מיסוד “טרור ההצתות” על ידי חמאס: מה שהחל כיוזמה מקומית בשטח הפך על ידי חמאס לדרך הפעולה המרכזית במדיניות האלימות המבוקרת שהיא מפעילה כלפי ישראל. שיגור העפיפונים מתבצע באכוונה מרכזית בהשתתפות פעילים צבאיים והוא זוכה לגיבוי צבאי ותעמולתי מחמאס

הכנת עפיפון תבערה מזרחית לעזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).

הכנת עפיפון תבערה מזרחית לעזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2018).

איאד אבו משיר במדי המשטרה הצבאית עם ההאשטאג #אני_חוזר (דף הפייסבוק של איאד מחמד, 29 במרץ 2018) (בסיסמה

איאד אבו משיר במדי המשטרה הצבאית עם ההאשטאג #אני_חוזר (דף הפייסבוק של איאד מחמד, 29 במרץ 2018) (בסיסמה "אני חוזר" משתמשים רבים מפעילי צעדות השיבה).

איאד אבו משיר לצד יחיא סנואר (דף הפייסבוק של איאד מחמד, 9 במאי 2018).

איאד אבו משיר לצד יחיא סנואר (דף הפייסבוק של איאד מחמד, 9 במאי 2018).

קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה יימשך שיגור עפיפוני התבערה לעבר ישראל למרות תקיפות צה

קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה יימשך שיגור עפיפוני התבערה לעבר ישראל למרות תקיפות צה"ל בעזה וההרס שנגרם בשל כך. : "הפצצה ישראלית על עזה...", "ממשיכים" (העיתון פלסטין, 22 ביוני 2018)

עיקרי תמונת המצב

“טרור ההצתות” הינו דפוס פעולה, שהחל כיוזמה מקומית בשבוע השלישי של “צעדות השיבה”. מאז הוא השתכלל, התרחב והפך ע”י חמאס לדרך הפעולה המועדפת במדיניות האלימות המבוקרת, שהיא נוקטת מזה כשלושה חודשים כלפי ישראל[1]. העדיפות לה זכה “טרור ההצתות” נובעת משילוב של עייפות האוכלוסייה מהצעדות יחד עם מודעות חמאס (ושאר הארגונים) לנזק הכלכלי והמורלי הנגרם לישראל ע”י “טרור ההצתות”. לכך ניתן להוסיף את היותם של העפיפונים והבלונים אמצעי זול, זמין ויעיל, אשר רמת הסיכון שבהפעלתו נמוכה יחסית לדרכי פעולה אחרות (כגון ירי רקטות ופצצות מרגמה או חדירות לשטח ישראל).

  • על רקע זה השתלטה חמאס על שיגור עפיפונים ובלוני התבערה והנפץ והתחייבה בפומבי להגן על אלו העוסקים בכך.[2] התחייבות זאת מומשה על ידי חמאס בשטח על ידי אימוץ “כללי משחק” חדשים של ירי רקטות ופצצות מרגמה כתגובה על מה שנתפס על ידה כתגובות ישראליות חריפות בעקבות ביצוע השיגורים. במישור התעמולתי מלווה חמאס את “טרור ההצתות” בקמפיין המבליט את נזקי השריפות שנגרמו לישראל והמדגיש, כי שיגור עפיפוני ובלוני התבערה יימשך.
  • במישור המעשי עוסקים המערכות הצבאיות והפעילים הצבאיים של חמאס בהכנה ובשיגור הרקטות והבלונים (לצד הפעלת בני נוער המשולבים ב”טרור ההצתות”). למעורבותם האינטנסיבית של פעילי חמאס ביטויים רבים: העפיפונים והבלונים מיוצרים וממותקנים ע”י חמאס באופן סדרתי; חמאס דואגת להעברתם לנקודות השיגור, לעיתים בכלי רכב צבאיים;[3] הפעילים הצבאיים של חמאס, נוטלים חלק בשיגור העפיפונים והבלונים; השיגורים מתבצעים באופן מתוזמן ובהנחיה מרכזית (עשרות עפיפונים ובלונים משוגרים בו זמנית כדי להשיג אפקט מעשי ותודעתי רב יותר). בכמה מקרים התבצעו השיגורים מתוך עמדות ונקודות תצפית של חמאס, שבקרבת הגבול (למרות הסיכון של תגובה ישראלית הכרוך בכך).

