאללה וכל היחידות שלה משנת 2006, ובמהלך מבצע “מבול אלאקצא” פיקח על הפעילות הצבאית של המפקדה המרכזית; כרכי גם היה חבר במועצת השורא ובמועצת הג’האד מאז הקמתן ושימש עוזר לענייני ג’האד של נצראללה מאז 2008 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30-29 בספטמבר 2024).
מודעת האבל על עלי כרכי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)
מודעת האבל על עלי כרכי
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)
  • שיח’ נביל יחיא קאווק, המכונה אלשיח’ נביל, “הוד מעלתו העלאמה[3] המג’האד”, יליד 1964 מהעיירה עבא (Ebba) בדרום לבנון, ששימש ראש יחידת הביטחון המונע. ההודעה ציינה כי קאווק היה האחראי הארגוני של חזבאללה בדרום לבנון בשנים 1991 עד 2010 ושימש סגן ראש המועצה המבצעת של חזבאללה עד 2018. עוד נאמר כי קאווק נשא בתחומים רבים של אחריות ארגונית ביחידות השונות של חזבאללה” וזכה לאמון והיה מלומד ואיש ג’האד נהדר ותמיד נוכח בזירות הג’האד” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30-29 בספטמבר 2024).
ודעת האבל על נביל קאווק (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)
מודעת האבל על נביל קאווק
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)
  • מחמד חסין סרור, המכונה אבו צאלח, המפקד השהיד, יליד 1973 מעיתא אלשעב בדרום לבנון. בהודעה צוין כי הוא הצטרף לחזבאללה בשנת 1986 והשתתף בפעולות נגד “הכיבוש הישראלי”, ובהמשך נגד הכוחות “התכפיריים” (דאעש) במזרח לבנון ובסוריה; מאז שנת 2020, הוא פיקד על הכוח האווירי של חזבאללה והוביל את התקיפות האוויריות מאז תחילת “חזית התמיכה” במהלך מבצע “מבול אלאקצא” (זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 27 בספטמבר 2024).
מודעת האבל על מחמד סרור (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)
מודעת האבל על מחמד סרור
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024)
נאום נעים קאסם
  • ב-30 בספטמבר 2024, נשא סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, נאום הספד לחסן נצראללה. קאסם הוא הבכיר הראשון בארגון שדיבר בפומבי מאז הסיכול של מזכ”ל הארגון. יצוין כי קאסם דיבר ממקום מסתור ונראה מתוח ומזיע. להלן עיקרי הדברים (אלמנאר, 30 בספטמבר 2024):
    • חלק שבחים לנצראללה וציין כי הוא היה “אהוב על ידי ההמונים, אוהבי החירות ופלסטין, וכל מי שמקווים לשחרר אותה מחלאת הציונים ולפרק את עוצמת היהירות האמריקאית-ציונית”.
    • הכחיש את הודעת צה”ל כי התקיפה נגד מפקדת חזבאללה בוצעה בעת שנצראללה נפגש במקום עם עשרים בכירים בארגון, וטען כי רק עוזריו הקרובים של נצראללה ושומרי ראשו היו עמו. טען גם כי לא הייתה פגיעה באמצעי לחימה מתקדמים כדוגמת טילים ארוכי טווח וכי מדובר ב”חלום שהאויב לא ישיג”.
    • האשים כי ישראל “מבצעת מעשי טבח בכל האזורים בלבנון ותוקפת אזרחים”. טען כי ארה”ב מעניקה לישראל “תמיכה פתוחה לביצוע מעשי טבח”.
    • הבהיר כי למרות האבדות בהנהגת הארגון והתקיפות נגד אזרחים, “ההתנגדות” תמשיך לסייע לרצועת עזה ול”פלסטין” ותגן על לבנון ובני עמה.
    • ציין כי הפעילים ממשיכים לפעול בהתאם למבנה הארגוני, ופועלים לפי תוכניות חלופיות שנקבעו על ידי נצראללה. הוא הוסיף כי מאז הריגת נצראללה, הפעולות “המשיכו באותו קצב והתגברו”, כאשר הוא קיבל לראשונה אחריות על שיגור טילים לעבר מעלה אדומים (ב-28 בספטמבר 2024) ולעבר חיפה (29 בספטמבר 2024), שעליהם חזבאללה לא פרסם הודעה רשמית. לדבריו, הפעילות היא “מינימלית” בהתאם לתוכנית, אולם הקרב עלול להיות ארוך והאפשרויות “פתוחות בפנינו”, ו”ההתנגדות” מוכנה גם לעימות קרקעי.
