מחמד אשתיה מחריף את התבטאויותיו נגד ישראל ופועל להכפשתה בעולם

מחמד אשתיה בביקור רשמי אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)

מחמד אשתיה בביקור רשמי אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)

מחמד אשתיה מעניק מגני הוקרה לנשים פלסטיניות במהלך טקס שאורגן ע

מחמד אשתיה מעניק מגני הוקרה לנשים פלסטיניות במהלך טקס שאורגן ע"י האיחוד האירופי בראמאללה (ופא, 8 במרץ 2022)

פגישת אשתיה עם משלחת חברי קונגרס מארה

פגישת אשתיה עם משלחת חברי קונגרס מארה"ב (ופא, 21 בפברואר 2022)

מחמד אשתיה נפגש עם שגריר דרום אפריקה (ופא, 10 בפברואר 2022)

מחמד אשתיה נפגש עם שגריר דרום אפריקה (ופא, 10 בפברואר 2022)

אשתיה נפגש טרם פורום דוחה עם שליט קטר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 במרץ 2022)

אשתיה נפגש טרם פורום דוחה עם שליט קטר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 במרץ 2022)

אבו מאזן מטיל על בכיר פתח ד

אבו מאזן מטיל על בכיר פתח ד"ר מחמד אשתיה את מלאכת הרכבת הממשלה (ופא, 10 במרץ 2019)

