מבצע “מגן צפוני” להשמדת מנהרות חזבאללה בגבול הצפון (תמונת מצב עדכנית ל-9 בדצמבר 2018)

המנהרה השנייה שחשפו כוחות צה"ל בגבול הצפון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 בדצמבר 2018)

(אתר משרד ראש הממשלה, 6 בדצמבר 2018).

(אתר משרד ראש הממשלה, 6 בדצמבר 2018).

אלוף פיקוד צפון מבקר עם מפקד יוניפי

אלוף פיקוד צפון מבקר עם מפקד יוניפי"ל, הגנרל סטפנו דל קול, במנהרת החדירה, שנחשפה בגבול ישראל-לבנון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 6 בדצמבר 2018)

מפקד צבא לבנון עמאד ג'וז'ף עון נפגש עם מפקד יוניפי

מפקד צבא לבנון עמאד ג'וז'ף עון נפגש עם מפקד יוניפי"ל הגנרל סטפנו דל קול ודן עמו בחשיפת המנהרות בגבול לבנון-ישראל (אתר lebanon24, 7 בדצמבר 2018)

כללי

למרות מזג האוויר הסוער נמשך מבצע “מגן צפוני”, שנועד לחשוף ולנטרל מנהרות טרור התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. ב-8 בדצמבר 2018 נחשפה מנהרה נוספת, שחצתה משטח לבנון לשטח ישראל. תוואי המנהרה בשטח ישראל מולכד על ידי כוחות צה”ל. לדברי צה”ל בנה חזבאללה את פרויקט המנהרות כחלק מתכניתו לנסות להעביר את הלחימה לשטח ישראל. הפרויקט נבנה כרכיב סודי שהיה ידוע למעט מאד אנשים, אפילו בצמרת חזבאללה (דובר צה”ל, 8 בדצמבר 2018).

