מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-1 בפברואר 2024, 13:00)

זיהוי משגר טילים ארוכי טווח במערב חאן יונס.

זיהוי משגר טילים ארוכי טווח במערב חאן יונס.

תקיפות צה

תקיפות צה"ל בדרום ח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 1 בפברואר 2024)

תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה

תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 1 בפברואר 2024)

תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה

תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 1 בפברואר 2024)

תקיפת חזבאללה נגד מוצב הרדאר בהר דב (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בפברואר 2024)

תקיפת חזבאללה נגד מוצב הרדאר בהר דב (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בפברואר 2024)

אבו מאזן בכינוס מורחב של פתח בראמאללה (ופא, 31 בינואר 2024)

אבו מאזן בכינוס מורחב של פתח בראמאללה (ופא, 31 בינואר 2024)

זירה צפונית, נפגעים בישראל, שיגור רקטות

עיקרים
  • הזירה הדרומית: פעילות כוחות צה”ל ביממה האחרונה התמקדה בעיקר במערב ח’אן יונס שבדרום הרצועה. בצפון הרצועה ובעיר עזה המשיכו הכוחות לפעול נגד חוליות חמושות המצויות בשטח.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 561 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • משא ומתן לעסקת חטופים: דווח כי הארגונים הפלסטינים דנים בהצעת עסקת החטופים שהוגשה להם וכי הם עדיין לא גיבשו את עמדתם. בכירים בחמאס אינם משדרים אופטימיות וטוענים, כי יש להם הערות רבות על ההצעה. פרשן פלסטיני בכיר קרא לארגונים הפלסטינים לדחות את ההצעה בשל היותה “מלכודת לסיכול הניצחון הפלסטיני ההיסטורי”. גם חזבאללה שיגרו מסר, באמצעות הפרשן אבראהים אלאמין, אשר מזהיר כי ישראל מנסה לטמון לחמאס מלכודת באמצעות עסקת החטופים.
  • המצב ברצועה: הסהר האדום התריע על מצב שני בתי החולים בח’אן יונס. לדבריו, קיים מחסור במזון בציוד רפואי. ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופאי קרא שלא לשתק את פעילות אונר”א.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע שבע תקיפות. בתגובה תקפו מטוסי חיל האוויר ובוצע ירי ארטילרי לעבר יעדי חזבאללה בדרום לבנון. דווח כי פעיל חזבאללה נהרג בתקיפה אווירית.
  • יהודה ושומרון: כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע. בוצע פיגוע דריסה נגד כוח צה”ל שהיה באזור גבעת האבות בקריית ארבע. לא היו נפגעים, אבו מאזן הציג בכנס תנועת פתח את הרפורמות המתוכננות ברשות. דווח כי ירדן מסייעת לרשות בנושא.
  • איראן: על רקע איומי ארה”ב להגיב על הריגת שלושת החיילים בירדן, ציין מפקד משמרות המהפכה כי איראן אינה מעוניינת במלחמה, אך היא גם איננה חוששת ממנה.
  • מיליציות פרו איראנית: ההתנגדות האסלאמית קיבלה אחריות לתקיפת נמל חיפה. בפועל לא אותר אירוע שכזה. נראה, כי ראש ממשלת עיראק הצליח לשכנע את המיליציות הפרו איראניות שלא לפעול נגד בסיסי ארה”ב בעיראק. החות’ים ממשיכים בתקיפת כלי שיט בים האדום. בתגובה לכוונת האיחוד האירופאי להקים כוח הגנה ימי חזרו החות’ים והדגישו, כי כל מדינה שתיקח חלק בתקיפות נגד תימן תהפוך למטרה לגיטימית עבורם.
