מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-10 במרץ 2024, 13:00)

תיעוד תקיפות תשתיות טרור של חמאס ברצועת עזה (אתר צה

תיעוד תקיפות תשתיות טרור של חמאס ברצועת עזה (אתר צה"ל, 8 במרץ 2024)

תקיפת צה

תקיפת צה"ל בשכונת חמד בצפון-מערב ח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 9 במרץ 2024)

הצנחת סיוע בצפון הרצועה והסתערות התושבים על הסיוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במרץ 2024)

הצנחת סיוע בצפון הרצועה והסתערות התושבים על הסיוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במרץ 2024)

משאיות סיוע עושות דרכן לצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 במרץ 2024)

משאיות סיוע עושות דרכן לצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 במרץ 2024)

העמסת הסיוע על הספינה (חשבון X באנגלית של ארגון Open Arms, 8 במרץ 2024)

העמסת הסיוע על הספינה (חשבון X באנגלית של ארגון Open Arms, 8 במרץ 2024)

תקיפה בעיתרון (חשבון X של fado בנת אלארצ', 7 במרץ 2024)

תקיפה בעיתרון (חשבון X של fado בנת אלארצ', 7 במרץ 2024)

תפילת יום שישי (חשבון X @palestine_graph, 8 במרץ 2024)

תפילת יום שישי (חשבון X @palestine_graph, 8 במרץ 2024)

התהלוכה בראמאללה, בהשתתפות חבר הוועד הפועל של אש

התהלוכה בראמאללה, בהשתתפות חבר הוועד הפועל של אש"ף, רמזי רבאח (בתצלום מימין) (אלערבי אלג'דיד, 8 במרץ 2024)

שיגור רקטות ושימוש ברחפני נפץ (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)

שיגור רקטות ושימוש ברחפני נפץ (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)

שיגור רקטות ושימוש ברחפני נפץ (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)

שיגור רקטות ושימוש ברחפני נפץ (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)

תירגול השתלטות על מוצב אמריקני. (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט , 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)

תירגול השתלטות על מוצב אמריקני. (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט , 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)

ירי ממקלע הניצב על כלי רכב שטח.

ירי ממקלע הניצב על כלי רכב שטח.

המשלחת הפלסטינית בפגישה עם מזכ

המשלחת הפלסטינית בפגישה עם מזכ"ל האו"מ ובמסיבת עיתונאים בתום הביקור (אלקדס אלערבי, 7 במרץ 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות ברצועת עזה. מוקד הפעילות ממשיך להיות שכונת חמד בצפון מערב ח’אן יונס ואלקרארה, ממזרח לח’אן יונס. במרכז הרצועה נמשכה הפעילות בעיקר נגד חוליות חמושות. הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבל אחריות על שני אירועי שיגור רקטות לעבר עוטף עזה בהפרש של כשעה. כוחות צה”ל תקפו את משגרי הרקטות ואת המשגרים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 588 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: משלחת חמאס עזבה את מצרים (7 במרץ 2024) להתייעצויות עם הנהגת התנועה. “מקורות מצריים” מסרו כי המדינות המתווכות יחתרו לקיים סבב חדש של משא ומתן. “בכירים” דווחו כי יחיא אלסנואר, שעד לאחרונה היה מנותק במידה רבה מהמשא ומתן, דורש שישראל תתחייב לדון בהפסקה קבועה של הלחימה, עמדה העומדת בסתירה לעמדתם של בכירים אחרים בחמאס וכי הוא מקווה שהמחלוקות בין ישראל לארה”ב יאפשרו להם להגיע לעסקה טובה יותר. בחמאס עדיין דבקים בעקרונות לפיהם עסקת חטופים תתבצע רק לאחר שישראל תמלא את דרישותיהם בנוגע להפסקת אש, חזרת התושבים העקורים לבתיהם וסיוע לרצועה.
  • סיוע לרצועה: נשיא ארה”ב הורה לבנות מזח זמני בחופי רצועת עזה כדי להכניס סיוע לרצועה. פחות מ-36 שעות לאחר הודעת הנשיא, יצאה ספינה הנושאת ציוד להקמת המזח הזמני. מדינות נוספות מנסות אף הן לשגר בדרכים שונות סיוע לרצועה. בחמאס היו שברכו על יוזמת ארה”ב ואך היו גם כאלה שתקפו אותה. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נשא נאום בו ציין את יכולות הלחימה של הזרוע הצבאית ושאר הארגונים ברצועה לאחר למעלה מ-150 ימי לחימה וקרא לכל הפלסטינים ביהודה ושומרון בירושלים ובשטחי ישראל להתגייס ולצעוד לעבר מסגד אלאקצא, ולא לאפשר לישראל לכפות עובדות בשטח.
  • הזירה הצפונית: במהלך סוף השבוע קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 25 תקיפות. חזבאללה דיווח על שבעה הרוגים. בכירי חזבאללה התייחסו לאיומי ישראל (שהוכחשו), לפיהם אם לא תושג הפסקת אש עד 15 במרץ הם ירחיבו את המתקפה על לבנון.
  • יהודה ושומרון: באזור חומש בוצע פיגוע משולב של ירי ופיצוץ מטען נגד חיילי צה”ל. גדוד ג’נין קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו על ביצועו.
  • הרשות הפלסטינית: אבו מאזן השביע שישה מושלי מחוזות חדשים. לשכת אבו מאזן ציינה בסיפוק את נאום מצב האומה של נשיא ארה”ב וציינה כי נאומו עולה בקנה אחד הדרישות הפלסטיניות.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמית קיבלה אחריות על ביצוע שלוש תקיפות בשטח ישראל. החות’ים הגבירו את פעילותם בים האדום ובמקביל הגבירו צבא ארה”ב ומדינות הקואליציה את פעילות הסיכול שלהן. החות’ים כמו גם חמאס דיווחו על הקשר ההדוק והרציף בין התנועות.
  • או”ם: משלחת משפחות הרוגים מרצועת עזה ביקרה באו”ם ונפגשה עם מזכ”ל האו”ם וחברי מועצת הביטחון.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה. צפון הרצועה:
    תקיפות בבית לאהיא. העיר עזה: כוחות צה”ל ביצעו ירי לעבר תושבים שהמתינו להגעת סיוע במערב העיר עזה. דווח גם על חילופי אש כבדים בשכונת אלזיתון בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות. מרכז הרצועה: תקיפות חיל האוויר במחנה הפליטים אלנציראת לצד תקיפות מאסיביות באזור שבין דיר אלבלח לח’אן יונס. ח’אן יונס: המשך פעילות צה”ל בשכונת חמד (צפון-מערב ח’אן יונס). במסגרת זו, תקפו הכוחות מבנים רבי קומות בשכונה. בנוסף, תקף צה”ל בצפון העיר ח’אן יונס ובאלקרארה (מזרחית לח’אן יונס). רפיח: תקיפות צה”ל במזרח העיר (ערוץ אלג’זירה, מען, 10 במרץ 2024).
כתבת ערוץ אלג'זירה מסבירה באולפן אודות חילופי האש בשכונת אלזיתון בעזה (מצד ימין) ופעילות כוחות צה"ל בשכונת חמד, בצפון-מערב ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 9 במרץ 2024)      כתבת ערוץ אלג'זירה מסבירה באולפן אודות חילופי האש בשכונת אלזיתון בעזה (מצד ימין) ופעילות כוחות צה"ל בשכונת חמד, בצפון-מערב ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 9 במרץ 2024)
כתבת ערוץ אלג’זירה מסבירה באולפן אודות חילופי האש בשכונת אלזיתון בעזה (מצד ימין) ופעילות כוחות צה”ל בשכונת חמד, בצפון-מערב ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 9 במרץ 2024)
תקיפות חוליות חמושות של חמאס (דובר צה"ל, 9 במרץ 2024)     תקיפות חוליות חמושות של חמאס (דובר צה"ל, 9 במרץ 2024)
תקיפות חוליות חמושות של חמאס (דובר צה”ל, 9 במרץ 2024)
תיעוד תקיפות תשתיות טרור של חמאס ברצועת עזה (אתר צה"ל, 8 במרץ 2024)    תיעוד תקיפות תשתיות טרור של חמאס ברצועת עזה (אתר צה"ל, 8 במרץ 2024)
תיעוד תקיפות תשתיות טרור של חמאס ברצועת עזה (אתר צה”ל, 8 במרץ 2024)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות בח’אן יונס, באזור אלקרארה, איתרו הכוחות פירי מנהרות והרגו כ-15 חמושים. באזור שכונת חמד, בצפון מערב ח’אן יונס, איתרו הלוחמים אמצעי לחימה רבים, והשמידו משגרי רקטות. כלי טיס תקף מחבלים חמושים לאחר שזוהו יוצאים ממחסן אמצעי לחימה (דובר צה”ל,10- 7 במרץ 2024).
תקיפת צה"ל בשכונת חמד בצפון-מערב ח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 9 במרץ 2024)
תקיפת צה”ל בשכונת חמד בצפון-מערב ח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 9 במרץ 2024)
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו לפעול במרכז הרצועה בעיקר נגד חוליות חמושות באמצעות ירי צלפים, כלי טיס ומטוסי קרב (דובר צה”ל, 10-7 במרץ 2024).
שיגור רקטות
  • ב-7 במרץ 2024 בוצע שיגור רקטות משטח רצועת עזה לעבר אזור נחל עוז. דקות מספר לאחר השיגור ביצעו כוחות צה”ל ירי ארטילרי לאזור השיגור ותקפו מחסן אמצעי לחימה שבו, ככל הנראה אוחסנו הרקטות ששוגרו (דובר צה”ל, 8 במרץ 2024). שיגור נוסף בוצע לעבר שדרות. תוך מספר דקות בוצע ירי ארטילרי לעבר מקורות הירי. מטוסי קרב, תקפו באזור מנהרות לחימה, מבנה צבאי, פיר ועמדת שיגור ששימשה לירי הרקטות (דובר צה”ל, 8 במרץ 2024). פלוגות ירושלים הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, קיבלה אחריות לשני אירועי שגור הרקטות (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 7 במרץ 2024).

נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 588 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 248 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
הלחימה בעיני הפלסטינים
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס ציין כי יש קשר יומי בין השטח לבין הנהגת חמאס, ושלושת המסרים החשובים ביותר שלו הם: העם הפלסטיני סובל סבל רב שלא ניתן להתעלם ממנו, אך למרות זאת הוא ממשיך לעמוד איתן ולא נשבר, ומה שנדרש הוא להקל את הנטל שלו; הפיקוד והשליטה של ההתנגדות בשטח עדיין קיימת, וכל פעילי ההתנגדות מכל הארגונים פועלים כאיש אחד; חיילי צה”ל פחדנים, מסתתרים בכלי רכב ובטנקים שלהם ונמנעים מעימות פנים מול פנים עם פעילי ההתנגדות. הוא הדגיש שהמסרים מהשטח מרגיעים לגבי היכולת של ההתנגדות והעם הפלסטיני לעמוד איתן (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 7 במרץ 2024).
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • חמאס מסרה ב-7 במרץ 2024 כי משלחת חמאס עזבה את קהיר להתייעצויות עם הנהגת התנועה, בעוד המשא ומתן והמאמצים נמשכים כדי להפסיק את התוקפנות, להחזיר את העקורים ולהכניס סיוע לרצועת עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 7 במרץ 2024).
  • “מקורות מצריים” הבקיאים בפרטי המשא ומתן מסרו כי ישראל אינה מתייחסת באופן חיובי לדרישה להציג לוח זמנים לנסיגה מרצועת עזה, בעוד חמאס דבקה בתנאי זה. הם הוסיפו כי חמאס מבקשת ערבויות להפסקת אש כוללת לאחר תום השלב הראשון של ההפוגה, וכי חמאס גם דבקה בחזרת התושבים העקורים לצפון עזה, בנסיגה הדרגתית של כוחות צה”ל, ובהזרמת הסיוע בקצב גדול יותר. לדבריהם, המתווכות יחתרו לקיים סבב חדש של משא ומתן כדי להגיע להסכם הפסקת אש עוד לפני תחילת רמצ’אן. “מקורות בכירים” בחמאס הדגישו כי חמאס גילתה גמישות רבה במשא ומתן במטרה להגיע להפסקת אש, סיום התוקפנות, ו”עסקה מכובדת” להחזרת החטופים, אך נתניהו מעכב את המשא ומתן מסיבות אישיות ומפלגתיות. המקורות הוסיפו כי התגובות הראשוניות של ישראל אינן עונות על דרישות המינימום של חמאס. הם הדגישו כי זה מה שיבטיח שקט בר קיימא, וכי חמאס לא תוותר על הדרישות הללו (אתר ערוץ אלשרק, 7 במרץ 2024).
  • “בכירים” הבקיאים בדיונים דווחו כי יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, שעד לאחרונה היה מנותק במידה רבה מהמשא ומתן, דורש שישראל תתחייב לדון בהפסקה קבועה של הלחימה, עמדה העומדת בסתירה לעמדתם של בכירים אחרים בחמאס. בכירים מצריים אמרו כי אלסנואר מאמין שידה של חמאס על העליונה כרגע במשא ומתן לאור המחלוקות הפוליטיות הפנימיות בתוך ישראל. לדבריהם, אלסנואר מקווה שמחלוקות בין ארה”ב לישראל יאפשרו לו להשיג עסקה נוחה יותר עבור חמאס והוא דוחף לכלול הפסקת אש קבועה ונסיגה מוחלטת של כוחות צה”ל מרצועת עזה. דווח כי דרישותיו של אלסנואר העמידו אותו במחלוקת עם אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, שהיה מוכן לקבל הפסקת אש של שישה שבועות ולנצל את הזמן הזה לבחינת האפשרות של הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של צה”ל. בדיווח גם צוין כי קטר איימה לגרש את מנהיגי חמאס מדוחה אם לא יצליחו לשכנע את מנהיגי חמאס ברצועת עזה להסכים לעסקה (Wall Street Journal, 7 במרץ 2024).
  • מחמוד מרדאוי, בכיר חמאס, אמר כי המשא ומתן שנערך בקהיר קרטע ולא התנהל כמו שצריך מסיבות שונות ובהן סירוב הצד הישראלי להתחייב להפסקת אש סופית ברצועת עזה. לדבריו, ישראל גם לא רוצה לסגת לחלוטין מרצועת עזה, והתחייבה לנסיגה מסוימת, ברם חמאס רוצה נסיגה מלאה ולא חלקית. ישראל גם הציבה תנאים בנושא חזרת התושבים עקורים לצפון הרצועה והגבלות על חזרתם לפי קריטריונים שהיא קובעת. הוא הוסיף כי נושא הכנסת הסיוע בשילוב עם שיקום, היה בין הנושאים שנדונו בקהיר, והודגש כי עליו לענות על הצרכים של התושבים בצפון הרצועה ובדרומה. מרדאוי אמר כי בנושא עסקת החטופים אין לחמאס בעיה, בתנאי שזו תהיה עסקה מכובדת, והוסיף כי ישראל רוצה להחזיר את החטופים שלה ורוצה לשחרר אסירים פלסטינים, אבל לא במידה ההולמת את הנושא הזה. הוא ציין כי הצד הישראלי לא מציג עמדה ברורה לגבי הנושאים הללו, דבר שהוביל לכך שהמשא ומתן קרטע. לדבריו, אם הצד האמריקני לא יתערב ויפעיל לחץ על ישראל, יהיה קשה באווירה הזו להגיע להסכם (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 8 במרץ 2024).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס אמר, כי הם לא באו ולא יבואו מעמדת חולשה למשא ומתן, אלא יש בידיהם קלפים רבים: ראשית, ההתנגדות בשטח אפקטיבית ובעלת השפעה, ובכל יום שבו התנהל המשא ומתן חיילי צה”ל נהרגו ונפצעו. בנוסף, העם הפלסטיני מסוגל לעמוד איתן, וציר ההתנגדות ניצב לצידם וזה חלק מהיכולת שלהם ליד שולחן המשא ומתן, שכן יש הבדל בין זה שאתה מבודד ואינך יכול להגן על עצמך, לבין המצב שיש לך בעלי ברית, שבאומר ובמעש מדגישים שהם לא יפסיקו את תמיכתם. הוא ציין שלפני סיום התוקפנות והמצור, הם לא ייכנסו לפרטים בנוגע לחטופים, והוסיף כי ישראל ניסתה לדבר על הקריטריונים, אבל משלחת חמאס סירבה לדבר על כך כל עוד התוקפנות נמשכת. הוא נשאל על הדיווחים שחמאס הגישה רשימה של 160 אסירים שישוחררו בפעימה הראשונה, ובהם מרואן אלברע’ותי, אחמד סעדאת ועבדאללה אלברע’ות’י, וענה כי ישראל ממחזרת הצעות ופרטים שהועלו במשא ומתן בנוגע לארבעת הישראלים (גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ז”ל, אברה מנגיסטו, והשאם אלסיד) לאחר 2014 (“צוק איתן”), והדגיש כי במו”מ הזה לא עסקו בשום פרטים הקשורים בנושא עסקת החילופין (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 7 במרץ 2024).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התראיין ב-9 במרץ בדוחה ל-Wall Street Journal. הוא הדגיש כי חמאס לא הכריזה שהמו”מ הופסק. הוא מנה את התנאים של חמאס וציין ששאלות כיצד להקל על המצב ההומניטרי ולסיים את הלחימה זכו לקדימות על-פני הדיונים על עסקת חטופים. לדבריו, לפחות שישים חטופים ישראלים מתו בשבי. הוא דחה את האמירות כי חמאס סירבה לבקשת ישראל לרשימת חטופים חיים, ואמר שלא היתה בקשה ישראלית רשמית לרשימה כזו. לדבריו, רבים מהחטופים מוחזקים בידי ארגונים אחרים, מה שמקשה על איתורם. בדראן גם ציין כי ההנהגה הפוליטית של חמאס התכנסה בדוחה כדי לדון במשא ומתן. על-רקע הדיווח שקטר איימה לגרש את מנהיגי חמאס מדוחה אם לא יצליחו לשכנע את מנהיגי חמאס בעזה להסכים לעסקה, בדראן אמר כי לא היה איום כזה. על-רקע הדיווח על מחלוקת בין אלסנואר להניה, בדראן הכחיש כל מחלוקת בתוך חמאס ואמר שהיא מאוחדת ברצון לסיום תמידי של המלחמה. בדראן אמר שהוא לא סומך על ארה”ב שהיא יכולה להיות מתווך הוגן לאור התמיכה האיתנה שלה בישראל, והוסיף שלחמאס יש סיכויים טובים יותר עם תיווך של מדינות אירופה, ובהן צרפת, אשר מנסה להיות יותר אובייקטיבית. לדבריו, חוסר התקדמות בשיחות יוביל לתסיסה נוספת מעבר לגבולות עזה במהלך רמצ’אן, ורצח העם בעזה יכול לפתוח זירה חדשה ביהודה ושומרון. הוא הוסיף כי המשך המלחמה יחליש את היציבות באזור (Wall Street Journal, 9 במרץ 2024).
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי אפשר שיהיה סבב משא ומתן נוסף, שהוא אינו יכול לציין את מועדו, וכי הדבר תלוי בעמדת הנהגת חמאס ובמגעים עם המתווכים (אתר ערוץ אלג’זרה מבאשר, 8 במרץ 2024). מחמוד מרדאוי, אמר כי אם לא יהיה דבר מה חדש וישראל תמשיך לדבוק בעמדתה, לא יתחדש המשא ומתן ב-10 במרץ (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 9 במרץ 2024).
  • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי לא ניתן לומר שהמשא ומתן הופסק, וכי המגעים נמשכים וכך גם מאמצי המתווכים, אבל הכל נתקל בעמדה עיקשת של ישראל. הוא ציין שאם תהיה התקדמות כלשהי או יוצגו הצעות חדשות, ניתן יהיה לדון בהם בכל מקום (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 9 במרץ 2024).

