מבצע “מגן וחץ” בהתבטאויות בכירים בארגונים הפלסטינים ובחזבאללה

פריסת כוחות משטרה (של חמאס) ברחובות בעקבות המבצע בעזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 במאי 2023)

פריסת כוחות משטרה (של חמאס) ברחובות בעקבות המבצע בעזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 במאי 2023)

אחמד אלמדלל מתראיין לערוץ אלעאלם האיראני (ערוץ אלעאלם בשפה הערבית, 30 במאי 2023)

אחמד אלמדלל מתראיין לערוץ אלעאלם האיראני (ערוץ אלעאלם בשפה הערבית, 30 במאי 2023)

מוסא אבו מרזוק מתראיין (ערוץ ה-YOUTUBE של QUDSN, 22 במאי 2023)

מוסא אבו מרזוק מתראיין (ערוץ ה-YOUTUBE של QUDSN, 22 במאי 2023)

חסן נצראללה נואם (אלמיאדין, 25 במאי 2023)

חסן נצראללה נואם (אלמיאדין, 25 במאי 2023)

עיקרים
  • ב-13 במאי 2023 בשעה 22:00 , עם ההכרזה על הפסקת אש, הסתיימו חמשת ימי הלחימה של מבצע “מגן וחץ”. במהלך ימי המבצע שוגרו 1,469 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, 1,131 נפלו בשטחה. שני בני אדם נהרגו וכמה עשרות בני אדם נפצעו. נזק רב נגרם לרכוש. כוחות צה”ל הרגו בסיכול ממוקד שישה פעילים בכירים של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. כמו כן ביצעו כלי טיס תקיפות נגד 422 יעדי טרור.[1]
  • מיד לאחר ההכרזה על הפסקת האש, הגדירו בכירי הארגונים הפלסטינים, בראשם הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס את סבב הלחימה “כניצחון”. אחד מסמלי הניצחון לטענתם היה העובדה שהם אלה שהכתיבו את תנאי הפסקת האש. בג’האד האסלאמי ובחמ”ל הארגונים המשותף הקפידו לתאר את שיגור הרקטות כ”תגובה מאוחדת” לחיסול בכירי הג’האד האסלאמי. פרשנים בעזה הסבירו שישראל הופתעה לגלות שהתגובה הפלסטינית מאוחדת והיא בוצעה במסגרת חדר המבצעים המשותף. לטענתם ישראל גם הופתעה מטקטיקת התגובה המאוחרת, אשר יצרה בלבול ותחושת חוסר בטחון בישראל. גם חמאס, איראן וחזבאללה הדגישו את הישגי המבצע שחיזק לטענתם את משוואת ההרתעה נגד ישראל ואת “ציר ההתנגדות”.
  • למרות שהדוברים הדגישו בכל הזדמנות את הפעילות המאוחדת של חדר המבצעים המשותף, הרי שבפועל רוב הרקטות ופצצות המרגמה במהלך ימי המבצע, שוגרו על ידי פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהריגת שלושת פעיליו הבכירים בסיכול ממוקד הייתה העילה לתגובתם. אל הג’האד האסלאמי הצטרפו מספר ארגונים קטנים דוגמת החזית העממית לשחרור פלסטין וגדודי המג’הידין. חמאס הקפידה, לפחות כלפי חוץ, שלא לקחת חלק פעיל בלחימה ולא להפעיל את יכולותיה הצבאיות נגד ישראל. מוסא אבו מרזוק, סגן יו”ר חמאס ב’חוץ’ וחבר הלשכה המדינית, הסביר כי חמאס לא נכנסה למערכה מכיוון שקיימת משוואה לפיה אם חמאס תשתתף במערכה הרי שהיא תהפוך ממערכה חלקית למלחמה כוללת ותהיינה לכך השפעות רבות בשטח.
  • בשורה של ראיונות ונאומים שהתפרסמו לאחרונה, נמשכות ההתבטאויות המדגישות את הישגי המבצע. אולם, במקביל ישנן גם כמה התייחסויות לנקודות התורפה שהתגלו במהלך האירועים. בולט הוא הריאיון שהעניק זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, בו הוא ציין שבכירי הארגון נהרגו כתוצאה מיכולות טכניות גבוהות של ישראל אך גם בשל חוסר תשומת לב, אי הקפדה על הנחיות והתרשלות מצד בכירי הארגון שנשאו עמם טלפונים (ראיון אלחיאת וושינגטון, 23 ו-24 במאי 2023). מוסא אבו מרזוק (בכיר חמאס), מתח ביקורת על חמ”ל הארגונים המשותף בציינו שהאינטגרציה בין הזירות הייתה צריכה להיות טובה יותר ממה שהייתה וכי היו זירות שיכלו לעשות יותר, אבל שמרו על שתיקה.
  • בהקשר זה יש לציין כי אופי התבטאויות הבכירים לאחר מבצע “מגן וחץ” שונה במידת מה מהתגובות שלאחר מבצע “עלות השחר” (אוגוסט 2022), שגם בו מצא עצמו הג’האד האסלאמי בפלסטין פועל לבדו במערכה. לאחר מבצע “עלות השחר” מתחו גורמים בג’האד האסלאמי ביקורת קשה על חמאס שלא סייעה להם במערכה, והם אף השמיעו איום להתנתק מחמ”ל הארגונים המשותף בעקבות כך. הפעם נראה שהתגובה הייתה מכילה ומתונה הרבה יותר. בהקשר זה ציין זיאד אלנח’אלה את ה”אווירה מחבקת” מצד כל הארגונים למרות שבפועל ארגונים מעטים לקחו חלק בלחימה. לגבי חמאס ציין כי אמנם היא לא לקחה חלק פעיל בלחימה אך “האחים בחמאס מילאו תפקיד חשוב בהגנה על החברה, בשירותים ובממשל האזרחי” (ראיון אלחיאת וושינגטון, 23 ו-24 במאי 2023).
  • זאת ועוד, לאחר מבצע “עלות השחר” מתחו גורמים שונים ברצועה ביקורת על הג’האד האסלאמי בפלסטין על שפתח בלחימה על דעת עצמו, על כך שפעל לבדו ועל שיגורי הרקטות הכושלים שגרמו למותם של תושבים פלסטינים. הפעם , למרות ההרס ואובדן חיי אדם הרי שכמעט ולא נשמעה ביקורת שכזאת.
התבטאויות שלאחר המבצע