    • עדכן כי הארגון יבחר מזכ”ל חדש “מוקדם ככל האפשר ובהתאם למנגנון המאושר”. ציין כי “נמלא את עמדות ההנהגה באופן קבוע, ותהיו בטוחים שהבחירות יהיו קלות”.
    • בסיום דבריו, פנה לפעילי הארגון ואמר: “אנו מאמינים בכם, וננצח כפי שניצחנו במלחמת לבנון השנייה”.
נעים קאסם נואם (אלמיאדין, 30 בספטמבר 2024)
נעים קאסם נואם (אלמיאדין, 30 בספטמבר 2024)
הרוגים מארגונים נוספים
חמאס
  • חמאס הודיעה כי מפקד התנועה בלבנון וחבר בהנהגת חמאס ב”חוץ”, פתח אמין שריף, נהרג עם בני משפחתו בתקיפה אווירית ישראלית נגד ביתו במחנה הפליטים אלבץ בדרום לבנון ב-30 בספטמבר 2024. התנועה האשימה כי מדובר ב”פעולת התנקשות טרוריסטית”. חמאס שיבחה את פועלו של אבו אלאמין ומסרה תנחומים על מותו (ערוץ הטלגרם של חמאס, 30 בספטמבר 2024). דובר צה”ל אישר כי פתחי שריף, ששימש ראש זירת לבנון בחמאס, נהרג בתקיפה של חיל האוויר. לפי ההודעה, שריף תיאם את הפעילות של חמאס מלבנון מול חזבאללה והיה אחראי על גיוס פעילים ורכש אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 30 בספטמבר 2024).
כרזת חמאס על מותו של פתח אמין שריף (חשבון X של חמאס, 30 בספטמבר 2024)
כרזת חמאס על מותו של פתח אמין שריף
(חשבון X של חמאס, 30 בספטמבר 2024)
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של “מפקד השטח”, חסין מחמוד אלנאדר, ממרג’עיון שבדרום לבנון שנהרג בתקיפה ישראלית בלבנון ב-23 בספטמבר 2024 (ערוץ הטלגרם של חמאס איו”ש, 24 בספטמבר 2024). גם אלג’מאעה אלאסלאמיה, הזרוע של האחים המוסלמים בלבנון, הודיעה על מותו של חסין אלנאדר (חשבון X של אלמנארה לאעלאם, 24 בספטמבר 2024).
אלג’מאעה אלאסלאמיה
  • אלג’מאעה אלאסלאמיה הודיעה, כי “המפקד לוחם הג’האד, מחמד דחרוג’, המכונה אבו עמר, נהרג בהפצצה ברברית ואכזרית נגד ביתו בג’ב ג’נין שבבקעת הלבנון” בבוקר של ה-29 בספטמבר 2024 (חשבון X של אלג’מאעה אלאסלאמיה, 29 בספטמבר 2024).
כרזת אלג'מאעה אלאסלאמיה על מותו של מחמד דחרוג' (חשבון X של אלג'מאעה אלאסלאמיה, 29 בספטמבר 2024)
כרזת אלג’מאעה אלאסלאמיה על מותו של מחמד דחרוג’
(חשבון X של אלג’מאעה אלאסלאמיה, 29 בספטמבר 2024)
  • ב-30 בספטמבר 2024 דווח כי מזכ”ל התנועה, מחמד טקוש, נהרג בתקיפה ישראלית בשכונת אלכולא. “מקור בחמאס” מסר בהמשך כי טקוש לא היה בדירה שהותקפה וכי מצבו טוב (MTV Lebanon, 30 בספטמבר 2024).
אמל
  • תנועת אמל הודיעה על מותם של חמישים פעילים שלה, בהם גם חובשים ופעילים בתנועת הצופים. עשרה מההרוגים כונו “לוחמי ג’האד” ונמסר כי הם נהרגו “בעת שביצעו את החובה הלאומית ואת הג’האד בהגנה על לבנון והדרום” (ערוץ הטלגרם של תנועת אמל, 30-23 בספטמבר 2024).
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (הגא”פ), הודיעו על ארבעה פעילים של שלוחת הארגון בסוריה שנהרגו בעת שביצעו את “חובתם הקרבית” בדרום לבנון: סמיר מצטפא דיאב, בן 31; פראס אימן שהאבי, בן 31; חסין מוסא בלאוני, בן 33; מויד אחמד מחמד, בן 26 (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של פלוגות ירושלים, 24 בספטמבר 2024).
