כספי טרור: חברות חלפנות וחלפנים בשירות חמאס

תנועת חמאס נדרשת לבצע העברות סכומי כסף גדולים מגורמים שונים למימון פעילות הטרור שלה. בשל העובדה שחמאס מוגדרת כארגון טרור במדינות רבות ברחבי העולם, ומאחר והמערכת הבנקאית העולמית הקונבנציונאלית שאינה פועלת ברצועת עזה, מנוטרת על ידי גופי ביטחון וגורמי אכיפה מדינתיים בעולם, נאלצים חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה (כמו גם איראן) לחפש דרכים חלופיות להעברת כספים. לפיכך, בכירי חמאס, בשיתוף האיראנים, פועלים במספר צירים להעברת הכספים. בין הדרכים שאומצו על ידי חמאס ניתן למצוא: התבססות על חלפנים מסורתיים, שימוש ב"שיטת קיזוזים" בין פועלים וסוחרים פלסטינים לחלפנים, וכן שימוש באמצעים דיגיטאליים כגון מטבעות קריפטוגרפים שהמסחר בהם מתבצע כמעט ללא בקרה של רגולטורים, והם מועברים על פי הסכמה בין רשת של משתמשים שלרוב חסויה.
להמשך קריאה...

סיכום מבצע “בית וגן” בעיר ובמחנה הפליטים ג’נין

ב-5 ביולי 2023, לקראת השעה 02:00, הגיע לסיומו מבצע "בית וגן", אשר נמשך כ-48 שעות, בעיר ובמחנה הפליטים ג'נין. במהלך המבצע הושמדו כאלף מטעני חבלה, אותרו ונהרסו עשרות אתרי ייצור אמצעי לחימה, פירים תת קרקעיים, חדרי ניהול מבצעים. בנוסף, אותרו והוחרמו מאות אלפי שקלים שהיו מיועדים למימון פעילות טרור. בעת יציאת הכוחות נהרג לוחם צה"ל. משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על 12 הרוגים ו- 140 פצועים מהם שלושים באורח קשה (ופא, 4 ביולי 2023). מניתוח שמות ההרוגים עולה, כי לפחות עשרה מההרוגים היו פעילים מעורבים בטרור. במהלך המבצע בוצעו שלושה פיגועים בתגובה. לקראת סיום המבצע, שוגרו מרצועת עזה חמש רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. בתגובה תקף חיל האוויר שני יעדי טרור של חמאס ברצועה. עם סיום המבצע ויציאת כוחות הביטחון מאזור ג'נין נרשמו תגובות שמחה. גורמים פלסטינים בעיקר מחמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, אשר ניסו לייצר תמונת ניצחון ציינו, כי המבצע היה הישג וניצחון פלסטיני על ישראל, לאחר שהוא הדגיש את אחדות הארגונים והעביר מסר זה לישראל. במקביל, נשמעה ביקורת נוקבת על הרשות הפלסטינית ועל מנגנוני הביטחון שלה על שלא ס
להמשך קריאה...

מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (16 – 29 ביוני 2023)

מתיחות גוברת בגבול ישראל-לבנון: חזבאללה מסרב לפנות עמדה שהקים בצד הישראלי של "הקו הכחול" (גבול ישראל לבנון) הכוללת שני אוהלים. ישראל הפיצה כרוז בדרום לבנון הקורא לתושבים המקומיים להתרחק מאזור הגבול. חזבאללה יירט רחפן של צה"ל בדרום לבנון. חזבאללה עושה שימוש במערכת המכ"ם בשדה התעופה של בירות. מתהדקים הקשרים בן חמאס לחזבאללה במחנות הפליטים הפלסטינים ברחבי לבנון. על רגע מחאת הדרוזים ברמת הגולן התקיימו הפגנות סולידאריות בסוריה ובלבנון. המחאות לוו במסרים נגד "כיבוש הגולן" ובדברי תמיכה בטרור הפלסטיני. מסמך שפרסם מכון וושינגטון בארה"ב על המצב הכלכלי בלבנון קובע שחזבאללה מרוויח מהמצב הכלכלי החמור בלבנון ומנצל את המשבר כדי להרחיב את השתלטותו על תשתיות המדינה, החל מבנקאות וכלה במכירת דלק וחשמל.
להמשך קריאה...