הג’האד האסלאמי בפלסטין

זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • ב-24 במאי 2023 העניק זיאד אלנח’אלה ראיון לג’יהאן אלחסיני, העומדת בראש אתר אלחיאת וושינגטון.[2] בראיון התייחס ארוכות למבצע “מגן וחץ”. במהלך הראיון עשה אלנח’אלה חשבון נפש ואף מצביע על נקודות חולשה שהפגין הארגון במהלך הלחימה. להלן מספר נקודות שעלו במהלך הראיון בהקשר זה(אלחיאת וושינגטון, 23 ו-24 במאי 2023):
    • הריגת שלושת בכירי הארגון: בתשובה לשאלה האם חדירה (מודיעינית) לשורות הארגון היא שהביאה לכך שישראל הצליחה לאתר את מקום הימצאם של מפקדי הג’האד האסלאמי בעזה ולהרוג אותם בעת ובעונה אחת השיב אלנח’אלה , כי הדבר בוצע באמצעות הטכנולוגיה ויכולות המעקב שבידי ישראל. לדבריו, אותם בכירים עשו טעויות שפעלו לטובת ישראל, שכן למרות כל הצעדים שננקטו ע”י לוחמי הארגון ומפקדיו, שלא להשתמש בקווי הטלפון בתקשורת ביניהם, רבים לא הקפידו על ההנחיות הנדרשות בתחום זה. עוד ציין, כי הם התרשלו בהערכת המצב ובאופן שישראל עקבה אחר המכשירים האלה, וכי ברשות כל הפעילים שנהרגו בסיכול ממוקד היו המכשירים הסלולריים שלהם. אלנח’אלה הזהיר את כל הלוחמים שלא להשתמש באמצעי התקשורת, ובמיוחד במכשירי הטלפון, שנותנים לישראל את המיקום בו אפשר לתקוף אותם. הוא הדגיש כי זו נקודת חולשה קטלנית במאבק מול ישראל, ולכן אין להשתמש בטלפונים, לכל הפחות בעת עימותים.
    • השפעת הסיכול על יכולות הארגון: בתשובה לשאלה האם הריגת המפקדים השפיעה על תפקודו של הג’האד האסלאמי, ענה כי לכל מפקד יש חותם מיוחד ונוכחות מיוחדת וחשובה. אולם לכל אדם יש גם סגנים ומטה. לכן אם נהרג אדם, הפעילות לא נפסקת באותו הרגע, וההוכחה לכך היא המשך התפקוד הצבאי בשטח של הארגון עד הרגע האחרון. לדבריו, גם אם נהרג מפקד באחד הקרבות, הסגן מקבל את האחריות במקומו מיד, וקיים מבנה צבאי אינטגרטיבי המסדיר את איוש החללים הריקים באופן מיידי.
    • הישגי המבצע: בתשובה לשאלה האם הג’האד האסלאמי השיג את מבוקשו במבצע, וענה אלנח’אלה כי הם לא השיגו את מבוקשם, שכן הם נמצאים במסע ארוך במאבק נגד המפעל הציוני, אבל הם במצב טוב יותר מאשר בעבר בעימותים וביצועי לוחמיהם הם טובים יותר מאשר בעבר הודות לניסיון שצברו. לדבריו, בכל עימות יש הערכה ובחינה של החוזקות והחולשות, והם מחזקים את החוזקות ונמנעים מהחולשות. על כן, במערכה הזו הג’האד האסלאמי היה במצב טוב יותר מכל מערכה קודמת, ובמערכות הבאות הם יפיקו תועלת מהחולשות מולן התמודדו במערכה הנוכחית, והביצועים והמוכנות שלהם ילכו וישתפרו.