החזית העממית לשחרור פלסטין
  •    גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (חז”ע), הודיעו כי שניים ממפקדי הגדודים ופעיל נוסף נהרגו בתקיפה ישראלית בבירות: המפקד מחמד עבד אלעאל, המכונה אבו ע’אזי, ששימש כחבר הלשכה המדינית של חז”ע ואחראי המחלקה הצבאית-ביטחונית; המפקד עמאד עודה, המכונה אבו זיאד, חבר הועד המרכזי הכללי של חז”ע, חבר המחלקה הצבאית ומפקדה הצבאי בלבנון; והפעיל (“הלוחם”) עבד אלרחמן עבד אלעאל (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 30 בספטמבר 2024).
כרזת גדודי אבו עלי מצטפא של החזית העממית על מותם של שני מפקדים ופעיל (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 30 בספטמבר 2024)
כרזת גדודי אבו עלי מצטפא של החזית העממית על מותם של שני מפקדים ופעיל
(ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 30 בספטמבר 2024)
פתח
  • תנועת פתח הודיעה כי ד”ר רצ’ואן עבדאללה נהרג בתקיפה בעין אלדלב, מזרחית לצידון, ב-29 בספטמבר 2024. נמסר שהוא היה חבר בוועדת המעקב המרכזית לגיוס ולארגון של פתח במרחב (אקלים) לבנון (האתר הרשמי של תנועת פתח בלבנון, 29 בספטמבר 2024).
מודעת האבל על רצ'ואן עבדאללה (האתר הרשמי של תנועת פתח בלבנון, 29 בספטמבר 2024)
מודעת האבל על רצ’ואן עבדאללה (האתר הרשמי של תנועת פתח בלבנון, 29 בספטמבר 2024)
המצב האזרחי בלבנון
נפגעים
  • שר הבריאות הלבנוני, פראס אלאביצאצ’, מסר כי מאז תחילת הלחימה בין חזבאללה לבין ישראל ב-8 באוקטובר 2023 ועד 27 בספטמבר 2024, נהרגו 1,640 בני אדם, בהם 104 ילדים ו-194 נשים, ונפצעו 8,408 נוספים. לפי אלאביצאצ’, בין 8 באוקטובר 2023 ל-15 בספטמבר 2024, הגיע מספר ההרוגים ל-610 בני אדם, אולם מ-16 בספטמבר ועד 27 בספטמבר 2024, נוספו עוד 1,030 הרוגים. הוא ציין כי ישנם עוד הרוגים ונעדרים מתחת להריסות. לדברי שר הבריאות, אף בית חולים לא יצא מכלל פעילות, אולם נעשים מאמצים להוריד את העומס מבתי החולים באזורים המותקפים (אלנשרה ,28 בספטמבר 2024). ב-30 בספטמבר 2024, עדכן משרד הבריאות הלבנוני עדכן על 105 הרוגים נוספים ו-359 פצועים בתוך יממה (MTV, 30 בספטמבר 2024)
עקורים
  • ב-23 בספטמבר 2024, בפתיחת מבצע “חיצי הצפון”, קרא דובר צה”ל לתושבי הכפרים בדרום לבנון לעזוב את בתיהם אם הם משמשים את חזבאללה להסתרת אמל”ח, וזאת לקראת תקיפות נוספות של חיל האוויר. דובר צה”ל הזהיר את התושבים כי חזבאללה מסכן אותם וכי עליהם להתרחק כדי להגן על עצמם. בהמשך, פורסמו אזהרות דומות לתושבים בבקעת הלבנון ובאזור אלצ’אחיה אלג’נוביה (חשבון X של דובר צה”ל בערבית, 28-23 בספטמבר 2024).
  • ראש הממשלה הזמנית של לבנון, נג’יב מיקאתי, קיים ישיבה של ועדת חירום הממשלתית, שהתמקדה בסוגיית העקורים. מיקאתי עדכן כי יש 118 אלף עקורים ב-778 מקלטים ברחבי המדינה, וכי הם מקבלים את הצרכים הבסיסיים. עם זאת, מיקאתי הודה כי ייתכן שהמספרים בפועל גבוהים יותר וכי מספר העקורים עלול להגיע למיליון בני אדם. לדבריו, הממשלה עושה כל שביכולתה ומגייסת את כל הסוכנויות כדי לסייע לעקורים (לבנון24, 29 בספטמבר 2024).
  • הנציב העליון של האו”ם לענייני פליטים, פיליפו גרנדי, מסר כי כמאה אלף בני אדם חצו את הגבול מלבנון לסוריה “כדי להימלט מהתקיפות הישראליות”. הוא ציין כי מדובר באזרחים לבנונים ובאזרחים סורים ששהו בלבנון, וכי עדיין יש מעבר של פליטים (אלנשרה, 30 בספטמבר 2024).