הצהרות בכירים איראנים בנוגע ליהודה ושומרון כביטוי להגברת מאמצי איראן להרחיב את השפעתה בזירה זו

בחודשים האחרונים התרבו ההתייחסויות הפומביות מצד בכירים במשמרות המהפכה האיראנים להתרחבות “ההתנגדות הפלסטינית” ביהודה ושומרון ולאתגרים הגוברים הניצבים בפני ישראל וצה"ל בזירה זו. ריבוי ההתייחסויות למתרחש ביהודה ושומרון בא במקביל לשורה של חשיפות ישראליות בשנים האחרונות של פעילות איראנית גוברת בזירה זו. ניתן להצביע על שלושה גורמים מרכזיים העומדים בבסיס התגברות מאמציה של איראן להרחיב את השפעתה ביהודה ושומרון, עליית המדרגה ברף המתיחות בין איראן לישראל; היחלשות הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון הפלסטינים והתגברות גל הטרור ביהודה ושומרון; מגמת ההתקרבות בין איראן לחמאס בשנים האחרונות. 
להמשך קריאה...

הזרועות הצבאיות של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין השיקו ספרי זיכרונות של אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל

בתחילת ינואר 2023 השיקה הזרוע הצבאית של חמאס ספר תחת השם "האוטובוסים העולים באש" אותו כתב, לדבריהם, חסן סלאמה, מפקד לשעבר של הזרוע הצבאית של חמאס, המרצה עונש של 46 מאסרי עולם בכלא הישראלי. כמעט במקביל, בסוף דצמבר 2022, התפרסם ספר זיכרונות של אסיר נוסף בסאם אלסעדי, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנעצר באוגוסט 2022 בג'נין (בעקבות מעצרו נפתח מבצע "עלות השחר"). נראה כי פרסום ספרי האסירים הינו חלק מפעילות הטמעת תרבות השהידים בקרב הציבור הפלסטיני המוצאת ביטויה בהאדרת מבצעי פיגועים ופעולות הטרור שביצעו.
להמשך קריאה...

פעילות כוחות ביטחון ישראלים בג’נין ותגובות ראשוניות (תמונת מצב נכון ל-13:00)

ב-3 ביולי 2023 סמוך לשעה 01:00 פתחו כוחות הביטחון הישראלים במבצע צבאי נרחב בג'נין ובמחנה הפליטים ג'נין, המכונה "בית וגן". כשעתיים וחצי לאחר פתיחת המבצע הכריזה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בג'נין כי שמו של מבצע הנגד שלה הוא "עוצמת ג'נין" (באס ג'נין). הם קראו לפלסטינים בכל הערים, הכפרים ומחנות הפליטים, במיוחד בקרבת ג'נין, להתעמת עם הכוחות הישראליים ולסייע לג'נין וללוחמיה בכל הזירות. חדר המבצעים המשותף ברצועת עזה הודיע על כניסה למצב של כוננות. מחדר המבצעים כמו גם מפי בכירי הארגונים נשמעו איומים להרחיב את התגובה, כולל רמיזות לאפשרות ירי רקטות מרצועת עזה. נכון לשעות הצהרים דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על שמונה הרוגים. זהו המבצע הגדול ביותר שמבצעים כוחות ביטחון ישראלים באזור ג'נין מאז מבצע "חומת מגן”. המבצע, שתוכנן לפני זמן רב, מתרכז בעיר ג'נין ובמחנה הפליטים שלה, שמזה קרוב לשנתיים מהווים מוקד טרור.
להמשך קריאה...