חזרה עיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן (נכון ל10- במרץ שעה 10:45) כי ביממה האחרונה נהרגו ברצועה בתקיפות צה”ל 85 פלסטינים ונפצעו 130 נוספים. מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 31,045 פלסטינים ונפצעו 72,654 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 10 במרץ 2024).
  • גדודי חללי אלאקצא פרסמו הודעת אבל על מותו של המפקד תיסיר אלסקא (אבו מחמד), אחד המפקדים הבולטים בגדודי חללי אלאקצא, שנהרג עם משפחתו בתקיפה ישראלית על ביתו בעיירה אלקרארה שבמחוז ח’אן יונס (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של גדודי חללי אלאקצא, 8 במרץ 2024). בדף הפייסבוק של אלסקא צוין כי הוא היה קצין במנגנון בטחון המסכל של הרשות הפלסטינית מאז שנת 2000 (דף הפייסבוק של תיסיר אלסקא).
תיסיר אלסקא (אבו מחמד) (דף הפייסבוק של חברו Abdulhadi Hamada Shaat, 8 במרץ 2024)
תיסיר אלסקא (אבו מחמד) (דף הפייסבוק של חברו Abdulhadi Hamada Shaat, 8 במרץ 2024)
סיוע לרצועה
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שלח איגרת למנהיגי האומה האסלאמית לקראת חודש רמצ’אן שבה קרא לפעול במישור הפוליטי והמשפטי כדי להגן על הפלסטינים ולהכניס סיוע שעונה על צורכי התושבים. הוא ציין כי יש להפעיל לחץ על מדינות התומכות בישראל לאלץ אותה להפסיק את תוקפנותה ללא תנאים. הוא גם ציין שיש לנקוט כמה שיותר מאמצים כדי להעמיד לדין את ישראל ולהחרים אותה פוליטית בשל פשעי המלחמה שהיא מבצעת (ערוץ הטלגרם של חמאס, 9 במרץ 2024).
  • פיר חסין כוליונד, יו”ר אגודת הסהר האדום האיראני, הודיע, כי עד כה נשלחו עשרות אלפי טונות של סיוע הומניטרי, שכלל מזון ותרופות, מאיראן לרצועת עזה (אלעאלם, 7 במרץ 2024). בתוך כך, מתיעוד מרצועת עזה בימים האחרונים עולה, כי הסהר האדום האיראני הקים בתי תמחוי לתושבי עזה בצפון הרצועה ובדרומה. בתיעוד ניתן להבחין בדגל איראן המתנוסס על המבנים הללו (כאן 11, 7 במרץ 2024).
  • ב-8 במרץ תועדו משאיות סיוע של האו”ם עושות דרכן לצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 במרץ 2024). ב-9 במרץ 2024 הוצנח סיוע באזור אלסודאניה, בצפון הרצועה. המונים הסתערו על הסיוע המוצנח ודווח על חמישה הרוגים ככל הנראה מפגיעת החבילות לאחר שככל הנראה המצנחים לא נפתחו כראוי. אחד התושבים שהתראיין לכתבה טען, כי הצנחת הסיוע פוגעת במידה מסוימת בכבודו של המוסלמי (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במרץ 2024).
הצנחת סיוע בצפון הרצועה והסתערות התושבים על הסיוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במרץ 2024)     הצנחת סיוע בצפון הרצועה והסתערות התושבים על הסיוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במרץ 2024)
הצנחת סיוע בצפון הרצועה והסתערות התושבים על הסיוע (ערוץ היוטיוב של ופא, 9 במרץ 2024)
משאיות סיוע עושות דרכן לצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 במרץ 2024)
משאיות סיוע עושות דרכן לצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 8 במרץ 2024)
  • Open Arms[1] ארגון לא-ממשלתי ספרדי הודיע כי ספינה שלו בשם “Open Arms”, שעגנה לפני שלושה שבועות בלרנקה שבקפריסין, מוכנה לצאת בהתראה של רגע, עמוסה בטונות של מזון, מים ואספקה חיונית לאזרחים הפלסטינים. מייסד הארגון, Oscar Camps, מסר כי היא תגרור דוברה עמוסה בפריטים שסופקו על ידי ארגון הצדקה האמריקאיWorld Central Kitchen . דוברת הארגון Laura Lanuza, מסרה כי הרשויות הישראליות החלו לבדוק את המטען הכולל 200 טון של מוצרי מזון בסיסיים, אורז, קמח, וקופסאות טונה. Camps מסר כי לספינה ייקח בערך יומיים עד שלושה להגיע למקום לא ידוע מול חופי עזה, וכי בנקודת היעד, צוות מארגון World Central Kitchen בנה מזח כדי לקבל את הסיוע. צוין כי לארגון יש שישים מטבחים ברחבי רצועת עזה, בהם יוכל לחלק את האוכל (חשבון X באנגלית של ארגון Open Arms, 8 במרץ 2024; BBC, 9 במרץ 2024).
העמסת הסיוע על הספינה (חשבון X באנגלית של ארגון Open Arms, 8 במרץ 2024)     העמסת הסיוע על הספינה (חשבון X באנגלית של ארגון Open Arms, 8 במרץ 2024)
העמסת הסיוע על הספינה (חשבון X באנגלית של ארגון Open Arms, 8 במרץ 2024)
  • מטוסים של חיל האוויר הירדני הצניחו סיוע הומניטרי במספר אתרים בצפון הרצועה, בשיתוף מטוסים אמריקאים, צרפתים, בלגים ומצרים (ערוץ אלג’דיד, 9 במרץ 2024).
  • ערוץ אלג’זירה פרסם כתבה אודות התועלת בסיוע המוצנח. מהכתבה עולה, כי הסיוע המוצנח נעשה באופן ספוראדי וללא תכנון. חלק ניכר מהסיוע צונח בים או מחוץ לגבולות הרצועה. בנוסף, חלק מהסיוע צנח על תושבים וגרם למותם ולפציעתם של מספר מהם. עוד, דווח, כי הסיוע אינו פותר את המחסור היות והוא מהווה רק 25% מתכולת משאית סיוע אחת שנכנסת דרך המעברים. תושב צפון הרצועה שהתראיין לערוץ אמר כי הסיוע הינו “טיפה בים” בלבד. לדבריו, הסיוע מועט ותושבים רבים המגיעים לחוף הים חוזרים לביתם מבלי שהשיגו חבילת סיוע (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 10 במרץ 2024).
  • גם מאזן אלנג’אר, ראש עיריית ג’באליא, אמר כי הסיוע המוצנח אינו עונה על הצורך וכי הפתרון הוא פתיחת המעברים. באשר למחירי המזון, ציין, כי אלה יקרים מאד למרות שמוצרי המזון הנמכרים הינם פגי תוקף (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 9 במרץ 2024).
יוזמה אמריקאית להקמת מזח זמני לפריקת סיוע לרצועה
  • ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב הודיע, כי הוא הנחה את הצבא להוביל משימת חירום להקמת מזח זמני בחופי רצועת עזה, כדי לקלוט ספינות סיוע הומניטרי. הוא ציין כי כוחות אמריקניים לא ינכחו בשטחי רצועת עזה במהלך הקמת מזח והעברת הסיוע לרצועה. הוא גם פנה למנהיגי ישראל ואמר כי הסיוע ההומניטרי אינו יכול להיות עניין נתון למיקוח (רויטרס, 8 במרץ 2024). לדעת מומחים, הקמת המזח הזמני תארך כשישים ימים וככל הנראה תערב יותר מ-1,000 כוחות אמריקניים. דובר הפנטגון, פטריק ריידר, מסר כי לאחר שיוקם המתקן החדש, הוא יוכל לספק יותר משני מיליון ארוחות לאזרחים ברצועת עזה מדי יום (סוכנות הידיעות הצרפתית, 8 במרץ 2024). ״בכירים אמריקנים” מסרו כי הם יבקשו להיות מתואמים עם ישראל בנוגע להעברת הסיוע, אך המשימה תתקדם גם אם ישראל לא תיקח בה חלק (The Wall Street Journal, 7 במרץ 2024).
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) הודיע שתוך פחות מ-36 שעות לאחר הודעת הנשיא ג’ו ביידן, יצאו כוחות באמצעות ספינת הלוגיסטיקה Besson לעבר מזרח הים התיכון. הספינה נושאת ציוד להקמת מזח זמני שיספק סיוע הומניטרי חיוני לרצועה (חשבון X של פיקוד המרכז, 10 במרץ 2024).
ספינת הלוגיסטיקה Besson עושה דרכה למזרח הים התיכון (חשבון X של CENTCOM, 9 במרץ 2024)     ספינת הלוגיסטיקה Besson עושה דרכה למזרח הים התיכון (חשבון X של CENTCOM, 9 במרץ 2024)
ספינת הלוגיסטיקה Besson עושה דרכה למזרח הים התיכון (חשבון X של CENTCOM, 9 במרץ 2024)
  • בתגובה לדיווחים על כוונת ביידן, אמר סטפן דוז’ריק, דובר מזכ”ל האו”ם, כי הקהילה הבינלאומית צריכה להתמקד בהגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה דרך היבשה אך כמובן שכל דרך להכנסת סיוע לאזור מבורכת. הוא הדגיש כי כניסת סיוע דרך היבשה חסכונית בעלויות ובנפח וכי מה שנדרש הוא נקודות כניסה יבשתיות נוספות בשטח (רויטרס, 7 במרץ 2024). דיוויד קמרון, שר החוץ הבריטי, אמר כי התוכנית תיקח זמן ולכן לטענתו, על ישראל לפתוח את נמל אשדוד (רויטרס, 8 במרץ 2024).
  • במקביל, הודיעה אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, כי היא מצפה שנתיב הסיוע הימי בין קפריסין לרצועת עזה יתחיל לפעול בתחילת השבוע הבא. לדבריה, משלוח סיוע המזון הראשון דרך נתיב זה עשוי לצאת מקפריסין עוד בטווח הזמן המיידי כניסיון (רויטרס, 8 במרץ 2024).
