מוסד הפצועים של חזבאללה: מטרתו, אופן התנהלותו ודרכי מימונו

חאג' עמאד ח'שמאן, אחראי ההסברה ויחסי הציבור של מוסד הפצועים (מוקף בעיגול). לצדו נראה קצין צבא לבנון (אתר מוסד הפצועים, 15 בדצמבר 2017).

חאג' עמאד ח'שמאן, אחראי ההסברה ויחסי הציבור של מוסד הפצועים (מוקף בעיגול). לצדו נראה קצין צבא לבנון (אתר מוסד הפצועים, 15 בדצמבר 2017).

פצוע מחזיק תעודת הוקרה מטעם רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית, בחתימת חסן נצראללה. על התעודה כתוב (מתחת ללוגו של רשות הסיוע):

פצוע מחזיק תעודת הוקרה מטעם רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית, בחתימת חסן נצראללה. על התעודה כתוב (מתחת ללוגו של רשות הסיוע): "פצעיכם יניבו ניצחון" (פייסבוק).

פצוע משוחח עם חניכי תנועת הנוער צופי האמאם אלמהדי (דף הפייסבוק של מוסד הפצועים, 12 במרץ 2019).

פצוע משוחח עם חניכי תנועת הנוער צופי האמאם אלמהדי (דף הפייסבוק של מוסד הפצועים, 12 במרץ 2019).

הארוע בואדי אלחאג'יר: פעילות משותפת לחיילי צבא לבנון (בקדמת התמונה) ולפעילי ארגון הבריאות האסלאמי- ארגון הבריאות של חזבאללה (ברקע ומצד שמאל) (אתר צות אלפרח, 19 באפריל 2018).

הארוע בואדי אלחאג'יר: פעילות משותפת לחיילי צבא לבנון (בקדמת התמונה) ולפעילי ארגון הבריאות האסלאמי- ארגון הבריאות של חזבאללה (ברקע ומצד שמאל) (אתר צות אלפרח, 19 באפריל 2018).

כללי
  • חזבאללה מקיים בלבנון מערכת נרחבת של מוסדות חברתיים העוסקים בבריאות, חינוך, רווחה ותקשורת. מטרתם העיקרית של מוסדות אלה הינה לשמש מעטפת תומכת לתשתית הצבאית של הארגון, להפיץ את האידאולוגיה שלו (בדגש על בני נוער) ולחזק את מעמדו בקרב העדה השיעית, ובזירה הפנים-לבנונית בכלל.

מבין המוסדות הללו נודעת חשיבות מיוחדת לשני מוסדות המטפלים במשפחות חללי חזבאללה (מוסד השהיד)[1] ובפצועים (מוסד הפצועים). להערכתנו מוסד הפצועים מטפל ביותר מ-9,000 פצועים, שנפצעו בזירות הפעילות השונות מאז שנת 1982. המוסד דואג לטיפול בפציעות שלהם, בשיקומם ובהשתלבותם המחודשת בחברה הלבנונית. כמו כן עוסק המוסד בפעילות תעמולתית נרחבת, שמטרתה להעמיק את התמיכה בחזבאללה, בעיקר בקרב הדור הצעיר, המאתר הגיוס המרכזי של פעילי הארגון בעתיד.

  • לשם מילוי מטרותיו מקיים מוסד הפצועים מערכת ארגונית נרחבת בריכוזי האוכלוסייה השיעית בלבנון. מערכת זאת כוללת גופים ייעודיים המתמחים בטיפול ושיקום, וסניפים אזוריים בדרום לבנון, בבקאע ובבירות (שם נמצאת הנהלת מוסד הפצועים). מערכת זאת מפעילה לפחות ארבעה מרכזי שיקום וטיפול בפצועים. התנהלות מוסד הפצועים מתבצעת בשיתוף פעולה עם הממשל הלבנוני (בעיקר צבא לבנון), ולעיתים אף עם האיחוד האירופאי וגופי או”ם (במסגרת הסיוע שמעניקים הגופים הללו ללבנון, בעיקר בתחום הטיפול בנפגעי מוקשים).
  • פעילותו הנרחבת של מוסד הפצועים דורשת משאבים רבים. להערכתנו מרבית תקציבו של מוסד הפצועים מועבר לחזבאללה ע”י איראן (המממנת גם את מרבית הוצאות מוסד השהיד). מקורות סיוע נוספים, משניים בחשיבותם, הם כספי תרומות וכנראה גם סיוע של ממשל לבנון ומוסדות בינלאומיים. איראן, המממנת העיקרית מקיימת קשר הדוק עם מוסד הפצועים, בדומה לקשרים שהיא מקיימת עם מוסדות חברתיים נוספים של חזבאללה. עדות לכך ניתן למצוא בביקור משלחת מוסד הפצועים באיראן (פברואר 2018), להשתתפות בטקס, שהתקיים לרגל יום השנה לניצחון המהפיכה האסלאמית באיראן. בטקס השתתף לואא’ קאני, סגן מפקד גיס אלקדס, שנפגש עם חברי משלחת מוסד הפצועים והעניק למוסד תעודת הוקרה. אחד מהפצועים, שהתעמולה של חזבאללה האדירה אותו, נשא בטקס נאום שבו בירך את ההנהגה האיראנית ושיבח את הג’האד.
כללי
מוסד הפצועים והרקע להקמתו

