מבצע “מגן צפוני” להשמדת מנהרות חזבאללה בגבול הצפון (תמונת מצב עדכנית ל-11 בדצמבר 2018)

חיילי צבא לבנון עוקבים אחר כוחות צה

חיילי צבא לבנון עוקבים אחר כוחות צה"ל הפועלים באזור מיס אלג'בל (המרחב שבן מנרה ליפתח) (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)

חיילי צבא לבנון עוקבים אחר כוחות צה

חיילי צבא לבנון עוקבים אחר כוחות צה"ל הפועלים באזור מיס אלג'בל (המרחב שבן מנרה ליפתח) (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)

כוח יוניפיל באזור הכפר מיס אלג'בל.

כוח יוניפיל באזור הכפר מיס אלג'בל.

פגישת משלחת חמאס עם נשיא לבנון (דף הפייסבוק של מישל עון, 10 בדצמבר 2018)

פגישת משלחת חמאס עם נשיא לבנון (דף הפייסבוק של מישל עון, 10 בדצמבר 2018)

כללי

ב-11 בדצמבר 2018 נחשפה מנהרה שלישית , שחצתה את הגבול לעבר ישראל. כוחות צה”ל ממשיכים בפעילותם לאורך הגבול, עד כה ללא חיכוכים עם חזבאללה או עם צבא לבנון, העוקבים אחר העבודות.

  • חזבאללה ממשיך לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך בכל הנוגע לעבודות צה”ל. בהתבטאויות כמה מדובריו ודוברים המזוהים עימו ניכר הניסיון להעביר מסר הרתעתי לישראל תוך אזכור כי כל העורף הישראלי, כולל תל אביב, מצוי בטווח הטילים של חזבאללה. אברהים אלאמין, עורך היומן אלאח’באר המקורב לחזבאללה, הדגיש כי הריסת מנהרת כפר כילא לא תמנע חדירתם של עשרות פעילים ללב הגליל.
חיילי צבא לבנון עוקבים אחר כוחות צה"ל הפועלים באזור מיס אלג'בל (המרחב שבן מנרה ליפתח) (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)   חיילי צבא לבנון עוקבים אחר כוחות צה"ל הפועלים באזור מיס אלג'בל (המרחב שבן מנרה ליפתח) (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)
חיילי צבא לבנון עוקבים אחר כוחות צה”ל הפועלים באזור מיס אלג’בל (המרחב שבן מנרה ליפתח) (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)
פעילות צה”ל
  • נמשך מבצע “מגן צפוני”, שנועד לחשוף ולנטרל מנהרות טרור התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. ב-11 בדצמבר 2018 הודיע צה”ל כי נחשפה מנהרה נוספת, שלישית במספר שחצתה משטח לבנון לעבר ישראל. כמו במנהרות קודמות מילכדו הכוחות את המנהרה (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2018).
תיעוד פעילות צה"ל לאיתור מנהרות סמוך לכפר בלידא על ידי כתב ערוץ אלמנאר ורדיו אלנור של חזבאללה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)    תיעוד פעילות צה"ל לאיתור מנהרות סמוך לכפר בלידא על ידי כתב ערוץ אלמנאר ורדיו אלנור של חזבאללה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)
תיעוד פעילות צה”ל לאיתור מנהרות סמוך לכפר בלידא על ידי כתב ערוץ אלמנאר ורדיו אלנור של חזבאללה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 11 בדצמבר 2018)
  • דובר צה”ל ציין, כי המאמץ לאיתור מנהרות חזבאללה החל לאחר שגובשה תמונה רחבה ואיכותית אודות המתרחש בגבול הצפון . בעקבות המידע הרב הוחלט להקים בעוצבת הגליל מעבדה טכנולוגית לאיתור המנהרות. לדברי צה”ל הפתרון לאיום מופקד בידיהם של גורמים רבים החל מהלוחמים בחזית עבור דרך מהנדסים, חוקרים ומומחים אשר פועלים לאתר את המנהרות. המנהרות של חזבאללה שונות באופיין ממנהרות חמאס והטיפול בהן דורש שימוש בכלים ייחודיים (דובר צה”ל, 10 בדצמבר 2018).
פעילות יוניפי”ל
  • מפקד כוח יוניפי”ל, שסייר באזור מנהרות החדירה במטולה, הודיע, כי על סמך המידע שבידו יש ביכולתה של יוניפי”ל לאשר כי ישנה מנהרה בגבול ישראל לבנון. הרמטכ”ל רב אלוף גדי אייזנקוט נועד ב-9 בדצמבר 2018 עם מפקד יוניפי”ל גנרל סטפנו דל קול. בפגישה הדגיש הרמטכ”ל כי המנהרות ההתקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל מהוות הפרה בוטה של החלטה 1701 וציין את חשיבות פעילות כוחות יוניפי”ל לנטרול המנהרות ומניעת ההפרות על ידי חזבאללה (דובר צה”ל, 9 בדצמבר 2018).
מימין: כוח יוניפיל באזור הכפר מיס אלג'בל. משמאל: כוח צבא לבנון באזור הכפר מיס אלג'בל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 10 בדצמבר 2018)    מימין: כוח יוניפיל באזור הכפר מיס אלג'בל. משמאל: כוח צבא לבנון באזור הכפר מיס אלג'בל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 10 בדצמבר 2018)
מימין: כוח יוניפיל באזור הכפר מיס אלג’בל. משמאל: כוח צבא לבנון באזור הכפר מיס אלג’בל (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 10 בדצמבר 2018)
תגובות גורמים שונים
חזבאללה