  • ארה”ב: מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה”ב הגיע לריאצ’ ונועד עם רמטכ”ל צבא סעודיה. שר ההגנה הבריטי, הגיע לביקור בפנטגון וערך מספר פגישות עם בכירי ממשל ארה”ב, ביניהן עם שר ההגנה האמריקאי.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מספר מוקדי לחימה מרכזיים: צפון הרצועה; אזור בית חאנון. העיר עזה; תקיפות חיל האוויר ברחבי העיר. מרכז הרצועה; מחנה הפליטים אלנציראת ודיר אלבלח. ח’אן יונס; תקיפות אינטנסיביות במערב העיר בדגש על שכונת אלאמל. רפיח; תקיפות חיל האוויר לאורך גבול רפיח-מצרים. הם גם דיווחו על עשרות הרוגים ומאות פצועים (מען, 1 בפברואר 2024).
 מפה באולפן אלג'זירה המפרטת את פעילות צה"ל בצפון הרצועה וברחבי העיר עזה (מימין), וכיתור ח'אן יונס והכפרים שממזרח לעיר (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 31 בינואר 2024)    מפה באולפן אלג'זירה המפרטת את פעילות צה"ל בצפון הרצועה וברחבי העיר עזה (מימין), וכיתור ח'אן יונס והכפרים שממזרח לעיר (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 31 בינואר 2024)
מפה באולפן אלג’זירה המפרטת את פעילות צה”ל בצפון הרצועה וברחבי העיר עזה (מימין), וכיתור ח’אן יונס והכפרים שממזרח לעיר (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 31 בינואר 2024)
  • דרום הרצועה: לוחמי צה”ל המשיכו את הלחימה באזור ח’אן יונס והם מתמקדים עתה במערב העיר. בהיתקלויות מטווח קצר ובסיוע אווירי הרגו הלוחמים מספר חוליות חמושות. במהלך הלחימה זיהו הכוחות משגר רקטות ארוכות טווח. הכוח הכווין מטוס קרב שתקף והשמיד את המשגר (דובר צה”ל, 1 בפברואר 2024).
 זיהוי משגר טילים ארוכי טווח במערב חאן יונס.     תקיפת המשגר (דובר צה"ל, 1 בפברואר 2024)
מימין: זיהוי משגר טילים ארוכי טווח במערב חאן יונס. משמאל: תקיפת המשגר (דובר צה”ל, 1 בפברואר 2024)
  • הפלסטינים דיווחו הבוקר על תקיפות של צה”ל בדרום ח’אן יונס ועל פינוי גופות מאזור מערב העיר לבית החולים נאצר, זאת לאחר שכוחות צה”ל נסוגו מעט מאזור מחנה הפליטים ח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 1 בפברואר 2024). הסהר האדום הפלסטיני דיווח, כי כוחות צה”ל נכנסו, זו הפעם השלישית, למתחם בית החולים אלאמל במערב ח’אן יונס. לדבריו, הכוחות ביצעו ירי לעבר המבנים בבית החולים והסביבה הסמוכה לו ולאחר פרק זמן יצאו מהמקום (ופא, 1 בפברואר 2024).
תקיפות צה"ל בדרום ח'אן יונס (חשבון  X של QUDSN, 1 בפברואר 2024)
תקיפות צה”ל בדרום ח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 1 בפברואר 2024)
  • מרכז הרצועה: לוחמי צה”ל פעלו במרכז העיר עזה. שם נתקלו בחוליות חמושות והרגו עשרות מחבלים (דובר צה”ל, 1 בפברואר 2024). התקשורת הפלסטינית דיווחה על תקיפות אינטנסיביות במערב העיר עזה ועל חילופי אש כבדים באזור (חשבון X של שהאב, 1 בפברואר 2024).