  • דובר מטעם ממשל חמאס אמר כי תוכניתה של ארה”ב לבנות מזח זמני מול חופי עזה כדי לספק סיוע הומניטרי היא צעד בכיוון הנכון. לדבריו, מהצד שלהם, גופים ממשלתיים מוכנים לעזור בחלוקת הסיוע לאנשים הזקוקים לו. עם זאת, הוא הוסיף כי התוכנית המוצעת היא לא הדרך הקצרה והקלה ביותר לספק סיוע וכי נותרו מספר שאלות לגבי הלוגיסטיקה ומי יפעיל את המזח. הוא הדגיש כי על ארה”ב ללחוץ על ישראל לפתוח את כל הגבולות, בים, באוויר וביבשה, כדי לאפשר לתושבים לקבל את מה שהם צריכים. הדובר דחה את הטענות החוזרות ונשנות של ישראל כי סיוע שנכנס לרצועה יועיל ללוחמי חמאס, ואמר כי לישראל ככוח כובש יש חובה על פי החוק הבינלאומי לדאוג לחיי האזרחים. הוא הוסיף כי חמאס אינה קבוצת לוחמים אלא נציגה לגיטימית של הרוב המכריע של הפלסטינים, ומטרתה העיקרית היא להבטיח את הסיוע לפלסטינים (אתר ערוץ אלג’זירה באנגלית, 9 במרץ 2024).
  • בחמאס היו שברכו על היוזמה של ארה”ב אך היו גם כאלה שתקפו אותה:
    • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הדבר כלל לא מובן. נזאל הוסיף כי הם מברכים על קיומו של המזח, אבל אינם מבינים כיצד הממשל האמריקני ייאלץ את ישראל להסכים להקמת המזח בעוד הוא אינו לוחץ עליה לפתוח את המעברים. לדבריו, בעמדה האמריקנית יש סתירות רבות, והיא לא מובנת. בהמשך אמר כי כל הפרטים לגבי הפעלת המזח, והפצתו וחלוקתו של הסיוע לאחר הגעתו, אינם ברורים (אתר ערוץ אלג’זרה מבאשר, 8 במרץ 2024).
    • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי מאחורי דבריו של הנשיא ביידן על הקמת מזח בעזה עומדת תכנית מדינית, שבמסגרתה ייכנסו לרצועת עזה כוחות אזוריים שישתפו פעולה עם ישראל בביסוס השליטה ובניהול ענייני הרצועה. לדבריו, אם ארה”ב רוצה לסייע, היא לא צריכה לבנות מזח, אלא עליה להפסיק את אספקת אמצעי הלחימה לישראל ולהפסיק להשתמש בזכות הווטו שלה בהחלטות במועצת הביטחון (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 7 במרץ 2024).
    • מחמוד מרדאוי, בכיר חמאס, אמר כי חמאס לא קיבלה פרטים על המזח המוצע, והוסיף כי הם אינם יכולים להגיב או להציג עמדה בקשר למשהו שלא הגיע אליהם באופן רשמי באמצעות המתווכים. לדבריו, כשהפרטים יגיעו באופן רשמי, חמאס תמסור את עמדתה בצורה ברורה. ברם, הוא הדגיש שה”יום שאחרי” ייקבע על ידי העם הפלסטיני, ומי שרוצה להעניק סיוע כלשהו בכפוף לריבונות של הפלסטינים על אדמתם, הרי שאין התנגדות לכך (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 8 במרץ 2024).
    • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי אין להם מספיק פרטים בנושא. הוא הוסיף כי מבחינה עקרונית, הם בעד כל סיוע שמגיע לעם הפלסטיני ללא כל השלכות שליליות (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 9 במרץ 2024).
  • רמזי רבאח, חבר הוועד הפועל של אש”ף, ציין כי מדובר בשקר והונאה מצד ארה”ב. שכן, הוא לא מאמין שארה”ב אינה יכולה לפתוח מעבר בטוח להכנסת סיוע לרצועה דרך מצרים או לפתוח מעברים אחרים ברצועה להכנסת משאיות סיוע (אתר AWP, 8 במרץ 2024).
קריקטורה פלסטינית הלועגת להחלטת נשיא ארה"ב להקים מזח ימי בעזה היות ומזח זה יהיה בסופו של דבר תחת פיקוח ומעקב מלא של ישראל (אלקודס, 9 במרץ  2024)
קריקטורה פלסטינית הלועגת להחלטת נשיא ארה”ב להקים מזח ימי בעזה היות ומזח זה יהיה בסופו של דבר תחת פיקוח ומעקב מלא של ישראל (אלקודס, 9 במרץ 2024)
גיוס מנהיגות ברצועה כחלופה לחמאס
  • ראמי עבדו[2] ציין כי מוסדות בינלאומיים משחקים באש ברצועת עזה ונפגשים עם חמולות כדי לשכנע אותן להקים מיליציות כדי לאבטח את הגעתו של סיוע אמריקני, ישראלי ומאע”מי. מוסדות אלו חורגים מאופי עבודתם ומתפקידם ועוסקים ביישום סדר היום הישראלי באופן בוטה (חשבון X של ראמי עבדו, 8 במרץ 2024). בתגובותיהם, גולשים ביקשו לדעת מי הארגונים הללו, אך הוא לא ציין זאת.
  • אסמאעיל אלת’ואבתה, מנכ”ל לשכת ההסברה הממשלתית, ששיתף את הציוץ הנ”ל, כתב בהקשר זה: עד כה קיימו גורמים בינלאומיים, בהכוונת ישראל, 12 פגישות עם מח’תארים וחמולות ברצועת עזה במסגרת מאמציהם למצוא מי שינהל את רצועת עזה לאחר המלחמה. כל החמולות שהדבר הוצע להן הודיעו על סירובן המוחלט להצעה זו בשל התנגדות למזימות ישראל שמטרתן לפגוע בחזית הפנימית הפלסטינית (חשבון X של מנכ”ל לשכת ההסברה הממשלתית, אסמאעיל אלת’ואבתה, 9 במרץ 2024).
  • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, שנשאל על מאמצי ישראל לתמוך בכוחות חלופיים שינהלו את רצועת עזה במקום חמאס, אמר כי הרעיון להיפטר מחמאס אינו ניתן ליישום, ואין עתיד לאף ממשל שישראל מנסה לכפות על העם הפלסטיני (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 10 במרץ 2024).
נאום אבו עבידה
  • אבו עבידה , דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, נשא ב-8 במרץ 2024 נאום וידאו מוקלט. לדבריו, העם הפלסטיני, שניצב מול תוקפנות ציונית-אמריקאית חסרת תקדים בהיסטוריה, ביצע את מתקפת ה-7 באוקטובר בתגובה לתוקפנות שנמשכת כבר עשרות שנים, שהגיעה לשיאה בניסיון לייהד ולהרוס את מסגד אלאקצא. לדבריו, ישראל תכננה לפני ה-7 באוקטובר את מה שהיא מבצעת היום ברצועת עזה, ביהודה ושומרון, ובירושלים, בהתבסס על מורשת תנ”כית שקוראת בגלוי לשריפת אומות אחרות. הוא הדגיש כי מערכת “מבול אלאקצא” מניחה את היסודות לשלב חדש ברמה העולמית, שכותרתו היא “זכות יכולה להילקח רק בכוח”.
  • אבו עבידה הדגיש כי לוחמי הזרוע הצבאית ושאר הארגונים ממשיכים בלחימה זה היום ה-154, ומסבים אבדות כבדות בקרב קציני צה”ל וחייליו, שכירי החרב שלו, וכלי הרכב המשוריינים. לדבריו, כל עוד התוקפנות על אדמתם נמשכת, לא תזכה ישראל לשקט והיא לא תצליח להביא לעמה בטחון לפני שתתן לעם הפלסטיני את זכותו ותסיים את הכיבוש של אדמתם והמקומות הקדושים. הוא ציין כי הלוחמים בכל עמדותיהם וממשיכים להתמודד מול התוקפנות בכל צירי העימות, ויש להם מורל גבוה ורוח לחימה שאין שני לה. לדבריו, במהלך שלושת השבועות האחרונים הם ביצעו מספר רב של מבצעים איכותיים באמצעות יחידות נבחרות של הזרוע הצבאית.
  • אבו עבידה אמר לרגל תחילת חודש רמצ’אן כי מול האומה האסלאמית, המונה שני מיליארד בני אדם, עומד אויב שלא אכפת לו מחשיבות קדושתו של מסגד אלאקצא, והוא מתכנן, גם אם הוא טוען אחרת, להטיל הגבלות על הפולחן בו, בהמשך למלחמת הדת המוצהרת. הוא קרא לכל הפלסטינים ביהודה ושומרון בירושלים ובשטחי ישראל להתגייס ולצעוד לעבר מסגד אלאקצא, ולא לאפשר לישראל לכפות עובדות בשטח. הוא הדגיש שמסגד אלאקצא הוא חלק מהאמונה שלהם, וכי למענו החל “מבול אלאקצא”, ולמענו הקריב כל בית ברצועת עזה הרוג, פצוע או אסיר. הוא קרא להכריז על התגייסות להתעמת עם יהירותה של ישראל בכל שדה לחימה ועימות ובכל זירת מחאה והפגנה, תחת הקריאה “לפקודתך, הו אלאקצא”, והדגיש שעל חודש רמצ’אן להיות כפי שתמיד היה המשך לקרב בדר וכיבוש מכה, והסלמה של “מבול אלאקצא” בזירות ובחזיתות בתוך פלסטין ומחוצה לה (אלמיאדין.נט, 8 במרץ 2024; אלג’זירה.נט, 8 במרץ 2024; ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 8 במרץ 2024).
  • ח’אלד צאפי, פלסטיני שהיגר מרצועת עזה ומגדיר עצמו כמשפיען ברשתות החברתיות (לחשבון X שלו יש 238 אלף עוקבים), פירסם בעקבות נאומו של אבו עבידה תמונה מנאומו ב-16 באוקטובר 2023, ותמונה מנאומו ב-8 במרץ 2024, וכתב כי נראה ברור השינוי שחל בגודל גופו תוך 145 ימים. הוא טען כי הדבר מוכיח שהוא מתגורר במנהרות בתנאים קשים יותר מאלה שחיים מעל פני הקרקע, וכי כל הדיבורים שהאנשים במנהרות נהנים מאוכל טעים, או שהם שדדו את הסיוע, או שהם הכינו לעצמם מקלטים והותירו לאחרים להתמודד עם ההרס הם “שקרים ציוניים” (חשבון X של ח’אלד צאפי, 9 במרץ 2024).
אבו עבידה בנאומו ב-16 באוקטובר 2023.       בנאומו ב-8 במרץ 2024 
(חשבון X של ח'אלד צאפי, 9 במרץ, 2024)
מימין: אבו עבידה בנאומו ב-16 באוקטובר 2023. משמאל: בנאומו ב-8 במרץ 2024
(חשבון X של ח’אלד צאפי, 9 במרץ, 2024)

