מבצע “מגן צפוני” להשמדת מנהרות חזבאללה בגבול הצפון (תמונת מצב עדכנית לצהרי ה-5 בדצמבר 2018)

פעילות צה

פעילות צה"ל בגבול ישראל-לבנון כפי שהיא נראת משטח לבנון (שהאב, 4 בדצמבר 2018)

כללי

ב-4 בדצמבר 2018 פתח צה”ל במבצע בגבול ישראל לבנון. המבצע המכונה “מגן צפוני” מתבצע בשטח ישראל בהובלת פיקוד הצפון, ומטרתו חשיפה ונטרול מנהרות טרור התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. לדברי דובר צה”ל מאז שנת 2014 פעל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון בנושא המנהרות על היבטיו המבצעיים, הטכנולוגיים והמודיעיניים. במבצע משתתפים כוחות רבים כדי לסכל את איום המנהרות בגבול הצפון, המהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית ושל החלטות האו”ם. במסגרת המבצע תגבר צה”ל את כוחותיו בצפון ונמצא במוכנות גבוהה. דובר צה”ל בשפה הערבית הזהיר את חזבאללה ואת צבא לבנון שלא להתקרב למנהרות ההתקפיות שבהן מטפלת ישראל (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018).

  • הפרסומים בכלי התקשורת של חזבאללה, ובכלי תקשורת לבנונים המזוהים עימו, כללו שני מסרים מרכזיים:
    • למרות פעילות צה”ל נמשכת שגרת החיים הרגילה של האוכלוסייה המקומית.
    • כל עוד לא תחצה ישראל את הגבול הישראלי-לבנוני, לא תגיב חזבאללה. אולם אם חזבאללה ו”ציר ההתנגדות” ירגישו מאוימים הם יפעלו כדי להגן על עצמם.
  • בשטח עוקבים פעילי חזבאללה אחר פעילות צה”ל באמצעות תצפיות ונמנעים לפי שעה מחיכוך עם כוחות צה”ל. התבטאויות חזבאללה עשויות להעיד, כי כל עוד פועלים כוחות צה”ל בשטח ישראל וכל עוד לא נפגעים פעילי הארגון מפעילות זו, אין בכוונת הארגון להיכנס לעימות עם כוחות צה”ל.
פעילות צה”ל
  • ב-4 בדצמבר 2018 פתח צה”ל במבצע בגבול ישראל לבנון. המבצע המכונה “מגן צפוני” מתבצע בשטח ישראל הובלת פיקוד הצפון, ומטרתו חשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. במבצע משתתפים כוחות רבים והוא נועד לסכל את איום המנהרות של חזבאללה המהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית ושל החלטות האו”ם בראשן החלטת מועצת הביטחון של האו”ם 1071[1]. במסגרת המבצע תגבר צה”ל את כוחותיו בצפון ונמצא במוכנות גבוהה. לדברי גורמים בצה”ל מדובר במבצע ממושך שיארך ככל הנראה כמה שבועות (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018).
  • לדברי דובר צה”ל מאז אוקטובר 2014 פועל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון בנושא המנהרות על היבטיו המבצעיים, הטכנולוגיים והמודיעיניים. הצוות הביא לפיתוח ידע ויכולת נרחבים על פרויקט המנהרות ההתקפיות ובנה תמונת מודיעין מדויקת ככל האפשר. התמודדות עם המנהרות היא אתגר המשלב יכולות מבצעיות, מודיעיניות וטכנולוגיות מורכבות. לדבריו החל צה”ל במבצע לפני שהמנהרות הגיעו למצב בו הן מוכנות לשימוש והופכות להוות איום על ישראל (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018).
פעילות צה"ל בגבול ישראל-לבנון כפי שהיא נראת משטח לבנון (שהאב, 4 בדצמבר 2018)    פעילות צה"ל בגבול ישראל-לבנון כפי שהיא נראת משטח לבנון (שהאב, 4 בדצמבר 2018)
פעילות צה”ל בגבול ישראל-לבנון כפי שהיא נראת משטח לבנון (שהאב, 4 בדצמבר 2018)
איתור מנהרה חודרת מכפר כילא לפאתי מטולה
  • ב-4 בדצמבר 2018 בשעות הצהרים נמסר כי לוחמי צה”ל איתרו מנהרת טרור דרומית לכפר כילא, כפר שיעי שעל גבול ישראל לבנון המונה כ-15,000 תושבים. המנהרה חצתה את הגבול לשטח ישראל אולם לדברי בכירי צה”ל עדיין לא היוותה עדיין איום מידי על תושבי האזור. דובר צה”ל מסר, כי המנהרה נחפרה במשך כשנתיים מתוך מבנה הנמצא בדרום הכפר(דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018). נראה כי המנהרה נועדה להגיע לאזור המטעים שבפאתי מטולה.
 המנהרה שהתגלתה בכפר כילא.   תוואי המנהרה החודר כ-40 מטרים לשטח ישראל (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2018).
מימין: המנהרה שהתגלתה בכפר כילא. משמאל: תוואי המנהרה החודר כ-40 מטרים לשטח ישראל (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018).