תקיפות צה"ל ה בעיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 1 בפברואר 2024)
תקיפות צה”ל ה בעיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 1 בפברואר 2024)

  • צפון הרצועה: בצפון הרצועה המשיכו לוחמי צה”ל לפשוט על מבנים צבאיים של חמאס ונתקלו במחבלים חמושים (דובר צה”ל, 1 בפברואר 2024).
תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 1 בפברואר 2024)     תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 1 בפברואר 2024)
תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה"ל, 1 בפברואר 2024)
תקיפות תשתיות טרור של חמאס (דובר צה”ל, 1 בפברואר 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 561 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 224 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • היומון אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, מסר מפי “מקורות” כי במהלך 24 השעות האחרונות התקיימו דיונים בין הארגונים בנוגע להפסקת האש וכי חמאס אמורה להחזיר לקטר את תשובתה בקרוב לפיה היא דוחה כל הצעה שלא כוללת הפסקת אש מפורשת. על פי “המקורות”, חמאס מדגישה כי תנאי הכרחי נוסף להפסקת אש הוא ערבויות שיבטיחו כי ישראל תעמוד בכלל ההתחייבויות (אלאח’באר, 1 בפברואר 2024).
  • טאהר אלנונו, יועצו של אסמאעיל הניה, מסר כי ישנה התקדמות בשיחות, אך הם ממש לא נמצאים בישורת האחרונה כפי שכלי התקשורת מציגים זאת. הוא הדגיש כי רק במקרה של עצירת המלחמה יהיה מקום לדבר על עסקת שבויים (אלמנאר, 1 בפברואר 2024).
  • , אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי הדיווחים לפיהם תחל הפסקת אש בשבת אינם נכונים, והם עדיין מעריכים יחד עם הארגונים השונים את הצעת העסקה שהוגשה להם ויש להם הערות מהותיות לגביה (אלמנאר, 31 בינואר 2024).
  • בראיון משותף שקיימו עלי ברכה, ראש המחלקה לקשרים לאומיים של חמאס ב”חוץ”, ועלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין , ציין ברכה, כי חמאס מנהלת התייעצויות פנימיות כולל עם הנהגת חמאס ברצועה, ושאר הארגונים כדי לגבש את העמדה הסופית שתועבר למתווכים. לדבריו הם טרם סיימו לבחון את הרעיונות ועוד לא התקבלה עמדת ההנהגה ברצועת עזה, הוא העריך שהם צריכים מספר ימים כדי לגבש את העמדה הסופית ולהעבירה למתווכים. לדבריו, קיימת עמדה מאוחדת שגובשה ב-27 בדצמבר 2023 בפגישה בבירות אשר מתבססת על קווי היסוד הבאים: הפסקה מוחלטת של התוקפנות על רצועת עזה; נסיגת כוחות צה”ל מהרצועה; פתיחת מעבר רפיח והכנסת הסיוע לתושבי הרצועה, ומתן אפשרות לפצועים לצאת לטיפולים בחו”ל; התחייבות ערבית ובינלאומית לשיקום הרצועה. לגבי החטופים סוכם בפגישה שהעסקה בעניינם תהיה על בסיס “כולם תמורת כולם”. לדברי ברכה, מה שמוצע היום לא עונה על רצונם. לדברי ברכה, ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, קיבל עותק של המסמך וכי פתח טרם הגיבה עליו רשמית (ערוץ היוטיוב AlMayadeen Programs, 31 בינואר 2024).
  • עלי אבו שאהין נשאל על עמדת הג’האד האסלאמי בפלסטין לגבי ההצעה וציין כי עמדת הארגון היא שההצעה החדשה אינה שונה מהמסמך המצרי שהועבר בזמנו לחמאס ולג’האד האסלאמי, ושהם הגיבו עליו בתשובה משותפת. לדבריו, ההבדל המהותי הוא רק בפרקי הזמן של כל שלב אולם אין ערבות ואין דיבורים רציניים על הפסקת אש. הוא ציין שעמדת הג’האד האסלאמי בנושא ידועה, אבל הנושא מצריך עמדה פלסטינית משותפת. הוא ציין שההצעה לא מובילה להפסקת אש וכי הם רוצים ערבות אמיתית לכך שתהיה הפסקת אש. זאת ועוד, מה שמוצע אינו פתרון מדיני כיוון שלא עסק ב”מצור”, בשיקום, בפתיחת המעברים. לדבריו, מדובר בחבילה כוללת, ונושא האסירים, למרות שהוא מהותי עבורם, הוא רק חלק ממנה (ערוץ היוטיוב AlMayadeen Programs, 31 בינואר 2024).
