מחנות הקיץ של חמאס ברצועה ממשיכים להוות אמצעי להכשרת הנוער למאבק מזוין נגד ישראל

נערים מתרגלים חדירה לישראל באמצעות מנהרות, חטיפת חייל צה

נערים מתרגלים חדירה לישראל באמצעות מנהרות, חטיפת חייל צה"ל וגרירתו חזרה לרצועת עזה (דף הפייסבוק רפיח24, 26 ביולי, 6 באוגוסט 2017).

טקס ההכרזה על פתיחת מחנות הקיץ בראשות אסאמה אלמזיני (פלסטין און ליין, 8 ביולי 2017).

טקס ההכרזה על פתיחת מחנות הקיץ בראשות אסאמה אלמזיני (פלסטין און ליין, 8 ביולי 2017).

פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה בנוכחות אסאמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס (סראג' ללאעלאם, 9 ביולי 2017).

פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה בנוכחות אסאמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס (סראג' ללאעלאם, 9 ביולי 2017).

כללי
  • כמידי שנה, בעת חופשת הלימודים, מתקיימים ברחבי רצועת עזה מחנות קיץ בהם נוטלים חלק עשרות אלפי ילדים ובני נוער. מרבית הקיץ ברצועה מאורגנים על ידי חמאס ומקצתן ע”י ארגונים וגופים אחרים[1]. במחנות הקיץ עוסקים המשתתפים במגוון פעילויות החל מפעילויות “שגרתיות” (דוגמת שיעורי ספורט, אמנות ומחשבים, טיולים ועוד) וכלה באימונים צבאיים ובאינדוקטרינציה אידיאולוגית. חמאס מייחסת חשיבות רבה למחנות הקיץ, שכן היא רואה בהם אמצעי חשוב להשפעה על דור העתיד ולהכנת קאדר של פעילים ותומכים לזרוע הצבאית שלה ולמוסדות התנועה.

מבחינת כמה מטקסי הסיום של מחזורי מחנות הקיץ, עולה כי הושם בהם דגש על נושאים צבאיים, שהותאמו לגיל המשתתפים. נראה שככל שגיל חניכי מחנות הקיץ היה בוגר יותר כך מחנות הקיץ קיבלו גוון של אימונים צבאיים לכל דבר וענין. בני הנוער המבוגרים לבושי המדים, שחלקם עתידים להצטרף בקרוב לזרוע הצבאית של חמאס, תרגלו בין השאר פירוק והרכבת כלי נשק, חדירה לישראל באמצעות במנהרות תקיפת מוצבי צה”ל, השתלטות על עמדות טנקים, חטיפת חיילי צה”ל והעברתם לרצועה. בתרגילים אלה עשו החניכים שימוש בכלי נשק אמיתיים (לא דמה), בעיקר נשק קל ומטולי רקטות RPG.