מוסד הפצועים של חזבאללה או בשמו המלא “אגודת הצדקה לטיפול בפצועי מלחמה ונכי מלחמה בלבנון”, הוקם רשמית באוקטובר 1992. פעולות הטיפול בפצועים החלו עם הקמת חזבאללה בשנת 1982 אך בעשור הראשון לקיומו הן התבצעו באופן בלתי ממוסד. בבסיס הקמת מוסד הפצועים והרחבת פעילותו עמדה מחויבותו העמוקה של חזבאללה כלפי הפצועים המתבטאת בהגדרתם כ”שהידים שנותרו בחיים” (בקית אללה, מאי 2017). אחת הסיסמאות הבולטות המלוות את פעילות מוסד הפצועים היא “ממשיכים למרות הפצעים”, קרי – הפצועים משתלבים בחברה בכלל ובחזבאללה בפרט, לאחר שעברו תהליך שיקום מוצלח (אתר מוסד הפצועים). מחויבות עמוקה זו הופכת את מוסד הפצועים לאחד המוסדות האזרחיים תומכי- הלחימה החשובים ביותר של חזבאללה.

  • מוסד הפצועים מספק לפצועי חזבאללה אשפוז וטיפול, מרגע פציעתם, בלבנון ומחוצה לה. המוסד עוסק גם בשיקום הפצועים, בשילובם מחדש בחברה ובשיפור איכות חייהם. כמו כן עוסק המוסד בפעילות תודעתית, שבמסגרתה נפגשים הפצועים עם ארגוני הנשים והנוער של חזבאללה ומספרים על נסיבות פציעתם (בתוספת מסרים אידיאולוגיים/הלכתיים). מוסד הפצועים עוסק גם בהגברת המודעות בתחומי המוקשים ופצצות המצרר בשיתוף פעולה עם ממשל לבנון (בדגש על צבא לבנון) ועם האיחוד האירופי וגורמי או”ם (המסייעים ללבנון בתחום זה). מוסד הפצועים מטפל כיום בפצועים משנת 1982 (מלחמת לבנון הראשונה), בפעילים שנפצעו מאז שנת 2000 (יציאת צה”ל מאזור הביטחון) ובפעילים שנפצעו בסוריה (נאום חסן נצראללה, 10 באפריל 2019).

לוגו מוסד הפצועים. מתחת לסמל ולשם המוסד מופיע הכיתוב: "ממשיכים למרות הפצעים"
 (אתר מוסד הפצועים)

לוגו מוסד הפצועים. מתחת לסמל ולשם המוסד מופיע הכיתוב: “ממשיכים למרות הפצעים” (אתר מוסד הפצועים)

