מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (6 – 20 באפריל 2023)

נצראללה במהלך הנאום (Spot Shot Video, 15 באפריל 2023)

נצראללה במהלך הנאום (Spot Shot Video, 15 באפריל 2023)

נעים קאסם במהלך הנאום (אלמנאר, 16 באפריל 2023)

נעים קאסם במהלך הנאום (אלמנאר, 16 באפריל 2023)

נביל קאווק (אלמנאר, 17 באפריל 2023)

נביל קאווק (אלמנאר, 17 באפריל 2023)

יו

יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, האשם צפי אלדין (אלמנאר, 12 באפריל 2023)

עיקרים
  • בשבועיים האחרונים חלה עליה משמעותית בשיח המאיים של ראשי “ציר ההתנגדות” , כלפי ישראל תוך ניצול העימותים בהר הבית בירושלים, חודש רמצ’אן ואירועי “יום ירושלים העולמי”[1], אותו הגה איתאללה ח’מיני, מחולל המהפכה האסלאמית באיראן, כדי ללכד סביבו את העולם האסלאמי.
  • בלבנון הושמעו הצהרות מאיימות על ידי בכירי חזבאללה ובכירי הארגונים הפלסטינים בראיונות, כנסים ועצרות חלקן אף קראו להשמדת ישראל. אלה לוו במסע תעמולה ברשתות החברתיות, בשיח אף שולבו מסרים בעברית כדי לנסות להלך אימים על תושבי ישראל ולפגוע במורל אזרחי המדינה.
  • לצד האיומים, בוצעו בשבועיים האחרונים גם פעולות התקפיות, שבאו לידי ביטוי בשיגור רקטות לעבר ישראל מדרום לבנון ומדרום סוריה (במקביל לשיגור רקטות מרצועת עזה) במהלך חג הפסח.
  • שירות ביטחון כללי פרסם, כי לאחרונה נחשפה פעילות גיוס של כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים ושל חזבאללה מול אזרחים ישראלים ופלסטינים, לביצוע פעילות טרור בישראל.
לבנון
הצהרות לוחמניות לרגל “יום ירושלים העולמי”
  • בנאומים שנשאו מנהיגי חזבאללה בלבנון לציון “יום ירושלים העולמי”, הם ביטאו את נחישותם לקחת חלק במאבק נגד ישראל, אשר רבים ציינו כי הוא קרוב מאד. זאת, בראייתם בעיקר לאור התחזקות “ציר ההתנגדות” והיחלשות ישראל בזירת הפנים.
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, אמר במהלך נאומו כי מה שמאפיין את יום ירושלים השנה הוא ש”ציר ההתנגדות” מרגיש עוצמה וגאווה וישראל לעומת זאת חשה חרדה. נצראללה ציין כי הוא מייחל לחיסולה של ישראל וכי הפילוג העמוק בקרבה חושף שסעים, שעלולים להוביל לשפיכות דמים. לדבריו, בכל 75 שנותיה, לא חוותה ישראל (“הישות הציונית”) משבר שכזה. נצראללה אף העריך כי לאור המצב הנוכחי, ישראל לא תעבור את שנתה השמונים. הוא הזהיר את ישראל בציינו שחלק מהתגובות או המעשים ה”מטופשים” שלה בירושלים, ביהודה ושומרון, רצועת עזה, לבנון או סוריה עלולים לגרור את האזור למלחמה נרחבת. עוד ציין כי הם יגיבו לכל תקיפה בלבנון (Spot Shot Video, 15 באפריל 2023).
נצראללה במהלך הנאום (Spot Shot Video, 15 באפריל 2023)
נצראללה במהלך הנאום (Spot Shot Video, 15 באפריל 2023)