עיקרים
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מכהן בתפקידו מאז אפריל 2019. בנוסף, הוא משמש כחבר הוועד המרכזי של פתח. אשתיה הוא כלכלן בהשכלתו ובעל תואר ד”ר בתחום זה. אבו מאזן מינה אותו לתפקיד ראש הממשלה הפלסטיני במקום ד”ר ראמי חמדאללה (קודמו בתפקיד), במטרה לשפר את מצבה הפיננסי של הרשות הפלסטינית לנוכח המצוקה התקציבית בה היא נתונה בשנים האחרונות.
  • בחודשים האחרונים, ובמיוחד מאז תחילת אירועי הטרור האחרונים (מרץ 2022), אנו מזהים עלייה בהיקף התבטאויותיו החריפות של אשתיה נגד ישראל ובגילויי התמיכה שלו במשפחות מחבלים פלסטינים . אפשר והתבטאויות אלה של אשתיה נובעות ומרצון הרשות שלא להתפס כגורם “מתון” מידי ביחס לעמדות חמאס הקיצוניות נגד ישראל שלהן השפעה על הציבור ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים.
  • להלן מספר נושאים בהם באות התבטואוית אלה לידי ביטוי:
    • תמיכה ו”חיבוק” משפחות מחבלים פלסטינים: אשתיה מאדיר ומשבח בכל עת את פועלם של מחבלים ואסירים. הוא מפרסם הודעות אבל בשמו על מחבלים שנהרגו ואף מגיע לסוכות האבלים כדי לנחם את בני משפחותיהם. בכל הזדמנות מדגיש, כי הרשות (למרות מצבה הכלכלי הקשה), תמשיך את תשלום הקצבאות למשפחות ההרוגים והאסירים. יש לציין שמחמד אשתיה לא פרסם הודעות גינוי כלשהן על פיגועים בהם נהרגו ישראלים. זאת, בניגוד לאבו מאזן, אשר לעיתים מפרסם בעקבות פיגועים הודעות רפות המביעות צער על ההרג המתקיים בשני הצדדים.
    • קידום לוחמה משפטית נגד ישראל: אשתיה פועל בקרב ארגונים בינלאומיים להעמדה לדין של גורמים ישראלים על פעילותם בשטחי הרשות. במסגרת זאת הוא פועל רבות לקידום תיקי החקירה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). לאחרונה הוא גם קרא לצלב האדום לפתוח בפניהם את חומרי ארכיון שברשותם, כדי לסייע להם בהעמדה לדין של גורמים ישראלים. במקביל, הוא קורא למדינות ולארגונים בינלאומיים להטיל סנקציות על ישראל.
    • האשמת ישראל במצב הכלכלה הפלסטינית: אשתיה מנצל את מפגשיו עם גורמים בינלאומיים כדי להאשים את ישראל (בלשונו “הכיבוש”) בהשתלטות על משאבי טבע פלסטיניים ומניעת צמיחה של הכלכלה הפלסטינית, תוך אזכור קיזוז כספי הסילוקין הפלסטיניים המוחזקים בידי ישראל[1] כאחד הגורמים המרכזיים למצבה הכספי הקשה של הרשות. כמו כן מקדם אשתיה בדבריו בפני פורומים שונים את חזונו להתנתקות כלכלית מישראל וחיזוק התוצר הלאומי הפלסטיני.
    • הכפשת ישראל בפני גורמים בינלאומיים: בכל פגישה שמקיים אשתיה עם ראשי מדינות, חברי פרלמנט או נציגי ארגונים בינלאומיים הוא מכפיש את מדיניות ישראל על יחסה כלפי הפלסטינים מכנה אותה “מדינת אפרטהייד”, “מדינה המבצעת פשעי מלחמה” ועוד. במקרים רבים הוא אינו נוקב בשמה של ישראל אלא מכנה אותה “הכיבוש”.
    • המקומות הקדושים לאסלאם (ירושלים, חברון): המתיחות בירושלים ובשכונת שיח’ ג’ראח ופרויקט הנגשת מערת המכפלה בחברון (מרץ 2022) זכו לגינויים מצד מחמד אשתיה. הם כונו על ידו כ”פלישה והשתלטות ישראלית”. אשתיה הזהיר מפני התפוצצות המצב בהר הבית ובמזרח ירושלים.
התבטאויות מחמד אשתיה בתקופה האחרונה
תמיכה ו”חיבוק” משפחות מחבלים פלסטיניים