מאפייני הפעילות הפלסטינית בג’נין לנוכח פעילות צה”ל בשטח

בשנתיים האחרונות מהווה ג'נין, ובעיקר מחנה הפליטים ג'נין, מוקד טרור ממנה יצאו פלסטינים רבים לבצע פיגועים, כולל בשטח ישראל. צה"ל שפועל בעיר ובמחנה הפליטים למיגור הטרור נתקל בהתנגדות חצי ממוסדת של הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים. האירוע ב-19 ביוני היה בבחינת עליית מדרגה בפעילות במחנה הפליטים נגד הכוחות הישראליים. במהלך חודשי העימות עם כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין התפתחו דרכי פעולה של הפעילים במחנה באופן משמעותי והם ממשיכים כל העת לשפר את השיטות ולפתח יכולות ההתמודדות נוספות במישור הארגוני, המודיעיני והמבצעי. במסגרת זאת הם מפתחים ומשפרים את יכולות המעקב אחר פעילות כוחות הביטחון הישראליים, לומדים את שיטות ודפוסי הפעולה של כוחות הביטחון ומפתחים אמצעי נגד ושיטות לחימה כדי להתמודד מול כוחות הביטחון וכן מבצעים תרגילים לאימון אנשיהם. אנשי ג'נין זוכים לדברי שבח והאדרה ואנו אף עדים לניסיונות לחקות את דרך הפעולה של אנשי מחנה הפליטים ג'נין לבצע פעילות התנגדות מאורגנת דומה בערים נוספות כמו שכם, טול כרם ויריחו. המחקר סוקר את תמונת מצב והפעילות במחנה הפליטים ג'נין בניסיון להתחקות אחר התפתח
להמשך קריאה...

מידע כללי על הטרור

בין ישראל לארגוני הטרור הפלסטינים מתנהל מאבק ממושך ועקוב מדם. מאבק זה בא לידי ביטוי בעיקר בדמות פיגועי טרור, שגבו עד כה קורבנות רבים. קשה להצביע על המועד בו החלו מחבלים לבצע פיגועים נגד ישראל. מלחמת ששת הימים שימשה ציון דרך שלאחריה ארגוני הטרור הפלסטינים התחזקו ובעקבות זאת רבו פיגועי הטרור בישראל ומחוצה לה נגד יעדים ישראליים ויהודים.

בשנות השבעים בלטו פיגועי טרור במתווה של חטיפת מטוסים, שבוצעו ע”י מחבלים מפלגי החזית השונים. לאחר אירועי ספטמבר השחור (1970). בלטו פיגועי טרור בחו”ל של מחבלים מארגון פתח (תחת הכינוי ספטמבר השחור) ששיאם הפיגוע במשלחת ישראל בכפר האולימפי במינכן. כמו כן בוצעו פיגועי טרור מהגבול (פיגועים מהגבול הירדני עד 1970 ופיגועים מהגבול הלבנוני), חלקם כוונו נגד יעדים אזרחיים. בשנות התשעים הפכו פיגועי ההתאבדות לשיטת מאבק עיקרית של ארגוני הטרור הפלסטינים תחילה על ידי ארגונים אסלאמיים רדיקאליים ובמרכזם חמאס ולאחר מכן הצטרפו גם ארגונים חילוניים.

עלייה משמעותית בפיגועי הטרור הייתה במהלך מערכת הטרור הפלסטינית (אינתיפאדת אלאקצא 2005-2000) במהלכה בוצעו פיגועי טרור רבים ובמרכזם פיגועי התאבדות רבים ששיבשו את החיים בישראל ואיימו על הערים הגדולות. מחצית השנייה של 2015 ותחילת 2016 עמדה בסימן גל פיגועי טרור שאופיין בפיגועי בודדים בעיקר פיגועי דקירה, דריסה וירי.