  • הבסיס השיעי-הלכתי, שממנו שואב מוסד הפצועים השראה, הינו סיפורו של אבו אלפצ’ל אלעבאס, אחיו של האמאם אלחסין הנערץ על השיעים ונושא הדגל שלו בקרב כרבלאא’. אלעבאס נהרג במהלך ניסיון להביא מים לנצורים במחנה אלחסין. התאריך ההג’רי 4 בשעבאן, יום השנה להולדתו של אלעבאס, נקבע כ”יום הפצוע” של חזבאללה והוא מצוין מדי שנה, בחסות חסן נצראללה, מנהיג הארגון (כתב העת בקית אללה, מאי 2017; אתר ערבי פרס, 25 באפריל 2018). הערה: ב-10 באפריל 2019 נאם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה לרגל “יום פצועי ההתנגדות”. בפתח נאומו הוא שיבח את גבורתו ומסירותו של אבו אלפצ’ל אלעבאס (אלמנאר, 10 באפריל 2019).
  • בדומה למוסד השהיד, נראה כי גם מוסד הפצועים הוקם בהשראה איראנית. ניתן להצביע על מספר מוסדות מקבילים שהוקמו בהשראה איראנית במליציות שיעיות נוספות הנתמכות ע”י איראן: “פצועי הגיוס עממי, שהידים חיים” (גוף שהוקם ע”י המיליציות השיעיות של הגיוס העממי בעיראק; “טיפול בפצועי גדודי סיד אלשהדאא'” (גוף שהוקם ע”י המיליציה השיעית העיראקית גדודי “אדון החללים” [סיד אלשהדאא’]); ו”מוסד הפצועים” שהוקם ע”י תנועת אנצאר אללה (המורדים החות’ים) בתימן (עמודי פייסבוק של מליציות שונות המופעלות ע”י איראן).
מבנה מוסד הפצועים
  • בראש מוסד הפצועים עומד חאג’ מחמד דכרוב המכונה אבו חסן, המשמש כמנכ”ל (עדכני ליולי 2018). חאג’ דכרוב משמש בתפקיד זה לפחות מאז שנת 2009 (אתר העיירה ג’בשית, 21 במרץ 2009; אתר מוסד הפצועים, 20 ביולי 2018)[2]. ההנהלה הכללית נמצאת בפרבר הדרומי השיעי של ביירות (הצ’אחיה, שכונת חי מאצ’י, טלפון – 03/352809, טלפקס – 01/544025).
  • תחת המנכ”ל פועלות לפחות ארבע מחלקות מקצועיות:
    • מחלקת השיקום וההכשרה: בראשה עמד (עדכני לשנת 2006) ד”ר אבראהים נעים (כתב העת הד הפצועים, 17 במאי 2006).
    • מחלקת ההסברה ויחסי ציבור: מאז שנת 2009 עומד בראשה חאג’ עמאד ח’שמאן, פעיל חזבאללה, שנפצע בסביבות 1988[3] (אתר מוסד הפצועים, 23 באפריל 2018).
    • תכנית הסיוע לנפגעי מוקשים: מתאם התכנית היה (עדכני לשנת 2010) חאג’ עמאד ח’שמאן (סקירה בנושא פינוי מוקשים בלבנון, Landmine & Cluster Munition, 2010). כמו כן שימש עמאד ח’שמאן (עדכני לינואר שנת 2018) כחבר בוועדה הלאומית לסיוע לנפגעי מוקשים ולפצצות מצרר (אתר הכוחות הלבנונים, 1 בינואר 2018).
    • מחלקת התרבות: בראשה עמד שיח’ נזאר כאמל סעיד (עדכני למאי 2017). השיח’ הינו אורח קבוע בשידורי ערוץ הטלוויזיה האיראני אלכות’ר, בו הוא מרצה בענייני הלכה והמהפכה האסלאמית באיראן[4]. הוא גם משמש (עדכני לינואר שנת 2017) כמנהל מרכז האמאם אלח’מיני[5] (סוכנות הידיעות הלאומית הלבנוני, 13 בינואר 2017). כמו כן שימש כאמאם העיירה יחמר בדרום לבנון (אתר נבטיה, 4 במאי 2018).
  • למוסד השהיד סניפים אזוריים באזורים שונים בלבנון. להלן כמה מהם:
    • סניף דרום לבנון: מנהל הסניף הוא חאג’ נצ’אל ברג’אוי (אתר מוסד הפצועים, 31 במרץ 2018), המשמש בתפקיד לפחות מאז יולי 2001 (העיתון אלעהד, 12 ביולי 2001). הסניף נמצא בנבטיה (טלפקס 07/764477).
    • סניף הבקאע: סניף הבקאע נמצא בכניסה הדרומית של בעלבכ (טלפקס 08/373813). מנהל הסניף הוא חאג’ עלי ברו, אשר שלושה מאחיו נהרגו במסגרת פעילותם בחזבאללה[6]. אחראי התרבות הכפוף לו הוא שיח’ מחמד נון (אתר מוסד הפצועים, 30 במאי 2018). שיח’ מחמד נון נוהג להשתתף באירועים של חזבאללה באזור הבקאע, כולל הלוויות שהידים (האתר הרשמי של חזבאללה, 30 בנובמבר 2011; ערוץ אלמנאר, 23 במרץ 2015).
    • סניף ביירות: הסניף נמצא באותו מבנה בשכונת חי מאצ’י בפרבר הדרומי, שבו שוכנת ההנהלה הכללית של מוסד הפצועים (טלפקס 01/544026).
תחומי פעילות מרכז הפצועים
  • התחום המרכזי בו עוסק מוסד הפצועים הוא שיקום וטיפול בפצועים ובנכים מקרב לוחמי חזבאללה[7].. לשם כך מפעיל המוסד לפחות ארבעה מרכזי שיקום, העוסקים בתחומים שונים בתהליך השיקום (אתר מוסד הפצועים; כתב העת בקית אללה, גיליון 308 במאי 2017):
  • מרכז אלעבאס לפרוטזות ומערכות אורתופדיות: המרכז הוקם בשנות התשעים ונמצא בצ’אחיה, הפרבר הדרומי השיעי של ביירות, בשכונת חי מאצ’י. המרכז מייצר ומתקין פרוטזות ללוחמים פצועים וכן לנפגעים כתוצאה מפיצוץ מוקשים. המרכז מקבל סיוע מהאיחוד האירופי בשיתוף עם המרכז הלבנוני לפעולות הקשורות למוקשים בצבא לבנון ועם הוועדה הלאומית להגברת המודעות לסכנת המוקשים ופצצות המצרר בלבנון.

שלט במרכז אלעבאס לפרוטזות ומערכות אורתופדיות. בראש השלט ניתן לראות את לוגו הארגונים המעורבים בתכנית של המרכז להתקנת פרוטזות לנפגעי מוקשים ופצצות מצרר, ובכלל זה האיחוד האירופי והמרכז הלבנוני לפעילות בתחום המוקשים השייך לצבא לבנון (אתר מוסד הפצועים).
שלט במרכז אלעבאס לפרוטזות ומערכות אורתופדיות. בראש השלט ניתן לראות את לוגו הארגונים המעורבים בתכנית של המרכז להתקנת פרוטזות לנפגעי מוקשים ופצצות מצרר, ובכלל זה האיחוד האירופי והמרכז הלבנוני לפעילות בתחום המוקשים השייך לצבא לבנון (אתר מוסד הפצועים).

  • מרכז אלעבאס לפיזיותרפיה ושיקום: המרכז הוקם בשנות התשעים וממוקם במבנה מוסד הפצועים בעיר אלנבטיה, המרכז מעניק סוגים שונים של טיפולים טבעיים ושיקומיים באמצעות ציוד חדיש במטרה להכשיר את הפצועים לחזרה לחיי שגרה.

סום של מרכז אלעבאס לפיזיותרפיה ושיקום
 (אתר מוסד הפצועים).
פרסום של מרכז אלעבאס לפיזיותרפיה ושיקום
(אתר מוסד הפצועים).

