מבצע “חיצי הצפון”: תגובות בלבנון ומשמעויות

שרידי טיל מדגם פאתח-110 איראני של חזבאללה, שהושמד בתקיפות האוויריות בלבנון (חשבון X של Simay Azadi, 25 בספטמבר 2024)

שרידי טיל מדגם פאתח-110 איראני של חזבאללה, שהושמד בתקיפות האוויריות בלבנון (חשבון X של Simay Azadi, 25 בספטמבר 2024)

יל קרקע-קרקע מדגם קאדר-1 של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024)

יל קרקע-קרקע מדגם קאדר-1 של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024)

כרזה של חזבאללה המסבירה על השינוי בנוסח

כרזה של חזבאללה המסבירה על השינוי בנוסח

שיירות כלי רכב מלבנון בקרבת מעבר גבול לקראת כניסתם לסוריה (אלסוידאא' 24, 25 בספטמבר 2024)

שיירות כלי רכב מלבנון בקרבת מעבר גבול לקראת כניסתם לסוריה (אלסוידאא' 24, 25 בספטמבר 2024)

קריקטורה בה נראה נצראללה נס על נפשו עם המטלטלין שלו (חשבון X של סאמי אלמרשד, 25 בספטמבר 2024)

קריקטורה בה נראה נצראללה נס על נפשו עם המטלטלין שלו (חשבון X של סאמי אלמרשד, 25 בספטמבר 2024)

נצראללה ומתחתיו הכיתוב: אמר

נצראללה ומתחתיו הכיתוב: אמר "אשרוף את ישראל" ובסוף שרף את לבנון (חשבון X של Rita_k, 23 בספטמבר 2024)