חזרה עיקרים

הזירה הצפונית
פעילות בשטח
  • במהלך סוף השבוע קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 25 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות, רקטות קטיושה, ירי פגזי תותח, רקטות מסוג ברכאן (בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג חומר נפץ) וכן מסוג פלק 1 (Falaq 1) וכלי טיס בלתי מאוישים (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 10-7 במרץ 2024).
תקיפות תגובה של צה”ל
  • בתגובה לפעילות חזבאללה תקפו מטוסי קרב יעדי חזבאללה בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו, מבנה צבאי באזור מרוחין, תשתית טרור באזור לבונה ועמדה צבאית באזור עיתא אלשעב, ממנה בוצעו שיגורים לשטח ישראל .מטוסי קרב תקפו גם מפקדה צבאית של חזבאללה באזור אלמנצורי ומפקדה נוספת באזור בנת ג׳בל. כמו כן הותקף מבנה צבאי באזור תלוסה, מבנה צבאי באזור מג׳דל כפרא, ותשתית טרור במרחב מחיבב (דובר צה”ל, 9-8 במרץ 2024).
  • כוחות צה״ל יירטו רחפן נפץ של חזבאללה אשר זוהה חוצה משטח לבנון לאזור ברעם, שבגליל העליון. כלי טיס בלתי מאויש של חזבאללה שחצה משטח לבנון נפל באזור החרמון (דובר צה”ל, 7 במרץ 2024).
תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה במרחב עיתא אלשעב.       תקיפת מפקדה במרחב כפרא (דובר צה"ל, 10, 9 במרץ 2024)
מימין: תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה במרחב עיתא אלשעב. משמאל: תקיפת מפקדה במרחב כפרא (דובר צה”ל, 10, 9 במרץ 2024)
תקיפה בכפרא (חשבון X של Fouad Khreiss, 9 במרץ 2024).     תקיפה במג'דל זון (חשבון X של Lebanon News, 9 במרץ 2024)
מימין: תקיפה בכפרא (חשבון X של Fouad Khreiss, 9 במרץ 2024). משמאל: תקיפה במג’דל זון (חשבון X של Lebanon News, 9 במרץ 2024)
תקיפה בברעשית (חשבון X של Fouad Khreiss, 8 במרץ 2024).      תקיפה בעיתרון (חשבון X של fado בנת אלארצ', 7 במרץ 2024)
מימין: תקיפה בברעשית (חשבון X של Fouad Khreiss, 8 במרץ 2024). משמאל: תקיפה בעיתרון (חשבון X של fado בנת אלארצ’, 7 במרץ 2024)
הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותם של שבעה פעילים, כולם מדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10-7 במרץ 2024). על-פי שמות שלושה מהפעילים, מדובר ככל הנראה באב ושני בניו, שלושתם פעילי חזבאללה. להערכתנו, השלושה נהרגו בתקיפת ביתם [הזמני] בח’רבת סלם, לאחר שעקרו לשם מבלידא.
    • פאדי מחמוד צ’אוי, המכונה ג’האד, יליד 1976 מעיתרון (Aitaroun).
    • האדי מחמוד חג’אזי, המכונה חידר, יליד 2004 מבלידא (Balida).
    • פצ’ל עבאס כעור, המכונה ג’ואד, יליד 2003 מבלידא.
    • עלי אמין מרג’י, המכונה פלאח, יליד 1974 מבלידא.
    • ג’עפר עלי מרג’י, המכונה רצ’ואן, יליד 1968 מבלידא (Balida).
    • עלי ג’עפר מרג’י, המכונה אבו ג’עפר, יליד 1993 מבלידא.
    • חסן ג’עפר מרג’י, המכונה באקר, יליד 1996 מבלידא.
  הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 במרץ 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 במרץ 2024)
  • דווח על תקיפה ישראלית בח’רבת סלם (Khirbet Selem) (חשבון X אלאח’באר, 9 במרץ 2024). בהקשר לכך, דווח כי בתקיפה נהרגו אב, אם ושני בניהם ותשעה בני אדם נפצעו (אלמיאדין, 9 במרץ 2024). צוין, כי ארבעת ההרוגים הינם עקורים מאחד הכפרים בדרום לבנון (חשבון X של Fouad Khreiss, 9 במרץ 2024).
תקיפה בח'רבת סלם (חשבון X של אלאח'באר, 9 במרץ 2024)      תקיפה בח'רבת סלם (חשבון X של אלאח'באר, 9 במרץ 2024)
תקיפה בח’רבת סלם (חשבון X של אלאח’באר, 9 במרץ 2024)
תושבי דרום לבנון
  • ארגון ההגירה של האו”ם, העוקב אחר תנועות עקורים ברחבי העולם, פרסם דו”ח בו מסר כי מספר העקורים מדרום לבנון ל מתחילת המתיחות באזור עומד על כ-91,000 בני אדם. לדבריו, כמחצית מהעקורים הם מאזור בנת ג’בל (אתר ארגון ההגירה, 7 במרץ 2024).
  • בהקשר זה דווח, כי חזבאללה הקצה כעשרים מיליון דולרים בחודש עבור צרכי העקורים. הארגון משלם את שכר הדירה של הדירות אליהן עברו להתגורר רבים מהעקורים. בנוסף לכך, חזבאללה מעניק לכל משפחה סכום חודשי בגובה של 200-100 דולרים. לגבי הנזקים החומריים, צוין כי 1,300 בתים ניזוקו לחלוטין, 2,000 בתים ניזוקו במידה רבה וכ-3,000 בתים ניזוקו קלות. בנוסף לכך, נגרם נזק לכ-100 אלף דונם וכ-500 אלף עצים (הנא לבנאן / This is Lebanon, 10 במרץ 2024).
חזבאללה חמאס
  • לדברי אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, חזבאללה נכנס למערכה ב-8 באוקטובר, מבלי שהמתין שחמאס תבקש ממנו לעשות כן. לדבריו, קיים קשר ומתקיימות התייעצות באופן מתמיד בדרג ההנהגה בין חמאס וחזבאללה. הוא תיאר את הקשר כשותפות בין אחים, לא הגמוניה של גורם אחד אלא שותפות בין שווים. עוד אמר כי ישראל מאיימת שלאחר רצועת עזה היא תרחיב את פעילותה לזירות אחרות, ברם היא יודעת שהיא אינה מסוגלת לכך וכי התוצאות יהיו הרות אסון עבורה (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 7 במרץ 2024).
ממשל לבנון
  • על פי אלאח’באר הלבנוני ישראל הציבה מועד אחרון להסכם מדיני עם לבנון, והודיעה למדינות המערב כי אם לא יושג הסכם עם לבנון עד ל-15 במרץ, ישראל תיערך להסלמה בלבנון תוך הגברת הפעילות הצבאית במרחב. בישראל הכחישו את הידיעה.
  • “מקורות” מסרו כי עמוס הוכשטיין, המתווך האמריקאי, עצר את משימתו, החליט לחזור לארצו, והורה לעוזרו לעקוב אחר המגעים בבירות. לדבריהם, הוכשטיין לא יחזור ללבנון אלא אם כן תהיה הסכמה להפוגה. הם הדגישו, כי הצעתו של הוכשטיין נזנחה, בשל קריסת המשא ומתן בקהיר בנושא עסקת החטופים והפסקת אש ברצועת עזה. ה”מקורות” ציינו כי האיומים מצד ישראל לפתוח במלחמה ב-15 במרץ, הם דפוס חוזר של לוחמה פסיכולוגית נגד ההתנגדות. לדבריהם, חזבאללה לא מעוניין במלחמה, אך לא בכל מחיר, והוא לא יעלים עין מעומק תקיפותיה של ישראל (אלאח’באר, 8 במרץ 2024).
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, התייחס במהלך טקס בבירות לדיווחים הלבנוניים לפיהם ישראל תתקוף בלבנון החל מ-15 במרץ, אם לא יושג הסדר, ואמר כי אם ישראל תתקוף הם “ישברו לה ולבעלי בריתה את רגליהם”. הוא ציין כי חזבאללה לא מאיים ברמה התקשורתית אלא מתכונן ליום שבו ישראל תחליט להרחיב את המערכה שלה (חשבון X של נעים קאסם, 7 במרץ 2024).
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, התייחס לאיומים הישראליים לפתוח במלחמה בתאריך מסוים, והדגיש כי הם מבינים שישראל רוצה לסיים את המלחמה, אך ההתנגדות מוכנה לכל התרחישים. הוא הוסיף כי הם לא רואים באופק מלחמה נרחבת, אך ההתנגדות נוקטת צעדים כאילו המלחמה תתרחש מחר (אלנשרה, 9 במרץ 2024).
  • דווח כי עלי חסן ח’ליל, עוזרו הפוליטי של נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני, יצא לביקור בקטר במהלכו הוא נפגש עם בכירים במדינה ועסק בסוגיית הנשיאות ובמצב בדרום לבנון (אלג’מהוריה, 8 במרץ 2024).