שיגור בלוני תבערה מתוך עמדת תצפית של חמאס סמוך לגדר הביטחון (אתר דובר צה"ל, 24 ביוני 2018).
שיגור בלוני תבערה מתוך עמדת תצפית של חמאס סמוך לגדר הביטחון (אתר דובר צה”ל, 24 ביוני 2018).

מידע שפרסם דובר צה”ל מעיד, כי חמאס מובילה את “טרור ההצתות”

לאחרונה פרסם דובר צה”ל מידע וסרטון שחשפו את מרכזיותה של חמאס בהפעלת “טרור ההצתות”. מהמידע שפרסם הדובר עלה כי “טרור ההצתות” הינו שיטת פעולה המאורגנת ומתוזמנת על ידי חמאס ופעילי הזרוע הצבאית של חמאס נוטלים בה חלק (שמותיהם ותמונות של כמה פעילים פורסמו ע”י דובר צה”ל). רוב העפיפונים ובעיקר בלוני ההצתה משוגרים לעבר ישראל בהוראה ובהנחיה של פעילי חמאס. חלק ניכר מבלוני ההצתה משוגרים לעבר ישראל מתוך עמדות חמאס הסמוכות לגבול ישראל.

  •   על פי המידע שפורסם ע”י דובר צה”ל בראש ההיררכיה הפיקודית העוסקת ב”טרור ההצתות” עומד מפקד גזרתי של הזרוע הצבאית של חמאס, אשר מחליט על שיגור עפיפונים ובלוני תבערה לעבר ישראל. מפקד זה מורה לפעילים תחתיו לייצר את העפיפונים ובלוני התבערה. על פי רוב ייצור העפיפונים והבלונים מתבצע בידי פעילי חמאס כמויות גדולות ובאופן סדרתי. עם סיום ההכנות משוגרים העפיפונים והבלונים לעבר ישראל, חלקם מתוך עמדות ונקודות תצפית של הזרוע הצבאית של החמאס הממוקמות על גבול רצועת עזה ישראל.
  • על פי המידע שפרסם דובר צה”ל אנשי הזרוע הצבאית של חמאס נוטלים חלק פעיל בשיגור עפיפוני ובלוני התבערה. דובר צה”ל פרסם שמותיהם ותמונותיהם של ארבעה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס המעורבים בפעילות שיגור העפיפונים ובלוני התבערה: עמרו חסין מחמד אבו צ’ף. מעתצם פתחי עטיה נבאהן, מהנא אברהים עבד חמדאן ובאסם חאתם עבד חזין.

פעילי חמאס העוסקים בשיגור בלוני ועפיפוני הטרור: מימין לשמאל: עמרו אבו דף, מעתצם נבאהן, מהנא חמדאן, באסם חזין (דף הפייסבוק של דובר צה"ל לתקשורת הערבית, 24 ביוני 2018).
פעילי חמאס העוסקים בשיגור בלוני ועפיפוני הטרור: מימין לשמאל: עמרו אבו דף, מעתצם נבאהן, מהנא חמדאן, באסם חזין (דף הפייסבוק של דובר צה”ל לתקשורת הערבית, 24 ביוני 2018).

מעורבות פעילי חמאס בשיגור העפיפונים: המקרה של איאד אבו משיר
  • חמאס אינה נוהגת לתת פומבי למעורבות פעיליה הצבאיים ב”טרור ההצתות” אך בדיקה שערך מרכז המידע חשפה מקרה חריג, שפורסם בפייסבוק. המדובר באיאד מחמד אלבאז אבו משיר, פעיל במנגנון המשטרה הצבאית של חמאס, אשר מעורב בפעילותה של “יחידת אלזוארי”, התארגנות המזוהה עם חמאס “המתמחה” בשיגור עפיפוני ובלוני נפץ ותבערה (על שם מהנדס התעופה מחמד אלזוארי, שעסק עבור חמאס בפיתוח כלי טיס בלתי מאוישים וטיסנים, ונהרג בטוניס).
  • איאד מחמד אלבאז אבו משיר, פעיל במנגנון המשטרה הצבאית ברצועת עזה, משתתף קבוע ב”צעדות השיבה”, העלה לדף הפייסבוק שלו פוסטים המתעדים את פעילות “יחידת אלזוארי”. הוא אף פרסם קישור בדף הפייסבוק שלו לדף הפייסבוק הרשמי של היחידה (דף הפייסבוק של איאד מחמד, 16 ביוני 2018). ב-8 ביוני 2018 פרסם אבו משיר בדף הפייסבוק שלו תמונות של עפיפוני תבערה וכרוזים שהוכנו לשיגור לעבר ישראל. על העפיפון הופיעו כרוזים ובהם שמות יישובים ישראלים שעליהם חתומים “בני אלזוארי”.
  • ב-10 ביוני 2018 החליף אבו משיר את תמונת הנושא של דף הפייסבוק שלו והעלה כתמונת הנושא משגר עפיפונים לבוש מסיכה. השוואה בין התמונה ותמונותיו האישיות בדפי הפייסבוק שלו, העלתה, כי אבו משיר הוא ככל הנראה האדם בחולצה השחורה עם המסכה הלבנה המופיע כמשגר עפיפונים.

