מחוז מערב אפריקה מכשיר את דור ההמשך של הארגון

סרטון המתעד הכשרת צעירים באפריקה
  • משרד ההסברה של מחוז מערב אפריקה של דאעש פרסם ב-18 בינואר 2022 סרטון תחת הכותרת “דור ההעצמה” (ג’יל אלתמכין)[1]. הסרטון, שאורכו כ-27 דקות, מתעד פעולות הכשרה ואימונים של נערים באפריקה במחנה אימונים של הארגון הנקרא “מכון גורי האריות של הח’ליפות” (מעהד אשבאל אלח’לאפה), (טלגרם, 18 בינואר 2022). מיקום המחנה לא הוזכר אך ניתן לשער שהוא בצפון-מזרח ניגריה, מעוז פעילות מחוז מערב אפריקה של דאעש.

תמונת הפתיח של הסרטון (טלגרם, 18 בינואר 2022).
תמונת הפתיח של הסרטון (טלגרם, 18 בינואר 2022).

  • בסרטון מתועד סדר יומם של החניכים במחנה הכולל מגוון פעילויות כגון לימודי אסלאם והכוונה אידיאולוגית על-פי רוח הארגון, אימוני כושר וקרב מגע, הכשרה בירי ואימוני לחימת גרילה והסתערות. החניכים לבושים בתלבושת אחידה בצבע צהוב בשעות הלימודים העיוניים ובחולצה מנומרת ומכנסיים שחורים, במהלך האימונים הסמי-צבאיים.
  • התמונות ודברי המדריכים והחניכים המתראיינים בסרטון שופכים אור על תהליכי הכשרת הדור הצעיר ותכני הלימוד במסגרת שנועדה לדבריהם להביא ל”העצמה של הדור”. להלן מספר מאפיינים שעלו מדבריהם של החניכים והמדריכים בסרטון:
  • משך תוכנית הלימודים: תוכנית ההכשרה של הצעירים היא ארוכת טווח והתהליך נמשך למעלה משנה. המסלול מתחיל בלימוד בכיתות ללימוד ולשינון הקוראן, הפזורות ברחבי המחוז. לאחר סיום שלב זה עוברים מצטייני כיתות אלה, לאחר שעברו מבחן סינון, ללמוד במכון ללימוד השריעה [אלמעהד אלשרעי] של הארגון. אחד המדריכים ציין, כי המחזור הראשון של תלמידי המכון השרעי עומד להסתיים וכי נראה שהמאמצים בתחום החלו להניב את פירותיהם. לאחר הכשרה דתית במשך שנה, הם מתחילים באימונים צבאיים.
מדריך ציין כי החניכים נבחרו מקרב התלמידים המצטיינים בכיתות ללימוד ולשינון הקוראן, לאחר מבחן קבלה 
(טלגרם, 18 בינואר 2022).
מדריך ציין כי החניכים נבחרו מקרב התלמידים המצטיינים בכיתות ללימוד ולשינון הקוראן, לאחר מבחן קבלה (טלגרם, 18 בינואר 2022).
  • תוכנית הלימדים: אחד החניכים שדיבר בשפה מקומית, ככל הנראה סוואהילית, ציין, כי הלימודים כוללים הכשרה רוחנית ופיזית כאחת. במסגרת ההכשרה הרוחנית הם לומדים הלכה אסלאמית (שריעה), ערבית (שפת הקוראן והמסורות של נביא האסלאם, מחמד), מסורות אסלאמיות מפי הנביא (חדית’). במסגרת ההכשרה הפיזית הם עורכים אימוני כושר גופני, מתרגלים פירוק והרכבה של כלי נשק ואופן השימוש בו. הוא הוסיף כי הם מצפים לעשות שימוש בכל מה שלמדו ולהלחם בכפירה על כל צורותיה.
אחד החניכים מציין כי החניכים עוברים הכשרה רוחנית ופיזית (טלגרם, 18 בינואר 2022).
אחד החניכים מציין כי החניכים עוברים הכשרה רוחנית ופיזית (טלגרם, 18 בינואר 2022).
  • תכני הלימוד: הסרטון מעניק גם הצצה למספר תכני לימוד כפי שהם משתקפים בדברי המדריכים. כך למשל תועד אחד המדריכים בכיתת הלימוד כשהוא מסביר לחניכים בערבית כי קיומם של פרלמנטים וחוקים שנקבעו בידי אדם אינו מקובל, על-פי האסלאם, וכי הדמוקרטיה אינה לגיטימית ועל חיילי הח’ליפות של דאעש להילחם ב”רודני הדמוקרטיה” באשר הם מערביים-נוצריים (“צלבנים”), או אנשי הממשל המקומי (“סוכניהם הדמוקרטים נוטשי דת האסלאם”). בנוסף, הוא הדגיש את חשיבות יישום חוקי ההלכה האסלאמית (השריעה) ושל “מלחמה בכופרים” (טלגרם, 18 בינואר 2022). מדריך אחר מציין כי על המערב הנוצרי לדעת כי דורות צעירי הארגון גדלו על אהבת מות הקדושים והלחימה למען אללה…  ובעזרת אללה הם יכבשו את ערי המערב ואת המחנות שלהם ויטהרו אותם מטומאתם.