  • המתווים שתורגלו באימונים של בני הנוער, ובכלל זה תרגול חדירה לישראל באמצעות מנהרות תקיפה, חטיפת חיילים והשתלטות על עמדות צה”ל, מאפיינים גם את אימוני הכוחות הצבאיים והביטחוניים של חמאס מאז מבצע “צוק איתן”. הדבר עשוי להעיד, כי חמאס מייחסת למתווים אלו חשיבות רבה ומתרגלת את כוחותיה לקראת ביצועם בהיקף נרחב במהלך העימות הבא[2].
מחנות קיץ 2017
  • ב-8 ביולי 2017 הכריז בכיר אסאמה אלמזיני, במסיבת עיתונאים בעיר עזה, על פתיחת מחנות הקיץ של חמאס. השנה נקראו המחנות “הולכים לירושלים”. שם זה נועד על פי אלמזיני להדגיש כי “המצפן הינו לכיוון ירושלים” וכי ירושלים מהווה את לב המאבק עם ישראל. לדברי אלמזיני מקדישה חמאס תשומת לב רבה לחינוך דור הגדל על אהבת המולדת. פתיחת מחנות הקיץ ביום השנה השלישי למבצע “צוק איתן” נועדה להדגיש, כי תהליך ההכנות, פיתוח הכוח והכשרת הדור הבא נמשכים גם לקראת העימות הבא .
  • אלמזיני ציין כי מחנות הקיץ ימשכו כחודש ימים וייקחו בהם חלק 120,000 ילדים ובני נוער (50,000 בנים ו-70,000 בנות). המשתתפים הם מכל הגילאים ומכל מחוזות רצועת עזה (בכמה מחזורים). לדבריו המחנות יכללו תכנים בידוריים וחינוכיים. בנושאים ייעודיים כגון מדעים, אומנות, שינון הקורא ועוד (אתר רדיו צות אלאקצא, 8 ביולי 2017; אתר העיתון אלקדס, 8 ביולי 2017; פלסטין און ליין, 8 ביולי 2017). ב-9 ביולי 2017 התקיים טקס דומה במחנה הפליטים אלשאטי בו הוכרז על פתיחת המחנות במסיבת עיתונאים שנערכה מול ביתו של אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס (סראג’ ללאעלאם, 9 ביולי 2017).
  • מחנות הקיץ ברחבי הרצועה מתקיימים בחסות מנגנון הפעילות הציבורית של חמאס האחראי על הפעילות העממית מטעם התנועה. במסגרת זאת מקיים המנגנון הפגנות תהלוכות מחאה, כנסים ואירועים לימי ציון מיוחדים. בראש המנגנון עומד אשרף אבו זאיד. נראה שבארגון מחנות הקיץ הללו מעורבים גם הזרוע הצבאית ומנגנוני הביטחון של חמאס, בכל מה שקשור להדרכות ואימונים הצבאיים. אולם השנה (שלא כבשנים קודמות) נראה שבחמאס דאגו לעמעם את הזיקה של זרועות אלה למחנות, כולל טשטוש פניהם של הפעילים שהדריכו את החניכים. עם זאת מניתוח המיצגים והציוד הצבאי ששימש את הנערים ניכרה ההכוונה הצבאית המקצועית שהוענקה לחניכי המחנות מטעם המערך הצבאי והביטחוני של חמאס. חניכים רבים במחנות הקיץ גם לבשו מדים כשעל ראשם סרטים ירוקים של הזרוע הצבאית של חמאס.
תכנים צבאיים באימונים במחנות הקיץ
חניכי מחנות הקיץ עם סרטים של הזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק רפיח24, 26 ביולי 2017).    חניכי מחנות הקיץ עם סרטים של הזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק רפיח24, 26 ביולי 2017).

חניכי מחנות הקיץ עם סרטים של הזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק רפיח 24, 26 ביולי 2017).

  • להלן מספר דוגמאות:
  • מחנה הקיץ “פרשי פלסטין”, שהתקיים באזור המערבי של רפיח, קיים טקס סיום בהשתתפות 150 חניכים. במהלך הטקס הסיום הציגו החניכים מיצג המדמה חדירה למוצב צה”ל דרך מנהרה, חטיפת חייל והברחתו אל תוך המנהרה. בתרגיל נעשה שימוש בכלי נשק אמיתיים (לא דמה) כשברקע נשמעו קולות נפץ (דף הפייסבוק רפיח24, 29, ו-30 ביולי 2017). תמונות נוספות מעידות כי במהלך מחנה הקיץ תרגלו החניכים גם שימוש בכלי נשק כולל מטול רקטות RPG (דף הפייסבוק רפיח24, 26 ביולי 2017).
  • בטקס סיום של מחזור נוסף של המחנה ברפיח, שנערך בהשתתפות פתחי חמאד, בכיר חמאס הדגימו החניכים יציאה ממנהרה, השתלטות על טנק צה”ל, חטיפת חייל והברחתו אל תוך המנהרה. בהמשך תרגלו החניכים מיקוש טנק של צה”ל ופיצוצו (דף הפייסבוק רפיח24, 6 באוגוסט 2017).
פתחי חמאד בכיר חמאס נואם בטקס הסיום מסביבו חניכי הקורס עם נושאים קלאצ'ניקוב.    תמונות של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, שנהרגו במהלך מבצע "עופרת יצוקה"  (דף הפייסבוק רפיח24, 6 באוגוסט 2017).