עיקרים
  • ב-23 בספטמבר 2024, פתח צה”ל במבצע “חיצי הצפון” נגד יעדי חזבאללה בלבנון. הותקפו מהאוויר אלפי מטרות באזורים שונים במדינה, בעיקר מטרות שהכילו אמצעי לחימה שהוסתרו במבנים ובתשתיות אזרחיות. כמו כן, בוצעו תקיפות ממוקדות נגד מפקדים בכירים בחזבאללה באלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות.
  • חזבאללה ביצע עשרות תקיפות נגד יעדים אזרחיים וצבאיים בישראל תוך הרחבת טווח האש ושימוש באמצעי לחימה חדשים, תוך שהוא מצדיק לראשונה את הירי גם כהגנה על לבנון, במקביל להמשך התמיכה ברצועת עזה, כפי שעשה מאז תחילת הלחימה. לראשונה תקף חזבאללה את אזור תל אביב באמצעות טיל בליסטי שיורט בהצלחה. חזבאללה הודיע על שבעה מאנשיו שנהרגו מאז תחילת המבצע, בהם אבראהים קביסי, ראש מערך הטילים והרקטות של חזבאללה. המיליציות הפרו-איראניות בעיראק תקפו גם הן את ישראל.
  • הרשויות בלבנון דיווחו על מאות הרוגים בתקיפות. כמו כן, נמסר על מאות אלפי תושבים שעזבו את בתיהם בדרום לבנון ובבקעת הלבנון בשל איומי צה”ל לפגוע במבנים שבהם מאוכסנים אמצעי לחימה של חזבאללה. ברשתות החברתיות מתחו ביקורת על חזבאללה והאשימו אותו בהרס לבנון.
  • במערכת הבינלאומית מנסים לפעול להשגת הפסקת אש. ראש ממשלת לבנון המשיך במאמצים דיפלומטיים במסגרת כינוס עצרת האו”ם בניו יורק במטרה לקדם הפסקת אש ויישום של החלטה 1701.
  • להערכתנו, כל עוד לא הושגה הפסקת אש, צפוי חזבאללה להמשיך במאמציו להפעלת לחץ על ישראל לעצור את התקיפות בלבנון באמצעות תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים, גם בטווחים מרוחקים מהגבול. כמו כן נחוש הארגון להמשיך בהתשה נגד ישראל כל עוד לא הושגה הפסקת אש ברצועת עזה. הארגון עלול גם לנסות לפגוע שוב ביעדים בגוש דן בתגובה להמשך הסיכולים הממוקדים נגד בכירים בארגון. עם זאת, להערכתנו חזבאללה, כמו גם איראן, עדיין אינו מעוניין לפתוח במלחמה כוללת נגד ישראל, ואיראן אף פועלת בערוצים דיפלומטיים להביא להפסקת הלחימה בלבנון. עם זאת, פתיחת תמרון יבשתי של צה”ל עשויה לשנות את שיקולי חזבאללה ולהסלים את התגובות שלו, כמו גם של שאר חברי “ציר ההתנגדות”.
תקיפות צה”ל
  • ב-23 בספטמבר 2024, פתח צה”ל במבצע “חיצי הצפון” נגד יעדי חזבאללה בלבנון. במסגרת הפעילות, הותקפו יותר מאלפיים מטרות בדרום לבנון, בבקעת הלבנון ובצפון לבנון. היעדים כללו פעילי טרור ומאות מחסני אמצעי לחימה (אמל”ח), משגרי רקטות ובהן רקטות לטווח בינוני ורקטות כבדות, כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) וטילי שיוט. חלק ניכר מאמצעי הלחימה הוסתרו בבתי אזרחים ובמבנים אזרחיים נוספים. כמו כן, בוצעו תקיפות נגד עשרות יעדים של מטה המודיעין של חזבאללה, ובהם אמצעי איסוף ומפקדות (דובר צה”ל, 26-23 בספטמבר 2024).
מימין: אמצעי לחימה שהתגלו במבנה אזרחי שהותקף בדרום לבנון (דובר צה"ל, 25 בספטמבר 2024). משמאל: שרידי טיל מדגם פאתח-110 איראני של חזבאללה, שהושמד בתקיפות האוויריות בלבנון (חשבון X של Simay Azadi, 25 בספטמבר 2024)
מימין: אמצעי לחימה שהתגלו במבנה אזרחי שהותקף בדרום לבנון (דובר צה”ל, 25 בספטמבר 2024). משמאל: שרידי טיל מדגם פאתח-110 איראני של חזבאללה, שהושמד בתקיפות האוויריות בלבנון (חשבון X של Simay Azadi, 25 בספטמבר 2024)
  • במהלך המבצע, ביצע חיל האוויר שתי תקיפות ממוקדות ברובע אלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות נגד בכירים בחזבאללה:
    • ב- 23 בספטמבר 2024, הותקפה דירה, שבה שהה עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חזבאללה שגם הפך למפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון אחרי הסיכולים של המפקד הצבאי פואד שכר וראש מערך המבצעים אבראהים עקיל. לפי ההערכות, כרכי נפצע בתקיפה (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 23-22 בספטמבר 2024). חזבאללה מסר כי כרכי לא נהרג בתקיפה והועבר למקום מבטחים, אולם לא סיפק פרטים על מצבו (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 23 בספטמבר 2024).
    • ב-24 בספטמבר 2024, סוכל אבראהים מחמד קביסי, ראש מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה, יחד עם מפקדים בכירים נוספים במערך. קביסי היה אחראי על שיגורי הרקטות לעורף הישראלי לפני המלחמה ובמהלכה והיה מקורב לבכירי ההנהגה הצבאית של חזבאללה. הוא הצטרף לארגון בשנות השמונים ומילא תפקידים בכירים וגם תכנן את חטיפת שלושת חיילי צה”ל בשנת 2000 (דובר צה”ל, 24 בספטמבר 2024). חזבאללה אישר כי אבראהים מחמד קביסי, המכונה אלחאג’ אבו מוסא, נהרג בתקיפה הישראלית. ההודעה כינתה אותו “המפקד השהיד” וציינה כי הוא הצטרף לחזבאללה עם הקמת הארגון ב-1982 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024).  
    • צה”ל קרא לתושבי דרום לבנון, ובהמשך גם לתושבי בקעת הלבנון, להתפנות מבתיהם אם מאוכסנים בהם אמצעי לחימה של חזבאללה. הפנייה נעשתה גם על ידי דובר צה”ל בערבית אביחי אדרעי, וגם על ידי השתלטות על הרדיו האזורי ועל ידי שליחת מסרונים (חשבון X של אביחי אדרעי, 24-23 בספטמבר 2024 ; תקשורת ישראלית, 23 בספטמבר 2024).
הודעת חזבאללה על מותו של אבראהים מחמד קביסי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024)
הודעת חזבאללה על מותו של אבראהים מחמד קביסי
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024)
חזבאללה
תקיפות חזבאללה
  • מתחילת מבצע “חיצי הצפון”, קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 37 תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בעיקר בצפון ישראל (נכון ל-26 בספטמבר 2024, בשעה 14:00). התקיפות בוצעו באמצעות מאות רקטות, כטב”מים, ולראשונה גם באמצעות טיל קרקע-קרקע (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הצבאית של חזבאללה, 26-23 בספטמבר 2024). להלן התפתחויות בולטות:
    • שימוש ראשון בטיל קרקע-קרקע: ב-25 בספטמבר 2024 , שוגר לראשונה טיל קרקע-קרקע של חזבאללה לעבר ישראל. צה”ל הודיע כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו באמצעות מערכת “קלע דוד” טיל קרקע-קרקע ששוגר משטח לבנון לעבר אזור גוש דן (דובר צה”ל, 25 בספטמבר 2024). חזבאללה קיבל אחריות על שיגור טיל בליסטי מסוג קאדר-1 לעבר “מטה מפקדת המוסד” בפרברי תל אביב. לפי חזבאללה, מדובר בטיל קרקע-קרקע טקטי במשקל 2,870 ק”ג שמגיע לטווח של 190 ק”מ ונושא ראש נפץ במשקל 500 ק”ג (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024).
יל קרקע-קרקע מדגם קאדר-1 של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024)     יל קרקע-קרקע מדגם קאדר-1 של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024)
טיל קרקע-קרקע מדגם קאדר-1 של חזבאללה