  • המרכז לקלינאות תקשורת.
  • בית הפצוע למלאכת יד מסורתית: המרכז הוקם בשנת 2001 וממוקם במבנה מוסד הפצועים בשכונת חי מאצ’י שבצ’אחיה, במבנה ההנהלה הכללית של מוסד הפצועים. באתר גם נמכרים מתנות, מגיני הוקרה ומוצרים נוספים שהכינו פצועי חזבאללה. המרכז מקיים תערוכות של מוצריו באזורים שונים ברחבי לבנון.. מכירת המוצרים מנוצלת להאדרת חזבאללה, מנהיגו וההנהגה האיראנית.

מימין: פרסום של בית הפצוע, ינואר 2019. הפרסום מציע הדפסה על ספלים, חולצות, כריות, כיסויים לטלפונים ניידים וכו'. ניתן לראות כיסוי לטלפון נייד עליו תמונת מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה (דף הפייסבוק של בית הפצוע, 21 בינואר 2019). משמאל: מוצרי בית הפצוע בתערוכה של ארגוני הנשים ואגודת ג'האד הבינוי של חזבאללה, שהתקיימה בדרום בירות (מאי 2018). בקדמת התמונה ניתן לראות קישוט או מגן הוקרה עם סמל חזבאללה (אתר מוסד הפצועים, מאי 2018).
מימין: פרסום של בית הפצוע, ינואר 2019. הפרסום מציע הדפסה על ספלים, חולצות, כריות, כיסויים לטלפונים ניידים וכו’. ניתן לראות כיסוי לטלפון נייד עליו תמונת מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה (דף הפייסבוק של בית הפצוע, 21 בינואר 2019). משמאל: מוצרי בית הפצוע בתערוכה של ארגוני הנשים ואגודת ג’האד הבינוי של חזבאללה, שהתקיימה בדרום בירות (מאי 2018). בקדמת התמונה ניתן לראות קישוט או מגן הוקרה עם סמל חזבאללה (אתר מוסד הפצועים, מאי 2018).

מימין: דיוקן מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה (דף הפייסבוק של תערוכת עטאא' אלג'ראח, 16 ביולי 2015). משמאל: מסגרת לתמונה של מנהיג איראן עלי ח'אמנא'י  (עמוד הפייסבוק של תערוכת עטאא' אלג'ראח, 19 במאי 2015).
מימין: דיוקן מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה (דף הפייסבוק של תערוכת עטאא’ אלג’ראח,
16 ביולי 2015). משמאל: מסגרת לתמונה של מנהיג איראן עלי ח’אמנא’י
(עמוד הפייסבוק של תערוכת עטאא’ אלג’ראח, 19 במאי 2015).

מגן הוקרה מטעם מוסד הפצועים, עליו סמל חזבאללה, תמונת המזכ"ל חסן נצראללה,  סמל מוסד הפצועים וכיתוב "פציעותיכם... הן דופק של התנגדות"  (דף הפייסבוק של בית הפצוע, 22 בפברואר 2017).
מגן הוקרה מטעם מוסד הפצועים, עליו סמל חזבאללה, תמונת המזכ”ל חסן נצראללה,
סמל מוסד הפצועים וכיתוב “פציעותיכם… הן דופק של התנגדות”
(דף הפייסבוק של בית הפצוע, 22 בפברואר 2017).

פעילות תודעתית

כחלק מהשיקום הרפואי עוסק מוסד הפצועים בשילוב הפצועים והנכים בחברה. דגש מיוחד שם המוסד על שילוב הפצועים במוסדות החברתיים של חזבאללה ובהשתתפותם באירועי הארגון, טקסים דתיים וביקורים במקומות קדושים.