  • ב-10 באפריל 2022 ערך מחמד אשתיה ביקור אצל אם נאצר אבו חמיד[2]. אשתיה ברך אותה על עמידתה האיתנה כמי שמייצגת את אימהות האסירים בהגנה על האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל והעלאת הנושא שלהם בקרב העם הפלסטיני, דבר המהווה חלק ממאבקם לחירות. אשתיה גם ציין כי היא מהווה מודל עבור כל משפחות האסירים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022).
מחמד אשתיה בביקור רשמי אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)    מחמד אשתיה בביקור רשמי אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)
מחמד אשתיה בביקור רשמי אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)
  • ב-8 במרץ 2022 השתתף מחמד אשתיה בטקס רשמי לציון יום האישה העולמי במהלכו ניתנו מגני הוקרה לנשים פלסטיניות פורצות דרך במגוון תחומים. האירוע נערך בחסות האיחוד האירופי ובהשתתפות נציג האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית, סוון קוהן פון-בורגסדורף, ומושלת מחוז ראמאללה, לילא ע’נאם. אשתיה ציין במהלך נאום שנשא בטקס כי האישה הפלסטינית הינה יוצאת דופן ואינה ככל הנשים. שכן היא עומדת לצד בן זוגה בתנועת השחרור הלאומית למען סיום “הכיבוש” והקמת מדינה (פלסטינית) ומימוש זכות השיבה. הוא גם ציין את הנשים הפליטות הפלסטיניות בפזורה אשר גם הן נאבקות בתנאי חיים קשים (ופא, 8 במרץ 2022).
 מחמד אשתיה מעניק מגני הוקרה לנשים פלסטיניות במהלך טקס שאורגן ע"י האיחוד האירופי בראמאללה (ופא, 8 במרץ 2022)     מחמד אשתיה מעניק מגני הוקרה לנשים פלסטיניות במהלך טקס שאורגן ע"י האיחוד האירופי בראמאללה (ופא, 8 במרץ 2022)
מחמד אשתיה מעניק מגני הוקרה לנשים פלסטיניות במהלך טקס שאורגן ע”י האיחוד האירופי בראמאללה (ופא, 8 במרץ 2022)
  • ב-11 בפברואר 2022 הגיע מחמד אשתיה בלוויית אבראהים רמצ’אן, מושל מחוז שכם, לסוכת האבלים בשכם לניחום משפחות הרוגים. בפוסט שפרסם אשתיה בדף הפייסבוק שלו כתב כי הוא מברך את נשמות השהידים ומשפחותיהם כמו גם מנחם את כל בני העם הפלסטיני על מותם. הוא ציין שכל עוד יימשך הכיבוש יימשכו “ההקרבות” (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 בפברואר 2022).
מחמד אשתיה בלוויית מושל מחוז שכם, אבראהים רמצ'אן, מגיעים לנחם בסוכת האבלים בשכם (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 בפברואר 2022)    מחמד אשתיה בלוויית מושל מחוז שכם, אבראהים רמצ'אן, מגיעים לנחם בסוכת האבלים בשכם (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 בפברואר 2022)
מחמד אשתיה בלוויית מושל מחוז שכם, אבראהים רמצ’אן, מגיעים לנחם בסוכת האבלים בשכם (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 בפברואר 2022)
  • באירוע לציון יום השהיד הפלסטיני (אותו מציינים הפלסטינים מדי שנה ב-7 בינואר), אמר מחמד אשתיה כי ביום זה הם מחדשים את נאמנותם לאלו שהאירו להם את הדרך ויצרו מגופם גשר לעבור עליו לעבר המולדת והמדינה, החירות והעצמאות. הוא ציין שהדרך עודנה ארוכה. לדבריו, הם ימשיכו להיות מחויבים לשהידים, לאסירים למשפחותיהם והם יאבקו בכל הלחצים כדי להמשיך ולהעניק להם את זכויותיהם הכספיות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 9 בינואר 2022).
מחמד אשתיה נושא דברים באירוע לציון יום השהיד הפלסטיני (ופא, 9 בינואר 2022)