ערוצי התקשורת של חזבאללה או כאלה המזוהים עימו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר פעילות צה”ל. כלי התקשורת של חזבאללה ממשיכים לדווח על הפעילות באופן אינפורמטיבי ולפרסם תמונות רבות המתעדות את חיילי צה”ל בשטח. בכירי חזבאללה ובתוכם חסן נצראללה, ממשיכים להמנע מהתיחסות ישירה לפעילות צה”ל. פרשן לבנוני ציין בהקשר לכך כי שתיקת חזבאללה לנוכח הפרסומים בישראל הינה אסטרטגיה מסורתית של חזבאללה והוסיף כי כעת הארגון לומד את תמונת המצב ואת כוונות ישראל (ערוץ אלנשרה ביוטיוב, 9 בדצמבר 2018).

  • להלן מספר התבטאויות עקיפות של פעילי חזבאללה ושל עיתונאי המזוהה עימם :
    • נעים קאסם סגן מזכ”ל חזבאללה, העניק ראיון בו נמנע מלהזכיר במפורש את מבצע צה”ל הוא ציין כי חזבאללה מרתיע את ישראל באופן שגורם לה להימנע מלנקוט יוזמה מולו. עוד ציין, כי כל העורף הישראלי, כולל תל אביב מצוי בטווח הטילים של הארגון (אלופאק, 8 בדצמבר 2018).
    • נביל קאוק, חבר המועצה המרכזית של חזבאללה, ציין כי “אסטרטגית ההתנגדות” היא ההגנה מפני מתקפה של ארה”ב ושל ישראל באזור. לדבריו, ישראל מסוגלת לאיים על מדינות האזור אך היא מורתעה מהתעצמותה של “ההתנגדות”.
    • אבראהים אלאמין, עורך היומון אלאח’באר המקורב לחזבאללה, פרסם מאמר תחת הכותרת “משלום הגליל למגן צפוני, לחימת המובס”. הוא ציין כי מאז “מלחמת לבנון השנייה” עבר חזבאללה מתפיסה הגנתית שעיקרה “הכשלת תכניות האויב” לתפיסה התקפית שעיקרה “העברת המערכה לשטח האויב”. אלאמין ציין, כי אין מכשול טבעי או אנושי שימנע את התקדמותם של עשרות פעילים ברגל, באופנועים, בכלי רכב צבאיים או אזרחיים לעבר לב הגליל. המאמר מסתיים באמירה כי לאויב (ישראל) יש דמיון עשיר דיי הצורך כדי להבין, שהריסת מנהרת כפר כילא ” לא תנעל את השער לשחרור פלסטין” (אלאח’באר, 10 בדצמבר 2018).
ארגונים פלסטינים
  • בהתייחסו לפעילות צה”ל בצפון אמר ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי ישראל (“האויב”) מעוניינת להשיב לעצמה את ההרתעה שנעלמה ברצועת עזה ובלבנון באמצעות דיבור על מנהרות בלבנון. הוא הוסיף כי אמצעי “ההתנגדות” ברצועת עזה (קרי, הנשק של ארגוני הטרור) קיימים הודות לתמיכת גורמי “ציר ההתנגדות” וביניהם איראן וחזבאללה. עוד ציין כי אם החזיתות נגד ישראל (הצפונית והדרומית) יתאחדו הן יוכלו לפעול בכל דרך שיחפצו (אלמיאדין, 7 בדצמבר 2018).
  • משלחת פרלמנטרית מסיעת חמאס במועצה המחוקקת קיימה פגישה עם נשיא לבנון, מישל עון, בארמון הנשיאות. המשלחת איחלה “בטחון ללבנון האחות מהמזימות הציוניות בעקבות טענות הכיבוש בדבר “גילוי המנהרה בדרום לבנון”. מחמוד אלזהאר שעמד בראש המשלחת אמר בהקשר זה כי ישראל מעבירה את המשבר הפנימי שלה לדרום לבנון (דף הפייסבוק של מישל עון, 10 בדצמבר 2018; דף הפייסבוק של סיעת חמאס במועצה המחוקקת, 10 בדצמבר 2018).

פגישת משלחת חמאס עם נשיא לבנון (דף הפייסבוק של מישל עון, 10 בדצמבר 2018)
פגישת משלחת חמאס עם נשיא לבנון (דף הפייסבוק של מישל עון, 10 בדצמבר 2018)