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25 בספטמבר 2024)
    • הכנסה לשימוש של רקטות חדשות: חזבאללה החל לתקוף באמצעות רקטות חדשות מדגם פאדי-3. – ב-24 בספטמבר 2024, בוצעה תקיפה נגד בסיס “שמשון”, וב-25 בספטמבר 2024 שוגר מטח לעבר מפעל לחומרי נפץ באזור זיכרון יעקב. חזבאללה לא סיפק פרטים על הרקטה, אולם היא משתייכת לסדרה של רקטות פאדי-1 ופאדי-2 שבהן נעשה שימוש ראשון ב-22 בספטמבר 2024 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 25-24 בספטמבר 2024).[1]
    • הרחבת טווח הירי: בתגובה לתקיפות חיל האוויר שכללו יעדים גם בעומק לבנון, הגיב חזבאללה בהרחבת התקיפות לעבר יעדים חדשים ולטווחים רחוקים יותר בעומק ישראל, כולל שיגורים לאזור חיפה והקריות, עמק יזרעאל, דרום הכרמל (זיכרון יעקב ועתלית) ותקיפה ראשונה אי פעם של הארגון לעבר תל אביב. חזבאללה טען לתקיפות נגד יעדים צבאיים חדשים, בהם בסיס חיל הים בעתלית, שדה התעופה הצבאי במגידו ומפעלים ביטחוניים. בנוסף, חזבאללה קיבל אחריות על תקיפות נגד יישובים אזרחיים, בהתאם לאיומו של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ב-17 ביולי 2024 כי במקרה של תקיפה ישראלית נגד אזרחים, התגובה תופנה לעבר יישובים חדשים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26-23 בספטמבר 2024). ערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה ו”ציר ההתנגדות”, ציין כי השיגור לתל אביב מעיד כי היא נכנסה למעגל האש בדומה לחיפה, וכי התקיפות נגד בסיסים צבאיים באזור צפת וטבריה נועדו לפגוע ביכולות של צה”ל ולהפעיל לחץ על התושבים במזרח ישראל (אלמיאדין, 25 בספטמבר 2024).
שינוי בנוסח נטילות האחריות של חזבאללה
  • ב-24 בספטמבר 2024, פרסמה זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה כרזה, בה הודיעה רשמית על שינוי הנוסח של קבלת האחריות על התקיפות, אותו התחילה ליישם יממה קודם לכן. לפי הכרזה, תקיפות הארגון הן “כאות תמיכה בפלסטינים ברצועה ובהתנגדותם”, כפי שהיה מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023, אולם כעת נוסף המשפט “ולשם הגנה על לבנון והעם שלה“, תוך הדגשתו בצבע אדום ובגופן גדול יותר. נטילת האחריות הראשונה עם נוסח זה פורסמה ב-23 בספטמבר 2024 בשעה 17:45 ועסקה בשיגור של עשרות רקטות לעבר בסיס של פיקוד צפון בבסיס עין זיתים (זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 24-23 בספטמבר 2024).
כרזה של חזבאללה המסבירה על השינוי בנוסח    נטילת אחריות בנוסח החדש על תקיפת מפקדת פיקוד צפון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 24-23 בספטמבר 2024)
מימין: כרזה של חזבאללה המסבירה על השינוי בנוסח; משמאל: נטילת אחריות בנוסח החדש על תקיפת מפקדת פיקוד צפון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 24-23 בספטמבר 2024)
הרוגי חזבאללה
  • מאז תחילת המבצע, הודיע חזבאללה על שבעה מאנשיו שנהרגו בתקיפות צה”ל, בהם אבראהים מחמד קביסי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26-23 בספטמבר 2024). לאור מספרי ההרוגים שהתפרסמו בלבנון (ראו בהמשך), יתכן ולחזבאללה יש הרוגים נוספים שפרטיהם לא פורסמו עד כה.
הרוגים נוספים
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (הגא”פ) הודיעה על ארבעה פעילים של שלוחת הארגון בסוריה שנהרגו בעת שביצעו את “חובתם הקרבית” בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של פלוגות ירושלים, 24 בספטמבר 2024).