מחמד אשתיה נושא דברים באירוע לציון יום השהיד הפלסטיני (ופא, 9 בינואר 2022)
קידום לוחמה משפטית וסנקציות נגד ישראל
  • מחמד אשתיה קורא בכל עת להעמיד את בכירי ישראל לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי ומציין כי הפלסטינים מכינים את תיקי החקירה בנושא. כך למשל, בעקבות מותה של עיתונאית אלג’זירה שירין אבו עאקלה בג’נין( 11 במאי 2022) הטיל מחמד אשתיה על ישראל את האחריות המלאה לפגיעה בעיתונאים, נשים וילדים. לדבריו, הם עוקבים יחד עם איגוד העיתונאים וארגוני זכויות האדם המתמחים בתחום זה אחר המקרה לקראת העברתו לבית הדין הפלילי בינלאומי בהאג (ICC) כדי להעמיד לדין את “פושעי המלחמה” הישראלים. אשתיה גם ציין כי הם דיברו עם בכירים אירופאים ודרשו מהם לגנות את הפגיעה בעיתונאית הפלסטינית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 במאי 2022).
  • קריאה לפתיחת חומרי ארכיון של הצלב האדום: בפגישה שערך אשתיה (15 במאי 2022) עם אליס דובוב, עם ראש משלחת הצלב האדום בירושלים, הוא קרא לצלב האדום לפתוח את חומרי הארכיון שבידם בפני חוקרים, משפחות הרוגים פלסטינים, והקהל הרחב בעולם, כדי שניתן יהיה באמצעותם לחשוף את פעולות ישראל מאז תחילת ה”נכבה” ועד היום, וכדי להעמיד לדין את האחראים לכך (ופא, 15 במאי 2022).
  • קריאה להטלת סנקציות על ישראל: בעקבות רצף הרוגים הפלסטינים בעימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראלים, ביניהם העיתונאית שירין אבו עאקלה, קרא אשתיה במהלך ישיבת הממשלה הפלסטינית השבועית (16 במאי 2022) להטיל חרם וסנקציות על ישראל. הוא פנה לקהילה הבינלאומית בקריאה להפסיק את מה שכינה “המדיניות הדואלית” כלפי ישראל ולהעניק הגנה לפלסטינים (ופא, 16 במאי 2022).
מחמד אשתיה נפגש עם ראש משלחת הצלב האדום אליס דובוב (ופא, 15 במאי 2022)
מחמד אשתיה נפגש עם ראש משלחת הצלב האדום אליס דובוב (ופא, 15 במאי 2022)
הכפשת ישראל
  • במרץ 2022 פרסם מחמד אשתיה פוסט בו הוא ניחם את משפחות ההרוגים במחנות הפליטים בלאטה וקלנדיא וגינה את הריגתם על ידי כוחות ביטחון ישראלים, אשר לטענתו פוגעים בצעירים וילדים ומפרים חוקים בינלאומיים. אשתיה פנה לקהילה הבינלאומית בקריאה להעמיד לדין את “מבצעי הפשעים” נגד העם הפלסטיני (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 15 במרץ 2022).
  • אשתיה טען כי הסכסוך עם ישראל הוא סכסוך מדיני ולא דתי. לטענתו, כל שיחות או משא ומתן עם ישראל מצריך סמכות של החוק הבינלאומי והחלטות האו”ם, כמו גם מתווך אובייקטיבי לשלום וצעדים בוני אמון בין הצדדים, כוונות טובות ומסגרת זמנים מוסכמת. לדברי אשתיה את כל הדברים הללו הרסה ישראל. אשתיה ציין כי מספר ארגוני זכויות אדם בינלאומיים דוגמת אמנסטי, Human Rights Watch ובצלם פרסמו דו”חות לפיהם הצעדים שנוקטת בהם ישראל בשטחים הפלסטינים כלפי הפלסטינים הינן צעדי אפרטהייד. אשתיה הדגיש כי על הקהילה הבינלאומית ליישם את החוק הבינלאומי והחלטות האו”ם בסוגיה הפלסטינית ולהפסיק להציג יחס של איפה ואיפה (ופא, 14 במרץ 2022).