  • כלי התקשורת של חזבאללה המשיכו לדווח על פעילות צה”ל באופן אינפורמטיבי, תוך ציטוט כלי התקשורת הישראליים. בכירי חזבאללה ובתוכם חסן נצראללה, נמנעו מלהתייחס ישירות לפעילות צה”ל. פרשן לבנוני ציין בהקשר לכך כי שתיקת חזבאללה לנוכח הפרסומים בישראל הינה אסטרטגיה מסורתית של חזבאללה והוסיף כי כעת הארגון לומד את תמונת המצב ואת כוונות ישראל (ערוץ אלנשרה ביוטיוב, 9 בדצמבר 2018).
  • מפקד כוח יוניפי”ל, שסייר באזור מנהרות החדירה במטולה, הודיע כי על סמך המידע שבידו יש ביכולתה של יוניפי”ל לאשר כי ישנה מנהרה בגבול ישראל לבנון. אלוף פיקוד הצפון, בפגישה שהתקיימה בנאקורה בין ישראל-יוניפי”ל-לבנון, דרש שיוניפי”ל ידאג לכך שהמנהרה תנוטרל מצדו הלבנוני של הגבול.
פעילות צה”ל
  • ב-4 בדצמבר 2018 פתח צה”ל במבצע “מגן צפוני” בגבול ישראל לבנון שנועד לחשוף ולנטרל מנהרות התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. על פי דובר צה”ל, הכוחות פועלים במקביל בשלושה מרחבים לאורך גבול ישראל לבנון: המרחב שמול כפר כילא (קרי, מרחב מטולה), המרחב שמול אזור לבונה (קרי, מרחב חניתה ראש הנקרה) והמרחב שמול רמיה (קרי, מרחב זרעית ושתולה). למרות מזג האוויר הסוער בימים האחרונים נמשכה הפעילות בשטח כסדרה כאשר הכוחות הרבים, הנוטלים חלק במבצע, ערוכים לפעילות של חודשים ארוכים (דובר צה”ל, 8 בדצמבר 2018).
פעילות צה"ל לאיתור מנהרות חדירה של חזבאללה בגבול הצפון (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2018)     פעילות צה"ל לאיתור מנהרות חדירה של חזבאללה בגבול הצפון (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2018)
פעילות צה”ל לאיתור מנהרות חדירה של חזבאללה בגבול הצפון (דובר צה”ל, 7 בדצמבר 2018)
  • ב-8 בדצמבר 2018 נחשפה מנהרה נוספת, שחצתה משטח לבנון לשטח ישראל. תוואי המנהרה בשטח ישראל מולכד על ידי כוחות צה”ל כך שמי שיכנס אליה מצידה הלבנוני יסכן את חייו. צה”ל פועל לחקור את תוואי המנהרה (דובר צה”ל, 8 בדצמבר 2018).
  • דובר צה”ל דיווח, כי כוחות צה”ל זיהו מצפון לגדר הביטחון בגזרה המזרחית, שלוש דמויות לבושות בגדים אזרחיים. השלושה היו ככל הנראה פעילי חזבאללה, שהתקרבו לגדר, וניסו בחסות הערפל ששרר באזור לגנוב ציוד טכני, שפרסו כוחות צה”ל. כוח צה”ל ירה לעבר הדמויות והם נמלטו וחזרו לשטח לבנון (דובר צה”ל, 8 בדצמבר 2018).
  • במקביל לפעילות לחשיפת המנהרות מבצעת ישראל מאמץ מדיני מול הממשל הלבנוני, יוניפי”ל והקהילה הבינלאומית. במסגרת זאת ערך ראש ממשלת ישראל סיור לשגרירים זרים באזור בו התגלתה המנהרה (הראשונה) שבמהלכו הוצג פרויקט המנהרות של חזבאללה.
פעילות יוניפי”ל
  • ב-5 בדצמבר 2018 התקיימה פגישה בנאקורה בין נציגי צה”ל וגנרל סטפנו דה קול מפקד יוניפי”ל, בפגישה נכח גם נציג בכיר מצבא לבנון. אלוף פיקוד הצפון מסר למפקד יוניפי”ל מפת עזר של הכפר רמיה (כפר שיעי בגזרה המרכזית בדרום לבנון) ובה מסומנת קבוצת בתים, שמהן נחפרת מנהרת טרור התקפית נוספת המובילה לשטח ישראל. אלוף הפיקוד אמר, כי המנהרה כבר חצתה את הגבול לשטח ישראל אך היא לא מהווה איום מידי על תושבי ישראל. הוא דרש מיוניפי”ל לדאוג שהמנהרה תנוטרל מצדו הלבנוני של הגבול (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2018).
  • ב-6 בדצמבר 2018 נלקח מפקד יוניפי”ל יחד עם צוות טכני מטעמו לסיור במרחב מנהרת החדירה הראשונה, שנחשפה באזור מטולה. אלוף פיקוד הצפון הביע בפניו בשם צה”ל מחאה חריפה על הפרת הריבונות הישראלית על ידי חזבאללה במטרה לפגוע באזרחים ישראליים. הוא ציין כי זוהי הוכחה נוספת להתעלמות חזבאללה מהחלטות האו”ם ובמרכזן החלטה 1701 (דובר צה”ל, אתר יוניפי”ל, 6 בדצמבר 2018).

בעקבות הביקור פרסם מפקד כוחות יוניפי”ל הודעה בה הצהיר, כי על סמך המידע שבידיהם יש ביכולתם לאשר כי ישנה מנהרה בגבול ישראל לבנון. הכוחות מסרו כי הם פועלים בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים כדי להמשיך לעקוב אחר הנושא. לדבריהם הם ישלחו את המידע שבידיהם לגרמים לבנוניים הרלוונטיים (חשבון הטוויטר של יוניפי”ל, 6 בדצמבר 2018). ב-7 בדצמבר 2018 נפגש סטפנו דל קול מפקד יוניפי”ל עם ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון. הפגישה נערכה במפקדת צבא לבנון בירזה (אתר lebanon24, 7 בדצמבר 2018).