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, ציין בנאום שנשא בעצרת “הגדה, המגן של ירושלים”, שנערכה בסבלין (Siblin), שמצפון לצידון, כי חזבאללה עומד לצד לוחמי הג’האד הפלסטינים, בדרך לשחרור פלסטין באמצעות “ההתנגדות”, מות הקדושים וסיוע. עוד הוסיף כי הם נמצאים בשלב שבו הם עדים לרפיון ישראל (“ישות הכיבוש”) ופירוקה. בעצרת נכח גם אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, שבדברים שנשא ציין כי מה שמייחד את “יום ירושלים העולמי” השנה הוא ש”ציר ההתנגדות” התאחד למען ירושלים וניצח במערכה זו את ישראל (אלמנאר, 16 באפריל 2023).
נעים קאסם במהלך הנאום (אלמנאר, 16 באפריל 2023)
נעים קאסם במהלך הנאום (אלמנאר, 16 באפריל 2023)
  • נביל קאווק, בכיר בחזבאללה, מסר כי ההתקפות המתמשכות של ישראל נגד מסגד אלאקצא הן “בלתי נסבלות”. קאווק טען כי חזבאללה נמצא בעמדה מתקדמת בתמיכה בעם הפלסטיני וב”התנגדות” וכי כך הוא יישאר עד סוף הדרך ללא היסוס שכן האיומים לא מערערים את נחישותו. הוא ציין שישראל מחשבת את צעדיה בקפידה לפני שהיא חושבת לפתוח במלחמה נגד לבנון, שהפכה, לדבריו, למדינה החסינה ביותר בפני האיום הישראלי (אלמנאר, 9 באפריל 2023). נביל קאווק (אלמנאר, 17 באפריל 2023)
נביל קאווק (אלמנאר, 17 באפריל 2023)
נביל קאווק (אלמנאר, 17 באפריל 2023)
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, ציין בדברים שאמר כי הציר [ציר ההתנגדות] איחד את “ההתנגדות” כאשר המטרה נשארה זהה והיא השמדת ישראל. הוא הדגיש שהם מגבירים את כל היכולות שלהם וכי כל פקודה שייתן [ראש ממשלת ישראל, בנימין] נתניהו תיענה במוכנות בכל החזיתות (אלמנאר, 12 באפריל 2023).
יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, האשם צפי אלדין (אלמנאר, 12 באפריל 2023)
יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, האשם צפי אלדין (אלמנאר, 12 באפריל 2023)
פעילות ברשתות החברתיות
  • על רקע אירועי “יום ירושלים העולמי” קיים חזבאללה בשבועיים האחרונים קמפיין כרזות ברשתות החברתיות בשם “בית העכביש”, המצביע על חולשתה של ישראל ועל אפשרות של פרוץ מלחמת אזרחים בתוכה, באופן שיכול להביא להתמוטטותה.
  • ברשתות החברתיות הועלו ההאשטאגים בשפה הערבית מצד גורמים המזוהים עם “ציר ההתנגדות”. שלושת האשטאגים המרכזיים הם “הגדה-מגן ירושלים” (#الضفة_درع_القدس); “נערוך את סעודת סיום צום רמצ’אן בירושלים” (#سنفطر_فی_القدس); ו”יום ירושלים העולמי” (#یوم_القدس_العالمی). המסרים כללו התרסה נגד ישראל תוך הבעת אופטימיות לגבי הכרעתה בעת הזאת.
הלוגו הרשמי של יום ירושלים העולמי, הכולל כיתוב בערבית "מגן ירושלים" (דרע אלקדס)
הלוגו הרשמי של יום ירושלים העולמי, הכולל כיתוב בערבית “מגן ירושלים” (דרע אלקדס)