חזרה עיקרים

ישראל, יהודה ושומרון
פיגועים
  •  ב-8 במרץ 2024, בשעות הצהריים, בוצע ירי לעבר מחסום צה”ל סמוך לחומש (צפונית-מערבית לשכם). כוח צה”ל, שהיה במקום, החל במרדף אחר מבצעי הירי ונכנס לכפר סילת אלט’הר הסמוך. עם כניסת הכוח הופעל לעברו מטען ושבעה לוחמים נפצעו, שלושה באורח בינוני ושלושה באורח קל (תקשורת ישראלית, 8 במרץ 2024).
פיצוץ מטען הנפץ נגד כוח צה"ל בסילת אלט'הר 
(חשבון X של QUDSN, 8 במרץ 2024)
פיצוץ מטען הנפץ נגד כוח צה”ל בסילת אלט’הר
(חשבון X של QUDSN, 8 במרץ 2024)
  • גדוד ג’נין של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע באזור חומש, ומסר כי אנשי הגדוד הצליחו לפתות מספר חיילי צה”ל להיכנס לתוך מארב ולפוצץ נגדם מטען נפץ. עוד נמסר כי היו הרוגים ופצועים (ערוץ הטלגרם של גדוד ג’נין, 9 במרץ 2024). הג’האד האסלאמי בפלסטין בירך על הפיגוע ומסר כי “מעשה הגבורה הזה מכה שוב את הכיבוש”. הוא ציין כי הם ימשיכו לבצע פעולות נגד ישראל וכי עליה להכין את עצמה למה שמחכה לה במהלך חודש רמצ’אן (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 9 במרץ 2024).
  • חמאס בירכה על הפיגוע ומסרה כי פעולת הגבורה הזו מדגישה את אמונתו האיתנה של העם הפלסטיני בהתנגדות כדרך היחידה להגיב ל”פשעי הכיבוש ומעשי הטבח ברצועה” ולצעדים שבהם הוא מאיים על המתפללים במסגד אלאקצא בחודש רמצ’אן. לדברי ההודעה, אנשיהם תמיד מוכנים להנחית מכות כואבות על ישראל וזה יתחזק בחודש רמצ’אן(ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 במרץ 2024).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון שלושה מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-3,500 מבוקשים מהם כ-1,500 פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 10 במרץ 2024).
  • בליל 10-9 במרץ 2024 פעלו כוחות הביטחון בסילת אלט’הר ואלפנדקומיה (צפונית-מערבית לשכם) שם הופעל ב-8 במרץ מטען נגד כוח צה”ל. עוד פעלו הכוחות באלבירה וביר זית (צפונית לראמאללה) שם עצרו שלושה מבוקשים (חשבון X של דובר צה”ל, 10 במרץ 2024). ב-8 במרץ 2024, לפנות בוקר, פעלו הכוחות באלסילה אלחארת’יה, צפונית-מערבית לג’נין, שם הרגו את מחמד עאדל מחמד אלשלבי, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר היה מעורב בתכנון וביצוע פיגועים ביניהם פיגועי ירי, הפעלת מטעני נפץ והעברת כספים למימון פעילות טרור (חשבון X של דובר צה”ל, 8 במרץ 2024). בכלי תקשורת פלסטינים דווח, כי מחמד אלשלבי היה מבוקש ע”י ישראל וכי הוא נהרג לאחר כיתור ביתו וחילופי אש עם הכוחות במקום (חשבון X של פאלאינפו, 8 במרץ 2024).
מחמד אלשלבי (חשבון X של פאלאינפו, 8 במרץ 2024)
מחמד אלשלבי (חשבון X של פאלאינפו, 8 במרץ 2024)
תפילות יום שישי
  • כתב סוכנות אנטוליה מסר כי כ-20 אלף מתפללים השתתפו בתפילת יום שישי בהר הבית ב-8 במרץ, על-רקע המשך המגבלות הישראליות והמחסומים שהוצבו מסביב למזרח ירושלים וסביבותיה. דרשן מסגד אלאקצא, השיח’ מחמד סלים, קרא בדרשה למתפללים להגיע למסגד אלאקצא במהלך רמצ’אן ובשאר חודשי השנה (סוכנות אנטוליה, 8 במרץ 2024).
תפילת יום שישי (חשבון X @palestine_graph, 8 במרץ 2024)
תפילת יום שישי (חשבון X @palestine_graph, 8 במרץ 2024)
הזדהות עם רצועת עזה
  • -בראמאללה ואלבירה התקיימה לאחר תפילת יום השישי, תהלוכה לתמיכה ברצועת עזה ובהתנגדות, בהשתתפות עשרות פלסטינים. המשתתפים קראו קריאות תמיכה בהתנגדות, קריאות נגד הסכם אוסלו והתיאום הביטחוני עם ישראל, וקריאות שבח ללבנון ותימן. הונפו דגלי פלסטין וחמאס. רמזי רבאח, חבר הוועד הפועל של אש”ף מטעם החזית הדמוקרטית, שהשתתף בתהלוכה, אמר כי מה שנדרש בשלב זה הוא להתבסס על הדיאלוג שהתקיים במוסקבה כדי לאחד את כל הכוחות הפלסטיניים בהתמודדות ובהתנגדות לתוקפנות הישראלית. הוא קרא להפעיל לחץ אמיתי על ממשל ארה”ב ועל מדינות ערב, כדי שיפעלו לשבור את המצור ולספק מסדרונות בטוחים להכנסת הסיוע לרצועה. הוא גם קרא להן להשתמש בכל הקלפים שבידיהן כדי להפעיל לחץ על ישראל ולשלוח מסר תקיף לאמריקאים שהאינטרסים שלהם לא יהיו בטוחים אלא אם ארה”ב תפעיל לחץ על ישראל להפסיק את תוקפנותה (אלערבי אלג’דיד, 8 במרץ 2024).
התהלוכה בראמאללה, בהשתתפות חבר הוועד הפועל של אש"ף, רמזי רבאח (בתצלום מימין) 
(אלערבי אלג'דיד, 8 במרץ 2024)
    התהלוכה בראמאללה, בהשתתפות חבר הוועד הפועל של אש"ף, רמזי רבאח (בתצלום מימין) 
(אלערבי אלג'דיד, 8 במרץ 2024)
התהלוכה בראמאללה, בהשתתפות חבר הוועד הפועל של אש”ף, רמזי רבאח (בתצלום מימין) (אלערבי אלג’דיד, 8 במרץ 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות, מינה את חסין חמאיל למושל מחוז יריחו ובקעת הירדן (ופא, 7 במרץ 2024). ב-9 במרץ 2024 השביע אבו מאזן, במקאטעה בראמאללה את המושלים החדשים של המחוזות ג’נין, חברון, שכם, יריחו, בקעת הירדן, בית לחם וטובאס (ערוץ הטלגרם של פתח, 9 במרץ 2024).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”פ, כינס במשרדו בראמאללה את הוועדה המצומצמת של חברי הוועד הפועל וחברי הוועד המרכזי של פתח, אשר על הקמתה הוחלט לאחרונה בכינוס ההנהגה הפלסטינית. בישיבה דנו חברי הוועדה בדרכים להפסקת המלחמה ברצועת עזה, דרכי הסיוע לתושבי הרצועה ומניעת הגירתם. הוועדה החליטה להגביר את הפעילות בזירה הבינלאומית כדי להפסיק את המלחמה ברצועה ולהכניס סיוע לתושביה (ופא, 9 במרץ 2024).
כינוס הוועדה המצומצמת במשרדו של חסין אלשיח' בראמאללה (ופא, 9 במרץ 2024)
כינוס הוועדה המצומצמת במשרדו של חסין אלשיח’ בראמאללה (ופא, 9 במרץ 2024)
  • בעקבות נאום “מצב האומה” של נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, מסרה לשכת אבו מאזן את שביעות רצונה והערכתה. בהודעה נמסר כי נאומו של ביידן עולה בקנה אחד עם המציאות והדרישות הפלסטיניות שהעביר להם אבו מאזן (ופא, 8 במרץ 2024).
  • מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דת וקשרים אסלאמיים, מסר כי אבו מאזן הוא זה שירכיב את הממשלה החדשה וכי זו תהיה ממשלה טכנוקרטית בלבד, בה ישבו אנשים עצמאיים שאינם מזוהים עם הארגונים הפלסטיניים. הוא קרא לחמאס להעביר את המושכות ברצועת עזה לרשות הפלסטינית. הוא הוסיף כי הממשלה החדשה חייבת לרצות את כל הפלסטינים, אבל מקור סמכותה יהיו יו”ר הרשות, אש”ף, ולא אף אחד אחר, בין אם בזירה הפלסטינית ובין אם מחוצה לה. בהקשר זה, העריך מקור פלסטיני בכיר, כי אבו מאזן יטיל במהלך חודש מרץ 2024 על מחמד מצטפא, יו”ר קרן ההשקעות הפלסטינית, את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה (אלשרק ניוז, 10 במרץ 2024).