תגובות הגורמים השונים בלבנון
  • לאחר היומיים הראשונים, שבהם התקשורת הלבנונית הכתובה והמשודרת עסקה בהרחבה בנושא פעילות צה”ל בדרום לבנון, העיסוק בנושא דעך מעט.
חזבאללה
  • ערוצי התקשורת של חזבאללה, אלמנאר ואלמיאדין, כמעט ולא עסקו באירועים על גבול ישראל והעדיפו לצטט דיווחים של ערוצי חדשות ותקשורת ישראליים. בכירי הארגון ובראשם חסן נאצראללה טרם הגיבו רשמית לאירועים. בראיון שהעניק נעים קאסם, סגנו של נצראללה לעיתון איראני הוא לא התייחס ישירות למבצע “מגן צפוני” אך ציין במהלך הראיון, כי העורף הישראלי כולו חשוף לטילי חזבאללה ואין נקודה אחת בישראל, שאינה חשופה לירי הטילים, כולל תל אביב (אלופאק, 9 בדצמבר 2018).
  • שני פעילי חזבאללה, האשם צפי אלדין וופיק צפא, נועדו עם נציגי הועד הפועל של ארגון אמל (השיעי). במהלך הפגישה התפרסמה הודעה רשמית מטעם שני הארגונים, אמל וחזבאללה, בה קראו לממשלת לבנון לנקוט עמדה נחרצת לנוכח מה שכינו “התעמרות ישראל” נגד לבנון . לדבריהם “ההתנגדות” מוכנה לפעול נגד ישראל כדי להגיב לכל מעשה תוקפנות מצדה וכדי למנוע ממנה להשיג את רצונה ושאיפותיה(אלמנאר, 6 בדצמבר 2018).
  • ע’סאן ג’ואד, פרשן ועיתונאי לבנוני, ציין בראיון עם ערוץ אלנשרה, כי שתיקת חזבאללה לנוכח הפרסומים בישראל הינה אסטרטגיה מסורתית של חזבאללה וכי כעת הארגון לומד את תמונת המצב ואת כוונות ישראל (ערוץ אלנשרה ביוטיוב, 9 בדצמבר 2018).
הממשל הלבנוני וכלי התקשורת הלבנונים
  • ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון ציין כי צבא לבנון יישאר בכוננות כדי לבצע את תפקידו (רדיו אלנור, 8 בדצמבר 2018). סוכנות הידיעות הלבנונית פרסמה, כי צבא לבנון תגבר את כוח הסיור שלו והציב טנקים סמוך לגבול עם ישראל. לטענת הלבנונים הם עשו זאת מכיוון שחיילי צה”ל חצו את הגדר באזור הכפר מיס אלג’בל ופעלו בשטח לבנון (מען, 9 בדצמבר 2018).
  • שגרירת לבנון באו”ם אמאל מדללי שלחה אגרת למזכ”ל האו”ם וליו”ר מועצת הביטחון של האו”ם. באגרת, שהועברה בהוראת ג’בראן באסיל, שר החוץ הלבנוני, גינתה לבנון את הקמפיין המדיני דיפלומטי של ישראל נגדה. באגרת נטען, כי במסגרת הקמפיין מבצעת ישראל פעולות המפרות באופן מובהק את ריבונות לבנון ואת ההחלטות הבינלאומיות. לדברי חוששת לבנון שהקמפיין המנהל עתה הוא בבחינת הכנות לתקיפות שיתבצעו נגד לבנון (אלנשרה, 6 בדצמבר 2018)

האיגרת ששלחה שגרירת לבנון באו"ם למזכ"ל האו"ם, , בה היא מגנה את פעילות ישראל בגבול הצפון (אלנשרה, 6 בדצמבר 2018)

האיגרת ששלחה שגרירת לבנון באו”ם למזכ”ל האו”ם, , בה היא מגנה את פעילות ישראל בגבול הצפון (אלנשרה, 6 בדצמבר 2018)
  • היומון הלבנוני אלג’ומהוריה דיווח, כי אליזבת ריצ’ארד, שגרירת ארה”ב בלבנון , ביקרה בארמון הנשיאות והשמיעה בפני שלטונות לבנון אזהרות רציניות מישראל לפיהן “יש גבול לאיפוק”. בכירים דיפלומטים מערביים הביעו את אי שביעות רצונם מתגובת הממשל הלבנוני לסוגיית מנהרות חזבאללה. הם הביעו רצונם שממשלת לבנון תפתור את הבעיה מול חזבאללה ולא תדרוש מישראל למלא את החלטה 1701. בכירים לבנוניים חוששים, שעמדת ארה”ב בנוגע למערכה נגד המנהרות מסמנת תמיכה בישראל במערכות נוספות [בעתיד] (אלג’ומהוריה, 5 בדצמבר 2018).