  • במסגרת הפעילות התודעתית של מוסד הפצועים נכללים: “מפגשים ג’האדיים” בין פצועים לתלמידים; חלוקת מגני הוקרה מטעם הפצועים לתלמידים מצטיינים; פגישות עם חברי תנועת הנוער של חזבאללה (צופי האמאם אלמהד’י) ועם פעילות ארגוני הנשים של חזבאללה. לצד סיפורי הקרבות והפציעה מתבקשים הפצועים להעביר מסרים הנוגעים להיבטים הלכתיים וחברתיים של העדה השיעית (למשל, במפגשים עם פעילות ארגוני הנשים מודגשת החשיבות שמייחסים הלוחמים ללבישת החיג’אב).
 פצוע משוחח עם חניכי תנועת הנוער צופי האמאם אלמהדי (דף הפייסבוק של מוסד הפצועים, 12 במרץ 2019).    פצוע מחזיק תעודת הוקרה מטעם רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית, בחתימת חסן נצראללה. על התעודה כתוב (מתחת ללוגו של רשות הסיוע): "פצעיכם יניבו ניצחון" (פייסבוק).
מימין: פצוע משוחח עם חניכי תנועת הנוער צופי האמאם אלמהדי (דף הפייסבוק של מוסד הפצועים, 12 במרץ 2019). משמאל: פצוע מחזיק תעודת הוקרה מטעם רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית, בחתימת חסן נצראללה. על התעודה כתוב (מתחת ללוגו של רשות הסיוע): “פצעיכם יניבו ניצחון” (פייסבוק).
  • הפצועים משתתפים בטקסים ובאירועים של חזבאללה, למשל: טקסי יום השנה למלחמת לבנון השנייה; אירועי הוקרה לפצועים ולבני משפחותיהם (למשל, ארוחת בוקר חגיגית לנשות הפצועים); סדנאות הכוונה וחינוך לפצועים ואירועי ספורט מותאמים עבורם; וטקסים דתיים וביקורים בקברי קדושים (לרוב, באיראן ובעיראק).
  • תחום תודעתי נוסף בו פעיל מוסד הפצועים הינו הפקת חומרי הסברה אודות הפצועים וחייהם: המוסד מעלה הצגות על חיי הפצועים; מוציא לאור עיתון בשם “הד הפצעים”, בו מתפרסמים, בין היתר, מאמרים שנכתבו על ידי פצועים וסקירות מפורטות של הפעילויות, התכניות והפרויקטים של המוסד. המוסד גם משתתף בהפקת תכנית בשם “זירות הפצעים” ברדיו אלנור; ובהפקת סרטונים אודות חיי הפצועים עבור ערוץ הטלוויזיה אלצראט[8] (אתר מוסד הפצועים).
  • דוגמא לשימוש התודעתי שעושה חזבאללה בפצועים ניתן לראות בהפיכתו של פצוע חזבאללה בשם חסין עאצי למודל לחיקוי, וניצולו למטרות תעמולתיות באיראן ובלבנון (ראו בהמשך פרק ביקור משלחת מוסד הפצועים באיראן). להלן כמה דוגמאות להפעלתו התעמולתית של חסין עאצי בלבנון:
    • מפגש עם תלמידי בתי ספר ברחבי לבנון (אתר מוסד הפצועים, 26 בדצמבר 2017, אתר בתי הספר אלמהדי, 31 באוקטובר 2018).
    • השתתפות בעצרת הזדהות עם ירושלים ו”פלסטין” בעקבות העברת השגרירות האמריקאית (אתר מוסד הפצועים, 16 בינואר 2018).
    • ביקור אצל משפחות שהידים לכבוד יום האם ויום השנה להולדת סידה פאטמה [בתו של הנביא מחמד] (אתר מוסד הפצועים, 27 במרץ 2018).
    • השתתפות בטקסי עאשוראא’ מטעם חזבאללה (אתר הנא עדלון, 16 באוקטובר 2018).
    • מפגש עם חניכות צופי האמאם אלמהדי, תנועת הנוער של חזבאללה, לכבוד יום השנה להולדת סת זינב (אתר צידא אליום, ללא תאריך).
הגברת המודעות לסכנת המוקשים וטיפול בנפגעי מוקשים
  • מוסד הפצועים עוסק בטיפול בנפגעי המוקשים ובהגברת המודעות לנושא. במסגרת עיסוקו בתחום זה, הוא משתף פעולה עם צבא לבנון ועם ארגונים ומוסדות חיצוניים ובינהם גם האיחוד האירופי ויוניצף. כך, למשל, מוסד הפצועים, בשיתוף ארגון הבריאות האסלאמי ואוניברסיטת בלמנד (אוניברסיטה פרטית גדולה בביירות), ארגן פעילות להגברת המודעות ולהזדהות עם הנפגעים. האירוע התקיים באפריל 2018 בשמורת הטבע ואדי אלחג’יר בדרום לבנון, בחסות עלי פיאצ’, ציר הפרלמנט מטעם חזבאללה, ובסיוע התאחדות העיריות של ג’בל עאמל, המרכז הלבנוני לפעילות בתחום המוקשים בצבא לבנון, האיחוד האירופי, יוניצף וגופים נוספים (אתר צות אלפרח, 19 באפריל 2018).

שלט בו ניתן לראות את הלוגו של הארגונים שסייעו לקיום האירוע בואדי אלחאג'יר, ביניהם האיחוד האירופי, יוניצף והמרכז הלבנוני לפעילות בתחום המוקשים בצבא לבנון (אתר צות אלפרח, 19 באפריל 2018).
שלט בו ניתן לראות את הלוגו של הארגונים שסייעו לקיום האירוע בואדי אלחאג’יר, ביניהם האיחוד האירופי, יוניצף והמרכז הלבנוני לפעילות בתחום המוקשים בצבא לבנון (אתר צות אלפרח, 19 באפריל 2018).