  • עבד אלבארי עטואן, פרשן פלסטיני בכיר היושב בלונדון, פרסם מאמר בו תקף בחריפות את ההצעה לעסקת החטופים שהתגבשה בפריס בציינו, כי זוהי “מלכודת לסיכול הניצחון הפלסטיני ההיסטורי שהושג בפלישה בשבעה באוקטובר״. הוא קרא לארגונים הפלסטינים לדחות את ההסכם ולהתעקש על הדרישה לכונן הפסקת אש רצינית ולהסיג את כל הכוחות הישראליים מרצועת עזה. הוא גם קרא שלא להיכנע למתווכות הערביות מכיוון שלדבריו, הן מונעות על ידי תכתיבים אמריקניים (ראי אליום, 31 בינואר 2024).
  • חזבאללה העביר מסר, באמצעות הפרשן אבראהים אלאמין, בו אזהרה כי ישראל מנסה לטמון מלכודת לחמאס באמצעות עסקת החטופים .במאמר שפרסם תחת הכותרת “העסקה הממולכדת: ניסיון לגרור את ההתנגדות ברגליה לעבר הגיליוטינה” כותב אלאמין, כי נוכח חוסר יכולתה של ישראל להשיג ניצחונות ברורים ברצועת עזה, כישלונה להגיע לחטופים או לראשי “ההתנגדות”, התרחבות מעגל המתיחות באזור, כניסת ממשל ארה”ב לתקופת בחירות, השלכות החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד ישראל והתגברות הביקורת על מעשיה, כל אלה הפכו לאמצעי לחץ על ארה”ב וישראל ועל בנות בריתן המוצהרות והלא מוצהרות. לדברי אלאמין, ישראל וארה”ב מנסות לגייס את תמיכת בנות בריתן מקרב מדינות ערב וגורמים נוספים באזור ולהכניס את ההתנגדות בפלסטין למלחמת אחים נרחבת שמטרתה לפורר את השורות ולגרום לתושבי רצועת עזה לצאת נגד אחיהם בפלסטין. אלאמין הוסיף כי פרטי השיחות בנושא עסקת החטופים מלמדים כי מצרים וקטר, המתווכות, לא קיבלו שום התחייבות מישראל לגבי הוצאת כוחות צה”ל מרצועת עזה או הפסקת הלחימה וישראל גם לא מוכנה שתושבי רצועת עזה ישובו לבתיהם ההרוסים. ישראל מעוניינת להישאר במצב של מלחמה בלתי מוגבלת והיא אינה מוכנה לשום דבר שהוא פחות מחיסול הנהגת ההתנגדות ברצועה או הגלייתם מהרצועה ונטרולם מכל השפעה. לדברי אלאמין התקיימו התייעצויות בין הארגונים ומסקנתם היא אחת: אין שום משמעות לעסקה שלא כוללת הפסקה מוחלטת של המלחמה, הסרת ה”מצור” ותחילת שיקום הרצועה (אלאח’באר, 31 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן נכון ל-1 בפברואר 2024 שעה 12:45), כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 27,019 פלסטינים ונפצעו 66,139 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 1 בפברואר 2024).
המצב ברצועה
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועת עזה, עדכן כי המצב בבתי החולים בח’אן יונס (נאצר ואלאמל) מוסיף להיות קשה. מלאי המזון בבתי החולים אזל וקיים מחסור בציוד רפואי. הוא הטיל על ישראל את האחריות לחייהם של הצוותים הרפואיים, החולים ואלה השוהים בבתי חולים אלה. הוא קרא לצלב האדום ולארגוני האו”ם להעניק הגנה לכל השוהים בבתי החולים ולספק את הציוד החסר (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 31 בינואר 2024).
אונר”א
  • ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, אמר כי יש לשמר את תפקידה של אונר”א במתן סיוע הומניטרי ברצועת עזה. הוא ציין כי אכן נדרשת חקירה לגבי ההאשמות, אבל לא ניתן לתת להן להפריע לעבודה החיונית והחשובה שעושה הסוכנות (חשבון X של ג’זף בורל, 31 בינואר 2024).
