מידע שפרסמו לאחרונה משרד המדינה ומשרד האוצר האמריקאי, במסגרת צו נשיאותי שנועד לשפר את יכולתה של ארה”ב להילחם בטרור, חושף את מרכזיותה של תורכיה כמדינת בסיס ממנה מנהלת חמאס את ענייניה הכספיים, כולל מימון התארגנויות טרור ביהודה ושומרון

זאהר ג'בארין, בכיר חמאס בתורכיה, ששוחרר ב

זאהר ג'בארין, בכיר חמאס בתורכיה, ששוחרר ב"עסקת שליט" (אתר צראחה ניוז, ירדן, 8 במאי 2018).

משרדי חברת Redin Exchange באיסטנבול.

משרדי חברת Redin Exchange באיסטנבול.

הרשות הלאומית לצעדות השיבה מגנה בהודעה רשמית מטעמה את צירופם של מחמד אלהנדי, בהאא' אבו אלעטא ומרואן עיסא לרשימת הטרור והטלת סנקציות עליהם (ערוץ פאלטודיי ביוטיוב, 13 בספטמבר 2019)

הרשות הלאומית לצעדות השיבה מגנה בהודעה רשמית מטעמה את צירופם של מחמד אלהנדי, בהאא' אבו אלעטא ומרואן עיסא לרשימת הטרור והטלת סנקציות עליהם (ערוץ פאלטודיי ביוטיוב, 13 בספטמבר 2019)

פרס שהציע מחלקת המדינה של ארה

פרס שהציע מחלקת המדינה של ארה"ב למביא מידע אודות צאלח אלערורי (אתר מחלקת המדינה, 14 בנובמבר 2018).

כללי
  • ברשימה שפרסם משרד האוצר האמריקאי ב-10 בספטמבר 2019, הופיעו שמות חדשים של חברות ופעילי טרור, ביניהם כאלו הממונים על העברות כספים לחמאס ברצועת עזה ולהתארגנויות טרור של חמאס ביהודה ושומרון (בצירוף מידע בסיסי אודותיהם). כמו כן הופיע ברשימת משרד האוצר שמו של פעיל בכיר בכוח קדס של משמרות המהפכה, שבסיסו בלבנון, העוסק בהעברת כספים לחמאס. ברשימה שפרסמה מחלקת המדינה הופיעו שמות חדשים של 12 פעילי טרור, ביניהם שלושה פעילים בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין המתגוררים ברצועת עזה[1].

ברשימת החברות והפעילים שפרסם משרד האוצר ובמידע הבסיסי עליהם בולט מקומה של תורכיה כמדינת-בסיס שבה וממנה מנהלים ארגוני הטרור וביניהם חמאס את ענייניהם הכספיים. מהדיווח האמריקאי עולה, כי, פעילי וסייעני חמאס בתורכיה עוסקים בגיוס כספים, העברתם לזרוע הצבאית ברצועה, מימון התארגנויות טרור ביהודה ושומרון. והפעלת חברות חלפנות והעברת כספים בתורכיה, שבאמצעותן מולבנים כספי הטרור. מהמידע שהתפרסם ע”י משרד האוצר האמריקאי עולה בברור, כי המקור המרכזי להעברת תמיכה כספית לחמאס דרך תורכיה (ולעיתים לבנון) הינה איראן. העברתם לחמאס, על פי הפרסום האמריקאי, מתבצעת באמצעות כוח קדס של משמרות המהפכה האיראנים. בתהליך ההעברה מעורבים פעילים וסייענים של חמאס וחברות חלפנות שבסיסם בתורכיה. יוזכר כי, העברת כספים מתורכיה להתארגנויות טרור של חמאס ביהודה ושומרון נחשפה בעבר פעמים רבות ע”י שירותי הביטחון של ישראל (ראו נספח ב’).