  • בפגישה עם משלחת חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית בארה”ב, בראשות חבר הקונגרס קווין מקארתי, טען אשתיה כי קיים חלל מדיני חמור, אשר עלול להביא לפיצוץ המצב בשטחים הפלסטיניים. לדבריו, ישראל היא מדינה שמתפשטת ללא גבולות והיא נושאת באחריות לכל פעולותיה נגד הפלסטינים. אשתיה הדגיש, כי ישראל אינה רוצה בפתרון שתי המדינות וגם לא בפתרון מדינה אחת. כל מה שרוצה ישראל הוא המשך מדיניות של קביעת עובדות בשטח. אשתיה קרא להקמת ועדה מטעם הקונגרס בארה”ב, אשר תחקור את מדיניות האפרטהיד של ישראל כפי שהיא מתועדת בדו”חות אמנסטי ו-Human Right Whatch. אשתיה גם גינה את הקיזוזים שמבצעת ישראל מכספי הסילוקין של הפלסטינים וקרא לארה”ב לפעול מול ישראל להפסקתם (ופא, 21 בפברואר 2022).
פגישת אשתיה עם משלחת חברי קונגרס מארה"ב (ופא, 21 בפברואר 2022)
פגישת אשתיה עם משלחת חברי קונגרס מארה”ב (ופא, 21 בפברואר 2022)
  • בפגישה שערך מחמד אשתיה עם שרת החוץ של גרמניה ציין אשתיה כי העם הפלסטיני הוא “קורבן של הכיבוש הישראלי”, אשר הסב נזקים רבים בנפש ובציוד, ופוגע בתרבות, בהיסטוריה ובאדמתם של הפלסטינים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 בפברואר 2022).
מחמד אשתיה נפגש בלשכתו בראמאללה עם שרת החוץ של גרמניה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 בפברואר 2022)
מחמד אשתיה נפגש בלשכתו בראמאללה עם שרת החוץ של גרמניה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 בפברואר 2022)
  • ב-10 בפברואר 2022 נפגש מחמד אשתיה עם שון בינפלדת, שגריר דרום אפריקה ברשות. בפגישה קרא לו אשתיה לפעולה משותפת להכפשת ישראל בשל פעולותיה נגד הפלסטינים וכן גם לאיחוד המאמצים הבינלאומיים לסיום “הכיבוש”. אשתיה הודה על מאמצי דרום אפריקה בפרסום החלטתה להשעייתה של ישראל כמשקיפה באיחוד האפריקאי (ופא, 10 בפברואר 2022).
מחמד אשתיה נפגש עם שגריר דרום אפריקה (ופא, 10 בפברואר 2022)
מחמד אשתיה נפגש עם שגריר דרום אפריקה (ופא, 10 בפברואר 2022)
האשמת ישראל במצב הכלכלה הפלסטינית
  • כינוס המדינות התורמות ((AHLCבבריסל: ב-10 במאי 2022 השתתף מחמד אשתיה בכינוס המדינות התורמות בבריסל. בדברים שנשא בפני באי הכינוס טען כי הכלכלה הפלסטינית סובלת מהמגבלות והצעדים שמטילה עליה ישראל (“הכיבוש”). לטענתו, הם החלו ברפורמות שקשורות למנהל ולכספים אולם צעד זה לא יספיק כדי לפתור את מורכבות הכלכלה הפלסטינית הנמצאת תחת “כיבוש”. הוא גם קרא לשחרר את כספי הפלסטינים המוחזקים בידי ישראל ולחייב את ישראל למלא אחר הסכמים חתומים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 במאי 2022). בפגישות שערך בשולי הכינוס עם גורמים בינלאומיים שנטלו חלק בכינוס, הוא קרא להם להפעיל לחץ על ישראל כדי שזו תבטל את קיזוז כספי הסילוקין הפלסטינים ותשחרר את הכספים השייכים להם (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 במאי 2022).
מחמד אשתיה בכנס המדינות התורמות בבריסל (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 במאי 2022)
מחמד אשתיה בכנס המדינות התורמות בבריסל
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 במאי 2022)
  • קידום החזון להתנתקות כלכלית מישראל: ב-23 באפריל 2022 נפגש מחמד אשתיה עם אגודת אנשי העסקים הפלסטינים. בדברים שנשא במפגש ציין כי האסטרטגיה בה נוקטת הממשלה היא התנתקות מישראל תוך חיזוק הכלכלה הלאומית הפלסטינית. הוא שיבח את שיתוף הפעולה בין הממשלה לסקטור הפרטי וציין כי הכלכלה מהווה מנוף למאבק ב”כיבוש” ובחיזוק עמידתם האיתנה (ופא,23 באפריל 2022).