  • לדברי עלי ברכה, ראש המחלקה לקשרים לאומיים של חמאס ב”חוץ”, ההחלטה האמריקנית והמערבית להחרים את אונר”א היא החלטה מדינית וחלק ממלחמת ההשמד נגד הפלסטינים, והמטרה היא לכפות את יישוב הפליטים הפלסטינים במדינות שמארחות אותם. הוא קרא לממשלות סוריה, לבנון וירדן להיפגש מייד ולדון באופציות להתמודד עם “המזימה”. הוא גם הציע להן להודיע שישלחו את הפליטים הפלסטינים לגבולות ישראל, אם תקציב אונר”א ייגמר (ערוץ היוטיוב AlMayadeen Programs, 31 בינואר 2024).
סוגיית “היום שאחרי”
  • במאמר ביומון אלאח’באר, המקורב לחזבאללה, דווח כי מצרים החלה לערוך התייעצויות נרחבות עם גורמים אזוריים ובראשם סעודיה, מאע”מ וירדן, בנוגע לשלב שלאחר הפסקת האש. עוד נמסר כי למרות שאין לפי שעה חזון מצרי כולל בהקשר זה, מצרים החלה לגבש הצעה בנוגע לממשלה פלסטינית שתהיה אחראית על המשא ומתן עם הקהילה הבינלאומית (אלאח’באר, 31 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות לביצוע שבע תקיפות של מוצבים וכוחות צה”ל באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות, כולל רקטת פלק 1 (Falaq 1) (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 31 בינואר – 1 בפברואר 2024).
תקיפת חזבאללה נגד מוצב הרדאר בהר דב (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בפברואר 2024)
תקיפת חזבאללה נגד מוצב הרדאר בהר דב (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בפברואר 2024)
  • בתגובה לפעילות חזבאללה, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מבנים צבאיים ששימשו את חזבאללה בעיתא אלשעב, בית ליף, רשף ובלידא שבדרום לבנון. כמו כן, בוצע ירי ארטילרי לעבר אזור עלמא אלשעב ועיתרון. (דובר צה”ל, 31 בינואר 2024).
  • בכלי תקשורת לבנוניים וברשתות החברתיות פורסמו סרטונים ותמונות, שתעדו את תקיפות חיל האוויר.
 תקיפות בבית ליף. מימין: (ג'נוביה, 31 בינואר 2024). משמאל: (חשבון X של Fouad Khreiss, 31 בינואר 2024)    תקיפות בבית ליף. מימין: (ג'נוביה, 31 בינואר 2024). משמאל: (חשבון X של Fouad Khreiss, 31 בינואר 2024)
תקיפות בבית ליף. מימין: (ג’נוביה, 31 בינואר 2024). משמאל: (חשבון X של Fouad Khreiss, 31 בינואר 2024)
תקיפות בבלידא (חשבון X של Fouad Khreiss, 31 בינואר 2024)     תקיפות בבלידא (חשבון X של Fouad Khreiss, 31 בינואר 2024)
תקיפות בבלידא (חשבון X של Fouad Khreiss, 31 בינואר 2024)
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח על מותו של מחמד נאיף חמוד, המכונה חידר, יליד שנת 1990, מבית ליף (Beit Lif). (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 31 בינואר 2024). דווח כי הוא נהרג בתקיפת חיל האוויר בבית ליף (ג’נוביה, 31 בינואר 2024).
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 31 בינואר 2024)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 31 בינואר 2024)
פלסטינים בלבנון
  • משלחת של נציגי חמאס נועדה עם משלחת נציגי פתח בשגרירות הפלסטינית בלבנון. המשתתפים הדגישו בפגישה את הדחייה המוחלטת של ההצעות והתוכניות הפוגעות בזכויות העם הפלסטיני ובעקרונותיו הלאומיים. הם ציינו את הצורך לחזק את הפעולה הפלסטינית המאוחדת בלבנון וקראו גם למדינות שהשעו את הסיוע הכספי שלהן לאונר”א לחזור בהן מהחלטתן (אלעהד, 1 בפברואר 2024).
ממשל לבנון
  • דיוויד קמרון ,שר החוץ הבריטי, ערך ביקור בלבנון מהלכו נועד עם נג’יב מיקאתי ראש ממשלת המעבר ועם ג’וזף עון מפקד צבא לבנון, איתו דן בהתפתחויות בגבול ישראל לבנון (חשבונות X של מיקאתי ושל צבא לבנון, 1 בפברואר 2014).