מפעל הבטון בכפר כילא שממנו יצאה המנהרה
מפעל הבטון בכפר כילא שממנו יצאה המנהרה

  • לדברי דובר צה”ל אורך המנהרה שנחשפה כמאתיים מטרים כארבעים מטרים ממנה נחפרו בשטח ישראל, סמוך למטולה. עומק המנהרה כ-25 מטרים גובהה ורוחבה כשני מטרים . במנהרה מערכות חשמל ואוורור. תוואי המנהרה עובר בסמוך מאד לעמדת יוניפי”ל ובאזור בו מבצע יוניפי”ל סיורים שגרתיים. המנהרה יוצאת מתוך מבנה אזרחי בפאתי כפר כילא ששימש כמפעל לייצור בלוקים. פעילות המפעל הופסקה באוקטובר 2014 בשל חפירת המנהרה. מאז 2104 אותרה סביב המבנה תנועה חריגה, במסווה אזרחי, של כלי רכב ומשאיות שפינו עפר מתוך המבנה. באוקטובר 2015 הובא לשטח גנרטור צבאי וחודש לאחר מכן הוצבה במקום עמדת שמירה.
  • כוחות צה”ל החדירו מצלמה למנהרה. בתמונות שהועברו על ידי המצלמה ניתן לראות פעילי חזבאללה נעים לכיוון המצלמה בתוך המנהרה. אל המצלמה הוצמד מטען קטן שהתפוצץ והבריח את הפעילים. זמן קצר לאחר מכן הופעל מטען בעל עוצמה גדולה יותר למניעת השימוש במנהרה.
תגובות הגורמים השונים בלבנון
חזבאללה
  • נראה כי ערב פעילות צה”ל חשד חזבאללה, כי בכוונת צה”ל לבצע פעילות כלשהי בגבול הצפון. בעקבות זאת פרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה סרטון שמאיים על ישראל. על פי הסרטון אם תעז (ישראל) לעשות משהו היא תתחרט (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, כתב ערוץ אלמנאר בגבול ישראל ללבנון, 3 בדצמבר 2018). במהלך פעילות פרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה תמונות מהשטח, שתעדו את פעילות כוחות צה”ל, כמו כן פרסמה ההסברה הקרבית תמונות ובהם איומים המופנים לישראל תחת הכותרת “אנחנו מחכים לכם” ו”תתאמנו, אנחנו חזרנו מנצחים ממלחמתנו [סוריה]”.
  • ערוצי התקשורת של חזבאללה (בראשם אלמנאר ערוץ הטלוויזיה הרשמי של חזבאללה, ואלעהד אתר החדשות של הארגון), אחרו להגיב בתחילת המבצע והם החלו להתייחס לפרסום דובר צה”ל אודות המבצע רק לאחר כשלוש שעות. בהמשך היום הרבו אמצעי התקשורת הללו לפרסם דיווחים אינפורמטיביים אודות האירועים ולשדר שיחות עם כתבים מהשטח ושידורים ישירים מהגבול. בשידורים הושם דגש על העובדה, שלמרות פעילות צה”ל באזור הגבול שגרת החיים בדרום לבנון נמשכת כרגיל ופעילות צה”ל אינה משפיעה על האוכלוסייה המקומית. אחד מכתבי חזבאללה ששידר מאזור הפעילות הדגיש, כי כל עוד ישראל תפעל בשטחה ולא בשטח לבנון העיסוק בנושא יתרחש רק בישראל.
תמונות שפרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה המתעדות את פעילות צה"ל בגבול הצפון    תמונות שפרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה המתעדות את פעילות צה"ל בגבול הצפון

תמונות שפרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה המתעדות את פעילות צה"ל בגבול הצפון
תמונות שפרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה המתעדות את פעילות צה”ל בגבול הצפון