חזרה עיקרים

איראן
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם מקבילו הקטרי, בדר אלבו סעידי, ודן עימו בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות, לרבות המצב ברצועת עזה ובגדה המערבית. השניים דנו בכינוס החירום של שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בג’דה והדגישו את הצורך במאמץ קולקטיבי מצד המדינות המוסלמיות לשם הפסקת המלחמה ברצועת עזה ולהעברת סיוע הומניטרי לרצועה (מהר, 8 במרץ 2024).
  • שר החוץ האיראני, גם שוחח עם מקבילו הקטרי וראש הממשלה, מחמד בן עבד אלרחמן, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בעזה ובאזור. השניים דנו בהצעות להפסקת האש ברצועת עזה והדגישו, כי יש להגביר את המאמצים והפעולות הפוליטיות כדי לסייע לפלסטינים (אירנ”א, 9 במרץ 2024).
  • עלי באקרי, סגן שר החוץ האיראני, נפגש במהלך ביקור בקטר עם שר המדינה במשרד החוץ הקטרי, מחמד אלח’ליפי, ודן עימו בהתפתחויות ברצועת עזה ובמאמצי קטר לקדם הפסקת אש. כמו כן, נפגש באקרי במהלך ביקורו בדוחה עם אנריקה מורה, הסגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ועם סוון קופמנס, השליח המיוחד של האיחוד האירופי למזרח התיכון, ודן עימם בהתפתחויות ברצועת עזה (פארס, 8 במרץ 2024).
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה במהלך הימים האחרונים אחריות על מספר תקיפות שבוצעו לדבריה בשטח ישראל במסדרת מה שכינתה “השלב השני של פעולות ההתנגדות לתמיכה בעמנו ברצועה ובתגובה למעשי הטבח הציוניים נגד אזרחים פלסטינים” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 9-7 במרץ 2024). בין היעדים שציינה (בפועל לא אותרו תקיפות שכאלה):
  • תקיפת “מחנה צבאי” בשדה התעופה שבראש פינה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש.
  • בתי זיקוק לנפט בחיפה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש.
  • “בסיס המודיעין מספר1” בצפון רמת הגולן באמצעות כלי טיס בלתי מאויש .
תימן
  • בימים האחרונים ניכרת עלייה בפעילות החות’ים. יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, מסר כי החות’ים ביצעו תקיפה נגד הספינה האמריקנית PROPEL FORTUNE באמצעות טילים ימיים, כחלק ממבצע נגד משחתות אמריקניות בים האדום. הוא ציין כי מטרות המבצעים הושגו בהצלחה וכי פעילותינו לא ייפסקו עד שתיפסק התוקפנות ויוסר המצור על העם הפלסטיני ברצועה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 9 במרץ 2024).
  • במקביל ניכרת עלייה בתגובות צבא ארה”ב ומדינות הקואליציה על תקיפות אלה. במסגרת זאת דיווח פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) על מספר תקיפות של טילים נגד ספינות וכלי טיס בלתי מאויש ששוגרו מאזורים בשליטה חות’ית בתימן לכיוון מפרץ עדן סה”כ כי יירטו הכוחות 28 כלי טיס בתי מאוישים (חשבון X של פיקוד המרכז, 9-7 במרץ 2024). כמו כן ביצעו כוחות צבא ארה”ב ובריטניה תקיפות על אדמת תימן נגד שדה התעופה אלחדידה (רשת אלמסירה, 7 במרץ 2024).
  • גרנט שאפס, שר ההגנה הבריטי, מסר כי ב 8 במרץ 2024 המשחתת הבריטית HMS Diamond יירטה שני כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו ע”י החות’ים (חשבון X של שר ההגנה, 9 במרץ 2024). צבא צרפת הודיע כי הם השמידו ארבעה כלי טיס תקיפה בלתי מאוישים במפרץ עדן וכי פעולה זו תרמה להגנה על הספינה TRUE CONFIDENCE אשר נגררת לאחר שהותקפה בשישה במרץ וכן על ספינות אחרות באזור. משרד ההגנה של דנמרק מסר כי ספינת המלחמה הדנית Iver Huitfeldt יירטה ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים של החות’ים בים האדום (רויטרס, 9 במרץ 2024).
  • עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג החות’ים, נשא נאום שבו התייחס להתפתחויות ברצועת עזה וגינה את פעולותיה של ישראל ואת התמיכה האמריקנית בה. בהתייחסו לפעולות החות’ים בים האדום, אלחות’י טען כי “פעולות אלו הסבו נזקים כלכליים כבדים לאויב הישראלי”. הוא הדגיש כי הדרך היחידה לעצור את הפעולות הימיות של החות’ים היא הפסקת התוקפנות נגד הרצועה. אלחות’י פירט כי מתחילת המלחמה החות’ים ביצעו 96 פעולות, מתוכן 32 פעולות ישירות נגד ישראל. הוא הוסיף כי במסגרת הפעולות הותקפו 61 ספינות. הוא ציין כי בפעולות האחרונות של החות’ים נעשה שימוש באמצעי לחימה חדשים אשר הפתיעו את ארה”ב ואת בריטניה. כמו כן, הוא שיבח את התקיפה נגד ספינה שהובילה למותם של שלושה בני אדם וטען כי הפגיעה המדויקת יצרה תדהמה בקרב האמריקנים (ערוץ הטלגרם של עבד לאמלכ אלחות’י, 7 במרץ 2024).
קשרים בין החות’ים לחמאס
  • “בכיר” בזרוע הצבאית של חמאס, מסר כי החות’ים (אנצאר אללה) הודיעו ​​להם כי ההסלמה האחרונה שלו בים סוף היא בשל כוונות ישראל לתקוף את רפיח והמשך “מדיניות ההרעבה”. לדבריו, החות’ים שיגרו מסר לגדודי אלקסאם כדי לבקש את חוות דעתם בנוגע לתיווך לשחרור צוות הספינה שמוחזק על-ידם, והדגיש וכי כל החלטה לגבי הספינה והצוות שלה היא החלטה בלעדית של “גדודי אלקסאם”. החות’ים גם הודיעו ​​לגדודי אלקסאם כי החלטתם האסטרטגית היא להמשיך במערכה בים סוף עד להפסקת התוקפנות והסרת המצור על רצועת עזה. הבכיר הדגיש כי הקשר והתיאום בין גדודי אלקסאם לחזיתות הלחימה בלבנון, תימן ועיראק נמשכים מאז השעות הראשונות של תחילת מערכת “מבול אל אקצא” ב-7 באוקטובר (אתר ערוץ אלג’זירה, 7 במרץ 2024).
  • אסאמה חמדאן בכיר חמאס אמר כי “האחים” בתימן יצרו קשר בשלב מוקדם עם הנהגת גדודי אלקסאם, וכאשר נעשו ניסיונות למשא ומתן בנוגע להשבת הספינה שהחות’ים עצרו, הנהגת החות’ים (אנצאר אללה) הודיעה למנהלי המשא ומתן שההחלטה בנושא נתונה בידי חמאס, והתקיימו דיונים בנושא בין חמאס ללחות’ים. הוא ציין שפעילות ההתנגדות של החות’ם אינה תגובה אמוציונלית אלא פעילות מחושבת בהתאם להשקפה ספציפית (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 7 במרץ 2024).
תרגיל צבאי של החות’ים
  • חטיבת השריון 35 של החות’ים ערכה תרגיל משולב של כוחות שריון, ארטילריה וחיל רגלים בשם “מורל גבוה”, שלטענת הארגון נועד להכין את הכוחות לקראת “מלחמת הניצחון והג’האד הקדוש”. התרגיל כלל מספר תרחישים ביניהם תקיפת ריכוזי ועמדות אויב, תוך שילוב כוחות ארטילריה, כלי טיס נפץ בלתי מאוישים, כוחות שריון, צלפים ויחידות חיל רגלים; הצבת מארב והטמנת מטענים. כמו-כן, כלל התרגול כיבוש עמדות ישראליות, תוך שימוש בירי מקלעים, רחפני נפץ ושיגור רקטות. תורגלה גם חטיפת חיילים מתוך כלי רכבי משוריינים והפעלת מטענים נגד כלי רכב. סיום התרגיל בקריאות: “אללה הוא הגדול ביותר, מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, הניצחון לאסלאם, לפקודתך אלאקצא!!!” (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות’ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024).
שיגור רקטות ושימוש ברחפני נפץ (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)    שיגור רקטות ושימוש ברחפני נפץ (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)
שיגור רקטות ושימוש ברחפני נפץ (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות’ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)
 ירי ממקלע הניצב על כלי רכב שטח.     תירגול השתלטות על מוצב אמריקני. (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט , 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)
מימין: ירי ממקלע הניצב על כלי רכב שטח. משמאל: תירגול השתלטות על מוצב אמריקני. (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות’ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט , 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024)
 תרגול חטיפת חייל ישראלי.     תרגול השתלטות על כלי רכב צבאי אמריקני (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות'ים, 9 במרץ 2024)
מימין: תרגול חטיפת חייל ישראלי. משמאל: תרגול השתלטות על כלי רכב צבאי אמריקני (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות’ים, 9 במרץ 2024)