  • ב-13 באפריל 2023 פורסם סרטון שהופץ בפלטפורמות ההסברה הרשמיות של חזבאללה, חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין ובמקומות נוספים תחת הכותרת: “מוכנים”. בסרטון, שהופץ בעברית וערבית, נראה חדר מבצעים מאוחד הכולל את כלל המשתייכים ל”ציר ההתנגדות” בניהם משמרות המהפכה האיראניים, מיליציות שיעיות עיראקיות פרו איראניות, התנועה החות’ית בתימן, ארגונים הפלסטינים, חזבאללה וחטיבת פאטמיון (פעילים שיעים-אפגאנים פרו-איראניים) וחטיבת זינביון (פעילים שיעים-פקיסטאנים פרו-איראניים). בסיום הסרטון מסומנת הקריה בתל אביב כמטרה תחת הכיתוב “הבטחת אחרית הימים” (טלגרם, 13 באפריל 2023). כשהכוונה היא להשמדת היהודים במסגרת אירועי אחרית הימים על-פי התיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית.
מתוך חדר המבצעים המאוחד: פעילים עם סמלי חמאס, חטיבת פאטמיון וחזבאללה בחדר המבצעים המאוחד (טלגרם, 13 באפריל 2023)     מתוך חדר המבצעים המאוחד: פעילים עם סמלי חמאס, חטיבת פאטמיון וחזבאללה בחדר המבצעים המאוחד (טלגרם, 13 באפריל 2023)
מתוך חדר המבצעים המאוחד: פעילים עם סמלי חמאס, חטיבת פאטמיון וחזבאללה
בחדר המבצעים המאוחד
(טלגרם, 13 באפריל 2023)
מפת אזור הקריה בתל אביב תחת הכותרת "הבטחת אחרית הימים".     הכיתוב "מוכנים" בשפות העברית והערבית, שהופיע בסוף הסרטון (טלגרם, 13 באפריל 2023)
מימין: מפת אזור הקריה בתל אביב תחת הכותרת “הבטחת אחרית הימים”. משמאל: הכיתוב “מוכנים” בשפות העברית והערבית, שהופיע בסוף הסרטון (טלגרם, 13 באפריל 2023)
פלסטינים בדרום לבנון
  • ב-6 באפריל 2023, במהלך חג הפסח, שוגרו 34 רקטות מדרום לבנון לעבר צפון ישראל[2]. שני אזרחים נפצעו קל מפגיעת רסיסים , נגרם נזק לרכוש ומספר שריפות פרצו באזור. הרקטות שוגרו כמעט במקביל לשיגור רקטות מרצועת עזה ומדרום סוריה. יש לציין ששיגור הרקטות מלבנון בוצע במקביל לביקור אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, בלבנון ופגישה שקיים עם מזכ”ל חזבאללה, דובר צה”ל הודיע שהירי בוצע על יד חמאס (דובר צה”ל, 6 באפריל 2023). חסן נצראללה. הוא התייחס לאירועים באיחור במהלך נאום שנשא לרגל “יום ירושלים” העולמי. לדבריו, זה היה אירוע חשוב וגדול בהתחשב במצב מאז שנת 2006. הוא ציין כי הוא לא דיבר על כך קודם לכן בשל הצורך ללמוד את המצב ולבצע התייעצויות. עוד ציין כי יש לנקוט במדיניות העמימות בניהול המערכה עם ישראל משום שזה דבר אשר קובע את מאזן ההרתעה. עוד ציין נצראללה כי הם יגיבו לכל תקיפה בלבנון (אלמיאדין, 14 באפריל 2023).
  • נעים קאסם איים, כי אם ישראל תתקוף בלבנון הם יגיבו על כך בציינו כי כעת נוסחה משוואה חדשה של איזון ההרתעה, הנוגעת לכל לבנון. בתשובה לשאלה על תפקיד חזבאללה לאורך הגבולות עם ישראל, כולל באזור הגולן הסורי, ענה כי חזבאללה נמצא בלבנון וכי “ההתנגדות” שלו מתחילה מלבנון. אולם מי שמתנגד לישראל (“הישות הישראלית הזמנית”) הם העם הפלסטיני והכוחות הנוספים בפלסטין. לדבריו, חזבאללה לא מסתיר את תמיכתו בכל מי שמתנגד ל’ישראל’ בכל מקום. עוד אמר כי לפני שדנים בנושא הרקטות ששוגרו מלבנון או מכל מקום אחר, צריך לדבר על תוקפנות ישראל נגד ירושלים והפלסטינים והשאלה שצריכה להישאל היא מדוע העולם לא עוצר את תקיפות ישראל נגד אלאקצא ולא מהיכן שוגרו הרקטות (אלעהד, 9 באפריל 2023).