    • הערכות למערכה ארוכה: בתשובה לשאלה האם הם היו מוכנים למערכה ארוכה הוא הביע בטחונו כי אם המערכה הייתה נמשכת, כל הכוחות הפלסטיניים היו מצטרפים למערכה. לדבריו, “הזרוע הצבאית של הארגון לקחה על עצמה את כל המערכה, עם השתתפות מוגבלת מצד ארגונים אחרים כגון החזית העממית לשחרור פלסטין וגדודי המג’אהדין, שאף איבדו לוחמים, אבל הייתה אווירה מחבקת רצינית, שכללה את כל הכוחות הפלסטינים.
    • חלקה של חמאס במערכה: בתשובה לשאלה לגבי אי השתתפותה של חמאס במערכה ציין אלנח’אלה כי יתכן ולאי השתתפות חמאס יש היבטים חיוביים, שכן הודות לכך לישראל היו מטרות תקיפה בעלת ערך נמוך יותר. לדבריו “האחים בחמאס” מילאו תפקיד חשוב בהגנה על החברה, בשירותים ובממשל האזרחי. יחד עם זאת ציין, כי אם המערכה הייתה נמשכת, אפשר שחמאס וכל הכוחות והארגונים היו מצטרפים. גם חסן נצראללה. מזכ”ל חזבאללה רמז לגבי אפשרות הצטרפות חזבאללה למערכה. זאת ועוד, שיקולי ישראל ביחס לחזבאללה ולכוחות הפלסטיניים והתערבותם במערכה היוו אחד הגורמים לכך שישראל לא המשיכה במערכה. אלנח’אלה טען כי הג’האד האסלאמי ו”פלוגות ירושלים” היו מוכנים להמשיך במערכה עוד שבועות, וכי היכולות שלהם מאפשרות להם זאת.
פריסת כוחות משטרה (של חמאס) ברחובות בעקבות המבצע בעזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 במאי 2023)      פריסת כוחות משטרה (של חמאס) ברחובות בעקבות המבצע בעזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 במאי 2023)
פריסת כוחות משטרה (של חמאס) ברחובות בעקבות המבצע בעזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 במאי 2023)
אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בעזה
  •  ב-30 במאי 2023 העניק אחמד אלמדלל ראיון לערוץ אלעאלם האיראני בשפה הערבית. בראיון שיבח אלמדלל את השיגי מבצע “מגן וחץ”. לדבריו, המבצע יצר משוואות חדשות עבור שלב חדש בעימות עם ישראל. לטענתו, המערכה האחרונה בעזה הביכה את ישראל והוכיחה לה כי הג’האד האסלאמי פועל בחוכמה רבה. ישראל לא צפתה את חומרת המערכה דבר שאילץ אותה לבצע פעולות סיכול נגד בכירי הזרוע הצבאית של הארגון. עוד ציין, כי לאחר הריגת בכירי הג’האד האסלאמי חשבה ישראל שפעילות הזרוע הצבאית תפגע אלא שהדבר לא קרה. הוא גם הדגיש שהודות למערכה מול ישראל צבר הג’האד האסלאמי ניסיון צבאי נוסף ושיפר את יכולותיו הצבאיות. זאת, בנוסף לפיתוח אמצעי הלחימה שלו (ערוץ אלעאלם בשפה הערבית, 30 במאי 2023).