שיגור העפיפונים: תמונת הנושא של דף הפייסבוק על שם איאד מחמד אלבאז אבו משיר.
שיגור העפיפונים: תמונת הנושא של דף הפייסבוק על שם איאד מחמד אלבאז אבו משיר.

הקמפיין התעמולתי של חמאס המלווה את “טרור ההצתות”

כלי התקשורת של חמאס מלווים את שיגור עפיפוני ובלוני התבערה בקמפיין תעמולתי, המלווה בתצלומים ובסרטונים, המעלה על נס את הנזקים הנגרמים לישראל כתוצאה משיגור עפיפוני ובלוני התבערה. כלי התקשורת של חמאס מדגישים כי חמאס תגן על משגרי העפיפונים ותגיב בירי רקטות על תגובות ישראליות חריפות (“הפצצה [תענה] בהפצצה ודם בדם”). מסר נוסף המועבר על ידי חמאס הוא ששיגור עפיפוני התבערה יימשך למרות ההרס שגורמות הפצצות צה”ל.

 

 כרזה של חמאס המפארת את השריפות, שפרצו ב-27 ביוני 2018 בעקבות שיגור עפיפוני תבערה ובלוני תבערה. בערבית: "23 שריפות פרצו ביישובי עוטף עזה מאז שעות הבוקר (27 יוני 2018) כתוצאה מעפיפוני ובלוני תבערה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 ביוני 2018).   כרזה של חמאס המפארת את השריפות, שפרצו ב-16 ביוני 2018 בעקבות שיגור עפיפוני ובלוני תבערה: "24 שריפות פרצו באזורי עוטף עזה כתוצאה מעפיפוני ובלוני התבערה" (דף הפייסבוק PALDF של חמאס, 16 ביוני 2018).
מימין: כרזה של חמאס המפארת את השריפות, שפרצו ב-27 ביוני 2018 בעקבות שיגור עפיפוני תבערה ובלוני תבערה. בערבית: “23 שריפות פרצו ביישובי עוטף עזה מאז שעות הבוקר (27 יוני 2018) כתוצאה מעפיפוני ובלוני תבערה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 ביוני 2018). משמאל: כרזה של חמאס המפארת את השריפות, שפרצו ב-16 ביוני 2018 בעקבות שיגור עפיפוני ובלוני תבערה: “24 שריפות פרצו באזורי עוטף עזה כתוצאה מעפיפוני ובלוני התבערה” (דף הפייסבוק PALDF של חמאס, 16 ביוני 2018).

כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין בעברית  המעבירה את המסר, כי תקיפת יעדי חמאס בתגובה לשיגור העפיפונים והבלונים תענה בירי  רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר של אדהם אבו סלמיה, 20 ביוני 2018)
כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין בעברית 
המעבירה את המסר, כי תקיפת יעדי חמאס בתגובה לשיגור העפיפונים והבלונים תענה בירי 
רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר של אדהם אבו סלמיה, 20 ביוני 2018)

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-25 ביוני 2018: "מדיניות האלימות המבוקרת של חמאס: הערכת הסיכונים ובחינת מתווה הסדר אפשרי".
[2]
ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביוני 2018: "ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל במסגרת 'כללי משחק' חדשים שחמאס מנסה להתוות, שנועדו להגן על מבצעי טרור ההצתות".
[3]
אירוע עדכני היה בליל 27-26 ביוני 2018. כוח צה"ל תקף באמצעות כלי טיס וטנקים שתי עמדות תצפית של חמאס וכלי רכב במחנה הפליטים נציראת במרכז רצועת עזה. כלי הרכב היה שייך לאחד ממפקדי הזרוע הצבאית של חמאס, המעורב בשיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר ישראל. לא היו נפגעים. כלי הרכב הושמד כליל. בתגובה שוגרו 13 רקטות לעבר יישובי עוטף עזה (דובר צה"ל, 27 ביוני 2018).