  • ב-16 באפריל 2023 דווח כי גובר החשש בלבנון מפני עלייה בהיקף פעילות חמאס (לפעיליה מיוחס שיגור הרקטות), במחנות הפליטים הפלסטיניים ובאזור דרום המדינה,. זאת, על רקע שיגור הרקטות מדרום לבנון ב-6 באפריל 2023. על פי הדיווח, למרות שמנגנוני הביטחון הלבנוניים טרם קבעו מי הגורם האחראי לשיגור, הרי שהאצבע המאשימה מופנית כלפי חמאס (אלשרק אלאוסט, 16 באפריל 2023).
  • בהקשר זה, ציין החוקר המדיני אחמד אלזעבי כי למרות ההכחשות חוזרות ונשנות מצד חמאס לכך שלבנון היא מרכז פעילותה העיקרי באזור, הרי שפעולותיה חושפות את תפקידה ההולך וגובר ברמה העממית, הפוליטית והצבאית (אלשרק אלאוסט, 16 באפריל 2023).
פלסטינים
  • חסן נצראללה, נועד ב-9 באפריל 2023 בלבנון עם משלחת מטעם הנהגת חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של התנועה. הצדדים דנו בהתפתחויות האחרונות הנוגעות לפלסטינים, ובהן האירועים במסגד אלאקצא ובמצב ביהודה ושומרון וברצועת עזה. כמו כן, הם שוחחו על ההתפתחות הפוליטיות האזוריות ועל מוכנות “ציר ההתנגדות” לשתף פעולה “בכל הנוגע להתמודדות עם ההתפתחויות והאירועים השונים” (האתר הרשמי של חזבאללה, 9 באפריל 2023).
חשיפת פעילות גיוס של איראן וחזבאללה בישראל
  • שירות הביטחון כללי חשף ניסיונות של חזבאללה וכוח קדס של משמרות המהפכה לגייס תושבים ביהודה ושומרון לביצוע פעילות טרור בישראל.
  • בחודשים האחרונים נעצרו שני תושבי יהודה ושומרון שבחקירתם עלה כי בעקבות פנייה אליהם ברשת של גורמים אשר הזדהו כפעילי חזבאללה, הסכימו השניים להבריח אמצעי לחימה ליהודה ושומרון ולסחור בהם, תוך הסתייעות בגורמים פליליים בישראל. בחקירתם אף עלה כי לבקשת אותם גורמים מטעם חזבאללה, הסכים אחד מהם לאסוף מידע אודות פעילות צה”ל ביהודה ושומרון ובישראל ואף לגייס פעילים נוספים לביצוע פעילות טרור. אותם גורמים גם העבירו לו כספים במספר הזדמנויות.
  • עוד עלה בחקירה כי לצורכי ההתקשרות נעשה בתוכנה ייעודית להצפנת תכנים ובכתובת מייל ייעודית. על פי מידע מודיעיני, מוכרים המפעילים מחמד בשיר והודא מהנא כמשתייכים ליחידה בכוח קדס האיראני אשר אמונה על סיוע לארגונים הפלסטינים בראשה עומד סעיד איזדי.

[1] על אירועי "יום ירושלים" ראו פרסום מרכז המידע מ-19 באפריל 2023: "אירועי "יום ירושלים העולמי" שוב במה להסתה, איומים והכפשת ישראל וארה"ב".
[2] להרחבה אודות שיגור הרקטות לעבר ישראל ראו פרסום מרכז המידע מ-17 באפריל 2023: "ירי רקטות לעבר ישראל סיכום האירועים".