אחמד אלמדלל מתראיין לערוץ אלעאלם האיראני (ערוץ אלעאלם בשפה הערבית, 30 במאי 2023)
אחמד אלמדלל מתראיין לערוץ אלעאלם האיראני
(ערוץ אלעאלם בשפה הערבית, 30 במאי 2023)
וליד אלקטטי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי
  • וליד אלקטטי כתב מאמר שכותרתו “אידאולוגית הלחימה של פלוגות ירושלים” המנתח את תפיסת הלחימה של הזרוע הצבאית של הארגון. המאמר זכה לתהודה והתפרסם באתרי תקשורת פלסטינים (שמס ניוז, פלסטין אליום) וערביים (אלמיאדין, אלופאק). להלן עיקרי הדברים שעלו במאמר (אתר ערוץ אלמיאדין, 25 במאי 2023):
  • ישראל לא ציפתה שהזרוע הצבאית של הארגון תמשיך להילחם במערכת “נקמת בני החורין” (מבצע “מגן וחץ”) יותר מיומיים, ושהמערכה תימשך חמישה ימים. כישלון זה של ישראל נובע מאי ההכרה שלה של תורת הלחימה של לוחמי הזרוע הצבאית ושל “ההתנגדות” הפלסטינית בעלת השורשים האסלאמיים אשר מתבססת על אמונה ותפיסת השהאדה.
  • בלב תורת הלחימה של פלוגות ירושלים עומדת אסטרטגיה המבוססת על התפיסה לפיה הפרויקט לשחרור פלסטין, שהוא פרויקט גדול מיכולות הארגון, “ההתנגדות הפלסטינית” והפלסטינים, בשל הקשר האורגני של ישראל (“הישות הציונית”) עם הפרויקט הקולוניאלי המערבי נגד האומה, ולכן, הפרויקט לשחרור פלסטין הוא של האומה כולה, במיוחד של ציר ההתנגדות.  תפקידם של לוחמי הג’האד בפלסטין, בראשות פלוגות ירושלים, הוא רק לשמור על גחלת הג’האד, ולשמור על פתיל “ההתנגדות” נגד “הישות הציונית”.
  • עד להשגת הניצחון הסופי קיימות תפיסות יחסיות וחלקיות של הניצחון בדרך לשחרור, שבאמצעותם יכולים הפלסטינים לצבור נקודות כוח תוך ניצול נקודות החולשה של ישראל והצבא שלה. ביניהם: מניעה מישראל להשיג את מטרותיה הצבאיות והמדיניות, בעיקר במערכות ובמלחמות; סיכול המטרות המוצהרות והבלתי מוצהרות במישור המדיני ובמלחמה; העלאת המחיר של “פשעיה” כדי להרתיע אותה מחזרה עליהם; הפיכת “הכיבוש וההתנחלות” לפרויקט יקר מאד מבחינה כלכלית, אנושית ומורלית; העמקת המצוקה הביטחונית והקיומית של ישראל באמצעות “ההתנגדות”; השגת מאזן הרתעה יחסי מולה. תפיסות חלקיות אלו של ניצחון בתורת הלחימה תורמות להמשך המאבק עד לניצחון הסופי.
  • תורת הלחימה באה לידי ביטוי בפעולות איכותיות, למרות מיעוט האמצעים ואיכותם לעומת ישראל ביניהם: הסתמכות על לוחמים המבקשים את השהאדה (אסתשהאדיין) בביצוע המשימות במהלך הקרבות; ירי רקטות, פצצות מרגמה, וטילים מונחים; ולחימה עד השהאדה בכל המקומות שבהם ניתנה ללוחמי הג’האד הבחירה בין כניעה לשהאדה, ואז בחירתם הייתה לחימה עד הכדור האחרון.