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני מסר כי הם אינם מקבלים את גישת ישראל לפיה על חזבאללה לסגת צפונה ללא הסדרת סוגיית הגבול בין לבנון לישראל. הוא הוסיף, כי לבנון מוכנה להתחיל במשא ומתן עקיף עם ישראל לשרטוט הגבולות באופן דומה למשא ומתן שהתנהל על הגבול הימי, אך לא ניתן יהיה לחתום על הסכם לפני בחירת נשיא בלבנון. הוא ציין כי ממשל לבנון מקיים דו שיח עם חזבאללה אשר מדגיש שלבנון היא האחראית למשא ומתן (אלנשרה, 1 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פיגועים
  • ב-1 בפברואר 2024, בשעות הצהרים, בוצע ניסיון דריסה נגד כוח צה”ל שהיה בפעילות מבצעית סמוך לחברון. הכוח הגיב בירי, המחבל נפגע, נעצר והועבר לחקירת כוחות הביטחון. (דובר צה”ל, 1 בפברואר 2024).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. בכלי התקשורת הפלסטינים דווח על מעצר 41 פלסטינים ביממה האחרונה במהלך פעילות כוחות הביטחון בטובאס, ג’נין, שכם, בית לחם וחברון (ופא, 1 בפברואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן עמד בראש כינוס מורחב של פתח, אשר כלל את חברי הוועד המרכזי, המועצה המהפכנית, ומזכירי הפתח האזוריים ביהודה ושומרון. בנאום שנשא אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, בכנס הוא התייחס לנושא הרפורמות הפנימיות וציין כי הן נושא לאומי שנועד לשרת את העם הפלסטיני ולתמוך במטרותיו הלאומית. הוא ציין כי הם מודעים להכנות הנדרשות לתהליך זה ודרושה עשייה בתוך התנועה לקראת היום שאחרי הפסקת המלחמה ברצועת עזה. אבו מאזן ציין שההתפתחויות הנוכחיות ברצועת עזה הן הקדמה לשיפור כלל המסגרות הלאומיות שלהם וכי עליהם לקיים בחירות כלליות. הוא הדגיש, כי הם מחויבים לשינויים ותהליכים חדשים בכל התחומים ובניהם מערכת הביטחון, המשפט, המנהל והכספים. עוד ציין כי הם ימשיכו לפעול להעמדת ישראל לדין בערכאות בינלאומיות בגין פעולותיה ברצועת עזה (ופא, 31 בינואר 2024).
אבו מאזן בכינוס מורחב של פתח בראמאללה (ופא, 31 בינואר 2024)
אבו מאזן בכינוס מורחב של פתח בראמאללה (ופא, 31 בינואר 2024)
  • בהקשר זה מסר היומון הבינערבי ראי אליום מפי “מקורות”, כי גורמים ירדניים החלו לסייע לרשות הפלסטינית לבחון רשימה של מועמדים המתאימים למלא תפקידים חדשים בממשלה. לדבריהם, המאמץ הירדני הוא צעד נוסף במסגרת תכנית הרפורמה המבנית שמטרתה לקדם ממשלה טכנוקרטית שתתפקד בשלב שאחרי המלחמה. “גורם ירדני” מסר כי גורמים בירדן התבקשו לסייע בארגון הרשות הפלסטינית מחדש וקיבלו את אישורו של אבו מאזן בנושא. עוד צוין כי בשלב מאוחר יותר הירדנים אף ייקחו חלק בשיקום רשויות הביטחון (אלראי אליום, 1 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, אמר בכנס בטהראן, כי פלסטין נמצאת במסלול לניצחון וכי ישראל (“הציונים”) אינה יכולה להחזיק שטח קטן במלחמה ואין ספק שהיא תובס. כמו כן, התייחס סלאמי לאיומי ארה”ב להגיב להרג שלושת חייליה בגבול סוריה-ירדן ואמר, כי איראן אינה מעוניינת במלחמה, אך אינה חוששת ממנה (תסנים, 31 בינואר 2024).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם מקבילו הסעודי, פיצל בן פרחאן. השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות באזור, ובמיוחד במצב ברצועת עזה ובהשלכותיו (פארס, 31 בינואר 2024). 
  • סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה, כי משמרות המהפכה צמצמו באופן משמעותי את נוכחותם של קצינים בכירים בסוריה בעקבות התקיפות המיוחסות לישראל בתקופה האחרונה. לפי הדיווח, כמה קצינים איראנים בכירים וכמה עשרות קצינים בדרג ביניים עזבו את סוריה ובכוונת משמרות המהפכה להסתמך יותר על המיליציות השיעיות בסוריה ועל חזבאללה כדי לשמר את השפעתם במדינה. עוד נאמר בדיווח, כי ההחלטה התקבלה כדי להימנע מלהיגרר באופן ישיר לעימות האזורי (רויטרס, 1 בפברואר 2024). ערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, הכחיש את הדיווח ברויטרס. הערוץ טען מפי מ”קורותיו”, כי “היועצים האיראנים” התבקשו להמשיך בנוכחותם בסוריה ללא משפחותיהם (אלמיאדין, 1 בפברואר 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לתקיפת נמל חיפה באמצעות כלי טיס מאויש (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 1 בפברואר 2024). יש לציין שבפועל לא אותר אירוע שכזה.