  •  ב-2 במאי 2017 ביקרו באתר פירוק מוקשים שבדרום לבנון שתי נציגות מטעם האו”ם והאיחוד האירופי: סיגריד קאג (Sigrid Kaag), המתאמת המיוחדת של האו”ם בלבנון ( United Nations Special Coordinator for Lebanon ); והשגרירה קריסטינה לאסן, ראש משלחת האיחוד האירופי ללבנון ( EU Ambassador, Head of Delegation to Lebanon ). השתיים נפגשו עם קצינים מצבא לבנון ועם אנשי ממשל לבנונים הקשורים לפעולות פירוק המוקשים. כמו כן נערכה פגישה מורחבת בה השתפו, בין השאר, נציגי מוסד הפצועים [של חזבאללה] ונציגי גופים נוספים (ביניהם נציגי תוכנית האו”ם לפיתוח (UNDP)[9] והאגודה הנורבגית לסיוע הומניטרי[10]). שתי הדיפלומטיות קיבלו הסבר מפורט על פירוק המוקשים המתבצע בדרום לבנון (אתר העיתון אלחיאת, 3 במאי 2017).
  • ב-14 בדצמבר 2017 נפתח בפרלמנט הלבנוני הכינוס הפרלמנטרי הראשון לנפגעי מוקשים. בכינוס השתתפו נציגי גופי ממשל לבנונים העוסקים בסיוע לנפגעי מוקשים. כמו כן השתתפו בכינוס נציגי מוסד הפצועים וארגון הבריאות האסלאמי של חזבאללה וכמה שגרירים ונציגים של ארגונים בינלאומיים. את הנאום מטעם האיחוד האירופי נשאה פרנצ’סקה פרליזי, שגרירת האיחוד בלבנון, אשר ציינה שהאיחוד האירופי היה שנים רבות שותף ללבנון במאבק במוקשים ובסיוע לנפגעי מוקשים ופצצות מצרר. היא הוסיפה כי הסיוע שנהעניק האיחוד למאבק במוקשים הגיע לסכום של ארבעים מיליון יורו. את הנאום מטעם תכנית הפיתוח של האו”ם בלבנון נשאה גברת סילין מיורוד, שהדגישה את העדיפות לסיוע לקרבנות המוקשים ופצצות המצרר בלבנון (אתר מוסד הפצועים, 15 בדצמבר 2017). הערה: יש לקחת בחשבון כי הסיוע הכספי, שהעניק האיחוד האירופאי ללבנון למאבק במוקשים, “זלג” גם לידי מוסד הפצועים של חזבאללה, המשתף פעולה עם ממשל לבנונן בתחום המאבק במוקשים.
בכמה פצועים מטפל מוסד הפצועים?

במהלך השנים התקבל מידע רב על מספר הפצועים שבהם מטפל מוסד הפצועים. חלק ממידע זה אינו עדכני משום שברבות השנים, ובעיקר במהלך הלחימה בסוריה, נוספו לחזבאללה פצועים חדשים. אנו מעריכים כי המוסד מטפל כיום ביותר מ-9,000 פצועים.

  • להלן עיקרי המידע שהצטבר במהלך השנים: באוגוסט 2001 טען חזבאללה שהמוסד מטפל ב-3,150 פצועים (כתב העת בקית אללה, גיליון 119 באוגוסט 2001); באוקטובר 2011 מסר מנהל המוסד בדרום לבנון כי המוסד מטפל ב-1,985 פצועים, מתוכם 437 הסובלים מנכויות קשות (אתר ג’נוביה, 18 באוקטובר 2011); בנובמבר 2014 מסר מקור במוסד הפצועים כי עד נובמבר 2014 נפצעו בסוריה 280 פעילים, שנגרמה להם נכות ועוד 1,840 פצועים שטופלו והחלימו (אתר ג’נוביה, 16 בנובמבר 2014); בינואר 2016 דיווח מוסד הפצועים באופן רשמי כי עד סוף שנת 2014 הוא טיפל ב-7,724 פצועים, מתוכם 420 נפגעי מוקשים ועוד כמה עשרות נפגעי פצצות מצרר. זאת בנוסף ל-4,460 פצועים שהחלימו (אתר מוסד הפצועים, 13 בינואר 2016); באוקטובר 2018 העריך אתר המתנגד לארגון, כי לאור מספר הנפגעים בקרבות בשנים האחרונות, מטפלים מוסד הפצועים והמערך הרפואי של הארגון ביותר מ-9,000 איש (אתר צות אלדאר, 22 באוקטובר 2018). מספר זה נראה להערכתנו סביר.
מקורות המימון של מוסד הפצועים

להערכתנו, חלק ניכר מהתקציב השנתי של מוסד הפצועים מועבר לחזבאללה מאיראן. מקורות סיוע נוספים, משניים בחשיבותם, הם כספי תרומות וכנראה גם סיוע של ממשל לבנון ומוסדות בינלאומיים (כגון האיחוד האירופי ויוניצף).