חמאס

מוסא אבו מרזוק, סגן יו”ר חמאס ב’חוץ’ וחבר הלשכה המדינית
  • בראיון שהעניק מוסא אבו מרזוק, ל-QUDSN, הוא הצביע על מספר מאפיינים של המערכה האחרונה. בעיקר האינטגרציה בין כל הארגונים; התיאום בין המנגנונים האזרחיים, המשטרתיים, ההגנה האזרחית וההתנגדות; וכן האחדות ההתנגדות בתגובה לישראל בהחלטה קולקטיבית של חדר המבצעים המשותף. יחד עם זאת ציין שהאינטגרציה בין הזירות הייתה צריכה להיות טובה יותר ממה שהייתה במערכה האחרונה, וכי היו זירות שיכלו לעשות יותר, אבל שמרו על שתיקה.
  • בנוגע להאשמות שהועלו נגד חמאס על כך שהשאירה את הג’האד האסלאמי לבדו בסבב הלחימה האחרון, אמר אבו מרזוק כי הג’האד האסלאמי הוא זה שצריך לענות על השאלה הזו, שכן, ללא ספק, הארגון יודע בדיוק מה צריך להגיד ומה אסור להגיד. הוא גם ציין שישראל תכננה לזרוע מחלוקת בקרב הפלסטינים, במיוחד בין הארגונים, וכשישראל אמרה שהיא שמה לה למטרה את הג’האד האסלאמי, היא התכוונה לבודד את שאר הארגונים מהג’האד האסלאמי, אבל בשטח העניין היה שונה.
  • במענה לשאלה מדוע חמאס לא הכריזה על השתתפותה המעשית במערכה, אמר אבו מרזוק כי קיימת משוואה לפיה אם חמאס תשתתף, תהפוך המערכה שהייתה חלקית למלחמה, וזו תהיה מלחמה שונה וממושכת שיהיו לה השפעות רבות בשטח. לדבריו, מכיוון שישראל מעסיקה אותם מדי שנה במערכה והם נערכים למערכה כוללת, לא ייתכן שהם ייכנסו כל יום למלחמה שתתיש את “ההתנגדות” מבחינה צבאית, כלכלית וחברתית (סמא, 22 במאי 2023; ערוץ ה-YOUTUBE של QUDSN, 22 במאי 2023; דף הפייסבוק של QUDSN, 22 במאי 2023).
מוסא אבו מרזוק מתראיין (ערוץ ה-YOUTUBE של QUDSN, 22 במאי 2023)
מוסא אבו מרזוק מתראיין (ערוץ ה-YOUTUBE של QUDSN, 22 במאי 2023)
חזבאללה
  • ב-25 במאי 2023 נשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נאום לרגל יום ההתנגדות והשחרור לציון יציאת צה”ל מלבנון בשנת 2000. במהלך הנאום התייחס נצראללה למצב בישראל ערב מבצע “מגן וחץ” בציינו, כי טרם המבצע ברצועת עזה ראש ממשלת ישראל, בכירים ביטחוניים, רמטכ”לים לשעבר האופוזיציה והקואליציה הסכימו שההרתעה הישראלית נשחקה. הוא ציין שזהו שינוי אסטרטגי חשוב מאד. המערכה ברצועת עזה לדבריו באה במטרה לשקם את תדמית ההרתעה של ישראל. ישראל הרגה את בכירי הג’האד האסלאמי וכאשר הג’האד הגיב ביקשה ישראל הפסקת אש אך מי שהציב את התנאים להפסקת האש היו “ההתנגדות הפלסטינית” חמ”ל הארגונים המשותף והג’האד האסלאמי בפלסטין . ישראל לא הצליחה לשקם את ההרתעה שדיברה עליה והיא לא הצליחה להרתיע את כוחות “ההתנגדות”. ישראל גם למדה שכל פגיעה