סיוע בינלאומי
  • תוכנית המזון העולמית של האו”ם (WFP) מסרה כי לבנון “נמצאת בנקודת שבירה ואינה מסוגלת לסבול מלחמה נוספת”. בשל כך, הודיעה התוכנית על מבצע חירום לטובת סיוע לכמיליון בני אדם שנפגעו כתוצאה מההסלמה האחרונה, במהלכו היא “חילקה חבילות מזון ועזרה לאלפי אנשים תוך ימים ספורים” (אתר WFP, 29 בספטמבר 2024).
  • הנציבות האירופית הודיעה שתעניק סיוע הומניטרי נוסף בשווי של עשרה מיליון אירו עבור תושבי לבנון שנפגעו מההסלמה המתמשכת בין חזבאללה לישראל. הנציבות פירטה כי סיוע החירום אמור לסייע לצרכים דחופים כגון הגנה, מזון, מחסה ושירותי בריאות(אתר הרשמי של הנציבות האירופית, 29 בספטמבר 2024).
סוריה
סיכול ראש תשתית חמאס בדרום סוריה
  • ב-28 בספטמבר 2024, סוכל ראש תשתית הטרור של חמאס בדרום סוריה, אחמד מחמד פהד, בתקיפה של חיל האוויר הישראלי. פהד היה אחראי על ביצוע פעילות טרור נגד כוחות צה”ל ונגד שטח ישראל מדרום סוריה, כולל ירי רקטות לעבר רמת הגולן. לפי צה”ל, הוא תכנן להוציא לפועל תקיפה נוספת בטווח הזמן המיידי (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024). דווח כי כטב”ם ישראלי פגע בדירה בכפר בית סאבר, באזור החרמון [במקור: ג’בל אלשיח’]. כתוצאה מכך, נהרגו אישה ובן זוגה, פלסטיני-סורי, ונפצעו מספר בני אדם נוספים
תקיפות המיוחסות לישראל נגד יעדי חזבאללה
  • במהלך השבוע האחרון, פורסמו דיווחים על תקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, מרביתן לעבר יעדים הקשורים לחזבאללה כחלק מהרחבת התקיפות נגד הארגון. להלן הדיווחים העיקריים:
    • כטב”ם ישראלי תקף וילה שמשמשת בכירים בחזבאללה ובמשמרות המהפכה בעיירה יעפור שבאזור דמשק. הווילה שייכת לדיוויזיה הרביעית של צבא סוריה בפיקודו של מאהר אלאסד, אחיו של נשיא סוריה בשאר אלאסד. “מקורות” מסרו כי מאהר אלאסד הוזהר כי אם יועברו אמצעי לחימה מהדיוויזיה לחזבאללה בלבנון, הווילה תהווה יעד לתקיפה (מרכז המעקב הסורי, 30-29 בספטמבר 2024).
    • מטוסי קרב ישראליים תקפו אתר ליד עמדה של צבא סורי באזור אלקציר, דרומית-מערבית לחמץ, בקרבת הגבול עם לבנון (מרכז המעקב הסורי, 29 בספטמבר 2024). דווח כי מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה פעלו נגד כטב”מים ישראליים במרחב הכפרי שממערב לחמץ (אלמיאדין, 29 בספטמבר 2024).
    • מטוסי קרב ישראליים תקפו מחסן ששייך לאנשים שעובדים עם חזבאללה בין אלטפיל לעסאל אלורד שבאזור הגבול עם לבנון. במקביל, תקף כטב”ם כלי רכב באזור אלקציר ואדם אחד נהרג (מרכז המעקב הסורי, 28 בספטמבר 2024).
    • בוצעו מספר תקיפות נגד מעברים בגבול סוריה-לבנון, כחלק מהניסיון לעצור העברת אמצעי לחימה לחזבאללה (מרכז המעקב הסורי, 28-27 בספטמבר 2024). צבא סוריה מסר כי חמישה מחייליו נהרגו בתקיפה נגד מוצב בכפר יאבוס שבמרחב דמשק (סאנ”א, 27 בספטמבר 2024).

[1] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-מ-26 בספטמבר 2024: "מבצע “חיצי הצפון”: תגובות בלבנון ומשמעויות"; מחקר של מרכז המידע מ-30 בספטמבר 2024: "התקיפה נגד מפקדת חזבאללה בבירות וסיכול חסן נצראללה - משמעויות ותגובות". 
[2] ב-17 ביולי 2024, איים מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כי במקרה של תקיפה ישראלית נגד אזרחים, התגובה תופנה לעבר יישובים חדשים. 
[3] תואר כבוד לאיש דת מוסלמי.