פעילי חמאס בתורכיה וחברות המופעלים ע”י חמאס
  • ב-10 בספטמבר 2019 הודיע משרד האוצר של ארה”ב על הטלת סנקציות על 15 פעילי טרור ועל חברות חלפנות והעברות כספים המסייעות לארגוני הטרור. לצד פעילים וחברות המעורבים בהעברת כספים לדאעש הופיעו ברשימה גם פעילים וחברות, שבסיסם בתורכיה, העוסקים בהעברת כספים לחמאס.
  • להלן מידע בסיסי על פעילי חמאס בתורכיה ועל חברות העוסקות בהעברות כספים לחמאס, כפי שהופיע בהודעת משרד האוצר האמריקאי (אתר משרד האוצר האמריקאי, 10 בספטמבר 2019):
  • זאהר ג’בארין: [2]
  • פעיל בכיר בחמאס המתגורר דרך קבע בתורכיה. עומד בראש מחלקת הכספים של חמאס. במסגרת תפקידו הוא מנהל את התקציב השנתי של חמאס המגיע לעשרות מיליוני דולרים ואחראי על הכנסות חמאס, המגיעות ממקורות שונים ברחבי העולם. כמו כן פועל ג’בארין לפיתוח מקורות מימון כספיים נוספים עבור חמאס. במסגרת תפקידו התמקד ג’בארין בפיתוח תשתית פיננסית של חמאס בתורכיה, שתאפשר לו לגייס, להשקיע ולהלבין כספים לפני העברתם [לרצועת עזה וליהודה ושומרון].
  • זאהר ג’בארין שרת כאיש קשר מרכזי בין חמאס לבין כוח קדס של משמרות המהפכה. מאז שנת 2017 בתהדק קשר זה על רקע מאמץ פעילי חמאס להגדיל את המימון של איראן. בשנים האחרונות הגביר ג’בארין את היקף פעילותו והעביר מאות אלפי דולרים ליהודה ושומרון למימון  פעילות הטרור של חמאס.

זאהר ג'בארין, בכיר חמאס בתורכיה, ששוחרר ב"עסקת שליט"
 (אתר צראחה ניוז, ירדן, 8 במאי 2018).
זאהר ג’בארין, בכיר חמאס בתורכיה, ששוחרר ב”עסקת שליט”
(אתר צראחה ניוז, ירדן, 8 במאי 2018).

  • אסמאעיל טאש : סגן מנהל חברת החלפנות ראדין (ראו להלן) ואחראי על קשרי החוץ של החברה. טאש הוא גם בעליה של חברת סמארט (ראו להלן). מאז סוף שנת 2017 קיים טאש קשרים שוטפים עם סייעני חמאס להעברת כספים מאיראן לחמאס. באמצעות אסמאעיל טאש הועברו כספים מ כוח קדס של משמרות המהפכה במיוחד עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. בינואר 2019 שימש טאש איש מפתח בהעברות כספיות רבות, שבוצעו מאיראן לחמאס והיה מעורב ביותר בפעילות [הכספית של] סייעני חמאס. (הערה: אסמאעיל טאש הינו כינויו של אסמאעיל סלמאן).

אסמאעיל סלמאן (אסמאעיל טאש)
 (khalas-hamas.info, 19 בספטמבר 2019)
אסמאעיל סלמאן (אסמאעיל טאש)
(khalas-hamas.info, 19 בספטמבר 2019)

  • ברשימה של משרד האוצר האמריקאי הופיעו שמות חברות העוסקות בהעברת כספים לחמאס ומידע בסיסי עליהן:
    • חברת החלפנות ראדין (Redin Exchange): חברה שבסיסה בתורכיה. מהווה צינור להעברת כספים לחמאס. במחצית 2018 זוהתה החברה כמרכיב מרכזי בתשתית, אשר עסקה בהעברת כספים לחמאס. בסיוע החברה הועברו לחמאס עשרות מיליוני דולרים. במהלך שנת 2017 היה זאהר ג’בארין (שהוזכר לעיל) מעורב בהעברת מיליוני דולרים לחמאס באמצעות החברה. מחמד סרור העובד בחברה היה מעורב במרץ 2019 בהעברת סכום של עשרה מיליון דולרים לזרוע הצבאית של חמאס.

מימין: משרדי חברת Redin Exchange באיסטנבול. משמאל: כרטיסי ביקור של החברה (חשבון הפייסבוק של khalas-Hamas, 12 בספטמבר 2019).
מימין: משרדי חברת Redin Exchange באיסטנבול. משמאל: כרטיסי ביקור של החברה
(חשבון הפייסבוק של khalas-Hamas, 12 בספטמבר 2019).
 

  • חברת סמארט ((Smart: חברה לייצוא וייבוא הנמצאת בבעלותו של אסמאעיל טאש (שהוזכר לעיל). יתכן והיא משמשת כ”חברת חזית” (“front company”), הקשורה לחברת החלפנות ראדין. לשתי החברות כתובת משותפת באיסטנבול.


מימין: משרדי חברת סמארט באיסטנבול. משמאל: כרטיסי ביקור של חברת סמארט
(חשבון הפייסבוק של khalas-Hamas, 12 בספטמבר 2019).
 