מימין: פתחי חמאד בכיר חמאס נואם בטקס הסיום מסביבו חניכי הקורס עם נושאים קלאצ’ניקוב. משמאל: תמונות של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, שנהרגו במהלך מבצע “עופרת יצוקה”
(דף הפייסבוק רפיח 24, 6 באוגוסט 2017).

גם מקומו של מסגד אלאקצא לא נפקד מהטקס (דף הפייסבוק רפיח 24, 6 באוגוסט 2017).

גם מקומו של מסגד אלאקצא לא נפקד מהטקס (דף הפייסבוק רפיח 24, 6 באוגוסט 2017).

אימונים שונים שהודגמו במהלך טקסי הסיום[3]
יציאה ממנהרת תקיפה
יציאה ממנהרת תקיפה   יציאה ממנהרת תקיפה
תצפיתן יוצא לתצפת ממנהרה   תצפיתן יוצא לתצפת ממנהרה

תצפיתן יוצא לתצפת ממנהרה

הסתערות על עמדת צה”ל
הסתערות על עמדת צה"ל   הסתערות על עמדת צה"ל
הסתערות על עמדת צה"ל   הסתערות על עמדת צה"ל
החניכים משתלטים על המוצב, משליכים את דגל ישראל שמונף עליו, ובמקומו מציבים את דגל חמאס   החניכים משתלטים על המוצב, משליכים את דגל ישראל שמונף עליו, ובמקומו מציבים את דגל חמאס

החניכים משתלטים על המוצב, משליכים את דגל ישראל שמונף עליו, ובמקומו מציבים את דגל חמאס

חטיפת חייל צה”ל וגרירתו למנהרה
חטיפת חייל צה"ל וגרירתו למנהרה   חטיפת חייל צה"ל וגרירתו למנהרה

חטיפת חייל צה"ל וגרירתו למנהרה   חטיפת חייל צה"ל וגרירתו למנהרה

חטיפת חייל צה"ל וגרירתו למנהרה   חטיפת חייל צה"ל וגרירתו למנהרה
התקפה על טנק והצמדת מטען/מוקש לצידו
התקפה על טנק והצמדת מטען/מוקש לצידו   התקפה על טנק והצמדת מטען/מוקש לצידו
התקפה על טנק והצמדת מטען/מוקש לצידו   התקפה על טנק והצמדת מטען/מוקש לצידו
ירי ממטול רקטות
ירי ממטול רקטות   ירי ממטול רקטות
פירוק והרכבה של נשק קל ותרגול מצבי ירי
פירוק והרכבה של נשק קל ותרגול מצבי ירי    פירוק והרכבה של נשק קל ותרגול מצבי ירי
פירוק והרכבה של נשק קל ותרגול מצבי ירי   פירוק והרכבה של נשק קל ותרגול מצבי ירי
פירוק והרכבה של נשק
פירוק והרכבה של נשק   פירוק והרכבה של נשק

[1] מחנות נוספים מאורגנים על ידי ארגוני טרור כמו הג'האד האסלאמי בפלסטין או ע"י אגודות צדקה, אגודות נשים, אגודות אסלאמיות ואונר"א
[2] דוגמאות לאימונים במתווים הללו ראו פרסום מרכז המידע מ-3 בפברואר 2015: "חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה פועלים לשיקום יכולותיהם הצבאיות, שנפגעו במבצע "צוק איתן", בין השאר על ידי גיוס נרחב, הקמת מסגרות צבאיות ואימונים אינטנסיביים". ראו גם לקט מידע מה- 9 בספטמבר 2015: "שני תרגילים צבאיים, שביצעו כוחות הביטחון הלאומי, שבחסות חמאס מאז מבצע "צוק איתן", דימו כיבוש מוצב ישראל וחטיפת חיילי צה"ל. התרגילים המחישו, כי המדובר בכוח צבאי לכל דבר ולא רק במנגנון ביטחון-פנים".
[3] דף הפייסבוק רפיח 24, 26 ביולי, 6 באוגוסט 2017.