  • לפי שעה לא נשמעו תגובות בכירי חזבאללה לאירוע. היחיד שקולו נשמע הוא של חסן חבאללה, חבר המועצה המדינית של חזבאללה, שאמר כי “ההתנגדות” נמצאת בכוננות ועוקבת אחר מהלכיה של ישראל בכל החזיתות. הוא הדגיש, כי חזבאללה לא יאפשר לישראל לבודד אף אחת מחזיתות “ההתנגדות” וכי הפיקוד בשטח הוא זה שיקבע כיצד יעשה הדבר. עוד ציין כי לא ניתן להפריד בין “ההתנגדות” בעזה לבין “ההתנגדות” בלבנון שכן האויב הוא אחד ו”ההתנגדות” היא אחת, גם אם היא פועלת בחזיתות רבות (סוכנות שהאב, 4 בדצמבר 2018).
  • עבאס אסמאעיל מומחה לענייני ישראל אמר בערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה כי המבצע משרת מטרות פנימיות בהנהגה הישראלית ולא מטרות חיצוניות. להערכתו ישראל איננה מעוניינת להסלים את המצב ולהתעמת עם חזבאללה. הוא ציין כי עד כה נשאר חזבאללה רגוע לנוכח פעילות ישראל אולם אם “ציר ההתנגדות” (חזבאללה, איראן וסוריה) ירגיש מאוים באופן כלשהו , הוא יפעל כדי להגן על עצמו. הוא הדגיש כי לחזבאללה יכולת להסיר את (האיום של) ישראל מהצפון ומהדרום במקרה ויהיה מעוניין לעשות זאת. לדבריו, כל עוד ישראל לא חוצה את הגבול לא יהיו השלכות למבצע (אלמיאדין, 4 בדצמבר 2018).
הממשל הלבנוני וכלי התקשורת הלבנונים
  • מיד לאחר הודעת דובר צה”ל על תחילת המבצע ציטטו אמצעי התקשורת הלבנוניים את הודעת דובר צה”ל. בכלי התקשורת הלבנוניים דווח כי צבא לבנון וכוחות יוניפי”ל, האמונים על ההגנה והפיקוח על דרום לבנון מאז תום מלחמת לבנון השנייה, תגברו את כוחותיהם בשטח במטרה לעקוב אחר פעילות ישראל וכי התושבים ממשיכים בשגרה.
  • נשיא לבנון מישל עון ערך שיחות טלפון עם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני, סעד אלחרירי, ראש הממשלה הממונה, ועם עמאד ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון. במהלך השיחות העריכו הבכירים את המצב לאור הנתונים הקיימים אודות מבצע צה”ל. הנשיא עון ביקש ממנגנוני הביטחון לעקוב בקפידה אחר המצב (דף הפייסבוק של מישל עון, 4 בדצמבר 2018).
  • מפקדת צבא לבנון פרסמה הודעה בה הדגישהף כי המצב בצד הלבנוני רגוע שקט ויציב וכי יחידות הצבא הפרוסות באזור מבצעות את משימותיהן השגרתיות לאורך הגבול בשיתוף פעולה עם יוניפי”ל כדי למנוע הסלמה או ערעור היציבות באזור. עוד צוין כי צבא לבנון מוכן להתמודד עם כל התפתחות לא צפויה (חשבון הטוויטר הרשמי של צבא לבנון, 4 בדצמבר 2018).

הודעת מפקדת צבא לבנון (חשבון הטוויטר הרשמי של צבא לבנון, 4 בדצמבר 2018)
הודעת מפקדת צבא לבנון (חשבון הטוויטר הרשמי של צבא לבנון, 4 בדצמבר 2018)

  • מפקדים במפקדת צבא לבנון שוחחו עם נביה ברי , יו”ר הפרלמנט הלבנוני ודנו עימו כיצד להתמודד עם ההתפתחות מצד ישראל. גם שגרירת ארה”ב בלבנון התקשרה לנביה ברי. במהלך השיחה העלה נביה ברי ספק באשר לקיומן של מנהרות בדרום לבנון באומרו כי “הגרסה הישראלית” בדבר קיומה של מנהרה בכפר כלא הינה מפוקפקת. לדבריו דורשת לבנון שיספקו לה את הקואורדינטות המדויקות של מיקום המנהרה שהישראלים טוענים לקיומה. ברי ציין כי אם ישראל רוצה לחפור באדמות שכבשה [קרי, בשטחה], שתעשה באדמות אלה מה שהיא רוצה ותחפור כאוות נפשה. אולם, אם הוא רוצה שהחפירות תחזורנה לשטח לבנון, “זה עניין אחר”. לדברי ברי ב-5 בדצמבר 2018 ייערך באלנאקורה מפגש של הוועדה המשותפת ללבנון, ישראל ויוניפי”ל, ואם הנושא יועלה בפגישה, “הרי שעמדתנו ברורה ונציג לבנון בוועדה יביע אותה” (אלג’מהוריה הלבנוני, 5 בדצמבר 2018).
יוניפי”ל
  • מפקדת יוניפי”ל דיווח כי עודכנה בשעות הבוקר על ידי צה”ל על תחילת המבצע ומסרה, כי הם משתפים פעולה עם כל הצדדים כדי לשמור על יציבות. מאוחר יותר סיירה משלחת מטעם האו”ם בראשות שגריר קנדה באו”ם ומפקד בגזרה המזרחית של כוחות יוניפי”ל מול הכניסה לעיירה עדיסה בדרום לבנון (אתר יוניפי”ל, 4 בדצבמר 2018).

[1] החלטת מועצת הביטחון 1701 מ-12 באוגוסט 2006 קראה להפסקת אש בין ישראל לחזבאללה במלחמת לבנון השנייה. על פי ההחלטה יפרסו בדרום לבנון כוחות יוניפי"ל וכוחות צבא לבנון ועל חזבאללה נאסר לפעול בשטח.