העברת כספים לחמאס מלבנון
  • בנוסף לפעילי חמאס הפועלים בתורכיה הופיע ברשימת משרד האוצר האמריקאי שמו של מחמד סעיד איזדי, פעיל בכיר בכוח קדס של משמרות המהפכה האיראנים שבסיסו בלבנון. מחמד איזדי הינו הממונה על הלשכה הפלסטינית של גיס לבנון בכוח קדס ועוסק בהעברת סיוע כספי, חומרי וטכנולוגי לחמאס[3]. כך למשל, בסוף 2016 הוא ביקש מפעיל פוליטי בחמאס  להשיג אישור של שלושה פעילים בכירים בארגון להעברה ישירה של סכום כסף אליו. אותו פעיל פוליטי ציין כי איזדי יעביר לו מיליון דולר כתוספת להקצאת [הכספים] השגרתית [של איראן לחמאס]. בפועל תוספת מיליון הדולר אכן הועברה לידי אותו פעיל פוליטי בחמאס.

סעיד איזדי, בכיר בכוח קדס של משמרות המהפכה האיראנים שבסיסו בלבנון, עומד מאחורי מפקד כוח אלקדס קאסם סלימאני (חשבון הטוויטר של סעיד איזדי).
סעיד איזדי, בכיר בכוח קדס של משמרות המהפכה האיראנים שבסיסו בלבנון, עומד מאחורי מפקד כוח אלקדס קאסם סלימאני (חשבון הטוויטר של סעיד איזדי).

פעילי טרור בכירים מחמאס ומהג’האד האסלאמי בפלסטין שהופיעו ברשימת מחלקת המדינה האמריקאית
  • ברשימת מחלקת המדינה הופיעו שמות 12 פעילי טרור בכירים, שהוגדרו כ-“Specially Designated Global ,Terrorists) SDGT)” בין 12 הפעילים נכללו שלושה פעילי טרור בכירים המתגוררים ברצועת עזה. להלן המידע הבסיסי שהופיע עליהם (על פי הודעת דובר משה”ח, 10 בספטמבר 2019):
    • מרואן עיסא: סגן מפקד הזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז אלדין אלקסאם.
    • מחמד אלהנדי: סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין.
    • בהאא’ אבו אלעטא: חבר המועצה הצבאית העליונה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מפקד הגדוד הצפוני של פלוגות ירושלים ברצועת עזה [4].
  • תגובות הג’האד האסלאמי בפלסטין והחמאס על הפרסום האמריקאי ראו נספח.

[1] פרוט ראו פרסום מרכז הידע מה-18 בספטמבר 2019 "נשיא ארה"ב חתם על צו, שנועד לשפר באופן משמעותי את יכולתה של ארה"ב להילחם בטרור באמצעות הטלת סנקציות אפקטיביות על ארגוני טרור, פעילי טרור וכל מי שמסייע לטרור או קשור עימו".
[2]
זאהר ג'בארין היה מעורב גם בהפעלת פעילי טרור ביהודה ושומרון מטעם חמאס (ראו נספח ב').
[3] על פי אתר האינטרנט של האידנפנדנט בערבית סעיד איזדי הינו קצין בכוח קדס המתגורר בלבנון. הוא אחראי על הקשר עם חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ובעזה ועומד בקשר קבוע עם הנהגות הארגונים כולל בלבנון (אתר האינדיפנדנט בערבית, 1 במרץ 2019). 
שמו של מחמד איזדי הוזכר בעבר בהקשר של הכוונת פיגוע נגד ישראל משטח סוריה. ב-20 באוגוסט 2015 שוגרו ארבע רקטות לעבר ישראל ממרכז רמת הגולן שבשליטת סוריה. שתי נפילות זוהו בגליל העליון ושתים ברמת הגולן (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2015). היה זה מטח הרקטות הראשון, ששוגר מסוריה לעבר אצבע הגליל מאז מלחמת יום הכיפורים (אוקטובר 1973). לדברי גורמי ביטחון ישראליים, שצוטטו בתקשורת הישראלית, בוצע הירי על ידי חוליה של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בהכוונה איראנית. על פי גורמי הביטחון הישראליים הופעלה החוליה על ידי סעיד איזאדי, ראש המחלקה הפלסטינית בכוח קדס האיראני, שאף עוסק בהברחת אמצעי לחימה מסוריה ללבנון. בתגובה לירי הרקטות לעבר שטח ישראל, תקף צה"ל באמצעות חיל האוויר ויחידות שריון ותותחנים 14 מטרות של המשטר הסורי במרכז רמת הגולן הסורית (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2015).
[4]
 ב-28 באפריל 2019 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בים מספר קילומטרים מהחוף הישראלי. לדברי דובר צה"ל היה זה ירי מכוון שבוצע על ידי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין מצפון רצועת עזה, במטרה לחבל בניסיונות ההרגעה. לדברי דובר צה"ל הפעיל המוביל את ניסיונות הפגיעה בהרגעה הוא בהאא' אבו אלעטא, מפקד מרחב צפון הרצועה של הג'האד האסלאמי בפלסטין, בהנחיית זיאד אלנח'אלה העומד בראש הארגון (דובר צה"ל, 30 באפריל 2019).