מחמד אשתיה בפגישה עם אגודת אנשי העסקים הפלסטינים (אלקדס , 24 באפריל 2022), (ופא, 23)     מחמד אשתיה בפגישה עם אגודת אנשי העסקים הפלסטינים (אלקדס , 24 באפריל 2022), (ופא, 23)
מחמד אשתיה בפגישה עם אגודת אנשי העסקים הפלסטינים
(אלקדס , 24 באפריל 2022), (ופא, 23)
  • ב-26 במרץ 2022 בעת ביקור שערך בדוחה במסגרת השתתפותו בפורום דוחה נפגש אשתיה עם שליט קטר שיח’ תמים. בפגישה עדכן אותו אשתיה אודות האתגרים המדיניים והכלכליים אשר ניצבים בפני הפלסטינים בדגש על “הקיזוזים הבלתי חוקיים” שמבצעת ישראל מכספי הפלסטינים, דבר שמציב אותם, לדבריו, בפני מצב כספי קשה. בדברים שנשא בפני פורום דוחה ציין אשתיה שהמלחמה באוקרינה העלתה מחדש את הסוגיה הפלסטינית וחשפה את הדואליות שבחוק הבינלאומי וזכויות האדם. הוא ציין כי הם מחפשים מאמץ מדיני אמיתי ורציני כדי למלא את החלל המדיני הקיים, וכי תכניתם ומטרתם הוא סיום “הכיבוש” (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 במרץ 2022).
 אשתיה משתתף בפורום דוחה.   אשתיה נפגש טרם פורום דוחה עם שליט קטר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 במרץ 2022)
מימין : אשתיה משתתף בפורום דוחה. משמאל: אשתיה נפגש טרם פורום דוחה עם שליט קטר
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 במרץ 2022)
  • בשיחת וידאו שקיים מחמד אשתיה ב-28 בפברואר 2022 עם אלכסנדר תימאן, נציג קרן המטבע הבינלאומית ברשות, שב וטען אשתיה, כי ישראל היא הסיבה העיקרית למשבר הפיננסי שבו מצויה הרשות הפלסטינית. לדבריו, המצב הכלכלי הקשה עמו מתמודדת הרשות הוא תוצאה מצעדיה הנמשכים של ישראל בביזת כספיהם ומניעת ניצול שטחי C הפלסטינים, זאת בנוסף למכשולים שמציבה ישראל בשינוע סחורות ותנועת בני אדם. אשתיה קרא לקרן המטבע הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל כדי שזו תשחרר את כספי הפלסטינים שהיא מחזיקה כדי שהרשות תוכל למלא את מחויבותה כלפי תושביה (ופא, 28 בפברואר 2022).
  • בפגישה עם משלחת של 300 סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד מארה”ב (14 במרץ 2022) תקף אשתיה את ישראל בציינו כי אחד האתגרים עמם הפלסטינים מתמודדים הוא המשך הביזה הישראלית של כספי הפלסטינים (כספי הסילוקין), דבר שגורם לגירעון כספי מצטבר מדי חודש ומשפיע על מילוי התחייבויותיהם כלפי הציבור הפלסטיני. כל זה משום שהם דואגים למשפחות השהידים שנהרגו מירי כוחות צה”ל.
מחמד אשתיה נפגש במשרדו בראמאללה עם משלחת של 300 סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד מארה"ב (ופא, 14 במרץ 2022)    מחמד אשתיה נפגש במשרדו בראמאללה עם משלחת של 300 סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד מארה"ב (ופא, 14 במרץ 2022)
מחמד אשתיה נפגש במשרדו בראמאללה עם משלחת של 300 סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד מארה”ב (ופא, 14 במרץ 2022)
התייחסות למזרח ירושלים ומסגד אלאקצא