  • להלן פירוט מקורות הכנסה של מוסד הפצועים:
    • כספי תרומות: בשנים 2002- 2006 התפרסמו בפתח גיליונות כתב העת של מוסד הפצועים, “הד הפצעים”, פרטי חשבון בפרנס בנק לתרומות עבור המוסד. בינואר 2019 טען ערוץ הטלוויזיה האמריקני בערבית אלחרה כי פרנס בנק העניק שירותים פיננסיים למוסד השהיד ולמוסד הפצועים (אתר ג’נוביה, 10 בינואר 2019). בינואר 2010 נערכה ארוחת שבירת צום חגיגית מטעם מוסד הפצועים, בה השתתפה בין היתר “קבוצת תורמים ותומכים בתכניות המוסד” (“הד הפצעים”, גיליון 28 ינואר 2010).
    • שיתוף פעולה עם הממשל הלבנוני: מוסד הפצועים מקיים קשרי עבודה קבועים עם גופים שונים בלבנון, ובעיקר עם המרכז לפעילות בתחום המוקשים בצבא לבנון (אתר מוסד הפצועים; אתר צות אלפרח, 19 באפריל 2018) בתחילת שנות 2000 דווח כי המוסד מקיים גם קשר עם המשרד לעניינים סוציאליים בממשלת לבנון, כולל השתתפות בבחירות פנימיות ומתן חסות לטקס של מוסד הפצועים על ידי השר דאז אסעד דיאב[11] (העיתון אלעהד, 12 ביולי 2001; העיתון אלדיאר, 21 בינואר 2002; העיתון אלאח’באר, 2 בנובמבר 2012). יתכן כי במסגרת קשרים אלו מועברים למוסד הפצועים כספים מממשל לבנון.
    • שיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים NGO’sI: מוסד הפצועים מקיים קשרי עבודה עם ארגונים בינלאומיים כגון האיחוד האירופי ויוניצף, בעיקר בתחום הטיפול בנפגעי מוקשים ופצצות מצרר (אתר מוסד הפצועים; אתר צות אלפרח, 19 באפריל 2018). בנוסף, בשנת 2008 קיבל המוסד סיוע מהסהר האדום באיחוד האמירויות (אלאתחאד, 7 ביוני 2008), בשנת 2009 ביקרה משלחת של המוסד בבריטניה ונפגשה עם עיתונאים וחברי פרלמנט (אתר אגודת הגולה הלבנוני, 5 בנובמבר 2009). בשנים 2016 ו-2018 נפגשו בכירי מוסד הפצועים עם משלחות מטעם ארגונים בלתי ממשלתיים כגון מוסד עאמל[12] ו-GENEVA CALL[13]. (אתר מוסד הפצועים, 29 בנובמבר 2016; אתר מוסד הפצועים, 21 ביוני 2018). להערכתנו נבחנה בפגישות הללו אפשרות למתן סיוע למוסד הפצועים
    • מכירת תוצרי “בית הפצוע למלאכת יד מסורתית”: המוצרים נמכרים בטווח מחירים של 5 – 50 דולר למוצרים קטנים כגון מגני הוקרה וקישוטים לבית ועד 250 דולר למוצרים גדולים יותר כגון רהיטים (דף הפייסבוק של בית הפצוע; דף הפייסבוק של תערוכת עטאא’ אלג’ראח בעיירה עבא). כמו כן נמסר כי מוסד הפצועים מפעיל “מוסדות יצרנים” (יתכן והכוונה לבית הפצוע למלאכת יד מסורתית מאחר ולא אותרו מוסדות נוספים מעין אלו בבעלות מוסד הפצועים).
    • הכנסות מאתר נופש בדרום לבנון: בתחילת שנות 2000 הוקם בין העיירות אלדויר ותול (באזור נבטיה) אתר נופש בשם אלפרדוס. האתר משולב במרכז שיקום של מוסד הפצועים. לצד מדורי שיקום וטיפול, פיזיותרפיה וכיתות לימוד כולל האתר בריכות שחייה, גינות ופארקים, קפיטריה ודירות נופש. הכוונה הייתה לפתוח את האתר למבקרים שאינם פצועי הארגון, במסגרת השאיפה להקל על השתלבות הפצועים בחברה (העיתון אלעהד, 12 ביולי 2001; אתר ג’נוביה, 18 באוקטובר 2011); לפי שעה לא אותרה כל נוכחות של המקום ברשתות חברתיות וגם אזכוריו באינטרנט מעטים יחסית. לפיכך לא ברור האם הוא אכן מניב רווח כספי משמעותי למוסד הפצועים.
ביקור משלחת מטעם מוסד הפצועים באיראן
  • באמצע פברואר 2018 ביקרה משלחת של המוסד באיראן. המשלחת השתתפה בטקס שהתקיים לציון יום השנה לניצחון המהפיכה האסלאמית באיראן (11 בפברואר) ויום השנה למפקדים השהידים בחזבאללה (16 בפברואר). בטקס השתתף לואא’ קאני, סגן מפקד גייס אלקדס (אתר יא צור, 18 בפברואר 2018).
  • במשלחת מטעם מוסד הפצועים השתתף פצוע בשם חסין עאצי, שאותו מאדירים כלי התקשורת של חזבאללה. בכלי התקשורת של חזבאללה דווח, כי הוא עבר קורס צבאי ראשון בהיותו בן 14, השתתף במלחמת לבנון השנייה בהיותו בן 16, ונפצע (2013) בקרב על קבר סת זינב בסוריה (אתר האינטרנט של רדיו נור, דצמבר 2018). חסין עאצי נשא נאום במהלך הטקס, שהתקיים בעיר קום, בו בירך את ההנהגה האיראנית ודיבר על מעלות הג’האד בהגנה על האדמה ועל המקומות הקדושים (אתר יא צור, 18 בפברואר 2018).

 
מימין: לואא’ קאני סגן מפקד גיס אלקדס, עונד לפצוע חסין עאצי טבעת חותם. בקרב השיעים נפוצה מאוד האמונה בכוחן המיסטי של טבעות חותם, להגן על המאמין העונד אותן (אתר יא צור, 18 בפברואר 2018). משמאל: לואא’ קאני מעניק לפצוע חסין עאצי תעודת הוקרה עם סמל חזבאללה. הפצוע לבוש מדים המזוהים בסוריה עם חזבאללה, עונד תג זרוע עם סמל הארגון.