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של “מפקד השטח”, חסין מחמוד אלנאדר, ממרג’עיון שבדרום לבנון שנהרג בתקיפה ישראלית בלבנון ב-23 בספטמבר 2024 (ערוץ הטלגרם של חמאס איו”ש, 24 בספטמבר 2024). גם אלג’מאעה אלאסלאמיה, הזרוע של האחים המוסלמים בלבנון, הודיעה על מותו של חסין אלנאדר (חשבון X של אלמנארה לאעלאם, 24 בספטמבר 2024).[2]
התבטאויות מרכזיות
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, חסן פצ’לאללה, טען כי ההודעות הישראליות לגבי פגיעה קשה בארגון הן “מטעות”. לדבריו, “טילי ההתנגדות, מכל סוגיהם, משוגרים בצורה מדויקת ובהתאם לדרישות ההגנה על לבנון”. הוא הוסיף כי “האויב הרחיב את תוקפנותו, אולם הוא לא יצליח לשלוט בתוצאות המלחמה או בסופה”. (אלמיאדין, 25 בספטמבר 2024).
  • “מקורות מקורבים לחזבאללה” מסרו כי כמויות האמל”ח הגדולות של חזבאללה מאפשרות לו להתמודד עם התקיפות הישראליות הנרחבות בלבנון. לפי “המקורות”, בחזבאללה מינו מחליפים לבכירים שנהרגו במחלקת המבצעים של הארגון, ובראשם אבראהים עקיל. עוד נטען כי 1,500 פעילים של הארגון לא כשירים בשל פיצוצי מכשירי הקשר של חזבאללה, כאשר מרביתם התעוורו או שאיבדו יד (רויטרס, 24 בספטמבר 2024)
  • כתב אלמיאדין, ערוץ המקורב לחזבאללה ול”ציר ההתנגדות”, ציין כי חזבאללה החליט לתקוף בסיסים צבאיים באזור צפת וטבריה במטרה לפגוע ביכולות של צה”ל ולהפעיל לחץ על התושבים במזרח ישראל. בהתייחסו לשיגור הטיל לעבר תל אביב, הוא ציין כי העיר נכנסה למעגל האש בדומה לחיפה. הוא הוסיף כי אם ישראל תפלוש קרקעית ללבנון, לחזבאללה יש את היכולת לפגוע בכוחותיה הצבאיים (אלמיאדין, 25 בספטמבר 2024)
  • “מקורות רשמיים” אמר ליומון אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, כי בפני הארגון הוצגו איומים כי עליו לסגור את “חזית הסיוע” לרצועת עזה והפצירו בו שלא להיכנס למלחמה נרחבת נגד ישראל, אולם עדיין לא התקבלה “הצעה רצינית” להפסקת ההסלמה הנוכחית. לפי הדיווח, במערכת הפוליטית בלבנון התקבלה תחושה כי בקהילה הבינלאומית מעוניינים להעניק לישראל זמן להשגת יעדים צבאיים, מדיניים וביטחוניים לפני המעבר למשא ומתן (אלאח’באר, 25 בספטמבר 2024).
המצב האזרחי בלבנון
נפגעים
  • לפי משרד הבריאות הלבנוני, יותר מ-700 בני אדם נהרגו מאז תחילת מבצע “חיצי הצפון”, בהם עשרות ילדים ונשים. עוד נמסר כי 558 מההרוגים נרשמו ב-23 בספטמבר 2024, הנתון הגבוה ביותר מאז סיום מלחמת האזרחים בלבנון בשנת 1990 (אלמיאדין, 26-23 בספטמבר 2024). לפי השר לאיכות הסביבה בלבנון, נאצר יאסין, לפחות 1,247 בני אדם נהרגו ו-5,278 נפצעו, כאשר מרבית הנפגעים הם אזרחים (אלעהד, 25 בספטמבר 2024).
עקורים
  • בעקבות אזהרות צה”ל לתושבים כי עליהם לפנות את בתיהם בדרום לבנון ובבקעת הלבנון, נרשמה עזיבה המונית של אזרחים, בעיקר לצפון המדינה ולסוריה. השר לאיכות הסביבה בלבנון, נאצר יאסין, מסר כי לפחות 150 אלף תושבים עזבו את דרום לבנון (אלעהד, 25 בספטמבר 2024). לפי האו”ם, כתשעים אלף בני אדם עזבו את בתיהם מאז ה-20 בספטמבר 2024 (ABC News, 25 בספטמבר 2024).
  • דווח כי יותר מ-11 אלף לבנונים וכעשרת אלפים סורים היגרו מלבנון לסוריה (אלערביה, 25 בספטמבר 2024). באחד המעברים בגבול לבנון-סוריה נראו מכוניות רבות שנכנסו לסוריה “בשל ההתפתחויות הצבאיות האחרונות בלבנון” (אלסוידאא’ 24, 25 בספטמבר 2024).