  • בחודש רמצ’אן, בעת המתיחות במתחם הר הבית (אפריל 2022), גינה אשתיה את פעולות ישראל במקום, הגדיר אותן כ”הפרות” ופגיעה בכבוד המוסלמים. הוא קרא להפסקת “התוקפנות” הישראלית ובנקיטת צעדים ממשיים נגד ישראל (אנטוליה, 18 באפריל 2022). בעקבות העימותים האלימים שפרצו בהר הבית ב-15 באפריל 2022, קרא אשתיה למדינות ערב ולמדינות אסלמיות ולארגונים בינלאומיים לגנות את פעולות ישראל בהר הבית ולפעול כדי למנוע הישנות מקרים אלה בעתיד (ופא, 15 באפריל 2022).
  • במפגש שקיים אשתיה עם אנשי עסקים פלסטיניים הדגיש בפניהם, כי לפלסטינים יש זכות היסטורית בירושלים ובפלסטין (ופא, 23 באפריל 2022).
  • בפתח ישיבת הממשלה גינה אשתיה את פעולות ישראל בירושלים וכן גם את הפלישות החוזרות ונשנות למתחם הר הבית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 באפריל 2022).
  • במהלך פברואר 2022, בעת המתיחות בשכונת שיח’ ג’ראח סביב כוונת ישראל לפנות משפחות פלסטיניות מהמקום, הזהיר אשתיה מפני “פיצוץ המצב בירושלים”. הוא ציין שהפלסטינים לא ייכנעו למדיניות ישראל וייאבקו נגדה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 בפברואר 2022). במהלך ינואר 2022, גינה אשתיה את כוונת ישראל לבנות כ-3,600 יחידות דיור בירושלים בציינו, כי תכניות אלה מנפצות את רעיון פתרון שתי המדינות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 בינואר 2022).
שלילת זכותה של ישראל במערת המכפלה בחברון
  • ישראל החלה בעבודות שיפוץ במערת המכפלה בחברון כדי להנגיש את המקום למבקרים יהודיים וערביים יחדיו. עבודות השיפוץ במערת המכפלה עוררו תגובות פלסטיניות נזעמות. מחמד אשתיה ציין בישיבת הממשלה השבועית כי עבודות החפירה והבנייה שמבצעת הינן בבחינת השתלטות וייהוד מערת המכפלה. לדבריו, הם יגנו על אתריהם הקדושים בירושלים בחברון ובכל מקום. אשתיה קרא לארגון אונסק”ו וליתר ארגוני האו”ם להתערב כדי להגן על האתר במערת המכפלה כאתר היסטורי ואתר דתי (אסלאמי) (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 14 במרץ 2022).
ההכנות לפיר המעלית במערת המכפלה (דוברות הישוב היהודי בחברון, 3 במרץ 2022)
ההכנות לפיר המעלית במערת המכפלה (דוברות הישוב היהודי בחברון, 3 במרץ 2022)
נספח
ד”ר מחמד אשתיה
  • פרטים ביוגרפים: נולד בשנת 1958 בכפר תל במחוז שכם.
  • שיוך ארגוני: איש פתח, חבר הוועד המרכזי של התנועה משנת 2009
  • מקצוע והשכלה: כלכלן בוגר תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת ביר זית. בעל תואר ד”ר במחקר פיתוח כלכלי באוניברסיטת סאסקס בבריטניה.
  • רקע מקצועי: שימש כמרצה באוניברסיטת ביר זית, שר השיכון והעבודות הציבוריות ברשות הפלסטינית.. עמד בעבר בראש המשלחת הכלכלית הפלסטינית בשיחות המשא ומתן עם ישראל. חיבר ספרים רבים בתחום הכלכלה והפוליטיקה (ופא, 10 במרץ 2019).
אבו מאזן מטיל על בכיר פתח ד"ר מחמד אשתיה את מלאכת הרכבת הממשלה (ופא, 10 במרץ 2019)
אבו מאזן מטיל על בכיר פתח ד”ר מחמד אשתיה את מלאכת הרכבת הממשלה (ופא, 10 במרץ 2019)

[1] מאז אושר בישראל חוק הקפאת כספי הטרור (יולי 2018) מקזזת ישראל מכספי המיסים שהיא מעבירה מידי חודש לרשות את סכום הכסף השנתי היחסי שמעבירה הרשות למשפחות השהידים והאסירים.
[2] אחד מבניה של "אם נאצר" אבו חמיד, רצח חייל צה"ל, במחנה הפליטים אלעמרי בראמאללה, לאחר שהשליך לוח שיש על ראשו ב-26 במאי 2018. חמישה בנים נוספים שלה מרצים עונשי מאסר בבתי הכלא בישראל על מעורבות בביצוע פיגועים.