חזרה עיקרים

הזירה הבינערבית
מצרים
  • עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, נשא נאום בטקס לציון יום השהידים ומסר כי הם פועלים למען ביטחונה ויציבותה של מצרים. בהתייחסו למצב הפלסטינים, הוא ציין כי מה שמתרחש ברצועת עזה הוא אתגר עבור מצרים ועבור כלל האזור וכי הם אינם יכולים להפנות את גבם לפלסטינים. הוא הדגיש כי מעבר רפיח פתוח 24 שעות ביממה והם מעוניינים להכניס סיוע רב לרצועה. עוד ציין כי הם לא מהססים לפעול להשגת הפסקת אש ולהעברת סיוע, וכי הם ימשיכו לפעול עד שהפלסטינים יקימו מדינה ריבונית. עוד ציין ששיקום הרצועה עשוי לעלות יותר מ-90 מיליארד דולרים (אלקאהרה, 9 במרץ 2024).
  • סאמח שכרי, שר החוץ המצרי, שוחח עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, בנוגע לתיאום בין מצרים וארה”ב בקשר להתפתחויות ברצועת עזה. השניים דנו במאמצים המשותפים שמטרתם להגיע להפסקת אש ובמאמצים בנושא עסקת חטופים. כמו כן, הם דנו בהתפתחויות בים האדום והאיום שלהן על תנועת הסחר הבינלאומי (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 8 במרץ 2024).
מרוקו
  • ב-9 במרץ 2024 נערכה הפגנת תמיכה ברצועת עזה מול בניין הפרלמנט המרוקאי ברבאט. המפגינים קראו קריאות נגד “פשעי ישראל” נגד האזרחים הפלסטינים (ערוץ אלערבי, 9 במרץ 2024).
הפגנת תמיכה בעזה מול בנין הפרלמנט המרוקאי (ערוץ אלערבי, 9 במרץ 2024)
הפגנת תמיכה בעזה מול בנין הפרלמנט המרוקאי (ערוץ אלערבי, 9 במרץ 2024)
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, שוחח עם פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, ודן עימו במאמצים להשיג הפסקת אש ברצועת עזה לתקופה של לפחות שישה שבועות כחלק מעסקה שתכלול שחרור החטופים שמוחזקים על ידי חמאס ותגביר את הסיוע ההומניטרי. בלינקן התחייב להמשיך את התיאום הקרוב עם שותפים אזוריים ובינלאומיים כדי לקדם רגיעה במהלך חודש רמצ’אן ולהתכונן לשלב שאחרי העימות. הוא גם אישר את שיתוף הפעולה המתמשך בין שותפים בינלאומיים כדי להגן על חופש השיט בים האדום (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 9 במרץ 2024).
או”ם
  • משלחת של משפחות הרוגים מרצועת עזה ביקרה ב-7 במרץ במטה האו”ם בניו יורק. המשלחת, שהנציגות הפלסטינית באו”מ הסדירה את הגעתה לאו”ם, נפגשה עם אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, שאמר לאחר הפגישה כי הוא הושפע מאד מ”הסיפורים הנוראים” ששמע מחברי המשלחת, שחלקם איבדו יותר ממאה קרובי משפחה. הוא הדגיש כי הפסקת אש הומניטרית אינה סובלת דיחוי. עמר בן ג’אמע, שגריר אלג’יריה החברה במועצת הביטחון, הסדיר פגישה של המשלחת הפלסטינית עם 15 חברי המועצה, ששמעו עדויות של חברי המשלחת על “הברבריות של כוחות צה”ל ופשעיהם נגד אזרחים חסרי הגנה ברצועת עזה”. חברי המשלחת גם נפגשו עם שגרירי הקבוצה הערבית והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי באו”ם, וערכו מסיבת עיתונאים. את חברי משלחת לווה בכל הפגישות ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם ומאג’ד באמיה, סגן הנציג הקבוע, והשגרירה פדאא’ עבד אלהאדי. בין חברי המשלחת היו פלסטינים תושבי רצועת עזה, שיצאו מהרצועה במהלך המלחמה (הד”ר עמאד אלתמימי, שהינו רופא בבית החולים האירופאי בח’אן יונס; אדם אבו שריעה, שהינו מהנדס ורוקח מעזה; פיפי סאבא משכונת אלרמאל) ופלסטינים תושבי ארה”ב, שיש להם משפחות ברצועה (ג’מילה אבו דלאל שיש לה משפחה בשכונות אלזיתון ותל אלהוא; האלה חג’אזי מסן פרנסיסקו; הד”ר רולא אלפרא מטקסס) (אלקדס אלערבי, 7 במרץ 2024).
המשלחת הפלסטינית בפגישה עם מזכ"ל האו"מ ובמסיבת עיתונאים בתום הביקור 
(אלקדס אלערבי, 7 במרץ 2024)
     המשלחת הפלסטינית בפגישה עם מזכ"ל האו"מ ובמסיבת עיתונאים בתום הביקור 
(אלקדס אלערבי, 7 במרץ 2024)
המשלחת הפלסטינית בפגישה עם מזכ”ל האו”מ ובמסיבת עיתונאים בתום הביקור (אלקדס אלערבי, 7 במרץ 2024)
אונר”א
  • פיליפ לאזריני, הנציב הכללי של אונר”א, מסר כי הוא מאמין שהרבה ציפו לתגובה קשה מאוד אחרי 7 באוקטובר, שהיה טבח חסר תקדים, אבל הוא לא חושב שמישהו ציפה ש”יגיעו לכאלה רמות של חוסר אנושיות”. בעניין קשרים של עובדי הסוכנות עם חמאס, הוא אמר כי הם מודעים לסיכון בהפרת הניטרליות וציין כי הם השקיעו רבות במודעות, מדיניות ומניעה של תופעות אלה, בשל העובדה שלאנשי הצוות שלהם יש זהות כפולה. על ממצאי החקירות נגד אונר”א אמר כי זאת תהיה בגידה נוראית אם הצוות שלו יימצא אשם (הטלגרף, 8 במרץ 2024).
  • על פי דו”ח שפרסמה אונר”א, עובדי הסוכנות היו נתונים לאיומים וכפיה מצד הרשויות הישראליות בזמן שהיו במעצר, והופעלו עליהם לחצים “להצהיר הצהרות כוזבות נגד הסוכנות”, כולל לגבי קשרים עם חמאס ושעובדים שלה לקחו חלק בזוועות של 7 באוקטובר. מנהלת התקשורת של אונר”א מסרה כי הסוכנות תכננה למסור את המידע בדו”ח שלא פורסם לסוכנויות בתוך ומחוץ לאו”ם המתמחות בתיעוד הפרות אפשריות של זכויות אדם . (רויטרס, 9 במרץ 2024).
  • לאחר שקנדה השעתה בסוף חודש ינואר את הסיוע שלה לאונר”א, מסר גורם בממשלת קנדה, כי המדינה תסיר את ההפסקה הזמנית שלה של המימון לסוכנות, זאת משום שלאונר”א תפקיד חיוני ברצועה ( רויטרס, 8 במרץ 2024).

[1] ארגון לא-ממשלתי ללא כוונות רווח מבדאלונה, שמשימתו העיקרית היא להגן בים על מהגרים לא חוקיים, הנמלטים ממלחמה, רדיפות או עוני, ומנסים להגיע לאירופה, ולהציל סירות של מהגרים כאלה.
[2] ראמי עבדו הוא פלסטיני שנולד ברצועת עזה. המייסד והיו"ר של המרכז האירופאי - ים תיכוני למעקב אחר זכויות האדם (Euro-Med Human Rights Monitor), שאותו הקים בשנת 2011 בג'נבה. בעל תואר דוקטור במשפטים ומימון מאוניברסיטת מנצ'סטר. בספטמבר 2020 חתם שר הביטחון לשעבר בני גנץ על צו להגבלת העברה של רכוש וכספים לראמי עבדו, בשל היותו חבר בהנהלת ארגון הטרור המוכרז IPALESTINE, שפועל בבריטניה, משתייך לחמאס ופועל עבורה. עבדו דחה את ההאשמות הללו ואמר כי יפעל נגדן בדרך המשפטית.