  • שר הפנים, בסאם מולוי, מסר כי יש 70,100 עקורים שנמצאים ב-533 מקלטים ברחבי לבנון. הוא ציין כי המשרד נמצא בקשר עם כל מושלי המחוזות במדינה כדי להתעדכן לגבי מספרי העקורים ולגבי הצרכים הנדרשים. הוא הוסיף כי 13,500 סורים עזבו את לבנון בתוך שלושה ימים חזרה לארצם (אלנשרה, 26 בספטמבר 2024).
שיירות כלי רכב מלבנון בקרבת מעבר גבול לקראת כניסתם לסוריה (אלסוידאא' 24, 25 בספטמבר 2024)     שיירות כלי רכב מלבנון בקרבת מעבר גבול לקראת כניסתם לסוריה (אלסוידאא' 24, 25 בספטמבר 2024)
שיירות כלי רכב מלבנון בקרבת מעבר גבול לקראת כניסתם לסוריה (אלסוידאא’ 24, 25 בספטמבר 2024)
  • “אחד המארגנים” במקלט עבור עקורים באקלים אלח’רוב שבהר הלבנון, דרומית לבירות, ציין כי חזבאללה מעורב בפעילות במרכזי העקורים, יחד עם מפלגות אחרות. לדבריו, אנשי חזבאללה מחלקים סיוע וחדרים, אולם גם מונעים גישה בלתי מורשית למרכזים (אלשרק אלאוסט, 26 בספטמבר 2024).
  • הבריחה ההמונית של אלפי תושבים מדרום לבנון, רבים מהם שיעים, לאזורים נוספים במדינה שבהם יש רוב לעדות אחרות הציפו מחדש את המתחים העדתיים בלבנון. להלן מספר דוגמאות:
    • אסמהאן שקיר סיפרה כי הם עזבו את אלנבטיה כפרמאן בדרום לבנון ביום שני. הם ניסו לשכור בית בהרי הלבנון, אולם התבקשו לשלם שכירות של 3,000-2,500 דולר, כאשר בחלק מהמקרים הם נדרשו לשלם חצי שנה מראש. כמו כן, היא ציינה כי המתווכים ביקשו סכומים של 600-500 דולר. בסופו של דבר, המשפחה שכרה שני חדרי שינה בטברחה, צפונית לבירות, תמורת 1,200 דולר לחודש (אתר כתאא’ב, 26 בספטמבר 2024).
    • ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים שהראו תושבים סונים בטריפולי, העיר הגדולה בצפון לבנון, דורשים מעקורים שיעים מדרום לבנון ומאלצ’אחיה אלג’נוביה להסיר תמונות של חסן נצראללה ושל אנשי חזבאללה (חשבון X של קול לבנון, 25 בספטמבר 2024).
לבנונים-סונים מסירים מדבקה עם תמונה של איש חזבאללה מהשמשה האחורית של עקורים שיעים מדרום לבנון (רשת X, 25 בספטמבר 2024)
לבנונים-סונים מסירים מדבקה עם תמונה של איש חזבאללה מהשמשה האחורית של עקורים שיעים מדרום לבנון (רשת X, 25 בספטמבר 2024)
המערכת הפוליטית בלבנון
  • ראש הממשלה הזמני של לבנון, נג’יב מיקאתי, יצא לכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו”ם, שם נפגש עם מנהיגים זרים, ובהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא איראן מסעוד פ’זשכיאן. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן והשליח המיוחד של הממשל האמריקאי עמוס הוכשטיין. נמסר כי הוא דן עמם “במאמצים לעצירת התוקפנות הישראלית המתמשכת על לבנון ובהגעה לפתרון לסיום הסכסוך האזורי” (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 24-26 בספטמבר 2024).
  • מיקאתי השתתף בדיון מיוחד של מועצת הביטחון של האו”ם והאשים כי ישראל פתחה במתקפה “אכזרית” ואף עלולה לפלוש ללבנון קרקעית. הוא ציין כי הגיע לניו יורק כדי “למצוא פתרון אמיתי ולהפעיל לחץ על ישראל להפסקת תוקפנותה בכל החזיתות”. הוא הדגיש כי לבנון מחויבת ליישום החלטה 1701 והביע הערכה למאמצי צרפת וארה”ב לסיום הלחימה (דף הפייסבוק של לשכת ראש ממשלת לבנון, 26 בספטמבר 2024).
  • יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, מסר כי הוא פועל מול גורמים בינלאומיים, בהם ארה”ב, כדי לרסן את “ההסלמה הישראלית האחרונה” נגד לבנון. הוא ציין כי מאמצים אלה מתחשבים בקשר שבין חזית לבנון לבין חזית רצועת עזה, ומתבססים על התיווך שביצע בעבר השליח האמריקאי, עמוס הוכשטיין. לטענתו, מדובר בפתרון היחיד שניתן ליישום (אלערביה, 25 בספטמבר 2024).
  • ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אלחרירי, מסר כי “על כולנו” להגן על התושבים בדרום לבנון, בבקאע ובאלצ’אחיה בבירות. הוא ציין כי ביטחון התושבים “גובר על כל שיקול” וכי “סולידריות לאומית היא חובה מוסרית ומדינית בשלב זה בהיסטוריה של לבנון” (חשבון X של סעד אלחרירי, 24 בספטמבר 2024).
  • מפלגת הפלנגות הנוצרית מסרה כי “האיום של חזבאללה להשתמש ביכולתו הצבאית להגן על דרום לבנון קרס בתוך ימים”, בעוד החלטה 1701 עדיין הצליחה “להגן על לבנון” מאז שנת 2006. המפלגה גם שבה על התנגדותה ללחימה של חזבאללה לטובת רצועת עזה (אלנהאר, 25 בספטמבר 2024).
ביקורת נגד חזבאללה ברשתות החברתיות
  • פעילים חברתיים ותושבים בלבנון העלו ברשתות החברתיות פוסטים, בהם הביעו ביקורת נגד חזבאללה שכללו האשמות כי חזבאללה גורר את לבנון למלחמה ואחראי להרס הנרחב לצד גיחוך על הפגיעה ביכולות הצבאיות של הארגון. להלן דוגמאות בולטות:
  • ריימונד חכים, פעיל למען יישום החלטה 1701, פרסם ברשת X (כ-105 אלף עוקבים) כרזה שבה האשים כי חזבאללה “הורס את המדינה שלי כדי לבנות את המדינה של אדוניו (איראן)” (חשבון X של ריימונד חכים, 26 בספטמבר 2024).
הכרזה נגד חזבאללה (חשבון X של ריימונד חכים, 26 בספטמבר 2024)
הכרזה נגד חזבאללה (חשבון X של ריימונד חכים, 26 בספטמבר 2024)
  • סאמי אלמרשד, סעודי ששימש בעבר כחוקר וסופר בתחום היחסים הבינלאומיים ומתנגד לחזבאללה, פרסם בחשבון X שלו (כ-34.9 אלף עוקבים) קריקטורה (שהוכנה ככל הנראה באמצעות AI), בה נראה נצראללה נס על נפשו עם המטלטלין שלו. באיור נכתב: “נצר השטן בורח משדה [המערכה]” (חשבון X של סאמי אלמרשד, 25 בספטמבר 2024).
קריקטורה בה נראה נצראללה נס על נפשו עם המטלטלין שלו (חשבון X של סאמי אלמרשד, 25 בספטמבר 2024)
קריקטורה בה נראה נצראללה נס על נפשו עם המטלטלין שלו
(חשבון X של סאמי אלמרשד, 25 בספטמבר 2024)
  • ריטה ק., לבנונית-נוצרייה המתנגדת לאיראן ולחזבאללה, פרסמה בחשבון X שלה (כ-2,182 עוקבים) כרזה, בה נראה נצראללה מחייך ומתחתיו הכיתוב: “אמר “אשרוף את ישראל” ובסוף שרף את לבנון” (חשבון X של Rita_k, 23 בספטמבר 2024).
נצראללה ומתחתיו הכיתוב: אמר "אשרוף את ישראל" ובסוף שרף את לבנון (חשבון X של Rita_k, 23 בספטמבר 2024)
נצראללה ומתחתיו הכיתוב: אמר “אשרוף את ישראל” ובסוף שרף את לבנון
(חשבון X של Rita_k, 23 בספטמבר 2024)

[1] לפי חזבאללה, מדובר ברקטות טקטיות שהופעלו לראשונה במלחמת לבנון השנייה ביולי 2006. פאדי-1 היא רקטת 220 מ”מ שמגיעה לטווח של 70 ק”מ ונושאת ראש נפץ במשקל 83 ק”ג, ופאדי-2 היא רקטת 302 מ”מ שמגיעה לטווח של מאה ק”מ ונושאת ראש נפץ במשקל 170 ק”מ. להרחבה, ראו פרסום של מרכז המידע: "מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (23-16 בספטמבר 2024)".
[2] להרחבה על הזהות בין חמאס לבין אלג'מאעה אלאסלאמיה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-29 באוגוסט 2024: "הארגונים הפועלים לצד חזבאללה בלבנון בלחימה נגד ישראל".