  • אלערבי אלג’דיד דיווח כי מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, הגיע להסדר עם חלק מהמיליציות השיעיות בעיראק לפיו הם יפסיקו את ההתקפות על אדמת עיראק. זאת, בלי להתייחס לתקיפות בסוריה או “בפלסטין הכבושה”. הפסקת התקיפות נועדה כדי להימנע מכל תגובה צבאית אמריקנית אפשרית בעיראק שעלולה לסבך את המצב הביטחוני והפוליטי במדינה. חבר פרלמנט מהמפלגות הפרו איראניות בעיראק מסר כי המיליציות, גדודי חזבאללה וסיד אלשהדאא’ כבר הפסיקו בפועל את פעולותיהן הצבאיות נגד האמריקנים בעיראק והקושי הנוכחי עתה הוא לשכנע גם את תנועת האצילים לעשות זאת (אלערבי אלג’דיד, 1 בפברואר 2024).
תימן
  • חברת האבטחה הימית הבריטית Ambrey דיווחה, כי טיל ששוגר מתימן פגע בספינת מסחר מול חופי המדינה וכי הספינה דיווחה על פיצוץ על הסיפון (סוכנות הידיעות הצרפתית, 1 בפברואר 2024).
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, מסר כי כוחות חיל הים התימני תקפו את הספינה המסחרית האמריקנית “KOI” באמצעות מספר טילים ימיים כשהייתה בדרכה לנמלי ישראל וכי הם פגעו בה ישירות. סריע גם הדגיש כי הכוחות לא יהססו לפתוח בפעולות צבאיות נרחבות ולהגיב לכל פעולה אמריקנית-בריטית נגד תימן (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 31 בינואר 2024).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי ב-31 בינואר 2024 בשעה 15:30 (שעון צנעאא’), הכוחות האמריקניים תקפו והשמידו טיל קרקע-אוויר חות’י, לאחר שזיהו כי הוא מוכן לשיגור וקבעו כי הוא מהווה איום מיידי על כלי טיס אמריקניים (חשבון X של פיקוד המרכז, 31 בינואר 2024). מאוחר יותר הודיעה פיקוד המרכז כי בשעה 20:30 (שעון צנעאא’), שיגרו החות’ים טיל בליסטי נגד ספינות לכיוון מפרץ עדן וכי הטיל יורט בהצלחה על ידי המשחתת USS Carney כמו כן, נמסר כי בשעה 21:10 המשחתת הפילה שלושה כלי טיס בלתי מאוישים איראניים בסביבתה וכי לא דווח על נזק או על נפגעים (חשבון X של פיקוד המרכז, 1 בפברואר 2024).
  • יום למחרת דיווח פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) כי ב-1 בפברואר 2024 בסביבות השעה 1:30 (שעון צנעאא’), הם תקפו תחנת בקרה קרקעית של כלי טיס בלתי מאוישים ועשרה כלי טיס בלתי מאוישים נפץ של החות’ים, באזורים שבשליטתם בתימן. עוד נמסר כי מטרות התקיפה היוו איום מיידי על ספינות סוחר וספינות של חיל הים האמריקני באזור(חשבון X של פיקוד המרכז, 1 בפברואר 2024).
  • עלי אלקחום, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, ציין כי המבצע האחרון שלהם הוא תגובה על התוקפנות נגד העיר צעדה שבצפון תימן והיא נועדה להיות מסר ברור כי ידם תמיד על ההדק. לדבריו, הפעילות הרציפה של החות’ים משקפת את תמיכתם הברורה ברצועת עזה ואת הנכונות להגן על אדמתם. הוא ציין כי ישנן התפתחויות ברורות המצביעות על הסלמה קרקעית של ארה”ב ובריטניה נגד תימן וכי כל תנועה כזו במחוז אלחדידה ובאזורים אחרים תגרור תגובה חריפה (אלמיאדין, 1 בפברואר 2024).