מימין: תמונות מנהיג איראן עלי ח'אמנא'י ומנהיג המהפכה האסלאמית רוחאללה ח'מיני, לצד דגלי לבנון, איראן וחזבאללה בטקס שנערך בעיר קום (אתר יא צור, 18 בפברואר 2018). משמאל: חסין עאצי נואם בטקס כשדגלי לבנון, חזבאללה ואיראן על הבמה. התפאורה מזכירה שדה קרב: שקי חול מאחור ויריעת בד בצבע מדי משמרות המהפכה על דוכן הנואמים מימין (אתר יא צור, 18 בפברואר 2018).
מימין: תמונות מנהיג איראן עלי ח’אמנא’י ומנהיג המהפכה האסלאמית רוחאללה ח’מיני, לצד דגלי לבנון, איראן וחזבאללה בטקס שנערך בעיר קום (אתר יא צור, 18 בפברואר 2018). משמאל: חסין עאצי נואם בטקס כשדגלי לבנון, חזבאללה ואיראן על הבמה. התפאורה מזכירה שדה קרב: שקי חול מאחור ויריעת בד בצבע מדי משמרות המהפכה על דוכן הנואמים מימין (אתר יא צור, 18 בפברואר 2018).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-14 במרץ 2019: "מוסד השהיד של חזבאללה: מטרתו, אופן התנהלותו ודרכי מימונו".
[2]
אדם בשם זה שימש חבר עיריית תבנין בשנת 2006 (אלאח'באר, 9 בנובמבר 2006). לא ניתן לקבוע בוודאות כי המדובר באותו אדם.
[3]
בתוכנית "זירת הפצועים" ששודרה באתר רדיו אלנור (דצמבר 2018) נמסרו פרטים על נסיבות פציעתו של חש'מאן. נמסר כי הוא נפצע ברגליו מירי ממארב שביצעו "חמושים" על מכונית, שבה נסע. הפציעה ארעה בסביבות שנת 1988. לא דווח באלו נסיבות ומי היו ה"חמושים" שירו לעברו. ניתן להעריך כי אירוע זה היה חלק מהמאבק שהתחולל בין חזבאללה לתנועת אמל 1989-1987.
[4]
ערוץ לוויין איראני המשדר בערבית. מטרתו הינה הפצת ההגות האסלאמית המקורית של הנביא מחמד ובני משפחתו בהתאם לעיקרי האמונה השיעית (וויקיפדיה בערבית, הערך ערוץ אלכות'ר).
[5]
רשת מרכזי תרבות העוסקים בשמירה והפצה של דרכו של האמאם אלח'מיני, זאת באמצעות ארגון סמינרים ומפגשי שיח, הקמת ספריות עיון ציבוריות והוצאה לאור של סדרות פרסומים מאת בכירי חכמי הדת והוגי הדעות. הרשת הוקמה בשנת 1991 ויש לה סניפים בכל רחבי לבנון (אתר רשת אלמעארף).
[6]
שלושת אחיו שנהרגו הם: המחבל המתאבד שיח' אסעד ברו, שפוצץ עצמו באמצעות מכונית תופת נגד שיירת צה"ל באזור מרג'עון (ב-9 באוגוסט 1989); השהיד חאג' אבראהים ברו (שנהרג בספטמבר 1994) והשהיד חאג' מחמד ברו (אדם בשם זה נהרג בעת צעדת בני נוער, שמחו נגד הריסות מסגד בכביש שדה התעופה בביירות).
[7]
קיימת אי בהירות מסוימת לגבי טיפול המוסד באזרחים שאינם משתייכים לחזבאללה. באוקטובר 2011 טען מנהל המוסד בדרום, חאג' נצ'אל ברג'אוי, כי המוסד מטפל גם באזרחים שנפצעו כתוצאה מתקיפות ישראליות (אתר ג'נוביה, 18 באוקטובר 2011) בינואר 2016, נטען באתר הרשמי של מוסד הפצועים כי הוא מטפל "בכל הפצועים והנכים כתוצאה מפעולות ההתנגדות ומעשי התוקפנות הציוניים, ללא הבחנה בין אזורים, גורמים ועדות" (אתר מוסד הפצועים, 13 בינואר 2016). עם זאת, במידע עדכני הנוגע למוסד הפצועים כמעט שלא עולה זיקה לטיפול באזרחים.
[8]
ערוץ טלוויזיה שיעי המשדר תכניות דת, תרבות ועיקרי אמונה בהתאם לקו האסלאם המקורי של הנביא מחמד (עמוד הפייסבוק של ערוץ אלצראט).
[9] United Nations Development Program.

[10]
לא ברור לנו באיזה ארגון מדובר. יתכן שהכוונה היא לאגודת הסיוע העממי נורבגיה-לבנון (NPA).
[11]
בטקס נכח גם נציג שגרירות איראן בלבנון, שיח' פצ'לאללה רצ'וי.
[12]
אגודה אזרחית לא עדתית שהוקמה בעקבות מבצע ליטאני בשנת 1978. בין מטרותיה המוצהרות, "הבטחת זכות הביטוי, הבריאות, החינוך, התעסוקה, המזון והסביבה הבטוחה לכולם, ללא הבדל דת, עיקרי אמונה או מין". "מתן אפשרות לקבוצות שוליים בתהליך הפיתוח ועידוד יוזמות מקומיות" וכן "שיתוף נשים באסטרטגיית הפיתוח של האגודה וחיזוק תפקידן המוביל בחברה" (אתר אלח'יאם, 30 בספטמבר 2011; אתר מוסד עאמל).
[13]
ארגון לא ממשלתי הממוקם בז'נבה, שוויץ. הארגון נועד לעודד כיבוד נורמות הומניטריות בינלאומיות בסכסוכים חמושים ובפרט בכל הנוגע להגנה על אזרחים (ויקיפדיה באנגלית, ערך Geneva Call).