במנהיג או תקיפת אזרחים תגרור תגובה ועל כן ההישג הוא גדול וחשוב בתחום ההרתעה ויש לחזק לבסס ולהגביר את ההרתעה הזו. עוד ציין כי לא ניתן לשקם את ההרתעה הישראלית במיוחד לאחר מבצע מגן וחץ. בזכות מאמצי “ההתנגדות” ארץ ישראל השלמה לא קיימת וישראל איננה מעצמה אזורית אלא היא מסתתרת מאחורי גדרות. הוא גם ציין שהג’האד האסלאמי בפלסטין, חזבאללה ושאר הארגונים הנתמכים על ידי איראן אינם שליחיה אלא מקבלים החלטות באופן עצמאי והם פועלים למען העם והאדמה שלהם (אלמיאדין, 25 במאי 2023).
  • נצראללה גם התייחס גם לאחדות בין מדינות הציר למשוואת ההרתעה בין חזבאללה לישראל ולהצהרות האחרונות בישראל ולמצב הפוליטי בלבנון. התייחסו לאחדות בין גורמי הציר הצהיר שהיום יש לגורמי הציר יכולת לבצע פעולות בלבנון בסוריה בפלסטין ובאיראן שתפוצץ את כל האזור. בנושא ההרתעה מול ישראל אמר כי לא ישראל מאיימת במלחמה אלא הציר הוא זה שמאיים. לדבריו, משוואת ההרתעה של הארגון מול ישראל מהווה מעצור מפני לחימה בזירה הצפונית. הוא ציין שהצבא הישראלי נמצא בבעיית מוטיבציה ביחידות הקרביות לעומת המוטיבציה הגבוהה בציר ההתנגדות. ישראל מאיימת במלחמה גדולה אולם לא ישראל היא המאיימת אלא ציר ההתנגדות. אם ישראל חושבת שהיא ניצבת רק בפני לבנון והפלסטינים היא טועה שכן ישנם מאות אלפי לוחמים ולפיכך יש לציר ההתנגדות יתרון מספרי אדיר. זהו שינוי שפועל לטובת “ההתנגדות”. בישראל יש ירידה רוחנית בכל החברה שאינה יכולה לשאת אבדות בלחימה למרות כיפת ברזל, קלע דוד וכו’ הישראלים נאלצו ללכת למקלטים, זוהי חברה חלשה ומוכנה תמיד לארוז מזוודות ולעזוב. שינוי נוסף אירע ביחס לכוח ההתנגדות, שינוי ביכולות הצבאיות, טילים, כלי טיס בלתי מאוישים, נשק מגוון, תחמושת בכמות ובאיכות והוא מקווה שהכוח ימשיך להתפתח (אלמיאדין, 25 במאי 2023).
חסן נצראללה נואם (אלמיאדין, 25 במאי 2023)
חסן נצראללה נואם (אלמיאדין, 25 במאי 2023)

[1] להרחבה אודות האירועים במהלך ימי המבצע, ראו פרסומי מרכז המידע במהלך ימי המבצע ופרסום מ-14 במאי 2023: "מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה – סיכום האירועים".
[2] אתר "אלחיאת וושינגטון" מוצג כאתר חדשות עצמאי, שנוסד בוושינגטון במרץ 2019. האתר עוקב אחר אירועי העולם, ומתמקד בעניינים הערביים, במיוחד במה שקשור לעניין הפלסטיני. האתר שופך אור על מצוקות הפלסטינים, ומתעד את ההפרות הישראליות, וגם מסקר פעילויות של הקהילות הפלסטיניות בפזורה. ג'יהאן אלחסיני, המוצגת כמפקחת הכללית על האתר, הייתה הכתבת בוושינגטון של העיתון והאתר אלחיאת, שמשרדיו בלונדון.