  • שרי ההגנה של האיחוד האירופי נועדו בבריסל כדי לדון בהקמת כוח ימי להגנה על הניווט בים האדום (אתר האיחוד האירופי, 31 בינואר 2024). ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הודיע כי הביטחון הימי בים האדום הידרדר משמעותית במהלך השבועות האחרונים וכי הם מקדמים הקמת כוח ימי להגנה על הניווט באזור שיצא לדרך ככל הנראה ב-19 בפברואר 2024. הוא הדגיש כי פעילות הכוחות תהיה בהתאם לאיום שיעמוד בפניהם וכי הם לא יבצעו שום פעולה ביבשה אלא רק בים (רשת Euronews, 1 בפברואר 2024).
  • בתגובה להודעת האיחוד האירופי, שב והדגיש מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, כי אין להם כוונות עוינות כלפי מדינות אירופה והם מקווים שמנהיגיהן לא ייקחו חלק בתקיפות נגד תימן, אלא יפעלו להפסקת המצור על רצועת עזה. הוא ציין שכל מדינה שתיקח חלק בתקיפות נגד תימן תהפוך למטרה לגיטימית עבורם (חשבון X דל אחמד אלבח’יתי, 1 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
מצרים
  • מחמד זכי, שר ההגנה המצרי, נועד עם דיוויד סטרפילד השליח האמריקני לעניינים הומניטריים במזרח התיכון, העומד בראש משלחת המבקרת במצרים בימים אלה. הפגישה עסקה במצב הנוכחי ברצועת עזה ובמאמצים להמשך העברת הסיוע לרצועה (חשבון X של דובר צבא מצרים, 31 בינואר 2024). בפגישה נוספת של דיוויד סטרפילד עם סאמח שכרי, שר החוץ המצרי, דנו השניים בהתפתחויות האחרונות באזור ובמיוחד ברצועת עזה ובמאמצים המתמשכים להכנסת סיוע הומניטרי לרצועה. השניים הדגישו כי יש ליישם את החלטות האו”ם ומועצת הביטחון באופן מלא ( חשבון X של דובר משרד החות המצרי , 31 בינואר 2024).
סעודיה
  • מייקל קורילה, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה”ב ((CENTCOM הגיע לריאצ’ ונועד עם פיאצ’ אלרוילי. רמטכ”ל צבא סעודיה. נמסר כי השניים דנו ביחסים הבילטראליים ובאפשרויות שיתוף הפעולה והתיאום בין המדינות בתחומי ההגנה והצבא (חשבון X של משרד ההגנה הסעודי, 1 בפברואר 2024).
  • בסיום ביקורו של אמיר כוית בריאצ’ ופגישתו עם סלמאן בן עבד אלעזיז אא’ל סעוד, מלך סעודיה, פרסמו השניים הצהרה משותפת בה נמסר כי הם דנו במצב בפלסטין והביעו דאגה מהאסון ההומניטרי ברצועת עזה. הם הדגישו את הצורך לעצור את הפעולות הצבאיות בשטחים הפלסטיניים ולהגן על אזרחים בהתאם לחוק הבינלאומי. בהתייחס לחופש הניווט בים האדום הם הדגישו את החשיבות להגן על ביטחון ויציבות האזור ולכבד את הזכות לניווט ימי לפי החוק הבינלאומי (ספא, 31 בינואר 2024).
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • גרנט שאפס, שר ההגנה הבריטי, הגיע לביקור בפנטגון וערך מספר פגישות עם בכירי ממשל ארה”ב. בפגישה עם לויד אוסטין שר ההגנה של ארה”ב, הדגיש אוסטין, כי הם עומדים כתף אל כתף נגד קבוצות הנתמכות על ידי איראן וכי קיים קו אדום שלא ניתן לחצות אותו. אוסטין גם הדגיש כי ארה”ב ובריטניה מחויבות לסדר הבינלאומי. שאפס נפגש במהלך הביקור גם עם ג’ייק סאליבן היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב, ודן עמו במצב במזרח התיכון ועל שיתוף הפעולה הביטחוני הנרחב בין המדינות ובהמשך המאמצים להתמודד עם מתקפות החות’ים לצד הצורך לטפל במשבר ההומניטרי ברצועת עזה (הטלגרף, 1 בפברואר 2024). אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, נועד עם גרנט שאפס, ודן עמו על חופש הניווט והביטחון הימי בים האדום וכן על המתקפה האחרונה שבוצעה נגש כוחות ארה”ב בירדן (חשבון X של אנתוני בלינקן 1 בפברואר 2024).
  • מחלקת האוצר של ארה”ב הטילה סנקציות חדשות על מספר אישים באיראן ועל ישויות ואישים בלבנון ובתורכיה בגין תמיכה במערך הפיננסי של כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים ושל חזבאללה בלבנון (רויטרס, 31 בינואר 2024).