החניכים מקשיבים לדברי המדריך בכיתה   מדריך להוראת השפה הערבית . דגל דאעש מוצב בפינת הכיתה (טלגרם, 18 בינואר 2022).
מימין: החניכים מקשיבים לדברי המדריך בכיתה .משמאל: מדריך להוראת השפה הערבית . דגל דאעש מוצב בפינת הכיתה (טלגרם, 18 בינואר 2022).
אחד המדריכים: "על הצלבנים לדעת כי דורות אלה גדלו על אהבת מות הקדושים והלחימה למען אללה... ובעזרת אללה הם יכבשו את עריכם ומחנותיכם ויטהרו אותם מטומאתכם" (טלגרם, 18 בינואר 2022).
אחד המדריכים: “על הצלבנים לדעת כי דורות אלה גדלו על אהבת מות הקדושים והלחימה למען אללה… ובעזרת אללה הם יכבשו את עריכם ומחנותיכם ויטהרו אותם מטומאתכם” (טלגרם, 18 בינואר 2022).
  • הטמעת המסרים בקרב החניכים: מדברי החניכים עולה, כי הם משקפים בדבריהם את האידיאולוגיה הרדיקאלית אותה ספגו במהלך לימודיהם. אחד החניכים, דובר ערבית, ציין, כי הדרך היחידה לשחרור האסירים, השבת מסגד אלאקצא ושני המקומות הקדושים לאסלאם [הערים מכה ואלמדינה], וכיבוש רומא ואנדלוסיה [ספרד] היא אך ורק באמצעות הג’האד.
  • חיזוק הקשר לדאעש: החניכים בסרטון תועדו כשהם נשבעים אמונים למנהיג דאעש, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי, וכשהם צופים בסרטון תעמולה של הארגון, המתעד את הלחימה על המוצב האחרון שבו שלט הארגון, באלבאע’וז, בדרום-מזרח .
החניכים נשבעים אמונים למנהיג דאעש.     צופים בסרטי תעמולה של הארגון (טלגרם, 18 בינואר 2022).
מימין: החניכים נשבעים אמונים למנהיג דאעש. משמאל: צופים בסרטי תעמולה של הארגון (טלגרם, 18 בינואר 2022).
  • יישום הלימודים בשטח: בסיום הסרטון אחד מבוגרי ההכשרות מציין כי לאחר ההכשרות הם יתחילו ביישום הג’האד, וימשיכו בג’האד נגד הכופרים עד המוות. בסיום דבריו הוא שיגר פצצת מרגמה. בסוף הסרטון נראים חניכים רעולי פנים מוציאים להורג שלושה חיילים ניגרים, אחד מהם לוחם ביחידה מיוחדת .
אחד מבוגרי ההכשרות מציין כי אחרי ההכשרות הם מתחילים ביישום הג'האד. לאחר מכן  שיגר פצצת מרגמה .    הוצאה להורג של לוחם יחידה מיוחדת של צבא ניגריה (טלגרם, 18 בינואר 2022).
מימין: אחד מבוגרי ההכשרות מציין כי אחרי ההכשרות הם מתחילים ביישום הג’האד. לאחר מכן שיגר פצצת מרגמה . משמאל : הוצאה להורג של לוחם יחידה מיוחדת של צבא ניגריה (טלגרם, 18 בינואר 2022).
הוצאה להורג של חיילים נוספים (טלגרם, 18 בינואר 2022).  הוצאה להורג של חיילים נוספים (טלגרם, 18 בינואר 2022).
הוצאה להורג של חיילים נוספים (טלגרם, 18 בינואר 2022).
  • פעילות ההכשרה של דאעש במחוז מערב אפריקה היא עדות נוספת לכך שהארגון רואה באפריקה בכלל, וניגריה בפרט, יעד להמשך ביסוס נוכחותו בשטח ואף להרחבתה. גיוס הנערים וההכשרה הממושכת של דור ההמשך הם מימוש נוסף של שאיפות ההתפשטות וההתבססות של הארגון ביבשת. יתכן גם שלאחר שהונחלה לדור הצעיר האידיאולוגיה של הארגון עלולה השפעתו להתרחב מעבר לתחומי יבשת אפריקה.
 תיעוד האימונים הצבאיים[2]
תירגול קרב מגע .     תרגילי כושר
מימין: תירגול קרב מגע . משמאל: תרגילי כושר
אימוני כושר קרבי    אימוני כושר קרבי
אימוני כושר קרבי
אימוני ירי    אימוני ירי
אימוני ירי
אימוני לוחמת גרילה והסתערות     אימוני לוחמת גרילה והסתערות
אימוני לוחמת גרילה והסתערות

[1] בפתיח של הסרטון תורגם המונח "ג'יל אלתמכין" באנגלית ל- "Empowerment Generation", קרי: דור ההעצמה. יש לציין כי המונח אסלאמי "תמכין" הוא רחב יותר ומציין השגת עוצמה, השפעה והגמוניה רעיונית ופוליטית של האסלאם שתתממש, בין השאר באמצעות ישות מדינית הפועלת תוך יישום השריעה, קרי: ח'ליפות.
[2] טלגרם, 18 בינואר 2022